E-SAVJETOVANJA

Savjetovanja Upute Istraživanja
  • Prijavi se
  • Registriraj se

Preuzmi Word dokumentOstali dokumenti


 

PRILOG 1. OBRAZAC PRETHODNE PROCJENE UČINKA PROPISA

 

PRILOG 1.

OBRAZAC PRETHODNE PROCJENE

1.

OPĆE INFORMACIJE

1.1.

Stručni nositelj:

Ministarstvo unutarnjih poslova

1.2.

Naziv nacrta prijedloga zakona:

Nacrt prijedloga Zakona o izmjenama Zakona o hrvatskom državljanstvu, s Konačnim prijedlogom Zakona

1.3.

Datum:

22.10.2021.

1.4.

Ustrojstvena jedinica, kontakt telefon i elektronička pošta osobe zadužene za izradu Obrasca prethodne procjene:

Uprava za imigraciju, državljanstvo i upravne poslove

Sektor za upravne poslove i državljanstvo

Služba za državljanstvo

Tel: 3788802; e-mail: rpernekmiklenic@mup.hr

1.5.

Da li je nacrt prijedloga zakona dio programa rada Vlade Republike Hrvatske, drugog akta planiranja ili reformske mjere?

Da/Ne:

 

NE

 

 

Naziv akta: -

 

Opis mjere: -

1.6.

Da li je nacrt prijedloga zakona vezan za usklađivanje zakonodavstva Republike Hrvatske s pravnom stečevinom Europske unije?

Da/Ne:

 

NE

 

Naziv pravne stečevine EU:

 

2.

ANALIZA POSTOJEĆEG STANJA

2.1.

Što je problem koji zahtjeva izradu ili promjenu zakonodavstva?

Hrvatsko državljanstvo, pretpostavke za njegovo stjecanje i prestanak, uređene su Zakonom o hrvatskom državljanstvu („Narodne novine“ broj: 53/91, 28/92, 113/93, 130/11, 110/15 i 102/19).

Posljednjim izmjenama i dopunama Zakona o hrvatskom državljanstvu izmijenjen je, uz ostalo, članak 5. Zakona koji u stavku 2. sadrži odredbu prema kojoj podrijetlom stječe hrvatsko državljanstvo i osoba starija od 21. godine života, rođena u inozemstvu, čiji je jedan roditelj u trenutku njezina rođenja hrvatski državljanin, ako u roku od dvije godine od dana stupanja na snagu tog Zakona podnese zahtjev za upis u evidenciju hrvatskih državljana, a Ministarstvo unutarnjih poslova prethodno utvrdi da ne postoje zapreke iz članka 8. stavka 1. točke 5. tog Zakona.

Ujedno je posljednjim izmjenama i dopunama Zakona uvedena nova odredba članka 30.a stavka 2. prema kojoj se hrvatskim državljaninom smatra i osoba rođena u razdoblju od 8. siječnja 1977. do 8. listopada 1991., kojoj su u trenutku rođenja oba roditelja imala hrvatsko državljanstvo, ali joj je u evidenciji o državljanstvu upisano drugo državljanstvo, ako u roku od dvije godine od dana stupanja na snagu tog Zakona podnese zahtjev za utvrđivanje hrvatskog državljanstva.

Navedeni rokovi ističu  31. prosinca 2021. godine.

Stupanje na snagu spomenutih zakonskih odredbi s ograničenim vremenom primjene dovelo je do povećanog broja zahtjeva koji se podnose putem diplomatskih misija ili konzularnih ureda Republike Hrvatske u inozemstvu, koju situaciju je dodatno otežala i epidemiološka situacija uzrokovana bolesti COVID-19. U novonastalim uvjetima, diplomatske misije i konzularni uredi Republike Hrvatske u inozemstvu dužni su poštivati epidemiološke mjere države u kojoj imaju sjedište i svoj rad uskladiti s propisanim mjerama. Za pristup u diplomatsko-konzularna predstavništva radi podnošenja zahtjeva unaprijed se zakazuju termini na koje se, s obzirom na situaciju, čeka i do šest mjeseci, odnosno pojedine diplomatske misije ili konzularni uredi Republike Hrvatske u inozemstvu već imaju popunjene termine za predaju zahtjeva do kraja ove godine, do kad su na snazi navedene odredbe Zakona o hrvatskom državljanstvu.

Iz navedenih objektivnih razloga, veliki broj osoba na koje se odnose navedene zakonske odredbe onemogućen je u podnošenju zahtjeva za utvrđivanje hrvatskog državljanstva u propisanom zakonskom roku, čime se ne bi ostvarila namjeravana svrha donesenih zakonskih izmjena. Stoga se predloženom izmjenom Zakona omogućuje da zahtjeve podnesu i one osobe koje su se već obratile nadležnoj diplomatskoj misiji ili konzularnom uredu Republike Hrvatske s namjerom da podnesu zahtjeve po navedenim pravnim osnovama, ali nisu uspjele dobiti termin u ovoj godini.

 

2.2.

Zašto je potrebna izrada nacrta prijedloga zakona?

Budući da se izmjene i dopune propisa vrše samo propisom iste pravne snage i po istom postupku po kojemu je taj propis donesen, a kako se radi o produženju zakonskog roka za podnošenje zahtjeva za utvrđivanje hrvatskog državljanstva pod uvjetima propisanim odredbom članka 5. stavka 2. i članka 30.a stavka 2. Zakona o hrvatskom državljanstvu zbog situacije uzrokovane pandemijom bolesti COVID-19, potrebno je donijeti Zakonom o izmjenama Zakona o hrvatskom državljanstvu.

 

2.3.

Navedite dokaz, argument, analizu koja podržava potrebu za izradom nacrta prijedloga zakona.

Zbog epidemiološke situacije uzrokovane pandemijom bolesti COVID-19, veliki broj osoba na koje se odnose navedene zakonske odredbe onemogućen je u podnošenju zahtjeva za utvrđivanje hrvatskog državljanstva u propisanom zakonskom roku, čime se ne bi ostvarila namjeravana svrha donesenih zakonskih izmjena.

3.

UTVRĐIVANJE ISHODA ODNOSNO PROMJENA

3.1.

Što je cilj koji se namjerava postići?

Produženjem zakonskog roka za podnošenje zahtjeva za utvrđivanje hrvatskog državljanstva, omogućit će se podnošenje zahtjeva osobama koje su se već obratile nadležnoj diplomatskoj misiji ili konzularnom uredu Republike Hrvatske u namjeri da podnesu zahtjeve po navedenim pravnim osnovama, ali nisu uspjele dobiti termin u ovoj godini uslijed epidemiološke situacije uzrokovane pandemijom bolesti COVID-19.

3.2.

Kakav je ishod odnosno promjena koja se očekuje u području koje se namjerava urediti?

Omogućavanje reguliranja statusa hrvatskog državljanstva osobama na koje se odnose članak 5. stavak 2. i članak 30.a stavak 2. Zakona o hrvatskom državljanstvu.  

 

3.3.

Koji je vremenski okvir za postizanje ishoda odnosno promjena?

IV. kvartal 2021. godine

4.

UTVRĐIVANJE RJEŠENJA

4.1.

Navedite koja su moguća normativna rješenja za postizanje navedenog ishoda.

Moguća normativna rješenja (novi propis/izmjene i dopune važećeg/stavljanje van snage propisa i slično):

 

Izmjene važećeg Zakona o hrvatskom državljanstvu.

Obrazloženje: Potrebno je donijeti Zakon o izmjenama Zakona o hrvatskom državljanstvu, budući da se izmjene i dopune propisa vrše propisom iste pravne snage i po istom postupku. U konkretnom slučaju radi se o produženju zakonskog roka za podnošenje zahtjeva za utvrđivanje hrvatskog državljanstva pod uvjetima propisanim odredbom članka 5. stavka 2. i članka 30.a stavka 2. Zakona o hrvatskom državljanstvu zbog situacije uzrokovane pandemijom bolesti COVID-19.

 

 

4.2.

Navedite koja su moguća nenormativna rješenja za postizanje navedenog ishoda.

Moguća nenormativna rješenja (ne poduzimati normativnu inicijativu, informacije i kampanje, ekonomski instrumenti, samoregulacija, koregulacija i slično):

 

Nenormativna rješenja nisu moguća.

Obrazloženje: Nenormativna rješenja nisu moguća jer se radi o zakonskim rokovima koji se mogu produžiti samo izmjenom Zakona.

 

 

5.

UTVRĐIVANJE IZRAVNIH UČINAKA I ADRESATA

5.1.

UTVRĐIVANJE GOSPODARSKIH UČINAKA

 

Vrsta izravnih učinaka

Mjerilo učinka

 

Utvrdite učinak na:

Neznatan

Mali

Veliki

Da/Ne

Da/Ne

Da/Ne

5.1.1.

Makroekonomsko okruženje Republike Hrvatske osobito komponente bruto društvenog proizvoda kojeg čine osobna potrošnja kućanstava, priljev investicija, državna potrošnja, izvoz i uvoz

ne

ne

ne

5.1.2.

Slobodno kretanje roba, usluga, rada i kapitala

ne

ne

ne

5.1.3.

Funkcioniranje tržišta i konkurentnost gospodarstva

ne

ne

ne

5.1.4.

Prepreke za razmjenu dobara i usluga

ne

ne

ne

5.1.5.

Cijena roba i usluga

ne

ne

ne

5.1.6.

Uvjet za poslovanje na tržištu

ne

ne

ne

5.1.7.

Trošak kapitala u gospodarskim subjektima

ne

ne

ne

5.1.8.

Trošak zapošljavanja u gospodarskim subjektima (trošak rada u cjelini)

ne

ne

ne

5.1.9.

Trošak uvođenja tehnologije u poslovni proces u gospodarskim subjektima

ne

ne

ne

5.1.10.

Trošak investicija vezano za poslovanje gospodarskih subjekata

ne

ne

ne

5.1.11.

Trošak proizvodnje, osobito nabave materijala, tehnologije i energije

ne

ne

ne

5.1.12.

Prepreke za slobodno kretanje roba, usluga, rada i kapitala vezano za poslovanje gospodarskih subjekata

ne

ne

ne

5.1.13.

Djelovanje na imovinska prava gospodarskih subjekata

ne

ne

ne

5.1.14.

Drugi očekivani izravni učinak:

 

 

 

 

5.1.15.

Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.1.1. do 5.1.14.

Izmjenama Zakona o hrvatskom državljanstvu uređuje se pitanje produženja roka za podnošenje zahtjeva za utvrđivanje hrvatskog državljanstva, slijedom čega nema   gospodarskih učinaka.  

 

Utvrdite veličinu adresata:

5.1.16.

Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge

ne

ne

ne

5.1.17.

Srednji i veliki poduzetnici

ne

ne

ne

5.1.18.

Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva

ne

ne

ne

5.1.19.

Radnici i/ili umirovljenici

ne

ne

ne

5.1.20.

Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači

ne

ne

ne

5.1.21.

Hrvatski branitelji

ne

ne

ne

5.1.22.

Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama

ne

ne

ne

5.1.23.

Udruge i/ili zaklade

ne

ne

ne

5.1.24.

Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima

ne

ne

ne

5.1.25.

Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave

ne

ne

ne

5.1.26.

Drugi utvrđeni adresati:

 

-

-

-

5.1.27.

Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.1.16. do 5.1.26.:

Predložene Izmjene Zakona o hrvatskom državljanstvu nemaju učinka na adresate navedene u točkama  od 5.1.16. do 5.1.26..

 

 

5.1.28.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

REZULTAT PRETHODNE PROCJENE GOSPODARSKIH UČINAKA

Da li je utvrđena barem jedna kombinacija :  NE

– veliki izravni učinak i mali broj adresata

– veliki izravni učinak i veliki broj adresata

– mali izravni učinak i veliki broj adresata.

Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:

Iz Prethodne procjene u Procjenu učinaka propisa:

Izravni učinci

neznatan

mali

veliki

Adresati

neznatan

ne

ne

ne

mali

ne

ne

ne

veliki

ne

ne

ne

 

5.2.

UTVRĐIVANJE UČINAKA NA TRŽIŠNO NATJECANJE

 

Vrsta izravnih učinaka

Mjerilo učinka

 

Utvrdite učinak na:

Neznatan

Mali

Veliki

Da/Ne

Da/Ne

Da/Ne

5.2.1.

Strukturalna, financijska, tehnička ili druga prepreka u pojedinom gospodarskom sektoru odnosno gospodarstvu u cjelini

ne

ne

ne

5.2.2.

Pozicija državnih tijela koja pružaju javne usluge uz istovremeno obavljanje gospodarske aktivnosti na tržištu

ne

ne

ne

5.2.3.

Postojanje diskriminirajućih uvjeta, osobito posebnih isključivih prava, uživanja povoljnijeg izvora financiranja ili pristupa privilegiranim podacima među gospodarskim subjektima

ne

ne

ne

5.2.4.

Drugi očekivani izravni učinak:

 

ne

ne

ne

5.2.5.

Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.2.1. do 5.2.4.:

Izmjenama Zakona o hrvatskom državljanstvu uređuje se pitanje produženja roka za podnošenje zahtjeva za utvrđivanje hrvatskog državljanstva, slijedom čega ne postoje učinci na tržišno natjecanje.

 

 

Utvrdite veličinu adresata:

5.2.6.

Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge

ne

ne

ne

5.2.7.

Srednji i veliki poduzetnici

ne

ne

ne

5.2.8.

Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva

ne

ne

ne

5.2.9.

Radnici i/ili umirovljenici

ne

ne

ne

5.2.10.

Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači

ne

ne

ne

5.2.11.

Hrvatski branitelji

ne

ne

ne

5.2.12.

Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama

ne

ne

ne

5.2.13.

Udruge i/ili zaklade

ne

ne

ne

5.2.14.

Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima

ne

ne

ne

5.2.15.

Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave

ne

ne

ne

5.2.16.

Drugi utvrđeni adresati:

 

-

-

-

5.2.17.

Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.2.6. do 5.2.16.:

Predložene izmjene Zakona o hrvatskom državljanstvu nemaju učinka na adresate navedene u točkama od 5.2.6. do 5.2.16..

 

5.2.17.

REZULTAT PRETHODNE PROCJENE UČINAKA NA ZAŠTITU TRŽIŠNOG NATJECANJA

Da li je utvrđena barem jedna kombinacija: NE

– veliki izravni učinak i mali broj adresata

– veliki izravni učinak i veliki broj adresata

– mali izravni učinak i veliki broj adresata.

Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:

Iz Prethodne procjene u Procjenu učinaka propisa:

Izravni učinci

neznatan

mali

veliki

Adresati

neznatan

ne

ne

ne

mali

ne

ne

ne

veliki

ne

ne

ne

 

5.3.

UTVRĐIVANJE SOCIJALNIH UČINAKA

 

Vrsta izravnih učinaka

Mjerilo učinka

 

Utvrdite učinak na:

Neznatan

Mali

Veliki

Da/Ne

Da/Ne

Da/Ne

5.3.1.

Demografski trend, osobito prirodno kretanje stanovništva, stopa nataliteta i mortaliteta, stopa rasta stanovništva i dr.

da

ne

ne

5.3.2.

Prirodna migracija stanovništva i migracija uzrokovana ekonomskim, političkim ili drugim okolnostima koje dovode do migracije stanovništva

da

ne

ne

5.3.3.

Socijalna uključenost

da

ne

ne

5.3.4.

Zaštita osjetljivih skupina i skupina s posebnim interesima i potrebama

ne

ne

ne

5.3.5.

Proširenje odnosno sužavanje pristupa sustavu socijalne skrbi i javnim uslugama te pravo na zdravstvenu zaštitu

ne

ne

ne

5.3.6.

Financijska održivost sustava socijalne skrbi i sustava zdravstvene zaštite

ne

ne

ne

5.3.7.

Drugi očekivani izravni učinak:

 

ne

ne

ne

5.3.8.

Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.3.1. do 5.3.7.:

Izmjenama Zakona o hrvatskom državljanstvu uređuje se pitanje produženja roka za podnošenje zahtjeva za utvrđivanje hrvatskog državljanstva, slijedom čega postoji neznatan utjecaj na stopu rasta stanovništva, migracije stanovništva i njihovu socijalnu uključenost.    

 

 

Utvrdite veličinu adresata:

 

 

 

5.3.9.

Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge

ne

ne

ne

5.3.10.

Srednji i veliki poduzetnici

ne

ne

ne

5.3.11.

Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva

ne

ne

ne

5.3.12.

Radnici i/ili umirovljenici

ne

ne

ne

5.3.13.

Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači

ne

ne

ne

5.3.14.

Hrvatski branitelji

ne

ne

ne

5.3.15.

Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama

ne

ne

ne

5.3.16.

Udruge i/ili zaklade

ne

ne

ne

5.3.17.

Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima

ne

ne

ne

5.3.18.

Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave

ne

ne

ne

5.3.19.

Drugi utvrđeni adresati:

 

-

-

-

5.3.20.

Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.3.9. do 5.3.19.:

Predložene izmjene Zakona o hrvatskom državljanstvu nemaju učinka na adresate navedene u točkama  od 5.3.9. do 5.3.19.

 

5.3.21.

REZULTAT PRETHODNE PROCJENE SOCIJALNIH UČINAKA:

Da li je utvrđena barem jedna kombinacija: NE

– veliki izravni učinak i mali broj adresata

– veliki izravni učinak i veliki broj adresata

– mali izravni učinak i veliki broj adresata.

Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:

Iz Prethodne procjene u Procjenu učinaka propisa:

Izravni učinci

neznatan

mali

veliki

Adresati

neznatan

ne

ne

ne

mali

ne

ne

ne

veliki

ne

ne

ne

 

5.4.

UTVRĐIVANJE UČINAKA NA RAD I TRŽIŠTE RADA

 

Vrsta izravnih učinaka

Mjerilo učinka

 

Utvrdite učinak na:

Neznatan

Mali

Veliki

Da/Ne

Da/Ne

Da/Ne

5.4.1.

Zapošljavanje i tržište rada u gospodarstvu Republike Hrvatske u cjelini odnosno u pojedinom gospodarskom području

ne

ne

ne

5.4.2.

Otvaranje novih radnih mjesta odnosno gubitak radnih mjesta

ne

ne

ne

5.4.3.

Kretanje minimalne plaće i najniže mirovine

ne

ne

ne

5.4.4.

Status regulirane profesije

ne

ne

ne

5.4.5.

Status posebnih skupina radno sposobnog stanovništva s obzirom na dob stanovništva

ne

ne

ne

5.4.6.

Fleksibilnost uvjeta rada i radnog mjesta za pojedine skupine stanovništva

ne

ne

ne

5.4.7.

Financijska održivost mirovinskoga sustava, osobito u dijelu dugoročne održivosti mirovinskoga sustava

ne

ne

ne

5.4.8.

Odnos između privatnog i poslovnog života

ne

ne

ne

5.4.9.

Dohodak radnika odnosno samozaposlenih osoba

ne

ne

ne

5.4.10.

Pravo na kvalitetu radnog mjesta

ne

ne

ne

5.4.11.

Ostvarivanje prava na mirovinu i drugih radnih prava

ne

ne

ne

5.4.12.

Status prava iz kolektivnog ugovora i na pravo kolektivnog pregovaranja

ne

ne

ne

5.4.13.

Drugi očekivani izravni učinak:

 

-

-

-

5.4.14.

Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.4.1 do 5.4.13:

Izmjenama Zakona o hrvatskom državljanstvu uređuje se pitanje produženja roka za podnošenje zahtjeva za utvrđivanje hrvatskog državljanstva, slijedom čega ne postoje učinci  na rad i tržište rada.

 

Utvrdite veličinu adresata:

 

 

 

5.4.15.

Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge

ne

ne

ne

5.4.16.

Srednji i veliki poduzetnici

ne

ne

ne

5.4.17.

Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva

ne

ne

ne

5.4.18.

Radnici i/ili umirovljenici

ne

ne

ne

5.4.19.

Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači

ne

ne

ne

5.4.20.

Hrvatski branitelji

ne

ne

ne

5.4.21.

Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama

ne

ne

ne

5.4.22.

Udruge i/ili zaklade

ne

ne

ne

5.4.23.

Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima

ne

ne

ne

5.4.24.

Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave

ne

ne

ne

5.4.25.

Drugi utvrđeni adresati:

 

-

-

-

5.4.26.

Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.4.14. do 5.4.25.

Predložene izmjene Zakona o hrvatskom državljanstvu nemaju utjecaj na adresate navedene u točkama od 5.4.14. do 5.4.25.

 

 

5.4.27.

REZULTAT PRETHODNE PROCJENE UČINAKA NA RAD I TRŽIŠTE RADA:

Da li je utvrđena barem jedna kombinacija: NE

– veliki izravni učinak i mali broj adresata

– veliki izravni učinak i veliki broj adresata

– mali izravni učinak i veliki broj adresata.

Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:

Iz Prethodne procjene u Procjenu učinaka propisa:

Izravni učinci

neznatan

mali

veliki

Adresati

neznatan

ne

ne

ne

mali

ne

ne

ne

veliki

ne

ne

ne

 

5.5.

UTVRĐIVANJE UČINAKA NA ZAŠTITU OKOLIŠA

 

Vrsta izravnih učinaka

Mjerilo učinka

 

Utvrdite učinak na:

Neznatan

Mali

Veliki

Da/Ne

Da/Ne

Da/Ne

5.5.1.

Utjecaj na klimu

ne

ne

ne

5.5.2.

Kvaliteta i korištenje zraka, vode i tla

ne

ne

ne

5.5.3.

Korištenje energije

ne

ne

ne

5.5.4.

Korištenje obnovljivih i neobnovljivih izvora energije

ne

ne

ne

5.5.5.

Bioraznolikost biljnog i životinjskog svijeta

ne

ne

ne

5.5.6.

Gospodarenje otpadom i/ili recikliranje

ne

ne

ne

5.5.7.

Rizik onečišćenja od industrijskih pogona po bilo kojoj osnovi

ne

ne

ne

5.5.8.

Zaštita od utjecaja genetski modificiranih organizama

ne

ne

ne

5.5.9.

Zaštita od utjecaja kemikalija

ne

ne

ne

5.5.10.

Drugi očekivani izravni učinak:

 

-

-

-

5.5.11.

Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.5.1. do 5.5.10.:

Izmjenama Zakona o hrvatskom državljanstvu uređuje se pitanje produženja roka za podnošenje zahtjeva za utvrđivanje hrvatskog državljanstva, slijedom čega nema učinaka   na zaštitu okoliša.  

 

 

Utvrdite veličinu adresata:

 

 

 

5.5.12.

Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge

ne

ne

ne

5.5.13.

Srednji i veliki poduzetnici

ne

ne

ne

5.5.14.

Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva

ne

ne

ne

5.5.15.

Radnici i/ili umirovljenici

ne

ne

ne

5.5.16.

Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači

ne

ne

ne

5.5.17.

Hrvatski branitelji

ne

ne

ne

5.5.18.

Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama

ne

ne

ne

5.5.19.

Udruge i/ili zaklade

ne

ne

ne

5.5.20.

Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima

ne

ne

ne

5.5.21.

Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave

ne

ne

ne

5.5.22.

Drugi utvrđeni adresati:

 

-

-

-

5.5.23.

Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.5.12. do 5.5.22.

Predložene izmjene Zakona o hrvatskom državljanstvu nemaju učinak na adresate navedene u točkama  od 5.5.12. do 5.5.22.

5.5.24.

REZULTAT PRETHODNE PROCJENE UČINAKA NA ZAŠTITU OKOLIŠA:

Da li je utvrđena barem jedna kombinacija: NE

– veliki izravni učinak i mali broj adresata

– veliki izravni učinak i veliki broj adresata

– mali izravni učinak i veliki broj adresata.

Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:

Iz Prethodne procjene u Procjenu učinaka propisa:

Izravni učinci

neznatan

mali

veliki

Adresati

neznatan

ne

ne

ne

mali

ne

ne

ne

veliki

ne

ne

ne

 

5.6.

UTVRĐIVANJE UČINAKA NA ZAŠTITU LJUDSKIH PRAVA

 

Vrsta izravnih učinaka

Mjerilo učinka

 

Utvrdite učinak na:

Neznatan

Mali

Veliki

Da/Ne

Da/Ne

Da/Ne

5.6.1.

Ravnopravnost spolova u smislu jednakog statusa, jednake mogućnosti za ostvarivanje svih prava, kao i jednaku korist od ostvarenih rezultata

ne

ne

ne

5.6.2.

Pravo na jednaki tretman i prilike osobito u dijelu ostvarivanja materijalnih prava, zapošljavanja, rada i drugih Ustavom Republike Hrvatske zajamčenih prava

ne

ne

ne

5.6.3.

Povreda prava na slobodu kretanja u Republici Hrvatskoj odnosno u drugim zemljama članicama Europske unije

ne

ne

ne

5.6.4.

Izravna ili neizravna diskriminacija po bilo kojoj osnovi

ne

ne

ne

5.6.5.

Povreda prava na privatnost

ne

ne

ne

5.6.6.

Ostvarivanje pravne zaštite, pristup sudu i pravo na besplatnu pravnu pomoć

ne

ne

ne

5.6.7.

Pravo na međunarodnu zaštitu, privremenu zaštitu i postupanje s tim u vezi

ne

ne

ne

5.6.8.

Pravo na pristup informacijama

ne

ne

ne

5.6.9.

Drugi očekivani izravni učinak:

-

-

-

5.6.10.

Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.6.1. do 5.6.9.:

Izmjenama Zakona o hrvatskom državljanstvu uređuje se pitanje produženja roka za podnošenje zahtjeva za utvrđivanje hrvatskog državljanstva, stoga ne postoji učinak na navedeno u točkama od 5.6.1. do 5.6.9.

 

 

 

Utvrdite veličinu adresata:

 

 

 

5.6.12.

Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge

ne

ne

ne

5.6.13.

Srednji i velikii poduzetnici

ne

ne

ne

5.6.14.

Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva

ne

ne

ne

5.6.15.

Radnici i/ili umirovljenici

ne

ne

ne

5.6.16.

Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači

ne

ne

ne

5.6.17.

Hrvatski branitelji

ne

ne

ne

5.6.18.

Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama

ne

ne

ne

5.6.19.

Udruge i/ili zaklade

ne

ne

ne

5.6.20.

Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima

ne

ne

ne

5.6.21.

Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave

ne

ne

ne

5.6.22.

Drugi utvrđeni adresati:

 

-

-

-

5.6.23.

Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.6.12. do 5.6.23.

Predložene izmjene Zakona o hrvatskom državljanstvu nemaju učinak na adresate navedene u točkama od 5.6.12. do 5.6.23.

5.6.24.

REZULTAT PRETHODNE PROCJENE UČINAKA NA ZAŠTITU LJUDSKIH PRAVA:

Da li je utvrđena barem jedna kombinacija: NE

– veliki izravni učinak i mali broj adresata

– veliki izravni učinak i veliki broj adresata

– mali izravni učinak i veliki broj adresata.

Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:4

Iz Prethodne procjene u Procjenu učinaka propisa:

Izravni učinci

neznatan

mali

veliki

Adresati

neznatan

ne

ne

ne

mali

ne

ne

ne

veliki

ne

ne

ne

 

6.

Prethodni test malog i srednjeg poduzetništva (Prethodni MSP test)

Ako je na dva pitanja od pitanja pod rednim brojevima od 6.1. do 6.4.. iz Prethodnog testa malog i srednjeg poduzetništva (Prethodni MSP test) odgovoreno »DA«, obvezna je provedba procjene učinaka propisa na malo gospodarstvo izradom MSP testa u okviru Iskaza o procjeni učinaka propisa.

Odgovorite sa »DA« ili »NE«, uz obvezni opis sljedećih učinaka:

DA

NE

6.1.

Da li će propis imati učinke na određeni broj malih i srednjih poduzetnika kroz administrativne troškove provedbe postupaka ukoliko se za poduzetnike propisuju jednokratne ili periodične administrativne obveze a koje bi značile trošak vremena za obavljanje pojedinih administrativnih radnji za ispunjavanje propisanih zahtjeva, plaćanje naknada i davanja?

 

NE

Obrazloženje:

Predloženi propis nema učinke na male i srednje poduzetnike te se njime ne propisuju jednokratne ili periodične administrativne obveze.

6.2.

Da li će propis imati učinke na tržišnu konkurenciju i konkurentnost unutarnjeg tržišta EU u smislu prepreka slobodi tržišne konkurencije?

 

NE

Obrazloženje:

Predloženi propis nema učinak na tržišnu konkurenciju i konkurentnost unutarnjeg tržišta EU u smislu prepreka slobodi tržišne konkurencije

6.3.

Da li propis uvodi naknade i davanja koje će imati učinke na financijske rezultate poslovanja poduzetnika te da li postoji trošak prilagodbe zbog primjene propisa?

 

NE

Obrazloženje:

Predloženi propis ne uvodi naknade i davanja, ne postoji trošak prilagodbe zbog primjene propisa.

6.4.

Da li će propis imati posebne učinke na mikro poduzetnike?

 

NE

Obrazloženje:

Predloženi propis nema učinka na mikro poduzetnike.

6.5.

Ako predložena normativna inicijativa nema učinke navedene pod pitanjima 6.1. do 6.4., navedite obrazloženje u prilog izjavi o nepostojanju učinka na male i srednje poduzetnike.

Obrazloženje:

Izmjenama Zakona o hrvatskom državljanstvu uređuju se pitanje produženja roka za podnošenje zahtjeva za utvrđivanje hrvatskog državljanstva, stoga neće imati utjecaj na male i srednje poduzetnike.

7.

Utvrđivanje potrebe za provođenjem SCM metodologije

 

Ako je odgovor na pitanje pod rednim brojem 6.1. „DA“, iz Prethodnog MSP testa potrebno je uz Obrazac prethodne procjene priložiti pravilno ispunjenu Standard Cost Model (SCM) tablicu s procjenom mogućeg administrativnog troška za svaku propisanu obvezu i zahtjev (SCM kalkulator).

SCM kalkulator ispunjava se sukladno uputama u standardiziranom obrascu u kojem se nalazi formula izračuna i sukladno jedinstvenim nacionalnim smjernicama uređenim kroz SCM priručnik.

SCM kalkulator dostupan je na stranici: http://www.mingo.hr/page/standard-cost-model

 

8.

SAŽETAK REZULTATA PRETHODNE PROCJENE

Ako je utvrđena barem jedna kombinacija:

–veliki izravni učinak i mali broj adresata,

–veliki izravni učinak i veliki broj adresata,

–mali izravni učinak i veliki broj adresata,

 

u odnosu na svaki pojedini izravni učinak, stručni nositelj obvezno pristupa daljnjoj procjeni učinaka propisa izradom Iskaza o procjeni učinaka propisa. Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“ kod odgovarajućeg izravnog učinka.

Ako je utvrđena potreba za provođenjem procjene učinaka propisa na malog gospodarstvo, stručni nositelj obvezno pristupa daljnjoj procjeni učinaka izradom MSP testa u okviru Iskaza o procjeni učinaka propisa.

 

Procjena učinaka propisa

Potreba za PUP

 

Utvrđena potreba za provedbom daljnje procjene učinaka propisa

DA

NE

8.1.

Procjena gospodarskih učinaka iz točke 5.1.

 

NE

8.2.

Procjena učinaka na tržišno natjecanje iz točke 5.2.

 

NE

8.3.

Procjena socijalnih učinaka iz točke 5.3.

 

NE

8.4.

Procjena učinaka na rad i tržište rada iz točke 5.4.

 

NE

8.5.

Procjena učinaka na zaštitu okoliša iz točke 5.5.

 

NE

8.6.

Procjena učinaka na zaštitu ljudskih prava iz točke 5.6.

 

NE

 

MSP test

Potreba za MSP test

8.7.

Utvrđena potreba za provođenjem procjene učinaka propisa na malo gospodarstvo  (MSP test)

DA

NE

8.8.

Provođenje MSP testa

 

NE

8.9.

Provođenje SCM metodologije

 

NE

9.

PRILOZI

 

 

 

 

10.

POTPIS ČELNIKA TIJELA

 

Potpis:

POTPREDSJEDNIK VLADE I MINISTAR

 

dr.sc. Davor Božinović

 

Datum: 22. listopada 2021.

11.

Odgovarajuća primjena ovoga Obrasca u slučaju provedbe članka 18. stavka 2. Zakona o procjeni učinaka propisa ("Narodne novine", broj 44/17)

 

Uputa:

 Prilikom primjene ovoga Obrasca na provedbene propise i akte planiranja u izradi, izričaj „nacrt prijedloga zakona“ potrebno je zamijeniti s nazivom provedbenog propisa odnosno akta planiranja.

 

   

 

 

 

 

  • Ukupno komentara:
  • Ukupno općih komentara:
  • Ukupno nadopuna teksta:
0
Komentiraj

NACRT PRIJEDLOGA ZAKONA O IZMJENAMA ZAKONA O HRVATSKOM DRŽAVLJANSTVU, S KONAČNIM PRIJEDLOGOM ZAKONA

 

0
Komentiraj

I. USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE ZAKONA

 

Ustavna osnova za donošenje Zakona o izmjenama Zakona o hrvatskom državljanstvu sadržana je u članku 2. stavku 4. podstavku 1. Ustava Republike Hrvatske („Narodne novine“, broj: 85/10. – pročišćeni tekst i 5/14. – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).

 

 

0
Komentiraj

II. OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE TREBAJU UREDITI  ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI

 

Hrvatsko državljanstvo, pretpostavke za njegovo stjecanje i prestanak, uređene su Zakonom o hrvatskom državljanstvu („Narodne novine“ broj: 53/91) koji je stupio na snagu 8. listopada 1991. godine. Izmjene i dopune ovog Zakona objavljene su u „Narodnim novinama“ broj: 28/92, 113/93, 130/11, 110/15 i 102/19).

Posljednjim izmjenama i dopunama Zakona o hrvatskom državljanstvu izmijenjen je, uz ostalo, članak 5. Zakona koji u stavku 2. sadrži odredbu prema kojoj podrijetlom stječe hrvatsko državljanstvo i osoba starija od 21 godine života, rođena u inozemstvu, čiji je jedan roditelj u trenutku njezina rođenja hrvatski državljanin, ako u roku od dvije godine od dana stupanja na snagu tog Zakona podnese zahtjev za upis u evidenciju hrvatskih državljana, a Ministarstvo unutarnjih poslova prethodno utvrdi da ne postoje zapreke iz članka 8. stavka 1. točke 5. tog Zakona.

Ujedno je posljednjim izmjenama i dopunama Zakona uvedena nova odredba članka 30.a stavka 2. prema kojoj se hrvatskim državljaninom smatra i osoba rođena u razdoblju od 8. siječnja 1977. do 8. listopada 1991., kojoj su u trenutku rođenja oba roditelja imala hrvatsko državljanstvo, ali joj je u evidenciji o državljanstvu upisano drugo državljanstvo, ako u roku od dvije godine od dana stupanja na snagu tog Zakona podnese zahtjev za utvrđivanje hrvatskog državljanstva.

Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o hrvatskom državljanstvu stupio je na snagu 1. siječnja 2020. godine, čime se primjena navedenih odredbi podudara s početkom pandemije izazvane virusom SARS-CoV-2.

Zahtjeve za utvrđivanje hrvatskog državljanstva po navedenim pravnim osnovama uglavnom podnose osobe koje nemaju odobren boravak u Republici Hrvatskoj. Stoga je stupanje na snagu spomenutih zakonskih odredbi s ograničenim vremenom primjene dovelo do povećanog broja zahtjeva koji se podnose putem diplomatskih misija ili konzularnih ureda Republike Hrvatske u inozemstvu, što je dodatno otežano epidemiološkom situacijom uzrokovanom bolesti COVID-19. U novonastalim uvjetima, diplomatske misije i konzularni uredi Republike Hrvatske u inozemstvu dužni su poštivati epidemiološke mjere države u kojoj imaju sjedište i svoj rad uskladiti s propisanim mjerama. Za pristup u diplomatsko-konzularna predstavništva radi podnošenja zahtjeva unaprijed se zakazuju termini na koje se, s obzirom na situaciju, čeka i do šest mjeseci, odnosno pojedine diplomatske misije ili konzularni uredi Republike Hrvatske u inozemstvu već imaju popunjene termine za predaju zahtjeva do kraja ove godine, do kad su na snazi odredbe članaka 5. stavka 2. i članka 30.a stavka 2. Zakona o hrvatskom državljanstvu.

Iz navedenih objektivnih razloga, veliki broj osoba na koje se odnose navedene zakonske odredbe onemogućen je u podnošenju zahtjeva za utvrđivanje hrvatskog državljanstva u propisanom zakonskom roku, čime se ne bi ostvarila namjeravana svrha donesenih zakonskih izmjena. Stoga se predloženom izmjenom Zakona omogućuje da zahtjeve podnesu i one osobe koje su se već obratile nadležnoj diplomatskoj misiji ili konzularnom uredu Republike Hrvatske u namjeri da podnesu zahtjeve po navedenim pravnim osnovama, ali nisu uspjele dobiti termin u ovoj godini.

Prema podacima Ministarstva unutarnjih poslova, u 2020. godini zaprimljeno je sveukupno 1923 zahtjeva za utvrđivanje hrvatskog državljanstva, uključujući sve pravne osnove upisa u knjigu državljana gdje stranke popunjavaju obrazac zahtjeva za utvrđivanje hrvatskog državljanstva (članak 4. i 5. stavak 2. Zakona za osobe starije od 21 godine, rođene za vrijeme važenja Zakona o hrvatskom državljanstvu, te članak 30. stavak 1. i članak 30.a stavak 2. Zakona za osobe rođene do 8. listopada 1991. godine). Od navedenog broja, 871 zahtjev odnosio se na članak 5. stavak 2. Zakona o hrvatskom državljanstvu, a 148 zahtjeva na članak 30.a stavak 2. Zakona.

U 2021. godini, do 30. rujna 2021. godine, zaprimljeno je približno 2400 zahtjeva za utvrđivanje hrvatskog državljanstva, a od navedenog broja, 998 zahtjeva odnosi se na članak 5. stavak 2. Zakona o hrvatskom državljanstvu, dok se 152 temelji na odredbi članka 30a. stavka 2. Zakona.

 

 

0
Komentiraj

III. OCJENA I IZVORI POTREBNIH SREDSTAVA ZA PROVEDBU ZAKONA

 

Za provedbu ovog Zakona neće biti potrebno osigurati dodatna sredstva u državnom proračunu Republike Hrvatske.

 

 

0
Komentiraj

IV. RAZLOZI ZA DONOŠENJE ZAKONA PO HITNOM POSTUPKU

 

Donošenje ovoga Zakona predlaže se po hitnom postupku sukladno članku 204. Poslovnika Hrvatskoga sabora ("Narodne novine", br. 81/13., 113/16., 69/17., 29/18., 53/20., 119/20. - Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske i 123/20.) iz osobito opravdanih razloga.

 

Zbog okolnosti uvjetovanih epidemiološkom situacijom izazvanom pandemijom bolesti COVID-19 u diplomatskim misijama i konzularnim uredima Republike Hrvatske u inozemstvu bilo je otežano podnošenje zahtjeva za stjecanje, odnosno utvrđivanje hrvatskog državljanstva na temelju članka 5. stavka 2. i članka 30.a Zakona o hrvatskom državljanstvu. Velik broj osoba na koje se odnose citirane zakonske odredbe onemogućen je u podnošenju zahtjeva za stjecanje, odnosno utvrđivanje hrvatskog državljanstva u propisanom zakonskom roku, radi čega se ne može ostvariti namjeravana svrha Zakona.

S obzirom na navedeno, rokove za podnošenje zahtjeva za stjecanje hrvatskog državljanstva podrijetlom utvrđene navedenim člancima Zakona o hrvatskom državljanstvu koji ističu 31. prosinca 2021. godine potrebno je produžiti.

Stoga se donošenje ovog Zakona predlaže u hitnom postupku.

 

 

KONAČNI PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA ZAKONA O HRVATSKOM DRŽAVLJANSTVU

 

 

0
Komentiraj

Članak 1.

 

U Zakonu o hrvatskom državljanstvu („Narodne novine“, broj: 53/31, 28/92, 113/93, 130/11, 110/15 i 102/19) u članku 5. stavku 2. riječ: „dvije“ zamjenjuje se riječju: „tri“.

 

0
Komentiraj

Članak 2.

 

U članku 30.a stavku 2. riječ: „dvije“ zamjenjuje se riječju: „tri“.

 

 

0
Komentiraj

Članak 3.

 

Ovaj Zakon objavit će se u „Narodnim novinama“, a stupa na snagu 1. siječnja 2022. godine.

 

 

0
Komentiraj

Komentari

Odustani
qwe rtz
Odustani
Odustani
uredi obriši prikaži sakrij
Zastario!
dodaj odgovor uredi odgovor obriši odgovor
Copyright © 2023 Središnji državni ured za razvoj digitalnog društva, Ured za zakonodavstvo. Izjava o pristupačnosti.