Ustavna osnova za donošenje ovoga Zakona sadržana je u članku 2. stavku 4. podstavku 1. Ustava Republike Hrvatske („Narodne novine“, broj 85/10 - pročišćeni tekst i 5/14 - Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
II.OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE TREBAJU UREDITI ZAKONOM I POSLJEDICE KOJE ĆE PROISTEĆI DONOŠENJEM ZAKONA
Ocjena stanja
Zakon o subvencioniranju stambenih kredita („Narodne novine“, broj 65/17, 61/18 i 66/19) (u daljnjem tekstu: Zakon) donesen je u svrhu poticanja demografske obnove društva, urbane regeneracije naselja te smanjenja iseljavanja mladih obitelji. Zakonom se propisuje davanje pomoći građanima prilikom rješavanja stambenih pitanja, kupnjom stana ili kuće, odnosno gradnje kuće, putem subvencioniranja stambenih kredita, koje zahtjeve građani mogu podnositi po objavi javnog poziva do 31. prosinca 2020. godine. Tijekom 2017. godine iz sredstava osiguranih u državnom proračunu subvencionirana je polovica ukupnog iznosa obroka ili anuiteta kredita u prve četiri godine otplate, za stambene kredite kojima je subvencioniranje odobreno. Od 2018. godine subvencioniranje se provodilo na način da se prvih pet godina plaća dio mjesečnih obroka ili anuiteta, ovisno o indeksu razvijenosti u kojoj se nalazi grad ili općina prebivališta prijavitelja na dan objave javnog poziva.
Zahtjev za subvencioniranje stambenih kredita podnose građani s prebivalištem na području Republike Hrvatske, koji ispunjavaju uvjete za dobivanje stambenog kredita koje utvrđuje kreditna institucija, koji nisu stariji od 45 godina te koji, odnosno čiji bračni ili izvanbračni drug, životni partner ili neformalni životni partner u vlasništvu nema stan, odnosno kuću koji su u takvom stanju uporabljivosti da postoje osnovni higijensko-tehnički uvjeti za život ili koji u vlasništvu ima samo jedan stan ili kuću koji su u takvom stanju uporabljivosti da postoje osnovni higijensko-tehnički uvjeti za život koju prodaje radi kupnje većeg stana ili kuće, odnosno gradnje kuće zbog potreba vlastitog stanovanja.
U slučaju da je podnositelju zahtjeva ili članu njegova kućanstva utvrđen invaliditet veći od 50% tjelesnog oštećenja, rok subvencioniranja kredita se produžuje za dvije godine.
Također, dodatno se subvencionira kredit za jednu godinu po djetetu, članu kućanstva podnositelja zahtjeva, a koje u trenutku podnošenja zahtjeva nije starije od 18 godina.
U cilju poticanja demografske obnove dodatno se produžuje vrijeme subvencioniranja kredita za dvije godine, za svako živorođeno, odnosno usvojeno dijete, ako se to dijete rodi ili usvoji u razdoblju subvencioniranja kredita.
Subvencioniranje kredita se odobrava samo za kupnju stana ili kuće, odnosno gradnju kuće, koja ima akt za građenje, odnosno koja ima akt za uporabu građevine, do najviše 1.500,00 eura u kunskoj protuvrijednosti prema srednjem deviznom tečaju Hrvatske narodne banke po m² neto korisne površine stana ili kuće, odnosno do najvišeg iznosa kredita od 100.000,00 eura u kunskoj protuvrijednosti prema srednjem deviznom tečaju Hrvatske narodne banke na dan isplate kredita i čiji rok otplate nije kraći od 15 godina.
Sredstvaza provedbu Zakona o subvencioniranju stambenih kredita osiguravaju se u državnom proračunu Republike Hrvatske na razdjelu Agencije za pravni promet i posredovanje nekretninama (u daljnjem tekstu: APN). Operativna provedba Zakona u nadležnosti je APN-a.
Ranijom provedbom Zakona, u 2017. godini odobreno je 2.299 zahtjeva, u 2018. godini odobreno je 2.944 zahtjeva, u 2019. godini odobreno je 4.150 zahtjeva, dok je u proljeće 2020. godine odobreno 3.618 zahtjeva a po javnom pozivu objavljenom u jesen 2020. zaprimljeno je 4.651 zahtjev. Ukupno je u protekle četiri godine 17.661 mladih obitelji na ovaj način riješilo svoje stambeno pitanje.
Zakonom i ugovorom o subvencioniranom kreditu, prije isteka roka od dvije godine nakon roka subvencioniranja kredita, zabranjeno je davanje u najam ili prodaja stana ili kuće osim u slučaju prodaje stana ili kuće radi kupnje većeg stana ili kuće, a što ne podrazumijeva izgradnju veće kuće. Također je nedostatno reguliran rok u kojem postoji obveza prijave prebivališta na adresi stana ili kuće.
Nakon objave oglasa o prestanku zaprimanja zahtjeva građani su i nadalje iskazivali značajan interes za ovaj oblik pomoći i nastavak primjene Zakona.
S obzirom na pojačani interes za skorije rješavanje stambenog pitanja, a koje je uzrokovano postojećim nepredvidivim okolnostima koje su u nastavku kraće iznesene, predlaže se hitno donošenje ovih izmjena i dopuna Zakona, kako bi se osiguralo daljnje subvencioniranje stambenih kredita po zakonskim uvjetima.
Dana 11. ožujka 2020. godine donesena je Odluka o proglašenju epidemije bolesti COVID-19 uzrokovana virusom SARS-CoV-2a na području čitave Republike, koja je na snazi i danas, a što posljedično ima veliki utjecaj na gospodarstvo Republike Hrvatske.
Dana 22. ožujka 2020. u 6:24 sati seizmografi Seizmološke službe Republike Hrvatske zabilježili su vrlo jak potres magnitude 5.5 prema Richteru s epicentrom 7 km sjeverno od središta Zagreba (Markuševec) na dubini od 10 km, posljedica kojeg je djelomično odnosno potpuno uništenje brojnih zgrada i građevina na području Grada Zagreba, Zagrebačke županije i Krapinsko-zagorske županije. Oštećena je i djelomično uništena donjogradska kulturno-povijesna cjelina grada Zagreba s pretežito višestambenim starim zidanim zgradama i mnogobrojnim kulturnim dobrima javne namjene, zatim područje Markuševca s pretežito obiteljskim kućama, kao i područje između ta dva dijela grada te uže područje iza Medvednice u Krapinsko-zagorskoj i Zagrebačkoj županiji. Od 22. ožujka do 14. travnja 2020., u razdoblju od 24 dana, seizmografi su zabilježili oko 1000 potresa, od toga 145 potresa magnitude iznad 1,3 po Richteru, te još oko 850 potresa magnituda manjih od 1,3. Došlo je do oštećenja odnosno uništenja, u Gradu Zagrebu više od 40.500 zgrada/stanova, u Krapinsko-zagorskoj županiji oštećeno je više od 400zgrada, u Zagrebačkoj županiji prijavljeno je 510oštećenja obiteljskih i gospodarskih zgrada. nakon potresa timovi inženjera pregledavali su zgrade i ocjenjivali njihovu uporabljivost oznakama: N1– Neuporabljivo – zbog vanjskog utjecaja, N2 - Neuporabljivo – zbog oštećenja, N1– Privremeno neuporabljivo– potreban detaljan pregled, PN2– Privremeno neuporabljivo– potrebne mjere hitne intervencije, U1 – Uporabljivo bez ograničenja, U2– Uporabljivo s preporukom o postupanju.
U uvjetima proglašene epidemije na području Republike Hrvatske te posljedično smanjenoj gospodarskoj aktivnosti, pa tako i u građevinskom sektoru, kao i proglašenja prirodne nepogode uzrokovane potresom na dijelu područja Republike Hrvatske zbog čega je veliki dio građana ostao bez svog stambenog prostora, potrebno je omogućiti građanima pomoć pri rješavanju njihovog stambenog pitanja u sadašnjim i budućim posebnim okolnostima, a time i poticati održavanje gospodarske aktivnosti.
„Posebne okolnosti“ podrazumijevaju događaj ili određeno stanje koje se nije moglo predvidjeti i na koje se nije moglo utjecati, a koje ugrožava život i zdravlje građana, imovinu veće vrijednosti, znatno narušava okoliš, narušava gospodarsku aktivnost ili uzrokuje znatnu gospodarsku štetu.
Pitanja koja se trebaju urediti Zakonom
Predmetnim Zakonom trebaju se urediti sljedeća pitanja:
–utvrđuje se novi rok do 31. prosinca 2023. godine u kojem Agencija za pravni promet i posredovanje nekretninama objavljuje javne pozive za svaku kalendarsku godinu
–jasnije se određuje da se ne odobrava subvencioniranje kredita podnositeljima koji su to pravo ostvarili ranije
–jasnije se definira status malodobne djece za koje se odobrava dodatno subvencioniranje kao članove kućanstva
–uređuje se rok u kojem su korisnik kredita i članovi kućanstva obvezni imati prijavljeno prebivalište
–uređuju se slučajevi u kojima nije potrebno vratiti uplaćena sredstva subvencija te se proširuju na prodaju stana ili kuće u slučaju izgradnje veće kuće.
Posljedice koje će proisteći donošenjem Zakona
Donošenjem predloženog Zakona osigurava se objava javnog poziva za svaku kalendarsku, odnosno proračunsku godinu do 31. prosinca 2023. godine.
Također se jasnije određuje da postojeći korisnici subvencioniranog kredita ne mogu ovo pravo koristiti više puta, te se dodatno definira status djece za koje se može odobriti dodatno subvencioniranje kredita.
Nadalje, propisuje se rok u kojem korisnik kredita i članovi njegovog kućanstva navedeni u zahtjevu trebaju imati prijavljeno prebivalište na adresi stana ili kuće a koji podatak se upisuje u ugovor o subvencioniranom kreditu. Dodatno se omogućava da se uplaćena sredstva subvencija ne moraju vratiti u državni proračun ako se stan ili kuća prodaju radi izgradnje veće kuće.
III.OCJENA I IZVORI SREDSTAVA POTREBNIH ZA PROVEDBU ZAKONA
Procjenjuje se da je za postizanje cilja predmetnog Zakona tijekom njegove primjene potrebno subvencionirati oko 4.000 kredita u jednoj kalendarskoj godini u maksimalnom iznosu ukupne kupoprodajne cijene stanova ili kuća od 750.000.000,00 kuna. Za ovu svrhu u državnom proračunu Republike Hrvatske na razdjelu Agencije za pravni promet i posredovanje nekretninama potrebno je osigurati dostatna sredstva. U 2021. godini osigurano je 263.500.000,00 kn (213.500.000,00 kn za plaćanje subvencija iz obveza do 2021. i 50.000.000,00 kn za nove subvencije koje će se odobriti u 2021. godini). Za 2022. i 2023. godinu osigurano je dodatnih 50.000.000,00 kn svake godine.
Također, financijska sredstva za izvršenje obveza Republike Hrvatske prema ugovorima sklopljenim na temelju ovoga Zakona osigurat će se u državnom proračunu Republike Hrvatske i nakon 31. prosinca 2023. godine, a sukladno obvezama iz ugovora.
IV.OBRAZLOŽENJE PRIJEDLOGA ZA DONOŠENJE ZAKONA PO HITNOM POSTUPKU
Donošenje ovoga Zakona predlaže se po hitnom postupku sukladno članku 204. Poslovnika Hrvatskoga sabora („Narodne novine“, broj 81/13, 113/16, 69/17, 29/18 53/20, 119/20-Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske i 123/20) iz osobito opravdanih razloga. Naime, potrebno je ovaj Zakon donijeti po hitnom postupku zbog proglašene epidemije na području Republike Hrvatske, te dodatno događaja potresa (22. ožujka 2020.g.) u tri županije, zbog čega se dodatno pojačao interes za čim brže rješavanje stambenog pitanja brojnih mladih obitelji.
Slijedom navedenog, a radi otklanjanja spomenutih nedostatka i poboljšanja učinkovitosti provedbe Zakona te daljnje financijske pomoći građanima Republike Hrvatske u skladu s indeksom razvijenosti grada ili općine gdje žive potrebno je donošenje ovoga Zakona.
KONAČNI PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O SUBVENCIONIRANJU STAMBENIH KREDITA
Članak 1.
U Zakonu o subvencioniranju stambenih kredita („Narodne novine“, broj 65/17, 61/18 i 66/19) u članku 1. stavku 2. riječi: “31. prosinca 2020.“ zamjenjuju se riječima: “31. prosinca 2023.“.
Članak 2.
U članku 8. iza stavka 3. dodaje se stavak 4. koji glasi:
„(4) Subvencioniranje kredita ne odobrava se za kupnju stana ili kuće odnosno za gradnju kuće podnositelju zahtjeva koji je pod uvjetima i na način propisan ovim Zakonom ranije sklopio ugovor o subvencioniranom kreditu.“
Članak 3.
U članku 13. stavku 1. riječi:“ Ako podnositelj zahtjeva ili član njegova kućanstva ima djecu koja u trenutku zaključenja ugovora o subvencioniranju stambenog kredita“ zamjenjuju se riječima: „Ako su članovi kućanstva podnositelja zahtjeva djeca koja u trenutku donošenja odluke APN-a o subvencioniranom kreditu“.
Članak 4.
U članku 15. stavku 3. podstavku 2 iza riječi: „lista“ dodaju se riječi: „i prijave prebivališta“.
U stavku 4. podstavku 2. iza riječi: „lista“ dodaju se riječi: „i prijave prebivališta“.
Članak 5.
U članku 22. u podstavku 2. iza riječi: „korisnika kredita“ dodaju se riječi: „i članova kućanstva navedenih u zahtjevu“, a iza riječi: „u roku od 30 dana od dana stupanja u posjed stana ili kuće“ stavlja se zarez i dodaju se riječi: „sve do isteka roka od dvije godine nakon roka subvencioniranja kredita“.
Članak 6.
U članku 24. stavku 2. iza riječi: „kuće“ dodaju se riječi: „ ili izgradnje kuće“.
Članak 7.
Ovaj Zakon stupa na snagu osmoga dana od dana objave u „Narodnim novinama“.
O B R A Z L O Ž E NJ E
Uz članak 1.
Odredbama ovoga članka utvrđuje se novi rok do 31. prosinca 2023. godine u kojem Agencija za pravni promet i posredovanje nekretninama objavljuje javne pozive za svaku kalendarsku godinu.
Uz članak 2.
Odredbama ovoga članka jasnije se određuje u kojim slučajevima se ne odobrava subvencioniranje stambenog kredita.
Uz članak 3.
Odredbama ovoga članka jasnije se određuje rok u kojem je korisnik kredita i članovi kućanstva navedeni u ugovoru obvezni imati prijavljeno prebivalište na adresi stana ili kuće iz Ugovora o subvencioniranom kreditu.
Uz članak 4.
Odredbama ovoga članka jasnije se definira dokumentacija koju je potrebno priložiti zahtjevu.
Uz članak 5.
Odredbama ovoga članka jasnije se definira status djece kao članove kućanstva za koje se odobrava dodatno subvencioniranje stambenog kredita.
Uz članak 6.
Odredbama ovoga članka dodatno se uređuju slučajevi u kojima nije potrebno vratiti uplaćena sredstva subvencija te se proširuju na prodaju stana ili kuće u slučaju izgradnje veće kuće.
Uz članak 7.
Odredbom ovoga članka sukladno odredbi članka 90. Ustava Republike Hrvatske određuje se objava i dan stupanja na snagu ovoga Zakona.
ODREDBE VAŽEĆEG ZAKONA KOJE SE MIJENJAJU, ODNOSNO DOPUNJUJU
Članak 1.
(1) Ovim se Zakonom u svrhu poticanja demografske obnove društva, urbane regeneracije naselja te smanjenja iseljavanja mladih obitelji i pomoći građanima uređuje subvencioniranje stambenih kredita (u daljnjem tekstu: subvencioniranje kredita) koje građani uzimaju od kreditnih institucija za kupnju stana ili kuće odnosno gradnju kuće radi rješavanja svojeg stambenog pitanja.
(2) Subvencioniranje kredita Republike Hrvatske iz stavka 1. ovoga članka građani mogu zatražiti po javnim pozivima koje objavljuje Agencija za pravni promet i posredovanje nekretninama (u daljnjem tekstu: APN) na temelju članka 19. stavka 2. ovoga Zakona do 31. prosinca 2020., za svaku kalendarsku, odnosno proračunsku godinu.
Članak 8.
(1) Subvencioniranje kredita odobrava se samo za kupnju stana ili kuće odnosno za gradnju kuće, koja ima akt za građenje, odnosno koja ima akt za uporabu građevine, čija cijena s porezom na dodanu vrijednost po m² neto korisne površine stana ili kuće nije veća od 1500,00 eura u kunskoj protuvrijednosti prema srednjem deviznom tečaju Hrvatske narodne banke.
(2) Cijena po m² neto korisne površine stana ili kuće može biti veća od iznosa iz stavka 1. ovoga članka, ali se u tom slučaju njegova razlika ne subvencionira.
(3) Subvencioniranje kredita ne odobrava se za kupnju stana ili kuće odnosno za gradnju kuće koja je izgrađena u okviru programa društveno poticane stanogradnje za čiju gradnju Republika Hrvatska daje zajam javnih sredstava.
Članak 13.
(1) Ako podnositelj zahtjeva ili član njegova kućanstva ima djecu koja u trenutku zaključenja ugovora o subvencioniranju stambenog kredita nisu starija od 18 godina, dodatno se subvencionira kredit za jednu godinu po svakom djetetu, što se uređuje ugovorom o subvencioniranju stambenog kredita.
(2) Ako se kućanstvo korisnika kredita poveća rođenjem ili posvojenjem djeteta u roku iz članka 11. stavka 1. ovoga Zakona, dodatno se subvencionira kredit za dvije godine po svakom živorođenom ili posvojenom djetetu, a prema uvjetima iz zaključenog ugovora o subvencioniranom kreditu.
Članak 15.
(1) Zahtjev za subvencioniranje kredita zajedno sa zahtjevom za stambeni kredit podnosi se odabranoj kreditnoj instituciji.
(2) Zahtjev za subvencioniranje kredita mora sadržavati ime, prezime, prebivalište i osobni identifikacijski broj korisnika kredita te iznos kredita koji se traži i rok njegove otplate.
(3) Korisnik kredita uz zahtjev za subvencioniranje kredita iz stavka 1. ovoga članka za kupnju stana ili kuće, osim dokumenata koje traži odabrana kreditna institucija, prilaže:
– presliku osobne iskaznice
– presliku rodnog lista za maloljetno dijete
– predugovor odnosno ugovor o kupoprodaji stana ili kuće za čiju kupnju traži odobravanje kredita
– presliku zemljišnoknjižnog izvatka
– presliku akta za uporabu građevine u kojoj se nalazi stan ili presliku akta za uporabu kuće koju namjerava kupiti
– potvrdu Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo o upisu osobe u Hrvatski registar o osobama s invaliditetom
– javnobilježnički ovjerenu izjavu da u vlasništvu nema stan ili kuću koji su u takvom stanju uporabljivosti da postoje osnovni higijensko-tehnički uvjeti za život ili da u vlasništvu ima samo jedan stan ili kuću koji su u takvom stanju uporabljivosti da postoje osnovni higijensko-tehnički uvjeti za život, a koju prodaje radi kupnje većeg stana ili kuće zbog potreba vlastitog stanovanja i
– javnobilježnički ovjerenu izjavu bračnog ili izvanbračnog druga, životnog partnera ili neformalnog životnog partnera da nema u vlasništvu drugi stan ili kuću koji su u takvom stanju uporabljivosti da postoje osnovni higijensko-tehnički uvjeti za život ili da u vlasništvu ima samo jedan stan ili kuću koji su u takvom stanju uporabljivosti da postoje osnovni higijensko-tehnički uvjeti za život, a koju prodaje radi kupnje većeg stana ili kuće.
(4) Korisnik kredita uz zahtjev za subvencioniranje kredita iz stavka 1. ovoga članka za gradnju kuće, osim dokumenata koje traži odabrana kreditna institucija, prilaže:
– presliku osobne iskaznice
– presliku rodnog lista za maloljetno dijete
– presliku zemljišnoknjižnog izvatka
– presliku akta za građenje
– presliku troškovnika radova izrađenog na temelju glavnog odnosno izvedbenog projekta, iz kojeg je razvidna visina troškova izgradnje
– potvrdu Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo o upisu osobe u Hrvatski registar o osobama s invaliditetom
– javnobilježnički ovjerenu izjavu da u vlasništvu nema stan ili kuću koji su u takvom stanju uporabljivosti da postoje osnovni higijensko-tehnički uvjeti za život ili da u vlasništvu ima samo jedan stan ili kuću koji su u takvom stanju uporabljivosti da postoje osnovni higijensko-tehnički uvjeti za život, a koju prodaje radi gradnje veće kuće zbog potreba vlastitog stanovanja i
– javnobilježnički ovjerenu izjavu bračnog ili izvanbračnog druga, životnog partnera ili neformalnog životnog partnera da u vlasništvu nema drugi stan ili kuću koji su u takvom stanju uporabljivosti da postoje osnovni higijensko-tehnički uvjeti za život ili da u vlasništvu ima samo jedan stan ili kuću koji su u takvom stanju uporabljivosti da postoje osnovni higijensko-tehnički uvjeti za život, a koju prodaje radi gradnje veće kuće.
Članak 22.
Ugovor o subvencioniranom kreditu, uz ostalo, mora sadržavati:
– zabranu davanja u najam stana ili kuće za čiju se kupnju odnosno gradnju kredit odobrava, a prije isteka roka od dvije godine nakon roka subvencioniranja kredita
– obvezu prijave prebivališta korisnika kredita na adresi kupljenog stana ili kuće odnosno izgrađene kuće, u roku od 30 dana od dana stupanja u posjed stana ili kuće
– rok do kojeg se treba dostaviti uporabna dozvola ako se kredit odobrava za gradnju
– obvezu odabrane kreditne institucije na prijenos (povrat) sredstava uplaćenih na ime subvencioniranja kredita na račun APN-a u slučajevima propisanim člankom 24. ovoga Zakona.
Članak 24.
(1) Ako korisnik kredita prestane s otplatom subvencioniranoga kredita, ili odabrana kreditna institucija na temelju članka 29. ili 30. ovoga Zakona proglasi kredit dospjelim u cijelosti, ili stan ili kuću proda tijekom otplate kredita, kreditna institucija je dužna sredstva uplaćena na ime subvencioniranja kredita prenijeti na račun APN-a u roku od mjesec dana od nastupa takvog događaja, a koji ta sredstva uplaćuje u proračun Republike Hrvatske.
(2) Odredba stavka 1. ovoga članka ne primjenjuje se ako se kredit proglašava dospjelim po isteku roka od dvije godine nakon roka subvencioniranja kredita, niti ako se stan ili kuća prodaje radi kupnje većeg stana ili kuće.
VLADA REPUBLIKE HRVATSKE
Zagreb, 10. prosinca 2020.
__________________________________________________________________________
Predlagatelj :
MINISTARSTVO PROSTORNOGA UREĐENJA, GRADITELJSTVA I DRŽAVNE IMOVINE
__________________________________________________________________________
Predmet :
PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O SUBVENCIONIRANJU STAMBENIH KREDITA, S KONAČNIM PRIJEDLOGOM ZAKONA
__________________________________________________________________________
I.USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje ovoga Zakona sadržana je u članku 2. stavku 4. podstavku 1. Ustava Republike Hrvatske („Narodne novine“, broj 85/10 - pročišćeni tekst i 5/14 - Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
II.OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE TREBAJU UREDITI ZAKONOM I POSLJEDICE KOJE ĆE PROISTEĆI DONOŠENJEM ZAKONA
Ocjena stanja
Zakon o subvencioniranju stambenih kredita („Narodne novine“, broj 65/17, 61/18 i 66/19) (u daljnjem tekstu: Zakon) donesen je u svrhu poticanja demografske obnove društva, urbane regeneracije naselja te smanjenja iseljavanja mladih obitelji. Zakonom se propisuje davanje pomoći građanima prilikom rješavanja stambenih pitanja, kupnjom stana ili kuće, odnosno gradnje kuće, putem subvencioniranja stambenih kredita, koje zahtjeve građani mogu podnositi po objavi javnog poziva do 31. prosinca 2020. godine. Tijekom 2017. godine iz sredstava osiguranih u državnom proračunu subvencionirana je polovica ukupnog iznosa obroka ili anuiteta kredita u prve četiri godine otplate, za stambene kredite kojima je subvencioniranje odobreno. Od 2018. godine subvencioniranje se provodilo na način da se prvih pet godina plaća dio mjesečnih obroka ili anuiteta, ovisno o indeksu razvijenosti u kojoj se nalazi grad ili općina prebivališta prijavitelja na dan objave javnog poziva.
Zahtjev za subvencioniranje stambenih kredita podnose građani s prebivalištem na području Republike Hrvatske, koji ispunjavaju uvjete za dobivanje stambenog kredita koje utvrđuje kreditna institucija, koji nisu stariji od 45 godina te koji, odnosno čiji bračni ili izvanbračni drug, životni partner ili neformalni životni partner u vlasništvu nema stan, odnosno kuću koji su u takvom stanju uporabljivosti da postoje osnovni higijensko-tehnički uvjeti za život ili koji u vlasništvu ima samo jedan stan ili kuću koji su u takvom stanju uporabljivosti da postoje osnovni higijensko-tehnički uvjeti za život koju prodaje radi kupnje većeg stana ili kuće, odnosno gradnje kuće zbog potreba vlastitog stanovanja.
U slučaju da je podnositelju zahtjeva ili članu njegova kućanstva utvrđen invaliditet veći od 50% tjelesnog oštećenja, rok subvencioniranja kredita se produžuje za dvije godine.
Također, dodatno se subvencionira kredit za jednu godinu po djetetu, članu kućanstva podnositelja zahtjeva, a koje u trenutku podnošenja zahtjeva nije starije od 18 godina.
U cilju poticanja demografske obnove dodatno se produžuje vrijeme subvencioniranja kredita za dvije godine, za svako živorođeno, odnosno usvojeno dijete, ako se to dijete rodi ili usvoji u razdoblju subvencioniranja kredita.
Subvencioniranje kredita se odobrava samo za kupnju stana ili kuće, odnosno gradnju kuće, koja ima akt za građenje, odnosno koja ima akt za uporabu građevine, do najviše 1.500,00 eura u kunskoj protuvrijednosti prema srednjem deviznom tečaju Hrvatske narodne banke po m² neto korisne površine stana ili kuće, odnosno do najvišeg iznosa kredita od 100.000,00 eura u kunskoj protuvrijednosti prema srednjem deviznom tečaju Hrvatske narodne banke na dan isplate kredita i čiji rok otplate nije kraći od 15 godina.
Sredstva za provedbu Zakona o subvencioniranju stambenih kredita osiguravaju se u državnom proračunu Republike Hrvatske na razdjelu Agencije za pravni promet i posredovanje nekretninama (u daljnjem tekstu: APN). Operativna provedba Zakona u nadležnosti je APN-a.
Ranijom provedbom Zakona, u 2017. godini odobreno je 2.299 zahtjeva, u 2018. godini odobreno je 2.944 zahtjeva, u 2019. godini odobreno je 4.150 zahtjeva, dok je u proljeće 2020. godine odobreno 3.618 zahtjeva a po javnom pozivu objavljenom u jesen 2020. zaprimljeno je 4.651 zahtjev. Ukupno je u protekle četiri godine 17.661 mladih obitelji na ovaj način riješilo svoje stambeno pitanje.
Zakonom i ugovorom o subvencioniranom kreditu, prije isteka roka od dvije godine nakon roka subvencioniranja kredita, zabranjeno je davanje u najam ili prodaja stana ili kuće osim u slučaju prodaje stana ili kuće radi kupnje većeg stana ili kuće, a što ne podrazumijeva izgradnju veće kuće. Također je nedostatno reguliran rok u kojem postoji obveza prijave prebivališta na adresi stana ili kuće.
Nakon objave oglasa o prestanku zaprimanja zahtjeva građani su i nadalje iskazivali značajan interes za ovaj oblik pomoći i nastavak primjene Zakona.
S obzirom na pojačani interes za skorije rješavanje stambenog pitanja, a koje je uzrokovano postojećim nepredvidivim okolnostima koje su u nastavku kraće iznesene, predlaže se hitno donošenje ovih izmjena i dopuna Zakona, kako bi se osiguralo daljnje subvencioniranje stambenih kredita po zakonskim uvjetima.
Dana 11. ožujka 2020. godine donesena je Odluka o proglašenju epidemije bolesti COVID-19 uzrokovana virusom SARS-CoV-2a na području čitave Republike, koja je na snazi i danas, a što posljedično ima veliki utjecaj na gospodarstvo Republike Hrvatske.
Dana 22. ožujka 2020. u 6:24 sati seizmografi Seizmološke službe Republike Hrvatske zabilježili su vrlo jak potres magnitude 5.5 prema Richteru s epicentrom 7 km sjeverno od središta Zagreba (Markuševec) na dubini od 10 km, posljedica kojeg je djelomično odnosno potpuno uništenje brojnih zgrada i građevina na području Grada Zagreba, Zagrebačke županije i Krapinsko-zagorske županije. Oštećena je i djelomično uništena donjogradska kulturno-povijesna cjelina grada Zagreba s pretežito višestambenim starim zidanim zgradama i mnogobrojnim kulturnim dobrima javne namjene, zatim područje Markuševca s pretežito obiteljskim kućama, kao i područje između ta dva dijela grada te uže područje iza Medvednice u Krapinsko-zagorskoj i Zagrebačkoj županiji. Od 22. ožujka do 14. travnja 2020., u razdoblju od 24 dana, seizmografi su zabilježili oko 1000 potresa, od toga 145 potresa magnitude iznad 1,3 po Richteru, te još oko 850 potresa magnituda manjih od 1,3. Došlo je do oštećenja odnosno uništenja, u Gradu Zagrebu više od 40.500 zgrada/stanova, u Krapinsko-zagorskoj županiji oštećeno je više od 400 zgrada, u Zagrebačkoj županiji prijavljeno je 510 oštećenja obiteljskih i gospodarskih zgrada. nakon potresa timovi inženjera pregledavali su zgrade i ocjenjivali njihovu uporabljivost oznakama: N1 – Neuporabljivo – zbog vanjskog utjecaja, N2 - Neuporabljivo – zbog oštećenja, N1 – Privremeno neuporabljivo – potreban detaljan pregled, PN2 – Privremeno neuporabljivo – potrebne mjere hitne intervencije, U1 – Uporabljivo bez ograničenja, U2 – Uporabljivo s preporukom o postupanju .
U uvjetima proglašene epidemije na području Republike Hrvatske te posljedično smanjenoj gospodarskoj aktivnosti, pa tako i u građevinskom sektoru, kao i proglašenja prirodne nepogode uzrokovane potresom na dijelu područja Republike Hrvatske zbog čega je veliki dio građana ostao bez svog stambenog prostora, potrebno je omogućiti građanima pomoć pri rješavanju njihovog stambenog pitanja u sadašnjim i budućim posebnim okolnostima, a time i poticati održavanje gospodarske aktivnosti.
„Posebne okolnosti“ podrazumijevaju događaj ili određeno stanje koje se nije moglo predvidjeti i na koje se nije moglo utjecati, a koje ugrožava život i zdravlje građana, imovinu veće vrijednosti, znatno narušava okoliš, narušava gospodarsku aktivnost ili uzrokuje znatnu gospodarsku štetu.
Pitanja koja se trebaju urediti Zakonom
Predmetnim Zakonom trebaju se urediti sljedeća pitanja:
– utvrđuje se novi rok do 31. prosinca 2023. godine u kojem Agencija za pravni promet i posredovanje nekretninama objavljuje javne pozive za svaku kalendarsku godinu
– jasnije se određuje da se ne odobrava subvencioniranje kredita podnositeljima koji su to pravo ostvarili ranije
– jasnije se definira status malodobne djece za koje se odobrava dodatno subvencioniranje kao članove kućanstva
– uređuje se rok u kojem su korisnik kredita i članovi kućanstva obvezni imati prijavljeno prebivalište
– uređuju se slučajevi u kojima nije potrebno vratiti uplaćena sredstva subvencija te se proširuju na prodaju stana ili kuće u slučaju izgradnje veće kuće.
Posljedice koje će proisteći donošenjem Zakona
Donošenjem predloženog Zakona osigurava se objava javnog poziva za svaku kalendarsku, odnosno proračunsku godinu do 31. prosinca 2023. godine.
Također se jasnije određuje da postojeći korisnici subvencioniranog kredita ne mogu ovo pravo koristiti više puta, te se dodatno definira status djece za koje se može odobriti dodatno subvencioniranje kredita.
Nadalje, propisuje se rok u kojem korisnik kredita i članovi njegovog kućanstva navedeni u zahtjevu trebaju imati prijavljeno prebivalište na adresi stana ili kuće a koji podatak se upisuje u ugovor o subvencioniranom kreditu. Dodatno se omogućava da se uplaćena sredstva subvencija ne moraju vratiti u državni proračun ako se stan ili kuća prodaju radi izgradnje veće kuće.
III.OCJENA I IZVORI SREDSTAVA POTREBNIH ZA PROVEDBU ZAKONA
Procjenjuje se da je za postizanje cilja predmetnog Zakona tijekom njegove primjene potrebno subvencionirati oko 4.000 kredita u jednoj kalendarskoj godini u maksimalnom iznosu ukupne kupoprodajne cijene stanova ili kuća od 750.000.000,00 kuna. Za ovu svrhu u državnom proračunu Republike Hrvatske na razdjelu Agencije za pravni promet i posredovanje nekretninama potrebno je osigurati dostatna sredstva. U 2021. godini osigurano je 263.500.000,00 kn (213.500.000,00 kn za plaćanje subvencija iz obveza do 2021. i 50.000.000,00 kn za nove subvencije koje će se odobriti u 2021. godini). Za 2022. i 2023. godinu osigurano je dodatnih 50.000.000,00 kn svake godine.
Također, financijska sredstva za izvršenje obveza Republike Hrvatske prema ugovorima sklopljenim na temelju ovoga Zakona osigurat će se u državnom proračunu Republike Hrvatske i nakon 31. prosinca 2023. godine, a sukladno obvezama iz ugovora.
IV.OBRAZLOŽENJE PRIJEDLOGA ZA DONOŠENJE ZAKONA PO HITNOM POSTUPKU
Donošenje ovoga Zakona predlaže se po hitnom postupku sukladno članku 204. Poslovnika Hrvatskoga sabora („Narodne novine“, broj 81/13, 113/16, 69/17, 29/18 53/20, 119/20-Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske i 123/20) iz osobito opravdanih razloga. Naime, potrebno je ovaj Zakon donijeti po hitnom postupku zbog proglašene epidemije na području Republike Hrvatske, te dodatno događaja potresa (22. ožujka 2020.g.) u tri županije, zbog čega se dodatno pojačao interes za čim brže rješavanje stambenog pitanja brojnih mladih obitelji.
Slijedom navedenog, a radi otklanjanja spomenutih nedostatka i poboljšanja učinkovitosti provedbe Zakona te daljnje financijske pomoći građanima Republike Hrvatske u skladu s indeksom razvijenosti grada ili općine gdje žive potrebno je donošenje ovoga Zakona.
KONAČNI PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O SUBVENCIONIRANJU STAMBENIH KREDITA
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PROSTORNOGA UREĐENJA, GRADITELJSTVA I DRŽAVNE IMOVINE
Članak 1.
U Zakonu o subvencioniranju stambenih kredita („ Narodne novine“, broj 65/17, 61/18 i 66/19) u članku 1. stavku 2. riječi: “31. prosinca 2020.“ zamjenjuju se riječima: “31. prosinca 2023.“.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PROSTORNOGA UREĐENJA, GRADITELJSTVA I DRŽAVNE IMOVINE
Članak 2.
U članku 8. iza stavka 3. dodaje se stavak 4. koji glasi:
„(4) Subvencioniranje kredita ne odobrava se za kupnju stana ili kuće odnosno za gradnju kuće podnositelju zahtjeva koji je pod uvjetima i na način propisan ovim Zakonom ranije sklopio ugovor o subvencioniranom kreditu.“
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PROSTORNOGA UREĐENJA, GRADITELJSTVA I DRŽAVNE IMOVINE
Članak 3.
U članku 13. stavku 1. riječi:“ Ako podnositelj zahtjeva ili član njegova kućanstva ima djecu koja u trenutku zaključenja ugovora o subvencioniranju stambenog kredita“ zamjenjuju se riječima: „Ako su članovi kućanstva podnositelja zahtjeva djeca koja u trenutku donošenja odluke APN-a o subvencioniranom kreditu“.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PROSTORNOGA UREĐENJA, GRADITELJSTVA I DRŽAVNE IMOVINE
Članak 4.
U članku 15. stavku 3. podstavku 2 iza riječi: „ lista“ dodaju se riječi: „i prijave prebivališta“.
U stavku 4. podstavku 2. iza riječi: „ lista“ dodaju se riječi: „i prijave prebivališta“.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PROSTORNOGA UREĐENJA, GRADITELJSTVA I DRŽAVNE IMOVINE
Članak 5.
U članku 22. u podstavku 2. iza riječi: „ korisnika kredita“ dodaju se riječi: „i članova kućanstva navedenih u zahtjevu“, a iza riječi: „ u roku od 30 dana od dana stupanja u posjed stana ili kuće“ stavlja se zarez i dodaju se riječi: „ sve do isteka roka od dvije godine nakon roka subvencioniranja kredita “.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PROSTORNOGA UREĐENJA, GRADITELJSTVA I DRŽAVNE IMOVINE
Članak 6.
U članku 24. stavku 2. iza riječi: „kuće“ dodaju se riječi: „ ili izgradnje kuće“.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PROSTORNOGA UREĐENJA, GRADITELJSTVA I DRŽAVNE IMOVINE
Članak 7.
Ovaj Zakon stupa na snagu osmoga dana od dana objave u „Narodnim novinama“.
O B R A Z L O Ž E NJ E
Uz članak 1.
Odredbama ovoga članka utvrđuje se novi rok do 31. prosinca 2023. godine u kojem Agencija za pravni promet i posredovanje nekretninama objavljuje javne pozive za svaku kalendarsku godinu .
Uz članak 2.
Odredbama ovoga članka jasnije se određuje u kojim slučajevima se ne odobrava subvencioniranje stambenog kredita.
Uz članak 3.
Odredbama ovoga članka jasnije se određuje rok u kojem je korisnik kredita i članovi kućanstva navedeni u ugovoru obvezni imati prijavljeno prebivalište na adresi stana ili kuće iz Ugovora o subvencioniranom kreditu .
Uz članak 4.
Odredbama ovoga članka jasnije se definira dokumentacija koju je potrebno priložiti zahtjevu.
Uz članak 5.
Odredbama ovoga članka jasnije se definira status djece kao članove kućanstva za koje se odobrava dodatno subvencioniranje stambenog kredita.
Uz članak 6.
Odredbama ovoga članka dodatno se uređuju slučajevi u kojima nije potrebno vratiti uplaćena sredstva subvencija te se proširuju na prodaju stana ili kuće u slučaju izgradnje veće kuće.
Uz članak 7.
Odredbom ovoga članka sukladno odredbi članka 90. Ustava Republike Hrvatske određuje se objava i dan stupanja na snagu ovoga Zakona.
ODREDBE VAŽEĆEG ZAKONA KOJE SE MIJENJAJU, ODNOSNO DOPUNJUJU
Članak 1.
(1) Ovim se Zakonom u svrhu poticanja demografske obnove društva, urbane regeneracije naselja te smanjenja iseljavanja mladih obitelji i pomoći građanima uređuje subvencioniranje stambenih kredita (u daljnjem tekstu: subvencioniranje kredita) koje građani uzimaju od kreditnih institucija za kupnju stana ili kuće odnosno gradnju kuće radi rješavanja svojeg stambenog pitanja.
(2) Subvencioniranje kredita Republike Hrvatske iz stavka 1. ovoga članka građani mogu zatražiti po javnim pozivima koje objavljuje Agencija za pravni promet i posredovanje nekretninama (u daljnjem tekstu: APN) na temelju članka 19. stavka 2. ovoga Zakona do 31. prosinca 2020., za svaku kalendarsku, odnosno proračunsku godinu.
Članak 8.
(1) Subvencioniranje kredita odobrava se samo za kupnju stana ili kuće odnosno za gradnju kuće, koja ima akt za građenje, odnosno koja ima akt za uporabu građevine, čija cijena s porezom na dodanu vrijednost po m² neto korisne površine stana ili kuće nije veća od 1500,00 eura u kunskoj protuvrijednosti prema srednjem deviznom tečaju Hrvatske narodne banke.
(2) Cijena po m² neto korisne površine stana ili kuće može biti veća od iznosa iz stavka 1. ovoga članka, ali se u tom slučaju njegova razlika ne subvencionira.
(3) Subvencioniranje kredita ne odobrava se za kupnju stana ili kuće odnosno za gradnju kuće koja je izgrađena u okviru programa društveno poticane stanogradnje za čiju gradnju Republika Hrvatska daje zajam javnih sredstava.
Članak 13.
(1) Ako podnositelj zahtjeva ili član njegova kućanstva ima djecu koja u trenutku zaključenja ugovora o subvencioniranju stambenog kredita nisu starija od 18 godina, dodatno se subvencionira kredit za jednu godinu po svakom djetetu, što se uređuje ugovorom o subvencioniranju stambenog kredita.
(2) Ako se kućanstvo korisnika kredita poveća rođenjem ili posvojenjem djeteta u roku iz članka 11. stavka 1. ovoga Zakona, dodatno se subvencionira kredit za dvije godine po svakom živorođenom ili posvojenom djetetu, a prema uvjetima iz zaključenog ugovora o subvencioniranom kreditu.
Članak 15.
(1) Zahtjev za subvencioniranje kredita zajedno sa zahtjevom za stambeni kredit podnosi se odabranoj kreditnoj instituciji.
(2) Zahtjev za subvencioniranje kredita mora sadržavati ime, prezime, prebivalište i osobni identifikacijski broj korisnika kredita te iznos kredita koji se traži i rok njegove otplate.
(3) Korisnik kredita uz zahtjev za subvencioniranje kredita iz stavka 1. ovoga članka za kupnju stana ili kuće, osim dokumenata koje traži odabrana kreditna institucija, prilaže:
– presliku osobne iskaznice
– presliku rodnog lista za maloljetno dijete
– predugovor odnosno ugovor o kupoprodaji stana ili kuće za čiju kupnju traži odobravanje kredita
– presliku zemljišnoknjižnog izvatka
– presliku akta za uporabu građevine u kojoj se nalazi stan ili presliku akta za uporabu kuće koju namjerava kupiti
– potvrdu Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo o upisu osobe u Hrvatski registar o osobama s invaliditetom
– javnobilježnički ovjerenu izjavu da u vlasništvu nema stan ili kuću koji su u takvom stanju uporabljivosti da postoje osnovni higijensko-tehnički uvjeti za život ili da u vlasništvu ima samo jedan stan ili kuću koji su u takvom stanju uporabljivosti da postoje osnovni higijensko-tehnički uvjeti za život, a koju prodaje radi kupnje većeg stana ili kuće zbog potreba vlastitog stanovanja i
– javnobilježnički ovjerenu izjavu bračnog ili izvanbračnog druga, životnog partnera ili neformalnog životnog partnera da nema u vlasništvu drugi stan ili kuću koji su u takvom stanju uporabljivosti da postoje osnovni higijensko-tehnički uvjeti za život ili da u vlasništvu ima samo jedan stan ili kuću koji su u takvom stanju uporabljivosti da postoje osnovni higijensko-tehnički uvjeti za život, a koju prodaje radi kupnje većeg stana ili kuće.
(4) Korisnik kredita uz zahtjev za subvencioniranje kredita iz stavka 1. ovoga članka za gradnju kuće, osim dokumenata koje traži odabrana kreditna institucija, prilaže:
– presliku osobne iskaznice
– presliku rodnog lista za maloljetno dijete
– presliku zemljišnoknjižnog izvatka
– presliku akta za građenje
– presliku troškovnika radova izrađenog na temelju glavnog odnosno izvedbenog projekta, iz kojeg je razvidna visina troškova izgradnje
– potvrdu Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo o upisu osobe u Hrvatski registar o osobama s invaliditetom
– javnobilježnički ovjerenu izjavu da u vlasništvu nema stan ili kuću koji su u takvom stanju uporabljivosti da postoje osnovni higijensko-tehnički uvjeti za život ili da u vlasništvu ima samo jedan stan ili kuću koji su u takvom stanju uporabljivosti da postoje osnovni higijensko-tehnički uvjeti za život, a koju prodaje radi gradnje veće kuće zbog potreba vlastitog stanovanja i
– javnobilježnički ovjerenu izjavu bračnog ili izvanbračnog druga, životnog partnera ili neformalnog životnog partnera da u vlasništvu nema drugi stan ili kuću koji su u takvom stanju uporabljivosti da postoje osnovni higijensko-tehnički uvjeti za život ili da u vlasništvu ima samo jedan stan ili kuću koji su u takvom stanju uporabljivosti da postoje osnovni higijensko-tehnički uvjeti za život, a koju prodaje radi gradnje veće kuće.
Članak 22.
Ugovor o subvencioniranom kreditu, uz ostalo, mora sadržavati:
– zabranu davanja u najam stana ili kuće za čiju se kupnju odnosno gradnju kredit odobrava, a prije isteka roka od dvije godine nakon roka subvencioniranja kredita
– obvezu prijave prebivališta korisnika kredita na adresi kupljenog stana ili kuće odnosno izgrađene kuće, u roku od 30 dana od dana stupanja u posjed stana ili kuće
– rok do kojeg se treba dostaviti uporabna dozvola ako se kredit odobrava za gradnju
– obvezu odabrane kreditne institucije na prijenos (povrat) sredstava uplaćenih na ime subvencioniranja kredita na račun APN-a u slučajevima propisanim člankom 24. ovoga Zakona.
Članak 24.
(1) Ako korisnik kredita prestane s otplatom subvencioniranoga kredita, ili odabrana kreditna institucija na temelju članka 29. ili 30. ovoga Zakona proglasi kredit dospjelim u cijelosti, ili stan ili kuću proda tijekom otplate kredita, kreditna institucija je dužna sredstva uplaćena na ime subvencioniranja kredita prenijeti na račun APN-a u roku od mjesec dana od nastupa takvog događaja, a koji ta sredstva uplaćuje u proračun Republike Hrvatske.
(2) Odredba stavka 1. ovoga članka ne primjenjuje se ako se kredit proglašava dospjelim po isteku roka od dvije godine nakon roka subvencioniranja kredita, niti ako se stan ili kuća prodaje radi kupnje većeg stana ili kuće.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PROSTORNOGA UREĐENJA, GRADITELJSTVA I DRŽAVNE IMOVINE