PRILOG 1.
OBRAZAC PRETHODNE PROCJENE UČINKA PROPISA
PRILOG 1. OBRAZAC PRETHODNE PROCJENE |
||||||||||||||||||||||||||||
1. |
OPĆE INFORMACIJE |
|||||||||||||||||||||||||||
1.1. |
Stručni nositelj: |
Ministarstvo unutarnjih poslova |
||||||||||||||||||||||||||
1.2. |
Naziv nacrta prijedloga zakona: |
Nacrt prijedloga Zakona o izmjenama Zakona o hrvatskom državljanstvu, s Konačnim prijedlogom Zakona |
||||||||||||||||||||||||||
1.3. |
Datum: |
22.10.2021. |
||||||||||||||||||||||||||
1.4. |
Ustrojstvena jedinica, kontakt telefon i elektronička pošta osobe zadužene za izradu Obrasca prethodne procjene: |
Uprava za imigraciju, državljanstvo i upravne poslove Sektor za upravne poslove i državljanstvo Služba za državljanstvo Tel: 3788802; e-mail: rpernekmiklenic@mup.hr |
||||||||||||||||||||||||||
1.5. |
Da li je nacrt prijedloga zakona dio programa rada Vlade Republike Hrvatske, drugog akta planiranja ili reformske mjere? |
Da/Ne:
NE
|
Naziv akta: -
Opis mjere: - |
|||||||||||||||||||||||||
1.6. |
Da li je nacrt prijedloga zakona vezan za usklađivanje zakonodavstva Republike Hrvatske s pravnom stečevinom Europske unije? |
Da/Ne:
NE
|
Naziv pravne stečevine EU:
|
|||||||||||||||||||||||||
2. |
ANALIZA POSTOJEĆEG STANJA |
|||||||||||||||||||||||||||
2.1. |
Što je problem koji zahtjeva izradu ili promjenu zakonodavstva? |
Hrvatsko državljanstvo, pretpostavke za njegovo stjecanje i prestanak, uređene su Zakonom o hrvatskom državljanstvu („Narodne novine“ broj: 53/91, 28/92, 113/93, 130/11, 110/15 i 102/19). Posljednjim izmjenama i dopunama Zakona o hrvatskom državljanstvu izmijenjen je, uz ostalo, članak 5. Zakona koji u stavku 2. sadrži odredbu prema kojoj podrijetlom stječe hrvatsko državljanstvo i osoba starija od 21. godine života, rođena u inozemstvu, čiji je jedan roditelj u trenutku njezina rođenja hrvatski državljanin, ako u roku od dvije godine od dana stupanja na snagu tog Zakona podnese zahtjev za upis u evidenciju hrvatskih državljana, a Ministarstvo unutarnjih poslova prethodno utvrdi da ne postoje zapreke iz članka 8. stavka 1. točke 5. tog Zakona. Ujedno je posljednjim izmjenama i dopunama Zakona uvedena nova odredba članka 30.a stavka 2. prema kojoj se hrvatskim državljaninom smatra i osoba rođena u razdoblju od 8. siječnja 1977. do 8. listopada 1991., kojoj su u trenutku rođenja oba roditelja imala hrvatsko državljanstvo, ali joj je u evidenciji o državljanstvu upisano drugo državljanstvo, ako u roku od dvije godine od dana stupanja na snagu tog Zakona podnese zahtjev za utvrđivanje hrvatskog državljanstva. Navedeni rokovi ističu 31. prosinca 2021. godine. Stupanje na snagu spomenutih zakonskih odredbi s ograničenim vremenom primjene dovelo je do povećanog broja zahtjeva koji se podnose putem diplomatskih misija ili konzularnih ureda Republike Hrvatske u inozemstvu, koju situaciju je dodatno otežala i epidemiološka situacija uzrokovana bolesti COVID-19. U novonastalim uvjetima, diplomatske misije i konzularni uredi Republike Hrvatske u inozemstvu dužni su poštivati epidemiološke mjere države u kojoj imaju sjedište i svoj rad uskladiti s propisanim mjerama. Za pristup u diplomatsko-konzularna predstavništva radi podnošenja zahtjeva unaprijed se zakazuju termini na koje se, s obzirom na situaciju, čeka i do šest mjeseci, odnosno pojedine diplomatske misije ili konzularni uredi Republike Hrvatske u inozemstvu već imaju popunjene termine za predaju zahtjeva do kraja ove godine, do kad su na snazi navedene odredbe Zakona o hrvatskom državljanstvu. Iz navedenih objektivnih razloga, veliki broj osoba na koje se odnose navedene zakonske odredbe onemogućen je u podnošenju zahtjeva za utvrđivanje hrvatskog državljanstva u propisanom zakonskom roku, čime se ne bi ostvarila namjeravana svrha donesenih zakonskih izmjena. Stoga se predloženom izmjenom Zakona omogućuje da zahtjeve podnesu i one osobe koje su se već obratile nadležnoj diplomatskoj misiji ili konzularnom uredu Republike Hrvatske s namjerom da podnesu zahtjeve po navedenim pravnim osnovama, ali nisu uspjele dobiti termin u ovoj godini.
|
||||||||||||||||||||||||||
2.2. |
Zašto je potrebna izrada nacrta prijedloga zakona? |
Budući da se izmjene i dopune propisa vrše samo propisom iste pravne snage i po istom postupku po kojemu je taj propis donesen, a kako se radi o produženju zakonskog roka za podnošenje zahtjeva za utvrđivanje hrvatskog državljanstva pod uvjetima propisanim odredbom članka 5. stavka 2. i članka 30.a stavka 2. Zakona o hrvatskom državljanstvu zbog situacije uzrokovane pandemijom bolesti COVID-19, potrebno je donijeti Zakonom o izmjenama Zakona o hrvatskom državljanstvu.
|
||||||||||||||||||||||||||
2.3. |
Navedite dokaz, argument, analizu koja podržava potrebu za izradom nacrta prijedloga zakona. |
Zbog epidemiološke situacije uzrokovane pandemijom bolesti COVID-19, veliki broj osoba na koje se odnose navedene zakonske odredbe onemogućen je u podnošenju zahtjeva za utvrđivanje hrvatskog državljanstva u propisanom zakonskom roku, čime se ne bi ostvarila namjeravana svrha donesenih zakonskih izmjena. |
||||||||||||||||||||||||||
3. |
UTVRĐIVANJE ISHODA ODNOSNO PROMJENA |
|||||||||||||||||||||||||||
3.1. |
Što je cilj koji se namjerava postići? |
Produženjem zakonskog roka za podnošenje zahtjeva za utvrđivanje hrvatskog državljanstva, omogućit će se podnošenje zahtjeva osobama koje su se već obratile nadležnoj diplomatskoj misiji ili konzularnom uredu Republike Hrvatske u namjeri da podnesu zahtjeve po navedenim pravnim osnovama, ali nisu uspjele dobiti termin u ovoj godini uslijed epidemiološke situacije uzrokovane pandemijom bolesti COVID-19. |
||||||||||||||||||||||||||
3.2. |
Kakav je ishod odnosno promjena koja se očekuje u području koje se namjerava urediti? |
Omogućavanje reguliranja statusa hrvatskog državljanstva osobama na koje se odnose članak 5. stavak 2. i članak 30.a stavak 2. Zakona o hrvatskom državljanstvu.
|
||||||||||||||||||||||||||
3.3. |
Koji je vremenski okvir za postizanje ishoda odnosno promjena? |
IV. kvartal 2021. godine |
||||||||||||||||||||||||||
4. |
UTVRĐIVANJE RJEŠENJA |
|||||||||||||||||||||||||||
4.1. |
Navedite koja su moguća normativna rješenja za postizanje navedenog ishoda. |
Moguća normativna rješenja (novi propis/izmjene i dopune važećeg/stavljanje van snage propisa i slično):
Izmjene važećeg Zakona o hrvatskom državljanstvu. |
||||||||||||||||||||||||||
Obrazloženje: Potrebno je donijeti Zakon o izmjenama Zakona o hrvatskom državljanstvu, budući da se izmjene i dopune propisa vrše propisom iste pravne snage i po istom postupku. U konkretnom slučaju radi se o produženju zakonskog roka za podnošenje zahtjeva za utvrđivanje hrvatskog državljanstva pod uvjetima propisanim odredbom članka 5. stavka 2. i članka 30.a stavka 2. Zakona o hrvatskom državljanstvu zbog situacije uzrokovane pandemijom bolesti COVID-19.
|
||||||||||||||||||||||||||||
4.2. |
Navedite koja su moguća nenormativna rješenja za postizanje navedenog ishoda. |
Moguća nenormativna rješenja (ne poduzimati normativnu inicijativu, informacije i kampanje, ekonomski instrumenti, samoregulacija, koregulacija i slično):
Nenormativna rješenja nisu moguća. |
||||||||||||||||||||||||||
Obrazloženje: Nenormativna rješenja nisu moguća jer se radi o zakonskim rokovima koji se mogu produžiti samo izmjenom Zakona.
|
||||||||||||||||||||||||||||
5. |
UTVRĐIVANJE IZRAVNIH UČINAKA I ADRESATA |
|||||||||||||||||||||||||||
5.1. |
UTVRĐIVANJE GOSPODARSKIH UČINAKA |
|||||||||||||||||||||||||||
|
Vrsta izravnih učinaka |
Mjerilo učinka |
||||||||||||||||||||||||||
|
Utvrdite učinak na: |
Neznatan |
Mali |
Veliki |
||||||||||||||||||||||||
Da/Ne |
Da/Ne |
Da/Ne |
||||||||||||||||||||||||||
5.1.1. |
Makroekonomsko okruženje Republike Hrvatske osobito komponente bruto društvenog proizvoda kojeg čine osobna potrošnja kućanstava, priljev investicija, državna potrošnja, izvoz i uvoz |
ne |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||||
5.1.2. |
Slobodno kretanje roba, usluga, rada i kapitala |
ne |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||||
5.1.3. |
Funkcioniranje tržišta i konkurentnost gospodarstva |
ne |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||||
5.1.4. |
Prepreke za razmjenu dobara i usluga |
ne |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||||
5.1.5. |
Cijena roba i usluga |
ne |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||||
5.1.6. |
Uvjet za poslovanje na tržištu |
ne |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||||
5.1.7. |
Trošak kapitala u gospodarskim subjektima |
ne |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||||
5.1.8. |
Trošak zapošljavanja u gospodarskim subjektima (trošak rada u cjelini) |
ne |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||||
5.1.9. |
Trošak uvođenja tehnologije u poslovni proces u gospodarskim subjektima |
ne |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||||
5.1.10. |
Trošak investicija vezano za poslovanje gospodarskih subjekata |
ne |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||||
5.1.11. |
Trošak proizvodnje, osobito nabave materijala, tehnologije i energije |
ne |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||||
5.1.12. |
Prepreke za slobodno kretanje roba, usluga, rada i kapitala vezano za poslovanje gospodarskih subjekata |
ne |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||||
5.1.13. |
Djelovanje na imovinska prava gospodarskih subjekata |
ne |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||||
5.1.14. |
Drugi očekivani izravni učinak:
|
|
|
|
||||||||||||||||||||||||
5.1.15. |
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.1.1. do 5.1.14. Izmjenama Zakona o hrvatskom državljanstvu uređuje se pitanje produženja roka za podnošenje zahtjeva za utvrđivanje hrvatskog državljanstva, slijedom čega nema gospodarskih učinaka. |
|||||||||||||||||||||||||||
|
Utvrdite veličinu adresata: |
|||||||||||||||||||||||||||
5.1.16. |
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge |
ne |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||||
5.1.17. |
Srednji i veliki poduzetnici |
ne |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||||
5.1.18. |
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva |
ne |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||||
5.1.19. |
Radnici i/ili umirovljenici |
ne |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||||
5.1.20. |
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači |
ne |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||||
5.1.21. |
Hrvatski branitelji |
ne |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||||
5.1.22. |
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama |
ne |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||||
5.1.23. |
Udruge i/ili zaklade |
ne |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||||
5.1.24. |
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima |
ne |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||||
5.1.25. |
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave |
ne |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||||
5.1.26. |
Drugi utvrđeni adresati:
|
- |
- |
- |
||||||||||||||||||||||||
5.1.27. |
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.1.16. do 5.1.26.: Predložene Izmjene Zakona o hrvatskom državljanstvu nemaju učinka na adresate navedene u točkama od 5.1.16. do 5.1.26..
|
|||||||||||||||||||||||||||
5.1.28.
|
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE GOSPODARSKIH UČINAKA Da li je utvrđena barem jedna kombinacija : NE – veliki izravni učinak i mali broj adresata – veliki izravni učinak i veliki broj adresata – mali izravni učinak i veliki broj adresata. Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:
|
|||||||||||||||||||||||||||
5.2. |
UTVRĐIVANJE UČINAKA NA TRŽIŠNO NATJECANJE |
|||||||||||||||||||||||||||
|
Vrsta izravnih učinaka |
Mjerilo učinka |
||||||||||||||||||||||||||
|
Utvrdite učinak na: |
Neznatan |
Mali |
Veliki |
||||||||||||||||||||||||
Da/Ne |
Da/Ne |
Da/Ne |
||||||||||||||||||||||||||
5.2.1. |
Strukturalna, financijska, tehnička ili druga prepreka u pojedinom gospodarskom sektoru odnosno gospodarstvu u cjelini |
ne |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||||
5.2.2. |
Pozicija državnih tijela koja pružaju javne usluge uz istovremeno obavljanje gospodarske aktivnosti na tržištu |
ne |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||||
5.2.3. |
Postojanje diskriminirajućih uvjeta, osobito posebnih isključivih prava, uživanja povoljnijeg izvora financiranja ili pristupa privilegiranim podacima među gospodarskim subjektima |
ne |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||||
5.2.4. |
Drugi očekivani izravni učinak:
|
ne |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||||
5.2.5. |
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.2.1. do 5.2.4.: Izmjenama Zakona o hrvatskom državljanstvu uređuje se pitanje produženja roka za podnošenje zahtjeva za utvrđivanje hrvatskog državljanstva, slijedom čega ne postoje učinci na tržišno natjecanje.
|
|||||||||||||||||||||||||||
|
Utvrdite veličinu adresata: |
|||||||||||||||||||||||||||
5.2.6. |
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge |
ne |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||||
5.2.7. |
Srednji i veliki poduzetnici |
ne |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||||
5.2.8. |
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva |
ne |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||||
5.2.9. |
Radnici i/ili umirovljenici |
ne |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||||
5.2.10. |
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači |
ne |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||||
5.2.11. |
Hrvatski branitelji |
ne |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||||
5.2.12. |
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama |
ne |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||||
5.2.13. |
Udruge i/ili zaklade |
ne |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||||
5.2.14. |
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima |
ne |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||||
5.2.15. |
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave |
ne |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||||
5.2.16. |
Drugi utvrđeni adresati:
|
- |
- |
- |
||||||||||||||||||||||||
5.2.17. |
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.2.6. do 5.2.16.: Predložene izmjene Zakona o hrvatskom državljanstvu nemaju učinka na adresate navedene u točkama od 5.2.6. do 5.2.16..
|
|||||||||||||||||||||||||||
5.2.17. |
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE UČINAKA NA ZAŠTITU TRŽIŠNOG NATJECANJA Da li je utvrđena barem jedna kombinacija: NE – veliki izravni učinak i mali broj adresata – veliki izravni učinak i veliki broj adresata – mali izravni učinak i veliki broj adresata. Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:
|
|||||||||||||||||||||||||||
5.3. |
UTVRĐIVANJE SOCIJALNIH UČINAKA |
|||||||||||||||||||||||||||
|
Vrsta izravnih učinaka |
Mjerilo učinka |
||||||||||||||||||||||||||
|
Utvrdite učinak na: |
Neznatan |
Mali |
Veliki |
||||||||||||||||||||||||
Da/Ne |
Da/Ne |
Da/Ne |
||||||||||||||||||||||||||
5.3.1. |
Demografski trend, osobito prirodno kretanje stanovništva, stopa nataliteta i mortaliteta, stopa rasta stanovništva i dr. |
da |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||||
5.3.2. |
Prirodna migracija stanovništva i migracija uzrokovana ekonomskim, političkim ili drugim okolnostima koje dovode do migracije stanovništva |
da |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||||
5.3.3. |
Socijalna uključenost |
da |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||||
5.3.4. |
Zaštita osjetljivih skupina i skupina s posebnim interesima i potrebama |
ne |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||||
5.3.5. |
Proširenje odnosno sužavanje pristupa sustavu socijalne skrbi i javnim uslugama te pravo na zdravstvenu zaštitu |
ne |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||||
5.3.6. |
Financijska održivost sustava socijalne skrbi i sustava zdravstvene zaštite |
ne |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||||
5.3.7. |
Drugi očekivani izravni učinak:
|
ne |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||||
5.3.8. |
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.3.1. do 5.3.7.: Izmjenama Zakona o hrvatskom državljanstvu uređuje se pitanje produženja roka za podnošenje zahtjeva za utvrđivanje hrvatskog državljanstva, slijedom čega postoji neznatan utjecaj na stopu rasta stanovništva, migracije stanovništva i njihovu socijalnu uključenost.
|
|||||||||||||||||||||||||||
|
Utvrdite veličinu adresata: |
|
|
|
||||||||||||||||||||||||
5.3.9. |
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge |
ne |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||||
5.3.10. |
Srednji i veliki poduzetnici |
ne |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||||
5.3.11. |
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva |
ne |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||||
5.3.12. |
Radnici i/ili umirovljenici |
ne |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||||
5.3.13. |
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači |
ne |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||||
5.3.14. |
Hrvatski branitelji |
ne |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||||
5.3.15. |
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama |
ne |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||||
5.3.16. |
Udruge i/ili zaklade |
ne |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||||
5.3.17. |
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima |
ne |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||||
5.3.18. |
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave |
ne |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||||
5.3.19. |
Drugi utvrđeni adresati:
|
- |
- |
- |
||||||||||||||||||||||||
5.3.20. |
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.3.9. do 5.3.19.: Predložene izmjene Zakona o hrvatskom državljanstvu nemaju učinka na adresate navedene u točkama od 5.3.9. do 5.3.19.
|
|||||||||||||||||||||||||||
5.3.21. |
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE SOCIJALNIH UČINAKA: Da li je utvrđena barem jedna kombinacija: NE – veliki izravni učinak i mali broj adresata – veliki izravni učinak i veliki broj adresata – mali izravni učinak i veliki broj adresata. Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:
|
|||||||||||||||||||||||||||
5.4. |
UTVRĐIVANJE UČINAKA NA RAD I TRŽIŠTE RADA |
|||||||||||||||||||||||||||
|
Vrsta izravnih učinaka |
Mjerilo učinka |
||||||||||||||||||||||||||
|
Utvrdite učinak na: |
Neznatan |
Mali |
Veliki |
||||||||||||||||||||||||
Da/Ne |
Da/Ne |
Da/Ne |
||||||||||||||||||||||||||
5.4.1. |
Zapošljavanje i tržište rada u gospodarstvu Republike Hrvatske u cjelini odnosno u pojedinom gospodarskom području |
ne |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||||
5.4.2. |
Otvaranje novih radnih mjesta odnosno gubitak radnih mjesta |
ne |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||||
5.4.3. |
Kretanje minimalne plaće i najniže mirovine |
ne |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||||
5.4.4. |
Status regulirane profesije |
ne |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||||
5.4.5. |
Status posebnih skupina radno sposobnog stanovništva s obzirom na dob stanovništva |
ne |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||||
5.4.6. |
Fleksibilnost uvjeta rada i radnog mjesta za pojedine skupine stanovništva |
ne |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||||
5.4.7. |
Financijska održivost mirovinskoga sustava, osobito u dijelu dugoročne održivosti mirovinskoga sustava |
ne |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||||
5.4.8. |
Odnos između privatnog i poslovnog života |
ne |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||||
5.4.9. |
Dohodak radnika odnosno samozaposlenih osoba |
ne |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||||
5.4.10. |
Pravo na kvalitetu radnog mjesta |
ne |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||||
5.4.11. |
Ostvarivanje prava na mirovinu i drugih radnih prava |
ne |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||||
5.4.12. |
Status prava iz kolektivnog ugovora i na pravo kolektivnog pregovaranja |
ne |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||||
5.4.13. |
Drugi očekivani izravni učinak:
|
- |
- |
- |
||||||||||||||||||||||||
5.4.14. |
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.4.1 do 5.4.13: Izmjenama Zakona o hrvatskom državljanstvu uređuje se pitanje produženja roka za podnošenje zahtjeva za utvrđivanje hrvatskog državljanstva, slijedom čega ne postoje učinci na rad i tržište rada. |
|||||||||||||||||||||||||||
|
Utvrdite veličinu adresata: |
|
|
|
||||||||||||||||||||||||
5.4.15. |
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge |
ne |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||||
5.4.16. |
Srednji i veliki poduzetnici |
ne |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||||
5.4.17. |
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva |
ne |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||||
5.4.18. |
Radnici i/ili umirovljenici |
ne |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||||
5.4.19. |
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači |
ne |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||||
5.4.20. |
Hrvatski branitelji |
ne |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||||
5.4.21. |
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama |
ne |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||||
5.4.22. |
Udruge i/ili zaklade |
ne |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||||
5.4.23. |
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima |
ne |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||||
5.4.24. |
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave |
ne |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||||
5.4.25. |
Drugi utvrđeni adresati:
|
- |
- |
- |
||||||||||||||||||||||||
5.4.26. |
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.4.14. do 5.4.25. Predložene izmjene Zakona o hrvatskom državljanstvu nemaju utjecaj na adresate navedene u točkama od 5.4.14. do 5.4.25.
|
|||||||||||||||||||||||||||
5.4.27. |
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE UČINAKA NA RAD I TRŽIŠTE RADA: Da li je utvrđena barem jedna kombinacija: NE – veliki izravni učinak i mali broj adresata – veliki izravni učinak i veliki broj adresata – mali izravni učinak i veliki broj adresata. Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:
|
|||||||||||||||||||||||||||
5.5. |
UTVRĐIVANJE UČINAKA NA ZAŠTITU OKOLIŠA |
|||||||||||||||||||||||||||
|
Vrsta izravnih učinaka |
Mjerilo učinka |
||||||||||||||||||||||||||
|
Utvrdite učinak na: |
Neznatan |
Mali |
Veliki |
||||||||||||||||||||||||
Da/Ne |
Da/Ne |
Da/Ne |
||||||||||||||||||||||||||
5.5.1. |
Utjecaj na klimu |
ne |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||||
5.5.2. |
Kvaliteta i korištenje zraka, vode i tla |
ne |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||||
5.5.3. |
Korištenje energije |
ne |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||||
5.5.4. |
Korištenje obnovljivih i neobnovljivih izvora energije |
ne |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||||
5.5.5. |
Bioraznolikost biljnog i životinjskog svijeta |
ne |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||||
5.5.6. |
Gospodarenje otpadom i/ili recikliranje |
ne |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||||
5.5.7. |
Rizik onečišćenja od industrijskih pogona po bilo kojoj osnovi |
ne |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||||
5.5.8. |
Zaštita od utjecaja genetski modificiranih organizama |
ne |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||||
5.5.9. |
Zaštita od utjecaja kemikalija |
ne |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||||
5.5.10. |
Drugi očekivani izravni učinak:
|
- |
- |
- |
||||||||||||||||||||||||
5.5.11. |
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.5.1. do 5.5.10.: Izmjenama Zakona o hrvatskom državljanstvu uređuje se pitanje produženja roka za podnošenje zahtjeva za utvrđivanje hrvatskog državljanstva, slijedom čega nema učinaka na zaštitu okoliša.
|
|||||||||||||||||||||||||||
|
Utvrdite veličinu adresata: |
|
|
|
||||||||||||||||||||||||
5.5.12. |
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge |
ne |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||||
5.5.13. |
Srednji i veliki poduzetnici |
ne |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||||
5.5.14. |
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva |
ne |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||||
5.5.15. |
Radnici i/ili umirovljenici |
ne |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||||
5.5.16. |
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači |
ne |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||||
5.5.17. |
Hrvatski branitelji |
ne |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||||
5.5.18. |
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama |
ne |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||||
5.5.19. |
Udruge i/ili zaklade |
ne |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||||
5.5.20. |
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima |
ne |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||||
5.5.21. |
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave |
ne |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||||
5.5.22. |
Drugi utvrđeni adresati:
|
- |
- |
- |
||||||||||||||||||||||||
5.5.23. |
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.5.12. do 5.5.22. Predložene izmjene Zakona o hrvatskom državljanstvu nemaju učinak na adresate navedene u točkama od 5.5.12. do 5.5.22. |
|||||||||||||||||||||||||||
5.5.24. |
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE UČINAKA NA ZAŠTITU OKOLIŠA: Da li je utvrđena barem jedna kombinacija: NE – veliki izravni učinak i mali broj adresata – veliki izravni učinak i veliki broj adresata – mali izravni učinak i veliki broj adresata. Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:
|
|||||||||||||||||||||||||||
5.6. |
UTVRĐIVANJE UČINAKA NA ZAŠTITU LJUDSKIH PRAVA |
|||||||||||||||||||||||||||
|
Vrsta izravnih učinaka |
Mjerilo učinka |
||||||||||||||||||||||||||
|
Utvrdite učinak na: |
Neznatan |
Mali |
Veliki |
||||||||||||||||||||||||
Da/Ne |
Da/Ne |
Da/Ne |
||||||||||||||||||||||||||
5.6.1. |
Ravnopravnost spolova u smislu jednakog statusa, jednake mogućnosti za ostvarivanje svih prava, kao i jednaku korist od ostvarenih rezultata |
ne |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||||
5.6.2. |
Pravo na jednaki tretman i prilike osobito u dijelu ostvarivanja materijalnih prava, zapošljavanja, rada i drugih Ustavom Republike Hrvatske zajamčenih prava |
ne |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||||
5.6.3. |
Povreda prava na slobodu kretanja u Republici Hrvatskoj odnosno u drugim zemljama članicama Europske unije |
ne |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||||
5.6.4. |
Izravna ili neizravna diskriminacija po bilo kojoj osnovi |
ne |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||||
5.6.5. |
Povreda prava na privatnost |
ne |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||||
5.6.6. |
Ostvarivanje pravne zaštite, pristup sudu i pravo na besplatnu pravnu pomoć |
ne |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||||
5.6.7. |
Pravo na međunarodnu zaštitu, privremenu zaštitu i postupanje s tim u vezi |
ne |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||||
5.6.8. |
Pravo na pristup informacijama |
ne |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||||
5.6.9. |
Drugi očekivani izravni učinak: |
- |
- |
- |
||||||||||||||||||||||||
5.6.10. |
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.6.1. do 5.6.9.: Izmjenama Zakona o hrvatskom državljanstvu uređuje se pitanje produženja roka za podnošenje zahtjeva za utvrđivanje hrvatskog državljanstva, stoga ne postoji učinak na navedeno u točkama od 5.6.1. do 5.6.9.
|
|||||||||||||||||||||||||||
|
Utvrdite veličinu adresata: |
|
|
|
||||||||||||||||||||||||
5.6.12. |
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge |
ne |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||||
5.6.13. |
Srednji i velikii poduzetnici |
ne |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||||
5.6.14. |
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva |
ne |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||||
5.6.15. |
Radnici i/ili umirovljenici |
ne |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||||
5.6.16. |
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači |
ne |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||||
5.6.17. |
Hrvatski branitelji |
ne |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||||
5.6.18. |
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama |
ne |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||||
5.6.19. |
Udruge i/ili zaklade |
ne |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||||
5.6.20. |
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima |
ne |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||||
5.6.21. |
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave |
ne |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||||
5.6.22. |
Drugi utvrđeni adresati:
|
- |
- |
- |
||||||||||||||||||||||||
5.6.23. |
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.6.12. do 5.6.23. Predložene izmjene Zakona o hrvatskom državljanstvu nemaju učinak na adresate navedene u točkama od 5.6.12. do 5.6.23. |
|||||||||||||||||||||||||||
5.6.24. |
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE UČINAKA NA ZAŠTITU LJUDSKIH PRAVA: Da li je utvrđena barem jedna kombinacija: NE – veliki izravni učinak i mali broj adresata – veliki izravni učinak i veliki broj adresata – mali izravni učinak i veliki broj adresata. Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:4
|
|||||||||||||||||||||||||||
6. |
Prethodni test malog i srednjeg poduzetništva (Prethodni MSP test) Ako je na dva pitanja od pitanja pod rednim brojevima od 6.1. do 6.4.. iz Prethodnog testa malog i srednjeg poduzetništva (Prethodni MSP test) odgovoreno »DA«, obvezna je provedba procjene učinaka propisa na malo gospodarstvo izradom MSP testa u okviru Iskaza o procjeni učinaka propisa. |
|||||||||||||||||||||||||||
Odgovorite sa »DA« ili »NE«, uz obvezni opis sljedećih učinaka: |
DA |
NE |
||||||||||||||||||||||||||
6.1. |
Da li će propis imati učinke na određeni broj malih i srednjih poduzetnika kroz administrativne troškove provedbe postupaka ukoliko se za poduzetnike propisuju jednokratne ili periodične administrativne obveze a koje bi značile trošak vremena za obavljanje pojedinih administrativnih radnji za ispunjavanje propisanih zahtjeva, plaćanje naknada i davanja? |
|
NE |
|||||||||||||||||||||||||
Obrazloženje: Predloženi propis nema učinke na male i srednje poduzetnike te se njime ne propisuju jednokratne ili periodične administrativne obveze. |
||||||||||||||||||||||||||||
6.2. |
Da li će propis imati učinke na tržišnu konkurenciju i konkurentnost unutarnjeg tržišta EU u smislu prepreka slobodi tržišne konkurencije? |
|
NE |
|||||||||||||||||||||||||
Obrazloženje: Predloženi propis nema učinak na tržišnu konkurenciju i konkurentnost unutarnjeg tržišta EU u smislu prepreka slobodi tržišne konkurencije |
||||||||||||||||||||||||||||
6.3. |
Da li propis uvodi naknade i davanja koje će imati učinke na financijske rezultate poslovanja poduzetnika te da li postoji trošak prilagodbe zbog primjene propisa? |
|
NE |
|||||||||||||||||||||||||
Obrazloženje: Predloženi propis ne uvodi naknade i davanja, ne postoji trošak prilagodbe zbog primjene propisa. |
||||||||||||||||||||||||||||
6.4. |
Da li će propis imati posebne učinke na mikro poduzetnike? |
|
NE |
|||||||||||||||||||||||||
Obrazloženje: Predloženi propis nema učinka na mikro poduzetnike. |
||||||||||||||||||||||||||||
6.5. |
Ako predložena normativna inicijativa nema učinke navedene pod pitanjima 6.1. do 6.4., navedite obrazloženje u prilog izjavi o nepostojanju učinka na male i srednje poduzetnike. |
|||||||||||||||||||||||||||
Obrazloženje: Izmjenama Zakona o hrvatskom državljanstvu uređuju se pitanje produženja roka za podnošenje zahtjeva za utvrđivanje hrvatskog državljanstva, stoga neće imati utjecaj na male i srednje poduzetnike. |
||||||||||||||||||||||||||||
7. |
Utvrđivanje potrebe za provođenjem SCM metodologije |
|||||||||||||||||||||||||||
|
Ako je odgovor na pitanje pod rednim brojem 6.1. „DA“, iz Prethodnog MSP testa potrebno je uz Obrazac prethodne procjene priložiti pravilno ispunjenu Standard Cost Model (SCM) tablicu s procjenom mogućeg administrativnog troška za svaku propisanu obvezu i zahtjev (SCM kalkulator). SCM kalkulator ispunjava se sukladno uputama u standardiziranom obrascu u kojem se nalazi formula izračuna i sukladno jedinstvenim nacionalnim smjernicama uređenim kroz SCM priručnik. SCM kalkulator dostupan je na stranici: http://www.mingo.hr/page/standard-cost-model
|
|||||||||||||||||||||||||||
8. |
SAŽETAK REZULTATA PRETHODNE PROCJENE Ako je utvrđena barem jedna kombinacija: –veliki izravni učinak i mali broj adresata, –veliki izravni učinak i veliki broj adresata, –mali izravni učinak i veliki broj adresata,
u odnosu na svaki pojedini izravni učinak, stručni nositelj obvezno pristupa daljnjoj procjeni učinaka propisa izradom Iskaza o procjeni učinaka propisa. Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“ kod odgovarajućeg izravnog učinka. Ako je utvrđena potreba za provođenjem procjene učinaka propisa na malog gospodarstvo, stručni nositelj obvezno pristupa daljnjoj procjeni učinaka izradom MSP testa u okviru Iskaza o procjeni učinaka propisa. |
|||||||||||||||||||||||||||
|
Procjena učinaka propisa |
Potreba za PUP |
||||||||||||||||||||||||||
|
Utvrđena potreba za provedbom daljnje procjene učinaka propisa |
DA |
NE |
|||||||||||||||||||||||||
8.1. |
Procjena gospodarskih učinaka iz točke 5.1. |
|
NE |
|||||||||||||||||||||||||
8.2. |
Procjena učinaka na tržišno natjecanje iz točke 5.2. |
|
NE |
|||||||||||||||||||||||||
8.3. |
Procjena socijalnih učinaka iz točke 5.3. |
|
NE |
|||||||||||||||||||||||||
8.4. |
Procjena učinaka na rad i tržište rada iz točke 5.4. |
|
NE |
|||||||||||||||||||||||||
8.5. |
Procjena učinaka na zaštitu okoliša iz točke 5.5. |
|
NE |
|||||||||||||||||||||||||
8.6. |
Procjena učinaka na zaštitu ljudskih prava iz točke 5.6. |
|
NE |
|||||||||||||||||||||||||
|
MSP test |
Potreba za MSP test |
||||||||||||||||||||||||||
8.7. |
Utvrđena potreba za provođenjem procjene učinaka propisa na malo gospodarstvo (MSP test) |
DA |
NE |
|||||||||||||||||||||||||
8.8. |
Provođenje MSP testa |
|
NE |
|||||||||||||||||||||||||
8.9. |
Provođenje SCM metodologije |
|
NE |
|||||||||||||||||||||||||
9. |
PRILOZI |
|
|
|||||||||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||||||||||||
10. |
POTPIS ČELNIKA TIJELA |
|||||||||||||||||||||||||||
|
Potpis: POTPREDSJEDNIK VLADE I MINISTAR
dr.sc. Davor Božinović
Datum: 22. listopada 2021. |
|||||||||||||||||||||||||||
11. |
Odgovarajuća primjena ovoga Obrasca u slučaju provedbe članka 18. stavka 2. Zakona o procjeni učinaka propisa ("Narodne novine", broj 44/17) |
|||||||||||||||||||||||||||
|
Uputa: Prilikom primjene ovoga Obrasca na provedbene propise i akte planiranja u izradi, izričaj „nacrt prijedloga zakona“ potrebno je zamijeniti s nazivom provedbenog propisa odnosno akta planiranja. |
- Ukupno komentara:
- Ukupno općih komentara:
- Ukupno nadopuna teksta:
NACRT PRIJEDLOGA ZAKONA O IZMJENAMA ZAKONA O HRVATSKOM DRŽAVLJANSTVU, S KONAČNIM PRIJEDLOGOM ZAKONA
I. USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje Zakona o izmjenama Zakona o hrvatskom državljanstvu sadržana je u članku 2. stavku 4. podstavku 1. Ustava Republike Hrvatske („Narodne novine“, broj: 85/10. – pročišćeni tekst i 5/14. – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
II. OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE TREBAJU UREDITI ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
Hrvatsko državljanstvo, pretpostavke za njegovo stjecanje i prestanak, uređene su Zakonom o hrvatskom državljanstvu („Narodne novine“ broj: 53/91) koji je stupio na snagu 8. listopada 1991. godine. Izmjene i dopune ovog Zakona objavljene su u „Narodnim novinama“ broj: 28/92, 113/93, 130/11, 110/15 i 102/19).
Posljednjim izmjenama i dopunama Zakona o hrvatskom državljanstvu izmijenjen je, uz ostalo, članak 5. Zakona koji u stavku 2. sadrži odredbu prema kojoj podrijetlom stječe hrvatsko državljanstvo i osoba starija od 21 godine života, rođena u inozemstvu, čiji je jedan roditelj u trenutku njezina rođenja hrvatski državljanin, ako u roku od dvije godine od dana stupanja na snagu tog Zakona podnese zahtjev za upis u evidenciju hrvatskih državljana, a Ministarstvo unutarnjih poslova prethodno utvrdi da ne postoje zapreke iz članka 8. stavka 1. točke 5. tog Zakona.
Ujedno je posljednjim izmjenama i dopunama Zakona uvedena nova odredba članka 30.a stavka 2. prema kojoj se hrvatskim državljaninom smatra i osoba rođena u razdoblju od 8. siječnja 1977. do 8. listopada 1991., kojoj su u trenutku rođenja oba roditelja imala hrvatsko državljanstvo, ali joj je u evidenciji o državljanstvu upisano drugo državljanstvo, ako u roku od dvije godine od dana stupanja na snagu tog Zakona podnese zahtjev za utvrđivanje hrvatskog državljanstva.
Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o hrvatskom državljanstvu stupio je na snagu 1. siječnja 2020. godine, čime se primjena navedenih odredbi podudara s početkom pandemije izazvane virusom SARS-CoV-2.
Zahtjeve za utvrđivanje hrvatskog državljanstva po navedenim pravnim osnovama uglavnom podnose osobe koje nemaju odobren boravak u Republici Hrvatskoj. Stoga je stupanje na snagu spomenutih zakonskih odredbi s ograničenim vremenom primjene dovelo do povećanog broja zahtjeva koji se podnose putem diplomatskih misija ili konzularnih ureda Republike Hrvatske u inozemstvu, što je dodatno otežano epidemiološkom situacijom uzrokovanom bolesti COVID-19. U novonastalim uvjetima, diplomatske misije i konzularni uredi Republike Hrvatske u inozemstvu dužni su poštivati epidemiološke mjere države u kojoj imaju sjedište i svoj rad uskladiti s propisanim mjerama. Za pristup u diplomatsko-konzularna predstavništva radi podnošenja zahtjeva unaprijed se zakazuju termini na koje se, s obzirom na situaciju, čeka i do šest mjeseci, odnosno pojedine diplomatske misije ili konzularni uredi Republike Hrvatske u inozemstvu već imaju popunjene termine za predaju zahtjeva do kraja ove godine, do kad su na snazi odredbe članaka 5. stavka 2. i članka 30.a stavka 2. Zakona o hrvatskom državljanstvu.
Iz navedenih objektivnih razloga, veliki broj osoba na koje se odnose navedene zakonske odredbe onemogućen je u podnošenju zahtjeva za utvrđivanje hrvatskog državljanstva u propisanom zakonskom roku, čime se ne bi ostvarila namjeravana svrha donesenih zakonskih izmjena. Stoga se predloženom izmjenom Zakona omogućuje da zahtjeve podnesu i one osobe koje su se već obratile nadležnoj diplomatskoj misiji ili konzularnom uredu Republike Hrvatske u namjeri da podnesu zahtjeve po navedenim pravnim osnovama, ali nisu uspjele dobiti termin u ovoj godini.
Prema podacima Ministarstva unutarnjih poslova, u 2020. godini zaprimljeno je sveukupno 1923 zahtjeva za utvrđivanje hrvatskog državljanstva, uključujući sve pravne osnove upisa u knjigu državljana gdje stranke popunjavaju obrazac zahtjeva za utvrđivanje hrvatskog državljanstva (članak 4. i 5. stavak 2. Zakona za osobe starije od 21 godine, rođene za vrijeme važenja Zakona o hrvatskom državljanstvu, te članak 30. stavak 1. i članak 30.a stavak 2. Zakona za osobe rođene do 8. listopada 1991. godine). Od navedenog broja, 871 zahtjev odnosio se na članak 5. stavak 2. Zakona o hrvatskom državljanstvu, a 148 zahtjeva na članak 30.a stavak 2. Zakona.
U 2021. godini, do 30. rujna 2021. godine, zaprimljeno je približno 2400 zahtjeva za utvrđivanje hrvatskog državljanstva, a od navedenog broja, 998 zahtjeva odnosi se na članak 5. stavak 2. Zakona o hrvatskom državljanstvu, dok se 152 temelji na odredbi članka 30a. stavka 2. Zakona.
III. OCJENA I IZVORI POTREBNIH SREDSTAVA ZA PROVEDBU ZAKONA
Za provedbu ovog Zakona neće biti potrebno osigurati dodatna sredstva u državnom proračunu Republike Hrvatske.
IV. RAZLOZI ZA DONOŠENJE ZAKONA PO HITNOM POSTUPKU
Donošenje ovoga Zakona predlaže se po hitnom postupku sukladno članku 204. Poslovnika Hrvatskoga sabora ("Narodne novine", br. 81/13., 113/16., 69/17., 29/18., 53/20., 119/20. - Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske i 123/20.) iz osobito opravdanih razloga.
Zbog okolnosti uvjetovanih epidemiološkom situacijom izazvanom pandemijom bolesti COVID-19 u diplomatskim misijama i konzularnim uredima Republike Hrvatske u inozemstvu bilo je otežano podnošenje zahtjeva za stjecanje, odnosno utvrđivanje hrvatskog državljanstva na temelju članka 5. stavka 2. i članka 30.a Zakona o hrvatskom državljanstvu. Velik broj osoba na koje se odnose citirane zakonske odredbe onemogućen je u podnošenju zahtjeva za stjecanje, odnosno utvrđivanje hrvatskog državljanstva u propisanom zakonskom roku, radi čega se ne može ostvariti namjeravana svrha Zakona.
S obzirom na navedeno, rokove za podnošenje zahtjeva za stjecanje hrvatskog državljanstva podrijetlom utvrđene navedenim člancima Zakona o hrvatskom državljanstvu koji ističu 31. prosinca 2021. godine potrebno je produžiti.
Stoga se donošenje ovog Zakona predlaže u hitnom postupku.
KONAČNI PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA ZAKONA O HRVATSKOM DRŽAVLJANSTVU
Članak 1.
U Zakonu o hrvatskom državljanstvu („Narodne novine“, broj: 53/31, 28/92, 113/93, 130/11, 110/15 i 102/19) u članku 5. stavku 2. riječ: „dvije“ zamjenjuje se riječju: „tri“.
Članak 2.
U članku 30.a stavku 2. riječ: „dvije“ zamjenjuje se riječju: „tri“.
Članak 3.
Ovaj Zakon objavit će se u „Narodnim novinama“, a stupa na snagu 1. siječnja 2022. godine.
Komentari