Program sufinanciranja ukrcaja vježbenika palube, stroja i elektrotehnike na brodove u međunarodnoj i nacionalnoj plovidbi za razdoblje od 2021. do 2024. godine
I. UVODNO:
Vlada Republike Hrvatske od 2015. godine – kroz primjenu dva Programa sufinanciranja ukrcaja vježbenika palube, stroja i elektrotehnike na brodove u međunarodnoj i nacionalnoj plovidbi, koji su se Programi odnosili na razdoblje od 2015. do 2016. godine i razdoblje od 2017. do 2020. godine1 – kontinuirano pomaže učenicima i studentima pomorskih škola i fakulteta u pronalasku plovidbene prakse čije je pohađanje obvezatno u svrhu stjecanja časničkih zvanja u pomorstvu.
Nakon završenog formalnog dijela obrazovanja, a prije ulaska u svijet rada, za stjecanje stručne pomorske kvalifikacije, uz teorijsku, potrebno je zadovoljiti i praktičnu komponentu osposobljenosti, koju budući pomorci stječu upravo pohađanjem obvezatne plovidbene prakse.
Međunarodnom konvencijom o standardima za obuku, izdavanje potvrda i vršenje brodske straže pomoraca, 1978., kako je izmijenjena i dopunjena (Narodne novine, Međunarodni ugovori, broj 1/92; u daljnjem tekstu: STCW Konvencija) te Pravilnikom o zvanjima i svjedodžbama o osposobljenosti pomoraca (Narodne novine, broj 130/13, 45/14, 124/15, 72/16 i 69/18; u daljnjem tekstu: Pravilnik o zvanjima i svjedodžbama) propisano je kako glavni uvjet za stjecanje časničkih zvanja u pomorstvu podrazumijeva, u pravilu, 12 mjeseci plovidbene službe u svojstvu vježbenika palube, vježbenika stroja ili vježbenika elektrotehnike prema unaprijed definiranim programima, od kojih najmanje šest mjeseci mora biti odrađeno na brodovima u međunarodnoj plovidbi.
Vlada Republike Hrvatske je još 2015. godine detektirala kako u Republici Hrvatskoj, velik broj osoba koje završe formalan dio obrazovanja pri pomorskim školama i fakultetima, ne može ispuniti taj nužan preduvjet vježbeničke prakse potrebne za ulazak u svijet rada zbog snažne konkurencije „jeftine“ pomoračke radne snage iz trećih država.
Navedeno dugoročno može imati štetne posljedice po hrvatsko gospodarstvo u vidu smanjenja broja kvalificiranih i osposobljenih pomoraca kojih Republika Hrvatska trenutno broji oko 22.000,00, a koji u međunarodnoj plovidbi uprihođuju više od 3.000.000.000,00 kuna godišnje od čega gotovo 90 posto prihoda troše u Republici Hrvatskoj te kroz razne namete na potrošnju, u državni proračun Republike Hrvatske, okvirno godišnje uplaćuju iznos veći od 1.000.000.000,00 kuna.
Slijedom navedenog, Vlada Republike Hrvatske nastavlja snažno motivirati hrvatske učenike i studente na izbor pomorskih zanimanja te stoga, pored programa stipendiranja učenika i studenata pomorskih škola i fakulteta koji provodi ministarstvo nadležno za poslove pomorstva (u daljnjem tekstu: Ministarstvo), nastavlja i s poticanjem obvezatnog vježbeničkog staža te donosi novi Program sufinanciranja ukrcaja vježbenika palube, stroja i elektrotehnike na brodove u međunarodnoj i nacionalnoj plovidbi za razdoblje od 2021. do 2024. godine.
1Program sufinanciranja ukrcaja vježbenika palube, stroja i elektrotehnike na brodove u međunarodnoj i nacionalnoj plovidbi za 2015. i 2016. godinu, Vlada Republike Hrvatske donijela je na sjednici održanoj dana 17. prosinca 2014. godine, dok je Program sufinanciranja ukrcaja vježbenika palube, stroja i elektrotehnike na brodove u međunarodnoj i nacionalnoj plovidbi za razdoblje od 2017. do 2020.godine, Vlada Republike Hrvatske donijela na sjednici održanoj dana 4. kolovoza 2017. godine.
II. OCJENA STANJA:
90 % vanjske trgovine i 40 % unutarnje trgovine Europske unije odvija se morskim putem.2
Školovan i stručan kadar te snažan know-how u pomorskim zanimanjima, kompetitivna je prednost u pomorstvu na čijem razvoju želi raditi ne samo Republika Hrvatska, već i cijela Europska unija pa je održavanje i poboljšanje stručnih znanja europskih pomoraca te zaštita i promicanje zapošljavanja europskih, u odnosu na pomorce iz trećih država, zajednički cilj svih država članica Europske unije.
Snažan poticaj mladom pomorskom kadru potreban je obzirom da su se uslijed dugotrajne svjetske krize u pomorstvu koja je započela i traje još od 2008. godine; kao glavni davatelji radne snage sa svojom niskom cijenom rada istaknule treće države poput Filipina, Indije, Rusije i Ukrajine koje i danas imaju primat u strukturi ukupnog svjetskog pomorskog kadra.
Pandemija virusa COVID-19 dodatno je utjecala na teškoće u pomorstvu i otežala ukrcaj svim članovima posade, bilo već kvalificiranim pomorcima, bilo vježbenicima palube, stroja i elektrotehnike čiji je ukrcaj, dodatno otežan u okolnostima pandemije obzirom da vježbenici nisu kategorija radnika na brodu koja ulazi u minimum posade potrebne za sigurno upravljanje brodom već se radi o nekvalificiranoj radnoj snazi koja zahtijeva mentorski nadzor i rad pa se u ovim otežanim okolnosti poslovanja brodari još teže odlučuju na njihovoj ukrcaj.
Dodatno, prema podacima s kojima raspolaže Ministarstvo, u hrvatskim pomorskim školama godišnje maturira oko 300 nautičara i strojara, dok na pomorskim fakultetima diplomira oko 200 studenata istog usmjerenja. Takav godišnji broj novih, mladih pomoraca nadilazi potrebe hrvatskih brodara, međutim, pomorci se, prirode svog posla radi; i obrazuju zbog rada u međunarodnim okolnostima i vodama diljem svijeta koje uz hrvatske, održavaju i drugi brodari u čemu se najbolje odražava međunarodnopravni karakter čitavog pomorstva koje čini neizostavan dio međunarodne trgovine.
Slijedom svega naprijed navedenog, Vlada Republike Hrvatske je i u prethodnim razdobljima kroz programe sufinanciranja ukrcaja vježbenika palube, stroja i elektrotehnike na brodove u međunarodnoj i nacionalnoj plovidbi snažno podupirala ukrcaj hrvatskih vježbenika na pomorske brodove što je rezultiralo izrazito pozitivnim učinkom na pomorsko tržište rada, obzirom su hrvatski brodari zbog provedbe navedenih, povećali broj ukrcaja vježbenika palube, stroja i elektrotehnike – hrvatskih rezidenata (u daljnjem tekstu: hrvatski vježbenici), gotovo do maksimuma kapaciteta, dok se ukrcaj istih putem drugih brodara u međunarodnoj plovidbi uspješno sufinancirao sukladno odredbama Pravilnika o pokriću troškova plaća i doprinosa vježbenika („Narodne novine“, broj 97/19).
Ovim Programom Vlada Republike Hrvatske nastavlja snažno motivirati hrvatske vježbenike u obavljanju plovidbene službe koja predstavlja preduvjet za stjecanje časničkih zvanja u pomorstvu te čini obvezatan dio njihova školovanja; te pravne sigurnosti radi, objedinjuje postojeće sustave subvencioniranja ukrcaja hrvatskih vježbenika, u jedan jedinstven i transparentan sustav subvencioniranja vježbeničkog staža u pomorstvu.
Nadalje, prosječan trošak ukrcaja vježbenika na brod u međunarodnoj plovidbi iznosi od 2.550,00 USD do 2.800,00 USD u okolnostima pandemije virusa COVID-19, odnosno od 16.065,00 kuna do 17.640,00 kuna po vježbeniku mjesečno, dakle, između 535,00 i 588,00 kuna dnevno.3 Troškovi ukrcaja vježbenika, uključuju troškove plaće, hranarine, mentorskog rada, osiguranja, zaštitne odjeće i putovanja do i sa broda.
Ovim Programom osigurat će se sufinanciranje dijela naprijed opisanih ukupnih troškova ukrcaja hrvatskih vježbenika palube, stroja i elektrotehnike i to na brodovima brodara koji viju zastave država članica Europske unije4 čime se osigurava visoka kvaliteta obvezatne vježbeničke obuke i razvoj školovanog i stručnog kadra u pomorskim zanimanjima obzirom se na istim brodovima primjenjuju europski, visoko razvijeni standardi sigurnosti plovidbe, zaštite života i rada na brodu.
Motiviranjem obavljanja vježbeničkog staža koji predstavlja završetak obrazovnog procesa pomoraca prije prvog ulaska u svijet rada, Republika Hrvatska će doprinijeti razvoju časničkih zvanja u pomorstvu, olakšati pristup njihovom prvom zaposlenju te pridonijeti rastu broja novih, potpuno kvalificiranih hrvatskih pomoraca, spremnih i osposobljenih za ulazak u svijet rada.
3Prema statistici hrvatskih brodara.
4Samo iznimno i na brodovima koji viju zastave trećih država, ako je isto opravdano objektivnim kriterijima, kao što je nedostatak slobodnih mjesta na brodovima država članica Europske unije, sukladno odredbama Komunikacije Komisije C (2004) 43 – Smjernice Zajednice o državnim potporama za pomorski promet (SL C 13, 17.1.2004.).
III. PRAVNI OKVIR:
Prema Komunikaciji Komisije C (2004) 43 – Smjernice Zajednice o državnim potporama za pomorski promet (SL C 13, 17.1.2004.) (u daljnjem tekstu: Smjernice), potpore za obučavanje pomoraca, ne smatraju se državnim potporama.
Sukladno točki 7. odlomku 2. Smjernica, programi kojima država podupire obučavanje pomoraca ne smatraju se potporama zbog svoje općenite prirode (bilo stručne bilo akademske).
Temeljem ovog Programa, subvencije se dodjeljuju isključivo u svrhu podupiranja školovanja pomoraca kroz subvencioniranje njihove vježbeničke prakse odnosno praktičnog dijela njihova obrazovnog procesa koji čini obvezatan dio školovanja u svrhu stjecanja svjedodžbi o osposobljenosti pomorca te koja je praksa ključan preduvjet, uz završen teorijski dio formalnog obrazovanja (srednjoškolskog ili visokoškolskog), za stjecanje pune kompetentnosti za rad na brodu bez koje nije moguće pristupiti tržištu rada pomoraca i ishoditi svjedodžbe o osposobljenosti.
Program se odnosi na subvencioniranje obveznog dijela školovanja pomoraca te se njime motivira obavljanje stručne prakse u svrhu stjecanja praktične komponente obrazovanja bez koje pomorac ne može konkurirati na tržištu rada.
IV. CILJEVI PROGRAMA:
Slijedom svega naprijed navedenog, ciljevi ovog Programa su kako slijede:
1.stvaranje motivirajućih uvjeta za izbor pomorskih zanimanja
2.pomoćhrvatskimpomorcima pri završetkuobrazovnogprocesakojije preduvjet za stjecanje časničkihzvanja u pomorstvu
3.poticaj brodarima na ukrcaj hrvatskih vježbenika
4.smanjenje nezaposlenosti u RepubliciHrvatskoj; i posljedično
5. povećanje prihoda u državnom proračunu Republike Hrvatske.
V. KRITERIJI ZA SUDJELOVANJE:
a) Korisnik subvencije (nositelj prava na apliciranja za subvencioniranje temeljem ovog Programa):
Korisnik subvencije je brodar koji ukrcava hrvatske vježbenike na brodove koji plove pod zastavama država članica Europske unije, a samo iznimno i na brodove koji plove pod zastavama trećih država ako je isto opravdano objektivnim kriterijima, kao što je nedostatak slobodnih mjesta na brodovima država članica Europske unije.
b) Karakteristike vježbenika na kojeg se subvencija odnosi (dalje u tekstu: „hrvatski vježbenik“):
Hrvatski vježbenik je fizička osoba koja u Republici Hrvatskoj ima prebivalište odnosno uobičajeno boravište (rezident) i član je posade koji sudjeluje u izobrazbi na brodu u međunarodnoj ili nacionalnoj plovidbi, koji brod plovi pod zastavom države članice Europske unije, odnosno iznimno i treće države, a radi stjecanja časničkog zvanja u službi palube, stroja ili elektrotehnike sukladno odredbama STCW Konvencije te Pravilnika o zvanjima i svjedodžbama te koji nije obuhvaćen ispunjavanjem propisanih obveza brodara koji sudjeluje u hrvatskom, odnosno sustavu poreza po tonaži broda druge države članice Europske unije ili nekom drugom subvencijom ili mjerom potpore.
c) Karakteristike broda na koji je hrvatski vježbenik ukrcan:
Sufinancira se ukrcaj hrvatskog vježbenika na brodovima koji plove pod zastavama država članica Europske unije, a samo iznimno subvencioniranje vježbeničkog staža može se ostvariti i na brodovima koji plove pod zastavama trećih država ako je isto opravdano objektivnim kriterijima, kao što je nedostatak slobodnih mjesta na brodovima država članica Europske unije.
Vježbenički staž se subvencionira u trajanju do 12 mjeseci na brodovima od 500 bruto tona (u daljnjem tekstu: BT) ili većim u međunarodnoj plovidbi, odnosno u trajanju do šest mjeseci na brodovima od 500 BT ili većim u nacionalnoj plovidbi na području Republike Hrvatske i to isključivo kod onog brodara u nacionalnoj plovidbi koji tom istom vježbeniku osigurava obavljanja i drugog dijela vježbeničkog staža (do punog trajanja) u međunarodnoj plovidbi.
d) Troškovi brodara koji su prihvatljivi za sufinanciranje temeljem ovog Programa:
Vrsta troškova obuhvaćenih subvencijom iz ovog Programa u potpunosti slijedi kriterije iz Smjernica pa tako subvencije za ukrcaj hrvatskih vježbenika palube, stroja i elektrotehnike, temeljem ovog Programa, mogu obuhvaćati i do 100 posto prihvatljivih troškova ukrcaja pod uvjetom da vježbenici nisu aktivni, već pomoćni članovi posade i da se usavršavanje odvija na brodovima koji su upisani u registre država članica Europske unije, a samo iznimno i na brodovima trećih država.
Prihvatljivi troškovi, između ostalih, obuhvaćaju troškove plaće, polaznog i povratnog putovanja, troškove mentorskog rada, hranarine, troškove materijala i robe te amortizacije materijala i potrošne robe izravno povezane s obavljanjem vježbeničkoga staža koji se sufinancira temeljem ovog Programa.
VI. POSTUPAK DODJELE SUBVENCIJE:
a) Postupak dodjele:
Ministarstvo svake kalendarske godine najkasnije do 01. ožujka5, na svojim mrežnim stranicama objavljuje Poziv za dostavu prijava za sudjelovanje brodara u Programu sufinanciranja ukrcaja vježbenika palube, stroja i elektrotehnike na brodovima u međunarodnoj i nacionalnoj plovidbi (u daljnjem tekstu: Poziv).
Pozivom se podrobnije uređuju uvjeti sudjelovanja, podaci i dokazi koje je, u svrhu sudjelovanja u sustavu sufinanciranja temeljem ovog Programa brodar dužan dostaviti, ukupan broj dana plovidbe hrvatskih vježbenika za koji će na brodovima u međunarodnoj i nacionalnoj plovidbi Ministarstvo sudjelovati u sufinanciranju temeljem odredbi ovog Programa i okviran dnevni iznos takvog sufinanciranja, a sve u okviru raspoloživih financijskih sredstava planiranih u svrhu dodjele ove subvencije u državnom proračunu Republike Hrvatske za tu kalendarsku godinu.
Pravo podnošenja prijave temeljem Poziva imaju svi brodari kako su definirani točkom V.a ovog Programa, u roku od 15 dana od dana objave Poziva.
Prijavom brodar dostavlja sve tražene podatke i dokaze iz Poziva, a naročito podatak o broju planiranih dana plovidbe hrvatskih vježbenika na brodovima kako su definirani točkom V.c ovog Programa, a tijekom kalendarske godine u kojoj je Poziv objavljen, koji broj može uključivati i dane plovidbe hrvatskih vježbenika koji su već bili ukrcani na brod nakon dodjele sredstava po Programu iz prethodne godine, a prije dana raspisivanja novog Poziva te koji nisu obuhvaćeni drugim oblikom subvencije ili potpore (u daljnjem tekstu: planirani dani plovidbe).
Uz prijavu planiranih dana plovidbe, brodar je dužan dostaviti i ukupan broj dana plovidbe hrvatskih vježbenika koje je ukrcao u kalendarskoj godini koja prethodi godini Poziva kao i ukupan broj dana plovidbe svih vježbenika (uključujući i hrvatske) koje je ukrcao u kalendarskoj godini koja prethodi godini Poziva.
Temeljem dostavljenih podataka o broju dana plovidbe hrvatskih vježbenika u kalendarskoj godini koja prethodi godini Poziva i broju dana plovidbe svih vježbenika u kalendarskoj godini koja prethodi godini Poziva, Ministarstvo, za svakog pojedinog brodara, utvrđuje Koeficijent6 temeljem kojeg rangira brodare.
5 Iznimno, u 2021. godini, Poziv će biti objavljen nakon donošenja Programa.
6Koeficijent je količnik dobiven matematičkom operacijom dijeljenja broja dana plovidbe svih hrvatskih vježbenika u kalendarskoj godini koja prethodi godini Poziva i broja dana plovidbe svih vježbenika na brodovima tog brodara u kalendarskoj godini koja prethodi godini Poziva, a za svakog pojedinog brodara. Koeficijent minimalno iznosi 0,0 a maksimalno 1,0.
Ministarstvo utvrđuje maksimalan broj dana plovidbe hrvatskih vježbenika za koji garantira sufinanciranje u godini Poziva na način da, između planiranog broja dana plovidbe i ukupnog broja dana plovidbe hrvatskih vježbenika u prethodnoj kalendarskoj godini svakog pojedinog brodara, izabere manji broj, koji množi (matematička operacija množenja) s Koeficijentom. Na taj način dobiveni broj zaokružuje se na cijeli broj i kao takav predstavlja maksimalan broj dana plovidbe hrvatskih vježbenika za koji Ministarstvo garantira da će sufinancirati svakom pojedinom brodaru ako se ti dani i ostvare u godini Poziva.
U skladu s navedenim kriterijima, u roku od 30 dana od dana objave Poziva, Ministarstvo na svojim mrežnim stranicama objavljuje listu brodara i maksimalan broj dana plovidbe hrvatskih vježbenika za koji garantira sufinanciranje po pojedinom brodaru u okviru raspoloživih financijskih sredstava planiranih u svrhu dodjele ove subvencije u državnom proračunu Republike Hrvatske za tu kalendarsku godinu.
Brodari najkasnije do 15. listopada kalendarske godine u kojoj je objavljen i Poziv, Ministarstvu dostavljaju popis hrvatskih vježbenika i pripadajućih im dana plovidbe koji su zaista i ostvareni u godini objave Poziva, a za koji traže sufinanciranje.
Ministarstvo neće sudjelovati u sufinanciranju troškova ukrcaja hrvatskih vježbenika onog brodara koji do isteka naprijed opisanog roka (15. listopada kalendarske godine u kojoj je bio objavljen i Poziv) ne dostavi podatke o stvarno ostvarenim danima plovidbe hrvatskih vježbenika u godini Poziva.
Ukoliko je broj stvarno ostvarenih dana plovidbe hrvatskih vježbenika u godini Poziva manji od maksimalnog broja dana plovidbe hrvatskih vježbenika za koji je brodaru Ministarstvo garantiralo sufinanciranje za tu godinu, Ministarstvo brodaru isplaćuje subvenciju samo za onaj broj dana plovidbe koji je zaista i ostvaren.
Ukoliko je broj stvarno ostvarenih dana plovidbe hrvatskih vježbenika u godini Poziva veći od maksimalnog broja dana plovidbe hrvatskih vježbenika za koji je brodaru Ministarstvo garantiralo sufinanciranje za tu godinu, Ministarstvo brodaru isplaćuje subvenciju samo za onaj broj dana plovidbe za koji je garantiralo sufinanciranje.
Također, ako Ministarstvo uvidom u podatke o stvarno ostvarenim danima plovidbe hrvatskih vježbenika u godini Poziva po pojedinom brodaru, utvrdi da raspoloživa financijska sredstava planirana u svrhu dodjele ove subvencije u državnom proračunu Republike Hrvatske za tu kalendarsku godinu, neće biti utrošena u potpunosti, onim brodarima čiji Koeficijent je veći od 0.75; a radi stimuliranja brodara koji su ukrcali najveći broj hrvatskih vježbenika; razmjerno se povećava dnevni iznos sufinanciranja na način da sva planirana proračunska sredstva za tu godinu budu utrošena. Pritom dnevni iznos sufinanciranja ne smije biti veći od dnevnog troška tog brodara za vježbenika, sukladno odredbama točke V.d ovog Programa.
Ako, pak, Ministarstvo, uvidom u podatke o stvarno ostvarenim danima plovidbe hrvatskih vježbenika u godini Poziva, utvrdi da raspoloživa financijska sredstava planirana u svrhu dodjele ove subvencije u državnom proračunu Republike Hrvatske za tu kalendarsku godinu, nisu dostatna za sufinanciranje svih brodara u planiranom okvirom dnevnom iznosu sufinanciranja po ukrcanom vježbeniku – brodarima čiji je Koeficijent manji od 0.50, dnevni iznos sufinanciranja razmjerno će se umanjiti.
Ministarstvo isplate vrši samo za vježbenički staž koje je zaista i odrađen, i to po izvršenom uvidu u podatke koje mu dostavi brodar te po uvidu u CIMIS bazu podataka o ukrcaju/iskrcaju vježbenika i ovjerenom vježbeničkom dnevniku.
Prije isplate subvencije, Ministarstvo sa svakim pojedinim brodarom sklapa ugovor o sufinanciranju.
Brodar za kojeg Ministarstvo utvrdi zlouporabu u postupku sufinanciranja vježbeničkog staža temeljem ovog Programa, ne može sudjelovati u sljedeće dvije godine provedbe ovog Programa.
b) Iznos subvencije:
Ukrcaj vježbenika se planira sufinancirati u okviru raspoloživih proračunskih sredstava za svaku godinu Programa, a najmanje u procijenjenom iznosu od 130,00 kuna po ukrcanom vježbeniku dnevno za vježbenički staž na brodu u međunarodnoj plovidbi, odnosno u iznosu od 65,00 kuna dnevno za vježbenički staž na brodu u nacionalnoj plovidbi.
Preostali iznos troškova ukrcaja hrvatskih vježbenika, snose brodari vlastitim sredstvima.
VII. SREDSTVA POTREBNA ZA PROVEDBU PROGRAMA:
Financijska sredstva subvencije planirana su u Državnom proračunu Republike Hrvatske za 2021. godinu i projekcijama za 2022. i 2023. godinu (Narodne novine, broj 135/20) namjenski za realizaciju Programa u navedenim godinama.
Financijska sredstva subvencije za prvu godinu provedbe Programa (2021. godina) planirana su u Državnom proračunu Republike Hrvatske na razdjelu 065 Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture, Glavi 05, aktivnosti A 754037 Sufinanciranje ukrcaja vježbenika na brodove u međunarodnoj i nacionalnoj plovidbi, kontu 3522 Subvencije trgovačkim društvima i zadrugama izvan javnog sektora na kojem je planiran iznos od 7.000.000,00 kuna.
Od navedenog iznosa, za provedbu ovog Programa u 2021. godini planira se iznos od 5.500.000,00 kuna, dok će preostali iznos biti utrošen za podmirenje preostalih nepodmirenih obveza po prethodnom Programu sufinanciranja ukrcaja vježbenika palube, stroja i elektrotehnike na brodove u međunarodnoj i nacionalnoj plovidbi za razdoblje od 2017. do 2020. godine.
U budućim godinama Programa (2022., 2023. i 2024. godina), sav planiran iznos od 7.000.000,00 kuna godišnje namjenski se planira za realizaciju Programa.
PRIJEDLOG
Na temelju članka 31. stavka 2. Zakona o Vladi Republike Hrvatske (Narodne novine, broj 150/11, 119/14, 93/16 i 116/18), Vlada Republike Hrvatske je na sjednici održanoj __________2021. godine donijela
ODLUKU
O PRIHVAĆANJU PROGRAMASUFINANCIRANJA UKRCAJA VJEŽBENIKA PALUBE, STROJA I ELEKTROTEHNIKE NA BRODOVE U MEĐUNARODNOJ I NACIONALNOJ PLOVIDBI ZA RAZDOBLJE OD 2021. DO 2024. GODINE
I.
Prihvaća se Program sufinanciranja ukrcaja vježbenika palube, stroja i elektrotehnike na brodove u međunarodnoj i nacionalnoj plovidbi za razdoblje od 2021. do 2024. godine u tekstu kojeg je Vladi Republike Hrvatske dostavilo Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture, aktom, KLASE:_____, URBROJA: _____ od dana______ 2021. godine.
II.
Sredstva za provedbu Programa iz točke 1. ove Odluke planirana su u Državnom proračunu Republike Hrvatske za 2021. godinu i projekcijama za 2022. i 2023. godinu na razdjelu 065 Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture, Glava 05, aktivnost A 754037 Sufinanciranje ukrcaja vježbenika na brodove u međunarodnoj i nacionalnoj plovidbi, konto 3522 Subvencije trgovačkim društvima i zadrugama izvan javnog sektora u iznosu od 5.500.000,00 kuna u 2021. godini te u iznosu od po 7.000.000,00 kuna u 2022. i 2023. godini, dok će sredstva u iznosu od 7.000.000,00 kuna za njegovu provedbu u 2024. biti osigurana u okviru limita ukupnih rashoda Ministarstva mora, prometa i infrastrukture koje će Vlada Republike Hrvatske utvrditi smjernicama ekonomske i fiskalne politike za razdoblje 2022. – 2024.
III.
Zadužuje se Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture da na razini proračunske godine provede postupak dodjele subvencije javnim prikupljanjem prijava zainteresiranih brodara sukladno uvjetima iz Poziva za javno prikupljanje prijava za sudjelovanje u Programu sufinanciranja ukrcaja vježbenika palube, stroja i elektrotehnike na brodove u međunarodnoj i nacionalnoj plovidbi za razdoblje od 2021. do 2024. godine.
IV.
Ova Odluka stupa na snagu danom donošenja.
P R E D S J E D N I K
mr.sc. Andrej Plenković
KLASA:
URBROJ:
Zagreb,_________2021.god.
OBRAZLOŽENJE
Republika Hrvatska od 2015. godine kontinuirano pomaže učenicima i studentima pomorskih škola i fakulteta u pronalasku plovidbene prakse čije je pohađanje obvezatno u svrhu stjecanja časničkih zvanja u pomorstvu.
Prihvaćanjem ovog Programa u tekstu kojeg je pripremilo Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture, Vlada Republike Hrvatske, na transparentniji način nastavlja snažno motivirati hrvatske vježbenike u obavljanju plovidbene službe koja predstavlja preduvjet za stjecanje časničkih zvanja u pomorstvu te čini obvezatan dio njihova školovanja, subvencioniranjem troškova njihova vježbeničkog ukrcaja na brodovima koji viju zastave država članica Europske unije po nediskriminatornoj osnovi čime se osigurava visoka kvaliteta obvezatne vježbeničke obuke i razvoj školovanog i stručnog kadra u pomorskim zanimanjima obzirom se na istim brodovima primjenjuju europski, visoko razvijeni standardi sigurnosti plovidbe, zaštite života i rada na brodu.
Sredstva za provedbu ovog Programa planirana su u Državnom proračunu Republike Hrvatske za 2021. godinu i projekcijama za 2022. i 2023. godinu te se slijedom navedenog, zadužuje resorno Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture da na razini proračunske godine, za vrijeme trajanja Programa, provede postupak dodjele subvencije javnim prikupljanjem prijava zainteresiranih brodara sukladno uvjetima iz ovog Programa.
Program sufinanciranja ukrcaja vježbenika palube, stroja i elektrotehnike na brodove u međunarodnoj i nacionalnoj plovidbi za razdoblje od 2021. do 2024. godine
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
I. UVODNO:
Vlada Republike Hrvatske od 2015. godine – kroz primjenu dva Programa sufinanciranja ukrcaja vježbenika palube, stroja i elektrotehnike na brodove u međunarodnoj i nacionalnoj plovidbi, koji su se Programi odnosili na razdoblje od 2015. do 2016. godine i razdoblje od 2017. do 2020. godine 1 – kontinuirano pomaže učenicima i studentima pomorskih škola i fakulteta u pronalasku plovidbene prakse čije je pohađanje obvezatno u svrhu stjecanja časničkih zvanja u pomorstvu.
Nakon završenog formalnog dijela obrazovanja, a prije ulaska u svijet rada, za stjecanje stručne pomorske kvalifikacije, uz teorijsku, potrebno je zadovoljiti i praktičnu komponentu osposobljenosti, koju budući pomorci stječu upravo pohađanjem obvezatne plovidbene prakse.
Međunarodnom konvencijom o standardima za obuku, izdavanje potvrda i vršenje brodske straže pomoraca, 1978., kako je izmijenjena i dopunjena (Narodne novine, Međunarodni ugovori, broj 1/92; u daljnjem tekstu: STCW Konvencija) te Pravilnikom o zvanjima i svjedodžbama o osposobljenosti pomoraca (Narodne novine, broj 130/13, 45/14, 124/15, 72/16 i 69/18; u daljnjem tekstu: Pravilnik o zvanjima i svjedodžbama) propisano je kako glavni uvjet za stjecanje časničkih zvanja u pomorstvu podrazumijeva, u pravilu, 12 mjeseci plovidbene službe u svojstvu vježbenika palube, vježbenika stroja ili vježbenika elektrotehnike prema unaprijed definiranim programima, od kojih najmanje šest mjeseci mora biti odrađeno na brodovima u međunarodnoj plovidbi.
Vlada Republike Hrvatske je još 2015. godine detektirala kako u Republici Hrvatskoj, velik broj osoba koje završe formalan dio obrazovanja pri pomorskim školama i fakultetima, ne može ispuniti taj nužan preduvjet vježbeničke prakse potrebne za ulazak u svijet rada zbog snažne konkurencije „jeftine“ pomoračke radne snage iz trećih država.
Navedeno dugoročno može imati štetne posljedice po hrvatsko gospodarstvo u vidu smanjenja broja kvalificiranih i osposobljenih pomoraca kojih Republika Hrvatska trenutno broji oko 22.000,00, a koji u međunarodnoj plovidbi uprihođuju više od 3.000.000.000,00 kuna godišnje od čega gotovo 90 posto prihoda troše u Republici Hrvatskoj te kroz razne namete na potrošnju, u državni proračun Republike Hrvatske, okvirno godišnje uplaćuju iznos veći od 1.000.000.000,00 kuna.
Slijedom navedenog, Vlada Republike Hrvatske nastavlja snažno motivirati hrvatske učenike i studente na izbor pomorskih zanimanja te stoga, pored programa stipendiranja učenika i studenata pomorskih škola i fakulteta koji provodi ministarstvo nadležno za poslove pomorstva (u daljnjem tekstu: Ministarstvo), nastavlja i s poticanjem obvezatnog vježbeničkog staža te donosi novi Program sufinanciranja ukrcaja vježbenika palube, stroja i elektrotehnike na brodove u međunarodnoj i nacionalnoj plovidbi za razdoblje od 2021. do 2024. godine.
1 Program sufinanciranja ukrcaja vježbenika palube, stroja i elektrotehnike na brodove u međunarodnoj i nacionalnoj plovidbi za 2015. i 2016. godinu, Vlada Republike Hrvatske donijela je na sjednici održanoj dana 17. prosinca 2014. godine, dok je Program sufinanciranja ukrcaja vježbenika palube, stroja i elektrotehnike na brodove u međunarodnoj i nacionalnoj plovidbi za razdoblje od 2017. do 2020.godine, Vlada Republike Hrvatske donijela na sjednici održanoj dana 4. kolovoza 2017. godine.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
II. OCJENA STANJA:
90 % vanjske trgovine i 40 % unutarnje trgovine Europske unije odvija se morskim putem. 2
Školovan i stručan kadar te snažan know-how u pomorskim zanimanjima, kompetitivna je prednost u pomorstvu na čijem razvoju želi raditi ne samo Republika Hrvatska, već i cijela Europska unija pa je održavanje i poboljšanje stručnih znanja europskih pomoraca te zaštita i promicanje zapošljavanja europskih, u odnosu na pomorce iz trećih država, zajednički cilj svih država članica Europske unije.
Snažan poticaj mladom pomorskom kadru potreban je obzirom da su se uslijed dugotrajne svjetske krize u pomorstvu koja je započela i traje još od 2008. godine; kao glavni davatelji radne snage sa svojom niskom cijenom rada istaknule treće države poput Filipina, Indije, Rusije i Ukrajine koje i danas imaju primat u strukturi ukupnog svjetskog pomorskog kadra.
Pandemija virusa COVID-19 dodatno je utjecala na teškoće u pomorstvu i otežala ukrcaj svim članovima posade, bilo već kvalificiranim pomorcima, bilo vježbenicima palube, stroja i elektrotehnike čiji je ukrcaj, dodatno otežan u okolnostima pandemije obzirom da vježbenici nisu kategorija radnika na brodu koja ulazi u minimum posade potrebne za sigurno upravljanje brodom već se radi o nekvalificiranoj radnoj snazi koja zahtijeva mentorski nadzor i rad pa se u ovim otežanim okolnosti poslovanja brodari još teže odlučuju na njihovoj ukrcaj.
Dodatno, prema podacima s kojima raspolaže Ministarstvo, u hrvatskim pomorskim školama godišnje maturira oko 300 nautičara i strojara, dok na pomorskim fakultetima diplomira oko 200 studenata istog usmjerenja. Takav godišnji broj novih, mladih pomoraca nadilazi potrebe hrvatskih brodara, međutim, pomorci se, prirode svog posla radi; i obrazuju zbog rada u međunarodnim okolnostima i vodama diljem svijeta koje uz hrvatske, održavaju i drugi brodari u čemu se najbolje odražava međunarodnopravni karakter čitavog pomorstva koje čini neizostavan dio međunarodne trgovine.
Slijedom svega naprijed navedenog, Vlada Republike Hrvatske je i u prethodnim razdobljima kroz programe sufinanciranja ukrcaja vježbenika palube, stroja i elektrotehnike na brodove u međunarodnoj i nacionalnoj plovidbi snažno podupirala ukrcaj hrvatskih vježbenika na pomorske brodove što je rezultiralo izrazito pozitivnim učinkom na pomorsko tržište rada, obzirom su hrvatski brodari zbog provedbe navedenih, povećali broj ukrcaja vježbenika palube, stroja i elektrotehnike – hrvatskih rezidenata (u daljnjem tekstu: hrvatski vježbenici), gotovo do maksimuma kapaciteta, dok se ukrcaj istih putem drugih brodara u međunarodnoj plovidbi uspješno sufinancirao sukladno odredbama Pravilnika o pokriću troškova plaća i doprinosa vježbenika („Narodne novine“, broj 97/19).
Ovim Programom Vlada Republike Hrvatske nastavlja snažno motivirati hrvatske vježbenike u obavljanju plovidbene službe koja predstavlja preduvjet za stjecanje časničkih zvanja u pomorstvu te čini obvezatan dio njihova školovanja; te pravne sigurnosti radi, objedinjuje postojeće sustave subvencioniranja ukrcaja hrvatskih vježbenika, u jedan jedinstven i transparentan sustav subvencioniranja vježbeničkog staža u pomorstvu.
2 https://eurlex.europa.eu/summary/chapter/maritime_affairs_and_fisheries.html?locale=hr&root_default=SUM_1_CODED%3D02 (od 08. lipnja 2021. godine)
Nadalje, prosječan trošak ukrcaja vježbenika na brod u međunarodnoj plovidbi iznosi od 2.550,00 USD do 2.800,00 USD u okolnostima pandemije virusa COVID-19, odnosno od 16.065,00 kuna do 17.640,00 kuna po vježbeniku mjesečno, dakle, između 535,00 i 588,00 kuna dnevno. 3 Troškovi ukrcaja vježbenika, uključuju troškove plaće, hranarine, mentorskog rada, osiguranja, zaštitne odjeće i putovanja do i sa broda.
Ovim Programom osigurat će se sufinanciranje dijela naprijed opisanih ukupnih troškova ukrcaja hrvatskih vježbenika palube, stroja i elektrotehnike i to na brodovima brodara koji viju zastave država članica Europske unije 4 čime se osigurava visoka kvaliteta obvezatne vježbeničke obuke i razvoj školovanog i stručnog kadra u pomorskim zanimanjima obzirom se na istim brodovima primjenjuju europski, visoko razvijeni standardi sigurnosti plovidbe, zaštite života i rada na brodu.
Motiviranjem obavljanja vježbeničkog staža koji predstavlja završetak obrazovnog procesa pomoraca prije prvog ulaska u svijet rada, Republika Hrvatska će doprinijeti razvoju časničkih zvanja u pomorstvu, olakšati pristup njihovom prvom zaposlenju te pridonijeti rastu broja novih, potpuno kvalificiranih hrvatskih pomoraca, spremnih i osposobljenih za ulazak u svijet rada.
3 Prema statistici hrvatskih brodara.
4 Samo iznimno i na brodovima koji viju zastave trećih država, ako je isto opravdano objektivnim kriterijima, kao što je nedostatak slobodnih mjesta na brodovima država članica Europske unije, sukladno odredbama Komunikacije Komisije C (2004) 43 – Smjernice Zajednice o državnim potporama za pomorski promet (SL C 13, 17.1.2004.).
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
III. PRAVNI OKVIR:
Prema Komunikaciji Komisije C (2004) 43 – Smjernice Zajednice o državnim potporama za pomorski promet (SL C 13, 17.1.2004.) (u daljnjem tekstu: Smjernice), potpore za obučavanje pomoraca, ne smatraju se državnim potporama.
Sukladno točki 7. odlomku 2. Smjernica, programi kojima država podupire obučavanje pomoraca ne smatraju se potporama zbog svoje općenite prirode (bilo stručne bilo akademske).
Temeljem ovog Programa, subvencije se dodjeljuju isključivo u svrhu podupiranja školovanja pomoraca kroz subvencioniranje njihove vježbeničke prakse odnosno praktičnog dijela njihova obrazovnog procesa koji čini obvezatan dio školovanja u svrhu stjecanja svjedodžbi o osposobljenosti pomorca te koja je praksa ključan preduvjet, uz završen teorijski dio formalnog obrazovanja (srednjoškolskog ili visokoškolskog), za stjecanje pune kompetentnosti za rad na brodu bez koje nije moguće pristupiti tržištu rada pomoraca i ishoditi svjedodžbe o osposobljenosti.
Program se odnosi na subvencioniranje obveznog dijela školovanja pomoraca te se njime motivira obavljanje stručne prakse u svrhu stjecanja praktične komponente obrazovanja bez koje pomorac ne može konkurirati na tržištu rada.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
IV. CILJEVI PROGRAMA:
Slijedom svega naprijed navedenog, ciljevi ovog Programa su kako slijede:
1. stvaranje motivirajućih uvjeta za izbor pomorskih zanimanja
2. pomoć hrvatskim pomorcima pri završetku obrazovnog procesa koji je preduvjet za stjecanje časničkih zvanja u pomorstvu
3. poticaj brodarima na ukrcaj hrvatskih vježbenika
4. smanjenje nezaposlenosti u Republici Hrvatskoj; i posljedično
5. povećanje prihoda u državnom proračunu Republike Hrvatske.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
V. KRITERIJI ZA SUDJELOVANJE:
a) Korisnik subvencije (nositelj prava na apliciranja za subvencioniranje temeljem ovog Programa):
Korisnik subvencije je brodar koji ukrcava hrvatske vježbenike na brodove koji plove pod zastavama država članica Europske unije, a samo iznimno i na brodove koji plove pod zastavama trećih država ako je isto opravdano objektivnim kriterijima, kao što je nedostatak slobodnih mjesta na brodovima država članica Europske unije.
b) Karakteristike vježbenika na kojeg se subvencija odnosi (dalje u tekstu: „hrvatski vježbenik“):
Hrvatski vježbenik je fizička osoba koja u Republici Hrvatskoj ima prebivalište odnosno uobičajeno boravište (rezident) i član je posade koji sudjeluje u izobrazbi na brodu u međunarodnoj ili nacionalnoj plovidbi, koji brod plovi pod zastavom države članice Europske unije, odnosno iznimno i treće države, a radi stjecanja časničkog zvanja u službi palube, stroja ili elektrotehnike sukladno odredbama STCW Konvencije te Pravilnika o zvanjima i svjedodžbama te koji nije obuhvaćen ispunjavanjem propisanih obveza brodara koji sudjeluje u hrvatskom, odnosno sustavu poreza po tonaži broda druge države članice Europske unije ili nekom drugom subvencijom ili mjerom potpore.
c) Karakteristike broda na koji je hrvatski vježbenik ukrcan:
Sufinancira se ukrcaj hrvatskog vježbenika na brodovima koji plove pod zastavama država članica Europske unije, a samo iznimno subvencioniranje vježbeničkog staža može se ostvariti i na brodovima koji plove pod zastavama trećih država ako je isto opravdano objektivnim kriterijima, kao što je nedostatak slobodnih mjesta na brodovima država članica Europske unije.
Vježbenički staž se subvencionira u trajanju do 12 mjeseci na brodovima od 500 bruto tona (u daljnjem tekstu: BT) ili većim u međunarodnoj plovidbi, odnosno u trajanju do šest mjeseci na brodovima od 500 BT ili većim u nacionalnoj plovidbi na području Republike Hrvatske i to isključivo kod onog brodara u nacionalnoj plovidbi koji tom istom vježbeniku osigurava obavljanja i drugog dijela vježbeničkog staža (do punog trajanja) u međunarodnoj plovidbi.
d) Troškovi brodara koji su prihvatljivi za sufinanciranje temeljem ovog Programa:
Vrsta troškova obuhvaćenih subvencijom iz ovog Programa u potpunosti slijedi kriterije iz Smjernica pa tako subvencije za ukrcaj hrvatskih vježbenika palube, stroja i elektrotehnike, temeljem ovog Programa, mogu obuhvaćati i do 100 posto prihvatljivih troškova ukrcaja pod uvjetom da vježbenici nisu aktivni, već pomoćni članovi posade i da se usavršavanje odvija na brodovima koji su upisani u registre država članica Europske unije, a samo iznimno i na brodovima trećih država.
Prihvatljivi troškovi, između ostalih, obuhvaćaju troškove plaće, polaznog i povratnog putovanja, troškove mentorskog rada, hranarine, troškove materijala i robe te amortizacije materijala i potrošne robe izravno povezane s obavljanjem vježbeničkoga staža koji se sufinancira temeljem ovog Programa.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
VI. POSTUPAK DODJELE SUBVENCIJE:
a) Postupak dodjele:
Ministarstvo svake kalendarske godine najkasnije do 01. ožujka 5 , na svojim mrežnim stranicama objavljuje Poziv za dostavu prijava za sudjelovanje brodara u Programu sufinanciranja ukrcaja vježbenika palube, stroja i elektrotehnike na brodovima u međunarodnoj i nacionalnoj plovidbi (u daljnjem tekstu: Poziv).
Pozivom se podrobnije uređuju uvjeti sudjelovanja, podaci i dokazi koje je, u svrhu sudjelovanja u sustavu sufinanciranja temeljem ovog Programa brodar dužan dostaviti, ukupan broj dana plovidbe hrvatskih vježbenika za koji će na brodovima u međunarodnoj i nacionalnoj plovidbi Ministarstvo sudjelovati u sufinanciranju temeljem odredbi ovog Programa i okviran dnevni iznos takvog sufinanciranja, a sve u okviru raspoloživih financijskih sredstava planiranih u svrhu dodjele ove subvencije u državnom proračunu Republike Hrvatske za tu kalendarsku godinu.
Pravo podnošenja prijave temeljem Poziva imaju svi brodari kako su definirani točkom V.a ovog Programa, u roku od 15 dana od dana objave Poziva.
Prijavom brodar dostavlja sve tražene podatke i dokaze iz Poziva, a naročito podatak o broju planiranih dana plovidbe hrvatskih vježbenika na brodovima kako su definirani točkom V.c ovog Programa, a tijekom kalendarske godine u kojoj je Poziv objavljen, koji broj može uključivati i dane plovidbe hrvatskih vježbenika koji su već bili ukrcani na brod nakon dodjele sredstava po Programu iz prethodne godine, a prije dana raspisivanja novog Poziva te koji nisu obuhvaćeni drugim oblikom subvencije ili potpore (u daljnjem tekstu: planirani dani plovidbe).
Uz prijavu planiranih dana plovidbe, brodar je dužan dostaviti i ukupan broj dana plovidbe hrvatskih vježbenika koje je ukrcao u kalendarskoj godini koja prethodi godini Poziva kao i ukupan broj dana plovidbe svih vježbenika (uključujući i hrvatske) koje je ukrcao u kalendarskoj godini koja prethodi godini Poziva.
Temeljem dostavljenih podataka o broju dana plovidbe hrvatskih vježbenika u kalendarskoj godini koja prethodi godini Poziva i broju dana plovidbe svih vježbenika u kalendarskoj godini koja prethodi godini Poziva, Ministarstvo, za svakog pojedinog brodara, utvrđuje Koeficijent 6 temeljem kojeg rangira brodare.
5 Iznimno, u 2021. godini, Poziv će biti objavljen nakon donošenja Programa.
6 Koeficijent je količnik dobiven matematičkom operacijom dijeljenja broja dana plovidbe svih hrvatskih vježbenika u kalendarskoj godini koja prethodi godini Poziva i broja dana plovidbe svih vježbenika na brodovima tog brodara u kalendarskoj godini koja prethodi godini Poziva, a za svakog pojedinog brodara. Koeficijent minimalno iznosi 0,0 a maksimalno 1,0.
Ministarstvo utvrđuje maksimalan broj dana plovidbe hrvatskih vježbenika za koji garantira sufinanciranje u godini Poziva na način da, između planiranog broja dana plovidbe i ukupnog broja dana plovidbe hrvatskih vježbenika u prethodnoj kalendarskoj godini svakog pojedinog brodara, izabere manji broj, koji množi (matematička operacija množenja) s Koeficijentom. Na taj način dobiveni broj zaokružuje se na cijeli broj i kao takav predstavlja maksimalan broj dana plovidbe hrvatskih vježbenika za koji Ministarstvo garantira da će sufinancirati svakom pojedinom brodaru ako se ti dani i ostvare u godini Poziva.
U skladu s navedenim kriterijima, u roku od 30 dana od dana objave Poziva, Ministarstvo na svojim mrežnim stranicama objavljuje listu brodara i maksimalan broj dana plovidbe hrvatskih vježbenika za koji garantira sufinanciranje po pojedinom brodaru u okviru raspoloživih financijskih sredstava planiranih u svrhu dodjele ove subvencije u državnom proračunu Republike Hrvatske za tu kalendarsku godinu.
Brodari najkasnije do 15. listopada kalendarske godine u kojoj je objavljen i Poziv, Ministarstvu dostavljaju popis hrvatskih vježbenika i pripadajućih im dana plovidbe koji su zaista i ostvareni u godini objave Poziva, a za koji traže sufinanciranje.
Ministarstvo neće sudjelovati u sufinanciranju troškova ukrcaja hrvatskih vježbenika onog brodara koji do isteka naprijed opisanog roka (15. listopada kalendarske godine u kojoj je bio objavljen i Poziv) ne dostavi podatke o stvarno ostvarenim danima plovidbe hrvatskih vježbenika u godini Poziva.
Ukoliko je broj stvarno ostvarenih dana plovidbe hrvatskih vježbenika u godini Poziva manji od maksimalnog broja dana plovidbe hrvatskih vježbenika za koji je brodaru Ministarstvo garantiralo sufinanciranje za tu godinu, Ministarstvo brodaru isplaćuje subvenciju samo za onaj broj dana plovidbe koji je zaista i ostvaren.
Ukoliko je broj stvarno ostvarenih dana plovidbe hrvatskih vježbenika u godini Poziva veći od maksimalnog broja dana plovidbe hrvatskih vježbenika za koji je brodaru Ministarstvo garantiralo sufinanciranje za tu godinu, Ministarstvo brodaru isplaćuje subvenciju samo za onaj broj dana plovidbe za koji je garantiralo sufinanciranje.
Također, ako Ministarstvo uvidom u podatke o stvarno ostvarenim danima plovidbe hrvatskih vježbenika u godini Poziva po pojedinom brodaru, utvrdi da raspoloživa financijska sredstava planirana u svrhu dodjele ove subvencije u državnom proračunu Republike Hrvatske za tu kalendarsku godinu, neće biti utrošena u potpunosti, onim brodarima čiji Koeficijent je veći od 0.75; a radi stimuliranja brodara koji su ukrcali najveći broj hrvatskih vježbenika; razmjerno se povećava dnevni iznos sufinanciranja na način da sva planirana proračunska sredstva za tu godinu budu utrošena. Pritom dnevni iznos sufinanciranja ne smije biti veći od dnevnog troška tog brodara za vježbenika, sukladno odredbama točke V.d ovog Programa.
Ako, pak, Ministarstvo, uvidom u podatke o stvarno ostvarenim danima plovidbe hrvatskih vježbenika u godini Poziva, utvrdi da raspoloživa financijska sredstava planirana u svrhu dodjele ove subvencije u državnom proračunu Republike Hrvatske za tu kalendarsku godinu, nisu dostatna za sufinanciranje svih brodara u planiranom okvirom dnevnom iznosu sufinanciranja po ukrcanom vježbeniku – brodarima čiji je Koeficijent manji od 0.50, dnevni iznos sufinanciranja razmjerno će se umanjiti.
Ministarstvo isplate vrši samo za vježbenički staž koje je zaista i odrađen, i to po izvršenom uvidu u podatke koje mu dostavi brodar te po uvidu u CIMIS bazu podataka o ukrcaju/iskrcaju vježbenika i ovjerenom vježbeničkom dnevniku.
Prije isplate subvencije, Ministarstvo sa svakim pojedinim brodarom sklapa ugovor o sufinanciranju.
Brodar za kojeg Ministarstvo utvrdi zlouporabu u postupku sufinanciranja vježbeničkog staža temeljem ovog Programa, ne može sudjelovati u sljedeće dvije godine provedbe ovog Programa.
b) Iznos subvencije:
Ukrcaj vježbenika se planira sufinancirati u okviru raspoloživih proračunskih sredstava za svaku godinu Programa, a najmanje u procijenjenom iznosu od 130,00 kuna po ukrcanom vježbeniku dnevno za vježbenički staž na brodu u međunarodnoj plovidbi, odnosno u iznosu od 65,00 kuna dnevno za vježbenički staž na brodu u nacionalnoj plovidbi.
Preostali iznos troškova ukrcaja hrvatskih vježbenika, snose brodari vlastitim sredstvima.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
VII. SREDSTVA POTREBNA ZA PROVEDBU PROGRAMA:
Financijska sredstva subvencije planirana su u Državnom proračunu Republike Hrvatske za 2021. godinu i projekcijama za 2022. i 2023. godinu (Narodne novine, broj 135/20) namjenski za realizaciju Programa u navedenim godinama.
Financijska sredstva subvencije za prvu godinu provedbe Programa (2021. godina) planirana su u Državnom proračunu Republike Hrvatske na razdjelu 065 Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture, Glavi 05, aktivnosti A 754037 Sufinanciranje ukrcaja vježbenika na brodove u međunarodnoj i nacionalnoj plovidbi, kontu 3522 Subvencije trgovačkim društvima i zadrugama izvan javnog sektora na kojem je planiran iznos od 7.000.000,00 kuna.
Od navedenog iznosa, za provedbu ovog Programa u 2021. godini planira se iznos od 5.500.000,00 kuna, dok će preostali iznos biti utrošen za podmirenje preostalih nepodmirenih obveza po prethodnom Programu sufinanciranja ukrcaja vježbenika palube, stroja i elektrotehnike na brodove u međunarodnoj i nacionalnoj plovidbi za razdoblje od 2017. do 2020. godine.
U budućim godinama Programa (2022., 2023. i 2024. godina), sav planiran iznos od 7.000.000,00 kuna godišnje namjenski se planira za realizaciju Programa.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
PRIJEDLOG
Na temelju članka 31. stavka 2. Zakona o Vladi Republike Hrvatske (Narodne novine, broj 150/11, 119/14, 93/16 i 116/18), Vlada Republike Hrvatske je na sjednici održanoj __________2021. godine donijela
ODLUKU
O PRIHVAĆANJU PROGRAMA SUFINANCIRANJA UKRCAJA VJEŽBENIKA PALUBE, STROJA I ELEKTROTEHNIKE NA BRODOVE U MEĐUNARODNOJ I NACIONALNOJ PLOVIDBI ZA RAZDOBLJE OD 2021. DO 2024. GODINE
I.
Prihvaća se Program sufinanciranja ukrcaja vježbenika palube, stroja i elektrotehnike na brodove u međunarodnoj i nacionalnoj plovidbi za razdoblje od 2021. do 2024. godine u tekstu kojeg je Vladi Republike Hrvatske dostavilo Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture, aktom, KLASE:_____, URBROJA: _____ od dana______ 2021. godine.
II.
Sredstva za provedbu Programa iz točke 1. ove Odluke planirana su u Državnom proračunu Republike Hrvatske za 2021. godinu i projekcijama za 2022. i 2023. godinu na razdjelu 065 Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture, Glava 05, aktivnost A 754037 Sufinanciranje ukrcaja vježbenika na brodove u međunarodnoj i nacionalnoj plovidbi, konto 3522 Subvencije trgovačkim društvima i zadrugama izvan javnog sektora u iznosu od 5.500.000,00 kuna u 2021. godini te u iznosu od po 7.000.000,00 kuna u 2022. i 2023. godini, dok će sredstva u iznosu od 7.000.000,00 kuna za njegovu provedbu u 2024. biti osigurana u okviru limita ukupnih rashoda Ministarstva mora, prometa i infrastrukture koje će Vlada Republike Hrvatske utvrditi smjernicama ekonomske i fiskalne politike za razdoblje 2022. – 2024.
III.
Zadužuje se Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture da na razini proračunske godine provede postupak dodjele subvencije javnim prikupljanjem prijava zainteresiranih brodara sukladno uvjetima iz Poziva za javno prikupljanje prijava za sudjelovanje u Programu sufinanciranja ukrcaja vježbenika palube, stroja i elektrotehnike na brodove u međunarodnoj i nacionalnoj plovidbi za razdoblje od 2021. do 2024. godine.
IV.
Ova Odluka stupa na snagu danom donošenja.
P R E D S J E D N I K
mr.sc. Andrej Plenković
KLASA:
URBROJ:
Zagreb,_________2021.god.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
OBRAZLOŽENJE
Republika Hrvatska od 2015. godine kontinuirano pomaže učenicima i studentima pomorskih škola i fakulteta u pronalasku plovidbene prakse čije je pohađanje obvezatno u svrhu stjecanja časničkih zvanja u pomorstvu.
Prihvaćanjem ovog Programa u tekstu kojeg je pripremilo Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture, Vlada Republike Hrvatske, na transparentniji način nastavlja snažno motivirati hrvatske vježbenike u obavljanju plovidbene službe koja predstavlja preduvjet za stjecanje časničkih zvanja u pomorstvu te čini obvezatan dio njihova školovanja, subvencioniranjem troškova njihova vježbeničkog ukrcaja na brodovima koji viju zastave država članica Europske unije po nediskriminatornoj osnovi čime se osigurava visoka kvaliteta obvezatne vježbeničke obuke i razvoj školovanog i stručnog kadra u pomorskim zanimanjima obzirom se na istim brodovima primjenjuju europski, visoko razvijeni standardi sigurnosti plovidbe, zaštite života i rada na brodu.
Sredstva za provedbu ovog Programa planirana su u Državnom proračunu Republike Hrvatske za 2021. godinu i projekcijama za 2022. i 2023. godinu te se slijedom navedenog, zadužuje resorno Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture da na razini proračunske godine, za vrijeme trajanja Programa, provede postupak dodjele subvencije javnim prikupljanjem prijava zainteresiranih brodara sukladno uvjetima iz ovog Programa.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE