Da li je nacrt prijedloga zakona dio programa rada Vlade Republike Hrvatske, drugog akta planiranja ili reformske mjere?
Da/Ne:
NE
Naziv akta: -
Opis mjere: -
1.6.
Da li je nacrt prijedloga zakona vezan za usklađivanje zakonodavstva Republike Hrvatske s pravnom stečevinom Europske unije?
Da/Ne:
NE
Naziv pravne stečevine EU:
2.
ANALIZA POSTOJEĆEG STANJA
2.1.
Što je problem koji zahtjeva izradu ili promjenu zakonodavstva?
Hrvatsko državljanstvo, pretpostavke za njegovo stjecanje i prestanak, uređene su Zakonom o hrvatskom državljanstvu („Narodne novine“ broj: 53/91, 28/92, 113/93, 130/11, 110/15 i 102/19).
Posljednjim izmjenama i dopunama Zakona o hrvatskom državljanstvu izmijenjen je, uz ostalo, članak 5. Zakona koji u stavku 2. sadrži odredbu prema kojoj podrijetlom stječe hrvatsko državljanstvo i osoba starija od 21. godine života, rođena u inozemstvu, čiji je jedan roditelj u trenutku njezina rođenja hrvatski državljanin, ako u roku od dvije godine od dana stupanja na snagu tog Zakona podnese zahtjev za upis u evidenciju hrvatskih državljana, a Ministarstvo unutarnjih poslova prethodno utvrdi da ne postoje zapreke iz članka 8. stavka 1. točke 5. tog Zakona.
Ujedno je posljednjim izmjenama i dopunama Zakona uvedena nova odredba članka 30.a stavka 2. prema kojoj se hrvatskim državljaninom smatra i osoba rođena u razdoblju od 8. siječnja 1977. do 8. listopada 1991., kojoj su u trenutku rođenja oba roditelja imala hrvatsko državljanstvo, ali joj je u evidenciji o državljanstvu upisano drugo državljanstvo, ako u roku od dvije godine od dana stupanja na snagu tog Zakona podnese zahtjev za utvrđivanje hrvatskog državljanstva.
Navedeni rokovi ističu 31. prosinca 2021. godine.
Stupanje na snagu spomenutih zakonskih odredbi s ograničenim vremenom primjene dovelo je do povećanog broja zahtjeva koji se podnose putem diplomatskih misija ili konzularnih ureda Republike Hrvatske u inozemstvu, koju situaciju je dodatno otežala i epidemiološka situacija uzrokovana bolesti COVID-19. U novonastalim uvjetima, diplomatske misije i konzularni uredi Republike Hrvatske u inozemstvu dužni su poštivati epidemiološke mjere države u kojoj imaju sjedište i svoj rad uskladiti s propisanim mjerama. Za pristup u diplomatsko-konzularna predstavništva radi podnošenja zahtjeva unaprijed se zakazuju termini na koje se, s obzirom na situaciju, čeka i do šest mjeseci, odnosno pojedine diplomatske misije ili konzularni uredi Republike Hrvatske u inozemstvu već imaju popunjene termine za predaju zahtjeva do kraja ove godine, do kad su na snazi navedene odredbe Zakona o hrvatskom državljanstvu.
Iz navedenih objektivnih razloga, veliki broj osoba na koje se odnose navedene zakonske odredbe onemogućen je u podnošenju zahtjeva za utvrđivanje hrvatskog državljanstva u propisanom zakonskom roku, čime se ne bi ostvarila namjeravana svrha donesenih zakonskih izmjena. Stoga se predloženom izmjenom Zakona omogućuje da zahtjeve podnesu i one osobe koje su se već obratile nadležnoj diplomatskoj misiji ili konzularnom uredu Republike Hrvatske s namjerom da podnesu zahtjeve po navedenim pravnim osnovama, ali nisu uspjele dobiti termin u ovoj godini.
2.2.
Zašto je potrebna izrada nacrta prijedloga zakona?
Budući da se izmjene i dopune propisa vrše samo propisom iste pravne snage i po istom postupku po kojemu je taj propis donesen, a kako se radi o produženju zakonskog roka za podnošenje zahtjeva za utvrđivanje hrvatskog državljanstva pod uvjetima propisanim odredbom članka 5. stavka 2. i članka 30.a stavka 2. Zakona o hrvatskom državljanstvu zbog situacije uzrokovane pandemijom bolesti COVID-19, potrebno je donijeti Zakonom o izmjenama Zakona o hrvatskom državljanstvu.
2.3.
Navedite dokaz, argument, analizu koja podržava potrebu za izradom nacrta prijedloga zakona.
Zbog epidemiološke situacije uzrokovane pandemijom bolesti COVID-19, veliki broj osoba na koje se odnose navedene zakonske odredbe onemogućen je u podnošenju zahtjeva za utvrđivanje hrvatskog državljanstva u propisanom zakonskom roku, čime se ne bi ostvarila namjeravana svrha donesenih zakonskih izmjena.
3.
UTVRĐIVANJE ISHODA ODNOSNO PROMJENA
3.1.
Što je cilj koji se namjerava postići?
Produženjem zakonskog roka za podnošenje zahtjeva za utvrđivanje hrvatskog državljanstva, omogućit će se podnošenje zahtjeva osobama koje su se već obratile nadležnoj diplomatskoj misiji ili konzularnom uredu Republike Hrvatske u namjeri da podnesu zahtjeve po navedenim pravnim osnovama, ali nisu uspjele dobiti termin u ovoj godini uslijed epidemiološke situacije uzrokovane pandemijom bolesti COVID-19.
3.2.
Kakav je ishod odnosno promjena koja se očekuje u području koje se namjerava urediti?
Omogućavanje reguliranja statusa hrvatskog državljanstva osobama na koje se odnose članak 5. stavak 2. i članak 30.a stavak 2. Zakona o hrvatskom državljanstvu.
3.3.
Koji je vremenski okvir za postizanje ishoda odnosno promjena?
IV. kvartal 2021. godine
4.
UTVRĐIVANJE RJEŠENJA
4.1.
Navedite koja su moguća normativna rješenja za postizanje navedenog ishoda.
Moguća normativna rješenja (novi propis/izmjene i dopune važećeg/stavljanje van snage propisa i slično):
Izmjene važećeg Zakona o hrvatskom državljanstvu.
Obrazloženje: Potrebno je donijeti Zakon o izmjenama Zakona o hrvatskom državljanstvu, budući da se izmjene i dopune propisa vrše propisom iste pravne snage i po istom postupku. U konkretnom slučaju radi se o produženju zakonskog roka za podnošenje zahtjeva za utvrđivanje hrvatskog državljanstva pod uvjetima propisanim odredbom članka 5. stavka 2. i članka 30.a stavka 2. Zakona o hrvatskom državljanstvu zbog situacije uzrokovane pandemijom bolesti COVID-19.
4.2.
Navedite koja su moguća nenormativna rješenja za postizanje navedenog ishoda.
Moguća nenormativna rješenja (ne poduzimati normativnu inicijativu, informacije i kampanje, ekonomski instrumenti, samoregulacija, koregulacija i slično):
Nenormativna rješenja nisu moguća.
Obrazloženje: Nenormativna rješenja nisu moguća jer se radi o zakonskim rokovima koji se mogu produžiti samo izmjenom Zakona.
5.
UTVRĐIVANJE IZRAVNIH UČINAKA I ADRESATA
5.1.
UTVRĐIVANJE GOSPODARSKIH UČINAKA
Vrsta izravnih učinaka
Mjerilo učinka
Utvrdite učinak na:
Neznatan
Mali
Veliki
Da/Ne
Da/Ne
Da/Ne
5.1.1.
Makroekonomsko okruženje Republike Hrvatske osobito komponente bruto društvenog proizvoda kojeg čine osobna potrošnja kućanstava, priljev investicija, državna potrošnja, izvoz i uvoz
ne
ne
ne
5.1.2.
Slobodno kretanje roba, usluga, rada i kapitala
ne
ne
ne
5.1.3.
Funkcioniranje tržišta i konkurentnost gospodarstva
ne
ne
ne
5.1.4.
Prepreke za razmjenu dobara i usluga
ne
ne
ne
5.1.5.
Cijena roba i usluga
ne
ne
ne
5.1.6.
Uvjet za poslovanje na tržištu
ne
ne
ne
5.1.7.
Trošak kapitala u gospodarskim subjektima
ne
ne
ne
5.1.8.
Trošak zapošljavanja u gospodarskim subjektima (trošak rada u cjelini)
ne
ne
ne
5.1.9.
Trošak uvođenja tehnologije u poslovni proces u gospodarskim subjektima
ne
ne
ne
5.1.10.
Trošak investicija vezano za poslovanje gospodarskih subjekata
ne
ne
ne
5.1.11.
Trošak proizvodnje, osobito nabave materijala, tehnologije i energije
ne
ne
ne
5.1.12.
Prepreke za slobodno kretanje roba, usluga, rada i kapitala vezano za poslovanje gospodarskih subjekata
ne
ne
ne
5.1.13.
Djelovanje na imovinska prava gospodarskih subjekata
ne
ne
ne
5.1.14.
Drugi očekivani izravni učinak:
5.1.15.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.1.1. do 5.1.14.
Izmjenama Zakona o hrvatskom državljanstvu uređuje se pitanje produženja roka za podnošenje zahtjeva za utvrđivanje hrvatskog državljanstva, slijedom čega nema gospodarskih učinaka.
Utvrdite veličinu adresata:
5.1.16.
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge
ne
ne
ne
5.1.17.
Srednji i veliki poduzetnici
ne
ne
ne
5.1.18.
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva
ne
ne
ne
5.1.19.
Radnici i/ili umirovljenici
ne
ne
ne
5.1.20.
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači
ne
ne
ne
5.1.21.
Hrvatski branitelji
ne
ne
ne
5.1.22.
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama
ne
ne
ne
5.1.23.
Udruge i/ili zaklade
ne
ne
ne
5.1.24.
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima
ne
ne
ne
5.1.25.
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave
ne
ne
ne
5.1.26.
Drugi utvrđeni adresati:
-
-
-
5.1.27.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.1.16. do 5.1.26.:
Predložene Izmjene Zakona o hrvatskom državljanstvu nemaju učinka na adresate navedene u točkama od 5.1.16. do 5.1.26..
5.1.28.
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE GOSPODARSKIH UČINAKA
Da li je utvrđena barem jedna kombinacija: NE
–veliki izravni učinak i mali broj adresata
–veliki izravni učinak i veliki broj adresata
–mali izravni učinak i veliki broj adresata.
Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:
Iz Prethodne procjene u Procjenu učinaka propisa:
Izravni učinci
neznatan
mali
veliki
Adresati
neznatan
ne
ne
ne
mali
ne
ne
ne
veliki
ne
ne
ne
5.2.
UTVRĐIVANJE UČINAKA NA TRŽIŠNO NATJECANJE
Vrsta izravnih učinaka
Mjerilo učinka
Utvrdite učinak na:
Neznatan
Mali
Veliki
Da/Ne
Da/Ne
Da/Ne
5.2.1.
Strukturalna, financijska, tehnička ili druga prepreka u pojedinom gospodarskom sektoru odnosno gospodarstvu u cjelini
ne
ne
ne
5.2.2.
Pozicija državnih tijela koja pružaju javne usluge uz istovremeno obavljanje gospodarske aktivnosti na tržištu
ne
ne
ne
5.2.3.
Postojanje diskriminirajućih uvjeta, osobito posebnih isključivih prava, uživanja povoljnijeg izvora financiranja ili pristupa privilegiranim podacima među gospodarskim subjektima
ne
ne
ne
5.2.4.
Drugi očekivani izravni učinak:
ne
ne
ne
5.2.5.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.2.1. do 5.2.4.:
Izmjenama Zakona o hrvatskom državljanstvu uređuje se pitanje produženja roka za podnošenje zahtjeva za utvrđivanje hrvatskog državljanstva, slijedom čega ne postoje učinci na tržišno natjecanje.
Utvrdite veličinu adresata:
5.2.6.
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge
ne
ne
ne
5.2.7.
Srednji i veliki poduzetnici
ne
ne
ne
5.2.8.
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva
ne
ne
ne
5.2.9.
Radnici i/ili umirovljenici
ne
ne
ne
5.2.10.
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači
ne
ne
ne
5.2.11.
Hrvatski branitelji
ne
ne
ne
5.2.12.
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama
ne
ne
ne
5.2.13.
Udruge i/ili zaklade
ne
ne
ne
5.2.14.
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima
ne
ne
ne
5.2.15.
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave
ne
ne
ne
5.2.16.
Drugi utvrđeni adresati:
-
-
-
5.2.17.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.2.6. do 5.2.16.:
Predložene izmjene Zakona o hrvatskom državljanstvu nemaju učinka na adresate navedene u točkama od 5.2.6. do 5.2.16..
5.2.17.
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE UČINAKA NA ZAŠTITU TRŽIŠNOG NATJECANJA
Da li je utvrđena barem jedna kombinacija: NE
–veliki izravni učinak i mali broj adresata
–veliki izravni učinak i veliki broj adresata
–mali izravni učinak i veliki broj adresata.
Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:
Iz Prethodne procjene u Procjenu učinaka propisa:
Izravni učinci
neznatan
mali
veliki
Adresati
neznatan
ne
ne
ne
mali
ne
ne
ne
veliki
ne
ne
ne
5.3.
UTVRĐIVANJE SOCIJALNIH UČINAKA
Vrsta izravnih učinaka
Mjerilo učinka
Utvrdite učinak na:
Neznatan
Mali
Veliki
Da/Ne
Da/Ne
Da/Ne
5.3.1.
Demografski trend, osobito prirodno kretanje stanovništva, stopa nataliteta i mortaliteta, stopa rasta stanovništva i dr.
da
ne
ne
5.3.2.
Prirodna migracija stanovništva i migracija uzrokovana ekonomskim, političkim ili drugim okolnostima koje dovode do migracije stanovništva
da
ne
ne
5.3.3.
Socijalna uključenost
da
ne
ne
5.3.4.
Zaštita osjetljivih skupina i skupina s posebnim interesima i potrebama
ne
ne
ne
5.3.5.
Proširenje odnosno sužavanje pristupa sustavu socijalne skrbi i javnim uslugama te pravo na zdravstvenu zaštitu
ne
ne
ne
5.3.6.
Financijska održivost sustava socijalne skrbi i sustava zdravstvene zaštite
ne
ne
ne
5.3.7.
Drugi očekivani izravni učinak:
ne
ne
ne
5.3.8.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.3.1. do 5.3.7.:
Izmjenama Zakona o hrvatskom državljanstvu uređuje se pitanje produženja roka za podnošenje zahtjeva za utvrđivanje hrvatskog državljanstva, slijedom čega postoji neznatan utjecaj na stopu rasta stanovništva, migracije stanovništva i njihovu socijalnu uključenost.
Utvrdite veličinu adresata:
5.3.9.
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge
ne
ne
ne
5.3.10.
Srednji i veliki poduzetnici
ne
ne
ne
5.3.11.
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva
ne
ne
ne
5.3.12.
Radnici i/ili umirovljenici
ne
ne
ne
5.3.13.
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači
ne
ne
ne
5.3.14.
Hrvatski branitelji
ne
ne
ne
5.3.15.
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama
ne
ne
ne
5.3.16.
Udruge i/ili zaklade
ne
ne
ne
5.3.17.
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima
ne
ne
ne
5.3.18.
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave
ne
ne
ne
5.3.19.
Drugi utvrđeni adresati:
-
-
-
5.3.20.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.3.9. do 5.3.19.:
Predložene izmjene Zakona o hrvatskom državljanstvu nemaju učinka na adresate navedene u točkama od 5.3.9. do 5.3.19.
5.3.21.
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE SOCIJALNIH UČINAKA:
Da li je utvrđena barem jedna kombinacija: NE
–veliki izravni učinak i mali broj adresata
–veliki izravni učinak i veliki broj adresata
–mali izravni učinak i veliki broj adresata.
Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:
Iz Prethodne procjene u Procjenu učinaka propisa:
Izravni učinci
neznatan
mali
veliki
Adresati
neznatan
ne
ne
ne
mali
ne
ne
ne
veliki
ne
ne
ne
5.4.
UTVRĐIVANJE UČINAKA NA RAD I TRŽIŠTE RADA
Vrsta izravnih učinaka
Mjerilo učinka
Utvrdite učinak na:
Neznatan
Mali
Veliki
Da/Ne
Da/Ne
Da/Ne
5.4.1.
Zapošljavanje i tržište rada u gospodarstvu Republike Hrvatske u cjelini odnosno u pojedinom gospodarskom području
ne
ne
ne
5.4.2.
Otvaranje novih radnih mjesta odnosno gubitak radnih mjesta
ne
ne
ne
5.4.3.
Kretanje minimalne plaće i najniže mirovine
ne
ne
ne
5.4.4.
Status regulirane profesije
ne
ne
ne
5.4.5.
Status posebnih skupina radno sposobnog stanovništva s obzirom na dob stanovništva
ne
ne
ne
5.4.6.
Fleksibilnost uvjeta rada i radnog mjesta za pojedine skupine stanovništva
ne
ne
ne
5.4.7.
Financijska održivost mirovinskoga sustava, osobito u dijelu dugoročne održivosti mirovinskoga sustava
ne
ne
ne
5.4.8.
Odnos između privatnog i poslovnog života
ne
ne
ne
5.4.9.
Dohodak radnika odnosno samozaposlenih osoba
ne
ne
ne
5.4.10.
Pravo na kvalitetu radnog mjesta
ne
ne
ne
5.4.11.
Ostvarivanje prava na mirovinu i drugih radnih prava
ne
ne
ne
5.4.12.
Status prava iz kolektivnog ugovora i na pravo kolektivnog pregovaranja
ne
ne
ne
5.4.13.
Drugi očekivani izravni učinak:
-
-
-
5.4.14.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.4.1 do 5.4.13:
Izmjenama Zakona o hrvatskom državljanstvu uređuje se pitanje produženja roka za podnošenje zahtjeva za utvrđivanje hrvatskog državljanstva, slijedom čega ne postoje učinci na rad i tržište rada.
Utvrdite veličinu adresata:
5.4.15.
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge
ne
ne
ne
5.4.16.
Srednji i veliki poduzetnici
ne
ne
ne
5.4.17.
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva
ne
ne
ne
5.4.18.
Radnici i/ili umirovljenici
ne
ne
ne
5.4.19.
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači
ne
ne
ne
5.4.20.
Hrvatski branitelji
ne
ne
ne
5.4.21.
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama
ne
ne
ne
5.4.22.
Udruge i/ili zaklade
ne
ne
ne
5.4.23.
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima
ne
ne
ne
5.4.24.
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave
ne
ne
ne
5.4.25.
Drugi utvrđeni adresati:
-
-
-
5.4.26.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.4.14. do 5.4.25.
Predložene izmjene Zakona o hrvatskom državljanstvu nemaju utjecaj na adresate navedene u točkama od 5.4.14. do 5.4.25.
5.4.27.
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE UČINAKA NA RAD I TRŽIŠTE RADA:
Da li je utvrđena barem jedna kombinacija: NE
–veliki izravni učinak i mali broj adresata
–veliki izravni učinak i veliki broj adresata
–mali izravni učinak i veliki broj adresata.
Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:
Iz Prethodne procjene u Procjenu učinaka propisa:
Izravni učinci
neznatan
mali
veliki
Adresati
neznatan
ne
ne
ne
mali
ne
ne
ne
veliki
ne
ne
ne
5.5.
UTVRĐIVANJE UČINAKA NA ZAŠTITU OKOLIŠA
Vrsta izravnih učinaka
Mjerilo učinka
Utvrdite učinak na:
Neznatan
Mali
Veliki
Da/Ne
Da/Ne
Da/Ne
5.5.1.
Utjecaj na klimu
ne
ne
ne
5.5.2.
Kvaliteta i korištenje zraka, vode i tla
ne
ne
ne
5.5.3.
Korištenje energije
ne
ne
ne
5.5.4.
Korištenje obnovljivih i neobnovljivih izvora energije
ne
ne
ne
5.5.5.
Bioraznolikost biljnog i životinjskog svijeta
ne
ne
ne
5.5.6.
Gospodarenje otpadom i/ili recikliranje
ne
ne
ne
5.5.7.
Rizik onečišćenja od industrijskih pogona po bilo kojoj osnovi
ne
ne
ne
5.5.8.
Zaštita od utjecaja genetski modificiranih organizama
ne
ne
ne
5.5.9.
Zaštita od utjecaja kemikalija
ne
ne
ne
5.5.10.
Drugi očekivani izravni učinak:
-
-
-
5.5.11.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.5.1. do 5.5.10.:
Izmjenama Zakona o hrvatskom državljanstvu uređuje se pitanje produženja roka za podnošenje zahtjeva za utvrđivanje hrvatskog državljanstva, slijedom čega nema učinaka na zaštitu okoliša.
Utvrdite veličinu adresata:
5.5.12.
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge
ne
ne
ne
5.5.13.
Srednji i veliki poduzetnici
ne
ne
ne
5.5.14.
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva
ne
ne
ne
5.5.15.
Radnici i/ili umirovljenici
ne
ne
ne
5.5.16.
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači
ne
ne
ne
5.5.17.
Hrvatski branitelji
ne
ne
ne
5.5.18.
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama
ne
ne
ne
5.5.19.
Udruge i/ili zaklade
ne
ne
ne
5.5.20.
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima
ne
ne
ne
5.5.21.
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave
ne
ne
ne
5.5.22.
Drugi utvrđeni adresati:
-
-
-
5.5.23.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.5.12. do 5.5.22.
Predložene izmjene Zakona o hrvatskom državljanstvu nemaju učinak na adresate navedene u točkama od 5.5.12. do 5.5.22.
5.5.24.
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE UČINAKA NA ZAŠTITU OKOLIŠA:
Da li je utvrđena barem jedna kombinacija: NE
–veliki izravni učinak i mali broj adresata
–veliki izravni učinak i veliki broj adresata
–mali izravni učinak i veliki broj adresata.
Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:
Iz Prethodne procjene u Procjenu učinaka propisa:
Izravni učinci
neznatan
mali
veliki
Adresati
neznatan
ne
ne
ne
mali
ne
ne
ne
veliki
ne
ne
ne
5.6.
UTVRĐIVANJE UČINAKA NA ZAŠTITU LJUDSKIH PRAVA
Vrsta izravnih učinaka
Mjerilo učinka
Utvrdite učinak na:
Neznatan
Mali
Veliki
Da/Ne
Da/Ne
Da/Ne
5.6.1.
Ravnopravnost spolova u smislu jednakog statusa, jednake mogućnosti za ostvarivanje svih prava, kao i jednaku korist od ostvarenih rezultata
ne
ne
ne
5.6.2.
Pravo na jednaki tretman i prilike osobito u dijelu ostvarivanja materijalnih prava, zapošljavanja, rada i drugih Ustavom Republike Hrvatske zajamčenih prava
ne
ne
ne
5.6.3.
Povreda prava na slobodu kretanja u Republici Hrvatskoj odnosno u drugim zemljama članicama Europske unije
ne
ne
ne
5.6.4.
Izravna ili neizravna diskriminacija po bilo kojoj osnovi
ne
ne
ne
5.6.5.
Povreda prava na privatnost
ne
ne
ne
5.6.6.
Ostvarivanje pravne zaštite, pristup sudu i pravo na besplatnu pravnu pomoć
ne
ne
ne
5.6.7.
Pravo na međunarodnu zaštitu, privremenu zaštitu i postupanje s tim u vezi
ne
ne
ne
5.6.8.
Pravo na pristup informacijama
ne
ne
ne
5.6.9.
Drugi očekivani izravni učinak:
-
-
-
5.6.10.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.6.1. do 5.6.9.:
Izmjenama Zakona o hrvatskom državljanstvu uređuje se pitanje produženja roka za podnošenje zahtjeva za utvrđivanje hrvatskog državljanstva, stoga ne postoji učinak na navedeno u točkama od 5.6.1. do 5.6.9.
Utvrdite veličinu adresata:
5.6.12.
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge
ne
ne
ne
5.6.13.
Srednji i velikii poduzetnici
ne
ne
ne
5.6.14.
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva
ne
ne
ne
5.6.15.
Radnici i/ili umirovljenici
ne
ne
ne
5.6.16.
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači
ne
ne
ne
5.6.17.
Hrvatski branitelji
ne
ne
ne
5.6.18.
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama
ne
ne
ne
5.6.19.
Udruge i/ili zaklade
ne
ne
ne
5.6.20.
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima
ne
ne
ne
5.6.21.
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave
ne
ne
ne
5.6.22.
Drugi utvrđeni adresati:
-
-
-
5.6.23.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.6.12. do 5.6.23.
Predložene izmjene Zakona o hrvatskom državljanstvu nemaju učinak na adresate navedene u točkama od 5.6.12. do 5.6.23.
5.6.24.
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE UČINAKA NA ZAŠTITU LJUDSKIH PRAVA:
Da li je utvrđena barem jedna kombinacija: NE
–veliki izravni učinak i mali broj adresata
–veliki izravni učinak i veliki broj adresata
–mali izravni učinak i veliki broj adresata.
Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:4
Iz Prethodne procjene u Procjenu učinaka propisa:
Izravni učinci
neznatan
mali
veliki
Adresati
neznatan
ne
ne
ne
mali
ne
ne
ne
veliki
ne
ne
ne
6.
Prethodni test malog i srednjeg poduzetništva (Prethodni MSP test)
Ako je na dva pitanja od pitanja pod rednim brojevima od 6.1. do 6.4.. iz Prethodnog testa malog i srednjeg poduzetništva (Prethodni MSP test) odgovoreno »DA«, obvezna je provedba procjene učinaka propisa na malo gospodarstvo izradom MSP testa u okviru Iskaza o procjeni učinaka propisa.
Odgovorite sa »DA« ili »NE«, uz obvezni opis sljedećih učinaka:
DA
NE
6.1.
Da li će propis imati učinke na određeni broj malih i srednjih poduzetnika kroz administrativne troškove provedbe postupaka ukoliko se za poduzetnike propisuju jednokratne ili periodične administrativne obveze a koje bi značile trošak vremena za obavljanje pojedinih administrativnih radnji za ispunjavanje propisanih zahtjeva, plaćanje naknada i davanja?
NE
Obrazloženje:
Predloženi propis nema učinke na male i srednje poduzetnike te se njime ne propisuju jednokratne ili periodične administrativne obveze.
6.2.
Da li će propis imati učinke na tržišnu konkurenciju i konkurentnost unutarnjeg tržišta EU u smislu prepreka slobodi tržišne konkurencije?
NE
Obrazloženje:
Predloženi propis nema učinak na tržišnu konkurenciju i konkurentnost unutarnjeg tržišta EU u smislu prepreka slobodi tržišne konkurencije
6.3.
Da li propis uvodi naknade i davanja koje će imati učinke na financijske rezultate poslovanja poduzetnika te da li postoji trošak prilagodbe zbog primjene propisa?
NE
Obrazloženje:
Predloženi propis ne uvodi naknade i davanja, ne postoji trošak prilagodbe zbog primjene propisa.
6.4.
Da li će propis imati posebne učinke na mikro poduzetnike?
NE
Obrazloženje:
Predloženi propis nema učinka na mikro poduzetnike.
6.5.
Ako predložena normativna inicijativa nema učinke navedene pod pitanjima 6.1. do 6.4., navedite obrazloženje u prilog izjavi o nepostojanju učinka na male i srednje poduzetnike.
Obrazloženje:
Izmjenama Zakona o hrvatskom državljanstvu uređuju se pitanje produženja roka za podnošenje zahtjeva za utvrđivanje hrvatskog državljanstva, stoga neće imati utjecaj na male i srednje poduzetnike.
7.
Utvrđivanje potrebe za provođenjem SCM metodologije
Ako je odgovor na pitanje pod rednim brojem 6.1. „DA“, iz Prethodnog MSP testa potrebno je uz Obrazac prethodne procjene priložiti pravilno ispunjenu Standard Cost Model (SCM) tablicu s procjenom mogućeg administrativnog troška za svaku propisanu obvezu i zahtjev (SCM kalkulator).
SCM kalkulator ispunjava se sukladno uputama u standardiziranom obrascu u kojem se nalazi formula izračuna i sukladno jedinstvenim nacionalnim smjernicama uređenim kroz SCM priručnik.
u odnosu na svaki pojedini izravni učinak, stručni nositelj obvezno pristupa daljnjoj procjeni učinaka propisa izradom Iskaza o procjeni učinaka propisa. Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“ kod odgovarajućeg izravnog učinka.
Ako je utvrđena potreba za provođenjem procjene učinaka propisa na malog gospodarstvo, stručni nositelj obvezno pristupa daljnjoj procjeni učinaka izradom MSP testa u okviru Iskaza o procjeni učinaka propisa.
Procjena učinaka propisa
Potreba za PUP
Utvrđena potreba za provedbom daljnje procjene učinaka propisa
DA
NE
8.1.
Procjena gospodarskih učinaka iz točke 5.1.
NE
8.2.
Procjena učinaka na tržišno natjecanje iz točke 5.2.
NE
8.3.
Procjena socijalnih učinaka iz točke 5.3.
NE
8.4.
Procjena učinaka na rad i tržište rada iz točke 5.4.
NE
8.5.
Procjena učinaka na zaštitu okoliša iz točke 5.5.
NE
8.6.
Procjena učinaka na zaštitu ljudskih prava iz točke 5.6.
NE
MSP test
Potreba za MSP test
8.7.
Utvrđena potreba za provođenjem procjene učinaka propisa na malo gospodarstvo (MSP test)
DA
NE
8.8.
Provođenje MSP testa
NE
8.9.
Provođenje SCM metodologije
NE
9.
PRILOZI
10.
POTPIS ČELNIKA TIJELA
Potpis:
POTPREDSJEDNIK VLADE I MINISTAR
dr.sc. Davor Božinović
Datum: 22. listopada 2021.
11.
Odgovarajuća primjena ovoga Obrasca u slučaju provedbe članka 18. stavka 2. Zakona o procjeni učinaka propisa ("Narodne novine", broj 44/17)
Uputa:
Prilikom primjene ovoga Obrasca na provedbene propise i akte planiranja u izradi, izričaj „nacrt prijedloga zakona“ potrebno je zamijeniti s nazivom provedbenog propisa odnosno akta planiranja.
NACRT PRIJEDLOGA ZAKONA O IZMJENAMA ZAKONA O HRVATSKOM DRŽAVLJANSTVU, S KONAČNIM PRIJEDLOGOM ZAKONA
I. USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje Zakona o izmjenama Zakona o hrvatskom državljanstvu sadržana je u članku 2. stavku 4. podstavku 1. Ustava Republike Hrvatske („Narodne novine“, broj: 85/10. – pročišćeni tekst i 5/14. – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
II. OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE TREBAJU UREDITI ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
Hrvatsko državljanstvo, pretpostavke za njegovo stjecanje i prestanak, uređene su Zakonom o hrvatskom državljanstvu („Narodne novine“ broj: 53/91) koji je stupio na snagu 8. listopada 1991. godine. Izmjene i dopune ovog Zakona objavljene su u „Narodnim novinama“ broj: 28/92, 113/93, 130/11, 110/15 i 102/19).
Posljednjim izmjenama i dopunama Zakona o hrvatskom državljanstvu izmijenjen je, uz ostalo, članak 5. Zakona koji u stavku 2. sadrži odredbu prema kojoj podrijetlom stječe hrvatsko državljanstvo i osoba starija od 21 godine života, rođena u inozemstvu, čiji je jedan roditelj u trenutku njezina rođenja hrvatski državljanin, ako u roku od dvije godine od dana stupanja na snagu tog Zakona podnese zahtjev za upis u evidenciju hrvatskih državljana, a Ministarstvo unutarnjih poslova prethodno utvrdi da ne postoje zapreke iz članka 8. stavka 1. točke 5. tog Zakona.
Ujedno je posljednjim izmjenama i dopunama Zakona uvedena nova odredba članka 30.a stavka 2. prema kojoj se hrvatskim državljaninom smatra i osoba rođena u razdoblju od 8. siječnja 1977. do 8. listopada 1991., kojoj su u trenutku rođenja oba roditelja imala hrvatsko državljanstvo, ali joj je u evidenciji o državljanstvu upisano drugo državljanstvo, ako u roku od dvije godine od dana stupanja na snagu tog Zakona podnese zahtjev za utvrđivanje hrvatskog državljanstva.
Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o hrvatskom državljanstvu stupio je na snagu 1. siječnja 2020. godine, čime se primjena navedenih odredbi podudara s početkom pandemije izazvane virusom SARS-CoV-2.
Zahtjeve za utvrđivanje hrvatskog državljanstva po navedenim pravnim osnovama uglavnom podnose osobe koje nemaju odobren boravak u Republici Hrvatskoj. Stoga je stupanje na snagu spomenutih zakonskih odredbi s ograničenim vremenom primjene dovelo do povećanog broja zahtjeva koji se podnose putem diplomatskih misija ili konzularnih ureda Republike Hrvatske u inozemstvu, što je dodatno otežano epidemiološkom situacijom uzrokovanom bolesti COVID-19. U novonastalim uvjetima, diplomatske misije i konzularni uredi Republike Hrvatske u inozemstvu dužni su poštivati epidemiološke mjere države u kojoj imaju sjedište i svoj rad uskladiti s propisanim mjerama. Za pristup u diplomatsko-konzularna predstavništva radi podnošenja zahtjeva unaprijed se zakazuju termini na koje se, s obzirom na situaciju, čeka i do šest mjeseci, odnosno pojedine diplomatske misije ili konzularni uredi Republike Hrvatske u inozemstvu već imaju popunjene termine za predaju zahtjeva do kraja ove godine, do kad su na snazi odredbe članaka 5. stavka 2. i članka 30.a stavka 2. Zakona o hrvatskom državljanstvu.
Iz navedenih objektivnih razloga, veliki broj osoba na koje se odnose navedene zakonske odredbe onemogućen je u podnošenju zahtjeva za utvrđivanje hrvatskog državljanstva u propisanom zakonskom roku, čime se ne bi ostvarila namjeravana svrha donesenih zakonskih izmjena. Stoga se predloženom izmjenom Zakona omogućuje da zahtjeve podnesu i one osobe koje su se već obratile nadležnoj diplomatskoj misiji ili konzularnom uredu Republike Hrvatske u namjeri da podnesu zahtjeve po navedenim pravnim osnovama, ali nisu uspjele dobiti termin u ovoj godini.
Prema podacima Ministarstva unutarnjih poslova, u 2020. godini zaprimljeno je sveukupno 1923 zahtjeva za utvrđivanje hrvatskog državljanstva, uključujući sve pravne osnove upisa u knjigu državljana gdje stranke popunjavaju obrazac zahtjeva za utvrđivanje hrvatskog državljanstva (članak 4. i 5. stavak 2. Zakona za osobe starije od 21 godine, rođene za vrijeme važenja Zakona o hrvatskom državljanstvu, te članak 30. stavak 1. i članak 30.a stavak 2. Zakona za osobe rođene do 8. listopada 1991. godine). Od navedenog broja, 871 zahtjev odnosio se na članak 5. stavak 2. Zakona o hrvatskom državljanstvu, a 148 zahtjeva na članak 30.a stavak 2. Zakona.
U 2021. godini, do 30. rujna 2021. godine, zaprimljeno je približno 2400 zahtjeva za utvrđivanje hrvatskog državljanstva, a od navedenog broja, 998 zahtjeva odnosi se na članak 5. stavak 2. Zakona o hrvatskom državljanstvu, dok se 152 temelji na odredbi članka 30a. stavka 2. Zakona.
III. OCJENA I IZVORI POTREBNIH SREDSTAVA ZA PROVEDBU ZAKONA
Za provedbu ovog Zakona neće biti potrebno osigurati dodatna sredstva u državnom proračunu Republike Hrvatske.
IV. RAZLOZI ZA DONOŠENJE ZAKONA PO HITNOM POSTUPKU
Donošenje ovoga Zakona predlaže se po hitnom postupku sukladno članku 204. Poslovnika Hrvatskoga sabora ("Narodne novine", br. 81/13., 113/16., 69/17., 29/18., 53/20., 119/20. - Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske i 123/20.) iz osobito opravdanih razloga.
Zbog okolnosti uvjetovanih epidemiološkom situacijom izazvanom pandemijom bolesti COVID-19 u diplomatskim misijama i konzularnim uredima Republike Hrvatske u inozemstvu bilo je otežano podnošenje zahtjeva za stjecanje, odnosno utvrđivanje hrvatskog državljanstva na temelju članka 5. stavka 2. i članka 30.a Zakona o hrvatskom državljanstvu. Velik broj osoba na koje se odnose citirane zakonske odredbe onemogućen je u podnošenju zahtjeva za stjecanje, odnosno utvrđivanje hrvatskog državljanstva u propisanom zakonskom roku, radi čega se ne može ostvariti namjeravana svrha Zakona.
S obzirom na navedeno, rokove za podnošenje zahtjeva za stjecanje hrvatskog državljanstva podrijetlom utvrđene navedenim člancima Zakona o hrvatskom državljanstvu koji ističu 31. prosinca 2021. godine potrebno je produžiti.
Stoga se donošenje ovog Zakona predlaže u hitnom postupku.
KONAČNI PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA ZAKONA O HRVATSKOM DRŽAVLJANSTVU
Članak 1.
U Zakonu o hrvatskom državljanstvu („Narodne novine“, broj: 53/31, 28/92, 113/93, 130/11, 110/15 i 102/19) u članku 5. stavku 2. riječ: „dvije“ zamjenjuje se riječju: „tri“.
Članak 2.
U članku 30.a stavku 2. riječ: „dvije“ zamjenjuje se riječju: „tri“.
Članak 3.
Ovaj Zakon objavit će se u „Narodnim novinama“, a stupa na snagu 1. siječnja 2022. godine.
PRILOG 1. OBRAZAC PRETHODNE PROCJENE UČINKA PROPISA
PRILOG 1.
OBRAZAC PRETHODNE PROCJENE
1.
OPĆE INFORMACIJE
1.1.
Stručni nositelj:
Ministarstvo unutarnjih poslova
1.2.
Naziv nacrta prijedloga zakona:
Nacrt prijedloga Zakona o izmjenama Zakona o hrvatskom državljanstvu, s Konačnim prijedlogom Zakona
1.3.
Datum:
22.10.2021.
1.4.
Ustrojstvena jedinica, kontakt telefon i elektronička pošta osobe zadužene za izradu Obrasca prethodne procjene:
Uprava za imigraciju, državljanstvo i upravne poslove
Sektor za upravne poslove i državljanstvo
Služba za državljanstvo
Tel: 3788802; e-mail: rpernekmiklenic@mup.hr
1.5.
Da li je nacrt prijedloga zakona dio programa rada Vlade Republike Hrvatske, drugog akta planiranja ili reformske mjere?
Da/Ne:
NE
Naziv akta: -
Opis mjere: -
1.6.
Da li je nacrt prijedloga zakona vezan za usklađivanje zakonodavstva Republike Hrvatske s pravnom stečevinom Europske unije?
Da/Ne:
NE
Naziv pravne stečevine EU:
2.
ANALIZA POSTOJEĆEG STANJA
2.1.
Što je problem koji zahtjeva izradu ili promjenu zakonodavstva?
Hrvatsko državljanstvo, pretpostavke za njegovo stjecanje i prestanak, uređene su Zakonom o hrvatskom državljanstvu („Narodne novine“ broj: 53/91, 28/92, 113/93, 130/11, 110/15 i 102/19).
Posljednjim izmjenama i dopunama Zakona o hrvatskom državljanstvu izmijenjen je, uz ostalo, članak 5. Zakona koji u stavku 2. sadrži odredbu prema kojoj podrijetlom stječe hrvatsko državljanstvo i osoba starija od 21. godine života, rođena u inozemstvu, čiji je jedan roditelj u trenutku njezina rođenja hrvatski državljanin, ako u roku od dvije godine od dana stupanja na snagu tog Zakona podnese zahtjev za upis u evidenciju hrvatskih državljana, a Ministarstvo unutarnjih poslova prethodno utvrdi da ne postoje zapreke iz članka 8. stavka 1. točke 5. tog Zakona.
Ujedno je posljednjim izmjenama i dopunama Zakona uvedena nova odredba članka 30.a stavka 2. prema kojoj se hrvatskim državljaninom smatra i osoba rođena u razdoblju od 8. siječnja 1977. do 8. listopada 1991., kojoj su u trenutku rođenja oba roditelja imala hrvatsko državljanstvo, ali joj je u evidenciji o državljanstvu upisano drugo državljanstvo, ako u roku od dvije godine od dana stupanja na snagu tog Zakona podnese zahtjev za utvrđivanje hrvatskog državljanstva.
Navedeni rokovi ističu 31. prosinca 2021. godine.
Stupanje na snagu spomenutih zakonskih odredbi s ograničenim vremenom primjene dovelo je do povećanog broja zahtjeva koji se podnose putem diplomatskih misija ili konzularnih ureda Republike Hrvatske u inozemstvu, koju situaciju je dodatno otežala i epidemiološka situacija uzrokovana bolesti COVID-19. U novonastalim uvjetima, diplomatske misije i konzularni uredi Republike Hrvatske u inozemstvu dužni su poštivati epidemiološke mjere države u kojoj imaju sjedište i svoj rad uskladiti s propisanim mjerama. Za pristup u diplomatsko-konzularna predstavništva radi podnošenja zahtjeva unaprijed se zakazuju termini na koje se, s obzirom na situaciju, čeka i do šest mjeseci, odnosno pojedine diplomatske misije ili konzularni uredi Republike Hrvatske u inozemstvu već imaju popunjene termine za predaju zahtjeva do kraja ove godine, do kad su na snazi navedene odredbe Zakona o hrvatskom državljanstvu.
Iz navedenih objektivnih razloga, veliki broj osoba na koje se odnose navedene zakonske odredbe onemogućen je u podnošenju zahtjeva za utvrđivanje hrvatskog državljanstva u propisanom zakonskom roku, čime se ne bi ostvarila namjeravana svrha donesenih zakonskih izmjena. Stoga se predloženom izmjenom Zakona omogućuje da zahtjeve podnesu i one osobe koje su se već obratile nadležnoj diplomatskoj misiji ili konzularnom uredu Republike Hrvatske s namjerom da podnesu zahtjeve po navedenim pravnim osnovama, ali nisu uspjele dobiti termin u ovoj godini.
2.2.
Zašto je potrebna izrada nacrta prijedloga zakona?
Budući da se izmjene i dopune propisa vrše samo propisom iste pravne snage i po istom postupku po kojemu je taj propis donesen, a kako se radi o produženju zakonskog roka za podnošenje zahtjeva za utvrđivanje hrvatskog državljanstva pod uvjetima propisanim odredbom članka 5. stavka 2. i članka 30.a stavka 2. Zakona o hrvatskom državljanstvu zbog situacije uzrokovane pandemijom bolesti COVID-19, potrebno je donijeti Zakonom o izmjenama Zakona o hrvatskom državljanstvu.
2.3.
Navedite dokaz, argument, analizu koja podržava potrebu za izradom nacrta prijedloga zakona.
Zbog epidemiološke situacije uzrokovane pandemijom bolesti COVID-19, veliki broj osoba na koje se odnose navedene zakonske odredbe onemogućen je u podnošenju zahtjeva za utvrđivanje hrvatskog državljanstva u propisanom zakonskom roku, čime se ne bi ostvarila namjeravana svrha donesenih zakonskih izmjena.
3.
UTVRĐIVANJE ISHODA ODNOSNO PROMJENA
3.1.
Što je cilj koji se namjerava postići?
Produženjem zakonskog roka za podnošenje zahtjeva za utvrđivanje hrvatskog državljanstva, omogućit će se podnošenje zahtjeva osobama koje su se već obratile nadležnoj diplomatskoj misiji ili konzularnom uredu Republike Hrvatske u namjeri da podnesu zahtjeve po navedenim pravnim osnovama, ali nisu uspjele dobiti termin u ovoj godini uslijed epidemiološke situacije uzrokovane pandemijom bolesti COVID-19.
3.2.
Kakav je ishod odnosno promjena koja se očekuje u području koje se namjerava urediti?
Omogućavanje reguliranja statusa hrvatskog državljanstva osobama na koje se odnose članak 5. stavak 2. i članak 30.a stavak 2. Zakona o hrvatskom državljanstvu.
3.3.
Koji je vremenski okvir za postizanje ishoda odnosno promjena?
IV. kvartal 2021. godine
4.
UTVRĐIVANJE RJEŠENJA
4.1.
Navedite koja su moguća normativna rješenja za postizanje navedenog ishoda.
Moguća normativna rješenja (novi propis/izmjene i dopune važećeg/stavljanje van snage propisa i slično):
Izmjene važećeg Zakona o hrvatskom državljanstvu.
Obrazloženje: Potrebno je donijeti Zakon o izmjenama Zakona o hrvatskom državljanstvu, budući da se izmjene i dopune propisa vrše propisom iste pravne snage i po istom postupku. U konkretnom slučaju radi se o produženju zakonskog roka za podnošenje zahtjeva za utvrđivanje hrvatskog državljanstva pod uvjetima propisanim odredbom članka 5. stavka 2. i članka 30.a stavka 2. Zakona o hrvatskom državljanstvu zbog situacije uzrokovane pandemijom bolesti COVID-19.
4.2.
Navedite koja su moguća nenormativna rješenja za postizanje navedenog ishoda.
Moguća nenormativna rješenja (ne poduzimati normativnu inicijativu, informacije i kampanje, ekonomski instrumenti, samoregulacija, koregulacija i slično):
Nenormativna rješenja nisu moguća.
Obrazloženje: Nenormativna rješenja nisu moguća jer se radi o zakonskim rokovima koji se mogu produžiti samo izmjenom Zakona.
5.
UTVRĐIVANJE IZRAVNIH UČINAKA I ADRESATA
5.1.
UTVRĐIVANJE GOSPODARSKIH UČINAKA
Vrsta izravnih učinaka
Mjerilo učinka
Utvrdite učinak na:
Neznatan
Mali
Veliki
Da/Ne
Da/Ne
Da/Ne
5.1.1.
Makroekonomsko okruženje Republike Hrvatske osobito komponente bruto društvenog proizvoda kojeg čine osobna potrošnja kućanstava, priljev investicija, državna potrošnja, izvoz i uvoz
ne
ne
ne
5.1.2.
Slobodno kretanje roba, usluga, rada i kapitala
ne
ne
ne
5.1.3.
Funkcioniranje tržišta i konkurentnost gospodarstva
ne
ne
ne
5.1.4.
Prepreke za razmjenu dobara i usluga
ne
ne
ne
5.1.5.
Cijena roba i usluga
ne
ne
ne
5.1.6.
Uvjet za poslovanje na tržištu
ne
ne
ne
5.1.7.
Trošak kapitala u gospodarskim subjektima
ne
ne
ne
5.1.8.
Trošak zapošljavanja u gospodarskim subjektima (trošak rada u cjelini)
ne
ne
ne
5.1.9.
Trošak uvođenja tehnologije u poslovni proces u gospodarskim subjektima
ne
ne
ne
5.1.10.
Trošak investicija vezano za poslovanje gospodarskih subjekata
ne
ne
ne
5.1.11.
Trošak proizvodnje, osobito nabave materijala, tehnologije i energije
ne
ne
ne
5.1.12.
Prepreke za slobodno kretanje roba, usluga, rada i kapitala vezano za poslovanje gospodarskih subjekata
ne
ne
ne
5.1.13.
Djelovanje na imovinska prava gospodarskih subjekata
ne
ne
ne
5.1.14.
Drugi očekivani izravni učinak:
5.1.15.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.1.1. do 5.1.14.
Izmjenama Zakona o hrvatskom državljanstvu uređuje se pitanje produženja roka za podnošenje zahtjeva za utvrđivanje hrvatskog državljanstva, slijedom čega nema gospodarskih učinaka.
Utvrdite veličinu adresata:
5.1.16.
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge
ne
ne
ne
5.1.17.
Srednji i veliki poduzetnici
ne
ne
ne
5.1.18.
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva
ne
ne
ne
5.1.19.
Radnici i/ili umirovljenici
ne
ne
ne
5.1.20.
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači
ne
ne
ne
5.1.21.
Hrvatski branitelji
ne
ne
ne
5.1.22.
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama
ne
ne
ne
5.1.23.
Udruge i/ili zaklade
ne
ne
ne
5.1.24.
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima
ne
ne
ne
5.1.25.
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave
ne
ne
ne
5.1.26.
Drugi utvrđeni adresati:
-
-
-
5.1.27.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.1.16. do 5.1.26.:
Predložene Izmjene Zakona o hrvatskom državljanstvu nemaju učinka na adresate navedene u točkama od 5.1.16. do 5.1.26..
5.1.28.
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE GOSPODARSKIH UČINAKA
Da li je utvrđena barem jedna kombinacija : NE
– veliki izravni učinak i mali broj adresata
– veliki izravni učinak i veliki broj adresata
– mali izravni učinak i veliki broj adresata.
Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:
Iz Prethodne procjene u Procjenu učinaka propisa:
Izravni učinci
neznatan
mali
veliki
Adresati
neznatan
ne
ne
ne
mali
ne
ne
ne
veliki
ne
ne
ne
5.2.
UTVRĐIVANJE UČINAKA NA TRŽIŠNO NATJECANJE
Vrsta izravnih učinaka
Mjerilo učinka
Utvrdite učinak na:
Neznatan
Mali
Veliki
Da/Ne
Da/Ne
Da/Ne
5.2.1.
Strukturalna, financijska, tehnička ili druga prepreka u pojedinom gospodarskom sektoru odnosno gospodarstvu u cjelini
ne
ne
ne
5.2.2.
Pozicija državnih tijela koja pružaju javne usluge uz istovremeno obavljanje gospodarske aktivnosti na tržištu
ne
ne
ne
5.2.3.
Postojanje diskriminirajućih uvjeta, osobito posebnih isključivih prava, uživanja povoljnijeg izvora financiranja ili pristupa privilegiranim podacima među gospodarskim subjektima
ne
ne
ne
5.2.4.
Drugi očekivani izravni učinak:
ne
ne
ne
5.2.5.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.2.1. do 5.2.4.:
Izmjenama Zakona o hrvatskom državljanstvu uređuje se pitanje produženja roka za podnošenje zahtjeva za utvrđivanje hrvatskog državljanstva, slijedom čega ne postoje učinci na tržišno natjecanje.
Utvrdite veličinu adresata:
5.2.6.
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge
ne
ne
ne
5.2.7.
Srednji i veliki poduzetnici
ne
ne
ne
5.2.8.
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva
ne
ne
ne
5.2.9.
Radnici i/ili umirovljenici
ne
ne
ne
5.2.10.
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači
ne
ne
ne
5.2.11.
Hrvatski branitelji
ne
ne
ne
5.2.12.
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama
ne
ne
ne
5.2.13.
Udruge i/ili zaklade
ne
ne
ne
5.2.14.
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima
ne
ne
ne
5.2.15.
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave
ne
ne
ne
5.2.16.
Drugi utvrđeni adresati:
-
-
-
5.2.17.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.2.6. do 5.2.16.:
Predložene izmjene Zakona o hrvatskom državljanstvu nemaju učinka na adresate navedene u točkama od 5.2.6. do 5.2.16..
5.2.17.
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE UČINAKA NA ZAŠTITU TRŽIŠNOG NATJECANJA
Da li je utvrđena barem jedna kombinacija: NE
– veliki izravni učinak i mali broj adresata
– veliki izravni učinak i veliki broj adresata
– mali izravni učinak i veliki broj adresata.
Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:
Iz Prethodne procjene u Procjenu učinaka propisa:
Izravni učinci
neznatan
mali
veliki
Adresati
neznatan
ne
ne
ne
mali
ne
ne
ne
veliki
ne
ne
ne
5.3.
UTVRĐIVANJE SOCIJALNIH UČINAKA
Vrsta izravnih učinaka
Mjerilo učinka
Utvrdite učinak na:
Neznatan
Mali
Veliki
Da/Ne
Da/Ne
Da/Ne
5.3.1.
Demografski trend, osobito prirodno kretanje stanovništva, stopa nataliteta i mortaliteta, stopa rasta stanovništva i dr.
da
ne
ne
5.3.2.
Prirodna migracija stanovništva i migracija uzrokovana ekonomskim, političkim ili drugim okolnostima koje dovode do migracije stanovništva
da
ne
ne
5.3.3.
Socijalna uključenost
da
ne
ne
5.3.4.
Zaštita osjetljivih skupina i skupina s posebnim interesima i potrebama
ne
ne
ne
5.3.5.
Proširenje odnosno sužavanje pristupa sustavu socijalne skrbi i javnim uslugama te pravo na zdravstvenu zaštitu
ne
ne
ne
5.3.6.
Financijska održivost sustava socijalne skrbi i sustava zdravstvene zaštite
ne
ne
ne
5.3.7.
Drugi očekivani izravni učinak:
ne
ne
ne
5.3.8.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.3.1. do 5.3.7.:
Izmjenama Zakona o hrvatskom državljanstvu uređuje se pitanje produženja roka za podnošenje zahtjeva za utvrđivanje hrvatskog državljanstva, slijedom čega postoji neznatan utjecaj na stopu rasta stanovništva, migracije stanovništva i njihovu socijalnu uključenost.
Utvrdite veličinu adresata:
5.3.9.
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge
ne
ne
ne
5.3.10.
Srednji i veliki poduzetnici
ne
ne
ne
5.3.11.
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva
ne
ne
ne
5.3.12.
Radnici i/ili umirovljenici
ne
ne
ne
5.3.13.
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači
ne
ne
ne
5.3.14.
Hrvatski branitelji
ne
ne
ne
5.3.15.
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama
ne
ne
ne
5.3.16.
Udruge i/ili zaklade
ne
ne
ne
5.3.17.
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima
ne
ne
ne
5.3.18.
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave
ne
ne
ne
5.3.19.
Drugi utvrđeni adresati:
-
-
-
5.3.20.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.3.9. do 5.3.19.:
Predložene izmjene Zakona o hrvatskom državljanstvu nemaju učinka na adresate navedene u točkama od 5.3.9. do 5.3.19.
5.3.21.
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE SOCIJALNIH UČINAKA:
Da li je utvrđena barem jedna kombinacija: NE
– veliki izravni učinak i mali broj adresata
– veliki izravni učinak i veliki broj adresata
– mali izravni učinak i veliki broj adresata.
Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:
Iz Prethodne procjene u Procjenu učinaka propisa:
Izravni učinci
neznatan
mali
veliki
Adresati
neznatan
ne
ne
ne
mali
ne
ne
ne
veliki
ne
ne
ne
5.4.
UTVRĐIVANJE UČINAKA NA RAD I TRŽIŠTE RADA
Vrsta izravnih učinaka
Mjerilo učinka
Utvrdite učinak na:
Neznatan
Mali
Veliki
Da/Ne
Da/Ne
Da/Ne
5.4.1.
Zapošljavanje i tržište rada u gospodarstvu Republike Hrvatske u cjelini odnosno u pojedinom gospodarskom području
ne
ne
ne
5.4.2.
Otvaranje novih radnih mjesta odnosno gubitak radnih mjesta
ne
ne
ne
5.4.3.
Kretanje minimalne plaće i najniže mirovine
ne
ne
ne
5.4.4.
Status regulirane profesije
ne
ne
ne
5.4.5.
Status posebnih skupina radno sposobnog stanovništva s obzirom na dob stanovništva
ne
ne
ne
5.4.6.
Fleksibilnost uvjeta rada i radnog mjesta za pojedine skupine stanovništva
ne
ne
ne
5.4.7.
Financijska održivost mirovinskoga sustava, osobito u dijelu dugoročne održivosti mirovinskoga sustava
ne
ne
ne
5.4.8.
Odnos između privatnog i poslovnog života
ne
ne
ne
5.4.9.
Dohodak radnika odnosno samozaposlenih osoba
ne
ne
ne
5.4.10.
Pravo na kvalitetu radnog mjesta
ne
ne
ne
5.4.11.
Ostvarivanje prava na mirovinu i drugih radnih prava
ne
ne
ne
5.4.12.
Status prava iz kolektivnog ugovora i na pravo kolektivnog pregovaranja
ne
ne
ne
5.4.13.
Drugi očekivani izravni učinak:
-
-
-
5.4.14.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.4.1 do 5.4.13:
Izmjenama Zakona o hrvatskom državljanstvu uređuje se pitanje produženja roka za podnošenje zahtjeva za utvrđivanje hrvatskog državljanstva, slijedom čega ne postoje učinci na rad i tržište rada.
Utvrdite veličinu adresata:
5.4.15.
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge
ne
ne
ne
5.4.16.
Srednji i veliki poduzetnici
ne
ne
ne
5.4.17.
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva
ne
ne
ne
5.4.18.
Radnici i/ili umirovljenici
ne
ne
ne
5.4.19.
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači
ne
ne
ne
5.4.20.
Hrvatski branitelji
ne
ne
ne
5.4.21.
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama
ne
ne
ne
5.4.22.
Udruge i/ili zaklade
ne
ne
ne
5.4.23.
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima
ne
ne
ne
5.4.24.
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave
ne
ne
ne
5.4.25.
Drugi utvrđeni adresati:
-
-
-
5.4.26.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.4.14. do 5.4.25.
Predložene izmjene Zakona o hrvatskom državljanstvu nemaju utjecaj na adresate navedene u točkama od 5.4.14. do 5.4.25.
5.4.27.
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE UČINAKA NA RAD I TRŽIŠTE RADA:
Da li je utvrđena barem jedna kombinacija: NE
– veliki izravni učinak i mali broj adresata
– veliki izravni učinak i veliki broj adresata
– mali izravni učinak i veliki broj adresata.
Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:
Iz Prethodne procjene u Procjenu učinaka propisa:
Izravni učinci
neznatan
mali
veliki
Adresati
neznatan
ne
ne
ne
mali
ne
ne
ne
veliki
ne
ne
ne
5.5.
UTVRĐIVANJE UČINAKA NA ZAŠTITU OKOLIŠA
Vrsta izravnih učinaka
Mjerilo učinka
Utvrdite učinak na:
Neznatan
Mali
Veliki
Da/Ne
Da/Ne
Da/Ne
5.5.1.
Utjecaj na klimu
ne
ne
ne
5.5.2.
Kvaliteta i korištenje zraka, vode i tla
ne
ne
ne
5.5.3.
Korištenje energije
ne
ne
ne
5.5.4.
Korištenje obnovljivih i neobnovljivih izvora energije
ne
ne
ne
5.5.5.
Bioraznolikost biljnog i životinjskog svijeta
ne
ne
ne
5.5.6.
Gospodarenje otpadom i/ili recikliranje
ne
ne
ne
5.5.7.
Rizik onečišćenja od industrijskih pogona po bilo kojoj osnovi
ne
ne
ne
5.5.8.
Zaštita od utjecaja genetski modificiranih organizama
ne
ne
ne
5.5.9.
Zaštita od utjecaja kemikalija
ne
ne
ne
5.5.10.
Drugi očekivani izravni učinak:
-
-
-
5.5.11.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.5.1. do 5.5.10.:
Izmjenama Zakona o hrvatskom državljanstvu uređuje se pitanje produženja roka za podnošenje zahtjeva za utvrđivanje hrvatskog državljanstva, slijedom čega nema učinaka na zaštitu okoliša.
Utvrdite veličinu adresata:
5.5.12.
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge
ne
ne
ne
5.5.13.
Srednji i veliki poduzetnici
ne
ne
ne
5.5.14.
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva
ne
ne
ne
5.5.15.
Radnici i/ili umirovljenici
ne
ne
ne
5.5.16.
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači
ne
ne
ne
5.5.17.
Hrvatski branitelji
ne
ne
ne
5.5.18.
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama
ne
ne
ne
5.5.19.
Udruge i/ili zaklade
ne
ne
ne
5.5.20.
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima
ne
ne
ne
5.5.21.
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave
ne
ne
ne
5.5.22.
Drugi utvrđeni adresati:
-
-
-
5.5.23.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.5.12. do 5.5.22.
Predložene izmjene Zakona o hrvatskom državljanstvu nemaju učinak na adresate navedene u točkama od 5.5.12. do 5.5.22.
5.5.24.
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE UČINAKA NA ZAŠTITU OKOLIŠA:
Da li je utvrđena barem jedna kombinacija: NE
– veliki izravni učinak i mali broj adresata
– veliki izravni učinak i veliki broj adresata
– mali izravni učinak i veliki broj adresata.
Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:
Iz Prethodne procjene u Procjenu učinaka propisa:
Izravni učinci
neznatan
mali
veliki
Adresati
neznatan
ne
ne
ne
mali
ne
ne
ne
veliki
ne
ne
ne
5.6.
UTVRĐIVANJE UČINAKA NA ZAŠTITU LJUDSKIH PRAVA
Vrsta izravnih učinaka
Mjerilo učinka
Utvrdite učinak na:
Neznatan
Mali
Veliki
Da/Ne
Da/Ne
Da/Ne
5.6.1.
Ravnopravnost spolova u smislu jednakog statusa, jednake mogućnosti za ostvarivanje svih prava, kao i jednaku korist od ostvarenih rezultata
ne
ne
ne
5.6.2.
Pravo na jednaki tretman i prilike osobito u dijelu ostvarivanja materijalnih prava, zapošljavanja, rada i drugih Ustavom Republike Hrvatske zajamčenih prava
ne
ne
ne
5.6.3.
Povreda prava na slobodu kretanja u Republici Hrvatskoj odnosno u drugim zemljama članicama Europske unije
ne
ne
ne
5.6.4.
Izravna ili neizravna diskriminacija po bilo kojoj osnovi
ne
ne
ne
5.6.5.
Povreda prava na privatnost
ne
ne
ne
5.6.6.
Ostvarivanje pravne zaštite, pristup sudu i pravo na besplatnu pravnu pomoć
ne
ne
ne
5.6.7.
Pravo na međunarodnu zaštitu, privremenu zaštitu i postupanje s tim u vezi
ne
ne
ne
5.6.8.
Pravo na pristup informacijama
ne
ne
ne
5.6.9.
Drugi očekivani izravni učinak:
-
-
-
5.6.10.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.6.1. do 5.6.9.:
Izmjenama Zakona o hrvatskom državljanstvu uređuje se pitanje produženja roka za podnošenje zahtjeva za utvrđivanje hrvatskog državljanstva, stoga ne postoji učinak na navedeno u točkama od 5.6.1. do 5.6.9.
Utvrdite veličinu adresata:
5.6.12.
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge
ne
ne
ne
5.6.13.
Srednji i velikii poduzetnici
ne
ne
ne
5.6.14.
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva
ne
ne
ne
5.6.15.
Radnici i/ili umirovljenici
ne
ne
ne
5.6.16.
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači
ne
ne
ne
5.6.17.
Hrvatski branitelji
ne
ne
ne
5.6.18.
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama
ne
ne
ne
5.6.19.
Udruge i/ili zaklade
ne
ne
ne
5.6.20.
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima
ne
ne
ne
5.6.21.
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave
ne
ne
ne
5.6.22.
Drugi utvrđeni adresati:
-
-
-
5.6.23.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.6.12. do 5.6.23.
Predložene izmjene Zakona o hrvatskom državljanstvu nemaju učinak na adresate navedene u točkama od 5.6.12. do 5.6.23.
5.6.24.
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE UČINAKA NA ZAŠTITU LJUDSKIH PRAVA:
Da li je utvrđena barem jedna kombinacija: NE
– veliki izravni učinak i mali broj adresata
– veliki izravni učinak i veliki broj adresata
– mali izravni učinak i veliki broj adresata.
Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:4
Iz Prethodne procjene u Procjenu učinaka propisa:
Izravni učinci
neznatan
mali
veliki
Adresati
neznatan
ne
ne
ne
mali
ne
ne
ne
veliki
ne
ne
ne
6.
Prethodni test malog i srednjeg poduzetništva (Prethodni MSP test)
Ako je na dva pitanja od pitanja pod rednim brojevima od 6.1. do 6.4.. iz Prethodnog testa malog i srednjeg poduzetništva (Prethodni MSP test) odgovoreno »DA«, obvezna je provedba procjene učinaka propisa na malo gospodarstvo izradom MSP testa u okviru Iskaza o procjeni učinaka propisa.
Odgovorite sa »DA« ili »NE«, uz obvezni opis sljedećih učinaka:
DA
NE
6.1.
Da li će propis imati učinke na određeni broj malih i srednjih poduzetnika kroz administrativne troškove provedbe postupaka ukoliko se za poduzetnike propisuju jednokratne ili periodične administrativne obveze a koje bi značile trošak vremena za obavljanje pojedinih administrativnih radnji za ispunjavanje propisanih zahtjeva, plaćanje naknada i davanja?
NE
Obrazloženje:
Predloženi propis nema učinke na male i srednje poduzetnike te se njime ne propisuju jednokratne ili periodične administrativne obveze.
6.2.
Da li će propis imati učinke na tržišnu konkurenciju i konkurentnost unutarnjeg tržišta EU u smislu prepreka slobodi tržišne konkurencije?
NE
Obrazloženje:
Predloženi propis nema učinak na tržišnu konkurenciju i konkurentnost unutarnjeg tržišta EU u smislu prepreka slobodi tržišne konkurencije
6.3.
Da li propis uvodi naknade i davanja koje će imati učinke na financijske rezultate poslovanja poduzetnika te da li postoji trošak prilagodbe zbog primjene propisa?
NE
Obrazloženje:
Predloženi propis ne uvodi naknade i davanja, ne postoji trošak prilagodbe zbog primjene propisa.
6.4.
Da li će propis imati posebne učinke na mikro poduzetnike?
NE
Obrazloženje:
Predloženi propis nema učinka na mikro poduzetnike.
6.5.
Ako predložena normativna inicijativa nema učinke navedene pod pitanjima 6.1. do 6.4., navedite obrazloženje u prilog izjavi o nepostojanju učinka na male i srednje poduzetnike.
Obrazloženje:
Izmjenama Zakona o hrvatskom državljanstvu uređuju se pitanje produženja roka za podnošenje zahtjeva za utvrđivanje hrvatskog državljanstva, stoga neće imati utjecaj na male i srednje poduzetnike.
7.
Utvrđivanje potrebe za provođenjem SCM metodologije
Ako je odgovor na pitanje pod rednim brojem 6.1. „DA“, iz Prethodnog MSP testa potrebno je uz Obrazac prethodne procjene priložiti pravilno ispunjenu Standard Cost Model (SCM) tablicu s procjenom mogućeg administrativnog troška za svaku propisanu obvezu i zahtjev (SCM kalkulator).
SCM kalkulator ispunjava se sukladno uputama u standardiziranom obrascu u kojem se nalazi formula izračuna i sukladno jedinstvenim nacionalnim smjernicama uređenim kroz SCM priručnik.
SCM kalkulator dostupan je na stranici: http://www.mingo.hr/page/standard-cost-model
8.
SAŽETAK REZULTATA PRETHODNE PROCJENE
Ako je utvrđena barem jedna kombinacija:
–veliki izravni učinak i mali broj adresata,
–veliki izravni učinak i veliki broj adresata,
–mali izravni učinak i veliki broj adresata,
u odnosu na svaki pojedini izravni učinak, stručni nositelj obvezno pristupa daljnjoj procjeni učinaka propisa izradom Iskaza o procjeni učinaka propisa. Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“ kod odgovarajućeg izravnog učinka.
Ako je utvrđena potreba za provođenjem procjene učinaka propisa na malog gospodarstvo, stručni nositelj obvezno pristupa daljnjoj procjeni učinaka izradom MSP testa u okviru Iskaza o procjeni učinaka propisa.
Procjena učinaka propisa
Potreba za PUP
Utvrđena potreba za provedbom daljnje procjene učinaka propisa
DA
NE
8.1.
Procjena gospodarskih učinaka iz točke 5.1.
NE
8.2.
Procjena učinaka na tržišno natjecanje iz točke 5.2.
NE
8.3.
Procjena socijalnih učinaka iz točke 5.3.
NE
8.4.
Procjena učinaka na rad i tržište rada iz točke 5.4.
NE
8.5.
Procjena učinaka na zaštitu okoliša iz točke 5.5.
NE
8.6.
Procjena učinaka na zaštitu ljudskih prava iz točke 5.6.
NE
MSP test
Potreba za MSP test
8.7.
Utvrđena potreba za provođenjem procjene učinaka propisa na malo gospodarstvo (MSP test)
DA
NE
8.8.
Provođenje MSP testa
NE
8.9.
Provođenje SCM metodologije
NE
9.
PRILOZI
10.
POTPIS ČELNIKA TIJELA
Potpis:
POTPREDSJEDNIK VLADE I MINISTAR
dr.sc. Davor Božinović
Datum: 22. listopada 2021.
11.
Odgovarajuća primjena ovoga Obrasca u slučaju provedbe članka 18. stavka 2. Zakona o procjeni učinaka propisa ("Narodne novine", broj 44/17)
Uputa:
Prilikom primjene ovoga Obrasca na provedbene propise i akte planiranja u izradi, izričaj „nacrt prijedloga zakona“ potrebno je zamijeniti s nazivom provedbenog propisa odnosno akta planiranja.
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
NACRT PRIJEDLOGA ZAKONA O IZMJENAMA ZAKONA O HRVATSKOM DRŽAVLJANSTVU, S KONAČNIM PRIJEDLOGOM ZAKONA
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
I. USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje Zakona o izmjenama Zakona o hrvatskom državljanstvu sadržana je u članku 2. stavku 4. podstavku 1. Ustava Republike Hrvatske („Narodne novine“, broj: 85/10. – pročišćeni tekst i 5/14. – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
II. OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE TREBAJU UREDITI ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
Hrvatsko državljanstvo, pretpostavke za njegovo stjecanje i prestanak, uređene su Zakonom o hrvatskom državljanstvu („Narodne novine“ broj: 53/91) koji je stupio na snagu 8. listopada 1991. godine. Izmjene i dopune ovog Zakona objavljene su u „Narodnim novinama“ broj: 28/92, 113/93, 130/11, 110/15 i 102/19).
Posljednjim izmjenama i dopunama Zakona o hrvatskom državljanstvu izmijenjen je, uz ostalo, članak 5. Zakona koji u stavku 2. sadrži odredbu prema kojoj podrijetlom stječe hrvatsko državljanstvo i osoba starija od 21 godine života, rođena u inozemstvu, čiji je jedan roditelj u trenutku njezina rođenja hrvatski državljanin, ako u roku od dvije godine od dana stupanja na snagu tog Zakona podnese zahtjev za upis u evidenciju hrvatskih državljana, a Ministarstvo unutarnjih poslova prethodno utvrdi da ne postoje zapreke iz članka 8. stavka 1. točke 5. tog Zakona.
Ujedno je posljednjim izmjenama i dopunama Zakona uvedena nova odredba članka 30.a stavka 2. prema kojoj se hrvatskim državljaninom smatra i osoba rođena u razdoblju od 8. siječnja 1977. do 8. listopada 1991., kojoj su u trenutku rođenja oba roditelja imala hrvatsko državljanstvo, ali joj je u evidenciji o državljanstvu upisano drugo državljanstvo, ako u roku od dvije godine od dana stupanja na snagu tog Zakona podnese zahtjev za utvrđivanje hrvatskog državljanstva.
Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o hrvatskom državljanstvu stupio je na snagu 1. siječnja 2020. godine, čime se primjena navedenih odredbi podudara s početkom pandemije izazvane virusom SARS-CoV-2.
Zahtjeve za utvrđivanje hrvatskog državljanstva po navedenim pravnim osnovama uglavnom podnose osobe koje nemaju odobren boravak u Republici Hrvatskoj. Stoga je stupanje na snagu spomenutih zakonskih odredbi s ograničenim vremenom primjene dovelo do povećanog broja zahtjeva koji se podnose putem diplomatskih misija ili konzularnih ureda Republike Hrvatske u inozemstvu, što je dodatno otežano epidemiološkom situacijom uzrokovanom bolesti COVID-19. U novonastalim uvjetima, diplomatske misije i konzularni uredi Republike Hrvatske u inozemstvu dužni su poštivati epidemiološke mjere države u kojoj imaju sjedište i svoj rad uskladiti s propisanim mjerama. Za pristup u diplomatsko-konzularna predstavništva radi podnošenja zahtjeva unaprijed se zakazuju termini na koje se, s obzirom na situaciju, čeka i do šest mjeseci, odnosno pojedine diplomatske misije ili konzularni uredi Republike Hrvatske u inozemstvu već imaju popunjene termine za predaju zahtjeva do kraja ove godine, do kad su na snazi odredbe članaka 5. stavka 2. i članka 30.a stavka 2. Zakona o hrvatskom državljanstvu.
Iz navedenih objektivnih razloga, veliki broj osoba na koje se odnose navedene zakonske odredbe onemogućen je u podnošenju zahtjeva za utvrđivanje hrvatskog državljanstva u propisanom zakonskom roku, čime se ne bi ostvarila namjeravana svrha donesenih zakonskih izmjena. Stoga se predloženom izmjenom Zakona omogućuje da zahtjeve podnesu i one osobe koje su se već obratile nadležnoj diplomatskoj misiji ili konzularnom uredu Republike Hrvatske u namjeri da podnesu zahtjeve po navedenim pravnim osnovama, ali nisu uspjele dobiti termin u ovoj godini.
Prema podacima Ministarstva unutarnjih poslova, u 2020. godini zaprimljeno je sveukupno 1923 zahtjeva za utvrđivanje hrvatskog državljanstva, uključujući sve pravne osnove upisa u knjigu državljana gdje stranke popunjavaju obrazac zahtjeva za utvrđivanje hrvatskog državljanstva (članak 4. i 5. stavak 2. Zakona za osobe starije od 21 godine, rođene za vrijeme važenja Zakona o hrvatskom državljanstvu, te članak 30. stavak 1. i članak 30.a stavak 2. Zakona za osobe rođene do 8. listopada 1991. godine). Od navedenog broja, 871 zahtjev odnosio se na članak 5. stavak 2. Zakona o hrvatskom državljanstvu, a 148 zahtjeva na članak 30.a stavak 2. Zakona.
U 2021. godini, do 30. rujna 2021. godine, zaprimljeno je približno 2400 zahtjeva za utvrđivanje hrvatskog državljanstva, a od navedenog broja, 998 zahtjeva odnosi se na članak 5. stavak 2. Zakona o hrvatskom državljanstvu, dok se 152 temelji na odredbi članka 30a. stavka 2. Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
III. OCJENA I IZVORI POTREBNIH SREDSTAVA ZA PROVEDBU ZAKONA
Za provedbu ovog Zakona neće biti potrebno osigurati dodatna sredstva u državnom proračunu Republike Hrvatske.
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
IV. RAZLOZI ZA DONOŠENJE ZAKONA PO HITNOM POSTUPKU
Donošenje ovoga Zakona predlaže se po hitnom postupku sukladno članku 204. Poslovnika Hrvatskoga sabora ("Narodne novine", br. 81/13., 113/16., 69/17., 29/18., 53/20., 119/20. - Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske i 123/20.) iz osobito opravdanih razloga.
Zbog okolnosti uvjetovanih epidemiološkom situacijom izazvanom pandemijom bolesti COVID-19 u diplomatskim misijama i konzularnim uredima Republike Hrvatske u inozemstvu bilo je otežano podnošenje zahtjeva za stjecanje, odnosno utvrđivanje hrvatskog državljanstva na temelju članka 5. stavka 2. i članka 30.a Zakona o hrvatskom državljanstvu. Velik broj osoba na koje se odnose citirane zakonske odredbe onemogućen je u podnošenju zahtjeva za stjecanje, odnosno utvrđivanje hrvatskog državljanstva u propisanom zakonskom roku, radi čega se ne može ostvariti namjeravana svrha Zakona.
S obzirom na navedeno, rokove za podnošenje zahtjeva za stjecanje hrvatskog državljanstva podrijetlom utvrđene navedenim člancima Zakona o hrvatskom državljanstvu koji ističu 31. prosinca 2021. godine potrebno je produžiti.
Stoga se donošenje ovog Zakona predlaže u hitnom postupku.
KONAČNI PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA ZAKONA O HRVATSKOM DRŽAVLJANSTVU
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
Članak 1.
U Zakonu o hrvatskom državljanstvu („Narodne novine“, broj: 53/31, 28/92, 113/93, 130/11, 110/15 i 102/19) u članku 5. stavku 2. riječ: „dvije“ zamjenjuje se riječju: „tri“.
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
Članak 2.
U članku 30.a stavku 2. riječ: „dvije“ zamjenjuje se riječju: „tri“.
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
Članak 3.
Ovaj Zakon objavit će se u „Narodnim novinama“, a stupa na snagu 1. siječnja 2022. godine.
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova