MINISTARSTVO FINANCIJA – NACRT PRIJEDLOGA ZAKONA O FISKALNOJ ODGOVORNOSTI
srpanj 2015.
I. SADRŽAJ I CILJEVI ZAKONA
Članak 1.
Ovim se Zakonom određuju pravila kojima se ograničavaju rashodi općeg proračuna, jača odgovornost za zakonito, namjensko i svrhovito korištenje proračunskih sredstava te jača sustav kontrola i nadzora radi osiguranja fiskalne odgovornosti.
Članak 2.
Ovim se Zakonom u pravni poredak Republike Hrvatske prenosi Direktiva Vijeća 2011/85/EU od 8. studenoga 2011. o zahtjevima za proračunske okvire država članica (SL L 306, 23. 11. 2011.).
Članak 3.
(1) Cilj ovoga Zakona je osiguranje i održavanje fiskalne odgovornosti, transparentnosti i srednjoročne i dugoročne održivosti javnih financija.
(2) Cilj iz stavka 1. ovoga članka postiže se uspostavljanjem i jačanjem fiskalnih pravila i pravila za osiguranje fiskalne odgovornosti na temelju kojih Vlada Republike Hrvatske (u daljnjem tekstu: Vlada) utvrđuje i provodi fiskalnu politiku.
Članak 4.
(1) Odredbe ovoga Zakona odnose se na državni proračun i proračune jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave, proračunske i izvanproračunske korisnike državnog proračuna i proračuna jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave utvrđene u Registru proračunskih i izvanproračunskih korisnika sukladno Pravilniku o utvrđivanju proračunskih i izvanproračunskih korisnika državnog proračuna i proračunskih i izvanproračunskih korisnika proračuna jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave te o načinu vođenja Registra proračunskih i izvanproračunskih korisnika.
(2) Odredbe ovoga Zakona koje se odnose na primjenu fiskalnih pravila primjenjuju se i na pravne osobe koje su prema pravilima statističke metodologije Europske unije (ESA 2010, propisana Uredbom (EU) 549/2013 Europskog parlamenta i Vijeća) razvrstane u sektor općeg proračuna, a nisu proračunski i izvanproračunski korisnici iz stavka 1. ovoga članka.
(3) Odredbe ovoga Zakona odnose se i na trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske, odnosno jedne ili više jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave te na druge pravne osobe kojima je osnivač Republika Hrvatska, odnosno jedna ili više jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave utvrđene u Registru trgovačkih društava i drugih pravnih osoba obveznika davanja Izjave o fiskalnoj odgovornosti koji vodi Ministarstvo financija.
II. ZNAČENJE POJMOVA
Članak 5.
Pojedini pojmovi u smislu ovoga Zakona imaju sljedeća značenja:
Manjak/višak općeg proračuna je razlika između ukupnih prihoda i ukupnih rashoda općeg proračuna iskazanih prema metodologiji europskog sustava nacionalnih računa (ESA 2010), a koji izračunava i objavljuje Državni zavod za statistiku.
Izjava o fiskalnoj odgovornosti je godišnja izjava kojom čelnik proračunskog i izvanproračunskog korisnika državnog proračuna i proračuna jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave i čelnik jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave te predsjednik uprave trgovačkog društva u vlasništvu Republike Hrvatske i/ili jedne ili više jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave, čelnik druge pravne osobe kojoj je osnivač Republika Hrvatska i/ili jedna ili više jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave utvrđenih u Registru trgovačkih društava i drugih pravnih osoba obveznika davanja Izjave o fiskalnoj odgovornosti (u daljnjem tekstu: čelnik) potvrđuje da je u radu osigurao zakonito, namjensko i svrhovito korištenje sredstava te učinkovito i djelotvorno funkcioniranje sustava financijskog upravljanja i kontrola.
Javni dug je dug općeg proračuna koji se izračunava prema metodologiji europskog sustava nacionalnih računa (ESA 2010), a koji izračunava i objavljuje Hrvatska narodna banka.
Pravne odredbe Europske unije u tekstu ovoga Zakona odnose se na Pakt o stabilnosti i rastu i akte koji su doneseni na temelju njega.
Europski semestar je mehanizam za koordinaciju i nadzor ekonomskih politika država članica Europske unije u skladu s ciljevima fiskalne stabilnosti i rasta.
Strukturni saldo je manjak, odnosno višak općeg proračuna koji ne uključuje cikličke ekonomske učinke, jednokratne ni privremene mjere koje imaju utjecaj na prihode odnosno rashode općeg proračuna. Strukturni saldo izračunava se sukladno pravnim odredbama Europske unije.
Ciklički ekonomski učinci su dio promjene prihoda, odnosno rashoda općeg proračuna koji proizlaze izravno iz prevladavajućih cikličkih gospodarskih uvjeta.
Srednjoročni proračunski cilj (MTO) odnosi se na iznos strukturnog proračunskog salda definiran sukladno pravnim odredbama Europske unije, a koji osigurava da manjak općeg proračuna ne bude veći od tri posto bruto domaćeg proizvoda, odnosno da javni dug ne bude veći od šezdeset posto bruto domaćeg proizvoda.
Plan prilagodbe predstavlja pregled mjera i njihov učinak koji utvrđuje Vlada, a u svrhu ostvarivanja srednjoročnog proračunskog cilja sukladno pravnim odredbama Europske unije.
Porezni rashod predstavlja gubitak poreznog prihoda zbog priznavanja odbitaka, izuzeća i slično od porezne osnovice, odbitka od porezne obveze i povlaštenih poreznih stopa.
Katastrofa je događaj koji je definiran propisima iz područja zaštite i spašavanja, a u isto vrijeme ima značajan utjecaj na financijsko stanje općeg proračuna.
Veći gospodarski poremećaj odnosi se na međugodišnji realni pad bruto domaćeg proizvoda ili na kumulativni gubitak bruto domaćeg proizvoda u dužem razdoblju koje karakteriziraju međugodišnje realne stope gospodarskog rasta znatno niže od potencijalnih, a sukladno pravnim odredbama Europske unije.
Procedura prekomjernog proračunskog manjka predstavlja korektivni mehanizam Pakta o stabilnosti i rastu koji osigurava da će države članice Europske unije usvojiti odgovarajuće politike, odnosno mjere kojima će se ispraviti prekomjerni proračunski manjak i/ili javni dug.
Srednjoročni proračunski dokumenti su smjernice ekonomske i fiskalne politike i državni proračun.
III. FISKALNA PRAVILA
Pravilo strukturnog salda
Članak 6.
(1) Strukturni saldo izražen udjelom u bruto domaćem proizvodu (u daljnjem tekstu: BDP) ostvarivat će se prema planu prilagodbe radi dostizanja srednjoročnog proračunskog cilja definiranog sukladno pravnim odredbama Europske unije.
(2) Plan prilagodbe iz stavka 1. ovoga članka odlukom određuje Vlada Republike Hrvatske u svrhu ostvarivanja srednjoročnog proračunskog cilja, pri čemu međugodišnje smanjenje strukturnog salda mora iznositi najmanje 0,5% BDP-a.
(3) Fiskalno pravilo iz stavka 1. ovoga članka smatra se ispunjenim kada je strukturni saldo iskazan u godišnjem izvještaju o primjeni fiskalnih pravila za prethodnu godinu:
- jednak ili veći od srednjoročnog proračunskog cilja ili odstupa od tog cilja za iznos koji nije značajan, odnosno koji je manji od iznosa iz članka 9. stavka 1. ovoga Zakona ili
- osigurava približavanje srednjoročnom proračunskom cilju prema utvrđenom planu prilagodbe ili odstupi od predviđenog plana prilagodbe za iznos koji je manji od iznosa iz članka 9. stavka 1. ovoga Zakona.
Pravilo rashoda
Članak 7.
(1) Godišnji rast rashoda općeg proračuna ne smije prelaziti referentnu potencijalnu stopu rasta BDP-a, koju utvrđuje Europska komisija sukladno pravnim odredbama Europske unije.
(2) Rashodi općeg proračuna iz stavka 1. ovoga članka ne uključuju kategorije rashoda utvrđene pravnim odredbama Europske unije.
(3) Fiskalno pravilo iz stavka 1. ovoga članka smatra se ispunjenim kada godišnji rast rashoda općeg proračuna:
- ne prelazi referentnu potencijalnu stopu rasta BDP-a ili
- ne postoji značajno odstupanje u rastu rashoda sukladno članku 9. stavku 2. ovoga Zakona.
(4) Iznimno od stavka 1. ovoga članka, rashodi općeg proračuna mogu se povećati iznad referentne potencijalne stope rasta BDP-a za iznos povećanja prihoda uslijed promjena zakonodavnog okvira.
(5) Smanjenje prihoda općeg proračuna zbog promjene zakonodavnog okvira mora biti usklađeno sa smanjenjem rashoda općeg proračuna i/ili s povećanjem drugih prihoda promjenom zakonodavnog okvira.
Pravilo javnog duga
Članak 8.
(1) Udio javnog duga u BDP-u ne smije prijeći referentnu vrijednost od 60% sukladno pravnim odredbama Europske unije.
(2) Ako udio javnog duga u BDP-u prelazi referentnu vrijednost od 60%, razlika između udjela javnog duga u BDP-u i referentne vrijednosti od 60% mora se smanjiti po prosječnoj stopi od jedne dvadesetine godišnje u naredne tri godine od godine u kojoj je udio javnog duga u BDP-u prešao referentnu vrijednost od 60%.
IV. ODSTUPANJA OD PRIMJENE FISKALNIH PRAVILA
Članak 9.
(1) Sukladno pravnim odredbama Europske unije odstupanje od fiskalnog pravila iz članka 6. stavaka 1. i 2. ovoga Zakona je značajno ako je odstupanje od srednjoročnog proračunskog cilja, odnosno plana prilagodbe za dostizanje srednjoročnog proračunskog cilja najmanje 0,5% BDP-a u pojedinoj godini ili najmanje prosječno 0,25% BDP-a godišnje u dvije uzastopne godine.
(2) Sukladno pravnim odredbama Europske unije odstupanje od fiskalnog pravila iz članka 7. stavaka 1. i 2. ovoga Zakona je značajno ako rast rashoda općeg proračuna, bez povećanja prihoda uslijed promjene zakonodavnog okvira, ima učinak na povećanje manjka općeg proračuna od najmanje 0,5% BDP-a u pojedinoj godini ili kumulativno u dvije uzastopne godine.
(3) Privremeno odgađanje primjene fiskalnih pravila iz članka 6., 7. i 8. ovoga Zakona bit će dozvoljeno u slučaju izvanrednih okolnosti sukladno pravnim odredbama Europske unije, a koje se odnose na:
- razdoblja većih gospodarskih poremećaja, i/ili
- okolnosti koje su izvan kontrole Vlade Republike Hrvatske, uključujući financijsku krizu, katastrofe, sa značajnim posljedicama na opću financijsku situaciju u zemlji.
(4) O privremenom odgađanju primjene fiskalnih pravila iz članka 6., 7. i 8. ovoga Zakona, u slučaju izvanrednih okolnosti iz stavka 3. ovoga članka odlučuje Povjerenstvo za fiskalnu politiku.
V. PROCEDURA PREKOMJERNOG PRORAČUNSKOG MANJKA
Članak 10.
Za vrijeme trajanja procedure prekomjernog proračunskog manjka Vlada Republike Hrvatske je obvezna pridržavati se preporuka Vijeća Europske unije u svrhu rješavanja stanja prekomjernog proračunskog manjka i javnog duga.
VI. MAKROEKONOMSKE I PRORAČUNSKE PROJEKCIJE
Članak 11.
(1) Fiskalno planiranje temelji se na realističnim makroekonomskim i proračunskim projekcijama uz korištenje posljednjih dostupnih informacija.
(2) Smjernice ekonomske i fiskalne politike sadrže pretpostavke temeljem kojih se izrađuju makroekonomske projekcije iz stavka 1. ovoga članka, uz navođenje njihovih izvora.
(3) Makroekonomske i proračunske projekcije iz smjernica ekonomske i fiskalne politike iz stavka 2. ovoga članka uspoređuju se s posljednje dostupnim projekcijama Europske komisije, a značajne razlike moraju se obrazložiti.
(4) Smjernice ekonomske i fiskalne politike iz stavka 2. ovoga članka sadrže:
– višegodišnje proračunske ciljeve iskazane pokazateljima manjka/viška općeg proračuna, javnog duga i visine prihoda i rashoda općeg proračuna,
– projekcije po vrstama prihoda i rashoda općeg proračuna na temelju fiskalnih učinaka nepromijenjenih zakona, drugih propisa i akata planiranja i
– opis predviđenih promjena u zakonima, drugim propisima i aktima planiranja koje imaju fiskalni učinak u srednjoročnom proračunskom razdoblju.
Članak 12.
(1) Pri izradi državnog proračuna i projekcija, objavljuju se i informacije o potencijalnim obvezama i informacije o ulaganju u dionice i udjele u glavnici kreditnih i ostalih financijskih institucija te trgovačkih društava, u javnom sektoru i izvan javnog sektora, sa značajnim učinkom na proračun.
(2) Informacije o učinku poreznih rashoda na prihode javno se objavljuju.
(3) Ministar će naputkom propisati sadržaj, vremensko razdoblje, obuhvat te način objave informacije o učinku poreznih rashoda na prihode iz stavka 2. ovoga članka.
VII. PRAVILA ZA JAČANJE FISKALNE ODGOVORNOSTI
Članak 13.
U slučaju stvaranja obveza s dospijećem iznad visine predviđene državnim proračunom proračunskom korisniku državnog proračuna visina financijskog plana u sljedećoj proračunskoj godini umanjiti će se za iznos stvorenih obveza iznad visine predviđene državnim proračunom.
Članak 14.
(1) Tijekom izvršavanja državnog proračuna Ministarstvo financija može obavljati financijsku kontrolu zakonitog i namjenskog korištenja proračunskih sredstava kod proračunskog korisnika državnog proračuna i krajnjih korisnika.
(2) Kontrolu iz stavka 1. ovoga članka obavljaju osobe ovlaštene od ministra financija.
(3) Osobe iz stavka 2. ovoga članka dužne su o uočenoj sumnji na nepravilnost obavijestiti ustrojstvenu jedinicu Ministarstva financija koja obavlja proračunski nadzor sukladno odredbama Zakona o proračunu.
(4) Odredbe ovoga članka na odgovarajući način primjenjuju se na jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave.
VIII. IZJAVA O FISKALNOJ ODGOVORNOSTI
Članak 15.
(1) Čelnik je odgovoran za:
1. zakonito, namjensko i svrhovito korištenje sredstava te
2. učinkovito i djelotvorno funkcioniranje sustava financijskog upravljanja i kontrola u okviru proračunom, odnosno financijskim planom utvrđenih sredstava.
(2) Čelnik je dužan svake godine za prethodnu proračunsku godinu, za razdoblje u kojem je obnašao dužnost, odnosno obavljao poslove čelnika, sastaviti Izjavu o fiskalnoj odgovornosti (u daljnjem tekstu: Izjava).
(3) Čelnik Izjavom iz stavka 2. ovoga članka potvrđuje:
1. zakonito, namjensko i svrhovito korištenje sredstava,
2. učinkovito i djelotvorno funkcioniranje sustava financijskog upravljanja i kontrola u okviru proračunom, odnosno financijskim planom utvrđenih sredstava.
(4) Uz Izjavu se prilažu i upitnik o fiskalnoj odgovornosti, planovi otklanjanja slabosti i nepravilnosti, izvješće o otklonjenim slabostima i nepravilnostima utvrđenim prethodne godine i mišljenje unutarnjih revizora o sustavu financijskog upravljanja i kontrola za područja koja su bila revidirana u prethodnoj godini.
Članak 16.
(1) Čelnik proračunskog i izvanproračunskog korisnika državnog proračuna Izjavu i prateću dokumentaciju dostavlja nadležnom ministarstvu radi provjere njihovog sadržaja.
(2) Predsjednik uprave trgovačkog društva u vlasništvu Republike Hrvatske i čelnik druge pravne osobe kojoj je osnivač Republika Hrvatska Izjavu i prateću dokumentaciju dostavlja nadležnom ministarstvu radi provjere njihovog sadržaja.
(3) Čelnik proračunskog i izvanproračunskog korisnika proračuna jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave Izjavu i prateću dokumentaciju dostavlja načelniku, gradonačelniku odnosno županu nadležne jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave radi provjere njihovog sadržaja.
(4) Predsjednik uprave trgovačkog društva u vlasništvu jedne jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave i čelnik druge pravne osobe kojoj je osnivač jedna jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave Izjavu i prateću dokumentaciju dostavlja načelniku općine, gradonačelniku, odnosno županu nadležne jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave radi provjere njezinog njihovog sadržaja.
(5) Iznimno od stavka 4. ovoga članka predsjednik uprave trgovačkog društva u vlasništvu više jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave Izjavu i prateću dokumentaciju radi provjere njihovog sadržaja, dostavlja načelniku općine, gradonačelniku, odnosno županu one jedinice lokalne i/ili područne (regionalne) samouprave koja ima najveći udio u vlasništvu trgovačkog društva, a svim ostalim jedinicama lokalne i/ili područne (regionalne) samouprave koje imaju udjele u vlasništvu dostavlja na znanje presliku dostavljene dokumentacije.
(6) Iznimno od stavaka 4. i 5. ovoga članka, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave koje imaju jednake udjele u vlasništvu trgovačkog društva koje su zajednički osnovale, a od kojih niti jedna nema najveći udio u vlasništvu i jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave koje su osnivači druge pravne osobe moraju se međusobno dogovoriti kojoj od jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave predsjednik uprave trgovačkog društva odnosno čelnik druge pravne osobe kojoj su osnivači radi provjere sadržaja dostavlja Izjavu i prateću dokumentaciju, o kojem su dogovoru dužne u roku od 30 dana izvijestiti Ministarstvo financija pisanim putem.
(7) Ministri i čelnici drugih državnih tijela na razini razdjela organizacijske klasifikacije i načelnici, gradonačelnici odnosno župani Izjavu i prateću dokumentaciju dostavljaju Ministarstvu financija radi provjere njihovog sadržaja.
(8) Načelnici općina, gradonačelnici, odnosno župani Izjavu i prateću dokumentaciju dostavljaju Ministarstvu financija radi provjere njihovog sadržaja.
(9) Čelnici obveznika koji su izravno odgovorni Hrvatskom saboru Izjavu i prateću dokumentaciju dostavljaju Hrvatskom saboru uz godišnje izvješće o radu, a radi provjere njihovog sadržaja.
Članak 17.
(1) O uočenim nepravilnostima po provedenim provjerama iz članka 16. ovoga Zakona nadležna ministarstva i jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave su dužne izvijestiti Ministarstvo financija
(2) Provjere iz članka 16. ovoga Zakona mogu obavljati i osobe iz članka 14. ovoga Zakona.
(3) Vlada će uredbom propisati način vođenja Registra trgovačkih društava i drugih pravnih osoba obveznika davanja Izjave o fiskalnoj odgovornosti, izgled i sadržaj Izjave i prateće dokumentacije iz članka 15. stavka 4. ovoga Zakona, postupak i rokove sastavljanja i predaje Izjave te način i rokove izvještavanja Ministarstva financija o uočenim nepravilnostima iz ovoga članka.
IX. POVJERENSTVO ZA FISKALNU POLITIKU
Članak 18.
Povjerenstvo za fiskalnu politiku (u daljnjem tekstu: Povjerenstvo) osniva se kao stručno i neovisno tijelo Hrvatskog sabora s ciljem unaprjeđenja sustava javnih financija i praćenja primjene fiskalnih pravila utvrđenih člancima 6., 7. i 8. ovoga Zakona čime se pridonosi osiguranju i održavanju fiskalne discipline, transparentnosti te srednjoročne i dugoročne održivosti javnih financija.
Članak 19.
(1) Povjerenstvom predsjeda predsjednik Odbora za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora koji je ujedno i član bez prava glasa.
(2) Povjerenstvo se sastoji od predsjednika i sedam članova iz redova:
– Državnog ureda za reviziju – jedan predstavnik
– Državnog zavoda za statistiku – jedan predstavnik
– Ekonomskog instituta Zagreb – jedan predstavnik
– Instituta za javne financije – jedan predstavnik
– Hrvatske narodne banke – jedan predstavnik
– ekonomskih fakulteta – jedan predstavnik
– pravnih fakulteta – jedan predstavnik
(3) Članove Povjerenstva, osim predsjednika Povjerenstva, imenuje Hrvatski sabor na prijedlog Odbora za financije i državni proračun na razdoblje od pet godina i nakon isteka mandata mogu biti ponovno imenovani.
(4) Zamjenika predsjednika biraju članovi Povjerenstva.
(5) Članove Povjerenstva, kao svoje predstavnike, Odboru za financije i državni proračun predlažu institucije iz stavka 2. ovoga članka.
(6) Članovi ekonomskih i pravnih fakulteta izmjenjuju se u radu Povjerenstva. U svakom mandatu imenuje se predstavnik iz redova različitih ekonomskih i pravnih fakulteta sveučilišta u Zagrebu, Splitu, Osijeku i Rijeci.
(7) Institucije iz stavka 2. ovoga članka predložit će za svojeg predstavnika osobu iz reda istaknutih znanstvenika i stručnih djelatnika, odgovarajuće stručne spreme i koja ima stručno znanje i radno iskustvo iz nekog od sljedećih područja: javnih financija, makroekonomije, ekonomske politike i računovodstva. Članovi su dužni ponašati se uzorno tako da ne umanjuju osobni ugled ili ugled Povjerenstva te da ne dovode u pitanje samostalnost, neovisnost i nepristranost pri obnašanju svoje dužnosti i obavljanju zadaća Povjerenstva.
(8) Na sjednicama i u radu povjerenstva u pravilu sudjeluje ministar financija i/ili zamjenik ministra kada je na sjednicu pozvano Ministarstvo financija.
(9) U radu Povjerenstva mogu, bez prava glasa, sudjelovati i druge osobe sukladno odluci Povjerenstva.
(10) Članovi Povjerenstva u svom radu djeluju samostalno, u skladu s profesionalnim standardima.
Članak 20.
(1) Članovi Povjerenstva, osim predsjednika, u trenutku imenovanja, a niti u prethodne tri godine te za vrijeme članstva u Povjerenstvu ne smiju biti članovi političkih stranaka.
(2) Člana Povjerenstva razriješit će Hrvatski sabor, na prijedlog institucije iz koje dolazi, prije isteka razdoblja na koje je imenovan:
– ako to sam zatraži
– ako je pravomoćnom sudbenom presudom osuđen na bezuvjetnu kaznu zatvora u trajanju duljem od šest mjeseci – ako trajno izgubi sposobnost obavljanja svoje dužnosti
– ako tijekom trajanja mandata bude imenovan, odnosno izabran na funkciju ili dužnosti koje bi mogle utjecati na njegovu nepristranost u obavljanju zadaća Povjerenstva
– ako prestane raditi u instituciji iz članka 19. ovoga Zakona čiji je predstavnik.
(3) Institucija koja je predložila člana Povjerenstva obvezna je obavijestiti Hrvatski sabor o nastupanju okolnosti iz stavka 2. ovoga članka, u roku od 30 dana od trenutka nastupanja istih.
Članak 21.
Zadaće Povjerenstva su:
– razmatranje i procjena primjene fiskalnih pravila utvrđenih u članku 6., 7. i 8. ovoga Zakona, u državnom proračunu i financijskim planovima izvanproračunskih korisnika državnog proračuna za proračunsku godinu i projekcijama za sljedeće dvije godine na temelju izvještaja o primjeni fiskalnih pravila iz članka 27. ovoga Zakona
– razmatranje i usporedba makroekonomskih i proračunskih projekcija iz srednjoročnih proračunskih dokumenata s posljednje dostupnim projekcijama Europske komisije
– razmatranje i procjena fiskalnog pravila utvrđenog u članku 39.a Zakona o proračunu na temelju prijedloga državnog proračuna, odnosno izmjena i dopuna državnog proračuna
- praćenje ispunjavanja preporuka Vijeća Europske unije u svrhu rješavanja stanja prekomjernog proračunskog manjka i javnog duga
- odlučivanje o privremenom odgađanju primjene fiskalnih pravila iz članka 6., 7. i 8. ovoga Zakona, u slučaju izvanrednih okolnosti iz članka 9. stavka 3. ovoga Zakona.
Članak 22.
(1) Povjerenstvo se sastaje najmanje jednom u tri mjeseca.
(2) Povjerenstvo tijekom izvršavanja zadaća iz članka 21. ovoga Zakona pravovaljano zauzima stajališta natpolovičnom većinom glasova svih članova Povjerenstva.
(3) Ministarstva i druga središnja tijela državne uprave te ostali proračunski i izvanproračunski korisnici državnog proračuna obvezni su na zahtjev Povjerenstva najkasnije u roku od 15 radnih dana, od dana zaprimanja zahtjeva, dostaviti dokumente i podatke koji su potrebni Povjerenstvu radi izvršavanja njegovih zadaća iz članka 21. ovoga Zakona
(4) Povjerenstvo ima svoje vlastite mrežne stranice.
(5) O zauzetim stajalištima tijekom izvršavanja zadaća iz članka 21. ovoga Zakona predstavnik Povjerenstva izvještava Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora i informira javnost objavama na mrežnim stranicama Povjerenstva za fiskalnu politiku.
(6) Predstavnika Povjerenstva iz stavka 5. ovoga članka izabiru članovi Povjerentva i ne može biti predsjednik Povjerenstva.
Članak 23.
(1) Ako Povjerenstvo, u zauzetim stajalištima tijekom izvršavanja zadaća iz članka 21. ocijeni da postoje značajna odstupanja od ispunjenja fiskalnih pravila, o tome sastavlja Izvješće koje dostavlja Vladi.
(2) Vlada je obvezna u roku od 45 dana od zaprimanja Izvješća iz stavka 1. ovoga članka, predložiti plan nužnih mjera s rokovima provedbe koje će dovesti do ispunjenja fiskalnih pravila koje se moraju početi primjenjivati odmah po donošenju tj. u godini u kojoj je odstupanje utvrđeno, s učinkom ne kasnijim od proračunske godine koja slijedi godinu u kojoj je odstupanje utvrđeno.
(3) Ako Vlada ocijeni tijekom proračunske godine ili prilikom izrade srednjoročnih proračunskih dokumenata da postoje značajna odstupanja od fiskalnih pravila iz članka 6. i 7. ovoga Zakona, dužna je o tome sastaviti Izvješće koje dostavlja Povjerenstvu za fiskalnu politiku, a koje potom izvještava Odbor za financije i državni proračun Hrvatskog sabora.
(4) Vlada je u Izvješću iz stavka 3. ovoga članka dužna iskazati veličinu i uzroke te predložiti mjere koje će dovesti do ispunjenja fiskalnih pravila, s učinkom ne kasnijim od proračunske godine koja slijedi godinu u kojoj je odstupanje utvrđeno.
(5) Ako Povjerenstvo kod usporedbe makroekonomskih projekcija s posljednje dostupnim projekcijama Europske komisije iz članka 21. podstavka 2. ovoga Zakona, utvrdi značajna odstupanja u razdoblju od najmanje četiri uzastopne godine, o tome sastavlja Izvješće koje dostavlja Vladi.
(6) Ako Povjerenstvo utvrdi nastanak, odnosno postojanje okolnosti iz članka 21. podstavka 4. ovoga Zakona, o tome sastavlja Izvješće koje dostavlja Vladi.
(7) Vlada je obvezna nakon zaprimanja Izvješća iz stavka 5. ovoga članka uskladiti makroekonomske projekcije s posljednje dostupnim projekcijama Europske komisije u srednjoročnim proračunskim dokumentima.
Članak 24.
(1) Članovi Povjerenstva za rad u Povjerenstvu primaju naknadu i imaju pravo na naknadu prijevoznih troškova u visini stvarnih troškova ili naknadu troškova za korištenje privatnog automobila u službene svrhe te naknadu troškova noćenja u visini stvarnih troškova kako je utvrđeno za korisnike koji se financiraju iz sredstava državnog proračuna.
(2) Visinu naknade iz stavka 1. ovoga članka određuje Odbor za izbor, imenovanja i upravne poslove Hrvatskoga sabora.
(3) Sredstva za rad Povjerenstva osiguravaju se u državnom proračunu na posebnoj aktivnosti unutar pozicija Hrvatskoga sabora.
(4) Institucije iz članka 19. stavka 2. ovoga Zakona i ministarstva pružaju analitičko tehničku podršku radu Povjerenstva.
(5) Način pružanja analitičko tehničke podrške utvrđuje se u Protokolu (Sporazumu o suradnji) koji će potpisati predsjednik Povjerenstva i čelnik svake od institucija i ministarstava iz stavka 4. ovoga članka.
Članak 25.
Način rada Povjerenstva uređuje se Poslovnikom koji donosi Povjerenstvo.
Članak 26.
(1) Dnevni red sjednica Povjerenstva utvrđuje se na osnovi prijedloga točaka dnevnog reda koje dostave članovi Povjerenstva.
(2) O predloženom dnevnom redu odlučuje se glasovanjem bez raspravljanja o sadržaju pojedine točke dnevnog reda.
(3) Nakon usvajanja dnevnog reda, započinje rasprava i zauzimanje stajališta o pojedinim točkama dnevnog reda i to onim redoslijedom koji je utvrđen u usvojenom dnevnom redu.
(4) Ostala pitanja vezana uz utvrđivanje i usvajanje dnevnog reda Povjerenstva uređuju se Poslovnikom.
X. IZVJEŠTAVANJE
Članak 27.
Izvještaj o primjeni fiskalnih pravila dostavlja se uz državni proračun i financijske planove izvanproračunskih korisnika, odnosno izmjene i dopune državnog proračuna i financijskih planova izvanproračunskih korisnika te uz polugodišnje i godišnje Izvještaje o izvršenju proračuna.
Članak 28.
Za vrijeme trajanja procedure prekomjernog proračunskog manjka Povjerenstvu se dostavlja Izvještaj o poduzetoj učinkovitoj akciji u cilju rješavanja prekomjernog proračunskog manjka koji se dostavlja Europskoj komisiji.
Članak 29.
Vlada uredbom iz članka 17. stavka 3. ovoga Zakona propisuje oblik i sadržaj izvještaja o primjeni fiskalnih pravila iz članka 27. ovoga Zakona
XI.NADZOR
Članak 30.
Nadzor nad provedbom ovoga Zakona provodi Ministarstvo financija.
XII. ODGOVORNOST ZA POVREDU ODREDABA ZAKONA
Članak 31.
(1) U slučajevima kada se utvrdi da je čelnik proračunskog i izvanproračunskog korisnika državnog proračuna prekršio odredbe ovoga Zakona stavit će svoj mandat za obavljanje dužnosti na raspolaganje predsjedniku/predsjednici Vlade, Vladi, odnosno tijelu koje ga je imenovalo, sukladno propisima o imenovanju.
(2) U slučajevima kada se utvrdi da je čelnik proračunskog i izvanproračunskog korisnika jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave prekršio odredbe ovoga Zakona stavit će svoj mandat za obavljanje dužnosti na raspolaganje tijelu koje ga je imenovalo.
XIII. PREKRŠAJNE ODREDBE
Članak 32.
Novčanom kaznom od 5.000,00 kuna do 25.000,00 kuna kaznit će se za prekršaj čelnik:
1. ako ne sastavi i dostavi Izjavu o fiskalnoj odgovornosti sukladno člancima 15. i 16. ovoga Zakona,
2. ako Ministarstvo financija, nadležna ministarstva i jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave prilikom provjere sadržaja Izjave o fiskalnoj odgovornosti iz članka 15. ovoga Zakona uoči da je dokumentacija temeljem koje se daje Izjava o fiskalnoj odgovornosti nevjerodostojna.
Članak 33.
(1) Inspektor proračunskog nadzora koji je u postupku nadzora utvrdio radnje kojima je ostvaren prekršaj sastavlja optužni prijedlog protiv počinitelja prekršaja i podnosi ga nadležnom područnom uredu Porezne uprave.
(2) Prekršajni postupak za prekršaje propisane ovim Zakonom u prvom stupnju vodi nadležni područni ured Porezne uprave.
XIV. PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Članak 34.
(1) Hrvatski sabor će imenovati članove Povjerenstva u skladu sa glavom IX. ovoga Zakona nakon isteka mandata članova Povjerenstva koje je imenovao Hrvatski sabor na sjednici 28. veljače 2014. Odlukom o imenovanju članova Povjerenstva za fiskalnu politiku (Narodne novine, broj 30/2014).
(2) Do imenovanja članova Povjerenstva u skladu sa stavkom 1. ovoga članka Povjerenstvo koje je imenovao Hrvatski sabor na sjednici 28. veljače 2014. Odlukom o imenovanju članova Povjerenstva za fiskalnu politiku (Narodne novine, broj 30/2014) nastavlja djelovati i obavljati svoje zadaće u skladu s odredbama ovoga Zakona.
Članak 35.
(1) Hrvatski sabor će u skladu s odredbama ovoga Zakona imenovati člana Povjerenstva iz članka 19. stavka 2. podstavka 2. ovoga Zakona u roku od 30 dana od dana stupanja na snagu ovoga Zakona.
(2) Članu Povjerenstva iz stavka 1. ovoga članka mandat ističe istekom mandata članova Povjerenstva koje je imenovao Hrvatski sabor na sjednici 28. veljače 2014. Odlukom o imenovanju članova Povjerenstva za fiskalnu politiku (Narodne novine, br. 30/2014).
Članak 36.
Uredbu iz članka 17. ovoga Zakona Vlada će donijeti u roku od šest mjeseci od dana stupanja na snagu ovoga Zakona.
Članak 37.
Provedbeni propisi doneseni u skladu s odredbama Zakonom o fiskalnoj odgovornosti (Narodne novine, br. 139/2010 i 19/2014) ostaju na snazi do stupanja na snagu provedbenih propisa donesenih na temelju ovlasti iz ovoga Zakona, u dijelu u kojem nisu u suprotnosti s odredbama ovoga Zakona.
Članak 38.
(1) Danom stupanja na snagu ovoga Zakona prestaje važiti Zakon o fiskalnoj odgovornosti (Narodne novine, br. 139/2010 i 19/2014).
(2) Danom stupanja na snagu ovoga Zakona prestaje važiti Odluka o osnivanju Povjerenstva za fiskalnu politiku (Narodne novine, broj 156/2013).
Članak 39.
Ovaj Zakon objavit će se u »Narodnim novinama«, a stupa na snagu 1. siječnja 2016.
MINISTARSTVO FINANCIJA – NACRT PRIJEDLOGA ZAKONA O FISKALNOJ ODGOVORNOSTI
srpanj 2015.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
I. SADRŽAJ I CILJEVI ZAKONA
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 1.
Ovim se Zakonom određuju pravila kojima se ograničavaju rashodi općeg proračuna, jača odgovornost za zakonito, namjensko i svrhovito korištenje proračunskih sredstava te jača sustav kontrola i nadzora radi osiguranja fiskalne odgovornosti.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 2.
Ovim se Zakonom u pravni poredak Republike Hrvatske prenosi Direktiva Vijeća 2011/85/EU od 8. studenoga 2011. o zahtjevima za proračunske okvire država članica (SL L 306, 23. 11. 2011.).
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 3.
(1) Cilj ovoga Zakona je osiguranje i održavanje fiskalne odgovornosti, transparentnosti i srednjoročne i dugoročne održivosti javnih financija.
(2) Cilj iz stavka 1. ovoga članka postiže se uspostavljanjem i jačanjem fiskalnih pravila i pravila za osiguranje fiskalne odgovornosti na temelju kojih Vlada Republike Hrvatske (u daljnjem tekstu: Vlada) utvrđuje i provodi fiskalnu politiku.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 4.
(1) Odredbe ovoga Zakona odnose se na državni proračun i proračune jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave, proračunske i izvanproračunske korisnike državnog proračuna i proračuna jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave utvrđene u Registru proračunskih i izvanproračunskih korisnika sukladno Pravilniku o utvrđivanju proračunskih i izvanproračunskih korisnika državnog proračuna i proračunskih i izvanproračunskih korisnika proračuna jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave te o načinu vođenja Registra proračunskih i izvanproračunskih korisnika.
(2) Odredbe ovoga Zakona koje se odnose na primjenu fiskalnih pravila primjenjuju se i na pravne osobe koje su prema pravilima statističke metodologije Europske unije (ESA 2010, propisana Uredbom (EU) 549/2013 Europskog parlamenta i Vijeća) razvrstane u sektor općeg proračuna, a nisu proračunski i izvanproračunski korisnici iz stavka 1. ovoga članka.
(3) Odredbe ovoga Zakona odnose se i na trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske, odnosno jedne ili više jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave te na druge pravne osobe kojima je osnivač Republika Hrvatska, odnosno jedna ili više jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave utvrđene u Registru trgovačkih društava i drugih pravnih osoba obveznika davanja Izjave o fiskalnoj odgovornosti koji vodi Ministarstvo financija.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
II. ZNAČENJE POJMOVA
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 5.
Pojedini pojmovi u smislu ovoga Zakona imaju sljedeća značenja:
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
III. FISKALNA PRAVILA
Pravilo strukturnog salda
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 6.
(1) Strukturni saldo izražen udjelom u bruto domaćem proizvodu (u daljnjem tekstu: BDP) ostvarivat će se prema planu prilagodbe radi dostizanja srednjoročnog proračunskog cilja definiranog sukladno pravnim odredbama Europske unije.
(2) Plan prilagodbe iz stavka 1. ovoga članka odlukom određuje Vlada Republike Hrvatske u svrhu ostvarivanja srednjoročnog proračunskog cilja, pri čemu međugodišnje smanjenje strukturnog salda mora iznositi najmanje 0,5% BDP-a.
(3) Fiskalno pravilo iz stavka 1. ovoga članka smatra se ispunjenim kada je strukturni saldo iskazan u godišnjem izvještaju o primjeni fiskalnih pravila za prethodnu godinu:
- jednak ili veći od srednjoročnog proračunskog cilja ili odstupa od tog cilja za iznos koji nije značajan, odnosno koji je manji od iznosa iz članka 9. stavka 1. ovoga Zakona ili
- osigurava približavanje srednjoročnom proračunskom cilju prema utvrđenom planu prilagodbe ili odstupi od predviđenog plana prilagodbe za iznos koji je manji od iznosa iz članka 9. stavka 1. ovoga Zakona.
Pravilo rashoda
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 7.
(1) Godišnji rast rashoda općeg proračuna ne smije prelaziti referentnu potencijalnu stopu rasta BDP-a, koju utvrđuje Europska komisija sukladno pravnim odredbama Europske unije.
(2) Rashodi općeg proračuna iz stavka 1. ovoga članka ne uključuju kategorije rashoda utvrđene pravnim odredbama Europske unije.
(3) Fiskalno pravilo iz stavka 1. ovoga članka smatra se ispunjenim kada godišnji rast rashoda općeg proračuna:
- ne prelazi referentnu potencijalnu stopu rasta BDP-a ili
- ne postoji značajno odstupanje u rastu rashoda sukladno članku 9. stavku 2. ovoga Zakona.
(4) Iznimno od stavka 1. ovoga članka, rashodi općeg proračuna mogu se povećati iznad referentne potencijalne stope rasta BDP-a za iznos povećanja prihoda uslijed promjena zakonodavnog okvira.
(5) Smanjenje prihoda općeg proračuna zbog promjene zakonodavnog okvira mora biti usklađeno sa smanjenjem rashoda općeg proračuna i/ili s povećanjem drugih prihoda promjenom zakonodavnog okvira.
Pravilo javnog duga
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 8.
(1) Udio javnog duga u BDP-u ne smije prijeći referentnu vrijednost od 60% sukladno pravnim odredbama Europske unije.
(2) Ako udio javnog duga u BDP-u prelazi referentnu vrijednost od 60%, razlika između udjela javnog duga u BDP-u i referentne vrijednosti od 60% mora se smanjiti po prosječnoj stopi od jedne dvadesetine godišnje u naredne tri godine od godine u kojoj je udio javnog duga u BDP-u prešao referentnu vrijednost od 60%.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
IV. ODSTUPANJA OD PRIMJENE FISKALNIH PRAVILA
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 9.
(1) Sukladno pravnim odredbama Europske unije odstupanje od fiskalnog pravila iz članka 6. stavaka 1. i 2. ovoga Zakona je značajno ako je odstupanje od srednjoročnog proračunskog cilja, odnosno plana prilagodbe za dostizanje srednjoročnog proračunskog cilja najmanje 0,5% BDP-a u pojedinoj godini ili najmanje prosječno 0,25% BDP-a godišnje u dvije uzastopne godine.
(2) Sukladno pravnim odredbama Europske unije odstupanje od fiskalnog pravila iz članka 7. stavaka 1. i 2. ovoga Zakona je značajno ako rast rashoda općeg proračuna, bez povećanja prihoda uslijed promjene zakonodavnog okvira, ima učinak na povećanje manjka općeg proračuna od najmanje 0,5% BDP-a u pojedinoj godini ili kumulativno u dvije uzastopne godine.
(3) Privremeno odgađanje primjene fiskalnih pravila iz članka 6., 7. i 8. ovoga Zakona bit će dozvoljeno u slučaju izvanrednih okolnosti sukladno pravnim odredbama Europske unije, a koje se odnose na:
- razdoblja većih gospodarskih poremećaja, i/ili
- okolnosti koje su izvan kontrole Vlade Republike Hrvatske, uključujući financijsku krizu, katastrofe, sa značajnim posljedicama na opću financijsku situaciju u zemlji.
(4) O privremenom odgađanju primjene fiskalnih pravila iz članka 6., 7. i 8. ovoga Zakona, u slučaju izvanrednih okolnosti iz stavka 3. ovoga članka odlučuje Povjerenstvo za fiskalnu politiku.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
V. PROCEDURA PREKOMJERNOG PRORAČUNSKOG MANJKA
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 10.
Za vrijeme trajanja procedure prekomjernog proračunskog manjka Vlada Republike Hrvatske je obvezna pridržavati se preporuka Vijeća Europske unije u svrhu rješavanja stanja prekomjernog proračunskog manjka i javnog duga.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
VI. MAKROEKONOMSKE I PRORAČUNSKE PROJEKCIJE
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 11.
(1) Fiskalno planiranje temelji se na realističnim makroekonomskim i proračunskim projekcijama uz korištenje posljednjih dostupnih informacija.
(2) Smjernice ekonomske i fiskalne politike sadrže pretpostavke temeljem kojih se izrađuju makroekonomske projekcije iz stavka 1. ovoga članka, uz navođenje njihovih izvora.
(3) Makroekonomske i proračunske projekcije iz smjernica ekonomske i fiskalne politike iz stavka 2. ovoga članka uspoređuju se s posljednje dostupnim projekcijama Europske komisije, a značajne razlike moraju se obrazložiti.
(4) Smjernice ekonomske i fiskalne politike iz stavka 2. ovoga članka sadrže:
– višegodišnje proračunske ciljeve iskazane pokazateljima manjka/viška općeg proračuna, javnog duga i visine prihoda i rashoda općeg proračuna,
– projekcije po vrstama prihoda i rashoda općeg proračuna na temelju fiskalnih učinaka nepromijenjenih zakona, drugih propisa i akata planiranja i
– opis predviđenih promjena u zakonima, drugim propisima i aktima planiranja koje imaju fiskalni učinak u srednjoročnom proračunskom razdoblju.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 12.
(1) Pri izradi državnog proračuna i projekcija, objavljuju se i informacije o potencijalnim obvezama i informacije o ulaganju u dionice i udjele u glavnici kreditnih i ostalih financijskih institucija te trgovačkih društava, u javnom sektoru i izvan javnog sektora, sa značajnim učinkom na proračun.
(2) Informacije o učinku poreznih rashoda na prihode javno se objavljuju.
(3) Ministar će naputkom propisati sadržaj, vremensko razdoblje, obuhvat te način objave informacije o učinku poreznih rashoda na prihode iz stavka 2. ovoga članka.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
VII. PRAVILA ZA JAČANJE FISKALNE ODGOVORNOSTI
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 13.
U slučaju stvaranja obveza s dospijećem iznad visine predviđene državnim proračunom proračunskom korisniku državnog proračuna visina financijskog plana u sljedećoj proračunskoj godini umanjiti će se za iznos stvorenih obveza iznad visine predviđene državnim proračunom.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 14.
(1) Tijekom izvršavanja državnog proračuna Ministarstvo financija može obavljati financijsku kontrolu zakonitog i namjenskog korištenja proračunskih sredstava kod proračunskog korisnika državnog proračuna i krajnjih korisnika.
(2) Kontrolu iz stavka 1. ovoga članka obavljaju osobe ovlaštene od ministra financija.
(3) Osobe iz stavka 2. ovoga članka dužne su o uočenoj sumnji na nepravilnost obavijestiti ustrojstvenu jedinicu Ministarstva financija koja obavlja proračunski nadzor sukladno odredbama Zakona o proračunu.
(4) Odredbe ovoga članka na odgovarajući način primjenjuju se na jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
VIII. IZJAVA O FISKALNOJ ODGOVORNOSTI
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 15.
(1) Čelnik je odgovoran za:
1. zakonito, namjensko i svrhovito korištenje sredstava te
2. učinkovito i djelotvorno funkcioniranje sustava financijskog upravljanja i kontrola u okviru proračunom, odnosno financijskim planom utvrđenih sredstava.
(2) Čelnik je dužan svake godine za prethodnu proračunsku godinu, za razdoblje u kojem je obnašao dužnost, odnosno obavljao poslove čelnika, sastaviti Izjavu o fiskalnoj odgovornosti (u daljnjem tekstu: Izjava).
(3) Čelnik Izjavom iz stavka 2. ovoga članka potvrđuje:
1. zakonito, namjensko i svrhovito korištenje sredstava,
2. učinkovito i djelotvorno funkcioniranje sustava financijskog upravljanja i kontrola u okviru proračunom, odnosno financijskim planom utvrđenih sredstava.
(4) Uz Izjavu se prilažu i upitnik o fiskalnoj odgovornosti, planovi otklanjanja slabosti i nepravilnosti, izvješće o otklonjenim slabostima i nepravilnostima utvrđenim prethodne godine i mišljenje unutarnjih revizora o sustavu financijskog upravljanja i kontrola za područja koja su bila revidirana u prethodnoj godini.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 16.
(1) Čelnik proračunskog i izvanproračunskog korisnika državnog proračuna Izjavu i prateću dokumentaciju dostavlja nadležnom ministarstvu radi provjere njihovog sadržaja.
(2) Predsjednik uprave trgovačkog društva u vlasništvu Republike Hrvatske i čelnik druge pravne osobe kojoj je osnivač Republika Hrvatska Izjavu i prateću dokumentaciju dostavlja nadležnom ministarstvu radi provjere njihovog sadržaja.
(3) Čelnik proračunskog i izvanproračunskog korisnika proračuna jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave Izjavu i prateću dokumentaciju dostavlja načelniku, gradonačelniku odnosno županu nadležne jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave radi provjere njihovog sadržaja.
(4) Predsjednik uprave trgovačkog društva u vlasništvu jedne jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave i čelnik druge pravne osobe kojoj je osnivač jedna jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave Izjavu i prateću dokumentaciju dostavlja načelniku općine, gradonačelniku, odnosno županu nadležne jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave radi provjere njezinog njihovog sadržaja.
(5) Iznimno od stavka 4. ovoga članka predsjednik uprave trgovačkog društva u vlasništvu više jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave Izjavu i prateću dokumentaciju radi provjere njihovog sadržaja, dostavlja načelniku općine, gradonačelniku, odnosno županu one jedinice lokalne i/ili područne (regionalne) samouprave koja ima najveći udio u vlasništvu trgovačkog društva, a svim ostalim jedinicama lokalne i/ili područne (regionalne) samouprave koje imaju udjele u vlasništvu dostavlja na znanje presliku dostavljene dokumentacije.
(6) Iznimno od stavaka 4. i 5. ovoga članka, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave koje imaju jednake udjele u vlasništvu trgovačkog društva koje su zajednički osnovale, a od kojih niti jedna nema najveći udio u vlasništvu i jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave koje su osnivači druge pravne osobe moraju se međusobno dogovoriti kojoj od jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave predsjednik uprave trgovačkog društva odnosno čelnik druge pravne osobe kojoj su osnivači radi provjere sadržaja dostavlja Izjavu i prateću dokumentaciju, o kojem su dogovoru dužne u roku od 30 dana izvijestiti Ministarstvo financija pisanim putem.
(7) Ministri i čelnici drugih državnih tijela na razini razdjela organizacijske klasifikacije i načelnici, gradonačelnici odnosno župani Izjavu i prateću dokumentaciju dostavljaju Ministarstvu financija radi provjere njihovog sadržaja.
(8) Načelnici općina, gradonačelnici, odnosno župani Izjavu i prateću dokumentaciju dostavljaju Ministarstvu financija radi provjere njihovog sadržaja.
(9) Čelnici obveznika koji su izravno odgovorni Hrvatskom saboru Izjavu i prateću dokumentaciju dostavljaju Hrvatskom saboru uz godišnje izvješće o radu, a radi provjere njihovog sadržaja.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 17.
(1) O uočenim nepravilnostima po provedenim provjerama iz članka 16. ovoga Zakona nadležna ministarstva i jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave su dužne izvijestiti Ministarstvo financija
(2) Provjere iz članka 16. ovoga Zakona mogu obavljati i osobe iz članka 14. ovoga Zakona.
(3) Vlada će uredbom propisati način vođenja Registra trgovačkih društava i drugih pravnih osoba obveznika davanja Izjave o fiskalnoj odgovornosti, izgled i sadržaj Izjave i prateće dokumentacije iz članka 15. stavka 4. ovoga Zakona, postupak i rokove sastavljanja i predaje Izjave te način i rokove izvještavanja Ministarstva financija o uočenim nepravilnostima iz ovoga članka.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
IX. POVJERENSTVO ZA FISKALNU POLITIKU
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 18.
Povjerenstvo za fiskalnu politiku (u daljnjem tekstu: Povjerenstvo) osniva se kao stručno i neovisno tijelo Hrvatskog sabora s ciljem unaprjeđenja sustava javnih financija i praćenja primjene fiskalnih pravila utvrđenih člancima 6., 7. i 8. ovoga Zakona čime se pridonosi osiguranju i održavanju fiskalne discipline, transparentnosti te srednjoročne i dugoročne održivosti javnih financija.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 19.
(1) Povjerenstvom predsjeda predsjednik Odbora za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora koji je ujedno i član bez prava glasa.
(2) Povjerenstvo se sastoji od predsjednika i sedam članova iz redova:
– Državnog ureda za reviziju – jedan predstavnik
– Državnog zavoda za statistiku – jedan predstavnik
– Ekonomskog instituta Zagreb – jedan predstavnik
– Instituta za javne financije – jedan predstavnik
– Hrvatske narodne banke – jedan predstavnik
– ekonomskih fakulteta – jedan predstavnik
– pravnih fakulteta – jedan predstavnik
(3) Članove Povjerenstva, osim predsjednika Povjerenstva, imenuje Hrvatski sabor na prijedlog Odbora za financije i državni proračun na razdoblje od pet godina i nakon isteka mandata mogu biti ponovno imenovani.
(4) Zamjenika predsjednika biraju članovi Povjerenstva.
(5) Članove Povjerenstva, kao svoje predstavnike, Odboru za financije i državni proračun predlažu institucije iz stavka 2. ovoga članka.
(6) Članovi ekonomskih i pravnih fakulteta izmjenjuju se u radu Povjerenstva. U svakom mandatu imenuje se predstavnik iz redova različitih ekonomskih i pravnih fakulteta sveučilišta u Zagrebu, Splitu, Osijeku i Rijeci.
(7) Institucije iz stavka 2. ovoga članka predložit će za svojeg predstavnika osobu iz reda istaknutih znanstvenika i stručnih djelatnika, odgovarajuće stručne spreme i koja ima stručno znanje i radno iskustvo iz nekog od sljedećih područja: javnih financija, makroekonomije, ekonomske politike i računovodstva. Članovi su dužni ponašati se uzorno tako da ne umanjuju osobni ugled ili ugled Povjerenstva te da ne dovode u pitanje samostalnost, neovisnost i nepristranost pri obnašanju svoje dužnosti i obavljanju zadaća Povjerenstva.
(8) Na sjednicama i u radu povjerenstva u pravilu sudjeluje ministar financija i/ili zamjenik ministra kada je na sjednicu pozvano Ministarstvo financija.
(9) U radu Povjerenstva mogu, bez prava glasa, sudjelovati i druge osobe sukladno odluci Povjerenstva.
(10) Članovi Povjerenstva u svom radu djeluju samostalno, u skladu s profesionalnim standardima.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 20.
(1) Članovi Povjerenstva, osim predsjednika, u trenutku imenovanja, a niti u prethodne tri godine te za vrijeme članstva u Povjerenstvu ne smiju biti članovi političkih stranaka.
(2) Člana Povjerenstva razriješit će Hrvatski sabor, na prijedlog institucije iz koje dolazi, prije isteka razdoblja na koje je imenovan:
– ako to sam zatraži
– ako je pravomoćnom sudbenom presudom osuđen na bezuvjetnu kaznu zatvora u trajanju duljem od šest mjeseci – ako trajno izgubi sposobnost obavljanja svoje dužnosti
– ako tijekom trajanja mandata bude imenovan, odnosno izabran na funkciju ili dužnosti koje bi mogle utjecati na njegovu nepristranost u obavljanju zadaća Povjerenstva
– ako prestane raditi u instituciji iz članka 19. ovoga Zakona čiji je predstavnik.
(3) Institucija koja je predložila člana Povjerenstva obvezna je obavijestiti Hrvatski sabor o nastupanju okolnosti iz stavka 2. ovoga članka, u roku od 30 dana od trenutka nastupanja istih.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 21.
Zadaće Povjerenstva su:
– razmatranje i procjena primjene fiskalnih pravila utvrđenih u članku 6., 7. i 8. ovoga Zakona, u državnom proračunu i financijskim planovima izvanproračunskih korisnika državnog proračuna za proračunsku godinu i projekcijama za sljedeće dvije godine na temelju izvještaja o primjeni fiskalnih pravila iz članka 27. ovoga Zakona
– razmatranje i usporedba makroekonomskih i proračunskih projekcija iz srednjoročnih proračunskih dokumenata s posljednje dostupnim projekcijama Europske komisije
– razmatranje i procjena fiskalnog pravila utvrđenog u članku 39.a Zakona o proračunu na temelju prijedloga državnog proračuna, odnosno izmjena i dopuna državnog proračuna
- praćenje ispunjavanja preporuka Vijeća Europske unije u svrhu rješavanja stanja prekomjernog proračunskog manjka i javnog duga
- odlučivanje o privremenom odgađanju primjene fiskalnih pravila iz članka 6., 7. i 8. ovoga Zakona, u slučaju izvanrednih okolnosti iz članka 9. stavka 3. ovoga Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 22.
(1) Povjerenstvo se sastaje najmanje jednom u tri mjeseca.
(2) Povjerenstvo tijekom izvršavanja zadaća iz članka 21. ovoga Zakona pravovaljano zauzima stajališta natpolovičnom većinom glasova svih članova Povjerenstva.
(3) Ministarstva i druga središnja tijela državne uprave te ostali proračunski i izvanproračunski korisnici državnog proračuna obvezni su na zahtjev Povjerenstva najkasnije u roku od 15 radnih dana, od dana zaprimanja zahtjeva, dostaviti dokumente i podatke koji su potrebni Povjerenstvu radi izvršavanja njegovih zadaća iz članka 21. ovoga Zakona
(4) Povjerenstvo ima svoje vlastite mrežne stranice.
(5) O zauzetim stajalištima tijekom izvršavanja zadaća iz članka 21. ovoga Zakona predstavnik Povjerenstva izvještava Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora i informira javnost objavama na mrežnim stranicama Povjerenstva za fiskalnu politiku.
(6) Predstavnika Povjerenstva iz stavka 5. ovoga članka izabiru članovi Povjerentva i ne može biti predsjednik Povjerenstva.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 23.
(1) Ako Povjerenstvo, u zauzetim stajalištima tijekom izvršavanja zadaća iz članka 21. ocijeni da postoje značajna odstupanja od ispunjenja fiskalnih pravila, o tome sastavlja Izvješće koje dostavlja Vladi.
(2) Vlada je obvezna u roku od 45 dana od zaprimanja Izvješća iz stavka 1. ovoga članka, predložiti plan nužnih mjera s rokovima provedbe koje će dovesti do ispunjenja fiskalnih pravila koje se moraju početi primjenjivati odmah po donošenju tj. u godini u kojoj je odstupanje utvrđeno, s učinkom ne kasnijim od proračunske godine koja slijedi godinu u kojoj je odstupanje utvrđeno.
(3) Ako Vlada ocijeni tijekom proračunske godine ili prilikom izrade srednjoročnih proračunskih dokumenata da postoje značajna odstupanja od fiskalnih pravila iz članka 6. i 7. ovoga Zakona, dužna je o tome sastaviti Izvješće koje dostavlja Povjerenstvu za fiskalnu politiku, a koje potom izvještava Odbor za financije i državni proračun Hrvatskog sabora.
(4) Vlada je u Izvješću iz stavka 3. ovoga članka dužna iskazati veličinu i uzroke te predložiti mjere koje će dovesti do ispunjenja fiskalnih pravila, s učinkom ne kasnijim od proračunske godine koja slijedi godinu u kojoj je odstupanje utvrđeno.
(5) Ako Povjerenstvo kod usporedbe makroekonomskih projekcija s posljednje dostupnim projekcijama Europske komisije iz članka 21. podstavka 2. ovoga Zakona, utvrdi značajna odstupanja u razdoblju od najmanje četiri uzastopne godine, o tome sastavlja Izvješće koje dostavlja Vladi.
(6) Ako Povjerenstvo utvrdi nastanak, odnosno postojanje okolnosti iz članka 21. podstavka 4. ovoga Zakona, o tome sastavlja Izvješće koje dostavlja Vladi.
(7) Vlada je obvezna nakon zaprimanja Izvješća iz stavka 5. ovoga članka uskladiti makroekonomske projekcije s posljednje dostupnim projekcijama Europske komisije u srednjoročnim proračunskim dokumentima.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 24.
(1) Članovi Povjerenstva za rad u Povjerenstvu primaju naknadu i imaju pravo na naknadu prijevoznih troškova u visini stvarnih troškova ili naknadu troškova za korištenje privatnog automobila u službene svrhe te naknadu troškova noćenja u visini stvarnih troškova kako je utvrđeno za korisnike koji se financiraju iz sredstava državnog proračuna.
(2) Visinu naknade iz stavka 1. ovoga članka određuje Odbor za izbor, imenovanja i upravne poslove Hrvatskoga sabora.
(3) Sredstva za rad Povjerenstva osiguravaju se u državnom proračunu na posebnoj aktivnosti unutar pozicija Hrvatskoga sabora.
(4) Institucije iz članka 19. stavka 2. ovoga Zakona i ministarstva pružaju analitičko tehničku podršku radu Povjerenstva.
(5) Način pružanja analitičko tehničke podrške utvrđuje se u Protokolu (Sporazumu o suradnji) koji će potpisati predsjednik Povjerenstva i čelnik svake od institucija i ministarstava iz stavka 4. ovoga članka.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 25.
Način rada Povjerenstva uređuje se Poslovnikom koji donosi Povjerenstvo.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 26.
(1) Dnevni red sjednica Povjerenstva utvrđuje se na osnovi prijedloga točaka dnevnog reda koje dostave članovi Povjerenstva.
(2) O predloženom dnevnom redu odlučuje se glasovanjem bez raspravljanja o sadržaju pojedine točke dnevnog reda.
(3) Nakon usvajanja dnevnog reda, započinje rasprava i zauzimanje stajališta o pojedinim točkama dnevnog reda i to onim redoslijedom koji je utvrđen u usvojenom dnevnom redu.
(4) Ostala pitanja vezana uz utvrđivanje i usvajanje dnevnog reda Povjerenstva uređuju se Poslovnikom.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
X. IZVJEŠTAVANJE
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 27.
Izvještaj o primjeni fiskalnih pravila dostavlja se uz državni proračun i financijske planove izvanproračunskih korisnika, odnosno izmjene i dopune državnog proračuna i financijskih planova izvanproračunskih korisnika te uz polugodišnje i godišnje Izvještaje o izvršenju proračuna.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 28.
Za vrijeme trajanja procedure prekomjernog proračunskog manjka Povjerenstvu se dostavlja Izvještaj o poduzetoj učinkovitoj akciji u cilju rješavanja prekomjernog proračunskog manjka koji se dostavlja Europskoj komisiji.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 29.
Vlada uredbom iz članka 17. stavka 3. ovoga Zakona propisuje oblik i sadržaj izvještaja o primjeni fiskalnih pravila iz članka 27. ovoga Zakona
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
XI.NADZOR
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 30.
Nadzor nad provedbom ovoga Zakona provodi Ministarstvo financija.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
XII. ODGOVORNOST ZA POVREDU ODREDABA ZAKONA
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 31.
(1) U slučajevima kada se utvrdi da je čelnik proračunskog i izvanproračunskog korisnika državnog proračuna prekršio odredbe ovoga Zakona stavit će svoj mandat za obavljanje dužnosti na raspolaganje predsjedniku/predsjednici Vlade, Vladi, odnosno tijelu koje ga je imenovalo, sukladno propisima o imenovanju.
(2) U slučajevima kada se utvrdi da je čelnik proračunskog i izvanproračunskog korisnika jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave prekršio odredbe ovoga Zakona stavit će svoj mandat za obavljanje dužnosti na raspolaganje tijelu koje ga je imenovalo.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
XIII. PREKRŠAJNE ODREDBE
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 32.
Novčanom kaznom od 5.000,00 kuna do 25.000,00 kuna kaznit će se za prekršaj čelnik:
1. ako ne sastavi i dostavi Izjavu o fiskalnoj odgovornosti sukladno člancima 15. i 16. ovoga Zakona,
2. ako Ministarstvo financija, nadležna ministarstva i jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave prilikom provjere sadržaja Izjave o fiskalnoj odgovornosti iz članka 15. ovoga Zakona uoči da je dokumentacija temeljem koje se daje Izjava o fiskalnoj odgovornosti nevjerodostojna.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 33.
(1) Inspektor proračunskog nadzora koji je u postupku nadzora utvrdio radnje kojima je ostvaren prekršaj sastavlja optužni prijedlog protiv počinitelja prekršaja i podnosi ga nadležnom područnom uredu Porezne uprave.
(2) Prekršajni postupak za prekršaje propisane ovim Zakonom u prvom stupnju vodi nadležni područni ured Porezne uprave.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
XIV. PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 34.
(1) Hrvatski sabor će imenovati članove Povjerenstva u skladu sa glavom IX. ovoga Zakona nakon isteka mandata članova Povjerenstva koje je imenovao Hrvatski sabor na sjednici 28. veljače 2014. Odlukom o imenovanju članova Povjerenstva za fiskalnu politiku (Narodne novine, broj 30/2014).
(2) Do imenovanja članova Povjerenstva u skladu sa stavkom 1. ovoga članka Povjerenstvo koje je imenovao Hrvatski sabor na sjednici 28. veljače 2014. Odlukom o imenovanju članova Povjerenstva za fiskalnu politiku (Narodne novine, broj 30/2014) nastavlja djelovati i obavljati svoje zadaće u skladu s odredbama ovoga Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 35.
(1) Hrvatski sabor će u skladu s odredbama ovoga Zakona imenovati člana Povjerenstva iz članka 19. stavka 2. podstavka 2. ovoga Zakona u roku od 30 dana od dana stupanja na snagu ovoga Zakona.
(2) Članu Povjerenstva iz stavka 1. ovoga članka mandat ističe istekom mandata članova Povjerenstva koje je imenovao Hrvatski sabor na sjednici 28. veljače 2014. Odlukom o imenovanju članova Povjerenstva za fiskalnu politiku (Narodne novine, br. 30/2014).
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 36.
Uredbu iz članka 17. ovoga Zakona Vlada će donijeti u roku od šest mjeseci od dana stupanja na snagu ovoga Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 37.
Provedbeni propisi doneseni u skladu s odredbama Zakonom o fiskalnoj odgovornosti (Narodne novine, br. 139/2010 i 19/2014) ostaju na snazi do stupanja na snagu provedbenih propisa donesenih na temelju ovlasti iz ovoga Zakona, u dijelu u kojem nisu u suprotnosti s odredbama ovoga Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 38.
(1) Danom stupanja na snagu ovoga Zakona prestaje važiti Zakon o fiskalnoj odgovornosti (Narodne novine, br. 139/2010 i 19/2014).
(2) Danom stupanja na snagu ovoga Zakona prestaje važiti Odluka o osnivanju Povjerenstva za fiskalnu politiku (Narodne novine, broj 156/2013).
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 39.
Ovaj Zakon objavit će se u »Narodnim novinama«, a stupa na snagu 1. siječnja 2016.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija