Na temelju članka 31. stavka 2. Zakona o Vladi Republike Hrvatske (Narodne novine, br. 150/11, 119/14, 93/16 i 116/18), Vlada Republike Hrvatske je na sjednici održanoj ________________ godine donijela
ODLUKU
O DONOŠENJU PROGRAMA POTPORE U ODGOJU I OBRAZOVANJU PRIPADNIKA ROMSKE NACIONALNE MANJINE ZA RAZDOBLJE 2021. DO 2023. GODINE
I.
Donosi se Program potpore u odgoju i obrazovanju pripadnika romske nacionalne manjine za razdoblje 2021. do 2023. godine, u tekstu koji je Vladi Republike Hrvatske dostavilo Ministarstvo znanosti i obrazovanja aktom, KLASA: ___________, URBROJ: _________, od ________ 2021.
II.
Zadužuje se Ministarstvo znanosti i obrazovanja da Program iz točke I. ove Odluke objavi na svojim mrežnim stranicama.
III.
Ova Odluka stupa na snagu danom donošenja, a objavit će se u Narodnim novinama.
Klasa:
Urbroj:
Zagreb,
PREDSJEDNIK
mr. sc. Andrej Plenković
OBRAZLOŽENJE
Ministarstvo znanosti i obrazovanja nositelj je ključnih aktivnosti svih strateških dokumenata u čijoj je domeni obrazovanje pripadnika romske nacionalne manjine. Nakon gotovo cijelog desetljeća provedbe Nacionalnog programa za Rome i Akcijskog plana Desetljeća za uključivanje Roma te Nacionalne strategije za uključivanje Roma od 2013. do 2020. godine u Republici Hrvatskoj u području obrazovanja najveći napredak je ostvaren upravo u domeni uključenosti romske djece i učenika u odgojno-obrazovni sustav. Ipak, još uvijek je na svim razinama obrazovanja prisutno mnoštvo problema u praktičnoj provedbi kako nacionalne obrazovne politike, tako i mjera strateških dokumenata namijenjenih uključivanju romske nacionalne manjine u društvo.
Nacionalna strategija za uključivanje Roma 2013.-2020. te pripadajući akcijski planovi (posljednji za razdoblje od 2019-2020. godine) dokumenti su koji su sadržavali mjere i aktivnosti za uključivanje pripadnika romske nacionalne manjine u odgojno-obrazovni sustav te pružanje potpore na svim razinama. Temeljem Nacionalne strategije za uključivanje Roma 2013.-2020. Ministarstvo znanosti i obrazovanja provodi aktivnosti od predškolskog, osnovnoškolskog sustava do visokoškolskog sustava obrazovanja i obrazovanja odraslih.
Na području predškolskog glavne aktivnosti su: sufinanciranje roditeljskog udjela u ekonomskoj cijeni predškolskog odgoja/vrtića te sufinanciranje programa predškole. U osnovnoškolskom sustavu to su osiguravanje učenja hrvatskoga jezika učenicima koji ne znaju ili nedovoljno poznaju hrvatski jezik, produženog boravka te svih oblika izvanučioničke nastave, školskih te ljetnih škola. U srednjoškolskom sustavu Ministarstvo znanosti i obrazovanja osigurava srednjoškolske stipendije i smještaj u učenički dom dok u visokoškolskom sustavu osigurava studentske stipendije te smještaj u studentski dom. Također, za odrasle Rome sufinancira se opismenjavanje i osposobljavanja za odrasle Rome.
Posljednja godina provedbe Nacionalne strategije za uključivanje Roma jest 2020. godina te je nužno i nakon njezinoga završetka osigurati nastavak provedbi svih aktivnosti. Ured za ljudska prava i prava nacionalnih manjina kao nositelj strateškog dokumenta za uključivanje Roma u listopadu 2020. godine pokrenuo je izradu Nacionalnog plana za uključivanje Roma za razdoblje od 2021. do 2027. godine u čijoj radnoj skupini sudjeluju i predstavnici Ministarstva znanosti i obrazovanja u prioritetnom području obrazovanja. Važno je reći kako se donošenje navedenog plana očekuje tek u travnju/svibnju 2021. godine stoga je nužno osigurati sve pretpostavke za odvijanje i kontinuirani nastavak svih aktivnosti u području obrazovanja do njegova donošenje i usvajanja od strane Vlade Republike Hrvatske.
Slijedom svega navedenoga, predlaže se donošenje Programa potpore u odgoju i obrazovanju pripadnika romske nacionalne manjine. Sve predložene mjere i provedbene aktivnosti temelje se kako na nalazima i preporukama studija i istraživanja tako i na ranijim strateškim dokumentima te su se sve provedbene mjere pokazale održivima i njihova kontinuirana provedba iznimno je važna za osiguravanje kontinuirane podrške pripadnicima romske nacionalne manjine u odgoju i obrazovanju na svim razinama.
Aktivnosti navedene u prijedlogu Programa potpore u odgoju i obrazovanju pripadnika romske nacionalne manjine Ministarstva znanosti i obrazovanja aktivnosti su koje se provode godinama oslanjajući se na Nacionalnu strategiju za uključivanje Roma 2013.-2020. godine financirane iz Državnog proračuna Republike Hrvatske, a sredstva za nastavak svih aktivnosti osigurana su u Državnom proračunu za 2021. godinu.
PROGRAM POTPORE U ODGOJU I OBRAZOVANJU PRIPADNIKA ROMSKE NACIONALNE MANJINE ZA RAZDOBLJE OD 2021. DO 2023. GODINE
1. UVOD
Ocjenjujući odgoj i obrazovanje Roma među najvažnijim čimbenicima za promjenu i poboljšanje njihovog položaja u društvu, posljednjih nekoliko godina nadležna državna tijela, lokalna zajednica, romske i ostale udruge ulažu napore da se obuhvati i uključi što više romske djece u programe predškolskog odgoja i obrazovanja na svim razinama. No, to je zbog dugogodišnje nedovoljne brige društva i marginaliziranog položaja Roma u mnogim segmentima življenja, tek početak dugotrajnog procesa koji traži osmišljavanje i primjenu mjera koje će romskoj djeci omogućiti jednake uvjete za sudjelovanje u svim odgojno-obrazovnim ustanovama i kvalitetno školovanje.
Nacionalna strategija za uključivanje Roma od 2013. do 2020. godine navodi kako su Romi u Republici Hrvatskoj, kao i u mnogim zemljama u kojima žive, zbog slabe obrazovanosti, neuključenosti u formalne oblike rada, specifičnog načina življenja i drugih karakteristika, u većoj ili manjoj mjeri marginalizirani: ekonomski, prostorno, kulturološki i politički. Cijeneći da postoji jaz koji Romi sami ne mogu prebroditi te nastojeći promijeniti postojeće stanje, s ciljem ostvarivanja Ustavom i pravnim sustavom Republike Hrvatske zajamčenih prava te uklanjanja svih oblika diskriminacije, Vlada Republike Hrvatske 2003. godine donijela je Nacionalni program za Rome. U 2005. godini, Republika Hrvatska je, zajedno s još nekoliko europskih zemalja (Bugarska, Češka, Mađarska, Makedonija, Rumunjska, Slovačka, Srbija i Crna Gora), pristupila Desetljeću za uključivanje Roma 2005.-2015. koje su pokrenuli Svjetska banka i Institut Otvoreno društvo u suradnji s još nekoliko ključnih međunarodnih aktera te je sukladno tome izradila nacionalni Akcijski plan za uključivanje Roma 2005.-2015. kojim je postavila ciljeve u područjima obrazovanja, zdravlja, zapošljavanja i stanovanja koji trebaju biti postignuti do 2015. godine. Republika Hrvatska je 1. srpnja 2012. godine preuzela predsjedanje Desetljećem za uključivanje Roma 2005.-2015.
Ocjenjujući da je provedba Desetljeća u Republici Hrvatskoj još uvijek bila neujednačena u mnogim područjima te da je u cilju poboljšanja socio-ekonomskog položaja Roma potrebno postaviti eksplicitne ciljeve za svako područje koje se tiče Roma, razviti adekvatne indikatore i osnovne odrednice za praćenje napretka tijekom vremena, Republika Hrvatska je pristupila izradi Nacionalne strategije za uključivanje Roma od 2013. do 2020. godine. Strategija se nadograđuje na Nacionalni program za Rome, redefinirajući nacionalne prioritete, načine provedbe i poduzimanje posebnih mjera sukladno izmijenjenim društvenim i političkim okolnostima, ostvarenom napretku i daljnjim izazovima u procesu uključivanja i poboljšanja socio-ekonomskog položaja Roma. Istovremeno, Nacionalnom strategijom za uključivanje Roma od 2013. do 2020. godine usklađuje se temeljni strateški dokument Republike Hrvatske za integraciju pripadnika romske nacionalne manjine s Priopćenjem Komisije Europskom Parlamentu, Vijeću, Europskom ekonomskom i socijalnom odboru i Odboru regija o Okviru EU za nacionalne strategije integracije Roma do 2020. godine. Strategija se temelji i na odredbama međunarodnih dokumenata o ljudskim pravima i pravima nacionalnih manjina kojih je Republika Hrvatska stranka. Tijekom procesa njene izrade korištena su iskustva drugih zemalja koje sustavno rješavaju probleme Roma, osobito u okviru Desetljeća za uključivanje Roma.
U ožujku 2015. godine objavljeno je evaluacijsko izvješće Nacionalne strategije za uključivanje Roma od 2013. do 2020. godine (UNDP, Friedman, Horvat, 2015.) koje, između ostaloga, navodi kako među dionicima s kojima su provedeni razgovori postoji širok konsenzus da obrazovanje predstavlja strateško područje u kojem je provedba Akcijskog plana od 2013. do 2015. godine bila najuspješnija, pri čemu se povećanje broja romske djece upisane u osnovnoškolsko obrazovanje često navodi kao najznačajniji primjer napretka u položaju Roma u novije vrijeme. S druge strane, povećava se i broj razreda u kojima su polaznici isključivo Romi budući da nema jasnih modaliteta desegregacije, što je naročito izraženo u područjima u kojima postoji de facto stambena segregacija. Izražava se i zabrinutost zbog trajanja i sadržaja programa jednogodišnje predškole. Još jedno pitanje, naročito relevantno u Međimurskoj županiji, tiče se fizičke pristupačnosti škola. Konkretnije govoreći, učinci nedostatnog javnog prijevoza kojim bi se romska naselja povezala sa školama ponekad su dodatno pogoršani zbog činjenice da primatelji socijalne pomoći ne smiju posjedovati automobil.
Nakon gotovo cijelog desetljeća provedbe Nacionalnog programa za Rome i Akcijskog plana Desetljeća za uključivanje Roma te Nacionalne strategije za uključivanje Roma od 2013. do 2020. godine u Republici Hrvatskoj u području obrazovanja najveći napredak je ostvaren u domeni uključenosti romske djece u obrazovni sustav. Ipak, još uvijek je na svim razinama obrazovanja prisutno mnoštvo problema u praktičnoj provedbi kako nacionalne obrazovne politike, tako i mjera strateških dokumenata namijenjenih uključivanju romske nacionalne manjine u društvo. Obrazovna razina romske populacije vrlo je niska, a prosječan broj godina provedenih u obrazovnom sustavu znatno je niži u odnosu na većinsku populaciju.
2. CILJ PROGRAMA
Republika Hrvatska opredijelila se za razvoj društva znanja jer je znanje temeljna proizvodna i razvojna snaga društva. Strategija obrazovanja, znanosti i tehnologije navodi kako su znanje, obrazovanje i cjeloživotno učenje temeljni pokretači razvoja hrvatskog društva i svakog pojedinca koji mu omogućuju bolje razumijevanje samoga sebe i svega što ga okružuje te pridonose izgradnji osobnog, kulturnog i nacionalnog identiteta pojedinca. Misija hrvatskog obrazovnog sustava jest osigurati kvalitetno obrazovanje dostupno svima pod jednakim uvjetima, u skladu sa sposobnostima svakog korisnika sustava. Odgojno-obrazovni sustav uključuje načelo jednakosti obrazovnih mogućnosti za sve, obvezu općeg obrazovanja, uključenost svih učenika u odgojno-obrazovni sustav, poštivanje ljudskih prava i prava djece i interkulturalizam.
Studija Romska svakodnevica u Hrvatskoj: prepreke i mogućnosti za promjenu (UNICEF, UNHCR i UNDP, 2014.) ističe kako posebno ranjivu skupinu čine djeca i učenici pripadnici romske nacionalne manjine koji još uvijek ne uspijevaju ostvariti svoje pune obrazovne mogućnosti, ponajprije zbog siromaštva, diskriminacije na nacionalnoj osnovi (i višestruke diskriminacije žena), (samo)marginalizacije i nedostatka samopouzdanja te sporo mijenjajućih obrazaca svakodnevnog funkcioniranja romskih zajednica. U Studiji se također navodi da je još uvijek manje od polovine najmlađe romske populacije uključeno u obrazovni sustav (za razliku od dvije trećine djece iz većinske populacije). Izvještaj Socijalno uključivanje djece Roma (RECI+), 2015. kao jedan od problema uključivanja djece Roma u programe predškole navodi udaljenost predškolskih ustanova i/ili osnovnih škola u kojima se provode programi predškole od romskih naselja. Osiguravanjem prijevoza za djecu Roma koja žive u izoliranim ruralnim naseljima povećao bi se njihov broj u predškolskom programu. Isto tako naglašava se kako je za uspjeh integracije učenika Roma bitno interkulturno obrazovanje učitelja kao i njihovo usavršavanje. U izvještaju se također navodi kako velik dio učitelja koji su poučavali ili poučavaju u interkulturnim razredima u prethodne dvije godine nisu sudjelovali ni u kakvom usavršavanju na radnom mjestu.
Vezano uz obrazovanje spomenuta Studija ističe kako je obrazovni status Roma još uvijek nepovoljan najvećim dijelom zbog neredovitog pohađanja nastave, niske stope završnosti osnovnog obrazovanja tj. napuštanja školovanja. Također, jedan od nedostataka koji pogađa učenike u nepovoljnom društvenom položaju jest nemotiviranost učitelja i nepostojanje djelotvornog sustava nagrađivanja njihovog rada, ali i nedostatak nastavnog osoblja za rad u produženom boravku. Navedena publikacija naglašava kako provođenje politika u području obrazovanja podrazumijeva i izgradnju sustava praćenja i ocjenjivanja provedbe aktivnosti. Unatoč uspostavljanju ovog sustava još uvijek postoje poteškoće u praćenju obrazovnih ishoda Roma, a vezane su uz praćenje podataka na temelju apsolutnih brojeva, bez pokazivanja omjera u odnosu na cjelokupnu populaciju Roma ili omjera u odnosu na određene dobne skupine.
Što se tiče podataka, Ministarstvo znanosti i obrazovanja vodi bazu podataka o školovanju pripadnika romske nacionalne manjine uzimajući u obzir podatke na kraju prethodne školske godine i na početku tekuće školske godine. Obrada podataka obavlja se tijekom veljače u tekućoj školskoj godini. Navedeni podaci prikupljaju se od odgojno-obrazovnih ustanova od školske godine 2008./2009. Svrha prikupljanja podataka jest pratiti upis i pohađanje škole pripadnika romske nacionalne manjine te na temelju podataka planirati i kreirati mjere i aktivnosti za pripadnike romske nacionalne manjine.
Navedena studija Romska svakodnevica u Hrvatskoj: prepreke i mogućnosti za promjenu 2014. pokazuju kako je osiguranje i organiziranje produženog boravka za učenike pripadnike romske nacionalne manjine iznimno važno kao preduvjet uspješnog završetka osnovnog obrazovanja učenika romske nacionalne manjine te je ostvaren znatan napredak učenika na području učenja jezika, stjecanja higijenskih navika i socijalizacije djece. Istraživanje Socijalno uključivanje djece Roma (RECI+) pokazalo je kako su programi produženog boravka koje sufinancira Ministarstvo znanosti i obrazovanja iznimno korisni budući da učitelji tijekom tog vremena pružaju dodatnu poduku, pomažu učenicima s domaćom zadaćom ili provjeravaju učeničke radove. Navedene aktivnosti  akođer koriste učenicima koji kod kuće nemaju dobre uvjete za samostalno učenje. No, takvi programi često nisu dostatni zbog nedostatka prostora u učionicama i nastavnog osoblja. Podaci iz baze Ministarstva znanosti i obrazovanja pokazuju kako je još uvijek uključenost učenika pripadnika romske nacionalne manjine u programe produženog boravka iznimno niska.
Centar za mirovne studije u suradnji s Uredom za ljudska prava i prava nacionalnih manjina Vlade Republike Hrvatske objavio je 2018. godine publikaciju Uključivanje Roma u hrvatsko društvo: istraživanje baznih podataka (CMS, Kunac, Klasnić, Lalić, 2018). U navedenom istraživanju, predstavnici relevantnih institucija i romske nacionalne manjine koji su sudjelovali u kvalitativnom istraživanju većinom upućuju na to da je u posljednjih deset godina u području obrazovanja došlo do pozitivnih pomaka, no potrebni su dodatni napori kako bi se na svim razinama obrazovanja postigla zadovoljavajuća razina uključenosti pripadnika romske nacionalne manjine.
Usprkos očitim učincima aktivnosti Nacionalne strategije za uključivanje Roma od 2013. do 2020. godine te pripadajućih akcijskih planova koji se odnose na odgoj i obrazovanje, pristup Roma kvalitetnom odgoju i obrazovanju još je uvijek daleko od ravnopravnog. Da bi se unaprijedili odgoj i obrazovanje Roma na svim razinama nužno je kompenzirati negativne učinke izrazite socijalne i kulturne deprivacije romske djece dodatnim i kontinuiranim mehanizmima podrške.
Aktivnosti ovoga Programa temelje se na nalazima i preporukama navedenih studija i istraživanja te ranijih strateških dokumenata s ciljem osiguravanja kontinuirane podrške pripadnicima romske nacionalne manjine u odgoju i obrazovanju na svim razinama. Provedbom različitih aktivnosti od najranije dobi nastavit će se osiguravanje uvjeta za poboljšanje obrazovnih postignuća i uspješniju socijalizaciju djece i učenika. Uključivanje djece i učenika pripadnika romske nacionalne manjine u predškolske programe te programe produženog boravka aktivnosti su koje su ključne za prekidanje međugeneracijskog kruga društvene isključenosti i najbolje sredstvo za prevenciju nepovoljnog položaja djece Roma na samom početku osnovnoškolskog obrazovanja.
Cilj Programa je pružiti potporu uključivanju djece i učenika pripadnika romske nacionalne manjine u odgojno-obrazovni sustav na svim razinama kako bi se osigurali uvjeti za poboljšanje njihovih obrazovnih postignuća i uspješniju socijalizaciju. Isti je definiran na temelju iskustava u provedbi ranije spomenutih strateških dokumenata Vlade Republike Hrvatske te analize dostupnih podataka o pokazateljima uključenosti u obrazovni sustav te dostupnim podacima o obrazovnim postignućima pripadnika romske nacionalne manjine.
Glavni nositelj mjera koje će se provoditi u okviru ovog trogodišnjeg Programa je Ministarstvo znanosti i obrazovanja u partnerstvu sa jedinicama lokalne i područne (regionalne) samouprave, vrtićima, školama i drugim dionicima odgojno-obrazovnog sustava. Sredstva za provedbu planiranih aktivnosti osigurana su u Državnom proračunu Republike Hrvatske.
3. MJERE
Provedbom mjera ranijih javno-političkih dokumenata usmjerenih uključivanju romske nacionalne manjine kao i posljednjeg operativnog dokumenta (Akcijskog plana za provedbu Nacionalne strategije za uključivanje Roma za razdoblje od 2013. do 2015. godine te za razdoblje od 2019. do 2020. godine) postignut je značajan napredak u području odgoja i obrazovanja djece pripadnika romske nacionalne manjine njihovim uključivanjem na svim razinama odgojno-obrazovnog sustava. Prema podacima iz godišnjih izvješća vidljivo je značajno povećanje broja djece kojoj se osigurava uključivanje u programe predškolskog odgoja i predškole kako bi se premostio jaz između njihove socio-ekonomske situacije i mogućnosti za uspješnu integraciju tijekom daljnjeg obrazovanja. U osnovnoškolskom sustavu i dalje će se osiguravati produženi boravak te posebna pomoć u učenju hrvatskoga jezika za učenike koji ne poznaju ili nedovoljno poznaju hrvatski jezik. To je iznimno važno, budući da navedene aktivnosti predstavljaju preduvjet uspješnog završetka osnovnog obrazovanja te su i dalje potrebni dodatni napori za postizanje adekvatne pripreme učenika za ulazak u obrazovni sustav, ali i uspješno završavanje osnovnog školovanja. Također, uključivanjem učenika u sustav srednjoškolskog obrazovanja vidljiv je pozitivan pomak. Tome je svakako pridonijelo osiguravanje uvjeta za uspješno školovanje - osiguravanje srednjoškolskih stipendija i smještaja u učenički dom. Sve mjere i aktivnosti koje su se provodile u prethodnom razdoblju imale su za cilj poboljšanje pristupa kvalitetnom obrazovanju uključujući obrazovanje i skrb pruženu u ranom djetinjstvu, ali i tijekom osnovnog, srednjeg i sveučilišnog obrazovanja s posebnim naglaskom na uklanjanje moguće segregacije u školama, sprječavanje preuranjenog prekida školovanja i osiguravanja laganog prijelaza iz škole do zaposlenja.
Sve navedeno upućuje na zaključak kako su mjere održive te je provedba planiranih daljnjih aktivnosti iznimno važna u sprečavanju preuranjenog napuštanja školovanja učenika pripadnika romske nacionalne manjine, ali i podizanja razine svijesti o važnosti obrazovanja. Osim srednjoškolskih stipendija, jednokratnih pomoći za završetak srednjoškolskog obrazovanja, osiguravanja smještaja u učeničke domove, osiguravaju se stipendije za studente, dok za odrasle pripadnike romske nacionalne manjine Ministarstvo znanosti i obrazovanja osigurava sredstva za provođenje opismenjavanja i osposobljavanja za prvo zanimanje. Unatoč zamijećenim iskoracima te napretku osnaživanja sustava podrške te uspostavljanja mehanizama koji omogućavaju dostupnost kako predškolskim programima tako i osnovnoškolskim programima i dalje najveći izazov predstavlja osiguravanje uvjeta za istinsku socijalnu integraciju djece te pripremljenost za školu, stjecanje potrebnih znanja i vještina za završetak i nastavak obrazovanja te uspostavljanje ravnoteže broja učenika Roma u odnosu na ostale učenike.
Ministarstvo znanosti i obrazovanja će provedbom programskih aktivnosti ulagati napore za osiguravanjem kvalitetnog i inkluzivnog obrazovanja djece pripadnika romske nacionalne manjine, a imajući u vidu kompleksnost i sveobuhvatnost svih resursa, ali i angažman svih dionika koji je nužno potreban za ostvarivanje postavljenih ciljeva.
3. 1. PREDŠKOLSKI ODGOJ I OBRAZOVANJE
3.1.1. Sufinanciranje roditeljskog udjela za pripadnike romske nacionalne manjine u integriranim programima predškolskog odgoja
Opis mjere: Za djecupripadnike romske nacionalne manjine osigurava se uključivanje u programe predškolskog odgoja kako bi se premostio jaz između socio-ekonomske situacije u kojoj djeca pripadnici romske nacionalne manjine žive i povećale mogućnosti za njihovu uspješnu integraciju tijekom obveznog osnovnog obrazovanja. Ministarstvo znanosti i obrazovanja sufinancira roditeljski udio u ekonomskoj cijeni predškolskog odgoja za djecu koja su integrirana tj. polaznici su redovitog programa dječjih vrtića.
Partneri: Nadležno upravno tijelo, odnosno Grada Zagreba, predškolske ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave
Pokazatelj provedbe: Broj djece romske nacionalne manjine za koje je sufinanciran roditeljski udio
Izvor financiranja: Državni proračun na poziciji Ministarstva znanosti i obrazovanja, A767015 – Provedba programa za uključivanje Roma
Planirani iznos sredstava: 2.500.000,00 kuna (za jednogodišnje razdoblje)
3.1.2. Sufinanciranje programa predškole za djecu pripadnike romske nacionalne manjine
Opis mjere: Ministarstvo znanosti i obrazovanja sufinancira program predškole za djecu pripadnike romske nacionalne manjine te se osiguravaju sredstva za rad odgajatelja, didaktike te prehranu djece. U slučaju da ne postoje prostorni uvjeti u predškolskoj ustanovi, program predškole organizira se u osnovnim školama te se praćenje i vrednovanje ostvarivanja ciljeva i zadataka uključivanja romske djece prati suradnjom sa školama i vrtićima.
Partneri: Nadležno upravno tijelo, odnosno Grada Zagreba, predškolske ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave
Pokazatelj provedbe: Broj djece romske nacionalne manjine za koje je sufinanciran program predškole
Izvor financiranja: Državni proračun na poziciji Ministarstva znanosti i obrazovanja, A767015 - Provedba programa za uključivanje Roma
Planirani iznos sredstava: 2.000.000,00 kn (za jednogodišnje razdoblje)
3.1.3. Sufinanciranje namjenskog prijevoza od kuće do vrtića/škole za djecu i učenike pripadnike romske nacionalne manjine koja žive u izoliranim, segregiranim naseljima
Opis mjere: Ministarstvo znanosti i obrazovanja s ciljem osiguravanja uvjeta za poboljšanje obrazovnih postignuća, socijalizacije te uključivanje u društvo djece pripadnika romske nacionalne manjine. Jedna od aktivnosti koja se pokazala nužnom jest osiguravanje prijevoza od kuće do vrtića/škole za djecu i učenike pripadnike romske nacionalne manjine koja žive u udaljenim, izoliranim naseljima.
Partneri: jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, nadležno upravno tijelo županije, odnosno Grada Zagreba, predškolske ustanove
Pokazatelj provedbe: Broj djece kojoj je osiguran namjenski prijevoz
Izvor financiranja: Državni proračun na poziciji Ministarstva znanosti i obrazovanja, A767015 - Provedba programa za uključivanje Roma
Planirani iznos sredstava: 300.000,00 kuna (za jednogodišnje razdoblje)
3. 2. OSNOVNOŠKOLSKO OBRAZOVANJE
3.2.1. Praćenje upisa i školovanja učenika romske nacionalne manjine oba spola u osnovnim školama
Opis mjere: Ministarstvo znanosti i obrazovanja vodi bazu o osnovnoškolskom obrazovanju pripadnika romske nacionalne manjine. Podaci dobiveni od nadležnog upravnog tijela županije, odnosno Grada Zagreba, upotpunjuju se tj. obrađuju jednom godišnje, uzimajući u obzir podatke na kraju prethodne školske godine i na početku tekuće školske godine. Temeljem podataka prati se upis učenika, uključivanje u produženi boravak, osiguravanje dodatnog učenja hrvatskoga jezika, prekidanje te napuštanje školovanja, kao i broj učenika pripadnika romske nacionalne manjine u razrednim odjelima.
Partneri: Nadležno upravno tijelo županije, odnosno Grada Zagreba, osnovne škole, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave
Pokazatelj provedbe: Baza podataka o školovanju pripadnika romske nacionalne manjine u osnovnim školama
Izvor financiranja: Nisu potrebna dodatna sredstva
3.2.2. Uključivanje učenika romske nacionalne manjine u produženi boravak, pružanje dodatne pomoći u učenju hrvatskog jezika te uključivanje učenika u dodatne aktivnosti usmjerene ka obrazovnoj i socijalnoj integraciji
Opis mjere: Ministarstvo znanosti i obrazovanja, sukladno čl. 43 Zakona o odgoju i obrazovanju u osnovnoj i srednjoj školi, pripadnicima romske nacionalne manjine osigurava posebnu pomoć u učenju hrvatskoga jezika učenicima koji ne znaju ili nedovoljno poznaju hrvatski jezik. Učiteljima razredne nastave i hrvatskoga jezika osiguravaju se sredstva za prekovremeni rad za pružanje posebne pomoći u učenju hrvatskoga jezika. Osim navedenog osigurava se produženi boravak za pripadnike romske nacionalne manjine.
Partneri: Nadležno upravno tijelo županije, odnosno Grada Zagreba, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, osnovne škole, organizacije civilnog društva
Pokazatelj provedbe: Broj učenika romske nacionalne manjine uključenih u produženi boravak i dodatne aktivnosti usmjerene ka obrazovnoj i socijalnoj integraciji
Izvor financiranja: Državni proračun na poziciji Ministarstva znanosti i obrazovanja: A767015- Provedba programa za uključivanje Roma
Planirani iznos sredstava: 700.000,00 kuna (za jednogodišnje razdoblje)
3.2.3. Sufinanciranje ljetnih škola za učenike pripadnike romske nacionalne manjine
Opis mjere: Usvrhuočuvanjaetničkog,kulturnogijezičnogidentitetaučenikapripadnikanacionalnihmanjinaMinistarstvoznanostiiobrazovanjakontinuiranosufinanciraprovedbuposebnihoblikanastave(sedmodnevnihljetnihškola) zapotrebeučenikapripadnikanacionalnihmanjina u RepubliciHrvatskoj.Ministarstvosvakegodineobjavljujejavnipozivkojemujejedanodglavnihciljeva,usuradnjismanjinskimudrugamakojedjelujunapodručjuodgojaiobrazovanjaučenikapripadnikanacionalnihmanjinakaoravnopravnimpartnerima,provoditiprogramekoji će učenicimaomogućitistjecanjenovihvještina iznanja.
Partneri: organizacije civilnog društva, udruge, odgojno-obrazovne ustanove
Pokazatelj provedbe: Broj učenika romske nacionalne manjine uključenih u ljetne škole
Izvor financiranja: Državni proračun na poziciji Ministarstva znanosti i obrazovanja: A577137- Posebni programi obrazovanja za provođenje programa nacionalnih manjina
Planirani iznos sredstava: 200.000,00 kuna (za jednogodišnje razdoblje)
3.2.4. Sufinanciranje didaktičke opreme i školskog pribora za učenike pripadnike romske nacionalne manjine
Opis mjere: Osiguranje minimalne opremljenosti učenika pripadnika romske nacionalne manjine školskim priborom. Uslijed siromaštva i života u otežanim uvjetima, često u obiteljima s nezaposlenim roditeljima djeca pripadnika romske nacionalne manjine osnovnoškolske dobi ne raspolažu školskim priborom koji osigurava nesmetano ili olakšano izvršavanje školskih obveza. Navedeno potvrđuju i škole koje pohađaju takvi učenici većinom iz segregiranih romskih naselja, a mjera osigurava normativna novčana sredstva po djetetu koja se dodjeljuju osnovnoj školi, a koja bi uključenim učenicima nabavila potrebnu opremu i pribor.
Pokazatelj provedbe: Broj škola kojima je osigurana didaktička oprema i školski pribor
Izvor financiranja: Državni proračun na poziciji Ministarstva znanosti i obrazovanja, A767015 - Provedba programa za uključivanje Roma
Planirani iznos sredstava: 400.000,00 kuna (za jednogodišnje razdoblje)
3. 3. SREDNJOŠKOLSKO OBRAZOVANJE
3.3.1. Praćenje upisa i školovanja učenika romske nacionalne manjine oba spola u srednjim školama
Opis mjere: Ministarstvo znanosti i obrazovanja vodi bazu o srednjoškolskom obrazovanju pripadnika romske nacionalne manjine. Podaci dobiveni od nadležnog upravnog tijela županije, odnosno Grada Zagreba, upotpunjuju se tj. obrađuju jednom godišnje, uzimajući u obzir podatke na kraju prethodne školske godine i na početku tekuće školske godine. Temeljem podataka prati se upis učenika u trogodišnje i četverogodišnje te petogodišnje srednjoškolske programe. Također, prati se prekid školovanja te napuštanje srednjoškolskog obrazovanje.
Partneri: jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, nadležno upravno tijelo županije, odnosno Grada Zagreba, srednje škole
Pokazatelj provedbe: Baza podataka o školovanju pripadnika romske nacionalne manjine u srednjim školama
Izvor financiranja: Nisu potrebna dodatna sredstva
3.3.2. Osiguravanje mjesečnih stipendija redovitim učenicima srednjih škola pripadnicima romske nacionalne manjine
Opis mjere: Ministarstvo znanosti i obrazovanja osigurava stipendije za redovite učenike srednjih škola pripadnike romske nacionalne manjine kako bi se omogućilo uspješno školovanje većeg broja učenika te i nastavak daljnjeg školovanja.
Partneri: srednje škole
Pokazatelj provedbe: Osigurane mjesečne stipendije za redovite učenike srednjih škola pripadnike romske nacionalne manjine
Izvor financiranja: Državni proračun na poziciji Ministarstva znanosti i obrazovanja, A767003– Srednjoškolske stipendije za učenike Rome
Planirani iznos sredstava: 4.000.000,00 kuna (za jednogodišnje razdoblje)
3.3.3. Osiguravanje jednokratne novčane pomoći redovitim učenicima pripadnicima romske nacionalne manjine koju završavaju srednjoškolsko obrazovanje
Opis mjere: Ministarstvo znanosti i obrazovanja osigurava jednokratnu novčanu pomoć redovitim učenicima pripadnicima romske nacionalne manjine koji završavaju srednjoškolsko obrazovanje
Partneri: srednje škole
Pokazatelj provedbe: Broj osiguranih jednokratnih pomoći
Izvor financiranja: Državni proračun na poziciji Ministarstva znanosti i obrazovanja, A767003– Srednjoškolske stipendije za učenike Rome
Planirani iznos sredstava: 450.000,00 kuna (za jednogodišnje razdoblje)
3.3.4. Sufinanciranje smještaja u učeničke domove učenicima srednjih škola pripadnicima romske nacionalne manjine
Opis mjere: Kako bi se osigurali uvjeti za uspješnije školovanje, učenicima srednjih škola pripadnicima romske nacionalne manjine Ministarstvo znanosti i obrazovanja učenicima sufinancira smještaj u učenički dom.
Partneri: srednje škole, učenički domovi
Pokazatelj provedbe: Broj učenika romske nacionalne manjine kojima je osiguran smještaj u učeničkim domovima
Izvor financiranja: Državni proračun na poziciji Ministarstva znanosti i obrazovanja, A767015 – Provedba programa za uključivanje Roma
Planirani iznos sredstava: 150.000,00 kuna (za jednogodišnje razdoblje)
3.4. VISOKOŠKOLSKO OBRAZOVANJE
3.4.1. Osiguravanje stipendija studentima pripadnicima romske nacionalne manjine
Opis mjere: Temeljem Javnog poziva Ministarstvo znanosti i obrazovanja osigurava stipendije studentima pripadnicima romske nacionalne manjine
Partneri: Visoka učilišta
Pokazatelj provedbe: Broj studenata pripadnika romske nacionalne manjine kojima su osigurane studentske stipendije
Izvor financiranja: Državni proračun na poziciji Ministarstva znanosti i obrazovanja, A769066 – Potpore romskim studijima i studentima Romima
Planirani iznos sredstava: 455.000,00 kuna (za jednogodišnje razdoblje)
3.4.2. Sufinanciranje smještaja u studentskim domovima redovitim studentima pripadnicima romske nacionalne manjine
Opis mjere: Kako bi se osigurali uvjeti te potaknulo na daljnje školovanje studentima pripadnicima romske nacionalne manjine osigurava se smještaj u učenički/studentski dom.
Partneri: Visoka učilišta, učenički/studentski domovi
Pokazatelj provedbe: Broj studenata kojima je osiguran smještaj u studentskom domu
Izvor financiranja: Državni proračun na poziciji Ministarstva znanosti i obrazovanja, A767015 – Provedba programa za uključivanje Roma
Planirani iznos sredstava: 150.000,00 kuna (za jednogodišnje razdoblje)
3.5. OBRAZOVANJE ODRASLIH
3.5.1. Uključivanje odraslih pripadnika romske nacionalne manjine u program opismenjavanja i osposobljavanja za prvo zanimanje
Opis mjere: Ministarstvo znanosti i obrazovanja financira programe opismenjivanja i osposobljavanja za prvo zanimanje za odrasle pripadnike romske nacionalne manjine kako bi se osigurali uvjeti za razvijanje kompetencija te postizanje konkurentnosti na tržištu rada.
Partneri: Učilišta za obrazovanje odraslih
Pokazatelj provedbe: Broj odraslih Roma uključenih u programe opismenjavanja i osposobljavanja za prvo zanimanje
Izvor financiranja: Državni proračun na poziciji Ministarstva znanosti i obrazovanja, A580014 - Razvoj sustava obrazovanja odraslih
Planirani iznos sredstava: 800.000,00 kuna (za jednogodišnje razdoblje)
4. FINANCIJSKA SREDSTVA ZA PROVEDBU PROGRAMA
(Državni proračun, pozicija Ministarstva znanosti i obrazovanja)
NAZIV MJERE/PROVEDBENE AKTIVNOSTI
Iznos financijskih sredstava u prvoj godini provedbe
(2021)
Iznos financijskih sredstava za trogodišnju provedbu
(2021-2023)
Sufinanciranje roditeljskog udjela za pripadnike romske nacionalne manjine u integriranim programima predškolskog odgoja
2.500.000,00
7.500.000,00
Sufinanciranje programa predškole za djecu pripadnike romske nacionalne manjine
2.000.000,00
6.000.000,00
Sufinanciranje namjenskog prijevoza od kuće do vrtića/ škole za djecu i učenike pripadnike romske nacionalne manjine koja žive u izoliranim, segregiranim naseljima
300.000,00
900.000,00
Uključivanje učenika romske nacionalne manjine u produženi boravak, pružanje dodatne pomoći u učenju hrvatskog jezika te uključivanje učenika u dodatne aktivnosti usmjerene ka obrazovnoj i socijalnoj integraciji
700.000,00
2.100.000,00
Sufinanciranje ljetnih škola za učenike pripadnike romske nacionalne manjine
200.000,00
600.000,00
Sufinanciranje didaktičke opreme i školskog pribora za učenike pripadnike romske nacionalne manjine
400.000,00
1.200.000,00
Osiguravanje mjesečnih stipendija redovitim učenicima srednjih škola pripadnicima romske nacionalne manjine
4.000.000,00
12.000.000,00
Osiguravanje jednokratne novčane pomoći redovitim učenicima pripadnicima romske nacionalne manjine koju završavaju srednjoškolsko obrazovanje
450.000,00
1.350.000,00
Sufinanciranje smještaja u učeničke domove učenicima srednjih škola pripadnicima romske nacionalne manjine
150.000,00
450.000,00
Osiguravanje stipendija studentima pripadnicima romske nacionalne manjine
455.000,00
1.365.000,00
Sufinanciranje smještaja u studentskim domovima redovitim studentima pripadnicima romske nacionalne manjine
150.000,00
450.000,00
Uključivanje odraslih pripadnika romske nacionalne manjine u program opismenjavanja i osposobljavanja za prvo zanimanje
Prijedlog
Na temelju članka 31. stavka 2. Zakona o Vladi Republike Hrvatske (Narodne novine, br. 150/11, 119/14, 93/16 i 116/18), Vlada Republike Hrvatske je na sjednici održanoj ________________ godine donijela
ODLUKU
O DONOŠENJU PROGRAMA POTPORE U ODGOJU I OBRAZOVANJU PRIPADNIKA ROMSKE NACIONALNE MANJINE ZA RAZDOBLJE 2021. DO 2023. GODINE
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
I.
Donosi se Program potpore u odgoju i obrazovanju pripadnika romske nacionalne manjine za razdoblje 2021. do 2023. godine, u tekstu koji je Vladi Republike Hrvatske dostavilo Ministarstvo znanosti i obrazovanja aktom, KLASA: ___________, URBROJ: _________, od ________ 2021.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
II.
Zadužuje se Ministarstvo znanosti i obrazovanja da Program iz točke I. ove Odluke objavi na svojim mrežnim stranicama.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
III.
Ova Odluka stupa na snagu danom donošenja, a objavit će se u Narodnim novinama.
Klasa:
Urbroj:
Zagreb,
PREDSJEDNIK
mr. sc. Andrej Plenković
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
OBRAZLOŽENJE
Ministarstvo znanosti i obrazovanja nositelj je ključnih aktivnosti svih strateških dokumenata u čijoj je domeni obrazovanje pripadnika romske nacionalne manjine. Nakon gotovo cijelog desetljeća provedbe Nacionalnog programa za Rome i Akcijskog plana Desetljeća za uključivanje Roma te Nacionalne strategije za uključivanje Roma od 2013. do 2020. godine u Republici Hrvatskoj u području obrazovanja najveći napredak je ostvaren upravo u domeni uključenosti romske djece i učenika u odgojno-obrazovni sustav. Ipak, još uvijek je na svim razinama obrazovanja prisutno mnoštvo problema u praktičnoj provedbi kako nacionalne obrazovne politike, tako i mjera strateških dokumenata namijenjenih uključivanju romske nacionalne manjine u društvo.
Nacionalna strategija za uključivanje Roma 2013.-2020. te pripadajući akcijski planovi (posljednji za razdoblje od 2019-2020. godine) dokumenti su koji su sadržavali mjere i aktivnosti za uključivanje pripadnika romske nacionalne manjine u odgojno-obrazovni sustav te pružanje potpore na svim razinama. Temeljem Nacionalne strategije za uključivanje Roma 2013.-2020. Ministarstvo znanosti i obrazovanja provodi aktivnosti od predškolskog, osnovnoškolskog sustava do visokoškolskog sustava obrazovanja i obrazovanja odraslih.
Na području predškolskog glavne aktivnosti su: sufinanciranje roditeljskog udjela u ekonomskoj cijeni predškolskog odgoja/vrtića te sufinanciranje programa predškole. U osnovnoškolskom sustavu to su osiguravanje učenja hrvatskoga jezika učenicima koji ne znaju ili nedovoljno poznaju hrvatski jezik, produženog boravka te svih oblika izvanučioničke nastave, školskih te ljetnih škola. U srednjoškolskom sustavu Ministarstvo znanosti i obrazovanja osigurava srednjoškolske stipendije i smještaj u učenički dom dok u visokoškolskom sustavu osigurava studentske stipendije te smještaj u studentski dom. Također, za odrasle Rome sufinancira se opismenjavanje i osposobljavanja za odrasle Rome.
Posljednja godina provedbe Nacionalne strategije za uključivanje Roma jest 2020. godina te je nužno i nakon njezinoga završetka osigurati nastavak provedbi svih aktivnosti. Ured za ljudska prava i prava nacionalnih manjina kao nositelj strateškog dokumenta za uključivanje Roma u listopadu 2020. godine pokrenuo je izradu Nacionalnog plana za uključivanje Roma za razdoblje od 2021. do 2027. godine u čijoj radnoj skupini sudjeluju i predstavnici Ministarstva znanosti i obrazovanja u prioritetnom području obrazovanja. Važno je reći kako se donošenje navedenog plana očekuje tek u travnju/svibnju 2021. godine stoga je nužno osigurati sve pretpostavke za odvijanje i kontinuirani nastavak svih aktivnosti u području obrazovanja do njegova donošenje i usvajanja od strane Vlade Republike Hrvatske.
Slijedom svega navedenoga, predlaže se donošenje Programa potpore u odgoju i obrazovanju pripadnika romske nacionalne manjine. Sve predložene mjere i provedbene aktivnosti temelje se kako na nalazima i preporukama studija i istraživanja tako i na ranijim strateškim dokumentima te su se sve provedbene mjere pokazale održivima i njihova kontinuirana provedba iznimno je važna za osiguravanje kontinuirane podrške pripadnicima romske nacionalne manjine u odgoju i obrazovanju na svim razinama.
Aktivnosti navedene u prijedlogu Programa potpore u odgoju i obrazovanju pripadnika romske nacionalne manjine Ministarstva znanosti i obrazovanja aktivnosti su koje se provode godinama oslanjajući se na Nacionalnu strategiju za uključivanje Roma 2013.-2020. godine financirane iz Državnog proračuna Republike Hrvatske, a sredstva za nastavak svih aktivnosti osigurana su u Državnom proračunu za 2021. godinu.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
PROGRAM POTPORE U ODGOJU I OBRAZOVANJU PRIPADNIKA ROMSKE NACIONALNE MANJINE ZA RAZDOBLJE OD 2021. DO 2023. GODINE
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
1. UVOD
Ocjenjujući odgoj i obrazovanje Roma među najvažnijim čimbenicima za promjenu i poboljšanje njihovog položaja u društvu, posljednjih nekoliko godina nadležna državna tijela, lokalna zajednica, romske i ostale udruge ulažu napore da se obuhvati i uključi što više romske djece u programe predškolskog odgoja i obrazovanja na svim razinama. No, to je zbog dugogodišnje nedovoljne brige društva i marginaliziranog položaja Roma u mnogim segmentima življenja, tek početak dugotrajnog procesa koji traži osmišljavanje i primjenu mjera koje će romskoj djeci omogućiti jednake uvjete za sudjelovanje u svim odgojno-obrazovnim ustanovama i kvalitetno školovanje.
Nacionalna strategija za uključivanje Roma od 2013. do 2020. godine navodi kako su Romi u Republici Hrvatskoj, kao i u mnogim zemljama u kojima žive, zbog slabe obrazovanosti, neuključenosti u formalne oblike rada, specifičnog načina življenja i drugih karakteristika, u većoj ili manjoj mjeri marginalizirani: ekonomski, prostorno, kulturološki i politički. Cijeneći da postoji jaz koji Romi sami ne mogu prebroditi te nastojeći promijeniti postojeće stanje, s ciljem ostvarivanja Ustavom i pravnim sustavom Republike Hrvatske zajamčenih prava te uklanjanja svih oblika diskriminacije, Vlada Republike Hrvatske 2003. godine donijela je Nacionalni program za Rome. U 2005. godini, Republika Hrvatska je, zajedno s još nekoliko europskih zemalja (Bugarska, Češka, Mađarska, Makedonija, Rumunjska, Slovačka, Srbija i Crna Gora), pristupila Desetljeću za uključivanje Roma 2005.-2015. koje su pokrenuli Svjetska banka i Institut Otvoreno društvo u suradnji s još nekoliko ključnih međunarodnih aktera te je sukladno tome izradila nacionalni Akcijski plan za uključivanje Roma 2005.-2015. kojim je postavila ciljeve u područjima obrazovanja, zdravlja, zapošljavanja i stanovanja koji trebaju biti postignuti do 2015. godine. Republika Hrvatska je 1. srpnja 2012. godine preuzela predsjedanje Desetljećem za uključivanje Roma 2005.-2015.
Ocjenjujući da je provedba Desetljeća u Republici Hrvatskoj još uvijek bila neujednačena u mnogim područjima te da je u cilju poboljšanja socio-ekonomskog položaja Roma potrebno postaviti eksplicitne ciljeve za svako područje koje se tiče Roma, razviti adekvatne indikatore i osnovne odrednice za praćenje napretka tijekom vremena, Republika Hrvatska je pristupila izradi Nacionalne strategije za uključivanje Roma od 2013. do 2020. godine. Strategija se nadograđuje na Nacionalni program za Rome, redefinirajući nacionalne prioritete, načine provedbe i poduzimanje posebnih mjera sukladno izmijenjenim društvenim i političkim okolnostima, ostvarenom napretku i daljnjim izazovima u procesu uključivanja i poboljšanja socio-ekonomskog položaja Roma. Istovremeno, Nacionalnom strategijom za uključivanje Roma od 2013. do 2020. godine usklađuje se temeljni strateški dokument Republike Hrvatske za integraciju pripadnika romske nacionalne manjine s Priopćenjem Komisije Europskom Parlamentu, Vijeću, Europskom ekonomskom i socijalnom odboru i Odboru regija o Okviru EU za nacionalne strategije integracije Roma do 2020. godine. Strategija se temelji i na odredbama međunarodnih dokumenata o ljudskim pravima i pravima nacionalnih manjina kojih je Republika Hrvatska stranka. Tijekom procesa njene izrade korištena su iskustva drugih zemalja koje sustavno rješavaju probleme Roma, osobito u okviru Desetljeća za uključivanje Roma.
U ožujku 2015. godine objavljeno je evaluacijsko izvješće Nacionalne strategije za uključivanje Roma od 2013. do 2020. godine (UNDP, Friedman, Horvat, 2015.) koje, između ostaloga, navodi kako m eđu dionicima s kojima su provedeni razgovori postoji širok konsenzus da obrazovanje predstavlja strateško područje u kojem je provedba Akcijskog plana od 2013. do 2015. godine bila najuspješnija, pri čemu se povećanje broja romske djece upisane u osnovnoškolsko obrazovanje često navodi kao najznačajniji primjer napretka u položaju Roma u novije vrijeme. S druge strane, povećava se i broj razreda u kojima su polaznici isključivo Romi budući da nema jasnih modaliteta desegregacije, što je naročito izraženo u područjima u kojima postoji de facto stambena segregacija. Izražava se i zabrinutost zbog trajanja i sadržaja programa jednogodišnje predškole. Još jedno pitanje, naročito relevantno u Međimurskoj županiji, tiče se fizičke pristupačnosti škola. Konkretnije govoreći, učinci nedostatnog javnog prijevoza kojim bi se romska naselja povezala sa školama ponekad su dodatno pogoršani zbog činjenice da primatelji socijalne pomoći ne smiju posjedovati automobil.
Nakon gotovo cijelog desetljeća provedbe Nacionalnog programa za Rome i Akcijskog plana Desetljeća za uključivanje Roma te Nacionalne strategije za uključivanje Roma od 2013. do 2020. godine u Republici Hrvatskoj u području obrazovanja najveći napredak je ostvaren u domeni uključenosti romske djece u obrazovni sustav. Ipak, još uvijek je na svim razinama obrazovanja prisutno mnoštvo problema u praktičnoj provedbi kako nacionalne obrazovne politike, tako i mjera strateških dokumenata namijenjenih uključivanju romske nacionalne manjine u društvo. Obrazovna razina romske populacije vrlo je niska, a prosječan broj godina provedenih u obrazovnom sustavu znatno je niži u odnosu na većinsku populaciju.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
2. CILJ PROGRAMA
Republika Hrvatska opredijelila se za razvoj društva znanja jer je znanje temeljna proizvodna i razvojna snaga društva. Strategija obrazovanja, znanosti i tehnologije navodi kako su znanje, obrazovanje i cjeloživotno učenje temeljni pokretači razvoja hrvatskog društva i svakog pojedinca koji mu omogućuju bolje razumijevanje samoga sebe i svega što ga okružuje te pridonose izgradnji osobnog, kulturnog i nacionalnog identiteta pojedinca. Misija hrvatskog obrazovnog sustava jest osigurati kvalitetno obrazovanje dostupno svima pod jednakim uvjetima, u skladu sa sposobnostima svakog korisnika sustava. Odgojno-obrazovni sustav uključuje načelo jednakosti obrazovnih mogućnosti za sve, obvezu općeg obrazovanja, uključenost svih učenika u odgojno-obrazovni sustav, poštivanje ljudskih prava i prava djece i interkulturalizam.
Studija Romska svakodnevica u Hrvatskoj: prepreke i mogućnosti za promjenu (UNICEF, UNHCR i UNDP, 2014.) ističe kako posebno ranjivu skupinu čine djeca i učenici pripadnici romske nacionalne manjine koji još uvijek ne uspijevaju ostvariti svoje pune obrazovne mogućnosti, ponajprije zbog siromaštva, diskriminacije na nacionalnoj osnovi (i višestruke diskriminacije žena), (samo)marginalizacije i nedostatka samopouzdanja te sporo mijenjajućih obrazaca svakodnevnog funkcioniranja romskih zajednica. U Studiji se također navodi da je još uvijek manje od polovine najmlađe romske populacije uključeno u obrazovni sustav (za razliku od dvije trećine djece iz većinske populacije). Izvještaj Socijalno uključivanje djece Roma (RECI+), 2015. kao jedan od problema uključivanja djece Roma u programe predškole navodi udaljenost predškolskih ustanova i/ili osnovnih škola u kojima se provode programi predškole od romskih naselja. Osiguravanjem prijevoza za djecu Roma koja žive u izoliranim ruralnim naseljima povećao bi se njihov broj u predškolskom programu. Isto tako naglašava se kako je za uspjeh integracije učenika Roma bitno interkulturno obrazovanje učitelja kao i njihovo usavršavanje. U izvještaju se također navodi kako velik dio učitelja koji su poučavali ili poučavaju u interkulturnim razredima u prethodne dvije godine nisu sudjelovali ni u kakvom usavršavanju na radnom mjestu.
Vezano uz obrazovanje spomenuta Studija ističe kako je obrazovni status Roma još uvijek nepovoljan najvećim dijelom zbog neredovitog pohađanja nastave, niske stope završnosti osnovnog obrazovanja tj. napuštanja školovanja. Također, jedan od nedostataka koji pogađa učenike u nepovoljnom društvenom položaju jest nemotiviranost učitelja i nepostojanje djelotvornog sustava nagrađivanja njihovog rada, ali i nedostatak nastavnog osoblja za rad u produženom boravku. Navedena publikacija naglašava kako provođenje politika u području obrazovanja podrazumijeva i izgradnju sustava praćenja i ocjenjivanja provedbe aktivnosti. Unatoč uspostavljanju ovog sustava još uvijek postoje poteškoće u praćenju obrazovnih ishoda Roma, a vezane su uz praćenje podataka na temelju apsolutnih brojeva, bez pokazivanja omjera u odnosu na cjelokupnu populaciju Roma ili omjera u odnosu na određene dobne skupine.
Što se tiče podataka, Ministarstvo znanosti i obrazovanja vodi bazu podataka o školovanju pripadnika romske nacionalne manjine uzimajući u obzir podatke na kraju prethodne školske godine i na početku tekuće školske godine. Obrada podataka obavlja se tijekom veljače u tekućoj školskoj godini. Navedeni podaci prikupljaju se od odgojno-obrazovnih ustanova od školske godine 2008./2009. Svrha prikupljanja podataka jest pratiti upis i pohađanje škole pripadnika romske nacionalne manjine te na temelju podataka planirati i kreirati mjere i aktivnosti za pripadnike romske nacionalne manjine.
Navedena studija Romska svakodnevica u Hrvatskoj: prepreke i mogućnosti za promjenu 2014. pokazuju kako je osiguranje i organiziranje produženog boravka za učenike pripadnike romske nacionalne manjine iznimno važno kao preduvjet uspješnog završetka osnovnog obrazovanja učenika romske nacionalne manjine te je ostvaren znatan napredak učenika na području učenja jezika, stjecanja higijenskih navika i socijalizacije djece. Istraživanje Socijalno uključivanje djece Roma (RECI+) pokazalo je kako su programi produženog boravka koje sufinancira Ministarstvo znanosti i obrazovanja iznimno korisni budući da učitelji tijekom tog vremena pružaju dodatnu poduku, pomažu učenicima s domaćom zadaćom ili provjeravaju učeničke radove. Navedene aktivnosti  akođer koriste učenicima koji kod kuće nemaju dobre uvjete za samostalno učenje. No, takvi programi često nisu dostatni zbog nedostatka prostora u učionicama i nastavnog osoblja. Podaci iz baze Ministarstva znanosti i obrazovanja pokazuju kako je još uvijek uključenost učenika pripadnika romske nacionalne manjine u programe produženog boravka iznimno niska.
Centar za mirovne studije u suradnji s Uredom za ljudska prava i prava nacionalnih manjina Vlade Republike Hrvatske objavio je 2018. godine publikaciju Uključivanje Roma u hrvatsko društvo: istraživanje baznih podataka (CMS, Kunac, Klasnić, Lalić, 2018). U navedenom istraživanju, predstavnici relevantnih institucija i romske nacionalne manjine koji su sudjelovali u kvalitativnom istraživanju većinom upućuju na to da je u posljednjih deset godina u području obrazovanja došlo do pozitivnih pomaka, no potrebni su dodatni napori kako bi se na svim razinama obrazovanja postigla zadovoljavajuća razina uključenosti pripadnika romske nacionalne manjine.
Usprkos očitim učincima aktivnosti Nacionalne strategije za uključivanje Roma od 2013. do 2020. godine te pripadajućih akcijskih planova koji se odnose na odgoj i obrazovanje, pristup Roma kvalitetnom odgoju i obrazovanju još je uvijek daleko od ravnopravnog. Da bi se unaprijedili odgoj i obrazovanje Roma na svim razinama nužno je kompenzirati negativne učinke izrazite socijalne i kulturne deprivacije romske djece dodatnim i kontinuiranim mehanizmima podrške.
Aktivnosti ovoga Programa temelje se na nalazima i preporukama navedenih studija i istraživanja te ranijih strateških dokumenata s ciljem osiguravanja kontinuirane podrške pripadnicima romske nacionalne manjine u odgoju i obrazovanju na svim razinama. Provedbom različitih aktivnosti od najranije dobi nastavit će se osiguravanje uvjeta za poboljšanje obrazovnih postignuća i uspješniju socijalizaciju djece i učenika. Uključivanje djece i učenika pripadnika romske nacionalne manjine u predškolske programe te programe produženog boravka aktivnosti su koje su ključne za prekidanje međugeneracijskog kruga društvene isključenosti i najbolje sredstvo za prevenciju nepovoljnog položaja djece Roma na samom početku osnovnoškolskog obrazovanja.
Cilj Programa je pružiti potporu uključivanju djece i učenika pripadnika romske nacionalne manjine u odgojno-obrazovni sustav na svim razinama kako bi se osigurali uvjeti za poboljšanje njihovih obrazovnih postignuća i uspješniju socijalizaciju. Isti je definiran na temelju iskustava u provedbi ranije spomenutih strateških dokumenata Vlade Republike Hrvatske te analize dostupnih podataka o pokazateljima uključenosti u obrazovni sustav te dostupnim podacima o obrazovnim postignućima pripadnika romske nacionalne manjine.
Glavni nositelj mjera koje će se provoditi u okviru ovog trogodišnjeg Programa je Ministarstvo znanosti i obrazovanja u partnerstvu sa jedinicama lokalne i područne (regionalne) samouprave, vrtićima, školama i drugim dionicima odgojno-obrazovnog sustava. Sredstva za provedbu planiranih aktivnosti osigurana su u Državnom proračunu Republike Hrvatske.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
3. MJERE
Provedbom mjera ranijih javno-političkih dokumenata usmjerenih uključivanju romske nacionalne manjine kao i posljednjeg operativnog dokumenta (Akcijskog plana za provedbu Nacionalne strategije za uključivanje Roma za razdoblje od 2013. do 2015. godine te za razdoblje od 2019. do 2020. godine) postignut je značajan napredak u području odgoja i obrazovanja djece pripadnika romske nacionalne manjine njihovim uključivanjem na svim razinama odgojno-obrazovnog sustava. Prema podacima iz godišnjih izvješća vidljivo je značajno povećanje broja djece kojoj se osigurava uključivanje u programe predškolskog odgoja i predškole kako bi se premostio jaz između njihove socio-ekonomske situacije i mogućnosti za uspješnu integraciju tijekom daljnjeg obrazovanja. U osnovnoškolskom sustavu i dalje će se osiguravati produženi boravak te posebna pomoć u učenju hrvatskoga jezika za učenike koji ne poznaju ili nedovoljno poznaju hrvatski jezik. To je iznimno važno, budući da navedene aktivnosti predstavljaju preduvjet uspješnog završetka osnovnog obrazovanja te su i dalje potrebni dodatni napori za postizanje adekvatne pripreme učenika za ulazak u obrazovni sustav, ali i uspješno završavanje osnovnog školovanja. Također, uključivanjem učenika u sustav srednjoškolskog obrazovanja vidljiv je pozitivan pomak. Tome je svakako pridonijelo osiguravanje uvjeta za uspješno školovanje - osiguravanje srednjoškolskih stipendija i smještaja u učenički dom. Sve mjere i aktivnosti koje su se provodile u prethodnom razdoblju imale su za cilj poboljšanje pristupa kvalitetnom obrazovanju uključujući obrazovanje i skrb pruženu u ranom djetinjstvu, ali i tijekom osnovnog, srednjeg i sveučilišnog obrazovanja s posebnim naglaskom na uklanjanje moguće segregacije u školama, sprječavanje preuranjenog prekida školovanja i osiguravanja laganog prijelaza iz škole do zaposlenja.
Sve navedeno upućuje na zaključak kako su mjere održive te je provedba planiranih daljnjih aktivnosti iznimno važna u sprečavanju preuranjenog napuštanja školovanja učenika pripadnika romske nacionalne manjine, ali i podizanja razine svijesti o važnosti obrazovanja. Osim srednjoškolskih stipendija, jednokratnih pomoći za završetak srednjoškolskog obrazovanja, osiguravanja smještaja u učeničke domove, osiguravaju se stipendije za studente, dok za odrasle pripadnike romske nacionalne manjine Ministarstvo znanosti i obrazovanja osigurava sredstva za provođenje opismenjavanja i osposobljavanja za prvo zanimanje. Unatoč zamijećenim iskoracima te napretku osnaživanja sustava podrške te uspostavljanja mehanizama koji omogućavaju dostupnost kako predškolskim programima tako i osnovnoškolskim programima i dalje najveći izazov predstavlja osiguravanje uvjeta za istinsku socijalnu integraciju djece te pripremljenost za školu, stjecanje potrebnih znanja i vještina za završetak i nastavak obrazovanja te uspostavljanje ravnoteže broja učenika Roma u odnosu na ostale učenike.
Ministarstvo znanosti i obrazovanja će provedbom programskih aktivnosti ulagati napore za osiguravanjem kvalitetnog i inkluzivnog obrazovanja djece pripadnika romske nacionalne manjine, a imajući u vidu kompleksnost i sveobuhvatnost svih resursa, ali i angažman svih dionika koji je nužno potreban za ostvarivanje postavljenih ciljeva.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
3. 1. PREDŠKOLSKI ODGOJ I OBRAZOVANJE
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
3.1.1. Sufinanciranje roditeljskog udjela za pripadnike romske nacionalne manjine u integriranim programima predškolskog odgoja
Opis mjere : Za djecu pripadnike romske nacionalne manjine osigurava se uključivanje u programe predškolskog odgoja kako bi se premostio jaz između socio-ekonomske situacije u kojoj djeca pripadnici romske nacionalne manjine žive i povećale mogućnosti za njihovu uspješnu integraciju tijekom obveznog osnovnog obrazovanja. Ministarstvo znanosti i obrazovanja sufinancira roditeljski udio u ekonomskoj cijeni predškolskog odgoja za djecu koja su integrirana tj. polaznici su redovitog programa dječjih vrtića.
Partneri : Nadležno upravno tijelo, odnosno Grada Zagreba, predškolske ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave
Pokazatelj provedbe : Broj djece romske nacionalne manjine za koje je sufinanciran roditeljski udio
Izvor financiranja : Državni proračun na poziciji Ministarstva znanosti i obrazovanja, A767015 – Provedba programa za uključivanje Roma
Planirani iznos sredstava : 2.500.000,00 kuna (za jednogodišnje razdoblje)
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
3.1.2. Sufinanciranje programa predškole za djecu pripadnike romske nacionalne manjine
Opis mjere : Ministarstvo znanosti i obrazovanja sufinancira program predškole za djecu pripadnike romske nacionalne manjine te se osiguravaju sredstva za rad odgajatelja, didaktike te prehranu djece. U slučaju da ne postoje prostorni uvjeti u predškolskoj ustanovi, program predškole organizira se u osnovnim školama te se praćenje i vrednovanje ostvarivanja ciljeva i zadataka uključivanja romske djece prati suradnjom sa školama i vrtićima.
Partneri : Nadležno upravno tijelo, odnosno Grada Zagreba, predškolske ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave
Pokazatelj provedbe : Broj djece romske nacionalne manjine za koje je sufinanciran program predškole
Izvor financiranja : Državni proračun na poziciji Ministarstva znanosti i obrazovanja, A767015 - Provedba programa za uključivanje Roma
Planirani iznos sredstava : 2.000.000,00 kn (za jednogodišnje razdoblje)
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
3.1.3. Sufinanciranje namjenskog prijevoza od kuće do vrtića/škole za djecu i učenike pripadnike romske nacionalne manjine koja žive u izoliranim, segregiranim naseljima
Opis mjere : Ministarstvo znanosti i obrazovanja s ciljem osiguravanja uvjeta za poboljšanje obrazovnih postignuća, socijalizacije te uključivanje u društvo djece pripadnika romske nacionalne manjine. Jedna od aktivnosti koja se pokazala nužnom jest osiguravanje prijevoza od kuće do vrtića/škole za djecu i učenike pripadnike romske nacionalne manjine koja žive u udaljenim, izoliranim naseljima.
Partneri : jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, nadležno upravno tijelo županije, odnosno Grada Zagreba, predškolske ustanove
Pokazatelj provedbe : Broj djece kojoj je osiguran namjenski prijevoz
Izvor financiranja : Državni proračun na poziciji Ministarstva znanosti i obrazovanja, A767015 - Provedba programa za uključivanje Roma
Planirani iznos sredstava : 300.000,00 kuna (za jednogodišnje razdoblje)
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
3. 2. OSNOVNOŠKOLSKO OBRAZOVANJE
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
3.2.1. Praćenje upisa i školovanja učenika romske nacionalne manjine oba spola u osnovnim školama
Opis mjere : Ministarstvo znanosti i obrazovanja vodi bazu o osnovnoškolskom obrazovanju pripadnika romske nacionalne manjine. Podaci dobiveni od nadležnog upravnog tijela županije, odnosno Grada Zagreba, upotpunjuju se tj. obrađuju jednom godišnje, uzimajući u obzir podatke na kraju prethodne školske godine i na početku tekuće školske godine. Temeljem podataka prati se upis učenika, uključivanje u produženi boravak, osiguravanje dodatnog učenja hrvatskoga jezika, prekidanje te napuštanje školovanja, kao i broj učenika pripadnika romske nacionalne manjine u razrednim odjelima.
Partneri : Nadležno upravno tijelo županije, odnosno Grada Zagreba, osnovne škole, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave
Pokazatelj provedbe : Baza podataka o školovanju pripadnika romske nacionalne manjine u osnovnim školama
Izvor financiranja : Nisu potrebna dodatna sredstva
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
3.2.2. Uključivanje učenika romske nacionalne manjine u produženi boravak, pružanje dodatne pomoći u učenju hrvatskog jezika te uključivanje učenika u dodatne aktivnosti usmjerene ka obrazovnoj i socijalnoj integraciji
Opis mjere : Ministarstvo znanosti i obrazovanja, sukladno čl. 43 Zakona o odgoju i obrazovanju u osnovnoj i srednjoj školi, pripadnicima romske nacionalne manjine osigurava posebnu pomoć u učenju hrvatskoga jezika učenicima koji ne znaju ili nedovoljno poznaju hrvatski jezik. Učiteljima razredne nastave i hrvatskoga jezika osiguravaju se sredstva za prekovremeni rad za pružanje posebne pomoći u učenju hrvatskoga jezika. Osim navedenog osigurava se produženi boravak za pripadnike romske nacionalne manjine.
Partneri : Nadležno upravno tijelo županije, odnosno Grada Zagreba, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, osnovne škole, organizacije civilnog društva
Pokazatelj provedbe : Broj učenika romske nacionalne manjine uključenih u produženi boravak i dodatne aktivnosti usmjerene ka obrazovnoj i socijalnoj integraciji
Izvor financiranja : Državni proračun na poziciji Ministarstva znanosti i obrazovanja: A767015- Provedba programa za uključivanje Roma
Planirani iznos sredstava : 700.000,00 kuna (za jednogodišnje razdoblje)
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
3.2.3. Sufinanciranje ljetnih škola za učenike pripadnike romske nacionalne manjine
Opis mjere : U svrhu očuvanja etničkog, kulturnog i jezičnog identiteta učenika pripadnika nacionalnih manjina Ministarstvo znanosti i obrazovanja kontinuirano sufinancira provedbu posebnih oblika nastave (sedmodnevnih ljetnih škola) za potrebe učenika pripadnika nacionalnih manjina u Republici Hrvatskoj. Ministarstvo svake godine objavljuje javni poziv kojemu je jedan od glavnih ciljeva, u suradnji s manjinskim udrugama koje djeluju na području odgoja i obrazovanja učenika pripadnika nacionalnih manjina kao ravnopravnim partnerima, provoditi programe koji će učenicima omogućiti stjecanje novih vještina i znanja.
Partneri : organizacije civilnog društva, udruge, odgojno-obrazovne ustanove
Pokazatelj provedbe : Broj učenika romske nacionalne manjine uključenih u ljetne škole
Izvor financiranja : Državni proračun na poziciji Ministarstva znanosti i obrazovanja: A577137- Posebni programi obrazovanja za provođenje programa nacionalnih manjina
Planirani iznos sredstava : 200.000,00 kuna (za jednogodišnje razdoblje)
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
3.2.4. Sufinanciranje didaktičke opreme i školskog pribora za učenike pripadnike romske nacionalne manjine
Opis mjere : Osiguranje minimalne opremljenosti učenika pripadnika romske nacionalne manjine školskim priborom. Uslijed siromaštva i života u otežanim uvjetima, često u obiteljima s nezaposlenim roditeljima djeca pripadnika romske nacionalne manjine osnovnoškolske dobi ne raspolažu školskim priborom koji osigurava nesmetano ili olakšano izvršavanje školskih obveza. Navedeno potvrđuju i škole koje pohađaju takvi učenici većinom iz segregiranih romskih naselja, a mjera osigurava normativna novčana sredstva po djetetu koja se dodjeljuju osnovnoj školi, a koja bi uključenim učenicima nabavila potrebnu opremu i pribor.
Partneri : osnovnoškolske odgojno-obrazovne ustanove
Pokazatelj provedbe : Broj škola kojima je osigurana didaktička oprema i školski pribor
Izvor financiranja : Državni proračun na poziciji Ministarstva znanosti i obrazovanja, A767015 - Provedba programa za uključivanje Roma
Planirani iznos sredstava : 400.000,00 kuna (za jednogodišnje razdoblje)
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
3. 3. SREDNJOŠKOLSKO OBRAZOVANJE
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
3.3.1. Praćenje upisa i školovanja učenika romske nacionalne manjine oba spola u srednjim školama
Opis mjere : Ministarstvo znanosti i obrazovanja vodi bazu o srednjoškolskom obrazovanju pripadnika romske nacionalne manjine. Podaci dobiveni od nadležnog upravnog tijela županije, odnosno Grada Zagreba, upotpunjuju se tj. obrađuju jednom godišnje, uzimajući u obzir podatke na kraju prethodne školske godine i na početku tekuće školske godine. Temeljem podataka prati se upis učenika u trogodišnje i četverogodišnje te petogodišnje srednjoškolske programe. Također, prati se prekid školovanja te napuštanje srednjoškolskog obrazovanje.
Partneri : jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, nadležno upravno tijelo županije, odnosno Grada Zagreba, srednje škole
Pokazatelj provedbe : Baza podataka o školovanju pripadnika romske nacionalne manjine u srednjim školama
Izvor financiranja : Nisu potrebna dodatna sredstva
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
3.3.2. Osiguravanje mjesečnih stipendija redovitim učenicima srednjih škola pripadnicima romske nacionalne manjine
Opis mjere : Ministarstvo znanosti i obrazovanja osigurava stipendije za redovite učenike srednjih škola pripadnike romske nacionalne manjine kako bi se omogućilo uspješno školovanje većeg broja učenika te i nastavak daljnjeg školovanja.
Partneri : srednje škole
Pokazatelj provedbe : Osigurane mjesečne stipendije za redovite učenike srednjih škola pripadnike romske nacionalne manjine
Izvor financiranja : Državni proračun na poziciji Ministarstva znanosti i obrazovanja, A767003– Srednjoškolske stipendije za učenike Rome
Planirani iznos sredstava : 4.000.000,00 kuna (za jednogodišnje razdoblje)
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
3.3.3. Osiguravanje jednokratne novčane pomoći redovitim učenicima pripadnicima romske nacionalne manjine koju završavaju srednjoškolsko obrazovanje
Opis mjere : Ministarstvo znanosti i obrazovanja osigurava jednokratnu novčanu pomoć redovitim učenicima pripadnicima romske nacionalne manjine koji završavaju srednjoškolsko obrazovanje
Partneri : srednje škole
Pokazatelj provedbe : Broj osiguranih jednokratnih pomoći
Izvor financiranja : Državni proračun na poziciji Ministarstva znanosti i obrazovanja, A767003– Srednjoškolske stipendije za učenike Rome
Planirani iznos sredstava : 450.000,00 kuna (za jednogodišnje razdoblje)
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
3.3.4. Sufinanciranje smještaja u učeničke domove učenicima srednjih škola pripadnicima romske nacionalne manjine
Opis mjere : Kako bi se osigurali uvjeti za uspješnije školovanje, učenicima srednjih škola pripadnicima romske nacionalne manjine Ministarstvo znanosti i obrazovanja učenicima sufinancira smještaj u učenički dom.
Partneri : srednje škole, učenički domovi
Pokazatelj provedbe : Broj učenika romske nacionalne manjine kojima je osiguran smještaj u učeničkim domovima
Izvor financiranja : Državni proračun na poziciji Ministarstva znanosti i obrazovanja, A767015 – Provedba programa za uključivanje Roma
Planirani iznos sredstava : 150.000,00 kuna (za jednogodišnje razdoblje)
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
3.4. VISOKOŠKOLSKO OBRAZOVANJE
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
3.4.1. Osiguravanje stipendija studentima pripadnicima romske nacionalne manjine
Opis mjere : Temeljem Javnog poziva Ministarstvo znanosti i obrazovanja osigurava stipendije studentima pripadnicima romske nacionalne manjine
Partneri : Visoka učilišta
Pokazatelj provedbe : Broj studenata pripadnika romske nacionalne manjine kojima su osigurane studentske stipendije
Izvor financiranja : Državni proračun na poziciji Ministarstva znanosti i obrazovanja, A769066 – Potpore romskim studijima i studentima Romima
Planirani iznos sredstava : 455.000,00 kuna (za jednogodišnje razdoblje)
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
3.4.2. Sufinanciranje smještaja u studentskim domovima redovitim studentima pripadnicima romske nacionalne manjine
Opis mjere : Kako bi se osigurali uvjeti te potaknulo na daljnje školovanje studentima pripadnicima romske nacionalne manjine osigurava se smještaj u učenički/studentski dom.
Partneri : Visoka učilišta, učenički/studentski domovi
Pokazatelj provedbe : Broj studenata kojima je osiguran smještaj u studentskom domu
Izvor financiranja : Državni proračun na poziciji Ministarstva znanosti i obrazovanja, A767015 – Provedba programa za uključivanje Roma
Planirani iznos sredstava : 150.000,00 kuna (za jednogodišnje razdoblje)
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
3.5. OBRAZOVANJE ODRASLIH
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
3.5.1. Uključivanje odraslih pripadnika romske nacionalne manjine u program opismenjavanja i osposobljavanja za prvo zanimanje
Opis mjere : Ministarstvo znanosti i obrazovanja financira programe opismenjivanja i osposobljavanja za prvo zanimanje za odrasle pripadnike romske nacionalne manjine kako bi se osigurali uvjeti za razvijanje kompetencija te postizanje konkurentnosti na tržištu rada.
Partneri : Učilišta za obrazovanje odraslih
Pokazatelj provedbe : Broj odraslih Roma uključenih u programe opismenjavanja i osposobljavanja za prvo zanimanje
Izvor financiranja : Državni proračun na poziciji Ministarstva znanosti i obrazovanja, A580014 - Razvoj sustava obrazovanja odraslih
Planirani iznos sredstava : 800.000,00 kuna (za jednogodišnje razdoblje)
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
4. FINANCIJSKA SREDSTVA ZA PROVEDBU PROGRAMA
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
(Državni proračun, pozicija Ministarstva znanosti i obrazovanja)
NAZIV MJERE/PROVEDBENE AKTIVNOSTI
Iznos financijskih sredstava u prvoj godini provedbe
(2021)
Iznos financijskih sredstava za trogodišnju provedbu
(2021-2023)
Sufinanciranje roditeljskog udjela za pripadnike romske nacionalne manjine u integriranim programima predškolskog odgoja
2.500.000,00
7.500.000,00
Sufinanciranje programa predškole za djecu pripadnike romske nacionalne manjine
2.000.000,00
6.000.000,00
Sufinanciranje namjenskog prijevoza od kuće do vrtića/ škole za djecu i učenike pripadnike romske nacionalne manjine koja žive u izoliranim, segregiranim naseljima
300.000,00
900.000,00
Uključivanje učenika romske nacionalne manjine u produženi boravak, pružanje dodatne pomoći u učenju hrvatskog jezika te uključivanje učenika u dodatne aktivnosti usmjerene ka obrazovnoj i socijalnoj integraciji
700.000,00
2.100.000,00
Sufinanciranje ljetnih škola za učenike pripadnike romske nacionalne manjine
200.000,00
600.000,00
Sufinanciranje didaktičke opreme i školskog pribora za učenike pripadnike romske nacionalne manjine
400.000,00
1.200.000,00
Osiguravanje mjesečnih stipendija redovitim učenicima srednjih škola pripadnicima romske nacionalne manjine
4.000.000,00
12.000.000,00
Osiguravanje jednokratne novčane pomoći redovitim učenicima pripadnicima romske nacionalne manjine koju završavaju srednjoškolsko obrazovanje
450.000,00
1.350.000,00
Sufinanciranje smještaja u učeničke domove učenicima srednjih škola pripadnicima romske nacionalne manjine
150.000,00
450.000,00
Osiguravanje stipendija studentima pripadnicima romske nacionalne manjine
455.000,00
1.365.000,00
Sufinanciranje smještaja u studentskim domovima redovitim studentima pripadnicima romske nacionalne manjine
150.000,00
450.000,00
Uključivanje odraslih pripadnika romske nacionalne manjine u program opismenjavanja i osposobljavanja za prvo zanimanje
800.000,00
2.400.000,00
UKUPNO
12.105.000,00
36.315.000,00
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja