Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o stečaju potrošača
1. OPĆE INFORMACIJE
1.1.
Naziv zakona:
Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o stečaju potrošača
1.2.
Broj "Narodnih novina"
„Narodne novine“, broj 67/2018
1.3.
Program rada Vlade Republike Hrvatske, akt planiranja ili reformska mjera:
Da/Ne:
Ne
Naziv akta:
Opis mjere:
1.4.
Plan usklađivanja zakonodavstva Republike Hrvatske s pravnom stečevinom Europske unije
Da/Ne:
Ne
Naziv pravne stečevine EU:
2. ANALIZA POSTIGNUTIH REZULTATA PRIMJENE ZAKONA
2.1.
Zakon o stečaju potrošača („Narodne novine“, broj 100/15., dalje u tekstu: Zakon) usvojen je na sjednici Hrvatskog sabora dana 10. rujna 2015. dvotrećinskom većinom te je stupio na snagu 1. siječnja 2016.
Opći cilj Zakona i uvođenja instituta stečaja potrošača je razviti sustav koji će rezultirati stvaranjem uvjeta insolventnim potrošačima za reprogramiranje njihovih obveza ili novi početak, a vjerovnicima omogućiti ravnomjerno namirenje njihovih tražbina. Posebni ciljevi Zakona su stvaranje uvjeta da se kroz neformalne (neinstitucionalne) i formalne (institucionalne) okvire postigne dogovor između vjerovnika i potrošača oko restrukturiranja postojećih tražbina, stvaranje uvjeta za odgovorno i ekonomski racionalno ponašanje potrošača te rasterećenje sustava od bezuspješnih i višestrukih ovršnih postupaka.
Prema podacima koje je obradila Financijska agencija, zbog neizvršenih osnova za plaćanje 31. prosinca 2017. u blokadi su bila 319.752 građana. Dug građana iz osnova iznosio je 42,76 milijardi kuna. Zadnji dan u prosincu 2016., bilo je blokirano 327.176 građana čiji je dug iznosio 41,16 milijardi kuna, godinu dana ranije, u prosincu 2015. blokirano je bilo 321.580 građana s dugom od 36,52 milijarde kuna, dok je 31. prosinca 2014. u blokadi bilo 322.498 građana, a dug je iznosio 31,06 milijardi kuna.
Prema podacima Financijske agencije 31. siječnja 2018. ukupno je 80.871 građana u dugotrajnoj blokadi (blokada računa dulja od tri godine) i čiji dug s osnove glavnica ne prelazi iznos od 20.000,00 kuna.
U skladu s podacima prikupljenim od Financijske agencije i Ministarstva pravosuđa i uprave o pokrenutim postupcima stečaja potrošača tijekom 2016. pokrenuto je 728 izvansudskih i 321 sudskih postupaka, a 2017. 376 izvansudskih i 377 sudskih postupaka.
Ocijenjeno je kako postojećim prosječnim tempom novih postupaka stečaja potrošača koji se godišnje pokreću (oko 500 izvansudskih i oko 350 sudskih postupaka stečaja potrošača godišnje) nije u potpunosti moguće ostvariti opći i posebne ciljeve Zakona.
Također, tijekom provedbe Zakona uočeno je kako se nedovoljan broj osoba javio za obavljanje poslova povjerenika u postupku stečaja potrošača (samo su dvije osobe bile upisane na listama povjerenika na svim sudovima u Republici Hrvatskoj, a za područje nadležnosti nekih sudova uopće nije bilo osoba upisanih na listama povjerenika).
Zakon o izmjenama i dopunama zakona o stečaju potrošača („Narodne novine“, broj 67/2018., dalje u tekstu: ZID ZSP) usvojen je na sjednici Hrvatskog sabora 6. srpnja 2018. te je stupio na snagu 1. siječnja 2019.
Postavljeni ciljevi ZID ZSP su:
1)stvoriti uvjete da se osigura dovoljan broj zainteresiranih i stručnih osoba koje će voditi poslove povjerenika u postupcima stečaja potrošača te na taj način ostvariti opći i posebne ciljeve Zakona i
2) u kratkom roku deblokirati 100.000 građana koji su u dugotrajnoj blokadi i čiji dug s osnove glavnica ne prelazi iznos od 20.000,00 kuna, provesti jednak broj jednostavnih postupaka stečaja potrošača.
1) Problem nedostatnog broja povjerenika riješen je donošenjem ZID ZSP-a jer je člankom 9. ovog ZID ZSP-a u Zakonu dodan članak 37.a, čiji stavak 1. glasi: „ Ako na listi povjerenika za područje općinskog suda koji vodi postupak stečaja potrošača nije upisano barem pet povjerenika, za povjerenika se može imenovati osoba koja je upisana na listi A ili listi B stečajnih upravitelja za područje trgovačkog suda na čijem području je sjedište općinskog suda koji vodi postupak stečaja potrošača.
2) ZID ZSP-om je uveden jednostavni postupak stečaja potrošača. Financijska agencija (dalje u tekstu: Fina) svim potrošačima koji u Očevidniku redoslijeda osnova za plaćanje imaju evidentirane neizvršene osnove za plaćanje u iznosu do 20.000,00 kuna po osnovi glavnice i neprekidno su u blokadi duže od tri godine, putem pošte dostavlja Poziv na dostavu očitovanja da se isti u roku od 15 dana od dana dostave Poziva očituju jesu li suglasni da se nad njihovom imovinom provede jednostavni postupak stečaja potrošača
Potrošač popunjava “Očitovanje potrošača” na način da zaokruži “Suglasan sam” ili “Nisam suglasan”, ovisno o tome želi li da se za njega provede jednostavni postupak stečaja potrošača te isto dostavlja Fini.
Za potrošača koji je suglasan s time da se za njega provede navedeni postupak, Fina će nadležnom općinskom sudu podnijeti Prijedlog za provedbu jednostavnog postupka stečaja potrošača.
Radi provjere mogućnosti namirenja vjerovnika, u jednostavnom postupku stečaja potrošača sud utvrđuje vrijednost imovine potrošača, a prema Popisu imovine koji je potrošač dostavio uz Očitovanje i prema podacima iz službenih registara.
Ako sud utvrdi da je vrijednost imovine potrošača koja bi se mogla unovčiti kao stečajna masa jednaka ili manja od 10.000,00 kuna, donosi rješenje o otvaranju i zaključenju jednostavnog postupka stečaja potrošača, a kojim rješenjem će osloboditi potrošača od preostalih obveza u odnosu na osnove za plaćanje i vjerovnike za koje je proveden jednostavni postupak stečaja potrošača.
Ako je vrijednost imovine potrošača veća od 10.000,00 kuna, sud donosi rješenje o otvaranju jednostavnog postupka stečaja potrošača, imenuje povjerenika koji je dužan u roku 12 mjeseci od otvaranja postupka unovčiti pokretnine, tražbine, dionice, poslovne udjele, vrijednosne papire i druga imovinska i materijalna prava potrošača. Nakon unovčenja stvari i prava potrebnih za namirenje vjerovnika, sud će rješenjem zaključiti jednostavni postupak stečaja potrošača te osloboditi potrošača od preostalih obveza u odnosu na određene osnove i vjerovnike koje navodi u odluci o oslobođenju od preostalih obveza.
Tablica 1.
Zbirni pregled poslanih poziva potrošaču na dostavu očitovanja
GODINA
BROJ
2019.
134.099
2020.
25.316
Tablica 1. prikazuje ukupni broj potrošača kojima je Fina putem pošte poslala Poziv na dostavu očitovanja za provedbu jednostavnog postupka stečaja potrošača. Podaci se prikazuju sumarno za 2019. godinu i za 2020. godinu.
Tablica 2.
Zbirni pregled zaprimljenih Očitovanja potrošača
GODINA
BROJ OČITOVANJA
POTROŠAČ SUGLASAN
POTROŠAČ NIJE SUGLASAN
2019.
41.628
12.104
29.524
2020.
8.784
1.149
7.635
Tablica 2. prikazuje ukupni broj Očitovanja dostavljenih od strane potrošača, a od kojeg broja su neki potrošači iskazali suglasnost za provođenje jednostavnog postupka stečaja potrošača, dok je određeni broj potrošača iskazao nesuglasje s provođenjem jednostavnog postupka stečaja potrošača. Podaci se prikazuju sumarno za 2019. godinu i za 2020. godinu.
Podatke o broju jednostavnih postupaka stečaja potrošača na sudovima, trajanju i načinu na koji su riješeni dostavljamo u sljedećim tablicama:
Broj primljenih predmeta
Vrsta spora
2019.
2020.
Jednostavni postupak stečaja potrošača
96.041
18.463
UKUPNO
96.041
18.463
Broj riješenih predmeta
Vrsta spora
2019.
2020.*
Jednostavni postupak stečaja potrošača
Rješenje - mjesna nenadležnost
613
393
Rješenje - obustava postupka
7.979
5.977
Rješenje - odbačen zahtjev/prijedlog
1.944
1.831
Rješenje - odbijen zahtjev/prijedlog
20.437
14.191
Rješenje o otvaranju i zaključenju postupka
4
35
Rješenje o povlačenju prijedloga
2
0
Rješenje o otvaranju i zaključenju jednostavnog postupka stečaja potrošača
12.889
33.149
Rješenje - apsolutna nenadležnost
89
56
Dopis - ustup predmeta mjesno nadležnom sudu
1
5
Rješenje o zaključenju jednostavnog postupka stečaja potrošača
11
26
Dopis - ustup povodom rješenja suda nadležnog za rješavanje sukoba nadležnosti
0
5
Rješenje o oslobođenju od preostalih obveza
0
1
Rješenje o uskrati oslobođenja od preostalih obveza
0
2
Rješenje - stvarna nenadležnost
0
1
UKUPNO:
43.6969
55.672
Prosječno trajanje jednostavnog postupka stečaja potrošača tijekom 2020. iznosilo je 314 dana.
Interventne mjere koje su uvedene s ciljem olakšanja financijskog položaja građana i gospodarskih subjekata suočenih s teškim ekonomskim posljedicama epidemije bolesti COVID-19 uzrokovane virusom SARS-CoV-2, imale su učinak na jednostavne postupke stečaja potrošača. Fina je 26. ožujka 2020. prestala sa slanjem Poziva potrošačima na očitovanje u jednostavnom postupku stečaja potrošača. Odredbom članka 25.a stavka 7. Zakona o dopuni Zakona o provedbi ovrhe na novčanim sredstvima („Narodne novine“, broj 47/20.) propisano je da za vrijeme trajanja posebnih okolnosti ne teku rokovi propisani tim Zakonom ili posebnim zakonom, a vezani za trajanje blokade računa. Slijedom navedenog, potrošači više nisu ispunjavali uvjete za provedbu jednostavnog postupka stečaja potrošača (neprekidna blokada u trajanju od tri godine). Prestankom trajanja posebnih okolnosti, Fina je ponovno od 19. listopada 2020 nastavila sa slanjem Poziva potrošačima sukladno odredbama Zakona o stečaju potrošača kao i sa podnošenjem Prijedloga nadležnim sudovima.
Statistički podaci Ministarstva pravosuđa i uprave o broju primljenih, riješenih, pravomoćnih, neriješenih predmeta te pravomoćnih rješenja o otvaranju i zaključenju jednostavnog postupka stečaja potrošača koja su donesena tijekom 2019. 2020. godine ukazuju da je na općinske sudove u RH zaprimljeno 114.504 predmeta vezanih uz jednostavni postupak stečaja potrošača, od toga je riješeno 99.641 predmeta, a neriješeno 14.863 predmeta. Pravomoćnih rješenja o otvaranju i zaključenju jednostavnog postupka stečaja potrošača tijekom 2019. i 2020. ima 46.038. Dakle, 46.038 potrošača je u postupku jednostavnog stečaja potrošača ostvarilo pravo na otpust dugova.
Učinak zakona bi bio još veći i pozitivnije se odrazio na položaj blokiranih građana da nije došlo do izbijanja epidemije bolesti COVID-19 uzrokovane virusom SARS-CoV-2 jer suinterventne mjere koje su uvedene s ciljem olakšanja financijskog položaja građana i gospodarskih subjekata suočenih s teškim ekonomskim posljedicama epidemije imale za posljedicu da Fina u razdoblju od preko šest mjeseci nije slala Pozive potrošačima i zbog kojih je smanjen broj pokrenutih jednostavnih postupaka stečaja potrošača u promatranom razdoblju.
Kao jedan od nedostataka provedbe jednostavnog postupka stečaja potrošača uočeno je nepostojanje normativne osnove za pokretanje ovog postupka za one potrošače koji su se prvotno izjasnili da nisu suglasni s provedbom ovog postupka, a naknadno su promijenili mišljenje. O navedenom problemu je upoznata Radna skupina za izmjene i dopune Zakona o stečaju potrošača, koja je osnovana pri Ministarstvu pravosuđa i uprave te se planira da će ovaj problem biti adekvatno riješen izmjenama i dopunama Zakona o stečaju potrošača čije donošenje je predviđeno u I. kvartalu 2022. godine.
3. ANALIZA IZRAVNIH UČINAKA NASTALIH PRIMJENOM ZAKONA
3.1.
Analiza gospodarskih učinaka primjene Zakona
ZID ZSP nema izravnih gospodarskih učinaka s obzirom na to da se radi o izmjenama i dopunama Zakona kojim se uvodi jednostavni (ubrzani) postupak stečaja potrošača, a čiji učinci posebno ne odudaraju od već važećeg postupka stečaja potrošača.
3.2.
Analiza učinaka primjene Zakona na zaštitu tržišnog natjecanja
ZID ZSP zakona nema izravnih učinaka na tržišno natjecanje s obzirom na to da se radi o izmjenama i dopunama Zakona kojim se uvodi jednostavni (ubrzani) postupak stečaja potrošača, a čiji učinci posebno ne odudaraju od već važećeg postupka stečaja potrošača.
3.3.
Analiza socijalnih učinaka primjene Zakona
Donošenjem ZID ZSP ostvaren je učinak u odnosu na socijalnu uključenost jer se istim doprinijelo zaštiti osjetljivih skupina s obzirom na to da se radi o izmjenama i dopunama Zakona kojim se uvodi jednostavni (ubrzani) postupak stečaja potrošača, kojim se dio građana oslobađa od svojih obveza.
Tijekom prve dvije godine primjene ZID ZSP-a 46.038 potrošača je u postupku jednostavnog stečaja potrošača ostvarilo pravo na otpust dugova. Iz podatka dobivenih od Financijske agencije proizlazi da je provedbom jednostavnog postupka stečaja potrošača tijekom2019. deblokirano ukupno 5.152 potrošača za iznos duga od 30.341.142,68 kn glavnice i 11.975.187,48 kuna kamate i troška, a 2020. deblokirano je ukupno 32.160 potrošača i to za iznos duga od 216.663.300,64 kuna glavnice i 87.325.334,12 kuna kamate i troška.
3.4.
Analiza učinaka primjene Zakona na rad i tržište rada
ZID ZSP nema izravnih učinaka na rad i tržište rada s obzirom na to da se radi o izmjenama i dopunama Zakona kojim se uvodi jednostavni (ubrzani) postupak stečaja potrošača, a čiji učinci posebno ne odudaraju od već važećeg postupka stečaja potrošača. -U odnosu na tržište rada prethodnom procjenom je predviđen neznatan utjecaj na zapošljavanje i ostale gore navedene upite vezane uz tržište rada.
3.5.
Analiza učinaka primjene Zakona na zaštitu okoliša
ZID ZSPnema izravnih učinaka na zaštitu okoliša s obzirom na to da se radi o izmjenama i dopunama Zakona kojim se uvodi jednostavni (ubrzani) postupak stečaja potrošača, a čiji učinci posebno ne odudaraju od već važećeg postupka stečaja potrošača.
3.6.
Analiza učinaka primjene Zakona na zaštitu ljudskih prava
ZID ZSP nema izravnih učinaka na zaštitu okoliša s obzirom na to da se radi o izmjenama i dopunama Zakona kojim se uvodi jednostavni (ubrzani) postupak stečaja potrošača, a čiji učinci posebno ne odudaraju od već važećeg postupka stečaja potrošača.
4.
SAVJETOVANJE I KONZULTACIJE
5. PREPORUKA O DALJNJEM POSTUPANJU
Donošenjem ZID ZSP-a riješen je problem nedostatnog broja povjerenika u postupku stečaja potrošača te je u naš pravni sustav uveden jednostavni postupak stečaja potrošača. Jednostavni postupak stečaja potrošača građanima je olakšao situaciju u kojoj su se našli zbog dugotrajne blokade računa, pružajući im u skladu s najboljom europskom praksom pravo na drugu priliku.U prve dvije godine primjene jednostavnog postupka stečaja potrošača 46.038 potrošača je ostvarilo pravo na otpust dugova. Tijekom 2019. deblokirano je ukupno 5.152 potrošača za iznos duga od 30.341.142,68 kuna glavnice i 11.975.187,48 kuna kamate i troška, a 2020. deblokirano je ukupno 32.160 potrošača i to za iznos duga od 216.663.300,64 kuna glavnice i 87.325.334,12 kuna kamate i troška.
Međutim, institut jednostavnog postupka stečaja potrošača potrebno je stalno preispitivati jer se odnosi na najranjivije skupine građana koji se zbog prezaduženosti nalaze u blokadi računa te je u skladu sa navedenim potrebno ne samo održavati, već i podizati razinu zaštite koju im zakon pruža.
Stoga se predlaže daljnje unaprjeđenje instituta jednostavnog postupka stečaja potrošača kroz odgovarajuće izmjene i dopune zakona.
2. Statistički podaci Ministarstva pravosuđa i uprave o broju primljenih, riješenih, pravomoćnih, neriješenih predmeta, te pravomoćnih rješenja o otvaranju i zaključenju jednostavnog postupka stečaja potrošača
OBRAZAC NAKNADNE PROCJENE UČINAKA PROPISA
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o stečaju potrošača
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
1. OPĆE INFORMACIJE
1.1.
Naziv zakona:
Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o stečaju potrošača
1.2.
Broj "Narodnih novina"
„Narodne novine“, broj 67/2018
1.3.
Program rada Vlade Republike Hrvatske, akt planiranja ili reformska mjera:
Da/Ne:
Ne
Naziv akta:
Opis mjere:
1.4.
Plan usklađivanja zakonodavstva Republike Hrvatske s pravnom stečevinom Europske unije
Da/Ne:
Ne
Naziv pravne stečevine EU:
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
2. ANALIZA POSTIGNUTIH REZULTATA PRIMJENE ZAKONA
2.1.
Zakon o stečaju potrošača („Narodne novine“, broj 100/15., dalje u tekstu: Zakon) usvojen je na sjednici Hrvatskog sabora dana 10. rujna 2015. dvotrećinskom većinom te je stupio na snagu 1. siječnja 2016.
Opći cilj Zakona i uvođenja instituta stečaja potrošača je razviti sustav koji će rezultirati stvaranjem uvjeta insolventnim potrošačima za reprogramiranje njihovih obveza ili novi početak, a vjerovnicima omogućiti ravnomjerno namirenje njihovih tražbina. Posebni ciljevi Zakona su stvaranje uvjeta da se kroz neformalne (neinstitucionalne) i formalne (institucionalne) okvire postigne dogovor između vjerovnika i potrošača oko restrukturiranja postojećih tražbina, stvaranje uvjeta za odgovorno i ekonomski racionalno ponašanje potrošača te rasterećenje sustava od bezuspješnih i višestrukih ovršnih postupaka.
Prema podacima koje je obradila Financijska agencija, zbog neizvršenih osnova za plaćanje 31. prosinca 2017. u blokadi su bila 319.752 građana. Dug građana iz osnova iznosio je 42,76 milijardi kuna. Zadnji dan u prosincu 2016., bilo je blokirano 327.176 građana čiji je dug iznosio 41,16 milijardi kuna, godinu dana ranije, u prosincu 2015. blokirano je bilo 321.580 građana s dugom od 36,52 milijarde kuna, dok je 31. prosinca 2014. u blokadi bilo 322.498 građana, a dug je iznosio 31,06 milijardi kuna.
Prema podacima Financijske agencije 31. siječnja 2018. ukupno je 80.871 građana u dugotrajnoj blokadi (blokada računa dulja od tri godine) i čiji dug s osnove glavnica ne prelazi iznos od 20.000,00 kuna.
U skladu s podacima prikupljenim od Financijske agencije i Ministarstva pravosuđa i uprave o pokrenutim postupcima stečaja potrošača tijekom 2016. pokrenuto je 728 izvansudskih i 321 sudskih postupaka, a 2017. 376 izvansudskih i 377 sudskih postupaka.
Ocijenjeno je kako postojećim prosječnim tempom novih postupaka stečaja potrošača koji se godišnje pokreću (oko 500 izvansudskih i oko 350 sudskih postupaka stečaja potrošača godišnje) nije u potpunosti moguće ostvariti opći i posebne ciljeve Zakona.
Također, tijekom provedbe Zakona uočeno je kako se nedovoljan broj osoba javio za obavljanje poslova povjerenika u postupku stečaja potrošača (samo su dvije osobe bile upisane na listama povjerenika na svim sudovima u Republici Hrvatskoj, a za područje nadležnosti nekih sudova uopće nije bilo osoba upisanih na listama povjerenika).
Zakon o izmjenama i dopunama zakona o stečaju potrošača („Narodne novine“, broj 67/2018., dalje u tekstu: ZID ZSP) usvojen je na sjednici Hrvatskog sabora 6. srpnja 2018. te je stupio na snagu 1. siječnja 2019.
Postavljeni ciljevi ZID ZSP su:
1) stvoriti uvjete da se osigura dovoljan broj zainteresiranih i stručnih osoba koje će voditi poslove povjerenika u postupcima stečaja potrošača te na taj način ostvariti opći i posebne ciljeve Zakona i
2) u kratkom roku deblokirati 100.000 građana koji su u dugotrajnoj blokadi i čiji dug s osnove glavnica ne prelazi iznos od 20.000,00 kuna, provesti jednak broj jednostavnih postupaka stečaja potrošača.
1) Problem nedostatnog broja povjerenika riješen je donošenjem ZID ZSP-a jer je člankom 9. ovog ZID ZSP-a u Zakonu dodan članak 37.a, čiji stavak 1. glasi: „ Ako na listi povjerenika za područje općinskog suda koji vodi postupak stečaja potrošača nije upisano barem pet povjerenika, za povjerenika se može imenovati osoba koja je upisana na listi A ili listi B stečajnih upravitelja za područje trgovačkog suda na čijem području je sjedište općinskog suda koji vodi postupak stečaja potrošača.
2) ZID ZSP-om je uveden jednostavni postupak stečaja potrošača. Financijska agencija (dalje u tekstu: Fina) svim potrošačima koji u Očevidniku redoslijeda osnova za plaćanje imaju evidentirane neizvršene osnove za plaćanje u iznosu do 20.000,00 kuna po osnovi glavnice i neprekidno su u blokadi duže od tri godine, putem pošte dostavlja Poziv na dostavu očitovanja da se isti u roku od 15 dana od dana dostave Poziva očituju jesu li suglasni da se nad njihovom imovinom provede jednostavni postupak stečaja potrošača
Potrošač popunjava “Očitovanje potrošača” na način da zaokruži “Suglasan sam” ili “Nisam suglasan”, ovisno o tome želi li da se za njega provede jednostavni postupak stečaja potrošača te isto dostavlja Fini.
Za potrošača koji je suglasan s time da se za njega provede navedeni postupak, Fina će nadležnom općinskom sudu podnijeti Prijedlog za provedbu jednostavnog postupka stečaja potrošača.
Radi provjere mogućnosti namirenja vjerovnika, u jednostavnom postupku stečaja potrošača sud utvrđuje vrijednost imovine potrošača, a prema Popisu imovine koji je potrošač dostavio uz Očitovanje i prema podacima iz službenih registara.
Ako sud utvrdi da je vrijednost imovine potrošača koja bi se mogla unovčiti kao stečajna masa jednaka ili manja od 10.000,00 kuna, donosi rješenje o otvaranju i zaključenju jednostavnog postupka stečaja potrošača, a kojim rješenjem će osloboditi potrošača od preostalih obveza u odnosu na osnove za plaćanje i vjerovnike za koje je proveden jednostavni postupak stečaja potrošača.
Ako je vrijednost imovine potrošača veća od 10.000,00 kuna, sud donosi rješenje o otvaranju jednostavnog postupka stečaja potrošača, imenuje povjerenika koji je dužan u roku 12 mjeseci od otvaranja postupka unovčiti pokretnine, tražbine, dionice, poslovne udjele, vrijednosne papire i druga imovinska i materijalna prava potrošača. Nakon unovčenja stvari i prava potrebnih za namirenje vjerovnika, sud će rješenjem zaključiti jednostavni postupak stečaja potrošača te osloboditi potrošača od preostalih obveza u odnosu na određene osnove i vjerovnike koje navodi u odluci o oslobođenju od preostalih obveza.
Tablica 1.
Zbirni pregled poslanih poziva potrošaču na dostavu očitovanja
GODINA
BROJ
2019.
134.099
2020.
25.316
Tablica 1. prikazuje ukupni broj potrošača kojima je Fina putem pošte poslala Poziv na dostavu očitovanja za provedbu jednostavnog postupka stečaja potrošača. Podaci se prikazuju sumarno za 2019. godinu i za 2020. godinu.
Tablica 2.
Zbirni pregled zaprimljenih Očitovanja potrošača
GODINA
BROJ OČITOVANJA
POTROŠAČ SUGLASAN
POTROŠAČ NIJE SUGLASAN
2019.
41.628
12.104
29.524
2020.
8.784
1.149
7.635
Tablica 2. prikazuje ukupni broj Očitovanja dostavljenih od strane potrošača, a od kojeg broja su neki potrošači iskazali suglasnost za provođenje jednostavnog postupka stečaja potrošača, dok je određeni broj potrošača iskazao nesuglasje s provođenjem jednostavnog postupka stečaja potrošača. Podaci se prikazuju sumarno za 2019. godinu i za 2020. godinu.
Podatke o broju jednostavnih postupaka stečaja potrošača na sudovima, trajanju i načinu na koji su riješeni dostavljamo u sljedećim tablicama:
Broj primljenih predmeta
Vrsta spora
2019.
2020.
Jednostavni postupak stečaja potrošača
96.041
18.463
UKUPNO
96.041
18.463
Broj riješenih predmeta
Vrsta spora
2019.
2020.*
Jednostavni postupak stečaja potrošača
Rješenje - mjesna nenadležnost
613
393
Rješenje - obustava postupka
7.979
5.977
Rješenje - odbačen zahtjev/prijedlog
1.944
1.831
Rješenje - odbijen zahtjev/prijedlog
20.437
14.191
Rješenje o otvaranju i zaključenju postupka
4
35
Rješenje o povlačenju prijedloga
2
0
Rješenje o otvaranju i zaključenju jednostavnog postupka stečaja potrošača
12.889
33.149
Rješenje - apsolutna nenadležnost
89
56
Dopis - ustup predmeta mjesno nadležnom sudu
1
5
Rješenje o zaključenju jednostavnog postupka stečaja potrošača
11
26
Dopis - ustup povodom rješenja suda nadležnog za rješavanje sukoba nadležnosti
0
5
Rješenje o oslobođenju od preostalih obveza
0
1
Rješenje o uskrati oslobođenja od preostalih obveza
0
2
Rješenje - stvarna nenadležnost
0
1
UKUPNO:
43.6969
55.672
Prosječno trajanje jednostavnog postupka stečaja potrošača tijekom 2020. iznosilo je 314 dana.
Interventne mjere koje su uvedene s ciljem olakšanja financijskog položaja građana i gospodarskih subjekata suočenih s teškim ekonomskim posljedicama epidemije bolesti COVID-19 uzrokovane virusom SARS-CoV-2, imale su učinak na jednostavne postupke stečaja potrošača. Fina je 26. ožujka 2020. prestala sa slanjem Poziva potrošačima na očitovanje u jednostavnom postupku stečaja potrošača. Odredbom članka 25.a stavka 7. Zakona o dopuni Zakona o provedbi ovrhe na novčanim sredstvima („Narodne novine“, broj 47/20.) propisano je da za vrijeme trajanja posebnih okolnosti ne teku rokovi propisani tim Zakonom ili posebnim zakonom, a vezani za trajanje blokade računa. Slijedom navedenog, potrošači više nisu ispunjavali uvjete za provedbu jednostavnog postupka stečaja potrošača (neprekidna blokada u trajanju od tri godine). Prestankom trajanja posebnih okolnosti, Fina je ponovno od 19. listopada 2020 nastavila sa slanjem Poziva potrošačima sukladno odredbama Zakona o stečaju potrošača kao i sa podnošenjem Prijedloga nadležnim sudovima.
Statistički podaci Ministarstva pravosuđa i uprave o broju primljenih, riješenih, pravomoćnih, neriješenih predmeta te pravomoćnih rješenja o otvaranju i zaključenju jednostavnog postupka stečaja potrošača koja su donesena tijekom 2019. 2020. godine ukazuju da je na općinske sudove u RH zaprimljeno 114.504 predmeta vezanih uz jednostavni postupak stečaja potrošača, od toga je riješeno 99.641 predmeta, a neriješeno 14.863 predmeta. Pravomoćnih rješenja o otvaranju i zaključenju jednostavnog postupka stečaja potrošača tijekom 2019. i 2020. ima 46.038. Dakle, 46.038 potrošača je u postupku jednostavnog stečaja potrošača ostvarilo pravo na otpust dugova.
Učinak zakona bi bio još veći i pozitivnije se odrazio na položaj blokiranih građana da nije došlo do izbijanja epidemije bolesti COVID-19 uzrokovane virusom SARS-CoV-2 jer su interventne mjere koje su uvedene s ciljem olakšanja financijskog položaja građana i gospodarskih subjekata suočenih s teškim ekonomskim posljedicama epidemije imale za posljedicu da Fina u razdoblju od preko šest mjeseci nije slala Pozive potrošačima i zbog kojih je smanjen broj pokrenutih jednostavnih postupaka stečaja potrošača u promatranom razdoblju.
Kao jedan od nedostataka provedbe jednostavnog postupka stečaja potrošača uočeno je nepostojanje normativne osnove za pokretanje ovog postupka za one potrošače koji su se prvotno izjasnili da nisu suglasni s provedbom ovog postupka, a naknadno su promijenili mišljenje. O navedenom problemu je upoznata Radna skupina za izmjene i dopune Zakona o stečaju potrošača, koja je osnovana pri Ministarstvu pravosuđa i uprave te se planira da će ovaj problem biti adekvatno riješen izmjenama i dopunama Zakona o stečaju potrošača čije donošenje je predviđeno u I. kvartalu 2022. godine.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
3. ANALIZA IZRAVNIH UČINAKA NASTALIH PRIMJENOM ZAKONA
3.1.
Analiza gospodarskih učinaka primjene Zakona
ZID ZSP nema izravnih gospodarskih učinaka s obzirom na to da se radi o izmjenama i dopunama Zakona kojim se uvodi jednostavni (ubrzani) postupak stečaja potrošača, a čiji učinci posebno ne odudaraju od već važećeg postupka stečaja potrošača.
3.2.
Analiza učinaka primjene Zakona na zaštitu tržišnog natjecanja
ZID ZSP zakona nema izravnih učinaka na tržišno natjecanje s obzirom na to da se radi o izmjenama i dopunama Zakona kojim se uvodi jednostavni (ubrzani) postupak stečaja potrošača, a čiji učinci posebno ne odudaraju od već važećeg postupka stečaja potrošača.
3.3.
Analiza socijalnih učinaka primjene Zakona
Donošenjem ZID ZSP ostvaren je učinak u odnosu na socijalnu uključenost jer se istim doprinijelo zaštiti osjetljivih skupina s obzirom na to da se radi o izmjenama i dopunama Zakona kojim se uvodi jednostavni (ubrzani) postupak stečaja potrošača, kojim se dio građana oslobađa od svojih obveza.
Tijekom prve dvije godine primjene ZID ZSP-a 46.038 potrošača je u postupku jednostavnog stečaja potrošača ostvarilo pravo na otpust dugova. Iz podatka dobivenih od Financijske agencije proizlazi da je provedbom jednostavnog postupka stečaja potrošača tijekom 2019. deblokirano ukupno 5.152 potrošača za iznos duga od 30.341.142,68 kn glavnice i 11.975.187,48 kuna kamate i troška, a 2020. deblokirano je ukupno 32.160 potrošača i to za iznos duga od 216.663.300,64 kuna glavnice i 87.325.334,12 kuna kamate i troška.
3.4.
Analiza učinaka primjene Zakona na rad i tržište rada
ZID ZSP nema izravnih učinaka na rad i tržište rada s obzirom na to da se radi o izmjenama i dopunama Zakona kojim se uvodi jednostavni (ubrzani) postupak stečaja potrošača, a čiji učinci posebno ne odudaraju od već važećeg postupka stečaja potrošača. -U odnosu na tržište rada prethodnom procjenom je predviđen neznatan utjecaj na zapošljavanje i ostale gore navedene upite vezane uz tržište rada.
3.5.
Analiza učinaka primjene Zakona na zaštitu okoliša
ZID ZSP nema izravnih učinaka na zaštitu okoliša s obzirom na to da se radi o izmjenama i dopunama Zakona kojim se uvodi jednostavni (ubrzani) postupak stečaja potrošača, a čiji učinci posebno ne odudaraju od već važećeg postupka stečaja potrošača.
3.6.
Analiza učinaka primjene Zakona na zaštitu ljudskih prava
ZID ZSP nema izravnih učinaka na zaštitu okoliša s obzirom na to da se radi o izmjenama i dopunama Zakona kojim se uvodi jednostavni (ubrzani) postupak stečaja potrošača, a čiji učinci posebno ne odudaraju od već važećeg postupka stečaja potrošača.
4.
SAVJETOVANJE I KONZULTACIJE
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
5. PREPORUKA O DALJNJEM POSTUPANJU
Donošenjem ZID ZSP-a riješen je problem nedostatnog broja povjerenika u postupku stečaja potrošača te je u naš pravni sustav uveden jednostavni postupak stečaja potrošača. Jednostavni postupak stečaja potrošača građanima je olakšao situaciju u kojoj su se našli zbog dugotrajne blokade računa, pružajući im u skladu s najboljom europskom praksom pravo na drugu priliku. U prve dvije godine primjene jednostavnog postupka stečaja potrošača 46.038 potrošača je ostvarilo pravo na otpust dugova. Tijekom 2019. deblokirano je ukupno 5.152 potrošača za iznos duga od 30.341.142,68 kuna glavnice i 11.975.187,48 kuna kamate i troška, a 2020. deblokirano je ukupno 32.160 potrošača i to za iznos duga od 216.663.300,64 kuna glavnice i 87.325.334,12 kuna kamate i troška.
Međutim, institut jednostavnog postupka stečaja potrošača potrebno je stalno preispitivati jer se odnosi na najranjivije skupine građana koji se zbog prezaduženosti nalaze u blokadi računa te je u skladu sa navedenim potrebno ne samo održavati, već i podizati razinu zaštite koju im zakon pruža.
Stoga se predlaže daljnje unaprjeđenje instituta jednostavnog postupka stečaja potrošača kroz odgovarajuće izmjene i dopune zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
6. PRILOZ I
1.Pregled zbirnih podataka iz Sustava provedbe Jednostavnog postupka stečaja potrošača za razdoblje od 1. siječnja 2019. do 5. srpnja 2021. godine (FINA) – poveznica: https://www.fina.hr/documents/52450/0/Pregled+zbirnih+podataka+iz+Sustava+provedbe+Jednostavnog+postupka+ste%C4%8Daja+potro%C5%A1a%C4%8Da+5.7.pdf/a9934efc-cf48-ef0c-d60c-a29ff48efdd3?t=1625468260868
2. Statistički podaci Ministarstva pravosuđa i uprave o broju primljenih, riješenih, pravomoćnih, neriješenih predmeta, te pravomoćnih rješenja o otvaranju i zaključenju jednostavnog postupka stečaja potrošača
7.
POTPIS ČELNIKA TIJELA
Potpis: dr. sc. Ivan Malenica, ministar
Datum: 27. srpnja 2021.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave