Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o fiskalizaciji u prometu gotovinom
1.2.
Broj "Narodnih novina"
Narodne novine broj 106/18
1.3.
Program rada Vlade Republike Hrvatske, akt planiranja ili reformska mjera:
Da/Ne:
DA
Naziv akta:
Program Vlade Republike Hrvatske za mandat 2016. - 2020.
Opis mjere:
1.2. Razvoj obrtništva i poduzetništva
7.2. Porezni sustav
1.4.
Plan usklađivanja zakonodavstva Republike Hrvatske s pravnom stečevinom Europske unije
Da/Ne:
NE
Naziv pravne stečevine EU:
2. ANALIZA POSTIGNUTIH REZULTATA PRIMJENE ZAKONA
2.1.
U skladu s Programom Vlade Republike Hrvatske za mandat 2016. – 2020. provodi se cjelovita porezna reforma, koja obuhvaća sve segmente poreznog sustava, a posebno je usmjerena na pojednostavljenje sustava, širenje porezne baze i porezno rasterećenje građana i poduzetnika. Temeljem analize utvrđeni su ciljevi reforme poreznog sustava i to: smanjenje ukupnog poreznog opterećenja, poticanje konkurentnosti gospodarstva, izgradnja socijalno pravednijeg poreznog sustava, stabilan, održiv i jednostavan porezni sustav, pojednostavljenje i pojeftinjenje porezne administracije kao i pružanje veće pravne sigurnosti poreznim obveznicima.
Provedena analiza na području fiskalizacije ukazala je da kod određenih djelatnosti koje su oslobođene od obveze fiskalizacije postoji nepravilnost u evidentiranju gotovinskog prometa. Naime, u praksi je uočeno da pojedini obveznici fiskalizacije netočno prikazuju podatke o ostvarenom prometu, što rezultira ne iskazivanjem prihoda i manjim poreznim davanjima. Utvrđeno je kako se obavljanje djelatnosti prodaje robe ili usluge putem prodajnih automata, a koja je bila izuzeta od obveze fiskalizacije, ne može uspješno pratiti putem mjerljivih veličina te se nadzor nad ostvarenim prometom u gotovini ne može vršiti bez provedbe fiskalizacije. Slijedom navedenog, a sa ciljem osiguravanja evidentiranja svakog ostvarenog prometa u gotovini, sprječavanja poreznih utaja na području poslovanja gotovinom, unaprjeđivanja postupaka poreznog nadzora te suzbijanja nelojalne konkurencije, izmjenama i dopunama Zakona o fiskalizaciji u prometu gotovinom (Narodne novine, br. 106/18) propisano je ukidanje izuzeća od obveze fiskalizacije za porezne obveznike koji ostvaruju promet u djelatnosti prodaje robe ili usluga putem prodajnih automata odnosno propisana je obveza fiskalizacije prodaje putem samoposlužnih uređaja s odgodnim učinkom od 1. siječnja 2021. godine. Izmjena Zakona u ovom dijelu u konačnici znači osiguranje obveze svih obveznika fiskalizacije da pridonose podmirenju javnih davanja prema stvarnim mogućnostima.
Nadalje, s obzirom na različita tumačenja odredbi Zakona kojima je propisano postupanje u slučaju nemogućnosti izdavanja računa koji sadrži Jedinstveni identifikator računa u izmjenama Zakona o fiskalizaciji u prometu gotovinom dodatno je naglašeno da se računi koji su, zbog prekida uspostavljene elektroničke veze sa Poreznom upravom, izdani sa sadržajem propisanim odredbama članka 9. Zakona (vrijeme izdavanja računa (sat i minuta), oznaka operatera (osobe) na naplatnom uređaju, oznaka načina plaćanja računa i zaštitni kod izdavatelja obveznika fiskalizacije), ali bez podataka o Jedinstvenom identifikatoru računa, smatraju ispravnim ako obveznik fiskalizacije u roku od dva dana, računajući od dana kad je došlo do prekida veze, uspostavi elektroničku vezu i dostavi Poreznoj upravi sve takve račune. Dodavanjem navedene odredbe ne mijenja se propisani postupak fiskalizacije nego se stavlja naglasak na činjenicu da poslovni proces izdavanja računa kupcu ne smije biti onemogućen zbog prekida uspostavljene elektroničke veze.
Izmjenama Zakona o fiskalizaciji u prometu gotovinom produljen je rok s dva na pet dana u kojem je obveznik fiskalizacije, u slučaju potpunog prestanka rada, dužan uspostaviti rad istoga. Naime, iskustva obveznika fiskalizacije pokazala su da kada dođe do potpunog prestanka rada naplatnog uređaja često nije moguće ponovno uspostaviti rad istog u Zakonom propisanom roku od dva dana. Kao najčešći uzroci navode se sljedeće činjenice: određeni broj obveznika fiskalizacije nalazi se u malim naseljima te nema u blizini proizvođača i/ili održavatelja programskog rješenja kao ni servisera naplatnih uređaja, proizvođači i/ili održavatelji programskih rješenja te serviseri naplatnih uređaja u pravilu ne rade vikendom, potrebni rezervni dio nije moguće nabaviti u roku od dva dana i sl. Uzimajući navedeno u obzir, produljen je rok za uspostavu rada naplatnog uređaja na pet dana.
Također, jasnije su propisane mjere koje moraju provoditi obveznici fiskalizacije i to:
1. kojima se moraju prilagoditi svi obveznici fiskalizacije
2. koje će provoditi samo obveznici fiskalizacije koji ostvaruju promet gotovinom uz iznimku obveznika fiskalizacije koji ostvaruju promet gotovinom prodajom robe ili usluga putem samoposlužnih uređaja.
Isto tako, izmjenama Zakona uvedena je odredba kojom je propisano da obveznik fiskalizacije može izdati prateći dokument na kojem navodi podatke o plaćanju uz napomenu „OVO NIJE FISKALIZIRANI RAČUN“.
Donošenjem odredbi izmjena i dopuna Zakona o fiskalizaciji u prometu gotovinom koje su stupile na snagu 1. siječnja 2019. godine odnosno odredbi koje u većem dijelu stupaju na snagu 1. siječnja 2021. godine, a odnose se na propisivanje obveze fiskalizacije prodaje putem samoposlužnih uređaja ostvaruju se ciljevi fiskalizacije: sprječavanje porezne utaje na području poslovanja gotovinom, unaprjeđenje postupaka poreznog nadzora, podizanje razine svijesti kupaca o važnosti uzimanja računa te suzbijanje nelojalne konkurencije.
3. ANALIZA IZRAVNIH UČINAKA NASTALIH PRIMJENOM ZAKONA
3.1.
Analiza gospodarskih učinaka primjene Zakona
Temeljem podataka o broju računa i iznosu računa evidentiranih u 2017., 2018. i 2019. za sve obveznike fiskalizacije utvrđeno je sljedeće:
OPIS
2017.
2018.
2019.
broj računa
2.345.402.143
2.363.334.899
2.382.324.210
iznos računa
170.482.189.325,73
184.081.467.592,57
195.708.502.264,57
prosječan iznos računa
72,69
77,89
82,15
Usporedbom podataka za navedene godine vidljivo je povećanje iznosa računa (u 2017. godini iznosio je oko 170.49 milijarde kuna dok je u 2019. godini iznosio oko 195.71 milijarde kuna. Prosječan iznos računa se također povećao u promatranom razdoblju pa je tako u 2017. godini iznosio 72,69 kuna dok je u 2019. godini iznosio 82,15 kuna.
Provedenom analizom utvrđeno je da obveznici fiskalizacije u određenim djelatnostima netočno prikazuju podatak o ostvarenom prometu te je zaključeno da se obveza fiskalizacije proširuje i na obveznike koji obavljaju djelatnost prodaje robe ili usluge putem samoposlužnih uređaja. Stupanje na snagu odredbi izmjena Zakona o fiskalizaciji u prometu gotovinom koje se odnose na uvođenje obveze fiskalizacije prodaje putem samoposlužnih uređaja utjecat će na trend povećanja prijavljenog prometa, kao i broj obveznika koji će biti obuhvaćeni ovim izmjenama Zakona. Cilj cjelokupnog postupka fiskalizacije jest osiguranje evidentiranja svakog ostvarenog prometa gotovinom, sprječavanje porezne utaje na području poslovanja gotovinom te omogućavanje sustavne kontrole obveznika fiskalizacije koji ne evidentiraju svoje promete pri čemu u konačnici dolazi do neplaćanja poreza te stvaranja nelojalne konkurencije obveznicima fiskalizacije koji sve svoje porezne obveze uredno podmiruju.
Budući da odredbe Zakona kojima se propisuje navedena obveza stupaju na snagu 1. siječnja 2021. godine cjeloviti učinak bit će vidljiv nakon usporednog pregleda 2021. godine u odnosu na prethodne godine.
3.2.
Analiza učinaka primjene Zakona na zaštitu tržišnog natjecanja
Primjena Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o fiskalizaciji u prometu gotovinom nema učinaka na zaštitu tržišnog natjecanja.
3.3.
Analiza socijalnih učinaka primjene Zakona
Primjena Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o fiskalizaciji u prometu gotovinom nema socijalnih učinaka.
3.4.
Analiza učinaka primjene Zakona na rad i tržište rada
Primjena Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o fiskalizaciji u prometu gotovinom nema učinaka na rad i tržište rada.
3.5.
Analiza učinaka primjene Zakona na zaštitu okoliša
Primjena Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o fiskalizaciji u prometu gotovinom nema učinaka na zaštitu okoliša.
3.6.
Analiza učinaka primjene Zakona na zaštitu ljudskih prava
Primjena Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o fiskalizaciji u prometu gotovinom nema učinaka na zaštitu ljudskih prava.
4. SAVJETOVANJE I KONZULTACIJE
5.PREPORUKA O DALJNJEM POSTUPANJU
Najznačajnija novina Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o fiskalizaciji u prometu gotovinom odnosi se na uvođenje obveze fiskalizacije prodaje putem samoposlužnih uređaja s odgodnim učinkom od 1. siječnja 2021. godine.
Obzirom na pozitivne učinke dosadašnje primjene Zakona o fiskalizaciji u prometu gotovinom nastavlja se s primjenom istoga. Navedenim izmjenama Zakona u konačnici se ostvaruje cilj koji se odnosi na pravednost poreznog sustava i podizanju fiskalne discipline te se osiguranjem evidentiranja svakog ostvarenog prometa u gotovini olakšava otkrivanje poreznih utaja na području poslovanja gotovinom, poboljšava se postupak poreznog nadzora te pozitivno djeluje na nelojalnu konkurenciju.
PRILOG 5. OBRAZAC NAKNADNE PROCJENE UČINAKA PROPISA
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
1. OPĆE INFORMACIJE
1.1.
Naziv zakona:
Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o fiskalizaciji u prometu gotovinom
1.2.
Broj "Narodnih novina"
Narodne novine broj 106/18
1.3.
Program rada Vlade Republike Hrvatske, akt planiranja ili reformska mjera:
Da/Ne:
DA
Naziv akta:
Program Vlade Republike Hrvatske za mandat 2016. - 2020.
Opis mjere:
1.2. Razvoj obrtništva i poduzetništva
7.2. Porezni sustav
1.4.
Plan usklađivanja zakonodavstva Republike Hrvatske s pravnom stečevinom Europske unije
Da/Ne:
NE
Naziv pravne stečevine EU:
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
2. ANALIZA POSTIGNUTIH REZULTATA PRIMJENE ZAKONA
2.1.
U skladu s Programom Vlade Republike Hrvatske za mandat 2016. – 2020. provodi se cjelovita porezna reforma, koja obuhvaća sve segmente poreznog sustava, a posebno je usmjerena na pojednostavljenje sustava, širenje porezne baze i porezno rasterećenje građana i poduzetnika. Temeljem analize utvrđeni su ciljevi reforme poreznog sustava i to: smanjenje ukupnog poreznog opterećenja, poticanje konkurentnosti gospodarstva, izgradnja socijalno pravednijeg poreznog sustava, stabilan, održiv i jednostavan porezni sustav, pojednostavljenje i pojeftinjenje porezne administracije kao i pružanje veće pravne sigurnosti poreznim obveznicima.
Provedena analiza na području fiskalizacije ukazala je da kod određenih djelatnosti koje su oslobođene od obveze fiskalizacije postoji nepravilnost u evidentiranju gotovinskog prometa. Naime, u praksi je uočeno da pojedini obveznici fiskalizacije netočno prikazuju podatke o ostvarenom prometu, što rezultira ne iskazivanjem prihoda i manjim poreznim davanjima. U tvrđeno je kako se obavljanje djelatnosti prodaje robe ili usluge putem prodajnih automata, a koja je bila izuzeta od obveze fiskalizacije, ne može uspješno pratiti putem mjerljivih veličina te se nadzor nad ostvarenim prometom u gotovini ne može vršiti bez provedbe fiskalizacije . Slijedom navedenog, a sa ciljem osiguravanja evidentiranja svakog ostvarenog prometa u gotovini, sprječavanja poreznih utaja na području poslovanja gotovinom, unaprjeđivanja postupaka poreznog nadzora te suzbijanja nelojalne konkurencije, izmjenama i dopunama Zakona o fiskalizaciji u prometu gotovinom (Narodne novine, br. 106/18) propisano je ukidanje izuzeća od obveze fiskalizacije za porezne obveznike koji ostvaruju promet u djelatnosti prodaje robe ili usluga putem prodajnih automata odnosno propisana je obveza fiskalizacije prodaje putem samoposlužnih uređaja s odgodnim učinkom od 1. siječnja 2021. godine. Izmjena Zakona u ovom dijelu u konačnici znači osiguranje obveze svih obveznika fiskalizacije da pridonose podmirenju javnih davanja prema stvarnim mogućnostima.
Nadalje, s obzirom na različita tumačenja odredbi Zakona kojima je propisano postupanje u slučaju nemogućnosti izdavanja računa koji sadrži Jedinstveni identifikator računa u izmjenama Zakona o fiskalizaciji u prometu gotovinom dodatno je naglašeno da se računi koji su, zbog prekida uspostavljene elektroničke veze sa Poreznom upravom, izdani sa sadržajem propisanim odredbama članka 9. Zakona (vrijeme izdavanja računa (sat i minuta), oznaka operatera (osobe) na naplatnom uređaju, oznaka načina plaćanja računa i zaštitni kod izdavatelja obveznika fiskalizacije), ali bez podataka o Jedinstvenom identifikatoru računa, smatraju ispravnim ako obveznik fiskalizacije u roku od dva dana, računajući od dana kad je došlo do prekida veze, uspostavi elektroničku vezu i dostavi Poreznoj upravi sve takve račune. Dodavanjem navedene odredbe ne mijenja se propisani postupak fiskalizacije nego se stavlja naglasak na činjenicu da poslovni proces izdavanja računa kupcu ne smije biti onemogućen zbog prekida uspostavljene elektroničke veze.
Izmjenama Zakona o fiskalizaciji u prometu gotovinom produljen je rok s dva na pet dana u kojem je obveznik fiskalizacije, u slučaju potpunog prestanka rada, dužan uspostaviti rad istoga. Naime, iskustva obveznika fiskalizacije pokazala su da kada dođe do potpunog prestanka rada naplatnog uređaja često nije moguće ponovno uspostaviti rad istog u Zakonom propisanom roku od dva dana. Kao najčešći uzroci navode se sljedeće činjenice: određeni broj obveznika fiskalizacije nalazi se u malim naseljima te nema u blizini proizvođača i/ili održavatelja programskog rješenja kao ni servisera naplatnih uređaja, proizvođači i/ili održavatelji programskih rješenja te serviseri naplatnih uređaja u pravilu ne rade vikendom, potrebni rezervni dio nije moguće nabaviti u roku od dva dana i sl. Uzimajući navedeno u obzir, produljen je rok za uspostavu rada naplatnog uređaja na pet dana.
Također, jasnije su propisane mjere koje moraju provoditi obveznici fiskalizacije i to:
1. kojima se moraju prilagoditi svi obveznici fiskalizacije
2. koje će provoditi samo obveznici fiskalizacije koji ostvaruju promet gotovinom uz iznimku obveznika fiskalizacije koji ostvaruju promet gotovinom prodajom robe ili usluga putem samoposlužnih uređaja.
Isto tako, izmjenama Zakona uvedena je odredba kojom je propisano da obveznik fiskalizacije može izdati prateći dokument na kojem navodi podatke o plaćanju uz napomenu „OVO NIJE FISKALIZIRANI RAČUN“.
Donošenjem odredbi izmjena i dopuna Zakona o fiskalizaciji u prometu gotovinom koje su stupile na snagu 1. siječnja 2019. godine odnosno odredbi koje u većem dijelu stupaju na snagu 1. siječnja 2021. godine, a odnose se na propisivanje obveze fiskalizacije prodaje putem samoposlužnih uređaja ostvaruju se ciljevi fiskalizacije: sprječavanje porezne utaje na području poslovanja gotovinom, unaprjeđenje postupaka poreznog nadzora, podizanje razine svijesti kupaca o važnosti uzimanja računa te suzbijanje nelojalne konkurencije.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
3. ANALIZA IZRAVNIH UČINAKA NASTALIH PRIMJENOM ZAKONA
3.1.
Analiza gospodarskih učinaka primjene Zakona
Temeljem podataka o broju računa i iznosu računa evidentiranih u 2017., 2018. i 2019. za sve obveznike fiskalizacije utvrđeno je sljedeće:
OPIS
2017.
2018.
2019.
broj računa
2.345.402.143
2.363.334.899
2.382.324.210
iznos računa
170.482.189.325,73
184.081.467.592,57
195.708.502.264,57
prosječan iznos računa
72,69
77,89
82,15
Usporedbom podataka za navedene godine vidljivo je povećanje iznosa računa (u 2017. godini iznosio je oko 170.49 milijarde kuna dok je u 2019. godini iznosio oko 195.71 milijarde kuna. Prosječan iznos računa se također povećao u promatranom razdoblju pa je tako u 2017. godini iznosio 72,69 kuna dok je u 2019. godini iznosio 82,15 kuna.
Provedenom analizom utvrđeno je da obveznici fiskalizacije u određenim djelatnostima netočno prikazuju podatak o ostvarenom prometu te je zaključeno da se obveza fiskalizacije proširuje i na obveznike koji obavljaju djelatnost prodaje robe ili usluge putem samoposlužnih uređaja. Stupanje na snagu odredbi izmjena Zakona o fiskalizaciji u prometu gotovinom koje se odnose na uvođenje obveze fiskalizacije prodaje putem samoposlužnih uređaja utjecat će na trend povećanja prijavljenog prometa, kao i broj obveznika koji će biti obuhvaćeni ovim izmjenama Zakona. C ilj cjelokupnog postupka fiskalizacije jest osiguranje evidentiranja svakog ostvarenog prometa gotovinom, sprječavanje porezne utaje na području poslovanja gotovinom te omogućavanje sustavne kontrole obveznika fiskalizacije koji ne evidentiraju svoje promete pri čemu u konačnici dolazi do neplaćanja poreza te stvaranja nelojalne konkurencije obveznicima fiskalizacije koji sve svoje porezne obveze uredno podmiruju.
Budući da odredbe Zakona kojima se propisuje navedena obveza stupaju na snagu 1. siječnja 2021. godine cjeloviti učinak bit će vidljiv nakon usporednog pregleda 2021. godine u odnosu na prethodne godine.
3.2.
Analiza učinaka primjene Zakona na zaštitu tržišnog natjecanja
Primjena Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o fiskalizaciji u prometu gotovinom nema učinaka na zaštitu tržišnog natjecanja.
3.3.
Analiza socijalnih učinaka primjene Zakona
Primjena Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o fiskalizaciji u prometu gotovinom nema socijalnih učinaka.
3.4.
Analiza učinaka primjene Zakona na rad i tržište rada
Primjena Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o fiskalizaciji u prometu gotovinom nema učinaka na rad i tržište rada.
3.5.
Analiza učinaka primjene Zakona na zaštitu okoliša
Primjena Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o fiskalizaciji u prometu gotovinom nema učinaka na zaštitu okoliša.
3.6.
Analiza učinaka primjene Zakona na zaštitu ljudskih prava
Primjena Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o fiskalizaciji u prometu gotovinom nema učinaka na zaštitu ljudskih prava.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
4. SAVJETOVANJE I KONZULTACIJE
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
5. PREPORUKA O DALJNJEM POSTUPANJU
Najznačajnija novina Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o fiskalizaciji u prometu gotovinom odnosi se na uvođenje obveze fiskalizacije prodaje putem samoposlužnih uređaja s odgodnim učinkom od 1. siječnja 2021. godine.
Obzirom na pozitivne učinke dosadašnje primjene Zakona o fiskalizaciji u prometu gotovinom nastavlja se s primjenom istoga. Navedenim izmjenama Zakona u konačnici se ostvaruje cilj koji se odnosi na pravednost poreznog sustava i podizanju fiskalne discipline te se osiguranjem evidentiranja svakog ostvarenog prometa u gotovini olakšava otkrivanje poreznih utaja na području poslovanja gotovinom, poboljšava se postupak poreznog nadzora te pozitivno djeluje na nelojalnu konkurenciju .
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
6. PRILOZI
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
7. POTPIS ČELNIKA TIJELA
Potpis: dr.sc. Zdravko Marić
Datum: 7 . prosinca 2020.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija