Da li je nacrt prijedloga zakona dio programa rada Vlade Republike Hrvatske, drugog akta planiranja ili reformske mjere?
Da/Ne:
Ne
Naziv akta:
1.6.
Da li je nacrt prijedloga zakona vezan za usklađivanje zakonodavstva Republike Hrvatske s pravnom stečevinom Europske unije?
Da/Ne:
Ne
Naziv pravne stečevine EU:
2. ANALIZA POSTOJEĆEG STANJA
2.
ANALIZA POSTOJEĆEG STANJA
2.1.
Što je problem koji zahtjeva izradu ili promjenu zakonodavstva?
Udomiteljstvo kao oblik izvaninstitucijske skrbi kojim se osigurava skrb i potpora korisniku u poticajnom i pozitivnom obiteljskom okruženju ima dugu tradiciju u Republici Hrvatskoj. Donošenje Zakona o udomiteljstvu 2007. godine predstavlja značajnu prekretnicu u razvoju udomiteljstva koje je do tada bilo regulirano u okviru Zakona o socijalnoj skrbi. U cilju kvalitetnijeg pristupa udomiteljstvu navedenim Zakonom su na jedinstven način propisane obveze udomitelja i centara za socijalnu skrb, ustrojeni su timovi za udomiteljstvo u centrima za socijalnu skrb, osigurana je osobna naknada udomiteljima za uloženi trud u svakodnevnoj skrbi za korisnika, smanjen je broj korisnika u jednoj udomiteljskoj obitelji te je na jedinstven način regulirano uvođenje evidencije i registra udomiteljskih obitelji i smještenih korisnika.
Pozitivni pomaci u području udomiteljstva nastavljeni su u okviru daljnjih reformi sustava socijalne skrbi.
Strategijom razvoja sustava socijalne skrbi u Republici Hrvatskoj 2011. - 2016 kao jedan od prioriteta razvoja sustava socijalne skrbi je i unaprijediti udomiteljsku skrb u Republici Hrvatskoj. Kako je utvrđeno da je udomiteljstvo kao oblik skrbi za neke kategorije korisnika još uvijek vrlo rijetko jedna od planiranih mjera je bila poticanje razvoja udomiteljstva za skupine korisnika sa specifičnim potrebama. Nadalje, s obzirom na veliku regionalnu nejednakost u pogledu rasprostranjenosti udomiteljstva kao mjera je definirana i poticanje ravnomjernog razvoja udomiteljstva na području cijele Republike Hrvatske. Također s obzirom na značajnu ulogu udomitelja u životu smještene osobe čije potrebe su sve složenije predviđeno je osiguranje potpore udomiteljskim obiteljima putem centara za socijalnu skrb i domova socijalne skrbi s time da će se u provedbu edukacije, supervizije i potpore udomiteljskim obiteljima, u okviru procesa transformacije, uključit i domovi socijalne skrbi.
U kontekstu planiranih promjena u srpnju 2011. godine donesen je novi Zakon o udomiteljstvu, kojim je između ostalih novina, uvedeno profesionalno udomiteljstvo za neke skupine djece i mlađih punoljetnih osoba te za osobe s težim invaliditetom. Zakonom o izmjenama i dopunama Zakona o udomiteljstvu iz srpnja 2012. brisane su odredbe koje se odnose na profesionalizaciju udomiteljstva čime profesionalizacija udomiteljstva nije uvedena.
Poseban naglasak stavljen je na udomiteljstvo i zbog procesa deinstitucionalizacije i transformacije s kojim se započelo devedesetih godina prošlog stoljeća, a kojemu je cilj postizanje promjene u omjeru između institucijske i izvaninstitucijske skrbi u korist izvaninstitucije.
Planom deinstitucionalizacije, transformacije te prevencije institucionalizacije 2018.-2020. godina predviđeno je daljnje intenziviranje procesa transformacije i deinstitucionalizacije te prevencije institucionalizacije, osiguravanje šireg obuhvata socijalnih usluga i razvoja novih usluga u skladu s planiranim prioritetima na lokalnoj razini u svrhu regionalno ravnomjernog pružanja usluga i osiguravanja dostupnosti usluga u zajednici.
U okviru prioriteta za provedbu procesa deinstitucionalizacije i transformacije te prevencije institucionalizacije za djecu (djeca bez odgovarajuće roditeljske skrbi, djeca i mladež s problemima u ponašanju i djeca s teškoćama u razvoju) jedan od posebnih ciljeva je poticanje razvoja udomiteljstva kroz jačanje kapaciteta centara za socijalnu skrb, doma socijalne skrbi i centara za pružanje usluga u zajednici za provođenje obveza sukladno Zakonu o udomiteljstvu.
Jedan od posebnih ciljeva u okviru prioriteta za provedbu procesa deinstitucionalizacije i transformacije te prevencije institucionalizacije za odrasle osobe s invaliditetom je razvijanje izvaninstitucijskih socijalnih usluga za korisnike koji ne mogu ostati u vlastitoj obitelji, a nije im potrebna dugotrajna intenzivna skrb (udomiteljstvo, obiteljski domovi i dr.).
Nadalje, kao aktivnost unutar mjere širenje mreže izvaninstitucijskih usluga – regionalna ravnomjernost i dostupnost predviđeno je povećanje broja udomiteljskih obitelji.
S obzirom na koegzistiranje poteškoća u području udomiteljstva poput različite razine kvalitete udomiteljske skrbi o korisnicima, nejednake regionalne rasprostranjenosti udomiteljstva, nepovoljne dobne i obrazovne strukture udomitelja, slabog odaziva novih obitelji za bavljenje udomiteljstvom posebice obitelji mlađe životne dobi i višeg stupnja obrazovanja u prosincu 2018. godine donesen je novi Zakon o udomiteljstvu.
Istim je omogućeno obavljanje udomiteljstva kao zanimanja koje se obavlja kao standardno udomiteljstvo i specijalizirano udomiteljstvo za djecu, a udomiteljima koji obavljaju udomiteljstvo kao zanimanje omogućuje se pravo na opskrbninu, naknadu za rad udomitelja, prava iz mirovinskog i obveznog zdravstvenog osiguranja i prava za vrijeme nezaposlenosti kao zaposlena osoba u skladu s posebnim propisima.
Specijalizirano udomiteljstvo za djecu omogućava pružanje usluge smještaja i složenije, specifične skrbi djetetu s problemima u ponašanju kojem je određena mjera povjeravanja udomiteljskoj obitelji sukladno propisima o obiteljskopravnoj zaštiti, djetetu i mlađoj punoljetnoj osobi s problemima u ponašanju kojima je izrečena odgojna mjera sukladno propisima o kaznenopravnoj zaštiti, djetetu i mlađoj punoljetnoj osobi s teškim tjelesnim, intelektualnim, osjetilnim, komunikacijskim ili višestrukim teškoćama u razvoju ili teško bolesnom djetetu i mlađoj punoljetnoj osobi. Potrebe za udomiteljima koji udomiteljstvo obavljaju kao zanimanje utvrđuje su u skladu s mrežom socijalnih usluga koju donosi nadležno Ministarstvo.
Naknada za rad udomitelja koji obavlja tradicionalno udomiteljstvo ovisi o broju i vrsti korisnika. Naknada za rad udomitelja koji obavlja standardno udomiteljstvo utvrđuje se u iznosu od 2.500,00 kuna mjesečno dok se naknada za rad udomitelja koji obavlja specijalizirano udomiteljstvo za djecu utvrđuje u iznosu od 6.500,00 ili 5.000,00 kuna mjesečno, ovisno o stupnju završenog studija.
Specijalizirano udomiteljstvo za djecu kao zanimanje može obavljati osoba koja ima završen najmanje preddiplomski ili diplomski sveučilišni studij ili stručni studij u području socijalnog rada, psihologije, edukacijske rehabilitacije, socijalne pedagogije, logopedije, radne terapije, fizioterapije i sestrinstva te koja ima najmanje tri godine radnoga staža u radu s djecom i mlađim punoljetnim osobama i to s onima za koje je previđeno pružanje usluge specijaliziranog udomiteljstva, kao što je već prethodno navedeno.
Konvencijom o pravima djeteta i Smjernicama UN-a o alternativnoj skrbi za djecu, djetetu kojem je privremeno ili trajno uskraćena obiteljska sredina ili zbog bilo kojih razloga ne smije u njoj ostati, nužno je osigurati zamjensku zaštitu smještajem kod srodnika, kod udomitelja ili posvojenjem, a po potrebi smještaj u ustanovi.
2.2.
Zašto je potrebna izrada nacrta prijedloga zakona?
Izrada Nacrta prijedloga Zakona je potrebna radi razvoja specijaliziranog udomiteljstva za djecu, odnosno, veće dostupnosti usluge smještaja u udomiteljstvu za djecu s većim teškoćama u razvoju ili problemima u ponašanju osiguranjem zadovoljavajućeg broja specijaliziranih udomitelja za djecu, ravnomjernijeg razvoja udomiteljstva u RH u skladu s potrebama lokalne zajednice, povećanja broja udomitelja i razvijanja izvaninstitucijskih usluga, povećanje broja izvaninstitucijskih usluga, omogućavanja boravka što većeg broja djece u pozitivnom obiteljskom okruženju, osiguranja kvalitetnijeg pružanja usluge korisniku i zadovoljavanja svih potreba korisnika kao i povećanja zadovoljstva korisnika uslugom koju pruža udomitelj.
2.3.
Navedite dokaz, argument, analizu koja podržava potrebu za izradom nacrta prijedloga zakona.
2015.
2016.
2017.
2018.
2019.
Broj udomiteljskih obitelji
Djeca
1467
1492
1496
1366
1318
Odrasle i starije osobe
1581
1557
1528
1454
1476
Ukupan broj smještene djece
2218
2342
2190
2276
2241
Ukupan broj smještenih odraslih i starijih osoba
4323
4459
4412
4523
4693
Broj smještene djece s teškoćama u razvoju
282
223
359
287
177
Broj smještene djece s problemima u ponašanju
40
74
65
90
76
Broj smještene djece bez odgovarajuće roditeljske skrbi
769
914
665
808
875
Broj smještene djece koje roditelji zanemaruju ili zlostavljaju ili zlorabe svoju roditeljsku dužnost
906
968
947
857
862
Izvor: Godišnja statistička izvješća Ministarstva
Prema podacima iz aplikacije Socskrb na dan 4. ožujka 2021. ukupan broj udomitelja za djecu je 1319, a broj smještenih korisnika u udomiteljskim obiteljima za djecu je 2245.
Broj udomitelja prema vrstama udomiteljstva:
tradicionalno udomiteljstvo: 768
srodničko udomiteljstvo: 491
udomiteljstvo kao zanimanje-standardni udomitelji- 35
udomiteljstvo kao zanimanje- specijalizirani udomitelji za djecu- 0
specijalizirani udomitelji poZakonu o udomiteljstvu (NN, broj 90/11 i 78/12)- 25
Podaci o broju udomiteljskih obitelji za djecu po županijama na dan 4.3.2021.
ŽUPANIJA
BROJ UDOMITELJA (sve vrste)
BROJ STANDARDNIH UDOMITELJA
BROJ UDOMITELJA- SRODNIKA
ZAGREBAČKA
111
5
35
KRAPINSKO-ZAGORSKA
25
4
13
SISAČKO -MOSLAVAČKA
50
4
13
KARLOVAČKA
37
0
11
VARAŽDINSKA
104
7
27
KOPRIVNIČKO-KRIŽEVAČKA
76
1
9
BJELOVARSKO-BILOGORSKA
36
3
10
PRIMORSKO-GORANSKA
86
1
28
LIČKO-SENJSKA
4
0
4
VIROVITIČKO-PODRAVSKA
30
0
8
POŽEŠKO-SLAVONSKA
9
0
4
BRODSKO-POSAVSKA
51
3
6
ZADARSKA
43
0
33
OSJEČKO-BARANJSKA
112
2
30
ŠIBENSKO-KNINSKA
17
0
9
VUKOVARSKO-SRIJEMSKA
73
2
36
SPLITSKO-DALMATINSKA
138
1
71
ISTARSKA
38
0
20
DUBROVAČKO-NERETVANSKA
10
0
6
MEĐIMURSKA
70
1
10
GRAD ZAGREB
199
1
108
UKUPNO
1319
35
491
podatci o prvim dozvolama prema podacima iz aplikacije Socskrb na dan 4. ožujka 2021.
2015-2017 - 283
2017-2019 - 316
2019-2021 - 265
DOB UDOMITELJA
BROJ UDOMITELJA ZA DJECU I ODRASLE
do navršenih 30 godina
66
od 30 do 34
152
od 35 do 39
246
od 40 do 44
331
od 45 do 49
444
od 50 do 54
439
od 55 do 59
473
od 60 do 64
412
od 65 do 69
178
više od 70 godina
53
Izvor: Godišnje statističko izvješće za 2019.
STUPANJ OBRAZOVANJA
BROJ UDOMITELJA ZA DJECU I ODRASLE
niže osnovno obrazovanje
115
više osnovno obrazovanje
634
srednje obrazovanje
1771
više obrazovanje
90
stručni studij
34
sveučilišni studij
135
poslijediplomski specijalistički studij
10
drugo
5
Izvor: Godišnje statističko izvješće za 2019.
U okviru Nacionalnog programa reformi 2019. definirana je mjera razvoj kvalitete udomiteljstva i usluge smještaja u udomiteljskim obiteljima kojoj je pokazatelj rezultata broj udomiteljskih obitelji i to za 10 % više udomiteljskih obitelji u odnosu na polaznu vrijednost (2.910 udomitelja: 1.432 udomiteljskih obitelji za djecu i mladež i 1.478 udomiteljskih obitelji za odrasle i starije osobe).
3. UTVRĐIVANJE ISHODA ODNOSNO PROMJENA
3.
UTVRĐIVANJE ISHODA ODNOSNO PROMJENA
3.1.
Što je cilj koji se namjerava postići?
Cilj donošenja Zakona je kvalitetnija zaštita prava korisnika, posebno djece te unapređenje i širenje izvaninstitucijskih usluga.
Posebni ciljevi:
Osiguran određeni broj specijaliziranih udomitelja za djecu
Povećanje broja udomitelja
Regionalna ravnomjernost udomiteljstva
Poboljšanje kvalitete skrbi u udomiteljskim obiteljima
Povećanje broja djece u udomiteljskim obiteljima
3.2.
Kakav je ishod odnosno promjena koja se očekuje u području koje se namjerava urediti?
Bolja zaštita prava korisnika, posebno djece, unapređenje provedbe procesa deinstitucionalizacije i transformacije, prevencija institucionalizacije, kvalitetnija podrška udomiteljima, dovoljan broj udomitelja, povećanje razine kvalitete skrbi o korisnicima.
3.3.
Koji je vremenski okvir za postizanje ishoda odnosno promjena?
Godina dana nakon stupanja na snagu zakona.
4. UTVRĐIVANJE RJEŠENJA
4.
UTVRĐIVANJE RJEŠENJA
4.1.
Navedite koja su moguća normativna rješenja za postizanje navedenog ishoda.
Moguća normativna rješenja (novi propis/izmjene i dopune važećeg/stavljanje van snage propisa i slično):
Donošenje izmjena i dopuna važećeg propisa.
Obrazloženje: S obzirom da potrebu reguliranja samo određenih pitanja ishod je moguće postići izmjenama i dopunama važećeg propisa.
4.2.
Navedite koja su moguća nenormativna rješenja za postizanje navedenog ishoda.
Moguća nenormativna rješenja (ne poduzimati normativnu inicijativu, informacije i kampanje, ekonomski instrumenti, samoregulacija, koregulacija i slično):
Nisu moguća nenormativna rješenja.
Obrazloženje: Nenormativno rješenje nije moguće budući da se radi o pitanjima koja su već uređenja normativnim rješenjem.
5. UTVRĐIVANJE IZRAVNIH UČINAKA I ADRESATA
5.
UTVRĐIVANJE IZRAVNIH UČINAKA I ADRESATA
5.1.
UTVRĐIVANJE GOSPODARSKIH UČINAKA
Vrsta izravnih učinaka
Mjerilo učinka
Utvrdite učinak na:
Neznatan
Mali
Veliki
Da/Ne
Da/Ne
Da/Ne
5.1.1.
Makroekonomsko okruženje Republike Hrvatske osobito komponente bruto društvenog proizvoda kojeg čine osobna potrošnja kućanstava, priljev investicija, državna potrošnja, izvoz i uvoz
Ne
Ne
Ne
5.1.2.
Slobodno kretanje roba, usluga, rada i kapitala
Ne
Ne
Ne
5.1.3.
Funkcioniranje tržišta i konkurentnost gospodarstva
Ne
Ne
Ne
5.1.4.
Prepreke za razmjenu dobara i usluga
Ne
Ne
Ne
5.1.5.
Cijena roba i usluga
Ne
Ne
Ne
5.1.6.
Uvjet za poslovanje na tržištu
Ne
Ne
Ne
5.1.7.
Trošak kapitala u gospodarskim subjektima
Ne
Ne
Ne
5.1.8.
Trošak zapošljavanja u gospodarskim subjektima (trošak rada u cjelini)
Ne
Ne
Ne
5.1.9.
Trošak uvođenja tehnologije u poslovni proces u gospodarskim subjektima
Ne
Ne
Ne
5.1.10.
Trošak investicija vezano za poslovanje gospodarskih subjekata
Ne
Ne
Ne
5.1.11.
Trošak proizvodnje, osobito nabave materijala, tehnologije i energije
Ne
Ne
Ne
5.1.12.
Prepreke za slobodno kretanje roba, usluga, rada i kapitala vezano za poslovanje gospodarskih subjekata
Ne
Na
Ne
5.1.13.
Djelovanje na imovinska prava gospodarskih subjekata
Ne
Ne
Ne
5.1.14.
Drugi očekivani izravni učinak:
Ne
Ne
Ne
5.1.15.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.1.1. do 5.1.14.
Nema izravnih gospodarskih učinaka.
Utvrdite veličinu adresata:
5.1.16.
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge
Ne
Ne
Ne
5.1.17.
Srednji i veliki poduzetnici
Ne
Ne
Ne
5.1.18.
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva
Ne
Ne
Ne
5.1.19.
Radnici i/ili umirovljenici
Ne
Na
Ne
5.1.20.
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači
Ne
Ne
Ne
5.1.21.
Hrvatski branitelji
Ne
Ne
Ne
5.1.22.
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama
Ne
Ne
Ne
5.1.23.
Udruge i/ili zaklade
Ne
Ne
Ne
5.1.24.
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima
Ne
Ne
Ne
5.1.25.
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave
Ne
Ne
Ne
5.1.26.
Drugi utvrđeni adresati:
Ne
Ne
Ne
5.1.27.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.1.16. do 5.1.26.:
Nema izravnih gospodarskih učinaka.
5.1.28.
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE GOSPODARSKIH UČINAKA
Da li je utvrđena barem jedna kombinacija:
–veliki izravni učinak i mali broj adresata
–veliki izravni učinak i veliki broj adresata
–mali izravni učinak i veliki broj adresata.
Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:
Iz Prethodne procjene u Procjenu učinaka propisa:
Izravni učinci
neznatan
mali
veliki
Adresati
neznatan
mali
veliki
5.2.
UTVRĐIVANJE UČINAKA NA TRŽIŠNO NATJECANJE
Vrsta izravnih učinaka
Mjerilo učinka
Utvrdite učinak na:
Neznatan
Mali
Veliki
Da/Ne
Da/Ne
Da/Ne
5.2.1.
Strukturalna, financijska, tehnička ili druga prepreka u pojedinom gospodarskom sektoru odnosno gospodarstvu u cjelini
Ne
Ne
Ne
5.2.2.
Pozicija državnih tijela koja pružaju javne usluge uz istovremeno obavljanje gospodarske aktivnosti na tržištu
Ne
Ne
Ne
5.2.3.
Postojanje diskriminirajućih uvjeta, osobito posebnih isključivih prava, uživanja povoljnijeg izvora financiranja ili pristupa privilegiranim podacima među gospodarskim subjektima
Ne
Ne
Ne
5.2.4.
Drugi očekivani izravni učinak:
Ne
Ne
Ne
5.2.5.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.2.1. do 5.2.4.:
Nema izravnih učinaka na tržišno natjecanje.
Utvrdite veličinu adresata:
5.2.6.
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge
Ne
Ne
Ne
5.2.7.
Srednji i veliki poduzetnici
Ne
Ne
Ne
5.2.8.
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva
Ne
Ne
Ne
5.2.9.
Radnici i/ili umirovljenici
Ne
Ne
Ne
5.2.10.
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači
Ne
Ne
Ne
5.2.11.
Hrvatski branitelji
Ne
Ne
Ne
5.2.12.
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama
Ne
Ne
Ne
5.2.13.
Udruge i/ili zaklade
Ne
Ne
Ne
5.2.14.
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima
Ne
Ne
Ne
5.2.15.
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave
Ne
Ne
Ne
5.2.16.
Drugi utvrđeni adresati:
Ne
Ne
Ne
5.2.17.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.2.6. do 5.2.16.:
Nema izravnih učinaka na tržišno natjecanje.
5.2.17.
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE UČINAKA NA ZAŠTITU TRŽIŠNOG NATJECANJA
Da li je utvrđena barem jedna kombinacija:
–veliki izravni učinak i mali broj adresata
–veliki izravni učinak i veliki broj adresata
–mali izravni učinak i veliki broj adresata.
Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:
Iz Prethodne procjene u Procjenu učinaka propisa:
Izravni učinci
neznatan
mali
veliki
Adresati
neznatan
mali
veliki
5.3.
UTVRĐIVANJE SOCIJALNIH UČINAKA
Vrsta izravnih učinaka
Mjerilo učinka
Utvrdite učinak na:
Neznatan
Mali
Veliki
Da/Ne
Da/Ne
Da/Ne
5.3.1.
Demografski trend, osobito prirodno kretanje stanovništva, stopa nataliteta i mortaliteta, stopa rasta stanovništva i dr.
Ne
Ne
Ne
5.3.2.
Prirodna migracija stanovništva i migracija uzrokovana ekonomskim, političkim ili drugim okolnostima koje dovode do migracije stanovništva
Ne
Ne
Ne
5.3.3.
Socijalna uključenost
Ne
Ne
Da
5.3.4.
Zaštita osjetljivih skupina i skupina s posebnim interesima i potrebama
Ne
Ne
Da
5.3.5.
Proširenje odnosno sužavanje pristupa sustavu socijalne skrbi i javnim uslugama te pravo na zdravstvenu zaštitu
Ne
Ne
Da
5.3.6.
Financijska održivost sustava socijalne skrbi i sustava zdravstvene zaštite
Ne
Ne
Ne
5.3.7.
Drugi očekivani izravni učinak:
Ne
Ne
Ne
5.3.8.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.3.1. do 5.3.7.:
Nacrtom prijedloga Zakona utječe se na zaštitu djece i odraslih osoba kojima je potrebno osigurati uslugu smještaja, posebno djece s većim teškoćama u razvoju ili problemima u ponašanju osiguranjem skrbi u pozitivnom obiteljskom okruženju te se kroz izvaninstitucijsku uslugu omogućava kvalitetnija uključenost u lokalnu zajednicu.
Osiguranjem dovoljnog broja udomiteljskih obitelji i omogućavanjem specijaliziranog udomiteljstva za djecu, proširuju se pružatelji usluga socijalne skrbi.
Utvrdite veličinu adresata:
5.3.9.
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge
Ne
Ne
Ne
5.3.10.
Srednji i veliki poduzetnici
Ne
Ne
Ne
5.3.11.
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva
Ne
Ne
Ne
5.3.12.
Radnici i/ili umirovljenici
Ne
Ne
Ne
5.3.13.
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači
Ne
Ne
Ne
5.3.14.
Hrvatski branitelji
Ne
Ne
Ne
5.3.15.
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama
Ne
Ne
Da
5.3.16.
Udruge i/ili zaklade
Ne
Ne
Ne
5.3.17.
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima
Ne
Ne
Ne
5.3.18.
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave
Ne
Ne
Ne
5.3.19.
Drugi utvrđeni adresati:
Ne
Ne
Ne
5.3.20.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.3.9. do 5.3.19.:
Nacrtom prijedloga Zakona utjecat će se na djecu i odrasle osobe kojima je potrebno osigurati uslugu smještaja, posebno djece s većim teškoćama u razvoju ili problemima u ponašanju.
5.3.21.
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE SOCIJALNIH UČINAKA:
Da li je utvrđena barem jedna kombinacija:
–veliki izravni učinak i mali broj adresata
–veliki izravni učinak i veliki broj adresata
–mali izravni učinak i veliki broj adresata.
Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:
Iz Prethodne procjene u Procjenu učinaka propisa:
Izravni učinci
neznatan
mali
veliki
Adresati
neznatan
mali
veliki
DA
5.4.
UTVRĐIVANJE UČINAKA NA RAD I TRŽIŠTE RADA
Vrsta izravnih učinaka
Mjerilo učinka
Utvrdite učinak na:
Neznatan
Mali
Veliki
Da/Ne
Da/Ne
Da/Ne
5.4.1.
Zapošljavanje i tržište rada u gospodarstvu Republike Hrvatske u cjelini odnosno u pojedinom gospodarskom području
Ne
Ne
Ne
5.4.2.
Otvaranje novih radnih mjesta odnosno gubitak radnih mjesta
Ne
Da
Ne
5.4.3.
Kretanje minimalne plaće i najniže mirovine
Ne
Ne
Ne
5.4.4.
Status regulirane profesije
Ne
Ne
Ne
5.4.5.
Status posebnih skupina radno sposobnog stanovništva s obzirom na dob stanovništva
Ne
Ne
Ne
5.4.6.
Fleksibilnost uvjeta rada i radnog mjesta za pojedine skupine stanovništva
Ne
Ne
Ne
5.4.7.
Financijska održivost mirovinskoga sustava, osobito u dijelu dugoročne održivosti mirovinskoga sustava
Ne
Ne
Ne
5.4.8.
Odnos između privatnog i poslovnog života
Ne
Ne
Ne
5.4.9.
Dohodak radnika odnosno samozaposlenih osoba
Ne
Ne
Ne
5.4.10.
Pravo na kvalitetu radnog mjesta
Ne
Da
Ne
5.4.11.
Ostvarivanje prava na mirovinu i drugih radnih prava
Ne
Ne
Ne
5.4.12.
Status prava iz kolektivnog ugovora i na pravo kolektivnog pregovaranja
Ne
Ne
Ne
5.4.13.
Drugi očekivani izravni učinak:
Ne
Ne
Ne
5.4.14.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.4.1 do 5.4.13:
Predloženim Nacrtom prijedloga Zakona omogućava se određenom broju osoba prava iz mirovinskog i obveznog zdravstvenog osiguranja i prava za vrijeme nezaposlenosti kao zaposlenoj osobi u skladu s posebnim propisima te se povećanjem naknada za rad udomitelja omogućava kvalitetnije obavljanje udomiteljstva.
Utvrdite veličinu adresata:
5.4.15.
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge
Ne
Ne
Ne
5.4.16.
Srednji i veliki poduzetnici
Ne
Ne
Ne
5.4.17.
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva
Ne
Da
Ne
5.4.18.
Radnici i/ili umirovljenici
Ne
Ne
Ne
5.4.19.
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači
Ne
Ne
Ne
5.4.20.
Hrvatski branitelji
Ne
Ne
Ne
5.4.21.
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama
Ne
Ne
Ne
5.4.22.
Udruge i/ili zaklade
Ne
Ne
Ne
5.4.23.
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima
Ne
Ne
Ne
5.4.24.
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave
Ne
Ne
Ne
5.4.25.
Drugi utvrđeni adresati:
Ne
Ne
Ne
5.4.26.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.4.14. do 5.4.25.
Predloženim Nacrtom prijedloga Zakona određenom broju građana omogućavaju se prethodno navedena prava.
5.4.27.
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE UČINAKA NA RAD I TRŽIŠTE RADA:
Da li je utvrđena barem jedna kombinacija:
–veliki izravni učinak i mali broj adresata
–veliki izravni učinak i veliki broj adresata
–mali izravni učinak i veliki broj adresata.
Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:
Iz Prethodne procjene u Procjenu učinaka propisa:
Izravni učinci
neznatan
mali
veliki
Adresati
neznatan
mali
veliki
5.5.
UTVRĐIVANJE UČINAKA NA ZAŠTITU OKOLIŠA
Vrsta izravnih učinaka
Mjerilo učinka
Utvrdite učinak na:
Neznatan
Mali
Veliki
Da/Ne
Da/Ne
Da/Ne
5.5.1.
Utjecaj na klimu
Ne
Ne
Ne
5.5.2.
Kvaliteta i korištenje zraka, vode i tla
Ne
Ne
Ne
5.5.3.
Korištenje energije
Ne
Ne
Ne
5.5.4.
Korištenje obnovljivih i neobnovljivih izvora energije
Ne
Ne
Ne
5.5.5.
Bioraznolikost biljnog i životinjskog svijeta
Ne
Ne
Ne
5.5.6.
Gospodarenje otpadom i/ili recikliranje
Ne
Ne
Ne
5.5.7.
Rizik onečišćenja od industrijskih pogona po bilo kojoj osnovi
Ne
Ne
Ne
5.5.8.
Zaštita od utjecaja genetski modificiranih organizama
Ne
Ne
Ne
5.5.9.
Zaštita od utjecaja kemikalija
Ne
Ne
Ne
5.5.10.
Drugi očekivani izravni učinak:
Ne
Ne
Ne
5.5.11.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.5.1. do 5.5.10.:
Nema izravnih učinaka na zaštitu okoliša.
Utvrdite veličinu adresata:
5.5.12.
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge
Ne
Ne
Ne
5.5.13.
Srednji i veliki poduzetnici
Ne
Ne
Ne
5.5.14.
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva
Ne
Ne
Ne
5.5.15.
Radnici i/ili umirovljenici
Ne
Ne
Ne
5.5.16.
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači
Ne
Ne
Ne
5.5.17.
Hrvatski branitelji
Ne
Ne
Ne
5.5.18.
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama
Ne
Ne
Ne
5.5.19.
Udruge i/ili zaklade
Ne
Ne
Ne
5.5.20.
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima
Ne
Ne
Ne
5.5.21.
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave
Ne
Ne
Ne
5.5.22.
Drugi utvrđeni adresati:
Ne
Ne
Ne
5.5.23.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.5.12. do 5.5.22.
Nema izravnih učinaka na zaštitu okoliša.
5.5.24.
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE UČINAKA NA ZAŠTITU OKOLIŠA:
Da li je utvrđena barem jedna kombinacija:
–veliki izravni učinak i mali broj adresata
–veliki izravni učinak i veliki broj adresata
–mali izravni učinak i veliki broj adresata.
Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:
Iz Prethodne procjene u Procjenu učinaka propisa:
Izravni učinci
neznatan
mali
veliki
Adresati
neznatan
mali
veliki
5.6.
UTVRĐIVANJE UČINAKA NA ZAŠTITU LJUDSKIH PRAVA
Vrsta izravnih učinaka
Mjerilo učinka
Utvrdite učinak na:
Neznatan
Mali
Veliki
Da/Ne
Da/Ne
Da/Ne
5.6.1.
Ravnopravnost spolova u smislu jednakog statusa, jednake mogućnosti za ostvarivanje svih prava, kao i jednaku korist od ostvarenih rezultata
Ne
Ne
Ne
5.6.2.
Pravo na jednaki tretman i prilike osobito u dijelu ostvarivanja materijalnih prava, zapošljavanja, rada i drugih Ustavom Republike Hrvatske zajamčenih prava
Ne
Ne
Ne
5.6.3.
Povreda prava na slobodu kretanja u Republici Hrvatskoj odnosno u drugim zemljama članicama Europske unije
Ne
Ne
Ne
5.6.4.
Izravna ili neizravna diskriminacija po bilo kojoj osnovi
Ne
Ne
Ne
5.6.5.
Povreda prava na privatnost
Ne
Ne
Ne
5.6.6.
Ostvarivanje pravne zaštite, pristup sudu i pravo na besplatnu pravnu pomoć
Ne
Ne
Ne
5.6.7.
Pravo na međunarodnu zaštitu, privremenu zaštitu i postupanje s tim u vezi
Ne
Ne
Ne
5.6.8.
Pravo na pristup informacijama
Ne
Ne
Ne
5.6.9.
Drugi očekivani izravni učinak:
Pravo djeteta na posebnu zaštitu potrebnu za njihovu dobrobit i pravo na život u poticajnom i pozitivnom obiteljskom okruženju
Ne
Ne
Da
5.6.10.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.6.1. do 5.6.9.:
Nacrtom prijedloga Zakona utječe se na pravo djeteta na posebnu zaštitu potrebnu za njihovu dobrobit i pravo na život u poticajnom i pozitivnom obiteljskom okruženju.
Utvrdite veličinu adresata:
5.6.12.
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge
Ne
Ne
Ne
5.6.13.
Srednji i veliki poduzetnici
Ne
Ne
Ne
5.6.14.
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva
Ne
Ne
Ne
5.6.15.
Radnici i/ili umirovljenici
Ne
Ne
Ne
5.6.16.
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači
Ne
Ne
Ne
5.6.17.
Hrvatski branitelji
Ne
Ne
Ne
5.6.18.
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama
Ne
Ne
Da
5.6.19.
Udruge i/ili zaklade
Ne
Ne
Ne
5.6.20.
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima
Ne
Ne
Ne
5.6.21.
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave
Ne
Ne
Ne
5.6.22.
Drugi utvrđeni adresati:
Ne
Ne
Ne
5.6.23.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.6.12. do 5.6.23.
Smještaj u udomiteljsku obitelj ima učinak na socijalno osjetljive skupine uključivanjem korisnika u obiteljsko okruženje i život zajednice.
5.6.24.
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE UČINAKA NA ZAŠTITU LJUDSKIH PRAVA:
Da li je utvrđena barem jedna kombinacija:
–veliki izravni učinak i mali broj adresata
–veliki izravni učinak i veliki broj adresata
–mali izravni učinak i veliki broj adresata.
Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:
Iz Prethodne procjene u Procjenu učinaka propisa:
Izravni učinci
neznatan
mali
veliki
Adresati
neznatan
mali
veliki
DA
6. PRETHODNI TEST MALOG I SREDNJEG PODUZETNIŠTVA (PRETHODNI MSP TEST)
6.
Prethodni test malog i srednjeg poduzetništva (Prethodni MSP test)
Ako je na dva pitanja od pitanja pod rednim brojevima od 6.1. do 6.4.. iz Prethodnog testa malog i srednjeg poduzetništva (Prethodni MSP test) odgovoreno »DA«, obvezna je provedba procjene učinaka propisa na malo gospodarstvo izradom MSP testa u okviru Iskaza o procjeni učinaka propisa.
Odgovorite sa »DA« ili »NE«, uz obvezni opis sljedećih učinaka:
DA
NE
6.1.
Da li će propis imati učinke na određeni broj malih i srednjih poduzetnika kroz administrativne troškove provedbe postupaka ukoliko se za poduzetnike propisuju jednokratne ili periodične administrativne obveze a koje bi značile trošak vremena za obavljanje pojedinih administrativnih radnji za ispunjavanje propisanih zahtjeva, plaćanje naknada i davanja?
NE
Obrazloženje:
6.2.
Da li će propis imati učinke na tržišnu konkurenciju i konkurentnost unutarnjeg tržišta EU u smislu prepreka slobodi tržišne konkurencije?
NE
Obrazloženje:
6.3.
Da li propis uvodi naknade i davanja koje će imati učinke na financijske rezultate poslovanja poduzetnika te da li postoji trošak prilagodbe zbog primjene propisa?
NE
Obrazloženje:
6.4.
Da li će propis imati posebne učinke na mikro poduzetnike?
NE
Obrazloženje:
6.5.
Ako predložena normativna inicijativa nema učinke navedene pod pitanjima 6.1. do 6.4., navedite obrazloženje u prilog izjavi o nepostojanju učinka na male i srednje poduzetnike.
Obrazloženje:
Nacrtom prijedloga Zakona ne uređuje se područje poduzetništva pa tako ni nikakve obveze i troškovi za male i srednje poduzetnike.
7. UTVRĐIVANJE POTREBE ZA PROVOĐENJEM SCM METODOLOGIJE
7.
Utvrđivanje potrebe za provođenjem SCM metodologije
Ako je odgovor na pitanje pod rednim brojem 6.1. „DA“, iz Prethodnog MSP testa potrebno je uz Obrazac prethodne procjene priložiti pravilno ispunjenu Standard Cost Model (SCM) tablicu s procjenom mogućeg administrativnog troška za svaku propisanu obvezu i zahtjev (SCM kalkulator).
SCM kalkulator ispunjava se sukladno uputama u standardiziranom obrascu u kojem se nalazi formula izračuna i sukladno jedinstvenim nacionalnim smjernicama uređenim kroz SCM priručnik.
u odnosu na svaki pojedini izravni učinak, stručni nositelj obvezno pristupa daljnjoj procjeni učinaka propisa izradom Iskaza o procjeni učinaka propisa. Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“ kod odgovarajućeg izravnog učinka.
Ako je utvrđena potreba za provođenjem procjene učinaka propisa na malog gospodarstvo, stručni nositelj obvezno pristupa daljnjoj procjeni učinaka izradom MSP testa u okviru Iskaza o procjeni učinaka propisa.
Procjena učinaka propisa
Potreba za PUP
Utvrđena potreba za provedbom daljnje procjene učinaka propisa
DA
NE
8.1.
Procjena gospodarskih učinaka iz točke 5.1.
NE
8.2.
Procjena učinaka na tržišno natjecanje iz točke 5.2.
NE
8.3.
Procjena socijalnih učinaka iz točke 5.3.
DA
8.4.
Procjena učinaka na rad i tržište rada iz točke 5.4.
NE
8.5.
Procjena učinaka na zaštitu okoliša iz točke 5.5.
NE
8.6.
Procjena učinaka na zaštitu ljudskih prava iz točke 5.6.
DA
MSP test
Potreba za MSP test
8.7.
Utvrđena potreba za provođenjem procjene učinaka propisa na malo gospodarstvo (MSP test)
DA
NE
8.8.
Provođenje MSP testa
NE
8.9.
Provođenje SCM metodologije
NE
9. PRILOZI
9.
PRILOZI
10. POTPIS ČELNIKA TIJELA
10.
POTPIS ČELNIKA TIJELA
Potpis: ministar Josip Aladrović
Datum: 30. travanj 2021. godine
11. ODGOVARAJUĆA PRIMJENA OVOGA OBRASCA U SLUČAJU PROVEDBE ČLANKA 18. STAVKA 2. ZAKONA O PROCJENI UČINAKA PROPISA ("NARODNE NOVINE", BROJ 44/17)
11.
Odgovarajuća primjena ovoga Obrasca u slučaju provedbe članka 18. stavka 2. Zakona o procjeni učinaka propisa ("Narodne novine", broj 44/17)
PRILOG 1. OBRAZAC PRETHODNE PROCJENE ZA NACRT PRIJEDLOGA ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O UDOMITELJSTVU
PRILOG 1.
OBRAZAC PRETHODNE PROCJENE
Komentirate u ime: Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike
1. OPĆE INFORMACIJE
1.
OPĆE INFORMACIJE
1.1.
Stručni nositelj:
Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike
1.2.
Naziv nacrta prijedloga zakona:
Nacrt prijedloga zakona o izmjenama i dopunama Zakona o udomiteljstvu
1.3.
Datum:
30.4.2021.
1.4.
Ustrojstvena jedinica, kontakt telefon i elektronička pošta osobe zadužene za izradu Obrasca prethodne procjene:
Uprava za obitelj i socijalnu politiku
Marijana Dumančić, 01/555-7112, marijana.dumancic@mrosp.hr
Marijana Pekvarić, 01/555- 7325 , marijana.pekvaric@mrosp.hr
1.5.
Da li je nacrt prijedloga zakona dio programa rada Vlade Republike Hrvatske, drugog akta planiranja ili reformske mjere?
Da/Ne:
Ne
Naziv akta:
1.6.
Da li je nacrt prijedloga zakona vezan za usklađivanje zakonodavstva Republike Hrvatske s pravnom stečevinom Europske unije?
Da/Ne:
Ne
Naziv pravne stečevine EU:
Komentirate u ime: Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike
2. ANALIZA POSTOJEĆEG STANJA
2.
ANALIZA POSTOJEĆEG STANJA
2.1.
Što je problem koji zahtjeva izradu ili promjenu zakonodavstva?
Udomiteljstvo kao oblik izvaninstitucijske skrbi kojim se osigurava skrb i potpora korisniku u poticajnom i pozitivnom obiteljskom okruženju ima dugu tradiciju u Republici Hrvatskoj. Donošenje Zakona o udomiteljstvu 2007. godine predstavlja značajnu prekretnicu u razvoju udomiteljstva koje je do tada bilo regulirano u okviru Zakona o socijalnoj skrbi. U cilju kvalitetnijeg pristupa udomiteljstvu navedenim Zakonom su na jedinstven način propisane obveze udomitelja i centara za socijalnu skrb, ustrojeni su timovi za udomiteljstvo u centrima za socijalnu skrb, osigurana je osobna naknada udomiteljima za uloženi trud u svakodnevnoj skrbi za korisnika, smanjen je broj korisnika u jednoj udomiteljskoj obitelji te je na jedinstven način regulirano uvođenje evidencije i registra udomiteljskih obitelji i smještenih korisnika.
Pozitivni pomaci u području udomiteljstva nastavljeni su u okviru daljnjih reformi sustava socijalne skrbi.
Strategijom razvoja sustava socijalne skrbi u Republici Hrvatskoj 2011. - 2016 kao jedan od prioriteta razvoja sustava socijalne skrbi je i unaprijediti udomiteljsku skrb u Republici Hrvatskoj. Kako je utvrđeno da je udomiteljstvo kao oblik skrbi za neke kategorije korisnika još uvijek vrlo rijetko jedna od planiranih mjera je bila poticanje razvoja udomiteljstva za skupine korisnika sa specifičnim potrebama. Nadalje, s obzirom na veliku regionalnu nejednakost u pogledu rasprostranjenosti udomiteljstva kao mjera je definirana i poticanje ravnomjernog razvoja udomiteljstva na području cijele Republike Hrvatske. Također s obzirom na značajnu ulogu udomitelja u životu smještene osobe čije potrebe su sve složenije predviđeno je osiguranje potpore udomiteljskim obiteljima putem centara za socijalnu skrb i domova socijalne skrbi s time da će se u provedbu edukacije, supervizije i potpore udomiteljskim obiteljima, u okviru procesa transformacije, uključit i domovi socijalne skrbi.
U kontekstu planiranih promjena u srpnju 2011. godine donesen je novi Zakon o udomiteljstvu, kojim je između ostalih novina, uvedeno profesionalno udomiteljstvo za neke skupine djece i mlađih punoljetnih osoba te za osobe s težim invaliditetom. Zakonom o izmjenama i dopunama Zakona o udomiteljstvu iz srpnja 2012. brisane su odredbe koje se odnose na profesionalizaciju udomiteljstva čime profesionalizacija udomiteljstva nije uvedena.
Poseban naglasak stavljen je na udomiteljstvo i zbog procesa deinstitucionalizacije i transformacije s kojim se započelo devedesetih godina prošlog stoljeća, a kojemu je cilj postizanje promjene u omjeru između institucijske i izvaninstitucijske skrbi u korist izvaninstitucije.
Planom deinstitucionalizacije, transformacije te prevencije institucionalizacije 2018.-2020. godina predviđeno je daljnje intenziviranje procesa transformacije i deinstitucionalizacije te prevencije institucionalizacije, osiguravanje šireg obuhvata socijalnih usluga i razvoja novih usluga u skladu s planiranim prioritetima na lokalnoj razini u svrhu regionalno ravnomjernog pružanja usluga i osiguravanja dostupnosti usluga u zajednici.
U okviru prioriteta za provedbu procesa deinstitucionalizacije i transformacije te prevencije institucionalizacije za djecu (djeca bez odgovarajuće roditeljske skrbi, djeca i mladež s problemima u ponašanju i djeca s teškoćama u razvoju) jedan od posebnih ciljeva je poticanje razvoja udomiteljstva kroz jačanje kapaciteta centara za socijalnu skrb, doma socijalne skrbi i centara za pružanje usluga u zajednici za provođenje obveza sukladno Zakonu o udomiteljstvu.
Jedan od posebnih ciljeva u okviru prioriteta za provedbu procesa deinstitucionalizacije i transformacije te prevencije institucionalizacije za odrasle osobe s invaliditetom je razvijanje izvaninstitucijskih socijalnih usluga za korisnike koji ne mogu ostati u vlastitoj obitelji, a nije im potrebna dugotrajna intenzivna skrb (udomiteljstvo, obiteljski domovi i dr.).
Nadalje, kao aktivnost unutar mjere širenje mreže izvaninstitucijskih usluga – regionalna ravnomjernost i dostupnost predviđeno je p ovećanje broja udomiteljskih obitelji.
S obzirom na koegzistiranje poteškoća u području udomiteljstva poput različite razine kvalitete udomiteljske skrbi o korisnicima, nejednake regionalne rasprostranjenosti udomiteljstva, nepovoljne dobne i obrazovne strukture udomitelja, slabog odaziva novih obitelji za bavljenje udomiteljstvom posebice obitelji mlađe životne dobi i višeg stupnja obrazovanja u prosincu 2018. godine donesen je novi Zakon o udomiteljstvu.
Istim je omogućeno obavljanje udomiteljstva kao zanimanja koje se obavlja kao standardno udomiteljstvo i specijalizirano udomiteljstvo za djecu, a udomiteljima koji obavljaju udomiteljstvo kao zanimanje omogućuje se pravo na opskrbninu, naknadu za rad udomitelja, prava iz mirovinskog i obveznog zdravstvenog osiguranja i prava za vrijeme nezaposlenosti kao zaposlena osoba u skladu s posebnim propisima.
Specijalizirano udomiteljstvo za djecu omogućava pružanje usluge smještaja i složenije, specifične skrbi djetetu s problemima u ponašanju kojem je određena mjera povjeravanja udomiteljskoj obitelji sukladno propisima o obiteljskopravnoj zaštiti, djetetu i mlađoj punoljetnoj osobi s problemima u ponašanju kojima je izrečena odgojna mjera sukladno propisima o kaznenopravnoj zaštiti, djetetu i mlađoj punoljetnoj osobi s teškim tjelesnim, intelektualnim, osjetilnim, komunikacijskim ili višestrukim teškoćama u razvoju ili teško bolesnom djetetu i mlađoj punoljetnoj osobi. Potrebe za udomiteljima koji udomiteljstvo obavljaju kao zanimanje utvrđuje su u skladu s mrežom socijalnih usluga koju donosi nadležno Ministarstvo.
Naknada za rad udomitelja koji obavlja tradicionalno udomiteljstvo ovisi o broju i vrsti korisnika. Naknada za rad udomitelja koji obavlja standardno udomiteljstvo utvrđuje se u iznosu od 2.500,00 kuna mjesečno dok se n aknada za rad udomitelja koji obavlja specijalizirano udomiteljstvo za djecu utvrđuje u iznosu od 6.500,00 ili 5.000,00 kuna mjesečno, ovisno o stupnju završenog studija.
Specijalizirano udomiteljstvo za djecu kao zanimanje može obavljati osoba koja ima završen najmanje preddiplomski ili diplomski sveučilišni studij ili stručni studij u području socijalnog rada, psihologije, edukacijske rehabilitacije, socijalne pedagogije, logopedije, radne terapije, fizioterapije i sestrinstva te koja ima najmanje tri godine radnoga staža u radu s djecom i mlađim punoljetnim osobama i to s onima za koje je previđeno pružanje usluge specijaliziranog udomiteljstva, kao što je već prethodno navedeno.
Konvencijom o pravima djeteta i Smjernicama UN-a o alternativnoj skrbi za djecu, djetetu kojem je privremeno ili trajno uskraćena obiteljska sredina ili zbog bilo kojih razloga ne smije u njoj ostati, nužno je osigurati zamjensku zaštitu smještajem kod srodnika, kod udomitelja ili posvojenjem, a po potrebi smještaj u ustanovi.
2.2.
Zašto je potrebna izrada nacrta prijedloga zakona?
Izrada Nacrta prijedloga Zakona je potrebna radi razvoja specijalizirano g udomiteljstva za djecu, odnosno, veće dostupnosti usluge smještaja u udomiteljstvu za djecu s većim teškoćama u razvoju ili problemima u ponašanju osiguranjem zadovoljavajućeg broja specijaliziranih udomitelja za djecu, ravnomjernijeg razvoja udomiteljstva u RH u skladu s potrebama lokalne zajednice, povećanja broja udomitelja i razvijanja izvaninstitucijskih usluga, povećanje broja izvaninstitucijskih usluga, omogućavanja boravka što većeg broja djece u pozitivnom obiteljskom okruženju, osiguranja kvalitetnijeg pružanja usluge korisniku i zadovoljavanja svih potreba korisnika kao i povećanja zadovoljstva korisnika uslugom koju pruža udomitelj.
2.3.
Navedite dokaz, argument, analizu koja podržava potrebu za izradom nacrta prijedloga zakona.
2015.
2016.
2017.
2018.
2019.
Broj udomiteljskih obitelji
Djeca
1467
1492
1496
1366
1318
Odrasle i starije osobe
1581
1557
1528
1454
1476
Ukupan broj smještene djece
2218
2342
2190
2276
2241
Ukupan broj smještenih odraslih i starijih osoba
4323
4459
4412
4523
4693
Broj smještene djece s teškoćama u razvoju
282
223
359
287
177
Broj smještene djece s problemima u ponašanju
40
74
65
90
76
Broj smještene djece bez odgovarajuće roditeljske skrbi
769
914
665
808
875
Broj smještene djece koje roditelji zanemaruju ili zlostavljaju ili zlorabe svoju roditeljsku dužnost
906
968
947
857
862
Izvor: Godišnja statistička izvješća Ministarstva
Prema podacima iz aplikacije Socskrb na dan 4. ožujka 2021. ukupan broj udomitelja za djecu je 1319, a broj smještenih korisnika u udomiteljskim obiteljima za djecu je 2245.
Broj udomitelja prema vrstama udomiteljstva:
tradicionalno udomiteljstvo: 768
srodničko udomiteljstvo: 491
udomiteljstvo kao zanimanje-standardni udomitelji- 35
udomiteljstvo kao zanimanje- specijalizirani udomitelji za djecu- 0
specijalizirani udomitelji po Zakonu o udomiteljstvu (NN, broj 90/11 i 78/12)- 25
Podaci o broju udomiteljskih obitelji za djecu po županijama na dan 4.3.2021.
ŽUPANIJA
BROJ UDOMITELJA (sve vrste)
BROJ STANDARDNIH UDOMITELJA
BROJ UDOMITELJA- SRODNIKA
ZAGREBAČKA
111
5
35
KRAPINSKO-ZAGORSKA
25
4
13
SISAČKO -MOSLAVAČKA
50
4
13
KARLOVAČKA
37
0
11
VARAŽDINSKA
104
7
27
KOPRIVNIČKO-KRIŽEVAČKA
76
1
9
BJELOVARSKO-BILOGORSKA
36
3
10
PRIMORSKO-GORANSKA
86
1
28
LIČKO-SENJSKA
4
0
4
VIROVITIČKO-PODRAVSKA
30
0
8
POŽEŠKO-SLAVONSKA
9
0
4
BRODSKO-POSAVSKA
51
3
6
ZADARSKA
43
0
33
OSJEČKO-BARANJSKA
112
2
30
ŠIBENSKO-KNINSKA
17
0
9
VUKOVARSKO-SRIJEMSKA
73
2
36
SPLITSKO-DALMATINSKA
138
1
71
ISTARSKA
38
0
20
DUBROVAČKO-NERETVANSKA
10
0
6
MEĐIMURSKA
70
1
10
GRAD ZAGREB
199
1
108
UKUPNO
1319
35
491
podatci o prvim dozvolama prema podacima iz aplikacije Socskrb na dan 4. ožujka 2021.
2015-2017 - 283
2017-2019 - 316
2019-2021 - 265
DOB UDOMITELJA
BROJ UDOMITELJA ZA DJECU I ODRASLE
do navršenih 30 godina
66
od 30 do 34
152
od 35 do 39
246
od 40 do 44
331
od 45 do 49
444
od 50 do 54
439
od 55 do 59
473
od 60 do 64
412
od 65 do 69
178
više od 70 godina
53
Izvor: Godišnje statističko izvješće za 2019.
STUPANJ OBRAZOVANJA
BROJ UDOMITELJA ZA DJECU I ODRASLE
niže osnovno obrazovanje
115
više osnovno obrazovanje
634
srednje obrazovanje
1771
više obrazovanje
90
stručni studij
34
sveučilišni studij
135
poslijediplomski specijalistički studij
10
drugo
5
Izvor: Godišnje statističko izvješće za 2019.
U okviru Nacionalnog programa reformi 2019. definirana je mjera r azvoj kvalitete udomiteljstva i usluge smještaja u udomiteljskim obiteljima kojoj je pokazatelj rezultata broj udomiteljskih obitelji i to za 10 % više udomiteljskih obitelji u odnosu na polaznu vrijednost (2.910 udomitelja: 1.432 udomiteljskih obitelji za djecu i mladež i 1.478 udomiteljskih obitelji za odrasle i starije osobe).
Komentirate u ime: Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike
3. UTVRĐIVANJE ISHODA ODNOSNO PROMJENA
3.
UTVRĐIVANJE ISHODA ODNOSNO PROMJENA
3.1.
Što je cilj koji se namjerava postići?
Cilj donošenja Zakona je kvalitetnija zaštita prava korisnika, posebno djece te unapređenje i širenje izvaninstitucijskih usluga.
Posebni ciljevi:
Osiguran određeni broj specijaliziranih udomitelja za djecu
Povećanje broja udomitelja
Regionalna ravnomjernost udomiteljstva
Poboljšanje kvalitete skrbi u udomiteljskim obiteljima
Povećanje broja djece u udomiteljskim obiteljima
3.2.
Kakav je ishod odnosno promjena koja se očekuje u području koje se namjerava urediti?
Bolja zaštita prava korisnika, posebno djece, unapređenje provedbe procesa deinstitucionalizacije i transformacije, prevencija institucionalizacije, kvalitetnija podrška udomiteljima, dovoljan broj udomitelja, povećanje razine kvalitete skrbi o korisnicima.
3.3.
Koji je vremenski okvir za postizanje ishoda odnosno promjena?
Godina dana nakon stupanja na snagu zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike
4. UTVRĐIVANJE RJEŠENJA
4.
UTVRĐIVANJE RJEŠENJA
4.1.
Navedite koja su moguća normativna rješenja za postizanje navedenog ishoda.
Moguća normativna rješenja (novi propis/izmjene i dopune važećeg/stavljanje van snage propisa i slično):
Donošenje izmjena i dopuna važećeg propisa.
Obrazloženje: S obzirom da potrebu reguliranja samo određenih pitanja ishod je moguće postići izmjenama i dopunama važećeg propisa.
4.2.
Navedite koja su moguća nenormativna rješenja za postizanje navedenog ishoda.
Moguća nenormativna rješenja (ne poduzimati normativnu inicijativu, informacije i kampanje, ekonomski instrumenti, samoregulacija, koregulacija i slično):
Nisu moguća nenormativna rješenja.
Obrazloženje: Nenormativno rješenje nije moguće budući da se radi o pitanjima koja su već uređenja normativnim rješenjem.
Komentirate u ime: Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike
5. UTVRĐIVANJE IZRAVNIH UČINAKA I ADRESATA
5.
UTVRĐIVANJE IZRAVNIH UČINAKA I ADRESATA
5.1.
UTVRĐIVANJE GOSPODARSKIH UČINAKA
Vrsta izravnih učinaka
Mjerilo učinka
Utvrdite učinak na:
Neznatan
Mali
Veliki
Da/Ne
Da/Ne
Da/Ne
5.1.1.
Makroekonomsko okruženje Republike Hrvatske osobito komponente bruto društvenog proizvoda kojeg čine osobna potrošnja kućanstava, priljev investicija, državna potrošnja, izvoz i uvoz
Ne
Ne
Ne
5.1.2.
Slobodno kretanje roba, usluga, rada i kapitala
Ne
Ne
Ne
5.1.3.
Funkcioniranje tržišta i konkurentnost gospodarstva
Ne
Ne
Ne
5.1.4.
Prepreke za razmjenu dobara i usluga
Ne
Ne
Ne
5.1.5.
Cijena roba i usluga
Ne
Ne
Ne
5.1.6.
Uvjet za poslovanje na tržištu
Ne
Ne
Ne
5.1.7.
Trošak kapitala u gospodarskim subjektima
Ne
Ne
Ne
5.1.8.
Trošak zapošljavanja u gospodarskim subjektima (trošak rada u cjelini)
Ne
Ne
Ne
5.1.9.
Trošak uvođenja tehnologije u poslovni proces u gospodarskim subjektima
Ne
Ne
Ne
5.1.10.
Trošak investicija vezano za poslovanje gospodarskih subjekata
Ne
Ne
Ne
5.1.11.
Trošak proizvodnje, osobito nabave materijala, tehnologije i energije
Ne
Ne
Ne
5.1.12.
Prepreke za slobodno kretanje roba, usluga, rada i kapitala vezano za poslovanje gospodarskih subjekata
Ne
Na
Ne
5.1.13.
Djelovanje na imovinska prava gospodarskih subjekata
Ne
Ne
Ne
5.1.14.
Drugi očekivani izravni učinak:
Ne
Ne
Ne
5.1.15.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.1.1. do 5.1.14.
Nema izravnih gospodarskih učinaka.
Utvrdite veličinu adresata:
5.1.16.
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge
Ne
Ne
Ne
5.1.17.
Srednji i veliki poduzetnici
Ne
Ne
Ne
5.1.18.
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva
Ne
Ne
Ne
5.1.19.
Radnici i/ili umirovljenici
Ne
Na
Ne
5.1.20.
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači
Ne
Ne
Ne
5.1.21.
Hrvatski branitelji
Ne
Ne
Ne
5.1.22.
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama
Ne
Ne
Ne
5.1.23.
Udruge i/ili zaklade
Ne
Ne
Ne
5.1.24.
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima
Ne
Ne
Ne
5.1.25.
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave
Ne
Ne
Ne
5.1.26.
Drugi utvrđeni adresati:
Ne
Ne
Ne
5.1.27.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.1.16. do 5.1.26.:
Nema izravnih gospodarskih učinaka.
5.1.28.
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE GOSPODARSKIH UČINAKA
Da li je utvrđena barem jedna kombinacija:
– veliki izravni učinak i mali broj adresata
– veliki izravni učinak i veliki broj adresata
– mali izravni učinak i veliki broj adresata.
Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:
Iz Prethodne procjene u Procjenu učinaka propisa:
Izravni učinci
neznatan
mali
veliki
Adresati
neznatan
mali
veliki
5.2.
UTVRĐIVANJE UČINAKA NA TRŽIŠNO NATJECANJE
Vrsta izravnih učinaka
Mjerilo učinka
Utvrdite učinak na:
Neznatan
Mali
Veliki
Da/Ne
Da/Ne
Da/Ne
5.2.1.
Strukturalna, financijska, tehnička ili druga prepreka u pojedinom gospodarskom sektoru odnosno gospodarstvu u cjelini
Ne
Ne
Ne
5.2.2.
Pozicija državnih tijela koja pružaju javne usluge uz istovremeno obavljanje gospodarske aktivnosti na tržištu
Ne
Ne
Ne
5.2.3.
Postojanje diskriminirajućih uvjeta, osobito posebnih isključivih prava, uživanja povoljnijeg izvora financiranja ili pristupa privilegiranim podacima među gospodarskim subjektima
Ne
Ne
Ne
5.2.4.
Drugi očekivani izravni učinak:
Ne
Ne
Ne
5.2.5.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.2.1. do 5.2.4.:
Nema izravnih učinaka na tržišno natjecanje.
Utvrdite veličinu adresata:
5.2.6.
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge
Ne
Ne
Ne
5.2.7.
Srednji i veliki poduzetnici
Ne
Ne
Ne
5.2.8.
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva
Ne
Ne
Ne
5.2.9.
Radnici i/ili umirovljenici
Ne
Ne
Ne
5.2.10.
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači
Ne
Ne
Ne
5.2.11.
Hrvatski branitelji
Ne
Ne
Ne
5.2.12.
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama
Ne
Ne
Ne
5.2.13.
Udruge i/ili zaklade
Ne
Ne
Ne
5.2.14.
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima
Ne
Ne
Ne
5.2.15.
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave
Ne
Ne
Ne
5.2.16.
Drugi utvrđeni adresati:
Ne
Ne
Ne
5.2.17.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.2.6. do 5.2.16.:
Nema izravnih učinaka na tržišno natjecanje.
5.2.17.
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE UČINAKA NA ZAŠTITU TRŽIŠNOG NATJECANJA
Da li je utvrđena barem jedna kombinacija:
– veliki izravni učinak i mali broj adresata
– veliki izravni učinak i veliki broj adresata
– mali izravni učinak i veliki broj adresata.
Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:
Iz Prethodne procjene u Procjenu učinaka propisa:
Izravni učinci
neznatan
mali
veliki
Adresati
neznatan
mali
veliki
5.3.
UTVRĐIVANJE SOCIJALNIH UČINAKA
Vrsta izravnih učinaka
Mjerilo učinka
Utvrdite učinak na:
Neznatan
Mali
Veliki
Da/Ne
Da/Ne
Da/Ne
5.3.1.
Demografski trend, osobito prirodno kretanje stanovništva, stopa nataliteta i mortaliteta, stopa rasta stanovništva i dr.
Ne
Ne
Ne
5.3.2.
Prirodna migracija stanovništva i migracija uzrokovana ekonomskim, političkim ili drugim okolnostima koje dovode do migracije stanovništva
Ne
Ne
Ne
5.3.3.
Socijalna uključenost
Ne
Ne
Da
5.3.4 .
Zaštita osjetljivih skupina i skupina s posebnim interesima i potrebama
Ne
Ne
Da
5.3.5.
Proširenje odnosno sužavanje pristupa sustavu socijalne skrbi i javnim uslugama te pravo na zdravstvenu zaštitu
Ne
Ne
Da
5.3.6.
Financijska održivost sustava socijalne skrbi i sustava zdravstvene zaštite
Ne
Ne
Ne
5.3.7.
Drugi očekivani izravni učinak:
Ne
Ne
Ne
5.3.8.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.3.1. do 5.3.7.:
Nacrtom prijedloga Zakona utječe se na zaštitu djece i odraslih osoba kojima je potrebno osigurati uslugu smještaja, posebno djece s većim teškoćama u razvoju ili problemima u ponašanju osiguranjem skrbi u pozitivnom obiteljskom okruženju te se kroz izvaninstitucijsku uslugu omogućava kvalitetnija uključenost u lokalnu zajednicu.
Osiguranjem dovoljnog broja udomiteljskih obitelji i omogućavanjem specijaliziranog udomiteljstva za djecu, proširuju se pružatelji usluga socijalne skrbi .
Utvrdite veličinu adresata:
5.3.9.
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge
Ne
Ne
Ne
5.3.10.
Srednji i veliki poduzetnici
Ne
Ne
Ne
5.3.11.
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva
Ne
Ne
Ne
5.3.12.
Radnici i/ili umirovljenici
Ne
Ne
Ne
5.3.13.
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači
Ne
Ne
Ne
5.3.14.
Hrvatski branitelji
Ne
Ne
Ne
5.3.15.
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama
Ne
Ne
Da
5.3.16.
Udruge i/ili zaklade
Ne
Ne
Ne
5.3.17.
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima
Ne
Ne
Ne
5.3.18.
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave
Ne
Ne
Ne
5.3.19.
Drugi utvrđeni adresati:
Ne
Ne
Ne
5.3.20.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.3.9. do 5.3.19.:
Nacrtom prijedloga Zakona utjecat će se na djecu i odrasle osobe kojima je potrebno osigurati uslugu smještaja, posebno djece s većim teškoćama u razvoju ili problemima u ponašanju.
5.3.21.
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE SOCIJALNIH UČINAKA:
Da li je utvrđena barem jedna kombinacija:
– veliki izravni učinak i mali broj adresata
– veliki izravni učinak i veliki broj adresata
– mali izravni učinak i veliki broj adresata.
Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:
Iz Prethodne procjene u Procjenu učinaka propisa:
Izravni učinci
neznatan
mali
veliki
Adresati
neznatan
mali
veliki
DA
5.4.
UTVRĐIVANJE UČINAKA NA RAD I TRŽIŠTE RADA
Vrsta izravnih učinaka
Mjerilo učinka
Utvrdite učinak na:
Neznatan
Mali
Veliki
Da/Ne
Da/Ne
Da/Ne
5.4.1.
Zapošljavanje i tržište rada u gospodarstvu Republike Hrvatske u cjelini odnosno u pojedinom gospodarskom području
Ne
Ne
Ne
5.4.2.
Otvaranje novih radnih mjesta odnosno gubitak radnih mjesta
Ne
Da
Ne
5.4.3.
Kretanje minimalne plaće i najniže mirovine
Ne
Ne
Ne
5.4.4.
Status regulirane profesije
Ne
Ne
Ne
5.4.5.
Status posebnih skupina radno sposobnog stanovništva s obzirom na dob stanovništva
Ne
Ne
Ne
5.4.6.
Fleksibilnost uvjeta rada i radnog mjesta za pojedine skupine stanovništva
Ne
Ne
Ne
5.4.7.
Financijska održivost mirovinskoga sustava, osobito u dijelu dugoročne održivosti mirovinskoga sustava
Ne
Ne
Ne
5.4.8.
Odnos između privatnog i poslovnog života
Ne
Ne
Ne
5.4.9.
Dohodak radnika odnosno samozaposlenih osoba
Ne
Ne
Ne
5.4.10.
Pravo na kvalitetu radnog mjesta
Ne
Da
Ne
5.4.11.
Ostvarivanje prava na mirovinu i drugih radnih prava
Ne
Ne
Ne
5.4.12.
Status prava iz kolektivnog ugovora i na pravo kolektivnog pregovaranja
Ne
Ne
Ne
5.4.13.
Drugi očekivani izravni učinak:
Ne
Ne
Ne
5.4.14.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.4.1 do 5.4.13:
Predloženim Nacrtom prijedloga Zakona omogućava se određenom broju osoba prava iz mirovinskog i obveznog zdravstvenog osiguranja i prava za vrijeme nezaposlenosti kao zaposlenoj osobi u skladu s posebnim propisima te se povećanjem naknada za rad udomitelja omogućava kvalitetnije obavljanje udomiteljstva.
Utvrdite veličinu adresata:
5.4.15.
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge
Ne
Ne
Ne
5.4.16.
Srednji i veliki poduzetnici
Ne
Ne
Ne
5.4.17.
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva
Ne
Da
Ne
5.4.18.
Radnici i/ili umirovljenici
Ne
Ne
Ne
5.4.19.
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači
Ne
Ne
Ne
5.4.20.
Hrvatski branitelji
Ne
Ne
Ne
5.4.21.
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama
Ne
Ne
Ne
5.4.22.
Udruge i/ili zaklade
Ne
Ne
Ne
5.4.23.
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima
Ne
Ne
Ne
5.4.24.
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave
Ne
Ne
Ne
5.4.25.
Drugi utvrđeni adresati:
Ne
Ne
Ne
5.4.26.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.4.14. do 5.4.25.
Predloženim Nacrtom prijedloga Zakona određenom broju građana omogućavaju se prethodno navedena prava.
5.4.27.
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE UČINAKA NA RAD I TRŽIŠTE RADA:
Da li je utvrđena barem jedna kombinacija:
– veliki izravni učinak i mali broj adresata
– veliki izravni učinak i veliki broj adresata
– mali izravni učinak i veliki broj adresata.
Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:
Iz Prethodne procjene u Procjenu učinaka propisa:
Izravni učinci
neznatan
mali
veliki
Adresati
neznatan
mali
veliki
5.5.
UTVRĐIVANJE UČINAKA NA ZAŠTITU OKOLIŠA
Vrsta izravnih učinaka
Mjerilo učinka
Utvrdite učinak na:
Neznatan
Mali
Veliki
Da/Ne
Da/Ne
Da/Ne
5.5.1.
Utjecaj na klimu
Ne
Ne
Ne
5.5.2.
Kvaliteta i korištenje zraka, vode i tla
Ne
Ne
Ne
5.5.3.
Korištenje energije
Ne
Ne
Ne
5.5.4.
Korištenje obnovljivih i neobnovljivih izvora energije
Ne
Ne
Ne
5.5.5.
Bioraznolikost biljnog i životinjskog svijeta
Ne
Ne
Ne
5.5.6.
Gospodarenje otpadom i/ili recikliranje
Ne
Ne
Ne
5.5.7.
Rizik onečišćenja od industrijskih pogona po bilo kojoj osnovi
Ne
Ne
Ne
5.5.8.
Zaštita od utjecaja genetski modificiranih organizama
Ne
Ne
Ne
5.5.9.
Zaštita od utjecaja kemikalija
Ne
Ne
Ne
5.5.10.
Drugi očekivani izravni učinak:
Ne
Ne
Ne
5.5.11.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.5.1. do 5.5.10.:
Nema izravnih učinaka na zaštitu okoliša.
Utvrdite veličinu adresata:
5.5.12.
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge
Ne
Ne
Ne
5.5.13.
Srednji i veliki poduzetnici
Ne
Ne
Ne
5.5.14.
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva
Ne
Ne
Ne
5.5.15.
Radnici i/ili umirovljenici
Ne
Ne
Ne
5.5.16.
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači
Ne
Ne
Ne
5.5.17.
Hrvatski branitelji
Ne
Ne
Ne
5.5.18.
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama
Ne
Ne
Ne
5.5.19.
Udruge i/ili zaklade
Ne
Ne
Ne
5.5.20.
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima
Ne
Ne
Ne
5.5.21.
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave
Ne
Ne
Ne
5.5.22.
Drugi utvrđeni adresati:
Ne
Ne
Ne
5.5.23.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.5.12. do 5.5.22.
Nema izravnih učinaka na zaštitu okoliša.
5.5.24.
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE UČINAKA NA ZAŠTITU OKOLIŠA:
Da li je utvrđena barem jedna kombinacija:
– veliki izravni učinak i mali broj adresata
– veliki izravni učinak i veliki broj adresata
– mali izravni učinak i veliki broj adresata.
Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:
Iz Prethodne procjene u Procjenu učinaka propisa:
Izravni učinci
neznatan
mali
veliki
Adresati
neznatan
mali
veliki
5.6.
UTVRĐIVANJE UČINAKA NA ZAŠTITU LJUDSKIH PRAVA
Vrsta izravnih učinaka
Mjerilo učinka
Utvrdite učinak na:
Neznatan
Mali
Veliki
Da/Ne
Da/Ne
Da/Ne
5.6.1.
Ravnopravnost spolova u smislu jednakog statusa, jednake mogućnosti za ostvarivanje svih prava, kao i jednaku korist od ostvarenih rezultata
Ne
Ne
Ne
5.6.2.
Pravo na jednaki tretman i prilike osobito u dijelu ostvarivanja materijalnih prava, zapošljavanja, rada i drugih Ustavom Republike Hrvatske zajamčenih prava
Ne
Ne
Ne
5.6.3.
Povreda prava na slobodu kretanja u Republici Hrvatskoj odnosno u drugim zemljama članicama Europske unije
Ne
Ne
Ne
5.6.4.
Izravna ili neizravna diskriminacija po bilo kojoj osnovi
Ne
Ne
Ne
5.6.5.
Povreda prava na privatnost
Ne
Ne
Ne
5.6.6.
Ostvarivanje pravne zaštite, pristup sudu i pravo na besplatnu pravnu pomoć
Ne
Ne
Ne
5.6.7.
Pravo na međunarodnu zaštitu, privremenu zaštitu i postupanje s tim u vezi
Ne
Ne
Ne
5.6.8.
Pravo na pristup informacijama
Ne
Ne
Ne
5.6.9.
Drugi očekivani izravni učinak:
Pravo djeteta na posebnu zaštitu potrebnu za njihovu dobrobit i pravo na život u poticajnom i pozitivnom obiteljskom okruženju
Ne
Ne
Da
5.6.10.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.6.1. do 5.6.9.:
Nacrtom prijedloga Zakona utječe se na pravo djeteta na posebnu zaštitu potrebnu za njihovu dobrobit i pravo na život u poticajnom i pozitivnom obiteljskom okruženju.
Utvrdite veličinu adresata:
5.6.12.
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge
Ne
Ne
Ne
5.6.13.
Srednji i veliki poduzetnici
Ne
Ne
Ne
5.6.14.
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva
Ne
Ne
Ne
5.6.15.
Radnici i/ili umirovljenici
Ne
Ne
Ne
5.6.16.
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači
Ne
Ne
Ne
5.6.17.
Hrvatski branitelji
Ne
Ne
Ne
5.6.18.
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama
Ne
Ne
Da
5.6.19.
Udruge i/ili zaklade
Ne
Ne
Ne
5.6.20.
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima
Ne
Ne
Ne
5.6.21.
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave
Ne
Ne
Ne
5.6.22.
Drugi utvrđeni adresati:
Ne
Ne
Ne
5.6.23.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.6.12. do 5.6.23.
Smještaj u udomiteljsku obitelj ima učinak na socijalno osjetljive skupine uključivanjem korisnika u obiteljsko okruženje i život zajednice.
5.6.24.
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE UČINAKA NA ZAŠTITU LJUDSKIH PRAVA:
Da li je utvrđena barem jedna kombinacija:
– veliki izravni učinak i mali broj adresata
– veliki izravni učinak i veliki broj adresata
– mali izravni učinak i veliki broj adresata.
Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:
Iz Prethodne procjene u Procjenu učinaka propisa:
Izravni učinci
neznatan
mali
veliki
Adresati
neznatan
mali
veliki
DA
Komentirate u ime: Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike
6. PRETHODNI TEST MALOG I SREDNJEG PODUZETNIŠTVA (PRETHODNI MSP TEST)
6.
Prethodni test malog i srednjeg poduzetništva (Prethodni MSP test)
Ako je na dva pitanja od pitanja pod rednim brojevima od 6.1. do 6.4.. iz Prethodnog testa malog i srednjeg poduzetništva (Prethodni MSP test) odgovoreno »DA«, obvezna je provedba procjene učinaka propisa na malo gospodarstvo izradom MSP testa u okviru Iskaza o procjeni učinaka propisa.
Odgovorite sa »DA« ili »NE«, uz obvezni opis sljedećih učinaka:
DA
NE
6.1.
Da li će propis imati učinke na određeni broj malih i srednjih poduzetnika kroz administrativne troškove provedbe postupaka ukoliko se za poduzetnike propisuju jednokratne ili periodične administrativne obveze a koje bi značile trošak vremena za obavljanje pojedinih administrativnih radnji za ispunjavanje propisanih zahtjeva, plaćanje naknada i davanja?
NE
Obrazloženje:
6.2.
Da li će propis imati učinke na tržišnu konkurenciju i konkurentnost unutarnjeg tržišta EU u smislu prepreka slobodi tržišne konkurencije?
NE
Obrazloženje:
6.3.
Da li propis uvodi naknade i davanja koje će imati učinke na financijske rezultate poslovanja poduzetnika te da li postoji trošak prilagodbe zbog primjene propisa?
NE
Obrazloženje:
6.4.
Da li će propis imati posebne učinke na mikro poduzetnike?
NE
Obrazloženje:
6.5.
Ako predložena normativna inicijativa nema učinke navedene pod pitanjima 6.1. do 6.4., navedite obrazloženje u prilog izjavi o nepostojanju učinka na male i srednje poduzetnike.
Obrazloženje:
Nacrtom prijedloga Zakona ne uređuje se područje poduzetništva pa tako ni nikakve obveze i troškovi za male i srednje poduzetnike.
Komentirate u ime: Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike
7. UTVRĐIVANJE POTREBE ZA PROVOĐENJEM SCM METODOLOGIJE
7.
Utvrđivanje potrebe za provođenjem SCM metodologije
Ako je odgovor na pitanje pod rednim brojem 6.1. „DA“, iz Prethodnog MSP testa potrebno je uz Obrazac prethodne procjene priložiti pravilno ispunjenu Standard Cost Model (SCM) tablicu s procjenom mogućeg administrativnog troška za svaku propisanu obvezu i zahtjev (SCM kalkulator).
SCM kalkulator ispunjava se sukladno uputama u standardiziranom obrascu u kojem se nalazi formula izračuna i sukladno jedinstvenim nacionalnim smjernicama uređenim kroz SCM priručnik.
SCM kalkulator dostupan je na stranici: http://www.mingo.hr/page/standard-cost-model
Komentirate u ime: Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike
8. SAŽETAK REZULTATA PRETHODNE PROCJENE
8.
SAŽETAK REZULTATA PRETHODNE PROCJENE
Ako je utvrđena barem jedna kombinacija:
–veliki izravni učinak i mali broj adresata,
–veliki izravni učinak i veliki broj adresata,
–mali izravni učinak i veliki broj adresata,
u odnosu na svaki pojedini izravni učinak, stručni nositelj obvezno pristupa daljnjoj procjeni učinaka propisa izradom Iskaza o procjeni učinaka propisa. Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“ kod odgovarajućeg izravnog učinka.
Ako je utvrđena potreba za provođenjem procjene učinaka propisa na malog gospodarstvo, stručni nositelj obvezno pristupa daljnjoj procjeni učinaka izradom MSP testa u okviru Iskaza o procjeni učinaka propisa.
Procjena učinaka propisa
Potreba za PUP
Utvrđena potreba za provedbom daljnje procjene učinaka propisa
DA
NE
8.1.
Procjena gospodarskih učinaka iz točke 5.1.
NE
8.2.
Procjena učinaka na tržišno natjecanje iz točke 5.2.
NE
8.3.
Procjena socijalnih učinaka iz točke 5.3.
DA
8.4.
Procjena učinaka na rad i tržište rada iz točke 5.4.
NE
8.5.
Procjena učinaka na zaštitu okoliša iz točke 5.5.
NE
8.6.
Procjena učinaka na zaštitu ljudskih prava iz točke 5.6.
DA
MSP test
Potreba za MSP test
8.7.
Utvrđena potreba za provođenjem procjene učinaka propisa na malo gospodarstvo (MSP test)
DA
NE
8.8.
Provođenje MSP testa
NE
8.9.
Provođenje SCM metodologije
NE
Komentirate u ime: Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike
9. PRILOZI
9.
PRILOZI
Komentirate u ime: Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike
10. POTPIS ČELNIKA TIJELA
10.
POTPIS ČELNIKA TIJELA
Potpis: ministar Josip Aladrović
Datum: 30. travanj 2021. godine
Komentirate u ime: Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike
11. ODGOVARAJUĆA PRIMJENA OVOGA OBRASCA U SLUČAJU PROVEDBE ČLANKA 18. STAVKA 2. ZAKONA O PROCJENI UČINAKA PROPISA ("NARODNE NOVINE", BROJ 44/17)
11.
Odgovarajuća primjena ovoga Obrasca u slučaju provedbe članka 18. stavka 2. Zakona o procjeni učinaka propisa ("Narodne novine", broj 44/17)
/
Komentirate u ime: Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike