PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA ZAKONA O HRANI, S KONAČNIM PRIJEDLOGOM ZAKONA
I. USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje ovoga Zakona sadržana je u odredbi članka 2. stavka 4. podstavaka 1. Ustava Republike Hrvatske (Narodne novine, br. 85/2010 – pročišćeni tekst i 5/2014 – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
II. OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE TREBAJU UREDITI ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
Zakon o hrani (u daljnjem tekstu: Zakon) objavljen je u Narodnim novinama, broj 81/2013, od 29. lipnja 2013. godine, a stupio je na snagu 1. srpnja 2013. godine.
Zakonom se provode odredbe sljedećih uredbi i odluka Europske unije u području sigurnosti hrane i hrane za životinje:
- Uredba (EZ) br. 178/2002 Europskog parlamenta i Vijeća od 28. siječnja 2002. o utvrđivanju općih načela i uvjeta zakona o hrani, osnivanju Europske agencije za sigurnost hrane te utvrđivanju postupaka u područjima sigurnosti hrane (SL L 31, 1. 2. 2002.) (u daljnjem tekstu: Uredba (EZ) br. 178/2002);
- Uredba Komisije (EZ) br. 1304/2003 od 23. srpnja 2003. o postupku kojeg primjenjuje Europska agencija za sigurnost hrane prilikom zahtjeva za izdavanje znanstvenih mišljenja (SL L 185, 24. 7. 2003.) (u daljnjem tekstu: Uredba (EZ) br. 1304/2003);
- Uredba Komisije (EZ) br. 2230/2004 od 23. prosinca 2004. o detaljnim pravilima za provedbu Uredbe (EZ) br. 178/2002 Europskog parlamenta i Vijeća vezano za mrežu organizacija koje djeluju u okviru misije Europske agencije za sigurnost hrane (SL L 379, 24. 12. 2004.) (u daljnjem tekstu: Uredba (EZ) br. 2230/2004);
- Uredba Komisije (EZ) br. 608/2004 od 31. ožujka 2004. koja se odnosi na označivanje hrane i sastojaka hrane s dodanim fitosterolima, fitosterol esterima, fitostanolima i fitostanol esterima (SL L 97, 1. 4. 2004.);
- Uredba Komisije (EU) br. 115/2010 od 9. veljače 2010. o utvrđivanju uvjeta za korištenje aktivnog aluminijevog oksida za uklanjanje fluorida iz prirodnih mineralnih voda i izvorskih voda (SL L 37, 10. 2. 2010.);
- Uredba Komisije (EU) br. 16/2011 od 10. siječnja 2011. o provedbenim mjerama za Sustav brzog uzbunjivanja za hranu i hranu za životinje (SL L 6, 11. 1. 2011.) (u daljnjem tekstu: Uredba (EZ) br. 16/2011);
- Provedbena uredba Komisije (EU) br. 931/2011 od 19. listopada 2011. o zahtjevima sljedivosti utvrđenim Uredbom (EZ) br. 178/2002 Europskog parlamenta i Vijeća za hranu životinjskog podrijetla (SL L 242, 20. 9. 2011.);
- Provedbena uredba Komisije (EU) br. 208/2013 od 11. ožujka 2013. o zahtjevima sljedivosti za klice i sjeme namijenjenih za proizvodnju klica (SL L 68, 12. 3. 2013.);
- Odluka Komisije 2004/478/EZ od 29. travnja 2004. o donošenju općeg plana upravljanja krizom u području sigurnosti hrane i hrane za životinje (SL L 160, 30. 4. 2004.) (u daljnjem tekstu: Odluka 2004/478/EZ);
- Uredba (EZ) br. 1760/2000 Europskog parlamenta i Vijeća od 17. srpnja 2000. o uvođenju sustava označivanja i registracije životinja vrste goveda, označivanju goveđeg mesa i proizvoda od goveđeg mesa i stavljanju izvan snage Uredbe Vijeća (EZ) br. 820/97 (SL L 204, 11. 8. 2000.), u dijelu koji se odnosi na neobavezni sustav označavanja goveđeg mesa;
- uredbe i odluke donesene za provedbu Uredbe (EZ) br. 178/2002, Uredbe (EZ) br. 1304/2003, Uredbe (EZ) br. 2230/2004, Uredbe (EU) br. 16/2011 i Odluke 2004/478/EZ.
Zakonom je stvoren i pravni temelj za prenošenje propisa Europske unije u području kvalitete hrane i hrane za životinje u zakonodavstvo Republike Hrvatske.
Izmjena Zakona, objavljena u Narodnim novinama, broj 14/2014, od 5. veljače 2014. godine, koja je stupila na snagu 6. veljače 2014. godine, donesena je zbog ukidanja Državnog inspektorata u okviru Smjernica ekonomske i fiskalne politike za razdoblje 2014. – 2016. i Mjera za smanjenje deficita, koje je Vlada Republike Hrvatske donijela na 117. sjednici, održanoj 26. rujna 2013. godine.
Zakonom o poljoprivredi, koji je objavljen u Narodnim novinama, broj 30/2015, od 17. ožujka 2015. godine, a koji je stupio na snagu 18. ožujka 2015. godine, prestale su važiti odredbe članka 1. stavka 3., članka 23., članka 24., članka 33. stavka 1. podstavka 13., članka 34. stavka 1. podstavaka 37. do 41. Zakona.
Ovim Prijedlogom zakona propisuje se prestanak rada Hrvatske agencije za hranu (u daljnjem tekstu: Agencija) osnovane Zakonom o hrani (Narodne novine, br. 117/2003, 130/2003 – ispravak i 48/2004) i preuzimanje njenih poslova od strane ministarstva nadležnog za poljoprivredu (u daljnjem tekstu: Ministarstvo) te će Ministarstvo preuzeti na nacionalnoj razini poslove provedbe procjene rizika u skladu s člankom 6. stavkom 2. Uredbe (EZ) br. 178/2002 i Ministarstvo postaje nacionalna referentna točka za procjenu rizika u području sigurnosti hrane i hrane za životinje.
Nadalje, Ministarstvo će preuzeti poslove izrade znanstvenih mišljenja u području sigurnosti hrane i hrane za životinje te uspostavlja i koordinira nacionalnu mrežu institucija koju čine instituti, zavodi, akademska zajednica, laboratoriji i druge pravne osobe uključene u sustav sigurnosti hrane i hrane za životinje u Republici Hrvatskoj.
Ministarstvo preuzima radnike zatečene u radnom odnosu u Agenciji, koji s danom preuzimanja postaju državni službenici ili namještenici.
Ministarstvo preuzima imovinu, svu uredsku i drugu opremu, pismohranu i drugu dokumentaciju, sredstva za rad, financijska sredstva te prava i obveze Agencije.
Danom prestanka s radom Agencije prestaje mandat ravnatelju Agencije te predsjedniku i članovima Upravnog vijeća Agencije.
Zbog prestanka s radom Agencije, ovim Prijedlogom zakona mijenjaju se odredbe Zakona o higijeni hrane i mikrobiološkim kriterijima za hranu (Narodne novine, br. 81/2013), Zakona o genetski modificiranim organizmima (Narodne novine, br. 70/2005, 137/2009, 28/2013 i 47/2014) i Zakona o poljoprivredi (Narodne novine, br. 30/2015).
III. OCJENA I IZVORI POTREBNIH SREDSTAVA ZA PROVOĐENJE ZAKONA
Za provedbu ovoga Zakona nije potrebno osigurati novčana sredstva u državnom proračunu Republike Hrvatske.
IV. OBRAZLOŽENJE PRIJEDLOGA ZA DONOŠENJE ZAKONA PO HITNOM POSTUPKU
Odredbom članka 204. Poslovnika Hrvatskoga sabora (Narodne novine, br. 81/2013) predviđena je mogućnost da se zakon može donijeti po hitnom postupku, kada to zahtijevaju osobito opravdani razlozi. Budući ovaj Zakon dovodi do smanjenju broja agencija te dovodi do smanjenja troškova poslovanja u 2016. godini, odnosno rashoda državnog proračuna, predlaže se donošenje Zakona po hitnom postupku.
PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA ZAKONA O HRANI
Članak 1.
U Zakonu o hrani (Narodne novine, br. 81/2013, 14/2014 i 30/2015) u članku 1. stavku 2. podstavak 5. briše se.
Članak 2.
U članku 5. stavak 2. mijenja se i glasi:
„(2) Nadležna tijela iz članka 3. stavka 1. ovoga Zakona i druge institucije iz članka 7. stavka 3. ovoga Zakona surađuju u promicanju učinkovite povezanosti funkcija upravljanja rizikom, procjene rizika i komunikacije o riziku.“.
Članak 3.
U članku 6. stavku 2. riječi: „Hrvatske agencije za hranu“ zamjenjuju se riječima: „ministarstva nadležnog za poljoprivredu“.
Članak 4.
U članku 7. stavku 2. riječi: „Hrvatska agencija za hranu“ zamjenjuju se riječima: „ministarstvo nadležno za poljoprivredu“.
Članak 5.
Članak 14. mijenja se i glasi:
„Ministarstvo nadležno za poljoprivredu, kao tijelo iz članka 9. Uredbe (EZ) br. 1304/2003, ovlašteno je od Europske agencije za sigurnost hrane zatražiti znanstveno mišljenje u skladu s člankom 29. Uredbe (EZ) br. 178/2002 i Uredbom (EZ) br. 1304/2003, po službenoj dužnosti ili na zahtjev ministarstva nadležnog za zdravlje.“.
Članak 6.
U naslovu iznad članka 15. riječi: „Hrvatske agencije za hranu“ zamjenjuju se riječima: „ministarstva nadležnog za poljoprivredu“.
U članku 15. stavku 1. riječi: „Hrvatska agencija za hranu“ zamjenjuju se riječima: „Ministarstvo nadležno za poljoprivredu“.
U stavku 1. točka a) mijenja se i glasi:
„a) na zahtjev ministarstva nadležnog za zdravlje“.
Iza stavka 1. dodaju se novi stavci 2. i 3. koji glase:
„(2) Ministar nadležan za poljoprivredu uz suglasnost ministra nadležnog za zdravlje za izradu znanstvenih mišljenja iz stavka 1. ovoga članka u području prehrane, alergena, nove hrane i hrane za posebne prehrambene potrebe, kemijske opasnosti, biološke opasnosti, hranu i hranu za životinja koja sadrži GMO te za zdravlje i dobrobit životinja osniva radne skupine.
(3) Izradu znanstvenih mišljenja iz stavka 1. točke c) ovoga Zakona financira naručitelj.“.
Dosadašnji stavak 2. postaje stavak 4.
Dosadašnji stavak 3. briše se.
Članak 7.
Članak 16. mijenja se i glasi:
„(1) Ministarstvo nadležno za poljoprivredu uspostavlja i koordinira nacionalnu mrežu institucija koju čine instituti, zavodi, akademska zajednica, laboratoriji i druge pravne osobe uključene u sustav sigurnosti hrane i hrane za životinje u Republici Hrvatskoj.
(2) Ministar nadležan za poljoprivredu donosi popis institucija iz stavka 1. ovoga članka koje čine nacionalnu mrežu institucija u području sigurnosti hrane i hrane za životinje, navodeći njihovo specifično područje rada.
(3) Pravila za uspostavu nacionalne mreže institucija te uvjete i kriterije za stavljanje na popis institucija iz stavka 2. ovoga članka pravilnikom propisuje ministar nadležan za poljoprivredu.“.
Članak 8.
Članak 17. mijenja se i glasi:
„(1) U svrhu provedbe članka 36. Uredbe (EZ) br. 178/2002 i Uredbe (EZ) br. 2230/2004 ministar nadležan za poljoprivredu donosi popis organizacija iz nacionalne mreže institucija iz članka 16. stavaka 1. i 2. ovoga članka, a koje će djelovati u okviru djelokruga Europske agencije za sigurnost hrane.
(2) Popis organizacija iz stavka 1. ovoga članka sa svim potrebnim podacima, a prema članku 1. stavku 2. Uredbe (EZ) br. 2230/2004, ministarstvo nadležno za poljoprivredu dostavlja Europskoj agenciji za sigurnost hrane i Europskoj komisiji.“.
Članak 9.
Naslovi iznad članka 25. zamjenjuju se naslovom: „Nacionalna referentna točka“.
Članak 25. mijenja se i glasi:
„Ministarstvo nadležno za poljoprivredu je nacionalna referentna točka za procjenu rizika u području sigurnosti hrane i hrane za životinje koja obavlja znanstvene i stručne poslove iz područja sigurnosti hrane i hrane za životinje.“.
Članak 10.
Naslov iznad članka 26. mijenja se i glasi: „Zadaće ministarstva nadležnog za poljoprivredu.“.
U članku 26. stavak 1. mijenja se i glasi:
„(1) Ministarstvo nadležno za poljoprivredu kao nacionalne referentne točke iz članka 25. ovoga Zakona obavlja sljedeće poslove i zadatke:
- znanstvena procjena rizika u području sigurnosti hrane i hrane za životinje, na zahtjev tijela nadležnih za provedbu službenih kontrola i po službenoj dužnosti;
- izrada znanstvenih studija u području sigurnosti hrane i hrane za životinje;
- davanje znanstvenih i stručnih mišljenja u području sigurnosti hrane i hrane za životinje, kvalitete hrane i hrane za životinje, u pitanjima prehrane ljudi i koja se odnose na stavljanje na tržište nove hrane, hrane obogaćene nutrijentima, hrane za posebne prehrambene potrebe, hrane za životinje za posebne hranidbene namjene i genetski modificirane hrane i hrane za životinje te uz zdravlje i zaštitu životinja te biljno zdravstvo;
- prikupljanje i analiziranje rezultata službenih kontrola i ostalih podataka u svrhu karakteriziranja i praćenja rizika koji imaju izravan ili neizravan utjecaj na sigurnost hrane i hrane za životinje;
- identifikacija i karakterizacija rizika te rizika u nastajanju;
- uspostava i koordiniranje nacionalne mreže institucija;
- razvoj i primjena jedinstvene metodologije procjene rizika u području sigurnosti hrane i hrane za životinje;
- edukacija zainteresiranih strana i izdavanje edukativnih materijala te obavještavanje javnosti vezano za opasnosti i rizike koji potječu od hrane i hrane za životinje.“.
U stavcima 2. do 5. riječi: „Hrvatska agencija za hranu“ zamjenjuju se riječima: „ministarstvo nadležno za poljoprivredu“.
Stavak 6. briše se.
Članak 11.
Naslov iznad članka 27. i članak 27. brišu se.
Članak 12.
Naslov iznad članka 28. i članak 28. brišu se.
Članak 13.
Naslov iznad članka 29. i članak 29. brišu se.
Članak 14.
U članku 32. stavku 5. riječi: „Hrvatska agencija za hranu“ zamjenjuju se riječima: „ministarstvo nadležno za poljoprivredu“.
PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Članak 15.
(1) Hrvatska agencija za hranu (u daljnjem tekstu: Agencija) prestaje s radom dana 1. siječnja 2016. godine.
(2) Ravnatelj Agencije, odnosno osoba koju ovlasti ministar nadležan za poljoprivredu, dužan je u skladu sa stavkom 1. ovoga članka podnijeti zahtjev za brisanje Agencije iz sudskog registra.
Članak 16.
(1) Ministarstvo nadležno za poljoprivredu danom stupanja na snagu ovoga Zakona preuzima poslove Agencije.
(2) Vlada Republike Hrvatske će u roku od 30 dana od dana stupanja na snagu ovoga Zakona Uredbom urediti unutarnji ustroj ministarstva nadležnog za poljoprivredu.
(3) Ministar nadležan za poljoprivredu uskladit će pravilnik o unutarnjem redu prema Uredbi iz stavka 2. ovoga članka u roku 30 dana nakon njezina stupanja na snagu.
Članak 17.
(1) Ministarstvo nadležno za poljoprivredu danom stupanja na snagu ovoga Zakona preuzima imovinu, svu uredsku i drugu opremu, pismohranu i drugu dokumentaciju, sredstva za rad, financijska sredstva te prava i obveze Agencije.
(2) Ministarstvo nadležno za poljoprivredu danom stupanja na snagu ovoga Zakona preuzima predmete u postupcima koji nisu okončani.
Članak 18.
(1) Radnici zatečeni u radnom odnosu u Agenciji na dan stupanja na snagu ovoga Zakona postaju državni službenici odnosno namještenici i preuzimaju se u ministarstvo nadležno za poljoprivredu, osim u slučaju postojanja zapreka za prijam u državnu službu sukladno propisu o državnim službenicima.
(2) Državni službenici i namještenici iz stavka 1. ovoga članka nastavljaju s radom na poslovima na kojima su zatečeni u trenutku stupanja na snagu ovoga Zakona odnosno na drugim poslovima po nalogu čelnika tijela i zadržavaju plaće prema dosadašnjim propisima, do donošenja rješenja o rasporedu na radna mjesta, prema pravilniku o unutarnjem redu iz članka 16. stavka 3. ovoga Zakona
(3) Nakon donošenja pravilnika o unutarnjem redu iz članka 16. stavka 3. ovoga Zakona državni službenici i namještenici iz stavka 1. ovoga članka će se rasporediti na odgovarajuća radna mjesta sukladno propisima o državnim službenicima.
(4) Državni službenici i namještenici iz stavka 1. ovoga članka koji neće moći biti raspoređeni na radna mjesta, stavljaju se na raspolaganje Vladi Republike Hrvatske sukladno propisima o državnim službenicima.
(5) Preuzetim namještenicima iz stavka 1. ovoga članka koji se ne mogu rasporediti otkazat će se radni odnos prema općim propisima o radu.
Članak 19.
(1) Danom prestanka s radom Agencije prestaje mandat ravnatelju Hrvatske agencije za hranu.
(2) Danom prestanka s radom Agencije prestaje mandat predsjedniku i članovima Upravnog vijeća Hrvatske agencije za hranu.
Članak 20.
Danom stupanja na snagu ovoga Zakona:
- u cijelom tekstu Zakona o higijeni hrane i mikrobiološkim kriterijima za hranu (Narodne novine, br. 81/2013) riječi: „Hrvatska agencija za hranu“ u određenom padežu zamjenjuju se riječima: „ministarstvo nadležno za poljoprivredu“ u odgovarajućem padežu i rodu;
- u cijelom tekstu Zakona o genetski modificiranim organizmima (Narodne novine, br. 70/2005, 137/2009, 28/2013 i 47/2014) riječi: „Hrvatska agencija za hranu“ u određenom padežu zamjenjuju se riječima: „ministarstvo nadležno za poljoprivredu“ u odgovarajućem padežu i rodu;
- u Zakonu o poljoprivredi (Narodne novine, br. 30/2015) članak 114. briše se.“.
Članak 21.
Ovaj Zakon objavit će se u Narodnim novinama, a stupa na snagu 1. siječnja 2016. godine.
.
O B R A Z L O Ž E N J E
Uz članak 1.
Ovom se odredbom u članku 1. stavku 2. podstavak 5. briše zbog ovim Zakonom predloženog prestanka s radom Hrvatske agencija za hranu (u daljnjem tekstu: Agencija).
Uz članak 2.
Ovom odredbom zbog prestanka s radom Agencije izmijenjena je odredba članka 5. stavka 2. Zakona.
Uz članak 3.
Ovom odredbom zbog prestanka s radom Agencije i preuzimanja njenih poslova od strane ministarstva nadležnog za poljoprivredu (u daljnjem tekstu: Ministarstvo) izmijenjena je odredba članka 6. stavka 2. Zakona.
Uz članak 4.
Ovim se člankom zbog prestanka s radom Agencije u članku 7. stavku 2. Zakona riječi: „Hrvatska agencija za hranu“ zamjenjuju riječima: „ministarstvo nadležno za poljoprivredu“, obzirom Ministarstvo preuzima poslove procjene rizika koje je obavljala Agencija.
Uz članak 5.
Ovom se odredbom mijenja članak 14. Zakona zbog prestanka s radom Agencije i preuzimanja njenih poslova od strane Ministarstva.
Uz članak 6.
Zbog prestanka s radom Agencije i preuzimanja njenih poslova od strane Ministarstva ovim člankom izmijenjena je odredba članka 15. Izmijenjenom odredbom članka 15. stavka 2. Zakona propisano je da ministar nadležan za poljoprivredu uz suglasnost ministra nadležnog za zdravlje za izradu znanstvenih mišljenja osniva radne skupine. Ujedno je izmijenjenom odredbom članka 15. stavka 3. Zakona definirano da izradu znanstvenih mišljenja propisanih navedenim člankom, a koja se daju na zahtjev trećih zainteresiranih strana za njihove potrebe financira naručitelj.
Uz članak 7.
Zbog prestanka s radom Agencije ovim člankom izmijenjena je odredba članka 16. Zakona.
Uz članak 8.
Zbog prestanka s radom Agencije ovim člankom izmijenjena je odredba članka 17. Zakona.
Uz članak 9.
Zbog prestanka s radom Agencije i preuzimanja njenih poslova od strane Ministarstva izmijenjena je odredba članka 25. Zakona te bi prema predloženoj izmjeni ministarstvo obavljalo poslove nacionalne referentne točke za procjenu rizika u području sigurnosti hrane i hrane za životinje.
Uz članak 10.
Ovim člankom zbog prestanka s radom Agencije izmijenjena je odredba članka 26. Zakona te se navedenom odredbom sada propisuju zadaće Ministarstva umjesto djelatnost Agencije.
Uz članak 11.
Ovim se člankom briše članak 27. Zakona zbog prestanka s radom Agencije.
Uz članak 12.
Ovim se člankom briše članak 28. Zakona zbog prestanka s radom Agencije.
Uz članak 13.
Ovim se člankom briše članak 29. Zakona zbog prestanka s radom Agencije.
Uz članak 14.
Zbog prestanka s radom Agencije ovim člankom izmijenjena je odredba članka 32. stavka 5. Zakona.
Uz članke 15. do 19.
Ovim se člancima propisuju prijelazne odredbe kojima se uređuje postupak i pravne posljedice prestanka s radom Agencije i preuzimanja njenih poslova od strane Ministarstva.
Uz članak 20.
Ovim se člankom mijenjaju odredbe Zakona o higijeni hrane i mikrobiološkim kriterijima za hranu (Narodne novine, br. 81/2013), Zakona o genetski modificiranim organizmima (Narodne novine, br. 70/2005, 137/2009, 28/2013 i 47/2014) i Zakona o poljoprivredi (Narodne novine, br. 30/2015) zbog prestanka s radom Agencije i preuzimanja njenih poslova od strane Ministarstva.
Uz članak 21.
Ovim se člankom propisuje stupanje na snagu Zakona.
TEKST ODREDBI VAŽEĆEG ZAKONA KOJE SE MIJENJAJU, ODNOSNO DOPUNJUJU
Svrha Zakona
Članak 1.
(1) Ovim se Zakonom utvrđuju nadležna tijela i zadaće nadležnih tijela, obveze subjekata u poslovanju s hranom i hranom za životinje, službene kontrole te se propisuju upravne mjere i prekršajne odredbe za provedbu:
– Uredbe (EZ) br. 178/2002 Europskog parlamenta i Vijeća od 28. siječnja 2002. o utvrđivanju općih načela i uvjeta zakona o hrani, osnivanju Europske agencije za sigurnost hrane te utvrđivanju postupaka u područjima sigurnosti hrane (SL L 31, 1. 2. 2002.) (u daljnjem tekstu: Uredba (EZ) br. 178/2002), sa svim njezinim izmjenama i dopunama;
– Uredbe Komisije (EZ) br. 1304/2003 od 23. srpnja 2003. o postupku kojeg primjenjuje Europska agencija za sigurnost hrane prilikom zahtjeva za izdavanje znanstvenih mišljenja (SL L 185, 24. 7. 2003.) (u daljnjem tekstu: Uredba (EZ) br. 1304/2003), sa svim njezinim izmjenama i dopunama;
– Uredbe Komisije (EZ) br. 2230/2004 od 23. prosinca 2004. o detaljnim pravilima za provedbu Uredbe (EZ) br. 178/2002 Europskog parlamenta i Vijeća vezano za mrežu organizacija koje djeluju u okviru misije Europske agencije za sigurnost hrane (SL L 379, 24. 12. 2004.) (u daljnjem tekstu: Uredba (EZ) br. 2230/2004);
– Uredbe Komisije (EZ) br. 608/2004 od 31. ožujka 2004. koja se odnosi na označivanje hrane i sastojaka hrane s dodanim fitosterolima, fitosterol esterima, fitostanolima i fitostanol esterima (SL L 97, 1. 4. 2004.) (u daljnjem tekstu: Uredba (EZ) br. 608/2004);
– Uredbe Komisije (EU) br. 115/2010 od 9. veljače 2010. o utvrđivanju uvjeta za korištenje aktivnog aluminijevog oksida za uklanjanje fluorida iz prirodnih mineralnih voda i izvorskih voda (SL L 37, 10. 2. 2010.) (u daljnjem tekstu: Uredba (EU) br. 115/2010);
– Uredbe Komisije (EU) br. 16/2011 od 10. siječnja 2011. o provedbenim mjerama za Sustav brzog uzbunjivanja za hranu i hranu za životinje (SL L 6, 11. 1. 2011.) (u daljnjem tekstu: Uredba (EU) br. 16/2011);
– Provedbene uredbe Komisije (EU) br. 931/2011 od 19. listopada 2011. o zahtjevima sljedivosti utvrđenim Uredbom (EZ) br. 178/2002 Europskog parlamenta i Vijeća za hranu životinjskog podrijetla (SL L 242, 20. 9. 2011.) (u daljnjem tekstu: Uredba (EU) br. 931/2011);
– Provedbene uredbe Komisije (EU) br. 208/2013 od 11. ožujka 2013. o zahtjevima sljedivosti za klice i sjeme namijenjenih za proizvodnju klica (SL L 68, 12. 3. 2013.) (u daljnjem tekstu: Uredba (EU) br. 208/2013);
– Odluke Komisije 2004/478/EZ od 29. travnja 2004. o donošenju općeg plana upravljanja krizom u području sigurnosti hrane i hrane za životinje (SL L 160, 30. 4. 2004.) (u daljnjem tekstu: Odluka 2004/478/EZ), sa svim njezinim izmjenama i dopunama;
– Uredbe (EZ) br. 1760/2000 Europskog parlamenta i Vijeća od 17. srpnja 2000. o uvođenju sustava označivanja i registracije životinja vrste goveda, označivanju goveđeg mesa i proizvoda od goveđeg mesa i stavljanju izvan snage Uredbe Vijeća (EZ) br. 820/97 (SL L 204, 11. 8. 2000.) (u daljnjem tekstu: Uredba (EZ) br. 1760/2000), u dijelu koji se odnosi na neobavezni sustav označavanja goveđeg mesa;
– uredbi i odluka donesenih za provedbu Uredbe (EZ) br. 178/2002, Uredbe (EZ) br. 1304/2003, Uredbe (EZ) br. 2230/2004, Uredbe (EU) br. 16/2011 i Odluke 2004/478/EZ.
(2) U svrhu provedbe uredbi i odluka iz stavka 1. ovoga članka ovim se Zakonom propisuju odredbe na nacionalnoj razini kojima se uređuju:
– nadležnosti za uspostavu i provedbu politike sigurnosti hrane;
– nadležnosti u području analize rizika;
– opća pravila sustava brzog uzbunjivanja za hranu i hranu za životinje na nacionalnoj razini;
– opća pravila upravljanja krizom u području sigurnosti hrane i hrane za životinje;
– djelatnost Hrvatske agencije za hranu;
– uspostava i koordinacija mreže institucija;
– davanje znanstvenog i stručnog mišljenja te pružanje znanstvene i tehničke pomoći;
– nacionalne mjere potrebne za provedbu politike sigurnosti hrane.
Analiza rizika
Članak 5.
(1) Nadležna tijela iz članka 3. stavka 1. ovoga Zakona imaju cjelokupnu odgovornost za provedbu procesa analize rizika iz članka 6. Uredbe (EZ) br. 178/2002 te za funkcionalno razdvajanje procesa upravljanja rizikom od procjene rizika.
(2) Nadležna tijela iz članka 3. stavka 1. ovoga Zakona, Hrvatska agencija za hranu osnovana Zakonom o hrani (»Narodne novine«, br. 117/03., 130/03., 48/04., 85/06., 46/07., 84/08. i 55/11.), koja nastavlja raditi po odredbama ovoga Zakona, i druge institucije iz članka 7. stavka 3. ovoga Zakona surađuju u promicanju učinkovite povezanosti funkcija upravljanja rizikom, procjene rizika i komunikacije o riziku.
Upravljanje rizikom
Članak 6.
(1) Tijela nadležna za upravljanje rizikom su tijela nadležna za provedbu službenih kontrola iz članka 32. stavka 1. ovoga Zakona.
(2) Prema članku 6. stavku 3. Uredbe (EZ) br. 178/2002 pri upravljanju rizikom u obzir se uzimaju rezultati procjene rizika i/ili znanstvena mišljenja Europske agencije za sigurnost hrane, Hrvatske agencije za hranu i institucija iz članka 7. stavka 3. ovoga Zakona.
(3) Pri upravljanju rizikom iz stavka 2. ovoga članka u obzir se uzimaju i drugi čimbenici od važnosti za određeni predmet, načelo predostrožnosti iz članka 7. Uredbe (EZ) br. 178/2002 i članka 8. ovoga Zakona, kao i sama definicija upravljanja rizikom iz članka 3. točke 12. Uredbe (EZ) br. 178/2002.
(4) Tijela nadležna za upravljanje rizikom iz stavka 1. ovoga članka u svrhu upravljanja rizikom donose odluku o potrebi za procjenom rizika, utvrđuju okvir i cilj procjene rizika te određuju rokove za izradu procjene rizika.
Procjena rizika
Članak 7.
(1) Procjena rizika se provodi prema članku 6. stavku 2. Uredbe (EZ) br. 178/2002.
(2) Procjenu rizika na nacionalnoj razini provodi Hrvatska agencija za hranu.
(3) Iznimno od stavka 2. ovoga članka procjenu rizika na nacionalnoj razini za područje pesticida provodi ovlaštena institucija prema posebnom propisu o provedbi Uredbe (EZ) br. 396/2005 Europskog parlamenta i Vijeća od 23. veljače 2005. o maksimalnim razinama ostataka pesticida u i na hrani i hrani za životinje biljnog i životinjskog podrijetla koja nadopunjuje Direktivu Vijeća 91/414/EEZ (SL L 70, 16.3.2005).
(4) Procjena rizika uključuje sljedeće:
– izradu procjene rizika na zahtjev tijela nadležnih za upravljanje rizikom iz članka 6. stavka 1. ovoga Zakona u svrhu provedbe službenih kontrola i/ili upravljanja rizikom;
– izradu procjene rizika na zahtjev tijela nadležnih za upravljanje rizikom iz članka 6. stavka 1. ovoga Zakona u svrhu izrade planova službenih kontrola temeljenih na procjeni rizika, donošenja hitnih, odnosno zaštitnih mjera, nacionalnih propisa, naredbi i naputaka;
– procjenu rizika na zahtjev nacionalne kontakt točke (u daljnjem tekstu: NKT) sustava brzog uzbunjivanja za hranu i hranu za životinje na nacionalnoj razini (u daljnjem tekstu: HR RASFF sustav) iz članka 19. ovoga Zakona.
Znanstveno mišljenje Europske agencije za sigurnost hrane
Članak 14.
(1) Hrvatska agencija za hranu može u skladu s člankom 29. Uredbe (EZ) br. 178/2002 i Uredbom (EZ) br. 1304/2003 zatražiti znanstveno mišljenje od Europske agencije za sigurnost hrane na zahtjev nadležnih tijela iz članka 3. stavka 1. ovoga Zakona te po službenoj dužnosti.
(2) U svrhu provedbe članka 9. Uredbe (EZ) br. 1304/2003 ministarstvo nadležno za poljoprivredu informira Europsku agenciju za sigurnost hrane o tijelu iz stavka 1. ovoga članka.
Znanstveno mišljenje Hrvatske agencije za hranu
Članak 15.
(1) Hrvatska agencija za hranu u okviru svoje djelatnosti daje znanstveno mišljenje:
a) na zahtjev nadležnih tijela iz članka 3. stavka 1. ovoga Zakona;
b) po službenoj dužnosti;
c) na zahtjev trećih zainteresiranih strana za njihove potrebe.
(2) Ministar nadležan za poljoprivredu propisom uređuje postupak i rokove izdavanja znanstvenog mišljenja iz stavka 1. ovoga članka.
(3) Općim aktima Hrvatske agencije za hranu se uređuju sadržaj, obrazloženje i objava znanstvenog mišljenja iz stavka 1. ovoga članka.
Mreža organizacija koje djeluju u okviru djelokruga Europske agencije za sigurnost hrane
Članak 16.
(1) U svrhu provedbe članka 36. Uredbe (EZ) br. 178/2002 i Uredbe (EZ) br. 2230/2004 Hrvatska agencija za hranu dostavlja ministarstvu nadležnom za poljoprivredu na suglasnost prijedlog popisa organizacija iz nacionalne mreže institucija iz članka 17. ovoga Zakona, a koje će djelovati u okviru djelokruga Europske agencije za sigurnost hrane.
(2) Prije dostave popisa na suglasnost iz stavka 1. ovoga članka Hrvatska agencija za hranu provjerava udovoljavaju li organizacije kriterijima iz članka 1. stavka 1. Uredbe (EZ) br. 2230/2004.
(3) Nakon dobivanja suglasnosti iz stavka 1. ovoga članka Upravno vijeće Hrvatske agencije za hranu donosi popis organizacija koje će djelovati u okviru djelokruga Europske agencije za sigurnost hrane.
(4) Popis organizacija iz stavka 3. ovoga članka sa svim potrebnim podacima, a prema članku 1. stavku 2. Uredbe (EZ) br. 2230/2004, Hrvatska agencija za hranu dostavlja Europskoj agenciji za sigurnost hrane, a ministarstvo nadležno za poljoprivredu dostavlja Europskoj komisiji.
Nacionalna mreža institucija
Članak 17.
(1) Hrvatska agencija za hranu uspostavlja i koordinira nacionalnu mrežu institucija iz članka 26. stavka 2. ovoga Zakona, te provjerava da li institucije udovoljavaju uvjetima propisanima za nacionalnu mrežu institucija propisom iz stavka 5. ovoga članka.
(2) Institucije iz stavka 1. ovoga članka dužne su uspostaviti znanstvenu i stručnu suradnju koordinacijom aktivnosti, razmjenom informacija, razvojem i provedbom zajedničkih projekata i drugim aktivnostima.
(3) Hrvatska agencija za hranu dostavlja ministarstvu nadležnom za poljoprivredu na suglasnost prijedlog institucija za uvrštavanje na popis istih, uključujući nazive i opise institucija, dokaze da predložene institucije udovoljavaju uvjetima propisanima propisom iz stavka 5. ovoga članka, te opise njihovog specifičnog područja rada.
(4) Nakon dobivanja suglasnosti iz stavka 3. ovoga članka Upravno vijeće Hrvatske agencije za hranu usvaja popis institucija koje čine nacionalnu mrežu institucija u području sigurnosti hrane i hrane za životinje, navodeći njihovo specifično područje rada.
(5) Ministar nadležan za poljoprivredu propisom uređuje pravila uspostave nacionalne mreže institucija, te uvjete i kriterije za uvrštavanje na popis institucija.
HRVATSKA AGENCIJA ZA HRANU
Pravni status
Članak 25.
(1) Hrvatska agencija za hranu obavlja znanstvene i stručne poslove iz područja sigurnosti hrane i hrane za životinje, te je nacionalna referentna točka za procjenu rizika u području sigurnosti hrane i hrane za životinje.
(2) Hrvatska agencija za hranu ima svojstvo pravne osobe čija je djelatnost, ustroj i način rada uređen ovim Zakonom, propisima donesenim na temelju ovoga Zakona, Statutom Hrvatske agencije za hranu i drugim općim aktima Hrvatske agencije za hranu.
(3) Skraćeni naziv Hrvatske agencije za hranu je HAH.
(4) Sjedište Hrvatske agencije za hranu je u Osijeku.
(5) Hrvatska agencija za hranu je upisana u sudski registar.
(6) Prava i obveze Republike Hrvatske kao osnivača Hrvatske agencije za hranu obavlja ministarstvo nadležno za poljoprivredu kojemu Hrvatska agencija za hranu odgovara za svoj rad.
(7) Hrvatska agencija za hranu je proračunski korisnik državnog proračuna i sredstva za rad Hrvatske agencije za hranu osiguravaju se u državnom proračunu Republike Hrvatske u okviru ministarstva nadležnog za poljoprivredu.
(8) Hrvatska agencija za hranu može, osim prihoda iz stavka 7. ovoga članka, ostvarivati i druge prihode od drugih aktivnosti koje organizira i provodi unutar svoje djelatnosti.
(9) Izradu znanstvenih mišljenja iz članka 15. stavka 1. točke c) ovoga Zakona financira naručitelj.
(10) Za pitanja koja nisu uređena ovim Zakonom primjenjuje se Zakon o ustanovama, Zakon o proračunu i Zakonu o plaćama u javnim službama.
Djelatnost Hrvatske agencije za hranu
Članak 26.
(1) Djelatnost Hrvatske agencije za hranu čine sljedeći poslovi i zadaci:
– znanstvena procjena rizika u području sigurnosti hrane i hrane za životinje, na zahtjev tijela nadležnih za provedbu službenih kontrola iz članka 32. stavka 1. ovoga Zakona i po službenoj dužnosti;
– izrada znanstvenih studija u području sigurnosti hrane i hrane za životinje;
– davanje znanstvenih mišljenja prema članku 15. ovoga Zakona, stručnih mišljenja te pružanje znanstvene i tehničke pomoći nadležnim tijelima iz članka 3. stavka 1. ovoga Zakona u području sigurnosti hrane i hrane za životinje, kvalitete hrane i hrane za životinje, u pitanjima prehrane ljudi, u pitanjima koja se odnose na stavljanje na tržište nove hrane, hrane obogaćene nutrijentima, hrane za posebne prehrambene potrebe, hrane za životinje za posebne hranidbene namjene i genetski modificirane hrane i hrane za životinje, pitanjima vezanim uz zdravlje i zaštitu životinja te biljno zdravstvo;
– prikupljanje i analiza rezultata službenih kontrola i ostalih podataka u svrhu karakteriziranja i praćenja rizika koji imaju izravan ili neizravan utjecaj na sigurnost hrane i hrane za životinje;
– identifikacija i karakterizacija rizika te rizika u nastajanju;
– uspostava i koordiniranje nacionalne mreže institucija iz članka 17. ovoga Zakona;
– razvoj i primjena jedinstvene metodologije procjene rizika u području sigurnosti hrane i hrane za životinje;
– edukacija zainteresiranih strana i izdavanje edukativnih materijala vezano za opasnosti i rizike koji potječu od hrane i hrane za životinje;
– obavještavanje javnosti o pitanjima u okviru svoje djelatnosti, ne dovodeći u pitanje nadležnosti nadležnih tijela iz članka 3. stavka 1. ovoga Zakona da obavještavaju javnost o procjeni rizika te odlukama u procesu upravljanja rizikom prema članku 10. Uredbe (EZ) br. 178/2002 i članku 9. stavku 2. ovoga Zakona;
– izvođenje neovisnih zaključaka i izražavanje stavova u pitanjima iz djelatnosti Hrvatske agencije za hranu te pružanje brzih, pouzdanih, objektivnih i razumljivih informacija javnosti i zainteresiranim stranama;
– drugi poslovi i zadaci koje Hrvatskoj agenciji za hranu dodijeli ministarstvo nadležno za poljoprivredu, drugi poslovi i zadaci prema ovom Zakonu i drugim propisima o hrani i hrani za životinje.
(2) Hrvatska agencija za hranu surađuje s institutima, zavodima, akademskom zajednicom, laboratorijima i drugim pravnim osobama uključenim u sustav sigurnosti hrane i hrane za životinje u Republici Hrvatskoj.
(3) Hrvatska agencija za hranu surađuje s državama članicama Europske unije te s međunarodnim institucijama i organizacijama koje imaju slične zadaće kao i Hrvatska agencija za hranu.
(4) Hrvatska agencija za hranu je kontakt točka za suradnju s Europskom agencijom za sigurnost hrane u području procjene rizika, a podatke i informacije dobivene od Europske agencije za sigurnost hrane dostavlja nadležnim tijelima iz članka 3. stavka 1. ovoga Zakona.
(5) Hrvatska agencija za hranu u obavljanju svoje djelatnosti primjenjuje načela neovisnosti, transparentnosti i povjerljivosti prema člancima 37. do 39. Uredbe (EZ) br. 178/2002.
(6) Detaljna provedba poslova i zadataka iz stavka 1. ovoga članka utvrđuje se općim aktima Hrvatske agencije za hranu.
Tijela Hrvatske agencije za hranu
Članak 27.
(1) Tijela Hrvatske agencije za hranu su Upravno vijeće i ravnatelj.
(2) Hrvatska agencija za hranu može imati i druga tijela čiji se sastav, način osnivanja i djelokrug utvrđuju Statutom.
Upravno vijeće
Članak 28.
(1) Hrvatskom agencijom za hranu upravlja Upravno vijeće kojeg čini predsjednik i četiri člana.
(2) Predsjednika i tri člana Upravnog vijeća imenuje i razrješava Vlada Republike Hrvatske na prijedlog ministra nadležnog za poljoprivredu, od kojih su predsjednik i jedan član predstavnici ministarstva nadležnog za poljoprivredu, jedan član je predstavnik ministarstva nadležnog za zdravlje imenovan na prijedlog ministarstva nadležnog za zdravlje, a jedan član je predstavnik udruga potrošača imenovan na prijedlog ministarstva nadležnog za zaštitu potrošača.
(3) Jednog člana Upravnog vijeća biraju službenici i namještenici Hrvatske agencije za hranu prema propisima o radu.
(4) Predsjedniku i trima članovima Upravnog vijeća koji se imenuju mandat traje četiri godine.
(5) Upravno vijeće:
– donosi Statut uz suglasnost ministarstva nadležnog za poljoprivredu;
– donosi Pravilnik o radu i druge opće akte Hrvatske agencije za hranu;
– donosi poslovni i financijski plan Hrvatske agencije za hranu;
– donosi godišnji obračun i poslovne izvještaje Hrvatske agencije za hranu;
– imenuje i razrješava ravnatelja Hrvatske agencije za hranu;
– donosi odluku o unutarnjem ustroju Hrvatske agencije za hranu;
– odlučuje i o drugim pitanjima utvrđenim Statutom.
(6) Način rada Upravnog vijeća, postupak donošenja i usvajanja odluka utvrđuje se Statutom i drugim općima aktima Hrvatske agencije za hranu.
Ravnatelj
Članak 29.
(1) Ravnatelja Hrvatske agencije za hranu imenuje i razrješava Upravno vijeće Hrvatske agencije za hranu između kandidata koje predloži ministar nadležan za poljoprivredu, nakon provedenoga javnog natječaja.
(2) Ravnatelj se imenuje na vrijeme od pet godina.
(3) Ravnatelj rukovodi radom Hrvatske agencije za hranu, predstavlja i zastupa Hrvatsku agenciju za hranu, odgovoran je za rad i zakonitost rada Hrvatske agencije za hranu, podnosi prijedloge općih akata Hrvatske agencije za hranu Upravnom vijeću radi njihova donošenja, izvršava odluke Upravnog vijeća te obavlja druge poslove za koje je odgovoran prema ovom Zakonu, Statutu i drugim općim aktima Hrvatske agencije za hranu.
V. UPRAVNI NADZOR I SLUŽBENE KONTROLE
Članak 32.
(1) Tijela nadležna za provedbu službenih kontrola nad provedbom ovoga Zakona, uredbi i odluka iz članka 1. stavka 1. ovoga Zakona te propisa donesenih na temelju ovoga Zakona su ministarstvo nadležno za poljoprivredu i ministarstvo nadležno za zdravlje prema podjeli nadležnosti za provedbu službenih kontrola iz posebnog propisa o službenim kontrolama.
(2) Službene kontrole nad provedbom ovoga Zakona, uredbi i odluka iz članka 1. stavka 1. ovoga Zakona te propisa donesenih na temelju ovoga Zakona provode veterinarski inspektori, sanitarni inspektori, inspektori za kakvoću hrane, poljoprivredni inspektori i stočarski inspektori (u daljnjem tekstu: osobe ovlaštene za provedbu službenih kontrola) iz tijela iz stavka 1. ovoga članka prema odredbama Uredbe (EZ) br. 882/2004, posebnog propisa o službenim kontrolama, propisa kojima su uređeni djelokrug i ovlasti tijela iz stavka 1. ovoga članka, a u skladu s procedurama za provođenje službenih kontrola hrane i hrane za životinje.
(3) Osobe ovlaštene za provedbu službenih kontrola iz stavka 2. ovoga članka obvezne su u slučaju nesukladnosti postupiti prema mjerama iz članka 33. ovoga Zakona, mjerama propisanim Uredbom (EZ) br. 882/2004, posebnim propisom o službenim kontrolama i posebnim propisima o hrani i hrani za životinje.
(4) Osoba ovlaštena za provedbu službenih kontrola iz stavka 2. ovoga članka ovlaštena je odlučivati da se hrana ili hrana za životinje smatra sigurnom prema člancima 14. i 15. Uredbe (EZ) br. 178/2002 i članaka 10. i 11. ovoga Zakona.
(5) Ako je potrebno, osobe ovlaštene za provedbu službenih kontrola iz stavka 2. ovoga članka prilikom izricanja mjera uzimaju u obzir procjenu rizika koju je izdala Europska agencija za sigurnost hrane, Hrvatska agencija za hranu ili institucija ovlaštena za procjenu rizika iz članka 7. stavka 3. ovoga Zakona.
PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA ZAKONA O HRANI, S KONAČNIM PRIJEDLOGOM ZAKONA
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
I. USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje ovoga Zakona sadržana je u odredbi članka 2. stavka 4. podstavaka 1. Ustava Republike Hrvatske (Narodne novine, br. 85/2010 – pročišćeni tekst i 5/2014 – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
II. OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE TREBAJU UREDITI ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
Zakon o hrani (u daljnjem tekstu: Zakon) objavljen je u Narodnim novinama, broj 81/2013, od 29. lipnja 2013. godine, a stupio je na snagu 1. srpnja 2013. godine.
Zakonom se provode odredbe sljedećih uredbi i odluka Europske unije u području sigurnosti hrane i hrane za životinje:
- Uredba (EZ) br. 178/2002 Europskog parlamenta i Vijeća od 28. siječnja 2002. o utvrđivanju općih načela i uvjeta zakona o hrani, osnivanju Europske agencije za sigurnost hrane te utvrđivanju postupaka u područjima sigurnosti hrane (SL L 31, 1. 2. 2002.) (u daljnjem tekstu: Uredba (EZ) br. 178/2002);
- Uredba Komisije (EZ) br. 1304/2003 od 23. srpnja 2003. o postupku kojeg primjenjuje Europska agencija za sigurnost hrane prilikom zahtjeva za izdavanje znanstvenih mišljenja (SL L 185, 24. 7. 2003.) (u daljnjem tekstu: Uredba (EZ) br. 1304/2003);
- Uredba Komisije (EZ) br. 2230/2004 od 23. prosinca 2004. o detaljnim pravilima za provedbu Uredbe (EZ) br. 178/2002 Europskog parlamenta i Vijeća vezano za mrežu organizacija koje djeluju u okviru misije Europske agencije za sigurnost hrane (SL L 379, 24. 12. 2004.) (u daljnjem tekstu: Uredba (EZ) br. 2230/2004);
- Uredba Komisije (EZ) br. 608/2004 od 31. ožujka 2004. koja se odnosi na označivanje hrane i sastojaka hrane s dodanim fitosterolima, fitosterol esterima, fitostanolima i fitostanol esterima (SL L 97, 1. 4. 2004.);
- Uredba Komisije (EU) br. 115/2010 od 9. veljače 2010. o utvrđivanju uvjeta za korištenje aktivnog aluminijevog oksida za uklanjanje fluorida iz prirodnih mineralnih voda i izvorskih voda (SL L 37, 10. 2. 2010.);
- Uredba Komisije (EU) br. 16/2011 od 10. siječnja 2011. o provedbenim mjerama za Sustav brzog uzbunjivanja za hranu i hranu za životinje (SL L 6, 11. 1. 2011.) (u daljnjem tekstu: Uredba (EZ) br. 16/2011);
- Provedbena uredba Komisije (EU) br. 931/2011 od 19. listopada 2011. o zahtjevima sljedivosti utvrđenim Uredbom (EZ) br. 178/2002 Europskog parlamenta i Vijeća za hranu životinjskog podrijetla (SL L 242, 20. 9. 2011.);
- Provedbena uredba Komisije (EU) br. 208/2013 od 11. ožujka 2013. o zahtjevima sljedivosti za klice i sjeme namijenjenih za proizvodnju klica (SL L 68, 12. 3. 2013.);
- Odluka Komisije 2004/478/EZ od 29. travnja 2004. o donošenju općeg plana upravljanja krizom u području sigurnosti hrane i hrane za životinje (SL L 160, 30. 4. 2004.) (u daljnjem tekstu: Odluka 2004/478/EZ);
- Uredba (EZ) br. 1760/2000 Europskog parlamenta i Vijeća od 17. srpnja 2000. o uvođenju sustava označivanja i registracije životinja vrste goveda, označivanju goveđeg mesa i proizvoda od goveđeg mesa i stavljanju izvan snage Uredbe Vijeća (EZ) br. 820/97 (SL L 204, 11. 8. 2000.), u dijelu koji se odnosi na neobavezni sustav označavanja goveđeg mesa;
- uredbe i odluke donesene za provedbu Uredbe (EZ) br. 178/2002, Uredbe (EZ) br. 1304/2003, Uredbe (EZ) br. 2230/2004, Uredbe (EU) br. 16/2011 i Odluke 2004/478/EZ.
Zakonom je stvoren i pravni temelj za prenošenje propisa Europske unije u području kvalitete hrane i hrane za životinje u zakonodavstvo Republike Hrvatske.
Izmjena Zakona, objavljena u Narodnim novinama, broj 14/2014, od 5. veljače 2014. godine, koja je stupila na snagu 6. veljače 2014. godine, donesena je zbog ukidanja Državnog inspektorata u okviru Smjernica ekonomske i fiskalne politike za razdoblje 2014. – 2016. i Mjera za smanjenje deficita, koje je Vlada Republike Hrvatske donijela na 117. sjednici, održanoj 26. rujna 2013. godine.
Zakonom o poljoprivredi, koji je objavljen u Narodnim novinama, broj 30/2015, od 17. ožujka 2015. godine, a koji je stupio na snagu 18. ožujka 2015. godine, prestale su važiti odredbe članka 1. stavka 3., članka 23., članka 24., članka 33. stavka 1. podstavka 13., članka 34. stavka 1. podstavaka 37. do 41. Zakona.
Ovim Prijedlogom zakona propisuje se prestanak rada Hrvatske agencije za hranu (u daljnjem tekstu: Agencija) osnovane Zakonom o hrani (Narodne novine, br. 117/2003, 130/2003 – ispravak i 48/2004) i preuzimanje njenih poslova od strane ministarstva nadležnog za poljoprivredu (u daljnjem tekstu: Ministarstvo) te će Ministarstvo preuzeti na nacionalnoj razini poslove provedbe procjene rizika u skladu s člankom 6. stavkom 2. Uredbe (EZ) br. 178/2002 i Ministarstvo postaje nacionalna referentna točka za procjenu rizika u području sigurnosti hrane i hrane za životinje.
Nadalje, Ministarstvo će preuzeti poslove izrade znanstvenih mišljenja u području sigurnosti hrane i hrane za životinje te uspostavlja i koordinira nacionalnu mrežu institucija koju čine instituti, zavodi, akademska zajednica, laboratoriji i druge pravne osobe uključene u sustav sigurnosti hrane i hrane za životinje u Republici Hrvatskoj.
Ministarstvo preuzima radnike zatečene u radnom odnosu u Agenciji, koji s danom preuzimanja postaju državni službenici ili namještenici.
Ministarstvo preuzima imovinu, svu uredsku i drugu opremu, pismohranu i drugu dokumentaciju, sredstva za rad, financijska sredstva te prava i obveze Agencije.
Danom prestanka s radom Agencije prestaje mandat ravnatelju Agencije te predsjedniku i članovima Upravnog vijeća Agencije.
Zbog prestanka s radom Agencije, ovim Prijedlogom zakona mijenjaju se odredbe Zakona o higijeni hrane i mikrobiološkim kriterijima za hranu (Narodne novine, br. 81/2013), Zakona o genetski modificiranim organizmima (Narodne novine, br. 70/2005, 137/2009, 28/2013 i 47/2014) i Zakona o poljoprivredi (Narodne novine, br. 30/2015).
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
III. OCJENA I IZVORI POTREBNIH SREDSTAVA ZA PROVOĐENJE ZAKONA
Za provedbu ovoga Zakona nije potrebno osigurati novčana sredstva u državnom proračunu Republike Hrvatske.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
IV. OBRAZLOŽENJE PRIJEDLOGA ZA DONOŠENJE ZAKONA PO HITNOM POSTUPKU
Odredbom članka 204. Poslovnika Hrvatskoga sabora (Narodne novine, br. 81/2013) predviđena je mogućnost da se zakon može donijeti po hitnom postupku, kada to zahtijevaju osobito opravdani razlozi. Budući ovaj Zakon dovodi do smanjenju broja agencija te dovodi do smanjenja troškova poslovanja u 2016. godini, odnosno rashoda državnog proračuna, predlaže se donošenje Zakona po hitnom postupku.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA ZAKONA O HRANI
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 1.
U Zakonu o hrani (Narodne novine, br. 81/2013, 14/2014 i 30/2015) u članku 1. stavku 2. podstavak 5. briše se.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 2.
U članku 5. stavak 2. mijenja se i glasi:
„(2) Nadležna tijela iz članka 3. stavka 1. ovoga Zakona i druge institucije iz članka 7. stavka 3. ovoga Zakona surađuju u promicanju učinkovite povezanosti funkcija upravljanja rizikom, procjene rizika i komunikacije o riziku.“.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 3.
U članku 6. stavku 2. riječi: „Hrvatske agencije za hranu“ zamjenjuju se riječima: „ministarstva nadležnog za poljoprivredu“.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 4.
U članku 7. stavku 2. riječi: „Hrvatska agencija za hranu“ zamjenjuju se riječima: „ministarstvo nadležno za poljoprivredu“.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 5.
Članak 14. mijenja se i glasi:
„Ministarstvo nadležno za poljoprivredu, kao tijelo iz članka 9. Uredbe (EZ) br. 1304/2003, ovlašteno je od Europske agencije za sigurnost hrane zatražiti znanstveno mišljenje u skladu s člankom 29. Uredbe (EZ) br. 178/2002 i Uredbom (EZ) br. 1304/2003, po službenoj dužnosti ili na zahtjev ministarstva nadležnog za zdravlje.“.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 6.
U naslovu iznad članka 15. riječi: „Hrvatske agencije za hranu“ zamjenjuju se riječima: „ministarstva nadležnog za poljoprivredu“.
U članku 15. stavku 1. riječi: „Hrvatska agencija za hranu“ zamjenjuju se riječima: „Ministarstvo nadležno za poljoprivredu“.
U stavku 1. točka a) mijenja se i glasi:
„a) na zahtjev ministarstva nadležnog za zdravlje“.
Iza stavka 1. dodaju se novi stavci 2. i 3. koji glase:
„(2) Ministar nadležan za poljoprivredu uz suglasnost ministra nadležnog za zdravlje za izradu znanstvenih mišljenja iz stavka 1. ovoga članka u području prehrane, alergena, nove hrane i hrane za posebne prehrambene potrebe, kemijske opasnosti, biološke opasnosti, hranu i hranu za životinja koja sadrži GMO te za zdravlje i dobrobit životinja osniva radne skupine.
(3) Izradu znanstvenih mišljenja iz stavka 1. točke c) ovoga Zakona financira naručitelj.“.
Dosadašnji stavak 2. postaje stavak 4.
Dosadašnji stavak 3. briše se.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 7.
Članak 16. mijenja se i glasi:
„(1) Ministarstvo nadležno za poljoprivredu uspostavlja i koordinira nacionalnu mrežu institucija koju čine instituti, zavodi, akademska zajednica, laboratoriji i druge pravne osobe uključene u sustav sigurnosti hrane i hrane za životinje u Republici Hrvatskoj.
(2) Ministar nadležan za poljoprivredu donosi popis institucija iz stavka 1. ovoga članka koje čine nacionalnu mrežu institucija u području sigurnosti hrane i hrane za životinje, navodeći njihovo specifično područje rada.
(3) Pravila za uspostavu nacionalne mreže institucija te uvjete i kriterije za stavljanje na popis institucija iz stavka 2. ovoga članka pravilnikom propisuje ministar nadležan za poljoprivredu.“.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 8.
Članak 17. mijenja se i glasi:
„(1) U svrhu provedbe članka 36. Uredbe (EZ) br. 178/2002 i Uredbe (EZ) br. 2230/2004 ministar nadležan za poljoprivredu donosi popis organizacija iz nacionalne mreže institucija iz članka 16. stavaka 1. i 2. ovoga članka, a koje će djelovati u okviru djelokruga Europske agencije za sigurnost hrane.
(2) Popis organizacija iz stavka 1. ovoga članka sa svim potrebnim podacima, a prema članku 1. stavku 2. Uredbe (EZ) br. 2230/2004, ministarstvo nadležno za poljoprivredu dostavlja Europskoj agenciji za sigurnost hrane i Europskoj komisiji.“.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 9.
Naslovi iznad članka 25. zamjenjuju se naslovom: „Nacionalna referentna točka“.
Članak 25. mijenja se i glasi:
„Ministarstvo nadležno za poljoprivredu je nacionalna referentna točka za procjenu rizika u području sigurnosti hrane i hrane za životinje koja obavlja znanstvene i stručne poslove iz područja sigurnosti hrane i hrane za životinje.“.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 10.
Naslov iznad članka 26. mijenja se i glasi: „Zadaće ministarstva nadležnog za poljoprivredu.“.
U članku 26. stavak 1. mijenja se i glasi:
„(1) Ministarstvo nadležno za poljoprivredu kao nacionalne referentne točke iz članka 25. ovoga Zakona obavlja sljedeće poslove i zadatke:
- znanstvena procjena rizika u području sigurnosti hrane i hrane za životinje, na zahtjev tijela nadležnih za provedbu službenih kontrola i po službenoj dužnosti;
- izrada znanstvenih studija u području sigurnosti hrane i hrane za životinje;
- davanje znanstvenih i stručnih mišljenja u području sigurnosti hrane i hrane za životinje, kvalitete hrane i hrane za životinje, u pitanjima prehrane ljudi i koja se odnose na stavljanje na tržište nove hrane, hrane obogaćene nutrijentima, hrane za posebne prehrambene potrebe, hrane za životinje za posebne hranidbene namjene i genetski modificirane hrane i hrane za životinje te uz zdravlje i zaštitu životinja te biljno zdravstvo;
- prikupljanje i analiziranje rezultata službenih kontrola i ostalih podataka u svrhu karakteriziranja i praćenja rizika koji imaju izravan ili neizravan utjecaj na sigurnost hrane i hrane za životinje;
- identifikacija i karakterizacija rizika te rizika u nastajanju;
- uspostava i koordiniranje nacionalne mreže institucija;
- razvoj i primjena jedinstvene metodologije procjene rizika u području sigurnosti hrane i hrane za životinje;
- edukacija zainteresiranih strana i izdavanje edukativnih materijala te obavještavanje javnosti vezano za opasnosti i rizike koji potječu od hrane i hrane za životinje.“.
U stavcima 2. do 5. riječi: „Hrvatska agencija za hranu“ zamjenjuju se riječima: „ministarstvo nadležno za poljoprivredu“.
Stavak 6. briše se.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 11.
Naslov iznad članka 27. i članak 27. brišu se.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 12.
Naslov iznad članka 28. i članak 28. brišu se.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 13.
Naslov iznad članka 29. i članak 29. brišu se.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 14.
U članku 32. stavku 5. riječi: „Hrvatska agencija za hranu“ zamjenjuju se riječima: „ministarstvo nadležno za poljoprivredu“.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 15.
(1) Hrvatska agencija za hranu (u daljnjem tekstu: Agencija) prestaje s radom dana 1. siječnja 2016. godine.
(2) Ravnatelj Agencije, odnosno osoba koju ovlasti ministar nadležan za poljoprivredu, dužan je u skladu sa stavkom 1. ovoga članka podnijeti zahtjev za brisanje Agencije iz sudskog registra.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 16.
(1) Ministarstvo nadležno za poljoprivredu danom stupanja na snagu ovoga Zakona preuzima poslove Agencije.
(2) Vlada Republike Hrvatske će u roku od 30 dana od dana stupanja na snagu ovoga Zakona Uredbom urediti unutarnji ustroj ministarstva nadležnog za poljoprivredu.
(3) Ministar nadležan za poljoprivredu uskladit će pravilnik o unutarnjem redu prema Uredbi iz stavka 2. ovoga članka u roku 30 dana nakon njezina stupanja na snagu.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 17.
(1) Ministarstvo nadležno za poljoprivredu danom stupanja na snagu ovoga Zakona preuzima imovinu, svu uredsku i drugu opremu, pismohranu i drugu dokumentaciju, sredstva za rad, financijska sredstva te prava i obveze Agencije.
(2) Ministarstvo nadležno za poljoprivredu danom stupanja na snagu ovoga Zakona preuzima predmete u postupcima koji nisu okončani.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 18.
(1) Radnici zatečeni u radnom odnosu u Agenciji na dan stupanja na snagu ovoga Zakona postaju državni službenici odnosno namještenici i preuzimaju se u ministarstvo nadležno za poljoprivredu, osim u slučaju postojanja zapreka za prijam u državnu službu sukladno propisu o državnim službenicima.
(2) Državni službenici i namještenici iz stavka 1. ovoga članka nastavljaju s radom na poslovima na kojima su zatečeni u trenutku stupanja na snagu ovoga Zakona odnosno na drugim poslovima po nalogu čelnika tijela i zadržavaju plaće prema dosadašnjim propisima, do donošenja rješenja o rasporedu na radna mjesta, prema pravilniku o unutarnjem redu iz članka 16. stavka 3. ovoga Zakona
(3) Nakon donošenja pravilnika o unutarnjem redu iz članka 16. stavka 3. ovoga Zakona državni službenici i namještenici iz stavka 1. ovoga članka će se rasporediti na odgovarajuća radna mjesta sukladno propisima o državnim službenicima.
(4) Državni službenici i namještenici iz stavka 1. ovoga članka koji neće moći biti raspoređeni na radna mjesta, stavljaju se na raspolaganje Vladi Republike Hrvatske sukladno propisima o državnim službenicima.
(5) Preuzetim namještenicima iz stavka 1. ovoga članka koji se ne mogu rasporediti otkazat će se radni odnos prema općim propisima o radu.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 19.
(1) Danom prestanka s radom Agencije prestaje mandat ravnatelju Hrvatske agencije za hranu.
(2) Danom prestanka s radom Agencije prestaje mandat predsjedniku i članovima Upravnog vijeća Hrvatske agencije za hranu.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 20.
Danom stupanja na snagu ovoga Zakona:
- u cijelom tekstu Zakona o higijeni hrane i mikrobiološkim kriterijima za hranu (Narodne novine, br. 81/2013) riječi: „Hrvatska agencija za hranu“ u određenom padežu zamjenjuju se riječima: „ministarstvo nadležno za poljoprivredu“ u odgovarajućem padežu i rodu;
- u cijelom tekstu Zakona o genetski modificiranim organizmima (Narodne novine, br. 70/2005, 137/2009, 28/2013 i 47/2014) riječi: „Hrvatska agencija za hranu“ u određenom padežu zamjenjuju se riječima: „ministarstvo nadležno za poljoprivredu“ u odgovarajućem padežu i rodu;
- u Zakonu o poljoprivredi (Narodne novine, br. 30/2015) članak 114. briše se.“.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 21.
Ovaj Zakon objavit će se u Narodnim novinama, a stupa na snagu 1. siječnja 2016. godine.
.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
O B R A Z L O Ž E N J E
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Uz članak 1.
Ovom se odredbom u članku 1. stavku 2. podstavak 5. briše zbog ovim Zakonom predloženog prestanka s radom Hrvatske agencija za hranu (u daljnjem tekstu: Agencija).
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Uz članak 2.
Ovom odredbom zbog prestanka s radom Agencije izmijenjena je odredba članka 5. stavka 2. Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Uz članak 3.
Ovom odredbom zbog prestanka s radom Agencije i preuzimanja njenih poslova od strane ministarstva nadležnog za poljoprivredu (u daljnjem tekstu: Ministarstvo) izmijenjena je odredba članka 6. stavka 2. Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Uz članak 4.
Ovim se člankom zbog prestanka s radom Agencije u članku 7. stavku 2. Zakona riječi: „Hrvatska agencija za hranu“ zamjenjuju riječima: „ministarstvo nadležno za poljoprivredu“, obzirom Ministarstvo preuzima poslove procjene rizika koje je obavljala Agencija.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Uz članak 5.
Ovom se odredbom mijenja članak 14. Zakona zbog prestanka s radom Agencije i preuzimanja njenih poslova od strane Ministarstva.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Uz članak 6.
Zbog prestanka s radom Agencije i preuzimanja njenih poslova od strane Ministarstva ovim člankom izmijenjena je odredba članka 15. Izmijenjenom odredbom članka 15. stavka 2. Zakona propisano je da ministar nadležan za poljoprivredu uz suglasnost ministra nadležnog za zdravlje za izradu znanstvenih mišljenja osniva radne skupine. Ujedno je izmijenjenom odredbom članka 15. stavka 3. Zakona definirano da izradu znanstvenih mišljenja propisanih navedenim člankom, a koja se daju na zahtjev trećih zainteresiranih strana za njihove potrebe financira naručitelj.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Uz članak 7.
Zbog prestanka s radom Agencije ovim člankom izmijenjena je odredba članka 16. Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Uz članak 8.
Zbog prestanka s radom Agencije ovim člankom izmijenjena je odredba članka 17. Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Uz članak 9.
Zbog prestanka s radom Agencije i preuzimanja njenih poslova od strane Ministarstva izmijenjena je odredba članka 25. Zakona te bi prema predloženoj izmjeni ministarstvo obavljalo poslove nacionalne referentne točke za procjenu rizika u području sigurnosti hrane i hrane za životinje.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Uz članak 10.
Ovim člankom zbog prestanka s radom Agencije izmijenjena je odredba članka 26. Zakona te se navedenom odredbom sada propisuju zadaće Ministarstva umjesto djelatnost Agencije.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Uz članak 11.
Ovim se člankom briše članak 27. Zakona zbog prestanka s radom Agencije.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Uz članak 12.
Ovim se člankom briše članak 28. Zakona zbog prestanka s radom Agencije.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Uz članak 13.
Ovim se člankom briše članak 29. Zakona zbog prestanka s radom Agencije.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Uz članak 14.
Zbog prestanka s radom Agencije ovim člankom izmijenjena je odredba članka 32. stavka 5. Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Uz članke 15. do 19.
Ovim se člancima propisuju prijelazne odredbe kojima se uređuje postupak i pravne posljedice prestanka s radom Agencije i preuzimanja njenih poslova od strane Ministarstva.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Uz članak 20.
Ovim se člankom mijenjaju odredbe Zakona o higijeni hrane i mikrobiološkim kriterijima za hranu (Narodne novine, br. 81/2013), Zakona o genetski modificiranim organizmima (Narodne novine, br. 70/2005, 137/2009, 28/2013 i 47/2014) i Zakona o poljoprivredi (Narodne novine, br. 30/2015) zbog prestanka s radom Agencije i preuzimanja njenih poslova od strane Ministarstva.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Uz članak 21.
Ovim se člankom propisuje stupanje na snagu Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
TEKST ODREDBI VAŽEĆEG ZAKONA KOJE SE MIJENJAJU, ODNOSNO DOPUNJUJU
Svrha Zakona
Članak 1.
(1) Ovim se Zakonom utvrđuju nadležna tijela i zadaće nadležnih tijela, obveze subjekata u poslovanju s hranom i hranom za životinje, službene kontrole te se propisuju upravne mjere i prekršajne odredbe za provedbu:
– Uredbe (EZ) br. 178/2002 Europskog parlamenta i Vijeća od 28. siječnja 2002. o utvrđivanju općih načela i uvjeta zakona o hrani, osnivanju Europske agencije za sigurnost hrane te utvrđivanju postupaka u područjima sigurnosti hrane (SL L 31, 1. 2. 2002.) (u daljnjem tekstu: Uredba (EZ) br. 178/2002), sa svim njezinim izmjenama i dopunama;
– Uredbe Komisije (EZ) br. 1304/2003 od 23. srpnja 2003. o postupku kojeg primjenjuje Europska agencija za sigurnost hrane prilikom zahtjeva za izdavanje znanstvenih mišljenja (SL L 185, 24. 7. 2003.) (u daljnjem tekstu: Uredba (EZ) br. 1304/2003), sa svim njezinim izmjenama i dopunama;
– Uredbe Komisije (EZ) br. 2230/2004 od 23. prosinca 2004. o detaljnim pravilima za provedbu Uredbe (EZ) br. 178/2002 Europskog parlamenta i Vijeća vezano za mrežu organizacija koje djeluju u okviru misije Europske agencije za sigurnost hrane (SL L 379, 24. 12. 2004.) (u daljnjem tekstu: Uredba (EZ) br. 2230/2004);
– Uredbe Komisije (EZ) br. 608/2004 od 31. ožujka 2004. koja se odnosi na označivanje hrane i sastojaka hrane s dodanim fitosterolima, fitosterol esterima, fitostanolima i fitostanol esterima (SL L 97, 1. 4. 2004.) (u daljnjem tekstu: Uredba (EZ) br. 608/2004);
– Uredbe Komisije (EU) br. 115/2010 od 9. veljače 2010. o utvrđivanju uvjeta za korištenje aktivnog aluminijevog oksida za uklanjanje fluorida iz prirodnih mineralnih voda i izvorskih voda (SL L 37, 10. 2. 2010.) (u daljnjem tekstu: Uredba (EU) br. 115/2010);
– Uredbe Komisije (EU) br. 16/2011 od 10. siječnja 2011. o provedbenim mjerama za Sustav brzog uzbunjivanja za hranu i hranu za životinje (SL L 6, 11. 1. 2011.) (u daljnjem tekstu: Uredba (EU) br. 16/2011);
– Provedbene uredbe Komisije (EU) br. 931/2011 od 19. listopada 2011. o zahtjevima sljedivosti utvrđenim Uredbom (EZ) br. 178/2002 Europskog parlamenta i Vijeća za hranu životinjskog podrijetla (SL L 242, 20. 9. 2011.) (u daljnjem tekstu: Uredba (EU) br. 931/2011);
– Provedbene uredbe Komisije (EU) br. 208/2013 od 11. ožujka 2013. o zahtjevima sljedivosti za klice i sjeme namijenjenih za proizvodnju klica (SL L 68, 12. 3. 2013.) (u daljnjem tekstu: Uredba (EU) br. 208/2013);
– Odluke Komisije 2004/478/EZ od 29. travnja 2004. o donošenju općeg plana upravljanja krizom u području sigurnosti hrane i hrane za životinje (SL L 160, 30. 4. 2004.) (u daljnjem tekstu: Odluka 2004/478/EZ), sa svim njezinim izmjenama i dopunama;
– Uredbe (EZ) br. 1760/2000 Europskog parlamenta i Vijeća od 17. srpnja 2000. o uvođenju sustava označivanja i registracije životinja vrste goveda, označivanju goveđeg mesa i proizvoda od goveđeg mesa i stavljanju izvan snage Uredbe Vijeća (EZ) br. 820/97 (SL L 204, 11. 8. 2000.) (u daljnjem tekstu: Uredba (EZ) br. 1760/2000), u dijelu koji se odnosi na neobavezni sustav označavanja goveđeg mesa;
– uredbi i odluka donesenih za provedbu Uredbe (EZ) br. 178/2002, Uredbe (EZ) br. 1304/2003, Uredbe (EZ) br. 2230/2004, Uredbe (EU) br. 16/2011 i Odluke 2004/478/EZ.
(2) U svrhu provedbe uredbi i odluka iz stavka 1. ovoga članka ovim se Zakonom propisuju odredbe na nacionalnoj razini kojima se uređuju:
– nadležnosti za uspostavu i provedbu politike sigurnosti hrane;
– nadležnosti u području analize rizika;
– opća pravila sustava brzog uzbunjivanja za hranu i hranu za životinje na nacionalnoj razini;
– opća pravila upravljanja krizom u području sigurnosti hrane i hrane za životinje;
– djelatnost Hrvatske agencije za hranu;
– uspostava i koordinacija mreže institucija;
– davanje znanstvenog i stručnog mišljenja te pružanje znanstvene i tehničke pomoći;
– nacionalne mjere potrebne za provedbu politike sigurnosti hrane.
Analiza rizika
Članak 5.
(1) Nadležna tijela iz članka 3. stavka 1. ovoga Zakona imaju cjelokupnu odgovornost za provedbu procesa analize rizika iz članka 6. Uredbe (EZ) br. 178/2002 te za funkcionalno razdvajanje procesa upravljanja rizikom od procjene rizika.
(2) Nadležna tijela iz članka 3. stavka 1. ovoga Zakona, Hrvatska agencija za hranu osnovana Zakonom o hrani (»Narodne novine«, br. 117/03., 130/03., 48/04., 85/06., 46/07., 84/08. i 55/11.), koja nastavlja raditi po odredbama ovoga Zakona, i druge institucije iz članka 7. stavka 3. ovoga Zakona surađuju u promicanju učinkovite povezanosti funkcija upravljanja rizikom, procjene rizika i komunikacije o riziku.
Upravljanje rizikom
Članak 6.
(1) Tijela nadležna za upravljanje rizikom su tijela nadležna za provedbu službenih kontrola iz članka 32. stavka 1. ovoga Zakona.
(2) Prema članku 6. stavku 3. Uredbe (EZ) br. 178/2002 pri upravljanju rizikom u obzir se uzimaju rezultati procjene rizika i/ili znanstvena mišljenja Europske agencije za sigurnost hrane, Hrvatske agencije za hranu i institucija iz članka 7. stavka 3. ovoga Zakona.
(3) Pri upravljanju rizikom iz stavka 2. ovoga članka u obzir se uzimaju i drugi čimbenici od važnosti za određeni predmet, načelo predostrožnosti iz članka 7. Uredbe (EZ) br. 178/2002 i članka 8. ovoga Zakona, kao i sama definicija upravljanja rizikom iz članka 3. točke 12. Uredbe (EZ) br. 178/2002.
(4) Tijela nadležna za upravljanje rizikom iz stavka 1. ovoga članka u svrhu upravljanja rizikom donose odluku o potrebi za procjenom rizika, utvrđuju okvir i cilj procjene rizika te određuju rokove za izradu procjene rizika.
Procjena rizika
Članak 7.
(1) Procjena rizika se provodi prema članku 6. stavku 2. Uredbe (EZ) br. 178/2002.
(2) Procjenu rizika na nacionalnoj razini provodi Hrvatska agencija za hranu.
(3) Iznimno od stavka 2. ovoga članka procjenu rizika na nacionalnoj razini za područje pesticida provodi ovlaštena institucija prema posebnom propisu o provedbi Uredbe (EZ) br. 396/2005 Europskog parlamenta i Vijeća od 23. veljače 2005. o maksimalnim razinama ostataka pesticida u i na hrani i hrani za životinje biljnog i životinjskog podrijetla koja nadopunjuje Direktivu Vijeća 91/414/EEZ (SL L 70, 16.3.2005).
(4) Procjena rizika uključuje sljedeće:
– izradu procjene rizika na zahtjev tijela nadležnih za upravljanje rizikom iz članka 6. stavka 1. ovoga Zakona u svrhu provedbe službenih kontrola i/ili upravljanja rizikom;
– izradu procjene rizika na zahtjev tijela nadležnih za upravljanje rizikom iz članka 6. stavka 1. ovoga Zakona u svrhu izrade planova službenih kontrola temeljenih na procjeni rizika, donošenja hitnih, odnosno zaštitnih mjera, nacionalnih propisa, naredbi i naputaka;
– procjenu rizika na zahtjev nacionalne kontakt točke (u daljnjem tekstu: NKT) sustava brzog uzbunjivanja za hranu i hranu za životinje na nacionalnoj razini (u daljnjem tekstu: HR RASFF sustav) iz članka 19. ovoga Zakona.
Znanstveno mišljenje Europske agencije za sigurnost hrane
Članak 14.
(1) Hrvatska agencija za hranu može u skladu s člankom 29. Uredbe (EZ) br. 178/2002 i Uredbom (EZ) br. 1304/2003 zatražiti znanstveno mišljenje od Europske agencije za sigurnost hrane na zahtjev nadležnih tijela iz članka 3. stavka 1. ovoga Zakona te po službenoj dužnosti.
(2) U svrhu provedbe članka 9. Uredbe (EZ) br. 1304/2003 ministarstvo nadležno za poljoprivredu informira Europsku agenciju za sigurnost hrane o tijelu iz stavka 1. ovoga članka.
Znanstveno mišljenje Hrvatske agencije za hranu
Članak 15.
(1) Hrvatska agencija za hranu u okviru svoje djelatnosti daje znanstveno mišljenje:
a) na zahtjev nadležnih tijela iz članka 3. stavka 1. ovoga Zakona;
b) po službenoj dužnosti;
c) na zahtjev trećih zainteresiranih strana za njihove potrebe.
(2) Ministar nadležan za poljoprivredu propisom uređuje postupak i rokove izdavanja znanstvenog mišljenja iz stavka 1. ovoga članka.
(3) Općim aktima Hrvatske agencije za hranu se uređuju sadržaj, obrazloženje i objava znanstvenog mišljenja iz stavka 1. ovoga članka.
Mreža organizacija koje djeluju u okviru djelokruga Europske agencije za sigurnost hrane
Članak 16.
(1) U svrhu provedbe članka 36. Uredbe (EZ) br. 178/2002 i Uredbe (EZ) br. 2230/2004 Hrvatska agencija za hranu dostavlja ministarstvu nadležnom za poljoprivredu na suglasnost prijedlog popisa organizacija iz nacionalne mreže institucija iz članka 17. ovoga Zakona, a koje će djelovati u okviru djelokruga Europske agencije za sigurnost hrane.
(2) Prije dostave popisa na suglasnost iz stavka 1. ovoga članka Hrvatska agencija za hranu provjerava udovoljavaju li organizacije kriterijima iz članka 1. stavka 1. Uredbe (EZ) br. 2230/2004.
(3) Nakon dobivanja suglasnosti iz stavka 1. ovoga članka Upravno vijeće Hrvatske agencije za hranu donosi popis organizacija koje će djelovati u okviru djelokruga Europske agencije za sigurnost hrane.
(4) Popis organizacija iz stavka 3. ovoga članka sa svim potrebnim podacima, a prema članku 1. stavku 2. Uredbe (EZ) br. 2230/2004, Hrvatska agencija za hranu dostavlja Europskoj agenciji za sigurnost hrane, a ministarstvo nadležno za poljoprivredu dostavlja Europskoj komisiji.
Nacionalna mreža institucija
Članak 17.
(1) Hrvatska agencija za hranu uspostavlja i koordinira nacionalnu mrežu institucija iz članka 26. stavka 2. ovoga Zakona, te provjerava da li institucije udovoljavaju uvjetima propisanima za nacionalnu mrežu institucija propisom iz stavka 5. ovoga članka.
(2) Institucije iz stavka 1. ovoga članka dužne su uspostaviti znanstvenu i stručnu suradnju koordinacijom aktivnosti, razmjenom informacija, razvojem i provedbom zajedničkih projekata i drugim aktivnostima.
(3) Hrvatska agencija za hranu dostavlja ministarstvu nadležnom za poljoprivredu na suglasnost prijedlog institucija za uvrštavanje na popis istih, uključujući nazive i opise institucija, dokaze da predložene institucije udovoljavaju uvjetima propisanima propisom iz stavka 5. ovoga članka, te opise njihovog specifičnog područja rada.
(4) Nakon dobivanja suglasnosti iz stavka 3. ovoga članka Upravno vijeće Hrvatske agencije za hranu usvaja popis institucija koje čine nacionalnu mrežu institucija u području sigurnosti hrane i hrane za životinje, navodeći njihovo specifično područje rada.
(5) Ministar nadležan za poljoprivredu propisom uređuje pravila uspostave nacionalne mreže institucija, te uvjete i kriterije za uvrštavanje na popis institucija.
HRVATSKA AGENCIJA ZA HRANU
Pravni status
Članak 25.
(1) Hrvatska agencija za hranu obavlja znanstvene i stručne poslove iz područja sigurnosti hrane i hrane za životinje, te je nacionalna referentna točka za procjenu rizika u području sigurnosti hrane i hrane za životinje.
(2) Hrvatska agencija za hranu ima svojstvo pravne osobe čija je djelatnost, ustroj i način rada uređen ovim Zakonom, propisima donesenim na temelju ovoga Zakona, Statutom Hrvatske agencije za hranu i drugim općim aktima Hrvatske agencije za hranu.
(3) Skraćeni naziv Hrvatske agencije za hranu je HAH.
(4) Sjedište Hrvatske agencije za hranu je u Osijeku.
(5) Hrvatska agencija za hranu je upisana u sudski registar.
(6) Prava i obveze Republike Hrvatske kao osnivača Hrvatske agencije za hranu obavlja ministarstvo nadležno za poljoprivredu kojemu Hrvatska agencija za hranu odgovara za svoj rad.
(7) Hrvatska agencija za hranu je proračunski korisnik državnog proračuna i sredstva za rad Hrvatske agencije za hranu osiguravaju se u državnom proračunu Republike Hrvatske u okviru ministarstva nadležnog za poljoprivredu.
(8) Hrvatska agencija za hranu može, osim prihoda iz stavka 7. ovoga članka, ostvarivati i druge prihode od drugih aktivnosti koje organizira i provodi unutar svoje djelatnosti.
(9) Izradu znanstvenih mišljenja iz članka 15. stavka 1. točke c) ovoga Zakona financira naručitelj.
(10) Za pitanja koja nisu uređena ovim Zakonom primjenjuje se Zakon o ustanovama, Zakon o proračunu i Zakonu o plaćama u javnim službama.
Djelatnost Hrvatske agencije za hranu
Članak 26.
(1) Djelatnost Hrvatske agencije za hranu čine sljedeći poslovi i zadaci:
– znanstvena procjena rizika u području sigurnosti hrane i hrane za životinje, na zahtjev tijela nadležnih za provedbu službenih kontrola iz članka 32. stavka 1. ovoga Zakona i po službenoj dužnosti;
– izrada znanstvenih studija u području sigurnosti hrane i hrane za životinje;
– davanje znanstvenih mišljenja prema članku 15. ovoga Zakona, stručnih mišljenja te pružanje znanstvene i tehničke pomoći nadležnim tijelima iz članka 3. stavka 1. ovoga Zakona u području sigurnosti hrane i hrane za životinje, kvalitete hrane i hrane za životinje, u pitanjima prehrane ljudi, u pitanjima koja se odnose na stavljanje na tržište nove hrane, hrane obogaćene nutrijentima, hrane za posebne prehrambene potrebe, hrane za životinje za posebne hranidbene namjene i genetski modificirane hrane i hrane za životinje, pitanjima vezanim uz zdravlje i zaštitu životinja te biljno zdravstvo;
– prikupljanje i analiza rezultata službenih kontrola i ostalih podataka u svrhu karakteriziranja i praćenja rizika koji imaju izravan ili neizravan utjecaj na sigurnost hrane i hrane za životinje;
– identifikacija i karakterizacija rizika te rizika u nastajanju;
– uspostava i koordiniranje nacionalne mreže institucija iz članka 17. ovoga Zakona;
– razvoj i primjena jedinstvene metodologije procjene rizika u području sigurnosti hrane i hrane za životinje;
– edukacija zainteresiranih strana i izdavanje edukativnih materijala vezano za opasnosti i rizike koji potječu od hrane i hrane za životinje;
– obavještavanje javnosti o pitanjima u okviru svoje djelatnosti, ne dovodeći u pitanje nadležnosti nadležnih tijela iz članka 3. stavka 1. ovoga Zakona da obavještavaju javnost o procjeni rizika te odlukama u procesu upravljanja rizikom prema članku 10. Uredbe (EZ) br. 178/2002 i članku 9. stavku 2. ovoga Zakona;
– izvođenje neovisnih zaključaka i izražavanje stavova u pitanjima iz djelatnosti Hrvatske agencije za hranu te pružanje brzih, pouzdanih, objektivnih i razumljivih informacija javnosti i zainteresiranim stranama;
– drugi poslovi i zadaci koje Hrvatskoj agenciji za hranu dodijeli ministarstvo nadležno za poljoprivredu, drugi poslovi i zadaci prema ovom Zakonu i drugim propisima o hrani i hrani za životinje.
(2) Hrvatska agencija za hranu surađuje s institutima, zavodima, akademskom zajednicom, laboratorijima i drugim pravnim osobama uključenim u sustav sigurnosti hrane i hrane za životinje u Republici Hrvatskoj.
(3) Hrvatska agencija za hranu surađuje s državama članicama Europske unije te s međunarodnim institucijama i organizacijama koje imaju slične zadaće kao i Hrvatska agencija za hranu.
(4) Hrvatska agencija za hranu je kontakt točka za suradnju s Europskom agencijom za sigurnost hrane u području procjene rizika, a podatke i informacije dobivene od Europske agencije za sigurnost hrane dostavlja nadležnim tijelima iz članka 3. stavka 1. ovoga Zakona.
(5) Hrvatska agencija za hranu u obavljanju svoje djelatnosti primjenjuje načela neovisnosti, transparentnosti i povjerljivosti prema člancima 37. do 39. Uredbe (EZ) br. 178/2002.
(6) Detaljna provedba poslova i zadataka iz stavka 1. ovoga članka utvrđuje se općim aktima Hrvatske agencije za hranu.
Tijela Hrvatske agencije za hranu
Članak 27.
(1) Tijela Hrvatske agencije za hranu su Upravno vijeće i ravnatelj.
(2) Hrvatska agencija za hranu može imati i druga tijela čiji se sastav, način osnivanja i djelokrug utvrđuju Statutom.
Upravno vijeće
Članak 28.
(1) Hrvatskom agencijom za hranu upravlja Upravno vijeće kojeg čini predsjednik i četiri člana.
(2) Predsjednika i tri člana Upravnog vijeća imenuje i razrješava Vlada Republike Hrvatske na prijedlog ministra nadležnog za poljoprivredu, od kojih su predsjednik i jedan član predstavnici ministarstva nadležnog za poljoprivredu, jedan član je predstavnik ministarstva nadležnog za zdravlje imenovan na prijedlog ministarstva nadležnog za zdravlje, a jedan član je predstavnik udruga potrošača imenovan na prijedlog ministarstva nadležnog za zaštitu potrošača.
(3) Jednog člana Upravnog vijeća biraju službenici i namještenici Hrvatske agencije za hranu prema propisima o radu.
(4) Predsjedniku i trima članovima Upravnog vijeća koji se imenuju mandat traje četiri godine.
(5) Upravno vijeće:
– donosi Statut uz suglasnost ministarstva nadležnog za poljoprivredu;
– donosi Pravilnik o radu i druge opće akte Hrvatske agencije za hranu;
– donosi poslovni i financijski plan Hrvatske agencije za hranu;
– donosi godišnji obračun i poslovne izvještaje Hrvatske agencije za hranu;
– imenuje i razrješava ravnatelja Hrvatske agencije za hranu;
– donosi odluku o unutarnjem ustroju Hrvatske agencije za hranu;
– odlučuje i o drugim pitanjima utvrđenim Statutom.
(6) Način rada Upravnog vijeća, postupak donošenja i usvajanja odluka utvrđuje se Statutom i drugim općima aktima Hrvatske agencije za hranu.
Ravnatelj
Članak 29.
(1) Ravnatelja Hrvatske agencije za hranu imenuje i razrješava Upravno vijeće Hrvatske agencije za hranu između kandidata koje predloži ministar nadležan za poljoprivredu, nakon provedenoga javnog natječaja.
(2) Ravnatelj se imenuje na vrijeme od pet godina.
(3) Ravnatelj rukovodi radom Hrvatske agencije za hranu, predstavlja i zastupa Hrvatsku agenciju za hranu, odgovoran je za rad i zakonitost rada Hrvatske agencije za hranu, podnosi prijedloge općih akata Hrvatske agencije za hranu Upravnom vijeću radi njihova donošenja, izvršava odluke Upravnog vijeća te obavlja druge poslove za koje je odgovoran prema ovom Zakonu, Statutu i drugim općim aktima Hrvatske agencije za hranu.
V. UPRAVNI NADZOR I SLUŽBENE KONTROLE
Članak 32.
(1) Tijela nadležna za provedbu službenih kontrola nad provedbom ovoga Zakona, uredbi i odluka iz članka 1. stavka 1. ovoga Zakona te propisa donesenih na temelju ovoga Zakona su ministarstvo nadležno za poljoprivredu i ministarstvo nadležno za zdravlje prema podjeli nadležnosti za provedbu službenih kontrola iz posebnog propisa o službenim kontrolama.
(2) Službene kontrole nad provedbom ovoga Zakona, uredbi i odluka iz članka 1. stavka 1. ovoga Zakona te propisa donesenih na temelju ovoga Zakona provode veterinarski inspektori, sanitarni inspektori, inspektori za kakvoću hrane, poljoprivredni inspektori i stočarski inspektori (u daljnjem tekstu: osobe ovlaštene za provedbu službenih kontrola) iz tijela iz stavka 1. ovoga članka prema odredbama Uredbe (EZ) br. 882/2004, posebnog propisa o službenim kontrolama, propisa kojima su uređeni djelokrug i ovlasti tijela iz stavka 1. ovoga članka, a u skladu s procedurama za provođenje službenih kontrola hrane i hrane za životinje.
(3) Osobe ovlaštene za provedbu službenih kontrola iz stavka 2. ovoga članka obvezne su u slučaju nesukladnosti postupiti prema mjerama iz članka 33. ovoga Zakona, mjerama propisanim Uredbom (EZ) br. 882/2004, posebnim propisom o službenim kontrolama i posebnim propisima o hrani i hrani za životinje.
(4) Osoba ovlaštena za provedbu službenih kontrola iz stavka 2. ovoga članka ovlaštena je odlučivati da se hrana ili hrana za životinje smatra sigurnom prema člancima 14. i 15. Uredbe (EZ) br. 178/2002 i članaka 10. i 11. ovoga Zakona.
(5) Ako je potrebno, osobe ovlaštene za provedbu službenih kontrola iz stavka 2. ovoga članka prilikom izricanja mjera uzimaju u obzir procjenu rizika koju je izdala Europska agencija za sigurnost hrane, Hrvatska agencija za hranu ili institucija ovlaštena za procjenu rizika iz članka 7. stavka 3. ovoga Zakona.
*P/ 6387467 *
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede