E-SAVJETOVANJA

Savjetovanja Upute Istraživanja
  • Prijavi se
  • Registriraj se

Preuzmi Word dokumentOstali dokumenti


 

OBRAZAC PRIJEDLOGA PLANA ZAKONODAVNIH AKTIVNOSTI MINISTARSTVA ZDRAVSTVA ZA 2022. GODINU

 

  • Ukupno komentara:
  • Ukupno općih komentara:
  • Ukupno nadopuna teksta:
3
Komentiraj

PRIJEDLOG PLANA ZAKONODAVNIH AKTIVNOSTI MINISTARSTVA ZDRAVSTVA ZA 2022. GODINU

 

Stručni nositelj:

Ministarstvo zdravstva

Redni broj

Naziv nacrta prijedloga zakona

Upućivanje u proceduru Vlade Republike Hrvatske

1.

Zakon o vodi za ljudsku potrošnju (PUP) (EU)

I. tromjesečje

 

2.

Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o provedbi Uredbe (EZ) br. 1829/2003 Europskoga parlamenta i Vijeća od 22. rujna 2003. godine o genetski modificiranoj hrani i hrani za životinje i Uredbe (EZ) br. 1830/2003 Europskoga parlamenta i Vijeća od 22. rujna 2003. godine o sljedivosti i označavanju genetski modificiranih organizama i sljedivosti hrane i hrane za životinje proizvedenih od genetski modificiranih organizama kojom se izmjenjuje i dopunjuje Direktiva 2001/18/EZ (EU)

I. tromjesečje

PRIJAVA NACRTA PRIJEDLOGA ZAKONA U SLUČAJU IZNIMKI OD PROVEDBE POSTUPKA PROCJENE UČINAKA PROPISA

 

 

 

POTPIS ČELNIKA TIJELA

Potpis:        

 

                                                                           MINISTAR

 

                                                        izv. prof. dr. sc. Vili Beroš, dr. med.                                                                                      

 

                                                     

   

Datum: 14. rujna 2021. godine

 

Uputa:

Dodati potreban broj redova sukladno broju nacrta prijedloga zakona koji su predviđeni planom zakonodavnih aktivnosti stručnog nositelja

Za nacrte prijedloga zakona za koje će se provesti procjena učinaka propisa potrebno je iza naziva nacrta prijedloga zakona dodati oznaku " (PUP) "

Za nacrte prijedloga zakona koji se planiraju za usklađivanje s pravnom stečevinom Europske unije potrebno je iza naziva propisa dodati oznaku " (EU) "

Za nacrte prijedloga zakona koji su dio programa rada Vlade Republike Hrvatske, drugog strateškog akta ili reformske mjere potrebno je dodati oznaku " (RM) "

Nacrti prijedloga zakona koji su u kategoriji iznimki od provedbe postupka procjene učinaka propisa na temelju članka 15. stavka 1. Zakona o procjeni učinaka propisa („Narodne novine“, broj --/17) obvezno se navode u Obrascu radi njihove prijave u Plan zakonodavnih aktivnosti Vlade Republike Hrvatske i, po potrebi, dodaju im se odgovarajuće oznake „(EU)“ i/ili „(RM)“

Za upućivanje u proceduru Vlade Republike Hrvatske potrebno je navesti odgovarajuće tromjesečje (I, II, III, IV)

 

 

 

5
Komentiraj

OBRAZAC PRETHODNE PROCJENE ZA NACRT PRIJEDLOGA ZAKONA O VODI ZA LJUDSKU POTROŠNJU

 

1.

OPĆE INFORMACIJE

1.1.

Stručni nositelj:

MINISTARSTVO ZDRAVSTVA

1.2.

Naziv nacrta prijedloga zakona:

Nacrt prijedloga Zakona o vodi za ljudsku potrošnju

1.3.

Datum:

13.09. 2021.

1.4.

Ustrojstvena jedinica, kontakt telefon i elektronička pošta osobe zadužene za izradu Obrasca prethodne procjene:

Uprava za primarnu zdravstvenu zaštitu, zdravstveni turizam, lijekove i medicinske proizvode, javno zdravstvo i javnozdravstvenu zaštitu, Sektor za javno zdravstvo i javnozdravstvenu zaštitu, Služba za javnozdravstvenu zaštitu

Valentina Zoretić-Rubes, dipl. inž. (01/4596-106, valentina.zoretic-rubes@miz.hr

 

 

1.5.

Da li je nacrt prijedloga zakona dio programa rada Vlade Republike Hrvatske, drugog akta planiranja ili reformske mjere?

Da/Ne:

Da

Naziv akta:

Prijedlog Plana zakonodavnih aktivnosti za 2022. godinu

 

 

Opis mjere:

1.6.

Da li je nacrt prijedloga zakona vezan za usklađivanje zakonodavstva Republike Hrvatske s pravnom stečevinom Europske unije?

Da/Ne:

  DA

Naziv pravne stečevine EU:

Direktiva (EU) 2020/2184 Europskog parlamenta i Vijeća od 16. prosinca 2020. o kvaliteti vode namijenjene za ljudsku potrošnju (preinaka)

( L 435, 23.12.2020, )

2.

ANALIZA POSTOJEĆEG STANJA

2.1.

Što je problem koji zahtjeva izradu ili promjenu zakonodavstva?

Dana 16. prosinca 2020. godine objavljenja je nova Direktiva ( EU) 2020/2184 Europskog parlamenta i Vijeća o kvaliteti vode namijenjene za ljudsku potrošnju (preinaka) ( L 435, 23.12.2020, ) –u daljnjem tekstu: Direktiva ( EU) 2020/2184. Krajnji rok za prenošenje odredaba nove predmetne Direktive u nacionalno zakonodavstvo država članica Europske unije je 13. siječanj 2023. godine.

Naime, s danom 14. siječnjem 2023. godine na nivou Europske unije prestaju važiti odredbe Direktive Vijeća 98/83/EZ o kvaliteti vode namijenjene za ljudsku potrošnju koje su transponirane u odredbe nacionalnih zakonodavstva država članica Europske unije. Zbog navedenoga države članice EU su u obvezi uskladiti svoja nacionalna zakonodavstva s odredbama nove Direktive (EU) 2020/2184. Samim time i RH je u obvezi do 13. siječnja 2023. godine donijeti i uspostaviti pravni okvir koji je usklađen s odredbama ove Direktive (EU) 2020/2184.

Predmetnim prijedlogom zakona će se u nacionalno zakonodavstvo prenijet dio odredaba Direktive (EU) 2020/2184, te će se ujedno stvoriti pravni temelj za donošenje provedbenih akata kojima će se u potpunosti uskladiti hrvatsko zakonodavstvo u području kvalitete vode namijenjene za ljudsku potrošnju s odredbama predmetne Direktive (EU) 2020/2184 .

2.2.

Zašto je potrebna izrada nacrta prijedloga zakona?

Izrada nacrta Zakona je potrebna da se uspostavi i utvrdi pravni okvir za zaštitu zdravlja ljudi od negativnih učinaka bilo kakvog zagađenja vode namijenjene za ljudsku potrošnju osiguravanjem njezine zdravstvene ispravnosti i čistoće. Također ovim nacrtom Zakona trebao bi se poboljšati pristup takvoj vodi za sve stanovnike u Republici Hrvatskoj, s posebnim naglaskom na marginalizirane skupine, propisati odredbe za donošenje provedbenog propisa kojim će se utvrditi minimalni zahtjevi koje bi voda namijenjena za tu svrhu trebala ispunjavati, propisati mjere kojima bi se osiguralo da je voda namijenjena za ljudsku potrošnju slobodna od bilo kakvih mikroorganizama, parazita, te bilo kakvih tvari koje u određenim koncentracijama predstavljaju opasnost  za zdravlje ljudi. Kako bi se odgovorilo na sve veću zabrinutost javnosti zbog učinaka novih spojeva (endokrini disruptivni spojevi ,farmaceutski proizvodi i mikroplastika) na zdravlje ljudi (ovim zakonom propisat će se mehanizam popisa za praćenje istih. Novim prijedlogom zakona propisati će se obveze i prava za sve isporučitelje vode, uključujući i male isporučitelje vode, potpuni pristup vodi namijenjenoj za ljudsku potrošnju temeljen na procjeni rizika u pogledu sigurnosti vode kojima se obuhvaća cijeli lanac opskrbe od područja sliva, zahvaćanja, obrade, skladištenja i distribucije vode do točke usklađenosti. Taj potpuni pristup zakonski će biti razrađen na tri dijela i to:

-dio vezan uz identifikaciju u području sliva za vodozahvate

-dio koji će jasno propisati obveze isporučitelja u pogledu mjera radi upravljanja rizicima utvrđenima u lancu opskrbe od zahvaćanja, obrade, skladištenja i distribucije vode

-dio koji sadrži posebne odredbe u svezi procjene mogućih rizika koji proizlaze iz kućnih vodoopskrbnih mreža kao što su bakterija Legionella ili olovo s posebnim naglaskom na prioritetne objekte, a što je ujedno i najveća promjena u odnosu na dosadašnji pravni okvir, za što će biti potrebno donijeti i temelj za posebni Pravilnik, a obuhvaćat će obveze velikog broja dionika (svi objekti od javnog interesa poput bolnica i socijalnih ustanova).

Odredbama ovog zakona propisat će se obveze za dionike i dati pravni temelj za donošenje provedbenih akata vezano uz odredbe u svezi minimalnih higijenskih zahtjeva u pogledu materijala koji dolaze u dodir s vodom, a namijenjeni su upotrebi u zahvaćanju, obradi, skladištenju ili distribuciji vode namijenjene za ljudsku potrošnju u novim ili u postojećim instalacijama u slučaju popravka ili rekonstrukcije kako bi se osiguralo da ti materijali ne ugrožavaju izravno ili neizravno zdravlje ljudi.

Ovim zakonskim prijedlogom propisati će se minimalni zahtjevi za kemikalije za obradu i medije za filtriranje koji dolaze u dodir s vodom namijenjenom za ljudsku potrošnju. Zakon će morati kao i dosadašnji zakonodavni okvir urediti monitoring (praćenje) vode za ljudsku potrošnju, te u tom pogledu definirati dionike koji monitoring financiraju i provode, a kako je uređeno i dosadašnjim zakonodavnim okvirom. Zakon će dodatno urediti područje monitoringa iz sustava samokontrole isporučitelja pri čemu se u obzir moraju uzeti ishodi procjene rizika područja sliva za vodozahvate i sustave opskrbe, što do sada nije bio slučaj. Također ovim zakonskim prijedlogom urediti će se način ovlašćivanja kao i  uvjeti za ovlašćivanje službenih laboratorija za vodu namijenjenu za ljudsku potrošnju, za materijale koji dolaze u dodir s vodom, te način ovlašćivanja internih laboratorija isporučitelja vode namijenjene za ljudsku potrošnju. Nadalje urediti će se područje službenih kontrola vode za ljudsku potrošnju i postupanja u slučaju odstupanja parametara za provjeru kvalitete vode namijenjene za ljudsku potrošnju. Ovim zakonskim prijedlogom propisati će se posebne odredbe koje se odnose na poboljšanje pristupa vodi za ljudsku potrošnju svim stanovnicima s posebnim naglaskom na ranjive i marginalizirane skupine. i to u vidu osiguravanja alternativnih sustava opskrbe kao što su individualni uređaji za obradu, opskrbu vodom cisternama, kao što su kamioni i spremnici, te osiguravanje nužne infrastrukture za kampove. Također će se ovim zakonskim prijedlogom propisati način izvješćivanja javnosti te obveza isporučiteljima (izuzeti su iz istih mali isporučitelji) vode da na svojim računima ili putem pametne aplikacije, interneta izvješćuju potrošače o godišnjoj potrošnji, promjenama u potrošnji, usporedbi s prosječnom potrošnjom kućanstva, cijeni po litri vode, itd. te jasnim informacijama s mogućnošću ažuriranja istih. Uz izvješćivanje javnosti propisati će se i načine ažuriranja podataka koji se prate na osnovi odredaba ovog zakona, te način izvješćivanja EK. Zakon će odrediti i prekršajne odredbe klasificirane prema vrsti prekršaja, kao i prijelazne i završne odredbe s popisom provedbenih propisa koji će se donijeti na temelju ovog Zakona a u cilju potpunog usklađivanja s odredbama nove Direktiva ( EU) 2020/2184 Europskog parlamenta i Vijeća o kvaliteti vode namijenjena za ljudsku potrošnju.

 

2.3.

Navedite dokaz, argument, analizu koja podržava potrebu za izradom nacrta prijedloga zakona.

Danom 14. siječnjem 2023. godine na nivou Europske unije prestaju važiti odredbe Direktive Vijeća 98/83/EZ o kvaliteti vode namijenjene za ljudsku potrošnju koje su transponirane u odredbe nacionalnih zakonodavstva država članica Europske unije. Zbog navedenoga države članice EU su u obvezi uskladiti svoja nacionalna zakonodavstva s odredbama nove Direktive (EU) 2020/2184.

Samim time i RH je u obvezi do 13. siječnja 2023. godine donijeti i uspostaviti pravni okvir koji je usklađen s odredbama ove Direktive (EU) 2020/2184, sa ciljem osiguranja zdravstveno ispravne i čiste vode namijenjene za ljudsku potrošnju.

 

3.

UTVRĐIVANJE ISHODA ODNOSNO PROMJENA

3.1.

Što je cilj koji se namjerava postići?

Ovim zakonskim prijedlogom namjeravaju se postići slijedeći ciljevi:

1) zaštita zdravlja ljudi svih stanovnika Republike Hrvatske od negativnih učinaka bilo kakvog zagađenja vode namijenjene za ljudsku potrošnju osiguravanjem njezine zdravstvene ispravnosti i uspostave učinkovitog sustava kontrole i praćenje na razini države

2) poboljšanje pristupa vodi namijenjenoj ljudskoj potrošnji koja po svojoj kvaliteti odgovara odredbama ovog Zakona i provedbenih propisa svim stanovnicima RH s posebnim naglaskom na potrebite ranjive društvene skupine.

3) poboljšanje sustava informiranja potrošača o relevantnim informacijama, veća transparentnost podataka, bolji protok informacija među svim dionicima u području vode namijenjene za ljudsku potrošnju

4) poboljšanje učinkovitosti vodne infrastrukture , što uključuje izbjegavanje prekomjernog iskorištavanja ograničenih resursa vode za ljudsku potrošnje

5) uspostava ekonomičnog i učinkovitog sustava monitoriranja s ciljem smanjenje troškova od područja sliva, vodoopskrbe i kućnih instalacija

 

 

3.2.

Kakav je ishod odnosno promjena koja se očekuje u području koje se namjerava urediti?

Osim usklađenosti hrvatskog zakonodavstva s odredbama novog europskog zakonodavstva odnosno nove Direktive ( EU) 2020/2184 osigurati će se zdravstveno ispravna i čista voda za ljudsku potrošnju na području Republike Hrvatske implementiranjem jedinstvenih minimalnih zahtjeva u svezi vrijednosti parametara koji se upotrebljavaju za procjenu kvalitete vodi za ljudsku potrošnju i poboljšati pristup vode navedene kvalitete svim stanovnicima Republike Hrvatske .

3.3.

Koji je vremenski okvir za postizanje ishoda odnosno promjena?

Predmetni prijedlog Zakona o vodi za ljudsku potrošnju sa sasvim provedbenim propisima mora stupiti na snagu u Republici Hrvatskoj dana 14. siječnja 2023. godine.

4.

UTVRĐIVANJE RJEŠENJA

4.1.

Navedite koja su moguća normativna rješenja za postizanje navedenog ishoda.

Moguća normativna rješenja (novi propis/izmjene i dopune važećeg/stavljanje van snage propisa i slično)

:

Na temelju ovog Zakona potrebno je staviti van snage slijedeće provedbene akte:

 

 Pravilnik o parametrima sukladnosti, metodama analize, monitoringu i planovima sigurnosti vode za ljudsku potrošnju te načinu vođenja registra pravnih osoba koje obavljaju djelatnost javne vodoopskrbe („Narodne novine“, broj 125/17 i 39/20) i

 Pravilnik o sanitarno tehničkim i higijenskim te drugim uvjetima koje moraju ispunjavati vodoopskrbni objekti („Narodne novine“, broj 44/14)

 

Na temelju ovog Zakona biti će potrebno donijeti slijedeće provedbene akte:

 

 Pravilnik o parametrima sukladnosti, metodama analize, monitoringu i planovima sigurnosti vode za ljudsku potrošnju te načinu vođenja registra pravnih osoba koje obavljaju djelatnost javne vodoopskrbe

 Pravilnik o parametrima zdravstvene ispravnosti materijala koji dolaze u dodir s vodom za ljudsku potrošnju

 Pravilnik o sanitarno tehničkim i higijenskim te drugim uvjetima koje moraju ispunjavati vodoopskrbni objekti

 Pravilnik o kontroli parametara unutarnje mreže potrošača i drugih sustava od javnozdravstvenog značaja

 

 

 

Obrazloženje: Zbog novih odredaba Priloga Direktive (EU) 2020/2184 potrebno je ukinuti i staviti van snage Pravilnik o parametrima sukladnosti, metodama analize, monitoringu i planovima sigurnosti vode za ljudsku potrošnju te načinu vođenja registra pravnih osoba koje obavljaju djelatnost javne vodoopskrbe („Narodne novine“, broj 125/17 i 39/20) i Pravilnik o sanitarno tehničkim i higijenskim te drugim uvjetima koje moraju ispunjavati vodoopskrbni objekti („Narodne novine“, broj 44/14). Naime, Prilogom I. kojim su definirani minimalni  zahtjevi za vrijednosti parametara koji se upotrebljavaju za procjenu-Mikrobiološki parametri, dio B-Kemijski parametri i dio C-Indikatorski parametri kao, Prilog II. Praćenje Dio A. Opći ciljevi i programi praćenja za vodu namijenjenu ljudskoj potrošnji, Prilog B Parametri i učestalost uzorkovanja , Dio C Procjena rizika i upravljanje rizikom za sustav opskrbe , Dio D Metode uzorkovanja i točke uzorkovanja transponirati će se u novi Pravilnik o parametrima sukladnosti, metodama analize, monitoringu i planovima sigurnosti vode za ljudsku potrošnju te načinu vođenja registra pravnih osoba koje obavljaju djelatnost javne vodoopskrbe . Zbog odredbe članka12. Direktive (EU) 2020/2184 i Priloga V. Načela za uspostavu metodologije iz članka 11. Skupine materijala predmetne Direktive (EU)2020/2184 donijeti će se novi Pravilnik o parametrima zdravstvene ispravnosti materijala koji dolaze u dodir s vodom za ljudsku potrošnju. Zbog odredaba Priloga I., Dio D- Parametri relevantni za procjenu rizika za kućne vodoopskrbne mreže Direktive (EU) 2020/2184 Pravilnik o kontroli parametara unutarnje mreže potrošača i drugih sustava od javnozdravstvenog značaja i dodatni Pravilnik o sanitarno tehničkim i higijenskim te drugim uvjetima koje moraju ispunjavati vodoopskrbni objekti.

 

4.2.

Navedite koja su moguća nenormativna rješenja za postizanje navedenog ishoda.

 

 

5.

UTVRĐIVANJE IZRAVNIH UČINAKA I ADRESATA

5.1.

UTVRĐIVANJE GOSPODARSKIH UČINAKA

 

Vrsta izravnih učinaka

Mjerilo učinka

 

Utvrdite učinak na:

Neznatan

Mali

Veliki

Da/Ne

Da/Ne

Da/Ne

5.1.1.

Makroekonomsko okruženje Republike Hrvatske osobito komponente bruto društvenog proizvoda kojeg čine osobna potrošnja kućanstava, priljev investicija, državna potrošnja, izvoz i uvoz

NE

DA

NE

5.1.2.

Slobodno kretanje roba, usluga, rada i kapitala

NE

   

5.1.3.

Funkcioniranje tržišta i konkurentnost gospodarstva

NE

NE

NE

5.1.4.

Prepreke za razmjenu dobara i usluga

NE

NE

NE

5.1.5.

Cijena roba i usluga

NE

NE

NE

5.1.6.

Uvjet za poslovanje na tržištu

NE

NE

DA

5.1.7.

Trošak kapitala u gospodarskim subjektima

NE

NE

NE

5.1.8.

Trošak zapošljavanja u gospodarskim subjektima (trošak rada u cjelini)

NE

NE

DA

5.1.9.

Trošak uvođenja tehnologije u poslovni proces u gospodarskim subjektima

NE

NE

DA

5.1.10.

Trošak investicija vezano za poslovanje gospodarskih subjekata

NE

DA

NE

5.1.11.

Trošak proizvodnje, osobito nabave materijala, tehnologije i energije

NE

NE

NE

5.1.12.

Prepreke za slobodno kretanje roba, usluga, rada i kapitala vezano za poslovanje gospodarskih subjekata

NE

NE

NE

5.1.13.

Djelovanje na imovinska prava gospodarskih subjekata

NE

NE

NE

5.1.14.

Drugi očekivani izravni učinak:

 

NE

NE

NE

5.1.15.

Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.1.1. do 5.1.14.:

Odredbe novog zakonskog prijedloga u području vode za ljudsku potrošnju zbog uvođenja novog načina procjene rizika koja obuhvaća područje sliva za vodozahvate, te lanac opskrbe od zahvaćanja obrade, skladištenja i distribucije vode, kućne instalacije odraziti će se na sve dionike prema mjesno definiranoj nadležnosti i to u vidu uspostave novih programa praćenja, razmjene informacije te poboljšanja cjelokupnog sustava nadležnog za proizvodnju vode za ljudsku potrošnju u cilju dobivanje zdravstveno ispravne i čiste vode.

 

Utvrdite veličinu adresata:

5.1.16.

Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge

NE

 

DA

5.1.17.

Srednji i veliki poduzetnici

NE

NE

DA

5.1.18.

Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva

NE

DA

NE

5.1.19.

Radnici i/ili umirovljenici

NE

DA

NE

5.1.20.

Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači

NE

DA

NE

5.1.21.

Hrvatski branitelji

NE

NE

NE

5.1.22.

Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama

NE

DA

NE

5.1.23.

Udruge i/ili zaklade

NE

DA

NE

5.1.24.

Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima

NE

NE

DA

5.1.25.

Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave

NE

NE

DA

5.1.26.

Drugi utvrđeni adresati:

 

NE

NE

NE

5.1.27.

Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.1.16. do 5.1.26.:

Implementiranja odredaba novog Zakona imati će učinak gotove na sve adresate u cilju poboljšanja pristupa zdravstvenoj ispravnoj i čistoj vodi svih stanovnika RH.

5.1.28.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

REZULTAT PRETHODNE PROCJENE GOSPODARSKIH UČINAKA

Da li je utvrđena barem jedna kombinacija:

– veliki izravni učinak i mali broj adresata

– veliki izravni učinak i veliki broj adresata

– mali izravni učinak i veliki broj adresata.

Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:

Iz Prethodne procjene u Procjenu učinaka propisa:

Izravni učinci

neznatan

mali

veliki

Adresati

neznatan

NE

NE

NE

mali

NE

DA

NE

veliki

NE

NE

DA

 

5.2.

UTVRĐIVANJE UČINAKA NA TRŽIŠNO NATJECANJE

 

Vrsta izravnih učinaka

Mjerilo učinka

 

Utvrdite učinak na:

Neznatan

Mali

Veliki

Da/Ne

Da/Ne

Da/Ne

5.2.1.

Strukturalna, financijska, tehnička ili druga prepreka u pojedinom gospodarskom sektoru odnosno gospodarstvu u cjelini

NE

NE

NE

5.2.2.

Pozicija državnih tijela koja pružaju javne usluge uz istovremeno obavljanje gospodarske aktivnosti na tržištu

NE

NE

NE

5.2.3.

Postojanje diskriminirajućih uvjeta, osobito posebnih isključivih prava, uživanja povoljnijeg izvora financiranja ili pristupa privilegiranim podacima među gospodarskim subjektima

NE

NE

NE

5.2.4.

Drugi očekivani izravni učinak:

 

NE

DA

NE

5.2.5.

Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.2.1. do 5.2.4.: Predmetni propis će imati učinke na tržišnu konkurenciju i konkurentnost unutarnjeg tržišta EU, jer će se postupak osiguranja kvalitete vode regulirati na osnovi procjene rizika te će javni isporučitelj troškove za osiguranje kvalitete vode uračunati u vrijednost formiranje cijene vode.

 

 

Utvrdite veličinu adresata:

5.2.6.

Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge

NE

NE

NE

5.2.7.

Srednji i veliki poduzetnici

NE

NE

NE

5.2.8.

Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva

NE

NE

NE

5.2.9.

Radnici i/ili umirovljenici

NE

NE

NE

5.2.10.

Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači

NE

NE

NE

5.2.11.

Hrvatski branitelji

NE

NE

NE

5.2.12.

Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama

NE

NE

NE

5.2.13.

Udruge i/ili zaklade

NE

NE

NE

5.2.14.

Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima

NE

NE

NE

5.2.15.

Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave

NE

NE

NE

5.2.16.

Drugi utvrđeni adresati:

 

NE

NE

NE

5.2.17.

Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.2.6. do 5.2.16.:

Javni isporučitelj vodnih usluga troškove za osiguranje kvalitete vode namijenjene za ljudsku potrošnju uračunati će u vrijednost formiranje cijene vode/m 3 .

5.2.17.

REZULTAT PRETHODNE PROCJENE UČINAKA NA ZAŠTITU TRŽIŠNOG NATJECANJA

Da li je utvrđena barem jedna kombinacija:

– veliki izravni učinak i mali broj adresata

– veliki izravni učinak i veliki broj adresata

– mali izravni učinak i veliki broj adresata.

Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:

Iz Prethodne procjene u Procjenu učinaka propisa:

Izravni učinci

neznatan

mali

veliki

Adresati

neznatan

 

 

 

mali

 

DA

 

veliki

 

 

 

 

5.3.

UTVRĐIVANJE SOCIJALNIH UČINAKA

 

Vrsta izravnih učinaka

Mjerilo učinka

 

Utvrdite učinak na:

Neznatan

Mali

Veliki

Da/Ne

Da/Ne

Da/Ne

5.3.1.

Demografski trend, osobito prirodno kretanje stanovništva, stopa nataliteta i mortaliteta, stopa rasta stanovništva i dr.

NE

NE

NE

5.3.2.

Prirodna migracija stanovništva i migracija uzrokovana ekonomskim, političkim ili drugim okolnostima koje dovode do migracije stanovništva

NE

NE

NE

5.3.3.

Socijalna uključenost

NE

NE

DA

5.3.4.

Zaštita osjetljivih skupina i skupina s posebnim interesima i potrebama

NE

NE

DA

5.3.5.

Proširenje odnosno sužavanje pristupa sustavu socijalne skrbi i javnim uslugama te pravo na zdravstvenu zaštitu

NE

NE

NE

5.3.6.

Financijska održivost sustava socijalne skrbi i sustava zdravstvene zaštite

NE

NE

NE

5.3.7.

Drugi očekivani izravni učinak:

 

NE

NE

NE

5.3.8.

Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.3.1. do 5.3.7.:

Nacrtom prijedloga ovog Zakona postavlja se temelj za uređenje boljeg pristupa stanovnika RH s naglaskom na ranjive i marginalizirane skupine zdravstvenoj ispravnoj i čistoj vodi namijenjenoj za ljudsku potrošnju.  

 

Utvrdite veličinu adresata:

 

 

 

5.3.9.

Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge

NE

NE

NE

5.3.10.

Srednji i veliki poduzetnici

NE

NE

NE

5.3.11.

Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva

NE

NE

NE

5.3.12.

Radnici i/ili umirovljenici

NE

NE

NE

5.3.13.

Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači

NE

NE

NE

5.3.14.

Hrvatski branitelji

NE

NE

NE

5.3.15.

Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama

NE

NE

NE

5.3.16.

Udruge i/ili zaklade

NE

NE

NE

5.3.17.

Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima

NE

NE

NE

5.3.18.

Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave

NE

NE

NE

5.3.19.

Drugi utvrđeni adresati:

 

NE

NE

NE

5.3.20.

Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.3.9. do 5.3.19.:

Cilj ovog zakonskog prijedloga je da se stvori temelj za donošenje zakonskog ili provedbenog akta koji će poboljšati pristup vode za ljudsku potrošnju svim marginaliziranim skupinama.

5.3.21.

REZULTAT PRETHODNE PROCJENE SOCIJALNIH UČINAKA:

Da li je utvrđena barem jedna kombinacija:

– veliki izravni učinak i mali broj adresata

– veliki izravni učinak i veliki broj adresata

– mali izravni učinak i veliki broj adresata.

Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:

Iz Prethodne procjene u Procjenu učinaka propisa:

Izravni učinci

neznatan

mali

veliki

Adresati

neznatan

NE

NE

NE

mali

NE

NE

NE

veliki

NE

NE

DA

 

5.4.

UTVRĐIVANJE UČINAKA NA RAD I TRŽIŠTE RADA

 

Vrsta izravnih učinaka

Mjerilo učinka

 

Utvrdite učinak na:

Neznatan

Mali

Veliki

Da/Ne

Da/Ne

Da/Ne

5.4.1.

Zapošljavanje i tržište rada u gospodarstvu Republike Hrvatske u cjelini odnosno u pojedinom gospodarskom području

NE

DA

NE

5.4.2.

Otvaranje novih radnih mjesta odnosno gubitak radnih mjesta

NE

NE

NE

5.4.3.

Kretanje minimalne plaće i najniže mirovine

NE

NE

NE

5.4.4.

Status regulirane profesije

NE

DA

NE

5.4.5.

Status posebnih skupina radno sposobnog stanovništva s obzirom na dob stanovništva

NE

NE

NE

5.4.6.

Fleksibilnost uvjeta rada i radnog mjesta za pojedine skupine stanovništva

NE

NE

NE

5.4.7.

Financijska održivost mirovinskoga sustava, osobito u dijelu dugoročne održivosti mirovinskoga sustava

NE

NE

NE

5.4.8.

Odnos između privatnog i poslovnog života

NE

NE

NE

5.4.9.

Dohodak radnika odnosno samozaposlenih osoba

NE

NE

NE

5.4.10.

Pravo na kvalitetu radnog mjesta

NE

NE

NE

5.4.11.

Ostvarivanje prava na mirovinu i drugih radnih prava

NE

NE

NE

5.4.12.

Status prava iz kolektivnog ugovora i na pravo kolektivnog pregovaranja

NE

NE

NE

5.4.13.

Drugi očekivani izravni učinak:

Uvjeti za obavljanje dijela zdravstvene djelatnosti

NE

NE

NE

5.4.14.

Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.4.1 do 5.4.13:

Ovim prijedlogom propisuje se odredba o dodatnom stručnom osposobljavanju vodoinstalatera i drugih djelatnika koji rade s kućnim vodoopskrbnim mrežama i ugrađuju građevne proizvode i materijale koji dolaze u dodir s vodom namijenjenom za ljudsku potrošnju.

 

Utvrdite veličinu adresata:

NE

NE

NE

5.4.15.

Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge

NE

DA

NE

5.4.16.

Srednji i veliki poduzetnici

NE

DA

NE

5.4.17.

Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva

NE

NE

NE

5.4.18.

Radnici i/ili umirovljenici

NE

NE

NE

5.4.19.

Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači

NE

NE

NE

5.4.20.

Hrvatski branitelji

NE

NE

NE

5.4.21.

Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama

NE

NE

NE

5.4.22.

Udruge i/ili zaklade

NE

NE

NE

5.4.23.

Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima

NE

NE

NE

5.4.24.

Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave

NE

NE

NE

5.4.25.

Drugi utvrđeni adresati:

Magistri medicinske biokemije i laboratorijske medicine

NE

NE

NE

5.4.26.

Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.4.14. do 5.4.25.

Učinak će biti i to samo na specijalizirane grupacije građevinara i vodoinstalatera a ne na sve poduzetnike.

5.4.27.

REZULTAT PRETHODNE PROCJENE UČINAKA NA RAD I TRŽIŠTE RADA:

Da li je utvrđena barem jedna kombinacija:

– veliki izravni učinak i mali broj adresata

– veliki izravni učinak i veliki broj adresata

– mali izravni učinak i veliki broj adresata.

Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:

Iz Prethodne procjene u Procjenu učinaka propisa:

Izravni učinci

neznatan

mali

veliki

Adresati

neznatan

 

 

 

mali

 

 

 

veliki

 

 

 

 

5.5.

UTVRĐIVANJE UČINAKA NA ZAŠTITU OKOLIŠA

 

Vrsta izravnih učinaka

Mjerilo učinka

 

Utvrdite učinak na:

Neznatan

Mali

Veliki

Da/Ne

Da/Ne

Da/Ne

5.5.1.

Utjecaj na klimu

NE

NE

NE

5.5.2.

Kvaliteta i korištenje zraka, vode i tla

NE

NE

DA

5.5.3.

Korištenje energije

NE

NE

NE

5.5.4.

Korištenje obnovljivih i neobnovljivih izvora energije

NE

NE

NE

5.5.5.

Bioraznolikost biljnog i životinjskog svijeta

NE

NE

NE

5.5.6.

Gospodarenje otpadom i/ili recikliranje

NE

NE

NE

5.5.7.

Rizik onečišćenja od industrijskih pogona po bilo kojoj osnovi

NE

NE

NE

5.5.8.

Zaštita od utjecaja genetski modificiranih organizama

NE

NE

NE

5.5.9.

Zaštita od utjecaja kemikalija

NE

NE

NE

5.5.10.

Drugi očekivani izravni učinak:

 

NE

NE

NE

5.5.11.

Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.5.1. do 5.5.10.:

Ovim zakonskim prijedlogom utvrditi će se obveza upravljanja temeljena na procjeni rizika  za područje sliva za vodozahvate vode namijenjene za ljudsku potrošnju , za zahvaćanja, obrade, skladištenja i distribucije vode i u konačnici posebne odredbe u svezi procjene mogućih rizika koji proizlaze iz kućnih vodoopskrbnih mreža s ciljem utvrđivanja opasnosti i opasnih događaja koji bi mogli narušiti kvalitetu vode, npr. kao što su mogući izvori onečišćenja povezani s određenim područjima vodozahvata što indirektno može utjecati i na samo onečišćenje okoliša. Zbog toga će se propisati praćenje onečišćujućih tvari koji se utvrde kao relevantne a koje se mogu smatrati potencijalnom opasnošću za zdravlje ljudi.

 

Utvrdite veličinu adresata:

NE

NE

NE

5.5.12.

Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge

NE

NE

NE

5.5.13.

Srednji i veliki poduzetnici

NE

NE

NE

5.5.14.

Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva

NE

NE

NE

5.5.15.

Radnici i/ili umirovljenici

NE

NE

NE

5.5.16.

Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači

NE

NE

NE

5.5.17.

Hrvatski branitelji

NE

NE

NE

5.5.18.

Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama

NE

NE

NE

5.5.19.

Udruge i/ili zaklade

NE

NE

NE

5.5.20.

Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima

NE

NE

DA

5.5.21.

Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave

NE

NE

NE

5.5.22.

Drugi utvrđeni adresati:

 

NE

NE

NE

5.5.23.

Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.5.12. do 5.5.22.

Procjene rizika i upravljanje rizikom za područje sliva za vodozahvate vode namijenjene za ljudsku potrošnju provoditi će Hrvatske vode, dok će procjenu rizika i upravljanje rizikom vodoopskrbnim sustavom provoditi javni isporučitelji vodnih usluga, jedinice lokalne samouprave, grupe građana vlasnici vodoopskrbnog sustava. Svi navedeni adresati svojim djelovanjem/nedjelovanjem mogu utjecati na okoliš u slučaju odstupanja od odredaba ovog zakonskog prijedloga.

5.5.24.

REZULTAT PRETHODNE PROCJENE UČINAKA NA ZAŠTITU OKOLIŠA:

Da li je utvrđena barem jedna kombinacija:

– veliki izravni učinak i mali broj adresata

– veliki izravni učinak i veliki broj adresata

– mali izravni učinak i veliki broj adresata.

Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:

Iz Prethodne procjene u Procjenu učinaka propisa:

Izravni učinci

neznatan

mali

veliki

Adresati

neznatan

 

 

 

mali

 

 

 

veliki

 

 

DA

 

5.6.

UTVRĐIVANJE UČINAKA NA ZAŠTITU LJUDSKIH PRAVA

 

Vrsta izravnih učinaka

Mjerilo učinka

 

Utvrdite učinak na:

Neznatan

Mali

Veliki

Da/Ne

Da/Ne

Da/Ne

5.6.1.

Ravnopravnost spolova u smislu jednakog statusa, jednake mogućnosti za ostvarivanje svih prava, kao i jednaku korist od ostvarenih rezultata

NE

NE

NE

5.6.2.

Pravo na jednaki tretman i prilike osobito u dijelu ostvarivanja materijalnih prava, zapošljavanja, rada i drugih Ustavom Republike Hrvatske zajamčenih prava

NE

NE

NE

5.6.3.

Povreda prava na slobodu kretanja u Republici Hrvatskoj odnosno u drugim zemljama članicama Europske unije

NE

NE

NE

5.6.4.

Izravna ili neizravna diskriminacija po bilo kojoj osnovi

NE

NE

NE

5.6.5.

Povreda prava na privatnost

NE

NE

NE

5.6.6.

Ostvarivanje pravne zaštite, pristup sudu i pravo na besplatnu pravnu pomoć

NE

NE

NE

5.6.7.

Pravo na međunarodnu zaštitu, privremenu zaštitu i postupanje s tim u vezi

NE

NE

NE

5.6.8.

Pravo na pristup informacijama

NE

NE

NE

5.6.9.

Drugi očekivani izravni učinak:

NE

NE

NE

5.6.10.

Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.6.1. do 5.6.9.:

 

 

Utvrdite veličinu adresata:

NE

NE

NE

5.6.12.

Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge

NE

NE

NE

5.6.13.

Srednji i veliki poduzetnici

NE

NE

NE

5.6.14.

Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva

NE

NE

NE

5.6.15.

Radnici i/ili umirovljenici

NE

NE

NE

5.6.16.

Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači

NE

NE

NE

5.6.17.

Hrvatski branitelji

NE

NE

NE

5.6.18.

Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama

NE

NE

NE

5.6.19.

Udruge i/ili zaklade

NE

NE

NE

5.6.20.

Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima

NE

NE

NE

5.6.21.

Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave

NE

NE

NE

5.6.22.

Drugi utvrđeni adresati:

 

NE

NE

NE

5.6.23.

Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.6.12. do 5.6.23.

 

5.6.24.

REZULTAT PRETHODNE PROCJENE UČINAKA NA ZAŠTITU LJUDSKIH PRAVA:

Da li je utvrđena barem jedna kombinacija:

– veliki izravni učinak i mali broj adresata

– veliki izravni učinak i veliki broj adresata

– mali izravni učinak i veliki broj adresata.

Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:

Iz Prethodne procjene u Procjenu učinaka propisa:

Izravni učinci

neznatan

mali

veliki

Adresati

neznatan

NE

NE

NE

mali

NE

NE

NE

veliki

NE

NE

NE

 

6.

Prethodni test malog i srednjeg poduzetništva (Prethodni MSP test)

Ako je na dva pitanja od pitanja pod rednim brojevima od 6.1. do 6.4.. iz Prethodnog testa malog i srednjeg poduzetništva (Prethodni MSP test) odgovoreno »DA«, obvezna je provedba procjene učinaka propisa na malo gospodarstvo izradom MSP testa u okviru Iskaza o procjeni učinaka propisa.

Odgovorite sa »DA« ili »NE«, uz obvezni opis sljedećih učinaka:

DA

NE

6.1.

Da li će propis imati učinke na određeni broj malih i srednjih poduzetnika kroz administrativne troškove provedbe postupaka ukoliko se za poduzetnike propisuju jednokratne ili periodične administrativne obveze a koje bi značile trošak vremena za obavljanje pojedinih administrativnih radnji za ispunjavanje propisanih zahtjeva, plaćanje naknada i davanja?

DA

 

 Obrazloženje:

Predmetni Zakon imati će učinke na određeni broj malih i srednjih poduzetnika kroz administrativne troškove jer se ovim prijedlogom donosi odredba po kojoj će se trebati organizirati tečaj za osposobljavanje vodoinstalatera i drugih djelatnika koji rade s kućnim vodoopskrbnim mrežama, ugrađuju građevne proizvode i materijale koji dolaze u dodir s vodom namijenjenom za ljudsku potrošnju. Osim toga svi subjekti u poslovanju koji koriste vodu iz vlastitih sustava morat će provoditi praćenje (monitoring) o vlastitom trošku.

 

 

6.2.

Da li će propis imati učinke na tržišnu konkurenciju i konkurentnost unutarnjeg tržišta EU u smislu prepreka slobodi tržišne konkurencije?

  DA

 

Obrazloženje: Predmetni propis će imati učinke na tržišnu konkurenciju i konkurentnost unutarnjeg tržišta EU, jer će se postupak osiguranja kvalitete vode regulirati na osnovi procjene rizika te će javni isporučitelj troškove za osiguranje kvalitete vode uračunati u vrijednost formiranje cijene vode.

6.3.

Da li propis uvodi naknade i davanja koje će imati učinke na financijske rezultate poslovanja poduzetnika te da li postoji trošak prilagodbe zbog primjene propisa?

 DA

 

Obrazloženje: Propis uvodi naknade i davanja koji će imati učinke na ukupno poslovanje  e specijalizirane grupacije poduzetnika (građevinara i vodoinstalatera) a ne na sve poduzetnike.

 

6.4.

Da li će propis imati posebne učinke na mikro poduzetnike?

  DA

 

Obrazloženje: Propis će imati učinke na mikro poduzetnike samo ako su to mikro poduzetnici iz grupacije građevinara i vodoinstalatera .

 

6.5.

Ako predložena normativna inicijativa nema učinke navedene pod pitanjima 6.1. do 6.4., navedite obrazloženje u prilog izjavi o nepostojanju učinka na male i srednje poduzetnike.

Obrazloženje:

7.

Utvrđivanje potrebe za provođenjem SCM metodologije

 

Ako je odgovor na pitanje pod rednim brojem 6.1. „DA“, iz Prethodnog MSP testa potrebno je uz Obrazac prethodne procjene priložiti pravilno ispunjenu Standard Cost Model (SCM) tablicu s procjenom mogućeg administrativnog troška za svaku propisanu obvezu i zahtjev (SCM kalkulator).

SCM kalkulator ispunjava se sukladno uputama u standardiziranom obrascu u kojem se nalazi formula izračuna i sukladno jedinstvenim nacionalnim smjernicama uređenim kroz SCM priručnik.

SCM kalkulator dostupan je na stranici: http://www.mingo.hr/page/standard-cost-model

 

8.

SAŽETAK REZULTATA PRETHODNE PROCJENE

Ako je utvrđena barem jedna kombinacija:

–veliki izravni učinak i mali broj adresata,

–veliki izravni učinak i veliki broj adresata,

–mali izravni učinak i veliki broj adresata,

 

u odnosu na svaki pojedini izravni učinak, stručni nositelj obvezno pristupa daljnjoj procjeni učinaka propisa izradom Iskaza o procjeni učinaka propisa. Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“ kod odgovarajućeg izravnog učinka.

Ako je utvrđena potreba za provođenjem procjene učinaka propisa na malog gospodarstvo, stručni nositelj obvezno pristupa daljnjoj procjeni učinaka izradom MSP testa u okviru Iskaza o procjeni učinaka propisa.

 

Procjena učinaka propisa

Potreba za PUP

 

Utvrđena potreba za provedbom daljnje procjene učinaka propisa

DA

NE

8.1.

Procjena gospodarskih učinaka iz točke 5.1.

  DA

 

8.2.

Procjena učinaka na tržišno natjecanje iz točke 5.2.

  DA

 

8.3.

Procjena socijalnih učinaka iz točke 5.3.

  DA

 

8.4.

Procjena učinaka na rad i tržište rada iz točke 5.4.

  DA

 

8.5.

Procjena učinaka na zaštitu okoliša iz točke 5.5.

  DA

 

8.6.

Procjena učinaka na zaštitu ljudskih prava iz točke 5.6.

 

NE

 

MSP test

Potreba za MSP test

8.7.

Utvrđena potreba za provođenjem procjene učinaka propisa na malo gospodarstvo  (MSP test)

DA

NE

8.8.

Provođenje MSP testa

  DA

 

8.9.

Provođenje SCM metodologije

  DA

 

9.

PRILOZI

 

 

 

 

10.

POTPIS ČELNIKA TIJELA

 

Potpis:

 

                                                          MINISTAR

 

                                       izv. prof. dr. sc. Vili Beroš, dr. med.                                                                                      

 

 

Datum: 13. rujna 2021. godine

11.

Odgovarajuća primjena ovoga Obrasca u slučaju provedbe članka 18. stavka 2. Zakona o procjeni učinaka propisa ("Narodne novine", broj 44/17)

 

Uputa:

Prilikom primjene ovoga Obrasca na provedbene propise i akte planiranja u izradi, izričaj „nacrt prijedloga zakona“ potrebno je zamijeniti s nazivom provedbenog propisa odnosno akta planiranja.

 

 

0
Komentiraj

OBRAZAC PRETHODNE PROCJENE ZA ZAKON O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O PROVEDBI UREDBE (EZ) BR. 1829/2003 EUROPSKOGA PARLAMENTA I VIJEĆA OD 22. RUJNA 2003. GODINE O GENETSKI MODIFICIRANOJ HRANI I HRANI ZA ŽIVOTINJE I UREDBE (EZ) BR. 1830/2003 EUROPSKOGA PARLAMENTA I VIJEĆA OD 22. RUJNA 2003. GODINE O SLJEDIVOSTI I OZNAČAVANJU GENETSKI MODIFICIRANIH ORGANIZAMA I SLJEDIVOSTI HRANE I HRANE ZA ŽIVOTINJE PROIZVEDENIH OD GENETSKI MODIFICIRANIH ORGANIZAMA KOJOM SE IZMJENJUJE I DOPUNJUJE DIREKTIVA 2001/18/EZ

 

1.

OPĆE INFORMACIJE

1.1.

Stručni nositelj:

MINISTARSTVO ZDRAVSTVA

1.2.

Naziv nacrta prijedloga zakona:

Nacrt prijedloga Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o provedbi Uredbe (EZ) br. 1829/2003 Europskoga parlamenta i Vijeća od 22. rujna 2003. godine o genetski modificiranoj hrani i hrani za životinje i Uredbe (EZ) br. 1830/2003 Europskoga parlamenta i Vijeća od 22. rujna 2003. godine o sljedivosti i označavanju genetski modificiranih organizama i sljedivosti hrane i hrane za životinje proizvedenih od genetski modificiranih organizama kojom se izmjenjuje i dopunjuje Direktiva 2001/18/EZ

1.3.

Datum:

13.09.2021.

1.4.

Ustrojstvena jedinica, kontakt telefon i elektronička pošta osobe zadužene za izradu Obrasca prethodne procjene:

Uprava za primarnu zdravstvenu zaštitu, zdravstveni turizam, lijekove i medicinske proizvode, javno zdravstvo i javnozdravstvenu zaštitu, Sektor za javno zdravstvo i javnozdravstvenu zaštitu, Služba za javnozdravstvenu zaštitu

 

Valentina Zoretić-Rubes, dipl. inž. (01/4596-106, valentina.zoretic-rubes@miz.hr )                                  

 

 

1.5.

Da li je nacrt prijedloga zakona dio programa rada Vlade Republike Hrvatske, drugog akta planiranja ili reformske mjere?

Da

 

Naziv akta:

Prijedlog plana zakonodavnih aktivnosti Ministarstva zdravstva za 2022.

 

Opis mjere:              

1.6.

Da li je nacrt prijedloga zakona vezan za usklađivanje zakonodavstva Republike Hrvatske s pravnom stečevinom Europske unije?

Da

 

Naziv pravne stečevine:

Uredba (EU) 2019/1381 Europskog parlamenta i Vijeća od 20. lipnja 2019. o transparentnosti i održivosti procjene rizika EU-a u prehrambenom lancu i o izmjeni uredbi (EZ) br. 178/2002, (EZ) br. 1829/2003, (EZ) br. 1831/2003, (EZ) br. 2065/2003, (EZ) br. 1935/2004, (EZ) br. 1331/2008, (EZ) br. 1107/2009 i (EU) 2015/2283 te Direktive 2001/18/EZ, ( u daljnjem tekstu : Uredba (EU) 2019/1381) (SL L 231, 6.9. 2019.)

2.

ANALIZA POSTOJEĆEG STANJA

2.1.

Što je problem koji zahtjeva izradu ili promjenu zakonodavstva?

Uredba (EU) 2019/1381 spada u sekundarno zakonodavstvo Europske unije ( u daljnjem tekstu: Unije ) koje je od 27. ožujka 2021. direktno primjenjivo u svim državama članica Unije.

Obzirom da predmetna Uredba (EU) 2019/1381 izmjenjuje odredbe Uredbe (EZ) br. 1829/2003 Europskog parlamenta i Vijeća od 22. rujna 2003. o genetski modificiranoj hrani i hrani za životinje (u daljnjem tekstu: Uredbe (EZ) br. 1829/2003 ) potrebno je i u Republici Hrvatskoj na nacionalnoj razini osigurati provedbu odredaba Uredbe (EZ) br. 1829/2003 na način kako je to sada propisano i izmijenjeno odredbama Uredba (EU) 2019/1381.

Na razini Unije načelo analize rizika je osnovni kriterij za ocjenu sigurnosti hrane na tržištu Unije i zaštitu zdravlja ljudi, životinja te zaštite okoliša, odnosno interesa potrošača. Prema Uredbi (EU) 178/2002 o općim načelima i zahtjevima o hrani „Analiza rizika“ definira se kao proces koji se sastoji od tri (3) međusobno povezane komponente: procjene rizika, upravljanja rizikom i obavješćivanje o riziku. Obavješćivanje o riziku ključan je dio procesa analize rizika.

Evaluacijom općih propisa o hrani (Uredbe (EU) 178/2002) samim time i propisa o genetski modoficiranoj (u daljnjem tekstu: GM) hrani i hrani za životinje (Uredbe (EU) 1829/2003) utvrđeno je da je segment analize rizika koji se odnosi na obavješćivanje o riziku hrane ne dovoljno učinkovit i transparentan, što utječe na negativno povjerenje potrošača u ishod procesa analize rizika hrane a posebno u procjenjivanju sigurnosti GM hrane. Naime, u javnosti postoji određena zabrinutost zbog činjenica da se ocjena sigurnosti hrane Europske agencije za sigurnost hrane (u daljnjem tekstu: EFSA) u području postupka odobravanja GM hrane temelje prvenstveno na studijama koje naručuje industrija. Kako bi se pružila potrošačima dodatna razina jamstva i kako bi se osigurao pristup svim dostupnim relevantnim znanstvenim podacima i studijama o predmetu zahtjeva primjereno je predvidjeti i savjetovanje s trećim stranama s ciljem utvrđivanja dostupnosti drugih relevantnih znanstvenih podataka. Samim time potrebno je utvrditi i dodatni instrument za provjeru podataka odnosno naručivanja dodatnih studija obzirom da na samoj industriji leži teret dokazivanja usklađenosti sa zahtjevima Unije među ostalim i u segmentu odobravanja GM hrane i hrane za životinje. Zbog različitih pravila o transparentnosti procjene rizika i povjerljivosti podataka utvrđenih u zakonodavstvu o hrani kao i drugim sektorskim aktima Unije donesena je ova Uredba (EU) 2019/1381 kojom će se unificirati odredbe cjelokupnog zakonodavstva u području hrane u svezi transparentnosti i održivosti procjene rizika s naglaskom na odredbe koje se odnose na obavješćivanje o riziku. Transponiranjem odredaba predmetne Uredbe (EU) 2019/1381 u zakonodavstvo Republike Hrvatske koje se odnosi na GM hranu i hranu za životinje osigurat će se transparentno, stalno i vjerodostojno obavješćivanje o riziku tijekom cijele analize rizika među svim dionicima u postupku odobravanja GM hrane i hrane za životinje (pravne osobe koje procjenjuju rizik i nadležna tijela koja upravljaju rizikom na nacionalnoj razini te osobe koje su odgovorne za stavljanje GM hrane na tržište Unije) s ciljem zaštite zdravlja ljudi, životinja, biljaka i okoliša, odnosno interesa potrošača.

2.2.

Zašto je potrebna izrada nacrta prijedloga zakona?

Zbog usklađivanja s odredbama članka 2. Uredbe (EU) 2019/1381Europskog parlamenta i Vijeća od 20. lipnja 2019. o transparentnosti i održivosti procjene rizika EU-a u prehrambenom lancu i o izmjeni uredbi (EZ) br. 178/2002, (EZ) br. 1829/2003, (EZ) br. 1831/2003, (EZ) br. 2065/2003, (EZ) br. 1935/2004, (EZ) br. 1331/2008, (EZ) br. 1107/2009 i (EU) 2015/2283 te Direktive 2001/18/EZ i mogućnosti provedaba tih odredaba zakonodavstva Unije na nivou Republike Hrvatske.  

 

2.3.

Navedite dokaz, argument, analizu koja podržava potrebu za izradom nacrta prijedloga zakona.

Izrada nacrta predmetnog prijedloga Zakona je potrebna jer Uredba (EU) 2019/1381 svojim člankom 2. izmjenjuje pojedine odredbe članka Uredbe (EZ) br. 1829/2003 Europskoga parlamenta i Vijeća od 22. rujna 2003. godine o genetski modificiranoj hrani i hrani za životinje koji se odnose na postupak odobravanja/autoriziranja za stavljanje GM modificirane hrane na tržište Unije odnosno način podnošenja zahtjeva i potrebne dokumentacije za odobravanje GM hrane pri čemu podnositelj zahtjeva ili podnositelj obavijesti je dužan dokazati da je predmet zahtjeva ili obavijesti u skladu sa zahtjevima Unije (teret dokazivanja leži na podnositelju zahtjeva/prijave za stavljanje GM hrane na tržište Unije samim time i Republiku Hrvatsku), načinu postupanja Europske agencije za hranu (EFSA) koja izdaje mišljenje o tome da li GM hrana zadovoljava odredbe predmetne Uredbe (EZ) br. 1829/2003 i ove Uredbe (EU) 2019/1381 , osigurati učinkovit rad EFSA-e i poboljšati održivost njezinoga stručnog znanja verifikaciji dostavljenih znanstvenih podataka te načinu objavljivanja zahtjeva za odobrenje, relevantnih popratnih informacija koje je podnio podnositelj zahtjeva kao i svoja znanstvena mišljenja te mišljenja nadležnih tijela, postupanju s dijelovima informacija dostavljenih EFSA za koje podnositelj zahtjeva da se postupa kao s povjerljivim.

 

3.

UTVRĐIVANJE ISHODA ODNOSNO PROMJENA

3.1.

Što je cilj koji se namjerava postići?

Predmetnim prijedlogom Zakona želi se postići usklađenost zakonodavstva Republike Hrvatske s trenutnim izmijenjenim novim odredbama zakonodavstva Unije i provedba Uredbe (EU) 2019/1381 u dijelu transparentnosti i održivosti procjene rizika hrane u postupcima u kojima se traži produljenje odobrenja, odobrenja za stavljanje na tržište GM hrane i hrane za životinje s krajnjim ciljem osiguranja sigurne/zdravstveno ispravne hrane/hrane za životinje u ovom slučaju GM hrane, što je izuzetno važno svim građanima Unije među ostalim i hrvatskim građanima obzirom na veliki animozitet hrvatskih građana prema genetski modificiranom organizmu/ima (u daljnjem takstu: GMO) s posebnim naglaskom na GMO koji se koriste kao hrana, kao sastojak hrane s jedne strane, s druge strane na nivou Unije želi se osigurati transparentno obavješćivanje o riziku hrane, čime bi se moglo doprinijeti otvorenom dijalogu svih zainteresiranih strana.  

 

3.2.

Kakav je ishod odnosno promjena koja se očekuje u području koje se namjerava urediti?

Obzirom da se radi o Uredbi, sekundarnom zakonodavstvu Unije, koja je od 27. ožujka 2021. direktno primjenjiva u svim državama članica transponiranjem Uredbe (EU) 2019/1381 osigurat će unificirano postupanje za sve dionike u dijelu obavješćivanja o riziku GM hrane ( od podnositelja prijave za stavljanje na tržište GM hrane, nadležnih tijela za procjenu rizika (EFSA,) nadležnih tijela za upravljanje rizikom) i transparentnost podataka prilikom odobravanja GM hrane. Očekuje se da će se u što ranijoj fazi procjene rizika u slučaju zahtjeva ili obavijesti/prijave kojima se traži odobrenje, produljenje odobrenja za pojedinu GM hranu ili za već odobrenu GM hranu omogućiti javan, proaktivan, lako dostupan pristup svim znanstvenim podacima i informacijama kojima se potkrepljuju zahtjevi za odobrenje na temelju prava Unije, kao i drugim zahtjevima za pružanje znanstvenih rezultata.  Takvim postupcima obavješćivanja o riziku želi se ojačati povjerenje građana ne samo u zdravstvenu ispravnost hrane, već i u vjerodostojnost znanstvenih podataka i studija podnositelja (industrije), nadležnih tijela i svih institucija zaduženih za formiranje mišljenja o sigurnosti hrane, odnosno donesenih odluka u svezi produženja odobrenja ili novih odobrenja GM hrane i hrane za životinje.

 

3.3.

Koji je vremenski okvir za postizanje ishoda odnosno promjena?

I. kvartal 2022.

 

4.

UTVRĐIVANJE RJEŠENJA

4.1.

Navedite koja su moguća normativna rješenja za postizanje navedenog ishoda.

Moguća normativna rješenja (novi propis/izmjene i dopune važećeg/stavljanje van snage propisa i slično):

-Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o provedbi Uredbe (EZ) br. 1829/2003 Europskoga parlamenta i Vijeća od 22. rujna 2003. godine o genetski modificiranoj hrani i hrani za životinje i Uredbe (EZ) br. 1830/2003 Europskoga parlamenta i Vijeća od 22. rujna 2003. godine o sljedivosti i označavanju genetski modificiranih organizama i sljedivosti hrane i hrane za životinje proizvedenih od genetski modificiranih organizama kojom se izmjenjuje i dopunjuje Direktiva 2001/18/EZ.

Obrazloženje: Izmjenama i dopunama gore navedenog važećeg zakonskog prijedloga omogućiti će se provedba Uredbe (EU) 2019/1381 kojom se mijenjaju odredbe Uredbe (EZ) br. 1829/2003 . Naime,  u Republici Hrvatskoj na nacionalnoj razini potrebno je osigurati provedbu odredaba Uredbe (EZ) br. 1829/2003 na način kako je to sada propisano i izmijenjeno odredbama Uredba (EU) 2019/1381.

4.2.

Navedite koja su moguća nenormativna rješenja za postizanje navedenog ishoda.

Moguća nenormativna rješenja (ne poduzimati normativnu inicijativu, informacije i kampanje, ekonomski instrumenti, samoregulacija, koregulacija i slično):

Nema nenormativnih rješenja.

Obrazloženje:

 

Nenormativnim rješenjima se ne može postići namjeravani cilj, s obzirom da se radi o materiji koja se uređuje zakonom.

5.

UTVRĐIVANJE IZRAVNIH UČINAKA I ADRESATA

5.1.

UTVRĐIVANJE GOSPODARSKIH UČINAKA

 

Vrsta izravnih učinaka

Mjerilo učinka

 

Utvrdite učinak na:

Neznatan

Mali

Veliki

Da/Ne

Da/Ne

Da/Ne

5.1.1.

Makroekonomsko okruženje Republike Hrvatske osobito komponente bruto društvenog proizvoda kojeg čine osobna potrošnja kućanstava, priljev investicija, državna potrošnja, izvoz i uvoz

NE

NE

NE

5.1.2.

Slobodno kretanje roba, usluga, rada i kapitala

NE

NE

NE

5.1.3.

Funkcioniranje tržišta i konkurentnost gospodarstva

NE

NE

NE

5.1.4.

Prepreke za razmjenu dobara i usluga

NE

NE

NE

5.1.5.

Cijena roba i usluga

NE

NE

NE

5.1.6.

Uvjet za poslovanje na tržištu

NE

NE

NE

5.1.7.

Trošak kapitala u gospodarskim subjektima

NE

NE

NE

5.1.8.

Trošak zapošljavanja u gospodarskim subjektima (trošak rada u cjelini)

NE

NE

NE

5.1.9.

Trošak uvođenja tehnologije u poslovni proces u gospodarskim subjektima

NE

NE

NE

5.1.10.

Trošak investicija vezano za poslovanje gospodarskih subjekata

NE

NE

NE

5.1.11.

Trošak proizvodnje, osobito nabave materijala, tehnologije i energije

NE

NE

NE

5.1.12.

Prepreke za slobodno kretanje roba, usluga, rada i kapitala vezano za poslovanje gospodarskih subjekata

NE

NE

NE

5.1.13.

Djelovanje na imovinska prava gospodarskih subjekata

NE

NE

NE

5.1.14.

Drugi očekivani izravni učinak:

 

NE

NE

NE

5.1.15.

Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.1.1. do 5.1.14.:

Predmetni zakonski prijedlog neće imati učinaka na gospodarstvo. Naime, Zakonom o izmjenama i dopunama Zakona  o provedbi Uredbe (EZ) br. 1829/2003 Europskoga parlamenta i Vijeća od 22. rujna 2003. godine o genetski modificiranoj hrani i hrani za životinje i Uredbe (EZ) br. 1830/2003 Europskoga parlamenta i Vijeća od 22. rujna 2003. godine o sljedivosti i označavanju genetski modificiranih organizama i sljedivosti hrane i hrane za životinje proizvedenih od genetski modificiranih organizama kojom se izmjenjuje i dopunjuje Direktiva 2001/18/EZ transponirat će se odredbe predmetnog članka 2. Uredbe (EU) 2019/1381 kojima će se razraditi s jedne strane jednoobraznost u podnošenju zahtjeva podnositelja na standardnom formatu, s druge strane razraditi odredbe o postupanja Europske agencije za hranu tijela koja je nadležna za procjenu rizika zahtjeva i obavijesti u dijelu postupaka odobravanja hrane s naglaskom u ovom dijelu GM hrane i hrane za životinje u vidu transparentnog obavješćivanja o riziku javnosti s ciljem ojačavanja povjerenja građana da se analiza rizika GM hrane i hrane za životinje temelji na cilju osiguravanja visoke razine zaštite zdravlja ljudi i interesa potrošača.

 

Utvrdite veličinu adresata:

5.1.16.

Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge

NE

NE

NE

5.1.17.

Srednji i veliki poduzetnici

NE

NE

NE

5.1.18.

Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva

NE

NE

NE

5.1.19.

Radnici i/ili umirovljenici

NE

NE

NE

5.1.20.

Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači

NE

NE

NE

5.1.21.

Hrvatski branitelji

NE

NE

NE

5.1.22.

Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama

NE

NE

NE

5.1.23.

Udruge i/ili zaklade

NE

NE

NE

5.1.24.

Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima

NE

NE

NE

5.1.25.

Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave

NE

NE

NE

5.1.26.

Drugi utvrđeni adresati:

 

NE

NE

NE

5.1.27.

Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.1.16. do 5.1.26.:

Predmetni zakonski prijedlog neće imati gospodarskog utjecaja na adresate. Predmetnim Zakonom o izmjenama i dopunama Zakona o provedbi Uredbe (EZ) br. 1829/2003 Europskoga parlamenta i Vijeća od 22. rujna 2003. godine o genetski modificiranoj hrani i hrani za životinje i Uredbe (EZ) br. 1830/2003 Europskoga parlamenta i Vijeća od 22. rujna 2003. godine o sljedivosti i označavanju genetski modificiranih organizama i sljedivosti hrane i hrane za životinje proizvedenih od genetski modificiranih organizama kojom se izmjenjuje i dopunjuje Direktiva 2001/18/EZ unificirat će se centralizirani sustav podnošenja zahtjeva/obavijesti za stavljanje na tržište GM hrane i hrane za životinje Europske komisije što će poboljšati taj sustav na razini Unije s jedne strane te povećati povjerenja građana kako Unije tako i Republike Hrvatske u sustav rada institucija Unije s naglaskom u rad EFSA tijela nadležnog za procjenu rizika hrane /GM hrane i hrane za životinje i u transparentnost mišljenja o sigurnosti uporabe određene hrane u ovom slučaju GM hrane/hrane za životinje koji objavljuju na svojim stranicama i stranicama Europske komisije. Naime, odredbe predmetnog zakonskog prijedloga isključivo se odnose na poboljšanje sustava razmjene informacija o učincima GMO, među svim dionicima u postupku odobravanja GMO, GM hrane i hrane za životinje na tržištu Unije uzimajući u obzir ulogu osoba koje procjenjuju rizik i osoba koje upravljaju rizikom, uz jamčenje njihove neovisnosti.

 

5.1.28.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

REZULTAT PRETHODNE PROCJENE GOSPODARSKIH UČINAKA

Da li je utvrđena barem jedna kombinacija:

– veliki izravni učinak i mali broj adresata

– veliki izravni učinak i veliki broj adresata

– mali izravni učinak i veliki broj adresata.

Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:

Iz Prethodne procjene u Procjenu učinaka propisa:

Izravni učinci

neznatan

mali

veliki

Adresati

neznatan

NE

NE

NE

mali

NE

NE

NE

veliki

NE

NE

NE

 

5.2.