MINISTARSTVO FINANCIJA - NACRT PRIJEDLOGA ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O FINANCIRANJU JEDINICA LOKALNE I PODRUČNE (REGIONALNE) SAMOUPRAVE
Zagreb, srpanj 2015.
I.USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE
Ustavna osnova za donošenje ovoga Zakona sadržana je u odredbi članka 2. stavka 4. podstavka 1. Ustava Republike Hrvatske (Narodne novine, br. 85/10 - pročišćeni tekst i 5/14 - Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
II.OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE TREBAJU UREDITI ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE PROISTEĆI DONOŠENJEM ZAKONA
Odredbama Zakona o porezu na dohodak (Narodne novine, br. 177/04, 73/08, 80/10, 114/11, 22/12, 144/12, 120/13, 125/13, 148/13 i 143/14) propisano je da se raspodjela prihoda od poreza na dohodak uređuje posebnim zakonom, a Zakonom o financiranju jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave (Narodne novine, br. 117/93, 69/97, 33/00, 73/00, 127/00, 59/01, 107/01, 117/01, 150/02, 147/03, 132/06, 26/07 - Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske, 73/08, 25/12 i 147/14) definiraju se izvori sredstava i njihova raspodjela.
Zadnje izmjene i dopune Zakona o financiranju jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave (Narodne novine, br. 147/14) uslijedile su nakon donošenja Zakona o regionalnom razvoju i Odluke Vlade Republike Hrvatske o razvrstavanju jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave prema stupnju razvijenosti (Narodne novine, br. 158/13, dalje u tekstu: Odluka). Nakon donošenja spomenutih akata bilo je potrebno uskladiti poticajne mjere za novo kategorizirana slabije razvijena područja, a što je uključivalo i potrebne izmjene Zakona o financiranju jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave. Važno je naglasiti kako je novi sustav kategorizacije jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave temeljen na indeksu razvijenosti omogućio kontinuirano praćenje stanja razvijenosti svih lokalnih i područnih (regionalnih) jedinica temeljem dostupnih statističkih podataka i pokazatelja te periodičke promjene u obuhvatu najslabije razvijenih područja ovisno o vrijednostima pokazatelja razvijenosti u odnosu na nacionalni prosjek
Postupak ocjenjivanja stupnja razvijenosti jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave provelo je nadležno ministarstvo, odnosno Ministarstva regionalnoga razvoja i fondova Europske unije.
Slijedom navedene Odluke u:
- I. skupinu razvrstane su one jedinice područne (regionalne) samouprave čija je vrijednost indeksa razvijenosti manja od 75% prosjeka Republike Hrvatske,
- II. skupinu razvrstane su one jedinice područne (regionalne) samouprave čija je vrijednost indeksa razvijenosti između 75% i 100% prosjeka Republike Hrvatske,
- III. skupinu razvrstane su one jedinice područne (regionalne) samouprave čija je vrijednost indeksa razvijenosti između 100% i 125% prosjeka Republike Hrvatske i
- IV. skupinu razvrstane su one jedinice područne (regionalne) samouprave čija je vrijednost indeksa razvijenosti veća od 125% prosjeka Republike Hrvatske.
Odredbama iste Odluke u:
- I. skupinu razvrstane su one jedinice lokalne samouprave čija je vrijednost indeksa razvijenosti manja od 50% prosjeka Republike Hrvatske,
- II. skupinu razvrstane su one jedinice lokalne samouprave čija je vrijednost indeksa razvijenosti između 50% i 75% prosjeka Republike Hrvatske,
- III. skupinu razvrstane su one jedinice lokalne samouprave čija je vrijednost indeksa razvijenosti između 75% i 100% Republike Hrvatske,
- IV. skupinu razvrstane su one jedinice lokalne samouprave čija je vrijednost indeksa razvijenosti između 100% i 125% prosjeka Republike Hrvatske i
- V. skupinu razvrstane su one jedinice lokalne samouprave čija je vrijednost indeksa razvijenosti veća od 125% prosjeka Republike Hrvatske.
Temeljem zadnjih izmjena i dopuna Zakona, članak 45. izmijenjen je na način da je za one jedinice lokalne samouprave, koje su temeljem Odluke razvrstane u III., IV. i V. skupinu jedinica lokalne samouprave, čija vrijednost indeksa razvijenosti prelazi 75% prosjeka Republike Hrvatske, odnosno onih jedinica koje nisu na potpomognutim područjima, udio u porezu na dohodak povećan s 56,5% na 60,0%. Udio županije povećan je sa 16,0% na 16,5%. Povećanje nenamjenskog udjela u porezu na dohodak jedinica lokane i područne (regionalne) samouprave bio je na teret smanjenja udjela za decentralizirane funkcije s 12,0% na 6,0%. Udio pozicije za pomoći izravnanja za decentralizirane funkcije povećan je s 15,5% na 16,0%.
Osim navedenoga, zadnjim izmjena i dopuna Zakona, uveden je udio 1,5% poreza na dohodak koji se izdvaja za pomoći za projekte sufinancirane sredstvima europskih strukturnih i investicijskih fondova čiji su nositelji općine, gradovi i županije, odnosno pravne osobe u njihovom većinskom vlasništvu ili suvlasništvu i ustanovama čiji su osnivači. Način korištenje tih sredstava uređen je posebnim propisom ministarstva nadležnog za koordinaciju fondova EU.
Gradu Zagrebu koji ima poseban status (status grada i županije) udio u porezu na dohodak (nenamjenski) povećan se sa 72,5% na 76,5%, a raspodjela preostalog dijela poreza na dohodak na području Grada Zagreb je ista kao i kod jedinica lokalne samouprave čija vrijednost indeksa razvijenosti prelazi 75% prosjeka Republike Hrvatske, odnosno onih jedinica koje nisu na potpomognutim područjima. Udio za decentralizirane funkcije je 6,0%. Udio pozicije za pomoći izravnanja za decentralizirane funkcije je 16,0% i udio pozicije za pomoći za projekte sufinancirane sredstvima europskih strukturnih i investicijskih fondova čiji su nositelji općine, gradovi i županije, odnosno pravne osobe u njihovom većinskom vlasništvu ili suvlasništvu i ustanovama čiji su osnivači je propisano 1,5%. Predviđeno je da se na ovaj način prikupljena i u tekućoj godini neutrošena sredstva prenose u narednu godinu.
Razvrstavanje jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave prema stupnju razvijenosti utjecalo je i na proračune onih jedinica lokalne samouprave koje su, temeljem odredaba Zakona o područjima posebne državne skrbi (Narodne novine, br. 86/08, 57/11, 51A/13, 148/13 i 76/14) i odredaba Zakona o brdsko-planinskim područjima (Narodne novine, br. 12/02, 32/02, 117/03, 42/05, 90/05, 80/08 i 148/13), imale poseban status i u raspodjeli prihoda od poreza na dohodak imale udio 90,0%, na način da neke jedinice lokalne samouprave, temeljem navedene Odluke taj status gube te udio tih jedinica temeljem navedenih izmjena i dopuna Zakona iznosi 60,0%. Isto tako u onim jedinicama koje temeljem dvaju navedenih zakona nisu imale poseban status a Odlukom su razvrstane u skupine razvijenosti ispod prosjeka Republike Hrvatske, došlo je do promjene u raspodjeli prihoda od poreza na dohodak u pozitivnom smislu, jer se udio u porezu na dohodak tih jedinica povećavao s 56,5% na 88,0%. Radi se o jedinicama lokalne samouprave razvrstanim u I. i II. skupinu jedinica lokalne samouprave čija vrijednost indeksa razvijenosti ne prelazi 75,0% prosjeka Republike Hrvatske. S time da se županijama na navedenim područjima udio u porezu na dohodak povećavao s 10,0% na 12,0%, što je donekle ublažilo njihov dotadašnji neravnopravan položaj s ostalim jedinicama područne (regionalne) samouprave čiji udio u porezu na dohodak, do zadnjih izmjena i dopuna Zakona, iznosio 16,0%, a zadnjim izmjena i dopuna Zakona uvećan je za 0,5 postotnih bodova, odnosno na 16,5%.
Na području općine, odnosno grada na otoku temeljem zadnjih izmjena i dopuna Zakona, također se promijenila raspodjela poreza na dohodak. Nenamjenski udio u dohotku općine, odnosno grada na otoku se povećao s 56,5% na 60,0%. Udio županije je sa 16,0% povećan na 16,5%. Smanjio se udio za decentralizirane funkcije s 12,0% na 6,0%. Udio za poziciju za pomoći izravnanja za decentralizirane funkcije nije promijenjen i ostao je 0,0%. Udio pozicije za pomoći za projekte sufinancirane sredstvima europskih strukturnih i investicijskih fondova čiji su nositelji općine, gradovi i županije, odnosno pravne osobe u njihovom većinskom vlasništvu ili suvlasništvu i ustanovama čiji su osnivači propisan je u visini 1,5%. Udio koje su općine, odnosno gradovi na otocima izdvajali za financiranje kapitalnog projekta od interesa za razvoj otoka povećan je s 15,5% na 16,0%. Sredstva ostvarena od poreza na dohodak na području općine, odnosno grada na otoku u visini od 16% uplaćuju se na račun državnog proračuna i koriste se za financiranje kapitalnih projekata od interesa za razvoj otoka. Navedena sredstava prate se na poziciji ministarstva nadležnog za otoke, odnosno Ministarstva regionalnog razvoja i fondova Europske unije i mogu se koristiti za financiranje kapitalnih projekata od interesa za razvoj otoka, nakon zaključivanja sporazuma s ministarstvom nadležnim za otoke. Ministarstvo regionalnog razvoja i fondova Europske unije koordinira i nadzire realizaciju projekata te prati trošenje odobrenih sredstava u skladu s njihovom namjenom i zaključenim sporazumima. Predviđeno je da se na ovaj način prikupljena i u tekućoj godini neiskorištena sredstva prenose u narednu tekuću proračunsku godinu.
Temeljem zadnjih izmjena i dopuna Zakona udio općine i grada u porezu na promet nekretnina povećan je sa 60% na 80%, a udio države smanjen s 40% na 20%.
Kada je riječ o jedinicama lokalne samouprave sa statusom brdsko-planinskih područja, ovim se prijedlogom izmjena i dopuna Zakona predlaže da se umjesto prijelaznih pomoći iz državnog proračuna u trajanju od tri godine, za iste utvrde dodatne povoljnosti u raspodjeli poreza na dohodak koje bi imale trajni karakter. Naime, kao što je to bilo više puta najavljeno tijekom 2014. godine od strane predstavnika Vlade RH, nakon usvajanja paketa zakona iz područja regionalnoga razvoja i financiranja jedinica lokalne i područne samouprave u 2013.g. i 2014.g., za 2015.g. je planiran niz zakonskih izmjena koje imaju za cilj uvesti trajne dodatne poticajne mjere za brdsko-planinska područja koje će biti manjeg intenziteta nego mjere namijenjene potpomognutim područjima, ali će ih istovremeno dovesti do povoljnijeg položaja od onog u kojem se nalaze ostale lokalne jedinice izvan bilo kakvog sustava potpore (koje nisu u statusu potpomognutog, brdsko-planinskog ili otočnog područja).
Slijedom toga predlaže se izvršiti korekcije u raspodjeli prihoda od poreza na dohodak za navedene jedinice lokalne samouprave s brdsko-planinskih područja na način da se udio nenamjenskih prihoda u porezu na dohodak za ove jedinice poveća sa 60,0% na 70,5%. Pored toga, jedinice lokalne samouprave na brdsko-planinskim područjima stječu pravo na dodatni udjel u porezu na dohodak u iznosu od 10% namijenjen financiranju kapitalnih projekta na svojem području. Ova povećanja udjela lokalnih jedinica u porezu na dohodak istovremeno prati smanjenje udjela županija u prihodima od poreza na dohodak sa 16,5% na 12,0% te ukidanje pozicije za pomoći izravnanja za decentralizirane funkcije. Udio za decentralizirane funkcije te pozicije za pomoći za projekte sufinancirane sredstvima europskih strukturnih i investicijskih fondova se ne mijenja i iznosi 6,0% odnosno 1,5%.
Predloženom izmjenom preraspodjele poreza na dohodak povećali bi se ukupni (nenamjenski i namjenski) prihodi od poreza na dohodak 35 jedinica lokalne samouprave s brdsko-planinskih područja razvrstanih u III. i IV. skupinu prema indeksu razvijenosti na godišnjoj osnovi za 58,1 milijuna kuna.
Istovremeno, ukupni pad prihoda županija kojima pripadaju navedene jedinice lokalne samouprave iznosio bi 12,5 milijuna kuna, dok bi na poziciji pomoći za izravnanja za decentralizirane funkcije bilo ostvareno manje 45,6 milijuna kuna.
Kao što je ranije spomenuto, obzirom na predložene dodatne povoljnosti za jedinice lokalne samouprave na brdsko-planinskim područjima, u sklopu donošenja novog Zakona o izvršavanju državnog proračuna za 2015. biti će nužno ukinuti tzv. prijelazne pomoći iz državnog proračuna kako ne bi došlo do kumuliranja poticajnih mjera iz više izvora te nepoštivanja načela da najveći stupanj povoljnosti ostvaruju jedinice lokalne samouprave na potpomognutim područjima.
III.OCJENA I IZVORI POTREBNIH SREDSTAVA ZA PROVEDBU ZAKONA
Za provedbu ovoga Zakona nije potrebno osigurati dodatna financijska sredstva u državnom proračunu niti u proračunima jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave. Međutim, provedbom odredaba ovoga Zakona povećat će se prihodovna strana proračuna općina, odnosno gradova koji, prema posebnim propisima, imaju status brdsko-planinskog područja, a nisu obuhvaćeni člankom 45. stavkom 8. ovoga Zakona, za 58,1 milijun kuna. Istovremeno će se smanjiti prihodova strana županija kojima pripadaju navedene jedinice lokalne samouprave za 12,5 milijuna kuna kao i prihodi pozicije pomoći za izravnanja za decentralizirane funkcije za 45,6 milijuna kuna.
Naime, provedbom ovoga Zakona dolazi do preraspodjele udjela u porezu na dohodak između općina, odnosno gradova i županija te pozicije za pomoći izravnanje za decentralizirane funkcije.
PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O FINANCIRANJU JEDINICA LOKALNE I PODRUČNE (REGIONALNE) SAMOUPRAVE
Članak 1.
U Zakonu o financiranju jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave (Narodne novine, br. 117/93, 69/97, 33/00, 73/00, 127/00, 59/01, 107/01, 117/01, 150/02, 147/03, 132/06, 26/07 - Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske, 73/08, 25/12 i 147/14) članak 45. mijenja se i glasi:
„(1) Zajednički porezi su:
1. porez na dohodak,
2. porez na promet nekretnina.
(2) Prihodi iz stavka 1. točke 1. ovoga članka dijele se između države, općine, grada i županije.
(3) Prihodi iz stavka 1. točke 2. ovoga članka dijele se između države, općine i grada.
(4) Iznimno od stavka 1. točke 1. ovoga članka, prihod od poreza na dohodak po osnovi kamata na štednju prihod je državnog proračuna.
(5) Prihod od poreza na dohodak, osim prihoda iz stavka 4. ovoga članka, raspodjeljuje se na:
1. a ) udio općine, odnosno grada 60,0%,
b) udio županije 16,5%,
c) udio za decentralizirane funkcije 6,0%,
d) udio pozicije za pomoći izravnanja za decentralizirane funkcije 16,0%,
e) udio pozicije za pomoći za projekte sufinancirane sredstvima europskih strukturnih i investicijskih fondova čiji su nositelji općine, gradovi i županije, odnosno pravne osobe u njihovu većinskom vlasništvu ili suvlasništvu i ustanovama čiji su osnivači 1,5%.
2. Općina, grad, županija i Grad Zagreb koji prema posebnim zakonima financiraju decentralizirane funkcije imaju pravo na dodatni udio u porezu na dohodak, i to za:
Osnovno školstvo 1,9%
Srednje školstvo 1,3%
Socijalnu skrb
– centri za socijalnu skrb 0,2%
– domovi za starije i nemoćne osobe 0,6%
Zdravstvo 1,0%
Vatrogastvo
– javne vatrogasne postrojbe 1,0%.
(6) Prihodi ostvareni od udjela pozicije za pomoći za projekte sufinancirane sredstvima europskih strukturnih i investicijskih fondova čiji su nositelji općine, gradovi i županije, odnosno pravne osobe u njihovu većinskom vlasništvu ili suvlasništvu i ustanovama čiji su osnivači, raspodjeljuju se sukladno kriterijima utvrđenim od strane ministarstva nadležnog za koordinaciju europskih strukturnih i investicijskih fondova.
(7) Na području Grada Zagreba udio u porezu na dohodak raspodjeljuje se na:
a) udio Grada Zagreba 76,5% uvećano za dodatni udio u porezu na dohodak iz stavka 5. točke 2. ovoga članka,
b) udio pozicije za pomoći izravnanja za decentralizirane funkcije 16,0%,
c) udio pozicije za pomoći za projekte sufinancirane sredstvima europskih strukturnih i investicijskih fondova čiji su nositelji općine, gradovi i županije, odnosno pravne osobe u njihovu većinskom vlasništvu ili suvlasništvu i ustanovama čiji su osnivači 1,5%.
(8) Na području općine, odnosno grada koji, prema posebnim propisima, imaju status potpomognutog područja udio u porezu na dohodak raspodjeljuje se na:
a) udio općine, odnosno grada 88,0% u porezu na dohodak iz kojeg financira preuzete decentralizirane funkcije iz stavka 5. točke 2. ovoga članka,
b) udio županije 12,0%,
c) udio za decentralizirane funkcije 0,0%,
d) udio pozicije za pomoći izravnanja za decentralizirane funkcije 0,0%,
e) udio pozicije za pomoći za projekte sufinancirane sredstvima europskih strukturnih i investicijskih fondova čiji su nositelji općine, gradovi i županije, odnosno pravne osobe u njihovu većinskom vlasništvu ili suvlasništvu i ustanovama čiji su osnivači 0,0%.
(9) Na području općine, odnosno grada koji, prema posebnim propisima, imaju status brdsko-planinskog područja i koje su, temeljem Odluke o razvrstavanju jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave prema stupnju razvijenosti, razvrstane u III. i IV. skupinu jedinica lokalne samouprave čija je vrijednost indeksa razvijenosti između 75% i 125% prosjeka Republike Hrvatske, udio u porezu na dohodak raspodjeljuje se na:
a) udio općine, odnosno grada 70,5% u porezu na dohodak uvećano za dodatni udio u porezu na dohodak iz stavka 5. točke 2. ovoga članka,
b) udio županije 12% uvećano za dodatni udio u porezu na dohodak iz stavka 5. točke 2. ovoga članka,
c) udio za decentralizirane funkcije 6,0%,
d) udio pozicije za pomoći izravnanja za decentralizirane funkcije 0,0%,
e) udio pozicije za pomoći za projekte sufinancirane sredstvima europskih strukturnih i investicijskih fondova čiji su nositelji općine, gradovi i županije, odnosno pravne osobe u njihovu većinskom vlasništvu ili suvlasništvu i ustanovama čiji su osnivači 1,5%,
f) udio pozicije za pomoći za financiranje kapitalnog projekta od interesa za razvoj jedinice lokalne samouprave na brdsko-planinskom području iz ovoga članka 10,0%.
(10) Na području općine, odnosno grada na otoku, koji međusobno zaključe sporazum o zajedničkom financiranju kapitalnog projekta od interesa za razvoj otoka, udio u porezu na dohodak raspodjeljuje se na:
a) udio općine, odnosno grada 60,0% u porezu na dohodak uvećano za dodatni udio u porezu na dohodak iz stavka 5. točke 2. ovoga članka,
b) udio županije 16,5% uvećano za dodatni udio u porezu na dohodak iz stavka 5. točke 2. ovoga članka,
c) udio za decentralizirane funkcije 6,0%,
d) udio pozicije za pomoći izravnanja za decentralizirane funkcije 0,0%,
e) udio pozicije za pomoći za projekte sufinancirane sredstvima europskih strukturnih i investicijskih fondova čiji su nositelji općine, gradovi i županije, odnosno pravne osobe u njihovu većinskom vlasništvu ili suvlasništvu i ustanovama čiji su osnivači 1,5%,
f) udio pozicije za pomoći za financiranje kapitalnog projekta od interesa za razvoj otoka 16,0%.
(11) Udio općine, odnosno grada u porezu na promet nekretnina iznosi 80%, a države 20%.
(12) Jedinicama lokalne i područne (regionalne) samouprave pripadaju zajednički porezi u postocima utvrđenim ovim Zakonom ostvareni na njihovu području.
(13) Raspodjela zajedničkih poreza iz ovoga članka primjenjuje se na uplate i povrate tih poreza.
(14) Prihod od poreza na dobit prihod je državnog proračuna.“
Članak 2.
Ovlašćuje se Odbor za zakonodavstvo Hrvatskoga sabora da utvrdi i izda pročišćeni tekst Zakona o financiranju jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave.
Članak 3.
Ovaj Zakon objavit će se u „Narodnim novinama“, a stupa na snagu 1. siječnja 2016.
OBRAZLOŽENJE
Člankom 1. predlaže se izmjena članka 45. radi raspodjele poreza na dohodak na području općina, odnosno gradova koji, prema posebnim propisima, imaju status brdsko-planinskog područja i koje su, temeljem Odluke o razvrstavanju jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave prema stupnju razvijenosti, razvrstane u III. i IV. skupinu jedinica lokalne samouprave čija je vrijednost indeksa razvijenosti između 75% i 125% prosjeka Republike Hrvatske, tako da se tim općinama i gradovima povećava udio u porezu na dohodak sa 60,5% na 70,5% te im se omogućuju dodatne pomoći iz državnog proračuna namijenjenih financiranju kapitalnih projekata na svojem području u vrijednosti 10% udjela u porezu na dohodak. Naime, nakon donošenja Odluke Vlade Republike Hrvatske o razvrstavanju jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave prema stupnju razvijenosti, koja je objavljena u Narodnim novinama br. 158/13 i u primjeni je od 1. siječnja 2014., izvršeni su daljnji koraci u cilju pravednije raspodjele prihoda od poreza na dohodak između jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave, što je učinjeno zadnjim izmjenama i dopunama Zakona o financiranju jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave. Kada je riječ o jedinicama lokalne samouprave sa statusom brdsko-planinskih područja, ovim se prijedlogom izmjena i dopuna Zakona predlaže da se umjesto prijelaznih pomoći iz državnog proračuna u trajanju od tri godine, za iste utvrde dodatne povoljnosti u raspodjeli poreza na dohodak koje bi imale trajni karakter.
Člankom 2. daje se ovlaštenje Odboru za zakonodavstvo Hrvatskoga sabora da utvrdi i izda pročišćeni tekst ovoga Zakona.
Člankom 3. propisuje se stupanje na snagu Zakona. Zakon stupa na snagu 1. siječnja 2016.
TEKST ODREDABA ZAKONA O FINANCIRANJU JEDINICA LOKALNE I PODRUČNE (REGIONALNE) SAMOUPRAVE KOJE SE MIJENJAJU
(Narodne novine, br. 117/93, 69/97, 33/00, 73/00, 127/00, 59/01, 107/01, 117/01, 150/02, 147/03, 132/06, 26/07 - Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske, 73/08, 25/12 i 147/14)
Članak 45.
(1) Zajednički porezi su:
1. porez na dohodak,
2. porez na promet nekretnina.
(2) Prihodi iz stavka 1. točke 1. ovoga članka dijele se između države, općine, grada i županije.
(3) Prihodi iz stavka 1. točke 2. ovoga članka dijele se između države, općine i grada.
(4) Iznimno od stavka 1. točke 1. ovoga članka, prihod od poreza na dohodak po osnovi kamata na štednju prihod je državnog proračuna.
(5) Prihod od poreza na dohodak, osim prihoda iz stavka 4. ovoga članka, raspodjeljuje se na:
1. a ) udio općine, odnosno grada 60,0%,
b) udio županije 16,5%,
c) udio za decentralizirane funkcije 6,0%,
d) udio pozicije za pomoći izravnanja za decentralizirane funkcije 16,0%,
e) udio pozicije za pomoći za projekte sufinancirane sredstvima europskih strukturnih i investicijskih fondova čiji su nositelji općine, gradovi i županije, odnosno pravne osobe u njihovu većinskom vlasništvu ili suvlasništvu i ustanovama čiji su osnivači 1,5%.
2. Općina, grad, županija i Grad Zagreb koji prema posebnim zakonima financiraju decentralizirane funkcije imaju pravo na dodatni udio u porezu na dohodak, i to za:
Osnovno školstvo 1,9%
Srednje školstvo 1,3%
Socijalnu skrb
– centri za socijalnu skrb 0,2%
– domovi za starije i nemoćne osobe 0,6%
Zdravstvo 1,0%
Vatrogastvo
– javne vatrogasne postrojbe 1,0%.
(6) Prihodi ostvareni od udjela pozicije za pomoći za projekte sufinancirane sredstvima europskih strukturnih i investicijskih fondova čiji su nositelji općine, gradovi i županije, odnosno pravne osobe u njihovu većinskom vlasništvu ili suvlasništvu i ustanovama čiji su osnivači, raspodjeljuju se sukladno kriterijima utvrđenim od strane ministarstva nadležnog za koordinaciju europskih strukturnih i investicijskih fondova.
(7) Na području Grada Zagreba udio u porezu na dohodak raspodjeljuje se na:
a) udio Grada Zagreba 76,5% uvećano za dodatni udio u porezu na dohodak iz stavka 5. točke 2. ovoga članka,
b) udio pozicije za pomoći izravnanja za decentralizirane funkcije 16,0%,
c) udio pozicije za pomoći za projekte sufinancirane sredstvima europskih strukturnih i investicijskih fondova čiji su nositelji općine, gradovi i županije, odnosno pravne osobe u njihovu većinskom vlasništvu ili suvlasništvu i ustanovama čiji su osnivači 1,5%.
(8) Na području općine, odnosno grada koji, prema posebnim propisima, ima status potpomognutog područja udio u porezu na dohodak raspodjeljuje se na:
a) udio općine, odnosno grada 88,0% u porezu na dohodak iz kojeg financira preuzete decentralizirane funkcije iz stavka 5. točke 2. ovoga članka,
b) udio županije 12,0%,
c) udio za decentralizirane funkcije 0,0%,
d) udio pozicije za pomoći izravnanja za decentralizirane funkcije 0,0%,
e) udio pozicije za pomoći za projekte sufinancirane sredstvima europskih strukturnih i investicijskih fondova čiji su nositelji općine, gradovi i županije, odnosno pravne osobe u njihovu većinskom vlasništvu ili suvlasništvu i ustanovama čiji su osnivači 0,0%.
(9) Na području općine, odnosno grada na otoku, koji međusobno zaključe sporazum o zajedničkom financiranju kapitalnog projekta od interesa za razvoj otoka, udio u porezu na dohodak raspodjeljuje se na:
a) udio općine, odnosno grada 60,0% u porezu na dohodak uvećano za dodatni udio u porezu na dohodak iz stavka 5. točke 2. ovoga članka,
b) udio županije 16,5% uvećano za dodatni udio u porezu na dohodak iz stavka 5. točke 2. ovoga članka,
c) udio za decentralizirane funkcije 6,0%,
d) udio pozicije za pomoći izravnanja za decentralizirane funkcije 0,0%,
e) udio pozicije za pomoći za projekte sufinancirane sredstvima europskih strukturnih i investicijskih fondova čiji su nositelji općine, gradovi i županije, odnosno pravne osobe u njihovu većinskom vlasništvu ili suvlasništvu i ustanovama čiji su osnivači 1,5%,
f) udio pozicije za pomoći za financiranje kapitalnog projekta od interesa za razvoj otoka 16,0%.
(10) Udio općine, odnosno grada u porezu na promet nekretnina iznosi 80%, a države 20%.
(11) Jedinicama lokalne i područne (regionalne) samouprave pripadaju zajednički porezi u postocima utvrđenim ovim Zakonom ostvareni na njihovu području.
(12) Raspodjela zajedničkih poreza iz ovoga članka primjenjuje se na uplate i povrate tih poreza.
(13) Prihod od poreza na dobit prihod je državnog proračuna.
MINISTARSTVO FINANCIJA - NACRT PRIJEDLOGA ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O FINANCIRANJU JEDINICA LOKALNE I PODRUČNE (REGIONALNE) SAMOUPRAVE
Zagreb, srpanj 2015.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
I.USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE
Ustavna osnova za donošenje ovoga Zakona sadržana je u odredbi članka 2. stavka 4. podstavka 1. Ustava Republike Hrvatske (Narodne novine, br. 85/10 - pročišćeni tekst i 5/14 - Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
II.OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE TREBAJU UREDITI ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE PROISTEĆI DONOŠENJEM ZAKONA
Odredbama Zakona o porezu na dohodak (Narodne novine, br. 177/04, 73/08, 80/10, 114/11, 22/12, 144/12, 120/13, 125/13, 148/13 i 143/14) propisano je da se raspodjela prihoda od poreza na dohodak uređuje posebnim zakonom, a Zakonom o financiranju jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave (Narodne novine, br. 117/93, 69/97, 33/00, 73/00, 127/00, 59/01, 107/01, 117/01, 150/02, 147/03, 132/06, 26/07 - Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske, 73/08, 25/12 i 147/14) definiraju se izvori sredstava i njihova raspodjela.
Zadnje izmjene i dopune Zakona o financiranju jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave (Narodne novine, br. 147/14) uslijedile su nakon donošenja Zakona o regionalnom razvoju i Odluke Vlade Republike Hrvatske o razvrstavanju jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave prema stupnju razvijenosti (Narodne novine, br. 158/13, dalje u tekstu: Odluka). Nakon donošenja spomenutih akata bilo je potrebno uskladiti poticajne mjere za novo kategorizirana slabije razvijena područja, a što je uključivalo i potrebne izmjene Zakona o financiranju jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave. Važno je naglasiti kako je novi sustav kategorizacije jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave temeljen na indeksu razvijenosti omogućio kontinuirano praćenje stanja razvijenosti svih lokalnih i područnih (regionalnih) jedinica temeljem dostupnih statističkih podataka i pokazatelja te periodičke promjene u obuhvatu najslabije razvijenih područja ovisno o vrijednostima pokazatelja razvijenosti u odnosu na nacionalni prosjek
Postupak ocjenjivanja stupnja razvijenosti jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave provelo je nadležno ministarstvo, odnosno Ministarstva regionalnoga razvoja i fondova Europske unije.
Slijedom navedene Odluke u:
- I. skupinu razvrstane su one jedinice područne (regionalne) samouprave čija je vrijednost indeksa razvijenosti manja od 75% prosjeka Republike Hrvatske,
- II. skupinu razvrstane su one jedinice područne (regionalne) samouprave čija je vrijednost indeksa razvijenosti između 75% i 100% prosjeka Republike Hrvatske,
- III. skupinu razvrstane su one jedinice područne (regionalne) samouprave čija je vrijednost indeksa razvijenosti između 100% i 125% prosjeka Republike Hrvatske i
- IV. skupinu razvrstane su one jedinice područne (regionalne) samouprave čija je vrijednost indeksa razvijenosti veća od 125% prosjeka Republike Hrvatske.
Odredbama iste Odluke u:
- I. skupinu razvrstane su one jedinice lokalne samouprave čija je vrijednost indeksa razvijenosti manja od 50% prosjeka Republike Hrvatske,
- II. skupinu razvrstane su one jedinice lokalne samouprave čija je vrijednost indeksa razvijenosti između 50% i 75% prosjeka Republike Hrvatske,
- III. skupinu razvrstane su one jedinice lokalne samouprave čija je vrijednost indeksa razvijenosti između 75% i 100% Republike Hrvatske,
- IV. skupinu razvrstane su one jedinice lokalne samouprave čija je vrijednost indeksa razvijenosti između 100% i 125% prosjeka Republike Hrvatske i
- V. skupinu razvrstane su one jedinice lokalne samouprave čija je vrijednost indeksa razvijenosti veća od 125% prosjeka Republike Hrvatske.
Temeljem zadnjih izmjena i dopuna Zakona, članak 45. izmijenjen je na način da je za one jedinice lokalne samouprave, koje su temeljem Odluke razvrstane u III., IV. i V. skupinu jedinica lokalne samouprave, čija vrijednost indeksa razvijenosti prelazi 75% prosjeka Republike Hrvatske, odnosno onih jedinica koje nisu na potpomognutim područjima, udio u porezu na dohodak povećan s 56,5% na 60,0%. Udio županije povećan je sa 16,0% na 16,5%. Povećanje nenamjenskog udjela u porezu na dohodak jedinica lokane i područne (regionalne) samouprave bio je na teret smanjenja udjela za decentralizirane funkcije s 12,0% na 6,0%. Udio pozicije za pomoći izravnanja za decentralizirane funkcije povećan je s 15,5% na 16,0%.
Osim navedenoga, zadnjim izmjena i dopuna Zakona, uveden je udio 1,5% poreza na dohodak koji se izdvaja za pomoći za projekte sufinancirane sredstvima europskih strukturnih i investicijskih fondova čiji su nositelji općine, gradovi i županije, odnosno pravne osobe u njihovom većinskom vlasništvu ili suvlasništvu i ustanovama čiji su osnivači. Način korištenje tih sredstava uređen je posebnim propisom ministarstva nadležnog za koordinaciju fondova EU.
Gradu Zagrebu koji ima poseban status (status grada i županije) udio u porezu na dohodak (nenamjenski) povećan se sa 72,5% na 76,5%, a raspodjela preostalog dijela poreza na dohodak na području Grada Zagreb je ista kao i kod jedinica lokalne samouprave čija vrijednost indeksa razvijenosti prelazi 75% prosjeka Republike Hrvatske, odnosno onih jedinica koje nisu na potpomognutim područjima. Udio za decentralizirane funkcije je 6,0%. Udio pozicije za pomoći izravnanja za decentralizirane funkcije je 16,0% i udio pozicije za pomoći za projekte sufinancirane sredstvima europskih strukturnih i investicijskih fondova čiji su nositelji općine, gradovi i županije, odnosno pravne osobe u njihovom većinskom vlasništvu ili suvlasništvu i ustanovama čiji su osnivači je propisano 1,5%. Predviđeno je da se na ovaj način prikupljena i u tekućoj godini neutrošena sredstva prenose u narednu godinu.
Razvrstavanje jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave prema stupnju razvijenosti utjecalo je i na proračune onih jedinica lokalne samouprave koje su, temeljem odredaba Zakona o područjima posebne državne skrbi (Narodne novine, br. 86/08, 57/11, 51A/13, 148/13 i 76/14) i odredaba Zakona o brdsko-planinskim područjima (Narodne novine, br. 12/02, 32/02, 117/03, 42/05, 90/05, 80/08 i 148/13), imale poseban status i u raspodjeli prihoda od poreza na dohodak imale udio 90,0%, na način da neke jedinice lokalne samouprave, temeljem navedene Odluke taj status gube te udio tih jedinica temeljem navedenih izmjena i dopuna Zakona iznosi 60,0%. Isto tako u onim jedinicama koje temeljem dvaju navedenih zakona nisu imale poseban status a Odlukom su razvrstane u skupine razvijenosti ispod prosjeka Republike Hrvatske, došlo je do promjene u raspodjeli prihoda od poreza na dohodak u pozitivnom smislu, jer se udio u porezu na dohodak tih jedinica povećavao s 56,5% na 88,0%. Radi se o jedinicama lokalne samouprave razvrstanim u I. i II. skupinu jedinica lokalne samouprave čija vrijednost indeksa razvijenosti ne prelazi 75,0% prosjeka Republike Hrvatske. S time da se županijama na navedenim područjima udio u porezu na dohodak povećavao s 10,0% na 12,0%, što je donekle ublažilo njihov dotadašnji neravnopravan položaj s ostalim jedinicama područne (regionalne) samouprave čiji udio u porezu na dohodak, do zadnjih izmjena i dopuna Zakona, iznosio 16,0%, a zadnjim izmjena i dopuna Zakona uvećan je za 0,5 postotnih bodova, odnosno na 16,5%.
Na području općine, odnosno grada na otoku temeljem zadnjih izmjena i dopuna Zakona, također se promijenila raspodjela poreza na dohodak. Nenamjenski udio u dohotku općine, odnosno grada na otoku se povećao s 56,5% na 60,0%. Udio županije je sa 16,0% povećan na 16,5%. Smanjio se udio za decentralizirane funkcije s 12,0% na 6,0%. Udio za poziciju za pomoći izravnanja za decentralizirane funkcije nije promijenjen i ostao je 0,0%. Udio pozicije za pomoći za projekte sufinancirane sredstvima europskih strukturnih i investicijskih fondova čiji su nositelji općine, gradovi i županije, odnosno pravne osobe u njihovom većinskom vlasništvu ili suvlasništvu i ustanovama čiji su osnivači propisan je u visini 1,5%. Udio koje su općine, odnosno gradovi na otocima izdvajali za financiranje kapitalnog projekta od interesa za razvoj otoka povećan je s 15,5% na 16,0%. Sredstva ostvarena od poreza na dohodak na području općine, odnosno grada na otoku u visini od 16% uplaćuju se na račun državnog proračuna i koriste se za financiranje kapitalnih projekata od interesa za razvoj otoka. Navedena sredstava prate se na poziciji ministarstva nadležnog za otoke, odnosno Ministarstva regionalnog razvoja i fondova Europske unije i mogu se koristiti za financiranje kapitalnih projekata od interesa za razvoj otoka, nakon zaključivanja sporazuma s ministarstvom nadležnim za otoke. Ministarstvo regionalnog razvoja i fondova Europske unije koordinira i nadzire realizaciju projekata te prati trošenje odobrenih sredstava u skladu s njihovom namjenom i zaključenim sporazumima. Predviđeno je da se na ovaj način prikupljena i u tekućoj godini neiskorištena sredstva prenose u narednu tekuću proračunsku godinu.
Temeljem zadnjih izmjena i dopuna Zakona udio općine i grada u porezu na promet nekretnina povećan je sa 60% na 80%, a udio države smanjen s 40% na 20%.
Kada je riječ o jedinicama lokalne samouprave sa statusom brdsko-planinskih područja, ovim se prijedlogom izmjena i dopuna Zakona predlaže da se umjesto prijelaznih pomoći iz državnog proračuna u trajanju od tri godine, za iste utvrde dodatne povoljnosti u raspodjeli poreza na dohodak koje bi imale trajni karakter. Naime, kao što je to bilo više puta najavljeno tijekom 2014. godine od strane predstavnika Vlade RH, nakon usvajanja paketa zakona iz područja regionalnoga razvoja i financiranja jedinica lokalne i područne samouprave u 2013.g. i 2014.g., za 2015.g. je planiran niz zakonskih izmjena koje imaju za cilj uvesti trajne dodatne poticajne mjere za brdsko-planinska područja koje će biti manjeg intenziteta nego mjere namijenjene potpomognutim područjima, ali će ih istovremeno dovesti do povoljnijeg položaja od onog u kojem se nalaze ostale lokalne jedinice izvan bilo kakvog sustava potpore (koje nisu u statusu potpomognutog, brdsko-planinskog ili otočnog područja).
Slijedom toga predlaže se izvršiti korekcije u raspodjeli prihoda od poreza na dohodak za navedene jedinice lokalne samouprave s brdsko-planinskih područja na način da se udio nenamjenskih prihoda u porezu na dohodak za ove jedinice poveća sa 60,0% na 70,5%. Pored toga, jedinice lokalne samouprave na brdsko-planinskim područjima stječu pravo na dodatni udjel u porezu na dohodak u iznosu od 10% namijenjen financiranju kapitalnih projekta na svojem području. Ova povećanja udjela lokalnih jedinica u porezu na dohodak istovremeno prati smanjenje udjela županija u prihodima od poreza na dohodak sa 16,5% na 12,0% te ukidanje pozicije za pomoći izravnanja za decentralizirane funkcije. Udio za decentralizirane funkcije te pozicije za pomoći za projekte sufinancirane sredstvima europskih strukturnih i investicijskih fondova se ne mijenja i iznosi 6,0% odnosno 1,5%.
Predloženom izmjenom preraspodjele poreza na dohodak povećali bi se ukupni (nenamjenski i namjenski) prihodi od poreza na dohodak 35 jedinica lokalne samouprave s brdsko-planinskih područja razvrstanih u III. i IV. skupinu prema indeksu razvijenosti na godišnjoj osnovi za 58,1 milijuna kuna.
Istovremeno, ukupni pad prihoda županija kojima pripadaju navedene jedinice lokalne samouprave iznosio bi 12,5 milijuna kuna, dok bi na poziciji pomoći za izravnanja za decentralizirane funkcije bilo ostvareno manje 45,6 milijuna kuna.
Kao što je ranije spomenuto, obzirom na predložene dodatne povoljnosti za jedinice lokalne samouprave na brdsko-planinskim područjima, u sklopu donošenja novog Zakona o izvršavanju državnog proračuna za 2015. biti će nužno ukinuti tzv. prijelazne pomoći iz državnog proračuna kako ne bi došlo do kumuliranja poticajnih mjera iz više izvora te nepoštivanja načela da najveći stupanj povoljnosti ostvaruju jedinice lokalne samouprave na potpomognutim područjima.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
III.OCJENA I IZVORI POTREBNIH SREDSTAVA ZA PROVEDBU ZAKONA
Za provedbu ovoga Zakona nije potrebno osigurati dodatna financijska sredstva u državnom proračunu niti u proračunima jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave. Međutim, provedbom odredaba ovoga Zakona povećat će se prihodovna strana proračuna općina, odnosno gradova koji, prema posebnim propisima, imaju status brdsko-planinskog područja, a nisu obuhvaćeni člankom 45. stavkom 8. ovoga Zakona, za 58,1 milijun kuna. Istovremeno će se smanjiti prihodova strana županija kojima pripadaju navedene jedinice lokalne samouprave za 12,5 milijuna kuna kao i prihodi pozicije pomoći za izravnanja za decentralizirane funkcije za 45,6 milijuna kuna.
Naime, provedbom ovoga Zakona dolazi do preraspodjele udjela u porezu na dohodak između općina, odnosno gradova i županija te pozicije za pomoći izravnanje za decentralizirane funkcije.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O FINANCIRANJU JEDINICA LOKALNE I PODRUČNE (REGIONALNE) SAMOUPRAVE
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 1.
U Zakonu o financiranju jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave (Narodne novine, br. 117/93, 69/97, 33/00, 73/00, 127/00, 59/01, 107/01, 117/01, 150/02, 147/03, 132/06, 26/07 - Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske, 73/08, 25/12 i 147/14) članak 45. mijenja se i glasi:
„(1) Zajednički porezi su:
1. porez na dohodak,
2. porez na promet nekretnina.
(2) Prihodi iz stavka 1. točke 1. ovoga članka dijele se između države, općine, grada i županije.
(3) Prihodi iz stavka 1. točke 2. ovoga članka dijele se između države, općine i grada.
(4) Iznimno od stavka 1. točke 1. ovoga članka, prihod od poreza na dohodak po osnovi kamata na štednju prihod je državnog proračuna.
(5) Prihod od poreza na dohodak, osim prihoda iz stavka 4. ovoga članka, raspodjeljuje se na:
1. a ) udio općine, odnosno grada 60,0%,
b) udio županije 16,5%,
c) udio za decentralizirane funkcije 6,0%,
d) udio pozicije za pomoći izravnanja za decentralizirane funkcije 16,0%,
e) udio pozicije za pomoći za projekte sufinancirane sredstvima europskih strukturnih i investicijskih fondova čiji su nositelji općine, gradovi i županije, odnosno pravne osobe u njihovu većinskom vlasništvu ili suvlasništvu i ustanovama čiji su osnivači 1,5%.
2. Općina, grad, županija i Grad Zagreb koji prema posebnim zakonima financiraju decentralizirane funkcije imaju pravo na dodatni udio u porezu na dohodak, i to za:
Osnovno školstvo 1,9%
Srednje školstvo 1,3%
Socijalnu skrb
– centri za socijalnu skrb 0,2%
– domovi za starije i nemoćne osobe 0,6%
Zdravstvo 1,0%
Vatrogastvo
– javne vatrogasne postrojbe 1,0%.
(6) Prihodi ostvareni od udjela pozicije za pomoći za projekte sufinancirane sredstvima europskih strukturnih i investicijskih fondova čiji su nositelji općine, gradovi i županije, odnosno pravne osobe u njihovu većinskom vlasništvu ili suvlasništvu i ustanovama čiji su osnivači, raspodjeljuju se sukladno kriterijima utvrđenim od strane ministarstva nadležnog za koordinaciju europskih strukturnih i investicijskih fondova.
(7) Na području Grada Zagreba udio u porezu na dohodak raspodjeljuje se na:
a) udio Grada Zagreba 76,5% uvećano za dodatni udio u porezu na dohodak iz stavka 5. točke 2. ovoga članka,
b) udio pozicije za pomoći izravnanja za decentralizirane funkcije 16,0%,
c) udio pozicije za pomoći za projekte sufinancirane sredstvima europskih strukturnih i investicijskih fondova čiji su nositelji općine, gradovi i županije, odnosno pravne osobe u njihovu većinskom vlasništvu ili suvlasništvu i ustanovama čiji su osnivači 1,5%.
(8) Na području općine, odnosno grada koji, prema posebnim propisima, imaju status potpomognutog područja udio u porezu na dohodak raspodjeljuje se na:
a) udio općine, odnosno grada 88,0% u porezu na dohodak iz kojeg financira preuzete decentralizirane funkcije iz stavka 5. točke 2. ovoga članka,
b) udio županije 12,0%,
c) udio za decentralizirane funkcije 0,0%,
d) udio pozicije za pomoći izravnanja za decentralizirane funkcije 0,0%,
e) udio pozicije za pomoći za projekte sufinancirane sredstvima europskih strukturnih i investicijskih fondova čiji su nositelji općine, gradovi i županije, odnosno pravne osobe u njihovu većinskom vlasništvu ili suvlasništvu i ustanovama čiji su osnivači 0,0%.
(9) Na području općine, odnosno grada koji, prema posebnim propisima, imaju status brdsko-planinskog područja i koje su, temeljem Odluke o razvrstavanju jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave prema stupnju razvijenosti, razvrstane u III. i IV. skupinu jedinica lokalne samouprave čija je vrijednost indeksa razvijenosti između 75% i 125% prosjeka Republike Hrvatske, udio u porezu na dohodak raspodjeljuje se na:
a) udio općine, odnosno grada 70,5% u porezu na dohodak uvećano za dodatni udio u porezu na dohodak iz stavka 5. točke 2. ovoga članka,
b) udio županije 12% uvećano za dodatni udio u porezu na dohodak iz stavka 5. točke 2. ovoga članka,
c) udio za decentralizirane funkcije 6,0%,
d) udio pozicije za pomoći izravnanja za decentralizirane funkcije 0,0%,
e) udio pozicije za pomoći za projekte sufinancirane sredstvima europskih strukturnih i investicijskih fondova čiji su nositelji općine, gradovi i županije, odnosno pravne osobe u njihovu većinskom vlasništvu ili suvlasništvu i ustanovama čiji su osnivači 1,5%,
f) udio pozicije za pomoći za financiranje kapitalnog projekta od interesa za razvoj jedinice lokalne samouprave na brdsko-planinskom području iz ovoga članka 10,0%.
(10) Na području općine, odnosno grada na otoku, koji međusobno zaključe sporazum o zajedničkom financiranju kapitalnog projekta od interesa za razvoj otoka, udio u porezu na dohodak raspodjeljuje se na:
a) udio općine, odnosno grada 60,0% u porezu na dohodak uvećano za dodatni udio u porezu na dohodak iz stavka 5. točke 2. ovoga članka,
b) udio županije 16,5% uvećano za dodatni udio u porezu na dohodak iz stavka 5. točke 2. ovoga članka,
c) udio za decentralizirane funkcije 6,0%,
d) udio pozicije za pomoći izravnanja za decentralizirane funkcije 0,0%,
e) udio pozicije za pomoći za projekte sufinancirane sredstvima europskih strukturnih i investicijskih fondova čiji su nositelji općine, gradovi i županije, odnosno pravne osobe u njihovu većinskom vlasništvu ili suvlasništvu i ustanovama čiji su osnivači 1,5%,
f) udio pozicije za pomoći za financiranje kapitalnog projekta od interesa za razvoj otoka 16,0%.
(11) Udio općine, odnosno grada u porezu na promet nekretnina iznosi 80%, a države 20%.
(12) Jedinicama lokalne i područne (regionalne) samouprave pripadaju zajednički porezi u postocima utvrđenim ovim Zakonom ostvareni na njihovu području.
(13) Raspodjela zajedničkih poreza iz ovoga članka primjenjuje se na uplate i povrate tih poreza.
(14) Prihod od poreza na dobit prihod je državnog proračuna.“
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 2.
Ovlašćuje se Odbor za zakonodavstvo Hrvatskoga sabora da utvrdi i izda pročišćeni tekst Zakona o financiranju jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 3.
Ovaj Zakon objavit će se u „Narodnim novinama“, a stupa na snagu 1. siječnja 2016.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
OBRAZLOŽENJE
Člankom 1. predlaže se izmjena članka 45. radi raspodjele poreza na dohodak na području općina, odnosno gradova koji, prema posebnim propisima, imaju status brdsko-planinskog područja i koje su, temeljem Odluke o razvrstavanju jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave prema stupnju razvijenosti, razvrstane u III. i IV. skupinu jedinica lokalne samouprave čija je vrijednost indeksa razvijenosti između 75% i 125% prosjeka Republike Hrvatske, tako da se tim općinama i gradovima povećava udio u porezu na dohodak sa 60,5% na 70,5% te im se omogućuju dodatne pomoći iz državnog proračuna namijenjenih financiranju kapitalnih projekata na svojem području u vrijednosti 10% udjela u porezu na dohodak. Naime, nakon donošenja Odluke Vlade Republike Hrvatske o razvrstavanju jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave prema stupnju razvijenosti, koja je objavljena u Narodnim novinama br. 158/13 i u primjeni je od 1. siječnja 2014., izvršeni su daljnji koraci u cilju pravednije raspodjele prihoda od poreza na dohodak između jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave, što je učinjeno zadnjim izmjenama i dopunama Zakona o financiranju jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave. Kada je riječ o jedinicama lokalne samouprave sa statusom brdsko-planinskih područja, ovim se prijedlogom izmjena i dopuna Zakona predlaže da se umjesto prijelaznih pomoći iz državnog proračuna u trajanju od tri godine, za iste utvrde dodatne povoljnosti u raspodjeli poreza na dohodak koje bi imale trajni karakter.
Člankom 2. daje se ovlaštenje Odboru za zakonodavstvo Hrvatskoga sabora da utvrdi i izda pročišćeni tekst ovoga Zakona.
Člankom 3. propisuje se stupanje na snagu Zakona. Zakon stupa na snagu 1. siječnja 2016.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
TEKST ODREDABA ZAKONA O FINANCIRANJU JEDINICA LOKALNE I PODRUČNE (REGIONALNE) SAMOUPRAVE KOJE SE MIJENJAJU
(Narodne novine, br. 117/93, 69/97, 33/00, 73/00, 127/00, 59/01, 107/01, 117/01, 150/02, 147/03, 132/06, 26/07 - Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske, 73/08, 25/12 i 147/14)
Članak 45.
(1) Zajednički porezi su:
1. porez na dohodak,
2. porez na promet nekretnina.
(2) Prihodi iz stavka 1. točke 1. ovoga članka dijele se između države, općine, grada i županije.
(3) Prihodi iz stavka 1. točke 2. ovoga članka dijele se između države, općine i grada.
(4) Iznimno od stavka 1. točke 1. ovoga članka, prihod od poreza na dohodak po osnovi kamata na štednju prihod je državnog proračuna.
(5) Prihod od poreza na dohodak, osim prihoda iz stavka 4. ovoga članka, raspodjeljuje se na:
1. a ) udio općine, odnosno grada 60,0%,
b) udio županije 16,5%,
c) udio za decentralizirane funkcije 6,0%,
d) udio pozicije za pomoći izravnanja za decentralizirane funkcije 16,0%,
e) udio pozicije za pomoći za projekte sufinancirane sredstvima europskih strukturnih i investicijskih fondova čiji su nositelji općine, gradovi i županije, odnosno pravne osobe u njihovu većinskom vlasništvu ili suvlasništvu i ustanovama čiji su osnivači 1,5%.
2. Općina, grad, županija i Grad Zagreb koji prema posebnim zakonima financiraju decentralizirane funkcije imaju pravo na dodatni udio u porezu na dohodak, i to za:
Osnovno školstvo 1,9%
Srednje školstvo 1,3%
Socijalnu skrb
– centri za socijalnu skrb 0,2%
– domovi za starije i nemoćne osobe 0,6%
Zdravstvo 1,0%
Vatrogastvo
– javne vatrogasne postrojbe 1,0%.
(6) Prihodi ostvareni od udjela pozicije za pomoći za projekte sufinancirane sredstvima europskih strukturnih i investicijskih fondova čiji su nositelji općine, gradovi i županije, odnosno pravne osobe u njihovu većinskom vlasništvu ili suvlasništvu i ustanovama čiji su osnivači, raspodjeljuju se sukladno kriterijima utvrđenim od strane ministarstva nadležnog za koordinaciju europskih strukturnih i investicijskih fondova.
(7) Na području Grada Zagreba udio u porezu na dohodak raspodjeljuje se na:
a) udio Grada Zagreba 76,5% uvećano za dodatni udio u porezu na dohodak iz stavka 5. točke 2. ovoga članka,
b) udio pozicije za pomoći izravnanja za decentralizirane funkcije 16,0%,
c) udio pozicije za pomoći za projekte sufinancirane sredstvima europskih strukturnih i investicijskih fondova čiji su nositelji općine, gradovi i županije, odnosno pravne osobe u njihovu većinskom vlasništvu ili suvlasništvu i ustanovama čiji su osnivači 1,5%.
(8) Na području općine, odnosno grada koji, prema posebnim propisima, ima status potpomognutog područja udio u porezu na dohodak raspodjeljuje se na:
a) udio općine, odnosno grada 88,0% u porezu na dohodak iz kojeg financira preuzete decentralizirane funkcije iz stavka 5. točke 2. ovoga članka,
b) udio županije 12,0%,
c) udio za decentralizirane funkcije 0,0%,
d) udio pozicije za pomoći izravnanja za decentralizirane funkcije 0,0%,
e) udio pozicije za pomoći za projekte sufinancirane sredstvima europskih strukturnih i investicijskih fondova čiji su nositelji općine, gradovi i županije, odnosno pravne osobe u njihovu većinskom vlasništvu ili suvlasništvu i ustanovama čiji su osnivači 0,0%.
(9) Na području općine, odnosno grada na otoku, koji međusobno zaključe sporazum o zajedničkom financiranju kapitalnog projekta od interesa za razvoj otoka, udio u porezu na dohodak raspodjeljuje se na:
a) udio općine, odnosno grada 60,0% u porezu na dohodak uvećano za dodatni udio u porezu na dohodak iz stavka 5. točke 2. ovoga članka,
b) udio županije 16,5% uvećano za dodatni udio u porezu na dohodak iz stavka 5. točke 2. ovoga članka,
c) udio za decentralizirane funkcije 6,0%,
d) udio pozicije za pomoći izravnanja za decentralizirane funkcije 0,0%,
e) udio pozicije za pomoći za projekte sufinancirane sredstvima europskih strukturnih i investicijskih fondova čiji su nositelji općine, gradovi i županije, odnosno pravne osobe u njihovu većinskom vlasništvu ili suvlasništvu i ustanovama čiji su osnivači 1,5%,
f) udio pozicije za pomoći za financiranje kapitalnog projekta od interesa za razvoj otoka 16,0%.
(10) Udio općine, odnosno grada u porezu na promet nekretnina iznosi 80%, a države 20%.
(11) Jedinicama lokalne i područne (regionalne) samouprave pripadaju zajednički porezi u postocima utvrđenim ovim Zakonom ostvareni na njihovu području.
(12) Raspodjela zajedničkih poreza iz ovoga članka primjenjuje se na uplate i povrate tih poreza.
(13) Prihod od poreza na dobit prihod je državnog proračuna.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija