Na temelju članka 77. stavka 9. Pomorskog zakonika (»Narodne novine«, br. 181/04, 76/07, 146/08, 61/11, 56/13, 26/15 i 17/19) ministar mora, prometa i infrastrukture donosi
PRAVILA ZA STATUTARNU CERTIFIKACIJU POMORSKIH BRODOVA, SREDSTVA ZA SIGNALIZACIJU
Članak 1.
1. Pravila za statutarnu certifikaciju pomorskih brodova, Sredstva za signalizaciju, propisuju tehničke zahtjeve za brodove hrvatske državne pripadnosti u svezi sredstava za signalizaciju te sadrže odredbe koje su u skladu s Konvencijom o međunarodnim propisima za sprečavanja sudara na moru, 1972 (COLREG 1972), kako je dopunjena IMO Rezolucijom A.1085(28), IMO MSC.1/Circ.1260, rev.1, IMO MSC.1/Circ.1427 i IMO Rezolucijom MSC.253(83) u svezi izvedbenih normi za navigacijska svjetla, upravljački panel navigacijskih svjetala i pripadne opreme.
2. Sastavni dio ovih Pravila su prilozi:
a) Prilog I: »Opći zahtjevi«
b) Prilog II: »Oprema brodova sredstvima za signalizaciju«;
c) Prilog III: »Konstrukcija signalnih sredstava«;
d) Prilog IV: »Postavljanje signalnih sredstava na brod«;
e) Prilog V: »Signali pogibelji«.
PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Članak 2.
Ova Pravila stupaju na snagu osmoga dana od dana objave u »Narodnim novinama«.
Članak 3.
Stupanjem na snagu ovih Pravila, prestaju vrijediti Pravila za statutarnu certifikaciju pomorskih brodova, Sredstva za signalizaciju iz 2014. godine objavljena u »Narodnim novinama« br. 118/2014.
Klasa:
Urbroj:
Zagreb,
M I N I S T A R
Oleg Butković
--- PRILOG I. ---
OPĆI ZAHTJEVI
1.1PRIMJENA
1.1.1Pravila za statutarnu certifikaciju pomorskih brodova, Sredstva za signalizaciju (u daljnjem tekstu: Pravila) odnose se na brodove kojih oprema sredstava za signalizaciju podliježe tehničkom nadzoru te na izradbu sredstava za signalizaciju.
1.1.2Pravila se primjenjuje se na nove brodove te na postojeće brodove, osim zahtjeva navedenih pod 2.1 iz Tablice 2.2.1. Postojeći brodovi, kojih sredstva za signalizaciju u određenoj mjeri ne odgovaraju zahtjevima ovih Pravila, mogu biti oslobođeni od slijedećih zahtjeva:
.1 od premještanja svjetiljki zbog prijelaza sa standardnog engleskog sustava jedinica na metrički i zaokruživanja mjernih veličina,
.2 od vodoravnog razmještaja jarbolnih svjetala navedenih u 4.2.1.3, za brodove duljine manje od 150 metara,
.3 od izmjena razmještaja bočnih svjetiljki navedenih u 4.2.2.1,
.4 od zahtjeva za sredstva za signalizaciju zvukom navedenih u 3.3 i 4.6.2.1.
1.1.3Pravila propisuju tehničke zahtjevi za sredstva za signalizaciju te određen broj tih sredstava i njihov smještaj na brodu.
1.2OBJAŠNJENJA IZRAZA I POJMOVA
Izrazi i pojmovi, koji se odnose na opće nazivlje pravila navedeni su u Pravilima za statutarnu certifikaciju pomorskih brodova, Opći propisi, Prilog I.
Objašnjenja izraza i pojmova koje se odnose na ova Pravila:
1.2.1Visina nad trupom razmak od najgornje neprekinute palube do mjesta postavljanja ili ugradnje svjetiljke, mjeren neposredno ispod nje.
1.2.2Domet vidljivosti udaljenost s koje se svjetlost mora vidjeti u tamnoj noći pri čistoj atmosferi.
1.2.3Duljina broda duljina broda u metrima preko svega.
1.2.4Širina broda najveća širina broda u metrima.
1.2.5Kratki zvuk zvuk trajanja oko 1 sekundi.
1.2.6Dugi zvuk zvuk trajanja od 4 do 6 sekundi.
1.2.7Zviždaljka naprava, koja može davati propisane kratke i duge zvučne signale.
1.2.8Brod na mehanički poriv brod koji se pokreće strojem.
1.2.9Brod ograničene mogućnosti manevriranja brod kojemu je zbog naravi obavljanog posla ograničena mogućnost manevriranja, te se stoga ne može maknuti s puta i ustupiti mjesto brodu koji dolazi. Brodovi ograničene mogućnosti manevriranja smatraju se, ali se ne ograničavaju samo na ove navedene:
.1 brodovi koji postavljaju, poslužuju ili skidaju navigacijske oznake te postavljaju, kontroliraju ili podižu podvodni kabel ili cjevovod,
.2 brodovi koji obavljaju iskopavanja na dnu, hidrografska ispitivanja ili podvodne radove,
.3brodovi zauzeti prekrcavanjem ili popunom osoba, zaliha ili tereta, dok plove,
.4 brodovi s kojih uzlijeću ili slijeću letjelice,
.5 brodovi koji obavljaju tegljenja, koja im ne dopuštaju skretanje s kursa.
1.2.10.Brod koji ribari brod koji lovi ribu mrežama, povrazima, kočama, ili drugim priborom za ribolov koji ograničava njegovu mogućnost manevriranja, ali ne brod koji ribari povrazom s umjetnom mekom (panulom) ili drugim priborom za ribolov, koji ne ograničava njegovu mogućnost manevriranja.
1.2.11.Brod koji koćari brod koji kroz vodu vuče povlačnu pridnenu mrežu – koću ili neku drugu napravu kojom se lovi riba.
1.2.12.Jedrenjak brod pokretan jedrom, uključujući i mehanički poriv uz uvjet da se njime ne koristi.
1.2.13.Bljeskajuće svjetlo s brzim bljeskovima svjetlo koje u pravilnim razmacima stvara bljeskove s učestalošću od 120 ili više bljeskova u minuti.
1.3OPSEG NADZORA
1.3.1.Opći zahtjevi o načinu obavljanja tehničkog nadzora nad signalnim sredstvima, njihovom izradbom i pregledima, kao i zahtjevima za tehničku dokumentaciju, koja se dostavlja na odobrenje, navedeni su u Pravilima za statutarnu certifikaciju pomorskih brodova, Opći propisi.
1.3.2.Sredstva za zvučnu signalizaciju, dvosmjerna glasovna i podatkovna veza s Telemedicinskom uslugom prve pomoći (TMAS) i sustav za zvučnu signalizaciju ugrađen prema krmi kojim se signalizira praćenje i manevri u nuždi mora biti tipno odobrena.
1.3.3.Navigacijske svjetiljke moraju biti odobrene u skladu sa zahtjevima Pravilnika o pomorskoj opremi.
1.3.4.Opremanje brodova sredstvima za signalizaciju mora se obavljati pod nadzorom priznate organizacije.
1.4PODJELA BRODOVA U GRUPE
1.4.1Svi brodovi, neovisno o njihovoj namjeni i području plovidbe, u pogledu opreme signalnih sredstava (osim pirotehničkih signalnih sredstava), dijele se na dvije grupe:
.1 grupa I brodovi na mehanički poriv duljine 20 metara i više, te jedrenjaci i brodovi bez vlastitog poriva neovisno o njihovoj duljini,
.2 grupa II brodovi na mehanički poriv, kraći od 20 metara.
--- PRILOG II. ---
OPREMA BRODOVA SREDSTVIMA ZA SIGNALIZACIJU
2.1OPĆE UPUTE
2.1.1Brodska sredstva za signalizaciju o kojima se govori u ovim Pravilima, obuhvaćaju:
.1navigacijska svjetla,
.2 bljeskajuće svjetiljke,
.3 sredstva za zvučnu signalizaciju,
.4 signalna tijela i zastave,
2.2OPREMA BRODOVA GRUPE I
2.2.1Osnovni slog sredstava za signalizaciju na brodovima grupe I mora udovoljavati zahtjevima navedenim na Tablici 2.2.1.
Dodatna sredstva za signalizaciju za tegljače, potiskivače, brodove ograničene sposobnosti manevriranja, peljarske brodove, ribarske brodove i brodove na zračnom jastuku, navedena su na Tablici 2.4.1.
Tablica 2.2.1
Osnovni slog signalnih sredstava na brodovima grupe I
Redni broj
Signalna sredstva
Tip broda
Brodovi na mehanički poriv
Jedrenjaci 5), te potiskivani i tegljeni brodovi 9), 10), bez vlastitog poriva
1
2
3
4
1
Navigacijska svjetla:
1.1
jarbolno
2/1 2)
1.2
bočno, desno
1
1 8)
1.3
bočno, lijevo
1
1 8)
1.4
krmeno
1
1 7)
1.5
sidreno
2/1 2)
2/1 2)
1.6
“nesposoban za manevar”
2
2
2
Bljeskajuće svjetiljke:
2.1
ponavljač zvučnog signala
1 3)
3
Sredstva za signalizaciju zvukom:
3.1
zviždaljka
1
3.2
zvono
16)
1 6)
3.3
gong
Duljina 100 m 6)
4
Signalna tijela i zastave:
4.1
lopta
3
3
4.2
stožac
jedan stožac za svaki brod koji se može pokretati na mehanički poriv i jedra 4)
4.3
dvostruki stožac
1 1)
1 1)
4.4
zastave (ICS slog)
1
5
Međunarodni signalni kodeks:
1
Napomene:
1. Može se zamijeniti s dva stošca međusobno spojena osnovicama.
2. Brojnik - brodovi duljine 50 metara i više. Nazivnik - brodovi duljine do 50 metara.
3. Ne zahtijeva se za brodove manje od 500 GT.
4. Ne zahtijeva se, ako se umjesto crnog dvostožastog dijela (vidi napomenu 1) upotrebljavaju dva spojena osnovicama.
5. Vidi 2.2.6.
6. Vidi 2.2.8.
7.Ne zahtjeva se potiskivane brodove.
8. Vidi 2.2.7.
9. Teglenice ili objekti koji se tegle, a nisu oni iz primjedbe 10, trebaju imati bočna svijetla i krmeno svjetlo, a ako dužina teglja
prelazi 200 metara i dvostruki stožac.
10. Slabo primjetni, djelomično potopljeni brod ili objekt, ili kombinacija takvih brodova ili objekata koji se tegle trebaju imati:
.1 ako je širina objekta manja od 25 metara, 2 bijela svijetla s vodoravnim kutom vidljivosti od 360o;
.2 četiri bijela svijetla s vodoravnim kutom vidljivosti od 360o, ako je širina objekta viša od 25 metara;
.3 peto bijelo svijetlo s vodoravnim kutom vidljivosti od 360o, ako je duljina objekta 100 metara i više;
.4 dopunski dvostruki stožac, ako tegalj ima dužinu veću od 200 metara.
2.2.2Brodovi grupe I mogu biti opremljeni električnim ili uljnim navigacijskim svjetiljkama.
Na brodovima koji obavljaju međunarodna putovanja, a koji su opremljeni električnim generatorskim uređajima, osim jedrenjaka, navigacijske svjetiljke moraju biti električne.
Za njih dodatno treba predvidjeti slog rezervnih svjetiljki u opsegu navedenom u 2.2.4. Rezervni slog može se sastojati od električnih svjetiljki s napajanjem iz akumulatorske baterije, ili iz izvora za slučaj nužde, ili se može sastojati od uljnih svjetiljki.
Na brodovima na kojima uljne svjetiljke predstavljaju osnovni slog, mora postojati rezervni slog svjetiljki u opsegu navedenom u 2.2.4.
2.2.3Tankeri i drugi brodovi namijenjeni za prijevoz proizvoda od nafte ili drugih lako zapaljivih tereta te brodovi namijenjeni za tegljene tih brodova, moraju biti opremljeni samo električnim svjetiljkama
2.2.4Slog rezervnih svjetiljki sadrži: jarbolne, bočne, krmenu i sidrene svjetiljke.
2.2.5Svaki brod mora biti opskrbljen ovim rezervnim dijelovima i priborom za svjetiljke koje spadaju u osnovni slog:
.1 jedno obojeno filter-staklo za sve istovrsne svjetiljke iste boje,
.2 dvije električne žarulje za svaku električnu svjetiljku,
.3 šest staklenih cilindara, ako sve uljne svjetiljke imaju jednake dimenzije staklenih cilindara; inače se moraju predvidjeti po dva staklena cilindra za svaku svjetiljku,
.4 jedan stijenj za svaku uljnu svjetiljku,
.5 zapaljiva smjesa za rezervne uljne svjetiljke u količini koja osigurava gorenje cijelog sloga svjetiljki u trajanju od najmanje 32 sata.
2.2.6Jedrenjaci mogu biti dopunski opremljeni dvjema svjetiljkama, kojih osobine moraju udovoljavati zahtjevima navedenim pod rbr. 9 i 10 u Tablici 3.1.2.
2.2.7Na brodovima grupe I, kraćim od 20 metara, bočne svjetiljke se mogu zamijeniti dvobojnom svjetiljkom.
2.2.8Zvono i gong se mogu zamijeniti nekim drugim uređajima koji imaju iste osobine zvuka, ali uvijek mora postojati mogućnost da se signal daje ručno.
2.2.9Brodovi koji su ograničeni gazom, pored svjetala koja se zahtijevaju prema Tablici 2.2.1 za brodove na mehanički poriv, mogu se opremiti i s tri svjetla, kojih su osobine navedene pod rbr. 9 u Tablici 3.1.2 te jednim valjkom (Tablica 3.4.1). Ako je brod opremljen navedenim svjetlima, ona se mogu koristiti i kao svjetla "nesposoban za manevar" koja se zahtijevaju prema Tablici 2.2.1.
2.3OPREMA BRODOVA GRUPE II
2.3.1Osnovni slog sredstava za signalizaciju kojima trebaju biti opremljeni brodovi grupe II, osim pirotehničkih sredstava, mora biti u skladu sa zahtjevima navedenim na Tablici 2.3.1.
Tablica 2.3.1
Osnovni slog signalnih sredstava na brodovima grupe II
Redni broj
Signalna sredstva
Tip broda
Brodovi na mehanički poriv
Jedrenjaci 3) te potiskivani i tegljeni brodovi, bez vlastitog poriva
1
2
3
4
1
Navigacijska svjetla:
1.1
jarbolno
1
-
1.2
bočno, desno 1)
1
1
1.3
bočno, lijevo 1)
1
1
1.4
krmeno 1)
1
1 4)
1.5
sidreno
1
1
1.6
“nesposoban za manevar”
2
2
2
Bljeskajuće svjetiljke:
2.1
ponavljač zvučnog signala
1 3)
3
Sredstva za signalizaciju zvukom:
3.1
zviždaljka
1
3.2
zvono
1 5)
4
Signalna tijela i zastave:
4.1
lopta
3
3
4.2
stožac
jedan stožac za svaki brod na mehanički poriv koji u plovidbi koristi jedra
4.3
dvostruki stožac
1 2)
Napomene:
1. Vidi 2.3.3.
2. Samo za tegljene brodove. Može se zamijeniti s dva osnovkama međusobno spojena stošca.
3. Vidi 2.2.6, ali se to ne odnosi na brodove koji su u skladu s 2.3.3, opremljeni trobojnom svjetiljkom.
4. Ne zahtijeva se za potiskivane brodove.
5. Ne zahtijeva se za brodove duljine do 20 metara ali se zato po potrebi mora osigurati neki drugi zvučni signal.
2.3.2Brodovi grupe II mogu se opremiti električnim ili uljnim svjetiljkama. Za te brodove ne zahtjeva se rezervni slog svjetiljki, osim rezervne uljne sidrene svjetiljke.
2.3.3Na brodovima grupe II bočne svjetiljke mogu se zamijeniti kombiniranom dvobojnom svjetiljkom, a na jedrenjacima duljine manje od 20 metara, bočne i krmene svjetiljke mogu se zamijeniti trobojnom svjetiljkom.
2.3.4Rezervni dijelovi i pribor za svjetiljke na brodovima grupe II moraju udovoljavati zahtjevima navedenim u 2.2.5.
2.4DOPUNSKA OPREMA ZA TEGLJAČE, POTISKIVAČE, BRODOVE OGRANIČENE MOGUĆNOSTI MANEVRIRANJA, PELJARSKE BRODOVE, RIBARSKE BRODOVE I BRODOVE NA ZRAČNOM JASTUKU
2.4.1Tegljači, potiskivači, brodovi ograničene mogućnosti manevriranja, peljarski brodovi, ribarski brodovi i brodovi na zračnom jastuku, pored sredstava za signalizaciju navedenih na Tablici 2.2.1 ili 2.3.1, moraju se opremiti i signalnim sredstvima navedenim na Tablici 2.4.1.
2.4.2Bageri s opremom za kopanje dna i brodovi koji obavljaju podvodne radove, pored svjetiljki navedenih na Tablici 2.4.1 za brodove s ograničenom mogućnošću manevriranja, moraju imati dva svjetla s osobinama navedenim u rbr. 9 u Tablici 3.1.2, te dva svjetla s osobinama navedenim u točki 10. te iste tablice, dvije lopte i dva dvostruka stošca.
2.4.3Ako je potiskivač čvrsto spojen s potiskivanim brodom, tako da oni čine jednu cjelinu, treba ih smatrati jednim brodom na mehanički poriv i opremati ih sredstvima za signalizaciju u skladu s Tablicom 2.2.1 ili 2.3.1.
Tablica 2.4.1
Dopunska sredstva za signalizaciju za tegljače, potiskivače, brodove s ograničenom mogućnošću manevriranja, peljarske brodove, ribarske brodove i brodove na zračnom jastuku
Redni broj
Tip broda
Tegljenje (jarbolno)
1. Ograničena mogućnost manevriranja 2. peljarenje 3. ribarenje 4. kočarenje
1. Ograničena mogućnost manevriranja 2. peljarenje 3. ribarenje
Koćarenje
Tegljenje (krmeno)
Brod na zračnom jastuku
Stožac
bijelo
bijelo
crveno
zeleno
žuto
žuto bljeskajuće
1.
Tegljač
2/1 1)
-
-
-
1 6)
-
-
2.
Potiskivač
1
-
-
-
-
-
-
3.
Brod s ograničenom 2) mogućnošću manevriranja
-
1
2 3)
-
-
-
-
4.
Peljarski brod
-
1
1
-
-
-
-
5.
Ribarski brod koji koćari 4)
-
1
-
1
-
-
2
6.
Ribarski brodovi koji ribare kočom vrlo blizu jedan drugog
-
2 5)
2 5)
-
-
-
-
7.
Ribarski brod (osim brodova koji kočare) s opremom koje protezanje kroz vodu nije dulje od 150 metara
-
1
1
-
-
-
2
8.
Ribarski brod (osim brodova koji kočare) s opremom koje je protezanje kroz vodu dulje od 150 metara
-
2
1
-
-
-
3
9.
Brod na zračnom jastuku
-
-
-
-
-
1
-
Napomene:
1. U brojniku - tegljači grupe I; u nazivniku tegljači grupe II. Ako je brod grupe I predviđen za tegljenje, a duljina teglja mjerena od krme tegljača do krme posljednjeg tegljenog broda nije veća od 200 metara, taj brod može nositi samo jednu svjetiljku za tegljenje. Ako je brod iz grupe II predviđen za tegljenje, a duljina teglja veća od 200 metara, on se mora opremi i s dvije svjetiljke za tegljenje
2. Vidi 2.4.2.
3. Mogu se koristiti i kao svjetiljke “nesposoban za manevar”, koje se zahtijevaju u stupcu 3. i 4. Tablice 2.2.1 i 2.3.1.
4. Brodovi kraći od 50 m mogu imati i jarbolno svjetlo koje odgovara zahtjevima točke 1. Tablice 3.1.2.
5. Za brodove kraće od 20 m ova svijetla nisu obvezna.
6. Ne treba za brodove koji guraju ili tegle bokom druge brodove.
--- PRILOG III. ---
KONSTRUKCIJA SIGNALNIH SREDSTAVA
3.1NAVIGACIJSKA SVJETLA
3.1.1Kategorija svjetala
Ova Pravila propisuju zahtjeve za dvije osnovne kategorije navigacijskih svjetala:
.1 svjetla kategorije I, koja su predviđena za brodove duljine 50 metara i više,
.2 svjetla kategorije II, koja su predviđena za brodove kraće od 50 metara.
3.1.2Osnovne osobine svjetala
Osnovne osobine pojedinih svjetala moraju biti u skladu sa zahtjevima Tablice 3.1.2.
Tablica 3.1.2
Osnovne osobine navigacijskih svjetala
Redni broj
Naziv svjetla
Boja svjetla
Najmanji domet vidljivosti (Nm)
Kut vidljivosti svjetla u vodoravnoj ravnini (raspored kutova vidljivosti)
svjetlo kategorije I
svjetlo kategorije II
ukupni kut
1
2
3
4
5
6
7
1.
1.
Jarbolno 2)
bijela
6
5 1)
225o
Po 112,5o na svaku stranu od smjera pramca broda
2.
Za tegljenje
2.
Bočno, desno 2)
zelena
3
2
112,5o
112,5o od smjera pramca, preko desnog boka broda
3.
Bočno, lijevo 2)
crvena
3
2
112,5o
112,5o od smjera pramca preko lijevog boka broda
4.
Kombinirano, dvobojna
zelena crvena
-
2
225o
Po 112,5o na svaku stranu od smjera pramca broda: desno - zeleno svjetlo lijevo - crveno svjetlo
5.
Kombinirano, trobojna
zelena crvena bijela
-
-
360o
Zeleno svjetlo - 112,5o desno od smjera pramca broda: crveno svjetlo - 1125o lijevo od pramca broda: bijelo svjetlo - 135o po 67,5o na svaku stranu od smjera krme broda
6.
Krmeno 2)
bijela
3
2
135o
Po 67,5o na svaku stranu, od smjera krme broda
7.
Za tegljenje
žuta
3
2
135o
Po 67,5o na svaku stranu, od smjera krme broda
8.
1.
Sidreno
bijela
3
2
360o
Po cijelom obzorju
2.
Peljarsko
3.
Ograničene mogućnosti manevriranja
4.
Ribarsko
5.
Za koćarenje
9.
1.
Peljarsko
crvena
3
2
360o
Po cijelom obzorju
2.
Nesposoban za manevar 3)
3.
Ograničene mogućnosti manevriranja
4.
Ribarsko
5.
Gornje, za jedrenjak
6.
Ograničen svojim gazom
10.
1.
Za kočarenje
zelena
3
2
360o
Po cijelom obzorju
2.
Donje, za jedrenjak
11.
“Na zračnom jastuku”
žuta bljeskajuća
3
2
360o
Po cijelom obzorju
12.
Dopunska svjetla za ribarske brodove koji ribare kočom ili plivaricom vrlo blizu jedan drugome
bijela crvena žuta
1 1 1
1 1 1
360o 360o 360o
Po cijelom obzorju
13.
Za slabo primjetne, djelomično potopljene ili objekte koji se tegle
bijela
3
3
360o
Po cijelom obzorju
Napomena:
1. Na brodovima kraćim od 20 metara najmanji domet vidljivosti - 3 nautičke milje.
2. Na brodovima duljim od 50 metara navigacijska svjetla moraju biti dvostruka ili s dvostrukim žaruljama.
3. Svjetla “Nesposoban za manevar” mogu se koristiti kao dio svjetala “Ograničena mogućnost manevriranja” poštujući zahtjeve u pogledu međusobnih udaljenosti svjetala kao i mogućnost neovisnog uključivanja na panelu svjetala.
3.1.3Opći tehnički zahtjevi
3.1.3.1Za navigacijska svjetla navedena u Tablici 3.1.2 može se koristiti električni izvor svjetlosti ili izvor svjetlosti na ulje (vidi 3.1.7).
3.1.3.2Električne i uljne svjetiljke moraju biti tako konstruirane, da ne može prodrijeti voda na dijelove električnih svjetiljki kroz koje se provodi struja, te na stakleni cilindar, stijene ili druge dijelove koji utječu na proces gorenja u uljnim svjetiljkama, kada po tim svjetiljkama prska voda.
3.1.4Tijelo svjetiljke
3.1.4.1Tijelo svjetiljke i njeni dijelovi moraju se izraditi od materijala otpornih na djelovanje morske vode, ili moraju biti na odgovarajući način zaštićeni od djelovanja morske vode.
Konstrukcijska izvedba električnih svjetiljki mora osigurati zaštitu od vode (IP-56).
3.1.4.2Električne i uljne svjetiljke moraju biti tako građene da ne može doći do zagrijavanja optičkih dijelova ili tijela svjetiljke, što bi moglo uzročiti oštećenje optičkih dijelova ili deformiranja tijela svjetiljke, vodeći računa o temperaturama na koje se može naići u raznim klimatskim uvjetima.
3.1.4.3Tijelo svjetiljke mora biti tako izvedeno da je moguće brzo zamjenjivanje električnih ili uljnih lampi. Uljne svjetiljke se moraju izraditi tako da se u njih može smjestiti umetak s već postavljenim staklenim cilindrom.
3.1.4.4Svjetiljka se mora izraditi tako da je omogućeno istjecanje kondenzata i dotok svježeg zraka, uz potreban stupanj sigurnosti.
3.1.4.5Svjetiljke moraju imati odgovarajuća sredstva za pričvršćenje na odgovarajućim mjestima.
3.1.4.6Kako ne bi došlo do pogoršanja osobina svjetiljke, samo originalne žarulje, specificirane od proizvođača, smiju se koristiti za odgovarajuće svjetiljke.
3.1.4.7Na brodu se treba nalaziti dovoljan broj pričuvnih žarulja vodeći računa o zahtjevu za dvostrukim navigacijskim svjetlima.
3.1.5Leće i glatka stakla
3.1.5.1Za navigacijska svjetla mogu se upotrebljavati leće ili glatka stakla, uz uvjet da osobine svjetiljki udovoljavaju zahtjevima navedenim u stupcima 4 i 5 Tablice 3.1.2 i u 3.1.6.3.
3.1.5.2Unutarnje i vanjske površine leća i stakala moraju biti glatke, a staklo ne smije imati strana tijela, mjehuriće i rezove koji pogoršavaju osobine svjetiljke.
Leće moraju biti robusne, od nehrđajućih materijala da bi se osigurala dugovječnost i optička kvaliteta.
3.1.5.3Leće predviđene za navigacijska svjetla moraju imati takvu konstrukciju da krivulja okomitog širenja svjetlosti svjetiljke osigurava:
.1 jačinu svjetlosti ne manju od jačine propisane u 3.1.7.1 u granicama kutova vidljivosti u okomitoj ravnini do 5o na obje strane od vodoravne ravnine simetrije leće,
.2 najmanje 60% od propisane jačine svjetlosti u granicama kutova vidljivosti do 7,5o na obje strane od vodoravne ravnine simetrije leće, a za svjetiljke na jedrenjacima pri jedrenju najmanje 50% od propisane jačine svjetlosti u granicama kutova vidljivosti do 25o na obje strane od vodoravne ravnine simetrije leće.
3.1.5.4Krivulja vodoravne podjele svjetlosti bočnih svjetiljki mora biti takva da svjetiljke na brodu imaju jačinu svjetlosti propisanu u 3.1.7.1 u smjeru pravo po pramcu, koja se mora smanjivati i nestajati u području od 1o do 3o izvan propisanih sektora (vidi 4.2.2.2).
U krmenim i jarbolnim svjetiljkama, te u sektorima bočnim od 22,5o iza poprečnice, navedena jačina svjetlosti mora biti u području do 5o od granica sektora propisanih na Tablici 3.1.2.
Počevši od 5o prije granice sektora jačina svjetlosti se može smanjiti za 50% na granici sektora; dalje se mora postupno smanjivati i sasvim nestati u području ne većem od 5o izvan propisanih sektora.
3.1.5.5Na brodovima duljine 12 metara i više, intenzitet svjetlosti u horizontalnom smjeru izvan vidljivog sektora ne smije biti viši od 10% intenziteta u vidljivom sektoru. Na brodovima duljine 12 metara i više, odnos između maksimalnog i minimalnog intenziteta u vidljivom horizontalnom sektoru ne smije varirati za faktor veći od 1,5.
Na brodovima duljine 12 metara i više, odnos između maksimalnog i minimalnog intenziteta u vertikalnom sektoru ne smije varirati za faktor veći od 1,5.
3.1.6Obojena filter-stakla
3.1.6.1Obojena svjetla u navigacijskim svjetiljkama mogu se stvarati pomoću odgovarajućih obojenih filter-stakala.
Obojena glatka stakla mogu se upotrebljavati ako su osigurane osobine obojenog filtra na cijeloj njegovoj površini.
Svaki pojedinačni slučaj upotrebe obojenih leća predmet je posebne odluke Ministarstva na preporuku priznate organizacije.
3.1.6.2Obojena filter-stakla koja se koriste za navigacijska svjetla, mogu se izrađivati od stakala koja su obojena po čitavoj debljini ili samo po površini.
Filtri svjetala mogu se izrađivati od plastike, uz uvjet da njihove osobine ni u kom pogledu nisu lošije od osobina koje vrijede za filtre svjetala od stakla.
3.1.6.3Koordinate x i y kutnih točaka dopuštenih u području za svaku boju prikazane su na Tablici 3.1.6.3.
Boja svjetlosti svjetiljke ovdje se uzima kao rezultat dobijen u optičkom sustavu svjetlosnih filtera izvor svjetlosti.
Koeficijenti propuštanja svjetlosnih filtara u boji moraju imati takve vrijednosti da se postiže domet vidljivosti svjetla u skladu sa zahtjevima Tablice 3.1.2. i točke 3.1.5.3.
Tablica 3.1.6.3
Koordinate kutnih točaka područja obojenosti
Boja svjetlosti
Koordinate
Kutne točke
crvena
x y
0,680 0,320
0,660 0,320
0,735 0,265
0,721 0,259
- -
- -
zelena
x y
0,028 0,385
0,009 0,723
0,300 0,511
0,203 0,356
- -
- -
bijela
x y
0,525 0,382
0,525 0,440
0,452 0,440
0,310 0,348
0,310 0,283
0,443 0,382
žuta
x y
0,612 0,382
0,618 0,382
0,575 0,425
0,575 0,406
- -
- -
3.1.6.4Obojeno filtar - staklo mora imati visinu i duljinu luka da filtar pokriva čitavu unutarnju površinu leće.
3.1.6.5Unutarnje i vanjske površine svjetlosnih filtara ne smiju imati rezove i ulupine, a stakla svjetlosnih filtara ne smiju imati mjehuriće, strana tijela ili opiljke, koji pogoršavaju osobine svjetiljki.
3.1.6.6Filtri svjetlosti se moraju učvrstiti u svjetiljke, tako da se ne mogu nekontrolirano pomicati prilikom upotrebe svjetiljki.
3.1.6.7Uređaj za pričvršćenje svjetlosnog filtra u navigacijskim bočnim, te kombiniranim dvobojnim i trobojnim svjetiljkama, mora biti tako konstruiran da se isključi mogućnost postavljanja crvenog filtra umjesto zelenog i obratno.
Na temelju članka 77. stavka 9. Pomorskog zakonika ( » Narodne novine « , br. 181/04, 76/07, 146/08, 61/11, 56/13, 26/15 i 17/19) ministar mora, prometa i infrastrukture donosi
PRAVILA ZA STATUTARNU CERTIFIKACIJU POMORSKIH BRODOVA, SREDSTVA ZA SIGNALIZACIJU
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
Članak 1.
1. Pravila za statutarnu certifikaciju pomorskih brodova, Sredstva za signalizaciju, propisuju tehničke zahtjeve za brodove hrvatske državne pripadnosti u svezi sredstava za signalizaciju te sadrže odredbe koje su u skladu s Konvencijom o međunarodnim propisima za sprečavanja sudara na moru, 1972 (COLREG 1972), kako je dopunjena IMO Rezolucijom A.1085(28), IMO MSC.1/Circ.1260, rev.1 , IMO MSC.1/Circ.1427 i IMO Rezolucijom MSC.253(83) u svezi izvedbenih normi za navigacijska svjetla, upravljački panel navigacijskih svjetala i pripadne opreme.
2. Sastavni dio ovih Pravila su prilozi:
a) Prilog I: »Opći zahtjevi«
b) Prilog II: »Oprema brodova sredstvima za signalizaciju«;
c) Prilog III: »Konstrukcija signalnih sredstava«;
d) Prilog IV: »Postavljanje signalnih sredstava na brod«;
e) Prilog V: »Signali pogibelji«.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
Članak 2.
Ova Pravila stupaju na snagu osmoga dana od dana objave u »Narodnim novinama«.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
Članak 3 .
Stupanjem na snagu ovih Pravila, prestaju vrijediti Pravila za statutarnu certifikaciju pomorskih brodova, Sredstva za signalizaciju iz 2014. godine objavljena u »Narodnim novinama« br. 118/2014.
Klasa:
Urbroj:
Zagreb,
M I N I S T A R
Oleg Butković
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
--- PRILOG I. ---
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
OPĆI ZAHTJEVI
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
1.1 PRIMJENA
1.1.1 Pravila za statutarnu certifikaciju pomorskih brodova, Sredstva za signalizaciju (u daljnjem tekstu: Pravila) odnose se na brodove kojih oprema sredstava za signalizaciju podliježe tehničkom nadzoru te na izradbu sredstava za signalizaciju.
1.1.2 Pravila se primjenjuje se na nove brodove te na postojeće brodove, osim zahtjeva navedenih pod 2.1 iz Tablice 2.2.1. Postojeći brodovi, kojih sredstva za signalizaciju u određenoj mjeri ne odgovaraju zahtjevima ovih Pravila, mogu biti oslobođeni od slijedećih zahtjeva:
.1 od premještanja svjetiljki zbog prijelaza sa standardnog engleskog sustava jedinica na metrički i zaokruživanja mjernih veličina,
.2 od vodoravnog razmještaja jarbolnih svjetala navedenih u 4.2.1.3, za brodove duljine manje od 150 metara,
.3 od izmjena razmještaja bočnih svjetiljki navedenih u 4.2.2.1,
.4 od zahtjeva za sredstva za signalizaciju zvukom navedenih u 3.3 i 4.6.2.1.
1.1.3 Pravila propisuju tehničke zahtjevi za sredstva za signalizaciju te određen broj tih sredstava i njihov smještaj na brodu.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
1.2 OBJAŠNJENJA IZRAZA I POJMOVA
Izrazi i pojmovi, koji se odnose na opće nazivlje pravila navedeni su u Pravilima za statutarnu certifikaciju pomorskih brodova, Opći propisi, Prilog I.
Objašnjenja izraza i pojmova koje se odnose na ova Pravila:
1.2.1 Visina nad trupom razmak od najgornje neprekinute palube do mjesta postavljanja ili ugradnje svjetiljke, mjeren neposredno ispod nje.
1.2.2 Domet vidljivosti udaljenost s koje se svjetlost mora vidjeti u tamnoj noći pri čistoj atmosferi.
1.2.3 Duljina broda duljina broda u metrima preko svega.
1.2.4 Širina broda najveća širina broda u metrima.
1.2.5 Kratki zvuk zvuk trajanja oko 1 sekundi.
1.2.6 Dugi zvuk zvuk trajanja od 4 do 6 sekundi.
1.2.7 Zviždaljka naprava, koja može davati propisane kratke i duge zvučne signale.
1.2.8 Brod na mehanički poriv brod koji se pokreće strojem.
1.2.9 Brod ograničene mogućnosti manevriranja brod kojemu je zbog naravi obavljanog posla ograničena mogućnost manevriranja, te se stoga ne može maknuti s puta i ustupiti mjesto brodu koji dolazi. Brodovi ograničene mogućnosti manevriranja smatraju se, ali se ne ograničavaju samo na ove navedene:
.1 brodovi koji postavljaju, poslužuju ili skidaju navigacijske oznake te postavljaju, kontroliraju ili podižu podvodni kabel ili cjevovod,
.2 brodovi koji obavljaju iskopavanja na dnu, hidrografska ispitivanja ili podvodne radove,
.3brodovi zauzeti prekrcavanjem ili popunom osoba, zaliha ili tereta, dok plove,
.4 brodovi s kojih uzlijeću ili slijeću letjelice,
.5 brodovi koji obavljaju tegljenja, koja im ne dopuštaju skretanje s kursa.
1.2.10. Brod koji ribari brod koji lovi ribu mrežama, povrazima, kočama, ili drugim priborom za ribolov koji ograničava njegovu mogućnost manevriranja, ali ne brod koji ribari povrazom s umjetnom mekom (panulom) ili drugim priborom za ribolov, koji ne ograničava njegovu mogućnost manevriranja.
1.2.11. Brod koji koćari brod koji kroz vodu vuče povlačnu pridnenu mrežu – koću ili neku drugu napravu kojom se lovi riba.
1.2.12. Jedrenjak brod pokretan jedrom, uključujući i mehanički poriv uz uvjet da se njime ne koristi.
1.2.13. Bljeskajuće svjetlo s brzim bljeskovima svjetlo koje u pravilnim razmacima stvara bljeskove s učestalošću od 120 ili više bljeskova u minuti.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
1.3 OPSEG NADZORA
1.3.1. Opći zahtjevi o načinu obavljanja tehničkog nadzora nad signalnim sredstvima, njihovom izradbom i pregledima, kao i zahtjevima za tehničku dokumentaciju, koja se dostavlja na odobrenje, navedeni su u Pravilima za statutarnu certifikaciju pomorskih brodova, Opći propisi.
1.3.2. Sredstva za zvučnu signalizaciju, dvosmjerna glasovna i podatkovna veza s Telemedicinskom uslugom prve pomoći (TMAS) i sustav za zvučnu signalizaciju ugrađen prema krmi kojim se signalizira praćenje i manevri u nuždi mora biti tipno odobrena .
1.3.3. Navigacijske svjetiljke moraju biti odobrene u skladu sa zahtjevima Pravilnika o pomorskoj opremi.
1.3.4. Opremanje brodova sredstvima za signalizaciju mora se obavljati pod nadzorom priznate organizacije.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
1.4 PODJELA BRODOVA U GRUPE
1.4.1 Svi brodovi, neovisno o njihovoj namjeni i području plovidbe, u pogledu opreme signalnih sredstava (osim pirotehničkih signalnih sredstava), dijele se na dvije grupe:
.1 grupa I brodovi na mehanički poriv duljine 20 metara i više, te jedrenjaci i brodovi bez vlastitog poriva neovisno o njihovoj duljini,
.2 grupa II brodovi na mehanički poriv, kraći od 20 metara.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
--- PRILOG II. ---
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
OPREMA BRODOVA SREDSTVIMA ZA SIGNALIZACIJU
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
2.1 OPĆE UPUTE
2.1.1 Brodska sredstva za signalizaciju o kojima se govori u ovim Pravilima, obuhvaćaju:
.1navigacijska svjetla,
.2 bljeskajuće svjetiljke,
.3 sredstva za zvučnu signalizaciju,
.4 signalna tijela i zastave,
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
2.2 OPREMA BRODOVA GRUPE I
2.2.1 Osnovni slog sredstava za signalizaciju na brodovima grupe I mora udovoljavati zahtjevima navedenim na Tablici 2.2.1.
Dodatna sredstva za signalizaciju za tegljače, potiskivače, brodove ograničene sposobnosti manevriranja, peljarske brodove, ribarske brodove i brodove na zračnom jastuku, navedena su na Tablici 2.4.1.
Tablica 2.2.1
Osnovni slog signalnih sredstava na brodovima grupe I
Redni broj
Signalna sredstva
Tip broda
Brodovi na mehanički poriv
Jedrenjaci 5) , te potiskivani i tegljeni brodovi 9), 10) , bez vlastitog poriva
1
2
3
4
1
Navigacijska svjetla:
1.1
jarbolno
2/1 2)
1.2
bočno, desno
1
1 8)
1.3
bočno, lijevo
1
1 8)
1.4
krmeno
1
1 7)
1.5
sidreno
2/1 2)
2/1 2)
1.6
“nesposoban za manevar”
2
2
2
Bljeskajuće svjetiljke:
2.1
ponavljač zvučnog signala
1 3)
3
Sredstva za signalizaciju zvukom:
3.1
zviždaljka
1
3.2
zvono
1 6)
1 6)
3.3
gong
Duljina 100 m 6)
4
Signalna tijela i zastave:
4.1
lopta
3
3
4.2
stožac
jedan stožac za svaki brod koji se može pokretati na mehanički poriv i jedra 4)
4.3
dvostruki stožac
1 1)
1 1)
4.4
zastave (ICS slog)
1
5
Međunarodni signalni kodeks:
1
Napomene:
1. Može se zamijeniti s dva stošca međusobno spojena osnovicama.
2. Brojnik - brodovi duljine 50 metara i više. Nazivnik - brodovi duljine do 50 metara.
3. Ne zahtijeva se za brodove manje od 500 GT.
4. Ne zahtijeva se, ako se umjesto crnog dvostožastog dijela (vidi napomenu 1) upotrebljavaju dva spojena osnovicama.
5. Vidi 2.2.6.
6. Vidi 2.2.8.
7.Ne zahtjeva se potiskivane brodove.
8. Vidi 2.2.7.
9. Teglenice ili objekti koji se tegle, a nisu oni iz primjedbe 10, trebaju imati bočna svijetla i krmeno svjetlo, a ako dužina teglja
prelazi 200 metara i dvostruki stožac.
10. Slabo primjetni, djelomično potopljeni brod ili objekt, ili kombinacija takvih brodova ili objekata koji se tegle trebaju imati:
.1 ako je širina objekta manja od 25 metara, 2 bijela svijetla s vodoravnim kutom vidljivosti od 360 o ;
.2 četiri bijela svijetla s vodoravnim kutom vidljivosti od 360 o , ako je širina objekta viša od 25 metara;
.3 peto bijelo svijetlo s vodoravnim kutom vidljivosti od 360 o , ako je duljina objekta 100 metara i više;
.4 dopunski dvostruki stožac, ako tegalj ima dužinu veću od 200 metara.
2.2.2 Brodovi grupe I mogu biti opremljeni električnim ili uljnim navigacijskim svjetiljkama.
Na brodovima koji obavljaju međunarodna putovanja, a koji su opremljeni električnim generatorskim uređajima, osim jedrenjaka, navigacijske svjetiljke moraju biti električne.
Za njih dodatno treba predvidjeti slog rezervnih svjetiljki u opsegu navedenom u 2.2.4. Rezervni slog može se sastojati od električnih svjetiljki s napajanjem iz akumulatorske baterije, ili iz izvora za slučaj nužde, ili se može sastojati od uljnih svjetiljki.
Na brodovima na kojima uljne svjetiljke predstavljaju osnovni slog, mora postojati rezervni slog svjetiljki u opsegu navedenom u 2.2.4.
2.2.3 Tankeri i drugi brodovi namijenjeni za prijevoz proizvoda od nafte ili drugih lako zapaljivih tereta te brodovi namijenjeni za tegljene tih brodova, moraju biti opremljeni samo električnim svjetiljkama
2.2.4 Slog rezervnih svjetiljki sadrži: jarbolne, bočne, krmenu i sidrene svjetiljke.
2.2.5 Svaki brod mora biti opskrbljen ovim rezervnim dijelovima i priborom za svjetiljke koje spadaju u osnovni slog:
.1 jedno obojeno filter-staklo za sve istovrsne svjetiljke iste boje,
.2 dvije električne žarulje za svaku električnu svjetiljku,
.3 šest staklenih cilindara, ako sve uljne svjetiljke imaju jednake dimenzije staklenih cilindara; inače se moraju predvidjeti po dva staklena cilindra za svaku svjetiljku,
.4 jedan stijenj za svaku uljnu svjetiljku,
.5 zapaljiva smjesa za rezervne uljne svjetiljke u količini koja osigurava gorenje cijelog sloga svjetiljki u trajanju od najmanje 32 sata.
2.2.6 Jedrenjaci mogu biti dopunski opremljeni dvjema svjetiljkama, kojih osobine moraju udovoljavati zahtjevima navedenim pod rbr. 9 i 10 u Tablici 3.1.2.
2.2.7 Na brodovima grupe I, kraćim od 20 metara, bočne svjetiljke se mogu zamijeniti dvobojnom svjetiljkom.
2.2.8 Zvono i gong se mogu zamijeniti nekim drugim uređajima koji imaju iste osobine zvuka, ali uvijek mora postojati mogućnost da se signal daje ručno.
2.2.9 Brodovi koji su ograničeni gazom, pored svjetala koja se zahtijevaju prema Tablici 2.2.1 za brodove na mehanički poriv, mogu se opremiti i s tri svjetla, kojih su osobine navedene pod rbr. 9 u Tablici 3.1.2 te jednim valjkom (Tablica 3.4.1). Ako je brod opremljen navedenim svjetlima, ona se mogu koristiti i kao svjetla "nesposoban za manevar" koja se zahtijevaju prema Tablici 2.2.1.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
2.3 OPREMA BRODOVA GRUPE II
2.3.1 Osnovni slog sredstava za signalizaciju kojima trebaju biti opremljeni brodovi grupe II, osim pirotehničkih sredstava, mora biti u skladu sa zahtjevima navedenim na Tablici 2.3.1.
Tablica 2.3.1
Osnovni slog signalnih sredstava na brodovima grupe II
Redni broj
Signalna sredstva
Tip broda
Brodovi na mehanički poriv
Jedrenjaci 3) te potiskivani i tegljeni brodovi, bez vlastitog poriva
1
2
3
4
1
Navigacijska svjetla:
1.1
jarbolno
1
-
1.2
bočno, desno 1)
1
1
1.3
bočno, lijevo 1)
1
1
1.4
krmeno 1)
1
1 4)
1.5
sidreno
1
1
1.6
“nesposoban za manevar”
2
2
2
Bljeskajuće svjetiljke:
2.1
ponavljač zvučnog signala
1 3)
3
Sredstva za signalizaciju zvukom:
3.1
zviždaljka
1
3.2
zvono
1 5)
4
Signalna tijela i zastave:
4.1
lopta
3
3
4.2
stožac
jedan stožac za svaki brod na mehanički poriv koji u plovidbi koristi jedra
4.3
dvostruki stožac
1 2)
Napomene:
1. Vidi 2.3.3.
2. Samo za tegljene brodove. Može se zamijeniti s dva osnovkama međusobno spojena stošca.
3. Vidi 2.2.6, ali se to ne odnosi na brodove koji su u skladu s 2.3.3, opremljeni trobojnom svjetiljkom.
4. Ne zahtijeva se za potiskivane brodove.
5. Ne zahtijeva se za brodove duljine do 20 metara ali se zato po potrebi mora osigurati neki drugi zvučni signal.
2.3.2 Brodovi grupe II mogu se opremiti električnim ili uljnim svjetiljkama. Za te brodove ne zahtjeva se rezervni slog svjetiljki, osim rezervne uljne sidrene svjetiljke.
2.3.3 Na brodovima grupe II bočne svjetiljke mogu se zamijeniti kombiniranom dvobojnom svjetiljkom, a na jedrenjacima duljine manje od 20 metara, bočne i krmene svjetiljke mogu se zamijeniti trobojnom svjetiljkom.
2.3.4 Rezervni dijelovi i pribor za svjetiljke na brodovima grupe II moraju udovoljavati zahtjevima navedenim u 2.2.5.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
2.4 DOPUNSKA OPREMA ZA TEGLJAČE, POTISKIVAČE, BRODOVE OGRANIČENE MOGUĆNOSTI MANEVRIRANJA, PELJARSKE BRODOVE, RIBARSKE BRODOVE I BRODOVE NA ZRAČNOM JASTUKU
2.4.1 Tegljači, potiskivači, brodovi ograničene mogućnosti manevriranja, peljarski brodovi, ribarski brodovi i brodovi na zračnom jastuku, pored sredstava za signalizaciju navedenih na Tablici 2.2.1 ili 2.3.1, moraju se opremiti i signalnim sredstvima navedenim na Tablici 2.4.1.
2.4.2 Bageri s opremom za kopanje dna i brodovi koji obavljaju podvodne radove, pored svjetiljki navedenih na Tablici 2.4.1 za brodove s ograničenom mogućnošću manevriranja, moraju imati dva svjetla s osobinama navedenim u rbr. 9 u Tablici 3.1.2, te dva svjetla s osobinama navedenim u točki 10. te iste tablice, dvije lopte i dva dvostruka stošca.
2.4.3 Ako je potiskivač čvrsto spojen s potiskivanim brodom, tako da oni čine jednu cjelinu, treba ih smatrati jednim brodom na mehanički poriv i opremati ih sredstvima za signalizaciju u skladu s Tablicom 2.2.1 ili 2.3.1.
Tablica 2.4.1
Dopunska sredstva za signalizaciju za tegljače, potiskivače, brodove s ograničenom mogućnošću manevriranja, peljarske brodove, ribarske brodove i brodove na zračnom jastuku
Redni broj
Tip broda
Tegljenje (jarbolno)
1. Ograničena
mogućnost
manevriranja
2. peljarenje
3. ribarenje
4. kočarenje
1. Ograničena
mogućnost
manevriranja
2. peljarenje
3. ribarenje
Koćarenje
Tegljenje (krmeno)
Brod na
zračnom
jastuku
Stožac
bijelo
bijelo
crveno
zeleno
žuto
žuto
bljeskajuće
1.
Tegljač
2/1 1)
-
-
-
1 6)
-
-
2.
Potiskivač
1
-
-
-
-
-
-
3.
Brod s ograničenom 2)
mogućnošću manevriranja
-
1
2 3)
-
-
-
-
4.
Peljarski brod
-
1
1
-
-
-
-
5.
Ribarski brod koji koćari 4)
-
1
-
1
-
-
2
6.
Ribarski brodovi koji ribare kočom vrlo blizu jedan drugog
-
2 5)
2 5)
-
-
-
-
7.
Ribarski brod (osim brodova koji kočare) s opremom koje
protezanje kroz vodu nije dulje od 150 metara
-
1
1
-
-
-
2
8.
Ribarski brod (osim brodova koji kočare) s opremom koje je
protezanje kroz vodu dulje od 150 metara
-
2
1
-
-
-
3
9.
Brod na zračnom jastuku
-
-
-
-
-
1
-
Napomene:
1. U brojniku - tegljači grupe I; u nazivniku tegljači grupe II. Ako je brod grupe I predviđen za tegljenje, a duljina teglja mjerena od krme tegljača do krme posljednjeg tegljenog broda nije veća od 200 metara, taj brod može nositi samo jednu svjetiljku za tegljenje. Ako je brod iz grupe II predviđen za tegljenje, a duljina teglja veća od 200 metara, on se mora opremi i s dvije svjetiljke za tegljenje
2. Vidi 2.4.2.
3. Mogu se koristiti i kao svjetiljke “nesposoban za manevar”, koje se zahtijevaju u stupcu 3. i 4. Tablice 2.2.1 i 2.3.1.
4. Brodovi kraći od 50 m mogu imati i jarbolno svjetlo koje odgovara zahtjevima točke 1. Tablice 3.1.2.
5. Za brodove kraće od 20 m ova svijetla nisu obvezna.
6. Ne treba za brodove koji guraju ili tegle bokom druge brodove.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
--- PRILOG III. ---
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
KONSTRUKCIJA SIGNALNIH SREDSTAVA
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
3.1 NAVIGACIJSKA SVJETLA
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
3.1.1 Kategorija svjetala
Ova Pravila propisuju zahtjeve za dvije osnovne kategorije navigacijskih svjetala:
.1 svjetla kategorije I, koja su predviđena za brodove duljine 50 metara i više,
.2 svjetla kategorije II, koja su predviđena za brodove kraće od 50 metara.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
3.1.2 Osnovne osobine svjetala
Osnovne osobine pojedinih svjetala moraju biti u skladu sa zahtjevima Tablice 3.1.2.
Tablica 3.1.2
Osnovne osobine navigacijskih svjetala
Redni
broj
Naziv svjetla
Boja
svjetla
Najmanji domet vidljivosti (Nm)
Kut vidljivosti svjetla u vodoravnoj ravnini (raspored kutova vidljivosti)
svjetlo
kategorije I
svjetlo
kategorije II
ukupni kut
1
2
3
4
5
6
7
1.
1.
Jarbolno 2)
bijela
6
5 1)
225 o
Po 112,5 o na svaku stranu od smjera pramca broda
2.
Za tegljenje
2.
Bočno, desno 2)
zelena
3
2
112,5 o
112,5 o od smjera pramca, preko
desnog boka broda
3.
Bočno, lijevo 2)
crvena
3
2
112,5 o
112,5 o od smjera pramca preko
lijevog boka broda
4.
Kombinirano, dvobojna
zelena
crvena
-
2
225 o
Po 112,5 o na svaku stranu od smjera pramca broda:
desno - zeleno svjetlo
lijevo - crveno svjetlo
5.
Kombinirano, trobojna
zelena
crvena
bijela
-
-
360 o
Zeleno svjetlo - 112,5 o desno od
smjera pramca broda:
crveno svjetlo - 1125 o
lijevo od pramca broda:
bijelo svjetlo - 135 o
po 67,5 o na svaku stranu od smjera krme broda
6.
Krmeno 2)
bijela
3
2
135 o
Po 67,5 o na svaku stranu, od smjera krme broda
7.
Za tegljenje
žuta
3
2
135 o
Po 67,5 o na svaku stranu, od smjera krme broda
8.
1.
Sidreno
bijela
3
2
360 o
Po cijelom obzorju
2.
Peljarsko
3.
Ograničene mogućnosti
manevriranja
4.
Ribarsko
5.
Za koćarenje
9.
1.
Peljarsko
crvena
3
2
360 o
Po cijelom obzorju
2.
Nesposoban za manevar 3)
3.
Ograničene mogućnosti
manevriranja
4.
Ribarsko
5.
Gornje, za jedrenjak
6.
Ograničen svojim gazom
10.
1.
Za kočarenje
zelena
3
2
360 o
Po cijelom obzorju
2.
Donje, za jedrenjak
11.
“Na zračnom jastuku”
žuta bljeskajuća
3
2
360 o
Po cijelom obzorju
12.
Dopunska svjetla za ribarske brodove koji ribare kočom ili plivaricom vrlo blizu jedan drugome
bijela
crvena
žuta
1
1
1
1
1
1
360 o
360 o
360 o
Po cijelom obzorju
13.
Za slabo primjetne, djelomično potopljene ili objekte koji se tegle
bijela
3
3
360 o
Po cijelom obzorju
Napomena:
1. Na brodovima kraćim od 20 metara najmanji domet vidljivosti - 3 nautičke milje.
2. Na brodovima duljim od 50 metara navigacijska svjetla moraju biti dvostruka ili s dvostrukim žaruljama.
3. Svjetla “Nesposoban za manevar” mogu se koristiti kao dio svjetala “Ograničena mogućnost manevriranja” poštujući zahtjeve u pogledu međusobnih udaljenosti svjetala kao i mogućnost neovisnog uključivanja na panelu svjetala.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
3.1.3 Opći tehnički zahtjevi
3.1.3.1 Za navigacijska svjetla navedena u Tablici 3.1.2 može se koristiti električni izvor svjetlosti ili izvor svjetlosti na ulje (vidi 3.1.7).
3.1.3.2 Električne i uljne svjetiljke moraju biti tako konstruirane, da ne može prodrijeti voda na dijelove električnih svjetiljki kroz koje se provodi struja, te na stakleni cilindar, stijene ili druge dijelove koji utječu na proces gorenja u uljnim svjetiljkama, kada po tim svjetiljkama prska voda.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
3.1.4 Tijelo svjetiljke
3.1.4.1 Tijelo svjetiljke i njeni dijelovi moraju se izraditi od materijala otpornih na djelovanje morske vode, ili moraju biti na odgovarajući način zaštićeni od djelovanja morske vode.
Konstrukcijska izvedba električnih svjetiljki mora osigurati zaštitu od vode (IP-56).
3.1.4.2 Električne i uljne svjetiljke moraju biti tako građene da ne može doći do zagrijavanja optičkih dijelova ili tijela svjetiljke, što bi moglo uzročiti oštećenje optičkih dijelova ili deformiranja tijela svjetiljke, vodeći računa o temperaturama na koje se može naići u raznim klimatskim uvjetima.
3.1.4.3 Tijelo svjetiljke mora biti tako izvedeno da je moguće brzo zamjenjivanje električnih ili uljnih lampi. Uljne svjetiljke se moraju izraditi tako da se u njih može smjestiti umetak s već postavljenim staklenim cilindrom.
3.1.4.4 Svjetiljka se mora izraditi tako da je omogućeno istjecanje kondenzata i dotok svježeg zraka, uz potreban stupanj sigurnosti.
3.1.4.5 Svjetiljke moraju imati odgovarajuća sredstva za pričvršćenje na odgovarajućim mjestima.
3.1.4.6 Kako ne bi došlo do pogoršanja osobina svjetiljke, samo originalne žarulje, specificirane od proizvođača, smiju se koristiti za odgovarajuće svjetiljke.
3.1.4.7 Na brodu se treba nalaziti dovoljan broj pričuvnih žarulja vodeći računa o zahtjevu za dvostrukim navigacijskim svjetlima.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
3.1.5 Leće i glatka stakla
3.1.5.1 Za navigacijska svjetla mogu se upotrebljavati leće ili glatka stakla, uz uvjet da osobine svjetiljki udovoljavaju zahtjevima navedenim u stupcima 4 i 5 Tablice 3.1.2 i u 3.1.6.3.
3.1.5.2 Unutarnje i vanjske površine leća i stakala moraju biti glatke, a staklo ne smije imati strana tijela, mjehuriće i rezove koji pogoršavaju osobine svjetiljke.
Leće moraju biti robusne, od nehrđajućih materijala da bi se osigurala dugovječnost i optička kvaliteta.
3.1.5.3 Leće predviđene za navigacijska svjetla moraju imati takvu konstrukciju da krivulja okomitog širenja svjetlosti svjetiljke osigurava:
.1 jačinu svjetlosti ne manju od jačine propisane u 3.1.7.1 u granicama kutova vidljivosti u okomitoj ravnini do 5 o na obje strane od vodoravne ravnine simetrije leće,
.2 najmanje 60% od propisane jačine svjetlosti u granicama kutova vidljivosti do 7,5 o na obje strane od vodoravne ravnine simetrije leće, a za svjetiljke na jedrenjacima pri jedrenju najmanje 50% od propisane jačine svjetlosti u granicama kutova vidljivosti do 25 o na obje strane od vodoravne ravnine simetrije leće.
3.1.5.4 Krivulja vodoravne podjele svjetlosti bočnih svjetiljki mora biti takva da svjetiljke na brodu imaju jačinu svjetlosti propisanu u 3.1.7.1 u smjeru pravo po pramcu, koja se mora smanjivati i nestajati u području od 1 o do 3 o izvan propisanih sektora (vidi 4.2.2.2).
U krmenim i jarbolnim svjetiljkama, te u sektorima bočnim od 22,5 o iza poprečnice, navedena jačina svjetlosti mora biti u području do 5 o od granica sektora propisanih na Tablici 3.1.2.
Počevši od 5 o prije granice sektora jačina svjetlosti se može smanjiti za 50% na granici sektora; dalje se mora postupno smanjivati i sasvim nestati u području ne većem od 5 o izvan propisanih sektora.
3.1.5.5 Na brodovima duljine 12 metara i više, intenzitet svjetlosti u horizontalnom smjeru izvan vidljivog sektora ne smije biti viši od 10% intenziteta u vidljivom sektoru. Na brodovima duljine 12 metara i više, odnos između maksimalnog i minimalnog intenziteta u vidljivom horizontalnom sektoru ne smije varirati za faktor veći od 1,5.
Na brodovima duljine 12 metara i više, odnos između maksimalnog i minimalnog intenziteta u vertikalnom sektoru ne smije varirati za faktor veći od 1,5.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
3.1.6 Obojena filter-stakla
3.1.6.1 Obojena svjetla u navigacijskim svjetiljkama mogu se stvarati pomoću odgovarajućih obojenih filter-stakala.
Obojena glatka stakla mogu se upotrebljavati ako su osigurane osobine obojenog filtra na cijeloj njegovoj površini.
Svaki pojedinačni slučaj upotrebe obojenih leća predmet je posebne odluke Ministarstva na preporuku priznate organizacije.
3.1.6.2 Obojena filter-stakla koja se koriste za navigacijska svjetla, mogu se izrađivati od stakala koja su obojena po čitavoj debljini ili samo po površini.
Filtri svjetala mogu se izrađivati od plastike, uz uvjet da njihove osobine ni u kom pogledu nisu lošije od osobina koje vrijede za filtre svjetala od stakla.
3.1.6.3 Koordinate x i y kutnih točaka dopuštenih u području za svaku boju prikazane su na Tablici 3.1.6.3.
Boja svjetlosti svjetiljke ovdje se uzima kao rezultat dobijen u optičkom sustavu svjetlosnih filtera izvor svjetlosti.
Koeficijenti propuštanja svjetlosnih filtara u boji moraju imati takve vrijednosti da se postiže domet vidljivosti svjetla u skladu sa zahtjevima Tablice 3.1.2. i točke 3.1.5.3.
Tablica 3.1.6.3
Koordinate kutnih točaka područja obojenosti
Boja svjetlosti
Koordinate
Kutne točke
crvena
x
y
0,680
0,320
0,660
0,320
0,735
0,265
0,721
0,259
-
-
-
-
zelena
x
y
0,028
0,385
0,009
0,723
0,300
0,511
0,203
0,356
-
-
-
-
bijela
x
y
0,525
0,382
0,525
0,440
0,452
0,440
0,310
0,348
0,310
0,283
0,443
0,382
žuta
x
y
0,612
0,382
0,618
0,382
0,575
0,425
0,575
0,406
-
-
-
-
3.1.6.4 Obojeno filtar - staklo mora imati visinu i duljinu luka da filtar pokriva čitavu unutarnju površinu leće.
3.1.6.5 Unutarnje i vanjske površine svjetlosnih filtara ne smiju imati rezove i ulupine, a stakla svjetlosnih filtara ne smiju imati mjehuriće, strana tijela ili opiljke, koji pogoršavaju osobine svjetiljki.
3.1.6.6 Filtri svjetlosti se moraju učvrstiti u svjetiljke, tako da se ne mogu nekontrolirano pomicati prilikom upotrebe svjetiljki.
3.1.6.7 Uređaj za pričvršćenje svjetlosnog filtra u navigacijskim bočnim, te kombiniranim dvobojnim i trobojnim svjetiljkama, mora biti tako konstruiran da se isključi mogućnost postavljanja crvenog filtra umjesto zelenog i obratno.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE