Na temelju članka 10. stavka 5. Zakona o pravima žrtava seksualnog nasilja za vrijeme oružane agresije na Republiku Hrvatsku u Domovinskom ratu („Narodne novine“ broj 64/15), ministar branitelja donosi
PRAVILNIK
O USTROJSTVU I NAČINU RADA
POVJERENSTVA ZA ŽRTVE SEKSUALNOG NASILJA
I. TEMELJNE ODREDBE
Članak 1.
Ovim se Pravilnikom uređuje ustrojstvo, način rada i donošenja odluka, obrasci nalaza i mišljenja te druga važna pitanja za rad Povjerenstva za žrtve seksualnog nasilja (u daljnjem tekstu: Povjerenstvo) sukladno Zakonu o pravima žrtava seksualnog nasilja za vrijeme oružane agresije na Republiku Hrvatsku u Domovinskom ratu (u daljnjem tekstu: Zakon).
Članak 2.
Izrazi rodnog značenja koji se koriste u ovom Pravilniku su neutralni i odnose se jednako na muški i ženski rod.
II. IMENOVANJE ČLANOVA POVJERENSTVA
Članak 3.
Ministarstvo nadležno za branitelje (u daljnjem tekstu: Ministarstvo) objavljuje javni poziv za prijavu kandidata za člana odnosno zamjenika člana Povjerenstva u trajanju od 30 dana s naznačenim uvjetima i rokom za prijavu.
Članak 4.
(1)Ministar nadležan za branitelje (u daljnjem tekstu: ministar) će zatražiti od ministra nadležnog za zdravlje da dostavi obrazloženi prijedlog kandidata za člana odnosno zamjenika člana Povjerenstva doktora medicine specijalista psihijatrije, infektologije, internističke onkologije, ginekologije, dermatologije i venerologije, koji zadovoljavaju uvjete propisane Zakonom.
(2)Za svakog člana odnosno zamjenika člana iz stavka 1. ovoga članka ministar nadležan za zdravlje predložit će kandidate vodeći računa o rodnoj ravnopravnosti.
Članak 5.
Prijava zainteresiranog kandidata temeljem objavljenog javnog poziva iz članka 3. ovoga Pravilnika mora sadržavati:
zamolbu
životopis
dokaz o državljanstvu Republike Hrvatske (presliku osobne iskaznice, putovnice ili domovnice)
dokaz o odgovarajućem stupnju obrazovanja (presliku diplome)
dokaz o najmanje 10 godina radnog iskustva u struci (elektronički zapis o podacima evidentiranim u matičnoj evidenciji Hrvatskog zavoda za mirovinsko osiguranje odnosno presliku radne knjižice)
uvjerenje nadležnog suda da kandidat nije osuđivan odnosno da se ne vodi kazneni postupak (ne stariji od šest mjeseci)
presliku odobrenja za samostalan rad (licenca) za doktore medicine
(2)Uvjeti za ostvarivanje prava prednosti pri imenovanju članova i zamjenika članova Povjerenstva, propisani Zakonom, moraju biti istaknuti u prijavi (zamolbi) te potkrijepljeni činjenicama odnosno dokazima o:
iskustvu rada s ratnim stradalnicima, odnosno žrtvama seksualnog nasilja
iskustvu rada na kaznenim predmetima, odnosno postupcima vezanim za Domovinski rat
izraženoj sklonosti prema zaštiti prava i interesa žrtava različitih oblika nasilja
istaknutim rezultatima rada u svom području rada.
Članak 6.
(1)Prilikom imenovanja članova i zamjenika članova Povjerenstva vodit će se računa o zastupljenosti različitih struka propisanih Zakonom.
(2)Ministar imenuje predsjednika Povjerenstva između imenovanih članova i zamjenika članova Povjerenstva.
(3)Predsjednik Povjerenstva odlukom o sastavu Povjerenstva, za svaki pojedini slučaj, ovisno o karakteristikama predmeta i zahtjevu stranke, određuje sastav Povjerenstva iz redova svih imenovanih članova i zamjenika članova Povjerenstva.
(4)Zamjenici članova Povjerenstva imaju jednaka prava i obveze kao članovi Povjerenstva.
(5)Članovima i zamjenicima članova Povjerenstva odnosno predsjedniku i zamjeniku predsjednika Povjerenstva pripada naknada za rad u visini koju odlukom određuje ministar.
Članak 7.
(1)Kada članu odnosno zamjeniku člana Povjerenstva mandat prestane protekom roka na koji je imenovan ili razrješenjem, dužan je poslove člana odnosno zamjenika člana Povjerenstva obavljati do stupanja na dužnost novog člana odnosno zamjenika člana Povjerenstva.
(2)Nakon isteka mandata člana odnosno zamjenika člana Povjerenstva provodi se postupak imenovanja predviđen ovim Pravilnikom, objavom javnog poziva zainteresiranim kandidatima odnosno prijedlogom kandidata od strane ministra nadležnog za zdravlje.
III. POSTUPAK PRED POVJERENSTVOM
Sudjelovanje stranke i postupanje Povjerenstva
Članak 8.
(1)Službena osoba koja vodi postupak u Ministarstvu upućuje Povjerenstvu kompletan spis predmeta sa zahtjevom za davanje mišljenja je li stranka žrtva seksualnog nasilja u Domovinskom ratu.
(2)Kad stranka podnese zahtjev za ostvarivanje prava na povećanu novčanu naknadu, ovisno o osnovi navedenoj u zahtjevu, službena osoba će prilikom upućivanja spisa iz stavka 1. ovoga članka zatražiti od Povjerenstva i mišljenje o tome je li:
prisilna trudnoća nastala kao posljedica seksualnog nasilja
uslijed prisilne trudnoće nastale kao posljedica seksualnog nasilja rođeno dijete
seksualno nasilje izazvalo prisilni pobačaj.
Članak 9.
(1)Povjerenstvo će prije pozivanja stranke proučiti svu dokumentaciju u spisu i ako smatra potrebnim, može od službene osobe odnosno od stranke, obrazloženim zahtjevom, zatražiti dopunu dokumentacije odnosno podataka i dokaza.
(2)Povjerenstvo može pozvati stranku radi prikupljanja informacija o proživljenom seksualnom nasilju odnosno činjenicama bitnim za davanje mišljenja je li stranka žrtva seksualnog nasilja.
(3)Pozivanje iz stavka 2. ovoga članka obavlja tajnik Povjerenstva koji u pravilu održava usmeni ili pismeni kontakt sa strankom tijekom cijeloga postupka pred Povjerenstvom.
Članak 10.
(1)Prije uzimanja izjave, kao i tijekom upravnog postupka, stranci će se osigurati privatnost te prethodno objasniti tijek postupka i upoznati ju s činjenicom da se postupak vodi uz isključenje javnosti, te da će se svi podatci i okolnosti koje iznese tijekom postupka, kao i njen identitet čuvati u tajnosti i koristiti jedino u svrhu ostvarivanja prava iz Zakona te prijave seksualnog nasilja odnosno počinitelja nadležnim tijelima kada za to postoji obveza.
(2)Stranka nije dužna odgovarati na pitanja koja se odnose na njen strogo osobni život i nisu važni za utvrđivanje činjenica u postupku.
Članak 11.
(1)Izjavu stranke u pravilu uvijek uzima isti član odnosno zamjenik člana Povjerenstva odnosno psiholog.
(2)Uz psihologa, izjavu iz stavka 1. ovoga članka, o okolnostima bitnim za utvrđivanje činjenica u postupku, od stranke mogu uzeti i drugi članovi Povjerenstva.
(3)Prilikom uzimanja izjave stranke vodi se zapisnik koji vlastoručno potpisuje stranka i osoba koja uzima izjavu.
Članak 12.
(1)Svaki član Povjerenstva prilikom kontaktiranja i tijekom uzimanja izjave sa strankom postupa obzirno, na način koji je za nju najmanje traumatičan, uzimajući u obzir njenu dob te fizičko i psihičko stanje uz uvažavanje njenog traumatskog iskustva, uspostavljanjem odnosa povjerenja te izbjegavanjem predrasuda po bilo kojoj osnovi.
(2)Tijekom uzimanja izjave od stranke vodit će se računa o duljini razgovora i uporabi primjerene terminologije razumljive stranci, te njenim potrebama tijekom razgovora.
(3)Tijekom kontaktiranja sa strankom, članovi i zamjenici članova Povjerenstva, te službene osobe ponašat će se na način da svojim verbalnim ili neverbalnim ponašanjem ne izražavaju nevjericu, neodobravanje, neprijateljstvo ili osudu stranke.
Članak 13.
(1)Na zahtjev stranke može se dopustiti da razgovoru prisustvuje osoba – pratitelj u koju stranka ima povjerenja, pod uvjetom da ne ometa tijek uzimanja izjave i razgovora sa strankom.
(2)U slučaju iz stavka 1. ovoga članka, isto se evidentira na zapisnik koji vlastoručno potpisuje i osoba – pratitelj.
Članak 14.
(1)Tijekom postupka, ovisno o specifičnim potrebama stranke, na njen će joj se zahtjev radi sporazumijevanja osigurati stalni sudski tumač stranog jezika odnosno tumač znakovnog jezika.
(2)U slučaju odricanja prava iz stavka 1. ovoga članka, stranka o tome daje pisanu izjavu.
Medicinsko vještačenje
Članak 15.
Prije davanja mišljenja je li stranka žrtva seksualnog nasilja odnosno mišljenja o obliku i posljedicama seksualnog nasilja Povjerenstvo može uputiti službenoj osobi obrazloženu odluku o potrebi medicinskog vještačenja i prijedlogu zdravstvene ustanove i navesti okolnosti na koje se treba provesti medicinsko vještačenje.
Odluke Povjerenstva
Članak 16.
(1)Odluku o potrebi dopune dokumentacije, o potrebi medicinskog vještačenja te prijedlogu zdravstvene ustanove za medicinsko vještačenje i druge odluke može donijeti u suženom sastavu od tri člana, većinom glasova.
(2)U slučaju iz stavka 3. ovoga članka, suženi sastav Povjerenstva čini pravnik, psiholog i doktor medicine.
Nalaz i mišljenje Povjerenstva
Članak 17.
(1)Povjerenstvo donosi mišljenje o tome je li stranka žrtva seksualnog nasilja na obrascu nalaza i mišljenja (Obrazac A) koji je sastavni dio ovoga Pravilnika.
(2)Mišljenje iz stavka 1. ovoga članka mora biti jasno obrazloženo na način da mora i sadržavati:
podatke o stranci,
mjestu počinjenja seksualnog nasilja,
počinitelju ako je poznat, odnosno naznaku da se radi o nepoznatom počinitelju
činjenice i dokaze na temelju kojih je mišljenje doneseno.
Članak 18.
(1)Povjerenstvo donosi mišljenje o postojanju osnove za povećanu novčanu naknadu odnosno o obliku i posljedicama seksualnog nasilja na obrascu nalaza i mišljenja (Obrazac B) koji je sastavni dio ovoga Pravilnika.
(2)Mišljenje iz stavka 1. mora biti jasno obrazloženo na način da sadrži podatke o stranci, činjenicama i dokazima na temelju kojih je isto doneseno te obliku seksualnog nasilja i posljedicama u smislu:
je li prisilna trudnoća posljedica seksualnog nasilja
je li uslijed prisilne trudnoće kao posljedice uslijed seksualnog nasilja rođeno dijete
je li seksualnim nasiljem prisilno izazvan pobačaj kod stranke
(3) Mišljenje iz stavka 1. ovoga članka može se donijeti ako je mišljenje iz članka 17. ovoga Pravilnika pozitivno.
Članak 19.
(1)Povjerenstvo donosi nalaz i mišljenje u punom sastavu, većinom svih glasova.
(2)Član odnosno zamjenik člana Povjerenstva koji se ne slaže s većinskom odlukom Povjerenstva može dati svoje izdvojeno obrazloženo mišljenje.
(3)Zapisnik iz članka 11. stavka 3. ovoga Pravilnika sastavni je dio nalaza i mišljenja iz članka 17. ovoga Pravilnika.
Tajnik Povjerenstva
Članak 20.
(1)Tajnik Povjerenstva pruža stručnu pomoć članovima i zamjenicima članova Povjerenstva u tumačenju propisa koji se primjenjuju u postupku, obavlja administrativno-tehničke poslove potrebne za rad Povjerenstva te vodi evidencije o održanim sjednicama, sastavu Povjerenstva, odlukama te donesenim nalazima i mišljenjima Povjerenstva.
(2)Tajnik Povjerenstva sudjeluje u radu Povjerenstva i vodi brigu da nalazi i mišljenja te druge odluke Povjerenstva budu propisno sastavljene i odgovarajuće obrazložene.
(3)Tajnik Povjerenstva ima zamjenika kojeg imenuje ministar odlukom iz redova diplomiranih pravnika, odnosno magistra prava zaposlenih u Ministarstvu, vodeći računa o rodnoj ravnopravnosti.
IV. PRIVICI UZ PRAVILNIK
Članak 21.
Sastavni dio ovoga Pravilnika su:
Obrazac A – obrazac nalaza i mišljenja o statusu žrtve seksualnog nasilja
Obrazac B – obrazac nalaza i mišljenja o posebnoj osnovi za povećanu novčanu naknadu
V. ZAVRŠNA ODREDBA
Članak 22.
Ovaj Pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objave u „Narodnim novinama“.
OBRAZAC A - nalaz i mišljenje
POVJERENSTVO ZA ŽRTVE SEKSUALNOG NASILJA
- utvrđivanje statusa žrtve seksualnog nasilja –
Broj predmeta: .......................
Klasa: ....................................
Urbroj: ..................................
Datum i mjesto: …………….
SASTAV VIJEĆA:
__________________
PODATCI O STRANCI:
Ime (ime oca) i prezime:
Datum i mjesto rođenja:
OIB:
Adresa:
NALAZ I MIŠLJENJE
PODATCI O SEKSUALNOM NASILJU
1. Vrijeme počinjenja:
2. Mjesto počinjenja:
Na području RH
okupirana područja
neokupirana područja
u zatočeništvu
drugo
Izvan RH
neprijateljski logor/zatvor
drugo
3. Počinitelj seksualnog nasilja
poznat_______________
nepoznat
4. Oblik seksualnog nasilja
MIŠLJENJE:
Stranka JE – NIJE proživjela seksualno nasilje sukladno Zakonu o pravima žrtava seksualnog nasilja za vrijeme oružane agresije na Republiku Hrvatsku u Domovinskom ratu
OBRAZLOŽENJE
Prilog: zapisnik o izjavi stranke broj ____________od _________________
Potpis predsjednika i članova Vijeća
OBRAZAC B - nalaz i mišljenje
POVJERENSTVO ZA ŽRTVE SEKSUALNOG NASILJA
- posebna osnova za povećanu novčanu naknadu –
Broj predmeta: .......................
Klasa: ....................................
Urbroj: ..................................
Datum i mjesto: …………….
SASTAV VIJEĆA:
__________________
PODATCI O STRANCI:
Ime (ime oca) i prezime:
Datum i mjesto rođenja:
OIB:
Adresa:
Nalaz i mišljenje o statusu žrtve seksualnog nasilja (Obrazac A):
od_________________
NALAZ I MIŠLJENJE
Oblik i posljedice seksualnog nasilja:
MIŠLJENJE:
Kod stranke JE / NIJE utvrđeno postojanje posljedica seksualnog nasilja:
prisilna trudnoća kao posljedica seksualnog nasilja
uslijed prisilne trudnoće nastale kao posljedica seksualnog nasilja rođeno dijete
prisilno izazvani pobačaj kao posljedica seksualnog nasilja
OBRAZLOŽENJE
Potpis predsjednika i članova Vijeća:
OBRAZLOŽENJE
Članak 1.
Propisuje što je predmet ovoga Pravilnika odnosno razrađuje uvjete i način stjecanja statusa i ostvarivanja prava propisanih Zakonom o prvima žrtava seksualnog nasilja za vrijeme oružane agresije na Republiku Hrvatsku u Domovinskom ratu (u daljnjem tekstu: Zakon).
Članak 2.
Sadrži rodnu odredbu o izrazima koji se koriste u Pravilniku, a u sukladno načelu ravnopravnosti spolova.
Članak 3. i 4.
Propisuje sam način imenovanja članova i zamjenika članova Povjerenstva s obzirom da se dio članova odnosno kandidata poziva na prijavu, a dio se imenuje na temelju prijedloga ministra nadležnog za zdravlje.
Članak 5.
Propisuje način prijave kandidata odnosno što sve trebaju priložiti zamolbi u odnosu na opće formalne uvjete te posebne okolnosti na koje se pozivaju za ostvarivanje prava prednosti.
Članak 6.
Propisuje način sastavljanja Povjerenstva te prava i obveze članova odnosno zamjenika članova Povjerenstva. Naime, Povjerenstvo čini sedam članova i sedam zamjenika članova od kojih se imenuje predsjednik i njegov zamjenik. Dakle, ukupno se Povjerenstvo sastoji od 14 članova s jednakim pravima i obvezama i sastav se određuje za svaki pojedini slučaj, ovisno o obliku odnosno posljedicama nasilja te karakteristikama pojedine stranke. Ovo je prvenstveno potrebno s obzirom na osjetljivu problematiku žrtava seksualnog nasilja.
Članak 7.
Razrađuje prijelazne situacije kod prestanka mandata članova odnosno zamjenika članova Povjerenstva.
Članak 8. – 14.
Člancima se propisuje način rada Povjerenstva kao i sudjelovanje stranke pred Povjerenstvom. Prvenstveno se propisuje obazrivo postupanje sa strankom, uz što manje traumatiziranje i opetovanu viktimizaciju same stranke, u kojem smislu u pravilu izjavu stranke uzima jedna osoba i to psiholog, čemu može prisustvovati i osoba od povjerenja stranke.
Članak 15.
Propisuje način predlaganja medicinskog vještačenja od strane Povjerenstva propisano Zakonom, a za potrebe utvrđivanja činjenica u postupku.
Članak 16. – 19.
Propisuje donošenje odluka Povjerenstva vezanih za njegov pravilan rad te nalaza i mišljenja o utvrđivanju činjenice je li stranka žrtva seksualnog nasilja, te je li postoje osnove za ostvarivanje posebne novčane naknade propisane Zakonom. Propisan je i sadržaj odnosno oblik obrazaca na kojima se isto donosi, a radi pravilnog i odgovarajućeg utvrđivanja bitnih činjenica i njihove provjere.
Članak 20.
Propisuje obrasce koji su sastavni dio ovoga Pravilnika.
Članak 21.
Propisuje dužnosti Tajnika Povjerenstva.
Članak 22.
Odredba propisuje stupanje na snagu ovoga Pravilnika.
Na temelju članka 10. stavka 5. Zakona o pravima žrtava seksualnog nasilja za vrijeme oružane agresije na Republiku Hrvatsku u Domovinskom ratu („Narodne novine“ broj 64/15), ministar branitelja donosi
PRAVILNIK
O USTROJSTVU I NAČINU RADA
POVJERENSTVA ZA ŽRTVE SEKSUALNOG NASILJA
Komentirate u ime: Ministarstvo hrvatskih branitelja
I. TEMELJNE ODREDBE
Komentirate u ime: Ministarstvo hrvatskih branitelja
Članak 1.
Ovim se Pravilnikom uređuje ustrojstvo, način rada i donošenja odluka, obrasci nalaza i mišljenja te druga važna pitanja za rad Povjerenstva za žrtve seksualnog nasilja (u daljnjem tekstu: Povjerenstvo) sukladno Zakonu o pravima žrtava seksualnog nasilja za vrijeme oružane agresije na Republiku Hrvatsku u Domovinskom ratu (u daljnjem tekstu: Zakon).
Komentirate u ime: Ministarstvo hrvatskih branitelja
Članak 2.
Izrazi rodnog značenja koji se koriste u ovom Pravilniku su neutralni i odnose se jednako na muški i ženski rod.
Komentirate u ime: Ministarstvo hrvatskih branitelja
II. IMENOVANJE ČLANOVA POVJERENSTVA
Komentirate u ime: Ministarstvo hrvatskih branitelja
Članak 3.
Ministarstvo nadležno za branitelje (u daljnjem tekstu: Ministarstvo) objavljuje javni poziv za prijavu kandidata za člana odnosno zamjenika člana Povjerenstva u trajanju od 30 dana s naznačenim uvjetima i rokom za prijavu.
Komentirate u ime: Ministarstvo hrvatskih branitelja
Članak 4.
(1)Ministar nadležan za branitelje (u daljnjem tekstu: ministar) će zatražiti od ministra nadležnog za zdravlje da dostavi obrazloženi prijedlog kandidata za člana odnosno zamjenika člana Povjerenstva doktora medicine specijalista psihijatrije, infektologije, internističke onkologije, ginekologije, dermatologije i venerologije, koji zadovoljavaju uvjete propisane Zakonom.
(2)Za svakog člana odnosno zamjenika člana iz stavka 1. ovoga članka ministar nadležan za zdravlje predložit će kandidate vodeći računa o rodnoj ravnopravnosti.
Komentirate u ime: Ministarstvo hrvatskih branitelja
Članak 5.
Prijava zainteresiranog kandidata temeljem objavljenog javnog poziva iz članka 3. ovoga Pravilnika mora sadržavati:
zamolbu
životopis
dokaz o državljanstvu Republike Hrvatske (presliku osobne iskaznice, putovnice ili domovnice)
dokaz o odgovarajućem stupnju obrazovanja (presliku diplome)
dokaz o najmanje 10 godina radnog iskustva u struci (elektronički zapis o podacima evidentiranim u matičnoj evidenciji Hrvatskog zavoda za mirovinsko osiguranje odnosno presliku radne knjižice)
uvjerenje nadležnog suda da kandidat nije osuđivan odnosno da se ne vodi kazneni postupak (ne stariji od šest mjeseci)
presliku odobrenja za samostalan rad (licenca) za doktore medicine
(2)Uvjeti za ostvarivanje prava prednosti pri imenovanju članova i zamjenika članova Povjerenstva, propisani Zakonom, moraju biti istaknuti u prijavi (zamolbi) te potkrijepljeni činjenicama odnosno dokazima o:
iskustvu rada s ratnim stradalnicima, odnosno žrtvama seksualnog nasilja
iskustvu rada na kaznenim predmetima, odnosno postupcima vezanim za Domovinski rat
izraženoj sklonosti prema zaštiti prava i interesa žrtava različitih oblika nasilja
istaknutim rezultatima rada u svom području rada.
Komentirate u ime: Ministarstvo hrvatskih branitelja
Članak 6.
(1)Prilikom imenovanja članova i zamjenika članova Povjerenstva vodit će se računa o zastupljenosti različitih struka propisanih Zakonom.
(2)Ministar imenuje predsjednika Povjerenstva između imenovanih članova i zamjenika članova Povjerenstva.
(3)Predsjednik Povjerenstva odlukom o sastavu Povjerenstva, za svaki pojedini slučaj, ovisno o karakteristikama predmeta i zahtjevu stranke, određuje sastav Povjerenstva iz redova svih imenovanih članova i zamjenika članova Povjerenstva.
(4)Zamjenici članova Povjerenstva imaju jednaka prava i obveze kao članovi Povjerenstva.
(5)Članovima i zamjenicima članova Povjerenstva odnosno predsjedniku i zamjeniku predsjednika Povjerenstva pripada naknada za rad u visini koju odlukom određuje ministar.
Komentirate u ime: Ministarstvo hrvatskih branitelja
Članak 7.
(1)Kada članu odnosno zamjeniku člana Povjerenstva mandat prestane protekom roka na koji je imenovan ili razrješenjem, dužan je poslove člana odnosno zamjenika člana Povjerenstva obavljati do stupanja na dužnost novog člana odnosno zamjenika člana Povjerenstva.
(2)Nakon isteka mandata člana odnosno zamjenika člana Povjerenstva provodi se postupak imenovanja predviđen ovim Pravilnikom, objavom javnog poziva zainteresiranim kandidatima odnosno prijedlogom kandidata od strane ministra nadležnog za zdravlje.
Komentirate u ime: Ministarstvo hrvatskih branitelja
III. POSTUPAK PRED POVJERENSTVOM
Sudjelovanje stranke i postupanje Povjerenstva
Komentirate u ime: Ministarstvo hrvatskih branitelja
Članak 8.
(1)Službena osoba koja vodi postupak u Ministarstvu upućuje Povjerenstvu kompletan spis predmeta sa zahtjevom za davanje mišljenja je li stranka žrtva seksualnog nasilja u Domovinskom ratu.
(2)Kad stranka podnese zahtjev za ostvarivanje prava na povećanu novčanu naknadu, ovisno o osnovi navedenoj u zahtjevu, službena osoba će prilikom upućivanja spisa iz stavka 1. ovoga članka zatražiti od Povjerenstva i mišljenje o tome je li:
prisilna trudnoća nastala kao posljedica seksualnog nasilja
uslijed prisilne trudnoće nastale kao posljedica seksualnog nasilja rođeno dijete
seksualno nasilje izazvalo prisilni pobačaj.
Komentirate u ime: Ministarstvo hrvatskih branitelja
Članak 9.
(1)Povjerenstvo će prije pozivanja stranke proučiti svu dokumentaciju u spisu i ako smatra potrebnim, može od službene osobe odnosno od stranke, obrazloženim zahtjevom, zatražiti dopunu dokumentacije odnosno podataka i dokaza.
(2)Povjerenstvo može pozvati stranku radi prikupljanja informacija o proživljenom seksualnom nasilju odnosno činjenicama bitnim za davanje mišljenja je li stranka žrtva seksualnog nasilja.
(3)Pozivanje iz stavka 2. ovoga članka obavlja tajnik Povjerenstva koji u pravilu održava usmeni ili pismeni kontakt sa strankom tijekom cijeloga postupka pred Povjerenstvom.
Komentirate u ime: Ministarstvo hrvatskih branitelja
Članak 10.
(1)Prije uzimanja izjave, kao i tijekom upravnog postupka, stranci će se osigurati privatnost te prethodno objasniti tijek postupka i upoznati ju s činjenicom da se postupak vodi uz isključenje javnosti, te da će se svi podatci i okolnosti koje iznese tijekom postupka, kao i njen identitet čuvati u tajnosti i koristiti jedino u svrhu ostvarivanja prava iz Zakona te prijave seksualnog nasilja odnosno počinitelja nadležnim tijelima kada za to postoji obveza.
(2)Stranka nije dužna odgovarati na pitanja koja se odnose na njen strogo osobni život i nisu važni za utvrđivanje činjenica u postupku.
Komentirate u ime: Ministarstvo hrvatskih branitelja
Članak 11.
(1)Izjavu stranke u pravilu uvijek uzima isti član odnosno zamjenik člana Povjerenstva odnosno psiholog.
(2)Uz psihologa, izjavu iz stavka 1. ovoga članka, o okolnostima bitnim za utvrđivanje činjenica u postupku, od stranke mogu uzeti i drugi članovi Povjerenstva.
(3)Prilikom uzimanja izjave stranke vodi se zapisnik koji vlastoručno potpisuje stranka i osoba koja uzima izjavu.
Komentirate u ime: Ministarstvo hrvatskih branitelja
Članak 12.
(1)Svaki član Povjerenstva prilikom kontaktiranja i tijekom uzimanja izjave sa strankom postupa obzirno, na način koji je za nju najmanje traumatičan, uzimajući u obzir njenu dob te fizičko i psihičko stanje uz uvažavanje njenog traumatskog iskustva, uspostavljanjem odnosa povjerenja te izbjegavanjem predrasuda po bilo kojoj osnovi.
(2)Tijekom uzimanja izjave od stranke vodit će se računa o duljini razgovora i uporabi primjerene terminologije razumljive stranci, te njenim potrebama tijekom razgovora.
(3)Tijekom kontaktiranja sa strankom, članovi i zamjenici članova Povjerenstva, te službene osobe ponašat će se na način da svojim verbalnim ili neverbalnim ponašanjem ne izražavaju nevjericu, neodobravanje, neprijateljstvo ili osudu stranke.
Komentirate u ime: Ministarstvo hrvatskih branitelja
Članak 13.
(1)Na zahtjev stranke može se dopustiti da razgovoru prisustvuje osoba – pratitelj u koju stranka ima povjerenja, pod uvjetom da ne ometa tijek uzimanja izjave i razgovora sa strankom.
(2)U slučaju iz stavka 1. ovoga članka, isto se evidentira na zapisnik koji vlastoručno potpisuje i osoba – pratitelj.
Komentirate u ime: Ministarstvo hrvatskih branitelja
Članak 14.
(1)Tijekom postupka, ovisno o specifičnim potrebama stranke, na njen će joj se zahtjev radi sporazumijevanja osigurati stalni sudski tumač stranog jezika odnosno tumač znakovnog jezika.
(2)U slučaju odricanja prava iz stavka 1. ovoga članka, stranka o tome daje pisanu izjavu.
Medicinsko vještačenje
Komentirate u ime: Ministarstvo hrvatskih branitelja
Članak 15.
Prije davanja mišljenja je li stranka žrtva seksualnog nasilja odnosno mišljenja o obliku i posljedicama seksualnog nasilja Povjerenstvo može uputiti službenoj osobi obrazloženu odluku o potrebi medicinskog vještačenja i prijedlogu zdravstvene ustanove i navesti okolnosti na koje se treba provesti medicinsko vještačenje.
Odluke Povjerenstva
Komentirate u ime: Ministarstvo hrvatskih branitelja
Članak 16.
(1)Odluku o potrebi dopune dokumentacije, o potrebi medicinskog vještačenja te prijedlogu zdravstvene ustanove za medicinsko vještačenje i druge odluke može donijeti u suženom sastavu od tri člana, većinom glasova.
(2)U slučaju iz stavka 3. ovoga članka, suženi sastav Povjerenstva čini pravnik, psiholog i doktor medicine.
Nalaz i mišljenje Povjerenstva
Komentirate u ime: Ministarstvo hrvatskih branitelja
Članak 17.
(1)Povjerenstvo donosi mišljenje o tome je li stranka žrtva seksualnog nasilja na obrascu nalaza i mišljenja (Obrazac A) koji je sastavni dio ovoga Pravilnika.
(2)Mišljenje iz stavka 1. ovoga članka mora biti jasno obrazloženo na način da mora i sadržavati:
podatke o stranci,
mjestu počinjenja seksualnog nasilja,
počinitelju ako je poznat, odnosno naznaku da se radi o nepoznatom počinitelju
činjenice i dokaze na temelju kojih je mišljenje doneseno.
Komentirate u ime: Ministarstvo hrvatskih branitelja
Članak 18.
(1)Povjerenstvo donosi mišljenje o postojanju osnove za povećanu novčanu naknadu odnosno o obliku i posljedicama seksualnog nasilja na obrascu nalaza i mišljenja (Obrazac B) koji je sastavni dio ovoga Pravilnika.
(2)Mišljenje iz stavka 1. mora biti jasno obrazloženo na način da sadrži podatke o stranci, činjenicama i dokazima na temelju kojih je isto doneseno te obliku seksualnog nasilja i posljedicama u smislu:
je li prisilna trudnoća posljedica seksualnog nasilja
je li uslijed prisilne trudnoće kao posljedice uslijed seksualnog nasilja rođeno dijete
je li seksualnim nasiljem prisilno izazvan pobačaj kod stranke
(3) Mišljenje iz stavka 1. ovoga članka može se donijeti ako je mišljenje iz članka 17. ovoga Pravilnika pozitivno.
Komentirate u ime: Ministarstvo hrvatskih branitelja
Članak 19.
(1)Povjerenstvo donosi nalaz i mišljenje u punom sastavu, većinom svih glasova.
(2)Član odnosno zamjenik člana Povjerenstva koji se ne slaže s većinskom odlukom Povjerenstva može dati svoje izdvojeno obrazloženo mišljenje.
(3)Zapisnik iz članka 11. stavka 3. ovoga Pravilnika sastavni je dio nalaza i mišljenja iz članka 17. ovoga Pravilnika.
Tajnik Povjerenstva
Komentirate u ime: Ministarstvo hrvatskih branitelja
Članak 20.
(1)Tajnik Povjerenstva pruža stručnu pomoć članovima i zamjenicima članova Povjerenstva u tumačenju propisa koji se primjenjuju u postupku, obavlja administrativno-tehničke poslove potrebne za rad Povjerenstva te vodi evidencije o održanim sjednicama, sastavu Povjerenstva, odlukama te donesenim nalazima i mišljenjima Povjerenstva.
(2)Tajnik Povjerenstva sudjeluje u radu Povjerenstva i vodi brigu da nalazi i mišljenja te druge odluke Povjerenstva budu propisno sastavljene i odgovarajuće obrazložene.
(3)Tajnik Povjerenstva ima zamjenika kojeg imenuje ministar odlukom iz redova diplomiranih pravnika, odnosno magistra prava zaposlenih u Ministarstvu, vodeći računa o rodnoj ravnopravnosti.
Komentirate u ime: Ministarstvo hrvatskih branitelja
IV. PRIVICI UZ PRAVILNIK
Komentirate u ime: Ministarstvo hrvatskih branitelja
Članak 21.
Sastavni dio ovoga Pravilnika su:
Obrazac A – obrazac nalaza i mišljenja o statusu žrtve seksualnog nasilja
Obrazac B – obrazac nalaza i mišljenja o posebnoj osnovi za povećanu novčanu naknadu
Komentirate u ime: Ministarstvo hrvatskih branitelja
V. ZAVRŠNA ODREDBA
Komentirate u ime: Ministarstvo hrvatskih branitelja
Članak 22.
Ovaj Pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objave u „Narodnim novinama“.
Komentirate u ime: Ministarstvo hrvatskih branitelja
OBRAZAC A - nalaz i mišljenje
POVJERENSTVO ZA ŽRTVE SEKSUALNOG NASILJA
- utvrđivanje statusa žrtve seksualnog nasilja –
Broj predmeta: .......................
Klasa: ....................................
Urbroj: ..................................
Datum i mjesto: …………….
SASTAV VIJEĆA:
__________________
PODATCI O STRANCI:
Ime (ime oca) i prezime:
Datum i mjesto rođenja:
OIB:
Adresa:
NALAZ I MIŠLJENJE
PODATCI O SEKSUALNOM NASILJU
1. Vrijeme počinjenja:
2. Mjesto počinjenja:
Na području RH
okupirana područja
neokupirana područja
u zatočeništvu
drugo
Izvan RH
neprijateljski logor/zatvor
drugo
3. Počinitelj seksualnog nasilja
poznat_______________
nepoznat
4. Oblik seksualnog nasilja
MIŠLJENJE:
Stranka JE – NIJE proživjela seksualno nasilje sukladno Zakonu o pravima žrtava seksualnog nasilja za vrijeme oružane agresije na Republiku Hrvatsku u Domovinskom ratu
OBRAZLOŽENJE
Prilog: zapisnik o izjavi stranke broj ____________od _________________
Potpis predsjednika i članova Vijeća
Komentirate u ime: Ministarstvo hrvatskih branitelja
OBRAZAC B - nalaz i mišljenje
POVJERENSTVO ZA ŽRTVE SEKSUALNOG NASILJA
- posebna osnova za povećanu novčanu naknadu –
Broj predmeta: .......................
Klasa: ....................................
Urbroj: ..................................
Datum i mjesto: …………….
SASTAV VIJEĆA:
__________________
PODATCI O STRANCI:
Ime (ime oca) i prezime:
Datum i mjesto rođenja:
OIB:
Adresa:
Nalaz i mišljenje o statusu žrtve seksualnog nasilja (Obrazac A):
od_________________
NALAZ I MIŠLJENJE
Oblik i posljedice seksualnog nasilja:
MIŠLJENJE:
Kod stranke JE / NIJE utvrđeno postojanje posljedica seksualnog nasilja:
prisilna trudnoća kao posljedica seksualnog nasilja
uslijed prisilne trudnoće nastale kao posljedica seksualnog nasilja rođeno dijete
prisilno izazvani pobačaj kao posljedica seksualnog nasilja
OBRAZLOŽENJE
Potpis predsjednika i članova Vijeća:
Komentirate u ime: Ministarstvo hrvatskih branitelja
OBRAZLOŽENJE
Komentirate u ime: Ministarstvo hrvatskih branitelja
Članak 1.
Propisuje što je predmet ovoga Pravilnika odnosno razrađuje uvjete i način stjecanja statusa i ostvarivanja prava propisanih Zakonom o prvima žrtava seksualnog nasilja za vrijeme oružane agresije na Republiku Hrvatsku u Domovinskom ratu (u daljnjem tekstu: Zakon).
Komentirate u ime: Ministarstvo hrvatskih branitelja
Članak 2.
Sadrži rodnu odredbu o izrazima koji se koriste u Pravilniku, a u sukladno načelu ravnopravnosti spolova.
Komentirate u ime: Ministarstvo hrvatskih branitelja
Članak 3. i 4.
Propisuje sam način imenovanja članova i zamjenika članova Povjerenstva s obzirom da se dio članova odnosno kandidata poziva na prijavu, a dio se imenuje na temelju prijedloga ministra nadležnog za zdravlje.
Komentirate u ime: Ministarstvo hrvatskih branitelja
Članak 5.
Propisuje način prijave kandidata odnosno što sve trebaju priložiti zamolbi u odnosu na opće formalne uvjete te posebne okolnosti na koje se pozivaju za ostvarivanje prava prednosti.
Komentirate u ime: Ministarstvo hrvatskih branitelja
Članak 6.
Propisuje način sastavljanja Povjerenstva te prava i obveze članova odnosno zamjenika članova Povjerenstva. Naime, Povjerenstvo čini sedam članova i sedam zamjenika članova od kojih se imenuje predsjednik i njegov zamjenik. Dakle, ukupno se Povjerenstvo sastoji od 14 članova s jednakim pravima i obvezama i sastav se određuje za svaki pojedini slučaj, ovisno o obliku odnosno posljedicama nasilja te karakteristikama pojedine stranke. Ovo je prvenstveno potrebno s obzirom na osjetljivu problematiku žrtava seksualnog nasilja.
Komentirate u ime: Ministarstvo hrvatskih branitelja
Članak 7.
Razrađuje prijelazne situacije kod prestanka mandata članova odnosno zamjenika članova Povjerenstva.
Komentirate u ime: Ministarstvo hrvatskih branitelja
Članak 8. – 14.
Člancima se propisuje način rada Povjerenstva kao i sudjelovanje stranke pred Povjerenstvom. Prvenstveno se propisuje obazrivo postupanje sa strankom, uz što manje traumatiziranje i opetovanu viktimizaciju same stranke, u kojem smislu u pravilu izjavu stranke uzima jedna osoba i to psiholog, čemu može prisustvovati i osoba od povjerenja stranke.
Komentirate u ime: Ministarstvo hrvatskih branitelja
Članak 15.
Propisuje način predlaganja medicinskog vještačenja od strane Povjerenstva propisano Zakonom, a za potrebe utvrđivanja činjenica u postupku.
Komentirate u ime: Ministarstvo hrvatskih branitelja
Članak 16. – 19.
Propisuje donošenje odluka Povjerenstva vezanih za njegov pravilan rad te nalaza i mišljenja o utvrđivanju činjenice je li stranka žrtva seksualnog nasilja, te je li postoje osnove za ostvarivanje posebne novčane naknade propisane Zakonom. Propisan je i sadržaj odnosno oblik obrazaca na kojima se isto donosi, a radi pravilnog i odgovarajućeg utvrđivanja bitnih činjenica i njihove provjere.
Komentirate u ime: Ministarstvo hrvatskih branitelja
Članak 20.
Propisuje obrasce koji su sastavni dio ovoga Pravilnika.
Komentirate u ime: Ministarstvo hrvatskih branitelja
Članak 21.
Propisuje dužnosti Tajnika Povjerenstva.
Komentirate u ime: Ministarstvo hrvatskih branitelja
Članak 22.
Odredba propisuje stupanje na snagu ovoga Pravilnika.
Komentirate u ime: Ministarstvo hrvatskih branitelja