PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA ZAKONA O PROSVJETNOJ INSPEKCIJI
Zagreb, prosinac 2020.
NACRT PRIJEDLOGA ZAKONA O IZMJENAMA ZAKONA O PROSVJETNOJ INSPEKCIJI
I. USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje ovoga Zakona, sadržana je u odredbama članka 2. stavka 4. podstavak 1. Ustava Republike Hrvatske („Narodne novine“, broj 85/10 – pročišćeni tekst i 5/14 – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
II. OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE UREDUJU ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
Postojećim zakonodavnim okvirom propisana je obveza čelnika Prosvjetne inspekcije da razmotri svaki zaprimljeni podnesak te na temelju istoga procijeni potrebu za pokretanjem inspekcijskog postupka. Nije, međutim, definirano što sve podnesak mora sadržavati da bi čelnik tijela isti uzeo u razmatranje kao niti što mora sadržavati podnesak po kojemu bi isti bio dužan postupati. Također, trenutnom se formulacijom propisa u istom stavku navodi više odredbi koje nisu međusobno ovisne i/ili povezane. Stoga, predmetnim izmjenama će se precizirati da se podneskom smatra ona predstavka koja sadrži podatke o prijavitelju: ime i prezime, adresu stanovanja te podatke za kontakt, odnosno za pravnu osobu naziv, sjedište i potpis ovlaštene osobe. Time se želi naglasiti potreba da se podnositelj prema Prosvjetnoj inspekciji treba identificirati svojim podacima kako bi ostvario pravo koje proizlazi iz zakona. Također, jasnom će se samostalnom odredbom utvrditi rok u kojem je inspekcija dužna odgovoriti na podnesak.
Ujedno, trenutne zakonske odredbe vezane uz obvezu čuvanja zakonom ili drugim propisom utvrđene tajne u inspekcijskom postupku nisu razrađene, a postupanje s podacima iz nadzora regulirano je zajedno s podacima o identitetu podnositelja podneska, što nema istu pravnu podlogu. Predmetnim izmjenama će se jasnije utvrditi obveza čuvanja inspekcijske odnosno druge službene tajne i propisati kako se u tom smislu postupa s dokumentacijom i podacima u vezi s inspekcijskom postupkom te precizirati postupanje s podacima o podnositelju podneska. Time će se postići pravna utemeljenost postupanja s podacima iz inspekcijskog nadzora te utvrditi prava i interesi podnositelja podneska.
III. OCJENA SREDSTAVA POTREBNIH ZA PROVOĐENJE ZAKONA
Za provođenje ovoga Zakona nisu potrebna dodatna financijska sredstva u državnom proračunu Republike Hrvatske.
PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA ZAKONA O PROSVJETNOJ INSPEKCIJI
Članak 1.
U Zakonu o prosvjetnoj inspekciji („Narodne novine“, broj: 61/11., 16/12. i 98/19.) članak 13. mijenja se i glasi:
„(1) Ovlaštene službene osobe iz članka 12. ovog Zakona dužne su razmotriti podnesak pravne ili fizičke osobe koji se odnosi na nadzor iz nadležnosti prosvjetne inspekcije i procijeniti potrebu za pokretanjem inspekcijskog postupka po službenoj dužnosti.
(2) Podneskom se smatra zaprimljena predstavka, prijava ili prigovor kojim se ukazuje na postupanja protivna propisima iz djelokruga nadzora prosvjetne inspekcije, a u kojima su navedeni podaci o prijavitelju: ime i prezime, adresa stanovanja te podaci za kontakt, odnosno za pravnu osobu naziv, sjedište i potpis ovlaštene osobe.
(3) O pokretanju postupka, odnosno o nepostojanju uvjeta za pokretanje postupka, ovlaštena je osoba dužna obavijestiti podnositelja najkasnije u roku od 30 dana od dana podnošenja podneska.
(4) Podnositelj podneska ima pravo u roku od osam dana od dana primitka obavijesti izjaviti prigovor Ministarstvu ako primi obavijest da prema navodima u podnesku ne postoje uvjeti za pokretanje postupka ili ako obavijest ne primi u roku iz stavka 3. ovoga članka.
(5) Ako je postupak pokrenut, nakon završenog inspekcijskog postupka inspektor će podnositelja podneska kratkim izvješćem u bitnom izvijestiti o provedenom nadzoru i poduzetim mjerama u odnosu na njegov podnesak.“
Članak 2.
Članak 16. mijenja se i glasi:
„(1) Provodeći inspekcijski nadzor inspektor je dužan čuvati osobne i druge povjerljive podatke koje sazna u obavljanju svojih dužnosti kao službenu tajnu te postupati tako da se ne ugrozi zakonom ili drugim propisom utvrđena tajna.
(2) Provodeći inspekcijski nadzor inspektor je dužan čuvati identitet podnositelja podneska.
(3) Iznimno od stavka 2. ovoga članka, inspektor nije obvezan čuvati identitet podnositelja podneska ako podnositelj to izričito dopusti radi zaštite svojih prava i pravnih interesa.
(4) Prosvjetna inspekcija dužna je kao inspekcijsku tajnu čuvati dokumentaciju i druge podatke i činjenice u vezi s inspekcijskim postupkom te postupati s istima sukladno zakonu i drugom propisu.“
Članak 3.
Ovaj Zakon stupa na snagu osmoga dana od dana objave u „Narodnim novinama“.
OBRAZLOŽENJE
Člankom 1. Prijedloga Zakona mijenja se članak 13. kako bi se preciznije nego do sada reguliralo postupanje ovlaštenih osoba po podnescima fizičkih i pravnih osoba odnosno jasnije se naznačuje po kojim podnescima je čelnik Prosvjetne inspekcije dužan postupati. To je posebno potrebno razjasniti u svjetlu činjenice da podnositelji podneska, poznati ili nepoznati, nisu stranke u inspekcijskom postupku koji se pokreće po službenoj dužnosti. Također, navedenim člankom Prijedloga Zakona propisuje se da se podnositelj podneska u izvješću obavještava o osnovnim rezultatima nadzora i poduzetim mjerama.
Člankom 2. Prijedloga Zakona mijenja se članak 16. tako da se detaljnijom regulacijom preciznije utvrđuje obveza čuvanja inspekcijske odnosno druge službene tajne i propisuje kako se u tom smislu postupa s dokumentacijom i podacima u vezi s inspekcijskim postupkom te s podacima o podnositelju podneska.
Člankom 3. Prijedloga Zakona propisuje se stupanje na snagu Zakona.
TEKST ODREDBI VAŽEĆEG ZAKONA O PROSVJETNOJ INSPEKCIJI
KOJE SE MIJENJAJU
Članak 13.
(1) Čelnik Prosvjetne inspekcije, odnosno čelnik ustrojstvene jedinice u Prosvjetnoj inspekciji dužan je razmotriti podnesak upućen prosvjetnoj inspekciji te procijeniti potrebu za pokretanjem inspekcijskog postupka. O pokretanju postupka, odnosno o nepostojanju uvjeta za pokretanje postupka, ovlaštena je osoba dužna obavijestiti podnositelja najkasnije u roku od 30 dana od dana podnošenja podneska.
(2) Podnositelj podneska ima pravo u roku od osam dana od dana primitka obavijesti izjaviti prigovor Ministarstvu, ako primi obavijest da prema navodima u podnesku ne postoje uvjeti za pokretanje postupka ili ako obavijest ne primi u roku iz stavka 1. ovoga članka.
(3) Ako je postupak pokrenut, o provedenom nadzoru i poduzetim mjerama i radnjama inspektor će izvijestiti podnositelja podneska nakon završenog inspekcijskog postupka.
Članak 16.
(1) Provodeći inspekcijski nadzor inspektor je dužan postupati tako da se ne ugrozi zakonom ili drugim propisom utvrđena tajna.
(2) Inspektor je dužan kao službenu tajnu čuvati dokumentaciju te činjenice i podatke koji su u vezi s inspekcijskim nadzorom kao i identitet podnositelja podneska ako on to zatraži.
MINISTARSTVO ZNANOSTI I OBRAZOVANJA
NACRT
PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA ZAKONA O PROSVJETNOJ INSPEKCIJI
Zagreb, prosinac 2020.
NACRT PRIJEDLOGA ZAKONA O IZMJENAMA ZAKONA O PROSVJETNOJ INSPEKCIJI
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
I. USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje ovoga Zakona, sadržana je u odredbama članka 2. stavka 4. podstavak 1. Ustava Republike Hrvatske („Narodne novine“, broj 85/10 – pročišćeni tekst i 5/14 – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
II. OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE UREDUJU ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
Postojećim zakonodavnim okvirom propisana je obveza čelnika Prosvjetne inspekcije da razmotri svaki zaprimljeni podnesak te na temelju istoga procijeni potrebu za pokretanjem inspekcijskog postupka. Nije, međutim, definirano što sve podnesak mora sadržavati da bi čelnik tijela isti uzeo u razmatranje kao niti što mora sadržavati podnesak po kojemu bi isti bio dužan postupati. Također, trenutnom se formulacijom propisa u istom stavku navodi više odredbi koje nisu međusobno ovisne i/ili povezane. Stoga, predmetnim izmjenama će se precizirati da se podneskom smatra ona predstavka koja sadrži podatke o prijavitelju: ime i prezime, adresu stanovanja te podatke za kontakt, odnosno za pravnu osobu naziv, sjedište i potpis ovlaštene osobe. Time se želi naglasiti potreba da se podnositelj prema Prosvjetnoj inspekciji treba identificirati svojim podacima kako bi ostvario pravo koje proizlazi iz zakona. Također, jasnom će se samostalnom odredbom utvrditi rok u kojem je inspekcija dužna odgovoriti na podnesak.
Ujedno, trenutne zakonske odredbe vezane uz obvezu čuvanja zakonom ili drugim propisom utvrđene tajne u inspekcijskom postupku nisu razrađene, a postupanje s podacima iz nadzora regulirano je zajedno s podacima o identitetu podnositelja podneska, što nema istu pravnu podlogu. Predmetnim izmjenama će se jasnije utvrditi obveza čuvanja inspekcijske odnosno druge službene tajne i propisati kako se u tom smislu postupa s dokumentacijom i podacima u vezi s inspekcijskom postupkom te precizirati postupanje s podacima o podnositelju podneska. Time će se postići pravna utemeljenost postupanja s podacima iz inspekcijskog nadzora te utvrditi prava i interesi podnositelja podneska.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
III. OCJENA SREDSTAVA POTREBNIH ZA PROVOĐENJE ZAKONA
Za provođenje ovoga Zakona nisu potrebna dodatna financijska sredstva u državnom proračunu Republike Hrvatske.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA ZAKONA O PROSVJETNOJ INSPEKCIJI
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
Članak 1.
U Zakonu o prosvjetnoj inspekciji („Narodne novine“, broj: 61/11., 16/12. i 98/19.) članak 13. mijenja se i glasi:
„(1) Ovlaštene službene osobe iz članka 12. ovog Zakona dužne su razmotriti podnesak pravne ili fizičke osobe koji se odnosi na nadzor iz nadležnosti prosvjetne inspekcije i procijeniti potrebu za pokretanjem inspekcijskog postupka po službenoj dužnosti.
(2) Podneskom se smatra zaprimljena predstavka, prijava ili prigovor kojim se ukazuje na postupanja protivna propisima iz djelokruga nadzora prosvjetne inspekcije, a u kojima su navedeni podaci o prijavitelju: ime i prezime, adresa stanovanja te podaci za kontakt, odnosno za pravnu osobu naziv, sjedište i potpis ovlaštene osobe.
(3) O pokretanju postupka, odnosno o nepostojanju uvjeta za pokretanje postupka, ovlaštena je osoba dužna obavijestiti podnositelja najkasnije u roku od 30 dana od dana podnošenja podneska.
(4) Podnositelj podneska ima pravo u roku od osam dana od dana primitka obavijesti izjaviti prigovor Ministarstvu ako primi obavijest da prema navodima u podnesku ne postoje uvjeti za pokretanje postupka ili ako obavijest ne primi u roku iz stavka 3. ovoga članka.
(5) Ako je postupak pokrenut, nakon završenog inspekcijskog postupka inspektor će podnositelja podneska kratkim izvješćem u bitnom izvijestiti o provedenom nadzoru i poduzetim mjerama u odnosu na njegov podnesak.“
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
Članak 2.
Članak 16. mijenja se i glasi:
„(1) Provodeći inspekcijski nadzor inspektor je dužan čuvati osobne i druge povjerljive podatke koje sazna u obavljanju svojih dužnosti kao službenu tajnu te postupati tako da se ne ugrozi zakonom ili drugim propisom utvrđena tajna.
(2) Provodeći inspekcijski nadzor inspektor je dužan čuvati identitet podnositelja podneska.
(3) Iznimno od stavka 2. ovoga članka, inspektor nije obvezan čuvati identitet podnositelja podneska ako podnositelj to izričito dopusti radi zaštite svojih prava i pravnih interesa.
(4) Prosvjetna inspekcija dužna je kao inspekcijsku tajnu čuvati dokumentaciju i druge podatke i činjenice u vezi s inspekcijskim postupkom te postupati s istima sukladno zakonu i drugom propisu.“
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
Članak 3.
Ovaj Zakon stupa na snagu osmoga dana od dana objave u „Narodnim novinama“.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
OBRAZLOŽENJE
Člankom 1. Prijedloga Zakona mijenja se članak 13. kako bi se preciznije nego do sada reguliralo postupanje ovlaštenih osoba po podnescima fizičkih i pravnih osoba odnosno jasnije se naznačuje po kojim podnescima je čelnik Prosvjetne inspekcije dužan postupati. To je posebno potrebno razjasniti u svjetlu činjenice da podnositelji podneska, poznati ili nepoznati, nisu stranke u inspekcijskom postupku koji se pokreće po službenoj dužnosti. Također, navedenim člankom Prijedloga Zakona propisuje se da se podnositelj podneska u izvješću obavještava o osnovnim rezultatima nadzora i poduzetim mjerama.
Člankom 2. Prijedloga Zakona mijenja se članak 16. tako da se detaljnijom regulacijom preciznije utvrđuje obveza čuvanja inspekcijske odnosno druge službene tajne i propisuje kako se u tom smislu postupa s dokumentacijom i podacima u vezi s inspekcijskim postupkom te s podacima o podnositelju podneska.
Člankom 3. Prijedloga Zakona propisuje se stupanje na snagu Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
TEKST ODREDBI VAŽEĆEG ZAKONA O PROSVJETNOJ INSPEKCIJI
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
KOJE SE MIJENJAJU
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
Članak 13.
(1) Čelnik Prosvjetne inspekcije, odnosno čelnik ustrojstvene jedinice u Prosvjetnoj inspekciji dužan je razmotriti podnesak upućen prosvjetnoj inspekciji te procijeniti potrebu za pokretanjem inspekcijskog postupka. O pokretanju postupka, odnosno o nepostojanju uvjeta za pokretanje postupka, ovlaštena je osoba dužna obavijestiti podnositelja najkasnije u roku od 30 dana od dana podnošenja podneska.
(2) Podnositelj podneska ima pravo u roku od osam dana od dana primitka obavijesti izjaviti prigovor Ministarstvu, ako primi obavijest da prema navodima u podnesku ne postoje uvjeti za pokretanje postupka ili ako obavijest ne primi u roku iz stavka 1. ovoga članka.
(3) Ako je postupak pokrenut, o provedenom nadzoru i poduzetim mjerama i radnjama inspektor će izvijestiti podnositelja podneska nakon završenog inspekcijskog postupka.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
Članak 16.
(1) Provodeći inspekcijski nadzor inspektor je dužan postupati tako da se ne ugrozi zakonom ili drugim propisom utvrđena tajna.
(2) Inspektor je dužan kao službenu tajnu čuvati dokumentaciju te činjenice i podatke koji su u vezi s inspekcijskim nadzorom kao i identitet podnositelja podneska ako on to zatraži.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja