PRIJEDLOG ZAKONA O ODREĐENIM ASPEKTIMA UGOVORA O ISPORUCI DIGITALNOG SADRŽAJA I DIGITALNIH USLUGA
Članak 1.
Predmet
Ovim Zakonom osigurava se pravilno funkcioniranje unutarnjeg tržišta uz istovremeno osiguravanje visokog stupnja zaštite potrošača utvrđivanjem zajedničkih pravila o određenim zahtjevima u pogledu ugovora između trgovaca i potrošača o isporuci digitalnog sadržaja ili digitalnih usluga, posebno pravila o:
(1)usklađenosti digitalnog sadržaja ili digitalne usluge s ugovorom
(2)prava potrošača u slučaju neusklađenosti ili neisporuke te načinima ostvarivanja tih prava
(3)preinaci digitalnog sadržaja ili digitalne usluge.
Članak 2.
Usklađivanje propisa s pravnim aktima Europske unije
Ovim Zakonom u hrvatsko zakonodavstvo preuzima se Direktiva (EU) 2019/770 Europskog parlamenta i Vijeća od 20. svibnja 2019. o određenim aspektima ugovora o isporuci digitalnog sadržaja i digitalnih usluga (Tekst značajan za EGP) (SL L 136, 22. 5. 2018.).
Članak 3.
Odnos propisa prema drugim propisima
(1)Ako su odredbe ovoga Zakona u suprotnosti s odredbama zakona kojima se uređuju pojedina upravna područja, a koji su usklađeni s pravnom stečevinom Europske unije, na odnose između potrošača i trgovaca primarno se primjenjuju odredbe tih posebnih zakona.
(2)Ako posebnim zakonima iz stavka 1. ovoga članka ili ovim Zakonom nije drukčije određeno, na obveznopravne odnose između potrošača i trgovca primjenjuju se odredbe općeg propisa obveznog prava.
Članak 4.
Pojmovi
Pojedini pojmovi u smislu ovoga Zakona imaju sljedeće značenje:
a)„digitalni sadržaj” su podaci koji se proizvode i isporučuju u digitalnom obliku
b)„digitalna usluga” je:
i)usluga kojom se potrošaču omogućuju stvaranje, obrada i pohrana podataka u digitalnom obliku ili pristup njima ili
ii)usluga kojom se omogućuje dijeljenje ili bilo koja druga interakcija s podacima u digitalnom obliku koje učitava ili stvara potrošač ili drugi korisnici te usluge
c)„roba s digitalnim elementima” je bilo koja materijalna pokretnina koja ima ugrađen digitalni sadržaj ili digitalnu uslugu ili je povezana s njima tako da bi odsutnost tog digitalnog sadržaja ili te digitalne usluge onemogućila funkcioniranje te robe
d)„integracija” je povezivanje i ugradnja digitalnog sadržaja ili digitalne usluge s komponentama digitalnog okružja potrošača kako bi se digitalni sadržaj ili digitalna usluga mogli upotrebljavati u skladu sa zahtjevima u pogledu usklađenosti predviđenima ovim Zakonom
e)„trgovac” je svaka fizička ili pravna osoba, neovisno o tome je li u privatnom ili javnom vlasništvu, koja djeluje, među ostalim preko drugih osoba koje djeluju u ime ili za račun te fizičke ili pravne osobe, u svrhe povezane sa svojom trgovačkom, poslovnom, obrtničkom ili profesionalnom djelatnošću u vezi s ugovorima obuhvaćenima ovim Zakonom
f)„potrošač” je svaka fizička osoba koja u vezi s ugovorima obuhvaćenima ovim Zakonom djeluje u svrhe koje ne ulaze u okvir njezine trgovačke, poslovne, obrtničke ili profesionalne djelatnosti
g)„cijena” je novčani iznos ili digitalno iskazana vrijednost koje je potrebno platiti u zamjenu za isporuku digitalnog sadržaja ili digitalne usluge
h)„osobni podaci” su osobni podaci kako su definirani u članku 4. točki 1. Uredbe (EU) 2016/679 Europskog parlamenta i Vijeća od 27. travnja 2016. o zaštiti pojedinaca u vezi s obradom osob-nih podataka i o slobodnom kretanju takvih podataka te o stavljanju izvan snage Direktive 95/46/EZ (Opća uredba o zaštiti podataka)
i)„digitalno okružje” je hardver, softver i svaki mrežni priključak kojima se potrošač koristi kako bi pristupio digitalnom sadržaju ili digitalnoj usluzi ili se njima služio
j)„kompatibilnost” je sposobnost digitalnog sadržaja ili digitalne usluge da funkcioniraju s hardverom ili softverom s pomoću kojih se obično koriste digitalni sadržaj ili digitalne usluge iste vrste, a da taj digitalni sadržaj ili digitalnu uslugu pritom nije potrebno konvertirati
k)„funkcionalnost“ je sposobnost digitalnog sadržaja ili digitalne usluge da izvršavaju funkcije s obzirom na svoju svrhu
l)„interoperabilnost” je sposobnost digitalnog sadržaja ili digitalne usluge da funkcioniraju s hardverom ili softverom drukčijim od onih s pomoću kojih se obično koriste digitalni sadržaj ili digitalne usluge iste vrste
m)„trajni nosač podataka” je svako sredstvo koje potrošaču ili trgovcu omogućuje da informacije, koje su toj osobi osobno upućene, pohrani tako im može naknadno pristupati tijekom razdoblja koje odgovara svrhama za koje su te informacije namijenjene i koje omogućuje nepromijenjeno reproduciranje pohranjenih informacija. Ti bi nosači podataka trebali uključivati posebice papir, DVD-ove, CD-ove, USB memorije, memorijske kartice ili tvrde diskove i e-poštu.
Članak 5.
Rodno značenje izraza
Izrazi koji se koriste u ovome Zakonu, a imaju rodno značenje odnose se jednako na muški i ženski rod.
Članak 6.
Područje primjene
(1)Ovaj se Zakon primjenjuje na svaki ugovor na temelju kojeg trgovac isporučuje ili se obvezuje isporučiti digitalni sadržaj ili digitalnu uslugu potrošaču, a potrošač plaća ili se obvezuje platiti određenu cijenu.
(2)Ovaj se Zakon primjenjuje, ako trgovac isporučuje ili se obvezuje isporučiti digitalni sadržaj ili digitalnu uslugu potrošaču, a potrošač dostavlja ili se obvezuje dostaviti osobne podatke trgovcu, osim ako osobne podatke koje dostavi potrošač trgovac obrađuje isključivo u svrhu isporuke digitalnog sadržaja ili digitalne usluge u skladu s ovim Zakonom ili kako bi se trgovcu omogućilo usklađivanje s pravnim zahtjevima kojima trgovac podliježe, a trgovac te podatke ne obrađuje ni u koje druge svrhe.
(3)Ovaj se Zakon primjenjuje i ako su digitalni sadržaj ili digitalna usluga razvijeni u skladu sa specifikacijama potrošača.
(4)Uz iznimku članaka 7. i 15., odredbe ovoga Zakona primjenjuju se i na sve materijalne nosače podataka koji služe isključivo kao nosači digitalnog sadržaja.
(5)Ovaj se Zakon ne primjenjuje na digitalni sadržaj ili digitalne usluge koji su ugrađeni u robu ili su povezani s robom u smislu članka 4. stavka 1. točke c. ovoga Zakona i koji se isporučuju na temelju ugovora o kupoprodaji te robe, neovisno o tome isporučuje li takav digitalni sadržaj ili digitalnu uslugu prodavatelj ili treća strana.
(6)U slučaju dvojbe o tome čini li isporuka ugrađenog ili povezanog digitalnog sadržaja ili ugrađene ili povezane digitalne usluge dio ugovora o kupoprodaji, predmnijeva se da su digitalni sadržaj ili digitalna usluga obuhvaćeni ugovorom o kupoprodaji.
(7)Ovaj se Zakon ne primjenjuje na ugovore o:
a)pružanju usluga koje nisu digitalne usluge, neovisno o tome je li trgovac upotrijebio digitalne oblike ili sredstva kako bi proizveo krajnji proizvod usluge ili ga isporučio ili prenio potrošaču
b)elektroničkim komunikacijskim uslugama sukladno propisima kojima se uređuje elektronička komunikacija, uz iznimku brojevno neovisnih interpersonalnih komunikacijskih usluga
c)zdravstvenoj zaštiti kako je definirana važećim propisima kojima se uređuje prekogranična zdravstvena skrb
d)uslugama kockanja, odnosno uslugama koje uključuju klađenje na uloge s novčanom vrijednošću u igrama na sreću, uključujući one s elementom vještine, poput lutrijskih igara, igara u kasinima, pokera i oklada, elektroničkim putem ili putem bilo koje druge tehnologije za olakšavanje komunikacije te na pojedinačan zahtjev primatelja takvih usluga
e)financijskim uslugama kako su definirane zakonom kojim se uređuje zaštita potrošača
f)softveru koji trgovac nudi na temelju besplatne i otvorene licence, pri čemu potrošač ne plaća cijenu, a osobne podatke koje potrošač dostavi trgovac obrađuje isključivo u svrhu poboljšanja sigurnosti, kompatibilnosti ili interoperabilnosti tog konkretnog softvera
g)isporuci digitalnog sadržaja kada je digitalni sadržaj stavljen na raspolaganje javnosti tehnologijom različitom od prijenosa signala kao dio nastupa ili događanja, poput digitalnih kinematografskih projekcija
h)digitalnom sadržaju koji pružaju tijela javnog sektora država članica sukladno propisima kojima se uređuje ponovna uporaba informacija u javnom sektoru
(8)Ako jedan ugovor između istog trgovca i istog potrošača u paketu uključuje elemente isporuke digitalnog sadržaja ili digitalne usluge i elemente pružanja drugih usluga ili robe, ovaj Zakon primjenjuje se samo na elemente ugovora koji se tiču digitalnog sadržaja ili digitalne usluge.
(9)Članak 21. ovoga Zakona ne primjenjuje se ukoliko paket uključuje elemente usluge pristupa internetu ili brojevno utemeljene interpersonalne komunikacijske usluge u smislu propisa koji reguliraju elektroničke komunikacije
(10)Učinci koje raskid jednog elementa iz paketa ugovora može imati na druge elemente paketa ugovora uređuju se posebnim propisima, a ako nema posebnog propisa primijenit će se opća pravila ugovornog prava.
(11)Pravo Unije o zaštiti osobnih podataka primjenjuje se na sve osobne podatke koji se obrađuju u vezi s ugovorima iz stavka 1. te u slučaju proturječnosti između odredaba ovoga Zakona i prava Unije o zaštiti osobnih podataka, pravo Unije ima prednost.
(12)Odredbe ovoga Zakona ne utječu na primjenu općeg propisa obveznog prava kojim je uređeno sklapanje, valjanost, ništetnost ili učinci ugovora, uključujući posljedice raskida ugovora, u mjeri u kojoj oni nisu uređeni ovim Zakonom, ili pravo na naknadu štete.
Članak 7.
Isporuka digitalnog sadržaja ili digitalne usluge
(1)Ako drukčije nije ugovoreno, trgovac bez nepotrebne odgode isporučuje digitalni sadržaj ili digitalnu uslugu nakon sklapanja ugovora.
(2)Smatra se da je trgovac ispunio svoju obvezu u pogledu isporuke u trenutku:
a)kada su digitalni sadržaj ili bilo koje sredstvo prikladno za pristup digitalnom sadržaju ili njegovo preuzimanje stavljeni na raspolaganje ili učinjeni dostupnim potrošaču ili fizičkom ili virtualnom uređaju koji je potrošač odabrao u tu svrhu
b)kada je digitalna usluga učinjena dostupnom potrošaču ili fizičkom ili virtualnom uređaju koji je potrošač odabrao u tu svrhu.
Članak 8.
Usklađenost digitalnog sadržaja ili digitalne usluge
Trgovac potrošaču isporučuje digitalni sadržaj ili digitalnu uslugu koji ispunjavaju zahtjeve navedene u člancima 9., 10. i 11. ovoga Zakona, ako je primjenjivo, ne dovodeći u pitanje članak 12. ovoga Zakona.
Članak 9.
Subjektivni zahtjevi u pogledu usklađenosti s ugovorom
Kako bi bili u skladu s ugovorom, digitalni sadržaj ili digitalna usluga osobito moraju, ako je primjenjivo:
a)odgovarati opisu, količini i kvaliteti te posjedovati funkcionalnost, kompatibilnost, interoperabilnost i druge značajke kako je utvrđeno ugovorom
b)biti prikladni za bilo koju posebnu namjenu za koju su potrebni potrošaču i s kojom je potrošač upoznao trgovca najkasnije u trenutku sklapanja ugovora te u odnosu na koju je trgovac dao pristanak
c)biti isporučeni sa svom dodatnom opremom, uputama, uključujući upute za instalaciju, i korisničkom podrškom, kako je utvrđeno ugovorom i
d)ažurirati se kako je utvrđeno ugovorom.
Članak 10.
Objektivni zahtjevi u pogledu usklađenosti s ugovorom
(1)Pored ispunjavanja svih subjektivnih zahtjeva u pogledu usklađenosti, digitalni sadržaj ili digi-talna usluga moraju:
a)biti prikladni za upotrebu u svrhe za koje bi se digitalni sadržaj ili digitalna usluga iste vrste obično koristili, uzimajući u obzir, ako je primjenjivo, sve postojeće propise Unije i nacionalne propise, tehničke standarde ili, ako takvih tehničkih standarda nema, primjenjive kodekse ponašanja u dotičnom sektoru
b)odgovarati količini i posjedovati svojstva i radne značajke, uključujući one koji se odnose na funkcionalnost, kompatibilnost, dostupnost, kontinuitet i sigurnost, koji su uobičajeni za digitalni sadržaj ili digitalne usluge iste vrste i koje potrošač može razumno očekivati s obzirom na prirodu digitalnog sadržaja ili digitalne usluge te uzimajući u obzir sve javne izjave koje su dali trgovac ili druge osobe u prethodnim fazama lanca transakcija ili koje su dane u njihovo ime, osobito u oglašavanju ili označivanju, osim ako trgovac dokaže:
i)da nije znao niti je razumno mogao znati za predmetnu javnu izjavu
ii)da je do trenutka sklapanja ugovora javna izjava ispravljena na jednak ili usporediv način kao i kada je dana ili
iii)da ta javna izjava nije mogla utjecati na odluku o nabavi digitalnog sadržaja ili digitalne usluge
c)ako je primjenjivo, biti isporučeni zajedno sa svom dodatnom opremom i uputama čiji primitak potrošač može razumno očekivati i
d)biti usklađeni sa svakom pokusnom verzijom ili predpregledom digitalnog sadržaja ili digitalne usluge koje je trgovac stavio na raspolaganje prije sklapanja ugovora.
(2)Trgovac osigurava da potrošač bude obaviješten o ažuriranjima, uključujući sigurnosna ažurira-nja, koja su potrebna kako bi digitalni sadržaj ili digitalna usluga ostali usklađeni te da mu se ta ažuriranja isporučuju, tijekom razdoblja:
a)unutar kojeg se digitalni sadržaj ili digitalna usluga moraju isporučivati u skladu s ugovorom, ako je ugovorom predviđena kontinuirana isporuka tijekom određenog razdoblja ili
b)unutar kojeg potrošač to može razumno očekivati s obzirom na vrstu i svrhu digitalnog sadržaja ili digitalne usluge i uzimajući u obzir okolnosti i prirodu ugovora, ako je ugovorom predviđena jednokratna isporuka ili niz pojedinačnih isporuka.
(3)Ako potrošač u razumnom roku ne instalira ažuriranja koja je isporučio trgovac u skladu sa stavkom 2. ovoga članka, trgovac nije odgovoran za neusklađenost koja proizlazi isključivo iz propuštanja instalacije relevantnog ažuriranja, pod sljedećim uvjetima:
a)trgovac je obavijestio potrošača o raspoloživosti ažuriranja i posljedicama propuštanja potrošača da ga instalira i
b)propuštanje instalacije ili nepravilna instalacija ažuriranja od strane potrošača nisu posljedica nedostataka u uputama za instalaciju koje je dostavio trgovac.
(4)Ako je ugovorom predviđena kontinuirana isporuka digitalnog sadržaja ili digitalne usluge tijekom određenog razdoblja, taj digitalni sadržaj ili digitalna usluga moraju biti usklađeni tijekom cijelog tog razdoblja.
(5)Neusklađenost u smislu stavka 1. ili 2. ovoga članka ne postoji ako je, u trenutku sklapanja ugovora, potrošač bio posebno obaviješten da određena značajka digitalnog sadržaja ili digitalne usluge odstupa od objektivnih zahtjeva u pogledu usklađenosti utvrđenih u stavku 1. ili 2. ovoga članka te ako je potrošač izričito i zasebno prihvatio to odstupanje pri sklapanju ugovora.
(6)Ako se ugovorne strane ne dogovore drukčije, digitalni sadržaj ili digitalna usluga isporučuju se u najnovijoj verziji koja je bila dostupna u trenutku sklapanja ugovora.
Članak 11.
Nepravilna integracija digitalnog sadržaja ili digitalne usluge
Svaka neusklađenost koja je posljedica nepravilne integracije digitalnog sadržaja ili digitalne usluge u digitalno okružje potrošača smatra se neusklađenošću digitalnog sadržaja ili digitalne usluge ako je:
(1)integraciju digitalnog sadržaja ili digitalne usluge izvršio trgovac ili je to izvršeno pod njegovom odgovornošću ili
(2)integraciju digitalnog sadržaja ili digitalne usluge trebao izvršiti potrošač te je nepravilna integracija posljedica nedostataka u uputama za integraciju koje je dostavio trgovac.
Članak 12.
Prava trećih strana
Ako ograničenje koje je posljedica povrede prava treće strane, osobito pravâ intelektualnog vlasništva, onemogućava ili ograničava korištenje digitalnog sadržaja ili digitalne usluge u skladu s člancima 9. i 10. ovoga Zakona, potrošač ima pravo na pravna sredstva u pogledu neusklađenosti predviđena člankom 16. ovoga Zakona.
Članak 13.
Odgovornost trgovca
(1)Trgovac je odgovoran za svaku neisporuku digitalnog sadržaja ili digitalne usluge u skladu s člankom 7. ovoga Zakona.
(2)Ako je ugovorom predviđena jednokratna isporuka ili niz pojedinačnih isporuka, trgovac je odgovoran za svaku neusklađenost u skladu s člancima 9., 10. i 11. ovoga Zakona koja postoji u trenutku isporuke, ne dovodeći u pitanje članak 10. stavak 2. točku (b) ovoga Zakona.
(3)Trgovac odgovara za neusklađenost dvije godine od trenutka isporuke, ne dovodeći u pitanje članak 10. stavak 2. točku (b) ovoga Zakona.
(4)Ako je ugovorom predviđena kontinuirana isporuka tijekom određenog razdoblja, trgovac je odgovoran za neusklađenost u skladu s člancima 9., 10. i 11. ovoga Zakona koja se pojavi ili postane očita tijekom razdoblja unutar kojeg se digitalni sadržaj ili digitalna usluga moraju isporučivati u skladu s ugovorom.
Članak 14.
Teret dokazivanja
(1)Teret dokazivanja u odnosu na to jesu li digitalni sadržaj ili digitalna usluga isporučeni sukladno članku 7. ovoga Zakona je na trgovcu.
(2)U slučajevima iz članka 13. stavka 2. ovoga Zakona teret dokazivanja u odnosu na to jesu li isporučeni digitalni sadržaj ili digitalna usluga bili usklađeni u trenutku isporuke je na trgovcu za onu neusklađenost koja postane očita u roku od godinu dana od trenutka isporuke digitalnog sadržaja ili digitalne usluge.
(3)U slučajevima iz članka 13. stavka 3. ovoga Zakona teret dokazivanja u odnosu na to jesu li isporučeni digitalni sadržaj ili digitalna usluga bili usklađeni tijekom razdoblja unutar kojeg se digitalni sadržaj ili digitalna usluga moraju isporučivati u skladu s ugovorom je na trgovcu za onu neusklađenost koja postane očita tijekom tog razdoblja.
(4)Stavci 2. i 3. ovoga članka ne primjenjuju se ako trgovac dokaže da digitalno okružje potrošača nije kompatibilno s tehničkim zahtjevima za digitalni sadržaj ili digitalnu uslugu te ako je trgovac na jasan i razumljiv način obavijestio potrošača o tim zahtjevima prije sklapanja ugovora.
(5)Potrošač surađuje s trgovcem, u mjeri u kojoj je to razumno moguće i potrebno, kako bi se utvrdilo je li uzrok neusklađenosti digitalnog sadržaja ili digitalne usluge, u trenutku utvrđenom u članku 13. stavku 2. ili 3. ovoga Zakona, ovisno o slučaju, digitalno okružje potrošača.
(6)Obveza suradnje iz stavka 5. ovoga članka ograničena je na ona tehnički dostupna sredstva koja su najmanje opterećujuća za potrošača.
(7)U slučaju da potrošač postupi protivno stavku 5. ovoga članka, a trgovac je na jasan i razumljiv način prije sklapanja ugovora obavijestio potrošača o tehničkim zahtjevima za digitalni sadržaj ili digitalnu uslugu, teret dokazivanja u odnosu na to je li neusklađenost postojala u trenutku utvrđenom u članku 13. stavku 2. ili 3. ovoga Zakona, je na potrošaču.
Članak 15.
Prava potrošača u slučaju neisporuke
(1)Ako trgovac nije isporučio digitalni sadržaj ili digitalnu uslugu u skladu s člankom 7. ovoga Zakona, potrošač će zatražiti od trgovca da mu isporuči digitalni sadržaj ili digitalnu uslugu.
(2)Ako trgovac nakon zahtjeva iz stavka 1. ovoga članka ne isporuči digitalni sadržaj ili digitalnu uslugu bez nepotrebne odgode ili unutar dodatnog roka koji su ugovorne strane izričito dogovorile, potrošač ima pravo raskinuti ugovor.
(3)Iznimno od stavka 1. ovoga članka, potrošač ima pravo odmah raskinuti ugovor:
a)ako je trgovac izjavio da neće isporučiti digitalni sadržaj ili digitalnu uslugu ili je to iz okolnosti slučaja očito
b)ako su se potrošač i trgovac sporazumjeli ili je iz okolnosti sklapanja ugovora očito da je određeno vrijeme isporuke ključno za potrošača, a trgovac ne isporuči digitalni sadržaj ili digitalnu uslugu do tog trenutka ili u tom trenutku.
(4)U slučaju raskida ugovora u skladu sa stavcima od 1. do 3. ovoga članka, na odgovarajući se način primjenjuju članci od 17. do 20. ovoga Zakona.
Članak 16.
Prava potrošača u slučaju neusklađenosti
(1)Potrošač ima pravo na usklađivanje digitalnog sadržaja ili digitalne usluge, osim ako bi to bilo nemoguće ili bi time trgovcu nastali nerazmjerni troškovi, uzimajući u obzir sve okolnosti pojedinog slučaja, uključujući sljedeće:
a)vrijednost koju bi digitalni sadržaj ili digitalna usluga imali da ne postoji neusklađenost i
b)značaj neusklađenosti.
(2)Trgovac je dužan uskladiti digitalni sadržaj ili digitalnu uslugu u skladu sa stavkom 1. ovoga članka u razumnom roku od trenutka kada je potrošač obavijestio trgovca o neusklađenosti, besplatno i bez znatnih neugodnosti za potrošača, uzimajući u obzir prirodu tog digitalnog sadržaja ili te digitalne usluge i svrhu za koju su potrošaču taj digitalni sadržaj ili ta digitalna usluga bili potrebni.
(3)Potrošač ima pravo ili na razmjerno sniženje cijene u skladu sa stavkom 4. i 5. ovoga članka, ako su digitalni sadržaj ili digitalna usluga isporučeni u zamjenu za plaćanje određene cijene, ili na raskid ugovora u skladu sa člankom 17. ovoga Zakona, u bilo kojem od sljedećih slučajeva:
a)otklanjanje neusklađenosti digitalnog sadržaja ili digitalne usluge nije moguće ili je nerazmjerno u skladu sa stavkom 1. ovoga članka
b)trgovac nije uskladio digitalni sadržaj ili digitalnu uslugu u skladu sa stavkom 2. ovoga članka
c)neusklađenost postoji unatoč pokušaju trgovca da uskladi digitalni sadržaj ili digitalnu uslugu
d)neusklađenost je tako ozbiljna da su trenutačno sniženje cijene ili raskid ugovora opravdani ili
e)trgovac je izjavio ili je iz okolnosti očito da neće otkloniti neusklađenost digitalnog sadržaja ili digitalne usluge u razumnom roku ili bez znatnih neugodnosti za potrošača.
(4)Sniženje cijene razmjerno je smanjenju vrijednosti digitalnog sadržaja ili digitalne usluge koji su isporučeni potrošaču u usporedbi s vrijednošću koju bi digitalni sadržaj ili digitalna usluga imali da su usklađeni.
(5)Ako je ugovorom predviđeno da se digitalni sadržaj ili digitalna usluga isporučuju tijekom određenog razdoblja u zamjenu za određenu cijenu, sniženje cijene primjenjuje se na razdoblje tijekom kojeg digitalni sadržaj ili digitalna usluga nisu bili usklađeni.
Članak 17.
Raskid ugovora
(1)Potrošač ostvaruje pravo na raskid ugovora izjavom kojom izražava svoju odluku o raskidu.
(2)Ako se digitalni sadržaj ili digitalna usluga isporučuju u zamjenu za određenu cijenu, potrošač ima pravo raskinuti ugovor samo ako neusklađenost nije neznatna.
(3)Teret dokazivanja da je neusklađenost neznatna je na trgovcu.
Članak 18.
Obveze trgovca u slučaju raskida
(1)U slučaju raskida ugovora trgovac je dužan potrošaču nadoknaditi sve iznose koje je potrošač platio na temelju ugovora.
(2)Iznimno od stavka 1. ovoga članka, u slučajevima kada se ugovorom predviđa isporuka digitalnog sadržaja ili digitalne usluge u zamjenu za određenu cijenu i tijekom određenog razdoblja, a digitalni sadržaj ili digitalna usluga bili su usklađeni tijekom određenog razdoblja prije raskida ugovora, trgovac je potrošaču dužan nadoknaditi samo razmjerni dio plaćene cijene koji odgovara razdoblju tijekom kojeg su digitalni sadržaj ili digitalna usluga bili neusklađeni i svaki dio cijene koji je potrošač platio unaprijed za bilo koje razdoblje ugovora koje bi bilo preostalo da ugovor nije bio raskinut.
(3)U odnosu na osobne podatke potrošača, trgovac je dužan pridržavati se primjenjivih obveza iz Opće uredbe o zaštiti podataka (Uredba (EU) 2016/679).
(4)Trgovac ne smije koristiti sadržaj koji ne podrazumijeva osobne podatke, a koji je potrošač pružio ili stvorio pri korištenju digitalnog sadržaja ili digitalne usluge koju isporučuje trgovac, osim ako:
a)je taj sadržaj neupotrebljiv izvan konteksta digitalnog sadržaja ili digitalne usluge koje isporučuje trgovac
b)taj sadržaj isključivo odnosi na aktivnost potrošača pri korištenju digitalnog sadržaja ili digitalne usluge koje isporučuje trgovac
c)je trgovac taj sadržaj objedinio s drugim podacima i ne može ga razdvojiti, ili bi takvo razdvajanje zahtijevalo nerazmjerne napore ili
d)su taj sadržaj proizveli potrošač i druge osobe te ga drugi potrošači mogu nastaviti upotrebljavati.
(5)Iznimno od stavka 4. točki a), b) ili c) ovoga članka, na zahtjev potrošača, trgovac je dužan staviti na raspolaganje svaki sadržaj koji ne podrazumijeva osobne podatke, a koji je potrošač pružio ili stvorio korištenjem digitalnog sadržaja ili digitalne usluge koje isporučuje trgovac.
(6)Sadržaj iz stavka 5. ovoga članka potrošač ima pravo preuzeti besplatno, bez ograničenja od strane trgovca, u razumnom roku i strojno čitljivom formatu koji se uobičajeno upotrebljava.
(7)Ne dovodeći u pitanje primjenu stavka 6. ovoga članka, trgovac može spriječiti da potrošač nas-tavi upotrebljavati digitalni sadržaj ili digitalnu uslugu, posebice tako da potrošaču onemogući pristup digitalnom sadržaju ili digitalnoj usluzi ili ugasi korisnički račun potrošača.
Članak 19.
Obveze potrošača u slučaju raskida
(1)Potrošač nakon raskida ugovora ne smije koristiti digitalni sadržaj ili digitalne usluge te ih ne smije stavljati na raspolaganje trećim osobama.
(2)Ako je digitalni sadržaj isporučen na materijalnom nosaču podataka, potrošač, na zahtjev i na trošak trgovca, bez nepotrebne odgode vraća trgovcu materijalni nosač podataka.
(3)Trgovac podnosi zahtjev iz stavka 2. ovoga članka u roku od 14 dana od dana kada je obaviješten o odluci potrošača da raskine ugovor.
(4)Potrošač nije dužan platiti za upotrebu digitalnog sadržaja ili digitalne usluge u razdoblju koje je prethodilo raskidu ugovora tijekom kojeg su digitalni sadržaj ili digitalna usluga bili neusklađeni.
Članak 20.
Obveze trgovca i rokovi u vezi povrata primljenog iznosa
(1)Svaki iznos koji je trgovac dužan vratiti potrošaču u skladu s člankom 16. stavcima 3. i 4. ovoga Zakona ili člankom 18. stavcima 1. i 2. ovoga Zakona zbog sniženja cijene ili raskida ugovora vraća se bez odgađanja, a najkasnije u roku od 14 dana od dana kada je trgovac obaviješten o zahtjevu potrošača za sniženjem cijene ili raskidom ugovora.
(2)Trgovac je dužan izvršiti povrat plaćenog iznosa istim sredstvom plaćanja koje je potrošač upotrijebio pri plaćanju digitalnog sadržaja ili digitalne usluge, osim ako potrošač izrijekom ne pristane na neko drugo sredstvo plaćanja te uz pretpostavku da potrošač ne bude obvezan platiti nikakve dodatne troškove za takav povrat.
(3)Trgovac potrošaču ne smije zaračunati nikakvu naknadu za povrat plaćenog iznosa.
Članak 21.
Preinaka digitalnog sadržaja ili digitalne usluge
(1)Ako je ugovorom predviđeno da se digitalni sadržaj ili digitalna usluga isporučuju ili čine dostupnim potrošaču tijekom određenog razdoblja, trgovac može preinačiti digitalni sadržaj ili digitalnu uslugu izvan onoga što je potrebno kako bi digitalni sadržaj ili digitalna usluga i dalje bili usklađeni sukladno člancima 9. i 10. ovoga Zakona, ako su ispunjeni sljedeći uvjeti:
a)ugovorom je dopuštena takva preinaka te se u njemu navodi valjan razlog za nju
b)takva preinaka izvršena je bez dodatnih troškova za potrošača
c)potrošač je o preinaci obaviješten na jasan i razumljiv način i
d)u slučajevima iz stavka 2. ovoga članka potrošač je u razumnom roku prije preinake na trajnom nosaču podataka obaviješten o značajkama i trenutku preinake te o pravu na raskid ugovora u skladu sa stavkom 2. ovoga članka ili o mogućnosti zadržavanja digitalnog sadržaja ili digitalne usluge bez takve preinake u skladu sa stavkom 4. ovoga članka.
(2)Potrošač ima pravo raskinuti ugovor ako se preinakom negativno utječe na pristup potrošača digitalnom sadržaju ili digitalnoj usluzi ili korištenje njima, osim ako je takav negativan utjecaj neznatan.
(3)U slučaju iz stavka 2. ovoga članka, potrošač ima pravo na besplatan raskid ugovora u roku od 30 dana od primitka informacije ili od trenutka kada je trgovac preinačio digitalni sadržaj ili digitalnu uslugu, ovisno o tome što je nastupilo kasnije.
(4)Ako potrošač raskine ugovor u skladu sa stavcima 2. i 3. ovoga članka, na odgovarajući se način primjenjuju članci od 17. do 20. ovoga Zakona.
(5)Stavci od 2. do 4. ovoga članka ne primjenjuju se ako je trgovac omogućio potrošaču da bez dodatnih troškova zadrži digitalni sadržaj ili digitalnu uslugu bez preinake te ako su digitalni sadržaj ili digitalna usluga i dalje usklađeni.
Članak 22.
Pravo trgovca na pravnu zaštitu
Ako trgovac odgovara potrošaču zato što digitalni sadržaj ili digitalna usluga nisu isporučeni ili zbog neusklađenosti do kojih je došlo činjenjem ili propustom određene osobe u prethodnim fazama lanca transakcija, trgovac ima pravo na pravnu zaštitu protiv odgovorne osobe ili odgovornih osoba u nizu komercijalnih transakcija sukladno općim propisima obveznog prava.
Članak 23.
Obvezujuća narav
Ako ovim Zakonom nije predviđeno drukčije, sve ugovorne odredbe kojima se, na štetu potrošača, isključuje primjena odredbi ovoga Zakona, odstupa od njih ili se mijenjaju njihovi učinci prije no što potrošač obavijesti trgovca o neisporuci ili neusklađenosti ili prije no što trgovac obavijesti potrošača o preinaci digitalnog sadržaja ili digitalne usluge u skladu s člankom 21. ovoga Zakona, nisu obvezujuće za potrošača.
Članak 24.
Nadzor
(1)Nadzor nad provođenjem ovoga Zakona, osim u slučajevima iz stavaka 2. i 3. ovoga članka, obavljaju tržišni inspektori središnjeg tijela državne uprave nadležnog za inspekcijske poslove u skladu s ovlastima određenim posebnim zakonom.
(2)Nadzor nad provođenjem ovoga Zakona koji se odnosi na postupanje trgovca vezano za obradu osobnih podataka i za pravila povezana sa slobodnim kretanjem osobnih podataka obavlja Agencija za zaštitu osobnih podataka u skladu s ovlastima određenim posebnim propisima kojima je uređena zaštita osobnih podataka.
(3)Nadzor nad provođenjem ovoga Zakona glede pitanja intelektualnog vlasništva provode nadležna tijela u skladu s ovlastima određenim posebnim propisima koji uređuju zaštitu intelektualnog vlasništva.
Članak 25.
(1)Prilikom provođenja aktivnosti nadzora, trgovac, pružatelj digitalnog sadržaja ili usluga, dužan je radi provedbe nadzora omogućiti službenicima koji provode inspekcijski nadzor uvid u podatke o poslovanju, uvid u poslovnu dokumentaciju i pridruženu računalnu opremu i uređaje te softverske mehanizme, koji su u svezi s obvezama propisanima ovim Zakonom.
(2)U provedbi inspekcijskog nadzora tržišni inspektor iz članka 24. stavka 1. ovoga Zakona će rješenjem narediti trgovcu otklanjanje utvrđene nepravilnosti, određujući rok u kojem se ta nepravilnost mora ukloniti, ako tijekom inspekcijskog nadzora utvrdi da:
a)trgovac nije bez nepotrebne odgode isporučio digitalni sadržaj ili digitalnu uslugu nakon sklapanja ugovora (članak 7. stavak 1. ovoga Zakona)
b)digitalni sadržaj ili digitalna usluga koju je isporučio trgovac ne ispunjava zahtjeve navedene u člancima 9., 10. i 11. ovoga Zakona, ako je primjenjivo (članak 8. ovoga Zakona).
Članak 26.
Ovlaštena tijela koja mogu pokrenuti postupak pred nadležnim sudovima
(1)Tijela ili osobe koje imaju legitiman interes za zaštitu prava propisanih ovim Zakonom mogu pokretati postupke za osiguranje primjene odredbi ovoga Zakona pred nadležnim sudom.
(2)Vlada Republike Hrvatske će na prijedlog ministra nadležnog za poslove zaštite potrošača odlukom odrediti tijela ili osobe ovlaštene za pokretanje postupaka za zaštitu prava iz ovoga Zakona.
Članak 27.
Prekršajne odredbe
(1)Novčanom kaznom u iznosu od 10.000,00 do 100.000,00 kuna kaznit će se za prekršaj trgovac - pravna osoba ako:
a)nije bez nepotrebne odgode isporučio digitalni sadržaj ili digitalnu uslugu nakon sklapanja ugovora (članak 7. stavak 1. ovoga Zakona)
b)digitalni sadržaj ili digitalna usluga koju je isporučio potrošaču ne ispunjava zahtjeve navedene u člancima 9., 10. i 11. ovoga Zakona, ako je primjenjivo (članak 8. stavak 1. ovoga Zakona)
c)nije uskladio digitalni sadržaj ili digitalnu uslugu u skladu sa člankom 16. stavkom 1. ovoga Zakona u razumnom roku od trenutka kada ga je potrošač obavijestio o neusklađenosti, besplatno i bez znatnih neugodnosti za potrošača, uzimajući u obzir prirodu tog digitalnog sadržaja ili te digitalne usluge i svrhu za koju su potrošaču taj digitalni sadržaj ili ta digitalna usluga bili potrebni (članak 16. stavak 2. ovoga Zakona)
d)nakon raskida ugovora, potrošaču nije nadoknadio sve iznose koje je platio na temelju ugovora (članak 18. stavak 1. ovoga Zakona)
e)u slučajevima kada se ugovorom predviđa isporuka digitalnog sadržaja ili digitalne usluge u zamjenu za određenu cijenu i tijekom određenog razdoblja, a digitalni sadržaj ili digitalna usluga bili su usklađeni tijekom određenog razdoblja prije raskida ugovora, nije potrošaču nadoknadio razmjerni dio plaćene cijene koji odgovara razdoblju tijekom kojeg su digitalni sadržaj ili digitalna usluga bili neusklađeni i svaki dio cijene koji je potrošač platio unaprijed za bilo koje razdoblje ugovora koje bi bilo preostalo da ugovor nije bio raskinut (članak 18. stavak 2. ovoga Zakona)
f)nije izvršio obveze povrata primljenog iznosa prema potrošaču sukladno odredbama članaka 20. stavka 1. ovoga Zakona
g)ako je ugovorom predviđeno da se digitalni sadržaj ili digitalna usluga isporučuju ili čine dostupnim potrošaču tijekom određenog razdoblja, je preinačio digitalni sadržaj ili digitalnu uslugu izvan okvira onoga što je potrebno kako bi digitalni sadržaj ili digitalna usluga i dalje bili usklađeni sukladno člancima 9. i 10. ovoga Zakona, bez da su ispunjeni uvjeti iz članka 21. stavka 1. točaka od a) do d) ovoga Zakona.
(2)Za prekršaje iz stavka 1. ovog članka kaznit će se i odgovorna osoba u pravnoj osobi novčanom kaznom od 10.000,00 do 15.000,00 kuna.
(3)Za prekršaje iz stavka 1. ovoga članka kaznit će se trgovac – fizička osoba obrtnik ili osoba koja obavlja drugu samostalnu djelatnost novčanom kaznom od 5.000,00 do 15.000,00 kuna
Članak 28.
Prijelazne i završne odredbe
(1)Ovaj Zakon stupa na snagu osmoga dana od dana objave u „Narodnim novinama“.
(2)Odredbe ovoga Zakona primjenjuju se na isporuku digitalnog sadržaja ili digitalnih usluga koja se provodi od 1. siječnja 2022., uz iznimku članaka 21. i 22. ovoga Zakona, koji se primjenjuju samo na ugovore sklopljene od tog datuma.
OBRAZLOŽENJE
Uz članak 1. Ovim je člankom utvrđen predmet ovoga Zakona odnosno usklađivanje skupa ključnih pravila ugovora o isporuci digitalnog sadržaja. U njemu je pojašnjeno da ovaj Zakon uključuje pravila o usklađenosti digitalnog sadržaja, prava koja su dostupni potrošačima u slučajevima neusklađenosti digitalnog sadržaja s ugovorom i određene aspekte koji se odnose na pravo raskida dugoročnog ugovora i izmjenu digitalnog sadržaja.
Uz članak 2. Ovim se člankom navodi s kojim se pravnim aktom usklađuje odnosno kako se u pravni poredak Republike Hrvatske prenose odredbe Direktive (EU) 2019/770 Europskog parlamenta i Vijeća od 20. svibnja 2019. o određenim aspektima ugovora o isporuci digitalnog sadržaja i digitalnih usluga (SL L 136, 22.5.2019, str.1).
Uz članak 3. Ovim člankom pobliže se određuje odnos ovoga Zakona prema drugim propisima.
Uz članak 4. Ovaj članak sadržava popis definicija pojmova koji se upotrebljavaju u ovome Zakonu.
Uz članak 5. Ovim se člankom određuje rodno značenje pojmova.
Uz članak 6. Na temelju predmeta utvrđuje se predmetno područje primjene ovoga Zakona. Ovim Zakonom je obuhvaćen samo ugovorni odnos između trgovca i potrošača za isporuku digitalnog sadržaja ili usluge. Ovim Zakonom je obuhvaćena isporuka svih vrsta digitalnih sadržaja. Obuhvaćen je i digitalni sadržaj koji se isporučuje ne samo za novac, već i u zamjenu za (osobne i druge) podatke potrošača, osim kada su podaci prikupljeni isključivo u svrhu ispunjavanja zakonskih zahtjeva. Ovim Zakonom nisu obuhvaćene usluge pružene uz znatno ljudsko djelovanje ili ugovori o specifičnim sektorskim uslugama, poput zdravstvene zaštite, igara na sreću ili financijskih usluga. Posebno je pojašnjeno da se ovim Zakonom ne dovode u pitanje pravila o zaštiti podataka. Naposljetku, objašnjava se da se ovim Zakonom ne utječe na nacionalne zakone u mjeri u kojoj oni nisu regulirani ovim Zakonom, poput nacionalnih pravila kojima se utvrđuju obveze potrošača prema dobavljaču digitalnog sadržaja ili uređuje kvalifikacija, sastavljanje ili valjanost ugovora.
Uz članak 7. Ovim člankom pojašnjavaju se načini i vrijeme isporuke digitalnog sadržaja. Digitalni sadržaj mora biti isporučen potrošaču ili trećoj strani koja upravlja fizičkim ili virtualnim uređajem kojim se omogućuje obrada, pristup ili prijenos digitalnog sadržaja krajnjem potrošaču i s kojim je potrošač u ugovornom odnosu. Kao zadano pravilo, digitalni bi sadržaj trebao biti isporučen trenutno, osim ako stranke ne ugovore drukčije.
Uz članak 8. Ovaj članak sadržava mješavinu ugovornih i zakonskih kriterija usklađenosti u odnosu na koje se ocjenjuje kvaliteta digitalnog sadržaja. Digitalni sadržaj mora prije svega biti u skladu s onime što je obećano u ugovoru.
Uz članak 9. Ovim se člankom pobliže opisuju subjektivni zahtjevi u pogledu usklađenosti digitalnog sadržaja ili usluge s ugovorom s ugovorom.
Uz članak 10. Ovim člankom se daju objektivni zahtjevi u pogledu usklađenosti digitalnog sadržaja ili usluge s ugovorom. U pomanjkanju izričite referentne vrijednosti, usklađenost digitalnog sadržaja mora se ocjenjivati na temelju objektivnog kriterija, tj. mora biti prikladan za svrhe za koje bi digitalni sadržaj istoga opisa uobičajeno bio upotrijebljen. U članku 7. razjašnjeno je i da kada se digitalni sadržaj isporučuje u određenom razdoblju, digitalni sadržaj mora biti u skladu s ugovorom za vrijeme njegova ukupnog trajanja, a inačica digitalnog sadržaja koja je isporučena potrošaču najnovija je dostupna inačica u vrijeme sklapanja ugovora.
Uz članak 11. Ovim člankom obrazloženo je da neusklađenost digitalnog sadržaja koja proizlazi iz nepravilne integracije u računalnu opremu i programe potrošača treba biti izjednačena sa samom neusklađenošću digitalnog sadržaja ako su razlozi nepravilne integracije iz djelokruga dobavljača.
Uz članak 12. Sadržava dodatne zahtjeve u pogledu usklađenosti prema kojem digitalni sadržaj mora biti oslobođen svih prava treće strane, uključujući i ona koja se temelje na intelektualnom vlasništvu.
Uz članak 13. Ovim člankom jasno je definirana odgovornost trgovca u ugovornom odnosu.
Uz članak 14. Ovim je člankom jasno su definirane obveze trgovca vezane za teret dokazivanja za nedostatak usklađenosti, osim ako digitalno okruženje potrošača nije usklađeno s digitalnim sadržajem. Teret dokazivanja nije vremenski ograničen jer se digitalni sadržaj ne može upotrebom istrošiti. U članku 11. navedeno je da potrošač surađuje s dobavljačem kako bi mu dopustio da provjeri njegovo digitalno okruženje. Obveza suradnje ograničava se na najmanje nametljiva sredstva koja su tehnički dostupna dobavljaču.
Uz članak 15. Kroz ovaj članak opisana su prava potrošača u slučaju neisporuke digitalnog sadržaja ili usluge.
Uz članak 16. Kroz ovaj članak opisana su prava potrošača u slučaju neusklađenosti digitalnog sadržaja ili usluge.
Uz članak 17. Potrošaču je omogućeno pravo da bez odlaganja raskine ugovor ako dobavljač nije isporučio digitalni sadržaj u potpunosti kako je utvrđeno u članku 7.
Uz članak 18. Ovim su člankom opisane obveze trgovca u slučaju raskida ugovora.
Uz članak 19. Ovim su člankom opisane obveze potrošača u slučaju raskida ugovora.
Uz članak 20. Kroz ovaj su članak propisane obveze i rokovi vezani za povrat primljenog iznosa od strane trgovca prema potrošaču u slučaju raskida ugovora.
Uz članak 21. Člankom 21. su propisane odredbe vezane za preinaku digitalnog sadržaja ili digitalne usluge te su navedeni su uvjeti, poput prethodnog sporazuma i prethodnog informiranja potrošača o njegovu pravu na raskid ugovora, pod kojima dobavljač može izmijeniti ugovor o isporuci digitalnog sadržaja u pogledu glavnih funkcionalnih obilježja.
Uz članak 22. Ovim člankom utvrđeno je pravo trgovca na pravnu zaštitu u slučaju radnje ili propusta osobe u prethodnim karikama lanca transakcija, a koje uzrokuju odgovornost dobavljača za neusklađenost ili neisporuku potrošaču. Načini ostvarivanja tog prava uređeni su općim propisima obveznog prava.
Uz članak 23. Sadržava odredbu o obvezujućem karakteru pravila potrošačkog ugovornog prava, tj. navedeno je da odstupanja od zahtjeva iz ovoga Zakona na štetu potrošača nisu obvezujuća za potrošača.
Uz članak 24. Ovim člankom određuju se nadležna tijela za provedbu nadzora nad odredbama ovoga Zakona.
Uz članak 25. Ovim člankom uređuju se određene ovlasti nadležnih tijela iz članka 24. ovoga Zakona u provedbi nadzora.
Uz članak 26. Ovim člankom određuju se tijela ili osobe koje imaju legitiman interes za zaštitu prava potrošača propisanih ovim Zakonom.
Uz članak 27. Ovim člankom određuju se prekršajne odredbe i pripadajuće novčane kazne za prekršitelje odredbi ovoga Zakona. U pogledu prekršajnih odredbi, iste su navedene s namjerom da budu djelotvorne, razmjerne te odvraćajuće za eventualne prekršitelje.
Uz članak 28. Ovim člankom utvrđen je datum stupanja na snagu ovoga Zakona. Ovaj Zakon stupa na snagu 01. siječnja 2022. godine uz iznimku članaka 21. i 22. ovoga Zakona, koji se primjenjuju samo na ugovore sklopljene od tog datuma.
PRIJEDLOG ZAKONA O ODREĐENIM ASPEKTIMA UGOVORA O ISPORUCI DIGITALNOG SADRŽAJA I DIGITALNIH USLUGA
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Članak 1.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Predmet
Ovim Zakonom osigurava se pravilno funkcioniranje unutarnjeg tržišta uz istovremeno osiguravanje visokog stupnja zaštite potrošača utvrđivanjem zajedničkih pravila o određenim zahtjevima u pogledu ugovora između trgovaca i potrošača o isporuci digitalnog sadržaja ili digitalnih usluga, posebno pravila o:
(1) usklađenosti digitalnog sadržaja ili digitalne usluge s ugovorom
(2) prava potrošača u slučaju neusklađenosti ili neisporuke te načinima ostvarivanja tih prava
(3) preinaci digitalnog sadržaja ili digitalne usluge.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Članak 2.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Usklađivanje propisa s pravnim aktima Europske unije
Ovim Zakonom u hrvatsko zakonodavstvo preuzima se Direktiva (EU) 2019/770 Europskog parlamenta i Vijeća od 20. svibnja 2019. o određenim aspektima ugovora o isporuci digitalnog sadržaja i digitalnih usluga (Tekst značajan za EGP) (SL L 136, 22. 5. 2018.).
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Članak 3.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Odnos propisa prema drugim propisima
(1) Ako su odredbe ovoga Zakona u suprotnosti s odredbama zakona kojima se uređuju pojedina upravna područja, a koji su usklađeni s pravnom stečevinom Europske unije, na odnose između potrošača i trgovaca primarno se primjenjuju odredbe tih posebnih zakona.
(2) Ako posebnim zakonima iz stavka 1. ovoga članka ili ovim Zakonom nije drukčije određeno, na obveznopravne odnose između potrošača i trgovca primjenjuju se odredbe općeg propisa obveznog prava.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Članak 4.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Pojmovi
Pojedini pojmovi u smislu ovoga Zakona imaju sljedeće značenje:
a) „digitalni sadržaj” su podaci koji se proizvode i isporučuju u digitalnom obliku
b) „digitalna usluga” je:
i) usluga kojom se potrošaču omogućuju stvaranje, obrada i pohrana podataka u digitalnom obliku ili pristup njima ili
ii) usluga kojom se omogućuje dijeljenje ili bilo koja druga interakcija s podacima u digitalnom obliku koje učitava ili stvara potrošač ili drugi korisnici te usluge
c) „roba s digitalnim elementima” je bilo koja materijalna pokretnina koja ima ugrađen digitalni sadržaj ili digitalnu uslugu ili je povezana s njima tako da bi odsutnost tog digitalnog sadržaja ili te digitalne usluge onemogućila funkcioniranje te robe
d) „integracija” je povezivanje i ugradnja digitalnog sadržaja ili digitalne usluge s komponentama digitalnog okružja potrošača kako bi se digitalni sadržaj ili digitalna usluga mogli upotrebljavati u skladu sa zahtjevima u pogledu usklađenosti predviđenima ovim Zakonom
e) „trgovac” je svaka fizička ili pravna osoba, neovisno o tome je li u privatnom ili javnom vlasništvu, koja djeluje, među ostalim preko drugih osoba koje djeluju u ime ili za račun te fizičke ili pravne osobe, u svrhe povezane sa svojom trgovačkom, poslovnom, obrtničkom ili profesionalnom djelatnošću u vezi s ugovorima obuhvaćenima ovim Zakonom
f) „potrošač” je svaka fizička osoba koja u vezi s ugovorima obuhvaćenima ovim Zakonom djeluje u svrhe koje ne ulaze u okvir njezine trgovačke, poslovne, obrtničke ili profesionalne djelatnosti
g) „cijena” je novčani iznos ili digitalno iskazana vrijednost koje je potrebno platiti u zamjenu za isporuku digitalnog sadržaja ili digitalne usluge
h) „osobni podaci” su osobni podaci kako su definirani u članku 4. točki 1. Uredbe (EU) 2016/679 Europskog parlamenta i Vijeća od 27. travnja 2016. o zaštiti pojedinaca u vezi s obradom osob-nih podataka i o slobodnom kretanju takvih podataka te o stavljanju izvan snage Direktive 95/46/EZ (Opća uredba o zaštiti podataka)
i) „digitalno okružje” je hardver, softver i svaki mrežni priključak kojima se potrošač koristi kako bi pristupio digitalnom sadržaju ili digitalnoj usluzi ili se njima služio
j) „kompatibilnost” je sposobnost digitalnog sadržaja ili digitalne usluge da funkcioniraju s hardverom ili softverom s pomoću kojih se obično koriste digitalni sadržaj ili digitalne usluge iste vrste, a da taj digitalni sadržaj ili digitalnu uslugu pritom nije potrebno konvertirati
k) „funkcionalnost“ je sposobnost digitalnog sadržaja ili digitalne usluge da izvršavaju funkcije s obzirom na svoju svrhu
l) „interoperabilnost” je sposobnost digitalnog sadržaja ili digitalne usluge da funkcioniraju s hardverom ili softverom drukčijim od onih s pomoću kojih se obično koriste digitalni sadržaj ili digitalne usluge iste vrste
m) „trajni nosač podataka” je svako sredstvo koje potrošaču ili trgovcu omogućuje da informacije, koje su toj osobi osobno upućene, pohrani tako im može naknadno pristupati tijekom razdoblja koje odgovara svrhama za koje su te informacije namijenjene i koje omogućuje nepromijenjeno reproduciranje pohranjenih informacija. Ti bi nosači podataka trebali uključivati posebice papir, DVD-ove, CD-ove, USB memorije, memorijske kartice ili tvrde diskove i e-poštu.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Članak 5.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Rodno značenje izraza
Izrazi koji se koriste u ovome Zakonu, a imaju rodno značenje odnose se jednako na muški i ženski rod.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Članak 6.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Područje primjene
(1) Ovaj se Zakon primjenjuje na svaki ugovor na temelju kojeg trgovac isporučuje ili se obvezuje isporučiti digitalni sadržaj ili digitalnu uslugu potrošaču, a potrošač plaća ili se obvezuje platiti određenu cijenu.
(2) Ovaj se Zakon primjenjuje, ako trgovac isporučuje ili se obvezuje isporučiti digitalni sadržaj ili digitalnu uslugu potrošaču, a potrošač dostavlja ili se obvezuje dostaviti osobne podatke trgovcu, osim ako osobne podatke koje dostavi potrošač trgovac obrađuje isključivo u svrhu isporuke digitalnog sadržaja ili digitalne usluge u skladu s ovim Zakonom ili kako bi se trgovcu omogućilo usklađivanje s pravnim zahtjevima kojima trgovac podliježe, a trgovac te podatke ne obrađuje ni u koje druge svrhe.
(3) Ovaj se Zakon primjenjuje i ako su digitalni sadržaj ili digitalna usluga razvijeni u skladu sa specifikacijama potrošača.
(4) Uz iznimku članaka 7. i 15., odredbe ovoga Zakona primjenjuju se i na sve materijalne nosače podataka koji služe isključivo kao nosači digitalnog sadržaja.
(5) Ovaj se Zakon ne primjenjuje na digitalni sadržaj ili digitalne usluge koji su ugrađeni u robu ili su povezani s robom u smislu članka 4. stavka 1. točke c. ovoga Zakona i koji se isporučuju na temelju ugovora o kupoprodaji te robe, neovisno o tome isporučuje li takav digitalni sadržaj ili digitalnu uslugu prodavatelj ili treća strana.
(6) U slučaju dvojbe o tome čini li isporuka ugrađenog ili povezanog digitalnog sadržaja ili ugrađene ili povezane digitalne usluge dio ugovora o kupoprodaji, predmnijeva se da su digitalni sadržaj ili digitalna usluga obuhvaćeni ugovorom o kupoprodaji.
(7) Ovaj se Zakon ne primjenjuje na ugovore o:
a) pružanju usluga koje nisu digitalne usluge, neovisno o tome je li trgovac upotrijebio digitalne oblike ili sredstva kako bi proizveo krajnji proizvod usluge ili ga isporučio ili prenio potrošaču
b) elektroničkim komunikacijskim uslugama sukladno propisima kojima se uređuje elektronička komunikacija, uz iznimku brojevno neovisnih interpersonalnih komunikacijskih usluga
c) zdravstvenoj zaštiti kako je definirana važećim propisima kojima se uređuje prekogranična zdravstvena skrb
d) uslugama kockanja, odnosno uslugama koje uključuju klađenje na uloge s novčanom vrijednošću u igrama na sreću, uključujući one s elementom vještine, poput lutrijskih igara, igara u kasinima, pokera i oklada, elektroničkim putem ili putem bilo koje druge tehnologije za olakšavanje komunikacije te na pojedinačan zahtjev primatelja takvih usluga
e) financijskim uslugama kako su definirane zakonom kojim se uređuje zaštita potrošača
f) softveru koji trgovac nudi na temelju besplatne i otvorene licence, pri čemu potrošač ne plaća cijenu, a osobne podatke koje potrošač dostavi trgovac obrađuje isključivo u svrhu poboljšanja sigurnosti, kompatibilnosti ili interoperabilnosti tog konkretnog softvera
g) isporuci digitalnog sadržaja kada je digitalni sadržaj stavljen na raspolaganje javnosti tehnologijom različitom od prijenosa signala kao dio nastupa ili događanja, poput digitalnih kinematografskih projekcija
h) digitalnom sadržaju koji pružaju tijela javnog sektora država članica sukladno propisima kojima se uređuje ponovna uporaba informacija u javnom sektoru
(8) Ako jedan ugovor između istog trgovca i istog potrošača u paketu uključuje elemente isporuke digitalnog sadržaja ili digitalne usluge i elemente pružanja drugih usluga ili robe, ovaj Zakon primjenjuje se samo na elemente ugovora koji se tiču digitalnog sadržaja ili digitalne usluge.
(9) Članak 21. ovoga Zakona ne primjenjuje se ukoliko paket uključuje elemente usluge pristupa internetu ili brojevno utemeljene interpersonalne komunikacijske usluge u smislu propisa koji reguliraju elektroničke komunikacije
(10) Učinci koje raskid jednog elementa iz paketa ugovora može imati na druge elemente paketa ugovora uređuju se posebnim propisima, a ako nema posebnog propisa primijenit će se opća pravila ugovornog prava.
(11) Pravo Unije o zaštiti osobnih podataka primjenjuje se na sve osobne podatke koji se obrađuju u vezi s ugovorima iz stavka 1. te u slučaju proturječnosti između odredaba ovoga Zakona i prava Unije o zaštiti osobnih podataka, pravo Unije ima prednost.
(12) Odredbe ovoga Zakona ne utječu na primjenu općeg propisa obveznog prava kojim je uređeno sklapanje, valjanost, ništetnost ili učinci ugovora, uključujući posljedice raskida ugovora, u mjeri u kojoj oni nisu uređeni ovim Zakonom, ili pravo na naknadu štete.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Članak 7.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Isporuka digitalnog sadržaja ili digitalne usluge
(1) Ako drukčije nije ugovoreno, trgovac bez nepotrebne odgode isporučuje digitalni sadržaj ili digitalnu uslugu nakon sklapanja ugovora.
(2) Smatra se da je trgovac ispunio svoju obvezu u pogledu isporuke u trenutku:
a) kada su digitalni sadržaj ili bilo koje sredstvo prikladno za pristup digitalnom sadržaju ili njegovo preuzimanje stavljeni na raspolaganje ili učinjeni dostupnim potrošaču ili fizičkom ili virtualnom uređaju koji je potrošač odabrao u tu svrhu
b) kada je digitalna usluga učinjena dostupnom potrošaču ili fizičkom ili virtualnom uređaju koji je potrošač odabrao u tu svrhu.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Članak 8.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Usklađenost digitalnog sadržaja ili digitalne usluge
Trgovac potrošaču isporučuje digitalni sadržaj ili digitalnu uslugu koji ispunjavaju zahtjeve navedene u člancima 9., 10. i 11. ovoga Zakona, ako je primjenjivo, ne dovodeći u pitanje članak 12. ovoga Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Članak 9.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Subjektivni zahtjevi u pogledu usklađenosti s ugovorom
Kako bi bili u skladu s ugovorom, digitalni sadržaj ili digitalna usluga osobito moraju, ako je primjenjivo:
a) odgovarati opisu, količini i kvaliteti te posjedovati funkcionalnost, kompatibilnost, interoperabilnost i druge značajke kako je utvrđeno ugovorom
b) biti prikladni za bilo koju posebnu namjenu za koju su potrebni potrošaču i s kojom je potrošač upoznao trgovca najkasnije u trenutku sklapanja ugovora te u odnosu na koju je trgovac dao pristanak
c) biti isporučeni sa svom dodatnom opremom, uputama, uključujući upute za instalaciju, i korisničkom podrškom, kako je utvrđeno ugovorom i
d) ažurirati se kako je utvrđeno ugovorom.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Članak 10.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Objektivni zahtjevi u pogledu usklađenosti s ugovorom
(1) Pored ispunjavanja svih subjektivnih zahtjeva u pogledu usklađenosti, digitalni sadržaj ili digi-talna usluga moraju:
a) biti prikladni za upotrebu u svrhe za koje bi se digitalni sadržaj ili digitalna usluga iste vrste obično koristili, uzimajući u obzir, ako je primjenjivo, sve postojeće propise Unije i nacionalne propise, tehničke standarde ili, ako takvih tehničkih standarda nema, primjenjive kodekse ponašanja u dotičnom sektoru
b) odgovarati količini i posjedovati svojstva i radne značajke, uključujući one koji se odnose na funkcionalnost, kompatibilnost, dostupnost, kontinuitet i sigurnost, koji su uobičajeni za digitalni sadržaj ili digitalne usluge iste vrste i koje potrošač može razumno očekivati s obzirom na prirodu digitalnog sadržaja ili digitalne usluge te uzimajući u obzir sve javne izjave koje su dali trgovac ili druge osobe u prethodnim fazama lanca transakcija ili koje su dane u njihovo ime, osobito u oglašavanju ili označivanju, osim ako trgovac dokaže:
i) da nije znao niti je razumno mogao znati za predmetnu javnu izjavu
ii) da je do trenutka sklapanja ugovora javna izjava ispravljena na jednak ili usporediv način kao i kada je dana ili
iii) da ta javna izjava nije mogla utjecati na odluku o nabavi digitalnog sadržaja ili digitalne usluge
c) ako je primjenjivo, biti isporučeni zajedno sa svom dodatnom opremom i uputama čiji primitak potrošač može razumno očekivati i
d) biti usklađeni sa svakom pokusnom verzijom ili predpregledom digitalnog sadržaja ili digitalne usluge koje je trgovac stavio na raspolaganje prije sklapanja ugovora.
(2) Trgovac osigurava da potrošač bude obaviješten o ažuriranjima, uključujući sigurnosna ažurira-nja, koja su potrebna kako bi digitalni sadržaj ili digitalna usluga ostali usklađeni te da mu se ta ažuriranja isporučuju, tijekom razdoblja:
a) unutar kojeg se digitalni sadržaj ili digitalna usluga moraju isporučivati u skladu s ugovorom, ako je ugovorom predviđena kontinuirana isporuka tijekom određenog razdoblja ili
b) unutar kojeg potrošač to može razumno očekivati s obzirom na vrstu i svrhu digitalnog sadržaja ili digitalne usluge i uzimajući u obzir okolnosti i prirodu ugovora, ako je ugovorom predviđena jednokratna isporuka ili niz pojedinačnih isporuka.
(3) Ako potrošač u razumnom roku ne instalira ažuriranja koja je isporučio trgovac u skladu sa stavkom 2. ovoga članka, trgovac nije odgovoran za neusklađenost koja proizlazi isključivo iz propuštanja instalacije relevantnog ažuriranja, pod sljedećim uvjetima:
a) trgovac je obavijestio potrošača o raspoloživosti ažuriranja i posljedicama propuštanja potrošača da ga instalira i
b) propuštanje instalacije ili nepravilna instalacija ažuriranja od strane potrošača nisu posljedica nedostataka u uputama za instalaciju koje je dostavio trgovac.
(4) Ako je ugovorom predviđena kontinuirana isporuka digitalnog sadržaja ili digitalne usluge tijekom određenog razdoblja, taj digitalni sadržaj ili digitalna usluga moraju biti usklađeni tijekom cijelog tog razdoblja.
(5) Neusklađenost u smislu stavka 1. ili 2. ovoga članka ne postoji ako je, u trenutku sklapanja ugovora, potrošač bio posebno obaviješten da određena značajka digitalnog sadržaja ili digitalne usluge odstupa od objektivnih zahtjeva u pogledu usklađenosti utvrđenih u stavku 1. ili 2. ovoga članka te ako je potrošač izričito i zasebno prihvatio to odstupanje pri sklapanju ugovora.
(6) Ako se ugovorne strane ne dogovore drukčije, digitalni sadržaj ili digitalna usluga isporučuju se u najnovijoj verziji koja je bila dostupna u trenutku sklapanja ugovora.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Članak 11.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Nepravilna integracija digitalnog sadržaja ili digitalne usluge
Svaka neusklađenost koja je posljedica nepravilne integracije digitalnog sadržaja ili digitalne usluge u digitalno okružje potrošača smatra se neusklađenošću digitalnog sadržaja ili digitalne usluge ako je:
(1) integraciju digitalnog sadržaja ili digitalne usluge izvršio trgovac ili je to izvršeno pod njegovom odgovornošću ili
(2) integraciju digitalnog sadržaja ili digitalne usluge trebao izvršiti potrošač te je nepravilna integracija posljedica nedostataka u uputama za integraciju koje je dostavio trgovac.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Članak 12.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Prava trećih strana
Ako ograničenje koje je posljedica povrede prava treće strane, osobito pravâ intelektualnog vlasništva, onemogućava ili ograničava korištenje digitalnog sadržaja ili digitalne usluge u skladu s člancima 9. i 10. ovoga Zakona, potrošač ima pravo na pravna sredstva u pogledu neusklađenosti predviđena člankom 16. ovoga Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Članak 13.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Odgovornost trgovca
(1) Trgovac je odgovoran za svaku neisporuku digitalnog sadržaja ili digitalne usluge u skladu s člankom 7. ovoga Zakona.
(2) Ako je ugovorom predviđena jednokratna isporuka ili niz pojedinačnih isporuka, trgovac je odgovoran za svaku neusklađenost u skladu s člancima 9., 10. i 11. ovoga Zakona koja postoji u trenutku isporuke, ne dovodeći u pitanje članak 10. stavak 2. točku (b) ovoga Zakona.
(3) Trgovac odgovara za neusklađenost dvije godine od trenutka isporuke, ne dovodeći u pitanje članak 10. stavak 2. točku (b) ovoga Zakona.
(4) Ako je ugovorom predviđena kontinuirana isporuka tijekom određenog razdoblja, trgovac je odgovoran za neusklađenost u skladu s člancima 9., 10. i 11. ovoga Zakona koja se pojavi ili postane očita tijekom razdoblja unutar kojeg se digitalni sadržaj ili digitalna usluga moraju isporučivati u skladu s ugovorom.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Članak 14.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Teret dokazivanja
(1) Teret dokazivanja u odnosu na to jesu li digitalni sadržaj ili digitalna usluga isporučeni sukladno članku 7. ovoga Zakona je na trgovcu.
(2) U slučajevima iz članka 13. stavka 2. ovoga Zakona teret dokazivanja u odnosu na to jesu li isporučeni digitalni sadržaj ili digitalna usluga bili usklađeni u trenutku isporuke je na trgovcu za onu neusklađenost koja postane očita u roku od godinu dana od trenutka isporuke digitalnog sadržaja ili digitalne usluge.
(3) U slučajevima iz članka 13. stavka 3. ovoga Zakona teret dokazivanja u odnosu na to jesu li isporučeni digitalni sadržaj ili digitalna usluga bili usklađeni tijekom razdoblja unutar kojeg se digitalni sadržaj ili digitalna usluga moraju isporučivati u skladu s ugovorom je na trgovcu za onu neusklađenost koja postane očita tijekom tog razdoblja.
(4) Stavci 2. i 3. ovoga članka ne primjenjuju se ako trgovac dokaže da digitalno okružje potrošača nije kompatibilno s tehničkim zahtjevima za digitalni sadržaj ili digitalnu uslugu te ako je trgovac na jasan i razumljiv način obavijestio potrošača o tim zahtjevima prije sklapanja ugovora.
(5) Potrošač surađuje s trgovcem, u mjeri u kojoj je to razumno moguće i potrebno, kako bi se utvrdilo je li uzrok neusklađenosti digitalnog sadržaja ili digitalne usluge, u trenutku utvrđenom u članku 13. stavku 2. ili 3. ovoga Zakona, ovisno o slučaju, digitalno okružje potrošača.
(6) Obveza suradnje iz stavka 5. ovoga članka ograničena je na ona tehnički dostupna sredstva koja su najmanje opterećujuća za potrošača.
(7) U slučaju da potrošač postupi protivno stavku 5. ovoga članka, a trgovac je na jasan i razumljiv način prije sklapanja ugovora obavijestio potrošača o tehničkim zahtjevima za digitalni sadržaj ili digitalnu uslugu, teret dokazivanja u odnosu na to je li neusklađenost postojala u trenutku utvrđenom u članku 13. stavku 2. ili 3. ovoga Zakona, je na potrošaču.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Članak 15.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Prava potrošača u slučaju neisporuke
(1) Ako trgovac nije isporučio digitalni sadržaj ili digitalnu uslugu u skladu s člankom 7. ovoga Zakona, potrošač će zatražiti od trgovca da mu isporuči digitalni sadržaj ili digitalnu uslugu.
(2) Ako trgovac nakon zahtjeva iz stavka 1. ovoga članka ne isporuči digitalni sadržaj ili digitalnu uslugu bez nepotrebne odgode ili unutar dodatnog roka koji su ugovorne strane izričito dogovorile, potrošač ima pravo raskinuti ugovor.
(3) Iznimno od stavka 1. ovoga članka, potrošač ima pravo odmah raskinuti ugovor:
a) ako je trgovac izjavio da neće isporučiti digitalni sadržaj ili digitalnu uslugu ili je to iz okolnosti slučaja očito
b) ako su se potrošač i trgovac sporazumjeli ili je iz okolnosti sklapanja ugovora očito da je određeno vrijeme isporuke ključno za potrošača, a trgovac ne isporuči digitalni sadržaj ili digitalnu uslugu do tog trenutka ili u tom trenutku.
(4) U slučaju raskida ugovora u skladu sa stavcima od 1. do 3. ovoga članka, na odgovarajući se način primjenjuju članci od 17. do 20. ovoga Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Članak 16.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Prava potrošača u slučaju neusklađenosti
(1) Potrošač ima pravo na usklađivanje digitalnog sadržaja ili digitalne usluge, osim ako bi to bilo nemoguće ili bi time trgovcu nastali nerazmjerni troškovi, uzimajući u obzir sve okolnosti pojedinog slučaja, uključujući sljedeće:
a) vrijednost koju bi digitalni sadržaj ili digitalna usluga imali da ne postoji neusklađenost i
b) značaj neusklađenosti.
(2) Trgovac je dužan uskladiti digitalni sadržaj ili digitalnu uslugu u skladu sa stavkom 1. ovoga članka u razumnom roku od trenutka kada je potrošač obavijestio trgovca o neusklađenosti, besplatno i bez znatnih neugodnosti za potrošača, uzimajući u obzir prirodu tog digitalnog sadržaja ili te digitalne usluge i svrhu za koju su potrošaču taj digitalni sadržaj ili ta digitalna usluga bili potrebni.
(3) Potrošač ima pravo ili na razmjerno sniženje cijene u skladu sa stavkom 4. i 5. ovoga članka, ako su digitalni sadržaj ili digitalna usluga isporučeni u zamjenu za plaćanje određene cijene, ili na raskid ugovora u skladu sa člankom 17. ovoga Zakona, u bilo kojem od sljedećih slučajeva:
a) otklanjanje neusklađenosti digitalnog sadržaja ili digitalne usluge nije moguće ili je nerazmjerno u skladu sa stavkom 1. ovoga članka
b) trgovac nije uskladio digitalni sadržaj ili digitalnu uslugu u skladu sa stavkom 2. ovoga članka
c) neusklađenost postoji unatoč pokušaju trgovca da uskladi digitalni sadržaj ili digitalnu uslugu
d) neusklađenost je tako ozbiljna da su trenutačno sniženje cijene ili raskid ugovora opravdani ili
e) trgovac je izjavio ili je iz okolnosti očito da neće otkloniti neusklađenost digitalnog sadržaja ili digitalne usluge u razumnom roku ili bez znatnih neugodnosti za potrošača.
(4) Sniženje cijene razmjerno je smanjenju vrijednosti digitalnog sadržaja ili digitalne usluge koji su isporučeni potrošaču u usporedbi s vrijednošću koju bi digitalni sadržaj ili digitalna usluga imali da su usklađeni.
(5) Ako je ugovorom predviđeno da se digitalni sadržaj ili digitalna usluga isporučuju tijekom određenog razdoblja u zamjenu za određenu cijenu, sniženje cijene primjenjuje se na razdoblje tijekom kojeg digitalni sadržaj ili digitalna usluga nisu bili usklađeni.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Članak 17.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Raskid ugovora
(1) Potrošač ostvaruje pravo na raskid ugovora izjavom kojom izražava svoju odluku o raskidu.
(2) Ako se digitalni sadržaj ili digitalna usluga isporučuju u zamjenu za određenu cijenu, potrošač ima pravo raskinuti ugovor samo ako neusklađenost nije neznatna.
(3) Teret dokazivanja da je neusklađenost neznatna je na trgovcu.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Članak 18.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Obveze trgovca u slučaju raskida
(1) U slučaju raskida ugovora trgovac je dužan potrošaču nadoknaditi sve iznose koje je potrošač platio na temelju ugovora.
(2) Iznimno od stavka 1. ovoga članka, u slučajevima kada se ugovorom predviđa isporuka digitalnog sadržaja ili digitalne usluge u zamjenu za određenu cijenu i tijekom određenog razdoblja, a digitalni sadržaj ili digitalna usluga bili su usklađeni tijekom određenog razdoblja prije raskida ugovora, trgovac je potrošaču dužan nadoknaditi samo razmjerni dio plaćene cijene koji odgovara razdoblju tijekom kojeg su digitalni sadržaj ili digitalna usluga bili neusklađeni i svaki dio cijene koji je potrošač platio unaprijed za bilo koje razdoblje ugovora koje bi bilo preostalo da ugovor nije bio raskinut.
(3) U odnosu na osobne podatke potrošača, trgovac je dužan pridržavati se primjenjivih obveza iz Opće uredbe o zaštiti podataka (Uredba (EU) 2016/679).
(4) Trgovac ne smije koristiti sadržaj koji ne podrazumijeva osobne podatke, a koji je potrošač pružio ili stvorio pri korištenju digitalnog sadržaja ili digitalne usluge koju isporučuje trgovac, osim ako:
a) je taj sadržaj neupotrebljiv izvan konteksta digitalnog sadržaja ili digitalne usluge koje isporučuje trgovac
b) taj sadržaj isključivo odnosi na aktivnost potrošača pri korištenju digitalnog sadržaja ili digitalne usluge koje isporučuje trgovac
c) je trgovac taj sadržaj objedinio s drugim podacima i ne može ga razdvojiti, ili bi takvo razdvajanje zahtijevalo nerazmjerne napore ili
d) su taj sadržaj proizveli potrošač i druge osobe te ga drugi potrošači mogu nastaviti upotrebljavati.
(5) Iznimno od stavka 4. točki a), b) ili c) ovoga članka, na zahtjev potrošača, trgovac je dužan staviti na raspolaganje svaki sadržaj koji ne podrazumijeva osobne podatke, a koji je potrošač pružio ili stvorio korištenjem digitalnog sadržaja ili digitalne usluge koje isporučuje trgovac.
(6) Sadržaj iz stavka 5. ovoga članka potrošač ima pravo preuzeti besplatno, bez ograničenja od strane trgovca, u razumnom roku i strojno čitljivom formatu koji se uobičajeno upotrebljava.
(7) Ne dovodeći u pitanje primjenu stavka 6. ovoga članka, trgovac može spriječiti da potrošač nas-tavi upotrebljavati digitalni sadržaj ili digitalnu uslugu, posebice tako da potrošaču onemogući pristup digitalnom sadržaju ili digitalnoj usluzi ili ugasi korisnički račun potrošača.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Članak 19.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Obveze potrošača u slučaju raskida
(1) Potrošač nakon raskida ugovora ne smije koristiti digitalni sadržaj ili digitalne usluge te ih ne smije stavljati na raspolaganje trećim osobama.
(2) Ako je digitalni sadržaj isporučen na materijalnom nosaču podataka, potrošač, na zahtjev i na trošak trgovca, bez nepotrebne odgode vraća trgovcu materijalni nosač podataka.
(3) Trgovac podnosi zahtjev iz stavka 2. ovoga članka u roku od 14 dana od dana kada je obaviješten o odluci potrošača da raskine ugovor.
(4) Potrošač nije dužan platiti za upotrebu digitalnog sadržaja ili digitalne usluge u razdoblju koje je prethodilo raskidu ugovora tijekom kojeg su digitalni sadržaj ili digitalna usluga bili neusklađeni.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Članak 20.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Obveze trgovca i rokovi u vezi povrata primljenog iznosa
(1) Svaki iznos koji je trgovac dužan vratiti potrošaču u skladu s člankom 16. stavcima 3. i 4. ovoga Zakona ili člankom 18. stavcima 1. i 2. ovoga Zakona zbog sniženja cijene ili raskida ugovora vraća se bez odgađanja, a najkasnije u roku od 14 dana od dana kada je trgovac obaviješten o zahtjevu potrošača za sniženjem cijene ili raskidom ugovora.
(2) Trgovac je dužan izvršiti povrat plaćenog iznosa istim sredstvom plaćanja koje je potrošač upotrijebio pri plaćanju digitalnog sadržaja ili digitalne usluge, osim ako potrošač izrijekom ne pristane na neko drugo sredstvo plaćanja te uz pretpostavku da potrošač ne bude obvezan platiti nikakve dodatne troškove za takav povrat.
(3) Trgovac potrošaču ne smije zaračunati nikakvu naknadu za povrat plaćenog iznosa.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Članak 21.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Preinaka digitalnog sadržaja ili digitalne usluge
(1) Ako je ugovorom predviđeno da se digitalni sadržaj ili digitalna usluga isporučuju ili čine dostupnim potrošaču tijekom određenog razdoblja, trgovac može preinačiti digitalni sadržaj ili digitalnu uslugu izvan onoga što je potrebno kako bi digitalni sadržaj ili digitalna usluga i dalje bili usklađeni sukladno člancima 9. i 10. ovoga Zakona, ako su ispunjeni sljedeći uvjeti:
a) ugovorom je dopuštena takva preinaka te se u njemu navodi valjan razlog za nju
b) takva preinaka izvršena je bez dodatnih troškova za potrošača
c) potrošač je o preinaci obaviješten na jasan i razumljiv način i
d) u slučajevima iz stavka 2. ovoga članka potrošač je u razumnom roku prije preinake na trajnom nosaču podataka obaviješten o značajkama i trenutku preinake te o pravu na raskid ugovora u skladu sa stavkom 2. ovoga članka ili o mogućnosti zadržavanja digitalnog sadržaja ili digitalne usluge bez takve preinake u skladu sa stavkom 4. ovoga članka.
(2) Potrošač ima pravo raskinuti ugovor ako se preinakom negativno utječe na pristup potrošača digitalnom sadržaju ili digitalnoj usluzi ili korištenje njima, osim ako je takav negativan utjecaj neznatan.
(3) U slučaju iz stavka 2. ovoga članka, potrošač ima pravo na besplatan raskid ugovora u roku od 30 dana od primitka informacije ili od trenutka kada je trgovac preinačio digitalni sadržaj ili digitalnu uslugu, ovisno o tome što je nastupilo kasnije.
(4) Ako potrošač raskine ugovor u skladu sa stavcima 2. i 3. ovoga članka, na odgovarajući se način primjenjuju članci od 17. do 20. ovoga Zakona.
(5) Stavci od 2. do 4. ovoga članka ne primjenjuju se ako je trgovac omogućio potrošaču da bez dodatnih troškova zadrži digitalni sadržaj ili digitalnu uslugu bez preinake te ako su digitalni sadržaj ili digitalna usluga i dalje usklađeni.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Članak 22.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Pravo trgovca na pravnu zaštitu
Ako trgovac odgovara potrošaču zato što digitalni sadržaj ili digitalna usluga nisu isporučeni ili zbog neusklađenosti do kojih je došlo činjenjem ili propustom određene osobe u prethodnim fazama lanca transakcija, trgovac ima pravo na pravnu zaštitu protiv odgovorne osobe ili odgovornih osoba u nizu komercijalnih transakcija sukladno općim propisima obveznog prava.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Članak 23.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Obvezujuća narav
Ako ovim Zakonom nije predviđeno drukčije, sve ugovorne odredbe kojima se, na štetu potrošača, isključuje primjena odredbi ovoga Zakona, odstupa od njih ili se mijenjaju njihovi učinci prije no što potrošač obavijesti trgovca o neisporuci ili neusklađenosti ili prije no što trgovac obavijesti potrošača o preinaci digitalnog sadržaja ili digitalne usluge u skladu s člankom 21. ovoga Zakona, nisu obvezujuće za potrošača.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Članak 24.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Nadzor
(1) Nadzor nad provođenjem ovoga Zakona, osim u slučajevima iz stavaka 2. i 3. ovoga članka, obavljaju tržišni inspektori središnjeg tijela državne uprave nadležnog za inspekcijske poslove u skladu s ovlastima određenim posebnim zakonom.
(2) Nadzor nad provođenjem ovoga Zakona koji se odnosi na postupanje trgovca vezano za obradu osobnih podataka i za pravila povezana sa slobodnim kretanjem osobnih podataka obavlja Agencija za zaštitu osobnih podataka u skladu s ovlastima određenim posebnim propisima kojima je uređena zaštita osobnih podataka.
(3) Nadzor nad provođenjem ovoga Zakona glede pitanja intelektualnog vlasništva provode nadležna tijela u skladu s ovlastima određenim posebnim propisima koji uređuju zaštitu intelektualnog vlasništva.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Članak 25.
(1) Prilikom provođenja aktivnosti nadzora, trgovac, pružatelj digitalnog sadržaja ili usluga, dužan je radi provedbe nadzora omogućiti službenicima koji provode inspekcijski nadzor uvid u podatke o poslovanju, uvid u poslovnu dokumentaciju i pridruženu računalnu opremu i uređaje te softverske mehanizme, koji su u svezi s obvezama propisanima ovim Zakonom.
(2) U provedbi inspekcijskog nadzora tržišni inspektor iz članka 24. stavka 1. ovoga Zakona će rješenjem narediti trgovcu otklanjanje utvrđene nepravilnosti, određujući rok u kojem se ta nepravilnost mora ukloniti, ako tijekom inspekcijskog nadzora utvrdi da:
a) trgovac nije bez nepotrebne odgode isporučio digitalni sadržaj ili digitalnu uslugu nakon sklapanja ugovora (članak 7. stavak 1. ovoga Zakona)
b) digitalni sadržaj ili digitalna usluga koju je isporučio trgovac ne ispunjava zahtjeve navedene u člancima 9., 10. i 11. ovoga Zakona, ako je primjenjivo (članak 8. ovoga Zakona).
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Članak 26.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Ovlaštena tijela koja mogu pokrenuti postupak pred nadležnim sudovima
(1) Tijela ili osobe koje imaju legitiman interes za zaštitu prava propisanih ovim Zakonom mogu pokretati postupke za osiguranje primjene odredbi ovoga Zakona pred nadležnim sudom.
(2) Vlada Republike Hrvatske će na prijedlog ministra nadležnog za poslove zaštite potrošača odlukom odrediti tijela ili osobe ovlaštene za pokretanje postupaka za zaštitu prava iz ovoga Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Članak 27.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Prekršajne odredbe
(1) Novčanom kaznom u iznosu od 10.000,00 do 100.000,00 kuna kaznit će se za prekršaj trgovac - pravna osoba ako:
a) nije bez nepotrebne odgode isporučio digitalni sadržaj ili digitalnu uslugu nakon sklapanja ugovora (članak 7. stavak 1. ovoga Zakona)
b) digitalni sadržaj ili digitalna usluga koju je isporučio potrošaču ne ispunjava zahtjeve navedene u člancima 9., 10. i 11. ovoga Zakona, ako je primjenjivo (članak 8. stavak 1. ovoga Zakona)
c) nije uskladio digitalni sadržaj ili digitalnu uslugu u skladu sa člankom 16. stavkom 1. ovoga Zakona u razumnom roku od trenutka kada ga je potrošač obavijestio o neusklađenosti, besplatno i bez znatnih neugodnosti za potrošača, uzimajući u obzir prirodu tog digitalnog sadržaja ili te digitalne usluge i svrhu za koju su potrošaču taj digitalni sadržaj ili ta digitalna usluga bili potrebni (članak 16. stavak 2. ovoga Zakona)
d) nakon raskida ugovora, potrošaču nije nadoknadio sve iznose koje je platio na temelju ugovora (članak 18. stavak 1. ovoga Zakona)
e) u slučajevima kada se ugovorom predviđa isporuka digitalnog sadržaja ili digitalne usluge u zamjenu za određenu cijenu i tijekom određenog razdoblja, a digitalni sadržaj ili digitalna usluga bili su usklađeni tijekom određenog razdoblja prije raskida ugovora, nije potrošaču nadoknadio razmjerni dio plaćene cijene koji odgovara razdoblju tijekom kojeg su digitalni sadržaj ili digitalna usluga bili neusklađeni i svaki dio cijene koji je potrošač platio unaprijed za bilo koje razdoblje ugovora koje bi bilo preostalo da ugovor nije bio raskinut (članak 18. stavak 2. ovoga Zakona)
f) nije izvršio obveze povrata primljenog iznosa prema potrošaču sukladno odredbama članaka 20. stavka 1. ovoga Zakona
g) ako je ugovorom predviđeno da se digitalni sadržaj ili digitalna usluga isporučuju ili čine dostupnim potrošaču tijekom određenog razdoblja, je preinačio digitalni sadržaj ili digitalnu uslugu izvan okvira onoga što je potrebno kako bi digitalni sadržaj ili digitalna usluga i dalje bili usklađeni sukladno člancima 9. i 10. ovoga Zakona, bez da su ispunjeni uvjeti iz članka 21. stavka 1. točaka od a) do d) ovoga Zakona.
(2) Za prekršaje iz stavka 1. ovog članka kaznit će se i odgovorna osoba u pravnoj osobi novčanom kaznom od 10.000,00 do 15.000,00 kuna.
(3) Za prekršaje iz stavka 1. ovoga članka kaznit će se trgovac – fizička osoba obrtnik ili osoba koja obavlja drugu samostalnu djelatnost novčanom kaznom od 5.000,00 do 15.000,00 kuna
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Članak 28.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Prijelazne i završne odredbe
(1) Ovaj Zakon stupa na snagu osmoga dana od dana objave u „Narodnim novinama“.
(2) Odredbe ovoga Zakona primjenjuju se na isporuku digitalnog sadržaja ili digitalnih usluga koja se provodi od 1. siječnja 2022., uz iznimku članaka 21. i 22. ovoga Zakona, koji se primjenjuju samo na ugovore sklopljene od tog datuma.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
OBRAZLOŽENJE
Uz članak 1. Ovim je člankom utvrđen predmet ovoga Zakona odnosno usklađivanje skupa ključnih pravila ugovora o isporuci digitalnog sadržaja. U njemu je pojašnjeno da ovaj Zakon uključuje pravila o usklađenosti digitalnog sadržaja, prava koja su dostupni potrošačima u slučajevima neusklađenosti digitalnog sadržaja s ugovorom i određene aspekte koji se odnose na pravo raskida dugoročnog ugovora i izmjenu digitalnog sadržaja.
Uz članak 2. Ovim se člankom navodi s kojim se pravnim aktom usklađuje odnosno kako se u pravni poredak Republike Hrvatske prenose odredbe Direktive (EU) 2019/770 Europskog parlamenta i Vijeća od 20. svibnja 2019. o određenim aspektima ugovora o isporuci digitalnog sadržaja i digitalnih usluga (SL L 136, 22.5.2019, str.1).
Uz članak 3. Ovim člankom pobliže se određuje odnos ovoga Zakona prema drugim propisima.
Uz članak 4. Ovaj članak sadržava popis definicija pojmova koji se upotrebljavaju u ovome Zakonu.
Uz članak 5. Ovim se člankom određuje rodno značenje pojmova.
Uz članak 6. Na temelju predmeta utvrđuje se predmetno područje primjene ovoga Zakona. Ovim Zakonom je obuhvaćen samo ugovorni odnos između trgovca i potrošača za isporuku digitalnog sadržaja ili usluge. Ovim Zakonom je obuhvaćena isporuka svih vrsta digitalnih sadržaja. Obuhvaćen je i digitalni sadržaj koji se isporučuje ne samo za novac, već i u zamjenu za (osobne i druge) podatke potrošača, osim kada su podaci prikupljeni isključivo u svrhu ispunjavanja zakonskih zahtjeva. Ovim Zakonom nisu obuhvaćene usluge pružene uz znatno ljudsko djelovanje ili ugovori o specifičnim sektorskim uslugama, poput zdravstvene zaštite, igara na sreću ili financijskih usluga. Posebno je pojašnjeno da se ovim Zakonom ne dovode u pitanje pravila o zaštiti podataka. Naposljetku, objašnjava se da se ovim Zakonom ne utječe na nacionalne zakone u mjeri u kojoj oni nisu regulirani ovim Zakonom, poput nacionalnih pravila kojima se utvrđuju obveze potrošača prema dobavljaču digitalnog sadržaja ili uređuje kvalifikacija, sastavljanje ili valjanost ugovora.
Uz članak 7. Ovim člankom pojašnjavaju se načini i vrijeme isporuke digitalnog sadržaja. Digitalni sadržaj mora biti isporučen potrošaču ili trećoj strani koja upravlja fizičkim ili virtualnim uređajem kojim se omogućuje obrada, pristup ili prijenos digitalnog sadržaja krajnjem potrošaču i s kojim je potrošač u ugovornom odnosu. Kao zadano pravilo, digitalni bi sadržaj trebao biti isporučen trenutno, osim ako stranke ne ugovore drukčije.
Uz članak 8. Ovaj članak sadržava mješavinu ugovornih i zakonskih kriterija usklađenosti u odnosu na koje se ocjenjuje kvaliteta digitalnog sadržaja. Digitalni sadržaj mora prije svega biti u skladu s onime što je obećano u ugovoru.
Uz članak 9. Ovim se člankom pobliže opisuju subjektivni zahtjevi u pogledu usklađenosti digitalnog sadržaja ili usluge s ugovorom s ugovorom.
Uz članak 10. Ovim člankom se daju objektivni zahtjevi u pogledu usklađenosti digitalnog sadržaja ili usluge s ugovorom. U pomanjkanju izričite referentne vrijednosti, usklađenost digitalnog sadržaja mora se ocjenjivati na temelju objektivnog kriterija, tj. mora biti prikladan za svrhe za koje bi digitalni sadržaj istoga opisa uobičajeno bio upotrijebljen. U članku 7. razjašnjeno je i da kada se digitalni sadržaj isporučuje u određenom razdoblju, digitalni sadržaj mora biti u skladu s ugovorom za vrijeme njegova ukupnog trajanja, a inačica digitalnog sadržaja koja je isporučena potrošaču najnovija je dostupna inačica u vrijeme sklapanja ugovora.
Uz članak 11. Ovim člankom obrazloženo je da neusklađenost digitalnog sadržaja koja proizlazi iz nepravilne integracije u računalnu opremu i programe potrošača treba biti izjednačena sa samom neusklađenošću digitalnog sadržaja ako su razlozi nepravilne integracije iz djelokruga dobavljača.
Uz članak 12. Sadržava dodatne zahtjeve u pogledu usklađenosti prema kojem digitalni sadržaj mora biti oslobođen svih prava treće strane, uključujući i ona koja se temelje na intelektualnom vlasništvu.
Uz članak 13. Ovim člankom jasno je definirana odgovornost trgovca u ugovornom odnosu.
Uz članak 14. Ovim je člankom jasno su definirane obveze trgovca vezane za teret dokazivanja za nedostatak usklađenosti, osim ako digitalno okruženje potrošača nije usklađeno s digitalnim sadržajem. Teret dokazivanja nije vremenski ograničen jer se digitalni sadržaj ne može upotrebom istrošiti. U članku 11. navedeno je da potrošač surađuje s dobavljačem kako bi mu dopustio da provjeri njegovo digitalno okruženje. Obveza suradnje ograničava se na najmanje nametljiva sredstva koja su tehnički dostupna dobavljaču.
Uz članak 15. Kroz ovaj članak opisana su prava potrošača u slučaju neisporuke digitalnog sadržaja ili usluge.
Uz članak 16. Kroz ovaj članak opisana su prava potrošača u slučaju neusklađenosti digitalnog sadržaja ili usluge.
Uz članak 17. Potrošaču je omogućeno pravo da bez odlaganja raskine ugovor ako dobavljač nije isporučio digitalni sadržaj u potpunosti kako je utvrđeno u članku 7.
Uz članak 18. Ovim su člankom opisane obveze trgovca u slučaju raskida ugovora.
Uz članak 19. Ovim su člankom opisane obveze potrošača u slučaju raskida ugovora.
Uz članak 20. Kroz ovaj su članak propisane obveze i rokovi vezani za povrat primljenog iznosa od strane trgovca prema potrošaču u slučaju raskida ugovora.
Uz članak 21. Člankom 21. su propisane odredbe vezane za preinaku digitalnog sadržaja ili digitalne usluge te su navedeni su uvjeti, poput prethodnog sporazuma i prethodnog informiranja potrošača o njegovu pravu na raskid ugovora, pod kojima dobavljač može izmijeniti ugovor o isporuci digitalnog sadržaja u pogledu glavnih funkcionalnih obilježja.
Uz članak 22. Ovim člankom utvrđeno je pravo trgovca na pravnu zaštitu u slučaju radnje ili propusta osobe u prethodnim karikama lanca transakcija, a koje uzrokuju odgovornost dobavljača za neusklađenost ili neisporuku potrošaču. Načini ostvarivanja tog prava uređeni su općim propisima obveznog prava.
Uz članak 23. Sadržava odredbu o obvezujućem karakteru pravila potrošačkog ugovornog prava, tj. navedeno je da odstupanja od zahtjeva iz ovoga Zakona na štetu potrošača nisu obvezujuća za potrošača.
Uz članak 24. Ovim člankom određuju se nadležna tijela za provedbu nadzora nad odredbama ovoga Zakona.
Uz članak 25. Ovim člankom uređuju se određene ovlasti nadležnih tijela iz članka 24. ovoga Zakona u provedbi nadzora.
Uz članak 26. Ovim člankom određuju se tijela ili osobe koje imaju legitiman interes za zaštitu prava potrošača propisanih ovim Zakonom.
Uz članak 27. Ovim člankom određuju se prekršajne odredbe i pripadajuće novčane kazne za prekršitelje odredbi ovoga Zakona. U pogledu prekršajnih odredbi, iste su navedene s namjerom da budu djelotvorne, razmjerne te odvraćajuće za eventualne prekršitelje.
Uz članak 28. Ovim člankom utvrđen je datum stupanja na snagu ovoga Zakona. Ovaj Zakon stupa na snagu 01. siječnja 2022. godine uz iznimku članaka 21. i 22. ovoga Zakona, koji se primjenjuju samo na ugovore sklopljene od tog datuma.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja