NACRT PRIJEDLOGA ZAKONA O IZMJENI I DOPUNI ZAKONA POTICANJU ULAGANJA, S KONAČNIM PRIJEDLOGOM
I. USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje ovoga Zakona sadržana je u odredbi članka 2. stavka 4. podstavka 1. Ustava Republike Hrvatske (Narodne novine, broj 85/2010 – pročišćeni tekst i 5/2014 - Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
II. OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE TREBAJU UREDITI PREDLOŽENIM ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
Ocjena stanja
Zakon o poticanju ulaganja donesen je 22. rujna 2015. godine, a stupio je na snagu 3. listopada 2015. godine (Narodne novine, broj 102/2015).
Zakonodavni okvir za poticanje ulaganja u Republici Hrvatskoj nalazi se na listi programa državnih potpora Republike Hrvatske, Broj klase Agencije za zaštitu tržišnog natjecanja o odobrenju (Klasa: 430-01/12-06/005; Ur.broj: 580-09-1/17-12-015; 30.07.2012.); broj odobrenja Europske komisije SA.35517, (2012/HR); datum odobrenja Europske komisije 27.05.2013.; Kategorija državne potpore (Regionalne potpore i potpore za usavršavanje), Referenca potpore kod Europske komisije (SA.35517 SA.38291).
Dana 22. ožujka, 2018. stupio je na snagu Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o poticanju ulaganja (Narodne novine, broj 25/18), kojim je uvedena nova poticajna mjera za projekte ulaganja u gospodarsko aktiviranje neaktivne državne imovine, zatim su dodatno pojednostavljeni kriteriji za ulaganje u centre za razvoj informacijsko-komunikacijskih sustava i softvera kao i za projekte ulaganja mikro-poduzetnika, čime je dodatno pojednostavljen i unaprijeđen postojeći sustav poticajnih mjera za projekte ulaganja u Republici Hrvatskoj.
Isto tako, dana 1. siječnja 2019. stupio je na snagu Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o poticanju ulaganja (Narodne novine, broj 2/19) kojima se, obzirom na ukidanje Agencije za investicije i konkurentnost, sve aktivnosti i nadležnosti Agencije za investicije i konkurentnost u području promicanja investicija u Republici Hrvatskoj, prenose na Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta.
Nadalje, dana 20. ožujka, 2020. stupio je na snagu Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o poticanju ulaganja (Narodne novine, broj 32/20) kojima se uvodi nova poticajna mjera za ulaganje u cilju jačanja produktivnosti gospodarskih subjekata u Republici Hrvatskoj - uvodi se potpora za modernizaciju poslovnih procesa – automatizacija, robotizacija i digitalizacija proizvodnih procesa a ta se nova poticajna mjera odnosi na projekte ulaganja isključivo u proizvodno-prerađivačkim aktivnostima. Osnovna namjena potpore za modernizaciju je unapređenje postojeće tehnološke razine poslovnih procesa unutar proizvodno- prerađivačke industrije i njena transformacija prema tehnološkoj razini industrije 4.0
Isto tako posljednjim izmjenama i dopunama zakona, a imajući u okviru recentne nepovoljne uvjete na tržištu rada u Republici Hrvatskoj, nepovoljne tržišne uvjete uzrokovane padom industrijske proizvodnjei padom potražnje roba i usluga na području Europske Unije nesumnjivo uzrokovanih epidemijom korona virusa u 2020. godini – uvedena je još jedna – prijelazna mjera kojom se korisnicima potpora za ulaganje omogućilo produljenje propisanog razdoblja očuvanja broja novootvorenih radnih mjesta povezanih s projektom ulaganja za tri godine u slučajevima kada je došlo do smanjenja propisanog broja novootvorenih radnih mjesta i to zbog nepovoljnih uvjeta na tržištu rada u Republici Hrvatskoj, odnosno zbog nepovoljnih tržišnih uvjeta uzrokovanih padom industrijske proizvodnjei padom potražnje roba i usluga na području Europske Unije nesumnjivo uzrokovanih epidemijom korona virusa.
Ovim prijedlogom Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o poticanju ulaganja, Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja uz već izvršeno usklađenje zakonodavnog okvira za poticanje ulaganja s Uredbom Komisije (EU) br. 651/2014 od 17. lipnja 2014. o izmjeni Uredbe EU br. 651/2014., o ocjenjivanju određenih kategorija potpora spojivima s unutarnjim tržištem u primjeni članka 107. i 108. Ugovora (SL L 187, 26. 6. 2014., str. 1.) i Uredbom Komisije (EU) 2017/1084 od 14. lipnja 2017. o izmjeni Uredbe (EU) br. 651/2014 u vezi s potporama za infrastrukture luka i zračnih luka, pragova za prijavu potpora za kulturu i očuvanje baštine i za potpore za sportsku i višenamjensku rekreativnu infrastrukturu te regionalnih operativnih programa potpora za najudaljenije regije i o izmjeni Uredbe (EU) br. 702/2014 u vezi s izračunavanjem prihvatljivihtroškova, dodatno usklađuje Zakon o poticanju ulaganja s Uredbom Komisije (EU) 2020/972 od 2. srpnja 2020. o izmjeni Uredbe (EU) br. 1407/2013 u pogledu njezina produljenja i o izmjeni Uredbe (EU) br. 651/2014 u pogledu njezina produljenja i odgovarajućih prilagodbi.“
Treba naglasiti, da se ovim prijedlogom uvode još tri dodatne poticajne mjere pomoći gospodarstvu a povezane su s posljedicama gospodarskih poremećaja uzrokovanih epidemijom korona virusa u 2020. godini, i to kako slijedi:
1.poduzetnicima u teškoćama, kako je propisano člankom 2. točkom 18. Uredbe Komisije (EU) br. 651/2014 od 17. lipnja2014. potpore za ulaganje u načelu se ne mogu odobriti, međutim u skladu s ovim Zakonom i to po usklađenju s odredbama Uredbe Komisije (EU) 2020/972 od 2. srpnja 2020., iznimno se mogu dodijeliti poduzetnicima koji na dan 31. prosinca 2019. nisu bili u poteškoćama, ali su u razdoblju od 1. siječnja 2020. do 30. lipnja 2021. postali poduzetnici u teškoćama – zbog pandemije COVID-19
2.nadalje, korisnik potpore za ulaganje mora potvrditi da dvije godine prije podnošenja prijave projekta ulaganja i dvije godine nakon završetka projekta ulaganja nije proveo tzv. „premještanje“ projekta unutar zajedničkog europskog gospodarskog prostora (gubitak radnih mjesta u istoj/sličnoj djelatnosti u prostoru iz kojeg se vrši premještanje projekta ulaganja). Međutim kada je riječ o obvezama preuzetima prije 31. prosinca 2019. godine, gubitak radnih mjesta u istoj ili sličnoj djelatnosti do kojeg dođe u razdoblju od 1. siječnja 2020. do 30. lipnja 2021 u nekom od objekata-projekata korisnika u zajedničkom europskom gospodarskom prostoru, ne smatra se premještanjem u smislu Zakona o poticanju ulaganja – zbog pandemije COVID-19
3.na kraju predložena je i dodatna prijelazna mjera za ublažavanje posljedica epidemije COVID-19, koja omogućuje korisnicima potpora za ulaganje da se za one projekte ulaganja čije se trogodišnje razdoblje realizacije projekta preklapa sa razdobljem početka epidemije COVID-19 omogući produljenje propisanog trogodišnjeg razdoblje realizacije projekta ulaganja za jednu godinu.
Poticanje ulaganja u Republici Hrvatskoj u smislu važećeg Zakona o poticanju ulaganja predstavlja sustav potpora za ulaganje i poticajnih mjera za pravovremeno ostvarenje potrebnih investicijskih aktivnosti te se njime određuju načini i rokovi ispunjenja svih potrebnih investicijskih aktivnosti, a u cilju uspješnog i vremenski određenog ostvarenja predmetnog investicijskog projekta na teritoriju Republike Hrvatske.
Predmetnim prijedlogom izmjena i dopuna Zakona o poticanju ulaganja osiguran je potreban pravni okvir kojim su stvorene pretpostavke za kontinuirano povećanje broja i kvalitete investicijskih projekata koji se realiziraju u Republici Hrvatskoj s ciljem:
podizanja tehnološke razine opremljenosti hrvatskog gospodarstva,
unosa nove opreme i suvremenih tehnologija,
rasta produktivnosti hrvatskih gospodarskih subjekata
rasta zaposlenosti i izobrazbe zaposlenika,
razvoja proizvoda i usluga više dodane vrijednosti,
Također, nacrt prijedloga izmjena i dopuna Zakona definiran je u okviru odredbi Zakona o državnim potporama, kao i u okviru odredbi pravne stečevine Europske unije. Nositelj poticajnih mjera u smislu predloženih izmjena i dopuna Zakona je poduzetnik - fizička osoba (obrtnik) koja je obveznik poreza na dobit ili trgovačko društvo, registrirani na teritoriju Republike Hrvatske, koji koriste poticajne mjere, odnosno kojima se odobravaju potpore za početno ulaganje.
Poticajne mjere uređene predmetnim Zakonom odnose se na projekte ulaganja i jačanja konkurentske sposobnosti u proizvodno-prerađivačkim aktivnostima, razvojno-inovacijskim aktivnostima, aktivnostima poslovne podrške i aktivnostima usluga visoke dodane vrijednosti.
Dosadašnja provedba zakonodavnog okvira za poticanje ulaganja pokazala je kako slijedi:
Temeljem Zakona o poticanju ulaganja (Narodne novine, broj 102/2015, 25/18, 114/18, 32/20) koji je na snazi od listopada 2015. godine i prethodnog Zakona o poticanju investicija i unapređenju investicijskog okruženja (Narodne novine, br. 111/2012, 28/2013) koji je bio na snazi od listopada 2012. godine, do listopada 2020. zaprimljeno je 1.300 prijava za korištenje potpora za projekte ulaganja malih, srednjih i velikih poduzetnika.
Od toga, 251 prijava se odnosi na projekte velikih poduzetnika, a 1.049 prijava na projekte malih i srednjih poduzetnika. Do listopada 2020. godine od zahtjeva je odustalo 90 poduzetnika, dok su 43 prijave odbijene.
Planirana visina ulaganja za ukupno 1.167 projekata ulaganja (odobreni projekti i projekti u obradi) iznosi preko 52,3 milijarde kuna uz planirano otvaranje skoro 29.000 novih radnih mjesta (28.629):
od toga 25,5 milijardi kuna i 10.961 novih radnih mjesta odnosi se na projekte ulaganja od strane velikih poduzetnika,
dok se više od 26,8 milijardi kuna uz planirano otvaranje 17.668 novih radna mjesta odnosi na projekte ulaganja malih i srednjih poduzetnika.
Najviše prijavljenih projekata realizira se u Gradu Zagrebu (18,9%), Splitsko-dalmatinskoj (10,9%), Zagrebačkoj (10,3%) i Varaždinskoj (7,2%) županiji.
Potvrdu o statusu korisnika potpore za ulaganje do listopada 2020. dobilo je 582 poduzetnika (556 trgovačkih društava i 26 obrta, odnosno 279 malih, 171 srednjih i 132 velika poduzetnika).
Od ukupnog broja korisnika, njih 19 je u međuvremenu odustalo od projekta ulaganja, dok je 1 poduzetnik iskoristio cijeli maksimalni intenzitet potpore za ulaganje kroz EU fondove.
Ukupna vrijednost 562 odobrena projekta ulaganja iznosi cca. 25 milijardi kuna uz otvaranje gotovo 18.500 novih radnih mjesta (18.491):
od toga 14,9 milijardi kuna i 8.461 novih radnih mjesta odnosi se na projekte ulaganja velikih poduzetnika
dok se na male i srednje poduzetnike odnose projekti ulaganja u vrijednosti od preko 10 milijardi kuna uz planirano otvaranje 10.030 novih radnih mjesta.
Osnovna pitanja koja se trebaju urediti zakonom te posljedice koje će donošenjem zakona proisteći
Temeljna pitanja koja se žele urediti predloženim nacrtom prijedloga izmjena i dopuna Zakona o poticanju ulaganja izravno su povezana sa ublažavanjem posljedica izazvanih pandemijom COVID-19, i to kako slijedi:
oomogućavanje dodjele potpore za ulaganje, iznimno poduzetnicima koji na dan 31. prosinca 2019. nisu bili u poteškoćama, ali su u razdoblju od 1. siječnja 2020. do 30. lipnja 2021. postali poduzetnici u teškoćama – zbog pandemije COVID-19
okada je riječ o obvezama (očuvanje radnih mjesta u istoj/sličnoj djelatnosti) preuzetima prije 31. prosinca 2019. godine, gubitak radnih mjesta u istoj ili sličnoj djelatnosti do kojeg dođe u razdoblju od 1. siječnja 2020. do 30. lipnja 2021 u nekom od objekata-projekata korisnika u zajedničkom europskom gospodarskom prostoru, ne smatra se premještanjem u smislu Zakona o poticanju ulaganja – zbog pandemije COVID-19
oomogućavanje korisnicima potpora za ulaganje da se za one projekte ulaganja čije se trogodišnje razdoblje realizacije projekta preklapa sa razdobljem početka epidemije COVID-19 omogući produljenje propisanog trogodišnjeg razdoblje realizacije projekta ulaganja za jednu godinu – zbog pandemije COVID-19
Zaključno, pitanja koja se predlažu urediti ovim izmjenama i dopunama zakona, pridonijet će:
>većoj izvjesnosti otvaranja planiranih novih radnih mjesta povezanih s projektom ulaganja
>većoj izvjesnosti očuvanja izvršenih materijalnih i nematerijalnih ulaganja i očuvanja novootvorenih radnih mjesta
III. OCJENA I IZVORI POTREBNIH SREDSTAVA ZA PROVOĐENJE ZAKONA
Sredstva potrebna za provedbu predmetnog Zakona osigurana su u Državnom proračunu Republike Hrvatske na razdjelu Ministarstva gospodarstva i održivog razvoja na aktivnosti A560004 – Provedba mjera za poticanje ulaganja. Trogodišnji planirani iznos sredstava na aktivnosti A 560004 iznosi kako slijedi: za 2021.godinu - 29 mil. Kuna, za 2022. godinu - 39 mil Kuna i za 2022. godinu - 49 mil. Kuna.
IV. OBRAZLOŽENJE RAZLOGA ZA DONOŠENJE ZAKONA PO HITNOM POSTUPKU
Razlozi za donošenje ovih Izmjena i dopuna Zakona o poticanju ulaganja po hitnom postupku, a sukladno članku 204. Poslovnika Hrvatskog sabora („Narodne novine“ broj 81/13,, 113/16, 69/17 i 29/18) očituju se u nepovoljnim uvjetima na tržištu rada u Republici Hrvatskoj i to posebno u proizvodno-prerađivačkoj industriji tijekom 2018. i 2019. godine s tendencijom takvog stanja i u 2020. godini.
Isto tako sukladno članku 204. Poslovnika Hrvatskog sabora predlaže se donošenje ovog zakona po hitnom postupku i to zbog osobito opravdanih razloga.
Naime tijekom razdoblja trajanja epidemije korona virusa COVID-19 te radi izbjegavanja nastupanja štetnih posljedica potrebno je izmijeniti predloženi zakon kako bi se ekonomskim mjerama dao dodatni poticaj:
1.što potpunijoj realizaciji već započetih investicijskih projekata,
2.planiranom otvaranju novih radnih mjesta povezanih s projektima ulaganja,
3.očuvanju materijalne osnove realiziranih projekata ulaganja u Republici Hrvatskoj,
4.očuvanju gospodarskih aktivnosti poslovnih subjekata u Republici Hrvatskoj čija je aktivnost smanjenja uslijed epidemije korona virusa.
KONAČNI PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O POTICANJU ULAGANJA
Članak 1.
U Zakonu o poticanju ulaganja (Narodne novine, broj 102/15, 25/18, 114/18 i 32/20)) članak 2. stavak 1. mijenja se i glasi:
„(1) Ovim se Zakonom uređuje provedbaUredbe Komisije (EU) br. 651/2014 od 17. lipnja 2014. o izmjeni Uredbe EU br. 651/2014., o ocjenjivanju određenih kategorija potpora spojivima s unutarnjim tržištem u primjeni članka 107. i 108. Ugovora (SL L 187, 26. 6. 2014., str. 1.),Uredba Komisije (EU) 2017/1084 od 14. lipnja 2017. o izmjeni Uredbe (EU) br. 651/2014 u vezi s potporama za infrastrukture luka i zračnih luka, pragova za prijavu potpora za kulturu i očuvanje baštine i za potpore za sportsku i višenamjensku rekreativnu infrastrukturu te regionalnih operativnih programa potpora za najudaljenije regije i o izmjeni Uredbe (EU) br. 702/2014 u vezi s izračunavanjem prihvatljivihtroškova, te Uredba Komisije (EU) 2020/972 od 2. srpnja 2020. o izmjeni Uredbe (EU) br. 1407/2013 u pogledu njezina produljenja i o izmjeni Uredbe (EU) br. 651/2014 u pogledu njezina produljenja i odgovarajućih prilagodbi.“.
Članak 2.
U članku 6. stavku 1. točka 11., podtočka b) mijenja se i glasi:
„b) Ovaj Zakon predviđa gornju vrijednost potpore u obliku poreznih pogodnosti, koja osigurava da ne dođe do prekoračenja primjenjivogpraga.“.
U stavku 2. dodaju se točke 15., 16. i 17. koje glase:
„15. za sektor trgovine
16. za sektore gradnje i poslovanja nekretninama
17. za sektore vodnog gospodarstva, gospodarenja otpadom i sanacije okoliša“.
PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Članak 3.
Državne potpore u skladu s ovim Zakonom mogu se dodijeliti poduzetnicima koji na dan 31. prosinca 2019. nisu bili u poteškoćama, ali su u razdoblju od 1. siječnja 2020. do 30. lipnja 2021. postali poduzetnici u teškoćama.
Članak 4.
Kada je riječ o obvezama preuzetima prije 31. prosinca 2019., gubitak radnih mjesta u istoj ili sličnoj djelatnosti do kojeg dođe u razdoblju od 1. siječnja 2020. do 30. lipnja 2021. u nekom od objekata-projekata korisnika u zajedničkom europskom gospodarskom prostoru, ne smatra se premještanjem u smislu članka 6. stavka 4. Zakona.
Članak 5.
(1) Za one korisnike i prijavitelje potpore za ulaganje po Zakonu o poticanju ulaganja (NN 102/15, 25/18, 114/18, 32/20) čiji su projekti ulaganja započeli u razdoblju od 12. ožujka 2017. godine do 30. lipnja 2020. godine, odnosno za one projekte ulaganja čije je trogodišnje razdoblje realizacije projekta unutar razdoblja početka epidemije COVID-19, trogodišnje razdoblje realizacije projekta ulaganja produljuje se za jednu godinu u cilju realizacije ukupnih planiranih ulaganja i otvaranja novih radnih mjesta povezanih s projektom ulaganja.
(2) Za ostvarenje prava iz stavka 1. ovoga članka korisnici i prijavitelji potpore za ulaganje dužni su podnijeti pisani zahtjev nadležnom ministarstvu u roku od 90 dana od dana stupanja na snagu ovoga zakona.
Članak 6.
Ovaj Zakon stupa na snagu prvog dana od dana objave u Narodnim novinama.
OBRAZLOŽENJE
Uz članak 1.
Odredbom se definira da se uz provedbuUredbe Komisije (EU) br. 651/2014 od 17. lipnja 2014. o izmjeni Uredbe EU br. 651/2014., o ocjenjivanju određenih kategorija potpora spojivima s unutarnjim tržištem u primjeni članka 107. i 108. Ugovora (SL L 187, 26. 6. 2014., str. 1.) i Uredba Komisije (EU) 2017/1084 od 14. lipnja 2017. o izmjeni Uredbe (EU) br. 651/2014 u vezi s potporama za infrastrukture luka i zračnih luka, pragova za prijavu potpora za kulturu i očuvanje baštine i za potpore za sportsku i višenamjensku rekreativnu infrastrukturu te regionalnih operativnih programa potpora za najudaljenije regije i o izmjeni Uredbe (EU) br. 702/2014 u vezi s izračunavanjem prihvatljivihtroškova, uređuje i provedba Uredbe Komisije (EU) 2020/972 od 2. srpnja 2020. o izmjeni Uredbe (EU) br. 1407/2013 u pogledu njezina produljenja i o izmjeni Uredbe (EU) br. 651/2014 u pogledu njezina produljenja i odgovarajućih prilagodbi.
Uz članak 2.
Odredbom se ukida obveza diskontiranja obroka (u obliku poreznih pogodnosti) na temelju diskontnih stopa primjenjivih u raznim trenucima kad porezna pogodnost stupi na snagu, već se obveza diskontiranja obroka treba diskontirati na njihovu vrijednost u trenutku dodjele potpore. Isto tako odredbom se definira za koje sektore se regionalne državne potpore u skladu s Zakonom ne mogu dodijeliti.
Uz članak 3.
Odredbom se definira da se poduzetnicima koji na dan 31. prosinca 2019. nisu bili u poteškoćama, ali su u razdoblju od 1. siječnja 2020. do 30. lipnja 2021. postali poduzetnici u teškoćama može dodijeliti državna potpora za ulaganje u skladu sa Zakonom.
Uz članak 4.
Odredbom se definira da kad je riječ o obvezama preuzetima prije 31. prosinca 2019., gubitak radnih mjesta u istoj ili sličnoj djelatnosti do kojeg dođe u razdoblju od 1. siječnja 2020. do 30. lipnja 2021. u nekom od objekata-projekata korisnika u zajedničkom europskom gospodarskom prostoru, to se ne smatra premještanjem u smislu članka 6. stavka 4. Zakona.
Uz članak 5.
Odredbom se definira za koje korisnike i prijavitelje potpore za ulaganje se primjenjuje jednogodišnje produljenje trogodišnjeg razdoblja realizacije projekta ulaganja ovisno o datumu kada je realizacija projekta započela, odnosno za one projekte ulaganja čije je trogodišnje razdoblje realizacije projekta unutar razdoblja početka epidemije COVID-19.
Isto tako odredba definira u kojem roku se podnosi pisani zahtjev nadležnom ministarstvu za ostvarenje prava iz stavka 1. tog članka.
Uz članak 6.
Odredbom se definira datum stupanja na snagu zakona i to prvog dana od dana objave u Narodnim novinama zbog hitnosti njegove primjene radi ublažavanja posljedica smanjenja gospodarskih aktivnosti uslijed epidemije korona virusa.
NACRT PRIJEDLOGA ZAKONA O IZMJENI I DOPUNI ZAKONA POTICANJU ULAGANJA, S KONAČNIM PRIJEDLOGOM
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
I. USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje ovoga Zakona sadržana je u odredbi članka 2. stavka 4. podstavka 1. Ustava Republike Hrvatske (Narodne novine, broj 85/2010 – pročišćeni tekst i 5/2014 - Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
II. OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE TREBAJU UREDITI PREDLOŽENIM ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
Ocjena stanja
Zakon o poticanju ulaganja donesen je 22. rujna 2015. godine, a stupio je na snagu 3. listopada 2015. godine ( Narodne novine, broj 102/2015).
Zakonodavni okvir za poticanje ulaganja u Republici Hrvatskoj nalazi se na listi programa državnih potpora Republike Hrvatske, Broj klase Agencije za zaštitu tržišnog natjecanja o odobrenju (Klasa: 430-01/12-06/005; Ur.broj: 580-09-1/17-12-015; 30.07.2012.); broj odobrenja Europske komisije SA.35517, (2012/HR); datum odobrenja Europske komisije 27.05.2013.; Kategorija državne potpore (Regionalne potpore i potpore za usavršavanje), Referenca potpore kod Europske komisije (SA.35517 SA.38291).
Dana 22. ožujka, 2018. stupio je na snagu Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o poticanju ulaganja (Narodne novine, broj 25/18), kojim je uvedena nova poticajna mjera za projekte ulaganja u gospodarsko aktiviranje neaktivne državne imovine, zatim su dodatno pojednostavljeni kriteriji za ulaganje u centre za razvoj informacijsko-komunikacijskih sustava i softvera kao i za projekte ulaganja mikro-poduzetnika, čime je dodatno pojednostavljen i unaprijeđen postojeći sustav poticajnih mjera za projekte ulaganja u Republici Hrvatskoj.
Isto tako, dana 1. siječnja 2019. stupio je na snagu Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o poticanju ulaganja (Narodne novine, broj 2/19) kojima se, obzirom na ukidanje Agencije za investicije i konkurentnost, sve aktivnosti i nadležnosti Agencije za investicije i konkurentnost u području promicanja investicija u Republici Hrvatskoj, prenose na Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta.
Nadalje, dana 20. ožujka, 2020. stupio je na snagu Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o poticanju ulaganja (Narodne novine, broj 32/20) kojima se uvodi nova poticajna mjera za ulaganje u cilju jačanja produktivnosti gospodarskih subjekata u Republici Hrvatskoj - uvodi se p otpora za modernizaciju poslovnih procesa – automatizacija, robotizacija i digitalizacija proizvodnih procesa a ta se nova poticajna mjera odnosi na projekte ulaganja isključivo u proizvodno-prerađivačkim aktivnostima. Osnovna namjena potpore za modernizaciju je unapređenje postojeće tehnološke razine poslovnih procesa unutar proizvodno- prerađivačke industrije i njena transformacija prema tehnološkoj razini industrije 4.0
Isto tako posljednjim izmjenama i dopunama zakona, a imajući u okviru recentne nepovoljne uvjete na tržištu rada u Republici Hrvatskoj, nepovoljne tržišne uvjete uzrokovane padom industrijske proizvodnje i padom potražnje roba i usluga na području Europske Unije nesumnjivo uzrokovanih epidemijom korona virusa u 2020. godini – uvedena je još jedna – prijelazna mjera kojom se korisnicima potpora za ulaganje omogućilo produljenje propisanog razdoblja očuvanja broja novootvorenih radnih mjesta povezanih s projektom ulaganja za tri godine u slučajevima kada je došlo do smanjenja propisanog broja novootvorenih radnih mjesta i to zbog nepovoljnih uvjeta na tržištu rada u Republici Hrvatskoj, odnosno zbog nepovoljnih tržišnih uvjeta uzrokovanih padom industrijske proizvodnje i padom potražnje roba i usluga na području Europske Unije nesumnjivo uzrokovanih epidemijom korona virusa .
Ovim prijedlogom Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o poticanju ulaganja, Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja uz već izvršeno usklađenje zakonodavnog okvira za poticanje ulaganja s Uredbom Komisije (EU) br. 651/2014 od 17. lipnja 2014. o izmjeni Uredbe EU br. 651/2014., o ocjenjivanju određenih kategorija potpora spojivima s unutarnjim tržištem u primjeni članka 107. i 108. Ugovora (SL L 187, 26. 6. 2014., str. 1.) i Uredbom Komisije (EU) 2017/1084 od 14. lipnja 2017. o izmjeni Uredbe (EU) br. 651/2014 u vezi s potporama za infrastrukture luka i zračnih luka, pragova za prijavu potpora za kulturu i očuvanje baštine i za potpore za sportsku i višenamjensku rekreativnu infrastrukturu te regionalnih operativnih programa potpora za najudaljenije regije i o izmjeni Uredbe (EU) br. 702/2014 u vezi s izračunavanjem prihvatljivih troškova, dodatno usklađuje Zakon o poticanju ulaganja s Uredbom Komisije (EU) 2020/972 od 2. srpnja 2020. o izmjeni Uredbe (EU) br. 1407/2013 u pogledu njezina produljenja i o izmjeni Uredbe (EU) br. 651/2014 u pogledu njezina produljenja i odgovarajućih prilagodbi.“
Treba naglasiti, da se ovim prijedlogom uvode još tri dodatne poticajne mjere pomoći gospodarstvu a povezane su s posljedicama gospodarskih poremećaja uzrokovanih epidemijom korona virusa u 2020. godini, i to kako slijedi:
1. poduzetnicima u teškoćama, kako je propisano člankom 2. točkom 18. Uredbe Komisije (EU) br. 651/2014 od 17. lipnja 2014. potpore za ulaganje u načelu se ne mogu odobriti, međutim u skladu s ovim Zakonom i to po usklađenju s odredbama Uredbe Komisije (EU) 2020/972 od 2. srpnja 2020., iznimno se mogu dodijeliti poduzetnicima koji na dan 31. prosinca 2019. nisu bili u poteškoćama, ali su u razdoblju od 1. siječnja 2020. do 30. lipnja 2021. postali poduzetnici u teškoćama – zbog pandemije COVID-19
2. nadalje, korisnik potpore za ulaganje mora potvrditi da dvije godine prije podnošenja prijave projekta ulaganja i dvije godine nakon završetka projekta ulaganja nije proveo tzv. „premještanje“ projekta unutar zajedničkog europskog gospodarskog prostora (gubitak radnih mjesta u istoj/sličnoj djelatnosti u prostoru iz kojeg se vrši premještanje projekta ulaganja). Međutim kada je riječ o obvezama preuzetima prije 31. prosinca 2019. godine, gubitak radnih mjesta u istoj ili sličnoj djelatnosti do kojeg dođe u razdoblju od 1. siječnja 2020. do 30. lipnja 2021 u nekom od objekata-projekata korisnika u zajedničkom europskom gospodarskom prostoru, ne smatra se premještanjem u smislu Zakona o poticanju ulaganja – zbog pandemije COVID-19
3. na kraju predložena je i dodatna prijelazna mjera za ublažavanje posljedica epidemije COVID-19, koja omogućuje korisnicima potpora za ulaganje da se za one projekte ulaganja čije se trogodišnje razdoblje realizacije projekta preklapa sa razdobljem početka epidemije COVID-19 omogući produljenje propisanog trogodišnjeg razdoblje realizacije projekta ulaganja za jednu godinu.
Poticanje ulaganja u Republici Hrvatskoj u smislu važećeg Zakona o poticanju ulaganja predstavlja sustav potpora za ulaganje i poticajnih mjera za pravovremeno ostvarenje potrebnih investicijskih aktivnosti te se njime određuju načini i rokovi ispunjenja svih potrebnih investicijskih aktivnosti, a u cilju uspješnog i vremenski određenog ostvarenja predmetnog investicijskog projekta na teritoriju Republike Hrvatske.
Predmetnim prijedlogom izmjena i dopuna Zakona o poticanju ulaganja osiguran je potreban pravni okvir kojim su stvorene pretpostavke za kontinuirano povećanje broja i kvalitete investicijskih projekata koji se realiziraju u Republici Hrvatskoj s ciljem:
podizanja tehnološke razine opremljenosti hrvatskog gospodarstva,
unosa nove opreme i suvremenih tehnologija,
rasta produktivnosti hrvatskih gospodarskih subjekata
rasta zaposlenosti i izobrazbe zaposlenika,
razvoja proizvoda i usluga više dodane vrijednosti,
povećanja poduzetničke konkurentnosti, ravnomjernog regionalnog razvoja,
gospodarskog aktiviranja postojeće neaktivne imovine u vlasništvu Republike Hrvatske
porasta produktivnosti gospodarskih subjekata proizvodno-prerađivačkih sektora
Također, nacrt prijedloga izmjena i dopuna Zakona definiran je u okviru odredbi Zakona o državnim potporama, kao i u okviru odredbi pravne stečevine Europske unije. Nositelj poticajnih mjera u smislu predloženih izmjena i dopuna Zakona je poduzetnik - fizička osoba (obrtnik) koja je obveznik poreza na dobit ili trgovačko društvo, registrirani na teritoriju Republike Hrvatske, koji koriste poticajne mjere, odnosno kojima se odobravaju potpore za početno ulaganje.
Poticajne mjere uređene predmetnim Zakonom odnose se na projekte ulaganja i jačanja konkurentske sposobnosti u proizvodno-prerađivačkim aktivnostima, razvojno-inovacijskim aktivnostima, aktivnostima poslovne podrške i aktivnostima usluga visoke dodane vrijednosti.
Dosadašnja provedba zakonodavnog okvira za poticanje ulaganja pokazala je kako slijedi:
Temeljem Zakona o poticanju ulaganja (Narodne novine, broj 102/2015, 25/18, 114/18, 32/20) koji je na snazi od listopada 2015. godine i prethodnog Zakona o poticanju investicija i unapređenju investicijskog okruženja (Narodne novine, br. 111/2012, 28/2013) koji je bio na snazi od listopada 2012. godine, do listopada 2020. zaprimljeno je 1.300 prijava za korištenje potpora za projekte ulaganja malih, srednjih i velikih poduzetnika.
Od toga, 251 prijava se odnosi na projekte velikih poduzetnika, a 1.049 prijava na projekte malih i srednjih poduzetnika. Do listopada 2020. godine od zahtjeva je odustalo 90 poduzetnika, dok su 43 prijave odbijene.
Planirana visina ulaganja za ukupno 1.167 projekata ulaganja (odobreni projekti i projekti u obradi) iznosi preko 52,3 milijarde kuna uz planirano otvaranje skoro 29.000 novih radnih mjesta (28.629):
od toga 25,5 milijardi kuna i 10.961 novih radnih mjesta odnosi se na projekte ulaganja od strane velikih poduzetnika,
dok se više od 26,8 milijardi kuna uz planirano otvaranje 17.668 novih radna mjesta odnosi na projekte ulaganja malih i srednjih poduzetnika.
Najviše prijavljenih projekata realizira se u Gradu Zagrebu (18,9%), Splitsko-dalmatinskoj (10,9%), Zagrebačkoj (10,3%) i Varaždinskoj (7,2%) županiji.
Potvrdu o statusu korisnika potpore za ulaganje do listopada 2020. dobilo je 582 poduzetnika (556 trgovačkih društava i 26 obrta, odnosno 279 malih, 171 srednjih i 132 velika poduzetnika).
Od ukupnog broja korisnika, njih 19 je u međuvremenu odustalo od projekta ulaganja, dok je 1 poduzetnik iskoristio cijeli maksimalni intenzitet potpore za ulaganje kroz EU fondove.
Ukupna vrijednost 562 odobrena projekta ulaganja iznosi cca. 25 milijardi kuna uz otvaranje gotovo 18.500 novih radnih mjesta (18.491):
od toga 14,9 milijardi kuna i 8.461 novih radnih mjesta odnosi se na projekte ulaganja velikih poduzetnika
dok se na male i srednje poduzetnike odnose projekti ulaganja u vrijednosti od preko 10 milijardi kuna uz planirano otvaranje 10.030 novih radnih mjesta.
Osnovna pitanja koja se trebaju urediti zakonom te posljedice koje će donošenjem zakona proisteći
Temeljna pitanja koja se žele urediti predloženim nacrtom prijedloga izmjena i dopuna Zakona o poticanju ulaganja izravno su povezana sa ublažavanjem posljedica izazvanih pandemijom COVID-19, i to kako slijedi:
o omogućavanje dodjele potpore za ulaganje, iznimno poduzetnicima koji na dan 31. prosinca 2019. nisu bili u poteškoćama, ali su u razdoblju od 1. siječnja 2020. do 30. lipnja 2021. postali poduzetnici u teškoćama – zbog pandemije COVID-19
o kada je riječ o obvezama (očuvanje radnih mjesta u istoj/sličnoj djelatnosti) preuzetima prije 31. prosinca 2019. godine, gubitak radnih mjesta u istoj ili sličnoj djelatnosti do kojeg dođe u razdoblju od 1. siječnja 2020. do 30. lipnja 2021 u nekom od objekata-projekata korisnika u zajedničkom europskom gospodarskom prostoru, ne smatra se premještanjem u smislu Zakona o poticanju ulaganja – zbog pandemije COVID-19
o omogućavanje korisnicima potpora za ulaganje da se za one projekte ulaganja čije se trogodišnje razdoblje realizacije projekta preklapa sa razdobljem početka epidemije COVID-19 omogući produljenje propisanog trogodišnjeg razdoblje realizacije projekta ulaganja za jednu godinu – zbog pandemije COVID-19
Zaključno, pitanja koja se predlažu urediti ovim izmjenama i dopunama zakona, pridonijet će:
> većoj izvjesnosti realizacije ukupnih planiranih troškova ulaganja
> većoj izvjesnosti otvaranja planiranih novih radnih mjesta povezanih s projektom ulaganja
> većoj izvjesnosti očuvanja izvršenih materijalnih i nematerijalnih ulaganja i očuvanja novootvorenih radnih mjesta
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
III. OCJENA I IZVORI POTREBNIH SREDSTAVA ZA PROVOĐENJE ZAKONA
Sredstva potrebna za provedbu predmetnog Zakona osigurana su u Državnom proračunu Republike Hrvatske na razdjelu Ministarstva gospodarstva i održivog razvoja na aktivnosti A560004 – Provedba mjera za poticanje ulaganja. Trogodišnji planirani iznos sredstava na aktivnosti A 560004 iznosi kako slijedi: za 2021.godinu - 29 mil. Kuna, za 2022. godinu - 39 mil Kuna i za 2022. godinu - 49 mil. Kuna.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
IV. OBRAZLOŽENJE RAZLOGA ZA DONOŠENJE ZAKONA PO HITNOM POSTUPKU
Razlozi za donošenje ovih Izmjena i dopuna Zakona o poticanju ulaganja po hitnom postupku, a sukladno članku 204. Poslovnika Hrvatskog sabora („Narodne novine“ broj 81/13,, 113/16, 69/17 i 29/18) očituju se u nepovoljnim uvjetima na tržištu rada u Republici Hrvatskoj i to posebno u proizvodno-prerađivačkoj industriji tijekom 2018. i 2019. godine s tendencijom takvog stanja i u 2020. godini.
Isto tako sukladno članku 204. Poslovnika Hrvatskog sabora predlaže se donošenje ovog zakona po hitnom postupku i to zbog osobito opravdanih razloga.
Naime tijekom razdoblja trajanja epidemije korona virusa COVID-19 te radi izbjegavanja nastupanja štetnih posljedica potrebno je izmijeniti predloženi zakon kako bi se ekonomskim mjerama dao dodatni poticaj:
1. što potpunijoj realizaciji već započetih investicijskih projekata,
2. planiranom otvaranju novih radnih mjesta povezanih s projektima ulaganja,
3. očuvanju materijalne osnove realiziranih projekata ulaganja u Republici Hrvatskoj,
4. očuvanju gospodarskih aktivnosti poslovnih subjekata u Republici Hrvatskoj čija je aktivnost smanjenja uslijed epidemije korona virusa.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
KONAČNI PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O POTICANJU ULAGANJA
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Članak 1.
U Zakonu o poticanju ulaganja (Narodne novine, broj 102/15, 25/18, 114/18 i 32/20)) članak 2. stavak 1. mijenja se i glasi:
„(1) Ovim se Zakonom uređuje provedba Uredbe Komisije (EU) br. 651/2014 od 17. lipnja 2014. o izmjeni Uredbe EU br. 651/2014., o ocjenjivanju određenih kategorija potpora spojivima s unutarnjim tržištem u primjeni članka 107. i 108. Ugovora (SL L 187, 26. 6. 2014., str. 1.), Uredba Komisije (EU) 2017/1084 od 14. lipnja 2017. o izmjeni Uredbe (EU) br. 651/2014 u vezi s potporama za infrastrukture luka i zračnih luka, pragova za prijavu potpora za kulturu i očuvanje baštine i za potpore za sportsku i višenamjensku rekreativnu infrastrukturu te regionalnih operativnih programa potpora za najudaljenije regije i o izmjeni Uredbe (EU) br. 702/2014 u vezi s izračunavanjem prihvatljivih troškova, te Uredba Komisije (EU) 2020/972 od 2. srpnja 2020. o izmjeni Uredbe (EU) br. 1407/2013 u pogledu njezina produljenja i o izmjeni Uredbe (EU) br. 651/2014 u pogledu njezina produljenja i odgovarajućih prilagodbi.“.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Članak 2.
U članku 6. stavku 1. točka 11., podtočka b) mijenja se i glasi:
„b) Ovaj Zakon predviđa gornju vrijednost potpore u obliku poreznih pogodnosti, koja osigurava da ne dođe do prekoračenja primjenjivog praga.“.
U stavku 2. dodaju se točke 15., 16. i 17. koje glase:
„15. za sektor trgovine
16. za sektore gradnje i poslovanja nekretninama
17. za sektore vodnog gospodarstva, gospodarenja otpadom i sanacije okoliša“.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Članak 3.
Državne potpore u skladu s ovim Zakonom mogu se dodijeliti poduzetnicima koji na dan 31. prosinca 2019. nisu bili u poteškoćama, ali su u razdoblju od 1. siječnja 2020. do 30. lipnja 2021. postali poduzetnici u teškoćama.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Članak 4.
Kada je riječ o obvezama preuzetima prije 31. prosinca 2019., gubitak radnih mjesta u istoj ili sličnoj djelatnosti do kojeg dođe u razdoblju od 1. siječnja 2020. do 30. lipnja 2021. u nekom od objekata-projekata korisnika u zajedničkom europskom gospodarskom prostoru, ne smatra se premještanjem u smislu članka 6. stavka 4. Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Članak 5.
(1) Za one korisnike i prijavitelje potpore za ulaganje po Zakonu o poticanju ulaganja (NN 102/15, 25/18, 114/18, 32/20) čiji su projekti ulaganja započeli u razdoblju od 12. ožujka 2017. godine do 30. lipnja 2020. godine, odnosno za one projekte ulaganja čije je trogodišnje razdoblje realizacije projekta unutar razdoblja početka epidemije COVID-19, trogodišnje razdoblje realizacije projekta ulaganja produljuje se za jednu godinu u cilju realizacije ukupnih planiranih ulaganja i otvaranja novih radnih mjesta povezanih s projektom ulaganja.
(2) Za ostvarenje prava iz stavka 1. ovoga članka korisnici i prijavitelji potpore za ulaganje dužni su podnijeti pisani zahtjev nadležnom ministarstvu u roku od 90 dana od dana stupanja na snagu ovoga zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Članak 6.
Ovaj Zakon stupa na snagu prvog dana od dana objave u Narodnim novinama.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
OBRAZLOŽENJE
Uz članak 1.
Odredbom se definira da se uz provedbu Uredbe Komisije (EU) br. 651/2014 od 17. lipnja 2014. o izmjeni Uredbe EU br. 651/2014., o ocjenjivanju određenih kategorija potpora spojivima s unutarnjim tržištem u primjeni članka 107. i 108. Ugovora (SL L 187, 26. 6. 2014., str. 1.) i Uredba Komisije (EU) 2017/1084 od 14. lipnja 2017. o izmjeni Uredbe (EU) br. 651/2014 u vezi s potporama za infrastrukture luka i zračnih luka, pragova za prijavu potpora za kulturu i očuvanje baštine i za potpore za sportsku i višenamjensku rekreativnu infrastrukturu te regionalnih operativnih programa potpora za najudaljenije regije i o izmjeni Uredbe (EU) br. 702/2014 u vezi s izračunavanjem prihvatljivih troškova, uređuje i provedba Uredbe Komisije (EU) 2020/972 od 2. srpnja 2020. o izmjeni Uredbe (EU) br. 1407/2013 u pogledu njezina produljenja i o izmjeni Uredbe (EU) br. 651/2014 u pogledu njezina produljenja i odgovarajućih prilagodbi.
Uz članak 2.
Odredbom se ukida obveza diskontiranja obroka (u obliku poreznih pogodnosti) na temelju diskontnih stopa primjenjivih u raznim trenucima kad porezna pogodnost stupi na snagu, već se obveza diskontiranja obroka treba diskontirati na njihovu vrijednost u trenutku dodjele potpore. Isto tako odredbom se definira za koje sektore se regionalne državne potpore u skladu s Zakonom ne mogu dodijeliti.
Uz članak 3.
Odredbom se definira da se poduzetnicima koji na dan 31. prosinca 2019. nisu bili u poteškoćama, ali su u razdoblju od 1. siječnja 2020. do 30. lipnja 2021. postali poduzetnici u teškoćama može dodijeliti državna potpora za ulaganje u skladu sa Zakonom.
Uz članak 4.
Odredbom se definira da kad je riječ o obvezama preuzetima prije 31. prosinca 2019., gubitak radnih mjesta u istoj ili sličnoj djelatnosti do kojeg dođe u razdoblju od 1. siječnja 2020. do 30. lipnja 2021. u nekom od objekata-projekata korisnika u zajedničkom europskom gospodarskom prostoru, to se ne smatra premještanjem u smislu članka 6. stavka 4. Zakona.
Uz članak 5.
Odredbom se definira za koje korisnike i prijavitelje potpore za ulaganje se primjenjuje jednogodišnje produljenje trogodišnjeg razdoblja realizacije projekta ulaganja ovisno o datumu kada je realizacija projekta započela, odnosno za one projekte ulaganja čije je trogodišnje razdoblje realizacije projekta unutar razdoblja početka epidemije COVID-19 .
Isto tako odredba definira u kojem roku se podnosi pisani zahtjev nadležnom ministarstvu za ostvarenje prava iz stavka 1. tog članka.
Uz članak 6.
Odredbom se definira datum stupanja na snagu zakona i to prvog dana od dana objave u Narodnim novinama zbog hitnosti njegove primjene radi ublažavanja posljedica smanjenja gospodarskih aktivnosti uslijed epidemije korona virusa.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja