AŽURIRANI PRIJEDLOG PLANA ZAKONODAVNIH AKTIVNOSTI DRŽAVNOG ZAVODA ZA INTELEKTUALNO VLASNIŠTVO ZA 2021. GODINU I OBRAZAC PRETHODNE PROCJENE ZA ZAKON O NAKNADAMA U PODRUČJU PRAVA INTELEKTUALNOG VLASNIŠTVA
OBRAZAC PRIJEDLOGA PLANA ZAKONODAVNIH AKTIVNOSTI ZA 2021. GODINU DRŽAVNOG ZAVODA ZA INTELEKTUALNO VLASNIŠTVO
OBRAZAC PRIJEDLOGA PLANA ZAKONODAVNIH AKTIVNOSTI
ZA 2021. GODINU DRŽAVNOG ZAVODA ZA INTELEKTUALNO VLASNIŠTVO
Stručni nositelj:
Državni zavod za intelektualno vlasništvo
Redni broj
Naziv nacrta prijedloga zakona
Upućivanje u proceduru Vlade Republike Hrvatske
1.
Zakon o naknadama u području prava intelektualnog vlasništva (RM)
I. tromjesečje 2021.
/
/
PRIJAVA NACRTA PRIJEDLOGA ZAKONA U SLUČAJU IZNIMKI OD PROVEDBE POSTUPKA PROCJENE UČINAKA PROPISA
/
/
POTPIS ČELNIKA TIJELA
Potpis: mr.sc. Ljiljana Kuterovac, Glavna ravnateljica
Datum: 17. studenog 2020. godine
Uputa:
Dodati potreban broj redova sukladno broju nacrta prijedloga zakona koji su predviđeni planom zakonodavnih aktivnosti stručnog nositelja
Za nacrte prijedloga zakona za koje će se provesti procjena učinaka propisa potrebno je iza naziva nacrta prijedloga zakona dodati oznaku "(PUP)"
Za nacrte prijedloga zakona koji se planiraju za usklađivanje s pravnom stečevinom Europske unije potrebno je iza naziva propisa dodati oznaku "(EU)"
Za nacrte prijedloga zakona koji su dio programa rada Vlade Republike Hrvatske, drugog strateškog akta ili reformske mjere potrebno je dodati oznaku "(RM)"
Nacrti prijedloga zakona koji su u kategoriji iznimki od provedbe postupka procjene učinaka propisa na temelju članka 15. stavka 1. Zakona o procjeni učinaka propisa („Narodne novine“, broj --/17) obvezno se navode u Obrascu radi njihove prijave u Plan zakonodavnih aktivnosti Vlade Republike Hrvatske i, po potrebi, dodaju im se odgovarajuće oznake „(EU)“ i/ili „(RM)“
Za upućivanje u proceduru Vlade Republike Hrvatske potrebno je navesti odgovarajuće tromjesečje (I, II, III, IV)
OBRAZAC PRETHODNE PROCJENE ZA ZAKON O NAKNADAMA U PODRUČJU PRAVA INTELEKTUALNOG VLASNIŠTVA
PRILOG 1.
OBRAZAC PRETHODNE PROCJENE
1.
OPĆE INFORMACIJE
1.1.
Stručni nositelj:
Državni zavod za intelektualno vlasništvo
1.2.
Naziv nacrta prijedloga zakona:
Zakon o naknadama u području prava intelektualnog vlasništva
1.3.
Datum:
19. studenoga 2020.
1.4.
Ustrojstvena jedinica, kontakt telefon i elektronička pošta osobe zadužene za izradu Obrasca prethodne procjene:
Da li je nacrt prijedloga zakona dio programa rada Vlade Republike Hrvatske, drugog akta planiranja ili reformske mjere?
Da/Ne:
Da
Naziv akta:
Akcijski plan za smanjenje neporeznih i parafiskalnih davanja (donesen na sjednici Vlade Republike Hrvatske 7. svibnja 2020.)
Opis mjere:
Smanjenje/ukidanje upravnih pristojbi koje čine prihod državnog proračuna
1.6.
Da li je nacrt prijedloga zakona vezan za usklađivanje zakonodavstva Republike Hrvatske s pravnom stečevinom Europske unije?
Da/Ne:
Akcijski plan za smanjenje neporeznih i parafiskalnih davanja predstavlja jednu od obveza koje je Republika Hrvatska preuzela u okviru Europskog semestra i Nacionalnog programa reformi, a njegovo donošenje je također jedan od preduvjeta za pridruživanje Europskom tečajnom mehanizmu II (ERM II) i bankovnoj uniji.
Naziv pravne stečevine EU:
/
2.
ANALIZA POSTOJEĆEG STANJA
2.1.
Što je problem koji zahtjeva izradu ili promjenu zakonodavstva?
Vlada Republike Hrvatske (dalje u tekstu: Vlada RH) donijela je Akcijski plan za smanjenje neporeznih i parafiskalnih davanja kako bi se unaprijedilo poslovno okruženje i smanjili troškovi hrvatskih gospodarstvenika.
Upravne pristojbe u području prava intelektualnog vlasništva propisane su Zakonom o upravnim pristojbama u području prava intelektualnog vlasništva („Narodne novine“, br. 64/00, 160/04, 62/08, 30/09, i 49/11) te predstavljaju prihode proračuna koji su klasificirani kao jedno od neporeznih davanja koje je moguće ukinuti.
2.2.
Zašto je potrebna izrada nacrta prijedloga zakona?
Jedino zakonskom normom moguće je izmijeniti postojeće zakonsko uređenje. Budući da je obaveza plaćanja upravnih pristojbi u području prava intelektualnog vlasništva propisana Zakonom o upravnim pristojbama u području prava intelektualnog vlasništva, potrebno je zakonom izmijeniti takvo uređenje i time provesti odgovarajuću mjeru iz Akcijskog plana za smanjenje neporeznih i parafiskalnih davanja.
2.3.
Navedite dokaz, argument, analizu koja podržava potrebu za izradom nacrta prijedloga zakona.
U okviru pripreme Akcijskog plana za smanjenje neporeznih i parafiskalnih davanja sačinjena je analiza iz koje proizlazi da plaćanje upravnih pristojbi koje čine prihod državnog proračuna proizvodi godišnji trošak gospodarstva u iznosu od 188.312.246 kuna, te da bi se smanjenjem ili ukidanjem nekih od pristojbi moglo postići rasterećenje gospodarstva u iznosu od 97.863.191 kuna.
Za provedbu te mjere potrebno je izmijeniti 26 propisa, jedan od kojih je i Zakon o upravnim pristojbama u području prava intelektualnog vlasništva, kojim je propisana obveza plaćanja upravnih pristojbi u području prava intelektualnog vlasništva.
Za provedbu postupka zaštite intelektualnog vlasništva plaćaju se kako upravne pristojbe propisane navedenim Zakonom, tako i naknade troškova propisane posebnim propisom - Uredbom o naknadama za posebne troškove i troškove za pružanje informacijskih usluga Državnog zavoda za intelektualno vlasništvo („Narodne novine“, br. 109/11, 96/13 i 89/20) koju donosi Vlada RH temeljem ovlasti koja je propisana navedenim Zakonom. Navedenom Uredbom je, osim naknada troškova za provedbu postupaka zaštite intelektualnog vlasništva, uređeno i plaćanje naknada troškova za pružanje stručnih (informacijskih) usluga koje Državni zavod za intelektualno vlasništvo (dalje u tekstu: Zavod) pruža izvan postupaka zaštite, u okviru svoje stručne djelatnosti.
I upravne pristojbe i naknade troškova za postupke zaštite intelektualnog vlasništva predstavljaju prihode državnog proračuna te plaćanje upravnih pristojbi predstavlja prvenstveno dodatno administrativno opterećenje, uz određeni dodatni trošak za gospodarstvo. Iz navedenog ukazuje se razložnim ukidanje upravnih pristojbi koje su po pojedinačnim iznosima uglavnom neznatne (od 25 kn do 400 kn, većina niža od 100 kn).
Procjenjuje se da bi ukidanje upravnih pristojbi u području prava intelektualnog vlasništva propisanih navedenim Zakonom doprinijelo rasterećenju gospodarstva u iznosu od približno 585.530 kuna godišnje, što odgovara prosječnom godišnjem iznosu uplata u Državni proračun s osnove pristojbi propisanih predmetnim propisom u zadnjih pet godina (2015-2019).
Radi ukidanja upravnih pristojbi u području prava intelektualnog vlasništva potrebno je ukinuti odredbe navedenog Zakona koje se odnose na plaćanje upravne pristojbe, no budući da je istim Zakonom propisana ovlast Vlade RH da donosi posebni propis kojim se uređuju naknade troškova (Uredbu o naknadama za posebne troškove i troškove za pružanje informacijskih usluga Državnog zavoda za intelektualno vlasništvo) Zakon nije moguće samo ukinuti, već ga je potrebno zamijeniti novim odgovarajućim zakonom donošenje kojega se predlaže.
S obzirom da bi predloženim novim zakonom bio stavljen van snage navedeni postojeći Zakon kao i svi podzakonski akti doneseni temeljem njega (odnosno spomenuta Uredba), novim zakonom je potrebno propisati ovlast za donošenje novih posebnih propisa (podzakonskih akata) kojima bi se uredilo plaćanje spomenutih naknada troškova za postupke i stručne (informacijske) usluge Zavoda, odnosno kojima bi njihovo postojeće uređenje prenijelo u nove propise. Slijedom navedenog, predloženim novim zakonskim uređenjem ukinula bi se obveza plaćanja upravnih pristojbi, a uređenje postojećih dviju kategorija naknada troškova bi se primjerenije uredilo na način da se propisuju odvojeno s obzirom na temelj nastanka njihove obveze (upravni postupak ili stručna usluga). Visina i način plaćanja naknada troškova postupaka za zaštitu prava intelektualnog vlasništva i dalje bi se uređivala uredbom, za donošenje koje bi se kao i sada ovlastila Vlada Republike Hrvatske, dok bi se visina i način plaćanja naknada troškova stručnih usluga koje pruža Zavod izvan postupaka za zaštitu intelektualnog vlasništva, u okviru svoje stručne djelatnosti, uredilo pravilnikom, za donošenje kojeg bi se ovlastio čelnik Zavoda.
Na taj način sustav plaćanja naknada u području intelektualnog vlasništva uskladio bi se i sa pravnim uređenjem plaćanja naknada u drugim djelatnostima za koje su također nadležna tijela državne uprave, kao što su djelatnost mjeriteljstva Državnog zavoda za mjeriteljstvo i djelatnost pružanja usluga Državnog zavoda za statistiku.
Pri tome se posebno ističe da donošenje predloženog novog zakona ima za cilj isključivo ukidanje upravnih pristojbi i odgovarajuće pravno uređenje plaćanja naknada troškova, a nema za cilj mijenjanje visina naknada koje su sada propisane važećom Uredbom o naknadama posebnih troškova i troškova za pružanje informacijskih usluga Zavoda prilikom donošenja novih propisa koji bi ju trebali zamijeniti. Visina naknada troškova revidirana je u skladu s postojećim okolnostima u srpnju 2020. godine donošenjem Uredbe o izmjenama i dopunama Uredbe o naknadama za posebne troškove i troškove za pružanje informacijskih usluga („Narodne novine“, 89/2020).
3.
UTVRĐIVANJE ISHODA ODNOSNO PROMJENA
3.1.
Što je cilj koji se namjerava postići?
Pojednostavljenje uvjeta za poslovanje i smanjenje administrativnih troškova za gospodarstvo kao i unaprjeđenje formalnog uređenja plaćanja naknada u području prava intelektualnog vlasništva.
3.2.
Kakav je ishod odnosno promjena koja se očekuje u području koje se namjerava urediti?
Očekuje se određeni porast interesa za korištenje sustava zaštite prava industrijskog vlasništva u poslovanju od strane mikro i malih poduzetnika kao rezultat smanjenja administrativnih troškova u postupcima za zaštitu tih prava. Jasnijim razgraničenjem i uređenjem različitih vrsta naknada troškova - za upravne postupke i stručnu djelatnost Zavoda - osigurat će se veća transparentnost naknada i jasnija pravila prikladna za primjenu i upravljanje naknadama usklađeno s onim u drugim državnim upravnim organizacijama.
3.3.
Koji je vremenski okvir za postizanje ishoda odnosno promjena?
Pozitivne promjene očekuju se odmah po stupanju na snagu predloženog zakona odnosno odmah po ukidanju upravnih pristojbi u području intelektualnog vlasništva.
4.
UTVRĐIVANJE RJEŠENJA
4.1.
Navedite koja su moguća normativna rješenja za postizanje navedenog ishoda.
Moguća normativna rješenja (novi propis/izmjene i dopune važećeg/stavljanje van snage propisa i slično):
Donošenje novog propisa umjesto postojećeg .
Obrazloženje:
Donošenje novog propisa umjesto postojećeg je najprikladnije normativno rješenje, iako se radi o izmjeni njegova sadržaja s obzirom da je, zbog ispunjenja cilja i potpunog ukidanja plaćanja upravnih pristojbi, ,potrebno izmijeniti i naziv samog propisa. Normativno rješenje u smislu izmjena postojećeg zakona ne bi bilo prihvatljivo ni kada bi naziv zakona ostao neizmijenjen, budući da se predlaže brisanje/mijenjanje više od polovine članaka osnovnog zakona.
4.2.
Navedite koja su moguća nenormativna rješenja za postizanje navedenog ishoda.
/
Nenormativna rješenja nisu moguća.
Obrazloženje:
/
5.
UTVRĐIVANJE IZRAVNIH UČINAKA I ADRESATA
5.1.
UTVRĐIVANJE GOSPODARSKIH UČINAKA
Vrsta izravnih učinaka
Mjerilo učinka
Utvrdite učinak na:
Neznatan
Mali
Veliki
Da/Ne
Da/Ne
Da/Ne
5.1.1.
Makroekonomsko okruženje Republike Hrvatske osobito komponente bruto društvenog proizvoda kojeg čine osobna potrošnja kućanstava, priljev investicija, državna potrošnja, izvoz i uvoz
Ne
Ne
Ne
5.1.2.
Slobodno kretanje roba, usluga, rada i kapitala
Ne
Ne
Ne
5.1.3.
Funkcioniranje tržišta i konkurentnost gospodarstva
Ne
Ne
Ne
5.1.4.
Prepreke za razmjenu dobara i usluga
Ne
Ne
Ne
5.1.5.
Cijena roba i usluga
Ne
Ne
Ne
5.1.6.
Uvjet za poslovanje na tržištu
Ne
Ne
Ne
5.1.7.
Trošak kapitala u gospodarskim subjektima
Ne
Ne
Ne
5.1.8.
Trošak zapošljavanja u gospodarskim subjektima (trošak rada u cjelini)
Ne
Ne
Ne
5.1.9.
Trošak uvođenja tehnologije u poslovni proces u gospodarskim subjektima
Ne
Ne
Ne
5.1.10.
Trošak investicija vezano za poslovanje gospodarskih subjekata
Ne
Ne
Ne
5.1.11.
Trošak proizvodnje, osobito nabave materijala, tehnologije i energije
Ne
Ne
Ne
5.1.12.
Prepreke za slobodno kretanje roba, usluga, rada i kapitala vezano za poslovanje gospodarskih subjekata
Ne
Ne
Ne
5.1.13.
Djelovanje na imovinska prava gospodarskih subjekata
Ne
Ne
Ne
5.1.14.
Drugi očekivani izravni učinak:
Administrativni troškovi poslovanja
Da
Ne
Ne
5.1.15.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.1.1. do 5.1.14.
Ukidanjem upravnih pristojbi u području prava intelektualnog vlasništva neznatno će se smanjiti administrativni troškovi poslovanja gospodarskih subjekata koji u svom poslovanju koriste sustav zaštite intelektualnog vlasništva.
Utvrdite veličinu adresata:
5.1.16.
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge
Ne
Da
Ne
5.1.17.
Srednji i veliki poduzetnici
Da
Ne
Ne
5.1.18.
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva
Ne
Ne
Ne
5.1.19.
Radnici i/ili umirovljenici
Ne
Ne
Ne
5.1.20.
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači
Ne
Ne
Ne
5.1.21.
Hrvatski branitelji
Ne
Ne
Ne
5.1.22.
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama
Ne
Ne
Ne
5.1.23.
Udruge i/ili zaklade
Ne
Ne
Ne
5.1.24.
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima
Ne
Ne
Ne
5.1.25.
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave
Ne
Ne
Ne
5.1.26.
Drugi utvrđeni adresati:
Ne
Ne
Ne
5.1.27.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.1.16. do 5.1.26.:
S obzirom na činjenicu da postojeći iznosi upravnih pristojbi u području prava intelektualnog vlasništva ne utječu značajno na poslovanje većih i srednjih gospodarskih subjekata (u odnosu na ukupne troškove njihova poslovanja ovi troškovi predstavljaju neznatan udio, dok im koristi priznatog prava intelektualnog vlasništva mogu donijeti višestruke koristi), njihovo ukidanje imat će na njih neznatan utjecaj. Kod mikro i malih poduzetnika te kod obiteljskih poljoprivrednih gospodarstava i/ili zadruga, ukidanje predmetnih pristojbi bi moglo dati određene pozitivne gospodarske učinke u smislu lakšeg korištenja sustava zaštite intelektualnog vlasništva u poslovanju. Naime zbog manjeg početnog kao i daljnjeg obrtnog kapitala smanjenje svakog (i najmanjeg) administrativnog troška poslovanja ovih poduzetnika može polučiti učinke.
Broj adresata na koje će predloženi Zakon imati izravne učinke moguće je samo približno procijeniti, pri čemu su potencijalni adresati (korisnici postupaka za zaštitu intelektualnog vlasništva na teritoriju Republike Hrvatske) kako domaće tako i strane osobe. Temeljem podataka iz evidencija Državnog zavoda za intelektualno vlasništvo (DZIV) proizlazi da je prosječni godišnji broj domaćih podnositelja prijava za zaštitu intelektualnog vlasništva u nacionalnim postupcima pri DZIV-u u proteklih pet godina (2015-2019) bio 1096, od čega prosječno 24 obrta, 3 obiteljska poljoprivredna gospodarstva (OPG-a) i 1069 drugih pravnih osoba, većinom poduzeća, što ujedno predstavlja približni procijenjeni godišnji broj adresata na koji bi ukidanje upravnih pristojbi u području intelektualnog vlasništva moglo proizvesti određene izravne pozitivne učinke, uzimajući u obzir da je udio mikro i malih poduzeća u ukupnom broju poduzeća u istom razdoblju iznosio prosječno 98,5% prema podacima iz Izvješća o malim i srednjim poduzećima u Hrvatskoj – 2019. CEPOR-a. Prosječni godišnji broj mikro i malih poduzeća u Republici Hrvatskoj prema navedenim podacima CEPOR-a iznosio je 113.669, a velikih i srednjih poduzeća 1.675.
Novim podzakonskim uređenjem troškova postupaka pred Zavodom, koje se predlaže predmetnim zakonom, ne bi se utjecalo na potrošnju adresata iz razloga što bi broj, vrsta i visina troškova iz važeće Uredbe o naknadama posebnih troškova i troškova za pružanje informacijskih usluga Zavoda ostala nepromijenjena u novim podzakonskim propisima.
5.1.28.
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE GOSPODARSKIH UČINAKA
Da li je utvrđena barem jedna kombinacija:
–veliki izravni učinak i mali broj adresata
–veliki izravni učinak i veliki broj adresata
–mali izravni učinak i veliki broj adresata.
Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:
Iz Prethodne procjene u Procjenu učinaka propisa:
Izravni učinci
neznatan
mali
veliki
Adresati
neznatan
/
/
/
mali
Da
/
/
veliki
/
/
/
5.2.
UTVRĐIVANJE UČINAKA NA TRŽIŠNO NATJECANJE
Vrsta izravnih učinaka
Mjerilo učinka
Utvrdite učinak na:
Neznatan
Mali
Veliki
Da/Ne
Da/Ne
Da/Ne
5.2.1.
Strukturalna, financijska, tehnička ili druga prepreka u pojedinom gospodarskom sektoru odnosno gospodarstvu u cjelini
Ne
Ne
Ne
5.2.2.
Pozicija državnih tijela koja pružaju javne usluge uz istovremeno obavljanje gospodarske aktivnosti na tržištu
Ne
Ne
Ne
5.2.3.
Postojanje diskriminirajućih uvjeta, osobito posebnih isključivih prava, uživanja povoljnijeg izvora financiranja ili pristupa privilegiranim podacima među gospodarskim subjektima
Ne
Ne
Ne
5.2.4.
Drugi očekivani izravni učinak:
Ne
Ne
Ne
5.2.5.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.2.1. do 5.2.4.:
Ukidanje upravnih pristojbi u području prava intelektualnog vlasništva neće imati izravni učinak na tržišno natjecanje poslovnih subjekata.
Utvrdite veličinu adresata:
5.2.6.
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge
Ne
Ne
Ne
5.2.7.
Srednji i veliki poduzetnici
Ne
Ne
Ne
5.2.8.
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva
Ne
Ne
Ne
5.2.9.
Radnici i/ili umirovljenici
Ne
Ne
Ne
5.2.10.
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači
Ne
Ne
Ne
5.2.11.
Hrvatski branitelji
Ne
Ne
Ne
5.2.12.
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama
Ne
Ne
Ne
5.2.13.
Udruge i/ili zaklade
Ne
Ne
Ne
5.2.14.
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima
Ne
Ne
Ne
5.2.15.
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave
Ne
Ne
Ne
5.2.16.
Drugi utvrđeni adresati:
Ne
Ne
Ne
5.2.17.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.2.6. do 5.2.16.:
Ukidanje upravnih pristojbi u području prava intelektualnog vlasništva neće imati izravni učinak na adresate vezano za tržišno natjecanje.
5.2.17.
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE UČINAKA NA ZAŠTITU TRŽIŠNOG NATJECANJA
Da li je utvrđena barem jedna kombinacija:
–veliki izravni učinak i mali broj adresata
–veliki izravni učinak i veliki broj adresata
–mali izravni učinak i veliki broj adresata.
Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:
Iz Prethodne procjene u Procjenu učinaka propisa:
Izravni učinci
neznatan
mali
veliki
Adresati
neznatan
/
/
/
mali
/
/
/
veliki
/
/
/
5.3.
UTVRĐIVANJE SOCIJALNIH UČINAKA
Vrsta izravnih učinaka
Mjerilo učinka
Utvrdite učinak na:
Neznatan
Mali
Veliki
Da/Ne
Da/Ne
Da/Ne
5.3.1.
Demografski trend, osobito prirodno kretanje stanovništva, stopa nataliteta i mortaliteta, stopa rasta stanovništva i dr.
Ne
Ne
Ne
5.3.2.
Prirodna migracija stanovništva i migracija uzrokovana ekonomskim, političkim ili drugim okolnostima koje dovode do migracije stanovništva
Ne
Ne
Ne
5.3.3.
Socijalna uključenost
Ne
Ne
Ne
5.3.4.
Zaštita osjetljivih skupina i skupina s posebnim interesima i potrebama
Ne
Ne
Ne
5.3.5.
Proširenje odnosno sužavanje pristupa sustavu socijalne skrbi i javnim uslugama te pravo na zdravstvenu zaštitu
Ne
Ne
Ne
5.3.6.
Financijska održivost sustava socijalne skrbi i sustava zdravstvene zaštite
Ne
Ne
Ne
5.3.7.
Drugi očekivani izravni učinak:
Ne
Ne
Ne
5.3.8.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.3.1. do 5.3.7.:
Ukidanje upravnih pristojbi u području prava intelektualnog vlasništva neće imati izravne socijalne učinke.
Utvrdite veličinu adresata:
5.3.9.
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge
Ne
Ne
Ne
5.3.10.
Srednji i veliki poduzetnici
Ne
Ne
Ne
5.3.11.
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva
Ne
Ne
Ne
5.3.12.
Radnici i/ili umirovljenici
Ne
Ne
Ne
5.3.13.
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači
Ne
Ne
Ne
5.3.14.
Hrvatski branitelji
Ne
Ne
Ne
5.3.15.
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama
Ne
Ne
Ne
5.3.16.
Udruge i/ili zaklade
Ne
Ne
Ne
5.3.17.
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima
Ne
Ne
Ne
5.3.18.
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave
Ne
Ne
Ne
5.3.19.
Drugi utvrđeni adresati:
Ne
Ne
Ne
5.3.20.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.3.9. do 5.3.19.:
Ukidanje upravnih pristojbi u području prava intelektualnog vlasništva neće imati izravne učinke na adresate vezano uz socijalna pitanja.
5.3.21.
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE SOCIJALNIH UČINAKA:
Da li je utvrđena barem jedna kombinacija:
–veliki izravni učinak i mali broj adresata
–veliki izravni učinak i veliki broj adresata
–mali izravni učinak i veliki broj adresata.
Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:
Iz Prethodne procjene u Procjenu učinaka propisa:
Izravni učinci
neznatan
mali
veliki
Adresati
neznatan
/
/
/
mali
/
/
/
veliki
/
/
/
5.4.
UTVRĐIVANJE UČINAKA NA RAD I TRŽIŠTE RADA
Vrsta izravnih učinaka
Mjerilo učinka
Utvrdite učinak na:
Neznatan
Mali
Veliki
Da/Ne
Da/Ne
Da/Ne
5.4.1.
Zapošljavanje i tržište rada u gospodarstvu Republike Hrvatske u cjelini odnosno u pojedinom gospodarskom području
Ne
Ne
Ne
5.4.2.
Otvaranje novih radnih mjesta odnosno gubitak radnih mjesta
Ne
Ne
Ne
5.4.3.
Kretanje minimalne plaće i najniže mirovine
Ne
Ne
Ne
5.4.4.
Status regulirane profesije
Ne
Ne
Ne
5.4.5.
Status posebnih skupina radno sposobnog stanovništva s obzirom na dob stanovništva
Ne
Ne
Ne
5.4.6.
Fleksibilnost uvjeta rada i radnog mjesta za pojedine skupine stanovništva
Ne
Ne
Ne
5.4.7.
Financijska održivost mirovinskoga sustava, osobito u dijelu dugoročne održivosti mirovinskoga sustava
Ne
Ne
Ne
5.4.8.
Odnos između privatnog i poslovnog života
Ne
Ne
Ne
5.4.9.
Dohodak radnika odnosno samozaposlenih osoba
Ne
Ne
Ne
5.4.10.
Pravo na kvalitetu radnog mjesta
Ne
Ne
Ne
5.4.11.
Ostvarivanje prava na mirovinu i drugih radnih prava
Ne
Ne
Ne
5.4.12.
Status prava iz kolektivnog ugovora i na pravo kolektivnog pregovaranja
Ne
Ne
Ne
5.4.13.
Drugi očekivani izravni učinak:
Ne
Ne
Ne
5.4.14.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.4.1 do 5.4.13:
Ukidanje upravnih pristojbi u području prava intelektualnog vlasništva neće imati izravne učinke na rad i tržište rada.
Utvrdite veličinu adresata:
5.4.15.
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge
Ne
Ne
Ne
5.4.16.
Srednji i veliki poduzetnici
Ne
Ne
Ne
5.4.17.
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva
Ne
Ne
Ne
5.4.18.
Radnici i/ili umirovljenici
Ne
Ne
Ne
5.4.19.
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači
Ne
Ne
Ne
5.4.20.
Hrvatski branitelji
Ne
Ne
Ne
5.4.21.
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama
Ne
Ne
Ne
5.4.22.
Udruge i/ili zaklade
Ne
Ne
Ne
5.4.23.
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima
Ne
Ne
Ne
5.4.24.
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave
Ne
Ne
Ne
5.4.25.
Drugi utvrđeni adresati:
Ne
Ne
Ne
5.4.26.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.4.14. do 5.4.25.
Ukidanje upravnih pristojbi u području prava intelektualnog vlasništva neće imati izravne učinke na adresate u području rada i tržišta rada.
5.4.27.
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE UČINAKA NA RAD I TRŽIŠTE RADA:
Da li je utvrđena barem jedna kombinacija:
–veliki izravni učinak i mali broj adresata
–veliki izravni učinak i veliki broj adresata
–mali izravni učinak i veliki broj adresata.
Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:
Iz Prethodne procjene u Procjenu učinaka propisa:
Izravni učinci
neznatan
mali
veliki
Adresati
neznatan
/
/
/
mali
/
/
/
veliki
/
/
/
5.5.
UTVRĐIVANJE UČINAKA NA ZAŠTITU OKOLIŠA
Vrsta izravnih učinaka
Mjerilo učinka
Utvrdite učinak na:
Neznatan
Mali
Veliki
Da/Ne
Da/Ne
Da/Ne
5.5.1.
Utjecaj na klimu
Ne
Ne
Ne
5.5.2.
Kvaliteta i korištenje zraka, vode i tla
Ne
Ne
Ne
5.5.3.
Korištenje energije
Ne
Ne
Ne
5.5.4.
Korištenje obnovljivih i neobnovljivih izvora energije
Ne
Ne
Ne
5.5.5.
Bioraznolikost biljnog i životinjskog svijeta
Ne
Ne
Ne
5.5.6.
Gospodarenje otpadom i/ili recikliranje
Ne
Ne
Ne
5.5.7.
Rizik onečišćenja od industrijskih pogona po bilo kojoj osnovi
Ne
Ne
Ne
5.5.8.
Zaštita od utjecaja genetski modificiranih organizama
Ne
Ne
Ne
5.5.9.
Zaštita od utjecaja kemikalija
Ne
Ne
Ne
5.5.10.
Drugi očekivani izravni učinak:
Ne
Ne
Ne
5.5.11.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.5.1. do 5.5.10.:
Ukidanje upravnih pristojbi u području prava intelektualnog vlasništva neće imati učinke na zaštitu okoliša.
Utvrdite veličinu adresata:
5.5.12.
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge
Ne
Ne
Ne
5.5.13.
Srednji i veliki poduzetnici
Ne
Ne
Ne
5.5.14.
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva
Ne
Ne
Ne
5.5.15.
Radnici i/ili umirovljenici
Ne
Ne
Ne
5.5.16.
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači
Ne
Ne
Ne
5.5.17.
Hrvatski branitelji
Ne
Ne
Ne
5.5.18.
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama
Ne
Ne
Ne
5.5.19.
Udruge i/ili zaklade
Ne
Ne
Ne
5.5.20.
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima
Ne
Ne
Ne
5.5.21.
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave
Ne
Ne
Ne
5.5.22.
Drugi utvrđeni adresati:
Ne
Ne
Ne
5.5.23.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.5.12. do 5.5.22.
Ukidanje upravnih pristojbi u području prava intelektualnog vlasništva neće imati učinke na adresate u području zaštite okoliša.
5.5.24.
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE UČINAKA NA ZAŠTITU OKOLIŠA:
Da li je utvrđena barem jedna kombinacija:
–veliki izravni učinak i mali broj adresata
–veliki izravni učinak i veliki broj adresata
–mali izravni učinak i veliki broj adresata.
Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:
Iz Prethodne procjene u Procjenu učinaka propisa:
Izravni učinci
neznatan
mali
veliki
Adresati
neznatan
/
/
/
mali
/
/
/
veliki
/
/
/
5.6.
UTVRĐIVANJE UČINAKA NA ZAŠTITU LJUDSKIH PRAVA
Vrsta izravnih učinaka
Mjerilo učinka
Utvrdite učinak na:
Neznatan
Mali
Veliki
Da/Ne
Da/Ne
Da/Ne
5.6.1.
Ravnopravnost spolova u smislu jednakog statusa, jednake mogućnosti za ostvarivanje svih prava, kao i jednaku korist od ostvarenih rezultata
Ne
Ne
Ne
5.6.2.
Pravo na jednaki tretman i prilike osobito u dijelu ostvarivanja materijalnih prava, zapošljavanja, rada i drugih Ustavom Republike Hrvatske zajamčenih prava
Ne
Ne
Ne
5.6.3.
Povreda prava na slobodu kretanja u Republici Hrvatskoj odnosno u drugim zemljama članicama Europske unije
Ne
Ne
Ne
5.6.4.
Izravna ili neizravna diskriminacija po bilo kojoj osnovi
Ne
Ne
Ne
5.6.5.
Povreda prava na privatnost
Ne
Ne
Ne
5.6.6.
Ostvarivanje pravne zaštite, pristup sudu i pravo na besplatnu pravnu pomoć
Ne
Ne
Ne
5.6.7.
Pravo na međunarodnu zaštitu, privremenu zaštitu i postupanje s tim u vezi
Ne
Ne
Ne
5.6.8.
Pravo na pristup informacijama
Ne
Ne
Ne
5.6.9.
Drugi očekivani izravni učinak:
Ne
Ne
Ne
5.6.10.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.6.1. do 5.6.9.:
Ukidanje upravnih pristojbi u području prava intelektualnog vlasništva neće imati učinke na zaštitu ljudskih prava.
Utvrdite veličinu adresata:
5.6.12.
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge
Ne
Ne
Ne
5.6.13.
Srednji i veliki poduzetnici
Ne
Ne
Ne
5.6.14.
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva
Ne
Ne
Ne
5.6.15.
Radnici i/ili umirovljenici
Ne
Ne
Ne
5.6.16.
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači
Ne
Ne
Ne
5.6.17.
Hrvatski branitelji
Ne
Ne
Ne
5.6.18.
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama
Ne
Ne
Ne
5.6.19.
Udruge i/ili zaklade
Ne
Ne
Ne
5.6.20.
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima
Ne
Ne
Ne
5.6.21.
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave
Ne
Ne
Ne
5.6.22.
Drugi utvrđeni adresati:
Ne
Ne
Ne
5.6.23.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.6.12. do 5.6.23.
Ukidanje upravnih pristojbi u području prava intelektualnog vlasništva neće imati učinke na adresate vezano za zaštitu ljudskih prava.
5.6.24.
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE UČINAKA NA ZAŠTITU LJUDSKIH PRAVA:
Da li je utvrđena barem jedna kombinacija:
–veliki izravni učinak i mali broj adresata
–veliki izravni učinak i veliki broj adresata
–mali izravni učinak i veliki broj adresata.
Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:
Iz Prethodne procjene u Procjenu učinaka propisa:
Izravni učinci
neznatan
mali
veliki
Adresati
neznatan
/
/
/
mali
/
/
/
veliki
/
/
/
6.
Prethodni test malog i srednjeg poduzetništva (Prethodni MSP test)
Ako je na dva pitanja od pitanja pod rednim brojevima od 6.1. do 6.4.. iz Prethodnog testa malog i srednjeg poduzetništva (Prethodni MSP test) odgovoreno »DA«, obvezna je provedba procjene učinaka propisa na malo gospodarstvo izradom MSP testa u okviru Iskaza o procjeni učinaka propisa.
Odgovorite sa »DA« ili »NE«, uz obvezni opis sljedećih učinaka:
DA
NE
6.1.
Da li će propis imati učinke na određeni broj malih i srednjih poduzetnika kroz administrativne troškove provedbe postupaka ukoliko se za poduzetnike propisuju jednokratne ili periodične administrativne obveze a koje bi značile trošak vremena za obavljanje pojedinih administrativnih radnji za ispunjavanje propisanih zahtjeva, plaćanje naknada i davanja?
NE
Obrazloženje:
Propis će imati isključivo pozitivne učinke jer se njime ukida dosadašnja obveza plaćanja pristojbi u postupcima zaštite prava intelektualnog vlasništva te se time smanjuju i administrativni troškovi njihovog plaćanja.
6.2.
Da li će propis imati učinke na tržišnu konkurenciju i konkurentnost unutarnjeg tržišta EU u smislu prepreka slobodi tržišne konkurencije?
NE
Obrazloženje:
Propis nema utjecaj na tržišnu konkurentnost i konkurentnost unutarnjeg tržišta EU u smislu prepreka slobodi tržišne konkurencije, povrh inherentnog učinka samog sustava zaštite intelektualnog vlasništva u tom smislu.
6.3.
Da li propis uvodi naknade i davanja koje će imati učinke na financijske rezultate poslovanja poduzetnika te da li postoji trošak prilagodbe zbog primjene propisa?
NE
Obrazloženje:
Propis stavlja van snage propis kojim se propisuju upravne pristojbe u području intelektualnog vlasništva čime će se poduzetnicima koji u svom poslovanju koriste postupke zaštite prava intelektualnog vlasništva smanjiti troškovi poslovanja.
6.4.
Da li će propis imati posebne učinke na mikro poduzetnike?
NE
Obrazloženje:
U odnosu na mikro poduzetnike propis neće imati posebne učinke, osim što će pozitivni učinci ukidanja upravnih pristojbi u području intelektualnog vlasništva biti najznačajniji za male i mikro poduzetnike kojima zbog manjeg početnog i obrtnog kapitala smanjenje svakog (i najmanjeg) troška poslovanja ima pozitivne učinke.
6.5.
Ako predložena normativna inicijativa nema učinke navedene pod pitanjima 6.1. do 6.4., navedite obrazloženje u prilog izjavi o nepostojanju učinka na male i srednje poduzetnike.
Obrazloženje:
Prethodnim testom malog i srednjeg poduzetništva utvrđuju se mogući negativni učinci normativnih inicijativa. Budući da predložena normativna inicijativa ima za cilj potpuno ukidanje jedne od kategorije upravnih pristojbi koje su do sada bili obavezni plaćati svi korisnici postupka zaštite prava intelektualnog vlasništva, normativna inicijativa će imati pozitivan učinak za sve poduzetnike, uključujući mala i srednja poduzeća.
7.
Utvrđivanje potrebe za provođenjem SCM metodologije
Ako je odgovor na pitanje pod rednim brojem 6.1. „DA“, iz Prethodnog MSP testa potrebno je uz Obrazac prethodne procjene priložiti pravilno ispunjenu Standard Cost Model (SCM) tablicu s procjenom mogućeg administrativnog troška za svaku propisanu obvezu i zahtjev (SCM kalkulator).
SCM kalkulator ispunjava se sukladno uputama u standardiziranom obrascu u kojem se nalazi formula izračuna i sukladno jedinstvenim nacionalnim smjernicama uređenim kroz SCM priručnik.
u odnosu na svaki pojedini izravni učinak, stručni nositelj obvezno pristupa daljnjoj procjeni učinaka propisa izradom Iskaza o procjeni učinaka propisa. Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“ kod odgovarajućeg izravnog učinka.
Ako je utvrđena potreba za provođenjem procjene učinaka propisa na malog gospodarstvo, stručni nositelj obvezno pristupa daljnjoj procjeni učinaka izradom MSP testa u okviru Iskaza o procjeni učinaka propisa.
Procjena učinaka propisa
Potreba za PUP
Utvrđena potreba za provedbom daljnje procjene učinaka propisa
/
NE
8.1.
Procjena gospodarskih učinaka iz točke 5.1.
/
Ne
8.2.
Procjena učinaka na tržišno natjecanje iz točke 5.2.
/
Ne
8.3.
Procjena socijalnih učinaka iz točke 5.3.
/
Ne
8.4.
Procjena učinaka na rad i tržište rada iz točke 5.4.
/
Ne
8.5.
Procjena učinaka na zaštitu okoliša iz točke 5.5.
/
Ne
8.6.
Procjena učinaka na zaštitu ljudskih prava iz točke 5.6.
/
Ne
MSP test
Potreba za MSP test
8.7.
Utvrđena potreba za provođenjem procjene učinaka propisa na malo gospodarstvo (MSP test)
NE
8.8.
Provođenje MSP testa
NE
8.9.
Provođenje SCM metodologije
NE
9.
PRILOZI
10.
POTPIS ČELNIKA TIJELA
Potpis: mr.sc. Ljiljana Kuterovac
Datum: 19. studenoga 2020.
11.
Odgovarajuća primjena ovoga Obrasca u slučaju provedbe članka 18. stavka 2. Zakona o procjeni učinaka propisa ("Narodne novine", broj 44/17)
Uputa:
Prilikom primjene ovoga Obrasca na provedbene propise i akte planiranja u izradi, izričaj „nacrt prijedloga zakona“ potrebno je zamijeniti s nazivom provedbenog propisa odnosno akta planiranja.
AŽURIRANI PRIJEDLOG PLANA ZAKONODAVNIH AKTIVNOSTI DRŽAVNOG ZAVODA ZA INTELEKTUALNO VLASNIŠTVO ZA 2021. GODINU I OBRAZAC PRETHODNE PROCJENE ZA ZAKON O NAKNADAMA U PODRUČJU PRAVA INTELEKTUALNOG VLASNIŠTVA
Komentirate u ime: Državni zavod za intelektualno vlasništvo
OBRAZAC PRIJEDLOGA PLANA ZAKONODAVNIH AKTIVNOSTI ZA 2021. GODINU DRŽAVNOG ZAVODA ZA INTELEKTUALNO VLASNIŠTVO
OBRAZAC PRIJEDLOGA PLANA ZAKONODAVNIH AKTIVNOSTI
ZA 2021. GODINU DRŽAVNOG ZAVODA ZA INTELEKTUALNO VLASNIŠTVO
Stručni nositelj:
Državni zavod za intelektualno vlasništvo
Redni broj
Naziv nacrta prijedloga zakona
Upućivanje u proceduru Vlade Republike Hrvatske
1.
Zakon o naknadama u području prava intelektualnog vlasništva (RM)
I. tromjesečje 2021.
/
/
PRIJAVA NACRTA PRIJEDLOGA ZAKONA U SLUČAJU IZNIMKI OD PROVEDBE POSTUPKA PROCJENE UČINAKA PROPISA
/
/
POTPIS ČELNIKA TIJELA
Potpis: mr.sc. Ljiljana Kuterovac, Glavna ravnateljica
Datum: 17. studenog 2020. godine
Uputa:
Dodati potreban broj redova sukladno broju nacrta prijedloga zakona koji su predviđeni planom zakonodavnih aktivnosti stručnog nositelja
Za nacrte prijedloga zakona za koje će se provesti procjena učinaka propisa potrebno je iza naziva nacrta prijedloga zakona dodati oznaku " (PUP) "
Za nacrte prijedloga zakona koji se planiraju za usklađivanje s pravnom stečevinom Europske unije potrebno je iza naziva propisa dodati oznaku " (EU) "
Za nacrte prijedloga zakona koji su dio programa rada Vlade Republike Hrvatske, drugog strateškog akta ili reformske mjere potrebno je dodati oznaku " (RM) "
Nacrti prijedloga zakona koji su u kategoriji iznimki od provedbe postupka procjene učinaka propisa na temelju članka 15. stavka 1. Zakona o procjeni učinaka propisa („Narodne novine“, broj --/17) obvezno se navode u Obrascu radi njihove prijave u Plan zakonodavnih aktivnosti Vlade Republike Hrvatske i, po potrebi, dodaju im se odgovarajuće oznake „(EU)“ i/ili „(RM)“
Za upućivanje u proceduru Vlade Republike Hrvatske potrebno je navesti odgovarajuće tromjesečje (I, II, III, IV)
Komentirate u ime: Državni zavod za intelektualno vlasništvo
OBRAZAC PRETHODNE PROCJENE ZA ZAKON O NAKNADAMA U PODRUČJU PRAVA INTELEKTUALNOG VLASNIŠTVA
PRILOG 1.
OBRAZAC PRETHODNE PROCJENE
1.
OPĆE INFORMACIJE
1.1.
Stručni nositelj:
Državni zavod za intelektualno vlasništvo
1.2.
Naziv nacrta prijedloga zakona:
Zakon o naknadama u području prava intelektualnog vlasništva
1.3.
Datum:
19. studenoga 2020.
1.4.
Ustrojstvena jedinica, kontakt telefon i elektronička pošta osobe zadužene za izradu Obrasca prethodne procjene:
Kabinet glavnog ravnatelja
Jasmina Kljajić Vidović
jkljajic@dziv.hr
01/6106400
1.5.
Da li je nacrt prijedloga zakona dio programa rada Vlade Republike Hrvatske, drugog akta planiranja ili reformske mjere?
Da/Ne:
Da
Naziv akta:
Akcijski plan za smanjenje neporeznih i parafiskalnih davanja (donesen na sjednici Vlade Republike Hrvatske 7. svibnja 2020.)
Opis mjere:
Smanjenje/ukidanje upravnih pristojbi koje čine prihod državnog proračuna
1.6.
Da li je nacrt prijedloga zakona vezan za usklađivanje zakonodavstva Republike Hrvatske s pravnom stečevinom Europske unije?
Da/Ne:
Akcijski plan za smanjenje neporeznih i parafiskalnih davanja predstavlja jednu od obveza koje je Republika Hrvatska preuzela u okviru Europskog semestra i Nacionalnog programa reformi, a njegovo donošenje je također jedan od preduvjeta za pridruživanje Europskom tečajnom mehanizmu II (ERM II) i bankovnoj uniji.
Naziv pravne stečevine EU:
/
2.
ANALIZA POSTOJEĆEG STANJA
2.1.
Što je problem koji zahtjeva izradu ili promjenu zakonodavstva?
Vlada Republike Hrvatske (dalje u tekstu: Vlada RH) donijela je Akcijski plan za smanjenje neporeznih i parafiskalnih davanja kako bi se unaprijedilo poslovno okruženje i smanjili troškovi hrvatskih gospodarstvenika.
Upravne pristojbe u području prava intelektualnog vlasništva propisane su Zakonom o upravnim pristojbama u području prava intelektualnog vlasništva („Narodne novine“, br. 64/00, 160/04, 62/08, 30/09, i 49/11) te predstavljaju prihode proračuna koji su klasificirani kao jedno od neporeznih davanja koje je moguće ukinuti.
2.2.
Zašto je potrebna izrada nacrta prijedloga zakona?
Jedino zakonskom normom moguće je izmijeniti postojeće zakonsko uređenje. Budući da je obaveza plaćanja upravnih pristojbi u području prava intelektualnog vlasništva propisana Zakonom o upravnim pristojbama u području prava intelektualnog vlasništva, potrebno je zakonom izmijeniti takvo uređenje i time provesti odgovarajuću mjeru iz Akcijskog plana za smanjenje neporeznih i parafiskalnih davanja.
2.3.
Navedite dokaz, argument, analizu koja podržava potrebu za izradom nacrta prijedloga zakona.
U okviru pripreme Akcijskog plana za smanjenje neporeznih i parafiskalnih davanja sačinjena je analiza iz koje proizlazi da plaćanje upravnih pristojbi koje čine prihod državnog proračuna proizvodi godišnji trošak gospodarstva u iznosu od 188.312.246 kuna, te da bi se smanjenjem ili ukidanjem nekih od pristojbi moglo postići rasterećenje gospodarstva u iznosu od 97.863.191 kuna.
Za provedbu te mjere potrebno je izmijeniti 26 propisa, jedan od kojih je i Zakon o upravnim pristojbama u području prava intelektualnog vlasništva, kojim je propisana obveza plaćanja upravnih pristojbi u području prava intelektualnog vlasništva.
Za provedbu postupka zaštite intelektualnog vlasništva plaćaju se kako upravne pristojbe propisane navedenim Zakonom, tako i naknade troškova propisane posebnim propisom - Uredbom o naknadama za posebne troškove i troškove za pružanje informacijskih usluga Državnog zavoda za intelektualno vlasništvo („Narodne novine“, br. 109/11, 96/13 i 89/20) koju donosi Vlada RH temeljem ovlasti koja je propisana navedenim Zakonom. Navedenom Uredbom je, osim naknada troškova za provedbu postupaka zaštite intelektualnog vlasništva, uređeno i plaćanje naknada troškova za pružanje stručnih (informacijskih) usluga koje Državni zavod za intelektualno vlasništvo (dalje u tekstu: Zavod) pruža izvan postupaka zaštite, u okviru svoje stručne djelatnosti.
I upravne pristojbe i naknade troškova za postupke zaštite intelektualnog vlasništva predstavljaju prihode državnog proračuna te plaćanje upravnih pristojbi predstavlja prvenstveno dodatno administrativno opterećenje, uz određeni dodatni trošak za gospodarstvo. Iz navedenog ukazuje se razložnim ukidanje upravnih pristojbi koje su po pojedinačnim iznosima uglavnom neznatne (od 25 kn do 400 kn, većina niža od 100 kn).
Procjenjuje se da bi ukidanje upravnih pristojbi u području prava intelektualnog vlasništva propisanih navedenim Zakonom doprinijelo rasterećenju gospodarstva u iznosu od približno 585.530 kuna godišnje, što odgovara prosječnom godišnjem iznosu uplata u Državni proračun s osnove pristojbi propisanih predmetnim propisom u zadnjih pet godina (2015-2019).
Radi ukidanja upravnih pristojbi u području prava intelektualnog vlasništva potrebno je ukinuti odredbe navedenog Zakona koje se odnose na plaćanje upravne pristojbe, no budući da je istim Zakonom propisana ovlast Vlade RH da donosi posebni propis kojim se uređuju naknade troškova (Uredbu o naknadama za posebne troškove i troškove za pružanje informacijskih usluga Državnog zavoda za intelektualno vlasništvo) Zakon nije moguće samo ukinuti, već ga je potrebno zamijeniti novim odgovarajućim zakonom donošenje kojega se predlaže.
S obzirom da bi predloženim novim zakonom bio stavljen van snage navedeni postojeći Zakon kao i svi podzakonski akti doneseni temeljem njega (odnosno spomenuta Uredba), novim zakonom je potrebno propisati ovlast za donošenje novih posebnih propisa (podzakonskih akata) kojima bi se uredilo plaćanje spomenutih naknada troškova za postupke i stručne (informacijske) usluge Zavoda , odnosno kojima bi njihovo postojeće uređenje prenijelo u nove propise . Slijedom navedenog, p redloženim novim zakonskim uređenjem ukinula bi se obveza plaćanja upravnih pristojbi, a uređenje postojećih dviju kategorija naknada troškova bi se primjerenije uredilo na način da se propisuju odvojeno s obzirom na temelj nastanka njihove obveze (upravni postupak ili stručna usluga). Visina i način plaćanja naknada troškova postupaka za zaštitu prava intelektualnog vlasništva i dalje bi se uređivala uredbom, za donošenje koje bi se kao i sada ovlastila Vlada Republike Hrvatske, dok bi se visina i način plaćanja naknada troškova stručnih usluga koje pruža Zavod izvan postupaka za zaštitu intelektualnog vlasništva, u okviru svoje stručne djelatnosti, uredilo pravilnikom, za donošenje kojeg bi se ovlastio čelnik Zavoda.
Na taj način sustav plaćanja naknada u području intelektualnog vlasništva uskladio bi se i sa pravnim uređenjem plaćanja naknada u drugim djelatnostima za koje su također nadležna tijela državne uprave, kao što su djelatnost mjeriteljstva Državnog zavoda za mjeriteljstvo i djelatnost pružanja usluga Državnog zavoda za statistiku.
Pri tome se posebno ističe da donošenje predloženog novog zakona ima za cilj isključivo ukidanje upravnih pristojbi i odgovarajuće pravno uređenje plaćanja naknada troškova, a nema za cilj mijenjanje visina naknada koje su sada propisane važećom Uredbom o naknadama posebnih troškova i troškova za pružanje informacijskih usluga Zavoda prilikom donošenja novih propisa koji bi ju trebali zamijeniti. Visina naknada troškova revidirana je u skladu s postojećim okolnostima u srpnju 2020. godine donošenjem Uredbe o izmjenama i dopunama Uredbe o naknadama za posebne troškove i troškove za pružanje informacijskih usluga („Narodne novine“, 89/2020).
3.
UTVRĐIVANJE ISHODA ODNOSNO PROMJENA
3.1.
Što je cilj koji se namjerava postići?
Pojednostavljenje uvjeta za poslovanje i smanjenje administrativnih troškova za gospodarstvo kao i unaprjeđenje formalnog uređenja plaćanja naknada u području prava intelektualnog vlasništva.
3.2.
Kakav je ishod odnosno promjena koja se očekuje u području koje se namjerava urediti?
Očekuje se određeni porast interesa za korištenje sustava zaštite prava industrijskog vlasništva u poslovanju od strane mikro i malih poduzetnika kao rezultat smanjenja administrativnih troškova u postupcima za zaštitu tih prava. Jasnijim razgraničenjem i uređenjem različitih vrsta naknada troškova - za upravne postupke i stručnu djelatnost Zavoda - osigurat će se veća transparentnost naknada i jasnija pravila prikladna za primjenu i upravljanje naknadama usklađeno s onim u drugim državnim upravnim organizacijama.
3.3.
Koji je vremenski okvir za postizanje ishoda odnosno promjena?
Pozitivne promjene očekuju se odmah po stupanju na snagu predloženog zakona odnosno odmah po ukidanju upravnih pristojbi u području intelektualnog vlasništva.
4.
UTVRĐIVANJE RJEŠENJA
4.1.
Navedite koja su moguća normativna rješenja za postizanje navedenog ishoda.
Moguća normativna rješenja (novi propis/izmjene i dopune važećeg/stavljanje van snage propisa i slično):
Donošenje novog propisa umjesto postojećeg .
Obrazloženje:
Donošenje novog propisa umjesto postojećeg je najprikladnije normativno rješenje, iako se radi o izmjeni njegova sadržaja s obzirom da je, zbog ispunjenja cilja i potpunog ukidanja plaćanja upravnih pristojbi, ,potrebno izmijeniti i naziv samog propisa. Normativno rješenje u smislu izmjena postojećeg zakona ne bi bilo prihvatljivo ni kada bi naziv zakona ostao neizmijenjen, budući da se predlaže brisanje/mijenjanje više od polovine članaka osnovnog zakona.
4.2.
Navedite koja su moguća nenormativna rješenja za postizanje navedenog ishoda.
/
Nenormativna rješenja nisu moguća.
Obrazloženje:
/
5.
UTVRĐIVANJE IZRAVNIH UČINAKA I ADRESATA
5.1.
UTVRĐIVANJE GOSPODARSKIH UČINAKA
Vrsta izravnih učinaka
Mjerilo učinka
Utvrdite učinak na:
Neznatan
Mali
Veliki
Da/Ne
Da/Ne
Da/Ne
5.1.1.
Makroekonomsko okruženje Republike Hrvatske osobito komponente bruto društvenog proizvoda kojeg čine osobna potrošnja kućanstava, priljev investicija, državna potrošnja, izvoz i uvoz
Ne
Ne
Ne
5.1.2.
Slobodno kretanje roba, usluga, rada i kapitala
Ne
Ne
Ne
5.1.3.
Funkcioniranje tržišta i konkurentnost gospodarstva
Ne
Ne
Ne
5.1.4.
Prepreke za razmjenu dobara i usluga
Ne
Ne
Ne
5.1.5.
Cijena roba i usluga
Ne
Ne
Ne
5.1.6.
Uvjet za poslovanje na tržištu
Ne
Ne
Ne
5.1.7.
Trošak kapitala u gospodarskim subjektima
Ne
Ne
Ne
5.1.8.
Trošak zapošljavanja u gospodarskim subjektima (trošak rada u cjelini)
Ne
Ne
Ne
5.1.9.
Trošak uvođenja tehnologije u poslovni proces u gospodarskim subjektima
Ne
Ne
Ne
5.1.10.
Trošak investicija vezano za poslovanje gospodarskih subjekata
Ne
Ne
Ne
5.1.11.
Trošak proizvodnje, osobito nabave materijala, tehnologije i energije
Ne
Ne
Ne
5.1.12.
Prepreke za slobodno kretanje roba, usluga, rada i kapitala vezano za poslovanje gospodarskih subjekata
Ne
Ne
Ne
5.1.13.
Djelovanje na imovinska prava gospodarskih subjekata
Ne
Ne
Ne
5.1.14.
Drugi očekivani izravni učinak:
Administrativni troškovi poslovanja
Da
Ne
Ne
5.1.15.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.1.1. do 5.1.14.
Ukidanjem upravnih pristojbi u području prava intelektualnog vlasništva neznatno će se smanjiti administrativni troškovi poslovanja gospodarskih subjekata koji u svom poslovanju koriste sustav zaštite intelektualnog vlasništva.
Utvrdite veličinu adresata:
5.1.16.
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge
Ne
Da
Ne
5.1.17.
Srednji i veliki poduzetnici
Da
Ne
Ne
5.1.18.
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva
Ne
Ne
Ne
5.1.19.
Radnici i/ili umirovljenici
Ne
Ne
Ne
5.1.20.
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači
Ne
Ne
Ne
5.1.21.
Hrvatski branitelji
Ne
Ne
Ne
5.1.22.
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama
Ne
Ne
Ne
5.1.23.
Udruge i/ili zaklade
Ne
Ne
Ne
5.1.24.
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima
Ne
Ne
Ne
5.1.25.
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave
Ne
Ne
Ne
5.1.26.
Drugi utvrđeni adresati:
Ne
Ne
Ne
5.1.27.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.1.16. do 5.1.26.:
S obzirom na činjenicu da postojeći iznosi upravnih pristojbi u području prava intelektualnog vlasništva ne utječu značajno na poslovanje većih i srednjih gospodarskih subjekata (u odnosu na ukupne troškove njihova poslovanja ovi troškovi predstavljaju neznatan udio, dok im koristi priznatog prava intelektualnog vlasništva mogu donijeti višestruke koristi), njihovo ukidanje imat će na njih neznatan utjecaj. Kod mikro i malih poduzetnika te kod obiteljskih poljoprivrednih gospodarstava i/ili zadruga, ukidanje predmetnih pristojbi bi moglo dati određene pozitivne gospodarske učinke u smislu lakšeg korištenja sustava zaštite intelektualnog vlasništva u poslovanju. Naime zbog manjeg početnog kao i daljnjeg obrtnog kapitala smanjenje svakog (i najmanjeg) administrativnog troška poslovanja ovih poduzetnika može polučiti učinke.
Broj adresata na koje će predloženi Zakon imati izravne učinke moguće je samo približno procijeniti, pri čemu su potencijalni adresati (korisnici postupaka za zaštitu intelektualnog vlasništva na teritoriju Republike Hrvatske) kako domaće tako i strane osobe. Temeljem podataka iz evidencija Državnog zavoda za intelektualno vlasništvo (DZIV) proizlazi da je prosječni godišnji broj domaćih podnositelja prijava za zaštitu intelektualnog vlasništva u nacionalnim postupcima pri DZIV-u u proteklih pet godina (2015-2019) bio 1096, od čega prosječno 24 obrta, 3 obiteljska poljoprivredna gospodarstva (OPG-a) i 1069 drugih pravnih osoba, većinom poduzeća, što ujedno predstavlja približni procijenjeni godišnji broj adresata na koji bi ukidanje upravnih pristojbi u području intelektualnog vlasništva moglo proizvesti određene izravne pozitivne učinke, uzimajući u obzir da je udio mikro i malih poduzeća u ukupnom broju poduzeća u istom razdoblju iznosio prosječno 98,5% prema podacima iz Izvješća o malim i srednjim poduzećima u Hrvatskoj – 2019. CEPOR-a. Prosječni godišnji broj mikro i malih poduzeća u Republici Hrvatskoj prema navedenim podacima CEPOR-a iznosio je 113.669, a velikih i srednjih poduzeća 1.675.
Novim podzakonskim uređenjem troškova postupaka pred Zavodom, koje se predlaže predmetnim zakonom, ne bi se utjecalo na potrošnju adresata iz razloga što bi broj, vrsta i visina troškova iz važeće Uredbe o naknadama posebnih troškova i troškova za pružanje informacijskih usluga Zavoda ostala nepromijenjena u novim podzakonskim propisima.
5.1.28.
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE GOSPODARSKIH UČINAKA
Da li je utvrđena barem jedna kombinacija:
– veliki izravni učinak i mali broj adresata
– veliki izravni učinak i veliki broj adresata
– mali izravni učinak i veliki broj adresata.
Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:
Iz Prethodne procjene u Procjenu učinaka propisa:
Izravni učinci
neznatan
mali
veliki
Adresati
neznatan
/
/
/
mali
Da
/
/
veliki
/
/
/
5.2.
UTVRĐIVANJE UČINAKA NA TRŽIŠNO NATJECANJE
Vrsta izravnih učinaka
Mjerilo učinka
Utvrdite učinak na:
Neznatan
Mali
Veliki
Da/Ne
Da/Ne
Da/Ne
5.2.1.
Strukturalna, financijska, tehnička ili druga prepreka u pojedinom gospodarskom sektoru odnosno gospodarstvu u cjelini
Ne
Ne
Ne
5.2.2.
Pozicija državnih tijela koja pružaju javne usluge uz istovremeno obavljanje gospodarske aktivnosti na tržištu
Ne
Ne
Ne
5.2.3.
Postojanje diskriminirajućih uvjeta, osobito posebnih isključivih prava, uživanja povoljnijeg izvora financiranja ili pristupa privilegiranim podacima među gospodarskim subjektima
Ne
Ne
Ne
5.2.4.
Drugi očekivani izravni učinak:
Ne
Ne
Ne
5.2.5.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.2.1. do 5.2.4.:
Ukidanje upravnih pristojbi u području prava intelektualnog vlasništva neće imati izravni učinak na tržišno natjecanje poslovnih subjekata.
Utvrdite veličinu adresata:
5.2.6.
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge
Ne
Ne
Ne
5.2.7.
Srednji i veliki poduzetnici
Ne
Ne
Ne
5.2.8.
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva
Ne
Ne
Ne
5.2.9.
Radnici i/ili umirovljenici
Ne
Ne
Ne
5.2.10.
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači
Ne
Ne
Ne
5.2.11.
Hrvatski branitelji
Ne
Ne
Ne
5.2.12.
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama
Ne
Ne
Ne
5.2.13.
Udruge i/ili zaklade
Ne
Ne
Ne
5.2.14.
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima
Ne
Ne
Ne
5.2.15.
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave
Ne
Ne
Ne
5.2.16.
Drugi utvrđeni adresati:
Ne
Ne
Ne
5.2.17.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.2.6. do 5.2.16.:
Ukidanje upravnih pristojbi u području prava intelektualnog vlasništva neće imati izravni učinak na adresate vezano za tržišno natjecanje.
5.2.17.
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE UČINAKA NA ZAŠTITU TRŽIŠNOG NATJECANJA
Da li je utvrđena barem jedna kombinacija:
– veliki izravni učinak i mali broj adresata
– veliki izravni učinak i veliki broj adresata
– mali izravni učinak i veliki broj adresata.
Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:
Iz Prethodne procjene u Procjenu učinaka propisa:
Izravni učinci
neznatan
mali
veliki
Adresati
neznatan
/
/
/
mali
/
/
/
veliki
/
/
/
5.3.
UTVRĐIVANJE SOCIJALNIH UČINAKA
Vrsta izravnih učinaka
Mjerilo učinka
Utvrdite učinak na:
Neznatan
Mali
Veliki
Da/Ne
Da/Ne
Da/Ne
5.3.1.
Demografski trend, osobito prirodno kretanje stanovništva, stopa nataliteta i mortaliteta, stopa rasta stanovništva i dr.
Ne
Ne
Ne
5.3.2.
Prirodna migracija stanovništva i migracija uzrokovana ekonomskim, političkim ili drugim okolnostima koje dovode do migracije stanovništva
Ne
Ne
Ne
5.3.3.
Socijalna uključenost
Ne
Ne
Ne
5.3.4.
Zaštita osjetljivih skupina i skupina s posebnim interesima i potrebama
Ne
Ne
Ne
5.3.5.
Proširenje odnosno sužavanje pristupa sustavu socijalne skrbi i javnim uslugama te pravo na zdravstvenu zaštitu
Ne
Ne
Ne
5.3.6.
Financijska održivost sustava socijalne skrbi i sustava zdravstvene zaštite
Ne
Ne
Ne
5.3.7.
Drugi očekivani izravni učinak:
Ne
Ne
Ne
5.3.8.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.3.1. do 5.3.7.:
Ukidanje upravnih pristojbi u području prava intelektualnog vlasništva neće imati izravne socijalne učinke.
Utvrdite veličinu adresata:
5.3.9.
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge
Ne
Ne
Ne
5.3.10.
Srednji i veliki poduzetnici
Ne
Ne
Ne
5.3.11.
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva
Ne
Ne
Ne
5.3.12.
Radnici i/ili umirovljenici
Ne
Ne
Ne
5.3.13.
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači
Ne
Ne
Ne
5.3.14.
Hrvatski branitelji
Ne
Ne
Ne
5.3.15.
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama
Ne
Ne
Ne
5.3.16.
Udruge i/ili zaklade
Ne
Ne
Ne
5.3.17.
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima
Ne
Ne
Ne
5.3.18.
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave
Ne
Ne
Ne
5.3.19.
Drugi utvrđeni adresati:
Ne
Ne
Ne
5.3.20.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.3.9. do 5.3.19.:
Ukidanje upravnih pristojbi u području prava intelektualnog vlasništva neće imati izravne učinke na adresate vezano uz socijalna pitanja.
5.3.21.
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE SOCIJALNIH UČINAKA:
Da li je utvrđena barem jedna kombinacija:
– veliki izravni učinak i mali broj adresata
– veliki izravni učinak i veliki broj adresata
– mali izravni učinak i veliki broj adresata.
Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:
Iz Prethodne procjene u Procjenu učinaka propisa:
Izravni učinci
neznatan
mali
veliki
Adresati
neznatan
/
/
/
mali
/
/
/
veliki
/
/
/
5.4.
UTVRĐIVANJE UČINAKA NA RAD I TRŽIŠTE RADA
Vrsta izravnih učinaka
Mjerilo učinka
Utvrdite učinak na:
Neznatan
Mali
Veliki
Da/Ne
Da/Ne
Da/Ne
5.4.1.
Zapošljavanje i tržište rada u gospodarstvu Republike Hrvatske u cjelini odnosno u pojedinom gospodarskom području
Ne
Ne
Ne
5.4.2.
Otvaranje novih radnih mjesta odnosno gubitak radnih mjesta
Ne
Ne
Ne
5.4.3.
Kretanje minimalne plaće i najniže mirovine
Ne
Ne
Ne
5.4.4.
Status regulirane profesije
Ne
Ne
Ne
5.4.5.
Status posebnih skupina radno sposobnog stanovništva s obzirom na dob stanovništva
Ne
Ne
Ne
5.4.6.
Fleksibilnost uvjeta rada i radnog mjesta za pojedine skupine stanovništva
Ne
Ne
Ne
5.4.7.
Financijska održivost mirovinskoga sustava, osobito u dijelu dugoročne održivosti mirovinskoga sustava
Ne
Ne
Ne
5.4.8.
Odnos između privatnog i poslovnog života
Ne
Ne
Ne
5.4.9.
Dohodak radnika odnosno samozaposlenih osoba
Ne
Ne
Ne
5.4.10.
Pravo na kvalitetu radnog mjesta
Ne
Ne
Ne
5.4.11.
Ostvarivanje prava na mirovinu i drugih radnih prava
Ne
Ne
Ne
5.4.12.
Status prava iz kolektivnog ugovora i na pravo kolektivnog pregovaranja
Ne
Ne
Ne
5.4.13.
Drugi očekivani izravni učinak:
Ne
Ne
Ne
5.4.14.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.4.1 do 5.4.13:
Ukidanje upravnih pristojbi u području prava intelektualnog vlasništva neće imati izravne učinke na rad i tržište rada.
Utvrdite veličinu adresata:
5.4.15.
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge
Ne
Ne
Ne
5.4.16.
Srednji i veliki poduzetnici
Ne
Ne
Ne
5.4.17.
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva
Ne
Ne
Ne
5.4.18.
Radnici i/ili umirovljenici
Ne
Ne
Ne
5.4.19.
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači
Ne
Ne
Ne
5.4.20.
Hrvatski branitelji
Ne
Ne
Ne
5.4.21.
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama
Ne
Ne
Ne
5.4.22.
Udruge i/ili zaklade
Ne
Ne
Ne
5.4.23.
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima
Ne
Ne
Ne
5.4.24.
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave
Ne
Ne
Ne
5.4.25.
Drugi utvrđeni adresati:
Ne
Ne
Ne
5.4.26.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.4.14. do 5.4.25.
Ukidanje upravnih pristojbi u području prava intelektualnog vlasništva neće imati izravne učinke na adresate u području rada i tržišta rada.
5.4.27.
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE UČINAKA NA RAD I TRŽIŠTE RADA:
Da li je utvrđena barem jedna kombinacija:
– veliki izravni učinak i mali broj adresata
– veliki izravni učinak i veliki broj adresata
– mali izravni učinak i veliki broj adresata.
Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:
Iz Prethodne procjene u Procjenu učinaka propisa:
Izravni učinci
neznatan
mali
veliki
Adresati
neznatan
/
/
/
mali
/
/
/
veliki
/
/
/
5.5.
UTVRĐIVANJE UČINAKA NA ZAŠTITU OKOLIŠA
Vrsta izravnih učinaka
Mjerilo učinka
Utvrdite učinak na:
Neznatan
Mali
Veliki
Da/Ne
Da/Ne
Da/Ne
5.5.1.
Utjecaj na klimu
Ne
Ne
Ne
5.5.2.
Kvaliteta i korištenje zraka, vode i tla
Ne
Ne
Ne
5.5.3.
Korištenje energije
Ne
Ne
Ne
5.5.4.
Korištenje obnovljivih i neobnovljivih izvora energije
Ne
Ne
Ne
5.5.5.
Bioraznolikost biljnog i životinjskog svijeta
Ne
Ne
Ne
5.5.6.
Gospodarenje otpadom i/ili recikliranje
Ne
Ne
Ne
5.5.7.
Rizik onečišćenja od industrijskih pogona po bilo kojoj osnovi
Ne
Ne
Ne
5.5.8.
Zaštita od utjecaja genetski modificiranih organizama
Ne
Ne
Ne
5.5.9.
Zaštita od utjecaja kemikalija
Ne
Ne
Ne
5.5.10.
Drugi očekivani izravni učinak:
Ne
Ne
Ne
5.5.11.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.5.1. do 5.5.10.:
Ukidanje upravnih pristojbi u području prava intelektualnog vlasništva neće imati učinke na zaštitu okoliša.
Utvrdite veličinu adresata:
5.5.12.
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge
Ne
Ne
Ne
5.5.13.
Srednji i veliki poduzetnici
Ne
Ne
Ne
5.5.14.
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva
Ne
Ne
Ne
5.5.15.
Radnici i/ili umirovljenici
Ne
Ne
Ne
5.5.16.
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači
Ne
Ne
Ne
5.5.17.
Hrvatski branitelji
Ne
Ne
Ne
5.5.18.
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama
Ne
Ne
Ne
5.5.19.
Udruge i/ili zaklade
Ne
Ne
Ne
5.5.20.
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima
Ne
Ne
Ne
5.5.21.
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave
Ne
Ne
Ne
5.5.22.
Drugi utvrđeni adresati:
Ne
Ne
Ne
5.5.23.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.5.12. do 5.5.22.
Ukidanje upravnih pristojbi u području prava intelektualnog vlasništva neće imati učinke na adresate u području zaštite okoliša.
5.5.24.
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE UČINAKA NA ZAŠTITU OKOLIŠA:
Da li je utvrđena barem jedna kombinacija:
– veliki izravni učinak i mali broj adresata
– veliki izravni učinak i veliki broj adresata
– mali izravni učinak i veliki broj adresata.
Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:
Iz Prethodne procjene u Procjenu učinaka propisa:
Izravni učinci
neznatan
mali
veliki
Adresati
neznatan
/
/
/
mali
/
/
/
veliki
/
/
/
5.6.
UTVRĐIVANJE UČINAKA NA ZAŠTITU LJUDSKIH PRAVA
Vrsta izravnih učinaka
Mjerilo učinka
Utvrdite učinak na:
Neznatan
Mali
Veliki
Da/Ne
Da/Ne
Da/Ne
5.6.1.
Ravnopravnost spolova u smislu jednakog statusa, jednake mogućnosti za ostvarivanje svih prava, kao i jednaku korist od ostvarenih rezultata
Ne
Ne
Ne
5.6.2.
Pravo na jednaki tretman i prilike osobito u dijelu ostvarivanja materijalnih prava, zapošljavanja, rada i drugih Ustavom Republike Hrvatske zajamčenih prava
Ne
Ne
Ne
5.6.3.
Povreda prava na slobodu kretanja u Republici Hrvatskoj odnosno u drugim zemljama članicama Europske unije
Ne
Ne
Ne
5.6.4.
Izravna ili neizravna diskriminacija po bilo kojoj osnovi
Ne
Ne
Ne
5.6.5.
Povreda prava na privatnost
Ne
Ne
Ne
5.6.6.
Ostvarivanje pravne zaštite, pristup sudu i pravo na besplatnu pravnu pomoć
Ne
Ne
Ne
5.6.7.
Pravo na međunarodnu zaštitu, privremenu zaštitu i postupanje s tim u vezi
Ne
Ne
Ne
5.6.8.
Pravo na pristup informacijama
Ne
Ne
Ne
5.6.9.
Drugi očekivani izravni učinak:
Ne
Ne
Ne
5.6.10.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.6.1. do 5.6.9.:
Ukidanje upravnih pristojbi u području prava intelektualnog vlasništva neće imati učinke na zaštitu ljudskih prava.
Utvrdite veličinu adresata:
5.6.12.
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge
Ne
Ne
Ne
5.6.13.
Srednji i veliki poduzetnici
Ne
Ne
Ne
5.6.14.
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva
Ne
Ne
Ne
5.6.15.
Radnici i/ili umirovljenici
Ne
Ne
Ne
5.6.16.
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači
Ne
Ne
Ne
5.6.17.
Hrvatski branitelji
Ne
Ne
Ne
5.6.18.
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama
Ne
Ne
Ne
5.6.19.
Udruge i/ili zaklade
Ne
Ne
Ne
5.6.20.
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima
Ne
Ne
Ne
5.6.21.
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave
Ne
Ne
Ne
5.6.22.
Drugi utvrđeni adresati:
Ne
Ne
Ne
5.6.23.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.6.12. do 5.6.23.
Ukidanje upravnih pristojbi u području prava intelektualnog vlasništva neće imati učinke na adresate vezano za zaštitu ljudskih prava.
5.6.24.
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE UČINAKA NA ZAŠTITU LJUDSKIH PRAVA:
Da li je utvrđena barem jedna kombinacija:
– veliki izravni učinak i mali broj adresata
– veliki izravni učinak i veliki broj adresata
– mali izravni učinak i veliki broj adresata.
Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:
Iz Prethodne procjene u Procjenu učinaka propisa:
Izravni učinci
neznatan
mali
veliki
Adresati
neznatan
/
/
/
mali
/
/
/
veliki
/
/
/
6.
Prethodni test malog i srednjeg poduzetništva (Prethodni MSP test)
Ako je na dva pitanja od pitanja pod rednim brojevima od 6.1. do 6.4.. iz Prethodnog testa malog i srednjeg poduzetništva (Prethodni MSP test) odgovoreno »DA«, obvezna je provedba procjene učinaka propisa na malo gospodarstvo izradom MSP testa u okviru Iskaza o procjeni učinaka propisa.
Odgovorite sa »DA« ili »NE«, uz obvezni opis sljedećih učinaka:
DA
NE
6.1.
Da li će propis imati učinke na određeni broj malih i srednjih poduzetnika kroz administrativne troškove provedbe postupaka ukoliko se za poduzetnike propisuju jednokratne ili periodične administrativne obveze a koje bi značile trošak vremena za obavljanje pojedinih administrativnih radnji za ispunjavanje propisanih zahtjeva, plaćanje naknada i davanja?
NE
Obrazloženje:
Propis će imati isključivo pozitivne učinke jer se njime ukida dosadašnja obveza plaćanja pristojbi u postupcima zaštite prava intelektualnog vlasništva te se time smanjuju i administrativni troškovi njihovog plaćanja.
6.2.
Da li će propis imati učinke na tržišnu konkurenciju i konkurentnost unutarnjeg tržišta EU u smislu prepreka slobodi tržišne konkurencije?
NE
Obrazloženje:
Propis nema utjecaj na tržišnu konkurentnost i konkurentnost unutarnjeg tržišta EU u smislu prepreka slobodi tržišne konkurencije, povrh inherentnog učinka samog sustava zaštite intelektualnog vlasništva u tom smislu.
6.3.
Da li propis uvodi naknade i davanja koje će imati učinke na financijske rezultate poslovanja poduzetnika te da li postoji trošak prilagodbe zbog primjene propisa?
NE
Obrazloženje:
Propis stavlja van snage propis kojim se propisuju upravne pristojbe u području intelektualnog vlasništva čime će se poduzetnicima koji u svom poslovanju koriste postupke zaštite prava intelektualnog vlasništva smanjiti troškovi poslovanja.
6.4.
Da li će propis imati posebne učinke na mikro poduzetnike?
NE
Obrazloženje:
U odnosu na mikro poduzetnike propis neće imati posebne učinke, osim što će pozitivni učinci ukidanja upravnih pristojbi u području intelektualnog vlasništva biti najznačajniji za male i mikro poduzetnike kojima zbog manjeg početnog i obrtnog kapitala smanjenje svakog (i najmanjeg) troška poslovanja ima pozitivne učinke.
6.5.
Ako predložena normativna inicijativa nema učinke navedene pod pitanjima 6.1. do 6.4., navedite obrazloženje u prilog izjavi o nepostojanju učinka na male i srednje poduzetnike.
Obrazloženje:
Prethodnim testom malog i srednjeg poduzetništva utvrđuju se mogući negativni učinci normativnih inicijativa. Budući da predložena normativna inicijativa ima za cilj potpuno ukidanje jedne od kategorije upravnih pristojbi koje su do sada bili obavezni plaćati svi korisnici postupka zaštite prava intelektualnog vlasništva, normativna inicijativa će imati pozitivan učinak za sve poduzetnike, uključujući mala i srednja poduzeća.
7.
Utvrđivanje potrebe za provođenjem SCM metodologije
Ako je odgovor na pitanje pod rednim brojem 6.1. „DA“, iz Prethodnog MSP testa potrebno je uz Obrazac prethodne procjene priložiti pravilno ispunjenu Standard Cost Model (SCM) tablicu s procjenom mogućeg administrativnog troška za svaku propisanu obvezu i zahtjev (SCM kalkulator).
SCM kalkulator ispunjava se sukladno uputama u standardiziranom obrascu u kojem se nalazi formula izračuna i sukladno jedinstvenim nacionalnim smjernicama uređenim kroz SCM priručnik.
SCM kalkulator dostupan je na stranici: http://www.mingo.hr/page/standard-cost-model
8.
SAŽETAK REZULTATA PRETHODNE PROCJENE
Ako je utvrđena barem jedna kombinacija:
–veliki izravni učinak i mali broj adresata,
–veliki izravni učinak i veliki broj adresata,
–mali izravni učinak i veliki broj adresata,
u odnosu na svaki pojedini izravni učinak, stručni nositelj obvezno pristupa daljnjoj procjeni učinaka propisa izradom Iskaza o procjeni učinaka propisa. Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“ kod odgovarajućeg izravnog učinka.
Ako je utvrđena potreba za provođenjem procjene učinaka propisa na malog gospodarstvo, stručni nositelj obvezno pristupa daljnjoj procjeni učinaka izradom MSP testa u okviru Iskaza o procjeni učinaka propisa.
Procjena učinaka propisa
Potreba za PUP
Utvrđena potreba za provedbom daljnje procjene učinaka propisa
/
NE
8.1.
Procjena gospodarskih učinaka iz točke 5.1.
/
Ne
8.2.
Procjena učinaka na tržišno natjecanje iz točke 5.2.
/
Ne
8.3.
Procjena socijalnih učinaka iz točke 5.3.
/
Ne
8.4.
Procjena učinaka na rad i tržište rada iz točke 5.4.
/
Ne
8.5.
Procjena učinaka na zaštitu okoliša iz točke 5.5.
/
Ne
8.6.
Procjena učinaka na zaštitu ljudskih prava iz točke 5.6.
/
Ne
MSP test
Potreba za MSP test
8.7.
Utvrđena potreba za provođenjem procjene učinaka propisa na malo gospodarstvo (MSP test)
NE
8.8.
Provođenje MSP testa
NE
8.9.
Provođenje SCM metodologije
NE
9.
PRILOZI
10.
POTPIS ČELNIKA TIJELA
Potpis: mr.sc. Ljiljana Kuterovac
Datum: 19. studenoga 2020.
11.
Odgovarajuća primjena ovoga Obrasca u slučaju provedbe članka 18. stavka 2. Zakona o procjeni učinaka propisa ("Narodne novine", broj 44/17)
Uputa:
Prilikom primjene ovoga Obrasca na provedbene propise i akte planiranja u izradi, izričaj „nacrt prijedloga zakona“ potrebno je zamijeniti s nazivom provedbenog propisa odnosno akta planiranja.
Komentirate u ime: Državni zavod za intelektualno vlasništvo