Ustavna osnova za donošenje Prijedloga Zakona o Hrvatskoj zakladi za znanost (u daljnjem tekstu: Prijedlog zakona) sadržana je u odredbi članka 2. stavka 4. podstavka 1. Ustava Republike Hrvatske (Narodne novine, br. 85/10 – pročišćeni tekst i 5/14 – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
II. OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE TREBAJU UREDITI ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
Hrvatsku zakladu za znanost osnovao je Hrvatski sabor posebnim zakonom 21. prosinca 2001. godine kao Nacionalnu zakladu za znanost, visoko školstvo i tehnologijski razvoj Republike Hrvatske. Zaklada je osnovana radi promocije znanosti, visokog školstva i tehnologijskog razvoja u Republici Hrvatskoj te potpore znanstvenim, visokoobrazovnim i tehnologijskim programima i projektima, a s krajnjim ciljem osiguravanja održivoga društvenog i gospodarskog razvoja uz poticanje zapošljavanja i vodeći se načelima socijalne uključivosti. Od 2009. godine djeluje pod nazivom Hrvatska zaklada za znanost (dalje u tekstu: Zaklada).
Zaklada se najvećim dijelom financira donacijama iz državnog proračuna, a manjim dijelom iz europskih strukturnih fondova, međunarodne suradnje (Švicarsko-hrvatskog programa suradnje) te ostalih izvora. U 2019. godini Zaklada je ostvarila ukupno 174 milijuna kuna prihoda, od čega se 165 milijuna kuna odnosi na donacije iz državnog proračuna.
Tijekom 2020. godine Zaklada je za znanstveno-istraživačke projekte i karijere mladih istraživača isplatila 185,9 milijuna kuna. Kumulativno gledano, Zaklada je od svojeg osnutka 2001. do kraja 2020. godine isplatila nešto više od 971 milijun kuna za projekte i mlade istraživače.
U osam zakladnih programa financirano je ukupno 869 projekata i 873 mlada istraživača. Najveći dio financijskih sredstava isplaćen je za istraživačke projekte (86,08 milijuna kuna ili 46% proračuna Zaklade), mlade istraživače (63,91 milijun kuna ili 34% proračuna Zaklade) te uspostavne istraživačke projekte (27,77 milijuna kuna ili 15% proračuna Zaklade).
Zakonom o Hrvatskoj zakladi za znanost utvrđuje se njezina temeljna svrha, uređuju se uvjeti za dodjelu financijskih sredstava za financiranje znanstvenih projekata i programa, ovlasti, imenovanje i razrješenje Upravnog odbora i izvršnog direktora, financijsko poslovanje i nadzor nad radom Hrvatske zaklade za znanost te način donošenja odluka i internih akata važnih za rad i funkcioniranje Hrvatske zaklade za znanost. Postojeća zakonska regulativa je zastarjela i ne regulira sustav financiranja znanosti na način koji bi bio usklađen sa svim zahtjevima trenutačnoga hrvatskoga i europskoga istraživačkog prostora. S obzirom na činjenicu da je važeći Zakon donesen 2012. godine, svojim odredbama ne odgovara odredbama Zakona o zakladama (Narodne novine, broj 106/18, 98/19) te je i u tom smislu potrebna primjerena uskladba.
Prema nedavnoj analizi koju je Svjetska banka izradila za Ministarstvo znanosti i obrazovanja u sklopu projekta „Pregled javnih rashoda za znanost, tehnologiju i inovacije“, programi Hrvatske zaklade za znanost analizirani su s aspekata funkcionalnosti i učinkovitosti te su donesene preporuke o dizajnu i provedbi programa financiranja znanstvene djelatnosti (https://mzo.gov.hr/vijesti/pregled-javnih-rashoda-za-znanost-tehnologiju-i-inovacije/3411).
Cilj novog Zakona je jasnija definicija pravnog statusa Hrvatske zaklade za znanost te načina njezina djelovanja. Također, potrebno je osuvremeniti programe koje Zaklada financira i definirati način financiranja predmetnih programa, odnosno same Zaklade, kako bi se povećala učinkovitost i funkcionalnost ulaganja u znanstvene projekte. Dodatno, cilj je uskladiti Zakon sa zakonskim i podzakonskim propisima koji reguliraju područje djelovanja neprofitnih organizacija i proračunskih korisnika, kao i odgovarajućim zakonskim i podzakonskim propisima koji reguliraju područje neprofitnog računovodstva. Novim Zakonom planira se povećati kvaliteta i transparentnost financiranja znanstvenih projekata i programa, kako nacionalnih tako i međunarodnih. Nadalje, očekuje se jasnija definicija tijela Zaklade i njihovih ovlasti te nadzora nad radom Zaklade.
III. OCJENA I IZVOR SREDSTAVA POTREBNIH ZA PROVEDBU ZAKONA
Za provedbu odredbi Zakona nije potrebno osigurati dodatna financijska sredstva u državnom proračunu.
PRIJEDLOG ZAKONA O HRVATSKOJ ZAKLADI ZA ZNANOST
I. OPĆE ODREDBE
Predmet Zakona
Članak 1.
(1) Ovim Zakonom uređuje se ustrojstvo, svrha, načela rada, osnovna imovina, način i izvori financiranja Hrvatske zaklade za znanost (u daljnjem tekstu: Zaklada), koja je osnovana Zakonom o Nacionalnoj zakladi za znanost, visoko školstvo i tehnologijski razvoj Republike Hrvatske (Narodne novine, br. 117/01).
(2) Na pitanja koja nisu uređena ovim Zakonom primjenjuju se odredbe Zakona o zakladama (Narodne novine, br. 106/18 i 98/19).
Rodna ravnopravnost
Članak 2.
Izrazi u ovom Zakonu koji imaju rodno značenje odnose se jednako na muški i ženski rod.
Osnivanje Zaklade
Članak 3.
(1) Osnivač Zaklade je Republika Hrvatska, a osnivačka prava i obveze u ime Republike Hrvatske ostvaruje ministarstvo nadležno za znanost.
(2) Ime Zaklade je Hrvatska zaklada za znanost, a skraćeni naziv glasi HRZZ.
(3) Sjedište Zaklade je u Zagrebu.
(4) Zaklada je pravna osoba, a svojstvo pravne osobe stječe upisom u Registar zaklada Republike Hrvatske.
II. SVRHA ZAKLADE
Članak 4.
(1) Zaklada se osniva sa svrhom razvoja i promicanja znanosti i tehnologije u Republici Hrvatskoj.
(2) Zaklada je središnja organizacija za financiranje temeljnih znanosti u svim znanstvenim područjima u Republici Hrvatskoj.
(3) Radi ostvarivanja svoje svrhe Zaklada dodjeljuje financijska sredstva:
- temeljnim istraživanjima te primijenjenim istraživanjima u ranoj fazi tehnološke spremnosti i razvojnim znanstvenim istraživanjima koja su od strateškog interesa za Republiku Hrvatsku
- istraživačima na početku znanstvene karijere.
(4) Zaklada potiče znanstvenu izvrsnost, kompetitivnost u financiranju istraživanja nacionalnih i/ili međunarodno prepoznatih istraživačkih tema te nacionalnu i međunarodnu suradnju i umrežavanje kao osnovu napretka, stvaranja novog znanja i društva temeljenog na znanju, istraživanju i inovacijama.
(5) Vrste programa, uvjeti, mjerila i postupak za dodjelu financijskih sredstava, vrednovanje, financiranje i praćenje provedbe utvrđuju se općim aktima u skladu sa svrhom Zaklade.
(6) Postupak vrednovanja je neovisan, objektivan, nepristran i transparentan.
(7) Financijska sredstva dodjeljuju se isključivo na temelju javnog poziva koji se objavljuje na mrežnim stranicama Zaklade.
III. NAČELA RADA ZAKLADE
Članak 5.
(1) Zaklada samostalno, transparentno i nepristrano obavlja poslove u sklopu djelokruga i nadležnosti utvrđenih ovim Zakonom i Zakonom o zakladama (Narodne novine, br. 106/18 i 98/19).
(2) Samostalnost Zaklade ostvaruje se redovitim i stabilnim godišnjim financiranjem iz državnog proračuna.
(3) Upravni odbor Zaklade samostalno donosi odluke o programima i dodjeli financijskih sredstava sukladno ovom Zakonu i općim aktima Zaklade.
(4) Rad Zaklade temelji se na:
- kompetitivnom sustavu financiranja znanstvenih istraživanja, a s ciljem poticanja znanstvene izvrsnosti
- međunarodnim mjerilima kvalitete u istraživanjima
- transparentnosti i jednakosti
- sprječavanju sukoba interesa
- najvišim etičkim standardima
- osiguravanju akademskih sloboda.
Članak 6.
(1) Korisnici financijskih sredstava Zaklade mogu biti pravne osobe, u skladu s propisima koji uređuju znanstvenu djelatnost te u skladu s kriterijima propisanima općim aktima Zaklade.
(2) Zaklada s pravnim osobama koje su korisnici financijskih sredstava sukladno odredbama ovoga Zakona sklapa ugovor o uvjetima, namjeni i nadzoru korištenja potpore.
IV. TIJELA ZAKLADE
Članak 7.
(1) Tijela Zaklade su Upravni odbor Zaklade, Upravitelj Zaklade i Povjerenstvo za prigovore.
(2) Članovi zakladnih tijela moraju poslove Zaklade voditi savjesno, odgovorno, profesionalno, a u skladu s odredbama ovoga Zakona i drugih propisa, Statuta i drugih općih akata Zaklade.
(3) Članovi Upravnog odbora Zaklade ne mogu sudjelovati u projektima Zaklade za vrijeme njihova članstva u zakladnim tijelima te godinu dana nakon završetka članstva.
(4) Članovi zakladnih tijela ne mogu biti članovi Nacionalnog vijeća za znanost, visoko obrazovanje i tehnološki razvoj, zaposlenici ministarstva nadležnog za znanost te čelnici visokih učilišta, instituta te drugih znanstvenih organizacija.
(5) Članovi zakladnih tijela dužni su prijaviti svako postojanje sukoba interesa u odnosu na projekte koji sudjeluju u natječajnom postupku, sukladno općem aktu o sprječavanju sukoba interesa koji donosi Upravni odbor Zaklade.
Upravni odbor
Članak 8.
(1) Zakladom upravlja Upravni odbor Zaklade koji ima sedam članova.
(2) Članove Upravnog odbora Zaklade imenuje Hrvatski sabor na prijedlog Vlade Republike Hrvatske, iz redova vrhunskih znanstvenika, osobito onih koji imaju svjetski priznate znanstvene radove i rezultate, vodeći računa o zastupljenosti svih znanstvenih područja.
(3) Kandidate za članove Upravnog odbora Zaklade Vlada Republike Hrvatske utvrđuje na temelju prijedloga koje podnose znanstveni instituti, sveučilišni senati, visoka učilišta te Hrvatska akademija znanosti i umjetnosti na temelju javno objavljenog poziva za predlaganje kandidata.
(4) Članovi Upravnog odbora Zaklade biraju između sebe predsjednika i zamjenika predsjednika Upravnog odbora Zaklade i to većinom ukupnog broja članova.
(5) Zamjenik zamjenjuje spriječenog, odnosno odsutnog predsjednika.
(6) Sjednice Upravnog odbora Zaklade saziva predsjednik Upravnog odbora Zaklade najmanje jednom u dva mjeseca.
(7) Sjednica se može održati ako je nazočna većina članova Upravnog odbora Zaklade, a pravovaljane odluke donose se većinom glasova nazočnih članova Upravnog odbora Zaklade.
(8) Na rad članova Upravnog odbora Zaklade primjenjuju se odredbe ovog Zakona i opći akti Zaklade.
(9) Način rada Upravnog odbora Zaklade pobliže se uređuje Poslovnikom.
Članak 9.
(1) Mandat članova Upravnog odbora Zaklade traje četiri godine.
(2) Hrvatski sabor će na prijedlog Vlade Republike Hrvatske ili Upravnog odbora Zaklade razriješiti člana Upravnog odbora Zaklade i prije isteka vremena na koje je imenovan na njegov osobni zahtjev ili ako član Upravnog odbora Zaklade ne obavlja savjesno svoje dužnosti, ne postupa u skladu sa zakonom i općim aktima Zaklade te ako se utvrdi da ima osobne ili poslovne interese koji su suprotni interesima Zaklade.
(3) U slučaju razrješenja iz stavka 2. ovoga članka Hrvatski sabor će imenovati novog predsjednika ili člana na vrijeme do isteka mandata razriješenog predsjednika ili člana, u skladu s člankom 8. stavkom 2. ovoga Zakona.
Članak 10.
(1) Upravni odbor Zaklade:
– donosi Strateški plan Zaklade uz prethodnu suglasnost ministarstva nadležnog za znanost
donosi Pravilnik o unutarnjem redu Zaklade uz prethodnu suglasnost ministarstva nadležnog za znanost
– imenuje i razrješava Upravitelja Zaklade
– donosi Statut uz prethodnu suglasnost ministarstva nadležnog za znanost
– donosi Pravilnik o uvjetima i postupku dodjele sredstava za ostvarivanje svrhe Zaklade uz prethodnu suglasnost ministarstva nadležnog za znanost
– donosi druge opće akte
– usvaja godišnji plan rada i financijski plan za sljedeću kalendarsku godinu te izvješće o radu i financijski izvještaj za prethodnu godinu
– donosi odluke o financiranju projekata
– obavlja druge poslove u skladu s ovim Zakonom i statutom Zaklade.
(2) Nakon svog imenovanja, Upravni odbor Zaklade donosi strateški plan Zaklade za petogodišnje razdoblje u kojem se razrađuju ciljevi i programi koji su u skladu s dugoročnim strateškim pravcima razvoja Republike Hrvatske.
Upravitelj
Članak 11.
(1) Upravitelja Zaklade imenuje Upravni odbor Zaklade na temelju provedenoga javnog natječaja
(2) Upravitelj Zaklade:
– zastupa Zakladu
– odgovoran je za zakonitost rada Zaklade
– vodi poslove Zaklade sukladno odlukama Upravnog odbora Zaklade
– predlaže Upravnom odboru Zaklade godišnji plan rada i financijski plan za sljedeću kalendarsku godinu
– podnosi Upravnom odboru Zaklade izvješće o radu i financijsko izvješće za prethodnu godinu
– samostalno upravlja Uredom Zaklade
– donosi pojedinačne financijske odluke do iznosa utvrđenog Statutom
– obavlja druge poslove u skladu s ovim Zakonom, drugim propisima i statutom Zaklade, a koji nisu u nadležnosti drugih tijela Zaklade.
(3) Osoba imenovana za Upravitelja Zaklade sklapa sa Zakladom ugovor o radu na određeno puno radno vrijeme na rok od pet godina.
(4) Uvjeti za imenovanje Upravitelja Zaklade pobliže se uređuju Statutom i Pravilnikom o unutarnjem ustroju Zaklade.
(5) Upravni odbor Zaklade razriješit će Upravitelja Zaklade ako on ne obavlja svoju dužnost sukladno ugovoru o radu, zakonu i aktima Zaklade, ako ne sudjeluje u radu na sjednicama ili na drugi način ne ispunjava svoje obveze, ako se utvrdi da ima osobne ili poslovne interese koji su suprotni interesima Zaklade, ako svojim ponašanjem i istupima narušava ugled Zaklade.
(6) Upravitelju Zaklade ugovor o radu prestaje:
– razrješenjem
– istekom roka na koji je sklopljen ugovor o radu na određeno vrijeme
– smrću Upravitelja
– sporazumom između Zaklade i Upravitelja.
Povjerenstvo za prigovore
Članak 12.
(1) Povjerenstvo za prigovore stručno je tijelo Zaklade koje odlučuje o prigovorima o dodjeli financijskih sredstava i ima sedam članova.
(2) Članove Povjerenstva za prigovore imenuje Upravni odbor Zaklade na temelju javnog poziva na razdoblje od četiri godine.
(3) Povjerenstvo za prigovore donijet će Poslovnik o radu kojim će se urediti način rada te prava i obveze članova Povjerenstva za prigovore.
Znanstvena i stručna povjerenstva
Članak 13.
(1) Za obavljanje poslova iz svog djelokruga Upravni odbor Zaklade može osnivati stalna ili povremena znanstvena i stručna povjerenstva.
(2) Članove znanstvenih i stručnih povjerenstava za vrednovanje projektnih prijedloga te praćenje projekata imenuje Upravni odbor Zaklade, na temelju javnog poziva.
(3) Kriteriji za izbor i razrješenje članova znanstvenih i stručnih povjerenstava utvrđuju se općim aktima Zaklade.
V. STATUT I DRUGI OPĆI AKTI ZAKLADE
Članak 14.
(1) Zaklada ima Statut kojim se uređuje način ostvarivanja svrhe i unutarnje ustrojstvo Zaklade te druga pitanja značajna za ostvarivanje svrhe Zaklade.
(2) Općim aktom Zaklade uredit će se ustrojstvo i djelokrug Ureda za obavljanje stručnih i administrativnih poslova za potrebe Zaklade.
(3) Drugi opći akti moraju biti u skladu s odredbama Statuta, ovoga Zakona i drugih propisa koji se primjenjuju na rad Zaklade.
(4) Tumačenje odredaba Statuta i drugih općih akata daje Upravni odbor Zaklade.
Članak 15.
(1) Opći akti Zaklade, programi, natječaji i popis financiranih projekata s osnovnim podacima obvezno se objavljuju na mrežnim stranicama Zaklade.
(2) Upravni odbor Zaklade može donijeti odluku da se pojedini dokumenti ili skupine dokumenata za koje ocijeni da su važni znanstvenicima iz drugih zemalja objavljuju i na engleskom jeziku.
VI. IMOVINA ZAKLADE
Članak 16.
(1) Imovinu Zaklade čini osnovna imovina Zaklade i druga imovina koju je Zaklada stekla od donacija, dobrovoljnih priloga i drugih prihoda ostvarenih u skladu sa Zakonom o zakladama (Narodne novine, br. 106/18 i 98/19).
(2) Osnovnu imovinu Zaklade čini iznos od 10.000.000,00 kuna.
(3) Osnovnu imovinu iz stavka 2. ovoga članka osigurava osnivač Zaklade.
(4) Osnovnu imovinu Zaklade nije moguće umanjiti bez prethodne suglasnosti osnivača.
(5) Imovinu Zaklade čine i sredstva ostvarena iz prihoda koje je Zaklada stekla od svoje imovine.
(6) Radi stjecanja imovine Zaklada može organizirati određene aktivnosti, sukladno Zakonu o zakladama (Narodne novine, br. 106/18 i 98/19).
(7) Zaklada ima samostalan račun otvoren kod poslovne banke.
VII. FINANCIRANJE I FINANCIJSKO POSLOVANJE
Članak 17.
(1) Zaklada se financira iz prihoda od osnovne imovine, iz državnoga proračuna na posebnoj proračunskoj poziciji, donacija, darovnica, ovim Zakonom propisanih prihoda i drugih prihoda sukladno Zakonu o zakladama (Narodne novine, br. 106/18 i 98/19).
(2) Na posebnoj proračunskoj poziciji u državnom proračunu Republike Hrvatske osiguravaju se sredstva za redovitu djelatnost i poslovanje Zaklade.
(3) Zaklada može ostvarivati prihode sukladno Zakonu o zakladama (Narodne novine, br. 106/18 i 98/19).
(4) Prihodi se raspoređuju odlukom Upravnog odbora Zaklade za svrhe Zaklade i operativne troškove u skladu sa Strateškim planom i godišnjim programom rada Zaklade te raspoloživim i dodijeljenim sredstvima.
(5) Ako Zaklada na temelju propisa ili odlukom Vlade Republike Hrvatske postane vlasnik dionica ili udjela u trgovačkom društvu u vlasništvu ili djelomičnom vlasništvu Republike Hrvatske, odgovarajući dio dividende postaje prihod Zaklade.
VIII. NADZOR NAD RADOM ZAKLADE
Članak 18.
(1) Nadzor nad zakonitošću rada i postupanja Zaklade provodi ministarstvo nadležno za znanost.
(2) Financijska godina Zaklade počinje 1. siječnja, a završava 31. prosinca iste godine.
(3) Nakon okončanja financijske godine, u skladu sa zakonskim propisima iz područja financijskog poslovanja i računovodstva neprofitnih organizacija te odredbama Zakona o zakladama (Narodne novine, br. 106/18 i 98/19), Upravitelj Zaklade je obvezan Vladi Republike Hrvatske i državnim tijelima podnijeti odgovarajuća izvješća.
(4) Upravitelj Zaklade je obvezan jednom godišnje Hrvatskome saboru dostaviti izvješće o radu Zaklade.
IX. ODGOVORNOST ZAKLADE
Članak 19.
(1) Za obveze u poslovanju Zaklada odgovara cijelom svojom imovinom.
(2) Članovi tijela Zaklade ne odgovaraju za obveze Zaklade.
(3) Gubici Zaklade pokrivaju se iz sredstava Zaklade.
Prijelazne i završne odredbe
Članak 20.
(1) Osoba koja je danom stupanja na snagu ovoga Zakona zatečena na dužnosti Izvršnog direktora Zaklade nastavit će obavljati tu dužnost do isteka mandata.
(2) Osoba koja je danom stupanja na snagu ovoga Zakona zatečena na mjestu Izvršnog direktora preuzima prava i obveze Upravitelja Zaklade iz ovog Zakona.
(3) Dosadašnji članovi Upravnog odbora Zaklade nastavit će obavljati svoju dužnost do isteka mandata.
(4)Upravni odbor će uskladiti Statut i druge opće akte Zaklade s odredbama ovoga Zakona u roku od 90 dana od dana stupanja na snagu ovoga Zakona.
Članak 21.
Danom stupanja na snagu ovoga Zakona prestaje važiti Zakon o Hrvatskoj zakladi za znanost (Narodne novine, br. 117/2001., 45/2009., 92/2010. i 78/2012.).
Članak 22.
Ovaj Zakon stupa na snagu osmoga dana od dana objave u Narodnim novinama.
O B R A Z L O Ž E N J E
Člankom 1. propisuje se sadržaj Zakona.
Člankom 2. utvrđuje se da se izrazi koji se koriste u ovom Zakonu, a imaju rodno značenje, koriste neutralno i odnose se jednako na muški i ženski rod.
Člankom 3. propisuje se osnivač Zaklade, ime Zaklade, skraćeni naziv Zaklade, njezino sjedište te se utvrđuje da je Zaklada pravna osoba koja stječe svojstvo pravne osobe upisom u Registar zaklada Republike Hrvatske.
Člankom 4. propisuje se temeljna svrha Zaklade, vrste potpora, postupak vrednovanja kao neovisan, objektivan, nepristran i transparentan te da se potpore dodjeljuju isključivo na temelju javnih poziva.
Člankom 5. propisuje se samostalno, transparentno i nepristrano obavljanje poslova Zaklade, ostvarivanje redovitog i stabilnog financiranja iz državnog proračuna, samostalnost Upravnog odbora pri donošenju odluka o programima, potporama te načela rada Zaklade.
Člankom 6. propisuje se tko može biti korisnik potpora Zaklade te sklapanje ugovora o uvjetima, namjeni i nadzoru korištenja potpore.
Člankom 7. propisuju setijela Zaklade, njihove obaveze i dužnosti, uvjeti za članove zakladnih tijela, uvjeti za njihovo sudjelovanje u znanstvenim projektima te postupak za slučaj sukoba interesa.
Člankom 8. utvrđujese broj članova Upravnog odbora Zaklade, propisuje se način izbora i imenovanja članova, predsjednika i zamjenika Upravnog odbora te način održavanja sjednica.
Člankom 9 . propisuje se trajanje mandata članova Upravnog odbora te njihovo razrješenje.
Člankom 10. propisuju se zadaće Upravnog odbora.
Člankom 11. propisuju sedužnosti Upravitelja, način njegova izbora i imenovanja te postupak razrješenja, sklapanje ugovora o radu te razlozi za prestanak ugovora o radu.
Člankom 12. propisuje se osnivanje Povjerenstva za prigovore.
Člankom 13 . propisuje semogućnost osnivanja stalnih ili povremenih znanstvenih i stručnih povjerenstava te njihova zaduženja
Člankom 14 . utvrđuje se donošenje statuta Zaklade
Člankom 15. propisuje seda se opći akti Zaklade, programi, natječaji i popis financiranih projekata objavljuju na mrežnim stranicama Zaklade.
Člankom 16. propisuje sevisina osnovne imovine i način osiguravanja iste te se utvrđuje da Zaklada ima samostalan račun otvoren kod poslovne banke.
Člankom 17. propisuju se izvori financiranja Zaklade te način ostvarivanja prihoda Zaklade.
Člankom 18. propisuje se provođenje nadzora nad radom Zaklade, utvrđuje se razdoblje financijske godine te dostava izvješća nadležnim državnim tijelima.
Člankom 19 . propisuje se odgovornost Zaklade.
Člankom 20. - 22. propisuju se prijelazne i završne odredbe.
NACRT
VLADA REPUBLIKE HRVATSKE
PRIJEDLOG ZAKONA O HRVATSKOJ ZAKLADI ZA ZNANOST
Zagreb, srpanj 2021.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
I. USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje Prijedloga Zakona o Hrvatskoj zakladi za znanost (u daljnjem tekstu: Prijedlog zakona) sadržana je u odredbi članka 2. stavka 4. podstavka 1. Ustava Republike Hrvatske (Narodne novine, br. 85/10 – pročišćeni tekst i 5/14 – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
II. OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE TREBAJU UREDITI ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
Hrvatsku zakladu za znanost osnovao je Hrvatski sabor posebnim zakonom 21. prosinca 2001. godine kao Nacionalnu zakladu za znanost, visoko školstvo i tehnologijski razvoj Republike Hrvatske. Zaklada je osnovana radi promocije znanosti, visokog školstva i tehnologijskog razvoja u Republici Hrvatskoj te potpore znanstvenim, visokoobrazovnim i tehnologijskim programima i projektima, a s krajnjim ciljem osiguravanja održivoga društvenog i gospodarskog razvoja uz poticanje zapošljavanja i vodeći se načelima socijalne uključivosti. Od 2009. godine djeluje pod nazivom Hrvatska zaklada za znanost (dalje u tekstu: Zaklada).
Zaklada se najvećim dijelom financira donacijama iz državnog proračuna, a manjim dijelom iz europskih strukturnih fondova, međunarodne suradnje (Švicarsko-hrvatskog programa suradnje) te ostalih izvora. U 2019. godini Zaklada je ostvarila ukupno 174 milijuna kuna prihoda, od čega se 165 milijuna kuna odnosi na donacije iz državnog proračuna.
Tijekom 2020. godine Zaklada je za znanstveno-istraživačke projekte i karijere mladih istraživača isplatila 185,9 milijuna kuna. Kumulativno gledano, Zaklada je od svojeg osnutka 2001. do kraja 2020. godine isplatila nešto više od 971 milijun kuna za projekte i mlade istraživače.
U osam zakladnih programa financirano je ukupno 869 projekata i 873 mlada istraživača. Najveći dio financijskih sredstava isplaćen je za istraživačke projekte (86,08 milijuna kuna ili 46% proračuna Zaklade), mlade istraživače (63,91 milijun kuna ili 34% proračuna Zaklade) te uspostavne istraživačke projekte (27,77 milijuna kuna ili 15% proračuna Zaklade).
Zakonom o Hrvatskoj zakladi za znanost utvrđuje se njezina temeljna svrha, uređuju se uvjeti za dodjelu financijskih sredstava za financiranje znanstvenih projekata i programa, ovlasti, imenovanje i razrješenje Upravnog odbora i izvršnog direktora, financijsko poslovanje i nadzor nad radom Hrvatske zaklade za znanost te način donošenja odluka i internih akata važnih za rad i funkcioniranje Hrvatske zaklade za znanost. Postojeća zakonska regulativa je zastarjela i ne regulira sustav financiranja znanosti na način koji bi bio usklađen sa svim zahtjevima trenutačnoga hrvatskoga i europskoga istraživačkog prostora. S obzirom na činjenicu da je važeći Zakon donesen 2012. godine, svojim odredbama ne odgovara odredbama Zakona o zakladama (Narodne novine, broj 106/18, 98/19) te je i u tom smislu potrebna primjerena uskladba.
Prema nedavnoj analizi koju je Svjetska banka izradila za Ministarstvo znanosti i obrazovanja u sklopu projekta „Pregled javnih rashoda za znanost, tehnologiju i inovacije“, programi Hrvatske zaklade za znanost analizirani su s aspekata funkcionalnosti i učinkovitosti te su donesene preporuke o dizajnu i provedbi programa financiranja znanstvene djelatnosti ( https://mzo.gov.hr/vijesti/pregled-javnih-rashoda-za-znanost-tehnologiju-i-inovacije/3411 ).
Cilj novog Zakona je jasnija definicija pravnog statusa Hrvatske zaklade za znanost te načina njezina djelovanja. Također, potrebno je osuvremeniti programe koje Zaklada financira i definirati način financiranja predmetnih programa, odnosno same Zaklade, kako bi se povećala učinkovitost i funkcionalnost ulaganja u znanstvene projekte. Dodatno, cilj je uskladiti Zakon sa zakonskim i podzakonskim propisima koji reguliraju područje djelovanja neprofitnih organizacija i proračunskih korisnika, kao i odgovarajućim zakonskim i podzakonskim propisima koji reguliraju područje neprofitnog računovodstva. Novim Zakonom planira se povećati kvaliteta i transparentnost financiranja znanstvenih projekata i programa, kako nacionalnih tako i međunarodnih. Nadalje, očekuje se jasnija definicija tijela Zaklade i njihovih ovlasti te nadzora nad radom Zaklade.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
III. OCJENA I IZVOR SREDSTAVA POTREBNIH ZA PROVEDBU ZAKONA
Za provedbu odredbi Zakona nije potrebno osigurati dodatna financijska sredstva u državnom proračunu.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
PRIJEDLOG ZAKONA O HRVATSKOJ ZAKLADI ZA ZNANOST
I. OPĆE ODREDBE
Predmet Zakona
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
Članak 1.
(1) Ovim Zakonom uređuje se ustrojstvo, svrha, načela rada, osnovna imovina, način i izvori financiranja Hrvatske zaklade za znanost (u daljnjem tekstu: Zaklada), koja je osnovana Zakonom o Nacionalnoj zakladi za znanost, visoko školstvo i tehnologijski razvoj Republike Hrvatske (Narodne novine, br. 117/01).
(2) Na pitanja koja nisu uređena ovim Zakonom primjenjuju se odredbe Zakona o zakladama (Narodne novine, br. 106/18 i 98/19).
Rodna ravnopravnost
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
Članak 2.
Izrazi u ovom Zakonu koji imaju rodno značenje odnose se jednako na muški i ženski rod.
Osnivanje Zaklade
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
Članak 3.
(1) Osnivač Zaklade je Republika Hrvatska, a osnivačka prava i obveze u ime Republike Hrvatske ostvaruje ministarstvo nadležno za znanost.
(2) Ime Zaklade je Hrvatska zaklada za znanost, a skraćeni naziv glasi HRZZ.
(3) Sjedište Zaklade je u Zagrebu.
(4) Zaklada je pravna osoba, a svojstvo pravne osobe stječe upisom u Registar zaklada Republike Hrvatske.
II. SVRHA ZAKLADE
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
Članak 4.
(1) Zaklada se osniva sa svrhom razvoja i promicanja znanosti i tehnologije u Republici Hrvatskoj.
(2) Zaklada je središnja organizacija za financiranje temeljnih znanosti u svim znanstvenim područjima u Republici Hrvatskoj.
(3) Radi ostvarivanja svoje svrhe Zaklada dodjeljuje financijska sredstva:
- temeljnim istraživanjima te primijenjenim istraživanjima u ranoj fazi tehnološke spremnosti i razvojnim znanstvenim istraživanjima koja su od strateškog interesa za Republiku Hrvatsku
- istraživačima na početku znanstvene karijere.
(4) Zaklada potiče znanstvenu izvrsnost, kompetitivnost u financiranju istraživanja nacionalnih i/ili međunarodno prepoznatih istraživačkih tema te nacionalnu i međunarodnu suradnju i umrežavanje kao osnovu napretka, stvaranja novog znanja i društva temeljenog na znanju, istraživanju i inovacijama.
(5) Vrste programa, uvjeti, mjerila i postupak za dodjelu financijskih sredstava, vrednovanje, financiranje i praćenje provedbe utvrđuju se općim aktima u skladu sa svrhom Zaklade.
(6) Postupak vrednovanja je neovisan, objektivan, nepristran i transparentan.
(7) Financijska sredstva dodjeljuju se isključivo na temelju javnog poziva koji se objavljuje na mrežnim stranicama Zaklade.
III. NAČELA RADA ZAKLADE
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
Članak 5.
(1) Zaklada samostalno, transparentno i nepristrano obavlja poslove u sklopu djelokruga i nadležnosti utvrđenih ovim Zakonom i Zakonom o zakladama (Narodne novine, br. 106/18 i 98/19).
(2) Samostalnost Zaklade ostvaruje se redovitim i stabilnim godišnjim financiranjem iz državnog proračuna.
(3) Upravni odbor Zaklade samostalno donosi odluke o programima i dodjeli financijskih sredstava sukladno ovom Zakonu i općim aktima Zaklade.
(4) Rad Zaklade temelji se na:
- kompetitivnom sustavu financiranja znanstvenih istraživanja, a s ciljem poticanja znanstvene izvrsnosti
- međunarodnim mjerilima kvalitete u istraživanjima
- transparentnosti i jednakosti
- sprječavanju sukoba interesa
- najvišim etičkim standardima
- osiguravanju akademskih sloboda.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
Članak 6.
(1) Korisnici financijskih sredstava Zaklade mogu biti pravne osobe, u skladu s propisima koji uređuju znanstvenu djelatnost te u skladu s kriterijima propisanima općim aktima Zaklade.
(2) Zaklada s pravnim osobama koje su korisnici financijskih sredstava sukladno odredbama ovoga Zakona sklapa ugovor o uvjetima, namjeni i nadzoru korištenja potpore.
IV. TIJELA ZAKLADE
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
Članak 7.
(1) Tijela Zaklade su Upravni odbor Zaklade, Upravitelj Zaklade i Povjerenstvo za prigovore.
(2) Članovi zakladnih tijela moraju poslove Zaklade voditi savjesno, odgovorno, profesionalno, a u skladu s odredbama ovoga Zakona i drugih propisa, Statuta i drugih općih akata Zaklade.
(3) Članovi Upravnog odbora Zaklade ne mogu sudjelovati u projektima Zaklade za vrijeme njihova članstva u zakladnim tijelima te godinu dana nakon završetka članstva.
(4) Članovi zakladnih tijela ne mogu biti članovi Nacionalnog vijeća za znanost, visoko obrazovanje i tehnološki razvoj, zaposlenici ministarstva nadležnog za znanost te čelnici visokih učilišta, instituta te drugih znanstvenih organizacija.
(5) Članovi zakladnih tijela dužni su prijaviti svako postojanje sukoba interesa u odnosu na projekte koji sudjeluju u natječajnom postupku, sukladno općem aktu o sprječavanju sukoba interesa koji donosi Upravni odbor Zaklade.
Upravni odbor
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
Članak 8.
(1) Zakladom upravlja Upravni odbor Zaklade koji ima sedam članova.
(2) Članove Upravnog odbora Zaklade imenuje Hrvatski sabor na prijedlog Vlade Republike Hrvatske, iz redova vrhunskih znanstvenika, osobito onih koji imaju svjetski priznate znanstvene radove i rezultate, vodeći računa o zastupljenosti svih znanstvenih područja.
(3) Kandidate za članove Upravnog odbora Zaklade Vlada Republike Hrvatske utvrđuje na temelju prijedloga koje podnose znanstveni instituti, sveučilišni senati, visoka učilišta te Hrvatska akademija znanosti i umjetnosti na temelju javno objavljenog poziva za predlaganje kandidata.
(4) Članovi Upravnog odbora Zaklade biraju između sebe predsjednika i zamjenika predsjednika Upravnog odbora Zaklade i to većinom ukupnog broja članova.
(5) Zamjenik zamjenjuje spriječenog, odnosno odsutnog predsjednika.
(6) Sjednice Upravnog odbora Zaklade saziva predsjednik Upravnog odbora Zaklade najmanje jednom u dva mjeseca.
(7) Sjednica se može održati ako je nazočna većina članova Upravnog odbora Zaklade, a pravovaljane odluke donose se većinom glasova nazočnih članova Upravnog odbora Zaklade.
(8) Na rad članova Upravnog odbora Zaklade primjenjuju se odredbe ovog Zakona i opći akti Zaklade.
(9) Način rada Upravnog odbora Zaklade pobliže se uređuje Poslovnikom.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
Članak 9.
(1) Mandat članova Upravnog odbora Zaklade traje četiri godine.
(2) Hrvatski sabor će na prijedlog Vlade Republike Hrvatske ili Upravnog odbora Zaklade razriješiti člana Upravnog odbora Zaklade i prije isteka vremena na koje je imenovan na njegov osobni zahtjev ili ako član Upravnog odbora Zaklade ne obavlja savjesno svoje dužnosti, ne postupa u skladu sa zakonom i općim aktima Zaklade te ako se utvrdi da ima osobne ili poslovne interese koji su suprotni interesima Zaklade.
(3) U slučaju razrješenja iz stavka 2. ovoga članka Hrvatski sabor će imenovati novog predsjednika ili člana na vrijeme do isteka mandata razriješenog predsjednika ili člana, u skladu s člankom 8. stavkom 2. ovoga Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
Članak 10.
(1) Upravni odbor Zaklade:
– donosi Strateški plan Zaklade uz prethodnu suglasnost ministarstva nadležnog za znanost
donosi Pravilnik o unutarnjem redu Zaklade uz prethodnu suglasnost ministarstva nadležnog za znanost
– imenuje i razrješava Upravitelja Zaklade
– donosi Statut uz prethodnu suglasnost ministarstva nadležnog za znanost
– donosi Pravilnik o uvjetima i postupku dodjele sredstava za ostvarivanje svrhe Zaklade uz prethodnu suglasnost ministarstva nadležnog za znanost
– donosi druge opće akte
– usvaja godišnji plan rada i financijski plan za sljedeću kalendarsku godinu te izvješće o radu i financijski izvještaj za prethodnu godinu
– donosi odluke o financiranju projekata
– obavlja druge poslove u skladu s ovim Zakonom i statutom Zaklade.
(2) Nakon svog imenovanja, Upravni odbor Zaklade donosi strateški plan Zaklade za petogodišnje razdoblje u kojem se razrađuju ciljevi i programi koji su u skladu s dugoročnim strateškim pravcima razvoja Republike Hrvatske.
Upravitelj
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
Članak 11.
(1) Upravitelja Zaklade imenuje Upravni odbor Zaklade na temelju provedenoga javnog natječaja
(2) Upravitelj Zaklade:
– zastupa Zakladu
– odgovoran je za zakonitost rada Zaklade
– vodi poslove Zaklade sukladno odlukama Upravnog odbora Zaklade
– predlaže Upravnom odboru Zaklade godišnji plan rada i financijski plan za sljedeću kalendarsku godinu
– podnosi Upravnom odboru Zaklade izvješće o radu i financijsko izvješće za prethodnu godinu
– samostalno upravlja Uredom Zaklade
– donosi pojedinačne financijske odluke do iznosa utvrđenog Statutom
– obavlja druge poslove u skladu s ovim Zakonom, drugim propisima i statutom Zaklade, a koji nisu u nadležnosti drugih tijela Zaklade.
(3) Osoba imenovana za Upravitelja Zaklade sklapa sa Zakladom ugovor o radu na određeno puno radno vrijeme na rok od pet godina.
(4) Uvjeti za imenovanje Upravitelja Zaklade pobliže se uređuju Statutom i Pravilnikom o unutarnjem ustroju Zaklade.
(5) Upravni odbor Zaklade razriješit će Upravitelja Zaklade ako on ne obavlja svoju dužnost sukladno ugovoru o radu, zakonu i aktima Zaklade, ako ne sudjeluje u radu na sjednicama ili na drugi način ne ispunjava svoje obveze, ako se utvrdi da ima osobne ili poslovne interese koji su suprotni interesima Zaklade, ako svojim ponašanjem i istupima narušava ugled Zaklade.
(6) Upravitelju Zaklade ugovor o radu prestaje:
– razrješenjem
– istekom roka na koji je sklopljen ugovor o radu na određeno vrijeme
– smrću Upravitelja
– sporazumom između Zaklade i Upravitelja.
Povjerenstvo za prigovore
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
Članak 12.
(1) Povjerenstvo za prigovore stručno je tijelo Zaklade koje odlučuje o prigovorima o dodjeli financijskih sredstava i ima sedam članova.
(2) Članove Povjerenstva za prigovore imenuje Upravni odbor Zaklade na temelju javnog poziva na razdoblje od četiri godine.
(3) Povjerenstvo za prigovore donijet će Poslovnik o radu kojim će se urediti način rada te prava i obveze članova Povjerenstva za prigovore.
Znanstvena i stručna povjerenstva
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
Članak 13.
(1) Za obavljanje poslova iz svog djelokruga Upravni odbor Zaklade može osnivati stalna ili povremena znanstvena i stručna povjerenstva.
(2) Članove znanstvenih i stručnih povjerenstava za vrednovanje projektnih prijedloga te praćenje projekata imenuje Upravni odbor Zaklade, na temelju javnog poziva.
(3) Kriteriji za izbor i razrješenje članova znanstvenih i stručnih povjerenstava utvrđuju se općim aktima Zaklade.
V. STATUT I DRUGI OPĆI AKTI ZAKLADE
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
Članak 14.
(1) Zaklada ima Statut kojim se uređuje način ostvarivanja svrhe i unutarnje ustrojstvo Zaklade te druga pitanja značajna za ostvarivanje svrhe Zaklade.
(2) Općim aktom Zaklade uredit će se ustrojstvo i djelokrug Ureda za obavljanje stručnih i administrativnih poslova za potrebe Zaklade.
(3) Drugi opći akti moraju biti u skladu s odredbama Statuta, ovoga Zakona i drugih propisa koji se primjenjuju na rad Zaklade.
(4) Tumačenje odredaba Statuta i drugih općih akata daje Upravni odbor Zaklade.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
Članak 15.
(1) Opći akti Zaklade, programi, natječaji i popis financiranih projekata s osnovnim podacima obvezno se objavljuju na mrežnim stranicama Zaklade.
(2) Upravni odbor Zaklade može donijeti odluku da se pojedini dokumenti ili skupine dokumenata za koje ocijeni da su važni znanstvenicima iz drugih zemalja objavljuju i na engleskom jeziku.
VI. IMOVINA ZAKLADE
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
Članak 16.
(1) Imovinu Zaklade čini osnovna imovina Zaklade i druga imovina koju je Zaklada stekla od donacija, dobrovoljnih priloga i drugih prihoda ostvarenih u skladu sa Zakonom o zakladama (Narodne novine, br. 106/18 i 98/19).
(2) Osnovnu imovinu Zaklade čini iznos od 10.000.000,00 kuna.
(3) Osnovnu imovinu iz stavka 2. ovoga članka osigurava osnivač Zaklade.
(4) Osnovnu imovinu Zaklade nije moguće umanjiti bez prethodne suglasnosti osnivača.
(5) Imovinu Zaklade čine i sredstva ostvarena iz prihoda koje je Zaklada stekla od svoje imovine.
(6) Radi stjecanja imovine Zaklada može organizirati određene aktivnosti, sukladno Zakonu o zakladama (Narodne novine, br. 106/18 i 98/19).
(7) Zaklada ima samostalan račun otvoren kod poslovne banke.
VII. FINANCIRANJE I FINANCIJSKO POSLOVANJE
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
Članak 17.
(1) Zaklada se financira iz prihoda od osnovne imovine, iz državnoga proračuna na posebnoj proračunskoj poziciji, donacija, darovnica, ovim Zakonom propisanih prihoda i drugih prihoda sukladno Zakonu o zakladama (Narodne novine, br. 106/18 i 98/19).
(2) Na posebnoj proračunskoj poziciji u državnom proračunu Republike Hrvatske osiguravaju se sredstva za redovitu djelatnost i poslovanje Zaklade.
(3) Zaklada može ostvarivati prihode sukladno Zakonu o zakladama (Narodne novine, br. 106/18 i 98/19).
(4) Prihodi se raspoređuju odlukom Upravnog odbora Zaklade za svrhe Zaklade i operativne troškove u skladu sa Strateškim planom i godišnjim programom rada Zaklade te raspoloživim i dodijeljenim sredstvima.
(5) Ako Zaklada na temelju propisa ili odlukom Vlade Republike Hrvatske postane vlasnik dionica ili udjela u trgovačkom društvu u vlasništvu ili djelomičnom vlasništvu Republike Hrvatske, odgovarajući dio dividende postaje prihod Zaklade.
VIII. NADZOR NAD RADOM ZAKLADE
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
Članak 18.
(1) Nadzor nad zakonitošću rada i postupanja Zaklade provodi ministarstvo nadležno za znanost.
(2) Financijska godina Zaklade počinje 1. siječnja, a završava 31. prosinca iste godine.
(3) Nakon okončanja financijske godine, u skladu sa zakonskim propisima iz područja financijskog poslovanja i računovodstva neprofitnih organizacija te odredbama Zakona o zakladama (Narodne novine, br. 106/18 i 98/19), Upravitelj Zaklade je obvezan Vladi Republike Hrvatske i državnim tijelima podnijeti odgovarajuća izvješća.
(4) Upravitelj Zaklade je obvezan jednom godišnje Hrvatskome saboru dostaviti izvješće o radu Zaklade.
IX. ODGOVORNOST ZAKLADE
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
Članak 19.
(1) Za obveze u poslovanju Zaklada odgovara cijelom svojom imovinom.
(2) Članovi tijela Zaklade ne odgovaraju za obveze Zaklade.
(3) Gubici Zaklade pokrivaju se iz sredstava Zaklade.
Prijelazne i završne odredbe
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
Članak 20.
(1) Osoba koja je danom stupanja na snagu ovoga Zakona zatečena na dužnosti Izvršnog direktora Zaklade nastavit će obavljati tu dužnost do isteka mandata.
(2) Osoba koja je danom stupanja na snagu ovoga Zakona zatečena na mjestu Izvršnog direktora preuzima prava i obveze Upravitelja Zaklade iz ovog Zakona.
(3) Dosadašnji članovi Upravnog odbora Zaklade nastavit će obavljati svoju dužnost do isteka mandata.
(4) Upravni odbor će uskladiti Statut i druge opće akte Zaklade s odredbama ovoga Zakona u roku od 90 dana od dana stupanja na snagu ovoga Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
Članak 21.
Danom stupanja na snagu ovoga Zakona prestaje važiti Zakon o Hrvatskoj zakladi za znanost (Narodne novine, br. 117/2001., 45/2009., 92/2010. i 78/2012.).
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
Članak 22.
Ovaj Zakon stupa na snagu osmoga dana od dana objave u Narodnim novinama.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
O B R A Z L O Ž E N J E
Člankom 1. propisuje se sadržaj Zakona.
Člankom 2. utvrđuje se da se izrazi koji se koriste u ovom Zakonu, a imaju rodno značenje, koriste neutralno i odnose se jednako na muški i ženski rod.
Člankom 3. propisuje se osnivač Zaklade, ime Zaklade, skraćeni naziv Zaklade, njezino sjedište te se utvrđuje da je Zaklada pravna osoba koja stječe svojstvo pravne osobe upisom u Registar zaklada Republike Hrvatske.
Člankom 4. propisuje se temeljna svrha Zaklade, vrste potpora, postupak vrednovanja kao neovisan, objektivan, nepristran i transparentan te da se potpore dodjeljuju isključivo na temelju javnih poziva.
Člankom 5. propisuje se samostalno, transparentno i nepristrano obavljanje poslova Zaklade, ostvarivanje redovitog i stabilnog financiranja iz državnog proračuna, samostalnost Upravnog odbora pri donošenju odluka o programima, potporama te načela rada Zaklade.
Člankom 6. propisuje se tko može biti korisnik potpora Zaklade te sklapanje ugovora o uvjetima, namjeni i nadzoru korištenja potpore.
Člankom 7. propisuju se tijela Zaklade, njihove obaveze i dužnosti, uvjeti za članove zakladnih tijela, uvjeti za njihovo sudjelovanje u znanstvenim projektima te postupak za slučaj sukoba interesa.
Člankom 8. utvrđuje se broj članova Upravnog odbora Zaklade, propisuje se način izbora i imenovanja članova, predsjednika i zamjenika Upravnog odbora te način održavanja sjednica.
Člankom 9 . propisuje se trajanje mandata članova Upravnog odbora te njihovo razrješenje.
Člankom 10. propisuju se zadaće Upravnog odbora.
Člankom 11. propisuju se dužnosti Upravitelja, način njegova izbora i imenovanja te postupak razrješenja, sklapanje ugovora o radu te razlozi za prestanak ugovora o radu.
Člankom 12. propisuje se osnivanje Povjerenstva za prigovore.
Člankom 13 . propisuje se mogućnost osnivanja stalnih ili povremenih znanstvenih i stručnih povjerenstava te njihova zaduženja
Člankom 14 . utvrđuje se donošenje statuta Zaklade
Člankom 15. propisuje se da se opći akti Zaklade, programi, natječaji i popis financiranih projekata objavljuju na mrežnim stranicama Zaklade.
Člankom 16. propisuje se visina osnovne imovine i način osiguravanja iste te se utvrđuje da Zaklada ima samostalan račun otvoren kod poslovne banke.
Člankom 17. propisuju se izvori financiranja Zaklade te način ostvarivanja prihoda Zaklade.
Člankom 18. propisuje se provođenje nadzora nad radom Zaklade, utvrđuje se razdoblje financijske godine te dostava izvješća nadležnim državnim tijelima.
Člankom 19 . propisuje se odgovornost Zaklade.
Člankom 20. - 22. propisuju se prijelazne i završne odredbe.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja