o ocjeni uvjeta kojim se ograničava pristup reguliranoj profesiji ili njezino obavljanje za Nacrt prijedloga Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o socijalnopedagoškoj djelatnosti
Klasa:011-02/21-02/5
Urbroj:524-09-01-02/1-21-28
Zagreb, 26. listopada 2021.
Temeljem članka 5.a Zakona o reguliranim profesijama i priznavanju inozemnih stručnih kvalifikacija („Narodne novine“, br. 82/15, 70/19 i 47/20), a nakon prethodno provedene ocjene proporcionalnosti za Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o socijalnopedagoškoj djelatnosti, u postupku njegovog donošenja, daje se
IZJAVA o ocjeni uvjeta kojim se ograničava pristup reguliranoj profesiji ili njezino obavljanje
Zakon o socijalnopedagoškoj djelatnosti („Narodne novine“, broj 98/19), u daljnjem tekstu: Zakon) uređuje sadržaj, uvjete i način obavljanja socijalnopedagoške djelatnosti te standard obrazovanja i stručni nadzor nad obavljanjem socijalnopedagoške djelatnosti u Republici Hrvatskoj, kao djelatnosti od interesa za Republiku Hrvatsku.
Profesionalno djelovanje socijalnih pedagoga obuhvaća cjelokupan spektar intervencija usmjerenih općoj populaciji i posebno populacijama djece, mladih i odraslih osoba s problemima u ponašanju (rizičnim ponašanjima, teškoćama u ponašanju i poremećajima u ponašanju). Taj spektar obuhvaća intervencije od procjene, preko prevencije pa do tretmana rizičnih ponašanja i poremećaja/problema u ponašanju i postretmanske skrbi, što se ostvaruje putem rada s pojedincima i obiteljima, ali i intervencijama usmjerenim na širu zajednicu.
Socijalni pedagozi u Republici Hrvatskoj najvećim dijelom zaposleni su u javnom sektoru, a najviše u sustavu socijalne skrbi, pravosuđa, odgoja i obrazovanja te zdravstva. Također, vrlo važno područje njihovog djelovanja vezano je uz civilni sektor.
Donošenjem Zakona po prvi puta se zakonski regulirala socijalnopedagoška djelatnost u Republici Hrvatskoj. Zakonom su se definirali poslovi iz djelatnosti socijalne pedagogije u skladu sa suvremenim znanstvenim postavkama, uređenje uvjeta za obavljanje i prestanak obavljanja djelatnosti, prava i obveza stručnog usavršavanja te organizaciju obavljanja djelatnosti, kao i osnivanje i definiranje javnih ovlasti Hrvatske komore socijalnih pedagoga, u daljnjem tekstu: Komora. Također, osigurala se potrebna razina stručnih kompetencija osoba koje obavljaju socijalnopedagošku djelatnost i stvorili su se preduvjeti za poboljšanje kvalitete iste.
Zakon je stupio na snagu 24. listopada 2019. godine. Navedenim Zakonom pojedine odredbe uskladile su se s odredbama Zakona o reguliranim profesijama i priznavanju inozemnih stručnih kvalifikacija („Narodne novine“, br. 82/15 i 70/19). S danom 30. rujna 2021. godine u Komoru je učlanjeno 75 socijalnih pedagoga.
Dana 25. travnja 2020. godine na snagu je stupio Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o reguliranim profesijama i priznavanju inozemnih stručnih kvalifikacija („Narodne novine“, broj 47/20) kojim su u nacionalno zakonodavstvo prenesene odredbe Direktive (EU) 2018/958. Navedenom Direktivom utvrđuje se obveza država članica da provedu ex ante ocjenu proporcionalnosti kako bi se spriječilo uvođenje neopravdanih ograničavajućih uvjeta za rad u profesiji.
Slijedom navedenoga, a u postupku donošenja Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o socijalnopedagoškoj djelatnosti, ovo Ministarstvo provelo je ocjenu proporcionalnosti za predloženi uvjet kojim se ograničava pristup reguliranoj profesiji socijalni pedagog ili njezino obavljanje, kako slijedi:
Ukida se uvjet poslovne sposobnosti za stjecanje prava na obavljanje psihološke djelatnosti.
Ne postoji jedinstveni registar osoba lišenih poslovne sposobnosti, već se poslovna sposobnost može dokazivati pribavljanjem potvrde nadležnog centra za socijalnu skrb da osoba nije pod skrbništvom. Također, ne postoji potpuno lišenje poslovne sposobnosti, već osoba može biti lišena samo djelomično u pogledu obavljanja točno određenih radnji.
Isto tako, čl. 9. st. 1. podstavak 1. Zakona propisuje da ovlaštenom socijalnom pedagogu pravo na obavljanje socijalnopedagoške djelatnosti prestaje ako postane trajno zdravstveno nesposoban za obavljanje socijalnopedagoške djelatnosti.
Također, institut lišenja poslovne sposobnosti različito je reguliran u različitim državama EU/EGP.
Budući da je poslovna sposobnost obično i uvjet prilikom zapošljavanja u djelatnosti, onemogućavanje stjecanja prava na obavljanje djelatnosti i potreba pribavljanja dokaza o tome da osoba nije lišena poslovne sposobnosti može se smatrati nametanjem neopravdano ograničavajućih uvjeta.
Zaključak:
Nakon provedene ocjene proporcionalnosti za predloženu odredbu kojom se propisuje uvjet kojim se ograničava pristup reguliranoj profesiji socijalni pedagog ili njezino obavljanje, u postupku donošenja Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o socijalnopedagoškoj djelatnosti, ocijenjeno je da su odredbe predložene Zakonom o izmjenama i dopunama Zakona o socijalnopedagoškoj djelatnosti proporcionalne važnosti ciljeva koji se žele ostvariti i očekivanih koristi, odnosno izmjene postojećih odredbi su potrebne i prikladne za osiguranje ostvarenja željenih ciljeva od javnog interesa i ne prelaze okvire za ostvarenje istih.
IZJAVA
o ocjeni uvjeta kojim se ograničava pristup reguliranoj profesiji ili njezino obavljanje za Nacrt prijedloga Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o socijalnopedagoškoj djelatnosti
Klasa:011-02/21-02/5
Urbroj:524-09-01-02/1-21-28
Zagreb, 26. listopada 2021.
Temeljem članka 5.a Zakona o reguliranim profesijama i priznavanju inozemnih stručnih kvalifikacija („Narodne novine“, br. 82/15, 70/19 i 47/20), a nakon prethodno provedene ocjene proporcionalnosti za Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o socijalnopedagoškoj djelatnosti, u postupku njegovog donošenja, daje se
Komentirate u ime: Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike
IZJAVA o ocjeni uvjeta kojim se ograničava pristup reguliranoj profesiji ili njezino obavljanje
Zakon o socijalnopedagoškoj djelatnosti („Narodne novine“, broj 98/19), u daljnjem tekstu: Zakon) uređuje sadržaj, uvjete i način obavljanja socijalnopedagoške djelatnosti te standard obrazovanja i stručni nadzor nad obavljanjem socijalnopedagoške djelatnosti u Republici Hrvatskoj, kao djelatnosti od interesa za Republiku Hrvatsku.
Profesionalno djelovanje socijalnih pedagoga obuhvaća cjelokupan spektar intervencija usmjerenih općoj populaciji i posebno populacijama djece, mladih i odraslih osoba s problemima u ponašanju (rizičnim ponašanjima, teškoćama u ponašanju i poremećajima u ponašanju). Taj spektar obuhvaća intervencije od procjene, preko prevencije pa do tretmana rizičnih ponašanja i poremećaja/problema u ponašanju i postretmanske skrbi, što se ostvaruje putem rada s pojedincima i obiteljima, ali i intervencijama usmjerenim na širu zajednicu.
Socijalni pedagozi u Republici Hrvatskoj najvećim dijelom zaposleni su u javnom sektoru, a najviše u sustavu socijalne skrbi, pravosuđa, odgoja i obrazovanja te zdravstva. Također, vrlo važno područje njihovog djelovanja vezano je uz civilni sektor.
Donošenjem Zakona po prvi puta se zakonski regulirala socijalnopedagoška djelatnost u Republici Hrvatskoj. Zakonom su se definirali poslovi iz djelatnosti socijalne pedagogije u skladu sa suvremenim znanstvenim postavkama, uređenje uvjeta za obavljanje i prestanak obavljanja djelatnosti, prava i obveza stručnog usavršavanja te organizaciju obavljanja djelatnosti, kao i osnivanje i definiranje javnih ovlasti Hrvatske komore socijalnih pedagoga, u daljnjem tekstu: Komora. Također, osigurala se potrebna razina stručnih kompetencija osoba koje obavljaju socijalnopedagošku djelatnost i stvorili su se preduvjeti za poboljšanje kvalitete iste.
Zakon je stupio na snagu 24. listopada 2019. godine. Navedenim Zakonom pojedine odredbe uskladile su se s odredbama Zakona o reguliranim profesijama i priznavanju inozemnih stručnih kvalifikacija („Narodne novine“, br. 82/15 i 70/19). S danom 30. rujna 2021. godine u Komoru je učlanjeno 75 socijalnih pedagoga.
Dana 25. travnja 2020. godine na snagu je stupio Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o reguliranim profesijama i priznavanju inozemnih stručnih kvalifikacija („Narodne novine“, broj 47/20) kojim su u nacionalno zakonodavstvo prenesene odredbe Direktive (EU) 2018/958. Navedenom Direktivom utvrđuje se obveza država članica da provedu ex ante ocjenu proporcionalnosti kako bi se spriječilo uvođenje neopravdanih ograničavajućih uvjeta za rad u profesiji.
Slijedom navedenoga, a u postupku donošenja Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o socijalnopedagoškoj djelatnosti, ovo Ministarstvo provelo je ocjenu proporcionalnosti za predloženi uvjet kojim se ograničava pristup reguliranoj profesiji socijalni pedagog ili njezino obavljanje, kako slijedi:
Ukida se uvjet poslovne sposobnosti za stjecanje prava na obavljanje psihološke djelatnosti.
Ne postoji jedinstveni registar osoba lišenih poslovne sposobnosti, već se poslovna sposobnost može dokazivati pribavljanjem potvrde nadležnog centra za socijalnu skrb da osoba nije pod skrbništvom. Također, ne postoji potpuno lišenje poslovne sposobnosti, već osoba može biti lišena samo djelomično u pogledu obavljanja točno određenih radnji.
Isto tako, čl. 9. st. 1. podstavak 1. Zakona propisuje da ovlaštenom socijalnom pedagogu pravo na obavljanje socijalnopedagoške djelatnosti prestaje ako postane trajno zdravstveno nesposoban za obavljanje socijalnopedagoške djelatnosti.
Također, institut lišenja poslovne sposobnosti različito je reguliran u različitim državama EU/EGP.
Budući da je poslovna sposobnost obično i uvjet prilikom zapošljavanja u djelatnosti, onemogućavanje stjecanja prava na obavljanje djelatnosti i potreba pribavljanja dokaza o tome da osoba nije lišena poslovne sposobnosti može se smatrati nametanjem neopravdano ograničavajućih uvjeta.
Komentirate u ime: Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike
Zaključak:
Nakon provedene ocjene proporcionalnosti za predloženu odredbu kojom se propisuje uvjet kojim se ograničava pristup reguliranoj profesiji socijalni pedagog ili njezino obavljanje, u postupku donošenja Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o socijalnopedagoškoj djelatnosti, ocijenjeno je da su odredbe predložene Zakonom o izmjenama i dopunama Zakona o socijalnopedagoškoj djelatnosti proporcionalne važnosti ciljeva koji se žele ostvariti i očekivanih koristi, odnosno izmjene postojećih odredbi su potrebne i prikladne za osiguranje ostvarenja željenih ciljeva od javnog interesa i ne prelaze okvire za ostvarenje istih.
MINISTAR
Josip Aladrović
Komentirate u ime: Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike