PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA ZAKONA O GRADU ZAGREBU, S KONAČNIM PRIJEDLOGOM ZAKONA
I.USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje ovoga Zakona sadržana je u odredbi članka 13. stavka 2. Ustava Republike Hrvatske („Narodne novine“, broj 85/10 – pročišćeni tekst i 5/14 – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
Člankom 83. stavkom 2. Ustava Republike Hrvatske propisano je da zakone (organske zakone) kojima se razrađuje ustrojstvo i djelokrug lokalne i područne (regionalne) samouprave, Hrvatski sabor donosi većinom glasova svih zastupnika.
II.OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA TREBA UREDITI ZAKONOM I POSLJEDICE KOJE ĆE PROISTEĆI DONOŠENJEM ZAKONA
Sustav lokalne i područne (regionalne) samouprave u Republici Hrvatskoj uređen je Zakonom o lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi („Narodne novine“, broj 33/01, 60/01 – vjerodostojno tumačenje, 129/05, 109/07, 125/08, 36/09, 150/11, 144/12, 19/13 – pročišćeni tekst, 137/15 – ispravak, 123/17 i 98/19). Tim se Zakonom uređuju jedinice lokalne samouprave i jedinice područne (regionalne) samouprave, njihov djelokrug i ustrojstvo, način rada njihovih tijela, nadzor nad njihovim aktima i radom te druga pitanja od značenja za njihov rad.
Zakonom o Gradu Zagrebu („Narodne novine“, broj 62/01, 125/08, 36/09, 119/14 i 98/19) uređuje se položaj, djelokrug i ustrojstvo Grada Zagreba, glavnog grada Republike Hrvatske, a na sva pitanja koja nisu uređena tim Zakonom, a odnose se na Grad Zagreb kao jedinicu lokalne samouprave koja ujedno ima položaj jedinice područne (regionalne) samouprave, primjenjuju se odredbe Zakona o lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi.
Odredbama važećeg Zakona o Gradu Zagrebu propisano je da Gradska skupština ima pedesetjednog gradskog zastupnika te da gradonačelnik ima dva zamjenika koji se biraju na način propisan zakonom kojim se uređuju lokalni izbori.
S obzirom da se u cilju optimizacije sustava lokalne i područne (regionalne) samouprave mijenja Zakon o lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi na način da će se smanjiti broj predstavnika u predstavničkom tijelu jedinice, potrebno je u smislu navedenog izmijeniti i Zakon o Gradu Zagrebu.
Osnovna pitanja koja se trebaju urediti Zakonom
Ovim Zakonom se u svrhu usklađivanja s promjenama u sustavu lokalne i područne (regionalne) samouprave smanjuje broj članova predstavničkih tijela te se propisuje da će Gradska skupština Grada Zagreba imati četrdesetsedam zastupnika.
Posljedice koje će proisteći donošenjem Zakona
Ciljevi koji će proizaći iz novih rješenja utvrđenih ovim Zakonom usmjereni su prije svega k optimizaciji sustava lokalne i područne (regionalne) samouprave, smanjenju broja lokalnih dužnosnika, a što će doprinijeti uštedi u proračunu Grada Zagreba te racionalnijem obavljanju poslova u Gradu Zagrebu.
III.OCJENA I IZVORI SREDSTAVA POTREBNIH ZA PROVOĐENJE ZAKONA
Za provedbu Zakona o izmjenama Zakona o Gradu Zagrebu nije potrebno osigurati dodatna sredstva u državnom proračunu Republike Hrvatske, kao ni u proračunu Grada Zagreba.
Također, uštede će se ostvariti u dijelu sredstava za naknade članova predstavničkih tijela, kao i financiranja političkih aktivnosti.
Procjenjuje se da bi ukupna ušteda u proračunu Grada iznosila cca 500.000,00 kuna godišnje.
IV.OBRAZLOŽENJE PRIJEDLOGA ZA DONOŠENJE ZAKONA PO HITNOM POSTUPKU
U skladu s člankom 204. Poslovnika Hrvatskog sabora („Narodne novine“, 81/13, 113/16, 69/17, 29/18 i 53/20) predlaže se donošenje ovog Zakona po hitnom postupku kako bi se osigurale pretpostavke za daljnje provođenje reformskih mjera racionalizacije i optimizacije javne upravete stvorili preduvjeti za primjenu poboljšanog sustava lokalne samouprave u sljedećem mandatnom razdoblju nakon redovnih lokalnih izbora koji će se održati treće nedjelje u svibnju 2021. godine.
KONAČNI PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA ZAKONA O GRADU ZAGREBU
Članak 1.
U Zakonu o Gradu Zagrebu („Narodne novine“, br. 62/01, 125/08, 36/09, 119/14 i 98/19) u članku 5. stavak 2. mijenja se i glasi:
„Gradska skupština ima četrdesetsedam gradskih zastupnika.“.
Članak 2.
U članku 11. stavak 5. mijenja se i glasi:
„Ako u obavijesti iz stavka 4. ovoga članka nije naveden dan početka novog načina obavljanja dužnosti, novi način obavljanja dužnosti započinje prvog dana sljedećeg mjeseca nakon dostave te obavijesti.“.
PRIJELAZNA I ZAVRŠNA ODREDBA
Članak 3.
Članovi Gradske skupštine Grada Zagreba zatečeni na dužnosti u trenutku stupanja na snagu ovoga Zakona nastavljaju s obavljanjem dužnosti do isteka tekućeg mandata.
Na sljedećim redovnim lokalnim izborima za članove predstavničkih tijela jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave birat će se broj članova Gradske skupštine Grada Zagreba propisan ovim Zakonom.
Članak 4.
Ovaj Zakon stupa na snagu prvoga dana od dana objave u „Narodnim novinama“.
O b r a z l o ž e n j e
Uz članak 1.
U skladu s određenjima iz Zakona o lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi slijedom kojih se smanjio broj članova predstavničkog tijela jedinica lokalne, odnosno područne (regionalne) samouprave, ovim se člankom mijenja dio odredbe članka 5. važećeg Zakona kojim je uređen broj članova Gradske skupštine Grada Zagreba,.
Stoga se stavak 2. članka 5. važećeg Zakona mijenja te se propisuje da Gradska skupština ima četrdesetsedam gradskih zastupnika.
Uz članak 2.
Ova se odredba usklađuje s izmjenom predloženom u izmjeni Zakona o lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi te se propisuje da novi način obavljanja dužnosti započinje prvog dana sljedećeg mjeseca nakon dostave obavijesti iz stavka 4. toga članka, ako u obavijesti nije naveden dan početka novog načina obavljanja dužnosti.
Uz članak 3.
Ovaj članak sadrži prijelazne odredbe te je njime propisano da članovi Gradske skupštine Grada Zagreba zatečeni na dužnosti u trenutku stupanja na snagu ovoga Zakona nastavljaju s obavljanjem dužnosti do isteka tekućeg mandata. Ujedno je i propisano da se na sljedećim redovnim lokalnim izborima za članove predstavničkih tijela jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave bira broj članova Gradske skupštine Grada Zagreba propisan ovim Zakonom.
Uz članak 4.
Ovim se člankom propisuje stupanje Zakona na snagu te se određuje da će Zakon stupiti na snagu prvog dana od dana objave u „Narodnim novinama“.
ODREDBE VAŽEĆEG ZAKONA KOJE SE MIJENJAJU
Članak 5.
Gradska skupština Grada Zagreba (u daljnjem tekstu: Gradska skupština) je predstavničko tijelo građana Grada Zagreba koje donosi akte u okviru samoupravnog djelokruga Grada Zagreba te obavlja druge poslove u skladu sa zakonom i Statutom.
Gradska skupština ima pedesetjednog gradskog zastupnika.
Način rada Gradske skupštine uređuje se poslovnikom Gradske skupštine, u skladu sa zakonom i Statutom.
Gradska skupština ima predsjednika i potpredsjednike, čiji se broj utvrđuje Statutom.
Predsjednik Gradske skupštine i jedan od potpredsjednika mogu svoju dužnost obnašati profesionalno, ako Gradska skupština tako odluči.
Članak 11.
Gradonačelnik i njegovi zamjenici odlučit će hoće li dužnost na koju su izabrani obavljati profesionalno.
Gradonačelnik i njegovi zamjenici dužni su u roku od osam dana od dana stupanja na dužnost dostaviti pisanu obavijest nadležnoj gradskoj službi o tome na koji način će obnašati dužnost.
Za osobu iz stavka 1. ovoga članka koja nije postupila na način propisan stavkom 2. ovoga članka smatra se da dužnost obavlja volonterski.
Gradonačelnik i njegovi zamjenici mogu promijeniti način obavljanja dužnosti u tijeku mandata dostavom pisane obavijesti o promjeni načina obavljanja dužnosti nadležnoj gradskoj službi Grada Zagreba.
Novi način obavljanja dužnosti započinje prvog dana sljedećeg mjeseca nakon dostave obavijesti iz stavka 4. ovoga članka.
PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA ZAKONA O GRADU ZAGREBU, S KONAČNIM PRIJEDLOGOM ZAKONA
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
I. USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje ovoga Zakona sadržana je u odredbi članka 13. stavka 2. Ustava Republike Hrvatske („Narodne novine“, broj 85/10 – pročišćeni tekst i 5/14 – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
Člankom 83. stavkom 2. Ustava Republike Hrvatske propisano je da zakone (organske zakone) kojima se razrađuje ustrojstvo i djelokrug lokalne i područne (regionalne) samouprave, Hrvatski sabor donosi većinom glasova svih zastupnika.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
II. OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA TREBA UREDITI ZAKONOM I POSLJEDICE KOJE ĆE PROISTEĆI DONOŠENJEM ZAKONA
Sustav lokalne i područne (regionalne) samouprave u Republici Hrvatskoj uređen je Zakonom o lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi („Narodne novine“, broj 33/01, 60/01 – vjerodostojno tumačenje, 129/05, 109/07, 125/08, 36/09, 150/11, 144/12, 19/13 – pročišćeni tekst, 137/15 – ispravak, 123/17 i 98/19). Tim se Zakonom uređuju jedinice lokalne samouprave i jedinice područne (regionalne) samouprave, njihov djelokrug i ustrojstvo, način rada njihovih tijela, nadzor nad njihovim aktima i radom te druga pitanja od značenja za njihov rad.
Zakonom o Gradu Zagrebu („Narodne novine“, broj 62/01, 125/08, 36/09, 119/14 i 98/19) uređuje se položaj, djelokrug i ustrojstvo Grada Zagreba, glavnog grada Republike Hrvatske, a na sva pitanja koja nisu uređena tim Zakonom, a odnose se na Grad Zagreb kao jedinicu lokalne samouprave koja ujedno ima položaj jedinice područne (regionalne) samouprave, primjenjuju se odredbe Zakona o lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi.
Odredbama važećeg Zakona o Gradu Zagrebu propisano je da Gradska skupština ima pedesetjednog gradskog zastupnika te da gradonačelnik ima dva zamjenika koji se biraju na način propisan zakonom kojim se uređuju lokalni izbori.
S obzirom da se u cilju optimizacije sustava lokalne i područne (regionalne) samouprave mijenja Zakon o lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi na način da će se smanjiti broj predstavnika u predstavničkom tijelu jedinice, potrebno je u smislu navedenog izmijeniti i Zakon o Gradu Zagrebu.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Osnovna pitanja koja se trebaju urediti Zakonom
Ovim Zakonom se u svrhu usklađivanja s promjenama u sustavu lokalne i područne (regionalne) samouprave smanjuje broj članova predstavničkih tijela te se propisuje da će Gradska skupština Grada Zagreba imati četrdesetsedam zastupnika.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Posljedice koje će proisteći donošenjem Zakona
Ciljevi koji će proizaći iz novih rješenja utvrđenih ovim Zakonom usmjereni su prije svega k optimizaciji sustava lokalne i područne (regionalne) samouprave, smanjenju broja lokalnih dužnosnika, a što će doprinijeti uštedi u proračunu Grada Zagreba te racionalnijem obavljanju poslova u Gradu Zagrebu.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
III. OCJENA I IZVORI SREDSTAVA POTREBNIH ZA PROVOĐENJE ZAKONA
Za provedbu Zakona o izmjenama Zakona o Gradu Zagrebu nije potrebno osigurati dodatna sredstva u državnom proračunu Republike Hrvatske, kao ni u proračunu Grada Zagreba.
Također, uštede će se ostvariti u dijelu sredstava za naknade članova predstavničkih tijela, kao i financiranja političkih aktivnosti.
Procjenjuje se da bi ukupna ušteda u proračunu Grada iznosila cca 500.000,00 kuna godišnje.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
IV. OBRAZLOŽENJE PRIJEDLOGA ZA DONOŠENJE ZAKONA PO HITNOM POSTUPKU
U skladu s člankom 204. Poslovnika Hrvatskog sabora („Narodne novine“, 81/13, 113/16, 69/17, 29/18 i 53/20) predlaže se donošenje ovog Zakona po hitnom postupku kako bi se osigurale pretpostavke za daljnje provođenje reformskih mjera racionalizacije i optimizacije javne uprave te stvorili preduvjeti za primjenu poboljšanog sustava lokalne samouprave u sljedećem mandatnom razdoblju nakon redovnih lokalnih izbora koji će se održati treće nedjelje u svibnju 2021. godine.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
KONAČNI PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA ZAKONA O GRADU ZAGREBU
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Članak 1.
U Zakonu o Gradu Zagrebu („Narodne novine“, br. 62/01, 125/08, 36/09, 119/14 i 98/19) u članku 5. stavak 2. mijenja se i glasi:
„Gradska skupština ima četrdesetsedam gradskih zastupnika.“.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Članak 2.
U članku 11. stavak 5. mijenja se i glasi:
„Ako u obavijesti iz stavka 4. ovoga članka nije naveden dan početka novog načina obavljanja dužnosti, novi način obavljanja dužnosti započinje prvog dana sljedećeg mjeseca nakon dostave te obavijesti.“.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
PRIJELAZNA I ZAVRŠNA ODREDBA
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Članak 3.
Članovi Gradske skupštine Grada Zagreba zatečeni na dužnosti u trenutku stupanja na snagu ovoga Zakona nastavljaju s obavljanjem dužnosti do isteka tekućeg mandata.
Na sljedećim redovnim lokalnim izborima za članove predstavničkih tijela jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave birat će se broj članova Gradske skupštine Grada Zagreba propisan ovim Zakonom.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Članak 4.
Ovaj Zakon stupa na snagu prvoga dana od dana objave u „Narodnim novinama“.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
O b r a z l o ž e n j e
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Uz članak 1.
U skladu s određenjima iz Zakona o lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi slijedom kojih se smanjio broj članova predstavničkog tijela jedinica lokalne, odnosno područne (regionalne) samouprave, ovim se člankom mijenja dio odredbe članka 5. važećeg Zakona kojim je uređen broj članova Gradske skupštine Grada Zagreba,.
Stoga se stavak 2. članka 5. važećeg Zakona mijenja te se propisuje da Gradska skupština ima četrdesetsedam gradskih zastupnika.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Uz članak 2.
Ova se odredba usklađuje s izmjenom predloženom u izmjeni Zakona o lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi te se propisuje da novi način obavljanja dužnosti započinje prvog dana sljedećeg mjeseca nakon dostave obavijesti iz stavka 4. toga članka, ako u obavijesti nije naveden dan početka novog načina obavljanja dužnosti.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Uz članak 3.
Ovaj članak sadrži prijelazne odredbe te je njime propisano da članovi Gradske skupštine Grada Zagreba zatečeni na dužnosti u trenutku stupanja na snagu ovoga Zakona nastavljaju s obavljanjem dužnosti do isteka tekućeg mandata. Ujedno je i propisano da se na sljedećim redovnim lokalnim izborima za članove predstavničkih tijela jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave bira broj članova Gradske skupštine Grada Zagreba propisan ovim Zakonom.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Uz članak 4.
Ovim se člankom propisuje stupanje Zakona na snagu te se određuje da će Zakon stupiti na snagu prvog dana od dana objave u „Narodnim novinama“.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
ODREDBE VAŽEĆEG ZAKONA KOJE SE MIJENJAJU
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Č lanak 5.
Gradska skupština Grada Zagreba (u daljnjem tekstu: Gradska skupština) je predstavničko tijelo građana Grada Zagreba koje donosi akte u okviru samoupravnog djelokruga Grada Zagreba te obavlja druge poslove u skladu sa zakonom i Statutom.
Gradska skupština ima pedesetjednog gradskog zastupnika.
Način rada Gradske skupštine uređuje se poslovnikom Gradske skupštine, u skladu sa zakonom i Statutom.
Gradska skupština ima predsjednika i potpredsjednike, čiji se broj utvrđuje Statutom.
Predsjednik Gradske skupštine i jedan od potpredsjednika mogu svoju dužnost obnašati profesionalno, ako Gradska skupština tako odluči.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Č lanak 11.
Gradonačelnik i njegovi zamjenici odlučit će hoće li dužnost na koju su izabrani obavljati profesionalno.
Gradonačelnik i njegovi zamjenici dužni su u roku od osam dana od dana stupanja na dužnost dostaviti pisanu obavijest nadležnoj gradskoj službi o tome na koji način će obnašati dužnost.
Za osobu iz stavka 1. ovoga članka koja nije postupila na način propisan stavkom 2. ovoga članka smatra se da dužnost obavlja volonterski.
Gradonačelnik i njegovi zamjenici mogu promijeniti način obavljanja dužnosti u tijeku mandata dostavom pisane obavijesti o promjeni načina obavljanja dužnosti nadležnoj gradskoj službi Grada Zagreba.
Novi način obavljanja dužnosti započinje prvog dana sljedećeg mjeseca nakon dostave obavijesti iz stavka 4. ovoga članka.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave