NACRT PRIJEDLOGA ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O USPOSTAVI INFRASTRUKTURE ZA ALTERNATIVNA GORIVA
I. USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje ovoga zakona sadržana je u odredbi članka 2. stavka 4. podstavka 1. Ustava Republike Hrvatske („Narodne novine“, br. 85/10 - pročišćeni tekst i 5/14 - Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
II. OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE TREBAJU UREDITI ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
a) Ocjena stanja
Pravni okvir za korištenje alternativnih goriva u prometu i razvoj infrastrukture za ista donesen je Zakonom o uspostavi infrastrukture za alternativna goriva („Narodne novine“, br. 120/2016).
U skladu sa za sada raspoloživim tehnologijama te uzimajući u obzir europsko okruženje i pravni okvir Europske unije tj. Direktivu 2014/94/EU Europskog parlamenta i Vijeća od 22. listopada 2014. godine o uspostavi infrastrukture za alternativna goriva (SL L 307, 28.10.2014.), u daljnjem tekstu: „Direktiva 2014/94/EU“, u Republici Hrvatskoj alternativna goriva koja se koriste u prometu obuhvaćaju: električnu energiju, vodik, biogoriva, prirodni plin i ukapljeni naftni plin (UNP). Osim UNP-a i korištenja biogoriva, u Republici Hrvatskoj za sada postoji izuzetno ograničeno korištenje ostalih alternativnih goriva u prometu, uz vrlo malo tržište za prijevozna sredstva koja ne koriste naftne derivate. Cilj Republike Hrvatske je razviti infrastrukturu za alternativna goriva kao preduvjet za korištenje alternativnih goriva u prometu kako bi se postigao razvoj održivog tržišta i prometnog sustava na temelju istih, koji bi rezultirali minimalnim negativnim učinkom po okoliš i društvo.
Nacrtom prijedloga Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o uspostavi infrastrukture za alternativna goriva u nacionalno zakonodavstvo prenijeti će se odredbe Delegirane uredbe Komisije (EU) 2019/1745 оd 13. kolovoza 2019. o dopuni i izmjeni Direktive 2014/94/EU Europskog parlamenta i Vijeća u pogledu mjesta za punjenje motornih vozila kategorije L, opskrbe električnom energijom s kopna za plovila na unutarnjim vodnim putovima, opskrbe vodikom za cestovni promet, opskrbe prirodnim plinom za cestovni i vodni promet te o stavljanju izvan snage Delegirane uredbe Komisije (EU) 2018/674. Nacrtom se osigurava primjena Provedbene uredbe komisije (EU) 2018/732 оd 17. svibnja 2018. o zajedničkoj metodologiji za usporedbu jediničnih cijena alternativnih goriva u skladu s Direktivom 2014/94/EU Europskog parlamenta i Vijeća, kao i obveza koje proizlaze iz Direktive 2010/40/EU Europskog parlamenta i Vijeća od 7. srpnja 2010. o okviru za uvođenje inteligentnih prometnih sustava u cestovnom prometu i za veze s ostalim vrstama prijevoza, proritetne mjere „pružanje usluga prometnih informacija u cijeloj Europskoj uniji u realnom vremenu“ u DATEX II standardu«
Zakonom o izmjenama i dopunama Zakona o uspostavi infrastrukture za alternativna goriva dodatno se uređuju, radi interoperabilnosti, područja vezana za mjesta za punjenje motornih vozila kategorije L, opskrbe električnom energijom s kopna za plovila na unutarnjim vodnim putovima i mjesta za opskrbu ukapljenim prirodnim plinom za vodni promet te novog razvoja događaja nastalog aktivnostima CEN-a i Cenelec-a u području normi za opskrbu prirodnim plinom i vodikom. Delegirana uredba Komisije (EU) 2018/674 stavlja se izvan snage. Osigurava se uspostava registra punionica alternativnih goriva i informiranje korisnika. Postaje za opskrbu gorivom obavezne su prikazivati usporedbu jediničnih cijena alternativnih i konvencionalnih goriva.
Treba napomenutu kako je također Nacionalnim okvirom politike za uspostavu infrastrukture za alternativna goriva i razvoj tržišta alternativnih goriva u prometu („Narodne novine“, broj 34/17, u daljnjem tekstu: NOP) predviđena obveza donošenja zakonskih i podzakonskih akata kojima će se urediti određivanje uvjeta priključka na elektroenergetski sustav za punionice, uvjete distribuiranja, naplate i jediničnu cijenu alternativnih energenata koji se koriste u prometu, te određivanje uvjeta punionica za UPP i SPP.
Slijedom navedenog pristupilo se izradi nacrta izmjene i dopune Zakona kao i izradi nacrta provedbenih propisa čime će se provesti usklađivanje s EU regulativom, ispuniti navedena obveza iz NOP-a i ujedno stvoriti preduvjeti za daljnji razvoj infrastrukture za alternativna goriva.
b) Osnovna pitanja koja se trebaju urediti zakonom
Predloženim zakonom uređuju se sljedeća osnovna pitanja:
-propisuju se tehničke specifikacije za mjesta za punjenje motornih vozila kategorije L
-propisuju se tehničke specifikacije za opskrbu električnom energijom s kopna za plovila na unutarnjim vodnim putovima mora biti u skladu s normom EN 15869-2 ili normom EN 16840, ovisno o energetskim zahtjevima
-propisuju se tehničke specifikacije za mjesta za opskrbu stlačenim prirodnim plinom (SPP) za motorna vozila
-propisuju se tehničke specifikacije za mjesta za opskrbu plovila na unutarnjim plovnim putovima ili morskih brodova
-mijenja se Prilog II. Direktivi 2014/94/EU, točke: 2.1., 2.2., 2.3. i 2.4. vezano za tehničke specifikacije koje se odnose na stanice na otvorenom za punjenje plinovitim vodikom koji se upotrebljava kao gorivo u motornim vozilima, uključujući karakteristike kvalitete vodika, algoritam za dovod goriva, kao i priključaka za opskrbu motornih vozila plinovitim vodikom.
-mijenja se Prilog II. Direktivi 2014/94/EU, točka 3.3. vezano za tehničke specifikacije koje se odnose na profil priključka za punjenje stlačenim prirodnim plinom (SPP).
-delegirana uredba Komisije (EU) 2018/674 stavlja se izvan snage.
-određuje se način uspostave registra punionica
-uspostavlja se sustav o usporedbi jediničnih cijena alternativnih i konvencionalnih goriva
c) Posljedice koje će donošenjem zakona proisteći
Ovim Zakonom će se u zakonodavstvo Republike Hrvatske na odgovarajući način preuzeti odredbe Delegirane uredbe Europske komisije (EU) 2019/1745 оd 13. kolovoza 2019. o dopuni i izmjeni Direktive 2014/94/EU Europskog parlamenta i Vijeća u pogledu mjesta za punjenje motornih vozila kategorije L, opskrbe električnom energijom s kopna za plovila na unutarnjim vodnim putovima, opskrbe vodikom za cestovni promet, opskrbe prirodnim plinom za cestovni i vodni promet te o stavljanju izvan snage Delegirane uredbe Europske komisije (EU) 2018/674.
Zakonom će se osigurati da tehničke specifikacije za interoperabilnost mjesta za punjenje i opskrbu alternativnih goriva budu specificirane u skladu s europskim i međunarodnim normama tako da se potrebne tehničke specifikacije utvrde uzimajući u obzir postojeće europske norme i povezane međunarodne normizacijske aktivnosti. Norme koje je izradio Europski odbor za normizaciju (CEN) i Europski odbor za elektrotehničku normizaciju (Cenelec) prihvatila je europska industrija kako bi se u cijeloj Uniji osigurala mobilnost s vozilima i plovilima na različita goriva. CEN i Cenelec predložili su Komisiji da te norme uključe u pravni okvir Unije. U skladu s navedenim potrebno je Tehničke specifikacije iz Priloga II. Direktive 2014/94/EU na odgovarajući način dopuniti ili izmijeniti.
Odredbe vezane za interoperabilnost u kontekstu Delegirane uredbe (EU) 2019/1745 odnose se isključivo na kapacitet stanica za punjenje i opskrbu kako bi se opskrbljivali s energijom u obliku koji je kompatibilan sa svim tehnologijama vozila te kako bi se omogućila neometana upotreba vozila na alternativna goriva na cijelom području EU-a.
III. OCJENA I IZVORI SREDSTAVA POTREBNIH ZA PROVOĐENJE ZAKONA
Za provedbu ovoga Zakona nije potrebno osigurati sredstva u državnom proračunu Republike Hrvatske, niti u proračunima jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave.
Cilj Zakona nije dodatno financijski opteretiti državni proračun ili regionalna i lokalna tijela vlasti, nego ujednačiti tehničke specifikacije stanica za punjenje i opskrbu alternativnim gorivima kako bi bile kompatibilne sa svim tehnologijama vozila te kako bi se omogućila neometana upotreba vozila na alternativna goriva na cijelom području EU-a u vremenima koja dolaze.
NACRT PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O USPOSTAVI INFRASTRUKTURE ZA ALTERNATIVNA GORIVA
Članak 1.
U Zakonu o uspostavi infrastrukture za alternativna goriva („Narodne novine“, br. 120/2016) članku 1. stavak 3. mijenja se i glasi:
» (3)Na sva ostala pitanja uspostave infrastrukture za alternativna goriva koja nisu uređena ovim Zakonom primjenjuju se propisi kojima se uređuje područje prometne infrastrukture, područje prostornog uređenja, područje infrastrukture prostornih podataka, područje gradnje, područje energetike, područje energetske učinkovitosti, područje zaštite okoliša, te zakoni kojima su osnovani i koji određuju djelokrug Fonda za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost.«
Članak 2.
Članak 2. mijenja se i glasi:
»Ovim se Zakonom u pravni poredak Republike Hrvatske:
(1) prenose odredbe Direktive 2014/94/EU Europskog parlamenta i Vijeća od 22. listopada 2014. godine o uspostavi infrastrukture za alternativna goriva (SL L 307, 28.10.2014.)
(2)osigurava provedba sljedećih uredbi Europske unije:
-Delegirane uredbe Komisije (EU) 2019/1745 оd 13. kolovoza 2019. o dopuni i izmjeni Direktive 2014/94/EU Europskog parlamenta i Vijeća u pogledu mjesta za punjenje motornih vozila kategorije L, opskrbe električnom energijom s kopna za plovila na unutarnjim vodnim putovima, opskrbe vodikom za cestovni promet, opskrbe prirodnim plinom za cestovni i vodni promet te o stavljanju izvan snage Delegirane uredbe Komisije (EU) 2018/674.
-Provedbene uredbe Komisije (EU) 2018/732 оd 17. svibnja 2018. o zajedničkoj metodologiji za usporedbu jediničnih cijena alternativnih goriva u skladu s Direktivom 2014/94/EU Europskog parlamenta i Vijeća.
-Direktive 2010/40/EU Europskog parlamenta i Vijeća od 7. srpnja 2010. o okviru za uvođenje inteligentnih prometnih sustava u cestovnom prometu i za veze s ostalim vrstama prijevoza, prioritetne mjere „pružanje usluga prometnih informacija u cijeloj Europskoj uniji u realnom vremenu“ u DATEX II standardu«
Članak 3.
U članku 3. stavak 2. mijenja se i glasi:
» (2)U smislu ovoga Zakona pojedini pojmovi, koji nisu utvrđeni ovim Zakonom, imaju značenje propisano zakonima kojima je uređeno područje prostornog uređenja, područje energetike, područje prometne infrastrukture, područje gradnje, područje zaštite okoliša, područje poreza, područje državnih potpora, te zakonima kojima su osnovani i koji
određuju djelokrug Fonda za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost.«
Članak 4.
U članku 6. iza stavka 13. dodaju se stavci 14. i 15. koji glase:
» (14) Na mjestima za punjenje motornih vozila kategorije L primjenjuju se sljedeće tehničke specifikacije:
- Javno dostupna mjesta za punjenje izmjeničnom strujom snage do 3,7 kVA rezervirana za električna vozila kategorije L moraju biti opremljena barem jednim od sljedećih elemenata:
1. utičnicama ili priključcima za vozila tipa 3 A kako su opisani u normi HRN EN 62196-2 (za mehanizam punjenja 3) i
2. utičnicama u skladu s normom HRN IEC 60884-1 (za mehanizme punjenja 1 i 2).
- Javno dostupna mjesta za punjenje izmjeničnom strujom snage veće od 3,7 kVA rezervirana za električna vozila kategorije L trebala bi biti opremljena, radi interoperabilnosti, barem utičnicama ili priključcima za vozila tipa 2 kako su opisani u normi HRN EN 62196-2.
(15) Za opskrba s kopna električnom energijom plovila na unutarnjim vodnim putovima primjenjuju se tehnička specifikacije koje moraju biti u skladu s normom HRN EN 15869-2 ili normom HRN EN 16840, ovisno o energetskim zahtjevima. «
Članak 5.
U članku 7. stavak 2. mijenja se i glasi:
» (2) Tehničke specifikacije za mjesta za opskrbu motornih vozila vodikom su sljedeće:
1. Stanice na otvorenom za punjenje plinovitim vodikom koji se upotrebljava kao gorivo u motornim vozilima moraju ispunjavati zahtjeve za interoperabilnost opisane u normi EN 17127 „Postaje na otvorenom za punjenje plinovitim vodikom s protokolom za punjenje”;
2. Karakteristike kvalitete vodika kojim stanice za punjenje opskrbljuju cestovna vozila moraju biti u skladu sa zahtjevima opisanim u normi HRN EN 17124, „Vodik kao gorivo – Specifikacija proizvoda i osiguranje kvalitete – Gorivi članci s polimernom protonski vodljivom membranom (PEM) za cestovna vozila” te su u normi ujedno opisane metode za osiguravanje kvalitete.”;
3. Algoritam za dovod goriva mora ispunjavati zahtjeve norme HRN EN 17127 „Postaje na otvorenom za punjenje plinovitim vodikom s protokolom za punjenje”;
4. Nakon što se zaključe postupci za certifikaciju priključaka norme HRN EN ISO 17268, priključci za opskrbu motornih vozila plinovitim vodikom moraju biti u skladu s normom HRN EN ISO 17268 „Priključni uređaji za punjenje gorivom terenskih vozila na plinoviti vodik“. «
Članak 6.
U članku 8. stavak 11. mijenja se i glasi:
» (11) Profil priključka mora ispunjavati zahtjeve norme HRN EN ISO 14469 „Cestovna vozila – Priključak za punjenje stlačenim prirodnim plinom (SPP).«
Iza stavka 11. dodaju se stavci 12., 13. i 14. koji glase:
» (12) Kad je riječ o mjestima za opskrbu stlačenim prirodnim plinom (SPP) primjenjuju se sljedeće tehničke specifikacije:
Tlak goriva pri punjenju (radni tlak) je manometarski tlak od 20,0 MPa (200 bara) na 15 °C. Najveći dopušteni tlak goriva pri punjenju goriva jest 26,0 MPa s „kompenzacijom temperature” kako je navedeno u normi HRN EN ISO 16923 „Stanice za punjenje prirodnim plinom – Stanice za punjenje vozila stlačenim prirodnim plinom (SPP)”.
(13) Kad je riječ o mjestima za opskrbu ukapljenim prirodnim plinom (UPP) za motorna vozila primjenjuju se sljedeće tehničke specifikacije:
Tlak goriva pri punjenju jest niži od najvećeg dopuštenog radnog tlaka spremnika vozila, kako je navedeno u normi HRN EN ISO 16924 „Stanice za punjenje prirodnim plinom – Stanice za punjenje vozila ukapljenim prirodnim plinom (UPP)”.
Za profil priključka primjenjuje se norma HRN EN ISO 12617 „Cestovna vozila – Priključak za punjenje ukapljenim prirodnim plinom (UPP) – Priključak za 3,1 MPa”.
(14) Kad je riječ o mjestima za opskrbu plovila na unutarnjim plovnim putovima ili morskih brodova primjenjuju se sljedeće tehničke specifikacije:
Za morske brodove, koji nisu obuhvaćeni Međunarodnim kodeksom za gradnju i opremanje brodova za prijevoz ukapljenog plina u razlivenom stanju (kodeks IGC), mjesta za opskrbu UPP-om moraju biti u skladu s normom HRN EN ISO 20519.
Za plovila na unutarnjim plovnim putovima mjesta za opskrbu UPP-om moraju biti u skladu s normom HRN EN ISO 20519 (dijelovi od 5.3. do 5.7.) samo radi interoperabilnosti. «
Članak 7.
Iza članka 9. dodaju se članci 9.a i 9.b, koji glase:
» Članak 9.a
(1) Za potrebe praćenja razvoja infrastrukture za alternativna goriva i informiranje korisnika uspostaviti će se registar punionica alternativnih goriva.
(2) Registar sadrži statičke i dinamičke informacije o vrsti lokaciji, načinu i uvjetima korištenja punionica alternativnih goriva te identifikacijske kodove koji će izdavati za svaku punionicu.
(3) Registar se vodi u elektroničkom obliku u skladu s normama za pružanje informacija u prometu u realnom vremenu.
(4) Tijelo nadležno za upravljanje i vođenje registra je ministarstvo nadležno za promet.
(5) Način uspostave, sadržaj, oblik i način vođenja registra punionica alternativnih goriva, postupak ishođenja identifikacijskog koda te način informiranja korisnika propisuje ministar nadležan za promet (u daljnjem tekstu: ministar) pravilnikom.
Članak 9.b
(1) Postaje za opskrbu gorivom obavezne su prikazivati usporedbu jediničnih cijena alternativnih i konvencionalnih goriva.
(2) Metodologija za usporedbu uključuje cijene benzinskih, dizelskih i alternativnih goriva, izraženih u nacionalnoj valuti po prijeđenih 100 km.
(3) Format, sadržaj i lokacije za pružanje informacija na postajama za opskrbu gorivima (temeljem metodologije usvojene od strane Europske komisije) propisuje ministar pravilnikom.«
Članak 8.
U članku 10. stavak 2. mijenja se i glasi:
» (2) Za nacionalno koordinacijsko tijelo određuje se ministarstvo nadležno za energetiku i:
1. Pruža potporu provedbi politike alternativnih goriva utvrđenu odredbama ovoga Zakona,
2. Izrađuje i provodi sustav praćenja mjera za unaprjeđenje infrastrukture alternativnih goriva,
3. Za ministarstvo nadležno za promet priprema i prilagođava provedbu okvira mjera za razvoj tržišta alternativnih goriva u prometu, u skladu s člankom 4. stavkom 1. Zakona o uspostavi infrastrukture za alternativna goriva („Narodne novine“, br. 120/2016), te njihovu provedbu prati u sklopu Nacionalnog akcijskog plana za energetsku učinkovitost, te osigurava sustavno planiranje za provedbu politike infrastrukture alternativnih goriva u Republici Hrvatskoj,
4. Priprema Izvješće o provedbi NOP-a koje sadrži opis mjera poduzetih kao potpora izgradnji infrastrukture za alternativna goriva u skladu s člankom 5. Zakona o uspostavi infrastrukture za alternativna goriva („Narodne novine“, br. 120/2016).
5.na svojim mrežnim stranicama objavljuje i redovito ažurira informacije definirane člankom 5. i člankom 9. stavcima 6. i 7. Zakona o uspostavi infrastrukture za alternativna goriva („Narodne novine“, br. 120/2016).«
Članak 9.
U Zakonu o uspostavi infrastrukture za alternativna goriva („Narodne novine“, br. 120/2016) iza članka 11. dodaje se novo poglavlje Zakona: „VIII. a Prekršajne odredbe“, s člancima 11.a i 11.b koji glase:
„VIII. a PREKRŠAJNE ODREDBE
Članak 11.a
(1) Novčanom kaznom od 10.000,00 do 75.000,00 kuna kaznit će se za prekršaj pravna osoba:
1. ako postupi suprotno odredbama članka 6. stavka 9., 10. i 11. ovoga Zakona,
2. ako postupi suprotno odredbama članka 9. stavka 2., stavka 4. podstavka 1. 2., stavka 6. ovoga Zakona,
3. ako postupi suprotno odredbi članka 9.a ovoga Zakona,
4. ako postupa suprotno odredbi članka 9.b ovoga Zakona.
(2) Za prekršaj iz stavka 1. ovoga članka kaznit će se i odgovorna osoba u pravnoj osobi novčanom kaznom od 2.000,00 do 8.000,00 kuna.
(3) Za prekršaj iz stavka 1. ovoga članka kaznit će se i fizička osoba novčanom kaznom od 10.000,00 do 75.000,00 kuna.
Članak 11.b
Ministarstvo nadležno za prometnu infrastrukturu provodi inspekcijski nadzor u primjeni ovog Zakona.“
Članak 10.
(1) Ministar će donijeti pravilnik iz članka 9.a ovog Zakona u roku tri mjeseca od dana stupanja na snagu ovoga Zakona.
(2) Ministar će donijeti pravilnik iz članka 9.b ovog Zakona u roku tri mjeseca od dana stupanja na snagu ovoga Zakona.
Članak 11.
(3) Upravitelji punionica alternativnih goriva dužni su u roku od tri mjeseca od uspostave registra iz članka 9.a ishoditi jedinstveni kod te pružati sve propisane informacije u svrhu informiranja korisnika.
Članak 12.
(4) Ovaj Zakon objaviti će se u „Narodnim novinama“, a stupa na snagu 12. studenog 2021. godine.
O B R A Z L O Ž E N J E
Uz članak 1.
Ovim se člankom mijenja članak 1. stavak 2. Zakonu o uspostavi infrastrukture za alternativna goriva („Narodne novine“, br. 120/2016), naime Centar za praćenje poslovanja energetskog sektora i investicija je prestao sa svojim djelatnostima te će u predmetnom Zakonu njegovu ulogu nacionalnog koordinacijskog tijela preuzeti Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja. Naime, člankom 3. Zakona o prestanku važenja Zakona o Centru za praćenje poslovanja energetskog sektora i investicija (NN 46/18) je propisano da će ministarstvo nadležno za poslove energetike preuzeti njihovu ulogu.
Uz članak 2.
Ovim se člankom mijenja članak 2. Zakonu o uspostavi infrastrukture za alternativna goriva („Narodne novine“, br. 120/2016) te se proširuje opseg Zakona s prenošenjem odredbi Delegirane uredbe Komisije (EU) 2019/1745 оd 13. kolovoza 2019. o dopuni i izmjeni Direktive 2014/94/EU Europskog parlamenta i Vijeća u pogledu mjesta za punjenje motornih vozila kategorije L, opskrbe električnom energijom s kopna za plovila na unutarnjim vodnim putovima, opskrbe vodikom za cestovni promet, opskrbe prirodnim plinom za cestovni i vodni promet te o stavljanju izvan snage Delegirane uredbe Komisije (EU) 2018/674.Člankom se preuzimaju odredbe Provedbene uredbe komisije (EU) 2018/732 оd 17. svibnja 2018. o zajedničkoj metodologiji za usporedbu jediničnih cijena alternativnih goriva u skladu s Direktivom 2014/94/EU Europskog parlamenta i Vijeća, kao i obveze koje proizlaze iz Direktive 2010/40/EU Europskog parlamenta i Vijeća od 7. srpnja 2010. o okviru za uvođenje inteligentnih prometnih sustava u cestovnom prometu i za veze s ostalim vrstama prijevoza, prioritetne mjere „pružanje usluga prometnih informacija u cijeloj Europskoj uniji u realnom vremenu“ u DATEX II standardu.
Uz članak 3.
Ovim se člankom mijenja članak 3. stavak 2. Zakonu o uspostavi infrastrukture za alternativna goriva („Narodne novine“, br. 120/2016), naime Centar za praćenje poslovanja energetskog sektora i investicija je prestao sa svojim djelatnostima te će u predmetnom Zakonu njegovu ulogu nacionalnog koordinacijskog tijela preuzeti Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja. Naime, člankom 3. Zakona o prestanku važenja Zakona o Centru za praćenje poslovanja energetskog sektora i investicija (NN 46/18) je propisano da će ministarstvo nadležno za poslove energetike preuzeti njihovu ulogu.
Uz članak 4.
Ovim se člankom mijenja članak 6. Zakona o uspostavi infrastrukture za alternativna goriva („Narodne novine“, br. 120/2016) tako da se dodaju se stavci 14. i 15. kojima se uređuje pitanje tehničkih specifikacija na mjestima za punjenje motornih vozila kategorije L.
Uz članak 5.
Ovim se člankom mijenja 7. stavak 2. Zakona o uspostavi infrastrukture za alternativna goriva („Narodne novine“, br. 120/2016) tako da se uređuje pitanje tehničkih specifikacija na mjestima za opskrbu motornih vozila vodikom.
Uz članak 6.
Ovim se člankom mijenja članak 8. stavak 11. Zakona o uspostavi infrastrukture za alternativna goriva („Narodne novine“, br. 120/2016) tako da se uređuje pitanje tehničkih specifikacija profila priključka tako da mora ispunjavati zahtjeve norme EN ISO 14469 „Cestovna vozila – Priključak za punjenje stlačenim prirodnim plinom (SPP).
Nadalje, članku 8. dodaju se stavci 12. , 13. i 14. kojima se dodatno definiraju tehničke specifikacije za mjesta za opskrbu stlačenim prirodnim plinom (SPP), mjesta za opskrbu ukapljenim prirodnim plinom i mjesta za opskrbu plovila na unutarnjim plovnim putovima ili morskih brodova.
Uz članak 7.
Ovim se člankom dodaju članak 9.a kojim se regulira uspostava registra punionica alternativnih goriva za potrebe praćenja razvoja infrastrukture za alternativna goriva i informiranje korisnika, kao i članak 9.b kojim se regulira obveza postaja za opskrbu gorivom vezano za prikazivanje usporedbe jediničnih cijena alternativnih i konvencionalnih goriva..
Uz članak 8.
Ovim se člankom mijenja članak 10. stavak 2. u Zakonu o uspostavi infrastrukture za alternativna goriva („Narodne novine“, br. 120/2016), naime Centar za praćenje poslovanja energetskog sektora i investicija je prestao sa svojim djelatnostima te će u predmetnom Zakonu njegovu ulogu nacionalnog koordinacijskog tijela preuzeti Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja. Naime, člankom 3. Zakona o prestanku važenja Zakona o Centru za praćenje poslovanja energetskog sektora i investicija (NN 46/18) je propisano da će ministarstvo nadležno za poslove energetike preuzeti njihovu ulogu.
Uz članak 9.
Ovim se člankom dopunjuje Zakon o uspostavi infrastrukture za alternativna goriva („Narodne novine“, br. 120/2016), na način da se ustanovljava institut prekršajne odgovornosti zbog povrede prava i obveza propisanih Zakonom te propisuju prekršajne kazne (članak 11.a) .Ovim se člankom također se propisuje nadležnost državnog tijela nadležnog za provedbu inspekcijskog nadzora (članak 11.b).
Uz članak 10.
Ovim se člankom, stavak (1) dopunjuje Zakon o uspostavi infrastrukture za alternativna goriva („Narodne novine“, br. 120/2016) tako da se ustanovljava način donošenja pravilnika iz članka 9.a. vezano za uspostavu i vođenje registra punionica alternativnih goriva, kao i o načinu informiranja korisnika. Nadalje stavkom (2) ovog člankom se ustanovljava način donošenja pravilnika za pružanje informacija na postajama za opskrbu gorivima iz članka 9.b..
Uz članak 11.
Ovim se člankom propisuje obveza upraviteljima punionica alternativnih goriva da u roku od tri mjeseca od uspostave registra iz članka 9.a ishode jedinstveni kod, kao i da omoguće pristup svim potrebnim informacijama u svrhu informiranja korisnika.
Uz članak 12.
Ovim člankom određen je datum stupanja na snagu Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o uspostavi infrastrukture za alternativna goriva, kao i prijelazne odredbe vezano za donošenje propisa koji se odnose na registar punionica alternativnih goriva i prikazivanje usporedbe jediničnih cijena alternativnih i konvencionalnih goriva. Člankom su definirane i obveze upravitelja punionica alternativnih goriva.
TEKST ODREDBI VAŽEĆEG ZAKONA KOJE SE MIJENJAJU, ODNOSNO DOPUNJUJU
I. OPĆE ODREDBE
PredmetZakona
Članak 1.
(1)Ovim Zakonom se utvrđuje zajednički okvir mjera za uspostavljanje infrastrukture za alternativna goriva, kako bi se na najmanju moguću mjeru smanjila ovisnost o nafti te ublažio negativni utjecaj prometa naokoliš.
(2)Zakonom se utvrđuju minimalni zahtjevi za izgradnju infrastrukture za alternativna goriva, uključujući mjesta za punjenje, utvrđuju se zajedničke tehničke specifikacije za mjesta za punjenje i opskrbu, zahtjevi za informiranje korisnika, kao i način izvršavanja obveza izvješćivanja o provedbi mjera uspostavljanja infrastrukture za alternativnagoriva.
(3)Na sva ostala pitanja uspostave infrastrukture za alternativna goriva koja nisu uređena ovim Zakonom primjenjuju se propisi kojima se uređuje područje prometne infrastrukture, područje prostornog uređenja, područje infrastrukture prostornih podataka, područje gradnje, područje energetike, područje energetske učinkovitosti, područje zaštite okoliša, te zakoni kojima su osnovani i koji određuju djelokrug Fonda za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost, kao i Centra za praćenje poslovanja energetskog sektora i investicija i državne potpore.
Usklađivanje s pravnim poretkom Europske unije
Članak 2.
Ovim se Zakonom u pravni poredak Republike Hrvatske prenose odredbe Direktive 2014/94/EU Europskog parlamenta i Vijeća od 22. listopada 2014. godine o uspostavi infrastrukture za alternativna goriva (SL L 307, 28.10.2014.) u onom dijelu koji se odnosi na državu članicu.
Značenje pojmova
Članak 3.
(1)U smislu ovoga Zakona pojedini pojmovi imaju sljedećeznačenje:
1.alternativna goriva: goriva ili izvori energije koji služe, barem djelomično, kao nadomjestak za izvore fosilnih goriva u opskrbi prometa energijom i koji imaju potencijal doprinijeti dekarbonizaciji prometnog sustava te poboljšati okolišnu učinkovitost prometnog sektora, koji između ostalog uključuju: električnu energiju, vodik, biogoriva (tekuća ili plinovita biogoriva namijenjena prometu proizvedena iz biomase), sintetička i parafinska goriva, prirodni plin, uključujući bioplin, u plinovitom (stlačeni prirodni plin – SPP) i ukapljenom obliku (ukapljeni prirodni plin – UPP) te ukapljeni naftni plin (UNP)
2. električno vozilo: motorno vozilo opremljeno sustavom za prijenos snage koje sadrži barem jedan neperiferni električni uređaj kao pretvornik energije s električnim sustavom za pohranu energije s mogućnošću ponovnog punjenja, koji je moguće puniti eksterno
3. javno dostupno mjesto za punjenje ili opskrbu: mjesto za punjenje ili opskrbu na kojem se pruža opskrba alternativnim gorivom i koje korisnicima omogućuje nediskriminirajući pristup. Nediskriminirajući pristup može uključivati različite mogućnosti autentifikacije, uporabe i plaćanja
4. mjesto za opskrbu: objekt za opskrbu bilo kojim gorivom, uz iznimku UPP-a, putem fiksne ili mobilne instalacije
5. mjesto za opskrbu UPP-om: objekt za opskrbu UPP-om koji se sastoji bilo od fiksnog ili mobilnog objekta, objekta na moru ili drugih sustava
6. mjesto za punjenje: sučelje putem kojeg je u danom trenutku moguće puniti jedno električno vozilo ili zamijeniti bateriju jednog električnog vozila
7. mjesto za punjenje male snage: mjesto za punjenje koja omogućuje transfer električne energije na električno vozilo snage jednake ili manje od 22 kW, osim uređaja snage manje ili jednake 3,7 kW koji su instalirani u privatnim kućanstvima ili čija primarna namjena nije punjenje električnih vozila te koji nisu dostupni javnosti
8. mjesto za punjenje visoke snage: mjesto za punjenje koje omogućuje transfer električne energije na električno vozilo snage veće od 22 kW
9. opskrba električnom energijom s kopna: opskrba električnom energijom s kopna, putem standardiziranog sučelja, morskog plovila ili plovila unutarnje plovidbe koje se nalazi na privezu
10. osnovna mreža TEN-T: transeuropska prometna mreža cesta, željeznica, morskih luka, zračnih luka i luka unutarnje plovidbe određena kao osnovna TEN-T mreža u skladu s Uredbom (EU) br. 1315/2013 Europskog parlamenta i Vijeća od 11. prosinca 2013. o smjernicama Unije za razvoj transeuropske prometne mreže
11. tijela javnog sektora: tijela koja obuhvaćaju tijela državne uprave i druga državna tijela, tijela jedinice lokalne ili područne (regionalne) samouprave te pravne osobe koje su osnovane za određene svrhe, radi zadovoljavanja potreba od općeg interesa, koje nemaju industrijski ili trgovački značaj i u cijelosti se ili većim dijelom financiraju iz državnog proračuna ili iz proračuna jedinice lokalne ili područne (regionalne) samouprave, ili iz sredstava drugih takvih pravnih osoba, ili nadzor nad poslovanjem tih pravnih osoba obavljaju državna tijela, jedinice lokalne ili područne (regionalne) samouprave ili druge takve pravne osobe, a više od polovice članova nadzornog odbora, uprave ili odgovarajućeg tijela upravljanja i vođenja poslova imenuju državna tijela, jedinice lokalne ili područne (regionalne) samouprave ili druge takve pravne osobe.
(2) U smislu ovoga Zakona pojedini pojmovi, koji nisu utvrđeni ovim Zakonom, imaju značenje propisano posebnim zakonima kojima je uređeno područje prostornog uređenja, područje energetike, područje prometne infrastrukture, područje gradnje, područje zaštite okoliša, područje poreza, područje državnih potpora, te zakonima kojima su osnovani i koji određuju djelokrug Fonda za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost i Centra za praćenje poslovanja energetskog sektora i investicija.
(3) Izrazi koji se koriste u ovom Zakonu, a imaju rodno značenje, odnose se jednako na muški i ženski rod.
IV. OPSKRBA PROMETA ELEKTRIČNOM ENERGIJOM
Članak6.
(1)U skladu s procjenom tržišta određenom NOP-om, a u skladu s tehničkim specifikacijama, uspostavit će se primjereni broj javno dostupnih mjesta za punjenje električnom energijom, kako bi se osiguralo da električna vozila mogu prometovati barem u gradskim/prigradskim aglomeracijama i drugim gusto naseljenim područjima te u okviru osnovne TEN-T mreže. Broj takvih mjesta za punjenje utvrđuje se uzimajući u obzir, između ostalog, procjenu broja do kraja 2020. registriranih električnih vozila, kako je naznačeno NOP-om te najboljom praksom i preporukama koje izdaje Europska komisija. U obzir se, prema potrebi, uzimaju posebne potrebe u vezi s instaliranjem javno dostupnih mjesta za punjenje na postajama javnogprijevoza.
(2)Mjesta za punjenje male snage za električna vozila, s iznimkom bežičnih ili indukcijskih jedinica, postavljena ili obnovljena od 18. studenog 2017. ispunjavaju barem slijedeće tehničke specifikacije: mjesta za punjenje motornih vozila izmjeničnom strujom (AC) male snage su zbog interoperabilnosti opremljene najmanje utičnicama ili priključcima za vozila tipa 2 sukladno normi HRN EN 62196-2, a te utičnice moguće je opremiti dodatnim elementima kao što su mehanički zatvarači pri čemu se zadržava kompatibilnost s tipom 2., kao i posebne sigurnosne zahtjeve koji su na snazi u RepubliciHrvatskoj.
(3)Mjesta za punjenje visoke snage za električna vozila, s iznimkom bežičnih ili indukcijskih jedinica, postavljena ili obnovljena od 18. studenog 2017. ispunjavaju barem slijedeće tehničkespecifikacije:
1.mjesta za punjenje motornih vozila izmjeničnom strujom (AC) visoke snage su zbog interoperabilnosti opremljene barem utičnicama ili priključcima za vozila tipa 2 sukladno normi HRN EN62196-2
2.mjesta za punjenje motornih vozila istosmjernom strujom (DC) visoke snage su zbog interoperabilnosti opremljene najmanje priključcima kombiniranog sustava za punjenje sukladno normi HRN EN62196-3.
(4)U skladu s procjenom NOP-a uspostavlja se potreban broj punionica za opskrbu električnom energijom s kopna za plovila unutarnje plovidbe i morske brodove u morskim lukama, kao i lukama unutarnjih voda. Uspostava takve opskrbe električnom energijom s kopna u lukama osnovne mreže TEN-T i drugim lukama do 31. prosinca 2025. predstavlja prioritet, osim ako nema potražnje i ako su troškovi nerazmjerni u odnosu na koristi, uključujući koristi zaokoliš.
(5)Instalacije za opskrbu električnom energijom s kopna za pomorski promet, postavljene ili obnovljene od 18. studenog 2017. ispunjavaju slijedeće tehničke specifikacije: opskrba električnom energijom s kopna za morske brodove, uključujući dizajn, instaliranje i testiranje sustava, mora biti u skladu s tehničkim specifikacijama norme IEC/ISO/IEEE80005-1.
(6)Pri punjenju električnih vozila na javno dostupnim mjestima za punjenje koriste se, ako je to tehnički izvedivo i gospodarski opravdano, pametni sustavimjerenja.
(7)Operatori javno dostupnih mjesta za punjenje, koji su krajnji kupci električne energije, slobodno odabiru svog opskrbljivača električneenergije.
(8)Operatori iz stavka 7. ovoga članka mogu kupcima pružati usluge punjenja električnih vozila na ugovornoj osnovi, uključujući u ime i za račun drugih pružateljausluga.
(9)Sva javno dostupna mjesta za punjenje korisnicima električnih vozila također pružaju mogućnost punjenja na ad hoc osnovi bez sklapanja ugovora s dotičnim opskrbljivačem električnom energijom ili operatorom.
(10)Cijene koje naplaćuju operatori iz stavka 7. ovoga članka moraju biti opravdane, lako i jasno usporedive, pregledne inediskriminirajuće.
(11)Operatori distribucijskog sustava na nediskriminirajućoj osnovi moraju surađivati sa svakom osobom koja postavlja ili upravlja javno dostupnim mjestima zapunjenje.
(12)Operator javno dostupnog mjesta za punjenje koji se priključuje na energetsku infrastrukturu krajnjeg kupca električne energije, a osigurao je svoje obračunsko mjerno mjesto u skladu s općim uvjetima za korištenje mreže i opskrbu električnom energijom, slobodno odabire svog opskrbljivača električneenergije.
(13)NOP također može predvidjeti mjere poticanja i olakšavanja postavljanja mjesta za punjenje koja nisu dostupnajavnosti.
V. OPSKRBA PROMETA VODIKOM
Članak7.
(1)U skladu s procjenom tržišta određenom NOP-om, uspostavit će se primjereni broj javno dostupnih mjesta za punjenjevodikom.
(2)Tehničke specifikacije za mjesta za opskrbu motornih vozila vodikom suslijedeće:
1.Vanjska mjesta za opskrbu plinovitim vodikom koji se koristi kao gorivo za motorna vozila moraju biti u skladu s tehničkim specifikacijama ISO/TS 20100 za opskrbu plinovitimvodikom.
2.Čistoća vodika dostupnog na mjestima za opskrbu vodikom mora biti u skladu s tehničkim specifikacijama iz norme HRN EN ISO14687-2.
3.Mjesta za opskrbu vodikom koriste algoritme i opremu za punjenje koji moraju biti u skladu sa specifikacijom ISO/TS 20100 za opskrbu plinovitimvodikom.
4.Priključci za opskrbu motornih vozila plinovitim vodikom moraju biti u skladu s normom HRN EN ISO 17268 za priključke za opskrbu motornih vozila plinovitim vodikom.
VI.OPSKRBA PROMETA PRIRODNIM PLINOM
Članak8.
(1)U skladu s procjenom tržišta NOP-a, uspostavit će se u morskim lukama i lukama unutarnjih voda, odgovarajući broj mjesta za opskrbu UPP-om kako bi se morskim brodovima i plovilima unutarnje plovidbe omogućilo prometovanje u cijeloj osnovnoj mrežiTEN-T.
(2)Prema potrebi, nadležna tijela za morske luke i nadležna tijela za unutarnje plovne putove surađuju sa susjednim državama kako bi se osigurala odgovarajuća pokrivenost osnovne mrežeTEN-T.
(3)U skladu s procjenom tržišta, NOP određuje morske luke i luke unutarnjih voda koje trebaju osigurati pristup mjestima za opskrbu UPP-om iz stavka 1. ovoga članka pri čemu se također uzimaju u obzir stvarne potrebetržišta.
(4)U skladu s procjenom tržišta NOP-a uspostavit će se odgovarajući broj mjesta za opskrbu UPP-om dostupnih javnosti, barem uzduž postojeće osnovne mreže TEN-T, kako bi se osiguralo da teška motorna vozila na UPP mogu nesmetano prometovati ako postoji potražnja i osim ako troškovi nisu nerazmjerni u odnosu na koristi, uključujući koristi zaokoliš.
(5)Na prometnoj mreži Republike Hrvatske biti će raspoloživ primjeren distribucijski sustav za UPP, uključujući objekte za pretovar tereta iz cisterni s UPP-om, kako bi se opskrbljivala mjesta za opskrbu iz stavaka 1., 3. i 4. ovogačlanka.
(6)Iznimno od stavka 5. ovoga članka, moguće je udružiti kapacitete sa susjednim zemljama u svrhu ispunjavanja zahtjeva odgovarajuće pokrivenosti prometnemreže.
(7)Sporazumi o udruživanju kapaciteta podliježu obvezama izvješćivanja od strane ministarstva nadležnog zapromet.
(8)U okviru mreža koje će biti određene NOP-om uspostavit će se primjeren broj javno dostupnih mjesta za punjenje SPP-om kako bi se osiguralo da motorna vozila na SPP mogu prometovati barem u naseljima, građevinskim područjima, odnosno gradskim/prigradskim aglomeracijama i drugim gusto naseljenimpodručjima.
(9)U okviru mreža koje će biti određene NOP-om uspostavit će se primjeren broj javno dostupnih mjesta za opskrbu SPP-om, barem uzduž postojeće osnovne mreže TEN-T, kako bi se osiguralo da motorna vozila na SPP mogu nesmetanoprometovati.
(10)Mjesta za opskrbu motornih vozila SPP-om, koja su postavljena ili obnovljena od 18. studenoga 2017., ispunjavaju tehničke specifikacije Pravilnika iz članka 6. stavka 1. ovoga Zakona.
(11)Priključci i posude za SPP moraju biti u skladu s UN ECE Uredbom br. 110 (u vezi s ISO 14469, dio I. i dioII.).
VII.INFORMACIJE ZA KORISNIKE
Članak9.
(1)Korisnicima motornih vozila na alternativna goriva omogućuje se pristup odgovarajućim, dosljednim i jasnim informacijama o onim motornim vozilima koja je moguće redovito puniti individualnim vrstama goriva uvedenima na tržište ili ih napuniti na mjestima zapunjenje.
(2)Informacije iz stavka 1. ovoga članka stavljaju se na raspolaganje u sklopu uputa za uporabu motornih vozila, na mjestima za punjenje i opskrbu, na motornim vozilima i u zastupstvima za motorna vozila na području RepublikeHrvatske.
(3)Pružanje informacija iz stavka 1. ovoga članka temelji se na odredbama o označivanju usklađenosti goriva s usklađenim hrvatskim normama koje utvrđuju tehničke specifikacije za goriva.
(4)Kada se norme iz stavka 3. ovoga članka odnose na grafički prikaz, uključujući shemu kodiranja bojom, grafički prikaz je jednostavan, lako razumljiv i postavljen na jasno vidljiv način:
1.na odgovarajućim crpkama i njihovim mlaznicama na svim mjestima za opskrbu, od datuma uvođenja goriva natržište
2.na poklopcima spremnika za gorivo motornih vozila za koja je određeno gorivo preporučeno i prikladno ili u neposrednoj blizini poklopaca spremnika za goriva te u uputama za uporabu motornih vozila, kada se takva motorna vozila uvode na tržište nakon 18. studenog2016.
(5)Pri iskazivanju cijena goriva na postaji za opskrbu gorivom, a posebno kada se radi o prirodnomplinuivodiku,premapotrebiseuinformativnesvrheiskazujeusporedbaizmeđu odgovarajućih jediničnih cijena, vodeći računa da takva informacija ne smije zavarati ili zbuniti korisnika.
(6)Ako su raspoloživi podaci u kojima je naznačena lokacija javno dostupnih mjesta za opskrbu i punjenje alternativnim gorivima obuhvaćenim odredbama ovoga Zakona, osigurava se svim korisnicima pristup tim podacima na otvorenoj i nediskriminirajućoj osnovi.
(7)Takvi podaci o mjestima za punjenje mogu, ako su raspoloživi, uključivati informacije o raspoloživosti u stvarnom vremenu, kao i informacije o prethodno obavljenim punjenjima, te informacije o punjenju u stvarnom vremenu.
VIII. OVLAŠTENJA I NADLEŽNOSTI
Članak 10.
(1)Ministarstvo nadležno zapromet:
1.provodi politiku Vlade Republike Hrvatske u području uspostave infrastrukture za alternativna goriva
2.izvješćuje Vladu Republike Hrvatske i Europsku komisiju o provedbi mjera uspostave infrastrukture za alternativnagoriva
3.ostvaruje međunarodnu suradnju Republike Hrvatske u području uspostave infrastrukture za alternativnagoriva
4.sudjeluje u radu tijela Europske komisije u području uspostave infrastrukture za alternativna goriva
(2)Za nacionalno koordinacijsko tijelo određuje se Centar za praćenje poslovanja energetskog sektora i investicijai:
1.pruža potporu provedbi politike alternativnih goriva utvrđenu odredbama ovoga Zakona
2.izrađuje i provodi sustav praćenja mjera za unaprjeđenje infrastrukture alternativnih goriva
3.za ministarstvo nadležno za promet priprema i prilagođava provedbu okvira mjera za razvoj tržišta alternativnih goriva u prometu, u skladu s člankom 4. stavkom 1. ovog Zakona, te njihovu provedbu prati u sklopu Nacionalnog akcijskog plana za energetsku učinkovitost, te osigurava sustavno planiranje za provedbu politike infrastrukture alternativnih goriva u RepubliciHrvatskoj
4.priprema Izvješće o provedbi NOP-a koje sadrži opis mjera poduzetih kao potpora izgradnji infrastrukture za alternativna goriva u skladu s člankom 5. ovogaZakona
5.na svojim mrežnim stranicama objavljuje i redovito ažurira informacije definirane člankom 5. i člankom 9. stavcima 6. i 7. ovogaZakona.
Članak 11.
Ministarstvo nadležno za energetiku provodi upravni nadzor nad provedbom ovoga Zakona.
IX. PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Članak 12.
(1)Odluku o donošenju NOP-a iz članka 4. stavka 1. ovoga Zakona Vlada Republike Hrvatske će donijeti u roku od 6 mjeseci od dana stupanja na snagu ovogaZakona.
(2)Usklađivanje s odredbama ovoga Zakona mjesta za punjenje male snage za električna vozila koja su postavljena ili obnovljena prije 18. studenoga 2017. godine, odnosno instalacija za opskrbu električnom energijom s kopna za pomorski promet koje su postavljene ili obnovljene prije 18. studenoga 2017. godine, u skladu s člankom 6. stavcima 2. i 5., provest će se do 18. studenoga 2017.godine.
Članak 13.
Ovaj Zakon stupa na snagu osmoga dana od dana objave u Narodnim novinama.
NACRT PRIJEDLOGA ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O USPOSTAVI INFRASTRUKTURE ZA ALTERNATIVNA GORIVA
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
I. USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje ovoga zakona sadržana je u odredbi članka 2. stavka 4. podstavka 1. Ustava Republike Hrvatske („Narodne novine“, br. 85/10 - pročišćeni tekst i 5/14 - Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
II. OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE TREBAJU UREDITI ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
a) Ocjena stanja
Pravni okvir za korištenje alternativnih goriva u prometu i razvoj infrastrukture za ista donesen je Zakonom o uspostavi infrastrukture za alternativna goriva („Narodne novine“, br. 120/2016).
U skladu sa za sada raspoloživim tehnologijama te uzimajući u obzir europsko okruženje i pravni okvir Europske unije tj. Direktivu 2014/94/EU Europskog parlamenta i Vijeća od 22. listopada 2014. godine o uspostavi infrastrukture za alternativna goriva (SL L 307, 28.10.2014.), u daljnjem tekstu: „Direktiva 2014/94/EU“, u Republici Hrvatskoj alternativna goriva koja se koriste u prometu obuhvaćaju: električnu energiju, vodik, biogoriva, prirodni plin i ukapljeni naftni plin (UNP). Osim UNP-a i korištenja biogoriva, u Republici Hrvatskoj za sada postoji izuzetno ograničeno korištenje ostalih alternativnih goriva u prometu, uz vrlo malo tržište za prijevozna sredstva koja ne koriste naftne derivate. Cilj Republike Hrvatske je razviti infrastrukturu za alternativna goriva kao preduvjet za korištenje alternativnih goriva u prometu kako bi se postigao razvoj održivog tržišta i prometnog sustava na temelju istih, koji bi rezultirali minimalnim negativnim učinkom po okoliš i društvo.
Nacrtom prijedloga Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o uspostavi infrastrukture za alternativna goriva u nacionalno zakonodavstvo prenijeti će se odredbe Delegirane uredbe Komisije (EU) 2019/1745 оd 13. kolovoza 2019. o dopuni i izmjeni Direktive 2014/94/EU Europskog parlamenta i Vijeća u pogledu mjesta za punjenje motornih vozila kategorije L, opskrbe električnom energijom s kopna za plovila na unutarnjim vodnim putovima, opskrbe vodikom za cestovni promet, opskrbe prirodnim plinom za cestovni i vodni promet te o stavljanju izvan snage Delegirane uredbe Komisije (EU) 2018/674. Nacrtom se osigurava primjena Provedbene uredbe komisije (EU) 2018/732 оd 17. svibnja 2018. o zajedničkoj metodologiji za usporedbu jediničnih cijena alternativnih goriva u skladu s Direktivom 2014/94/EU Europskog parlamenta i Vijeća, kao i obveza koje proizlaze iz Direktive 2010/40/EU Europskog parlamenta i Vijeća od 7. srpnja 2010. o okviru za uvođenje inteligentnih prometnih sustava u cestovnom prometu i za veze s ostalim vrstama prijevoza, proritetne mjere „pružanje usluga prometnih informacija u cijeloj Europskoj uniji u realnom vremenu“ u DATEX II standardu«
Zakonom o izmjenama i dopunama Zakona o uspostavi infrastrukture za alternativna goriva dodatno se uređuju, radi interoperabilnosti, područja vezana za mjesta za punjenje motornih vozila kategorije L, opskrbe električnom energijom s kopna za plovila na unutarnjim vodnim putovima i mjesta za opskrbu ukapljenim prirodnim plinom za vodni promet te novog razvoja događaja nastalog aktivnostima CEN-a i Cenelec-a u području normi za opskrbu prirodnim plinom i vodikom. Delegirana uredba Komisije (EU) 2018/674 stavlja se izvan snage. Osigurava se uspostava registra punionica alternativnih goriva i informiranje korisnika. Postaje za opskrbu gorivom obavezne su prikazivati usporedbu jediničnih cijena alternativnih i konvencionalnih goriva.
Treba napomenutu kako je također Nacionalnim okvirom politike za uspostavu infrastrukture za alternativna goriva i razvoj tržišta alternativnih goriva u prometu („Narodne novine“, broj 34/17, u daljnjem tekstu: NOP) predviđena obveza donošenja zakonskih i podzakonskih akata kojima će se urediti određivanje uvjeta priključka na elektroenergetski sustav za punionice, uvjete distribuiranja, naplate i jediničnu cijenu alternativnih energenata koji se koriste u prometu, te određivanje uvjeta punionica za UPP i SPP.
Slijedom navedenog pristupilo se izradi nacrta izmjene i dopune Zakona kao i izradi nacrta provedbenih propisa čime će se provesti usklađivanje s EU regulativom, ispuniti navedena obveza iz NOP-a i ujedno stvoriti preduvjeti za daljnji razvoj infrastrukture za alternativna goriva.
b) Osnovna pitanja koja se trebaju urediti zakonom
Predloženim zakonom uređuju se sljedeća osnovna pitanja:
- propisuju se tehničke specifikacije za mjesta za punjenje motornih vozila kategorije L
- propisuju se tehničke specifikacije za opskrbu električnom energijom s kopna za plovila na unutarnjim vodnim putovima mora biti u skladu s normom EN 15869-2 ili normom EN 16840, ovisno o energetskim zahtjevima
- propisuju se tehničke specifikacije za mjesta za opskrbu stlačenim prirodnim plinom (SPP) za motorna vozila
- propisuju se tehničke specifikacije za mjesta za opskrbu plovila na unutarnjim plovnim putovima ili morskih brodova
- mijenja se Prilog II. Direktivi 2014/94/EU, točke: 2.1., 2.2., 2.3. i 2.4. vezano za tehničke specifikacije koje se odnose na stanice na otvorenom za punjenje plinovitim vodikom koji se upotrebljava kao gorivo u motornim vozilima, uključujući karakteristike kvalitete vodika, algoritam za dovod goriva, kao i priključaka za opskrbu motornih vozila plinovitim vodikom.
- mijenja se Prilog II. Direktivi 2014/94/EU, točka 3.3. vezano za tehničke specifikacije koje se odnose na profil priključka za punjenje stlačenim prirodnim plinom (SPP).
- delegirana uredba Komisije (EU) 2018/674 stavlja se izvan snage.
- određuje se način uspostave registra punionica
- uspostavlja se sustav o usporedbi jediničnih cijena alternativnih i konvencionalnih goriva
c) Posljedice koje će donošenjem zakona proisteći
Ovim Zakonom će se u zakonodavstvo Republike Hrvatske na odgovarajući način preuzeti odredbe Delegirane uredbe Europske komisije (EU) 2019/1745 оd 13. kolovoza 2019. o dopuni i izmjeni Direktive 2014/94/EU Europskog parlamenta i Vijeća u pogledu mjesta za punjenje motornih vozila kategorije L, opskrbe električnom energijom s kopna za plovila na unutarnjim vodnim putovima, opskrbe vodikom za cestovni promet, opskrbe prirodnim plinom za cestovni i vodni promet te o stavljanju izvan snage Delegirane uredbe Europske komisije (EU) 2018/674.
Zakonom će se osigurati da tehničke specifikacije za interoperabilnost mjesta za punjenje i opskrbu alternativnih goriva budu specificirane u skladu s europskim i međunarodnim normama tako da se potrebne tehničke specifikacije utvrde uzimajući u obzir postojeće europske norme i povezane međunarodne normizacijske aktivnosti. Norme koje je izradio Europski odbor za normizaciju (CEN) i Europski odbor za elektrotehničku normizaciju ( Cenelec) prihvatila je europska industrija kako bi se u cijeloj Uniji osigurala mobilnost s vozilima i plovilima na različita goriva. CEN i Cenelec predložili su Komisiji da te norme uključe u pravni okvir Unije. U skladu s navedenim potrebno je Tehničke specifikacije iz Priloga II. Direktive 2014/94/EU na odgovarajući način dopuniti ili izmijeniti.
Odredbe vezane za interoperabilnost u kontekstu Delegirane uredbe (EU) 2019/1745 odnose se isključivo na kapacitet stanica za punjenje i opskrbu kako bi se opskrbljivali s energijom u obliku koji je kompatibilan sa svim tehnologijama vozila te kako bi se omogućila neometana upotreba vozila na alternativna goriva na cijelom području EU-a.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
III. OCJENA I IZVORI SREDSTAVA POTREBNIH ZA PROVOĐENJE ZAKONA
Za provedbu ovoga Zakona nije potrebno osigurati sredstva u državnom proračunu Republike Hrvatske, niti u proračunima jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave.
Cilj Zakona nije dodatno financijski opteretiti državni proračun ili regionalna i lokalna tijela vlasti, nego ujednačiti tehničke specifikacije stanica za punjenje i opskrbu alternativnim gorivima kako bi bile kompatibilne sa svim tehnologijama vozila te kako bi se omogućila neometana upotreba vozila na alternativna goriva na cijelom području EU-a u vremenima koja dolaze.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
NACRT PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O USPOSTAVI INFRASTRUKTURE ZA ALTERNATIVNA GORIVA
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
Članak 1.
U Zakonu o uspostavi infrastrukture za alternativna goriva („Narodne novine“, br. 120/2016) članku 1. stavak 3. mijenja se i glasi:
» (3)Na sva ostala pitanja uspostave infrastrukture za alternativna goriva koja nisu uređena ovim Zakonom primjenjuju se propisi kojima se uređuje područje prometne infrastrukture, područje prostornog uređenja, područje infrastrukture prostornih podataka, područje gradnje, područje energetike, područje energetske učinkovitosti, područje zaštite okoliša, te zakoni kojima su osnovani i koji određuju djelokrug Fonda za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost.«
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
Članak 2.
Članak 2. mijenja se i glasi:
» Ovim se Zakonom u pravni poredak Republike Hrvatske:
(1) prenose odredbe Direktive 2014/94/EU Europskog parlamenta i Vijeća od 22. listopada 2014. godine o uspostavi infrastrukture za alternativna goriva (SL L 307, 28.10.2014.)
(2) osigurava provedba sljedećih uredbi Europske unije:
- Delegirane uredbe Komisije (EU) 2019/1745 оd 13. kolovoza 2019. o dopuni i izmjeni Direktive 2014/94/EU Europskog parlamenta i Vijeća u pogledu mjesta za punjenje motornih vozila kategorije L, opskrbe električnom energijom s kopna za plovila na unutarnjim vodnim putovima, opskrbe vodikom za cestovni promet, opskrbe prirodnim plinom za cestovni i vodni promet te o stavljanju izvan snage Delegirane uredbe Komisije (EU) 2018/674.
- Provedbene uredbe Komisije (EU) 2018/732 оd 17. svibnja 2018. o zajedničkoj metodologiji za usporedbu jediničnih cijena alternativnih goriva u skladu s Direktivom 2014/94/EU Europskog parlamenta i Vijeća.
- Direktive 2010/40/EU Europskog parlamenta i Vijeća od 7. srpnja 2010. o okviru za uvođenje inteligentnih prometnih sustava u cestovnom prometu i za veze s ostalim vrstama prijevoza, prioritetne mjere „pružanje usluga prometnih informacija u cijeloj Europskoj uniji u realnom vremenu“ u DATEX II standardu«
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
Članak 3.
U članku 3. stavak 2. mijenja se i glasi:
» (2)U smislu ovoga Zakona pojedini pojmovi, koji nisu utvrđeni ovim Zakonom, imaju značenje propisano zakonima kojima je uređeno područje prostornog uređenja, područje energetike, područje prometne infrastrukture, područje gradnje, područje zaštite okoliša, područje poreza, područje državnih potpora, te zakonima kojima su osnovani i koji
određuju djelokrug Fonda za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost.«
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
Članak 4.
U članku 6. iza stavka 13. dodaju se stavci 14. i 15. koji glase:
» (14) Na mjestima za punjenje motornih vozila kategorije L primjenjuju se sljedeće tehničke specifikacije:
- Javno dostupna mjesta za punjenje izmjeničnom strujom snage do 3,7 kVA rezervirana za električna vozila kategorije L moraju biti opremljena barem jednim od sljedećih elemenata:
1. utičnicama ili priključcima za vozila tipa 3 A kako su opisani u normi HRN EN 62196-2 (za mehanizam punjenja 3) i
2. utičnicama u skladu s normom HRN IEC 60884-1 (za mehanizme punjenja 1 i 2).
- Javno dostupna mjesta za punjenje izmjeničnom strujom snage veće od 3,7 kVA rezervirana za električna vozila kategorije L trebala bi biti opremljena, radi interoperabilnosti, barem utičnicama ili priključcima za vozila tipa 2 kako su opisani u normi HRN EN 62196-2.
(15) Za opskrba s kopna električnom energijom plovila na unutarnjim vodnim putovima primjenjuju se tehnička specifikacije koje moraju biti u skladu s normom HRN EN 15869-2 ili normom HRN EN 16840, ovisno o energetskim zahtjevima. «
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
Članak 5.
U članku 7. stavak 2. mijenja se i glasi:
» (2) Tehničke specifikacije za mjesta za opskrbu motornih vozila vodikom su sljedeće:
1. Stanice na otvorenom za punjenje plinovitim vodikom koji se upotrebljava kao gorivo u motornim vozilima moraju ispunjavati zahtjeve za interoperabilnost opisane u normi EN 17127 „Postaje na otvorenom za punjenje plinovitim vodikom s protokolom za punjenje”;
2. Karakteristike kvalitete vodika kojim stanice za punjenje opskrbljuju cestovna vozila moraju biti u skladu sa zahtjevima opisanim u normi HRN EN 17124, „Vodik kao gorivo – Specifikacija proizvoda i osiguranje kvalitete – Gorivi članci s polimernom protonski vodljivom membranom (PEM) za cestovna vozila” te su u normi ujedno opisane metode za osiguravanje kvalitete.”;
3. Algoritam za dovod goriva mora ispunjavati zahtjeve norme HRN EN 17127 „Postaje na otvorenom za punjenje plinovitim vodikom s protokolom za punjenje”;
4. Nakon što se zaključe postupci za certifikaciju priključaka norme HRN EN ISO 17268, priključci za opskrbu motornih vozila plinovitim vodikom moraju biti u skladu s normom HRN EN ISO 17268 „Priključni uređaji za punjenje gorivom terenskih vozila na plinoviti vodik“. «
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
Članak 6.
U članku 8. stavak 11. mijenja se i glasi:
» (11) Profil priključka mora ispunjavati zahtjeve norme HRN EN ISO 14469 „Cestovna vozila – Priključak za punjenje stlačenim prirodnim plinom (SPP). «
Iza stavka 11. dodaju se stavci 12., 13. i 14. koji glase :
» (12) Kad je riječ o mjestima za opskrbu stlačenim prirodnim plinom (SPP) primjenjuju se sljedeće tehničke specifikacije:
Tlak goriva pri punjenju (radni tlak) je manometarski tlak od 20,0 MPa (200 bara) na 15 °C. Najveći dopušteni tlak goriva pri punjenju goriva jest 26,0 MPa s „kompenzacijom temperature” kako je navedeno u normi HRN EN ISO 16923 „Stanice za punjenje prirodnim plinom – Stanice za punjenje vozila stlačenim prirodnim plinom (SPP)”.
(13) Kad je riječ o mjestima za opskrbu ukapljenim prirodnim plinom (UPP) za motorna vozila primjenjuju se sljedeće tehničke specifikacije:
Tlak goriva pri punjenju jest niži od najvećeg dopuštenog radnog tlaka spremnika vozila, kako je navedeno u normi HRN EN ISO 16924 „Stanice za punjenje prirodnim plinom – Stanice za punjenje vozila ukapljenim prirodnim plinom (UPP)”.
Za profil priključka primjenjuje se norma HRN EN ISO 12617 „Cestovna vozila – Priključak za punjenje ukapljenim prirodnim plinom (UPP) – Priključak za 3,1 MPa”.
(14) Kad je riječ o mjestima za opskrbu plovila na unutarnjim plovnim putovima ili morskih brodova primjenjuju se sljedeće tehničke specifikacije:
Za morske brodove, koji nisu obuhvaćeni Međunarodnim kodeksom za gradnju i opremanje brodova za prijevoz ukapljenog plina u razlivenom stanju (kodeks IGC), mjesta za opskrbu UPP-om moraju biti u skladu s normom HRN EN ISO 20519.
Za plovila na unutarnjim plovnim putovima mjesta za opskrbu UPP-om moraju biti u skladu s normom HRN EN ISO 20519 (dijelovi od 5.3. do 5.7.) samo radi interoperabilnosti. «
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
Članak 7.
Iza članka 9. dodaju se članci 9.a i 9.b, koji glase:
» Članak 9.a
(1) Za potrebe praćenja razvoja infrastrukture za alternativna goriva i informiranje korisnika uspostaviti će se registar punionica alternativnih goriva.
(2) Registar sadrži statičke i dinamičke informacije o vrsti lokaciji, načinu i uvjetima korištenja punionica alternativnih goriva te identifikacijske kodove koji će izdavati za svaku punionicu.
(3) Registar se vodi u elektroničkom obliku u skladu s normama za pružanje informacija u prometu u realnom vremenu.
(4) Tijelo nadležno za upravljanje i vođenje registra je ministarstvo nadležno za promet.
(5) Način uspostave, sadržaj, oblik i način vođenja registra punionica alternativnih goriva, postupak ishođenja identifikacijskog koda te način informiranja korisnika propisuje ministar nadležan za promet (u daljnjem tekstu: ministar) pravilnikom.
Članak 9.b
(1) Postaje za opskrbu gorivom obavezne su prikazivati usporedbu jediničnih cijena alternativnih i konvencionalnih goriva.
(2) Metodologija za usporedbu uključuje cijene benzinskih, dizelskih i alternativnih goriva, izraženih u nacionalnoj valuti po prijeđenih 100 km.
(3) Format, sadržaj i lokacije za pružanje informacija na postajama za opskrbu gorivima (temeljem metodologije usvojene od strane Europske komisije) propisuje ministar pravilnikom.«
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
Članak 8.
U članku 10. stavak 2. mijenja se i glasi:
» (2) Za nacionalno koordinacijsko tijelo određuje se ministarstvo nadležno za energetiku i:
1. Pruža potporu provedbi politike alternativnih goriva utvrđenu odredbama ovoga Zakona,
2. Izrađuje i provodi sustav praćenja mjera za unaprjeđenje infrastrukture alternativnih goriva,
3. Za ministarstvo nadležno za promet priprema i prilagođava provedbu okvira mjera za razvoj tržišta alternativnih goriva u prometu, u skladu s člankom 4. stavkom 1. Zakona o uspostavi infrastrukture za alternativna goriva („Narodne novine“, br. 120/2016), te njihovu provedbu prati u sklopu Nacionalnog akcijskog plana za energetsku učinkovitost, te osigurava sustavno planiranje za provedbu politike infrastrukture alternativnih goriva u Republici Hrvatskoj,
4. Priprema Izvješće o provedbi NOP-a koje sadrži opis mjera poduzetih kao potpora izgradnji infrastrukture za alternativna goriva u skladu s člankom 5. Zakona o uspostavi infrastrukture za alternativna goriva („Narodne novine“, br. 120/2016).
5.na svojim mrežnim stranicama objavljuje i redovito ažurira informacije definirane člankom 5. i člankom 9. stavcima 6. i 7. Zakona o uspostavi infrastrukture za alternativna goriva („Narodne novine“, br. 120/2016).«
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
Članak 9.
U Zakonu o uspostavi infrastrukture za alternativna goriva („Narodne novine“, br. 120/2016) iza članka 11. dodaje se novo poglavlje Zakona: „VIII. a Prekršajne odredbe“, s člancima 11.a i 11.b koji glase:
„VIII. a PREKRŠAJNE ODREDBE
Članak 11.a
(1) Novčanom kaznom od 10.000,00 do 75.000,00 kuna kaznit će se za prekršaj pravna osoba:
1. ako postupi suprotno odredbama članka 6. stavka 9., 10. i 11. ovoga Zakona,
2. ako postupi suprotno odredbama članka 9. stavka 2., stavka 4. podstavka 1. 2., stavka 6. ovoga Zakona,
3. ako postupi suprotno odredbi članka 9.a ovoga Zakona,
4. ako postupa suprotno odredbi članka 9.b ovoga Zakona.
(2) Za prekršaj iz stavka 1. ovoga članka kaznit će se i odgovorna osoba u pravnoj osobi novčanom kaznom od 2.000,00 do 8.000,00 kuna.
(3) Za prekršaj iz stavka 1. ovoga članka kaznit će se i fizička osoba novčanom kaznom od 10.000,00 do 75.000,00 kuna.
Članak 11.b
Ministarstvo nadležno za prometnu infrastrukturu provodi inspekcijski nadzor u primjeni ovog Zakona.“
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
Članak 10.
(1) Ministar će donijeti pravilnik iz članka 9.a ovog Zakona u roku tri mjeseca od dana stupanja na snagu ovoga Zakona.
(2) Ministar će donijeti pravilnik iz članka 9.b ovog Zakona u roku tri mjeseca od dana stupanja na snagu ovoga Zakona.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
Članak 11.
(3) Upravitelji punionica alternativnih goriva dužni su u roku od tri mjeseca od uspostave registra iz članka 9.a ishoditi jedinstveni kod te pružati sve propisane informacije u svrhu informiranja korisnika.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
Članak 12.
(4) Ovaj Zakon objaviti će se u „Narodnim novinama“, a stupa na snagu 12. studenog 2021. godine.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
O B R A Z L O Ž E N J E
Uz članak 1.
Ovim se člankom mijenja članak 1. stavak 2. Zakonu o uspostavi infrastrukture za alternativna goriva („Narodne novine“, br. 120/2016), naime Centar za praćenje poslovanja energetskog sektora i investicija je prestao sa svojim djelatnostima te će u predmetnom Zakonu njegovu ulogu nacionalnog koordinacijskog tijela preuzeti Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja. Naime, člankom 3. Zakona o prestanku važenja Zakona o Centru za praćenje poslovanja energetskog sektora i investicija (NN 46/18) je propisano da će ministarstvo nadležno za poslove energetike preuzeti njihovu ulogu.
Uz članak 2.
Ovim se člankom mijenja članak 2. Zakonu o uspostavi infrastrukture za alternativna goriva („Narodne novine“, br. 120/2016) te se proširuje opseg Zakona s prenošenjem odredbi Delegirane uredbe Komisije (EU) 2019/1745 оd 13. kolovoza 2019. o dopuni i izmjeni Direktive 2014/94/EU Europskog parlamenta i Vijeća u pogledu mjesta za punjenje motornih vozila kategorije L, opskrbe električnom energijom s kopna za plovila na unutarnjim vodnim putovima, opskrbe vodikom za cestovni promet, opskrbe prirodnim plinom za cestovni i vodni promet te o stavljanju izvan snage Delegirane uredbe Komisije (EU) 2018/674. Člankom se preuzimaju odredbe Provedbene uredbe komisije (EU) 2018/732 оd 17. svibnja 2018. o zajedničkoj metodologiji za usporedbu jediničnih cijena alternativnih goriva u skladu s Direktivom 2014/94/EU Europskog parlamenta i Vijeća, kao i obveze koje proizlaze iz Direktive 2010/40/EU Europskog parlamenta i Vijeća od 7. srpnja 2010. o okviru za uvođenje inteligentnih prometnih sustava u cestovnom prometu i za veze s ostalim vrstama prijevoza, prioritetne mjere „pružanje usluga prometnih informacija u cijeloj Europskoj uniji u realnom vremenu“ u DATEX II standardu.
Uz članak 3.
Ovim se člankom mijenja članak 3. stavak 2. Zakonu o uspostavi infrastrukture za alternativna goriva („Narodne novine“, br. 120/2016), naime Centar za praćenje poslovanja energetskog sektora i investicija je prestao sa svojim djelatnostima te će u predmetnom Zakonu njegovu ulogu nacionalnog koordinacijskog tijela preuzeti Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja. Naime, člankom 3. Zakona o prestanku važenja Zakona o Centru za praćenje poslovanja energetskog sektora i investicija (NN 46/18) je propisano da će ministarstvo nadležno za poslove energetike preuzeti njihovu ulogu.
Uz članak 4.
Ovim se člankom mijenja članak 6. Zakona o uspostavi infrastrukture za alternativna goriva („Narodne novine“, br. 120/2016) tako da se dodaju se stavci 14. i 15. kojima se uređuje pitanje tehničkih specifikacija na mjestima za punjenje motornih vozila kategorije L.
Uz članak 5.
Ovim se člankom mijenja 7. stavak 2. Zakona o uspostavi infrastrukture za alternativna goriva („Narodne novine“, br. 120/2016) tako da se uređuje pitanje tehničkih specifikacija na mjestima za opskrbu motornih vozila vodikom.
Uz članak 6.
Ovim se člankom mijenja članak 8. stavak 11. Zakona o uspostavi infrastrukture za alternativna goriva („Narodne novine“, br. 120/2016) tako da se uređuje pitanje tehničkih specifikacija profila priključka tako da mora ispunjavati zahtjeve norme EN ISO 14469 „Cestovna vozila – Priključak za punjenje stlačenim prirodnim plinom (SPP).
Nadalje, članku 8. dodaju se stavci 12. , 13. i 14. kojima se dodatno definiraju tehničke specifikacije za mjesta za opskrbu stlačenim prirodnim plinom (SPP), mjesta za opskrbu ukapljenim prirodnim plinom i mjesta za opskrbu plovila na unutarnjim plovnim putovima ili morskih brodova.
Uz članak 7.
Ovim se člankom dodaju članak 9.a kojim se regulira uspostava registra punionica alternativnih goriva za potrebe praćenja razvoja infrastrukture za alternativna goriva i informiranje korisnika, kao i članak 9.b kojim se regulira obveza postaja za opskrbu gorivom vezano za prikazivanje usporedbe jediničnih cijena alternativnih i konvencionalnih goriva..
Uz članak 8.
Ovim se člankom mijenja članak 10. stavak 2. u Zakonu o uspostavi infrastrukture za alternativna goriva („Narodne novine“, br. 120/2016), naime Centar za praćenje poslovanja energetskog sektora i investicija je prestao sa svojim djelatnostima te će u predmetnom Zakonu njegovu ulogu nacionalnog koordinacijskog tijela preuzeti Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja. Naime, člankom 3. Zakona o prestanku važenja Zakona o Centru za praćenje poslovanja energetskog sektora i investicija (NN 46/18) je propisano da će ministarstvo nadležno za poslove energetike preuzeti njihovu ulogu.
Uz članak 9.
Ovim se člankom dopunjuje Zakon o uspostavi infrastrukture za alternativna goriva („Narodne novine“, br. 120/2016), na način da se ustanovljava institut prekršajne odgovornosti zbog povrede prava i obveza propisanih Zakonom te propisuju prekršajne kazne (članak 11.a) . Ovim se člankom također se propisuje nadležnost državnog tijela nadležnog za provedbu inspekcijskog nadzora (članak 11.b).
Uz članak 10.
Ovim se člankom, stavak (1) dopunjuje Zakon o uspostavi infrastrukture za alternativna goriva („Narodne novine“, br. 120/2016) tako da se ustanovljava način donošenja pravilnika iz članka 9.a. vezano za uspostavu i vođenje registra punionica alternativnih goriva, kao i o načinu informiranja korisnika. Nadalje stavkom (2) ovog člankom se ustanovljava način donošenja pravilnika za pružanje informacija na postajama za opskrbu gorivima iz članka 9.b..
Uz članak 11.
Ovim se člankom propisuje obveza upraviteljima punionica alternativnih goriva da u roku od tri mjeseca od uspostave registra iz članka 9.a ishode jedinstveni kod, kao i da omoguće pristup svim potrebnim informacijama u svrhu informiranja korisnika.
Uz članak 12.
Ovim člankom određen je datum stupanja na snagu Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o uspostavi infrastrukture za alternativna goriva, kao i prijelazne odredbe vezano za donošenje propisa koji se odnose na registar punionica alternativnih goriva i prikazivanje usporedbe jediničnih cijena alternativnih i konvencionalnih goriva. Člankom su definirane i obveze upravitelja punionica alternativnih goriva.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
TEKST ODREDBI VAŽEĆEG ZAKONA KOJE SE MIJENJAJU, ODNOSNO DOPUNJUJU
I. OPĆE ODREDBE
Predmet Zakona
Članak 1.
(1) Ovim Zakonom se utvrđuje zajednički okvir mjera za uspostavljanje infrastrukture za alternativna goriva, kako bi se na najmanju moguću mjeru smanjila ovisnost o nafti te ublažio negativni utjecaj prometa na okoliš.
(2) Zakonom se utvrđuju minimalni zahtjevi za izgradnju infrastrukture za alternativna goriva, uključujući mjesta za punjenje, utvrđuju se zajedničke tehničke specifikacije za mjesta za punjenje i opskrbu, zahtjevi za informiranje korisnika, kao i način izvršavanja obveza izvješćivanja o provedbi mjera uspostavljanja infrastrukture za alternativna goriva.
(3) Na sva ostala pitanja uspostave infrastrukture za alternativna goriva koja nisu uređena ovim Zakonom primjenjuju se propisi kojima se uređuje područje prometne infrastrukture, područje prostornog uređenja, područje infrastrukture prostornih podataka, područje gradnje, područje energetike, područje energetske učinkovitosti, područje zaštite okoliša, te zakoni kojima su osnovani i koji određuju djelokrug Fonda za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost, kao i Centra za praćenje poslovanja energetskog sektora i investicija i državne potpore.
Usklađivanje s pravnim poretkom Europske unije
Članak 2.
Ovim se Zakonom u pravni poredak Republike Hrvatske prenose odredbe Direktive 2014/94/EU Europskog parlamenta i Vijeća od 22. listopada 2014. godine o uspostavi infrastrukture za alternativna goriva (SL L 307, 28.10.2014.) u onom dijelu koji se odnosi na državu članicu.
Značenje pojmova
Članak 3.
(1) U smislu ovoga Zakona pojedini pojmovi imaju sljedeće značenje:
1. alternativna goriva: goriva ili izvori energije koji služe, barem djelomično, kao nadomjestak za izvore fosilnih goriva u opskrbi prometa energijom i koji imaju potencijal doprinijeti dekarbonizaciji prometnog sustava te poboljšati okolišnu učinkovitost prometnog sektora, koji između ostalog uključuju: električnu energiju, vodik, biogoriva (tekuća ili plinovita biogoriva namijenjena prometu proizvedena iz biomase), sintetička i parafinska goriva, prirodni plin, uključujući bioplin, u plinovitom (stlačeni prirodni plin – SPP) i ukapljenom obliku (ukapljeni prirodni plin – UPP) te ukapljeni naftni plin (UNP)
2. električno vozilo: motorno vozilo opremljeno sustavom za prijenos snage koje sadrži barem jedan neperiferni električni uređaj kao pretvornik energije s električnim sustavom za pohranu energije s mogućnošću ponovnog punjenja, koji je moguće puniti eksterno
3. javno dostupno mjesto za punjenje ili opskrbu: mjesto za punjenje ili opskrbu na kojem se pruža opskrba alternativnim gorivom i koje korisnicima omogućuje nediskriminirajući pristup. Nediskriminirajući pristup može uključivati različite mogućnosti autentifikacije, uporabe i plaćanja
4. mjesto za opskrbu: objekt za opskrbu bilo kojim gorivom, uz iznimku UPP-a, putem fiksne ili mobilne instalacije
5. mjesto za opskrbu UPP-om: objekt za opskrbu UPP-om koji se sastoji bilo od fiksnog ili mobilnog objekta, objekta na moru ili drugih sustava
6. mjesto za punjenje: sučelje putem kojeg je u danom trenutku moguće puniti jedno električno vozilo ili zamijeniti bateriju jednog električnog vozila
7. mjesto za punjenje male snage: mjesto za punjenje koja omogućuje transfer električne energije na električno vozilo snage jednake ili manje od 22 kW, osim uređaja snage manje ili jednake 3,7 kW koji su instalirani u privatnim kućanstvima ili čija primarna namjena nije punjenje električnih vozila te koji nisu dostupni javnosti
8. mjesto za punjenje visoke snage: mjesto za punjenje koje omogućuje transfer električne energije na električno vozilo snage veće od 22 kW
9. opskrba električnom energijom s kopna: opskrba električnom energijom s kopna, putem standardiziranog sučelja, morskog plovila ili plovila unutarnje plovidbe koje se nalazi na privezu
10. osnovna mreža TEN-T: transeuropska prometna mreža cesta, željeznica, morskih luka, zračnih luka i luka unutarnje plovidbe određena kao osnovna TEN-T mreža u skladu s Uredbom (EU) br. 1315/2013 Europskog parlamenta i Vijeća od 11. prosinca 2013. o smjernicama Unije za razvoj transeuropske prometne mreže
11. tijela javnog sektora: tijela koja obuhvaćaju tijela državne uprave i druga državna tijela, tijela jedinice lokalne ili područne (regionalne) samouprave te pravne osobe koje su osnovane za određene svrhe, radi zadovoljavanja potreba od općeg interesa, koje nemaju industrijski ili trgovački značaj i u cijelosti se ili većim dijelom financiraju iz državnog proračuna ili iz proračuna jedinice lokalne ili područne (regionalne) samouprave, ili iz sredstava drugih takvih pravnih osoba, ili nadzor nad poslovanjem tih pravnih osoba obavljaju državna tijela, jedinice lokalne ili područne (regionalne) samouprave ili druge takve pravne osobe, a više od polovice članova nadzornog odbora, uprave ili odgovarajućeg tijela upravljanja i vođenja poslova imenuju državna tijela, jedinice lokalne ili područne (regionalne) samouprave ili druge takve pravne osobe.
(2) U smislu ovoga Zakona pojedini pojmovi, koji nisu utvrđeni ovim Zakonom, imaju značenje propisano posebnim zakonima kojima je uređeno područje prostornog uređenja, područje energetike, područje prometne infrastrukture, područje gradnje, područje zaštite okoliša, područje poreza, područje državnih potpora, te zakonima kojima su osnovani i koji određuju djelokrug Fonda za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost i Centra za praćenje poslovanja energetskog sektora i investicija.
(3) Izrazi koji se koriste u ovom Zakonu, a imaju rodno značenje, odnose se jednako na muški i ženski rod.
IV. OPSKRBA PROMETA ELEKTRIČNOM ENERGIJOM
Članak 6.
(1) U skladu s procjenom tržišta određenom NOP-om, a u skladu s tehničkim specifikacijama , uspostavit će se primjereni broj javno dostupnih mjesta za punjenje električnom energijom , kako bi se osiguralo da električna vozila mogu prometovati barem u gradskim/prigradskim aglomeracijama i drugim gusto naseljenim područjima te u okviru osnovne TEN-T mreže. Broj takvih mjesta za punjenje utvrđuje se uzimajući u obzir, između ostalog, procjenu broja do kraja 2020. registriranih električnih vozila, kako je naznačeno NOP-om te najboljom praksom i preporukama koje izdaje Europska komisija. U obzir se, prema potrebi, uzimaju posebne potrebe u vezi s instaliranjem javno dostupnih mjesta za punjenje na postajama javnog prijevoza.
(2) Mjesta za punjenje male snage za električna vozila, s iznimkom bežičnih ili indukcijskih jedinica, postavljena ili obnovljena od 18. studenog 2017. ispunjavaju barem slijedeće tehničke specifikacije: mjesta za punjenje motornih vozila izmjeničnom strujom (AC) male snage su zbog interoperabilnosti opremljene najmanje utičnicama ili priključcima za vozila tipa 2 sukladno normi HRN EN 62196-2, a te utičnice moguće je opremiti dodatnim elementima kao što su mehanički zatvarači pri čemu se zadržava kompatibilnost s tipom 2., kao i posebne sigurnosne zahtjeve koji su na snazi u Republici Hrvatskoj.
(3) Mjesta za punjenje visoke snage za električna vozila, s iznimkom bežičnih ili indukcijskih jedinica, postavljena ili obnovljena od 18. studenog 2017. ispunjavaju barem slijedeće tehničke specifikacije:
1. mjesta za punjenje motornih vozila izmjeničnom strujom (AC) visoke snage su zbog interoperabilnosti opremljene barem utičnicama ili priključcima za vozila tipa 2 sukladno normi HRN EN 62196-2
2. mjesta za punjenje motornih vozila istosmjernom strujom (DC) visoke snage su zbog interoperabilnosti opremljene najmanje priključcima kombiniranog sustava za punjenje sukladno normi HRN EN 62196-3.
(4) U skladu s procjenom NOP-a uspostavlja se potreban broj punionica za opskrbu električnom energijom s kopna za plovila unutarnje plovidbe i morske brodove u morskim lukama, kao i lukama unutarnjih voda. Uspostava takve opskrbe električnom energijom s kopna u lukama osnovne mreže TEN-T i drugim lukama do 31. prosinca 2025. predstavlja prioritet, osim ako nema potražnje i ako su troškovi nerazmjerni u odnosu na koristi, uključujući koristi za okoliš.
(5) Instalacije za opskrbu električnom energijom s kopna za pomorski promet, postavljene ili obnovljene od 18. studenog 2017. ispunjavaju slijedeće tehničke specifikacije: opskrba električnom energijom s kopna za morske brodove, uključujući dizajn, instaliranje i testiranje sustava, mora biti u skladu s tehničkim specifikacijama norme IEC/ISO/IEEE 80005-1.
(6) Pri punjenju električnih vozila na javno dostupnim mjestima za punjenje koriste se, ako je to tehnički izvedivo i gospodarski opravdano, pametni sustavi mjerenja.
(7) Operatori javno dostupnih mjesta za punjenje, koji su krajnji kupci električne energije, slobodno odabiru svog opskrbljivača električne energije.
(8) Operatori iz stavka 7. ovoga članka mogu kupcima pružati usluge punjenja električnih vozila na ugovornoj osnovi, uključujući u ime i za račun drugih pružatelja usluga.
(9) Sva javno dostupna mjesta za punjenje korisnicima električnih vozila također pružaju mogućnost punjenja na ad hoc osnovi bez sklapanja ugovora s dotičnim opskrbljivačem električnom energijom ili operatorom.
(10) Cijene koje naplaćuju operatori iz stavka 7. ovoga članka moraju biti opravdane, lako i jasno usporedive, pregledne i nediskriminirajuće.
(11) Operatori distribucijskog sustava na nediskriminirajućoj osnovi moraju surađivati sa svakom osobom koja postavlja ili upravlja javno dostupnim mjestima za punjenje.
(12) Operator javno dostupnog mjesta za punjenje koji se priključuje na energetsku infrastrukturu krajnjeg kupca električne energije, a osigurao je svoje obračunsko mjerno mjesto u skladu s općim uvjetima za korištenje mreže i opskrbu električnom energijom, slobodno odabire svog opskrbljivača električne energije.
(13) NOP također može predvidjeti mjere poticanja i olakšavanja postavljanja mjesta za punjenje koja nisu dostupna javnosti.
V. OPSKRBA PROMETA VODIKOM
Članak 7.
(1) U skladu s procjenom tržišta određenom NOP-om, uspostavit će se primjereni broj javno dostupnih mjesta za punjenje vodikom.
(2) Tehničke specifikacije za mjesta za opskrbu motornih vozila vodikom su slijedeće:
1. Vanjska mjesta za opskrbu plinovitim vodikom koji se koristi kao gorivo za motorna vozila moraju biti u skladu s tehničkim specifikacijama ISO/TS 20100 za opskrbu plinovitim vodikom.
2. Čistoća vodika dostupnog na mjestima za opskrbu vodikom mora biti u skladu s tehničkim specifikacijama iz norme HRN EN ISO 14687-2.
3. Mjesta za opskrbu vodikom koriste algoritme i opremu za punjenje koji moraju biti u skladu sa specifikacijom ISO/TS 20100 za opskrbu plinovitim vodikom.
4. Priključci za opskrbu motornih vozila plinovitim vodikom moraju biti u skladu s normom HRN EN ISO 17268 za priključke za opskrbu motornih vozila plinovitim vodikom.
VI. OPSKRBA PROMETA PRIRODNIM PLINOM
Članak 8.
(1) U skladu s procjenom tržišta NOP-a, uspostavit će se u morskim lukama i lukama unutarnjih voda, odgovarajući broj mjesta za opskrbu UPP-om kako bi se morskim brodovima i plovilima unutarnje plovidbe omogućilo prometovanje u cijeloj osnovnoj mreži TEN-T.
(2) Prema potrebi, nadležna tijela za morske luke i nadležna tijela za unutarnje plovne putove surađuju sa susjednim državama kako bi se osigurala odgovarajuća pokrivenost osnovne mreže TEN-T.
(3) U skladu s procjenom tržišta, NOP određuje morske luke i luke unutarnjih voda koje trebaju osigurati pristup mjestima za opskrbu UPP-om iz stavka 1. ovoga članka pri čemu se također uzimaju u obzir stvarne potrebe tržišta.
(4) U skladu s procjenom tržišta NOP-a uspostavit će se odgovarajući broj mjesta za opskrbu UPP-om dostupnih javnosti, barem uzduž postojeće osnovne mreže TEN-T, kako bi se osiguralo da teška motorna vozila na UPP mogu nesmetano prometovati ako postoji potražnja i osim ako troškovi nisu nerazmjerni u odnosu na koristi, uključujući koristi za okoliš.
(5) Na prometnoj mreži Republike Hrvatske biti će raspoloživ primjeren distribucijski sustav za UPP, uključujući objekte za pretovar tereta iz cisterni s UPP-om, kako bi se opskrbljivala mjesta za opskrbu iz stavaka 1., 3. i 4. ovoga članka.
(6) Iznimno od stavka 5. ovoga članka, moguće je udružiti kapacitete sa susjednim zemljama u svrhu ispunjavanja zahtjeva odgovarajuće pokrivenosti prometne mreže.
(7) Sporazumi o udruživanju kapaciteta podliježu obvezama izvješćivanja od strane ministarstva nadležnog za promet.
(8) U okviru mreža koje će biti određene NOP-om uspostavit će se primjeren broj javno dostupnih mjesta za punjenje SPP-om kako bi se osiguralo da motorna vozila na SPP mogu prometovati barem u naseljima, građevinskim područjima, odnosno gradskim/prigradskim aglomeracijama i drugim gusto naseljenim područjima.
(9) U okviru mreža koje će biti određene NOP-om uspostavit će se primjeren broj javno dostupnih mjesta za opskrbu SPP-om, barem uzduž postojeće osnovne mreže TEN-T, kako bi se osiguralo da motorna vozila na SPP mogu nesmetano prometovati.
(10) Mjesta za opskrbu motornih vozila SPP-om, koja su postavljena ili obnovljena od 18. studenoga 2017., ispunjavaju tehničke specifikacije Pravilnika iz članka 6. stavka 1. ovoga Zakona.
(11) Priključci i posude za SPP moraju biti u skladu s UN ECE Uredbom br. 110 (u vezi s ISO 14469, dio I. i dio II.).
VII. INFORMACIJE ZA KORISNIKE
Članak 9.
(1) Korisnicima motornih vozila na alternativna goriva omogućuje se pristup odgovarajućim, dosljednim i jasnim informacijama o onim motornim vozilima koja je moguće redovito puniti individualnim vrstama goriva uvedenima na tržište ili ih napuniti na mjestima za punjenje.
(2) Informacije iz stavka 1. ovoga članka stavljaju se na raspolaganje u sklopu uputa za uporabu motornih vozila, na mjestima za punjenje i opskrbu, na motornim vozilima i u zastupstvima za motorna vozila na području Republike Hrvatske.
(3) Pružanje informacija iz stavka 1. ovoga članka temelji se na odredbama o označivanju usklađenosti goriva s usklađenim hrvatskim normama koje utvrđuju tehničke specifikacije za goriva.
(4) Kada se norme iz stavka 3. ovoga članka odnose na grafički prikaz, uključujući shemu kodiranja bojom, grafički prikaz je jednostavan, lako razumljiv i postavljen na jasno vidljiv način:
1. na odgovarajućim crpkama i njihovim mlaznicama na svim mjestima za opskrbu, od datuma uvođenja goriva na tržište
2. na poklopcima spremnika za gorivo motornih vozila za koja je određeno gorivo preporučeno i prikladno ili u neposrednoj blizini poklopaca spremnika za goriva te u uputama za uporabu motornih vozila, kada se takva motorna vozila uvode na tržište nakon 18. studenog 2016.
(5) Pri iskazivanju cijena goriva na postaji za opskrbu gorivom, a posebno kada se radi o prirodnom plinu i vodiku, prema potrebi se u informativne svrhe iskazuje usporedba između odgovarajućih jediničnih cijena, vodeći računa da takva informacija ne smije zavarati ili zbuniti korisnika.
(6) Ako su raspoloživi podaci u kojima je naznačena lokacija javno dostupnih mjesta za opskrbu i punjenje alternativnim gorivima obuhvaćenim odredbama ovoga Zakona, osigurava se svim korisnicima pristup tim podacima na otvorenoj i nediskriminirajućoj osnovi.
(7) Takvi podaci o mjestima za punjenje mogu, ako su raspoloživi, uključivati informacije o raspoloživosti u stvarnom vremenu, kao i informacije o prethodno obavljenim punjenjima, te informacije o punjenju u stvarnom vremenu.
VIII. OVLAŠTENJA I NADLEŽNOSTI
Članak 10.
(1) Ministarstvo nadležno za promet:
1. provodi politiku Vlade Republike Hrvatske u području uspostave infrastrukture za alternativna goriva
2. izvješćuje Vladu Republike Hrvatske i Europsku komisiju o provedbi mjera uspostave infrastrukture za alternativna goriva
3. ostvaruje međunarodnu suradnju Republike Hrvatske u području uspostave infrastrukture za alternativna goriva
4. sudjeluje u radu tijela Europske komisije u području uspostave infrastrukture za alternativna goriva
(2) Za nacionalno koordinacijsko tijelo određuje se Centar za praćenje poslovanja energetskog sektora i investicija i:
1. pruža potporu provedbi politike alternativnih goriva utvrđenu odredbama ovoga Zakona
2. izrađuje i provodi sustav praćenja mjera za unaprjeđenje infrastrukture alternativnih goriva
3. za ministarstvo nadležno za promet priprema i prilagođava provedbu okvira mjera za razvoj tržišta alternativnih goriva u prometu, u skladu s člankom 4. stavkom 1. ovog Zakona, te njihovu provedbu prati u sklopu Nacionalnog akcijskog plana za energetsku učinkovitost, te osigurava sustavno planiranje za provedbu politike infrastrukture alternativnih goriva u Republici Hrvatskoj
4. priprema Izvješće o provedbi NOP-a koje sadrži opis mjera poduzetih kao potpora izgradnji infrastrukture za alternativna goriva u skladu s člankom 5. ovoga Zakona
5. na svojim mrežnim stranicama objavljuje i redovito ažurira informacije definirane člankom 5. i člankom 9. stavcima 6. i 7. ovoga Zakona.
Članak 11.
Ministarstvo nadležno za energetiku provodi upravni nadzor nad provedbom ovoga Zakona.
IX. PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Članak 12.
(1) Odluku o donošenju NOP-a iz članka 4. stavka 1. ovoga Zakona Vlada Republike Hrvatske će donijeti u roku od 6 mjeseci od dana stupanja na snagu ovoga Zakona.
(2) Usklađivanje s odredbama ovoga Zakona mjesta za punjenje male snage za električna vozila koja su postavljena ili obnovljena prije 18. studenoga 2017. godine, odnosno instalacija za opskrbu električnom energijom s kopna za pomorski promet koje su postavljene ili obnovljene prije 18. studenoga 2017. godine, u skladu s člankom 6. stavcima 2. i 5., provest će se do 18. studenoga 2017. godine.
Članak 13.
Ovaj Zakon stupa na snagu osmoga dana od dana objave u Narodnim novinama.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE