Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o fiskalizaciji u prometu gotovinom
1.2.
Broj "Narodnih novina"
121/19
1.3.
Program rada Vlade Republike Hrvatske, akt planiranja ili reformska mjera:
Da/Ne:
Naziv akta:
Program Vlade Republike Hrvatske za mandat 2016. - 2020.
Opis mjere:
7.2. Porezni sustav
1.4.
Plan usklađivanja zakonodavstva Republike Hrvatske s pravnom stečevinom Europske unije
Da/Ne:
Naziv pravne stečevine EU: -
2.
ANALIZA POSTIGNUTIH REZULTATA PRIMJENE ZAKONA
2.1.
Provođenje porezne reforme sukladno Programu Vlade Republike Hrvatske za mandat 2016. – 2020. obuhvatilo je sve segmente poreznog sustava, a posebno se usmjerilo na pojednostavljenje sustava, širenje porezne baze te porezno rasterećenje građana i poduzetnika. Naime, analizom su utvrđeni ciljevi reforme poreznog sustava i to: smanjenje ukupnog poreznog opterećenja, poticanje konkurentnosti gospodarstva, izgradnja socijalno pravednijeg poreznog sustava, stabilan, održiv i jednostavan porezni sustav, pojednostavljenje i pojeftinjenje porezne administracije kao i pružanje veće pravne sigurnosti poreznim obveznicima. Stoga je, a kako bi se nastavilo ispunjenje zadanih ciljeva, proveden i četvrti krug porezne reforme kojim su bile obuhvaćene izmjene i dopune Zakona o fiskalizaciji u prometu gotovinom.
Provedenom analizom na području fiskalizacije pokazalo se kako obveznici fiskalizacije primjenjuju odredbu Zakona o fiskalizaciji u prometu gotovinom (Narodne novine br. 133/12, 115/16 i 106/18) kojom je propisana obveza navođenja obavijesti „OVO NIJE FISKALIZIRANI RAČUN“ na pratećim dokumentima koje izdaju prije samog izdavanja računa, ali zatim takve račune ne fiskaliziraju odnosno ne prijavljuju Poreznoj upravi. Navedeno je dovodilo do toga da primatelji računa obavljaju plaćanje za proizvode ili usluge po navedenom pratećem dokumentu, a ne po izdanom računu koji je u konačnici osnova za plaćanje odnosno putem kojega se prema stvarno evidentiranim obvezama kontrolira uplaćeni porez u proračune. Kako bi se ovakva pojavnost spriječila odnosno kako se kupci i primatelji računa ne bi dovodili u zabludu, donesen je Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o fiskalizaciji u prometu gotovinom (Narodne novine br. 121/19) kojim je uvedena obveza provođenja postupka fiskalizacije računa i za tako izdane dokumente koji prethode samom izdavanju računa s primjenom od 1. travnja 2020. Navedena obveza nije uvedena svim obveznicima fiskalizacije već samo onim obveznicima koji imaju potrebu izdavanja takvih pratećih dokumenata odnosno koji se izjasne da će izdavati prateće dokumente.
Nadalje, kao podrška sustavu fiskalizacije ističu se građani koji kao primatelji računa, provjeravajući račune ukazuju na sva uočena odstupanja od fiskalizacije. Građanima je omogućena provjera računa upitom na web servis dostupan na internetskoj stranici Porezne uprave ili slanjem sms poruke upisom odgovarajućih stavki s računa: zaštitni kod izdavatelja računa (ZKI) ili jedinstveni identifikator računa (JIR), datum i vrijeme izdavanja računa te ukupni iznos računa. Kako bi se građanima olakšala provjera računa, izmjenama i dopunama Zakona o fiskalizaciji u prometu gotovinom uveden je QR kod kao obvezni element svakog računa s primjenom od 1. siječnja 2021. godine. Na ovaj način se očitavanjem QR koda iskazanog na računu u aplikaciju za provjeru podataka upisuju svi podaci iskazani na računu, a što građanima olakšava postupak i dodatno ih potiče da račune provjeravaju i prijavljuju Poreznoj upravi.
Donošenjem odredbi izmjena i dopuna Zakona o fiskalizaciji u prometu gotovinom koje su stupile na snagu 1. travnja 2020. (odredbe koje se odnose na uvođenje fiskalizacije izdavanja računa za prateći dokument) odnosno 1. siječnja 2021. godine (odredbe koje se odnose na uvođenje QR koda na računu) ostvaruju se ciljevi fiskalizacije: podizanje financijske discipline te smanjivanje udio optjecaja gotovog novca izvan kontrole i ekonomskih tokova.
3.
ANALIZA IZRAVNIH UČINAKA NASTALIH PRIMJENOM ZAKONA
3.1.
Analiza gospodarskih učinaka primjene Zakona
Temeljem podataka o broju provjera računa od 1. siječnja 2020. do 31. prosinca 2020. i od 1. siječnja 2021. do 12. srpnja 2021. utvrđeno je sljedeće:
OPIS
1.1.2020.-31.12.2020.
1.1.2021.-12.7.2021.
Broj sms provjera
176
25
Broj web provjera
35 548
62 985
Ukupno
35 724
63 010
Unatoč tome što je navedena razdoblja obilježila epidemija koranavirusa COVID-19 koja je utjecala na gospodarsku aktivnost, usporedbom podataka za navedene godine vidljivo je povećanje provjere računa putem web servisa. Od 1. siječnja do 31. prosinca 2020. broj provjerenih računa putem web servisa iznosio je 35 548 dok je za razdoblje od 1. siječnja 2021. do 12. srpnja 2021. broj provjerenih računa putem web servisa iznosio 62 985. Navedeno pokazuje povećanje provjere računa putem web servisa za više od 55% i to samo u prvoj polovici 2021. u odnosu na cijelu 2020. iz čega se može zaključiti da je uvođenje QR koda na računu kao alata kojim se omogućava provjera računa, primateljima računa-kupcima dostupna brža i lakša provjera računa u sustavu fiskalizacije. QR kodom koji se iskazuje na računu unaprijedio se sustav evidentiranja, kontrole i provjere računa u sustavu fiskalizacije pri čemu se u konačnici i na ovaj način uspješno provodi fiskalizacija.
Nadalje, temeljem analiziranih podataka iz sustava fiskalizacije od početka primjene fiskalizacije izdavanja računa za prateće dokumente odnosno od 1. travnja 2020. do 12. srpnja 2021.utvrđeno je da je ukupan broj obveznika koji su kroz aplikaciju za prijavu poslovnih prostora u barem jednom poslovnom prostoru označili izdavanje pratećih dokumenata 4329. Do 12. srpnja 2021. ukupan broj obveznika fiskalizacije koji su fiskalizirali prateće dokumente je 858 dok je ukupan broj fiskaliziranih pratećih dokumenata 5 907 065. Suma ukupnog iznosa fiskaliziranih pratećih dokumenata zaključno s 12. srpnja 2021. je 10.815.527.678,01 kuna.
3.2.
Analiza učinaka primjene Zakona na zaštitu tržišnog natjecanja
Primjena Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o fiskalizaciji u prometu gotovinom nije rezultirala učincima na zaštitu tržišnog natjecanja.
3.3.
Analiza socijalnih učinaka primjene Zakona
Primjena Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o fiskalizaciji u prometu gotovinom nije rezultirala učincima socijalnim učincima.
3.4.
Analiza učinaka primjene Zakona na rad i tržište rada
Primjena Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o fiskalizaciji u prometu gotovinom nije rezultirala učincima na rad i tržište rada.
3.5.
Analiza učinaka primjene Zakona na zaštitu okoliša
Primjena Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o fiskalizaciji u prometu gotovinom nije rezultirala učincima na zaštitu okoliša.
3.6.
Analiza učinaka primjene Zakona na zaštitu ljudskih prava
Primjena Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o fiskalizaciji u prometu gotovinom nije rezultirala učincima na zaštitu ljudskih prava.
PRILOG 5.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
OBRAZAC NAKNADNE PROCJENE UČINAKA PROPISA
1.
OPĆE INFORMACIJE
1.1.
Naziv zakona:
Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o fiskalizaciji u prometu gotovinom
1.2.
Broj "Narodnih novina"
121/19
1.3.
Program rada Vlade Republike Hrvatske, akt planiranja ili reformska mjera:
Da /Ne:
Naziv akta:
Program Vlade Republike Hrvatske za mandat 2016. - 2020.
Opis mjere:
7.2. Porezni sustav
1.4.
Plan usklađivanja zakonodavstva Republike Hrvatske s pravnom stečevinom Europske unije
Da/ Ne :
Naziv pravne stečevine EU: -
2.
ANALIZA POSTIGNUTIH REZULTATA PRIMJENE ZAKONA
2.1.
Provođenje porezne reforme sukladno Programu Vlade Republike Hrvatske za mandat 2016. – 2020. obuhvatilo je sve segmente poreznog sustava, a posebno se usmjerilo na pojednostavljenje sustava, širenje porezne baze te porezno rasterećenje građana i poduzetnika. Naime, analizom su utvrđeni ciljevi reforme poreznog sustava i to: smanjenje ukupnog poreznog opterećenja, poticanje konkurentnosti gospodarstva, izgradnja socijalno pravednijeg poreznog sustava, stabilan, održiv i jednostavan porezni sustav, pojednostavljenje i pojeftinjenje porezne administracije kao i pružanje veće pravne sigurnosti poreznim obveznicima. Stoga je, a kako bi se nastavilo ispunjenje zadanih ciljeva, proveden i četvrti krug porezne reforme kojim su bile obuhvaćene izmjene i dopune Zakona o fiskalizaciji u prometu gotovinom .
Provedenom analizom na području fiskalizacije pokazalo se kako obveznici fiskalizacije primjenjuju odredbu Zakona o fiskalizaciji u prometu gotovinom (Narodne novine br. 133/12, 115/16 i 106/18) kojom je propisana obveza navođenja obavijesti „OVO NIJE FISKALIZIRANI RAČUN“ na pratećim dokumentima koje izdaju prije samog izdavanja računa, ali zatim takve račune ne fiskaliziraju odnosno ne prijavljuju Poreznoj upravi. Navedeno je dovodilo do toga da primatelji računa obavljaju plaćanje za proizvode ili usluge po navedenom pratećem dokumentu, a ne po izdanom računu koji je u konačnici osnova za plaćanje odnosno putem kojega se prema stvarno evidentiranim obvezama kontrolira uplaćeni porez u proračune. Kako bi se ovakva pojavnost spriječila odnosno kako se kupci i primatelji računa ne bi dovodili u zabludu, donesen je Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o fiskalizaciji u prometu gotovinom (Narodne novine br. 121/19) kojim je uvedena obveza provođenja postupka fiskalizacije računa i za tako izdane dokumente koji prethode samom izdavanju računa s primjenom od 1. travnja 2020. Navedena obveza nije uvedena svim obveznicima fiskalizacije već samo onim obveznicima koji imaju potrebu izdavanja takvih pratećih dokumenata odnosno koji se izjasne da će izdavati prateće dokumente.
Nadalje, kao podrška sustavu fiskalizacije ističu se građani koji kao primatelji računa, provjeravajući račune ukazuju na sva uočena odstupanja od fiskalizacije. Građanima je omogućena provjera računa upitom na web servis dostupan na internetskoj stranici Porezne uprave ili slanjem sms poruke upisom odgovarajućih stavki s računa: zaštitni kod izdavatelja računa (ZKI) ili jedinstveni identifikator računa (JIR), datum i vrijeme izdavanja računa te ukupni iznos računa. K ako bi se građanima olakšala provjera računa, izmjenama i dopunama Zakona o fiskalizaciji u prometu gotovinom uveden je QR kod kao obvezni element svakog računa s primjenom od 1. siječnja 2021. godine. Na ovaj način se o čitavanjem QR koda iskazanog na računu u aplikaciju za provjeru podataka upisuju svi podaci iskazani na računu, a što građanima olakšava postupak i dodatno ih potiče da račune provjeravaju i prijavljuju Poreznoj upravi.
Donošenjem odredbi izmjena i dopuna Zakona o fiskalizaciji u prometu gotovinom koje su stupile na snagu 1. travnja 2020. (odredbe koje se odnose na uvođenje fiskalizacije izdavanja računa za prateći dokument) odnosno 1. siječnja 2021. godine (odredbe koje se odnose na uvođenje QR koda na računu) ostvaruju se ciljevi fiskalizacije: podizanje financijske discipline te smanjivanje udio optjecaja gotovog novca izvan kontrole i ekonomskih tokova.
3.
ANALIZA IZRAVNIH UČINAKA NASTALIH PRIMJENOM ZAKONA
3.1.
Analiza gospodarskih učinaka primjene Zakona
Temeljem podataka o broju provjera računa od 1. siječnja 2020. do 31. prosinca 2020. i od 1. siječnja 2021. do 12. srpnja 2021. utvrđeno je sljedeće:
OPIS
1.1.2020.-31.12.2020.
1.1.2021.-12.7.2021.
Broj sms provjera
176
25
Broj web provjera
35 548
62 985
Ukupno
35 724
63 010
Unatoč tome što je navedena razdoblja obilježila epidemija koranavirusa COVID-19 koja je utjecala na gospodarsku aktivnost, usporedbom podataka za navedene godine vidljivo je povećanje provjere računa putem web servisa. Od 1. siječnja do 31. prosinca 2020. broj provjerenih računa putem web servisa iznosio je 35 548 dok je za razdoblje od 1. siječnja 2021. do 12. srpnja 2021. broj provjerenih računa putem web servisa iznosio 62 985. Navedeno pokazuje povećanje provjere računa putem web servisa za više od 55% i to samo u prvoj polovici 2021. u odnosu na cijelu 2020. iz čega se može zaključiti da je uvođenje QR koda na računu kao alata kojim se omogućava provjera računa, primateljima računa-kupcima dostupna brža i lakša provjera računa u sustavu fiskalizacije. QR kodom koji se iskazuje na računu unaprijedio se sustav evidentiranja, kontrole i provjere računa u sustavu fiskalizacije pri čemu se u konačnici i na ovaj način uspješno provodi fiskalizacija.
Nadalje, temeljem analiziranih podataka iz sustava fiskalizacije od početka primjene fiskalizacije izdavanja računa za prateće dokumente odnosno od 1. travnja 2020. do 12. srpnja 2021. utvrđeno je da je u kupan broj obveznika koji su kroz aplikaciju za prijavu poslovnih prostora u barem jednom poslovnom prostoru označili izdavanje pratećih dokumenata 4329. Do 12. srpnja 2021. ukupan broj obveznika fiskalizacije koji su fiskalizirali prateće dokumente je 858 dok je ukupan broj fiskaliziranih pratećih dokumenata 5 907 065. Suma ukupnog iznosa fiskaliziranih pratećih dokumenata zaključno s 12. srpnja 2021. je 10.815.527.678,01 kuna.
3.2.
Analiza učinaka primjene Zakona na zaštitu tržišnog natjecanja
Primjena Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o fiskalizaciji u prometu gotovinom nije rezultirala učincima na zaštitu tržišnog natjecanja.
3.3.
Analiza socijalnih učinaka primjene Zakona
Primjena Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o fiskalizaciji u prometu gotovinom nije rezultirala učincima socijalnim učincima.
3.4.
Analiza učinaka primjene Zakona na rad i tržište rada
Primjena Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o fiskalizaciji u prometu gotovinom nije rezultirala učincima na rad i tržište rada.
3.5.
Analiza učinaka primjene Zakona na zaštitu okoliša
Primjena Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o fiskalizaciji u prometu gotovinom nije rezultirala učincima na zaštitu okoliša.
3.6.
Analiza učinaka primjene Zakona na zaštitu ljudskih prava
Primjena Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o fiskalizaciji u prometu gotovinom nije rezultirala učincima na zaštitu ljudskih prava.
4.
SAVJETOVANJE I KONZULTACIJE
5.
PREPORUKA O DALJNJEM POSTUPANJU
6.
PRILOZI
7.
POTPIS ČELNIKA TIJELA
Potpis: dr.sc. Zdravko Marić
Datum: 9 . kolovoza 2021.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija