Na temelju odredbi članaka 34. stavka 9., 54. stavka 7., 56. stavka 4., 73. stavka 2., 76. stavka 6., 81. stavka 5., 91. stavka 6., članka 110. stavka 6., članka 115. i članka 177. stavka 5. Zakona o tržištu kapitala (»Narodne novine« broj 65/18 i 17/20), Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga na sjednici Upravnog vijeća donosi
PRAVILNIK O IZMJENAMA I DOPUNAMA PRAVILNIKA
O ORGANIZACIJSKIM ZAHTJEVIMA I PRAVILIMA POSLOVNOG PONAŠANJA ZA OBAVLJANJE INVESTICIJSKIH USLUGA I AKTIVNOSTI TE POLITIKAMA PRIMITAKA I KRITERIJIMA ZA ZNAČAJNA INVESTICIJSKA DRUŠTVA
Članak 1.
U Pravilniku o organizacijskim zahtjevima i pravilima poslovnog ponašanja za obavljanje investicijskih usluga i aktivnosti te politikama primitaka i kriterijima za značajna investicijska društva (»Narodne novine« broj 89/18) u članku 2. stavku 1. iza točke 2. dodaje se nova točka 3. koja glasi:
„3. Direktiva (EU) 2019/878 Europskog parlamenta i Vijeća od 20. svibnja 2019. o izmjeni Direktive 2013/36/EU u pogledu izuzetih subjekata, financijskih holdinga, mješovitih financijskih holdinga, primitaka, nadzornih mjera i ovlasti te mjera za očuvanje kapitala (Tekst značajan za EGP, SL 150, 7.6.2019)“
Članak 2.
U članku 8. dodaje se novi stavak 9. koji glasi:
„(9) Investicijsko društvo dužno je izvještaj iz stavka 7. ovoga članka dostaviti Hanfi najkasnije do 31. ožujka tekuće godine za prethodnu godinu.“
Članak 3.
U članku 9. stavku 5. točki 2. broj 6. zamjenjuje se brojem 4.
Članak 4.
U članku 33. stavak 2. mijenja se i glasi:
„(2) Prilikom utvrđivanja i primjene politika ukupnih primitaka, uključujući plaće i diskrecijske mirovinske pogodnosti, za kategorije osoblja čije profesionalne djelatnosti imaju znatan utjecaj na profil rizičnosti investicijskog društva, investicijsko društvo dužno je, na način koji je primjeren veličini investicijskog društva, internoj organizaciji te vrsti, opsegu i složenosti posla koji obavlja, primjenjivati sljedeće zahtjeve::
1. politika primitaka mora biti rodno neutralna
2. politika primitaka mora biti usklađena i usmjerena na dobro i učinkovito upravljanje rizicima te da ne potiče preuzimanje rizika koji prelaze razinu prihvatljivosti za investicijsko društvo
3. politika primitaka mora biti usklađena s poslovnom strategijom, ciljevima, vrijednostima i dugoročnim interesima investicijskog društva te uključivati mjere za sprečavanje sukoba interesa
4. upravljačko tijelo investicijskog društva, u okviru svoje nadzorne funkcije mora donositi i periodično provjeravati opća načela politike primitaka te biti odgovorno za nadzor njezine provedbe
5. da provođenje politike primitaka barem jednom godišnje podliježe središnjoj i neovisnoj internoj provjeri usklađenosti s politikama i postupcima vezanim uz primitke, koje donosi upravljačko tijelo u okviru svoje nadzorne funkcije
6. da su zaposlenici koji obavljaju poslove u kontrolnim funkcijama neovisni o poslovnim jedinicama koje nadziru, imaju odgovarajuće ovlasti te imaju primitke koji uzimaju u obzir postignute ciljeve povezane s njihovim funkcijama, neovisno o uspješnosti poslovnih područja koja kontroliraju
7. da primitke viših službenika u funkciji upravljanja rizicima i funkciji praćenja usklađenosti izravno nadzire odbor za primitke iz članka 34. stavka 7. Zakona ili, ako takav odbor nije osnovan, upravljačko tijelo u okviru svoje nadzorne funkcije
8. da politika primitaka, uzimajući u obzir kriterije za određivanje plaća temeljem drugih propisa, jasno razlikuje kriterije za određivanje
a. osnovnih fiksnih primitaka koji bi trebali prvenstveno odražavati relevantno profesionalno iskustvo i organizacijsku odgovornost navedene u opisu radnog mjesta radnika kao dio uvjeta zapošljavanja i
b. varijabilnih primitaka koji bi trebali odražavati održivu i riziku prilagođenu uspješnost kao i uspješnost koja prelazi okvire uspješnosti potrebne za ispunjavanje opisa radnog mjesta radnika kao dijela uvjeta zapošljavanja.“
Iza stavka 2. dodaje se novi stavak 3. koji glasi:
„(3) U smislu stavka 2. ovoga članka kategorije osoblja čije profesionalne djelatnosti imaju znatan utjecaj na profil rizičnosti investicijskog društva uključuju barem:
1. sve članove upravljačkog tijela i višeg rukovodstva;
2. članove osoblja s rukovodećim ovlastima nad kontrolnim funkcijama i značajnim poslovnim jedinicama;
3. članove osoblja koji imaju pravo na znatne primitke iz prethodne financijske godine, ako su ispunjeni sljedeći uvjeti:
a) primici tog člana osoblja iznose od 500 000 EUR ili više u kunskoj protuvrijednosti, te su jednaki ili veći od prosječnih primitaka dodijeljenih članovima upravljačkog tijela i višeg rukovodstva investicijskog društva iz točke 1. ovoga stavka;
b) član osoblja obavlja stručnu djelatnost u značajnoj poslovnoj jedinici i ta djelatnost ima znatan učinak na profil rizičnosti relevantne poslovne jedinice.“
Članak 5.
U članku 35. stavku 1. točki 10. podtočka a. mijenja se i glasi:
„a. dionica ili poslovnih udjela, ovisno o pravnoj strukturi investicijskog društva, ili instrumenata povezanih s dionicama ili istovjetnih negotovinskih instrumenata“.
Točka 11. mijenja se i glasi:
„11. značajni dio, u svakom slučaju najmanje 40 % varijabilnog dijela primitaka odgađa se za razdoblje koje nije kraće od četiri do pet godina te se na odgovarajući način usklađuje s vrstom poslovanja, rizicima poslovanja i djelatnostima dotičnog člana osoblja. Za članove upravljačkog tijela i višeg rukovodstva značajnog investicijskog društva, razdoblje odgode ne bi trebalo biti manje od pet godina.
Dinamika stjecanja primitaka koji se plaćaju u režimu odgode ne smije biti brža nego što bi to bio slučaj na proporcionalnoj osnovi. Ako je iznos varijabilnog dijela primitaka izrazito visok, odgađa se plaćanje najmanje 60 % iznosa. Trajanje odgode određuje se u skladu s poslovnim ciklusom, vrstom poslovanja, rizicima poslovanja i djelatnostima dotičnog člana osoblja.“
Stavak 2. mijenja se i glasi:
„(2) Iznimno od odredbi stavka 1. ovoga Pravilnika, investicijsko društvo nije dužno primijeniti zahtjeve politike primitaka iz stavka 1. točaka 10. i 11. te druge podtočke točke 13. u odnosu na proces isplate na radnike čiji varijabilni primici na godišnjoj osnovi ne prelaze iznos od 50.000 EUR u kunskoj protuvrijednosti i ne čine više od jedne trećine njegovih ukupnih godišnjih primitaka.“
Iza stavka 2. dodaje se novi stavak 3. koji glasi:
„(3) Zahtjevi iz stavka 1. točaka 10 i 11. te u drugoj podtočki točke 13. ne primjenjuju se na investicijsko društvo koje nije velika institucija kako je utvrđeno u članku 4. stavku 1. točki 146. Uredbe (EU) br. 575/2013 i čija vrijednost imovine, u prosjeku te na pojedinačnoj osnovi u skladu sa Zakonom i Uredbom (EU) br. 575/2013, iznosi 5 milijardi EUR ili manje u kunskoj protuvrijednosti u razdoblju od četiri godine koje neposredno prethodi tekućoj financijskoj godini.“
Završne odredbe
Članak 6.
(1) Ovaj Pravilnik objavit će se u „Narodnim novinama“ a stupa na snagu 1. siječnja 2021. godine.
Na temelju odredbi članaka 34. stavka 9., 54. stavka 7., 56. stavka 4., 73. stavka 2., 76. stavka 6., 81. stavka 5., 91. stavka 6., članka 110. stavka 6., članka 115. i članka 177. stavka 5. Zakona o tržištu kapitala (»Narodne novine« broj 65/18 i 17/20), Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga na sjednici Upravnog vijeća donosi
PRAVILNIK O IZMJENAMA I DOPUNAMA PRAVILNIKA
O ORGANIZACIJSKIM ZAHTJEVIMA I PRAVILIMA POSLOVNOG PONAŠANJA ZA OBAVLJANJE INVESTICIJSKIH USLUGA I AKTIVNOSTI TE POLITIKAMA PRIMITAKA I KRITERIJIMA ZA ZNAČAJNA INVESTICIJSKA DRUŠTVA
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
Članak 1.
U Pravilniku o organizacijskim zahtjevima i pravilima poslovnog ponašanja za obavljanje investicijskih usluga i aktivnosti te politikama primitaka i kriterijima za značajna investicijska društva (»Narodne novine« broj 89/18) u članku 2. stavku 1. iza točke 2. dodaje se nova točka 3. koja glasi:
„ 3. Direktiva (EU) 2019/878 Europskog parlamenta i Vijeća od 20. svibnja 2019. o izmjeni Direktive 2013/36/EU u pogledu izuzetih subjekata, financijskih holdinga, mješovitih financijskih holdinga, primitaka, nadzornih mjera i ovlasti te mjera za očuvanje kapitala (Tekst značajan za EGP, SL 150, 7.6.2019)“
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
Članak 2.
U članku 8. dodaje se novi stavak 9. koji glasi:
„(9) Investicijsko društvo dužno je izvještaj iz stavka 7. ovoga članka dostaviti Hanfi najkasnije do 31. ožujka tekuće godine za prethodnu godinu.“
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
Članak 3.
U članku 9. stavku 5. točki 2. broj 6. zamjenjuje se brojem 4.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
Članak 4.
U članku 33. stavak 2. mijenja se i glasi:
„(2) Prilikom utvrđivanja i primjene politika ukupnih primitaka, uključujući plaće i diskrecijske mirovinske pogodnosti, za kategorije osoblja čije profesionalne djelatnosti imaju znatan utjecaj na profil rizičnosti investicijskog društva, investicijsko društvo dužno je, na način koji je primjeren veličini investicijskog društva, internoj organizaciji te vrsti, opsegu i složenosti posla koji obavlja, primjenjivati sljedeće zahtjeve::
1. politika primitaka mora biti rodno neutralna
2. politika primitaka mora biti usklađena i usmjerena na dobro i učinkovito upravljanje rizicima te da ne potiče preuzimanje rizika koji prelaze razinu prihvatljivosti za investicijsko društvo
3. politika primitaka mora biti usklađena s poslovnom strategijom, ciljevima, vrijednostima i dugoročnim interesima investicijskog društva te uključivati mjere za sprečavanje sukoba interesa
4. upravljačko tijelo investicijskog društva, u okviru svoje nadzorne funkcije mora donositi i periodično provjeravati opća načela politike primitaka te biti odgovorno za nadzor njezine provedbe
5. da provođenje politike primitaka barem jednom godišnje podliježe središnjoj i neovisnoj internoj provjeri usklađenosti s politikama i postupcima vezanim uz primitke, koje donosi upravljačko tijelo u okviru svoje nadzorne funkcije
6. da su zaposlenici koji obavljaju poslove u kontrolnim funkcijama neovisni o poslovnim jedinicama koje nadziru, imaju odgovarajuće ovlasti te imaju primitke koji uzimaju u obzir postignute ciljeve povezane s njihovim funkcijama, neovisno o uspješnosti poslovnih područja koja kontroliraju
7. da primitke viših službenika u funkciji upravljanja rizicima i funkciji praćenja usklađenosti izravno nadzire odbor za primitke iz članka 34. stavka 7. Zakona ili, ako takav odbor nije osnovan, upravljačko tijelo u okviru svoje nadzorne funkcije
8. da politika primitaka, uzimajući u obzir kriterije za određivanje plaća temeljem drugih propisa, jasno razlikuje kriterije za određivanje
a. osnovnih fiksnih primitaka koji bi trebali prvenstveno odražavati relevantno profesionalno iskustvo i organizacijsku odgovornost navedene u opisu radnog mjesta radnika kao dio uvjeta zapošljavanja i
b. varijabilnih primitaka koji bi trebali odražavati održivu i riziku prilagođenu uspješnost kao i uspješnost koja prelazi okvire uspješnosti potrebne za ispunjavanje opisa radnog mjesta radnika kao dijela uvjeta zapošljavanja.“
Iza stavka 2. dodaje se novi stavak 3. koji glasi:
„(3) U smislu stavka 2. ovoga članka kategorije osoblja čije profesionalne djelatnosti imaju znatan utjecaj na profil rizičnosti investicijskog društva uključuju barem:
1. sve članove upravljačkog tijela i višeg rukovodstva;
2. članove osoblja s rukovodećim ovlastima nad kontrolnim funkcijama i značajnim poslovnim jedinicama;
3. članove osoblja koji imaju pravo na znatne primitke iz prethodne financijske godine, ako su ispunjeni sljedeći uvjeti:
a) primici tog člana osoblja iznose od 500 000 EUR ili više u kunskoj protuvrijednosti, te su jednaki ili veći od prosječnih primitaka dodijeljenih članovima upravljačkog tijela i višeg rukovodstva investicijskog društva iz točke 1. ovoga stavka;
b) član osoblja obavlja stručnu djelatnost u značajnoj poslovnoj jedinici i ta djelatnost ima znatan učinak na profil rizičnosti relevantne poslovne jedinice.“
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
Članak 5.
U članku 35. stavku 1. točki 10. podtočka a. mijenja se i glasi:
„a. dionica ili poslovnih udjela, ovisno o pravnoj strukturi investicijskog društva, ili instrumenata povezanih s dionicama ili istovjetnih negotovinskih instrumenata“.
Točka 11. mijenja se i glasi:
„11. značajni dio, u svakom slučaju najmanje 40 % varijabilnog dijela primitaka odgađa se za razdoblje koje nije kraće od četiri do pet godina te se na odgovarajući način usklađuje s vrstom poslovanja, rizicima poslovanja i djelatnostima dotičnog člana osoblja. Za članove upravljačkog tijela i višeg rukovodstva značajnog investicijskog društva, razdoblje odgode ne bi trebalo biti manje od pet godina.
Dinamika stjecanja primitaka koji se plaćaju u režimu odgode ne smije biti brža nego što bi to bio slučaj na proporcionalnoj osnovi. Ako je iznos varijabilnog dijela primitaka izrazito visok, odgađa se plaćanje najmanje 60 % iznosa. Trajanje odgode određuje se u skladu s poslovnim ciklusom, vrstom poslovanja, rizicima poslovanja i djelatnostima dotičnog člana osoblja.“
Stavak 2. mijenja se i glasi:
„(2) Iznimno od odredbi stavka 1. ovoga Pravilnika, investicijsko društvo nije dužno primijeniti zahtjeve politike primitaka iz stavka 1. točaka 10. i 11. te druge podtočke točke 13. u odnosu na proces isplate na radnike čiji varijabilni primici na godišnjoj osnovi ne prelaze iznos od 50.000 EUR u kunskoj protuvrijednosti i ne čine više od jedne trećine njegovih ukupnih godišnjih primitaka.“
Iza stavka 2. dodaje se novi stavak 3. koji glasi:
„(3) Zahtjevi iz stavka 1. točaka 10 i 11. te u drugoj podtočki točke 13. ne primjenjuju se na investicijsko društvo koje nije velika institucija kako je utvrđeno u članku 4. stavku 1. točki 146. Uredbe (EU) br. 575/2013 i čija vrijednost imovine, u prosjeku te na pojedinačnoj osnovi u skladu sa Zakonom i Uredbom (EU) br. 575/2013, iznosi 5 milijardi EUR ili manje u kunskoj protuvrijednosti u razdoblju od četiri godine koje neposredno prethodi tekućoj financijskoj godini.“
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
Završne odredbe
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
Članak 6.
(1) Ovaj Pravilnik objavit će se u „Narodnim novinama“ a stupa na snagu 1. siječnja 2021. godine.
KLASA:
URBROJ:
PREDSJEDNIK UPRAVNOG VIJEĆA
dr. sc. Ante Žigman
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga