Da li je nacrt prijedloga zakona dio programa rada Vlade Republike Hrvatske, drugog akta planiranja ili reformske mjere?
Da/Ne:
Ne
Naziv akta: -
Opis mjere: -
1.6.
Da li je nacrt prijedloga zakona vezan za usklađivanje zakonodavstva Republike Hrvatske s pravnom stečevinom Europske unije?
Da/Ne:
Da
Naziv pravne stečevine EU:
- Direktiva 2008/94/EZ Europskoga parlamenta i Vijeća od 22. listopada 2008. o zaštiti zaposlenika u slučaju insolventnosti njihovog poslodavca i
- Direktiva 2015/1794 Europskog parlamenta i Vijeća od 6. listopada 2015. godine o izmjeni direktiva 2008/94/EZ, 2009/38/EZ i 2002/14/EZ Europskog parlamenta i Vijeća te direktiva Vijeća 98/59/EZ i 2001/23/EZ u pogledu pomoraca
2. ANALIZA POSTOJEĆEG STANJA
2.
ANALIZA POSTOJEĆEG STANJA
2.1.
Što je problem koji zahtjeva izradu ili promjenu zakonodavstva?
Zbog stečaja poslodavca radnicima je prvenstveno ugrožena socijalna sigurnost. Tome doprinosi i činjenica dugotrajnosti stečajnog postupka te neuspjelog postupka predstečajne nagodbe. Materijalno pravna zaštita osigurana važećim Zakonom nije dovoljna jer obuhvaća radnike kojima je prestao radni odnos 6 mjeseci prije otvaranja stečajnog postupka, a zaštićeno razdoblje za koje je osigurana zaštita odnosi se na razdoblje od tri mjeseca prije otvaranja stečajnog postupka odnosno tri mjeseca prije prestanka radnog odnosa ukoliko je isti prestao unutar 6 mjeseci prije otvaranja stečajnog postupka.
Nadalje, prema važećem Zakonu, Agencija za osiguranje radničkih tražbina (u daljnjem tekstu: Agencija) može iznimno, u slučaju kada je stečajni dužnik izgubio svojstvo pravne osobe, vršiti izravnu isplatu tražbina radniku, uz obračun i uplatu obveznog doprinosa, poreza i prireza. Navedenu mogućnost koristili su stečajni upravitelji na način da su čekali brisanje društva iz sudskog registra, iako su imali obvezu otvoriti poseban namjenski račun stečajnog dužnika za prihvat uplate osiguranih tražbina radnika te obračunati i uplatiti obvezni doprinos, porez i prirez. Ovakvim postupanjem dodatno seprodužuje rok isplate naknada radnicima i opterećuje rad Agencije kojoj su već ionako nametnuti kraći rokovi odlučivanja zbog nužnosti brzog djelovanja i pružanja materijalne zaštite radnicima.
2.2.
Zašto je potrebna izrada nacrta prijedloga zakona?
Kako bi se pružala materijalno pravna zaštita radnicima zbog stečaja poslodavca, potrebno je proširiti obuhvat radnika na način da se omogući pristup zaštiti radnicima kojima je radni odnos prestao 10 mjeseci prije otvaranja stečajnog postupka. Uz navedeno potrebno je i produljiti zaštićeno razdoblje za koje radniku pripada materijalno pravna zaštita osigurana ovim Zakonom i to na način da se zaštićeno razdoblje produlji s tri mjeseca na pet mjeseci prije otvaranja stečajnog postupka, odnosno prije prestanka radnog odnosa ukoliko je isti prestao unutar 10 mjeseci prije otvaranja stečajnog postupka.
Također, materijalno pravna zaštita temeljem ovoga Zakona u pravilu je i jedina zaštita koju radnici ostvare zbog stečaja poslodavca, s obzirom da je naplata ostatka radničkih potraživanja u samom stečajnom postupku izuzetno mala, tek oko 22%.
Kako bi se spriječila zlouporaba odredbe te osigurala učinkovita i nedvojbena primjena ovoga Zakona, potrebno je preciznije utvrditi obvezu stečajnog upravitelja, u slučaju kada se otvoreni stečajni postupak neće provoditi, na način da otvori poseban namjenski račun za prihvat uplate osiguranih tražbina radnika te obračuna i uplati obvezni doprinos, porez i prirez.
2.3.
Navedite dokaz, argument, analizu koja podržava potrebu za izradom nacrta prijedloga zakona.
Za ostvarivanje materijalno pravne zaštite po ovom Zakonu relevantan je trenutak otvaranja stečajnog postupka s obzirom da se od istoga utvrđuje i status radnika u smislu ovoga Zakona, kao i zaštićeno razdoblje.
Prema podacima Agencije razvidno je da od podnošenja prijedloga za otvaranje stečajnog postupka do samog otvaranja stečajnog postupka određeni broj radnika ne stekne uvjete za ostvarivanje prava iz razloga što im je radni odnos prestao izvan 6 mjeseci od otvaranja stečajnog postupka.
Također, razvidno je da zbog stečaja poslodavca radnici najčešće ne primaju plaću oko pet mjeseci te je stoga potrebno produljiti zaštićeno razdoblje za koje se radnicima osigurava materijalno pravna zaštita.
Prema podacima Agencije, u zadnjih pet godina, prosječan broj radnika kojima su isplaćene tražbine na godišnjoj razini je 1.900, a prosječan iznos isplaćenih tražbina iznosi 17.932 kune po radniku.
Prema podacima portala Poslovna Hrvatska, u razdoblju od listopada 2018. do kolovoza 2021. godine ukupno je pokrenuto 8.456 skraćenih stečajnih postupaka. Od toga, 6.764 trgovačkih društava bilo je bez ijednog zaposlenog ili sa jednim zaposlenim (najčešće direktor koji sukladno Zakonu i ne ostvaruje prava pred Agencijom) dok je u preostalih 1.690 trgovačkih društava bilo zaposleno 6.623 radnika.
Podaci Ministarstva pravosuđa i uprave pokazuju da je tijekom 2018., 2019., 2020. i u prvoj polovini 2021. godine pokrenuto ukupno 5.860 redovnih stečajnih postupaka nad društvima s ograničenom odgovornošću i dioničkim društvima. U razdoblju od 01.01.2018. do 07.09.2021. godine Agencija je zaprimila ukupno 5.984 zahtjeva radnika, od čega je 331 zahtjev odbačen zbog ranijeg prestanka radnog odnosa.
Procjena Agencije, na  emelju dostupnih vlastitih podataka te podataka portala Poslovna Hrvatska i Ministarstva pravosuđa i uprave, je da bi godišnje oko 100 radnika bilo obuhvaćeno produljenjem vremena obuhvata sa 6 na 10 mjeseci prije otvaranja stečajnog postupka.
Propisivanje obveze stečajnog upravitelja za otvaranje posebnog računa ukoliko je društvo u stečaju imalo zaposlenih radnika, od iznimnog je značaja s obzirom na praksu stečajnih upravitelja da ne žele otvoriti poseban račun za prihvat sredstava radničkih tražbina, ukoliko se stečajni postupak ne provodi. Ova praksa stečajnih upravitelja u bitnome narušava intenciju Zakona, jer produžuje rok u kojemu radnici mogu ostvariti svoja prava. Rok se produžuje iz razloga što Agencija mora čekati brisanje trgovačkog društva iz sudskog registra i mora izvršiti obračun JOPPD obrazaca za svakog radnika pojedinačno. Agencija mora za samo jednog radnika ispuniti 22 obrasca, što je značajno opterećenje Agencije u slučaju većeg broja radnika stečajnog dužnika. Agencija nije kapacitirana za taj posao niti joj je uloga vršiti posao računovodstvenog servisa.
U praksi su slučajevi da nakon zaključenja stečajnog postupka, a zbog ne otvaranja posebnog računa, radnici čekaju i po 7 mjeseci na isplatu svojih tražbina (primjerice Uljanik poslovno informacijski sustavi d.o.o., A-G Dinas d.o.o.).
Osim toga, postoji dodatni problem koji se javlja kroz skraćeni stečajni postupak, a to je da određeni broj radnika ne bude informiran od strane stečajnih upravitelja i na taj način propuste rokove za podnošenje zahtjeva prema Agenciji te ostaju bez osiguranih prava koje im garantira država (slučaj Algoritam MK d.o.o.).
3. UTVRĐIVANJE ISHODA ODNOSNO PROMJENA
3.
UTVRĐIVANJE ISHODA ODNOSNO PROMJENA
3.1.
Što je cilj koji se namjerava postići?
Cilj je unaprijediti sustav zaštite radničkih tražbina na način da isti bude djelotvoran i svrsishodan u pružanju materijalne zaštite radnicima u slučaju stečaja poslodavca.
3.2.
Kakav je ishod odnosno promjena koja se očekuje u području koje se namjerava urediti?
Očekuje se odgovarajuća i prihvatljiva socijalna sigurnost radnika koja im je ugrožena zbog stečaja poslodavca.
3.3.
Koji je vremenski okvir za postizanje ishoda odnosno promjena?
I. kvartal 2023.
4. UTVRĐIVANJE RJEŠENJA
4.
UTVRĐIVANJE RJEŠENJA
4.1.
Navedite koja su moguća normativna rješenja za postizanje navedenog ishoda.
Moguća normativna rješenja (novi propis/izmjene i dopune važećeg/stavljanje van snage propisa i slično):
Izmjene i dopune važećeg Zakona.
Obrazloženje: Pružanje materijalno pravne zaštite radnicima u slučaju stečaja poslodavca moguće je ispuniti jedino izmjenama i dopunama važećeg Zakona.
4.2.
Navedite koja su moguća nenormativna rješenja za postizanje navedenog ishoda.
Moguća nenormativna rješenja (ne poduzimati normativnu inicijativu, informacije i kampanje, ekonomski instrumenti, samoregulacija, koregulacija i slično):
Cilj i svrha ovoga Zakona ne može se postići nenormativnim rješenjem.
Obrazloženje:Nenormativno rješenje nije moguće, jer je materijalno pravna zaštita moguća kroz normativno rješenje.
5. UTVRĐIVANJE IZRAVNIH UČINAKA I ADRESATA
5.
UTVRĐIVANJE IZRAVNIH UČINAKA I ADRESATA
5.1.
UTVRĐIVANJE GOSPODARSKIH UČINAKA
Vrsta izravnih učinaka
Mjerilo učinka
Utvrdite učinak na:
Neznatan
Mali
Veliki
Da/Ne
Da/Ne
Da/Ne
5.1.1.
Makroekonomsko okruženje Republike Hrvatske osobito komponente bruto društvenog proizvoda kojeg čine osobna potrošnja kućanstava, priljev investicija, državna potrošnja, izvoz i uvoz
Ne
Ne
Ne
5.1.2.
Slobodno kretanje roba, usluga, rada i kapitala
Ne
Ne
Ne
5.1.3.
Funkcioniranje tržišta i konkurentnost gospodarstva
Ne
Ne
Ne
5.1.4.
Prepreke za razmjenu dobara i usluga
Ne
Ne
Ne
5.1.5.
Cijena roba i usluga
Ne
Ne
Ne
5.1.6.
Uvjet za poslovanje na tržištu
Ne
Ne
Ne
5.1.7.
Trošak kapitala u gospodarskim subjektima
Ne
Ne
Ne
5.1.8.
Trošak zapošljavanja u gospodarskim subjektima (trošak rada u cjelini)
Ne
Ne
Ne
5.1.9.
Trošak uvođenja tehnologije u poslovni proces u gospodarskim subjektima
Ne
Ne
Ne
5.1.10.
Trošak investicija vezano za poslovanje gospodarskih subjekata
Ne
Ne
Ne
5.1.11.
Trošak proizvodnje, osobito nabave materijala, tehnologije i energije
Ne
Ne
Ne
5.1.12.
Prepreke za slobodno kretanje roba, usluga, rada i kapitala vezano za poslovanje gospodarskih subjekata
Ne
Ne
Ne
5.1.13.
Djelovanje na imovinska prava gospodarskih subjekata
Ne
Ne
Ne
5.1.14.
Drugi očekivani izravni učinak:
Ne
Ne
Ne
5.1.15.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.1.1. do 5.1.14.
Povećavanje obuhvata radnika koji mogu ostvariti prava po ovom Zakonu, kao i produljenje zaštićenog razdoblja za koje se osigurava materijalno pravna zaštita te obvezivanje stečajnog upravitelja na otvaranje posebnog namjenskog računa za prihvat osiguranih radničkih tražbina u slučaju kada se otvoreni stečajni postupak ne provodi, a stečajni dužnik ima zaposlenih, nemaju izravnog učinka na gore navedeno.
Utvrdite veličinu adresata:
5.1.16.
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge
Ne
Ne
Ne
5.1.17.
Srednji i veliki poduzetnici
Ne
Ne
Ne
5.1.18.
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva
Ne
Ne
Ne
5.1.19.
Radnici i/ili umirovljenici
Ne
Ne
Ne
5.1.20.
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači
Ne
Ne
Ne
5.1.21.
Hrvatski branitelji
Ne
Ne
Ne
5.1.22.
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama
Ne
Ne
Ne
5.1.23.
Udruge i/ili zaklade
Ne
Ne
Ne
5.1.24.
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima
Ne
Ne
Ne
5.1.25.
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave
Ne
Ne
Ne
5.1.26.
Drugi utvrđeni adresati:
Ne
Ne
Ne
5.1.27.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.1.16. do 5.1.26.:
Povećavanje obuhvata radnika koji mogu ostvariti prava po ovom Zakonu, kao i produljenje zaštićenog razdoblja za koje se osigurava materijalno pravna zaštita te obvezivanje stečajnog upravitelja na otvaranje posebnog namjenskog računa za prihvat osiguranih radničkih tražbina u slučaju kada se otvoreni stečajni postupak ne provodi, a stečajni dužnik ima zaposlenih, nemaju učinka na gore navedene adresate.
5.1.28.
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE GOSPODARSKIH UČINAKA
Da li je utvrđena barem jedna kombinacija:
–veliki izravni učinak i mali broj adresata
–veliki izravni učinak i veliki broj adresata
–mali izravni učinak i veliki broj adresata.
Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:
Iz Prethodne procjene u Procjenu učinaka propisa:
Izravni učinci
neznatan
mali
veliki
Adresati
neznatan
mali
veliki
5.2.
UTVRĐIVANJE UČINAKA NA TRŽIŠNO NATJECANJE
Vrsta izravnih učinaka
Mjerilo učinka
Utvrdite učinak na:
Neznatan
Mali
Veliki
Da/Ne
Da/Ne
Da/Ne
5.2.1.
Strukturalna, financijska, tehnička ili druga prepreka u pojedinom gospodarskom sektoru odnosno gospodarstvu u cjelini
Ne
Ne
Ne
5.2.2.
Pozicija državnih tijela koja pružaju javne usluge uz istovremeno obavljanje gospodarske aktivnosti na tržištu
Ne
Ne
Ne
5.2.3.
Postojanje diskriminirajućih uvjeta, osobito posebnih isključivih prava, uživanja povoljnijeg izvora financiranja ili pristupa privilegiranim podacima među gospodarskim subjektima
Ne
Ne
Ne
5.2.4.
Drugi očekivani izravni učinak:
Ne
Ne
Ne
5.2.5.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.2.1. do 5.2.4.:
Povećavanje obuhvata radnika koji mogu ostvariti prava po ovom Zakonu, kao i produljenje zaštićenog razdoblja za koje se osigurava materijalno pravna zaštita,te obvezivanje stečajnog upravitelja na otvaranje posebnog namjenskog računa za prihvat osiguranih radničkih tražbina u slučaju kada se otvoreni stečajni postupak ne provodi, a stečajni dužnik ima zaposlenih, nemaju izravnog učinka na gore navedeno.
Utvrdite veličinu adresata:
5.2.6.
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge
Ne
Ne
Ne
5.2.7.
Srednji i veliki poduzetnici
Ne
Ne
Ne
5.2.8.
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva
Ne
Ne
Ne
5.2.9.
Radnici i/ili umirovljenici
Ne
Ne
Ne
5.2.10.
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači
Ne
Ne
Ne
5.2.11.
Hrvatski branitelji
Ne
Ne
Ne
5.2.12.
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama
Ne
Ne
Ne
5.2.13.
Udruge i/ili zaklade
Ne
Ne
Ne
5.2.14.
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima
Ne
Ne
Ne
5.2.15.
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave
Ne
Ne
Ne
5.2.16.
Drugi utvrđeni adresati:
Ne
Ne
Ne
5.2.17.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.2.6. do 5.2.16.:
Povećavanje obuhvata radnika koji mogu ostvariti prava po ovom Zakonu, kao i produljenje zaštićenog razdoblja za koje se osigurava materijalno pravna zaštita te obvezivanje stečajnog upravitelja na otvaranje posebnog namjenskog računa za prihvat osiguranih radničkih tražbina u slučaju kada se otvoreni stečajni postupak ne provodi, a stečajni dužnik ima zaposlenih, nemaju učinka na gore navedene adresate.
5.2.17.
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE UČINAKA NA ZAŠTITU TRŽIŠNOG NATJECANJA
Da li je utvrđena barem jedna kombinacija:
–veliki izravni učinak i mali broj adresata
–veliki izravni učinak i veliki broj adresata
–mali izravni učinak i veliki broj adresata.
Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:
Iz Prethodne procjene u Procjenu učinaka propisa:
Izravni učinci
neznatan
mali
veliki
Adresati
neznatan
mali
veliki
5.3.
UTVRĐIVANJE SOCIJALNIH UČINAKA
Vrsta izravnih učinaka
Mjerilo učinka
Utvrdite učinak na:
Neznatan
Mali
Veliki
Da/Ne
Da/Ne
Da/Ne
5.3.1.
Demografski trend, osobito prirodno kretanje stanovništva, stopa nataliteta i mortaliteta, stopa rasta stanovništva i dr.
Ne
Ne
Ne
5.3.2.
Prirodna migracija stanovništva i migracija uzrokovana ekonomskim, političkim ili drugim okolnostima koje dovode do migracije stanovništva
Ne
Ne
Ne
5.3.3.
Socijalna uključenost
Ne
Ne
Ne
5.3.4.
Zaštita osjetljivih skupina i skupina s posebnim interesima i potrebama
Ne
Da
Ne
5.3.5.
Proširenje odnosno sužavanje pristupa sustavu socijalne skrbi i javnim uslugama te pravo na zdravstvenu zaštitu
Ne
Ne
Ne
5.3.6.
Financijska održivost sustava socijalne skrbi i sustava zdravstvene zaštite
Ne
Ne
Ne
5.3.7.
Drugi očekivani izravni učinak:
Ne
Ne
Ne
5.3.8.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.3.1. do 5.3.7.:
Povećavanje obuhvata radnika koji mogu ostvariti prava po ovom Zakonu, kao i produljenje zaštićenog razdoblja za koje se osigurava materijalno pravna zaštita imat će mali socijalni učinak iz razloga što se ovim Zakonom osiguravaju minimalna prava radnicima po osnovi radnog odnosa kojima je zbog stečaja poslodavca ugrožena socijalna sigurnost.
Ovaj Zakon usmjeren je na kategoriju radnika kojima poslodavac nije isplatio pripadajuća materijalna prava iz radnog odnosa, a nad njim je otvoren stečaj, pa ova kategorija radnika predstavlja samo jednu od osjetljivih skupina.
Utvrdite veličinu adresata:
5.3.9.
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge
Ne
Ne
Ne
5.3.10.
Srednji i veliki poduzetnici
Ne
Ne
Ne
5.3.11.
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva
Ne
Ne
Ne
5.3.12.
Radnici i/ili umirovljenici
Ne
Da
Ne
5.3.13.
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači
Ne
Ne
Ne
5.3.14.
Hrvatski branitelji
Ne
Ne
Ne
5.3.15.
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama
Ne
Ne
Ne
5.3.16.
Udruge i/ili zaklade
Ne
Ne
Ne
5.3.17.
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima
Ne
Ne
Ne
5.3.18.
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave
Ne
Ne
Ne
5.3.19.
Drugi utvrđeni adresati:
Ne
Ne
Ne
5.3.20.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.3.9. do 5.3.19.:
Ovaj Zakon usmjeren je na kategoriju radnika kojima poslodavac nije isplatio pripadajuća materijalna prava iz radnog odnosa, a nad njim je otvoren stečaj, pa isti obuhvaća uži krug radnika i ima mali utjecaj na iste.
5.3.21.
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE SOCIJALNIH UČINAKA:
Da li je utvrđena barem jedna kombinacija:
–veliki izravni učinak i mali broj adresata
–veliki izravni učinak i veliki broj adresata
–mali izravni učinak i veliki broj adresata.
Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:
Iz Prethodne procjene u Procjenu učinaka propisa:
Izravni učinci
neznatan
mali
veliki
Adresati
neznatan
mali
Da
veliki
5.4.
UTVRĐIVANJE UČINAKA NA RAD I TRŽIŠTE RADA
Vrsta izravnih učinaka
Mjerilo učinka
Utvrdite učinak na:
Neznatan
Mali
Veliki
Da/Ne
Da/Ne
Da/Ne
5.4.1.
Zapošljavanje i tržište rada u gospodarstvu Republike Hrvatske u cjelini odnosno u pojedinom gospodarskom području
Ne
Ne
Ne
5.4.2.
Otvaranje novih radnih mjesta odnosno gubitak radnih mjesta
Ne
Ne
Ne
5.4.3.
Kretanje minimalne plaće i najniže mirovine
Ne
Ne
Ne
5.4.4.
Status regulirane profesije
Ne
Ne
Ne
5.4.5.
Status posebnih skupina radno sposobnog stanovništva s obzirom na dob stanovništva
Ne
Ne
Ne
5.4.6.
Fleksibilnost uvjeta rada i radnog mjesta za pojedine skupine stanovništva
Ne
Ne
Ne
5.4.7.
Financijska održivost mirovinskoga sustava, osobito u dijelu dugoročne održivosti mirovinskoga sustava
Ne
Ne
Ne
5.4.8.
Odnos između privatnog i poslovnog života
Ne
Ne
Ne
5.4.9.
Dohodak radnika odnosno samozaposlenih osoba
Ne
Da
Ne
5.4.10.
Pravo na kvalitetu radnog mjesta
Ne
Ne
Ne
5.4.11.
Ostvarivanje prava na mirovinu i drugih radnih prava
Ne
Ne
Ne
5.4.12.
Status prava iz kolektivnog ugovora i na pravo kolektivnog pregovaranja
Ne
Ne
Ne
5.4.13.
Drugi očekivani izravni učinak:
Ne
Ne
Ne
5.4.14.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.4.1 do 5.4.13:
Povećavanje obuhvata radnika koji mogu ostvariti prava po ovom Zakonu, kao i produljenje zaštićenog razdoblja za koje se osigurava materijalno pravna zaštita imat će mali socijalni učinak iz razloga što se ovim Zakonom osiguravaju minimalna prava radnicima po osnovi radnog odnosa kojima je zbog stečaja poslodavca ugrožena socijalna sigurnost.
Utvrdite veličinu adresata:
5.4.15.
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge
Ne
Ne
Ne
5.4.16.
Srednji i veliki poduzetnici
Ne
Ne
Ne
5.4.17.
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva
Ne
Ne
Ne
5.4.18.
Radnici i/ili umirovljenici
Ne
Da
Ne
5.4.19.
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači
Ne
Ne
Ne
5.4.20.
Hrvatski branitelji
Ne
Ne
Ne
5.4.21.
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama
Ne
Ne
Ne
5.4.22.
Udruge i/ili zaklade
Ne
Ne
Ne
5.4.23.
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima
Ne
Ne
Ne
5.4.24.
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave
Ne
Ne
Ne
5.4.25.
Drugi utvrđeni adresati:
Ne
Ne
Ne
5.4.26.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.4.14. do 5.4.25.
Ovaj Zakon usmjeren je na kategoriju radnika kojima poslodavac nije isplatio pripadajuća materijalna prava iz radnog odnosa, a nad njim je otvoren stečaj, pa isti obuhvaća uži krug radnika i ima mali utjecaj na iste.
5.4.27.
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE UČINAKA NA RAD I TRŽIŠTE RADA:
Da li je utvrđena barem jedna kombinacija:
–veliki izravni učinak i mali broj adresata
–veliki izravni učinak i veliki broj adresata
–mali izravni učinak i veliki broj adresata.
Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:
Iz Prethodne procjene u Procjenu učinaka propisa:
Izravni učinci
neznatan
mali
veliki
Adresati
neznatan
mali
Da
veliki
5.5.
UTVRĐIVANJE UČINAKA NA ZAŠTITU OKOLIŠA
Vrsta izravnih učinaka
Mjerilo učinka
Utvrdite učinak na:
Neznatan
Mali
Veliki
Da/Ne
Da/Ne
Da/Ne
5.5.1.
Utjecaj na klimu
Ne
Ne
Ne
5.5.2.
Kvaliteta i korištenje zraka, vode i tla
Ne
Ne
Ne
5.5.3.
Korištenje energije
Ne
Ne
Ne
5.5.4.
Korištenje obnovljivih i neobnovljivih izvora energije
Ne
Ne
Ne
5.5.5.
Bioraznolikost biljnog i životinjskog svijeta
Ne
Ne
Ne
5.5.6.
Gospodarenje otpadom i/ili recikliranje
Ne
Ne
Ne
5.5.7.
Rizik onečišćenja od industrijskih pogona po bilo kojoj osnovi
Ne
Ne
Ne
5.5.8.
Zaštita od utjecaja genetski modificiranih organizama
Ne
Ne
Ne
5.5.9.
Zaštita od utjecaja kemikalija
Ne
Ne
Ne
5.5.10.
Drugi očekivani izravni učinak:
Ne
Ne
Ne
5.5.11.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.5.1. do 5.5.10.:
Povećavanje obuhvata radnika koji mogu ostvariti prava po ovom Zakonu, kao i produljenje zaštićenog razdoblja za koje se osigurava materijalno pravna zaštita te obvezivanje stečajnog upravitelja na otvaranje posebnog namjenskog računa za prihvat osiguranih radničkih tražbina u slučaju kada se otvoreni stečajni postupak ne provodi, a stečajni dužnik ima zaposlenih, nemaju izravnog učinka na gore navedeno.
Utvrdite veličinu adresata:
5.5.12.
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge
Ne
Ne
Ne
5.5.13.
Srednji i veliki poduzetnici
Ne
Ne
Ne
5.5.14.
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva
Ne
Ne
Ne
5.5.15.
Radnici i/ili umirovljenici
Ne
Ne
Ne
5.5.16.
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači
Ne
Ne
Ne
5.5.17.
Hrvatski branitelji
Ne
Ne
Ne
5.5.18.
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama
Ne
Ne
Ne
5.5.19.
Udruge i/ili zaklade
Ne
Ne
Ne
5.5.20.
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima
Ne
Ne
Ne
5.5.21.
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave
Ne
Ne
Ne
5.5.22.
Drugi utvrđeni adresati:
Ne
Ne
Ne
5.5.23.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.5.12. do 5.5.22.
Povećavanje obuhvata radnika koji mogu ostvariti prava po ovom Zakonu, kao i produljenje zaštićenog razdoblja za koje se osigurava materijalno pravna zaštita te obvezivanje stečajnog upravitelja na otvaranje posebnog namjenskog računa za prihvat osiguranih radničkih tražbina u slučaju kada se otvoreni stečajni postupak ne provodi, a stečajni dužnik ima zaposlenih, nemaju učinka na gore navedene adresate.
5.5.24.
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE UČINAKA NA ZAŠTITU OKOLIŠA:
Da li je utvrđena barem jedna kombinacija:
–veliki izravni učinak i mali broj adresata
–veliki izravni učinak i veliki broj adresata
–mali izravni učinak i veliki broj adresata.
Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:
Iz Prethodne procjene u Procjenu učinaka propisa:
Izravni učinci
neznatan
mali
veliki
Adresati
neznatan
mali
veliki
5.6.
UTVRĐIVANJE UČINAKA NA ZAŠTITU LJUDSKIH PRAVA
Vrsta izravnih učinaka
Mjerilo učinka
Utvrdite učinak na:
Neznatan
Mali
Veliki
Da/Ne
Da/Ne
Da/Ne
5.6.1.
Ravnopravnost spolova u smislu jednakog statusa, jednake mogućnosti za ostvarivanje svih prava, kao i jednaku korist od ostvarenih rezultata
Ne
Ne
Ne
5.6.2.
Pravo na jednaki tretman i prilike osobito u dijelu ostvarivanja materijalnih prava, zapošljavanja, rada i drugih Ustavom Republike Hrvatske zajamčenih prava
Ne
Ne
Ne
5.6.3.
Povreda prava na slobodu kretanja u Republici Hrvatskoj odnosno u drugim zemljama članicama Europske unije
Ne
Ne
Ne
5.6.4.
Izravna ili neizravna diskriminacija po bilo kojoj osnovi
Ne
Ne
Ne
5.6.5.
Povreda prava na privatnost
Ne
Ne
Ne
5.6.6.
Ostvarivanje pravne zaštite, pristup sudu i pravo na besplatnu pravnu pomoć
Ne
Ne
Ne
5.6.7.
Pravo na međunarodnu zaštitu, privremenu zaštitu i postupanje s tim u vezi
Ne
Ne
Ne
5.6.8.
Pravo na pristup informacijama
Ne
Ne
Ne
5.6.9.
Drugi očekivani izravni učinak:
Ne
Ne
Ne
5.6.10.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.6.1. do 5.6.9.:
Povećavanje obuhvata radnika koji mogu ostvariti prava po ovom Zakonu, kao i produljenje zaštićenog razdoblja za koje se osigurava materijalno pravna zaštita te obvezivanje stečajnog upravitelja na otvaranje posebnog namjenskog računa za prihvat osiguranih radničkih tražbina u slučaju kada se otvoreni stečajni postupak ne provodi, a stečajni dužnik ima zaposlenih, nemaju izravnog učinka na gore navedeno.
Utvrdite veličinu adresata:
5.6.12.
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge
Ne
Ne
Ne
5.6.13.
Srednji i veliki poduzetnici
Ne
Ne
Ne
5.6.14.
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva
Ne
Ne
Ne
5.6.15.
Radnici i/ili umirovljenici
Ne
Ne
Ne
5.6.16.
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači
Ne
Ne
Ne
5.6.17.
Hrvatski branitelji
Ne
Ne
Ne
5.6.18.
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama
Ne
Ne
Ne
5.6.19.
Udruge i/ili zaklade
Ne
Ne
Ne
5.6.20.
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima
Ne
Ne
Ne
5.6.21.
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave
Ne
Ne
Ne
5.6.22.
Drugi utvrđeni adresati:
Ne
Ne
Ne
5.6.23.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.6.12. do 5.6.23.
Povećavanje obuhvata radnika koji mogu ostvariti prava po ovom Zakonu, kao i produljenje zaštićenog razdoblja za koje se osigurava materijalno pravna zaštita te obvezivanje stečajnog upravitelja na otvaranje posebnog namjenskog računa za prihvat osiguranih radničkih tražbina u slučaju kada se otvoreni stečajni postupak ne provodi, a stečajni dužnik ima zaposlenih, nemaju učinka na gore navedene adresate.
5.6.24.
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE UČINAKA NA ZAŠTITU LJUDSKIH PRAVA:
Da li je utvrđena barem jedna kombinacija:
–veliki izravni učinak i mali broj adresata
–veliki izravni učinak i veliki broj adresata
–mali izravni učinak i veliki broj adresata.
Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:
Iz Prethodne procjene u Procjenu učinaka propisa:
Izravni učinci
neznatan
mali
veliki
Adresati
neznatan
mali
veliki
6. Prethodni test malog i srednjeg poduzetništva (Prethodni MSP test)
6.
Prethodni test malog i srednjeg poduzetništva (Prethodni MSP test)
Ako je na dva pitanja od pitanja pod rednim brojevima od 6.1. do 6.4.. iz Prethodnog testa malog i srednjeg poduzetništva (Prethodni MSP test) odgovoreno »DA«, obvezna je provedba procjene učinaka propisa na malo gospodarstvo izradom MSP testa u okviru Iskaza o procjeni učinaka propisa.
Odgovorite sa »DA« ili »NE«, uz obvezni opis sljedećih učinaka:
DA
NE
6.1.
Da li će propis imati učinke na određeni broj malih i srednjih poduzetnika kroz administrativne troškove provedbe postupaka ukoliko se za poduzetnike propisuju jednokratne ili periodične administrativne obveze a koje bi značile trošak vremena za obavljanje pojedinih administrativnih radnji za ispunjavanje propisanih zahtjeva, plaćanje naknada i davanja?
Ne
Obrazloženje:
Izmjene i dopune Zakona neće imati učinak na male i srednje poduzetnike jer ne predviđa ikakve promjene u njihovom poslovanju niti administrativne troškove pri pružanju usluga.
6.2.
Da li će propis imati učinke na tržišnu konkurenciju i konkurentnost unutarnjeg tržišta EU u smislu prepreka slobodi tržišne konkurencije?
Ne
Obrazloženje:
Izmjene i dopune Zakona neće imati učinka na tržišnu konkurenciju i konkurentnost unutarnjeg tržišta EU jer ne uređuje navedeno područje.
6.3.
Da li propis uvodi naknade i davanja koje će imati učinke na financijske rezultate poslovanja poduzetnika te da li postoji trošak prilagodbe zbog primjene propisa?
Ne
Obrazloženje:
Izmjene i dopune Zakona neće imati učinka na financijske rezultate poslovanja poduzetnika jer ne uređuje navedeno područje.
6.4.
Da li će propis imati posebne učinke na mikro poduzetnike?
Ne
Obrazloženje:
Izmjene i dopune Zakona neće imati učinke na mikro poduzetnike jer nije usmjeren na ovu vrstu adresata.
6.5.
Ako predložena normativna inicijativa nema učinke navedene pod pitanjima 6.1. do 6.4., navedite obrazloženje u prilog izjavi o nepostojanju učinka na male i srednje poduzetnike.
Obrazloženje:
Materija koja je predmet ovoga Zakona nema učinke na male i srednje poduzetnike.
7. Utvrđivanje potrebe za provođenjem SCM metodologije
7.
Utvrđivanje potrebe za provođenjem SCM metodologije
Ako je odgovor na pitanje pod rednim brojem 6.1. „DA“, iz Prethodnog MSP testa potrebno je uz Obrazac prethodne procjene priložiti pravilno ispunjenu Standard Cost Model (SCM) tablicu s procjenom mogućeg administrativnog troška za svaku propisanu obvezu i zahtjev (SCM kalkulator).
SCM kalkulator ispunjava se sukladno uputama u standardiziranom obrascu u kojem se nalazi formula izračuna i sukladno jedinstvenim nacionalnim smjernicama uređenim kroz SCM priručnik.
u odnosu na svaki pojedini izravni učinak, stručni nositelj obvezno pristupa daljnjoj procjeni učinaka propisa izradom Iskaza o procjeni učinaka propisa. Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“ kod odgovarajućeg izravnog učinka.
Ako je utvrđena potreba za provođenjem procjene učinaka propisa na malog gospodarstvo, stručni nositelj obvezno pristupa daljnjoj procjeni učinaka izradom MSP testa u okviru Iskaza o procjeni učinaka propisa.
Procjena učinaka propisa
Potreba za PUP
Utvrđena potreba za provedbom daljnje procjene učinaka propisa
DA
NE
8.1.
Procjena gospodarskih učinaka iz točke 5.1.
Ne
8.2.
Procjena učinaka na tržišno natjecanje iz točke 5.2.
Ne
8.3.
Procjena socijalnih učinaka iz točke 5.3.
Ne
8.4.
Procjena učinaka na rad i tržište rada iz točke 5.4.
Ne
8.5.
Procjena učinaka na zaštitu okoliša iz točke 5.5.
Ne
8.6.
Procjena učinaka na zaštitu ljudskih prava iz točke 5.6.
Ne
MSP test
Potreba za MSP test
8.7.
Utvrđena potreba za provođenjem procjene učinaka propisa na malo gospodarstvo (MSP test)
DA
NE
8.8.
Provođenje MSP testa
Ne
8.9.
Provođenje SCM metodologije
Ne
9. PRILOZI
9.
PRILOZI
Ne
10. POTPIS ČELNIKA TIJELA
10.
POTPIS ČELNIKA TIJELA
Potpis:
Ministar, Josip Aladrović
Datum: 07.09.2021.
11. Odgovarajuća primjena ovoga Obrasca u slučaju provedbe članka 18. stavka 2. Zakona o procjeni učinaka propisa ("Narodne novine", broj 44/17)
11.
Odgovarajuća primjena ovoga Obrasca u slučaju provedbe članka 18. stavka 2. Zakona o procjeni učinaka propisa ("Narodne novine", broj 44/17)
Uputa:
Prilikom primjene ovoga Obrasca na provedbene propise i akte planiranja u izradi, izričaj „nacrt prijedloga zakona“ potrebno je zamijeniti s nazivom provedbenog propisa odnosno akta planiranja.
OBRAZAC PRETHODNE PROCJENE
Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o osiguranju radničkih tražbina
PRILOG 1.
OBRAZAC PRETHODNE PROCJENE
Komentirate u ime: Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike
1. OPĆE INFORMACIJE
1.
OPĆE INFORMACIJE
1.1.
Stručni nositelj:
Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike
1.2.
Naziv nacrta prijedloga zakona:
Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o osiguranju radničkih tražbina
1.3.
Datum:
07. rujna 2021.
1.4.
Ustrojstvena jedinica, kontakt telefon i elektronička pošta osobe zadužene za izradu Obrasca prethodne procjene:
Uprava za tržište rada i zapošljavanje
Sektor za zapošljavanje
Vesna Tudek Barberić, načelnica
Tel: 6106-362
e-mail: vesna.tudek@mrms.hr
1.5.
Da li je nacrt prijedloga zakona dio programa rada Vlade Republike Hrvatske, drugog akta planiranja ili reformske mjere?
Da/Ne:
Ne
Naziv akta: -
Opis mjere: -
1.6.
Da li je nacrt prijedloga zakona vezan za usklađivanje zakonodavstva Republike Hrvatske s pravnom stečevinom Europske unije?
Da/Ne:
Da
Naziv pravne stečevine EU:
- Direktiva 2008/94/EZ Europskoga parlamenta i Vijeća od 22. listopada 2008. o zaštiti zaposlenika u slučaju insolventnosti njihovog poslodavca i
- Direktiva 2015/1794 Europskog parlamenta i Vijeća od 6. listopada 2015. godine o izmjeni direktiva 2008/94/EZ, 2009/38/EZ i 2002/14/EZ Europskog parlamenta i Vijeća te direktiva Vijeća 98/59/EZ i 2001/23/EZ u pogledu pomoraca
Komentirate u ime: Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike
2. ANALIZA POSTOJEĆEG STANJA
2.
ANALIZA POSTOJEĆEG STANJA
2.1.
Što je problem koji zahtjeva izradu ili promjenu zakonodavstva?
Zbog stečaja poslodavca radnicima je prvenstveno ugrožena socijalna sigurnost. Tome doprinosi i činjenica dugotrajnosti stečajnog postupka te neuspjelog postupka predstečajne nagodbe. Materijalno pravna zaštita osigurana važećim Zakonom nije dovoljna jer obuhvaća radnike kojima je prestao radni odnos 6 mjeseci prije otvaranja stečajnog postupka, a zaštićeno razdoblje za koje je osigurana zaštita odnosi se na razdoblje od tri mjeseca prije otvaranja stečajnog postupka odnosno tri mjeseca prije prestanka radnog odnosa ukoliko je isti prestao unutar 6 mjeseci prije otvaranja stečajnog postupka.
Nadalje, prema važećem Zakonu, Agencija za osiguranje radničkih tražbina (u daljnjem tekstu: Agencija) može iznimno, u slučaju kada je stečajni dužnik izgubio svojstvo pravne osobe, vršiti izravnu isplatu tražbina radniku, uz obračun i uplatu obveznog doprinosa, poreza i prireza. Navedenu mogućnost koristili su stečajni upravitelji na način da su čekali brisanje društva iz sudskog registra, iako su imali obvezu otvoriti poseban namjenski račun stečajnog dužnika za prihvat uplate osiguranih tražbina radnika te obračunati i uplatiti obvezni doprinos, porez i prirez. Ovakvim postupanjem dodatno se produžuje rok isplate naknada radnicima i opterećuje rad Agencije kojoj su već ionako nametnuti kraći rokovi odlučivanja zbog nužnosti brzog djelovanja i pružanja materijalne zaštite radnicima.
2.2.
Zašto je potrebna izrada nacrta prijedloga zakona?
Kako bi se pružala materijalno pravna zaštita radnicima zbog stečaja poslodavca, potrebno je proširiti obuhvat radnika na način da se omogući pristup zaštiti radnicima kojima je radni odnos prestao 10 mjeseci prije otvaranja stečajnog postupka. Uz navedeno potrebno je i produljiti zaštićeno razdoblje za koje radniku pripada materijalno pravna zaštita osigurana ovim Zakonom i to na način da se zaštićeno razdoblje produlji s tri mjeseca na pet mjeseci prije otvaranja stečajnog postupka, odnosno prije prestanka radnog odnosa ukoliko je isti prestao unutar 10 mjeseci prije otvaranja stečajnog postupka.
Također, materijalno pravna zaštita temeljem ovoga Zakona u pravilu je i jedina zaštita koju radnici ostvare zbog stečaja poslodavca, s obzirom da je naplata ostatka radničkih potraživanja u samom stečajnom postupku izuzetno mala, tek oko 22%.
Kako bi se spriječila zlouporaba odredbe te osigurala učinkovita i nedvojbena primjena ovoga Zakona, potrebno je preciznije utvrditi obvezu stečajnog upravitelja, u slučaju kada se otvoreni stečajni postupak neće provoditi, na način da otvori poseban namjenski račun za prihvat uplate osiguranih tražbina radnika te obračuna i uplati obvezni doprinos, porez i prirez.
2.3.
Navedite dokaz, argument, analizu koja podržava potrebu za izradom nacrta prijedloga zakona.
Za ostvarivanje materijalno pravne zaštite po ovom Zakonu relevantan je trenutak otvaranja stečajnog postupka s obzirom da se od istoga utvrđuje i status radnika u smislu ovoga Zakona, kao i zaštićeno razdoblje.
Prema podacima Agencije razvidno je da od podnošenja prijedloga za otvaranje stečajnog postupka do samog otvaranja stečajnog postupka određeni broj radnika ne stekne uvjete za ostvarivanje prava iz razloga što im je radni odnos prestao izvan 6 mjeseci od otvaranja stečajnog postupka.
Također, razvidno je da zbog stečaja poslodavca radnici najčešće ne primaju plaću oko pet mjeseci te je stoga potrebno produljiti zaštićeno razdoblje za koje se radnicima osigurava materijalno pravna zaštita.
Prema podacima Agencije, u zadnjih pet godina, prosječan broj radnika kojima su isplaćene tražbine na godišnjoj razini je 1.900, a prosječan iznos isplaćenih tražbina iznosi 17.932 kune po radniku.
Prema podacima portala Poslovna Hrvatska, u razdoblju od listopada 2018. do kolovoza 2021. godine ukupno je pokrenuto 8.456 skraćenih stečajnih postupaka. Od toga, 6.764 trgovačkih društava bilo je bez ijednog zaposlenog ili sa jednim zaposlenim (najčešće direktor koji sukladno Zakonu i ne ostvaruje prava pred Agencijom) dok je u preostalih 1.690 trgovačkih društava bilo zaposleno 6.623 radnika.
Podaci Ministarstva pravosuđa i uprave pokazuju da je tijekom 2018., 2019., 2020. i u prvoj polovini 2021. godine pokrenuto ukupno 5.860 redovnih stečajnih postupaka nad društvima s ograničenom odgovornošću i dioničkim društvima. U razdoblju od 01.01.2018. do 07.09.2021. godine Agencija je zaprimila ukupno 5.984 zahtjeva radnika, od čega je 331 zahtjev odbačen zbog ranijeg prestanka radnog odnosa.
Procjena Agencije, na  emelju dostupnih vlastitih podataka te podataka portala Poslovna Hrvatska i Ministarstva pravosuđa i uprave, je da bi godišnje oko 100 radnika bilo obuhvaćeno produljenjem vremena obuhvata sa 6 na 10 mjeseci prije otvaranja stečajnog postupka.
Propisivanje obveze stečajnog upravitelja za otvaranje posebnog računa ukoliko je društvo u stečaju imalo zaposlenih radnika, od iznimnog je značaja s obzirom na praksu stečajnih upravitelja da ne žele otvoriti poseban račun za prihvat sredstava radničkih tražbina, ukoliko se stečajni postupak ne provodi. Ova praksa stečajnih upravitelja u bitnome narušava intenciju Zakona, jer produžuje rok u kojemu radnici mogu ostvariti svoja prava. Rok se produžuje iz razloga što Agencija mora čekati brisanje trgovačkog društva iz sudskog registra i mora izvršiti obračun JOPPD obrazaca za svakog radnika pojedinačno. Agencija mora za samo jednog radnika ispuniti 22 obrasca, što je značajno opterećenje Agencije u slučaju većeg broja radnika stečajnog dužnika. Agencija nije kapacitirana za taj posao niti joj je uloga vršiti posao računovodstvenog servisa.
U praksi su slučajevi da nakon zaključenja stečajnog postupka, a zbog ne otvaranja posebnog računa, radnici čekaju i po 7 mjeseci na isplatu svojih tražbina (primjerice Uljanik poslovno informacijski sustavi d.o.o., A-G Dinas d.o.o.).
Osim toga, postoji dodatni problem koji se javlja kroz skraćeni stečajni postupak, a to je da određeni broj radnika ne bude informiran od strane stečajnih upravitelja i na taj način propuste rokove za podnošenje zahtjeva prema Agenciji te ostaju bez osiguranih prava koje im garantira država (slučaj Algoritam MK d.o.o.).
Komentirate u ime: Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike
3. UTVRĐIVANJE ISHODA ODNOSNO PROMJENA
3.
UTVRĐIVANJE ISHODA ODNOSNO PROMJENA
3.1.
Što je cilj koji se namjerava postići?
Cilj je unaprijediti sustav zaštite radničkih tražbina na način da isti bude djelotvoran i svrsishodan u pružanju materijalne zaštite radnicima u slučaju stečaja poslodavca.
3.2.
Kakav je ishod odnosno promjena koja se očekuje u području koje se namjerava urediti?
Očekuje se odgovarajuća i prihvatljiva socijalna sigurnost radnika koja im je ugrožena zbog stečaja poslodavca.
3.3.
Koji je vremenski okvir za postizanje ishoda odnosno promjena?
I. kvartal 2023.
Komentirate u ime: Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike
4. UTVRĐIVANJE RJEŠENJA
4.
UTVRĐIVANJE RJEŠENJA
4.1.
Navedite koja su moguća normativna rješenja za postizanje navedenog ishoda.
Moguća normativna rješenja (novi propis/izmjene i dopune važećeg/stavljanje van snage propisa i slično):
Izmjene i dopune važećeg Zakona.
Obrazloženje: Pružanje materijalno pravne zaštite radnicima u slučaju stečaja poslodavca moguće je ispuniti jedino izmjenama i dopunama važećeg Zakona.
4.2.
Navedite koja su moguća nenormativna rješenja za postizanje navedenog ishoda.
Moguća nenormativna rješenja (ne poduzimati normativnu inicijativu, informacije i kampanje, ekonomski instrumenti, samoregulacija, koregulacija i slično):
Cilj i svrha ovoga Zakona ne može se postići nenormativnim rješenjem.
Obrazloženje: Nenormativno rješenje nije moguće, jer je materijalno pravna zaštita moguća kroz normativno rješenje.
Komentirate u ime: Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike
5. UTVRĐIVANJE IZRAVNIH UČINAKA I ADRESATA
5.
UTVRĐIVANJE IZRAVNIH UČINAKA I ADRESATA
5.1.
UTVRĐIVANJE GOSPODARSKIH UČINAKA
Vrsta izravnih učinaka
Mjerilo učinka
Utvrdite učinak na:
Neznatan
Mali
Veliki
Da/Ne
Da/Ne
Da/Ne
5.1.1.
Makroekonomsko okruženje Republike Hrvatske osobito komponente bruto društvenog proizvoda kojeg čine osobna potrošnja kućanstava, priljev investicija, državna potrošnja, izvoz i uvoz
Ne
Ne
Ne
5.1.2.
Slobodno kretanje roba, usluga, rada i kapitala
Ne
Ne
Ne
5.1.3.
Funkcioniranje tržišta i konkurentnost gospodarstva
Ne
Ne
Ne
5.1.4.
Prepreke za razmjenu dobara i usluga
Ne
Ne
Ne
5.1.5.
Cijena roba i usluga
Ne
Ne
Ne
5.1.6.
Uvjet za poslovanje na tržištu
Ne
Ne
Ne
5.1.7.
Trošak kapitala u gospodarskim subjektima
Ne
Ne
Ne
5.1.8.
Trošak zapošljavanja u gospodarskim subjektima (trošak rada u cjelini)
Ne
Ne
Ne
5.1.9.
Trošak uvođenja tehnologije u poslovni proces u gospodarskim subjektima
Ne
Ne
Ne
5.1.10.
Trošak investicija vezano za poslovanje gospodarskih subjekata
Ne
Ne
Ne
5.1.11.
Trošak proizvodnje, osobito nabave materijala, tehnologije i energije
Ne
Ne
Ne
5.1.12.
Prepreke za slobodno kretanje roba, usluga, rada i kapitala vezano za poslovanje gospodarskih subjekata
Ne
Ne
Ne
5.1.13.
Djelovanje na imovinska prava gospodarskih subjekata
Ne
Ne
Ne
5.1.14.
Drugi očekivani izravni učinak:
Ne
Ne
Ne
5.1.15.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.1.1. do 5.1.14.
Povećavanje obuhvata radnika koji mogu ostvariti prava po ovom Zakonu, kao i produljenje zaštićenog razdoblja za koje se osigurava materijalno pravna zaštita te obvezivanje stečajnog upravitelja na otvaranje posebnog namjenskog računa za prihvat osiguranih radničkih tražbina u slučaju kada se otvoreni stečajni postupak ne provodi, a stečajni dužnik ima zaposlenih, nemaju izravnog učinka na gore navedeno.
Utvrdite veličinu adresata:
5.1.16.
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge
Ne
Ne
Ne
5.1.17.
Srednji i veliki poduzetnici
Ne
Ne
Ne
5.1.18.
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva
Ne
Ne
Ne
5.1.19.
Radnici i/ili umirovljenici
Ne
Ne
Ne
5.1.20.
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači
Ne
Ne
Ne
5.1.21.
Hrvatski branitelji
Ne
Ne
Ne
5.1.22.
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama
Ne
Ne
Ne
5.1.23.
Udruge i/ili zaklade
Ne
Ne
Ne
5.1.24.
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima
Ne
Ne
Ne
5.1.25.
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave
Ne
Ne
Ne
5.1.26.
Drugi utvrđeni adresati:
Ne
Ne
Ne
5.1.27.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.1.16. do 5.1.26.:
Povećavanje obuhvata radnika koji mogu ostvariti prava po ovom Zakonu, kao i produljenje zaštićenog razdoblja za koje se osigurava materijalno pravna zaštita te obvezivanje stečajnog upravitelja na otvaranje posebnog namjenskog računa za prihvat osiguranih radničkih tražbina u slučaju kada se otvoreni stečajni postupak ne provodi, a stečajni dužnik ima zaposlenih, nemaju učinka na gore navedene adresate.
5.1.28.
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE GOSPODARSKIH UČINAKA
Da li je utvrđena barem jedna kombinacija:
– veliki izravni učinak i mali broj adresata
– veliki izravni učinak i veliki broj adresata
– mali izravni učinak i veliki broj adresata.
Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:
Iz Prethodne procjene u Procjenu učinaka propisa:
Izravni učinci
neznatan
mali
veliki
Adresati
neznatan
mali
veliki
5.2.
UTVRĐIVANJE UČINAKA NA TRŽIŠNO NATJECANJE
Vrsta izravnih učinaka
Mjerilo učinka
Utvrdite učinak na:
Neznatan
Mali
Veliki
Da/Ne
Da/Ne
Da/Ne
5.2.1.
Strukturalna, financijska, tehnička ili druga prepreka u pojedinom gospodarskom sektoru odnosno gospodarstvu u cjelini
Ne
Ne
Ne
5.2.2.
Pozicija državnih tijela koja pružaju javne usluge uz istovremeno obavljanje gospodarske aktivnosti na tržištu
Ne
Ne
Ne
5.2.3.
Postojanje diskriminirajućih uvjeta, osobito posebnih isključivih prava, uživanja povoljnijeg izvora financiranja ili pristupa privilegiranim podacima među gospodarskim subjektima
Ne
Ne
Ne
5.2.4.
Drugi očekivani izravni učinak:
Ne
Ne
Ne
5.2.5.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.2.1. do 5.2.4.:
Povećavanje obuhvata radnika koji mogu ostvariti prava po ovom Zakonu, kao i produljenje zaštićenog razdoblja za koje se osigurava materijalno pravna zaštita, te obvezivanje stečajnog upravitelja na otvaranje posebnog namjenskog računa za prihvat osiguranih radničkih tražbina u slučaju kada se otvoreni stečajni postupak ne provodi, a stečajni dužnik ima zaposlenih, nemaju izravnog učinka na gore navedeno.
Utvrdite veličinu adresata:
5.2.6.
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge
Ne
Ne
Ne
5.2.7.
Srednji i veliki poduzetnici
Ne
Ne
Ne
5.2.8.
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva
Ne
Ne
Ne
5.2.9.
Radnici i/ili umirovljenici
Ne
Ne
Ne
5.2.10.
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači
Ne
Ne
Ne
5.2.11.
Hrvatski branitelji
Ne
Ne
Ne
5.2.12.
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama
Ne
Ne
Ne
5.2.13.
Udruge i/ili zaklade
Ne
Ne
Ne
5.2.14.
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima
Ne
Ne
Ne
5.2.15.
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave
Ne
Ne
Ne
5.2.16.
Drugi utvrđeni adresati:
Ne
Ne
Ne
5.2.17.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.2.6. do 5.2.16.:
Povećavanje obuhvata radnika koji mogu ostvariti prava po ovom Zakonu, kao i produljenje zaštićenog razdoblja za koje se osigurava materijalno pravna zaštita te obvezivanje stečajnog upravitelja na otvaranje posebnog namjenskog računa za prihvat osiguranih radničkih tražbina u slučaju kada se otvoreni stečajni postupak ne provodi, a stečajni dužnik ima zaposlenih, nemaju učinka na gore navedene adresate.
5.2.17.
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE UČINAKA NA ZAŠTITU TRŽIŠNOG NATJECANJA
Da li je utvrđena barem jedna kombinacija:
– veliki izravni učinak i mali broj adresata
– veliki izravni učinak i veliki broj adresata
– mali izravni učinak i veliki broj adresata.
Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:
Iz Prethodne procjene u Procjenu učinaka propisa:
Izravni učinci
neznatan
mali
veliki
Adresati
neznatan
mali
veliki
5.3.
UTVRĐIVANJE SOCIJALNIH UČINAKA
Vrsta izravnih učinaka
Mjerilo učinka
Utvrdite učinak na:
Neznatan
Mali
Veliki
Da/Ne
Da/Ne
Da/Ne
5.3.1.
Demografski trend, osobito prirodno kretanje stanovništva, stopa nataliteta i mortaliteta, stopa rasta stanovništva i dr.
Ne
Ne
Ne
5.3.2.
Prirodna migracija stanovništva i migracija uzrokovana ekonomskim, političkim ili drugim okolnostima koje dovode do migracije stanovništva
Ne
Ne
Ne
5.3.3.
Socijalna uključenost
Ne
Ne
Ne
5.3.4.
Zaštita osjetljivih skupina i skupina s posebnim interesima i potrebama
Ne
Da
Ne
5.3.5.
Proširenje odnosno sužavanje pristupa sustavu socijalne skrbi i javnim uslugama te pravo na zdravstvenu zaštitu
Ne
Ne
Ne
5.3.6.
Financijska održivost sustava socijalne skrbi i sustava zdravstvene zaštite
Ne
Ne
Ne
5.3.7.
Drugi očekivani izravni učinak:
Ne
Ne
Ne
5.3.8.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.3.1. do 5.3.7.:
Povećavanje obuhvata radnika koji mogu ostvariti prava po ovom Zakonu, kao i produljenje zaštićenog razdoblja za koje se osigurava materijalno pravna zaštita imat će mali socijalni učinak iz razloga što se ovim Zakonom osiguravaju minimalna prava radnicima po osnovi radnog odnosa kojima je zbog stečaja poslodavca ugrožena socijalna sigurnost.
Ovaj Zakon usmjeren je na kategoriju radnika kojima poslodavac nije isplatio pripadajuća materijalna prava iz radnog odnosa, a nad njim je otvoren stečaj, pa ova kategorija radnika predstavlja samo jednu od osjetljivih skupina.
Utvrdite veličinu adresata:
5.3.9.
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge
Ne
Ne
Ne
5.3.10.
Srednji i veliki poduzetnici
Ne
Ne
Ne
5.3.11.
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva
Ne
Ne
Ne
5.3.12.
Radnici i/ili umirovljenici
Ne
Da
Ne
5.3.13.
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači
Ne
Ne
Ne
5.3.14.
Hrvatski branitelji
Ne
Ne
Ne
5.3.15.
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama
Ne
Ne
Ne
5.3.16.
Udruge i/ili zaklade
Ne
Ne
Ne
5.3.17.
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima
Ne
Ne
Ne
5.3.18.
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave
Ne
Ne
Ne
5.3.19.
Drugi utvrđeni adresati:
Ne
Ne
Ne
5.3.20.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.3.9. do 5.3.19.:
Ovaj Zakon usmjeren je na kategoriju radnika kojima poslodavac nije isplatio pripadajuća materijalna prava iz radnog odnosa, a nad njim je otvoren stečaj, pa isti obuhvaća uži krug radnika i ima mali utjecaj na iste.
5.3.21.
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE SOCIJALNIH UČINAKA:
Da li je utvrđena barem jedna kombinacija:
– veliki izravni učinak i mali broj adresata
– veliki izravni učinak i veliki broj adresata
– mali izravni učinak i veliki broj adresata.
Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:
Iz Prethodne procjene u Procjenu učinaka propisa:
Izravni učinci
neznatan
mali
veliki
Adresati
neznatan
mali
Da
veliki
5.4.
UTVRĐIVANJE UČINAKA NA RAD I TRŽIŠTE RADA
Vrsta izravnih učinaka
Mjerilo učinka
Utvrdite učinak na:
Neznatan
Mali
Veliki
Da/Ne
Da/Ne
Da/Ne
5.4.1.
Zapošljavanje i tržište rada u gospodarstvu Republike Hrvatske u cjelini odnosno u pojedinom gospodarskom području
Ne
Ne
Ne
5.4.2.
Otvaranje novih radnih mjesta odnosno gubitak radnih mjesta
Ne
Ne
Ne
5.4.3.
Kretanje minimalne plaće i najniže mirovine
Ne
Ne
Ne
5.4.4.
Status regulirane profesije
Ne
Ne
Ne
5.4.5.
Status posebnih skupina radno sposobnog stanovništva s obzirom na dob stanovništva
Ne
Ne
Ne
5.4.6.
Fleksibilnost uvjeta rada i radnog mjesta za pojedine skupine stanovništva
Ne
Ne
Ne
5.4.7.
Financijska održivost mirovinskoga sustava, osobito u dijelu dugoročne održivosti mirovinskoga sustava
Ne
Ne
Ne
5.4.8.
Odnos između privatnog i poslovnog života
Ne
Ne
Ne
5.4.9.
Dohodak radnika odnosno samozaposlenih osoba
Ne
Da
Ne
5.4.10.
Pravo na kvalitetu radnog mjesta
Ne
Ne
Ne
5.4.11.
Ostvarivanje prava na mirovinu i drugih radnih prava
Ne
Ne
Ne
5.4.12.
Status prava iz kolektivnog ugovora i na pravo kolektivnog pregovaranja
Ne
Ne
Ne
5.4.13.
Drugi očekivani izravni učinak:
Ne
Ne
Ne
5.4.14.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.4.1 do 5.4.13:
Povećavanje obuhvata radnika koji mogu ostvariti prava po ovom Zakonu, kao i produljenje zaštićenog razdoblja za koje se osigurava materijalno pravna zaštita imat će mali socijalni učinak iz razloga što se ovim Zakonom osiguravaju minimalna prava radnicima po osnovi radnog odnosa kojima je zbog stečaja poslodavca ugrožena socijalna sigurnost.
Utvrdite veličinu adresata:
5.4.15.
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge
Ne
Ne
Ne
5.4.16.
Srednji i veliki poduzetnici
Ne
Ne
Ne
5.4.17.
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva
Ne
Ne
Ne
5.4.18.
Radnici i/ili umirovljenici
Ne
Da
Ne
5.4.19.
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači
Ne
Ne
Ne
5.4.20.
Hrvatski branitelji
Ne
Ne
Ne
5.4.21.
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama
Ne
Ne
Ne
5.4.22.
Udruge i/ili zaklade
Ne
Ne
Ne
5.4.23.
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima
Ne
Ne
Ne
5.4.24.
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave
Ne
Ne
Ne
5.4.25.
Drugi utvrđeni adresati:
Ne
Ne
Ne
5.4.26.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.4.14. do 5.4.25.
Ovaj Zakon usmjeren je na kategoriju radnika kojima poslodavac nije isplatio pripadajuća materijalna prava iz radnog odnosa, a nad njim je otvoren stečaj, pa isti obuhvaća uži krug radnika i ima mali utjecaj na iste.
5.4.27.
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE UČINAKA NA RAD I TRŽIŠTE RADA:
Da li je utvrđena barem jedna kombinacija:
– veliki izravni učinak i mali broj adresata
– veliki izravni učinak i veliki broj adresata
– mali izravni učinak i veliki broj adresata.
Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:
Iz Prethodne procjene u Procjenu učinaka propisa:
Izravni učinci
neznatan
mali
veliki
Adresati
neznatan
mali
Da
veliki
5.5.
UTVRĐIVANJE UČINAKA NA ZAŠTITU OKOLIŠA
Vrsta izravnih učinaka
Mjerilo učinka
Utvrdite učinak na:
Neznatan
Mali
Veliki
Da/Ne
Da/Ne
Da/Ne
5.5.1.
Utjecaj na klimu
Ne
Ne
Ne
5.5.2.
Kvaliteta i korištenje zraka, vode i tla
Ne
Ne
Ne
5.5.3.
Korištenje energije
Ne
Ne
Ne
5.5.4.
Korištenje obnovljivih i neobnovljivih izvora energije
Ne
Ne
Ne
5.5.5.
Bioraznolikost biljnog i životinjskog svijeta
Ne
Ne
Ne
5.5.6.
Gospodarenje otpadom i/ili recikliranje
Ne
Ne
Ne
5.5.7.
Rizik onečišćenja od industrijskih pogona po bilo kojoj osnovi
Ne
Ne
Ne
5.5.8.
Zaštita od utjecaja genetski modificiranih organizama
Ne
Ne
Ne
5.5.9.
Zaštita od utjecaja kemikalija
Ne
Ne
Ne
5.5.10.
Drugi očekivani izravni učinak:
Ne
Ne
Ne
5.5.11.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.5.1. do 5.5.10.:
Povećavanje obuhvata radnika koji mogu ostvariti prava po ovom Zakonu, kao i produljenje zaštićenog razdoblja za koje se osigurava materijalno pravna zaštita te obvezivanje stečajnog upravitelja na otvaranje posebnog namjenskog računa za prihvat osiguranih radničkih tražbina u slučaju kada se otvoreni stečajni postupak ne provodi, a stečajni dužnik ima zaposlenih, nemaju izravnog učinka na gore navedeno.
Utvrdite veličinu adresata:
5.5.12.
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge
Ne
Ne
Ne
5.5.13.
Srednji i veliki poduzetnici
Ne
Ne
Ne
5.5.14.
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva
Ne
Ne
Ne
5.5.15.
Radnici i/ili umirovljenici
Ne
Ne
Ne
5.5.16.
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači
Ne
Ne
Ne
5.5.17.
Hrvatski branitelji
Ne
Ne
Ne
5.5.18.
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama
Ne
Ne
Ne
5.5.19.
Udruge i/ili zaklade
Ne
Ne
Ne
5.5.20.
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima
Ne
Ne
Ne
5.5.21.
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave
Ne
Ne
Ne
5.5.22.
Drugi utvrđeni adresati:
Ne
Ne
Ne
5.5.23.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.5.12. do 5.5.22.
Povećavanje obuhvata radnika koji mogu ostvariti prava po ovom Zakonu, kao i produljenje zaštićenog razdoblja za koje se osigurava materijalno pravna zaštita te obvezivanje stečajnog upravitelja na otvaranje posebnog namjenskog računa za prihvat osiguranih radničkih tražbina u slučaju kada se otvoreni stečajni postupak ne provodi, a stečajni dužnik ima zaposlenih, nemaju učinka na gore navedene adresate.
5.5.24.
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE UČINAKA NA ZAŠTITU OKOLIŠA:
Da li je utvrđena barem jedna kombinacija:
– veliki izravni učinak i mali broj adresata
– veliki izravni učinak i veliki broj adresata
– mali izravni učinak i veliki broj adresata.
Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:
Iz Prethodne procjene u Procjenu učinaka propisa:
Izravni učinci
neznatan
mali
veliki
Adresati
neznatan
mali
veliki
5.6.
UTVRĐIVANJE UČINAKA NA ZAŠTITU LJUDSKIH PRAVA
Vrsta izravnih učinaka
Mjerilo učinka
Utvrdite učinak na:
Neznatan
Mali
Veliki
Da/Ne
Da/Ne
Da/Ne
5.6.1.
Ravnopravnost spolova u smislu jednakog statusa, jednake mogućnosti za ostvarivanje svih prava, kao i jednaku korist od ostvarenih rezultata
Ne
Ne
Ne
5.6.2.
Pravo na jednaki tretman i prilike osobito u dijelu ostvarivanja materijalnih prava, zapošljavanja, rada i drugih Ustavom Republike Hrvatske zajamčenih prava
Ne
Ne
Ne
5.6.3.
Povreda prava na slobodu kretanja u Republici Hrvatskoj odnosno u drugim zemljama članicama Europske unije
Ne
Ne
Ne
5.6.4.
Izravna ili neizravna diskriminacija po bilo kojoj osnovi
Ne
Ne
Ne
5.6.5.
Povreda prava na privatnost
Ne
Ne
Ne
5.6.6.
Ostvarivanje pravne zaštite, pristup sudu i pravo na besplatnu pravnu pomoć
Ne
Ne
Ne
5.6.7.
Pravo na međunarodnu zaštitu, privremenu zaštitu i postupanje s tim u vezi
Ne
Ne
Ne
5.6.8.
Pravo na pristup informacijama
Ne
Ne
Ne
5.6.9.
Drugi očekivani izravni učinak:
Ne
Ne
Ne
5.6.10.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.6.1. do 5.6.9.:
Povećavanje obuhvata radnika koji mogu ostvariti prava po ovom Zakonu, kao i produljenje zaštićenog razdoblja za koje se osigurava materijalno pravna zaštita te obvezivanje stečajnog upravitelja na otvaranje posebnog namjenskog računa za prihvat osiguranih radničkih tražbina u slučaju kada se otvoreni stečajni postupak ne provodi, a stečajni dužnik ima zaposlenih, nemaju izravnog učinka na gore navedeno.
Utvrdite veličinu adresata:
5.6.12.
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge
Ne
Ne
Ne
5.6.13.
Srednji i veliki poduzetnici
Ne
Ne
Ne
5.6.14.
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva
Ne
Ne
Ne
5.6.15.
Radnici i/ili umirovljenici
Ne
Ne
Ne
5.6.16.
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači
Ne
Ne
Ne
5.6.17.
Hrvatski branitelji
Ne
Ne
Ne
5.6.18.
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama
Ne
Ne
Ne
5.6.19.
Udruge i/ili zaklade
Ne
Ne
Ne
5.6.20.
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima
Ne
Ne
Ne
5.6.21.
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave
Ne
Ne
Ne
5.6.22.
Drugi utvrđeni adresati:
Ne
Ne
Ne
5.6.23.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.6.12. do 5.6.23.
Povećavanje obuhvata radnika koji mogu ostvariti prava po ovom Zakonu, kao i produljenje zaštićenog razdoblja za koje se osigurava materijalno pravna zaštita te obvezivanje stečajnog upravitelja na otvaranje posebnog namjenskog računa za prihvat osiguranih radničkih tražbina u slučaju kada se otvoreni stečajni postupak ne provodi, a stečajni dužnik ima zaposlenih, nemaju učinka na gore navedene adresate.
5.6.24.
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE UČINAKA NA ZAŠTITU LJUDSKIH PRAVA:
Da li je utvrđena barem jedna kombinacija:
– veliki izravni učinak i mali broj adresata
– veliki izravni učinak i veliki broj adresata
– mali izravni učinak i veliki broj adresata.
Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:
Iz Prethodne procjene u Procjenu učinaka propisa:
Izravni učinci
neznatan
mali
veliki
Adresati
neznatan
mali
veliki
Komentirate u ime: Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike
6. Prethodni test malog i srednjeg poduzetništva (Prethodni MSP test)
6.
Prethodni test malog i srednjeg poduzetništva (Prethodni MSP test)
Ako je na dva pitanja od pitanja pod rednim brojevima od 6.1. do 6.4.. iz Prethodnog testa malog i srednjeg poduzetništva (Prethodni MSP test) odgovoreno »DA«, obvezna je provedba procjene učinaka propisa na malo gospodarstvo izradom MSP testa u okviru Iskaza o procjeni učinaka propisa.
Odgovorite sa »DA« ili »NE«, uz obvezni opis sljedećih učinaka:
DA
NE
6.1.
Da li će propis imati učinke na određeni broj malih i srednjih poduzetnika kroz administrativne troškove provedbe postupaka ukoliko se za poduzetnike propisuju jednokratne ili periodične administrativne obveze a koje bi značile trošak vremena za obavljanje pojedinih administrativnih radnji za ispunjavanje propisanih zahtjeva, plaćanje naknada i davanja?
Ne
Obrazloženje:
Izmjene i dopune Zakona neće imati učinak na male i srednje poduzetnike jer ne predviđa ikakve promjene u njihovom poslovanju niti administrativne troškove pri pružanju usluga.
6.2.
Da li će propis imati učinke na tržišnu konkurenciju i konkurentnost unutarnjeg tržišta EU u smislu prepreka slobodi tržišne konkurencije?
Ne
Obrazloženje:
Izmjene i dopune Zakona neće imati učinka na tržišnu konkurenciju i konkurentnost unutarnjeg tržišta EU jer ne uređuje navedeno područje.
6.3.
Da li propis uvodi naknade i davanja koje će imati učinke na financijske rezultate poslovanja poduzetnika te da li postoji trošak prilagodbe zbog primjene propisa?
Ne
Obrazloženje:
Izmjene i dopune Zakona neće imati učinka na financijske rezultate poslovanja poduzetnika jer ne uređuje navedeno područje.
6.4.
Da li će propis imati posebne učinke na mikro poduzetnike?
Ne
Obrazloženje:
Izmjene i dopune Zakona neće imati učinke na mikro poduzetnike jer nije usmjeren na ovu vrstu adresata.
6.5.
Ako predložena normativna inicijativa nema učinke navedene pod pitanjima 6.1. do 6.4., navedite obrazloženje u prilog izjavi o nepostojanju učinka na male i srednje poduzetnike.
Obrazloženje:
Materija koja je predmet ovoga Zakona nema učinke na male i srednje poduzetnike.
Komentirate u ime: Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike
7. Utvrđivanje potrebe za provođenjem SCM metodologije
7.
Utvrđivanje potrebe za provođenjem SCM metodologije
Ako je odgovor na pitanje pod rednim brojem 6.1. „DA“, iz Prethodnog MSP testa potrebno je uz Obrazac prethodne procjene priložiti pravilno ispunjenu Standard Cost Model (SCM) tablicu s procjenom mogućeg administrativnog troška za svaku propisanu obvezu i zahtjev (SCM kalkulator).
SCM kalkulator ispunjava se sukladno uputama u standardiziranom obrascu u kojem se nalazi formula izračuna i sukladno jedinstvenim nacionalnim smjernicama uređenim kroz SCM priručnik.
SCM kalkulator dostupan je na stranici: http://www.mingo.hr/page/standard-cost-model
Komentirate u ime: Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike
8. SAŽETAK REZULTATA PRETHODNE PROCJENE
8.
SAŽETAK REZULTATA PRETHODNE PROCJENE
Ako je utvrđena barem jedna kombinacija:
–veliki izravni učinak i mali broj adresata,
–veliki izravni učinak i veliki broj adresata,
–mali izravni učinak i veliki broj adresata,
u odnosu na svaki pojedini izravni učinak, stručni nositelj obvezno pristupa daljnjoj procjeni učinaka propisa izradom Iskaza o procjeni učinaka propisa. Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“ kod odgovarajućeg izravnog učinka.
Ako je utvrđena potreba za provođenjem procjene učinaka propisa na malog gospodarstvo, stručni nositelj obvezno pristupa daljnjoj procjeni učinaka izradom MSP testa u okviru Iskaza o procjeni učinaka propisa.
Procjena učinaka propisa
Potreba za PUP
Utvrđena potreba za provedbom daljnje procjene učinaka propisa
DA
NE
8.1.
Procjena gospodarskih učinaka iz točke 5.1.
Ne
8.2.
Procjena učinaka na tržišno natjecanje iz točke 5.2.
Ne
8.3.
Procjena socijalnih učinaka iz točke 5.3.
Ne
8.4.
Procjena učinaka na rad i tržište rada iz točke 5.4.
Ne
8.5.
Procjena učinaka na zaštitu okoliša iz točke 5.5.
Ne
8.6.
Procjena učinaka na zaštitu ljudskih prava iz točke 5.6.
Ne
MSP test
Potreba za MSP test
8.7.
Utvrđena potreba za provođenjem procjene učinaka propisa na malo gospodarstvo (MSP test)
DA
NE
8.8.
Provođenje MSP testa
Ne
8.9.
Provođenje SCM metodologije
Ne
Komentirate u ime: Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike
9. PRILOZI
9.
PRILOZI
Ne
Komentirate u ime: Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike
10. POTPIS ČELNIKA TIJELA
10.
POTPIS ČELNIKA TIJELA
Potpis:
Ministar, Josip Aladrović
Datum: 07.09.2021.
Komentirate u ime: Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike
11. Odgovarajuća primjena ovoga Obrasca u slučaju provedbe članka 18. stavka 2. Zakona o procjeni učinaka propisa ("Narodne novine", broj 44/17)
11.
Odgovarajuća primjena ovoga Obrasca u slučaju provedbe članka 18. stavka 2. Zakona o procjeni učinaka propisa ("Narodne novine", broj 44/17)
Uputa:
Prilikom primjene ovoga Obrasca na provedbene propise i akte planiranja u izradi, izričaj „nacrt prijedloga zakona“ potrebno je zamijeniti s nazivom provedbenog propisa odnosno akta planiranja.
Komentirate u ime: Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike