OBRAZAC ISKAZA O PROCJENI UČINAKA PROPISA
Nacrt prijedloga zakona o izmjenama i dopunama Zakona o udomiteljstvu
PRILOG 4. OBRAZAC ISKAZA O PROCJENI UČINAKA PROPISA |
- Ukupno komentara:
- Ukupno općih komentara:
- Ukupno nadopuna teksta:
OPĆE INFORMACIJE
1. |
OPĆE INFORMACIJE |
||||||||||||||||||
1.1. |
Naziv nacrta prijedloga zakona: |
Nacrt prijedloga zakona o izmjenama i dopunama Zakona o udomiteljstvu |
|||||||||||||||||
1.2. |
Program rada Vlade Republike Hrvatske, akt planiranja ili reformska mjera: |
Da /Ne: Ne |
|
||||||||||||||||
1.3. |
Plan usklađivanja zakonodavstva Republike Hrvatske s pravnom stečevinom Europske unije |
Da/Ne: Ne |
Naziv pravne stečevine EU: |
||||||||||||||||
2. |
ANALIZA ISHODA NACRTA PRIJEDLOGA ZAKONA |
||||||||||||||||||
2.1. |
Dana 01. siječnja 2019. godine stupio je na snagu novi Zakon o udomiteljstvu kojem je bio cilj poboljšati kvalitetu usluge skrbi kod udomitelja neovisno o vrsti korisnika, povećati broj udomitelja s višim stupnjem obrazovanja, osigurati regionalnu ravnomjernost pristupačnosti udomiteljstva, uvesti institut udomiteljstva kao zanimanja za nezaposlene udomitelje, te ojačati kapacitete i osigurati bolje uvjete za obavljanje specijaliziranog udomiteljstva za djecu. Također, donošenje novog Zakona bilo je usmjereno na prevenciju institucionalizacije i deinstitucionalizacija djece bez odgovarajuće roditeljske skrbi koja su na smještaju u ustanovama; smanjenje ukupnog broja smještene djece i mladeži s problemima u ponašanju i djece s teškoćama u razvoju u ustanovama socijalne skrbi te odraslih osoba s invaliditetom.
Unatoč zakonskim promjenama kojima je cilj bio unapređenje udomiteljstva u RH broj novih udomitelja za djecu kao i broj udomitelja za djecu koji su obavljali udomiteljstvo je u padu.
Izvor SocSkrb aplikacija Također, unatoč zakonskoj novini koja je omogućila obavljanje specijaliziranog udomiteljstva za djecu, u RH ne postoji niti jedan udomitelj koji obavlja specijalizirano udomiteljstvo za djecu. S obzirom na protek roka od primjene novog zakona i naznake da se u pogledu broja specijaliziranih udomitelja za djecu neće dogoditi značajne promjene uz postojeće zakonske odredbe utvrđena je potreba za relaksacijom posebnih uvjeta za obavljanje specijaliziranog udomiteljstva za djecu na način da se omogući kvalitetna skrb za djecu i mlađe punoljetne osobe uz realnije uvjete za obavljanje specijaliziranog udomiteljstva za djecu kao zanimanja. Uzimajući u obzir činjenicu da je prema godišnjem statističkom izvješću za 2019. godinu 1771 udomitelj za djecu i odrasle osobe srednjoškolskog obrazovanja kao i da udomitelji, koji duži niz godina obavljaju udomiteljstvo za djecu, stječu iskustvo i dodatna znanja u skrbi za korisnike kao i činjenicu da stručni radnici centra za socijalnu skrb kroz praćenje udomiteljske obitelji imaju mogućnost procjene potrebnih znanja i vještina udomitelja potrebno je i udomiteljima srednjoškolskog, višeg i visokog obrazovanja, neovisno o vrsti zanimanja, omogućiti obavljanje specijaliziranog udomiteljstva za djecu, uz osiguranje stručne podrške u skladu s potrebama. Također su fleksibilizirani uvjeti u pogledu osoba koje su do sada mogle obavljati specijalizirano udomiteljstvo na način da je proširen krug zanimanja osoba, sniženi su uvjeti u pogledu godina radnog staža kao i uopćen uvjet u pogledu ostvarenog staža. Također unatoč povećanju naknada za rad udomitelja ista, u odnosu na zahtjevnu brigu koju udomitelji osiguravaju korisnicima, nije odgovarajuća, što udomitelje dovodi u nepovoljan položaj u odnosu na druge pružatelje socijalnih usluga, a time je i dodatno otežano širenje mreže ovih usluga. Nadalje, izračun naknada za rad udomitelja i opskrbnina veže se za osnovicu za izračun drugih prava u sustavu socijalne skrbi, a visina naknade za rad udomitelja koji obavljaju udomiteljstvo kao zanimanje propisana je Zakonom. Sukladno navedenom potrebno je drugačije regulirati izračun iznosa naknade za rad udomitelja i opskrbnina, a kako bi se iste efikasnije i ciljanije regulirale. Radi dodatnog razjašnjenja kao i osiguranja dodatnih prava udomiteljima osobama koje obavljaju udomiteljstvo kao zanimanje omogućuje se pravo na naknadu za rad i prava iz mirovinskoga i obveznoga zdravstvenoga osiguranja i za vrijeme korištenja prava na rodiljne i roditeljske potpore za vlastito dijete. Radi ujednačavanja kriterija za sve pružatelje usluga u pogledu utvrđivanja uvjeta za obavljanje udomiteljstva propisuje se da dozvola za obavljanje udomiteljstva vrijedi 3 godine.
Nadalje, primjenom zakona utvrđene su određene nejasnoće koje je potrebno dodatno urediti kao i uskladiti određene odredbe sa propisom kojim se uređuju metodologije vještačenja te ujednačiti određenu terminologiju.
Izrada Nacrta prijedloga zakona je potrebna radi razvoja specijalizirano g udomiteljstva za djecu, odnosno, veće dostupnosti usluge smještaja u udomiteljstvu za djecu s većim teškoćama u razvoju ili problemima u ponašanju osiguranjem zadovoljavajućeg broja specijaliziranih udomitelja za djecu, ravnomjernijeg razvoja udomiteljstva u RH u skladu s potrebama lokalne zajednice, povećanja broja udomitelja i razvijanja izvaninstitucijskih usluga, povećanje broja izvaninstitucijskih usluga, omogućavanja boravka što većeg broja djece u pozitivnom obiteljskom okruženju, osiguranja kvalitetnijeg pružanja usluge korisniku i zadovoljavanja svih potreba korisnika kao i povećanja zadovoljstva korisnika uslugom koju pruža udomitelj.
Cilj donošenja Zakona je kvalitetnija zaštita prava korisnika, posebno djece te unapređenje i širenje izvaninstitucijskih usluga. Posebni ciljevi: Osiguran određeni broj specijaliziranih udomitelja za djecu Povećanje broja udomitelja Regionalna ravnomjernost udomiteljstva Poboljšanje kvalitete skrbi u udomiteljskim obiteljima Povećanje broja djece u udomiteljskim obiteljima Donošenjem ovoga Zakona očekuje se bolja zaštita prava korisnika, posebno djece, unapređenje provedbe procesa deinstitucionalizacije i transformacije, prevencija institucionalizacije, kvalitetnija podrška udomiteljima, dovoljan broj udomitelja, povećanje razine kvalitete skrbi o korisnicima.
|
||||||||||||||||||
3. |
ANALIZA UTVRĐENIH IZRAVNIH UČINAKA |
||||||||||||||||||
3.1. |
Analiza gospodarskih učinaka |
||||||||||||||||||
|
Provedbom prethodne procjene nisu utvrđeni značajni učinci koji bi zahtijevali daljnju analizu u postupku procjene učinaka propisa.
|
||||||||||||||||||
3.2. |
Analiza učinaka na zaštitu tržišnog natjecanja |
||||||||||||||||||
|
Provedbom prethodne procjene nisu utvrđeni značajni učinci koji bi zahtijevali daljnju analizu u postupku procjene učinaka propisa.
|
||||||||||||||||||
3.3. |
Analiza socijalnih učinaka |
||||||||||||||||||
|
Nacrtom prijedloga Zakona nastavlja se razvoj i širenje mreže izvaninstitucijskih usluga i to u udomiteljskim obiteljima u kojima se korisnicima pruža iskustvo života u obitelji kao zamjenskoj obitelji i to po mogućnosti unutar regionalnih sredina kojima pripadaju kako bi se izbjegle drastične kulturološke promjene i prestanak odnosa sa značajnim osobama iz okoline u kojoj su živjeli. Smještaj u udomiteljsku obitelj ima značajan učinak na socijalnu uključenost budući da osobe koje su smještene kod udomitelja žive u obiteljskom okruženju i participiraju u svim značajnim aspektima lokalne zajednice. Fleksibilizacijom uvjeta za obavljanje specijaliziranog udomiteljstva za djecu omogućava se osiguranje skrbi za djecu i mlađe punoljetne osobe s teškim ili višestruko težim invaliditetom ili poremećajem u ponašanju kao i teško bolesnu djecu i mlađe punoljetne osobe. Osiguravanjem dovoljnog broja udomiteljskih obitelji i omogućavanjem profesionalizacije udomiteljstva za djecu i mlađe punoljetne osobe povećati će se broj pružatelja izvaninstitucionalnog oblika socijalne usluge smještaja, a posebni uvjeti za obavljanje udomiteljstva kao zanimanja osigurat će kvalitetu skrbi za korisnike, imajući u vidu dosadašnje iskustvo udomitelja u pružanju skrbi za djecu, procjenu centra za socijalnu skrb u pogledu kvalitete pružanja usluge i potrebna posebna znanja i vještine u skladu s individualnim potrebama djeteta kojem pruža uslugu smještaja. Pozitivnim promjenama u pogledu izračuna naknada za rad udomitelja i opskrbnina povećat će se kvaliteta skrbi za korisnike.
|
||||||||||||||||||
3.4. |
Analiza učinaka na rad i tržište rada |
||||||||||||||||||
|
Provedbom prethodne procjene nisu utvrđeni značajni učinci koji bi zahtijevali daljnju analizu u postupku procjene učinaka propisa.
|
||||||||||||||||||
3.5. |
Analiza učinaka na zaštitu okoliša |
||||||||||||||||||
|
Provedbom prethodne procjene nisu utvrđeni značajni učinci koji bi zahtijevali daljnju analizu u postupku procjene učinaka propisa.
|
||||||||||||||||||
3.6. |
Analiza učinaka na zaštitu ljudskih prava |
||||||||||||||||||
|
Nacrtom prijedloga Zakona utječe se na zaštitu djece i odraslih osoba kojima je iz različitih razloga potrebno osigurati uslugu smještaja, posebno dobrobiti djece s većim teškoćama u razvoju ili problemima u ponašanju osiguranjem skrbi u pozitivnom obiteljskom okruženju te se kroz izvaninstitucijsku uslugu omogućava kvalitetnija uključenost u lokalnu zajednicu.
|
||||||||||||||||||
4. |
TEST MALOG I SREDNJEG PODUZETNIŠTVA (MSP TEST) MSP testom ocjenjuju se gospodarski učinci nacrta prijedloga zakona na male i srednje poduzetnike, ako je provedbom Prethodnog MSP testa u okviru Prethodne procjene utvrđena obveza provedbe učinaka propisa na malo gospodarstvo i izrada MSP testa. Pri odlučivanju o kvaliteti izrade MSP testa isključivo je mjerodavno mišljenje tijela nadležnog za njihovo provođenje sukladno Zakonu o procjeni učinaka propisa ("Narodne novine"broj 44/17). |
||||||||||||||||||
4.1. |
Moguće opcije javnih politika |
||||||||||||||||||
|
Prilikom utvrđivanja mogućih opcija javnih politika za rješavanje problema i postizanje cilja, potrebno je izraditi najmanje dva prijedloga nenormativnog rješenja i najmanje dva prijedloga mogućih normativnih rješenja. Kod utvrđivanja nenormativnog rješenja, obvezno je navesti opciju »ne poduzimati ništa«. Na taj način utvrđuje se stanje koje će se, ovisno o trendovima, nastaviti i dalje, bez poduzimanja daljnjih normativnih koraka od strane stručnog nositelja. To znači da državna intervencija kroz propise nije potrebna. U slučaju važećeg propisa, opcija »ne poduzimati ništa« obuhvaća analizu postojećeg stanja od trenutka donošenja tog propisa. Drugi prijedlog nenormativnog rješenja odnosi se na opciju rješavanja problema bez donošenja novog ili izmjene postojećeg zakonodavstva. Takvo nenormativno rješenje obuhvaća način rješenja problema kroz samoregulaciju unutar strukovnih organizacija i poslovnih udruženja. Također, takvo rješenje obuhvaća kampanje, smjernice, dobre prakse, edukacije za dobrovoljne standarde kvalitete, projekte i slične aktivnosti koje mogu u konačnici dovesti do navedenog cilja bez državne intervencije kroz zakonodavstvo. Dva prijedloga normativnih rješenja obuhvaća rješavanje problema i postizanje utvrđenih ciljeva zakonodavstvom. Obvezno navedite i utvrdite normativno rješenje navedeno u Prethodnom MSP testu. Drugo normativno rješenje odnosi se na drugi način rješavanja problema kroz donošenje novog odnosno izmjene postojećeg zakonodavstva.
OPCIJE ZA MSP TEST 4.1.1. Opcija 1. (nenormativno rješenje) »Ne poduzimati ništa« 4.1.2. Opcija 2. (nenormativno rješenje) »Poduzimati nenormativne aktivnosti« 4.1.3. Opcija 3. (normativno rješenje) »Poduzimati nenormativnu aktivnost A« 4.1.4. Opcija 4. (normativno rješenje) »Poduzimati nenormativnu aktivnost B«
|
||||||||||||||||||
4.2. |
Ocjena i opcije Prije tablice Analize troškova i koristi za svaku od opcija javnih politika potrebno je analizirati koristi i troškove na temelju dostupnih podataka, analiza, izvješća i provedenih neformalnih savjetovanja sa dionicima. Svaku tvrdnju potrebno je opravdati informacijama, činjenicama i ostalim dostupnim statističkim podacima. Analiza svakog troška i koristi mora se iznijeti kvantitativno i kvalitativno. Brojčani pokazatelji se navode uz obvezno navođenje izvora podataka, uključujući SCM obrazac za mjerenje administrativnih troškova.
Tablica: Analiza troškova i koristi
|
||||||||||||||||||
5. |
PROVOĐENJE SCM METODOLOGIJE |
||||||||||||||||||
Ako je odgovor na pitanje pod rednim brojem 6.1. „DA“, iz Prethodnog MSP testa potrebno je uz Obrazac prethodne procjene priložiti pravilno ispunjenu Standard Cost Model (SCM) tablicu s procjenom mogućeg administrativnog troška za svaku propisanu obvezu i zahtjev (SCM kalkulator). SCM kalkulator ispunjava se sukladno uputama u standardiziranom obrascu u kojem se nalazi formula izračuna i sukladno jedinstvenim nacionalnim smjernicama uređenim kroz SCM priručnik. SCM kalkulator dostupan je na stranici: http://www.mingo.hr/page/standard-cost-model
|
|||||||||||||||||||
6. |
SAVJETOVANJE I KONZULTACIJE |
||||||||||||||||||
|
O obrascu prethodne procjene provedeno je javno savjetovanje putem središnjeg državnog internetskog portala za savjetovanje s javnošću u razdoblju od u periodu od 18. svibnja do 03. lipnja 2021 .godine. Na Obrazac prethodne procjene su bile dvije primjedbe koje nisu prihvaćene, a odnosile su se na prijedlog definiranja iznosa naknada za rad udomitelja koji obavljaju tradicionalno udomiteljstvo i primjedbu u pogledu prikaza statističkih podataka. O Iskazu o procjeni učinaka propisa i Nacrtu prijedloga Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o udomiteljstvu javno savjetovanje će se provesti u trajanju od 30 dana putem središnjeg državnog internetskog portala za savjetovanje s javnošću. Tijekom savjetovanja provesti će se javno izlaganje Nacrta prijedloga zakona i Iskaza o procjeni učinaka propisa neposrednim kontaktom s dionicima. Istovremeno sa savjetovanjem, Iskaz o procjeni učinaka propisa biti će dostavljen na mišljenje nadležnim tijelima i Uredu za zakonodavstvo.
|
||||||||||||||||||
7. |
OPTIMALNO RJEŠENJE |
||||||||||||||||||
|
- |
||||||||||||||||||
8. |
VREMENSKI OKVIR I VREDNOVANJE |
||||||||||||||||||
|
Vremenski okvir za postizanje očekivanih ishoda zakona je godina dana. Osnovni indikatori praćenja provedbe (osnovni pokazatelji uspješnosti) je povećanje broja udomitelja, s naglaskom na udomitelje koji udomiteljstvo obavljaju kao zanimanje, postizanje teritorijalne ravnomjernosti udomiteljstva, deinstitucionalizacija smještaja djece bez odgovarajuće roditeljske skrbi, smanjenje ukupnog broja smještene djece i mladeži s poremećajima u ponašanju i djece s teškoćama u razvoju u ustanovama socijalne skrbi te odraslih osoba s invaliditetom .
|
||||||||||||||||||
9. |
PRILOZI |
||||||||||||||||||
|
U prilogu se prilažu važniji dokumenti, analize i rezultati korisni za donositelje odluka. Ako je riječ o opširnijim dokumentima, prilažu se sažeci dokumenta uz navođenje izvora. U priloge se također mogu staviti dokumenti nastali u postupku procjene učinaka propisa. Priloge je potrebno numerirati i ovdje navesti nazive priloga |
||||||||||||||||||
10. |
POTPIS ČELNIKA TIJELA |
||||||||||||||||||
|
Potpis: ministar Josip Aladrović
Datum: 4. listopada 2021.
|
||||||||||||||||||
11. |
Odgovarajuća primjena ovoga Obrasca u slučaju provedbe članka 18. stavka 2. Zakona o procjeni učinaka propisa ("Narodne novine", broj 44/17) |
||||||||||||||||||
|
Uputa: Prilikom primjene ovoga Obrasca na provedbene propise i akte planiranja u izradi, izričaj „nacrt prijedloga zakona“ potrebno je zamijeniti s nazivom provedbenog propisa odnosno akta planiranja. |
Komentari