OBRAZAC PRETHODNE PROCJENE ZA ZAKON O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O UPRAVLJANJU DRŽAVNOM IMOVINOM
1. OPĆE INFORMACIJE
1.1.
Stručni nositelj:
Ministarstvo prostornoga uređenja, graditeljstva i državne imovine
1.2.
Naziv nacrta prijedloga zakona:
Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o upravljanju državnom imovinom
1.3.
Datum:
01.Prosinca 2021.
1.4.
Ustrojstvena jedinica, kontakt telefon i elektronička pošta osobe zadužene za izradu Obrasca prethodne procjene:
Sektor za strateško planiranje, regulativu, EU poslove i izvještavanje
Služba za regulativu i koordinaciju sustava upravljanja državnom imovinom
Maja Miličić, voditeljica Službe, tel: 01/6448-842, e-mail: maja.milicic@mpgi.hr
1.5.
Da li je nacrt prijedloga zakona dio programa rada Vlade Republike Hrvatske, drugog akta planiranja ili reformske mjere?
Da/Ne: DA
Naziv akta:
Godišnji plan upravljanja državnom imovinom za 2021. godinu
Opis mjere: MJERA 10. predlaganje izmjena i dopuna važećih propisa te izrada prijedloga novih propisa za poboljšanje upravljanja državnom imovinom
1.6.
Da li je nacrt prijedloga zakona vezan za usklađivanje zakonodavstva Republike Hrvatske s pravnom stečevinom Europske unije?
Da/Ne: NE
Naziv pravne stečevine EU: /
2. ANALIZA POSTOJEĆEG STANJA
2.1.
Što je problem koji zahtjeva izradu ili promjenu zakonodavstva?
Pojedine odredbe Zakona potrebno je izmijeniti na način da se usklade s novonastalim okolnostima, odnosno radi otklanjanja dvojbi koje se javljaju u provedbi toga Zakona, kako bi se omogućilo efikasnije raspolaganje državnom imovinom. Također, potrebno je nomotehnički urediti pojedine odredbe Zakona.
2.2.
Zašto je potrebna izrada nacrta prijedloga zakona?
Donošenjem predloženog Zakona uklonit će se nejasnoće i nedorečenosti pojedinih odredaba Zakona čime će se omogućiti njihova učinkovitija provedba u praksi.
2.3.
Navedite dokaz, argument, analizu koja podržava potrebu za izradom nacrta prijedloga zakona.
U dosadašnjoj primjeni Zakona pokazalo se da se, zbog svog smještaja u prostoru planinarski domovi u pravilu nalaze izvan granica građevinskog područja, u šumskogospodarskom području Republike Hrvatske i/ili unutar zaštićenih dijelova prirode. U skladu s posebnim zakonima, primjerice: Zakonom o zaštiti prirode, Zakonom o šumama iZakonom o poljoprivrednom zemljištu, nadležnost za upravljanje nekretninama koje se nalaze izvan granica građevinskog područja, aobuhvaćene su šumskogospodarskim područjem Republike Hrvatske ili predstavljaju zaštićene dijelove prirode, povjerena je drugim tijelima, a ne ovom Ministarstvu (javni šumoposjednik društvo Hrvatske šume d.o.o., odnosno javna ustanova koja upravlja zaštićenim dijelovima prirode), zbog čega je potrebno planinarske domove izuzeti od primjene ovoga Zakona.
Analizom provedbe Zakona u prvih nekoliko mjeseci primjene, utvrđeno je kako s provedbom pojedinih odredbi dolazi do problema. Primjerice, potrebno je olakšati mogućnost raspolaganja privremeno oduzetom imovinom, a određene pravne praznine pokazale su se i u reguliranju statusa nekretnina iz članka 71. Zakona.
Također, potrebno je nomotehnički urediti pojedine odredbe Zakona te primjerice uz „upravljanje“ i „raspolaganje“ državnom imovinom propisati i mogućnost sklapanja pravnih poslova u cilju stjecanja prava vlasništva u korist Republike Hrvatske.
Važećim zakonom propisano je da se Strategija upravljanja državnom imovinom donosi na rok od 7 godina, što je u neskladu s propisima koji uređuju područje strateškog planiranja, a kojima se propisuje da je strategija dugoročni akt strateškog planiranja koji se donosi na rok od minimalno 10 godina.
Nadalje, potrebno je propisati ovlast ministra nadležnog za poslove državne imovine da odlukom određuje status stanova za službene potrebe, odnosno da iste dodjeljuje na korištenje, a u slučaju kada neko od tijela državne uprave ili korisnika državnog proračuna zatraži poslovni prostor za obavljanje djelatnosti, a Ministarstvo ne raspolaže adekvatnim prostorom, potrebno je ukinuti obvezu Ministarstva da sudjeluje u postupku pronalaženja  akvog prostora na tržištu.
Također, pokazala se potreba za propisivanjem jače uloge resornih ministarstava u postupcima koji se provode u svrhu raspolaganja dionicama i udjelima pravnih osoba od posebnog interesa za Republiku Hrvatsku kroz donošenje odluka o procjeni te predlaganja donošenja odluka o raspolaganju dionicama i udjelima tih pravnih osoba.
Isto tako, u praksi se pokazalo da je potrebno jasnije propisati nadležnosti Centra za restrukturiranje i prodaju (u daljnjem tekstu: Centar) u pogledu vršenja vlasničkih ovlasti u pravnim osobama čijim dionicama, poslovnim udjelima ili vlasničkim pravima upravlja kao zakonski zastupnik u smislu odredbi ovoga Zakona.
Ujedno, potrebno je omogućiti da pojedine pravne osobe čijim dionicama, poslovnim udjelima ili vlasničkim pravima upravlja Centar u svojstvu zakonskog zastupnika na temelju ovoga Zakona, budu Odlukom Vlade Republike Hrvatske uvrštene na popis pravnih osoba od posebnog interesa ukoliko zadovoljavaju kriterije propisane posebnom Odlukom Vlade Republike Hrvatske.
3. UTVRĐIVANJE ISHODA ODNOSNO PROMJENA
3.1.
Što je cilj koji se namjerava postići?
Donošenjem predloženog Zakona uklonit će se nejasnoće i nedorečenosti pojedinih odredaba Zakona čime će se omogućiti njihova učinkovitija provedba u praksi te efikasnije upravljanje i raspolaganje državnom imovinom.
3.2.
Kakav je ishod odnosno promjena koja se očekuje u području koje se namjerava urediti?
Pojedine odredbe uredit će se nomotehnički i u sadržajnom dijelu kako bi bile jasnije i time omogućile njihovu učinkovitiju provedbu i efikasnije upravljanje i raspolaganje državnom imovinom, te će se u tom smislu, primjerice:
-izuzet će se planinarski domovi iz primjene ovog Zakona.
-olakšat će se raspolaganje privremeno oduzetom imovinom.
-otklonit će se pravne praznine u reguliranju statusa nekretnina iz članka 71. Zakona
-razdoblje važenja Strategije upravljanja državnom imovinom uskladit će se s propisima koji uređuju područje strateškog planiranja u Republici Hrvatskoj
-uredit će se odredbe kojima se propisuje upravljanje stanovima za službene potrebe,
-uredit će se odredbe kojima se propisuje postupanje u postupcima dodjele na korištenje poslovnih prostora koji se vode po zahtjevu tijela državne uprave ili korisnika državnog proračuna, a u slučaju kada Ministarstvo ne raspolaže adekvatnim prostorom
-propisat će se jača uloga resornih ministarstava u postupcima koji se provode u svrhu raspolaganja dionicama i udjelima pravnih osoba od posebnog interesa za Republiku Hrvatsku kroz donošenje odluka o procjeni te predlaganja donošenja odluka o raspolaganju dionicama i udjelima tih pravnih osoba,
-jasnije će se propisati nadležnosti Centra za restrukturiranje i prodaju (u daljnjem tekstu: Centar) u pogledu vršenja vlasničkih ovlasti u pravnim osobama čijim dionicama, poslovnim udjelima ili vlasničkim pravima upravlja kao zakonski zastupnik u smislu odredbi ovoga Zakona
-propisat će se da pojedine pravne osobe čijim dionicama, poslovnim udjelima ili vlasničkim pravima upravlja Centar u svojstvu zakonskog zastupnika na temelju ovoga Zakona, budu Odlukom Vlade Republike Hrvatske uvrštene na popis pravnih osoba od posebnog interesa ukoliko zadovoljavaju kriterije propisane posebnom Odlukom Vlade Republike Hrvatske.
3.3.
Koji je vremenski okvir za postizanje ishoda odnosno promjena?
Procijenjeni vremenski okvir za postizanje ishoda je 1 godina
4. UTVRĐIVANJE RJEŠENJA
4.1.
Navedite koja su moguća normativna rješenja za postizanje navedenog ishoda.
Moguća normativna rješenja (novi propis/izmjene i dopune važećeg/stavljanje van snage propisa i slično):
Izmjene i dopune važećeg Zakona o upravljanju državnom imovinom (NN, br. 52/18).
Obrazloženje: Predviđene izmjene i dopune nisu tolikog opsega koji bi zahtijevao donošenje novog propisa, stoga je moguće normativno rješenje donošenje Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o upravljanju državnom imovinom.
4.2.
Navedite koja su moguća nenormativna rješenja za postizanje navedenog ishoda.
Moguća nenormativna rješenja (ne poduzimati normativnu inicijativu, informacije i kampanje, ekonomski instrumenti, samoregulacija, koregulacija i slično):
Nije moguće nenormativno rješenje.
Obrazloženje: Nenormativna rješenja ne mogu dovesti do postizanja navedenog ishoda.
5. UTVRĐIVANJE IZRAVNIH UČINAKA I ADRESATA
5.1.
UTVRĐIVANJE GOSPODARSKIH UČINAKA
Vrsta izravnih učinaka
Mjerilo učinka
Utvrdite učinak na:
Neznatan
Mali
Veliki
Da/Ne
Da/Ne
Da/Ne
5.1.1.
Makroekonomsko okruženje Republike Hrvatske osobito komponente bruto društvenog proizvoda kojeg čine osobna potrošnja kućanstava, priljev investicija, državna potrošnja, izvoz i uvoz
da
ne
ne
5.1.2.
Slobodno kretanje roba, usluga, rada i kapitala
da
ne
ne
5.1.3.
Funkcioniranje tržišta i konkurentnost gospodarstva
da
ne
ne
5.1.4.
Prepreke za razmjenu dobara i usluga
da
ne
ne
5.1.5.
Cijena roba i usluga
da
ne
ne
5.1.6.
Uvjet za poslovanje na tržištu
da
ne
ne
5.1.7.
Trošak kapitala u gospodarskim subjektima
da
ne
ne
5.1.8.
Trošak zapošljavanja u gospodarskim subjektima (trošak rada u cjelini)
da
ne
ne
5.1.9.
Trošak uvođenja tehnologije u poslovni proces u gospodarskim subjektima
da
ne
ne
5.1.10.
Trošak investicija vezano za poslovanje gospodarskih subjekata
da
ne
ne
5.1.11.
Trošak proizvodnje, osobito nabave materijala, tehnologije i energije
da
ne
ne
5.1.12.
Prepreke za slobodno kretanje roba, usluga, rada i kapitala vezano za poslovanje gospodarskih subjekata
da
ne
ne
5.1.13.
Djelovanje na imovinska prava gospodarskih subjekata
da
ne
ne
5.1.14.
Drugi očekivani izravni učinak:
ne
ne
ne
5.1.15.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.1.1. do 5.1.14.
Zakon nema izravnih gospodarskih učinaka, budući da se uglavnom radi o izmjenama i dopunama kojima je cilj otkloniti nejasnoće dosadašnjoj primjeni Zakona o upravljanju državnom imovinom jasnijim propisivanjem pojedinih odredbi radi efikasnijeg upravljanja i raspolaganja državnom imovinom.
Utvrdite veličinu adresata:
5.1.16.
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge
da
ne
ne
5.1.17.
Srednji i veliki poduzetnici
da
ne
ne
5.1.18.
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva
da
ne
ne
5.1.19.
Radnici i/ili umirovljenici
de
ne
ne
5.1.20.
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači
da
ne
ne
5.1.21.
Hrvatski branitelji
da
ne
ne
5.1.22.
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama
da
ne
ne
5.1.23.
Udruge i/ili zaklade
da
ne
ne
5.1.24.
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima
da
ne
ne
5.1.25.
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave
da
ne
ne
5.1.26.
Drugi utvrđeni adresati:
ne
ne
ne
5.1.27.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.1.16. do 5.1.26.:
Budući da Zakon ne proizvodi Zakon izravne gospodarske učinke, nema niti adresata na koje bi proizveo takve učinke.
5.1.28.
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE GOSPODARSKIH UČINAKA
Da li je utvrđena barem jedna kombinacija:
–veliki izravni učinak i mali broj adresata
–veliki izravni učinak i veliki broj adresata
–mali izravni učinak i veliki broj adresata.
Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:
Iz Prethodne procjene u Procjenu učinaka propisa:
Izravni učinci
neznatan
mali
veliki
Adresati
neznatan
mali
veliki
5.2.
UTVRĐIVANJE UČINAKA NA TRŽIŠNO NATJECANJE
Vrsta izravnih učinaka
Mjerilo učinka
Utvrdite učinak na:
Neznatan
Mali
Veliki
Da/Ne
Da/Ne
Da/Ne
5.2.1.
Strukturalna, financijska, tehnička ili druga prepreka u pojedinom gospodarskom sektoru odnosno gospodarstvu u cjelini
da
ne
ne
5.2.2.
Pozicija državnih tijela koja pružaju javne usluge uz istovremeno obavljanje gospodarske aktivnosti na tržištu
da
ne
ne
5.2.3.
Postojanje diskriminirajućih uvjeta, osobito posebnih isključivih prava, uživanja povoljnijeg izvora financiranja ili pristupa privilegiranim podacima među gospodarskim subjektima
ne
ne
ne
5.2.4.
Drugi očekivani izravni učinak:
ne
ne
ne
5.2.5.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.2.1. do 5.2.4.:
Predloženi tekst Zakona neće utjecati na tržišno natjecanje, budući da svojim obuhvatom ne ulazi u navedeno područje.
Utvrdite veličinu adresata:
5.2.6.
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge
da
ne
ne
5.2.7.
Srednji i veliki poduzetnici
da
ne
ne
5.2.8.
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva
da
ne
ne
5.2.9.
Radnici i/ili umirovljenici
da
ne
ne
5.2.10.
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači
da
ne
ne
5.2.11.
Hrvatski branitelji
da
ne
ne
5.2.12.
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama
da
ne
ne
5.2.13.
Udruge i/ili zaklade
da
ne
ne
5.2.14.
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima
da
ne
ne
5.2.15.
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave
da
ne
ne
5.2.16.
Drugi utvrđeni adresati:
ne
ne
ne
5.2.17.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.2.6. do 5.2.16.:
Zakon ne proizvodi učinak na tržišno natjecanje.
5.2.17.
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE UČINAKA NA ZAŠTITU TRŽIŠNOG NATJECANJA
Da li je utvrđena barem jedna kombinacija:
–veliki izravni učinak i mali broj adresata
–veliki izravni učinak i veliki broj adresata
–mali izravni učinak i veliki broj adresata.
Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:
Iz Prethodne procjene u Procjenu učinaka propisa:
Izravni učinci
neznatan
mali
veliki
Adresati
neznatan
mali
veliki
5.3.
UTVRĐIVANJE SOCIJALNIH UČINAKA
Vrsta izravnih učinaka
Mjerilo učinka
Utvrdite učinak na:
Neznatan
Mali
Veliki
Da/Ne
Da/Ne
Da/Ne
5.3.1.
Demografski trend, osobito prirodno kretanje stanovništva, stopa nataliteta i mortaliteta, stopa rasta stanovništva i dr.
da
ne
ne
5.3.2.
Prirodna migracija stanovništva i migracija uzrokovana ekonomskim, političkim ili drugim okolnostima koje dovode do migracije stanovništva
da
ne
ne
5.3.3.
Socijalna uključenost
da
ne
ne
5.3.4.
Zaštita osjetljivih skupina i skupina s posebnim interesima i potrebama
da
ne
ne
5.3.5.
Proširenje odnosno sužavanje pristupa sustavu socijalne skrbi i javnim uslugama te pravo na zdravstvenu zaštitu
da
ne
ne
5.3.6.
Financijska održivost sustava socijalne skrbi i sustava zdravstvene zaštite
da
ne
ne
5.3.7.
Drugi očekivani izravni učinak:
ne
ne
ne
5.3.8.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.3.1. do 5.3.7.:
Zakon neće imati izravne socijalne učinke.
Utvrdite veličinu adresata:
5.3.9.
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge
da
ne
ne
5.3.10.
Srednji i veliki poduzetnici
da
ne
ne
5.3.11.
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva
da
ne
ne
5.3.12.
Radnici i/ili umirovljenici
da
ne
ne
5.3.13.
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači
da
ne
ne
5.3.14.
Hrvatski branitelji
da
ne
ne
5.3.15.
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama
da
ne
ne
5.3.16.
Udruge i/ili zaklade
da
ne
ne
5.3.17.
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima
da
ne
ne
5.3.18.
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave
da
ne
ne
5.3.19.
Drugi utvrđeni adresati:
ne
ne
ne
5.3.20.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.3.9. do 5.3.19.:
Zakon neće imati socijalnih utjecaja.
5.3.21.
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE SOCIJALNIH UČINAKA:
Da li je utvrđena barem jedna kombinacija:
–veliki izravni učinak i mali broj adresata
–veliki izravni učinak i veliki broj adresata
–mali izravni učinak i veliki broj adresata.
Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:
Iz Prethodne procjene u Procjenu učinaka propisa:
Izravni učinci
neznatan
mali
veliki
Adresati
neznatan
mali
veliki
5.4.
UTVRĐIVANJE UČINAKA NA RAD I TRŽIŠTE RADA
Vrsta izravnih učinaka
Mjerilo učinka
Utvrdite učinak na:
Neznatan
Mali
Veliki
Da/Ne
Da/Ne
Da/Ne
5.4.1.
Zapošljavanje i tržište rada u gospodarstvu Republike Hrvatske u cjelini odnosno u pojedinom gospodarskom području
da
ne
ne
5.4.2.
Otvaranje novih radnih mjesta odnosno gubitak radnih mjesta
da
ne
ne
5.4.3.
Kretanje minimalne plaće i najniže mirovine
da
ne
ne
5.4.4.
Status regulirane profesije
da
ne
ne
5.4.5.
Status posebnih skupina radno sposobnog stanovništva s obzirom na dob stanovništva
da
ne
ne
5.4.6.
Fleksibilnost uvjeta rada i radnog mjesta za pojedine skupine stanovništva
da
ne
ne
5.4.7.
Financijska održivost mirovinskoga sustava, osobito u dijelu dugoročne održivosti mirovinskoga sustava
da
ne
ne
5.4.8.
Odnos između privatnog i poslovnog života
da
ne
ne
5.4.9.
Dohodak radnika odnosno samozaposlenih osoba
da
ne
ne
5.4.10.
Pravo na kvalitetu radnog mjesta
da
ne
ne
5.4.11.
Ostvarivanje prava na mirovinu i drugih radnih prava
da
ne
ne
5.4.12.
Status prava iz kolektivnog ugovora i na pravo kolektivnog pregovaranja
da
ne
ne
5.4.13.
Drugi očekivani izravni učinak:
ne
ne
ne
5.4.14.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.4.1 do 5.4.13:
Zakon nema utjecaja na tržište rada.
Utvrdite veličinu adresata:
5.4.15.
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge
da
ne
ne
5.4.16.
Srednji i veliki poduzetnici
da
ne
ne
5.4.17.
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva
da
ne
ne
5.4.18.
Radnici i/ili umirovljenici
da
ne
ne
5.4.19.
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači
da
ne
ne
5.4.20.
Hrvatski branitelji
da
ne
ne
5.4.21.
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama
da
ne
ne
5.4.22.
Udruge i/ili zaklade
da
ne
ne
5.4.23.
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima
da
ne
ne
5.4.24.
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave
da
ne
ne
5.4.25.
Drugi utvrđeni adresati:
ne
ne
ne
5.4.26.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.4.14. do 5.4.25.
S obzirom da propis ne utječe na područje rada i tržište rada, nema niti adresata na koje bi se odnosio.
5.4.27.
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE UČINAKA NA RAD I TRŽIŠTE RADA:
Da li je utvrđena barem jedna kombinacija:
–veliki izravni učinak i mali broj adresata
–veliki izravni učinak i veliki broj adresata
–mali izravni učinak i veliki broj adresata.
Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:
Iz Prethodne procjene u Procjenu učinaka propisa:
Izravni učinci
neznatan
mali
veliki
Adresati
neznatan
mali
veliki
5.5.
UTVRĐIVANJE UČINAKA NA ZAŠTITU OKOLIŠA
Vrsta izravnih učinaka
Mjerilo učinka
Utvrdite učinak na:
Neznatan
Mali
Veliki
Da/Ne
Da/Ne
Da/Ne
5.5.1.
Utjecaj na klimu
da
ne
ne
5.5.2.
Kvaliteta i korištenje zraka, vode i tla
da
ne
ne
5.5.3.
Korištenje energije
da
ne
ne
5.5.4.
Korištenje obnovljivih i neobnovljivih izvora energije
da
ne
ne
5.5.5.
Bioraznolikost biljnog i životinjskog svijeta
da
ne
ne
5.5.6.
Gospodarenje otpadom i/ili recikliranje
da
ne
ne
5.5.7.
Rizik onečišćenja od industrijskih pogona po bilo kojoj osnovi
da
ne
ne
5.5.8.
Zaštita od utjecaja genetski modificiranih organizama
da
ne
ne
5.5.9.
Zaštita od utjecaja kemikalija
da
ne
ne
5.5.10.
Drugi očekivani izravni učinak:
ne
ne
ne
5.5.11.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.5.1. do 5.5.10.:
Zakon se ne bavi područjem zaštite okoliša.
Utvrdite veličinu adresata:
5.5.12.
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge
da
ne
ne
5.5.13.
Srednji i veliki poduzetnici
da
ne
ne
5.5.14.
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva
da
ne
ne
5.5.15.
Radnici i/ili umirovljenici
da
ne
ne
5.5.16.
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači
da
ne
ne
5.5.17.
Hrvatski branitelji
da
ne
ne
5.5.18.
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama
da
ne
ne
5.5.19.
Udruge i/ili zaklade
da
ne
ne
5.5.20.
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima
da
ne
ne
5.5.21.
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave
da
ne
ne
5.5.22.
Drugi utvrđeni adresati:
ne
ne
ne
5.5.23.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.5.12. do 5.5.22.
Budući da Zakon ne regulira djelatnosti koje bi imale učinak na područje zaštite okoliša, nema niti adresata na koje bi se isti odnosio.
5.5.24.
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE UČINAKA NA ZAŠTITU OKOLIŠA:
Da li je utvrđena barem jedna kombinacija:
–veliki izravni učinak i mali broj adresata
–veliki izravni učinak i veliki broj adresata
–mali izravni učinak i veliki broj adresata.
Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:
Iz Prethodne procjene u Procjenu učinaka propisa:
Izravni učinci
neznatan
mali
veliki
Adresati
neznatan
mali
veliki
5.6.
UTVRĐIVANJE UČINAKA NA ZAŠTITU LJUDSKIH PRAVA
Vrsta izravnih učinaka
Mjerilo učinka
Utvrdite učinak na:
Neznatan
Mali
Veliki
Da/Ne
Da/Ne
Da/Ne
5.6.1.
Ravnopravnost spolova u smislu jednakog statusa, jednake mogućnosti za ostvarivanje svih prava, kao i jednaku korist od ostvarenih rezultata
da
ne
ne
5.6.2.
Pravo na jednaki tretman i prilike osobito u dijelu ostvarivanja materijalnih prava, zapošljavanja, rada i drugih Ustavom Republike Hrvatske zajamčenih prava
da
ne
ne
5.6.3.
Povreda prava na slobodu kretanja u Republici Hrvatskoj odnosno u drugim zemljama članicama Europske unije
da
ne
ne
5.6.4.
Izravna ili neizravna diskriminacija po bilo kojoj osnovi
da
ne
ne
5.6.5.
Povreda prava na privatnost
da
ne
ne
5.6.6.
Ostvarivanje pravne zaštite, pristup sudu i pravo na besplatnu pravnu pomoć
da
ne
ne
5.6.7.
Pravo na međunarodnu zaštitu, privremenu zaštitu i postupanje s tim u vezi
da
ne
ne
5.6.8.
Pravo na pristup informacijama
da
ne
ne
5.6.9.
Drugi očekivani izravni učinak:
ne
ne
ne
5.6.10.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.6.1. do 5.6.9.:
Zakon nema izravnih utjecaja na zaštitu ljudskih prava.
Utvrdite veličinu adresata:
5.6.12.
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge
da
ne
ne
5.6.13.
Srednji i velikii poduzetnici
da
ne
ne
5.6.14.
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva
da
ne
ne
5.6.15.
Radnici i/ili umirovljenici
da
ne
ne
5.6.16.
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači
da
ne
ne
5.6.17.
Hrvatski branitelji
da
ne
ne
5.6.18.
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama
da
ne
ne
5.6.19.
Udruge i/ili zaklade
da
ne
ne
5.6.20.
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima
da
ne
ne
5.6.21.
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave
da
ne
ne
5.6.22.
Drugi utvrđeni adresati:
ne
ne
ne
5.6.23.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.6.12. do 5.6.23.
Zakon ne regulira materiju zaštite ljudskih prava, stoga niti nema adresata na koje se odnosi.
5.6.24.
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE UČINAKA NA ZAŠTITU LJUDSKIH PRAVA:
Da li je utvrđena barem jedna kombinacija:
–veliki izravni učinak i mali broj adresata
–veliki izravni učinak i veliki broj adresata
–mali izravni učinak i veliki broj adresata.
Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:
Iz Prethodne procjene u Procjenu učinaka propisa:
Izravni učinci
neznatan
mali
veliki
Adresati
neznatan
mali
veliki
6. Prethodni test malog i srednjeg poduzetništva (Prethodni MSP test)
Ako je na dva pitanja od pitanja pod rednim brojevima od 6.1. do 6.4.. iz Prethodnog testa malog i srednjeg poduzetništva (Prethodni MSP test) odgovoreno »DA«, obvezna je provedba procjene učinaka propisa na malo gospodarstvo izradom MSP testa u okviru Iskaza o procjeni učinaka propisa.
Odgovorite sa »DA« ili »NE«, uz obvezni opis sljedećih učinaka:
DA
NE
6.1.
Da li će propis imati učinke na određeni broj malih i srednjih poduzetnika kroz administrativne troškove provedbe postupaka ukoliko se za poduzetnike propisuju jednokratne ili periodične administrativne obveze a koje bi značile trošak vremena za obavljanje pojedinih administrativnih radnji za ispunjavanje propisanih zahtjeva, plaćanje naknada i davanja?
ne
Obrazloženje: Predmet ovog zakona nije malo i srednje poduzetništvo, stoga niti ne propisuje jednokratne ili periodične administrativne obveze za taj krug adresata.
6.2.
Da li će propis imati učinke na tržišnu konkurenciju i konkurentnost unutarnjeg tržišta EU u smislu prepreka slobodi tržišne konkurencije?
ne
Obrazloženje: Zakon nema utjecaj na područje tržišne konkurencije.
6.3.
Da li propis uvodi naknade i davanja koje će imati učinke na financijske rezultate poslovanja poduzetnika te da li postoji trošak prilagodbe zbog primjene propisa?
ne
Obrazloženje: Zakon neće sadržavati odredbe kojima se uvode naknade i davanja.
6.4.
Da li će propis imati posebne učinke na mikro poduzetnike?
ne
Obrazloženje: Zakon nema predviđenih utjecaja na mikro poduzetnike.
6.5.
Ako predložena normativna inicijativa nema učinke navedene pod pitanjima 6.1. do 6.4., navedite obrazloženje u prilog izjavi o nepostojanju učinka na male i srednje poduzetnike.
Obrazloženje: Zakonom se nomotehnički uređuju i jasnije sadržajno propisuju pojedine odredbe važećeg Zakona, kako bi se izbjegla različita tumačenja, jasnije propisale nadležnosti pojedinih tijela, a što sve treba imati za posljedicu efikasnije upravljanje i raspolaganje državnom imovinom.
7. Utvrđivanje potrebe za provođenjem SCM metodologije
Ako je odgovor na pitanje pod rednim brojem 6.1. „DA“, iz Prethodnog MSP testa potrebno je uz Obrazac prethodne procjene priložiti pravilno ispunjenu Standard Cost Model (SCM) tablicu s procjenom mogućeg administrativnog troška za svaku propisanu obvezu i zahtjev (SCM kalkulator).
SCM kalkulator ispunjava se sukladno uputama u standardiziranom obrascu u kojem se nalazi formula izračuna i sukladno jedinstvenim nacionalnim smjernicama uređenim kroz SCM priručnik.
u odnosu na svaki pojedini izravni učinak, stručni nositelj obvezno pristupa daljnjoj procjeni učinaka propisa izradom Iskaza o procjeni učinaka propisa. Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“ kod odgovarajućeg izravnog učinka.
Ako je utvrđena potreba za provođenjem procjene učinaka propisa na malog gospodarstvo, stručni nositelj obvezno pristupa daljnjoj procjeni učinaka izradom MSP testa u okviru Iskaza o procjeni učinaka propisa.
Procjena učinaka propisa
Potreba za PUP
Utvrđena potreba za provedbom daljnje procjene učinaka propisa
DA
NE
8.1.
Procjena gospodarskih učinaka iz točke 5.1.
Ne
8.2.
Procjena učinaka na tržišno natjecanje iz točke 5.2.
Ne
8.3.
Procjena socijalnih učinaka iz točke 5.3.
Ne
8.4.
Procjena učinaka na rad i tržište rada iz točke 5.4.
Ne
8.5.
Procjena učinaka na zaštitu okoliša iz točke 5.5.
Ne
8.6.
Procjena učinaka na zaštitu ljudskih prava iz točke 5.6.
Ne
MSP test
Potreba za MSP test
8.7.
Utvrđena potreba za provođenjem procjene učinaka propisa na malo gospodarstvo (MSP test)
DA
NE
8.8.
Provođenje MSP testa
Ne
8.9.
Provođenje SCM metodologije
Ne
9. PRILOZI
-
10. POTPIS ČELNIKA TIJELA
Potpis:
Datum: 02. prosinca 2021.
11. Odgovarajuća primjena ovoga Obrasca u slučaju provedbe članka 18. stavka 2. Zakona o procjeni učinaka propisa ("Narodne novine", broj 44/17)
Uputa:
Prilikom primjene ovoga Obrasca na provedbene propise i akte planiranja u izradi, izričaj „nacrt prijedloga zakona“ potrebno je zamijeniti s nazivom provedbenog propisa odnosno akta planiranja.
PRILOG 1.
OBRAZAC PRETHODNE PROCJENE ZA ZAKON O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O UPRAVLJANJU DRŽAVNOM IMOVINOM
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PROSTORNOGA UREĐENJA, GRADITELJSTVA I DRŽAVNE IMOVINE
1. OPĆE INFORMACIJE
1.1.
Stručni nositelj:
Ministarstvo prostornoga uređenja, graditeljstva i državne imovine
1.2.
Naziv nacrta prijedloga zakona:
Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o upravljanju državnom imovinom
1.3.
Datum:
01. Prosinca 2021.
1.4.
Ustrojstvena jedinica, kontakt telefon i elektronička pošta osobe zadužene za izradu Obrasca prethodne procjene:
Sektor za strateško planiranje, regulativu, EU poslove i izvještavanje
Služba za regulativu i koordinaciju sustava upravljanja državnom imovinom
Maja Miličić, voditeljica Službe, tel: 01/6448-842, e-mail: maja.milicic@mpgi.hr
1.5.
Da li je nacrt prijedloga zakona dio programa rada Vlade Republike Hrvatske, drugog akta planiranja ili reformske mjere?
Da/Ne: DA
Naziv akta:
Godišnji plan upravljanja državnom imovinom za 2021. godinu
Opis mjere: MJERA 10. predlaganje izmjena i dopuna važećih propisa te izrada prijedloga novih propisa za poboljšanje upravljanja državnom imovinom
1.6.
Da li je nacrt prijedloga zakona vezan za usklađivanje zakonodavstva Republike Hrvatske s pravnom stečevinom Europske unije?
Da/Ne: NE
Naziv pravne stečevine EU: /
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PROSTORNOGA UREĐENJA, GRADITELJSTVA I DRŽAVNE IMOVINE
2. ANALIZA POSTOJEĆEG STANJA
2.1.
Što je problem koji zahtjeva izradu ili promjenu zakonodavstva?
Pojedine odredbe Zakona potrebno je izmijeniti na način da se usklade s novonastalim okolnostima, odnosno radi otklanjanja dvojbi koje se javljaju u provedbi toga Zakona, kako bi se omogućilo efikasnije raspolaganje državnom imovinom. Također, potrebno je nomotehnički urediti pojedine odredbe Zakona.
2.2.
Zašto je potrebna izrada nacrta prijedloga zakona?
Donošenjem predloženog Zakona uklonit će se nejasnoće i nedorečenosti pojedinih odredaba Zakona čime će se omogućiti njihova učinkovitija provedba u praksi.
2.3.
Navedite dokaz, argument, analizu koja podržava potrebu za izradom nacrta prijedloga zakona.
U dosadašnjoj primjeni Zakona pokazalo se da se, zbog svog smještaja u prostoru planinarski domovi u pravilu nalaze izvan granica građevinskog područja, u šumskogospodarskom području Republike Hrvatske i/ili unutar zaštićenih dijelova prirode. U skladu s posebnim zakonima, primjerice: Zakonom o zaštiti prirode, Zakonom o šumama i Zakonom o poljoprivrednom zemljištu, nadležnost za upravljanje nekretninama koje se nalaze izvan granica građevinskog područja, a obuhvaćene su šumskogospodarskim područjem Republike Hrvatske ili predstavljaju zaštićene dijelove prirode, povjerena je drugim tijelima, a ne ovom Ministarstvu (javni šumoposjednik društvo Hrvatske šume d.o.o., odnosno javna ustanova koja upravlja zaštićenim dijelovima prirode), zbog čega je potrebno planinarske domove izuzeti od primjene ovoga Zakona.
Analizom provedbe Zakona u prvih nekoliko mjeseci primjene, utvrđeno je kako s provedbom pojedinih odredbi dolazi do problema. Primjerice, potrebno je olakšati mogućnost raspolaganja privremeno oduzetom imovinom, a određene pravne praznine pokazale su se i u reguliranju statusa nekretnina iz članka 71. Zakona.
Također, potrebno je nomotehnički urediti pojedine odredbe Zakona te primjerice uz „upravljanje“ i „raspolaganje“ državnom imovinom propisati i mogućnost sklapanja pravnih poslova u cilju stjecanja prava vlasništva u korist Republike Hrvatske.
Važećim zakonom propisano je da se Strategija upravljanja državnom imovinom donosi na rok od 7 godina, što je u neskladu s propisima koji uređuju područje strateškog planiranja, a kojima se propisuje da je strategija dugoročni akt strateškog planiranja koji se donosi na rok od minimalno 10 godina.
Nadalje, potrebno je propisati ovlast ministra nadležnog za poslove državne imovine da odlukom određuje status stanova za službene potrebe, odnosno da iste dodjeljuje na korištenje, a u slučaju kada neko od tijela državne uprave ili korisnika državnog proračuna zatraži poslovni prostor za obavljanje djelatnosti, a Ministarstvo ne raspolaže adekvatnim prostorom, potrebno je ukinuti obvezu Ministarstva da sudjeluje u postupku pronalaženja  akvog prostora na tržištu.
Također, pokazala se potreba za propisivanjem jače uloge resornih ministarstava u postupcima koji se provode u svrhu raspolaganja dionicama i udjelima pravnih osoba od posebnog interesa za Republiku Hrvatsku kroz donošenje odluka o procjeni te predlaganja donošenja odluka o raspolaganju dionicama i udjelima tih pravnih osoba.
Isto tako, u praksi se pokazalo da je potrebno jasnije propisati nadležnosti Centra za restrukturiranje i prodaju (u daljnjem tekstu: Centar) u pogledu vršenja vlasničkih ovlasti u pravnim osobama čijim dionicama, poslovnim udjelima ili vlasničkim pravima upravlja kao zakonski zastupnik u smislu odredbi ovoga Zakona.
Ujedno, potrebno je omogućiti da pojedine pravne osobe čijim dionicama, poslovnim udjelima ili vlasničkim pravima upravlja Centar u svojstvu zakonskog zastupnika na temelju ovoga Zakona, budu Odlukom Vlade Republike Hrvatske uvrštene na popis pravnih osoba od posebnog interesa ukoliko zadovoljavaju kriterije propisane posebnom Odlukom Vlade Republike Hrvatske.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PROSTORNOGA UREĐENJA, GRADITELJSTVA I DRŽAVNE IMOVINE
3. UTVRĐIVANJE ISHODA ODNOSNO PROMJENA
3.1.
Što je cilj koji se namjerava postići?
Donošenjem predloženog Zakona uklonit će se nejasnoće i nedorečenosti pojedinih odredaba Zakona čime će se omogućiti njihova učinkovitija provedba u praksi te efikasnije upravljanje i raspolaganje državnom imovinom.
3.2.
Kakav je ishod odnosno promjena koja se očekuje u području koje se namjerava urediti?
Pojedine odredbe uredit će se nomotehnički i u sadržajnom dijelu kako bi bile jasnije i time omogućile njihovu učinkovitiju provedbu i efikasnije upravljanje i raspolaganje državnom imovinom, te će se u tom smislu, primjerice:
- izuzet će se planinarski domovi iz primjene ovog Zakona.
- olakšat će se raspolaganje privremeno oduzetom imovinom.
- otklonit će se pravne praznine u reguliranju statusa nekretnina iz članka 71. Zakona
- razdoblje važenja Strategije upravljanja državnom imovinom uskladit će se s propisima koji uređuju područje strateškog planiranja u Republici Hrvatskoj
- uredit će se odredbe kojima se propisuje upravljanje stanovima za službene potrebe,
- uredit će se odredbe kojima se propisuje postupanje u postupcima dodjele na korištenje poslovnih prostora koji se vode po zahtjevu tijela državne uprave ili korisnika državnog proračuna, a u slučaju kada Ministarstvo ne raspolaže adekvatnim prostorom
- propisat će se jača uloga resornih ministarstava u postupcima koji se provode u svrhu raspolaganja dionicama i udjelima pravnih osoba od posebnog interesa za Republiku Hrvatsku kroz donošenje odluka o procjeni te predlaganja donošenja odluka o raspolaganju dionicama i udjelima tih pravnih osoba,
- jasnije će se propisati nadležnosti Centra za restrukturiranje i prodaju (u daljnjem tekstu: Centar) u pogledu vršenja vlasničkih ovlasti u pravnim osobama čijim dionicama, poslovnim udjelima ili vlasničkim pravima upravlja kao zakonski zastupnik u smislu odredbi ovoga Zakona
- propisat će se da pojedine pravne osobe čijim dionicama, poslovnim udjelima ili vlasničkim pravima upravlja Centar u svojstvu zakonskog zastupnika na temelju ovoga Zakona, budu Odlukom Vlade Republike Hrvatske uvrštene na popis pravnih osoba od posebnog interesa ukoliko zadovoljavaju kriterije propisane posebnom Odlukom Vlade Republike Hrvatske.
3.3.
Koji je vremenski okvir za postizanje ishoda odnosno promjena?
Procijenjeni vremenski okvir za postizanje ishoda je 1 godina
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PROSTORNOGA UREĐENJA, GRADITELJSTVA I DRŽAVNE IMOVINE
4. UTVRĐIVANJE RJEŠENJA
4.1.
Navedite koja su moguća normativna rješenja za postizanje navedenog ishoda.
Moguća normativna rješenja (novi propis/izmjene i dopune važećeg/stavljanje van snage propisa i slično):
Izmjene i dopune važećeg Zakona o upravljanju državnom imovinom (NN, br. 52/18).
Obrazloženje: Predviđene izmjene i dopune nisu tolikog opsega koji bi zahtijevao donošenje novog propisa, stoga je moguće normativno rješenje donošenje Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o upravljanju državnom imovinom.
4.2.
Navedite koja su moguća nenormativna rješenja za postizanje navedenog ishoda.
Moguća nenormativna rješenja (ne poduzimati normativnu inicijativu, informacije i kampanje, ekonomski instrumenti, samoregulacija, koregulacija i slično):
Nije moguće nenormativno rješenje.
Obrazloženje: Nenormativna rješenja ne mogu dovesti do postizanja navedenog ishoda.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PROSTORNOGA UREĐENJA, GRADITELJSTVA I DRŽAVNE IMOVINE
5. UTVRĐIVANJE IZRAVNIH UČINAKA I ADRESATA
5.1.
UTVRĐIVANJE GOSPODARSKIH UČINAKA
Vrsta izravnih učinaka
Mjerilo učinka
Utvrdite učinak na:
Neznatan
Mali
Veliki
Da/Ne
Da/Ne
Da/Ne
5.1.1.
Makroekonomsko okruženje Republike Hrvatske osobito komponente bruto društvenog proizvoda kojeg čine osobna potrošnja kućanstava, priljev investicija, državna potrošnja, izvoz i uvoz
da
ne
ne
5.1.2.
Slobodno kretanje roba, usluga, rada i kapitala
da
ne
ne
5.1.3.
Funkcioniranje tržišta i konkurentnost gospodarstva
da
ne
ne
5.1.4.
Prepreke za razmjenu dobara i usluga
da
ne
ne
5.1.5.
Cijena roba i usluga
da
ne
ne
5.1.6.
Uvjet za poslovanje na tržištu
da
ne
ne
5.1.7.
Trošak kapitala u gospodarskim subjektima
da
ne
ne
5.1.8.
Trošak zapošljavanja u gospodarskim subjektima (trošak rada u cjelini)
da
ne
ne
5.1.9.
Trošak uvođenja tehnologije u poslovni proces u gospodarskim subjektima
da
ne
ne
5.1.10.
Trošak investicija vezano za poslovanje gospodarskih subjekata
da
ne
ne
5.1.11.
Trošak proizvodnje, osobito nabave materijala, tehnologije i energije
da
ne
ne
5.1.12.
Prepreke za slobodno kretanje roba, usluga, rada i kapitala vezano za poslovanje gospodarskih subjekata
da
ne
ne
5.1.13.
Djelovanje na imovinska prava gospodarskih subjekata
da
ne
ne
5.1.14.
Drugi očekivani izravni učinak:
ne
ne
ne
5.1.15.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.1.1. do 5.1.14.
Zakon nema izravnih gospodarskih učinaka, budući da se uglavnom radi o izmjenama i dopunama kojima je cilj otkloniti nejasnoće dosadašnjoj primjeni Zakona o upravljanju državnom imovinom jasnijim propisivanjem pojedinih odredbi radi efikasnijeg upravljanja i raspolaganja državnom imovinom.
Utvrdite veličinu adresata:
5.1.16.
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge
da
ne
ne
5.1.17.
Srednji i veliki poduzetnici
da
ne
ne
5.1.18.
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva
da
ne
ne
5.1.19.
Radnici i/ili umirovljenici
de
ne
ne
5.1.20.
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači
da
ne
ne
5.1.21.
Hrvatski branitelji
da
ne
ne
5.1.22.
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama
da
ne
ne
5.1.23.
Udruge i/ili zaklade
da
ne
ne
5.1.24.
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima
da
ne
ne
5.1.25.
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave
da
ne
ne
5.1.26.
Drugi utvrđeni adresati:
ne
ne
ne
5.1.27.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.1.16. do 5.1.26.:
Budući da Zakon ne proizvodi Zakon izravne gospodarske učinke, nema niti adresata na koje bi proizveo takve učinke.
5.1.28.
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE GOSPODARSKIH UČINAKA
Da li je utvrđena barem jedna kombinacija:
– veliki izravni učinak i mali broj adresata
– veliki izravni učinak i veliki broj adresata
– mali izravni učinak i veliki broj adresata.
Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:
Iz Prethodne procjene u Procjenu učinaka propisa:
Izravni učinci
neznatan
mali
veliki
Adresati
neznatan
mali
veliki
5.2.
UTVRĐIVANJE UČINAKA NA TRŽIŠNO NATJECANJE
Vrsta izravnih učinaka
Mjerilo učinka
Utvrdite učinak na:
Neznatan
Mali
Veliki
Da/Ne
Da/Ne
Da/Ne
5.2.1.
Strukturalna, financijska, tehnička ili druga prepreka u pojedinom gospodarskom sektoru odnosno gospodarstvu u cjelini
da
ne
ne
5.2.2.
Pozicija državnih tijela koja pružaju javne usluge uz istovremeno obavljanje gospodarske aktivnosti na tržištu
da
ne
ne
5.2.3.
Postojanje diskriminirajućih uvjeta, osobito posebnih isključivih prava, uživanja povoljnijeg izvora financiranja ili pristupa privilegiranim podacima među gospodarskim subjektima
ne
ne
ne
5.2.4.
Drugi očekivani izravni učinak:
ne
ne
ne
5.2.5.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.2.1. do 5.2.4.:
Predloženi tekst Zakona neće utjecati na tržišno natjecanje, budući da svojim obuhvatom ne ulazi u navedeno područje.
Utvrdite veličinu adresata:
5.2.6.
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge
da
ne
ne
5.2.7.
Srednji i veliki poduzetnici
da
ne
ne
5.2.8.
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva
da
ne
ne
5.2.9.
Radnici i/ili umirovljenici
da
ne
ne
5.2.10.
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači
da
ne
ne
5.2.11.
Hrvatski branitelji
da
ne
ne
5.2.12.
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama
da
ne
ne
5.2.13.
Udruge i/ili zaklade
da
ne
ne
5.2.14.
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima
da
ne
ne
5.2.15.
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave
da
ne
ne
5.2.16.
Drugi utvrđeni adresati:
ne
ne
ne
5.2.17.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.2.6. do 5.2.16.:
Zakon ne proizvodi učinak na tržišno natjecanje.
5.2.17.
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE UČINAKA NA ZAŠTITU TRŽIŠNOG NATJECANJA
Da li je utvrđena barem jedna kombinacija:
– veliki izravni učinak i mali broj adresata
– veliki izravni učinak i veliki broj adresata
– mali izravni učinak i veliki broj adresata.
Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:
Iz Prethodne procjene u Procjenu učinaka propisa:
Izravni učinci
neznatan
mali
veliki
Adresati
neznatan
mali
veliki
5.3.
UTVRĐIVANJE SOCIJALNIH UČINAKA
Vrsta izravnih učinaka
Mjerilo učinka
Utvrdite učinak na:
Neznatan
Mali
Veliki
Da/Ne
Da/Ne
Da/Ne
5.3.1.
Demografski trend, osobito prirodno kretanje stanovništva, stopa nataliteta i mortaliteta, stopa rasta stanovništva i dr.
da
ne
ne
5.3.2.
Prirodna migracija stanovništva i migracija uzrokovana ekonomskim, političkim ili drugim okolnostima koje dovode do migracije stanovništva
da
ne
ne
5.3.3.
Socijalna uključenost
da
ne
ne
5.3.4.
Zaštita osjetljivih skupina i skupina s posebnim interesima i potrebama
da
ne
ne
5.3.5.
Proširenje odnosno sužavanje pristupa sustavu socijalne skrbi i javnim uslugama te pravo na zdravstvenu zaštitu
da
ne
ne
5.3.6.
Financijska održivost sustava socijalne skrbi i sustava zdravstvene zaštite
da
ne
ne
5.3.7.
Drugi očekivani izravni učinak:
ne
ne
ne
5.3.8.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.3.1. do 5.3.7.:
Zakon neće imati izravne socijalne učinke.
Utvrdite veličinu adresata:
5.3.9.
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge
da
ne
ne
5.3.10.
Srednji i veliki poduzetnici
da
ne
ne
5.3.11.
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva
da
ne
ne
5.3.12.
Radnici i/ili umirovljenici
da
ne
ne
5.3.13.
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači
da
ne
ne
5.3.14.
Hrvatski branitelji
da
ne
ne
5.3.15.
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama
da
ne
ne
5.3.16.
Udruge i/ili zaklade
da
ne
ne
5.3.17.
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima
da
ne
ne
5.3.18.
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave
da
ne
ne
5.3.19.
Drugi utvrđeni adresati:
ne
ne
ne
5.3.20.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.3.9. do 5.3.19.:
Zakon neće imati socijalnih utjecaja.
5.3.21.
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE SOCIJALNIH UČINAKA:
Da li je utvrđena barem jedna kombinacija:
– veliki izravni učinak i mali broj adresata
– veliki izravni učinak i veliki broj adresata
– mali izravni učinak i veliki broj adresata.
Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:
Iz Prethodne procjene u Procjenu učinaka propisa:
Izravni učinci
neznatan
mali
veliki
Adresati
neznatan
mali
veliki
5.4.
UTVRĐIVANJE UČINAKA NA RAD I TRŽIŠTE RADA
Vrsta izravnih učinaka
Mjerilo učinka
Utvrdite učinak na:
Neznatan
Mali
Veliki
Da/Ne
Da/Ne
Da/Ne
5.4.1.
Zapošljavanje i tržište rada u gospodarstvu Republike Hrvatske u cjelini odnosno u pojedinom gospodarskom području
da
ne
ne
5.4.2.
Otvaranje novih radnih mjesta odnosno gubitak radnih mjesta
da
ne
ne
5.4.3.
Kretanje minimalne plaće i najniže mirovine
da
ne
ne
5.4.4.
Status regulirane profesije
da
ne
ne
5.4.5.
Status posebnih skupina radno sposobnog stanovništva s obzirom na dob stanovništva
da
ne
ne
5.4.6.
Fleksibilnost uvjeta rada i radnog mjesta za pojedine skupine stanovništva
da
ne
ne
5.4.7.
Financijska održivost mirovinskoga sustava, osobito u dijelu dugoročne održivosti mirovinskoga sustava
da
ne
ne
5.4.8.
Odnos između privatnog i poslovnog života
da
ne
ne
5.4.9.
Dohodak radnika odnosno samozaposlenih osoba
da
ne
ne
5.4.10.
Pravo na kvalitetu radnog mjesta
da
ne
ne
5.4.11.
Ostvarivanje prava na mirovinu i drugih radnih prava
da
ne
ne
5.4.12.
Status prava iz kolektivnog ugovora i na pravo kolektivnog pregovaranja
da
ne
ne
5.4.13.
Drugi očekivani izravni učinak:
ne
ne
ne
5.4.14.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.4.1 do 5.4.13:
Zakon nema utjecaja na tržište rada.
Utvrdite veličinu adresata:
5.4.15.
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge
da
ne
ne
5.4.16.
Srednji i veliki poduzetnici
da
ne
ne
5.4.17.
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva
da
ne
ne
5.4.18.
Radnici i/ili umirovljenici
da
ne
ne
5.4.19.
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači
da
ne
ne
5.4.20.
Hrvatski branitelji
da
ne
ne
5.4.21.
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama
da
ne
ne
5.4.22.
Udruge i/ili zaklade
da
ne
ne
5.4.23.
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima
da
ne
ne
5.4.24.
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave
da
ne
ne
5.4.25.
Drugi utvrđeni adresati:
ne
ne
ne
5.4.26.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.4.14. do 5.4.25.
S obzirom da propis ne utječe na područje rada i tržište rada, nema niti adresata na koje bi se odnosio.
5.4.27.
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE UČINAKA NA RAD I TRŽIŠTE RADA:
Da li je utvrđena barem jedna kombinacija:
– veliki izravni učinak i mali broj adresata
– veliki izravni učinak i veliki broj adresata
– mali izravni učinak i veliki broj adresata.
Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:
Iz Prethodne procjene u Procjenu učinaka propisa:
Izravni učinci
neznatan
mali
veliki
Adresati
neznatan
mali
veliki
5.5.
UTVRĐIVANJE UČINAKA NA ZAŠTITU OKOLIŠA
Vrsta izravnih učinaka
Mjerilo učinka
Utvrdite učinak na:
Neznatan
Mali
Veliki
Da/Ne
Da/Ne
Da/Ne
5.5.1.
Utjecaj na klimu
da
ne
ne
5.5.2.
Kvaliteta i korištenje zraka, vode i tla
da
ne
ne
5.5.3.
Korištenje energije
da
ne
ne
5.5.4.
Korištenje obnovljivih i neobnovljivih izvora energije
da
ne
ne
5.5.5.
Bioraznolikost biljnog i životinjskog svijeta
da
ne
ne
5.5.6.
Gospodarenje otpadom i/ili recikliranje
da
ne
ne
5.5.7.
Rizik onečišćenja od industrijskih pogona po bilo kojoj osnovi
da
ne
ne
5.5.8.
Zaštita od utjecaja genetski modificiranih organizama
da
ne
ne
5.5.9.
Zaštita od utjecaja kemikalija
da
ne
ne
5.5.10.
Drugi očekivani izravni učinak:
ne
ne
ne
5.5.11.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.5.1. do 5.5.10.:
Zakon se ne bavi područjem zaštite okoliša.
Utvrdite veličinu adresata:
5.5.12.
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge
da
ne
ne
5.5.13.
Srednji i veliki poduzetnici
da
ne
ne
5.5.14.
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva
da
ne
ne
5.5.15.
Radnici i/ili umirovljenici
da
ne
ne
5.5.16.
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači
da
ne
ne
5.5.17.
Hrvatski branitelji
da
ne
ne
5.5.18.
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama
da
ne
ne
5.5.19.
Udruge i/ili zaklade
da
ne
ne
5.5.20.
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima
da
ne
ne
5.5.21.
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave
da
ne
ne
5.5.22.
Drugi utvrđeni adresati:
ne
ne
ne
5.5.23.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.5.12. do 5.5.22.
Budući da Zakon ne regulira djelatnosti koje bi imale učinak na područje zaštite okoliša, nema niti adresata na koje bi se isti odnosio.
5.5.24.
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE UČINAKA NA ZAŠTITU OKOLIŠA:
Da li je utvrđena barem jedna kombinacija:
– veliki izravni učinak i mali broj adresata
– veliki izravni učinak i veliki broj adresata
– mali izravni učinak i veliki broj adresata.
Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:
Iz Prethodne procjene u Procjenu učinaka propisa:
Izravni učinci
neznatan
mali
veliki
Adresati
neznatan
mali
veliki
5.6.
UTVRĐIVANJE UČINAKA NA ZAŠTITU LJUDSKIH PRAVA
Vrsta izravnih učinaka
Mjerilo učinka
Utvrdite učinak na:
Neznatan
Mali
Veliki
Da/Ne
Da/Ne
Da/Ne
5.6.1.
Ravnopravnost spolova u smislu jednakog statusa, jednake mogućnosti za ostvarivanje svih prava, kao i jednaku korist od ostvarenih rezultata
da
ne
ne
5.6.2.
Pravo na jednaki tretman i prilike osobito u dijelu ostvarivanja materijalnih prava, zapošljavanja, rada i drugih Ustavom Republike Hrvatske zajamčenih prava
da
ne
ne
5.6.3.
Povreda prava na slobodu kretanja u Republici Hrvatskoj odnosno u drugim zemljama članicama Europske unije
da
ne
ne
5.6.4.
Izravna ili neizravna diskriminacija po bilo kojoj osnovi
da
ne
ne
5.6.5.
Povreda prava na privatnost
da
ne
ne
5.6.6.
Ostvarivanje pravne zaštite, pristup sudu i pravo na besplatnu pravnu pomoć
da
ne
ne
5.6.7.
Pravo na međunarodnu zaštitu, privremenu zaštitu i postupanje s tim u vezi
da
ne
ne
5.6.8.
Pravo na pristup informacijama
da
ne
ne
5.6.9.
Drugi očekivani izravni učinak:
ne
ne
ne
5.6.10.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.6.1. do 5.6.9.:
Zakon nema izravnih utjecaja na zaštitu ljudskih prava.
Utvrdite veličinu adresata:
5.6.12.
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge
da
ne
ne
5.6.13.
Srednji i velikii poduzetnici
da
ne
ne
5.6.14.
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva
da
ne
ne
5.6.15.
Radnici i/ili umirovljenici
da
ne
ne
5.6.16.
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači
da
ne
ne
5.6.17.
Hrvatski branitelji
da
ne
ne
5.6.18.
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama
da
ne
ne
5.6.19.
Udruge i/ili zaklade
da
ne
ne
5.6.20.
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima
da
ne
ne
5.6.21.
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave
da
ne
ne
5.6.22.
Drugi utvrđeni adresati:
ne
ne
ne
5.6.23.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.6.12. do 5.6.23.
Zakon ne regulira materiju zaštite ljudskih prava, stoga niti nema adresata na koje se odnosi.
5.6.24.
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE UČINAKA NA ZAŠTITU LJUDSKIH PRAVA:
Da li je utvrđena barem jedna kombinacija:
– veliki izravni učinak i mali broj adresata
– veliki izravni učinak i veliki broj adresata
– mali izravni učinak i veliki broj adresata.
Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:
Iz Prethodne procjene u Procjenu učinaka propisa:
Izravni učinci
neznatan
mali
veliki
Adresati
neznatan
mali
veliki
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PROSTORNOGA UREĐENJA, GRADITELJSTVA I DRŽAVNE IMOVINE
6. Prethodni test malog i srednjeg poduzetništva (Prethodni MSP test)
Ako je na dva pitanja od pitanja pod rednim brojevima od 6.1. do 6.4.. iz Prethodnog testa malog i srednjeg poduzetništva (Prethodni MSP test) odgovoreno »DA«, obvezna je provedba procjene učinaka propisa na malo gospodarstvo izradom MSP testa u okviru Iskaza o procjeni učinaka propisa.
Odgovorite sa »DA« ili »NE«, uz obvezni opis sljedećih učinaka:
DA
NE
6.1.
Da li će propis imati učinke na određeni broj malih i srednjih poduzetnika kroz administrativne troškove provedbe postupaka ukoliko se za poduzetnike propisuju jednokratne ili periodične administrativne obveze a koje bi značile trošak vremena za obavljanje pojedinih administrativnih radnji za ispunjavanje propisanih zahtjeva, plaćanje naknada i davanja?
ne
Obrazloženje: Predmet ovog zakona nije malo i srednje poduzetništvo, stoga niti ne propisuje jednokratne ili periodične administrativne obveze za taj krug adresata.
6.2.
Da li će propis imati učinke na tržišnu konkurenciju i konkurentnost unutarnjeg tržišta EU u smislu prepreka slobodi tržišne konkurencije?
ne
Obrazloženje: Zakon nema utjecaj na područje tržišne konkurencije.
6.3.
Da li propis uvodi naknade i davanja koje će imati učinke na financijske rezultate poslovanja poduzetnika te da li postoji trošak prilagodbe zbog primjene propisa?
ne
Obrazloženje: Zakon neće sadržavati odredbe kojima se uvode naknade i davanja.
6.4.
Da li će propis imati posebne učinke na mikro poduzetnike?
ne
Obrazloženje: Zakon nema predviđenih utjecaja na mikro poduzetnike.
6.5.
Ako predložena normativna inicijativa nema učinke navedene pod pitanjima 6.1. do 6.4., navedite obrazloženje u prilog izjavi o nepostojanju učinka na male i srednje poduzetnike.
Obrazloženje: Zakonom se nomotehnički uređuju i jasnije sadržajno propisuju pojedine odredbe važećeg Zakona, kako bi se izbjegla različita tumačenja, jasnije propisale nadležnosti pojedinih tijela, a što sve treba imati za posljedicu efikasnije upravljanje i raspolaganje državnom imovinom.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PROSTORNOGA UREĐENJA, GRADITELJSTVA I DRŽAVNE IMOVINE
7. Utvrđivanje potrebe za provođenjem SCM metodologije
Ako je odgovor na pitanje pod rednim brojem 6.1. „DA“, iz Prethodnog MSP testa potrebno je uz Obrazac prethodne procjene priložiti pravilno ispunjenu Standard Cost Model (SCM) tablicu s procjenom mogućeg administrativnog troška za svaku propisanu obvezu i zahtjev (SCM kalkulator).
SCM kalkulator ispunjava se sukladno uputama u standardiziranom obrascu u kojem se nalazi formula izračuna i sukladno jedinstvenim nacionalnim smjernicama uređenim kroz SCM priručnik.
SCM kalkulator dostupan je na stranici: http://www.mingo.hr/page/standard-cost-model
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PROSTORNOGA UREĐENJA, GRADITELJSTVA I DRŽAVNE IMOVINE
8. SAŽETAK REZULTATA PRETHODNE PROCJENE
Ako je utvrđena barem jedna kombinacija:
–veliki izravni učinak i mali broj adresata,
–veliki izravni učinak i veliki broj adresata,
–mali izravni učinak i veliki broj adresata,
u odnosu na svaki pojedini izravni učinak, stručni nositelj obvezno pristupa daljnjoj procjeni učinaka propisa izradom Iskaza o procjeni učinaka propisa. Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“ kod odgovarajućeg izravnog učinka.
Ako je utvrđena potreba za provođenjem procjene učinaka propisa na malog gospodarstvo, stručni nositelj obvezno pristupa daljnjoj procjeni učinaka izradom MSP testa u okviru Iskaza o procjeni učinaka propisa.
Procjena učinaka propisa
Potreba za PUP
Utvrđena potreba za provedbom daljnje procjene učinaka propisa
DA
NE
8.1.
Procjena gospodarskih učinaka iz točke 5.1.
Ne
8.2.
Procjena učinaka na tržišno natjecanje iz točke 5.2.
Ne
8.3.
Procjena socijalnih učinaka iz točke 5.3.
Ne
8.4.
Procjena učinaka na rad i tržište rada iz točke 5.4.
Ne
8.5.
Procjena učinaka na zaštitu okoliša iz točke 5.5.
Ne
8.6.
Procjena učinaka na zaštitu ljudskih prava iz točke 5.6.
Ne
MSP test
Potreba za MSP test
8.7.
Utvrđena potreba za provođenjem procjene učinaka propisa na malo gospodarstvo (MSP test)
DA
NE
8.8.
Provođenje MSP testa
Ne
8.9.
Provođenje SCM metodologije
Ne
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PROSTORNOGA UREĐENJA, GRADITELJSTVA I DRŽAVNE IMOVINE
9. PRILOZI
-
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PROSTORNOGA UREĐENJA, GRADITELJSTVA I DRŽAVNE IMOVINE
10. POTPIS ČELNIKA TIJELA
Potpis:
Datum: 02. prosinca 2021.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PROSTORNOGA UREĐENJA, GRADITELJSTVA I DRŽAVNE IMOVINE
11. Odgovarajuća primjena ovoga Obrasca u slučaju provedbe članka 18. stavka 2. Zakona o procjeni učinaka propisa ("Narodne novine", broj 44/17)
Uputa:
Prilikom primjene ovoga Obrasca na provedbene propise i akte planiranja u izradi, izričaj „nacrt prijedloga zakona“ potrebno je zamijeniti s nazivom provedbenog propisa odnosno akta planiranja.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PROSTORNOGA UREĐENJA, GRADITELJSTVA I DRŽAVNE IMOVINE