PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O POLJOPRIVREDI
I.USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje ovoga Zakona sadržana je u odredbi članka 2. stavka 4. podstavka 1. Ustava Republike Hrvatske (Narodne novine, br. 85/10 – pročišćeni tekst i 5/14 – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
II.OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE UREĐUJU ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
Zakon o poljoprivredi (Narodne novine, br. 118/18 i 42/20) (u daljnjem tekstu: Zakon) uređuju ciljeve i mjere poljoprivredne politike, pravila vezana uz zajedničku organizaciju tržišta poljoprivrednih proizvoda, mjere informiranja i promocije, pravila o jakim alkoholnim pićima, prikupljanje podataka i izvješćivanje o cijenama poljoprivrednih proizvoda, nacionalni sustav Codex Alimentarius, zahtjeve kvalitete za hranu i hranu za životinje, sprječavanje nastajanja otpada od hrane, doniranje hrane, ekološku proizvodnju, sustave kvalitete poljoprivrednih i prehrambenih proizvoda, stavljanje na tržište prirodnih mineralnih, prirodnih izvorskih i stolnih voda, uključujući zahtjeve njihove sigurnosti, označavanja i kvalitete, savjetovanje poljoprivrednika, obrazovanje te razvojno-stručni poslovi, baze podataka, uvjete za proizvodnju i stavljanje brašna na tržište, sustav poljoprivrednih knjigovodstvenih podataka, administrativnu kontrolu i kontrolu na terenu te upravni i inspekcijski nadzor.
Zakon osigurava pravni okvir za provedbu ciljeva i mjera poljoprivredne politike. Uz osiguravanje provedbe uredbi Europske unije, navedeno podrazumijeva i nacionalne strateške i programske dokumente s utvrđenim nacionalnim ciljevima, prioritetima, mjerama i mehanizmima djelovanja u trenutnom programskom razdoblju. Zakon zadržava podjelu mjera poljoprivredne politike u tri osnovne kategorije odnosno na mjere tzv. I. stupa (tržišno-cjenovne politike koje su obuhvaćale izravna plaćanja i mjere zajedničke organizacije tržišta) i tzv. II. stupa (ruralnoga razvoja). Također, osigurava se nastavak provedbe izravnih plaćanja u okviru mjera iz I. stupa koja se od 2015. godine dodjeljuju poljoprivrednicima, a omogućuje se i nastavak pružanja potpore iznimno osjetljivim sektorima u poljoprivredi, kao i ostalih mjera državne potpore. Zakon također uređuje primjenu mjera i pravila vezanih uz zajedničku organizaciju tržišta poljoprivrednih proizvoda kao sastavnog dijela ZPP-a koje obuhvaćaju mjere uređenja ili organizacije unutarnjeg tržišta, mjere trgovine s trećim zemljama, pravila tržišnog natjecanja i pravila o komunikaciji i izvješćivanju Europske komisije te sustav izvanrednih mjera.
Nadalje, zakonske odredbe ovoga propisa uređuju područje pravila o jakim alkoholnim pićima u skladu s osnovnim zahtjevima pravnih akata Europske unije.
Zakon uređuje način sudjelovanja Republike Hrvatske u donošenju međunarodnih standarda za hranu Codex Alimentarius kojima je glavni cilj zaštita zdravlja potrošača i osiguranja poštenih postupaka u trgovini hranom.
Zakon uređuje pojedine segmente u sustavu doniranja hrane te se daje zakonski temelj za donošenje Plana za sprječavanje i smanjenje nastajanja otpada od hrane. Propisana su pravila sprječavanja nastajanja otpada od hrane.
Trenutni normativni okvir uređuje i pojedina pitanja stavljanja na tržište prirodnih mineralnih i prirodnih izvorskih voda te postupak stavljanja na tržište Republike Hrvatske prirodnih mineralnih i prirodnih izvorskih voda koje se crpe s tla trećih zemalja.
Odredbe Zakona nadalje omogućuju učinkovito uređenje sustava kvalitete, odnosno registracije i zaštite naziva poljoprivrednih i prehrambenih proizvoda s oznakom izvornosti, oznakom zemljopisnog podrijetla i oznakom zajamčeno tradicionalnog specijaliteta u skladu s uvjetima pravnih akata Europske unije.
Zakon uređuje područje ekološke proizvodnje propisivanjem obveza subjekata u ekološkoj proizvodnji te poslova Ministarstva poljoprivrede kao nadležnog tijela odgovornog za sustav kontrole. Uspostavljen je kontrolni sustav posebice u dijelu ovlašćivanja i ukidanja ovlašćivanja delegiranih kontrolnih tijela, a ukinute su ranije odredbe vezane za sustav integrirane poljoprivredne proizvodnje.
Zakon nadalje uspostavlja i uređuje baze podataka iz nadležnosti Ministarstva poljoprivrede, uvid u baze podataka kao i mogućnost ustupanja pojedinih podataka drugim tijelima javnog sektora. Posebno se razrađuju pravila postupka upisa u Upisnik poljoprivrednika kao središnje baze poljoprivrednika u Republici Hrvatskoj. Također, uređuje se vođenje sustava poljoprivrednih knjigovodstvenih podataka za potrebe praćenja dohotka poljoprivrednika, ocjene gospodarske učinkovitosti poljoprivredne proizvodnje i analize mjera poljoprivredne politike.
Također, zakonske odredbe ovoga propisa u dijelu provedbe administrativne kontrole i kontrole na terenu uređuju područje pravila o povratu sredstava, poravnanju sredstava te plaćanju duga na rate.
Zakonom se uređuju i pojedina pitanja postupanja u području nadzora nadležnih inspekcija.
Zakon je objavljen u Narodnom novinama broj 118/18 te je stupio je na snagu dana 1. siječnja 2019. godine, dok su njegove dopune u području pravila o povratu sredstava, poravnanju sredstava te plaćanju duga na rate i odgoda povrata duga objavljene u Narodnim novinama broj 42/20 i stupile su na snagu dana 8. travnja 2020. godine.
Analizom sadašnjeg normativnog okvira ocijenjena je potreba daljnjeg usklađivanja nacionalnog zakonodavstva s pravnim aktima Europske unije. U tom kontekstu potrebno je izmjenama i dopunama Zakona osigurati pretpostavke za primjenu Uredbe (EU) br. 2019/787 Europskog parlamenta i Vijeća od 17. travnja 2019. o definiranju, opisivanju, prezentiranju i označivanju jakih alkoholnih pića, upotrebi naziva jakih alkoholnih pića u prezentiranju i označivanju drugih prehrambenih proizvoda, zaštiti oznaka zemljopisnog podrijetla za jaka alkoholna pića, upotrebi etilnog alkohola i destilata poljoprivrednog podrijetla u alkoholnim pićima te stavljanju izvan snage Uredbe (EZ) br. 110/2008 (u daljnjem tekstu: Uredba (EU) br. 2019/787) kako bi se unaprijedila postojeća pravila o alkoholnim pićima. Uredba (EU) br. 2019/787 primjenjuje se od 25. svibnja 2021. godine, dok su pojedine odredbe citirane Uredbe u primjeni od 8. lipnja 2019. godine. Nadalje, u nacionalni pravni sustav na odgovarajući način potrebno je prenijeti odredbe Direktive (EU) 2018/851 Europskog parlamenta i Vijeća od 30. svibnja 2018. o izmjeni Direktive 2008/98/EZ o otpadu (SL L 150, 14.6.2018.) (u daljnjem tekstu: Direktiva (EU) br. 2018/851) u dijelu kojim se uređuje sprječavanje nastajanja otpada od hrane. Također, potrebno je izvršiti odgovarajuće usklađivanje s pravnim aktima Europske unije i u drugim dijelovima Zakona, osobito u području ekološke proizvodnje kao i općenito pri obavljanju poslova službenih kontrola u smislu ovoga Zakona, a u skladu s odredbama Uredbe (EU) br. 2017/625 Europskog parlamenta i Vijeća od 15. ožujka 2017. o službenim kontrolama i drugim službenim aktivnostima kojima se osigurava primjena propisa o hrani i hrani za životinje, pravila o zdravlju i dobrobiti životinja, zdravlju bilja i sredstvima za zaštitu bilja, o izmjeni uredaba (EZ) br. 999/2001, (EZ) br. 396/2005, (EZ) br. 1069/2009, (EZ) br. 1107/2009, (EU) br. 1151/2012, (EU) br. 652/2014, (EU) 2016/429 i (EU) 2016/2031 Europskog parlamenta i Vijeća, uredaba Vijeća (EZ) br. 1/2005 i (EZ) br. 1099/2009 i direktiva Vijeća 98/58/EZ, 1999/74/EZ, 2007/43/EZ, 2008/119/EZ i 2008/120/EZ te o stavljanju izvan snage uredaba (EZ) br. 854/2004 i (EZ) br. 882/2004 Europskog parlamenta i Vijeća, direktiva Vijeća 89/608/EEZ, 89/662/EEZ, 90/425/EEZ, 91/496/EEZ, 96/23/EZ, 96/93/EZ i 97/78/EZ te Odluke Vijeća 92/438/EEZ (Uredba o službenim kontrolama) (SL L 95, 7.4.2017.) (u daljnjem tekstu: Uredba (EU) br. 2017/625).
Osim obveze usklađivanja Zakona s pravnom stečevinom Europske unije, ocijenjena je potreba dodatnog unaprjeđenja postojećih normativnih rješenja u području pravila koja se odnose na stavljanje na tržište i proizvođačke organizacije, sustav kvalitete i zaštitu naziva za poljoprivredne i prehrambene proizvode, ekološku proizvodnju, baze podataka i sustav informacija u poljoprivredi, objavu pojedinih podataka iz Upisnika poljoprivrednika i elektroničku poljoprivrednu iskaznicu, kao i nužnost nomotehničke dorade i ispravaka postojećeg teksta propisa na svim odgovarajućim mjestima na kojima je utvrđena odgovarajuća tehnička nesukladnost sadržaja postojećih odredaba. U tom smislu u manjoj mjeri potrebno je izvršiti određena nomotehnička poboljšanja teksta postojećeg Zakona i usklađenja s drugim zakonskim propisima radi jasnoće izričaja i otklanjanja uočenih pogrešnih navođenja numeracije pojedinih članaka kada se propis poziva na dijelove istoga propisa, kao i doraditi određena normativna rješenja radi uklanjanja nedoumica i nejasnoća koja prate primjenu pojedinih instituta, odnosno koja su se u praksi pokazala neodgovarajućima.
Također, na odgovarajućim mjestima ocjenjena je potreba dodatnog usklađivanja Zakona u dijelu normiranja poslova i nadležnosti poljoprivredne inspekcije radi učinkovitijeg ujednačavanja s odredbama Zakona o Državnom inspektoratu (Narodne novine, broj 115/18), posebno u kontekstu obavljanja službenih kontrola.
Osnovni cilj normativnih intervencija izmjenama i dopunama Zakona jest usklađivanje zakonodavstva Republike Hrvatske s pravnom stečevinom Europske unije. Dodatno, potrebno je izvršiti unaprjeđenje postojećih normativnih rješenja u odgovarajućima područjima propisa koja su se pokazala neodgovarajućima. Također, nomotehničkom doradom teksta postojećeg Zakona potrebno je propis učiniti jasnijim i preciznijim te otkloniti uočena pogrešna navođenja numeracije pojedinih članaka te nejasnoće koje prate primjenu pojedinih instituta, a izvršit će se i odgovarajuća uskladba s odredbama drugih propisa, prvenstveno s odredbama Zakona o Državnom inspektoratu (Narodne novine, broj 115/18) i Uredbom (EU) br. 2017/625 koja regulira službene kontrole. Izmjenama se ujedno osigurava provedba odluke Ustavnog suda Republike Hrvatske broj: U-I-4220/2020 od 20. listopada 2020. godine kojom se ukida članak 15. stavak 4. te članak 67. stavak 2. Zakona s danom 1. ožujka 2021. godine.
U dijelu obveze transponiranja mjerodavnih odredbi Direktive (EU) br. 2018/851 u području sprječavanja nastajanja otpada od hrane, izmjenama i dopunama Zakona potrebno je definirati pojam otpada od hrane, cilj za smanjenje otpada od hrane i praćenje učinkovitosti mjera koje se poduzimaju u svrhu sprječavanja i smanjenja otpada od hrane. Potrebno je propisati ciljeve i obvezne mjere Plana za sprječavanje i smanjenje nastajanja otpada od hrane Republike Hrvatske, definirati da praćenje i procjenu provedbe navedenog Plana provodi ministarstvo nadležno za poljoprivredu praćenjem količine otpada od hrane, dok mjerenje količine otpada od hrane provodi ministarstvo nadležno za zaštitu okoliša, a u skladu s posebnim propisom o održivom gospodarenju otpadom. Uspostavit će se pravni temelj za donošenje Programa potpore projektima koji doprinose sprječavanju i smanjenju nastajanja otpada od hraneu svrhu provedbe Plana, a u cilju poticanja istraživačkog rada i inovativnih rješenja koja doprinose sprječavanju i smanjenju nastajanja otpada od hrane. U dijelu doniranja hrane, uspostavit će se pravni temelj za donošenje Programa potpore posrednicima u lancu doniranja hrane i/ili banci hrane sa svrhom unaprjeđenja sustava doniranja hrane u Republici Hrvatskoj, a definirat će se i pojam otpada od hrane.
U dijelu uređenja sustava kvalitete za poljoprivredne i prehrambene proizvode, potrebno je jasnije definirati podnositelja zahtjeva za zaštitu naziva u nacionalnom postupku zaštite naziva poljoprivrednih i prehrambenih proizvoda kao zaštićena oznaka izvornosti (ZOI), zaštićena oznaka zemljopisnog podrijetla (ZOZP) ili zajamčeno tradicionalni specijalitet (ZTS), uspostaviti pravni temelj za donošenje rješenja o ukidanju prijelazne nacionalne zaštite u slučaju kada Ministarstvo na traženje ne zaprimi od podnositelja zahtjeva dokumentaciju koju je zatražila Europska komisija u postupku registracije oznake na razini Europske unije, kao i uspostaviti pravni temelj za donošenjeprivremenog rješenja o ovlašćivanju kontrolnog tijelau slučaju ponovnog ovlašćivanja, ako je postupak obnavljanja akreditacije kontrolnog tijela u tijeku. Uvođenjem ovakve mogućnosti osigurava se kontinuitet rada kontrolnog tijela, a koji posredno osigurava i funkcioniranje sustava kontrole oznaka kvalitete. Uspostavljanjem mogućnosti da ovlašteno kontrolno tijelo na zahtjev stranke izdaje uvjerenje o sukladnosti pojedine faze proizvodnje sa Specifikacijom proizvoda, u slučaju kada su u pitanju subjekti koji su dio lanca proizvodnje zaštićenog proizvoda te nisu korisnici zaštićene oznake, administrativno će se rasteretiti kontrolno tijelo te će se navedeno uvjerenje izdavati samo ukoliko je subjektu doista i potrebno. Također, potrebno je propisati postupak izmjene Specifikacije proizvoda za koju je priznata oznaka iz nacionalnog sustava kvalitete čime se daje se mogućnost za izmjenu Specifikacije proizvoda u slučaju obrazloženog i opravdanog interesa podnositelja zahtjeva. Nadalje, propisuje se pravni temelj za provedbu nadzora nad radom ovlaštenih kontrolnih tijela koja potvrđuju sukladnost proizvoda sa Specifikacijom proizvoda za koju je priznata oznaka iz nacionalnog sustava kvalitete. Pojam „kontrolno tijelo“ zamijenit će se s pojmom „delegirano tijelo“ u dijelu Zakona koji se odnosi na ovlašćivanje kontrolnih tijela za potvrđivanje sukladnosti proizvoda sa Specifikacijom za ZOI, ZOZP ili ZTS i Potvrđivanje sukladnosti sa Specifikacijom proizvoda za koju je priznata oznaka iz nacionalnog sustava kvalitete, a radi terminološkog usklađenja s odredbama Uredbe (EU) br. 2017/625.
U području pravila o alkoholnim pićima nužno je osigurati provedbu Uredbe (EU) br. 2019/787 koja donosi nova pravila koja nisu bila uređena dosadašnjom Uredbom (EZ) br. 110/2008, a posebno u dijelu priznavanja novih oznaka za alkoholna pića. Normativnim intervencijama pored ostalih elemenata nužno je propisati i postupak priznavanja novih oznaka u svim njegovim koracima koje mora propisati država članica s obzirom na novost uvođenja privremene prijelazne nacionalne zaštite novih oznaka za alkoholna pića. Potrebno je detaljno razraditi provedbu prethodnog nacionalnog postupka za registraciju zemljopisnih oznaka jakih alkoholnih pića koji se odvija putem Povjerenstva za registraciju oznake zemljopisnog podrijetla koje ocjenjuje zahtjeve podnositelja i prigovore te predlaže Ministarstvu poljoprivrede donošenje zaključaka o dopuni zahtjeva, prihvaćanju ili odbijanju prigovora, te rješenja o zaštiti. Nadalje, potrebno je propisati postupak registracije oznaka na razini Europske unije s obzirom da Ministarstvo dokumentaciju za dobivanje oznake zemljopisnog podrijetla jakog alkoholnog pića prosljeđuje Europskoj komisiji, a također komunicira na relaciji Europska komisija – podnositelj zahtjeva, kao i razraditi postupak dopune dokumentacije i izmjene specifikacije proizvoda podnositelja zahtjeva, odnosno nacionalni postupak prigovora. Nadalje, potrebno je normativno urediti i postupak izmjene specifikacije proizvoda za oznake zemljopisnog podrijetla jakih alkoholnih pića registriranih na razini Europske unije i izmjene koje se odvijaju na razini Europske unije te standardne izmjene koje se odvijaju na razini države članice. Propisuje se i obveza upisa u Registar korisnika oznake zemljopisnog podrijetla za jaka alkoholna pića koji se vodi pri Ministarstvu poljoprivrede, postupak za upis, postupanje po zahtjevu za upis, vođenje te uvjeti za brisanje iz navedenog Registra.
Potrebno je propisati pravni temelj za donošenje strategije poljoprivrede kao akta strateškog planiranja od nacionalnog značaja koja obuhvaća područje poljoprivrede i ruralnog razvoja, strategije biogospodarstva te ostalih akata strateškog planiranja za provedbu poljoprivredne politike.
Zakonskim intervencijama potrebno je izmijeniti naziv pod kojim se prirodne izvorske vode stavljaju na tržište iz “prirodna izvorska voda” u “izvorska voda” u svrhu terminološkog usklađivanja s odredbama Direktive 2009/54/EZ Europskog parlamenta i Vijeća od 18. lipnja 2009. o iskorištavanju i stavljanju na tržište prirodnih mineralnih voda (SL L 164, 18.6.2009.).
Nadalje, nužno je propisati temelj za donošenje posebnog programa potpora na nacionalnoj razini u cilju promocije hrvatskih poljoprivrednih i prehrambenih proizvoda u sektorima proizvodnje i prerade mlijeka, proizvodnje i prerade mesa, proizvodnje i prerade voća i povrća, proizvodnje meda, proizvodnje jaja, proizvodnje i prerade uljarica, prerade maslina, proizvodnje brašna, proizvodnje šećera te u sektoru ribarstva i akvakulture.
U odnosu na postupak razvrstavanja i označivanja goveđih, svinjskih i ovčjih trupova, posebno cijeneći pritom okolnost da se radi o upravnoj stvari, izmjenama i dopunama Zakona potrebno je propisati mogućnost donošenja rješenja kojim se ukidaju ovlaštenja pravnim osobama za obavljanje poslova razvrstavanja i označivanja trupova u slučaju neispunjavanja uvjeta i obveza za obavljanje navedenih poslova, a ovo iz razloga što je postojeći Zakon propustio normirati takvu mogućnost.
Vezano za obveznu dostavu podataka u sektoru mlijeka i mliječnih proizvoda, u postupak dostave izvješća na odgovarajući način potrebno je uključiti i Ministarstvo poljoprivrede s obzirom da je ranija Hrvatska poljoprivredna agencija, koja faktično sudjeluje u navedenom postupku obavljajući stručne poslove u području stočarstva, s 1. siječnja 2019. godine prestala s radom te u navedenom dijelu čini dio unutarnjeg ustrojstva Ministarstva poljoprivrede, slijedom čega je potrebno intervenirati u članak 62. važećeg Zakona. U tom smislu propisuje se dostava podataka Ministarstvu poljoprivrede dok bi se u dogovorenom obliku putem dnevne razmjene isti dostavljali Agenciji za plaćanja u poljoprivredi, ribarstvu i ruralnom razvoju, a ovo s obzirom na činjenicu da Agencija za plaćanja u poljoprivredi, ribarstvu i ruralnom razvoju nema razvijen mehanizam zaprimanja podataka od otkupljivača izvan Republike Hrvatske.
Radi unaprjeđenja postojećeg teksta Zakona, izvršit će se manje normativne intervencije u odredbe Zakona kojim se propisuju dodatni zahtjevi stavljanja na tržište proizvoda u sektoru voća i povrća, kao i u odredbe kojima se određuju pravila vezano za poslovanje i poslovne planove proizvođačkih organizacija. U tom smislu modificirat će se tekst odredbe o pravilima za proizvođačke organizacije na način da se normira mogućnost Ministarstva poljoprivrede za donošenjem rješenja o izmjeni i dopuni popisa proizvoda za koje je proizvođačke organizacija priznata. Dosada nije bila predviđena mogućnost da proizvođačke organizacije priznate u sektoru voća i povrća dopune odnosno izmijene popis proizvoda za koje su priznate, a za što se u praksi pokazala potreba.
U području ekološke proizvodnje, manjim izmjenama i nomotehničkom doradom postojećeg teksta osigurat će se sveobuhvatnija osnova za održivi razvoj ekološke proizvodnje i njezinih pozitivnih učinaka na okoliš, osiguravajući pritom učinkovito funkcioniranje unutarnjeg tržišta ekoloških proizvoda. Omogućuje se pravni temelj za provedbu Uredbe (EU) 2018/848 Europskog parlamenta i Vijeća od 30. svibnja 2018. godine o ekološkoj proizvodnji i označivanju ekoloških proizvoda te stavljanju izvan snage Uredbe Vijeća (EZ) br. 834/2007 (SL L 150, 14.6.2018.) u dijelu u kojem se ista odnosi na područje zahtjeva za proizvodnju, stavljanje na tržište i označavanje ekoloških proizvoda, donošenjem provedbenih propisa koji će stupiti na snagu 1. siječnja 2021. godine.
Izmjenama i dopunama Zakona potrebno je normativno redefinirati elektroničku poljoprivrednu iskaznicu (ePI) i stvoriti uvjete za njezinu širu primjenu, kad se za to ostvare tehnološki preduvjeti, a radi omogućavanja digitalizacije poslovnih procesa i punopravnog elektronskog podnošenja zahtjeva za potpore za sve korisnike mjera ruralnog razvoja, kao i elektroničkog korištenja drugih usluga za poljoprivrednike što će u konačnici kroz digitalizaciju postupanja rezultirati administrativnim rasterećenjem poljoprivrednika i sustava u cjelini.
Normativnim intervencijama putem uređenja elektroničke poljoprivredne iskaznice (ePI) i Poljoprivredno izvještajnog upravljačkog sustava (PIUS) te detaljnijeg definiranja postupaka razmjene podataka iz svih baza podataka, registara, upisnika i evidencija u nadležnosti Ministarstva poljoprivrede i Agencije za plaćanja u poljoprivredi, ribarstvu i ruralnom razvoju stvaraju se pretpostavke za učinkovitu implementaciju informacijskog sustava poljoprivrede. Također, u dijelu Zakona kojim su regulirane baze podataka, u cilju osiguranja veće transparentnosti i javnog uvida u odgovarajuće podatke, zakonskim intervencijama želi se osigurati javni karakter Upisnika poljoprivrednika kao središnje baze poljoprivrednika u Republici Hrvatskoj javnom objavom pojedinih podataka i jasnijim propisivanjem svrhe obrade podataka iz Upisnika poljoprivrednika. Predložene normativne intervencije idu za ciljem osiguranja veće transparentnost kontrole javnog novca, a polazeći od toga da se podaci iz Upisnika poljoprivrednika koriste za prijavu i kontrolu financijske potpore i drugih mjera poljoprivredne politike, praćenje stanja poljoprivrede i planiranje poljoprivredne politike s ciljem razvoja poljoprivrede kao strateške grane gospodarstva u Republici Hrvatskoj. Također, izmjenama i dopunama Zakona u navedenom području potrebno je normativno urediti Upisnik voćnjaka i Upisnik maslinika, a radi ažuriranja postojećih podataka o karakteristikama voćnjaka i maslinika naših poljoprivrednika koja su evidentirana u neslužbenim evidencijama Agencije za plaćanja u poljoprivredi, ribarstvu i ruralnom razvoju. Podaci iz novoustrojenih Upisnika predstavljat će pouzdanu osnovu prilikomizrade strateških dokumenata, operativnih programa, oblikovanja mjera potpore poljoprivrednicima, za definiranje uvjeta prihvatljivosti projekata i sl. Proširuje se mogućnost ustupanja podataka iz baza podataka Ministarstva poljoprivrede trećim tijelima u vidu privatnih subjekata, posebno imajući pritom u vidu situacije u kojima je vanjskim izvođačima, radi informatičke nadogradnje postojećeg sustava i razvoja softvera u svrhu izvršenja navedenih obveza, potrebno omogućiti uvid u aplikaciju, za što se u praksi pokazala potreba.
Izmjenama i dopunama Zakona potrebno je propisati mogućnost podnošenja pravnog lijeka protiv rješenja poljoprivredne inspekcije što je propušteno učiniti važećom odredbom članka 166. Zakona, a predlaže se i odgovarajuće usklađenje postojećih odredbi Zakona vezano za djelokrug rada i područje nadzora nadležnih inspekcija u području poljoprivrede, stočarstva, jakih alkoholnih pića, kvalitete hrane i doniranja hrane s odredbama Zakona o državnom inspektoratu (Narodne novine, broj 115/18) koji je stupio na snagu dana 1. travnja 2019. godine.
Predloženim zakonom osigurat će se odgovarajuće usklađivanje nacionalnog zakonodavstva s pravnom stečevinom Europske unije, kao i sadržajno unaprjeđenje teksta postojećeg zakona u cjelini kako uvođenjem novih normativnih rješenja tako i nomotehničkom doradom i ispravcima pojedinih nesukladnih zakonskih odredbi.
Predloženim zakonom se poboljšava trenutno stanje za provedbu ciljeva i mjera poljoprivredne politike, a ujedno se unaprjeđuje konzistentnost trenutnog pravnog okvira kojim se u najširem smislu uređuje područje poljoprivrede i poljoprivredne politike.
Predloženi zakon vezan je uz ostvarivanje načela opće sigurnosti hrane i očuvanja prirodnih poljoprivrednih resursa uz unaprjeđenje i povećavanje konkurentnosti te jačanje društvene, socijalne, gospodarske i ekološke uloge poljoprivrede, a sve u okviru dodatnog administrativnog rasterećenja poljoprivrednika.
Prijedlogom zakona u konačnici se omogućava jasnije i ujednačenije postupanje nadležnih tijela i transparentan način postupanja te bolji i učinkovitiji sustav.
III.OCJENA I IZVORI SREDSTAVA POTREBNIH ZA PROVOĐENJE ZAKONA
Za provođenje ovoga Zakona nije potrebno osigurati dodatna sredstva u državnom proračunu Republike Hrvatske.
PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O POLJOPRIVREDI
Članak 1.
U Zakonu o poljoprivredi („Narodne novine“, br. 118/18 i 42/20) u članku 1. iza riječi: „doniranja hrane“ dodaju se riječi: „ i hrane za životinje“, ispred riječi: „baze podataka“ dodaju se riječi: „ informacijski sustavi i“, a riječi: „uvjeti za proizvodnju i stavljanje brašna na tržište“ brišu se.
Članak 2.
U članku 2. stavku 1. točka 4. mijenja i glasi:
„4. Uredbe (EU) br. 2019/787 Europskog parlamenta i Vijeća od 17. travnja 2019. o definiranju, opisivanju, prezentiranju i označivanju jakih alkoholnih pića, upotrebi naziva jakih alkoholnih pića u prezentiranju i označivanju drugih prehrambenih proizvoda, zaštiti oznaka zemljopisnog podrijetla za jaka alkoholna pića, upotrebi etilnog alkohola i destilata poljoprivrednog podrijetla u alkoholnim pićima te stavljanju izvan snage Uredbe (EZ) br. 110/2008 (u daljnjem tekstu: Uredba (EU) br. 2019/787)“.
Iza stavka 1. dodaje se stavak 2. koji glasi:
„(2) Ovim se Zakonom u pravni poredak Republike Hrvatske prenose odredbe Direktive (EU) 2018/851 Europskog parlamenta i Vijeća od 30. svibnja 2018. o izmjeni Direktive 2008/98/EZ o otpadu (SL L 150, 14.6.2018.).“.
Članak 3.
U članku 3. stavku 1. točki b) riječi: „i kojoj obavljanje gospodarske djelatnosti poljoprivrede nije glavna djelatnost, odnosno zanimanje poljoprivrednik nije glavno ili jedino zanimanje“ brišu se, a iza riječi: „te na radu“ dodaju se riječi: „uključujući prodaju“.
Točka g) briše se.
Dosadašnje točke h) do t) postaju točke g) do s).
Dosadašnja točka n) koja postaje točka m) mijenja se i glasi:
„m) posrednik u lancu doniranja hrane je pravna osoba koja prikuplja hranu od donatora namijenjenu krajnjem primatelju hrane“.
Dosadašnja točka r) koja postaje točka p) mijenja se i glasi:
„p) krajnji primatelj hrane je socijalno ugrožena osoba i/ili osoba pogođena elementarnim nepogodama ili prirodnim katastrofama ili osoba koja se donatoru hrane odnosno posredniku u lancu doniranja hrane učini vjerojatnim da je u potrebi te neprofitna pravna osoba koja pruža uslugu smještaja i/ili prehrane štićenicima svog objekta, izuzev pučkih kuhinja.“.
Dosadašnja točka t) koja postaje točka s) mijenja se i glasi:
„s) službene kontrole u smislu ovoga Zakona jesu službene kontrole kako su definirane člankom 2. stavkom 1. Uredbe (EU) br. 2017/625 Europskog parlamenta i Vijeća od 15. ožujka 2017. o službenim kontrolama i drugim službenim aktivnostima kojima se osigurava primjena propisa o hrani i hrani za životinje, pravila o zdravlju i dobrobiti životinja, zdravlju bilja i sredstvima za zaštitu bilja, o izmjeni uredaba (EZ) br. 999/2001, (EZ) br. 396/2005, (EZ) br. 1069/2009, (EZ) br. 1107/2009, (EU) br. 1151/2012, (EU) br. 652/2014, (EU) 2016/429 i (EU) 2016/2031 Europskog parlamenta i Vijeća, uredaba Vijeća (EZ) br. 1/2005 i (EZ) br. 1099/2009 i direktiva Vijeća 98/58/EZ, 1999/74/EZ, 2007/43/EZ, 2008/119/EZ i 2008/120/EZ te o stavljanju izvan snage uredaba (EZ) br. 854/2004 i (EZ) br. 882/2004 Europskog parlamenta i Vijeća, direktiva Vijeća 89/608/EEZ, 89/662/EEZ, 90/425/EEZ, 91/496/EEZ, 96/23/EZ, 96/93/EZ i 97/78/EZ te Odluke Vijeća 92/438/EEZ (Uredba o službenim kontrolama) (SL L 95, 7.4.2017.) (u daljnjem tekstu: Uredba (EU) br. 2017/625) koje se provode radi verifikacije usklađenosti s pravilima iz članka 1. stavka 2. podstavaka a), c), e), i) i j) Uredbe (EU) br. 625/2017.“
Iza dosadašnje točke t) koja postaje točka s) dodaju se točke t), u), v) i z) koje glase:
„t) banka hrane je organizacija koja prikuplja hranu od donatora namijenjenu krajnjem primatelju te ju daje posredniku u lancu doniranja hrane. Pored navedenog, banka hrane može prikupljenu hranu od donatora dati i izravno krajnjem primatelju.
u) otpad od hrane je sva hrana kako je definirana u članku 2. Uredbe (EZ) br. 178/2002 Europskog parlamenta i Vijeća od 28. siječnja 2002. o utvrđivanju općih načela i uvjeta zakona o hrani, osnivanju Europske agencije za sigurnost hrane te utvrđivanju postupaka u područjima sigurnosti hrane (SL L 31, 1. 2. 2002.) (u daljnjem tekstu: Uredba (EZ) br. 178/2002) koja je postala otpad kako je definiran posebnim propisom kojim se uređuje gospodarenje otpadom.
v) ovlaštena kontrolna tijela u smislu ovoga Zakona su delegirana tijela u smislu Uredbe (EU) br. 2017/625.
z) informacijski sustav u smislu ovoga Zakona obuhvaća skup međusobno povezanih tehnoloških rješenja i platformi kojima se informatizira i digitalizira poslovni proces.“.
Članak 4.
U članku 5. stavku 2. podstavku 1. riječi: „velikih korisnika potpora svih mjera uređenja tržišta poljoprivrednih proizvoda, nadležno je Ministarstvo, a za provedbu kontrola naknadnih“ brišu se.
U stavku 2. podstavku 4. riječi: „nadležno je Ministarstvo zdravstva“ zamjenjuju se riječima: „nadležan je Državni inspektorat.“.
Članak 5.
Iza članka 7. dodaju se naslov i članak 7.a koji glase:
„Akti strateškog planiranja za provedbu poljoprivredne politike
Članak 7.a
(1) Poljoprivredna politika provodi se u skladu sa strategijom poljoprivrede, strategijom biogospodarstva te ostalim aktima strateškog planiranja od nacionalnog značaja u području poljoprivrede i ruralnog razvoja ili obvezujućim međunarodnim aktima.
(2) Nositelj izrade akata strateškog planiranja iz stavka 1. ovoga članka je Ministarstvo.
(3) Strategijom poljoprivrede iz stavka 1. ovoga članka utvrđuje se vizija razvoja, dugoročni ciljevi i prioriteti hrvatske poljoprivrede te aktivnosti za njihovo ostvarenje.
(4) Strategijom biogospodarstva iz stavka 1. ovoga članka utvrđuju se potencijali i prioriteti u korištenju bioloških resursa u okviru kružnog gospodarstva.
(5) Strategije iz stavaka 3. i 4. ovoga članka donosi Hrvatski sabor na prijedlog Vlade Republike Hrvatske.
(6) Akti strateškog planiranja iz ovoga članka, osim akata koji se donose na temelju međunarodno preuzetih obveza, izrađuju se u skladu s propisom kojim se uređuje sustav strateškog planiranja i upravljanje javnim politikama Republike Hrvatske.“.
Članak 6.
U članku 15. stavku 3. riječ: „prigovor“ zamjenjuje se riječju: „žalba“ u odgovarajućem padežu, a riječ: „osam“ zamjenjuje se riječju: „15“.
Stavak 4. briše se.
U dosadašnjem stavku 5., koji postaje stavak 4., riječ: „prigovori“ zamjenjuje se riječju: „žalba“, a riječ: „podnose“ zamjenjuje se riječju: „podnosi“.
Članak 7.
U članku 40. stavku 1. podstavak 7. mijenja se i glasi:
„- odgovorno je za obavljanje poslova Posebnog odjela u skladu s člankom 85. Uredbe (EU) br. 1306/2013 vezano uz kontrolu transakcija izvršenih u okviru EFJP-a i poglavlja III. Uredbe (EU) br. 1306/2013“.
Članak 8.
U članku 44. u stavku 8. riječi: „o zahtjevu“ brišu se, a riječi: „iz stavaka 3. i 6.“ zamjenjuju se riječima: „iz stavaka 5., 6. i 11.“.
Iza stavka 10. dodaju se novi stavci 11. i 12. koji glase:
„(11) Ministarstvo će pravnoj osobi ovlaštenoj za provedbu postupka razvrstavanja i označivanja trupova, odnosno klasifikatoru, rješenjem ukinuti ovlaštenje za obavljanje poslova razvrstavanja i označivanja trupova u slučaju kada više ne ispunjava uvjete i obveze za obavljanje poslova razvrstavanja i označivanja trupova.
(12) Protiv rješenja iz stavka 11. ovoga članka ne može se izjaviti žalba, ali se može pokrenuti upravni spor.“.
Dosadašnji stavak 11. postaje stavak 13.
Članak 9.
Odredbe članka 46. postaju stavak 1. iza kojega se dodaje stavak 2. koji glasi:
„(2) Posebni program potpore na nacionalnoj razini:
- programi za promociju hrvatskih poljoprivrednih i prehrambenih proizvoda (u daljnjem tekstu: Programi).“.
Članak 10.
Iza članka 46. dodaje se članak 46.a koji glasi:
„Programi za promociju hrvatskih poljoprivrednih i prehrambenih proizvoda
Članak 46.a
(1) U cilju promocije hrvatskih poljoprivrednih i prehrambenih proizvoda provode se Programi u sektorima proizvodnje i prerade mlijeka, proizvodnje i prerade mesa, proizvodnje i prerade voća i povrća, proizvodnje meda, proizvodnje jaja, proizvodnje i prerade uljarica, prerade maslina, proizvodnje brašna, proizvodnje šećera te u sektoru ribarstva i akvakulture.
(2) Programe iz stavka 1. ovoga članka odlukom donosi Vlada Republike Hrvatske.
(3) Programi iz stavka 1. ovoga članka sadrže ciljeve, mjere, korisnike, razdoblje provedbe i potrebna financijska sredstva za njegovu provedbu.
(4) Programi iz stavka 1. ovoga članka financiraju se sredstvima iz državnog proračuna Republike Hrvatske.
(5) Provedbu Programa iz stavka 1. ovoga članka ministar propisuje pravilnikom.“.
Članak 11.
Članak 52. mijenja se i glasi:
„(1) Proizvodi iz sektora voća i povrća koji su namijenjeni za prodaju u svježem stanju stavljaju se na tržište u skladu s člankom 76. Uredbe (EU) br. 1308/2013.
(2) Iznimno od članka 3. Provedbene uredbe Komisije (EU) br. 543/2011, u pogledu stavljanja na tržište proizvoda iz stavka 1. ovoga članka, posebni tržišni standardi ne primjenjuju se za proizvode koje proizvođač prodaje krajnjem potrošaču za osobnu potrošnju na tržnicama u Republici Hrvatskoj u skladu s člankom 4. stavkom 4. Provedbene uredbe Komisije (EU) br. 543/2011.
(3) Za usklađenost proizvoda iz stavka 1. ovoga članka s tržišnim standardima prilikom izlaganja, ponude za prodaju, isporuke ili stavljanja na tržište odgovoran je posjednik proizvoda.
(4) Utvrđivanje usklađenosti proizvoda iz stavka 1. ovoga članka s tržišnim standardima i izdavanje certifikata iz Priloga III. Provedbene uredbe Komisije (EU) br. 543/2011 obavljaju poljoprivredni i fitosanitarni inspektori Državnog inspektorata u skladu s člankom 159. ovoga Zakona ili ovlašteni trgovac iz članka 131. stavka 8. podstavka 5. ovoga Zakona.
(5) Troškove utvrđivanja usklađenosti proizvoda iz stavka 1. ovoga članka s tržišnim standardima radi stavljanja na tržište snosi trgovac.
(6) Detaljne odredbe o utvrđivanju usklađenosti voća i povrća s tržišnim standardima ministar propisuje pravilnikom.“.
Članak 12.
Iza članka 52. dodaje se naslov i članak 52.a koji glase:
„Tijela nadležna za provedbu sustava usklađenosti voća i povrća s tržišnim standardima
Članak 52.a
(1) Koordinacijsko tijelo iz članka 9. stavka. 1. točke (a) Provedbene Uredbe Komisije (EU) br. 543/2011 je Ministarstvo.
(2) Inspekcijsko tijelo iz članka 9. stavka. 1. točke (b) Provedbene Uredbe Komisije (EU) br. 543/2011 je Državni inspektorat.“.
Članak 13.
Članak 53. briše se.
Članak 14.
U članku 58. iza stavka 2. dodaje se stavak 3. koji glasi:
„(3) Sadržaj i oblik obavijesti te dokaze o ispunjavanju uvjeta iz stavka 1. ovog članka, način vođenja evidencije i objave podataka o profesionalnim panelima ministar propisuje pravilnikom.“.
Članak 15.
U članku 60. stavak 5. mijenja se i glasi:
„(5) Ministarstvo donosi rješenje o:
– priznavanju organizacija iz stavka 1. ovoga članka ako se utvrdi da pravni subjekt udovoljava zahtjevima propisanim odredbama propisa iz stavaka 2. i 7. ovoga članka
– izmjeni i dopuni popisa proizvoda za koje je proizvođačke organizacija priznata
– ukidanju rješenja kada se utvrdi da organizacije iz stavka 1. ovoga članka više ne udovoljavaju zahtjevima propisanim odredbama propisa iz stavaka 2. i 7. ovoga članka
– ukidanju rješenja na zahtjev organizacija iz stavka 1. ovoga članka
– odobravanju operativnog programa proizvođačkih organizacija ako se utvrdi da operativni program udovoljava zahtjevima propisanim odredbama propisa iz stavaka 2. i 7. ovoga članka.“.
Članak 16.
U članku 62. stavak 1. mijenja se i glasi:
„(1) Prvi otkupljivač mlijeka je obvezan dostaviti:
– Agenciji za plaćanja izvješće koje sadrži točan podatak o ukupnim količinama mlijeka koje su mu isporučene od proizvođača mlijeka iz područja Europske unije u prethodnom mjesecu, u skladu s člankom 151. Uredbe (EU) br. 1308/2013 te
– Ministarstvu izvješće koje sadrži točan popis proizvođača s područja Republike Hrvatske te podatke o količinama koje su mu isporučene po proizvođaču u prethodnom mjesecu.“
U stavku 2. riječi: „Agenciji za plaćanja“ zamjenjuju se riječima: „Ministarstvu“.
Članak 17.
U članku 67. stavak 2. briše se.
Dosadašnji stavak 3. postaje stavak 2., a riječ „prigovor“ zamjenjuje se riječju „žalbu“.
Članak 18.
Naslov iznad članka 68. i članak 68. mijenja se i glasi:
„Sirovine za proizvodnju, proizvodna pravila i tehnički zahtjevi te kategorije jakih alkoholnih pića
Članak 68.
(1) Jaka alkoholna pića na tržištu moraju u pogledu postupka proizvodnje, tehničkih zahtjeva, sirovina koje je dopušteno koristiti za proizvodnju te tehnoloških svojstava pojedinih kategorija proizvoda ispunjavati zahtjeve propisane člancima 2. – 8. Uredbe (EU) br. 2019/787.
(2) Dodatna pravila i zahtjeve u odnosu na pravila i zahtjeve za jaka alkoholna pića utvrđene Uredbom (EU) br. 2019/787 za jaka alkoholna pića proizvedena u Republici Hrvatskoj u skladu s člankom 45. Uredbe (EU) br. 2019/787 ministar propisuje pravilnikom.“
Članak 19.
Članak 69. mijenja se i glasi:
„(1) Jaka alkoholna pića na tržištu moraju u pogledu opisivanja, prezentiranja i označivanja proizvoda, te upotreba naziva jakih alkoholnih pića u prezentiranju i označavanju drugih prehrambenih proizvoda ispunjavati zahtjeve propisane člancima 9. – 15. i člancima 17. - 18. Uredbe (EU) br. 2019/787.
(2) Dodatna pravila u odnosu na zahtjeve u pogledu opisivanja, prezentiranja i označavanja jakih alkoholnih pića utvrđene Uredbom (EU) br. 2019/787 za jaka alkoholna pića proizvedena u Republici Hrvatskoj u skladu s člankom 45. Uredbe (EU) br. 2019/787 ministar propisuje pravilnikom.“.
Članak 20.
Iza članka 69. dodaju se naslov i članak 69.a koji glase:
„Prijelazne mjere
Članak 69.a
(1) Zahtjevi za liker od jaja ili advocat ili advokat i liker s jajima utvrđeni su točkama 39. i 40. Priloga I. Uredbe (EU) br. 2019/787.
(2) Korištenje simbola Unije za zaštićene oznake zemljopisnog podrijetla uređeno je odredbom članka 16. Uredbe (EU) br. 2019/787.
(3) Prijelazne mjere u primjeni Uredbe (EU) br. 110/2008 i Uredbe (EU) br. 2019/787 provodit će se u skladu s člankom 50. Uredbe (EU) br. 2019/787.“.
Članak 21.
Naslov iznad članka 71. i članak 71. mijenjaju se i glase:
PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O POLJOPRIVREDI
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
I.USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje ovoga Zakona sadržana je u odredbi članka 2. stavka 4. podstavka 1. Ustava Republike Hrvatske (Narodne novine, br. 85/10 – pročišćeni tekst i 5/14 – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
II.OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE UREĐUJU ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
Zakon o poljoprivredi (Narodne novine, br. 118/18 i 42/20) (u daljnjem tekstu: Zakon) uređuju ciljeve i mjere poljoprivredne politike, pravila vezana uz zajedničku organizaciju tržišta poljoprivrednih proizvoda, mjere informiranja i promocije, pravila o jakim alkoholnim pićima, prikupljanje podataka i izvješćivanje o cijenama poljoprivrednih proizvoda, nacionalni sustav Codex Alimentarius, zahtjeve kvalitete za hranu i hranu za životinje, sprječavanje nastajanja otpada od hrane, doniranje hrane, ekološku proizvodnju, sustave kvalitete poljoprivrednih i prehrambenih proizvoda, stavljanje na tržište prirodnih mineralnih, prirodnih izvorskih i stolnih voda, uključujući zahtjeve njihove sigurnosti, označavanja i kvalitete, savjetovanje poljoprivrednika, obrazovanje te razvojno-stručni poslovi, baze podataka, uvjete za proizvodnju i stavljanje brašna na tržište, sustav poljoprivrednih knjigovodstvenih podataka, administrativnu kontrolu i kontrolu na terenu te upravni i inspekcijski nadzor.
Zakon osigurava pravni okvir za provedbu ciljeva i mjera poljoprivredne politike. Uz osiguravanje provedbe uredbi Europske unije, navedeno podrazumijeva i nacionalne strateške i programske dokumente s utvrđenim nacionalnim ciljevima, prioritetima, mjerama i mehanizmima djelovanja u trenutnom programskom razdoblju. Zakon zadržava podjelu mjera poljoprivredne politike u tri osnovne kategorije odnosno na mjere tzv. I. stupa (tržišno-cjenovne politike koje su obuhvaćale izravna plaćanja i mjere zajedničke organizacije tržišta) i tzv. II. stupa (ruralnoga razvoja). Također, osigurava se nastavak provedbe izravnih plaćanja u okviru mjera iz I. stupa koja se od 2015. godine dodjeljuju poljoprivrednicima, a omogućuje se i nastavak pružanja potpore iznimno osjetljivim sektorima u poljoprivredi, kao i ostalih mjera državne potpore. Zakon također uređuje primjenu mjera i pravila vezanih uz zajedničku organizaciju tržišta poljoprivrednih proizvoda kao sastavnog dijela ZPP-a koje obuhvaćaju mjere uređenja ili organizacije unutarnjeg tržišta, mjere trgovine s trećim zemljama, pravila tržišnog natjecanja i pravila o komunikaciji i izvješćivanju Europske komisije te sustav izvanrednih mjera.
Nadalje, zakonske odredbe ovoga propisa uređuju područje pravila o jakim alkoholnim pićima u skladu s osnovnim zahtjevima pravnih akata Europske unije.
Zakon uređuje način sudjelovanja Republike Hrvatske u donošenju međunarodnih standarda za hranu Codex Alimentarius kojima je glavni cilj zaštita zdravlja potrošača i osiguranja poštenih postupaka u trgovini hranom.
Zakon uređuje pojedine segmente u sustavu doniranja hrane te se daje zakonski temelj za donošenje Plana za sprječavanje i smanjenje nastajanja otpada od hrane. Propisana su pravila sprječavanja nastajanja otpada od hrane.
Trenutni normativni okvir uređuje i pojedina pitanja stavljanja na tržište prirodnih mineralnih i prirodnih izvorskih voda te postupak stavljanja na tržište Republike Hrvatske prirodnih mineralnih i prirodnih izvorskih voda koje se crpe s tla trećih zemalja.
Odredbe Zakona nadalje omogućuju učinkovito uređenje sustava kvalitete, odnosno registracije i zaštite naziva poljoprivrednih i prehrambenih proizvoda s oznakom izvornosti, oznakom zemljopisnog podrijetla i oznakom zajamčeno tradicionalnog specijaliteta u skladu s uvjetima pravnih akata Europske unije.
Zakon uređuje područje ekološke proizvodnje propisivanjem obveza subjekata u ekološkoj proizvodnji te poslova Ministarstva poljoprivrede kao nadležnog tijela odgovornog za sustav kontrole. Uspostavljen je kontrolni sustav posebice u dijelu ovlašćivanja i ukidanja ovlašćivanja delegiranih kontrolnih tijela, a ukinute su ranije odredbe vezane za sustav integrirane poljoprivredne proizvodnje.
Zakon nadalje uspostavlja i uređuje baze podataka iz nadležnosti Ministarstva poljoprivrede, uvid u baze podataka kao i mogućnost ustupanja pojedinih podataka drugim tijelima javnog sektora. Posebno se razrađuju pravila postupka upisa u Upisnik poljoprivrednika kao središnje baze poljoprivrednika u Republici Hrvatskoj. Također, uređuje se vođenje sustava poljoprivrednih knjigovodstvenih podataka za potrebe praćenja dohotka poljoprivrednika, ocjene gospodarske učinkovitosti poljoprivredne proizvodnje i analize mjera poljoprivredne politike.
Također, zakonske odredbe ovoga propisa u dijelu provedbe administrativne kontrole i kontrole na terenu uređuju područje pravila o povratu sredstava, poravnanju sredstava te plaćanju duga na rate.
Zakonom se uređuju i pojedina pitanja postupanja u području nadzora nadležnih inspekcija.
Zakon je objavljen u Narodnom novinama broj 118/18 te je stupio je na snagu dana 1. siječnja 2019. godine, dok su njegove dopune u području pravila o povratu sredstava, poravnanju sredstava te plaćanju duga na rate i odgoda povrata duga objavljene u Narodnim novinama broj 42/20 i stupile su na snagu dana 8. travnja 2020. godine.
Analizom sadašnjeg normativnog okvira ocijenjena je potreba daljnjeg usklađivanja nacionalnog zakonodavstva s pravnim aktima Europske unije. U tom kontekstu potrebno je izmjenama i dopunama Zakona osigurati pretpostavke za primjenu Uredbe (EU) br. 2019/787 Europskog parlamenta i Vijeća od 17. travnja 2019. o definiranju, opisivanju, prezentiranju i označivanju jakih alkoholnih pića, upotrebi naziva jakih alkoholnih pića u prezentiranju i označivanju drugih prehrambenih proizvoda, zaštiti oznaka zemljopisnog podrijetla za jaka alkoholna pića, upotrebi etilnog alkohola i destilata poljoprivrednog podrijetla u alkoholnim pićima te stavljanju izvan snage Uredbe (EZ) br. 110/2008 (u daljnjem tekstu: Uredba (EU) br. 2019/787) kako bi se unaprijedila postojeća pravila o alkoholnim pićima. Uredba (EU) br. 2019/787 primjenjuje se od 25. svibnja 2021. godine, dok su pojedine odredbe citirane Uredbe u primjeni od 8. lipnja 2019. godine. Nadalje, u nacionalni pravni sustav na odgovarajući način potrebno je prenijeti odredbe Direktive (EU) 2018/851 Europskog parlamenta i Vijeća od 30. svibnja 2018. o izmjeni Direktive 2008/98/EZ o otpadu (SL L 150, 14.6.2018.) (u daljnjem tekstu: Direktiva (EU) br. 2018/851) u dijelu kojim se uređuje sprječavanje nastajanja otpada od hrane. Također, potrebno je izvršiti odgovarajuće usklađivanje s pravnim aktima Europske unije i u drugim dijelovima Zakona, osobito u području ekološke proizvodnje kao i općenito pri obavljanju poslova službenih kontrola u smislu ovoga Zakona, a u skladu s odredbama Uredbe (EU) br. 2017/625 Europskog parlamenta i Vijeća od 15. ožujka 2017. o službenim kontrolama i drugim službenim aktivnostima kojima se osigurava primjena propisa o hrani i hrani za životinje, pravila o zdravlju i dobrobiti životinja, zdravlju bilja i sredstvima za zaštitu bilja, o izmjeni uredaba (EZ) br. 999/2001, (EZ) br. 396/2005, (EZ) br. 1069/2009, (EZ) br. 1107/2009, (EU) br. 1151/2012, (EU) br. 652/2014, (EU) 2016/429 i (EU) 2016/2031 Europskog parlamenta i Vijeća, uredaba Vijeća (EZ) br. 1/2005 i (EZ) br. 1099/2009 i direktiva Vijeća 98/58/EZ, 1999/74/EZ, 2007/43/EZ, 2008/119/EZ i 2008/120/EZ te o stavljanju izvan snage uredaba (EZ) br. 854/2004 i (EZ) br. 882/2004 Europskog parlamenta i Vijeća, direktiva Vijeća 89/608/EEZ, 89/662/EEZ, 90/425/EEZ, 91/496/EEZ, 96/23/EZ, 96/93/EZ i 97/78/EZ te Odluke Vijeća 92/438/EEZ (Uredba o službenim kontrolama) (SL L 95, 7.4.2017.) (u daljnjem tekstu: Uredba (EU) br. 2017/625).
Osim obveze usklađivanja Zakona s pravnom stečevinom Europske unije, ocijenjena je potreba dodatnog unaprjeđenja postojećih normativnih rješenja u području pravila koja se odnose na stavljanje na tržište i proizvođačke organizacije, sustav kvalitete i zaštitu naziva za poljoprivredne i prehrambene proizvode, ekološku proizvodnju, baze podataka i sustav informacija u poljoprivredi, objavu pojedinih podataka iz Upisnika poljoprivrednika i elektroničku poljoprivrednu iskaznicu, kao i nužnost nomotehničke dorade i ispravaka postojećeg teksta propisa na svim odgovarajućim mjestima na kojima je utvrđena odgovarajuća tehnička nesukladnost sadržaja postojećih odredaba. U tom smislu u manjoj mjeri potrebno je izvršiti određena nomotehnička poboljšanja teksta postojećeg Zakona i usklađenja s drugim zakonskim propisima radi jasnoće izričaja i otklanjanja uočenih pogrešnih navođenja numeracije pojedinih članaka kada se propis poziva na dijelove istoga propisa, kao i doraditi određena normativna rješenja radi uklanjanja nedoumica i nejasnoća koja prate primjenu pojedinih instituta, odnosno koja su se u praksi pokazala neodgovarajućima.
Također, na odgovarajućim mjestima ocjenjena je potreba dodatnog usklađivanja Zakona u dijelu normiranja poslova i nadležnosti poljoprivredne inspekcije radi učinkovitijeg ujednačavanja s odredbama Zakona o Državnom inspektoratu (Narodne novine, broj 115/18), posebno u kontekstu obavljanja službenih kontrola.
Osnovni cilj normativnih intervencija izmjenama i dopunama Zakona jest usklađivanje zakonodavstva Republike Hrvatske s pravnom stečevinom Europske unije. Dodatno, potrebno je izvršiti unaprjeđenje postojećih normativnih rješenja u odgovarajućima područjima propisa koja su se pokazala neodgovarajućima. Također, n omotehničkom doradom teksta postojećeg Zakona potrebno je propis učiniti jasnijim i preciznijim te otkloniti uočena pogrešna navođenja numeracije pojedinih članaka te nejasnoće koje prate primjenu pojedinih instituta, a izvršit će se i odgovarajuća uskladba s odredbama drugih propisa, prvenstveno s odredbama Zakona o Državnom inspektoratu (Narodne novine, broj 115/18) i Uredbom (EU) br. 2017/625 koja regulira službene kontrole. Izmjenama se ujedno osigurava provedba odluke Ustavnog suda Republike Hrvatske broj: U-I-4220/2020 od 20. listopada 2020. godine kojom se ukida članak 15. stavak 4. te članak 67. stavak 2. Zakona s danom 1. ožujka 2021. godine.
U dijelu obveze transponiranja mjerodavnih odredbi Direktive (EU) br. 2018/851 u području sprječavanja nastajanja otpada od hrane, izmjenama i dopunama Zakona potrebno je definirati pojam otpada od hrane, cilj za smanjenje otpada od hrane i praćenje učinkovitosti mjera koje se poduzimaju u svrhu sprječavanja i smanjenja otpada od hrane. Potrebno je propisati ciljeve i obvezne mjere Plana za sprječavanje i smanjenje nastajanja otpada od hrane Republike Hrvatske, definirati da praćenje i procjenu provedbe navedenog Plana provodi ministarstvo nadležno za poljoprivredu praćenjem količine otpada od hrane, dok mjerenje količine otpada od hrane provodi ministarstvo nadležno za zaštitu okoliša, a u skladu s posebnim propisom o održivom gospodarenju otpadom. Uspostavit će se pravni temelj za donošenje Programa potpore projektima koji doprinose sprječavanju i smanjenju nastajanja otpada od hrane u svrhu provedbe Plana, a u cilju poticanja istraživačkog rada i inovativnih rješenja koja doprinose sprječavanju i smanjenju nastajanja otpada od hrane. U dijelu doniranja hrane, uspostavit će se pravni temelj za donošenje Programa potpore posrednicima u lancu doniranja hrane i/ili banci hrane sa svrhom unaprjeđenja sustava doniranja hrane u Republici Hrvatskoj, a definirat će se i pojam otpada od hrane.
U dijelu uređenja sustava kvalitete za poljoprivredne i prehrambene proizvode, potrebno je jasnije definirati podnositelja zahtjeva za zaštitu naziva u nacionalnom postupku zaštite naziva poljoprivrednih i prehrambenih proizvoda kao zaštićena oznaka izvornosti (ZOI), zaštićena oznaka zemljopisnog podrijetla (ZOZP) ili zajamčeno tradicionalni specijalitet (ZTS), uspostaviti pravni temelj za donošenje rješenja o ukidanju prijelazne nacionalne zaštite u slučaju kada Ministarstvo na traženje ne zaprimi od podnositelja zahtjeva dokumentaciju koju je zatražila Europska komisija u postupku registracije oznake na razini Europske unije, kao i uspostaviti pravni temelj za donošenje privremenog rješenja o ovlašćivanju kontrolnog tijela u slučaju ponovnog ovlašćivanja, ako je postupak obnavljanja akreditacije kontrolnog tijela u tijeku. Uvođenjem ovakve mogućnosti osigurava se kontinuitet rada kontrolnog tijela, a koji posredno osigurava i funkcioniranje sustava kontrole oznaka kvalitete. Uspostavljanjem mogućnosti da ovlašteno kontrolno tijelo na zahtjev stranke izdaje uvjerenje o sukladnosti pojedine faze proizvodnje sa Specifikacijom proizvoda, u slučaju kada su u pitanju subjekti koji su dio lanca proizvodnje zaštićenog proizvoda te nisu korisnici zaštićene oznake, administrativno će se rasteretiti kontrolno tijelo te će se navedeno uvjerenje izdavati samo ukoliko je subjektu doista i potrebno. Također, potrebno je propisati postupak izmjene Specifikacije proizvoda za koju je priznata oznaka iz nacionalnog sustava kvalitete čime se daje se mogućnost za izmjenu Specifikacije proizvoda u slučaju obrazloženog i opravdanog interesa podnositelja zahtjeva. Nadalje, propisuje se pravni temelj za provedbu nadzora nad radom ovlaštenih kontrolnih tijela koja potvrđuju sukladnost proizvoda sa Specifikacijom proizvoda za koju je priznata oznaka iz nacionalnog sustava kvalitete. Pojam „kontrolno tijelo“ zamijenit će se s pojmom „delegirano tijelo“ u dijelu Zakona koji se odnosi na ovlašćivanje kontrolnih tijela za potvrđivanje sukladnosti proizvoda sa Specifikacijom za ZOI, ZOZP ili ZTS i Potvrđivanje sukladnosti sa Specifikacijom proizvoda za koju je priznata oznaka iz nacionalnog sustava kvalitete, a radi terminološkog usklađenja s odredbama Uredbe (EU) br. 2017/625.
U području pravila o alkoholnim pićima nužno je osigurati provedbu Uredbe (EU) br. 2019/787 koja donosi nova pravila koja nisu bila uređena dosadašnjom Uredbom (EZ) br. 110/2008, a posebno u dijelu priznavanja novih oznaka za alkoholna pića. Normativnim intervencijama pored ostalih elemenata nužno je propisati i postupak priznavanja novih oznaka u svim njegovim koracima koje mora propisati država članica s obzirom na novost uvođenja privremene prijelazne nacionalne zaštite novih oznaka za alkoholna pića. Potrebno je detaljno razraditi provedbu prethodnog nacionalnog postupka za registraciju zemljopisnih oznaka jakih alkoholnih pića koji se odvija putem Povjerenstva za registraciju oznake zemljopisnog podrijetla koje ocjenjuje zahtjeve podnositelja i prigovore te predlaže Ministarstvu poljoprivrede donošenje zaključaka o dopuni zahtjeva, prihvaćanju ili odbijanju prigovora, te rješenja o zaštiti. Nadalje, potrebno je propisati postupak registracije oznaka na razini Europske unije s obzirom da Ministarstvo dokumentaciju za dobivanje oznake zemljopisnog podrijetla jakog alkoholnog pića prosljeđuje Europskoj komisiji, a također komunicira na relaciji Europska komisija – podnositelj zahtjeva, kao i razraditi postupak dopune dokumentacije i izmjene specifikacije proizvoda podnositelja zahtjeva, odnosno nacionalni postupak prigovora. Nadalje, potrebno je normativno urediti i postupak izmjene specifikacije proizvoda za oznake zemljopisnog podrijetla jakih alkoholnih pića registriranih na razini Europske unije i izmjene koje se odvijaju na razini Europske unije te standardne izmjene koje se odvijaju na razini države članice. Propisuje se i obveza upisa u Registar korisnika oznake zemljopisnog podrijetla za jaka alkoholna pića koji se vodi pri Ministarstvu poljoprivrede, postupak za upis, postupanje po zahtjevu za upis, vođenje te uvjeti za brisanje iz navedenog Registra.
Potrebno je propisati pravni temelj za donošenje strategije poljoprivrede kao akta strateškog planiranja od nacionalnog značaja koja obuhvaća područje poljoprivrede i ruralnog razvoja, strategije biogospodarstva te ostalih akata strateškog planiranja za provedbu poljoprivredne politike.
Zakonskim intervencijama potrebno je izmijeniti naziv pod kojim se prirodne izvorske vode stavljaju na tržište iz “prirodna izvorska voda” u “izvorska voda” u svrhu terminološkog usklađivanja s odredbama Direktive 2009/54/EZ Europskog parlamenta i Vijeća od 18. lipnja 2009. o iskorištavanju i stavljanju na tržište prirodnih mineralnih voda (SL L 164, 18.6.2009.).
Nadalje, nužno je propisati temelj za donošenje posebnog programa potpora na nacionalnoj razini u cilju promocije hrvatskih poljoprivrednih i prehrambenih proizvoda u sektorima proizvodnje i prerade mlijeka, proizvodnje i prerade mesa, proizvodnje i prerade voća i povrća, proizvodnje meda, proizvodnje jaja, proizvodnje i prerade uljarica, prerade maslina, proizvodnje brašna, proizvodnje šećera te u sektoru ribarstva i akvakulture.
U odnosu na postupak razvrstavanja i označivanja goveđih, svinjskih i ovčjih trupova, posebno cijeneći pritom okolnost da se radi o upravnoj stvari, izmjenama i dopunama Zakona potrebno je propisati mogućnost donošenja rješenja kojim se ukidaju ovlaštenja pravnim osobama za obavljanje poslova razvrstavanja i označivanja trupova u slučaju neispunjavanja uvjeta i obveza za obavljanje navedenih poslova, a ovo iz razloga što je postojeći Zakon propustio normirati takvu mogućnost.
Vezano za obveznu dostavu podataka u sektoru mlijeka i mliječnih proizvoda, u postupak dostave izvješća na odgovarajući način potrebno je uključiti i Ministarstvo poljoprivrede s obzirom da je ranija Hrvatska poljoprivredna agencija, koja faktično sudjeluje u navedenom postupku obavljajući stručne poslove u području stočarstva, s 1. siječnja 2019. godine prestala s radom te u navedenom dijelu čini dio unutarnjeg ustrojstva Ministarstva poljoprivrede, slijedom čega je potrebno intervenirati u članak 62. važećeg Zakona. U tom smislu propisuje se dostava podataka Ministarstvu poljoprivrede dok bi se u dogovorenom obliku putem dnevne razmjene isti dostavljali Agenciji za plaćanja u poljoprivredi, ribarstvu i ruralnom razvoju, a ovo s obzirom na činjenicu da Agencija za plaćanja u poljoprivredi, ribarstvu i ruralnom razvoju nema razvijen mehanizam zaprimanja podataka od otkupljivača izvan Republike Hrvatske.
Radi unaprjeđenja postojećeg teksta Zakona, izvršit će se manje normativne intervencije u odredbe Zakona kojim se propisuju dodatni zahtjevi stavljanja na tržište proizvoda u sektoru voća i povrća, kao i u odredbe kojima se određuju pravila vezano za poslovanje i poslovne planove proizvođačkih organizacija. U tom smislu modificirat će se tekst odredbe o pravilima za proizvođačke organizacije na način da se normira mogućnost Ministarstva poljoprivrede za donošenjem rješenja o izmjeni i dopuni popisa proizvoda za koje je proizvođačke organizacija priznata. Dosada nije bila predviđena mogućnost da proizvođačke organizacije priznate u sektoru voća i povrća dopune odnosno izmijene popis proizvoda za koje su priznate, a za što se u praksi pokazala potreba.
U području ekološke proizvodnje, manjim izmjenama i nomotehničkom doradom postojećeg teksta osigurat će se sveobuhvatnija osnova za održivi razvoj ekološke proizvodnje i njezinih pozitivnih učinaka na okoliš, osiguravajući pritom učinkovito funkcioniranje unutarnjeg tržišta ekoloških proizvoda. Omogućuje se pravni temelj za provedbu Uredbe (EU) 2018/848 Europskog parlamenta i Vijeća od 30. svibnja 2018. godine o ekološkoj proizvodnji i označivanju ekoloških proizvoda te stavljanju izvan snage Uredbe Vijeća (EZ) br. 834/2007 (SL L 150, 14.6.2018.) u dijelu u kojem se ista odnosi na područje zahtjeva za proizvodnju, stavljanje na tržište i označavanje ekoloških proizvoda, donošenjem provedbenih propisa koji će stupiti na snagu 1. siječnja 2021. godine.
Izmjenama i dopunama Zakona potrebno je normativno redefinirati elektroničku poljoprivrednu iskaznicu (ePI) i stvoriti uvjete za njezinu širu primjenu, kad se za to ostvare tehnološki preduvjeti, a radi omogućavanja digitalizacije poslovnih procesa i punopravnog elektronskog podnošenja zahtjeva za potpore za sve korisnike mjera ruralnog razvoja, kao i elektroničkog korištenja drugih usluga za poljoprivrednike što će u konačnici kroz digitalizaciju postupanja rezultirati administrativnim rasterećenjem poljoprivrednika i sustava u cjelini.
Normativnim intervencijama putem uređenja elektroničke poljoprivredne iskaznice (ePI) i Poljoprivredno izvještajnog upravljačkog sustava (PIUS) te detaljnijeg definiranja postupaka razmjene podataka iz svih baza podataka, registara, upisnika i evidencija u nadležnosti Ministarstva poljoprivrede i Agencije za plaćanja u poljoprivredi, ribarstvu i ruralnom razvoju stvaraju se pretpostavke za učinkovitu implementaciju informacijskog sustava poljoprivrede. Također, u dijelu Zakona kojim su regulirane baze podataka, u cilju osiguranja veće transparentnosti i javnog uvida u odgovarajuće podatke, zakonskim intervencijama želi se osigurati javni karakter Upisnika poljoprivrednika kao središnje baze poljoprivrednika u Republici Hrvatskoj javnom objavom pojedinih podataka i jasnijim propisivanjem svrhe obrade podataka iz Upisnika poljoprivrednika. Predložene normativne intervencije idu za ciljem osiguranja veće transparentnost kontrole javnog novca, a polazeći od toga da se podaci iz Upisnika poljoprivrednika koriste za prijavu i kontrolu financijske potpore i drugih mjera poljoprivredne politike, praćenje stanja poljoprivrede i planiranje poljoprivredne politike s ciljem razvoja poljoprivrede kao strateške grane gospodarstva u Republici Hrvatskoj. Također, izmjenama i dopunama Zakona u navedenom području potrebno je normativno urediti Upisnik voćnjaka i Upisnik maslinika, a radi ažuriranja postojećih podataka o karakteristikama voćnjaka i maslinika naših poljoprivrednika koja su evidentirana u neslužbenim evidencijama Agencije za plaćanja u poljoprivredi, ribarstvu i ruralnom razvoju. Podaci iz novoustrojenih Upisnika predstavljat će pouzdanu osnovu prilikom izrade strateških dokumenata, operativnih programa, oblikovanja mjera potpore poljoprivrednicima, za definiranje uvjeta prihvatljivosti projekata i sl. Proširuje se mogućnost ustupanja podataka iz baza podataka Ministarstva poljoprivrede trećim tijelima u vidu privatnih subjekata, posebno imajući pritom u vidu situacije u kojima je vanjskim izvođačima, radi informatičke nadogradnje postojećeg sustava i razvoja softvera u svrhu izvršenja navedenih obveza, potrebno omogućiti uvid u aplikaciju, za što se u praksi pokazala potreba.
Izmjenama i dopunama Zakona potrebno je propisati mogućnost podnošenja pravnog lijeka protiv rješenja poljoprivredne inspekcije što je propušteno učiniti važećom odredbom članka 166. Zakona, a predlaže se i odgovarajuće usklađenje postojećih odredbi Zakona vezano za djelokrug rada i područje nadzora nadležnih inspekcija u području poljoprivrede, stočarstva, jakih alkoholnih pića, kvalitete hrane i doniranja hrane s odredbama Zakona o državnom inspektoratu (Narodne novine, broj 115/18) koji je stupio na snagu dana 1. travnja 2019. godine.
Predloženim zakonom osigurat će se odgovarajuće usklađivanje nacionalnog zakonodavstva s pravnom stečevinom Europske unije, kao i sadržajno unaprjeđenje teksta postojećeg zakona u cjelini kako uvođenjem novih normativnih rješenja tako i nomotehničkom doradom i ispravcima pojedinih nesukladnih zakonskih odredbi.
Predloženim zakonom se poboljšava trenutno stanje za provedbu ciljeva i mjera poljoprivredne politike, a ujedno se unaprjeđuje konzistentnost trenutnog pravnog okvira kojim se u najširem smislu uređuje područje poljoprivrede i poljoprivredne politike.
Predloženi zakon vezan je uz ostvarivanje načela opće sigurnosti hrane i očuvanja prirodnih poljoprivrednih resursa uz unaprjeđenje i povećavanje konkurentnosti te jačanje društvene, socijalne, gospodarske i ekološke uloge poljoprivrede, a sve u okviru dodatnog administrativnog rasterećenja poljoprivrednika.
Prijedlogom zakona u konačnici se omogućava jasnije i ujednačenije postupanje nadležnih tijela i transparentan način postupanja te bolji i učinkovitiji sustav.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
III.OCJENA I IZVORI SREDSTAVA POTREBNIH ZA PROVOĐENJE ZAKONA
Za provođenje ovoga Zakona nije potrebno osigurati dodatna sredstva u državnom proračunu Republike Hrvatske.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O POLJOPRIVREDI
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 1.
U Zakonu o poljoprivredi („Narodne novine“, br. 118/18 i 42/20) u članku 1. iza riječi: „doniranja hrane“ dodaju se riječi: „ i hrane za životinje“, ispred riječi: „baze podataka“ dodaju se riječi: „ informacijski sustavi i“, a riječi: „uvjeti za proizvodnju i stavljanje brašna na tržište“ brišu se.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 2.
U članku 2. stavku 1. točka 4. mijenja i glasi:
„4. Uredbe (EU) br. 2019/787 Europskog parlamenta i Vijeća od 17. travnja 2019. o definiranju, opisivanju, prezentiranju i označivanju jakih alkoholnih pića, upotrebi naziva jakih alkoholnih pića u prezentiranju i označivanju drugih prehrambenih proizvoda, zaštiti oznaka zemljopisnog podrijetla za jaka alkoholna pića, upotrebi etilnog alkohola i destilata poljoprivrednog podrijetla u alkoholnim pićima te stavljanju izvan snage Uredbe (EZ) br. 110/2008 (u daljnjem tekstu: Uredba (EU) br. 2019/787)“.
Iza stavka 1. dodaje se stavak 2. koji glasi:
„(2) Ovim se Zakonom u pravni poredak Republike Hrvatske prenose odredbe Direktive (EU) 2018/851 Europskog parlamenta i Vijeća od 30. svibnja 2018. o izmjeni Direktive 2008/98/EZ o otpadu (SL L 150, 14.6.2018.).“.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 3.
U članku 3. stavku 1. točki b) riječi: „i kojoj obavljanje gospodarske djelatnosti poljoprivrede nije glavna djelatnost, odnosno zanimanje poljoprivrednik nije glavno ili jedino zanimanje“ brišu se, a iza riječi: „te na radu“ dodaju se riječi: „uključujući prodaju“.
Točka g) briše se.
Dosadašnje točke h) do t) postaju točke g) do s).
Dosadašnja točka n) koja postaje točka m) mijenja se i glasi:
„m) posrednik u lancu doniranja hrane je pravna osoba koja prikuplja hranu od donatora namijenjenu krajnjem primatelju hrane“.
Dosadašnja točka r) koja postaje točka p) mijenja se i glasi:
„p) krajnji primatelj hrane je socijalno ugrožena osoba i/ili osoba pogođena elementarnim nepogodama ili prirodnim katastrofama ili osoba koja se donatoru hrane odnosno posredniku u lancu doniranja hrane učini vjerojatnim da je u potrebi te neprofitna pravna osoba koja pruža uslugu smještaja i/ili prehrane štićenicima svog objekta, izuzev pučkih kuhinja.“.
Dosadašnja točka t) koja postaje točka s) mijenja se i glasi:
„s) službene kontrole u smislu ovoga Zakona jesu službene kontrole kako su definirane člankom 2. stavkom 1. Uredbe (EU) br. 2017/625 Europskog parlamenta i Vijeća od 15. ožujka 2017. o službenim kontrolama i drugim službenim aktivnostima kojima se osigurava primjena propisa o hrani i hrani za životinje, pravila o zdravlju i dobrobiti životinja, zdravlju bilja i sredstvima za zaštitu bilja, o izmjeni uredaba (EZ) br. 999/2001, (EZ) br. 396/2005, (EZ) br. 1069/2009, (EZ) br. 1107/2009, (EU) br. 1151/2012, (EU) br. 652/2014, (EU) 2016/429 i (EU) 2016/2031 Europskog parlamenta i Vijeća, uredaba Vijeća (EZ) br. 1/2005 i (EZ) br. 1099/2009 i direktiva Vijeća 98/58/EZ, 1999/74/EZ, 2007/43/EZ, 2008/119/EZ i 2008/120/EZ te o stavljanju izvan snage uredaba (EZ) br. 854/2004 i (EZ) br. 882/2004 Europskog parlamenta i Vijeća, direktiva Vijeća 89/608/EEZ, 89/662/EEZ, 90/425/EEZ, 91/496/EEZ, 96/23/EZ, 96/93/EZ i 97/78/EZ te Odluke Vijeća 92/438/EEZ (Uredba o službenim kontrolama) (SL L 95, 7.4.2017.) (u daljnjem tekstu: Uredba (EU) br. 2017/625) koje se provode radi verifikacije usklađenosti s pravilima iz članka 1. stavka 2. podstavaka a), c), e), i) i j) Uredbe (EU) br. 625/2017.“
Iza dosadašnje točke t) koja postaje točka s) dodaju se točke t), u), v) i z) koje glase:
„t) banka hrane je organizacija koja prikuplja hranu od donatora namijenjenu krajnjem primatelju te ju daje posredniku u lancu doniranja hrane. Pored navedenog, banka hrane može prikupljenu hranu od donatora dati i izravno krajnjem primatelju.
u) otpad od hrane je sva hrana kako je definirana u članku 2. Uredbe (EZ) br. 178/2002 Europskog parlamenta i Vijeća od 28. siječnja 2002. o utvrđivanju općih načela i uvjeta zakona o hrani, osnivanju Europske agencije za sigurnost hrane te utvrđivanju postupaka u područjima sigurnosti hrane (SL L 31, 1. 2. 2002.) (u daljnjem tekstu: Uredba (EZ) br. 178/2002) koja je postala otpad kako je definiran posebnim propisom kojim se uređuje gospodarenje otpadom.
v) ovlaštena kontrolna tijela u smislu ovoga Zakona su delegirana tijela u smislu Uredbe (EU) br. 2017/625.
z) informacijski sustav u smislu ovoga Zakona obuhvaća skup međusobno povezanih tehnoloških rješenja i platformi kojima se informatizira i digitalizira poslovni proces.“.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 4.
U članku 5. stavku 2. podstavku 1. riječi: „velikih korisnika potpora svih mjera uređenja tržišta poljoprivrednih proizvoda, nadležno je Ministarstvo, a za provedbu kontrola naknadnih“ brišu se.
U stavku 2. podstavku 4. riječi: „nadležno je Ministarstvo zdravstva“ zamjenjuju se riječima: „nadležan je Državni inspektorat.“.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 5.
Iza članka 7. dodaju se naslov i članak 7.a koji glase:
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
„Akti strateškog planiranja za provedbu poljoprivredne politike
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 7.a
(1) Poljoprivredna politika provodi se u skladu sa strategijom poljoprivrede, strategijom biogospodarstva te ostalim aktima strateškog planiranja od nacionalnog značaja u području poljoprivrede i ruralnog razvoja ili obvezujućim međunarodnim aktima.
(2) Nositelj izrade akata strateškog planiranja iz stavka 1. ovoga članka je Ministarstvo.
(3) Strategijom poljoprivrede iz stavka 1. ovoga članka utvrđuje se vizija razvoja, dugoročni ciljevi i prioriteti hrvatske poljoprivrede te aktivnosti za njihovo ostvarenje.
(4) Strategijom biogospodarstva iz stavka 1. ovoga članka utvrđuju se potencijali i prioriteti u korištenju bioloških resursa u okviru kružnog gospodarstva.
(5) Strategije iz stavaka 3. i 4. ovoga članka donosi Hrvatski sabor na prijedlog Vlade Republike Hrvatske.
(6) Akti strateškog planiranja iz ovoga članka, osim akata koji se donose na temelju međunarodno preuzetih obveza, izrađuju se u skladu s propisom kojim se uređuje sustav strateškog planiranja i upravljanje javnim politikama Republike Hrvatske.“.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 6.
U članku 15. stavku 3. riječ: „prigovor“ zamjenjuje se riječju: „žalba“ u odgovarajućem padežu, a riječ: „osam“ zamjenjuje se riječju: „15“.
Stavak 4. briše se.
U dosadašnjem stavku 5., koji postaje stavak 4., riječ: „prigovori“ zamjenjuje se riječju: „žalba“, a riječ: „podnose“ zamjenjuje se riječju: „podnosi“.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 7.
U članku 40. stavku 1. podstavak 7. mijenja se i glasi:
„- odgovorno je za obavljanje poslova Posebnog odjela u skladu s člankom 85. Uredbe (EU) br. 1306/2013 vezano uz kontrolu transakcija izvršenih u okviru EFJP-a i poglavlja III. Uredbe (EU) br. 1306/2013 “.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 8.
U članku 44. u stavku 8. riječi: „o zahtjevu“ brišu se, a riječi: „iz stavaka 3. i 6.“ zamjenjuju se riječima: „iz stavaka 5., 6. i 11.“.
Iza stavka 10. dodaju se novi stavci 11. i 12. koji glase:
„(11) Ministarstvo će pravnoj osobi ovlaštenoj za provedbu postupka razvrstavanja i označivanja trupova, odnosno klasifikatoru, rješenjem ukinuti ovlaštenje za obavljanje poslova razvrstavanja i označivanja trupova u slučaju kada više ne ispunjava uvjete i obveze za obavljanje poslova razvrstavanja i označivanja trupova.
(12) Protiv rješenja iz stavka 11. ovoga članka ne može se izjaviti žalba, ali se može pokrenuti upravni spor.“.
Dosadašnji stavak 11. postaje stavak 13.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 9.
Odredbe članka 46. postaju stavak 1. iza kojega se dodaje stavak 2. koji glasi:
„(2) Posebni program potpore na nacionalnoj razini:
- programi za promociju hrvatskih poljoprivrednih i prehrambenih proizvoda (u daljnjem tekstu: Programi).“.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 10.
Iza članka 46. dodaje se članak 46.a koji glasi:
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
„ Programi za promociju hrvatskih poljoprivrednih i prehrambenih proizvoda
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 46.a
(1) U cilju promocije hrvatskih poljoprivrednih i prehrambenih proizvoda provode se Programi u sektorima proizvodnje i prerade mlijeka, proizvodnje i prerade mesa, proizvodnje i prerade voća i povrća, proizvodnje meda, proizvodnje jaja, proizvodnje i prerade uljarica, prerade maslina, proizvodnje brašna, proizvodnje šećera te u sektoru ribarstva i akvakulture.
(2) Programe iz stavka 1. ovoga članka odlukom donosi Vlada Republike Hrvatske.
(3) Programi iz stavka 1. ovoga članka sadrže ciljeve, mjere, korisnike, razdoblje provedbe i potrebna financijska sredstva za njegovu provedbu.
(4) Programi iz stavka 1. ovoga članka financiraju se sredstvima iz državnog proračuna Republike Hrvatske.
(5) Provedbu Programa iz stavka 1. ovoga članka ministar propisuje pravilnikom.“.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 11.
Članak 52. mijenja se i glasi:
„(1) Proizvodi iz sektora voća i povrća koji su namijenjeni za prodaju u svježem stanju stavljaju se na tržište u skladu s člankom 76. Uredbe (EU) br. 1308/2013.
(2) Iznimno od članka 3. Provedbene uredbe Komisije (EU) br. 543/2011, u pogledu stavljanja na tržište proizvoda iz stavka 1. ovoga članka, posebni tržišni standardi ne primjenjuju se za proizvode koje proizvođač prodaje krajnjem potrošaču za osobnu potrošnju na tržnicama u Republici Hrvatskoj u skladu s člankom 4. stavkom 4. Provedbene uredbe Komisije (EU) br. 543/2011.
(3) Za usklađenost proizvoda iz stavka 1. ovoga članka s tržišnim standardima prilikom izlaganja, ponude za prodaju, isporuke ili stavljanja na tržište odgovoran je posjednik proizvoda.
(4) Utvrđivanje usklađenosti proizvoda iz stavka 1. ovoga članka s tržišnim standardima i izdavanje certifikata iz Priloga III. Provedbene uredbe Komisije (EU) br. 543/2011 obavljaju poljoprivredni i fitosanitarni inspektori Državnog inspektorata u skladu s člankom 159. ovoga Zakona ili ovlašteni trgovac iz članka 131. stavka 8. podstavka 5. ovoga Zakona.
(5) Troškove utvrđivanja usklađenosti proizvoda iz stavka 1. ovoga članka s tržišnim standardima radi stavljanja na tržište snosi trgovac.
(6) Detaljne odredbe o utvrđivanju usklađenosti voća i povrća s tržišnim standardima ministar propisuje pravilnikom.“.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 12.
Iza članka 52. dodaje se naslov i članak 52.a koji glase:
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
„Tijela nadležna za provedbu sustava usklađenosti voća i povrća s tržišnim standardima
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 52.a
(1) Koordinacijsko tijelo iz članka 9. stavka. 1. točke (a) Provedbene Uredbe Komisije (EU) br. 543/2011 je Ministarstvo.
(2) Inspekcijsko tijelo iz članka 9. stavka. 1. točke (b) Provedbene Uredbe Komisije (EU) br. 543/2011 je Državni inspektorat.“.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 13.
Članak 53. briše se.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 14.
U članku 58. iza stavka 2. dodaje se stavak 3. koji glasi:
„(3) Sadržaj i oblik obavijesti te dokaze o ispunjavanju uvjeta iz stavka 1. ovog članka, način vođenja evidencije i objave podataka o profesionalnim panelima ministar propisuje pravilnikom.“.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 15.
U članku 60. stavak 5. mijenja se i glasi:
„(5) Ministarstvo donosi rješenje o:
– priznavanju organizacija iz stavka 1. ovoga članka ako se utvrdi da pravni subjekt udovoljava zahtjevima propisanim odredbama propisa iz stavaka 2. i 7. ovoga članka
– izmjeni i dopuni popisa proizvoda za koje je proizvođačke organizacija priznata
– ukidanju rješenja kada se utvrdi da organizacije iz stavka 1. ovoga članka više ne udovoljavaju zahtjevima propisanim odredbama propisa iz stavaka 2. i 7. ovoga članka
– ukidanju rješenja na zahtjev organizacija iz stavka 1. ovoga članka
– odobravanju operativnog programa proizvođačkih organizacija ako se utvrdi da operativni program udovoljava zahtjevima propisanim odredbama propisa iz stavaka 2. i 7. ovoga članka.“.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 16.
U članku 62. stavak 1. mijenja se i glasi:
„(1) Prvi otkupljivač mlijeka je obvezan dostaviti:
– Agenciji za plaćanja izvješće koje sadrži točan podatak o ukupnim količinama mlijeka koje su mu isporučene od proizvođača mlijeka iz područja Europske unije u prethodnom mjesecu, u skladu s člankom 151. Uredbe (EU) br. 1308/2013 te
– Ministarstvu izvješće koje sadrži točan popis proizvođača s područja Republike Hrvatske te podatke o količinama koje su mu isporučene po proizvođaču u prethodnom mjesecu.“
U stavku 2. riječi: „Agenciji za plaćanja“ zamjenjuju se riječima: „Ministarstvu“.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 17.
U članku 67. stavak 2. briše se.
Dosadašnji stavak 3. postaje stavak 2., a riječ „prigovor“ zamjenjuje se riječju „žalbu“.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 18.
Naslov iznad članka 68. i članak 68. mijenja se i glasi:
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
„ Sirovine za proizvodnju, proizvodna pravila i tehnički zahtjevi te kategorije jakih alkoholnih pića
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 68.
(1) Jaka alkoholna pića na tržištu moraju u pogledu postupka proizvodnje, tehničkih zahtjeva, sirovina koje je dopušteno koristiti za proizvodnju te tehnoloških svojstava pojedinih kategorija proizvoda ispunjavati zahtjeve propisane člancima 2. – 8. Uredbe (EU) br. 2019/787.
(2) Dodatna pravila i zahtjeve u odnosu na pravila i zahtjeve za jaka alkoholna pića utvrđene Uredbom (EU) br. 2019/787 za jaka alkoholna pića proizvedena u Republici Hrvatskoj u skladu s člankom 45. Uredbe (EU) br. 2019/787 ministar propisuje pravilnikom.“
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 19.
Članak 69. mijenja se i glasi:
„(1) Jaka alkoholna pića na tržištu moraju u pogledu opisivanja, prezentiranja i označivanja proizvoda, te upotreba naziva jakih alkoholnih pića u prezentiranju i označavanju drugih prehrambenih proizvoda ispunjavati zahtjeve propisane člancima 9. – 15. i člancima 17. - 18. Uredbe (EU) br. 2019/787.
(2) Dodatna pravila u odnosu na zahtjeve u pogledu opisivanja, prezentiranja i označavanja jakih alkoholnih pića utvrđene Uredbom (EU) br. 2019/787 za jaka alkoholna pića proizvedena u Republici Hrvatskoj u skladu s člankom 45. Uredbe (EU) br. 2019/787 ministar propisuje pravilnikom.“.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 20.
Iza članka 69. dodaju se naslov i članak 69.a koji glase:
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
„Prijelazne mjere
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 69.a
(1) Zahtjevi za liker od jaja ili advocat ili advokat i liker s jajima utvrđeni su točkama 39. i 40. Priloga I. Uredbe (EU) br. 2019/787.
(2) Korištenje simbola Unije za zaštićene oznake zemljopisnog podrijetla uređeno je odredbom članka 16. Uredbe (EU) br. 2019/787.
(3) Prijelazne mjere u primjeni Uredbe (EU) br. 110/2008 i Uredbe (EU) br. 2019/787 provodit će se u skladu s člankom 50. Uredbe (EU) br. 2019/787.“.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 21.
Naslov iznad članka 71. i članak 71. mijenjaju se i glase:
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Postupak zaštite