Prijedlog uredbe o organizacijskim i tehničkim standardima za povezivanje na državnu informacijsku infrastrukturu
Predmet uredbe
Članak 1.
1)Ovom Uredbom propisuju se organizacijski i tehnički standardi za povezivanje na državnu informacijsku infrastrukturu, uvjeti i aktivnosti nužni za pokretanje, implementaciju, razvoj i nadzor projekata vezanih uz državnu informacijsku infrastrukturu, način upravljanja, razvoja te ostali elementi neophodni za rad državne informacijske infrastrukture.
2)Uredbom se uređuje način povezivanja na sustav središnjeg državnog portala, na nacionalni identifikacijski i autentifikacijski sustav i na korisnički pretinac.
3)Uredba utvrđuje ustroj, sadržaj, način korištenja i uvjete za evidenciju javnih registara u Metaregistru.
Definicije
Članak 2.
1.Pružatelj dijeljenih usluga je Centar dijeljenih usluga (Shared Service Centre, u daljnjem tekstu: CDU).
2.Dijeljena usluga (u daljnjem tekstu: DU) je pojam koji označava funkcionalnost pružanja usluga zajedničkih poslovnih rješenja i zajedničkih IT usluga svim korisnicima putem IT rješenja u „oblaku“. Model se zasniva na pružanju standardiziranih horizontalnih usluga koje zadovoljavaju potrebe više korisnika.
3.Oblak (Cloudcomputing) je model koji omogućava mrežni pristup udaljenom zajedničkom sustavu različitih računalnih resursa.
4.TIER – standardizirana metodologija za utvrđivanje dostupnosti podatkovnog centra, vrijednosti su od 1 do 4. definirane od Udruženja telekomunikacijske industrije (Telecommunications Industry Association).
5.Središnji sustav interoperabilnosti je sustav koji obuhvaća sve elemente potrebne za realizaciju e-usluga kao što su
a.Metaregistar: alat za integraciju podataka registarskih sustava s opisom svih načina prijenosa podataka,
b.Government Service Bus: protokol razmjene i praćenja razmjene podataka/dokumenata i poruka; prijenos podataka i sigurnost; sustav pohrane podataka,
c.Distribuirana arhitektura e-usluga i državnih platformi kao što su e-Građani i e-Poslovanje; e-identifikacije, e-ovlaštenja, e-potpisa, e-pristojbe: osobni korisnički pretinac
6.Tijela javnog sektora u smislu ove Uredbe su tijela određena u članku 2. točki 20. Zakona o državnoj informacijskoj infrastrukturi („Narodne novine«, broj 92/2014“).
7.Autentifikacija je formalizirani proces verifikacije vjerodajnice Korisnika koji rezultira potvrđivanjem / osporavanjem identiteta; provjera se obavlja kroz Nacionalni identifikacijski i autentifikacijski sustav (u daljnjem tekstu: NIAS);
8.IKT je pojam koji označava informacijsku i komunikacijsku tehnologiju.
I
ORGANIZACIJSKI STANDARDI ZA POVEZIVANJE NA DRŽAVNU INFORMACIJSKU INFRASTUKTURU
Uspostava Centra dijeljenih usluga
Članak 3.
1)Cilj uspostave Centra dijeljenih usluga jest objedinjavanje državne informacijske infrastrukture te ujednačavanje postupanja tijela javnog sektora
2) „Agencija za podršku informacijskim sustavima i informacijskim tehnologijama“ d.o.o. sa sjedištem u Zagrebu, Paljetkova 18, upisana u sudski registar Trgovačkog suda u Zagrebu s matičnim brojem subjekta (MBS) 08051372 i osobnim identifikacijskim brojem (OIB) 02994650199postaje pružatelj usluga na principima Centra dijeljenih usluga (u daljnjem tekstu: CDU) za potrebe tijela javnog sektora.
3)Obveza je CDU-a objediniti državnu informacijsku infrastrukturu na načelima modela dijeljenih usluga te uspostaviti usluge korištenja istih programskih rješenja za horizontalne poslovne procese (Software as a Service), usluge korištenja zajedničke komunikacijsko-računalne infrastrukture (Infrastructure as a Service) za potrebe tijela javnog sektora, te lokalnu i područnu (regionalnu) samoupravu.
4)Računalna infrastruktura CDU-a se, u pravilu, uspostavlja na području Republike Hrvatske.
5)CDU može obavljati i druge stručne poslove iz okvira svoje djelatnosti.
6)Usluge DU-a iz članka 6. stavka 1., alineje 3. te članka 6., stavka 5. i 6. ove Uredbe mogu pružati i Financijska agencija sa sjedištem u Zagrebu, Ulica grada Vukovara 70, upisana u sudski registar Trgovačkog suda u Zagrebu s matičnim brojem subjekta (MBS) 080422905 i osobnim identifikacijskim brojem (OIB) 85821130368 i Hrvatska akademska i istraživačka mreža sa sjedištem u Zagrebu, Josipa Marohnića 5, upisana u sudski registar Trgovačkog suda u Zagrebu s matičnim brojem subjekta (MBS) 080008627 i osobnim identifikacijskim brojem (OIB) 58101996540.
Financiranje i vlasništvo nad opremom CDU
Članak 4.
1)Usluge, navedene u članku 2. stavku 3. ove Uredbe, uspostavljaju se tehničkom infrastrukturom financiranom javnim sredstvima i sredstvima CDU. Tako uspostavljena tehnička infrastruktura predstavlja suvlasništvo Republike Hrvatske i CDU u dijelovima u kojima su sudjelovali u financiranju (u slučaju zajedničke nabave) ili pojedinačno u slučaju pojedinačne nabave.
2)Tehničkom infrastrukturom uspostavljenom stavkom 1. ovoga članka upravlja se kroz sustav upravljanja infrastrukturom, a koji će CDU uspostaviti u i za ime Vlade Republike Hrvatske. Sustav će osigurati pregled infrastruktura u uporabi i održavanju.
3)Kod utvrđivanja cijena usluga koje DU pruža sukladno članku 2. stavku 3. ove Uredbe, primjenjuju se cijene koje obuhvaćaju troškove uspostave i održavanja DU-a na način da jamči dugoročnu održivost sustava.
4)Cijena obuhvaća troškove koji nisu financirani javnim sredstvima i uvećava se za postotak kojeg utvrdi Vlada Republike Hrvatske Odlukom Vlade, a na prijedlog Vijeća za upravljanje državnom infrastrukturom.
5)CDU priprema cjenik te ga dostavlja središnjem tijelu državne uprave nadležnom za poslove e-Hrvatske koje ga dostavlja Vijeću za razvoj državne informacijske infrastrukture (u daljnjem tekstu: Vijeće) na usvajanje.
Upravljanje i razvoj CDU-a
Članak 5.
1)Radno tijelo Vlade Republike Hrvatske nadležno za koordinaciju informatizacije javnog sektora (u daljnjem tekstu: Povjerenstvo) donosi Godišnji plan rada i razvoja DU-a (u daljnjem tekstu: Godišnji plan), a kojeg priprema CDU te ga dostavlja središnjem tijelu državne uprave nadležnom za poslove e-Hrvatske koje uz suglasnost Vijeća predlaže Godišnji plan Povjerenstvu.
2)Svaki projekt DU-a upisuje se u Javni registar za koordinaciju projekata izgradnje državne informacijske infrastrukture ProDII (u daljnjem tekstu: ProDII) i odobrava od strane Povjerenstva na temelju preporuke središnjeg tijela državne uprave nadležnog za poslove e-Hrvatske.
3)Prije objave natječaja CDU će natječajnu dokumentaciju dostaviti na odobrenje središnjem tijelu državne uprave nadležnom za poslove e-Hrvatske, a koje će donijeti odluku temeljem prethodnog mišljenja Vijeća u roku od 30 dana od dostave natječajne dokumentacije.
4)U slučaju da središnje tijelo državne uprave nadležno za poslove e-Hrvatske ne donese odluku u roku iz stavka 3. ovoga članka, smatra se da je odobrena dokumentacija iz navedenog stavka.
Usluge CDU
Članak 6.
1)CDU će za potrebe tijela javnog sektora osigurati sljedeće usluge:
-osigurati preduvjete da sva tijela javnog sektora mogu koristiti zajedničku, pouzdanu i skalabilnu IKT infrastrukturu prema paradigmi „oblaka“ tj. usluge putem CDU-a kao osnove za razvoj i implementaciju e-usluga;
-omogućiti korištenje pouzdanog smještaja njihove IKT opreme u CDU i
-osigurati konzultantske usluge putem CDU-a kao pomoć za razvoj i implementaciju novih tehnologija.
2)Za pružanje dijeljenih usluga iz ovog članka stavka 1., alineja 1. i 2., CDU će uspostaviti okolinu koja će se temeljiti na TIER 3 međunarodnom standardu okoline podatkovnog centra, a koja će osigurati:
-sva računalna oprema koja se koristi u CDU imati će najmanje dvostruko napajanje pojedinačnih komponenti kao i najmanje dvostruke rashladne sustave;
-ukupna okolina temeljena na ovakvoj arhitekturi posjedovati će višestruke mrežne veze koje osiguravaju dostupnost resursa, i
-ukupna okolina temeljena na ovakvoj arhitekturi garantirati će pojedinačnoj usluzi dostupnost od 99,982%, odnosno ne više od 94 minuta godišnje nedostupnosti usluge.
3)Temeljni operativni sustavi, baze podataka te specifične usluge biti će definirani u „Katalog usluga“ (u daljnjem tekstu: Katalog).
4)Okruženja definirana u Katalogu usluga iz stavka 7. ovoga članka razvijat će se prema zahtjevima krajnjih korisnika i mogućnostima CDU-a.
5)CDU će uspostaviti središnji sustav interoperabilnosti te razmjene podataka i pristupa dostupnim uslugama putem programskih sučelja, a koji podržava okvire interoperabilnosti.
6)CDU će za istovrsne poslove tijela javnog sektora pružati usluge u oblaku („Cloudu“)
7)Detaljan opis sustava visoko dostupne okoline te nivoi dostupnosti usluga biti će opisani u posebnom poglavlju Kataloga. Katalog priprema CDU te ga prezentira Vijeću i središnjem tijelu državne uprave nadležnom za poslove e-Hrvatske. Povjerenstvo usvaja Katalog na temelju prijedloga središnjeg tijela državne uprave nadležnog za poslove e-Hrvatske.
8)Usvojeni Katalog središnje tijelo državne uprave nadležno za poslove e-Hrvatske i CDU objavljuju na svojim web stranicama.
Korisnici CDU-a
Članak 7.
1)Korisnici CDU-a su tijela javnog sektora Povjerenstvo donosi Plan integracije informacijskih sustava tijela javnog sektora, a kojeg priprema CDU te ga dostavlja središnjem tijelu državne uprave nadležnom za poslove e-Hrvatske, koje uz suglasnost Vijeća predlaže Plan integracije Povjerenstvu.
2)Sve usluge CDU-a bit će dostupne pod istim uvjetima i tijelima lokalne i područne (regionalne) samouprave za obavljanje poslova vezanih uz vlastito poslovanje i pružanje javnih usluga.
TEHNIČKI STANDARDI
Infrastruktura
Članak 8.
1)CDU će podržavati različita infrastrukturna rješenja (operativni sustav i bazu podataka) od kojih će barem jedno biti bazirano na otvorenom kodu. Sva infrastrukturna rješenja koju CDU podržava biti će navedena u Katalogu.
Tehničke usluge
Članak 9.
1)Za pružanje tehničkih usluga, CDU će osigurati minimalno sljedeće resurse:
-središnji sustav interoperabilnosti,
-zajedničku uslugu imeničkog direktorija za sve objekte/osobe tijela javnog sektora,
-zajedničku uslugu sustava elektroničke pošte za organizacije koje se nalaze u zajedničkom imeničkom direktoriju,
-zajedničku uslugu platforme za suradnju i komunikaciju djelatnika javnog sektora,
-zajedničku uslugu platforme za e-učenje i ispitna platforma za tijela javnog sektora,
-zajedničku uslugu platforme za uredsko poslovanje,
-zajedničku uslugu upravljanja slučajevima i problemima (ICT podrška i rješavanje) i
-zajedničku uslugu upravljanja podacima (podacima, metapodacima, registrima i otvorenim podacima) na razini tijela javnog sektora.
Poslovne usluge
Članak 10.
2)CDU će osigurati minimalno usluge za praćenje sljedećih poslovnih procesa:
-uredskog poslovanja,
-javne nabave,
-zaprimanja e-računa,
-upravljanja ljudskim potencijalima,
-komunikaciju službenika prema upravnim područjima (CIRCABC) i
-zajedničkog sustava dinamičkih obrazaca.
OBVEZA KORIŠTENJA USLUGA CDU
Obveza korištenja podatkovnog centra
Članak 11.
1)Za pružanje usluga dijeljene infrastrukture iz članka 6. stavka 1., alineja 1. i 2. CDU će osigurati konfiguracijske resurse koji odgovaraju namjenama krajnjeg korisnika.
2)Usluge korištenje pouzdanog smještaja državne informacijske infrastrukture u CDU-u obvezna su koristiti tijela javnog sektora koja na dan stupanja na snagu ove Uredbe ne raspolažu prostorom koji zadovoljavaju zahtjeve sukladno članku 6. stavku 2. ove Uredbe.
3)Tijela javnog sektora e obvezna su koristiti usluge CDU-a sukladno članku 6. stavku 5. i 6. ove Uredbe prema Planu integracije iz članka 7 ove Uredbe.
Korištenje ostalih usluga CDU-a
Članak 12.
1)Usluge iz članka 6. ove Uredbe obvezna su koristiti tijela javnog sektora sukladno Planu integracije iz članka 7. ove Uredbe.
SIGURNOSNI ZAHTJEVI DRŽAVNE INFORMACIJSKE INFRASTRUKTURE
Članak 13.
1)Državna informacijska infrastruktura je neklasificirana te se primjenjuju mjere i standardi utvrđeni propisima o informacijskoj sigurnosti.
2)Provođenje sigurnosnih mjera i standarda nad državnom informacijskoj infrastrukturi vrši se u koordinaciji sa Zavodom za sigurnost informacijskih sustava (u daljnjem tekstu: ZSIS).
3)Za određivanje tehničkih sigurnosnih uvjeta i aktivnosti nužnih za pokretanje, implementaciju, razvoj projekata povezanih s državnom informacijskom infrastrukturom potrebno uključiti ZSIS te druge stručnjake za sigurnost radi usuglašavanja mjera i standarda potrebnih za određeni projekt tijekom pripreme, izrade i postavljanja projekta s trenutno važećom najboljom sigurnosnom praksom, kibernetičkom situacijom i specifičnostima određenog projekta.
4)ZSIS će provoditi periodičke provjere sigurnosnih mjera nad državnom informacijskom infrastrukturom te će dati obvezujuće preporuke za usklađenje sigurnosti sustava, sukladno zakonu kojim se uređuje sigurnosno-obavještajni sustav Republike Hrvatske i posebnim propisima.
ORGANIZACIJSKI I TEHNIČKI STANDARDI SUSTAVA
e-Građani/e-Poslovanje
Organizacijski standardi za uključivanje u sustav e-Građani/e-Poslovanje
Članak 14.
1)Ured predsjednika Vlade Republike Hrvatske koordinira uključivanje web stranica u sustav središnjeg državnog portala gov.hr te donosi Plan integracije web stranica.
2)Središnje tijelo državne uprave nadležno za poslove e-Hrvatske donosi odluku o uključivanju vjerodajnica za elektroničku identifikaciju i e-usluga na identifikacijski/autentifikacijski sustav temeljem zahtjeva tijela i udovoljavanja tehničkih standarda sukladno članku 15. ove Uredbe.
3) Središnje tijelo državne uprave nadležno za poslove e-Hrvatske donosi odluku o uključivanju e-usluga na sustav korisničkih poruka temeljem udovoljavanja zahtjeva zaprimljenog na propisanom obrascu, objavljenom sukladno članku 15. ove Uredbe.
Tehnički standardi
Članak 15.
1)Tehničke standarde i način povezivanja na komponente središnjeg sustava interoperabilnosti, propisuje središnje tijelo državne uprave nadležno za poslove e-Hrvatske, odobrene od Vijeća, javno se objavljuje na web stranicama središnjeg tijela državne uprave nadležnog za poslove e-Hrvatske i na stranicama CDU-a.
Elektronički zapisi u sustavu javne uprave
Članak 16.
1)Elektronički zapisi generirani iz službenih evidencija su isprave.
2)Elektroničke usluge koje pružaju sustavi javne uprave stvaraju elektroničke zapise koji su pravno valjane isprave i kada su ispisane na papiru, ukoliko je izrađena sukladno stavku 3 ovog članka.
3)Elektronički zapisi se generiraju i čuvaju u sustavu institucija koja kreiraju dokumente. Elektroničkim zapisima se pristupa putem poveznice u sustavu e-Građani i e-Poslovanje. Elektronički zapisi se čuvaju najmanje 3 mjeseca od trenutka generiranja te se u tom roku može izvršiti provjera elektroničkog zapisa uvidom u elektronički zapis kojem se pristupa putem broja zapisa i kontrolnog broja otisnutog u kontrolnom dijelu elektroničkog zapisa, putem web stranice otisnute u rubrici „Napomene kako provjeriti elektronički dokument“.
4)Nakon isteka roka od 3 mjeseca dokumenti se brišu.
5)Elektronički zapis se sastoji od podataka propisanih za određenu ispravu koja se izdaje te kontrolnih podataka.
6)Kontrolni podaci sadrže:
-naziv izdavatelja dokumenta,
-vrijeme izdavanja dokumenta,
-izdavatelja certifikata,
-serijski broj certifikata,
-algoritam potpisa,
-broj zapisa,
-kontrolni broj,
-elektronički pečat,
-informacije za provjeru dokumenta i
-napomene kako provjeriti elektronički dokument.
7)Elektroničke usluge podržavaju slanje elektroničkog zapisa na elektroničku poštu koju upiše korisnik.
II
UVJETI I AKTIVNOSTI NUŽNI ZA POKRETANJE, IMPLEMENTACIJU I RAZVOJ PROJEKATA DRŽAVNE INFORMACIJSKE INFRASTRUKTURE
Pokretanje, implementacija i razvoj projekata
Članak 17.
1)Projekti vezani uz državnu informacijsku infrastrukturu se pokreću, razvijaju i implementiraju upisom u Javni registar ProDII.
Uključivanje u e-uslužni prostor Republike Hrvatske i Europsku uniju
Članak 18.
1)Projekti vezani uz državnu informacijsku infrastrukturu se pokreću, implementiraju i razvijaju na način da osiguravaju povezivanje u hrvatski e-uslužni prostor:
-definiraju osiguranje upravljanja projektom,
-definiraju osiguranje upravljanja nadzorom i revizijom projekata,
-definiraju potrebu za podatkovnim povezivanjem s drugim javnim registrima u Republici Hrvatskoj (razvoj web servisa),
-definiraju podatke koji su u sustavu koji se razvija autentični te potrebni drugim informacijskim sustavima u Republici Hrvatskoj (razvoj web servisa),
-definiraju veze i upis u Metaregistar, ukoliko se razvija novi javni registar,
-definiraju otvaranje otvorenih podataka i metapodataka za ponovnu uporabu,
-definiraju e-usluge koje sustav može pružati građanima kroz platformu e-Građani, a izgrađene sukladno standardima za e-usluge,
-definiraju e-usluge koje sustav može pružati poslovnim subjektima kroz platformu e-Poslovanje kada se razvije i implementira,
-definiraju uključivanje međunarodnih preporuka za pristupačnost,
-definiraju način uključivanja edukacije zaposlenih/korisnika za korištenje sustava i
-definiraju osiguranje vanjske revizije projekta.
2)Za povezivanje e-usluga u europski e-upravni informacijski prostor nužno je također:
-definirati potrebe za podatkovnim povezivanjem s drugim javnim registrima u Europsku uniju (u daljnjem tekstu: EU), npr. razvoj web servisa,
-definirati podatke koji su u sustavu koji se razvija autentični te potrebni drugim
informacijskim sustavima u EU (razvoj web servisa),
-definirati e-usluge koje sustav može/treba pružati građanima EU kroz platformu e-Građani, a izgrađene sukladno standardima za e-usluge s korisničkim sučeljem na više jezika (minimalno engleski, a može i na drugim jezicima, ovisno o namjeni usluge) te
-definirati e-usluge koje sustav može/treba pružati poslovnim subjektima EU kroz sustav e-Poslovanje s korisničkim sučeljem na više jezika (minimalno engleski, a može i na drugim jezicima, ovisno o namjeni usluge).
TEHNIČKI STANDARDI
Članak 19.
1)Nova programska rješenja razvijaju se uz korištenje infrastrukture iz Kataloga sukladno članku 6. stavku 7. ove Uredbe.
2)Izuzetno, ukoliko infrastruktura iz Kataloga ne zadovoljava potrebe projekta, tijelo javnog sektora dostavlja obrazloženje središnjem tijelu državne uprave nadležnom za poslove e-Hrvatske koje će ga prezentirati Vijeću te će temeljem mišljenja Vijeća predložiti Vladi Republike Hrvatske odobrenje projekta.
III
METAREGISTAR
Ustroj Metaregistra
Članak 20.
1)Svrha Metaregistra je osiguravanje interoperabilnosti razmjene podataka i informacija o registrima, ustrojavanju registara, promjenama strukture registara, postojećim načinima njihovog povezivanja, a sve radi povećanja kvalitete javnih usluga i omogućavanja planiranja i provedbe projekata korištenjem podataka koji se već prikupljaju od strane drugog tijela javnog sektora sukladno propisima o državnoj informacijskoj infrastrukturi.
2)Voditelj Metaregistra je središnje tijelo državne uprave nadležno za poslove e-Hrvatske.
3)Metaregistar je javni registar koji čini dio državne informacijske infrastrukture, a sadrži podatke o svim javnim registrima.
4)Sva tijela javnog sektora obvezna su, prije uspostave javnog registra, upisati podatke u Metaregistar te označiti podatke javno dostupnim, ukoliko nema pravne prepreke.
Sadržaj Metaregistra
Članak 21.
1)Javni registar Metaregistar vodi se u elektroničkom obliku te sadrži sljedeće vrste podataka:
1.podatke o javnim registrima,
2.podatke o institucijama,
3.klasifikacije,
4.podatke semantičkih pojmova ,
5.podatke internih šifarnika,
6.podatke tehničkih standarda,
7.podatke o državnoj informacijskoj infrastrukturi,
8.podatke o osobama,
9.podatke o odobrenjima,
10.podatke o prijavama,
11.podatke o obavijestima,
12.podatke o uslugama,
13.podatke o plaćanju i
14.podatke o šifarničkim pojmovima.
2)Sadržaj podataka iz stavka 1. ovoga članka utvrđuje se u Prilogu 1., koji je sastavni dio ove Uredbe.
Način korištenja i pristup podacima Metaregistra
Članak 22.
1)Pristup podacima Metaregistra je anoniman ili identificiran putem državnog identifikacijskog sustava.
2)Anonimni korisnik ima pravo uvida u sve javno objavljene podatke u Metaregistru.
3)Identificirani korisnici imaju, ovisno o njihovom ovlaštenju, pravo uvida u podatke koje su upisali, u podatke institucije u kojoj su zaposleni ili sve podatke u Metaregistru.
Način upravljanja i vođenja Metaregistra i obveza unosa podataka
Članak 23.
1)Tijela javnog sektoru dužna su kontinuirano unositi podatke o javnim registrima, a naročito prije uspostave novog registra te promjene registra.
Unos podataka u Metaregistar
Članak 24.
1)Tijela javnog sektora obvezna su kontinuirano unositi podatke o registrima, a najkasnije prije uspostave novog registra.
2)Voditelji javnih registara dužni su kontinuirano upisivati sve vrste podataka koje prikuplja javni registar, sve postojeće načine povezivanja s drugim registrima te kontakt osobe zadužene za pojedini registar.
3)Voditelji registara koji koriste podatke iz drugih registara dužni su preuzimanje podataka registrirati u javnom registru iz kojeg preuzimaju podatke.
4)Promjene vezane uz registar, smještaj, brisanje, promjena voditelja, promjena strukture, promjena načina povezivanja s drugim registrima, voditelji registra dužni su odmah po saznanju, najaviti putem podsustava obavijesti Metaregistra. Voditelji registara koji koriste podatke iz drugih registara dužni su, po zaprimanju obavijesti, izraziti svoje potrebe ukoliko bi objavljena promjena utjecala na njihov posao.
5)Promjene vezane uz registar, smještaj, brisanje, promjena voditelja, promjena strukture, promjena načina povezivanja s drugim registrima, voditelji registra dužni su odmah po izvršenju unijeti u Metaregistar.
PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Članak 25.
1)Godišnji plan iz članka 5. stavka 1. ove Uredbe CDU će pripremiti i dostaviti središnjem tijelu državne uprave nadležnom za poslove e-Hrvatske do kraja listopada za iduću godinu, koje će Godišnji plan uz suglasnost Vijeća uputiti Povjerenstvu radi donošenja u daljnjem roku od 30 dana.
2)Katalog iz članka 6 stavak 7. ove Uredbe CDU će pripremiti i prezentirati Vijeću i središnjem tijelu državne uprave nadležnom za poslove e-Hrvatske u roku od 6 mjeseci od stupanja na snagu ove Uredbe, koje će Katalog uputiti Povjerenstvu radi usvajanja u daljnjem roku od 30 dana.
3)Plan integracije iz članka 7. stavak 1. ove Uredbe CDU će pripremiti i dostaviti središnjem tijelu državne uprave nadležnom za poslove e-Hrvatske u roku od 6 mjeseci od stupanja na snagu ove Uredbe, koje će Plan integracije uz suglasnost Vijeća uputiti Povjerenstvu radi donošenja u daljnjem roku od 30 dana.
4)Tehničke standarde iz članka 15. ove Uredbe CDU će u roku od 6 mjeseci od stupanja na snagu ove Uredbe pripremiti i dostaviti Vijeću radi odobrenja.
PRILOG 1.
SADRŽAJ PODATAKA U METAREGISTRU
POPIS PODATAKA
1.podregistar javnih registara
Naziv registra
Status
Opis registra
Verzija
Vremenska sljednost_od
Vremenska sljednost_do
Temeljni registar
Oblik vođenja podataka registra (Papir, lokalno rješenje,umreženo rješenje, interoperabilno rješenje)
Podatak registra
Id podatka
Naziv podatka
Tip
Autentičnost
Izvor
Semantički pojam
Klasifikacija
Šifarnik
Struktura sigurnosne razine
Javni registri.Podatak.registra.Id podatka
akcija (čitaj/piši/briši)
Napomena
Institucija
Struktura načini prikupljanja
opis načina
period prikupljanja
Pravne osnove
Pravni temelj (opis)
Vrsta (zakon, uredba, pravilnik…- TBD)
Referenca
Područje primjene javnog registra
Nadležnost nad registrom
Tehnički standardi registra
Korištene infrastrukture
Uloga
Uloga
Osoba
Odgovornosti
Usluge
Plaćanja
2. podregistar institucija
Naziv dionika
OIB
Alternativni identifikator
Adresa
Kontakt podaci
Status
Grupa(nadređen)
Prethodni identifikator
Nadležnost nad institucijom
Uloga
Uloga
Osoba
Odgovornosti
3. podregistar klasifikacija
Naziv
Verzija
Vrijedi_od
Vrijedi_do
Opis
Status
Grupa klasifikacija
Identifikator
Identifikacijske oznake_min
Identifikacijske oznake_max
Nadležnost nad klasifikacijom
Pravne osnove
Pravni temelj (opis)
Vrsta (zakon, uredba, pravilnik…- TBD)
Referenca
Uvjeti korištenja
Uloge
Uloga
Osoba
Odgovornost
4. podregistar semantičkih pojmova
Naziv
Klasa objekta
Svojstvo
Oblik
Kvalifikator
Identifikacijska oznaka
ADMS identifikator
Opis
Status
Zakonska podloga
Pravni temelj (opis)
Vrsta (zakon, uredba, pravilnik…- TBD)
Referenca
Grupa(nadređen)
Pravilo korištenja
Javni registar
Opis
Nadležnost nad semantičkim pojmom
Klasifikatori semantičkog pojma
Interni šifrarnici semantičkog pojma
Uloga
Osoba
Uloga
Odgovornosti
5. podregistar internih šifarnika
Naziv
Verzija
Vrijedi_od
Vrijedi_do
Opis
Status
Grupa(nadređen)
Nadležnost nad internim šifarnikom
Uloga
Osoba
Uloga
Odgovornosti
6. podregistar tehničkih standarda
Naziv
Izvor
Verzija standarda
Godina donošenja
Vrsta standarda
Identifikacijska oznaka
Zamjenjuje
Opis
Primjena
Status
Grupa(nadređen)
Pravne osnove
Pravni temelj (opis)
Vrsta (zakon, uredba, pravilnik…- TBD)
Referenca
Opis pravila, načina i uvjeta korištenja tehničkog standarda
Nadležnost nad standardom
Uloga
Osoba
Uloga
Odgovornosti
7. podregistar državne informacijske infrastrukture
Naziv
Identifikacijska oznaka
Opis
Vrsta
Vlasnik
Lokacija
Status korištenja
Tehnički atributi
Kapacitet
Financijska vrijednost
Način financiranja
Status
Grupa(nadređen)
Zakonska podloga
Pravni temelj (opis)
Vrsta (zakon, uredba, pravilnik…- TBD)
Referenca
Opis pravila, načina i uvjeta korištenja infrastrukture
Prijedlog uredbe o organizacijskim i tehničkim standardima za povezivanje na državnu informacijsku infrastrukturu
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Predmet uredbe
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Članak 1.
1) Ovom Uredbom propisuju se organizacijski i tehnički standardi za povezivanje na državnu informacijsku infrastrukturu, uvjeti i aktivnosti nužni za pokretanje, implementaciju, razvoj i nadzor projekata vezanih uz državnu informacijsku infrastrukturu, način upravljanja, razvoja te ostali elementi neophodni za rad državne informacijske infrastrukture.
2) Uredbom se uređuje način povezivanja na sustav središnjeg državnog portala, na nacionalni identifikacijski i autentifikacijski sustav i na korisnički pretinac.
3) Uredba utvrđuje ustroj, sadržaj, način korištenja i uvjete za evidenciju javnih registara u Metaregistru.
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Definicije
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Članak 2.
1. Pružatelj dijeljenih usluga je Centar dijeljenih usluga ( Shared Service Centre , u daljnjem tekstu: CDU).
2. Dijeljena usluga (u daljnjem tekstu: DU) je pojam koji označava funkcionalnost pružanja usluga zajedničkih poslovnih rješenja i zajedničkih IT usluga svim korisnicima putem IT rješenja u „oblaku“. Model se zasniva na pružanju standardiziranih horizontalnih usluga koje zadovoljavaju potrebe više korisnika.
3. Oblak ( Cloud computing ) je model koji omogućava mrežni pristup udaljenom zajedničkom sustavu različitih računalnih resursa.
4. TIER – standardizirana metodologija za utvrđivanje dostupnosti podatkovnog centra, vrijednosti su od 1 do 4. definirane od Udruženja telekomunikacijske industrije (Telecommunications Industry Association).
5. Središnji sustav interoperabilnosti je sustav koji obuhvaća sve elemente potrebne za realizaciju e-usluga kao što su
a. Metaregistar: alat za integraciju podataka registarskih sustava s opisom svih načina prijenosa podataka,
b. Government Service Bus: protokol razmjene i praćenja razmjene podataka/dokumenata i poruka; prijenos podataka i sigurnost; sustav pohrane podataka,
c. Distribuirana arhitektura e-usluga i državnih platformi kao što su e-Građani i e-Poslovanje; e-identifikacije, e-ovlaštenja, e-potpisa, e-pristojbe: osobni korisnički pretinac
6. Tijela javnog sektora u smislu ove Uredbe su tijela određena u članku 2. točki 20. Zakona o državnoj informacijskoj infrastrukturi („Narodne novine«, broj 92/2014“).
7. Autentifikacija je formalizirani proces verifikacije vjerodajnice Korisnika koji rezultira potvrđivanjem / osporavanjem identiteta; provjera se obavlja kroz Nacionalni identifikacijski i autentifikacijski sustav (u daljnjem tekstu: NIAS);
8. IKT je pojam koji označava informacijsku i komunikacijsku tehnologiju.
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
I
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
ORGANIZACIJSKI STANDARDI ZA POVEZIVANJE NA DRŽAVNU INFORMACIJSKU INFRASTUKTURU
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Uspostava Centra dijeljenih usluga
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Članak 3.
1) Cilj uspostave Centra dijeljenih usluga jest objedinjavanje državne informacijske infrastrukture te ujednačavanje postupanja tijela javnog sektora
2) „Agencija za podršku informacijskim sustavima i informacijskim tehnologijama“ d.o.o. sa sjedištem u Zagrebu, Paljetkova 18, upisana u sudski registar Trgovačkog suda u Zagrebu s matičnim brojem subjekta (MBS) 08051372 i osobnim identifikacijskim brojem (OIB) 02994650199 postaje pružatelj usluga na principima Centra dijeljenih usluga (u daljnjem tekstu: CDU) za potrebe tijela javnog sektora.
3) Obveza je CDU-a objediniti državnu informacijsku infrastrukturu na načelima modela dijeljenih usluga te uspostaviti usluge korištenja istih programskih rješenja za horizontalne poslovne procese (Software as a Service), usluge korištenja zajedničke komunikacijsko-računalne infrastrukture (Infrastructure as a Service) za potrebe tijela javnog sektora, te lokalnu i područnu (regionalnu) samoupravu.
4) Računalna infrastruktura CDU-a se, u pravilu, uspostavlja na području Republike Hrvatske.
5) CDU može obavljati i druge stručne poslove iz okvira svoje djelatnosti.
6) Usluge DU-a iz članka 6. stavka 1., alineje 3. te članka 6., stavka 5. i 6. ove Uredbe mogu pružati i Financijska agencija sa sjedištem u Zagrebu, Ulica grada Vukovara 70, upisana u sudski registar Trgovačkog suda u Zagrebu s matičnim brojem subjekta (MBS) 080422905 i osobnim identifikacijskim brojem (OIB) 85821130368 i Hrvatska akademska i istraživačka mreža sa sjedištem u Zagrebu, Josipa Marohnića 5, upisana u sudski registar Trgovačkog suda u Zagrebu s matičnim brojem subjekta (MBS) 080008627 i osobnim identifikacijskim brojem (OIB) 58101996540.
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Financiranje i vlasništvo nad opremom CDU
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Članak 4.
1) Usluge, navedene u članku 2. stavku 3. ove Uredbe, uspostavljaju se tehničkom infrastrukturom financiranom javnim sredstvima i sredstvima CDU. Tako uspostavljena tehnička infrastruktura predstavlja suvlasništvo Republike Hrvatske i CDU u dijelovima u kojima su sudjelovali u financiranju (u slučaju zajedničke nabave) ili pojedinačno u slučaju pojedinačne nabave.
2) Tehničkom infrastrukturom uspostavljenom stavkom 1. ovoga članka upravlja se kroz sustav upravljanja infrastrukturom, a koji će CDU uspostaviti u i za ime Vlade Republike Hrvatske. Sustav će osigurati pregled infrastruktura u uporabi i održavanju.
3) Kod utvrđivanja cijena usluga koje DU pruža sukladno članku 2. stavku 3. ove Uredbe, primjenjuju se cijene koje obuhvaćaju troškove uspostave i održavanja DU-a na način da jamči dugoročnu održivost sustava.
4) Cijena obuhvaća troškove koji nisu financirani javnim sredstvima i uvećava se za postotak kojeg utvrdi Vlada Republike Hrvatske Odlukom Vlade, a na prijedlog Vijeća za upravljanje državnom infrastrukturom.
5) CDU priprema cjenik te ga dostavlja središnjem tijelu državne uprave nadležnom za poslove e-Hrvatske koje ga dostavlja Vijeću za razvoj državne informacijske infrastrukture (u daljnjem tekstu: Vijeće) na usvajanje.
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Upravljanje i razvoj CDU-a
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Članak 5.
1) Radno tijelo Vlade Republike Hrvatske nadležno za koordinaciju informatizacije javnog sektora (u daljnjem tekstu: Povjerenstvo) donosi Godišnji plan rada i razvoja DU-a (u daljnjem tekstu: Godišnji plan), a kojeg priprema CDU te ga dostavlja središnjem tijelu državne uprave nadležnom za poslove e-Hrvatske koje uz suglasnost Vijeća predlaže Godišnji plan Povjerenstvu.
2) Svaki projekt DU-a upisuje se u Javni registar za koordinaciju projekata izgradnje državne informacijske infrastrukture ProDII (u daljnjem tekstu: ProDII) i odobrava od strane Povjerenstva na temelju preporuke središnjeg tijela državne uprave nadležnog za poslove e-Hrvatske.
3) Prije objave natječaja CDU će natječajnu dokumentaciju dostaviti na odobrenje središnjem tijelu državne uprave nadležnom za poslove e-Hrvatske, a koje će donijeti odluku temeljem prethodnog mišljenja Vijeća u roku od 30 dana od dostave natječajne dokumentacije.
4) U slučaju da središnje tijelo državne uprave nadležno za poslove e-Hrvatske ne donese odluku u roku iz stavka 3. ovoga članka, smatra se da je odobrena dokumentacija iz navedenog stavka.
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Usluge CDU
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Članak 6.
1) CDU će za potrebe tijela javnog sektora osigurati sljedeće usluge:
- osigurati preduvjete da sva tijela javnog sektora mogu koristiti zajedničku, pouzdanu i skalabilnu IKT infrastrukturu prema paradigmi „oblaka“ tj. usluge putem CDU-a kao osnove za razvoj i implementaciju e-usluga;
- omogućiti korištenje pouzdanog smještaja njihove IKT opreme u CDU i
- osigurati konzultantske usluge putem CDU-a kao pomoć za razvoj i implementaciju novih tehnologija.
2) Za pružanje dijeljenih usluga iz ovog članka stavka 1., alineja 1. i 2., CDU će uspostaviti okolinu koja će se temeljiti na TIER 3 međunarodnom standardu okoline podatkovnog centra, a koja će osigurati:
- sva računalna oprema koja se koristi u CDU imati će najmanje dvostruko napajanje pojedinačnih komponenti kao i najmanje dvostruke rashladne sustave;
- ukupna okolina temeljena na ovakvoj arhitekturi posjedovati će višestruke mrežne veze koje osiguravaju dostupnost resursa, i
- ukupna okolina temeljena na ovakvoj arhitekturi garantirati će pojedinačnoj usluzi dostupnost od 99,982%, odnosno ne više od 94 minuta godišnje nedostupnosti usluge.
3) Temeljni operativni sustavi, baze podataka te specifične usluge biti će definirani u „Katalog usluga“ (u daljnjem tekstu: Katalog).
4) Okruženja definirana u Katalogu usluga iz stavka 7. ovoga članka razvijat će se prema zahtjevima krajnjih korisnika i mogućnostima CDU-a.
5) CDU će uspostaviti središnji sustav interoperabilnosti te razmjene podataka i pristupa dostupnim uslugama putem programskih sučelja, a koji podržava okvire interoperabilnosti.
6) CDU će za istovrsne poslove tijela javnog sektora pružati usluge u oblaku („Cloudu“)
7) Detaljan opis sustava visoko dostupne okoline te nivoi dostupnosti usluga biti će opisani u posebnom poglavlju Kataloga. Katalog priprema CDU te ga prezentira Vijeću i središnjem tijelu državne uprave nadležnom za poslove e-Hrvatske. Povjerenstvo usvaja Katalog na temelju prijedloga središnjeg tijela državne uprave nadležnog za poslove e-Hrvatske.
8) Usvojeni Katalog središnje tijelo državne uprave nadležno za poslove e-Hrvatske i CDU objavljuju na svojim web stranicama.
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Korisnici CDU-a
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Članak 7.
1) Korisnici CDU-a su tijela javnog sektora Povjerenstvo donosi Plan integracije informacijskih sustava tijela javnog sektora, a kojeg priprema CDU te ga dostavlja središnjem tijelu državne uprave nadležnom za poslove e-Hrvatske, koje uz suglasnost Vijeća predlaže Plan integracije Povjerenstvu.
2) Sve usluge CDU-a bit će dostupne pod istim uvjetima i tijelima lokalne i područne (regionalne) samouprave za obavljanje poslova vezanih uz vlastito poslovanje i pružanje javnih usluga.
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
TEHNIČKI STANDARDI
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Infrastruktura
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Članak 8.
1) CDU će podržavati različita infrastrukturna rješenja (operativni sustav i bazu podataka) od kojih će barem jedno biti bazirano na otvorenom kodu. Sva infrastrukturna rješenja koju CDU podržava biti će navedena u Katalogu.
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Tehničke usluge
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Članak 9.
1) Za pružanje tehničkih usluga, CDU će osigurati minimalno sljedeće resurse:
- središnji sustav interoperabilnosti,
- zajedničku uslugu imeničkog direktorija za sve objekte/osobe tijela javnog sektora,
- zajedničku uslugu sustava elektroničke pošte za organizacije koje se nalaze u zajedničkom imeničkom direktoriju,
- zajedničku uslugu platforme za suradnju i komunikaciju djelatnika javnog sektora,
- zajedničku uslugu platforme za e-učenje i ispitna platforma za tijela javnog sektora,
- zajedničku uslugu platforme za uredsko poslovanje,
- zajedničku uslugu upravljanja slučajevima i problemima (ICT podrška i rješavanje) i
- zajedničku uslugu upravljanja podacima (podacima, metapodacima, registrima i otvorenim podacima) na razini tijela javnog sektora.
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Poslovne usluge
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Članak 10.
2) CDU će osigurati minimalno usluge za praćenje sljedećih poslovnih procesa:
- uredskog poslovanja,
- javne nabave,
- zaprimanja e-računa,
- upravljanja ljudskim potencijalima,
- komunikaciju službenika prema upravnim područjima (CIRCABC) i
- zajedničkog sustava dinamičkih obrazaca.
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
OBVEZA KORIŠTENJA USLUGA CDU
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Obveza korištenja podatkovnog centra
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Članak 11.
1) Za pružanje usluga dijeljene infrastrukture iz članka 6. stavka 1., alineja 1. i 2. CDU će osigurati konfiguracijske resurse koji odgovaraju namjenama krajnjeg korisnika.
2) Usluge korištenje pouzdanog smještaja državne informacijske infrastrukture u CDU-u obvezna su koristiti tijela javnog sektora koja na dan stupanja na snagu ove Uredbe ne raspolažu prostorom koji zadovoljavaju zahtjeve sukladno članku 6. stavku 2. ove Uredbe.
3) Tijela javnog sektora e obvezna su koristiti usluge CDU-a sukladno članku 6. stavku 5. i 6. ove Uredbe prema Planu integracije iz članka 7 ove Uredbe.
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Korištenje ostalih usluga CDU-a
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Članak 12.
1) Usluge iz članka 6. ove Uredbe obvezna su koristiti tijela javnog sektora sukladno Planu integracije iz članka 7. ove Uredbe.
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
SIGURNOSNI ZAHTJEVI DRŽAVNE INFORMACIJSKE INFRASTRUKTURE
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Članak 13.
1) Državna informacijska infrastruktura je neklasificirana te se primjenjuju mjere i standardi utvrđeni propisima o informacijskoj sigurnosti.
2) Provođenje sigurnosnih mjera i standarda nad državnom informacijskoj infrastrukturi vrši se u koordinaciji sa Zavodom za sigurnost informacijskih sustava (u daljnjem tekstu: ZSIS).
3) Za određivanje tehničkih sigurnosnih uvjeta i aktivnosti nužnih za pokretanje, implementaciju, razvoj projekata povezanih s državnom informacijskom infrastrukturom potrebno uključiti ZSIS te druge stručnjake za sigurnost radi usuglašavanja mjera i standarda potrebnih za određeni projekt tijekom pripreme, izrade i postavljanja projekta s trenutno važećom najboljom sigurnosnom praksom, kibernetičkom situacijom i specifičnostima određenog projekta.
4) ZSIS će provoditi periodičke provjere sigurnosnih mjera nad državnom informacijskom infrastrukturom te će dati obvezujuće preporuke za usklađenje sigurnosti sustava, sukladno zakonu kojim se uređuje sigurnosno-obavještajni sustav Republike Hrvatske i posebnim propisima.
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
ORGANIZACIJSKI I TEHNIČKI STANDARDI SUSTAVA
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
e-Građani/e-Poslovanje
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Organizacijski standardi za uključivanje u sustav e-Građani/e-Poslovanje
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Članak 14.
1) Ured predsjednika Vlade Republike Hrvatske koordinira uključivanje web stranica u sustav središnjeg državnog portala gov.hr te donosi Plan integracije web stranica.
2) Središnje tijelo državne uprave nadležno za poslove e-Hrvatske donosi odluku o uključivanju vjerodajnica za elektroničku identifikaciju i e-usluga na identifikacijski/autentifikacijski sustav temeljem zahtjeva tijela i udovoljavanja tehničkih standarda sukladno članku 15. ove Uredbe.
3) Središnje tijelo državne uprave nadležno za poslove e-Hrvatske donosi odluku o uključivanju e-usluga na sustav korisničkih poruka temeljem udovoljavanja zahtjeva zaprimljenog na propisanom obrascu, objavljenom sukladno članku 15. ove Uredbe.
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Tehnički standardi
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Članak 15.
1) Tehničke standarde i način povezivanja na komponente središnjeg sustava interoperabilnosti, propisuje središnje tijelo državne uprave nadležno za poslove e-Hrvatske, odobrene od Vijeća, javno se objavljuje na web stranicama središnjeg tijela državne uprave nadležnog za poslove e-Hrvatske i na stranicama CDU-a.
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Elektronički zapisi u sustavu javne uprave
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Članak 16.
1) Elektronički zapisi generirani iz službenih evidencija su isprave.
2) Elektroničke usluge koje pružaju sustavi javne uprave stvaraju elektroničke zapise koji su pravno valjane isprave i kada su ispisane na papiru, ukoliko je izrađena sukladno stavku 3 ovog članka.
3) Elektronički zapisi se generiraju i čuvaju u sustavu institucija koja kreiraju dokumente. Elektroničkim zapisima se pristupa putem poveznice u sustavu e-Građani i e-Poslovanje. Elektronički zapisi se čuvaju najmanje 3 mjeseca od trenutka generiranja te se u tom roku može izvršiti provjera elektroničkog zapisa uvidom u elektronički zapis kojem se pristupa putem broja zapisa i kontrolnog broja otisnutog u kontrolnom dijelu elektroničkog zapisa, putem web stranice otisnute u rubrici „Napomene kako provjeriti elektronički dokument“.
4) Nakon isteka roka od 3 mjeseca dokumenti se brišu.
5) Elektronički zapis se sastoji od podataka propisanih za određenu ispravu koja se izdaje te kontrolnih podataka.
6) Kontrolni podaci sadrže:
- naziv izdavatelja dokumenta,
- vrijeme izdavanja dokumenta,
- izdavatelja certifikata,
- serijski broj certifikata,
- algoritam potpisa,
- broj zapisa,
- kontrolni broj,
- elektronički pečat,
- informacije za provjeru dokumenta i
- napomene kako provjeriti elektronički dokument.
7) Elektroničke usluge podržavaju slanje elektroničkog zapisa na elektroničku poštu koju upiše korisnik.
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
II
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
UVJETI I AKTIVNOSTI NUŽNI ZA POKRETANJE, IMPLEMENTACIJU I RAZVOJ PROJEKATA DRŽAVNE INFORMACIJSKE INFRASTRUKTURE
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Pokretanje, implementacija i razvoj projekata
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Članak 17.
1) Projekti vezani uz državnu informacijsku infrastrukturu se pokreću, razvijaju i implementiraju upisom u Javni registar ProDII.
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Uključivanje u e-uslužni prostor Republike Hrvatske i Europsku uniju
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Članak 18.
1) Projekti vezani uz državnu informacijsku infrastrukturu se pokreću, implementiraju i razvijaju na način da osiguravaju povezivanje u hrvatski e-uslužni prostor:
- definiraju osiguranje upravljanja projektom,
- definiraju osiguranje upravljanja nadzorom i revizijom projekata,
- definiraju potrebu za podatkovnim povezivanjem s drugim javnim registrima u Republici Hrvatskoj (razvoj web servisa),
- definiraju podatke koji su u sustavu koji se razvija autentični te potrebni drugim informacijskim sustavima u Republici Hrvatskoj (razvoj web servisa),
- definiraju veze i upis u Metaregistar, ukoliko se razvija novi javni registar,
- definiraju otvaranje otvorenih podataka i metapodataka za ponovnu uporabu,
- definiraju e-usluge koje sustav može pružati građanima kroz platformu e-Građani, a izgrađene sukladno standardima za e-usluge,
- definiraju e-usluge koje sustav može pružati poslovnim subjektima kroz platformu e-Poslovanje kada se razvije i implementira,
- definiraju uključivanje međunarodnih preporuka za pristupačnost,
- definiraju način uključivanja edukacije zaposlenih/korisnika za korištenje sustava i
- definiraju osiguranje vanjske revizije projekta.
2) Za povezivanje e-usluga u europski e-upravni informacijski prostor nužno je također:
- definirati potrebe za podatkovnim povezivanjem s drugim javnim registrima u Europsku uniju (u daljnjem tekstu: EU), npr. razvoj web servisa,
- definirati podatke koji su u sustavu koji se razvija autentični te potrebni drugim
informacijskim sustavima u EU (razvoj web servisa),
- definirati e-usluge koje sustav može/treba pružati građanima EU kroz platformu e-Građani, a izgrađene sukladno standardima za e-usluge s korisničkim sučeljem na više jezika (minimalno engleski, a može i na drugim jezicima, ovisno o namjeni usluge) te
- definirati e-usluge koje sustav može/treba pružati poslovnim subjektima EU kroz sustav e-Poslovanje s korisničkim sučeljem na više jezika (minimalno engleski, a može i na drugim jezicima, ovisno o namjeni usluge).
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
TEHNIČKI STANDARDI
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Članak 19.
1) Nova programska rješenja razvijaju se uz korištenje infrastrukture iz Kataloga sukladno članku 6. stavku 7. ove Uredbe.
2) Izuzetno, ukoliko infrastruktura iz Kataloga ne zadovoljava potrebe projekta, tijelo javnog sektora dostavlja obrazloženje središnjem tijelu državne uprave nadležnom za poslove e-Hrvatske koje će ga prezentirati Vijeću te će temeljem mišljenja Vijeća predložiti Vladi Republike Hrvatske odobrenje projekta.
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
III
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
METAREGISTAR
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Ustroj Metaregistra
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Članak 20.
1) Svrha Metaregistra je osiguravanje interoperabilnosti razmjene podataka i informacija o registrima, ustrojavanju registara, promjenama strukture registara, postojećim načinima njihovog povezivanja, a sve radi povećanja kvalitete javnih usluga i omogućavanja planiranja i provedbe projekata korištenjem podataka koji se već prikupljaju od strane drugog tijela javnog sektora sukladno propisima o državnoj informacijskoj infrastrukturi.
2) Voditelj Metaregistra je središnje tijelo državne uprave nadležno za poslove e-Hrvatske.
3) Metaregistar je javni registar koji čini dio državne informacijske infrastrukture, a sadrži podatke o svim javnim registrima.
4) Sva tijela javnog sektora obvezna su, prije uspostave javnog registra, upisati podatke u Metaregistar te označiti podatke javno dostupnim, ukoliko nema pravne prepreke.
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Sadržaj Metaregistra
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Članak 21.
1) Javni registar Metaregistar vodi se u elektroničkom obliku te sadrži sljedeće vrste podataka:
1. podatke o javnim registrima,
2. podatke o institucijama,
3. klasifikacije,
4. podatke semantičkih pojmova ,
5. podatke internih šifarnika,
6. podatke tehničkih standarda,
7. podatke o državnoj informacijskoj infrastrukturi,
8. podatke o osobama,
9. podatke o odobrenjima,
10. podatke o prijavama,
11. podatke o obavijestima,
12. podatke o uslugama,
13. podatke o plaćanju i
14. podatke o šifarničkim pojmovima.
2) Sadržaj podataka iz stavka 1. ovoga članka utvrđuje se u Prilogu 1., koji je sastavni dio ove Uredbe.
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Način korištenja i pristup podacima Metaregistra
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Članak 22.
1) Pristup podacima Metaregistra je anoniman ili identificiran putem državnog identifikacijskog sustava.
2) Anonimni korisnik ima pravo uvida u sve javno objavljene podatke u Metaregistru.
3) Identificirani korisnici imaju, ovisno o njihovom ovlaštenju, pravo uvida u podatke koje su upisali, u podatke institucije u kojoj su zaposleni ili sve podatke u Metaregistru.
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Način upravljanja i vođenja Metaregistra i obveza unosa podataka
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Članak 23.
1) Tijela javnog sektoru dužna su kontinuirano unositi podatke o javnim registrima, a naročito prije uspostave novog registra te promjene registra.
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Unos podataka u Metaregistar
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Članak 24.
1) Tijela javnog sektora obvezna su kontinuirano unositi podatke o registrima, a najkasnije prije uspostave novog registra.
2) Voditelji javnih registara dužni su kontinuirano upisivati sve vrste podataka koje prikuplja javni registar, sve postojeće načine povezivanja s drugim registrima te kontakt osobe zadužene za pojedini registar.
3) Voditelji registara koji koriste podatke iz drugih registara dužni su preuzimanje podataka registrirati u javnom registru iz kojeg preuzimaju podatke.
4) Promjene vezane uz registar, smještaj, brisanje, promjena voditelja, promjena strukture, promjena načina povezivanja s drugim registrima, voditelji registra dužni su odmah po saznanju, najaviti putem podsustava obavijesti Metaregistra. Voditelji registara koji koriste podatke iz drugih registara dužni su, po zaprimanju obavijesti, izraziti svoje potrebe ukoliko bi objavljena promjena utjecala na njihov posao.
5) Promjene vezane uz registar, smještaj, brisanje, promjena voditelja, promjena strukture, promjena načina povezivanja s drugim registrima, voditelji registra dužni su odmah po izvršenju unijeti u Metaregistar.
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Članak 25.
1) Godišnji plan iz članka 5. stavka 1. ove Uredbe CDU će pripremiti i dostaviti središnjem tijelu državne uprave nadležnom za poslove e-Hrvatske do kraja listopada za iduću godinu, koje će Godišnji plan uz suglasnost Vijeća uputiti Povjerenstvu radi donošenja u daljnjem roku od 30 dana.
2) Katalog iz članka 6 stavak 7. ove Uredbe CDU će pripremiti i prezentirati Vijeću i središnjem tijelu državne uprave nadležnom za poslove e-Hrvatske u roku od 6 mjeseci od stupanja na snagu ove Uredbe, koje će Katalog uputiti Povjerenstvu radi usvajanja u daljnjem roku od 30 dana.
3) Plan integracije iz članka 7. stavak 1. ove Uredbe CDU će pripremiti i dostaviti središnjem tijelu državne uprave nadležnom za poslove e-Hrvatske u roku od 6 mjeseci od stupanja na snagu ove Uredbe, koje će Plan integracije uz suglasnost Vijeća uputiti Povjerenstvu radi donošenja u daljnjem roku od 30 dana.
4) Tehničke standarde iz članka 15. ove Uredbe CDU će u roku od 6 mjeseci od stupanja na snagu ove Uredbe pripremiti i dostaviti Vijeću radi odobrenja.
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
PRILOG 1.
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
SADRŽAJ PODATAKA U METAREGISTRU
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
POPIS PODATAKA
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
1. podregistar javnih registara
Naziv registra
Status
Opis registra
Verzija
Vremenska sljednost_od
Vremenska sljednost_do
Temeljni registar
Oblik vođenja podataka registra (Papir, lokalno rješenje,umreženo rješenje, interoperabilno rješenje)
Podatak registra
Id podatka
Naziv podatka
Tip
Autentičnost
Izvor
Semantički pojam
Klasifikacija
Šifarnik
Struktura sigurnosne razine
Javni registri.Podatak.registra.Id podatka
akcija (čitaj/piši/briši)
Napomena
Institucija
Struktura načini prikupljanja
opis načina
period prikupljanja
Pravne osnove
Pravni temelj (opis)
Vrsta (zakon, uredba, pravilnik…- TBD)
Referenca
Područje primjene javnog registra
Nadležnost nad registrom
Tehnički standardi registra
Korištene infrastrukture
Uloga
Uloga
Osoba
Odgovornosti
Usluge
Plaćanja
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
2. podregistar institucija
Naziv dionika
OIB
Alternativni identifikator
Adresa
Kontakt podaci
Status
Grupa(nadređen)
Prethodni identifikator
Nadležnost nad institucijom
Uloga
Uloga
Osoba
Odgovornosti
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
3. podregistar klasifikacija
Naziv
Verzija
Vrijedi_od
Vrijedi_do
Opis
Status
Grupa klasifikacija
Identifikator
Identifikacijske oznake_min
Identifikacijske oznake_max
Nadležnost nad klasifikacijom
Pravne osnove
Pravni temelj (opis)
Vrsta (zakon, uredba, pravilnik…- TBD)
Referenca
Uvjeti korištenja
Uloge
Uloga
Osoba
Odgovornost
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
4. podregistar semantičkih pojmova
Naziv
Klasa objekta
Svojstvo
Oblik
Kvalifikator
Identifikacijska oznaka
ADMS identifikator
Opis
Status
Zakonska podloga
Pravni temelj (opis)
Vrsta (zakon, uredba, pravilnik…- TBD)
Referenca
Grupa(nadređen)
Pravilo korištenja
Javni registar
Opis
Nadležnost nad semantičkim pojmom
Klasifikatori semantičkog pojma
Interni šifrarnici semantičkog pojma
Uloga
Osoba
Uloga
Odgovornosti
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
5. podregistar internih šifarnika
Naziv
Verzija
Vrijedi_od
Vrijedi_do
Opis
Status
Grupa(nadređen)
Nadležnost nad internim šifarnikom
Uloga
Osoba
Uloga
Odgovornosti
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
6. podregistar tehničkih standarda
Naziv
Izvor
Verzija standarda
Godina donošenja
Vrsta standarda
Identifikacijska oznaka
Zamjenjuje
Opis
Primjena
Status
Grupa(nadređen)
Pravne osnove
Pravni temelj (opis)
Vrsta (zakon, uredba, pravilnik…- TBD)
Referenca
Opis pravila, načina i uvjeta korištenja tehničkog standarda
Nadležnost nad standardom
Uloga
Osoba
Uloga
Odgovornosti
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
7. podregistar državne informacijske infrastrukture
Naziv
Identifikacijska oznaka
Opis
Vrsta
Vlasnik
Lokacija
Status korištenja
Tehnički atributi
Kapacitet
Financijska vrijednost
Način financiranja
Status
Grupa(nadređen)
Zakonska podloga
Pravni temelj (opis)
Vrsta (zakon, uredba, pravilnik…- TBD)
Referenca
Opis pravila, načina i uvjeta korištenja infrastrukture
Nadležnost nad infrastrukturom
Uloga
Osoba
Uloga
Odgovornosti
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
8. podregistar osoba
Ime
Prezime
OIB
Alternativni identifikator (npr. RegZap)
Vrstaidentifikatora
Vrijednost
Korisničko ime
Lozinka
Datum od
Datum do
Radno mjesto u organizaciji (raspored)
Grupa prava
Rola
Proces
Grupa(nadređen)
Pravne osnove
Pravni temelj (opis)
Vrsta (zakon, uredba, pravilnik…- TBD)
Referenca
Nadležnost nad osobom
Javni registar
Grupa prava
Rola
Proces
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
9. podregistar odobrenja
Naziv
Identifikacijska oznaka odobrenja
Klasa
Ur Br
Datum
Verzija
Zamjenjuje odobrenje (id . oznaka)
Izradio
Odobrio
Registar
Tip zahtjeva
Status
Fiskni podaci odobrenja (TBD)
Komentar
Sadržaj komentara
Datum komentara
Osoba
Pravne osnove za korištenje odobrenja
Javni registar
Nadležnost nad osobom
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
10. podregistar prijava
Naziv
Identifikacijska oznaka prijave
Klasa
Ur Br
Datum
Verzija
Izradio
Odobrio
Registar
Status
Tip zahtjeva
Fiksni podaci (TBD)
Komentar
Sadržaj komentara
Datum
Osoba
Usluga
Servisi
Grupa prava
Plaćanje
Sigurnosna razina
Nadležnost
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
11. podregistar obavijesti
Opis
Registar
Rješavatelj incidenta
Datum zaprimanja
Datum rješavanja
Tip obavijesti (incident, obavijest..)
Obaveznost
Identifikacijska oznaka
Status
Upravno područje
Javni registar koristi
Nadležnost nad osobom
Razmjena podataka
Plaćanja
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
12. podregistar usluga
Naziv
Identifikacijska oznaka usluge
Vrsta usluge
Opis
Status usluge
Status
Servis
Naziv servisa
Identifikacijska oznaka servisa
Klasifikacijska povjerljvost
Tehnološka osnova
Adresa pristupa
Tehnički parametri
Verzija servisa
Vrijeme_od
Vrijeme_do
Status servisa
Veza s klasifikacijom
Semantički pojmovi
Interni šifrarnici
Tehnički standardi
Zakonska podloga
Pravni temelj (opis)
Vrsta (zakon, uredba, pravilnik…- TBD)
Referenca
Sigurnosne razine
Upravno područje
Javni registar
Korištena infrastruktura
Uloga
Osoba
Uloga
Odgovornosti
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
13. podregistar plaćanja
Naziv
Identifikacijska oznaka
Opis
FINANCIJSKA VRIJEDNOST (naknada)
Grupa
Verzija
Vrijeme_od
Vrijeme_do
Zamjenjuje (identifikacijska oznaka)
Status
Uvjeti korištenja
Upravno područje
Javni registar koristi
Nadležnost nad naplatom
Korištena infrastruktura
Uloga
Osoba
Uloga
Odgovornosti
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
14. podregistar šifarničkih pojmova
Naziv
Verzija
Vrijedi_od
Vrijedi_do
Definicija
Status
Identifikator
Šifarnik
Razina
Identifikator nadređenog pojma
Korijenski pojam (top/root concept)
Napomena
Opseg (scope)
Povijest
Vezani pojam
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave