MINISTARSTVO RADA, MIROVINSKOGA SUSTAVA, OBITELJI I SOCIJALNE POLITIKE
Nacrt
PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA
ZAKONA O UDOMITELJSTVU
Zagreb, listopad 2021.
NACRT PRIJEDLOGA ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O UDOMITELJSTVU
I.USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje zakona sadržana je u članku 2. stavku 4., podstavku 1., članku 63. i članku 65. Ustava Republike Hrvatske („Narodne novine“, broj 85/10 - pročišćeni tekst i 5/14 - Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
II.OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE UREĐUJU PREDLOŽENIM ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
1. Ocjena stanja
Dana 01. siječnja 2019. godine stupio je na snagu Zakon o udomiteljstvu („Narodne novine“, broj 115/18., u daljnjem tekstu: Zakon) kojem je bio cilj poboljšati kvalitetu usluge skrbi kod udomitelja neovisno o vrsti korisnika, povećati broj udomitelja s višim stupnjem obrazovanja, osigurati regionalnu ravnomjernost pristupačnosti udomiteljstva, uvesti institut udomiteljstva kao zanimanja za nezaposlene udomitelje te ojačati kapacitete i osigurati bolje uvjete za obavljanje specijaliziranog udomiteljstva za djecu.
Zakonom je omogućeno obavljanje standardnog udomiteljstva kao zanimanja čime je udomiteljima po prvi puta osigurana dvostruko veća naknada za rad udomitelja te prava iz mirovinskog, obveznog zdravstvenog osiguranja kao i prava za vrijeme nezaposlenosti. Također omogućeno je obavljanje specijaliziranog udomiteljstva za djecu i mlađe punoljetne osobe kojima je potreban najveći stupanj podrške, uz pripadajuću naknadu za rad udomiteljima te prava iz mirovinskog i obveznog zdravstvenog osiguranja kao i prava za vrijeme nezaposlenosti. Kao posebni uvjeti za obavljanje specijaliziranog udomiteljstva za djecu, između ostalih, propisan je završen najmanje preddiplomski ili diplomski sveučilišni studij ili stručni studij u području socijalnog rada, psihologije, edukacijske rehabilitacije, socijalne pedagogije, logopedije, radne terapije, fizioterapije i sestrinstva, najmanje tri godine radnoga staža u radu s djecom i mlađim punoljetnim osobama kojima je potreban najveći stupanj podrške te posebna znanja i vještine u skladu s individualnim potrebama djeteta kojem se pruža uslugu smještaja.
Nadalje, istim je propisano da se naknada za rad udomitelja i opskrbnina određuju u odnosu na osnovicu na temelju koje se izračunava iznos prava u sustavu socijalne skrbi, osim prava na zajamčenu minimalnu naknadu.
Unatoč zakonskoj novini koja je omogućila obavljanje specijaliziranog udomiteljstva za djecu, u Republici Hrvatskoj ne postoji niti jedan udomitelj koji obavlja specijalizirano udomiteljstvo za djecu. S obzirom na značaj specijaliziranog udomiteljstva za djecu potrebno je redefinirati uvjete za obavljanje specijaliziranog udomiteljstva za djecu. Sukladno tome, Nacrtom prijedloga Zakona proširuje se krug zanimanja osoba koje su do sada mogle obavljati specijalizirano udomiteljstvo za djecu, uvjeti u pogledu godina radnog staža smanjeni su sa tri na godinu dana, a navedeni staž moguće je ostvariti u radu s djecom i mlađim punoljetnim osobama, a ne isključivo s osobama kojima je potreban najveći stupanj podrške kao što je bilo do sada. Nadalje, s obzirom na dosadašnja iskustva u skrbi za djecu i mlađe punoljetne osobe u području udomiteljstva, posebno u pogledu djece s teškoćama u razvoju i kronično bolesne djece omogućava se obavljanje specijaliziranog udomiteljstva za djecu dosadašnjim udomiteljima srednjoškolskog, višeg i visokog obrazovanja neovisno o vrsti zanimanja, koji pet godina pružaju uslugu smještaja djeci i mlađim punoljetnim osobama i koji imaju posebna znanja i vještine u skladu s individualnim potrebama korisnika kojem se pruža usluga.
Nadalje, opskrbnina i naknade za rad udomitelja regulirane su dijelom Zakonom, a dijelom Odlukom ministra. Također, iste se određuju u odnosu na osnovicu na temelju koje se izračunava iznos drugih prava u sustavu socijalne skrbi. Radi ujednačavanja reguliranja istih kao i efikasnijeg i ciljanijeg reguliranja i usklađivanja Nacrtom prijedloga zakona propisuju se posebne osnovice za izračun naknade za rad udomitelja i izračun opskrbnine koje Vlada Republike Hrvatske utvrđuje jednom godišnje, a iznosi visine opskrbnine i naknade za rad udomitelja utvrđuju se Odlukom ministra.
S obzirom na određene nedorečenosti i nejasnoće u važećem propisu kojim se regulira područje udomiteljstva kao i ujednačavanja postupanja centara za socijalnu skrb u postupcima donošenja rješenja o dozvoli za obavljanje udomiteljstva potrebno je pojedine odredbe dodatno razraditi, odnosno, jasnije precizirati poput načina prikupljanja dokaza da se ne vodi prekršajni postupak za nasilje u obitelji u postupku donošenja rješenja o dozvoli za obavljanje udomiteljstva, trajanje mjera za zaštitu prava i dobrobiti djeteta kao zapreke za obavljanje udomiteljstva, određenih razloga i rokova za prestanak udomiteljstva i slično. Nadalje, s obzirom na uočene određene nedosljednosti u pogledu terminologije u odnosu na akte kojim se odlučuje o dozvoli za obavljanje udomiteljstva ili prestanku udomiteljstva ista je ujednačena.
Radi ujednačavanja utvrđivanja uvjeta za pružanje socijalnih usluga u odnosu na sve pružatelje socijalnih usluga propisano je da dozvola za obavljanje udomiteljstva vrijedi tri godine.
Određene odredbe koje se odnose na djecu s teškoćama u razvoju usklađene su s propisom kojim se uređuju metodologije vještačenja, ali u isto vrijeme omogućeno je specijalizirano udomiteljstvo za djecu onoj djeci i mlađim punoljetnim osobama kojima je utvrđen teški ili teži invaliditet sukladno prijašnjim propisima kojima se uređivalo vještačenje prava u sustavu socijalne skrbi kako bi se omogućila brža i jednostavnija zaštita njihovih prava na socijalnu uslugu smještaja u udomiteljskoj obitelji koja se bavi specijaliziranim udomiteljstvom za djecu.
Također u važećem Zakonu standardno udomiteljstvo može obavljati tradicionalni udomitelj koji ispunjava Zakonom propisane uvjete. Kako u RH postoji 60 udomitelja koji obavljaju specijalizirano udomiteljstvo sukladno Zakonu o udomiteljstvu (»Narodne novine«, br. 90/11. i 78/12.) omogućeno je da i navedeni udomitelji obavljaju standardno udomiteljstvo.
Također, praćenjem udomiteljstva na području RH uočena je potreba jasnijeg definiranja prava udomitelja koji udomiteljstvo obavljaju kao zanimanje za vrijeme korištenja prava na rodiljne i roditeljske potpore za vlastito dijete tako da je propisano da isti imaju pravo na naknadu za rad udomitelja, ali je omogućeno i ostvarivanje prava iz mirovinskog i obveznog zdravstvenog osiguranja tijekom perioda korištenja predmetnog prava.
2. Osnovna pitanja koja se uređuju predloženim zakonom
Ovim Nacrtom prijedloga zakona uređuju se uvjeti za obavljanje specijaliziranog udomiteljstva za djecu.
Nadalje, uređuje se način i tijelo koje donosi odluku o osnovicama za izračun naknade za rad udomitelja i izračun opskrbnine kao i način utvrđivanja visine naknade za rad udomitelja koji udomiteljstvo obavljaju kao zanimanje.
Također, uređuje se ostvarivanje prava na naknadu za rad udomitelja i prava iz mirovinskoga i obveznog zdravstvenog osiguranja za vrijeme korištenja prava na rodiljne i roditeljske potpore.
Propisuje se mogućnost obavljanja standardnog udomiteljstva i za specijalizirane udomitelje koji obavljaju udomiteljstvo sukladno Zakonu o udomiteljstvu (»Narodne novine«, br. 90/11. i 78/12.).
Jasnije se propisuje za koje korisnike s teškoćama u razvoju se pruža usluga specijaliziranog udomiteljstva za djecu.
Propisuje se postupanje centra za socijalnu skrb prilikom prikupljanja podataka da se ne vodi prekršajni postupak za nasilje u obitelji u odnosu na udomitelja i članove njegove obitelji.
Propisuje se trajanje mjere za zaštitu prava i dobrobiti djeteta kao zapreke za obavljanje udomiteljstva.
Usklađuju se određene odredbe s propisom kojim se uređuju metodologije vještačenja te se usklađuje terminologija u donosu na akte kojim se odlučuje o dozvoli za obavljanje udomiteljstva i prestanku udomiteljstva.
Jasnije se definira prestanak udomiteljstva uslijed isteka roka na koji je izdano rješenje o dozvoli za obavljanje udomiteljstva kao i datum prestanka udomiteljstva uslijed smrti udomitelja.
Propisuje se rok važenja dozvole za obavljanje udomiteljstva.
3. Posljedice koje će donošenjem zakona proisteći
Redefiniranjem uvjeta za obavljanje specijaliziranog udomiteljstva omogućiti će se razvoj navedenog udomiteljstva kao i kvalitetnija skrb za djecu i mlađe punoljetne osobe kojima je potreban najveći stupanj podrške.
Redefiniranjem načina izračuna i načina određivanja visine naknade za rad udomitelja i opskrbnine omogućiti će se kvalitetnija zaštita prava korisnika kao i poboljšanje prava udomitelja.
Propisivanjem prava tijekom korištenja rodiljnih i roditeljskih potpora udomiteljima koji obavljaju udomiteljstvo kao zanimanje omogućit će se nastavak kvalitetne skrbi za korisnike, a ujedno i povećanje broja udomitelja mlađe životne dobi koji udomiteljstvo obavljaju kao zanimanje.
Jasnijim propisivanjem i usklađivanjem terminologije određenih odredbi postići će se ujednačenije i jednostavnije postupanje tijekom postupka za donošenje rješenja o dozvoli za obavljanje udomiteljstva ili prilikom prestanka udomiteljstva.
Propisivanjem roka važenja dozvole za obavljanje udomiteljstva ujednačiti će se postupanje u odnosu na sve pružatelje socijalnih usluga.
Omogućit će se specijaliziranim udomiteljima koji obavljaju udomiteljstvo sukladno Zakonu o udomiteljstvu (»Narodne novine«, br. 90/11. i 78/12.) obavljanje standardnog udomiteljstva.
Usklađivanjem određenih odredbi s propisom kojim se uređuju metodologije vještačenja omogućiti će se specijalizirano udomiteljstvo za djecu djeci i mlađim punoljetnim osobama s utvrđenim stupnjem težine invaliditeta-oštećenja funkcionalnih sposobnosti prema propisima o vještačenju i metodologijama vještačenja.
III.OCJENA I IZVORI SREDSTAVA POTREBNIH ZA PROVEDBU ZAKONA
Sredstva za provođenje ovoga zakona osigurana su u državnom proračunu Republike Hrvatske na razdjelu 08660– Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike.
PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O UDOMITELJSTVU
Članak 1.
U Zakonu o udomiteljstvu („Narodne novine“, broj 115/18) u članku 12. stavku 3. točka 3. mijenja se i glasi:
„3. djetetu i mlađoj punoljetnoj osobi:
- s teškim invaliditetom
- kod koje je utvrđen četvrti stupanj težine invaliditeta-oštećenja funkcionalnih sposobnosti prema propisima o vještačenju i metodologijama vještačenja
- kod koje je utvrđeno više vrsta težih oštećenja ili
- kod koje je utvrđeno više vrsta oštećenja trećeg stupnja težine invaliditeta-oštećenja funkcionalnih sposobnosti prema propisima o vještačenju i metodologijama vještačenja ili“.
Članak 2.
U članku 15. stavku 1. u uvodnoj rečenici i u točki 2. iza riječi: „tradicionalni“ dodaju se riječi: „ili specijalizirani“.
Članak 3.
Članak 16. mijenja se i glasi:
„(1) Specijalizirano udomiteljstvo za djecu kao zanimanje (u daljnjem tekstu: specijalizirano udomiteljstvo za djecu) može obavljati osoba koja ispunjava uvjete iz članka 14. stavka 1. i 3. i članka 15. točke 1., 4. i 5. ovoga Zakona i:
1. ima završen najmanje preddiplomski ili diplomski sveučilišni studij ili stručni studij u području socijalnog rada, psihologije, edukacijske rehabilitacije, socijalne pedagogije, logopedije, radne terapije, odgoja i medicine i najmanje godinu dana radnoga staža u radu s djecom i mlađim punoljetnim osobama ili
2. ima završeno srednjoškolsko obrazovanje ili preddiplomski ili diplomski sveučilišni studij ili stručni studij i najmanje pet godina pružanja usluge djece ili mlađim punoljetnim osobama kao tradicionalni ili specijalizirani udomitelj.
(2) Osoba iz stavka 1. ovoga članka mora imati posebna znanja i vještine u skladu s individualnim potrebama djeteta i mlađe punoljetne osobe kojoj pruža uslugu smještaja.“.
Članak 4.
U članku 18.stavku 1. točki 1. riječi: „ili je izrečena mjera za zaštitu prava i dobrobiti djeteta“ brišu se.
U stavku 2. točki 1. podtočki 2. iza brojki: „61/15“ umjesto riječi: „i“ stavlja se zarez a iza brojki: „101/17“ dodaju se brojke: „118/18, 126/19 i 84/21“.
Točka 5. mijenja se i glasi:
„5. osoba kojoj je izrečena mjera za zaštitu prava i dobrobiti djeteta u protekle tri godine prije podnošenja zahtjeva za obavljanje udomiteljstva ili pokretanja postupka po službenoj dužnosti.“.
Stavak 5. mijenja se i glasi:
„(5) Centar udomitelja obvezan je po službenoj dužnosti pribaviti dokaz da se protiv osobe koja je podnijela zahtjev za obavljanje udomiteljstva i članova njezine obitelji ne vodi kazneni postupak iz stavka 2. točke 1. ovoga članka ili prekršajni postupak za nasilje u obitelji te da nisu pravomoćno osuđeni za kaznena djela iz stavka 2. točke 1. ovoga članka ili prekršaj iz stavka 2. točke 2. ovoga članka.“.
Članak 5.
U članku 21. stavak 3. mijenja se i glasi:
„(3) Ako je u udomiteljsku obitelj smješteno troje djece s teškoćama u razvoju, samo jedno od smještene djece može biti dijete s težim invaliditetom ili utvrđenim trećim stupnjem težine invaliditeta-oštećenja funkcionalnih sposobnosti prema propisima o vještačenju i metodologijama vještačenja.“.
Članak 6.
U članku 23. stavku 2. točka 2. mijenja se i glasi:
„2. dvoje djece s težim invaliditetom ili utvrđenim trećim stupnjem težine invaliditeta-oštećenja funkcionalnih sposobnosti prema propisima o vještačenju i metodologijama vještačenja“.
Stavak 4. mijenja se i glasi:
„(4) Kada je u udomiteljskoj obitelji smješteno troje djece s teškoćama u razvoju, samo jedno od smještene djece može biti dijete s težim invaliditetom ili utvrđenim trećim stupnjem težine invaliditeta-oštećenja funkcionalnih sposobnosti prema propisima o vještačenju i metodologijama vještačenja.“.
Članak 7.
U članku 28. stavak 1. mijenja se i glasi:
„(1) Osnovicu na temelju koje se izračunava iznos naknade za rad udomitelja i iznos opskrbnine odlukom određuje Vlada Republike Hrvatske.“.
Iza stavka 1. dodaju se stavci 2. i 3. koji glase:
„(2) Osnovica na temelju koje se izračunava iznos naknade za rad udomitelja i iznos opskrbnine utvrđuju se jednom godišnje, najkasnije do 31. listopada tekuće godine za sljedeću kalendarsku godinu.
(3) Osnovica iz stavka 2. ovoga članka ne može se utvrditi u iznosu manjem od iznosa koji je bio utvrđen za prethodnu godinu.“.
Članak 8.
U članku 31. iza stavka 5. dodaje se stavak 6. koji glasi:
„(6) Udomitelj koji obavlja udomiteljstvo kao zanimanje ima pravo na naknadu za rad udomitelja i prava iz mirovinskog i obveznog zdravstvenog osiguranja i za vrijeme korištenja prava temeljem propisa kojim se uređuju rodiljne i roditeljske potpore.“.
Članak 9.
U članku 32. stavak 1. mijenja se i glasi:
„(1) Visinu naknade za rad udomitelja koji obavlja standardno udomiteljstvo odlukom utvrđuje ministar.“.
Članak 10.
U članku 33. stavak 1. mijenja se i glasi:
„(1) Visinu naknade za rad udomitelja koji obavlja specijalizirano udomiteljstvo za djecu odlukom utvrđuje ministar.“
Stavak 2. briše se.
Dosadašnji stavak 3. koji postaje stavak 2. mijenja se i glasi:
„(2) Naknada za rad udomitelja i doprinosi za obvezna osiguranja obračunavaju se prvim danom smještaja i prestaju posljednjim danom smještaja korisnika.“
Dosadašnji stavak 4. postaje stavak 3.
Iza dosadašnjeg stavka 5. koji postaje stavak 4. dodaje se novi stavak 5. koji glasi:
„(5) Iznimno od stavka 2. ovoga članka, ako korisnik iz članka 12. stavka 3. ovoga Zakona koristi uslugu smještaja u istoj udomiteljskoj obitelji naknada za rad udomitelja i doprinosi za obvezna osiguranja obračunavaju se s danom izvršnosti rješenja o dozvoli za obavljanje specijaliziranog udomiteljstva za djecu.“.
Članak 11.
U članku 34. stavak 3. mijenja se i glasi:
„(3) Dozvola za obavljanje udomiteljstva vrijedi tri godine.“
U stavku 4. riječi: „a dan izvršnosti rješenja o prestanku odnosno zabrani obavljanja udomiteljstva iz članka 40. stavaka 3. i 4. ovoga Zakona smatra se danom prestanka obavljanja udomiteljstva“ brišu se.
Stavak 8. mijenja se i glasi:
„(8) Najkasnije 60 dana prije isteka roka na koji je izdano rješenje o dozvoli za obavljanje udomiteljstva iz stavka 3. ovoga članka, udomitelj može ponovno podnijeti zahtjev za donošenje rješenja za obavljanje udomiteljstva.“.
Članak 12.
U naslovu iznad članka 39. iza riječi: „rješenja“ dodaju se riječi: „o dozvoli“.
U članku 39. stavku 3. riječi: „rješenje o obavljanju“ zamjenjuju se riječima: „ rješenje o dozvoli za obavljanje“.
Članak 13.
U članku 40. stavku 1. točki 1. iza riječi: „udomiteljstva“ dodaje se zarez i riječi: „a udomitelj nije podnio zahtjev za donošenje rješenja o dozvoli za obavljanje udomiteljstva“.
U stavku 2. riječi: „prestanku udomiteljstva“ zamjenjuju se riječima: „prestanku dozvole za obavljanje udomiteljstva.“
Stavak 3. mijenja se i glasi:
„(3) U slučajevima iz stavka 1. točke 1. i 2. ovoga članka udomiteljstvo prestaje:
– danom isteka roka na koji je izdano rješenje o dozvoli za obavljanje udomiteljstva i
– danom smrti udomitelja.“
Iza stavka 3. dodaje se novi stavak 4. koji glasi:
„(4) U slučajevima iz stavka 1. točke 3. – 8. ovoga članka udomiteljstvo prestaje danom izvršnosti rješenja o prestanku dozvole za obavljanje udomiteljstva.“
Dosadašnji stavak 4. postaje stavak 5.
Članak 14.
U članku 57. stavku 2. iza riječi „rješenja“ dodaju se riječi „ o dozvoli“.
PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Članak 15.
Postupci započeti prije dana stupanja na snagu ovoga Zakona dovršit će se prema odredbama Zakona o udomiteljstvu ( „Narodne novine“, broj 115/18.).
Članak 16.
(1) Centar za socijalnu skrb dužan je uskladiti iznos opskrbnine i naknade za rad udomitelja u roku od tri mjeseca od dana stupanja na snagu odluke iz članka 9. i članka 10. stavka 1. ovoga Zakona.
(2) Udomitelj kojemu je na dan stupanja na snagu ovoga Zakona priznato pravo na opskrbninu
u visini utvrđenoj Zakonom o udomiteljstvu („Narodne novine“, broj 115/18.) opskrbninu ostvaruje u visini utvrđenoj odlukom iz članka 7. ovoga Zakona od dana stupanja na snagu odluke iz članka 7. ovoga Zakona.
(3) Udomitelj kojemu je na dan stupanja na snagu ovoga Zakona priznato pravo na naknadu za rad udomitelju u visini utvrđenoj Zakonom o udomiteljstvu („Narodne novine“, broj 115/18.) naknadu za rad ostvaruje u visini utvrđenoj odlukom iz članka 9. i članka 10. stavka 1. od dana stupanja na snagu odluke iz članka 9. i članka 10. stavka 1. ovoga Zakona.
Članak 17.
(1) Ako su stupanjem na snagu ovoga Zakona izmijenjeni uvjeti za obavljanje udomiteljstva, udomitelj je dužan u roku od šest mjeseci od dana stupanja na snagu ovoga Zakona podnijeti zahtjev za donošenje izmijenjenoga rješenja o dozvoli za obavljanje udomiteljstva ili za donošenje rješenja o prestanku dozvole za obavljanje udomiteljstva.
(2) Dozvole za obavljanje udomiteljstva donesene po Zakona o udomiteljstvu („Narodne novine“, br. 90/11. i 78/12.) i rješenja o dozvoli za obavljanje udomiteljstva donesena po Zakonu o udomiteljstvu („Narodne novine“, broj 115/18) ostaju na snazi do isteka roka na koji su izdane.
Članak 18.
Udomitelj koji u skladu s odredbom članka 3. ovoga Zakona podnese zahtjev za donošenje rješenja o dozvoli za obavljanje udomiteljstva, a na temelju Zakona o udomiteljstvu („Narodne novine“, broj 115/18) pruža uslugu smještaja većem broju zakonom utvrđenog broja djece i mlađih punoljetnih osoba, može na vlastiti zahtjev i nadalje skrbiti o korisnicima na smještaju ako je to u njihovom najboljem interesu dok su ispunjeni uvjeti iz članka 12. stavka 3. Zakona o udomiteljstvu („Narodne novine“, broj 115/18).
Članak 19.
(1) Odluku iz članka 7. stavka 1. ovoga Zakona Vlada Republike Hrvatske će donijeti u roku od 30 dana od dana stupanja na snagu ovoga Zakona.
(2) Odluku iz članka 9. i članka 10. stavka 1. ovoga Zakona ministar će donijeti u roku od 30 dana od dana stupanja na snagu odluke iz stavka 1. ovoga članka.
Članak 20.
Ovaj Zakon stupa na snagu osmoga dana od dana objave u Narodnim novinama.
OBRAZLOŽENJE
Uz članak 1.
Ovim člankom propisuje se krug djece s teškoćama u razvoju i mlađih punoljetnih osoba s invaliditetom kojima se pruža usluga smještaja u okviru specijaliziranog udomiteljstva za djecu.
Uz članak 2.
Ovim člankom proširuje se mogućnost obavljanja standardnog udomiteljstva kao zanimanja i na specijalizirane udomitelje koji obavljaju udomiteljstvo sukladno Zakonu o udomiteljstvu (»Narodne novine«, br. 90/11. i 78/12.).
Uz članak 3.
Ovim člankom propisuju se uvjeti za obavljanje specijaliziranog udomiteljstva za djecu.
Uz članak 4.
Ovim člankom propisuje se trajanje mjere za zaštitu prava i dobrobiti djeteta kao zapreke za obavljanje udomiteljstva te se jasnije propisuje pribavljanje dokaza u pogledu vođenja kaznenog i prekršajnog postupka za udomitelja i članove obitelji kao i pribavljanje dokaza u pogledu pravomoćne osuđivanosti za kaznena djela i prekršaj.
Uz članak 5.
Ovim člankom jasnije se propisuje iznimka u odnosu na smještaj djece s teškoćama u razvoju u tradicionalnom udomiteljstvu, a isti je usklađen s propisom kojim se uređuju metodologije vještačenja.
Uz članak 6.
Ovim člankom jasnije se propisuju iznimke u odnosu na smještaj djece s teškoćama u razvoju kod udomitelja koji obavlja standardno udomiteljstvo, a isti je usklađen s propisom kojim se uređuju metodologije vještačenja.
Uz članak 7.
Ovim člankom propisuje se način i tijelo koje donosi odluku kojom se utvrđuju osnovice na temelju koje se izračunava iznos naknade za rad udomitelja i iznos opskrbnine.
Uz članak 8.
Ovim člankom propisuju se prava udomitelja koji obavljaju udomiteljstvo kao zanimanje za vrijeme korištenja prava temeljem propisa kojim se uređuju rodiljne i roditeljske potpore.
Uz članak 9.
Ovim člankom propisuje se način određivanja visine naknade za rad udomitelja koji obavlja standardno udomiteljstvo.
Uz članak 10.
Ovim člankom propisuje se način određivanja visine naknade za rad udomitelja koji obavlja specijalizirano udomiteljstvo za djecu i jasnije se definira obračun doprinosa za obvezna osiguranja.
Uz članak 11.
Ovim člankom propisuje se rok važenja dozvole za obavljanje udomiteljstva i usklađuje se terminologija.
Uz članak 12.
Ovim člankom usklađuje se terminologija.
Uz članak 13.
Ovim člankom jasnije se propisuje prestanak udomiteljstva uslijed isteka roka na koji je izdano rješenje o dozvoli za obavljanje udomiteljstva. Nadalje, jasnije se propisuju datumi prestanka udomiteljstva uslijed isteka roka na koji je izdano rješenje o dozvoli za obavljanje udomiteljstva i smrti udomitelja.
Uz članak 14.
Ovim člankom usklađuje se terminologija.
Uz članak 15.
Ovim člankom propisuje se postupanje u pogledu postupaka započetih prije dana stupanja na snagu ovoga Zakona.
Uz članak 16.
Ovim člankom propisuje se obveza centara za socijalnu skrb u pogledu usklađivanja iznosa naknade za rad udomitelja i iznosa opskrbnine kao i dan priznavanja prava na naknadu za rad udomitelja i prava na opskrbninu udomiteljima kojima je na dan stupanja na snagu ovog Zakona priznato pravo na naknadu za rad udomitelja i pravo na opskrbninu u visini utvrđenoj Zakonom o udomiteljstvu ( „Narodne novine“, broj 115/18.)
Uz članak 17.
Ovim člankom propisuje se prijelazni režim važenja dozvola za obavljanje udomiteljstva i rješenja o dozvoli za obavljanje udomiteljstva izdanih po ranije važećem Zakonu o udomiteljstvu.
Uz članak 18.
Ovim člankom propisuje se iznimka i uvjeti u pogledu broja korisnika kojima se pruža usluga smještaja u specijaliziranom udomiteljstvu za djecu za udomitelje koji već pružaju uslugu kao tradicionalni ili specijalizirani udomitelji koji obavljaju udomiteljstvo sukladno Zakonu o udomiteljstvu (»Narodne novine«, br. 90/11. i 78/12.).
Uz članak 19.
Ovim člankom propisuje se rok donošenja Odluke o utvrđivanju osnovica na temelju kojih se izračunava iznos naknade za rad udomitelja i iznos opskrbnine za 2022. godinu kao i rok donošenja odluka o visini naknada za rad udomitelja koji udomiteljstvo obavljaju kao zanimanje.
Uz članak 20.
Ovim člankom propisuje se stupanje na snagu.
TEKST ODREDBI VAŽEĆEG ZAKONA KOJE SE MIJENJAJU,
ODNOSNO DOPUNJUJU
Udomiteljstvo kao zanimanje
Članak 12.
(1) Udomiteljstvo kao zanimanje može obavljati osoba koja ispunjava uvjete iz članka 15. ili članka 16. ovoga Zakona.
(2) Udomitelj koji obavlja standardno udomiteljstvo pruža uslugu smještaja korisnicima iz članka 11. stavka 2. ovoga Zakona.
(3) Udomitelj koji obavlja specijalizirano udomiteljstvo za djecu pruža uslugu smještaja i složeniju, specifičnu skrb:
1. djetetu s problemima u ponašanju kojem je određena mjera povjeravanja udomiteljskoj obitelji sukladno propisima o obiteljskopravnoj zaštiti
2. djetetu i mlađoj punoljetnoj osobi s problemima u ponašanju kojima je izrečena odgojna mjera sukladno propisima o kaznenopravnoj zaštiti
3. djetetu i mlađoj punoljetnoj osobi s teškim tjelesnim, intelektualnim, osjetilnim, komunikacijskim ili višestrukim teškoćama u razvoju ili
4. teško bolesnom djetetu i mlađoj punoljetnoj osobi.
(4) Udomitelj koji obavlja udomiteljstvo kao zanimanje ima pravo na opskrbninu, naknadu za rad udomitelja, prava iz mirovinskog i obveznog zdravstvenog osiguranja i prava za vrijeme nezaposlenosti kao zaposlena osoba u skladu s posebnim propisima.
Posebni uvjeti za obavljanje standardnog udomiteljstva kao zanimanja
Članak 15.
Standardno udomiteljstvo kao zanimanje može obavljati tradicionalni udomitelj koji:
1. nije u radnom odnosu, ne obavlja samostalnu registriranu djelatnost obrta ili slobodnog zanimanja u skladu s odredbama posebnih propisa ili drugu samostalnu djelatnost
2. je najmanje šest mjeseci pružao uslugu kao tradicionalni udomitelj
3. pruža uslugu smještaja za troje djece ili četvero odraslih korisnika istodobno i
4. ima prebivalište na području jedinice područne (regionalne) samouprave odnosno Grada Zagreba, za koje je mrežom socijalnih usluga utvrđena potreba za obavljanjem udomiteljstva kao zanimanja
5. je izabran od strane Povjerenstva za izbor udomitelja za obavljanje udomiteljstva kao zanimanja.
Posebni uvjeti za obavljanje specijaliziranog udomiteljstva za djecu kao zanimanja
Članak 16.
Specijalizirano udomiteljstvo za djecu kao zanimanje (u daljnjem tekstu: specijalizirano udomiteljstvo za djecu) može obavljati osoba koja ispunjava uvjete iz članka 14. stavka 1. i 3. i članka 15. točke 1., 4. i 5. ovoga Zakona i:
1. ima završen najmanje preddiplomski ili diplomski sveučilišni studij ili stručni studij u području socijalnog rada, psihologije, edukacijske rehabilitacije, socijalne pedagogije, logopedije, radne terapije, fizioterapije i sestrinstva
2. ima najmanje tri godine radnoga staža u radu s djecom i mlađim punoljetnim osobama iz članka 12. stavka 3. ovoga Zakona i
3. ima posebna znanja i vještine u skladu s individualnim potrebama djeteta kojem pruža uslugu smještaja
4. izabrana je od Povjerenstva za izbor udomitelja za obavljanje udomiteljstva kao zanimanja.
Zapreke za obavljanje udomiteljstva
Članak 18.
(1) Udomiteljstvo ne može obavljati osoba:
1. u čijoj su obitelji poremećeni obiteljski odnosi ili je izrečena mjera za zaštitu prava i dobrobiti djeteta
2. koja ima bolest ili stanje kojim bi bilo ugroženo zdravlje ili drugi interesi korisnika ili
3. koja je društveno neprihvatljivog ponašanja.
(2) Osobom društveno neprihvatljivog ponašanja iz stavka 1. točke 3. ovoga članka smatra se:
1. osoba koja je pravomoćno osuđena za neko od kaznenih djela:
– kaznena djela protiv života i tijela (glava X.), kaznena djela protiv slobode i prava čovjeka i građanina (glava XI.), kaznena djela protiv spolne slobode i spolnog ćudoređa (glava XIV.), kaznena djela protiv časti i ugleda (glava XV.), kaznena djela protiv braka, obitelji i mladeži (glava XVI.), kaznena djela protiv zdravlja ljudi (glava XVIII.) iz Kaznenog zakona (»Narodne novine«, br. 110/97., 27/98., 50/00., 129/00., 51/01., 111/03., 190/03., 105/04., 84/05., 71/06., 110/07., 152/08. i 57/11.)
– kaznena djela protiv čovječnosti i ljudskog dostojanstva (glava IX.), kaznena djela protiv života i tijela (glava X.), kaznena djela protiv ljudskih prava i temeljnih sloboda (glava XI.), kaznena djela protiv osobne slobode (glava XIII.), kaznena djela protiv časti i ugleda (glava XV.), kaznena djela protiv spolne slobode (glava XVI.), kaznena djela spolnog zlostavljanja i iskorištavanja djeteta (glava XVII.), kaznena djela protiv braka, obitelji i djece (glava XVIII.), kaznena djela protiv zdravlja ljudi (glava XIX.) iz Kaznenog zakona (»Narodne novine«, br. 125/11., 144/12., 56/15., 61/15. i 101/17.)
2. osoba kojoj je pravomoćno izrečena prekršajnopravna sankcija za nasilje u obitelji
3. osoba protiv koje se vodi kazneni postupak iz točke 1. ovoga stavka ili prekršajni postupak za nasilje u obitelji
4. osoba koja je ovisna o alkoholu, opojnim drogama i/ili kockanju i drugim oblicima ovisnosti
5. osoba kojoj je izrečena mjera za zaštitu dobrobiti djeteta sukladno zakonu kojim se uređuju obiteljskopravni odnosi.
(3) Odredba stavka 2. točke 1. i 2. ovoga članka ne primjenjuje se na osobu kod koje je nastupila rehabilitacija.
(4) Sve zapreke iz stavka 1. ovoga članka odnose se i na članove obitelji s kojima osoba koja je podnijela zahtjev za obavljanje udomiteljstva zajedno živi.
(5) Centar udomitelja obvezan je po službenoj dužnosti pribaviti dokaz da se protiv osobe koja je podnijela zahtjev za obavljanje udomiteljstva i članova njezine obitelji ne vodi kazneni postupak te da nisu osuđeni za kaznena djela ili prekršaj.
Smještaj djece u tradicionalnom udomiteljstvu
Članak 21.
(1) U udomiteljsku obitelj može biti smješteno najviše troje djece.
(2) Iznimno od stavka 1. ovoga članka, uz prethodnu suglasnost centra udomitelja, u udomiteljsku obitelj može biti smješteno i više od troje djece ako se radi o braći i sestrama, majci s djetetom do godinu dana ili djeci i mlađim punoljetnim osobama korisnicima privremenog smještaja u kriznim situacijama.
(3) Ako je u udomiteljsku obitelj smješteno troje djece s teškoćama u razvoju, samo jedno od smještene djece može biti dijete s težim tjelesnim, intelektualnim, osjetilnim ili komunikacijskim teškoćama u razvoju.
(4) Kod udomitelja samca može biti smješteno najviše dvoje djece.
(5) Kod srodnika udomitelja koji je samac može biti smješteno i više od dvoje djece ako se radi o braći i sestrama, uz prethodnu suglasnost centra udomitelja.
Smještaj djece kod udomitelja koji obavlja standardno udomiteljstvo
Članak 23.
(1) U udomiteljskoj obitelji u kojoj udomitelj obavlja standardno udomiteljstvo mora biti smješteno troje djece istodobno.
(2) Iznimno od stavka 1. ovoga članka, u udomiteljskoj obitelji može biti smješten manji broj djece ako se radi o:
1. dvoje djece mlađe od tri godine
2. dvoje djece s težim tjelesnim, intelektualnim, osjetilnim ili komunikacijskim teškoćama u razvoju ili
3. roditelju s djetetom do godine dana koji je smješten kod udomitelja istodobno s još jednim djetetom.
(3) Iznimno od stavka 1. ovoga članka, uz prethodnu suglasnost udomitelja i centra udomitelja, u udomiteljskoj obitelji može biti smješteno i više od troje djece ako se radi o braći i sestrama, majci s djetetom do godine dana ili korisnicima privremenog smještaja u kriznim situacijama u skladu sa zakonom kojim se uređuju socijalne usluge u sustavu socijalne skrbi.
(4) Kada je u udomiteljskoj obitelji smješteno troje djece s teškoćama u razvoju, samo jedno od smještene djece može biti dijete s težim tjelesnim, intelektualnim, osjetilnim ili komunikacijskim teškoćama u razvoju.
(5) Iznimno od stavka 1. ovoga članka, kod udomitelja samca mora biti smješteno dvoje djece istodobno.
Izračun opskrbnine i naknade za rad udomitelja
Članak 28.
Opskrbnina i naknada za rad udomitelja određuju se u odnosu na osnovicu na temelju koje se izračunava iznos prava u sustavu socijalne skrbi, osim prava na zajamčenu minimalnu naknadu.
Opće odredbe o naknadi za rad udomitelja koji udomiteljstvo obavlja kao zanimanje
Članak 31.
(1) Naknada za rad udomitelja koji obavlja udomiteljstvo kao zanimanje ne smatra se plaćom niti drugim prihodom koji podliježe plaćanju poreza.
(2) Mjesečna osnovica za obračun i uplatu doprinosa za obvezna osiguranja za udomitelja koji obavlja standardno udomiteljstvo je najniža mjesečna osnovica propisana zakonom kojim su uređeni doprinosi za obvezna osiguranja.
(3) Mjesečna osnovica za obračun i uplatu doprinosa za obvezna osiguranja za udomitelja koji obavlja specijalizirano udomiteljstvo za djecu je prosječni iznos mjesečne plaće (bruto) isplaćene po jednom zaposlenom kod pravnih osoba u Republici Hrvatskoj u razdoblju siječanj – kolovoz prethodne godine, koju objavljuje Državni zavod za statistiku.
(4) Prijavu i odjavu udomitelja koji obavlja udomiteljstvo kao zanimanje na mirovinsko i obvezno zdravstveno osiguranje podnosi centar udomitelja.
(5) Udomitelj koji obavlja udomiteljstvo kao zanimanje ima pravo na naknadu za rad udomitelja i za vrijeme privremene nesposobnosti za obavljanje udomiteljstva zbog bolesti u skladu sa zakonom kojim se propisuje obvezno zdravstveno osiguranje.
Naknada za rad udomitelja koji obavlja standardno udomiteljstvo
Članak 32.
(1) Naknada za rad udomitelja koji obavlja standardno udomiteljstvo utvrđuje se u jedinstvenom iznosu od pet osnovica iz članka 28. ovoga Zakona.
(2) Naknada za rad udomitelja obračunava se danom izvršnosti rješenja o dozvoli za obavljanje standardnog udomiteljstva i prestaje danom izvršnosti rješenja o prestanku dozvole za obavljanje standardnog udomiteljstva.
(3) Pravo na naknadu za rad udomitelja i doprinose za obvezna osiguranja rješenjem o dozvoli za obavljanje standardnog udomiteljstva priznaje centar udomitelja.
(4) Naknadu za rad udomitelja i doprinose za obvezna osiguranja obračunava i isplaćuje Ministarstvo putem centra udomitelja.
(5) Iznimno od stavka 2. ovoga članka, udomitelj ima pravo na naknadu za rad udomitelja u punom iznosu i ako bez svoje krivnje ne ispunjava uvjet propisan člankom 15. točkom 3. ovoga Zakona, najduže tri mjeseca od dana prestanka smještaja jednog od korisnika.
Naknada za rad udomitelja koji obavlja specijalizirano udomiteljstvo za djecu
PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA
ZAKONA O UDOMITELJSTVU
MINISTARSTVO RADA, MIROVINSKOGA SUSTAVA, OBITELJI I SOCIJALNE POLITIKE
Nacrt
PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA
ZAKONA O UDOMITELJSTVU
Zagreb, listopad 2021.
Komentirate u ime: Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike
NACRT PRIJEDLOGA ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O UDOMITELJSTVU
Komentirate u ime: Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike
I.USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje zakona sadržana je u članku 2. stavku 4., podstavku 1., članku 63. i članku 65. Ustava Republike Hrvatske („Narodne novine“, broj 85/10 - pročišćeni tekst i 5/14 - Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
Komentirate u ime: Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike
II.OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE UREĐUJU PREDLOŽENIM ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
1. Ocjena stanja
Dana 01. siječnja 2019. godine stupio je na snagu Zakon o udomiteljstvu („Narodne novine“, broj 115/18., u daljnjem tekstu: Zakon) kojem je bio cilj poboljšati kvalitetu usluge skrbi kod udomitelja neovisno o vrsti korisnika, povećati broj udomitelja s višim stupnjem obrazovanja, osigurati regionalnu ravnomjernost pristupačnosti udomiteljstva, uvesti institut udomiteljstva kao zanimanja za nezaposlene udomitelje te ojačati kapacitete i osigurati bolje uvjete za obavljanje specijaliziranog udomiteljstva za djecu.
Zakonom je omogućeno obavljanje standardnog udomiteljstva kao zanimanja čime je udomiteljima po prvi puta osigurana dvostruko veća naknada za rad udomitelja te prava iz mirovinskog, obveznog zdravstvenog osiguranja kao i prava za vrijeme nezaposlenosti. Također omogućeno je obavljanje specijaliziranog udomiteljstva za djecu i mlađe punoljetne osobe kojima je potreban najveći stupanj podrške, uz pripadajuću naknadu za rad udomiteljima te prava iz mirovinskog i obveznog zdravstvenog osiguranja kao i prava za vrijeme nezaposlenosti. Kao posebni uvjeti za obavljanje specijaliziranog udomiteljstva za djecu, između ostalih, propisan je završen najmanje preddiplomski ili diplomski sveučilišni studij ili stručni studij u području socijalnog rada, psihologije, edukacijske rehabilitacije, socijalne pedagogije, logopedije, radne terapije, fizioterapije i sestrinstva, najmanje tri godine radnoga staža u radu s djecom i mlađim punoljetnim osobama kojima je potreban najveći stupanj podrške te posebna znanja i vještine u skladu s individualnim potrebama djeteta kojem se pruža uslugu smještaja.
Nadalje, istim je propisano da se naknada za rad udomitelja i opskrbnina određuju u odnosu na osnovicu na temelju koje se izračunava iznos prava u sustavu socijalne skrbi, osim prava na zajamčenu minimalnu naknadu.
Unatoč zakonskoj novini koja je omogućila obavljanje specijaliziranog udomiteljstva za djecu, u Republici Hrvatskoj ne postoji niti jedan udomitelj koji obavlja specijalizirano udomiteljstvo za djecu. S obzirom na značaj specijaliziranog udomiteljstva za djecu potrebno je redefinirati uvjete za obavljanje specijaliziranog udomiteljstva za djecu. Sukladno tome, Nacrtom prijedloga Zakona proširuje se krug zanimanja osoba koje su do sada mogle obavljati specijalizirano udomiteljstvo za djecu, uvjeti u pogledu godina radnog staža smanjeni su sa tri na godinu dana, a navedeni staž moguće je ostvariti u radu s djecom i mlađim punoljetnim osobama, a ne isključivo s osobama kojima je potreban najveći stupanj podrške kao što je bilo do sada. Nadalje, s obzirom na dosadašnja iskustva u skrbi za djecu i mlađe punoljetne osobe u području udomiteljstva, posebno u pogledu djece s teškoćama u razvoju i kronično bolesne djece omogućava se obavljanje specijaliziranog udomiteljstva za djecu dosadašnjim udomiteljima srednjoškolskog, višeg i visokog obrazovanja neovisno o vrsti zanimanja, koji pet godina pružaju uslugu smještaja djeci i mlađim punoljetnim osobama i koji imaju posebna znanja i vještine u skladu s individualnim potrebama korisnika kojem se pruža usluga.
Nadalje, opskrbnina i naknade za rad udomitelja regulirane su dijelom Zakonom, a dijelom Odlukom ministra. Također, iste se određuju u odnosu na osnovicu na temelju koje se izračunava iznos drugih prava u sustavu socijalne skrbi. Radi ujednačavanja reguliranja istih kao i efikasnijeg i ciljanijeg reguliranja i usklađivanja Nacrtom prijedloga zakona propisuju se posebne osnovice za izračun naknade za rad udomitelja i izračun opskrbnine koje Vlada Republike Hrvatske utvrđuje jednom godišnje, a iznosi visine opskrbnine i naknade za rad udomitelja utvrđuju se Odlukom ministra.
S obzirom na određene nedorečenosti i nejasnoće u važećem propisu kojim se regulira područje udomiteljstva kao i ujednačavanja postupanja centara za socijalnu skrb u postupcima donošenja rješenja o dozvoli za obavljanje udomiteljstva potrebno je pojedine odredbe dodatno razraditi, odnosno, jasnije precizirati poput načina prikupljanja dokaza da se ne vodi prekršajni postupak za nasilje u obitelji u postupku donošenja rješenja o dozvoli za obavljanje udomiteljstva, trajanje mjera za zaštitu prava i dobrobiti djeteta kao zapreke za obavljanje udomiteljstva, određenih razloga i rokova za prestanak udomiteljstva i slično. Nadalje, s obzirom na uočene određene nedosljednosti u pogledu terminologije u odnosu na akte kojim se odlučuje o dozvoli za obavljanje udomiteljstva ili prestanku udomiteljstva ista je ujednačena.
Radi ujednačavanja utvrđivanja uvjeta za pružanje socijalnih usluga u odnosu na sve pružatelje socijalnih usluga propisano je da dozvola za obavljanje udomiteljstva vrijedi tri godine.
Određene odredbe koje se odnose na djecu s teškoćama u razvoju usklađene su s propisom kojim se uređuju metodologije vještačenja, ali u isto vrijeme omogućeno je specijalizirano udomiteljstvo za djecu onoj djeci i mlađim punoljetnim osobama kojima je utvrđen teški ili teži invaliditet sukladno prijašnjim propisima kojima se uređivalo vještačenje prava u sustavu socijalne skrbi kako bi se omogućila brža i jednostavnija zaštita njihovih prava na socijalnu uslugu smještaja u udomiteljskoj obitelji koja se bavi specijaliziranim udomiteljstvom za djecu.
Također u važećem Zakonu standardno udomiteljstvo može obavljati tradicionalni udomitelj koji ispunjava Zakonom propisane uvjete. Kako u RH postoji 60 udomitelja koji obavljaju specijalizirano udomiteljstvo sukladno Zakonu o udomiteljstvu (»Narodne novine«, br. 90/11. i 78/12.) omogućeno je da i navedeni udomitelji obavljaju standardno udomiteljstvo.
Također, praćenjem udomiteljstva na području RH uočena je potreba jasnijeg definiranja prava udomitelja koji udomiteljstvo obavljaju kao zanimanje za vrijeme korištenja prava na rodiljne i roditeljske potpore za vlastito dijete tako da je propisano da isti imaju pravo na naknadu za rad udomitelja, ali je omogućeno i ostvarivanje prava iz mirovinskog i obveznog zdravstvenog osiguranja tijekom perioda korištenja predmetnog prava.
2. Osnovna pitanja koja se uređuju predloženim zakonom
Ovim Nacrtom prijedloga zakona uređuju se uvjeti za obavljanje specijaliziranog udomiteljstva za djecu.
Nadalje, uređuje se način i tijelo koje donosi odluku o osnovicama za izračun naknade za rad udomitelja i izračun opskrbnine kao i način utvrđivanja visine naknade za rad udomitelja koji udomiteljstvo obavljaju kao zanimanje.
Također, uređuje se ostvarivanje prava na naknadu za rad udomitelja i prava iz mirovinskoga i obveznog zdravstvenog osiguranja za vrijeme korištenja prava na rodiljne i roditeljske potpore.
Propisuje se mogućnost obavljanja standardnog udomiteljstva i za specijalizirane udomitelje koji obavljaju udomiteljstvo sukladno Zakonu o udomiteljstvu (»Narodne novine«, br. 90/11. i 78/12.).
Jasnije se propisuje za koje korisnike s teškoćama u razvoju se pruža usluga specijaliziranog udomiteljstva za djecu.
Propisuje se postupanje centra za socijalnu skrb prilikom prikupljanja podataka da se ne vodi prekršajni postupak za nasilje u obitelji u odnosu na udomitelja i članove njegove obitelji.
Propisuje se trajanje mjere za zaštitu prava i dobrobiti djeteta kao zapreke za obavljanje udomiteljstva.
Usklađuju se određene odredbe s propisom kojim se uređuju metodologije vještačenja te se usklađuje terminologija u donosu na akte kojim se odlučuje o dozvoli za obavljanje udomiteljstva i prestanku udomiteljstva.
Jasnije se definira prestanak udomiteljstva uslijed isteka roka na koji je izdano rješenje o dozvoli za obavljanje udomiteljstva kao i datum prestanka udomiteljstva uslijed smrti udomitelja.
Propisuje se rok važenja dozvole za obavljanje udomiteljstva.
3. Posljedice koje će donošenjem zakona proisteći
Redefiniranjem uvjeta za obavljanje specijaliziranog udomiteljstva omogućiti će se razvoj navedenog udomiteljstva kao i kvalitetnija skrb za djecu i mlađe punoljetne osobe kojima je potreban najveći stupanj podrške.
Redefiniranjem načina izračuna i načina određivanja visine naknade za rad udomitelja i opskrbnine omogućiti će se kvalitetnija zaštita prava korisnika kao i poboljšanje prava udomitelja.
Propisivanjem prava tijekom korištenja rodiljnih i roditeljskih potpora udomiteljima koji obavljaju udomiteljstvo kao zanimanje omogućit će se nastavak kvalitetne skrbi za korisnike, a ujedno i povećanje broja udomitelja mlađe životne dobi koji udomiteljstvo obavljaju kao zanimanje.
Jasnijim propisivanjem i usklađivanjem terminologije određenih odredbi postići će se ujednačenije i jednostavnije postupanje tijekom postupka za donošenje rješenja o dozvoli za obavljanje udomiteljstva ili prilikom prestanka udomiteljstva.
Propisivanjem roka važenja dozvole za obavljanje udomiteljstva ujednačiti će se postupanje u odnosu na sve pružatelje socijalnih usluga.
Omogućit će se specijaliziranim udomiteljima koji obavljaju udomiteljstvo sukladno Zakonu o udomiteljstvu (»Narodne novine«, br. 90/11. i 78/12.) obavljanje standardnog udomiteljstva.
Usklađivanjem određenih odredbi s propisom kojim se uređuju metodologije vještačenja omogućiti će se specijalizirano udomiteljstvo za djecu djeci i mlađim punoljetnim osobama s utvrđenim stupnjem težine invaliditeta-oštećenja funkcionalnih sposobnosti prema propisima o vještačenju i metodologijama vještačenja.
Komentirate u ime: Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike
III.OCJENA I IZVORI SREDSTAVA POTREBNIH ZA PROVEDBU ZAKONA
Sredstva za provođenje ovoga zakona osigurana su u državnom proračunu Republike Hrvatske na razdjelu 08660– Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike.
Komentirate u ime: Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike
PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O UDOMITELJSTVU
Komentirate u ime: Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike
Članak 1.
U Zakonu o udomiteljstvu („Narodne novine“, broj 115/18) u članku 12. stavku 3. točka 3. mijenja se i glasi:
„3. djetetu i mlađoj punoljetnoj osobi:
- s teškim invaliditetom
- kod koje je utvrđen četvrti stupanj težine invaliditeta-oštećenja funkcionalnih sposobnosti prema propisima o vještačenju i metodologijama vještačenja
- kod koje je utvrđeno više vrsta težih oštećenja ili
- kod koje je utvrđeno više vrsta oštećenja trećeg stupnja težine invaliditeta-oštećenja funkcionalnih sposobnosti prema propisima o vještačenju i metodologijama vještačenja ili“.
Komentirate u ime: Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike
Članak 2.
U članku 15. stavku 1. u uvodnoj rečenici i u točki 2. iza riječi: „tradicionalni“ dodaju se riječi: „ili specijalizirani“.
Komentirate u ime: Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike
Članak 3.
Članak 16. mijenja se i glasi:
„(1) Specijalizirano udomiteljstvo za djecu kao zanimanje (u daljnjem tekstu: specijalizirano udomiteljstvo za djecu) može obavljati osoba koja ispunjava uvjete iz članka 14. stavka 1. i 3. i članka 15. točke 1., 4. i 5. ovoga Zakona i:
1. ima završen najmanje preddiplomski ili diplomski sveučilišni studij ili stručni studij u području socijalnog rada, psihologije, edukacijske rehabilitacije, socijalne pedagogije, logopedije, radne terapije, odgoja i medicine i najmanje godinu dana radnoga staža u radu s djecom i mlađim punoljetnim osobama ili
2. ima završeno srednjoškolsko obrazovanje ili preddiplomski ili diplomski sveučilišni studij ili stručni studij i najmanje pet godina pružanja usluge djece ili mlađim punoljetnim osobama kao tradicionalni ili specijalizirani udomitelj.
(2) Osoba iz stavka 1. ovoga članka mora imati posebna znanja i vještine u skladu s individualnim potrebama djeteta i mlađe punoljetne osobe kojoj pruža uslugu smještaja.“.
Komentirate u ime: Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike
Članak 4.
U članku 18.stavku 1. točki 1. riječi: „ili je izrečena mjera za zaštitu prava i dobrobiti djeteta“ brišu se.
U stavku 2. točki 1. podtočki 2. iza brojki: „61/15“ umjesto riječi: „i“ stavlja se zarez a iza brojki: „101/17“ dodaju se brojke: „118/18, 126/19 i 84/21“.
Točka 5. mijenja se i glasi:
„5. osoba kojoj je izrečena mjera za zaštitu prava i dobrobiti djeteta u protekle tri godine prije podnošenja zahtjeva za obavljanje udomiteljstva ili pokretanja postupka po službenoj dužnosti.“.
Stavak 5. mijenja se i glasi:
„(5) Centar udomitelja obvezan je po službenoj dužnosti pribaviti dokaz da se protiv osobe koja je podnijela zahtjev za obavljanje udomiteljstva i članova njezine obitelji ne vodi kazneni postupak iz stavka 2. točke 1. ovoga članka ili prekršajni postupak za nasilje u obitelji te da nisu pravomoćno osuđeni za kaznena djela iz stavka 2. točke 1. ovoga članka ili prekršaj iz stavka 2. točke 2. ovoga članka.“.
Komentirate u ime: Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike
Članak 5.
U članku 21. stavak 3. mijenja se i glasi:
„(3) Ako je u udomiteljsku obitelj smješteno troje djece s teškoćama u razvoju, samo jedno od smještene djece može biti dijete s težim invaliditetom ili utvrđenim trećim stu pnjem težine invaliditeta-oštećenja funkcionalnih sposobnosti prema propisima o vještačenju i metodologijama vještačenja.“.
Komentirate u ime: Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike
Članak 6.
U članku 23. stavku 2. točka 2. mijenja se i glasi:
„2. dvoje djece s težim invaliditetom ili utvrđenim trećim stupnjem težine invaliditeta-oštećenja funkcionalnih sposobnosti prema propisima o vještačenju i metodologijama vještačenja“.
Stavak 4. mijenja se i glasi:
„(4) Kada je u udomiteljskoj obitelji smješteno troje djece s teškoćama u razvoju, samo jedno od smještene djece može biti dijete s težim invaliditetom ili utvrđenim trećim stupnjem težine invaliditeta-oštećenja funkcionalnih sposobnosti prema propisima o vještačenju i metodologijama vještačenja.“.
Komentirate u ime: Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike
Članak 7.
U članku 28. stavak 1. mijenja se i glasi:
„(1) Osnovicu na temelju koje se izračunava iznos naknade za rad udomitelja i iznos opskrbnine odlukom određuje Vlada Republike Hrvatske.“.
Iza stavka 1. dodaju se stavci 2. i 3. koji glase:
„(2) Osnovica na temelju koje se izračunava iznos naknade za rad udomitelja i iznos opskrbnine utvrđuju se jednom godišnje, najkasnije do 31. listopada tekuće godine za sljedeću kalendarsku godinu.
(3) Osnovica iz stavka 2. ovoga članka ne može se utvrditi u iznosu manjem od iznosa koji je bio utvrđen za prethodnu godinu.“.
Komentirate u ime: Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike
Članak 8.
U članku 31. iza stavka 5. dodaje se stavak 6. koji glasi:
„(6) Udomitelj koji obavlja udomiteljstvo kao zanimanje ima pravo na naknadu za rad udomitelja i prava iz mirovinskog i obveznog zdravstvenog osiguranja i za vrijeme korištenja prava temeljem propisa kojim se uređuju rodiljne i roditeljske potpore.“.
Komentirate u ime: Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike
Članak 9.
U članku 32. stavak 1. mijenja se i glasi:
„(1) Visinu naknade za rad udomitelja koji obavlja standardno udomiteljstvo odlukom utvrđuje ministar.“.
Komentirate u ime: Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike
Članak 10.
U članku 33. stavak 1. mijenja se i glasi:
„(1) Visinu n aknade za rad udomitelja koji obavlja specijalizirano udomiteljstvo za djecu odlukom utvrđuje ministar.“
Stavak 2. briše se.
Dosadašnji stavak 3. koji postaje stavak 2. mijenja se i glasi:
„(2) Naknada za rad udomitelja i doprinosi za obvezna osiguranja obračunavaju se prvim danom smještaja i prestaju posljednjim danom smještaja korisnika.“
Dosadašnji stavak 4. postaje stavak 3.
Iza dosadašnjeg stavka 5. koji postaje stavak 4. dodaje se novi stavak 5. koji glasi:
„(5) Iznimno od stavka 2. ovoga članka, ako korisnik iz članka 12. stavka 3. ovoga Zakona koristi uslugu smještaja u istoj udomiteljskoj obitelji naknada za rad udomitelja i doprinosi za obvezna osiguranja obračunavaju se s danom izvršnosti rješenja o dozvoli za obavljanje specijaliziranog udomiteljstva za djecu.“.
Komentirate u ime: Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike
Članak 11.
U članku 34. stavak 3. mijenja se i glasi:
„(3) Dozvola za obavljanje udomiteljstva vrijedi tri godine.“
U stavku 4. riječi: „a dan izvršnosti rješenja o prestanku odnosno zabrani obavljanja udomiteljstva iz članka 40. stavaka 3. i 4. ovoga Zakona smatra se danom prestanka obavljanja udomiteljstva“ brišu se.
Stavak 8. mijenja se i glasi:
„(8) Najkasnije 60 dana prije isteka roka na koji je izdano rješenje o dozvoli za obavljanje udomiteljstva iz stavka 3. ovoga članka, udomitelj može ponovno podnijeti zahtjev za donošenje rješenja za obavljanje udomiteljstva. “.
Komentirate u ime: Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike
Članak 12.
U naslovu iznad članka 39. iza riječi: „rješenja“ dodaju se riječi: „o dozvoli“.
U članku 39. stavku 3. riječi: „rješenje o obavljanju“ zamjenjuju se riječima: „ rješenje o dozvoli za obavljanje“.
Komentirate u ime: Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike
Članak 13.
U članku 40. stavku 1. točki 1. iza riječi: „udomiteljstva“ dodaje se zarez i riječi: „a udomitelj nije podnio zahtjev za donošenje rješenja o dozvoli za obavljanje udomiteljstva“.
U stavku 2. riječi: „prestanku udomiteljstva“ zamjenjuju se riječima: „prestanku dozvole za obavljanje udomiteljstva.“
Stavak 3. mijenja se i glasi:
„(3) U slučajevima iz stavka 1. točke 1. i 2. ovoga članka udomiteljstvo prestaje:
– danom isteka roka na koji je izdano rješenje o dozvoli za obavljanje udomiteljstva i
– danom smrti udomitelja.“
Iza stavka 3. dodaje se novi stavak 4. koji glasi:
„(4) U slučajevima iz stavka 1. točke 3. – 8. ovoga članka udomiteljstvo prestaje danom izvršnosti rješenja o prestanku dozvole za obavljanje udomiteljstva.“
Dosadašnji stavak 4. postaje stavak 5.
Komentirate u ime: Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike
Članak 14.
U članku 57. stavku 2. iza riječi „rješenja“ dodaju se riječi „ o dozvoli“.
Komentirate u ime: Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike
PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Komentirate u ime: Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike
Članak 15.
Postupci započeti prije dana stupanja na snagu ovoga Zakona dovršit će se prema odredbama Zakona o udomiteljstvu ( „Narodne novine“, broj 115/18.).
Komentirate u ime: Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike
Članak 16.
(1) Centar za socijalnu skrb dužan je uskladiti iznos opskrbnine i naknade za rad udomitelja u roku od tri mjeseca od dana stupanja na snagu odluke iz članka 9. i članka 10. stavka 1. ovoga Zakona.
(2) Udomitelj kojemu je na dan stupanja na snagu ovoga Zakona priznato pravo na opskrbninu
u visini utvrđenoj Zakonom o udomiteljstvu („Narodne novine“, broj 115/18.) opskrbninu ostvaruje u visini utvrđenoj odlukom iz članka 7. ovoga Zakona od dana stupanja na snagu o dluke iz članka 7. ovoga Zakona.
(3) Udomitelj kojemu je na dan stupanja na snagu ovoga Zakona priznato pravo na naknadu za rad udomitelju u visini utvrđenoj Zakonom o udomiteljstvu („Narodne novine“, broj 115/18.) naknadu za rad ostvaruje u visini utvrđenoj odlukom iz članka 9. i članka 10. stavka 1. od dana stupanja na snagu o dluke iz članka 9. i članka 10. stavka 1. ovoga Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike
Članak 17.
(1) Ako su stupanjem na snagu ovoga Zakona izmijenjeni uvjeti za obavljanje udomiteljstva, udomitelj je dužan u roku od šest mjeseci od dana stupanja na snagu ovoga Zakona podnijeti zahtjev za donošenje izmijenjenoga rješenja o dozvoli za obavljanje udomiteljstva ili za donošenje rješenja o prestanku dozvole za obavljanje udomiteljstva.
(2) Dozvole za obavljanje udomiteljstva donesene po Zakona o udomiteljstvu („Narodne novine“, br. 90/11. i 78/12.) i rješenja o dozvoli za obavljanje udomiteljstva donesena po Zakonu o udomiteljstvu („Narodne novine“, broj 115/18) ostaju na snazi do isteka roka na koji su izdane .
Komentirate u ime: Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike
Članak 18.
Udomitelj koji u skladu s odredbom članka 3. ovoga Zakona podnese zahtjev za donošenje rješenja o dozvoli za obavljanje udomiteljstva, a na temelju Zakona o udomiteljstvu („Narodne novine“, broj 115/18) pruža uslugu smještaja većem broju zakonom utvrđenog broja djece i mlađih punoljetnih osoba, može na vlastiti zahtjev i nadalje skrbiti o korisnicima na smještaju ako je to u njihovom najboljem interesu dok su ispunjeni uvjeti iz članka 12. stavka 3. Zakona o udomiteljstvu („Narodne novine“, broj 115/18).
Komentirate u ime: Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike
Članak 19.
(1) Odluku iz članka 7. stavka 1. ovoga Zakona Vlada Republike Hrvatske će donijeti u roku od 30 dana od dana stupanja na snagu ovoga Zakona.
(2) Odluku iz članka 9. i članka 10. stavka 1. ovoga Zakona ministar će donijeti u roku od 30 dana od dana stupanja na snagu odluke iz stavka 1. ovoga članka.
Komentirate u ime: Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike
Članak 20.
Ovaj Zakon stupa na snagu osmoga dana od dana objave u Narodnim novinama.
Komentirate u ime: Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike
OBRAZLOŽENJE
Komentirate u ime: Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike
Uz članak 1.
Ovim člankom propisuje se krug djece s teškoćama u razvoju i mlađih punoljetnih osoba s invaliditetom kojima se pruža usluga smještaja u okviru specijaliziranog udomiteljstva za djecu.
Komentirate u ime: Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike
Uz članak 2.
Ovim člankom proširuje se mogućnost obavljanja standardnog udomiteljstva kao zanimanja i na specijalizirane udomitelje koji obavljaju udomiteljstvo sukladno Zakonu o udomiteljstvu (»Narodne novine«, br. 90/11. i 78/12.).
Komentirate u ime: Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike
Uz članak 3.
Ovim člankom propisuju se uvjeti za obavljanje specijaliziranog udomiteljstva za djecu.
Komentirate u ime: Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike
Uz članak 4.
Ovim člankom propisuje se trajanje mjere za zaštitu prava i dobrobiti djeteta kao zapreke za obavljanje udomiteljstva te se jasnije propisuje pribavljanje dokaza u pogledu vođenja kaznenog i prekršajnog postupka za udomitelja i članove obitelji kao i pribavljanje dokaza u pogledu pravomoćne osuđivanosti za kaznena djela i prekršaj.
Komentirate u ime: Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike
Uz članak 5.
Ovim člankom jasnije se propisuje iznimka u odnosu na smještaj djece s teškoćama u razvoju u tradicionalnom udomiteljstvu, a isti je usklađen s propisom kojim se uređuju metodologije vještačenja.
Komentirate u ime: Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike
Uz članak 6.
Ovim člankom jasnije se propisuju iznimke u odnosu na smještaj djece s teškoćama u razvoju kod udomitelja koji obavlja standardno udomiteljstvo, a isti je usklađen s propisom kojim se uređuju metodologije vještačenja.
Komentirate u ime: Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike
Uz članak 7.
Ovim člankom propisuje se način i tijelo koje donosi odluku kojom se utvrđuju osnovice na temelju koje se izračunava iznos naknade za rad udomitelja i iznos opskrbnine.
Komentirate u ime: Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike
Uz članak 8.
Ovim člankom propisuju se prava udomitelja koji obavljaju udomiteljstvo kao zanimanje za vrijeme korištenja prava temeljem propisa kojim se uređuju rodiljne i roditeljske potpore.
Komentirate u ime: Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike
Uz članak 9.
Ovim člankom propisuje se način određivanja visine naknade za rad udomitelja koji obavlja standardno udomiteljstvo.
Komentirate u ime: Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike
Uz članak 10.
Ovim člankom propisuje se način određivanja visine naknade za rad udomitelja koji obavlja specijalizirano udomiteljstvo za djecu i jasnije se definira obračun doprinosa za obvezna osiguranja.
Komentirate u ime: Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike
Uz članak 11.
Ovim člankom propisuje se rok važenja dozvole za obavljanje udomiteljstva i usklađuje se terminologija.
Komentirate u ime: Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike
Uz članak 12.
Ovim člankom usklađuje se terminologija.
Komentirate u ime: Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike
Uz članak 13.
Ovim člankom jasnije se propisuje prestanak udomiteljstva uslijed isteka roka na koji je izdano rješenje o dozvoli za obavljanje udomiteljstva. Nadalje, jasnije se propisuju datumi prestanka udomiteljstva uslijed isteka roka na koji je izdano rješenje o dozvoli za obavljanje udomiteljstva i smrti udomitelja.
Komentirate u ime: Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike
Uz članak 14.
Ovim člankom usklađuje se terminologija.
Komentirate u ime: Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike
Uz članak 15.
Ovim člankom propisuje se postupanje u pogledu postupaka započetih prije dana stupanja na snagu ovoga Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike
Uz članak 16.
Ovim člankom propisuje se obveza centara za socijalnu skrb u pogledu usklađivanja iznosa naknade za rad udomitelja i iznosa opskrbnine kao i dan priznavanja prava na naknadu za rad udomitelja i prava na opskrbninu u domiteljima kojima je na dan stupanja na snagu ovog Zakona priznato pravo na naknadu za rad udomitelja i pravo na opskrbninu u visini utvrđenoj Zakonom o udomiteljstvu ( „Narodne novine“, broj 115/18.)
Komentirate u ime: Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike
Uz članak 17.
Ovim člankom propisuje se prijelazni režim važenja dozvola za obavljanje udomiteljstva i rješenja o dozvoli za obavljanje udomiteljstva izdanih po ranije važećem Zakonu o udomiteljstvu.
Komentirate u ime: Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike
Uz članak 18.
Ovim člankom propisuje se iznimka i uvjeti u pogledu broja korisnika kojima se pruža usluga smještaja u specijaliziranom udomiteljstvu za djecu za udomitelje koji već pružaju uslugu kao tradicionalni ili specijalizirani udomitelji koji obavljaju udomiteljstvo sukladno Zakonu o udomiteljstvu (»Narodne novine«, br. 90/11. i 78/12.).
Komentirate u ime: Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike
Uz članak 19.
Ovim člankom propisuje se rok donošenja Odluke o utvrđivanju osnovica na temelju kojih se izračunava iznos naknade za rad udomitelja i iznos opskrbnine za 2022. godinu kao i rok donošenja odluka o visini naknada za rad udomitelja koji udomiteljstvo obavljaju kao zanimanje.
Komentirate u ime: Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike
Uz članak 20.
Ovim člankom propisuje se stupanje na snagu.
Komentirate u ime: Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike
TEKST ODREDBI VAŽEĆEG ZAKONA KOJE SE MIJENJAJU,
Komentirate u ime: Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike
ODNOSNO DOPUNJUJU
Udomiteljstvo kao zanimanje
Komentirate u ime: Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike
Članak 12.
(1) Udomiteljstvo kao zanimanje može obavljati osoba koja ispunjava uvjete iz članka 15. ili članka 16. ovoga Zakona.
(2) Udomitelj koji obavlja standardno udomiteljstvo pruža uslugu smještaja korisnicima iz članka 11. stavka 2. ovoga Zakona.
(3) Udomitelj koji obavlja specijalizirano udomiteljstvo za djecu pruža uslugu smještaja i složeniju, specifičnu skrb:
1. djetetu s problemima u ponašanju kojem je određena mjera povjeravanja udomiteljskoj obitelji sukladno propisima o obiteljskopravnoj zaštiti
2. djetetu i mlađoj punoljetnoj osobi s problemima u ponašanju kojima je izrečena odgojna mjera sukladno propisima o kaznenopravnoj zaštiti
3. djetetu i mlađoj punoljetnoj osobi s teškim tjelesnim, intelektualnim, osjetilnim, komunikacijskim ili višestrukim teškoćama u razvoju ili
4. teško bolesnom djetetu i mlađoj punoljetnoj osobi.
(4) Udomitelj koji obavlja udomiteljstvo kao zanimanje ima pravo na opskrbninu, naknadu za rad udomitelja, prava iz mirovinskog i obveznog zdravstvenog osiguranja i prava za vrijeme nezaposlenosti kao zaposlena osoba u skladu s posebnim propisima.
Posebni uvjeti za obavljanje standardnog udomiteljstva kao zanimanja
Komentirate u ime: Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike
Članak 15.
Standardno udomiteljstvo kao zanimanje može obavljati tradicionalni udomitelj koji:
1. nije u radnom odnosu, ne obavlja samostalnu registriranu djelatnost obrta ili slobodnog zanimanja u skladu s odredbama posebnih propisa ili drugu samostalnu djelatnost
2. je najmanje šest mjeseci pružao uslugu kao tradicionalni udomitelj
3. pruža uslugu smještaja za troje djece ili četvero odraslih korisnika istodobno i
4. ima prebivalište na području jedinice područne (regionalne) samouprave odnosno Grada Zagreba, za koje je mrežom socijalnih usluga utvrđena potreba za obavljanjem udomiteljstva kao zanimanja
5. je izabran od strane Povjerenstva za izbor udomitelja za obavljanje udomiteljstva kao zanimanja.
Posebni uvjeti za obavljanje specijaliziranog udomiteljstva za djecu kao zanimanja
Komentirate u ime: Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike
Članak 16.
Specijalizirano udomiteljstvo za djecu kao zanimanje (u daljnjem tekstu: specijalizirano udomiteljstvo za djecu) može obavljati osoba koja ispunjava uvjete iz članka 14. stavka 1. i 3. i članka 15. točke 1., 4. i 5. ovoga Zakona i:
1. ima završen najmanje preddiplomski ili diplomski sveučilišni studij ili stručni studij u području socijalnog rada, psihologije, edukacijske rehabilitacije, socijalne pedagogije, logopedije, radne terapije, fizioterapije i sestrinstva
2. ima najmanje tri godine radnoga staža u radu s djecom i mlađim punoljetnim osobama iz članka 12. stavka 3. ovoga Zakona i
3. ima posebna znanja i vještine u skladu s individualnim potrebama djeteta kojem pruža uslugu smještaja
4. izabrana je od Povjerenstva za izbor udomitelja za obavljanje udomiteljstva kao zanimanja.
Zapreke za obavljanje udomiteljstva
Komentirate u ime: Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike
Članak 18.
(1) Udomiteljstvo ne može obavljati osoba:
1. u čijoj su obitelji poremećeni obiteljski odnosi ili je izrečena mjera za zaštitu prava i dobrobiti djeteta
2. koja ima bolest ili stanje kojim bi bilo ugroženo zdravlje ili drugi interesi korisnika ili
3. koja je društveno neprihvatljivog ponašanja.
(2) Osobom društveno neprihvatljivog ponašanja iz stavka 1. točke 3. ovoga članka smatra se:
1. osoba koja je pravomoćno osuđena za neko od kaznenih djela:
– kaznena djela protiv života i tijela (glava X.), kaznena djela protiv slobode i prava čovjeka i građanina (glava XI.), kaznena djela protiv spolne slobode i spolnog ćudoređa (glava XIV.), kaznena djela protiv časti i ugleda (glava XV.), kaznena djela protiv braka, obitelji i mladeži (glava XVI.), kaznena djela protiv zdravlja ljudi (glava XVIII.) iz Kaznenog zakona (»Narodne novine«, br. 110/97., 27/98., 50/00., 129/00., 51/01., 111/03., 190/03., 105/04., 84/05., 71/06., 110/07., 152/08. i 57/11.)
– kaznena djela protiv čovječnosti i ljudskog dostojanstva (glava IX.), kaznena djela protiv života i tijela (glava X.), kaznena djela protiv ljudskih prava i temeljnih sloboda (glava XI.), kaznena djela protiv osobne slobode (glava XIII.), kaznena djela protiv časti i ugleda (glava XV.), kaznena djela protiv spolne slobode (glava XVI.), kaznena djela spolnog zlostavljanja i iskorištavanja djeteta (glava XVII.), kaznena djela protiv braka, obitelji i djece (glava XVIII.), kaznena djela protiv zdravlja ljudi (glava XIX.) iz Kaznenog zakona (»Narodne novine«, br. 125/11., 144/12., 56/15., 61/15. i 101/17.)
2. osoba kojoj je pravomoćno izrečena prekršajnopravna sankcija za nasilje u obitelji
3. osoba protiv koje se vodi kazneni postupak iz točke 1. ovoga stavka ili prekršajni postupak za nasilje u obitelji
4. osoba koja je ovisna o alkoholu, opojnim drogama i/ili kockanju i drugim oblicima ovisnosti
5. osoba kojoj je izrečena mjera za zaštitu dobrobiti djeteta sukladno zakonu kojim se uređuju obiteljskopravni odnosi.
(3) Odredba stavka 2. točke 1. i 2. ovoga članka ne primjenjuje se na osobu kod koje je nastupila rehabilitacija.
(4) Sve zapreke iz stavka 1. ovoga članka odnose se i na članove obitelji s kojima osoba koja je podnijela zahtjev za obavljanje udomiteljstva zajedno živi.
(5) Centar udomitelja obvezan je po službenoj dužnosti pribaviti dokaz da se protiv osobe koja je podnijela zahtjev za obavljanje udomiteljstva i članova njezine obitelji ne vodi kazneni postupak te da nisu osuđeni za kaznena djela ili prekršaj.
Smještaj djece u tradicionalnom udomiteljstvu
Komentirate u ime: Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike
Članak 21.
(1) U udomiteljsku obitelj može biti smješteno najviše troje djece.
(2) Iznimno od stavka 1. ovoga članka, uz prethodnu suglasnost centra udomitelja, u udomiteljsku obitelj može biti smješteno i više od troje djece ako se radi o braći i sestrama, majci s djetetom do godinu dana ili djeci i mlađim punoljetnim osobama korisnicima privremenog smještaja u kriznim situacijama.
(3) Ako je u udomiteljsku obitelj smješteno troje djece s teškoćama u razvoju, samo jedno od smještene djece može biti dijete s težim tjelesnim, intelektualnim, osjetilnim ili komunikacijskim teškoćama u razvoju.
(4) Kod udomitelja samca može biti smješteno najviše dvoje djece.
(5) Kod srodnika udomitelja koji je samac može biti smješteno i više od dvoje djece ako se radi o braći i sestrama, uz prethodnu suglasnost centra udomitelja.
Smještaj djece kod udomitelja koji obavlja standardno udomiteljstvo
Komentirate u ime: Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike
Članak 23.
(1) U udomiteljskoj obitelji u kojoj udomitelj obavlja standardno udomiteljstvo mora biti smješteno troje djece istodobno.
(2) Iznimno od stavka 1. ovoga članka, u udomiteljskoj obitelji može biti smješten manji broj djece ako se radi o:
1. dvoje djece mlađe od tri godine
2. dvoje djece s težim tjelesnim, intelektualnim, osjetilnim ili komunikacijskim teškoćama u razvoju ili
3. roditelju s djetetom do godine dana koji je smješten kod udomitelja istodobno s još jednim djetetom.
(3) Iznimno od stavka 1. ovoga članka, uz prethodnu suglasnost udomitelja i centra udomitelja, u udomiteljskoj obitelji može biti smješteno i više od troje djece ako se radi o braći i sestrama, majci s djetetom do godine dana ili korisnicima privremenog smještaja u kriznim situacijama u skladu sa zakonom kojim se uređuju socijalne usluge u sustavu socijalne skrbi.
(4) Kada je u udomiteljskoj obitelji smješteno troje djece s teškoćama u razvoju, samo jedno od smještene djece može biti dijete s težim tjelesnim, intelektualnim, osjetilnim ili komunikacijskim teškoćama u razvoju.
(5) Iznimno od stavka 1. ovoga članka, kod udomitelja samca mora biti smješteno dvoje djece istodobno.
Izračun opskrbnine i naknade za rad udomitelja
Komentirate u ime: Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike
Članak 28.
Opskrbnina i naknada za rad udomitelja određuju se u odnosu na osnovicu na temelju koje se izračunava iznos prava u sustavu socijalne skrbi, osim prava na zajamčenu minimalnu naknadu.
Opće odredbe o naknadi za rad udomitelja koji udomiteljstvo obavlja kao zanimanje
Komentirate u ime: Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike
Članak 31.
(1) Naknada za rad udomitelja koji obavlja udomiteljstvo kao zanimanje ne smatra se plaćom niti drugim prihodom koji podliježe plaćanju poreza.
(2) Mjesečna osnovica za obračun i uplatu doprinosa za obvezna osiguranja za udomitelja koji obavlja standardno udomiteljstvo je najniža mjesečna osnovica propisana zakonom kojim su uređeni doprinosi za obvezna osiguranja.
(3) Mjesečna osnovica za obračun i uplatu doprinosa za obvezna osiguranja za udomitelja koji obavlja specijalizirano udomiteljstvo za djecu je prosječni iznos mjesečne plaće (bruto) isplaćene po jednom zaposlenom kod pravnih osoba u Republici Hrvatskoj u razdoblju siječanj – kolovoz prethodne godine, koju objavljuje Državni zavod za statistiku.
(4) Prijavu i odjavu udomitelja koji obavlja udomiteljstvo kao zanimanje na mirovinsko i obvezno zdravstveno osiguranje podnosi centar udomitelja.
(5) Udomitelj koji obavlja udomiteljstvo kao zanimanje ima pravo na naknadu za rad udomitelja i za vrijeme privremene nesposobnosti za obavljanje udomiteljstva zbog bolesti u skladu sa zakonom kojim se propisuje obvezno zdravstveno osiguranje.
Naknada za rad udomitelja koji obavlja standardno udomiteljstvo
Komentirate u ime: Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike
Članak 32.
(1) Naknada za rad udomitelja koji obavlja standardno udomiteljstvo utvrđuje se u jedinstvenom iznosu od pet osnovica iz članka 28. ovoga Zakona.
(2) Naknada za rad udomitelja obračunava se danom izvršnosti rješenja o dozvoli za obavljanje standardnog udomiteljstva i prestaje danom izvršnosti rješenja o prestanku dozvole za obavljanje standardnog udomiteljstva.
(3) Pravo na naknadu za rad udomitelja i doprinose za obvezna osiguranja rješenjem o dozvoli za obavljanje standardnog udomiteljstva priznaje centar udomitelja.
(4) Naknadu za rad udomitelja i doprinose za obvezna osiguranja obračunava i isplaćuje Ministarstvo putem centra udomitelja.
(5) Iznimno od stavka 2. ovoga članka, udomitelj ima pravo na naknadu za rad udomitelja u punom iznosu i ako bez svoje krivnje ne ispunjava uvjet propisan člankom 15. točkom 3. ovoga Zakona, najduže tri mjeseca od dana prestanka smještaja jednog od korisnika.
Naknada za rad udomitelja koji obavlja specijalizirano udomiteljstvo za djecu