E-SAVJETOVANJA

Savjetovanja Upute Istraživanja
  • Prijavi se
  • Registriraj se

Preuzmi Word dokumentOstali dokumenti


Obrazac prethodne procjene

  • Ukupno komentara:
  • Ukupno općih komentara:
  • Ukupno nadopuna teksta:
0
Komentiraj

Opće informacije

 

1.

OPĆE INFORMACIJE

1.1.

Stručni nositelj:

Ministarstvo financija

1.2.

Naziv nacrta prijedloga zakona:

Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o fiskalnoj odgovornosti

1.3.

Datum:

14. 12. 2021.

1.4.

Ustrojstvena jedinica, kontakt telefon i elektronička pošta osobe zadužene za izradu Obrasca prethodne procjene:

Zavod za makroekonomske i fiskalne analize i projekcije;

kontakt telefon: 01/4591-175;

elektronička pošta: ivana.radeljak@mfin.hr

1.5.

Da li je nacrt prijedloga zakona dio programa rada Vlade Republike Hrvatske, drugog akta planiranja ili reformske mjere?

Da/Ne:

Da

Naziv akta:

Specifične preporuke za RH za 2019. godinu ističu važnost jačanja okvira za upravljanje javnim financijama i aktivnosti koje se provode ili će se provoditi u tom smislu. Nacionalna razvojna strategija za razdoblje do 2030. godine također ističe važnost spomenute reforme u dugom roku. Uz to, ova je reforma i dio Nacionalnog plana oporavka i otpornosti 2021.-2026.

Opis mjere:

Jačanje fiskalnog okvira

 

1.6.

Da li je nacrt prijedloga zakona vezan za usklađivanje zakonodavstva Republike Hrvatske s pravnom stečevinom Europske unije?

Da/Ne:

Da

Naziv pravne stečevine EU:

Direktiva Vijeća 2011/85/EU od 8. studenoga 2011. o zahtjevima za proračunske okvire država članica, čime se postiže usklađenost s odredbama Pakta o stabilnosti i rastu

 

2.

ANALIZA POSTOJEĆEG STANJA

2.1.

Što je problem koji zahtjeva izradu ili promjenu zakonodavstva?

Postojeći zakonodavni okvir nije u potpunosti usklađen s odredbama Pakta o stabilnosti i rastu, odnosno Direktivom Vijeća 2011/85/EU od 8. studenoga 2011. o zahtjevima za proračunske okvire država članica, prvenstveno u dijelu koji se odnosi na ex-post procjenu makroekonomskih i proračunskih prognoza na kojima se zasniva fiskalno planiranje. Nadalje, s obzirom na proces ulaska RH u europodručje, potrebno je u zakonodavni okvir uvrstiti i zahtjeve koje će proizaći iz članstva u europodručju, odnosno uključiti odredbe koje bi trebale stupiti na snagu nakon ulaska RH u europodručje.

 

2.2.

Zašto je potrebna izrada nacrta prijedloga zakona?

U cilju potpune prilagodbe nacionalnog zakonodavstva odredbama Pakta o stabilnosti i rastu, kao i zahtjevima vezanim uz pristupanje europodručju, pristupit će se izradi Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o fiskalnoj odgovornosti. Naime, predviđa se proširenje zadaća Povjerenstva za fiskalnu politiku i to u dijelu prenošenja odredbe Direktive Vijeća 2011/85/EU koja se odnosi na ex-post procjenu makroekonomskih i proračunskih prognoza na kojima se zasniva fiskalno planiranje, kao i budućih obveza potvrde makroekonomskih i proračunskih prognoza od strane Povjerenstva za fiskalnu politiku u kontekstu pristupanja europodručju. Time se nastavlja s jačanjem uloge Povjerenstva za fiskalnu politiku.

 

2.3.

Navedite dokaz, argument, analizu koja podržava potrebu za izradom nacrta prijedloga zakona.

U okviru konzultacija s Europskom komisijom vezano uz EU PILOT predmet EUP(2021)9903 kojim Europska komisija traži dostavu informacija o prenošenju različitih odredaba Direktive Vijeća 2011/85/EU o zahtjevima za proračunske okvire država članica u zakonodavstvo RH, uočena je potreba za proširenjem zadaća Povjerenstva za fiskalnu politiku u dijelu koji se odnosi na ex-post procjenu makroekonomskih i proračunskih prognoza na kojima se zasniva fiskalno planiranje.

Nadalje, Uredba (EU) br. 473/2013 Europskog parlamenta i Vijeća od 21. svibnja 2013. o zajedničkim odredbama za praćenje i procjenu nacrta proračunskih planova i osiguranju smanjenja prekomjernog deficita država članica u europodručju, između ostalog propisuje da makroekonomske prognoze na kojima se temelje srednjoročni fiskalni planovi i nacrt proračunskog plana, mora izraditi ili potvrditi nezavisno tijelo. Slijedom navedenog, potrebno je u zadaće Povjerenstva za fiskalnu politiku uvrstiti i obvezu potvrde makroekonomskih prognoza na kojima se temelje program konvergencije, odnosno program stabilnosti, kao i nacrt proračunskog plana po ulasku u europodručje.

 

3.

UTVRĐIVANJE ISHODA ODNOSNO PROMJENA

3.1.

Što je cilj koji se namjerava postići?

Cilj izmjena i dopuna Zakona o fiskalnoj odgovornosti je osigurati da se fiskalno planiranje temelji na realnim makroekonomskim i proračunskim prognozama koje podliježu redovnoj, nepristranoj i sveobuhvatnoj procjeni.

 

3.2.

Kakav je ishod odnosno promjena koja se očekuje u području koje se namjerava urediti?

Ovim izmjenama i dopunama Zakona će se proširiti zadaće Povjerenstva za fiskalnu politiku kako bi se osiguralo da se fiskalno planiranje temelji na realnim makroekonomskim i proračunskim prognozama. Također će se propisati i procedure u slučaju da Povjerenstvo za fiskalnu politiku, kod usporedbe makroekonomskih i proračunskih projekcija s ostvarenim vrijednostima, utvrdi značajna odstupanja u razdoblju od najmanje četiri uzastopne godine. Propisat će se i obveza potvrde makroekonomskih prognoza na kojima se temelje program konvergencije, odnosno program stabilnosti, kao i nacrt proračunskog plana po ulasku u europodručje od strane Povjerenstva za fiskalnu politiku. Na ovaj način Povjerenstvu za fiskalnu politiku se daje veća uloga u procesu izrade i procjene makroekonomskih i proračunskih prognoza. Kvalitetne i nepristrane makroekonomske prognoze na kojima se zasniva fiskalno planiranje doprinose srednjoročnoj i dugoročnoj održivosti javnih financija.

 

3.3.

Koji je vremenski okvir za postizanje ishoda odnosno promjena?

Analizu i procjenu makroekonomskih i proračunskih prognoza potrebno je provoditi kontinuirano, kako bi se osigurala što veća kvaliteta i nepristranost navedenih prognoza, čime se doprinosi srednjoročnoj i dugoročnoj održivosti javnih financija.

 

4.

UTVRĐIVANJE RJEŠENJA

4.1.

Navedite koja su moguća normativna rješenja za postizanje navedenog ishoda.

Moguća normativna rješenja (novi propis/izmjene i dopune važećeg/stavljanje van snage propisa i slično):

 

Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o fiskalnoj odgovornosti

Obrazloženje:

Novim Zakonom o izmjenama i dopunama Zakona o fiskalnoj odgovornosti propisuju se nove zadaće Povjerenstva za fiskalnu politiku kako bi se osiguralo da se fiskalno planiranje temelji na realnim makroekonomskim i proračunskim prognozama. Tako će se zadaće Povjerenstva za fiskalnu politiku proširiti u dijelu koji se odnosi na ex-post evaluaciju makroekonomskih i proračunskih projekcija na kojima se zasniva fiskalno planiranje, kao i na buduće obveze potvrde makroekonomskih i proračunskih prognoza od strane Povjerenstva za fiskalnu politiku u kontekstu pristupanja europodručju.

 

4.2.

Navedite koja su moguća nenormativna rješenja za postizanje navedenog ishoda.

Moguća nenormativna rješenja (ne poduzimati normativnu inicijativu, informacije i kampanje, ekonomski instrumenti, samoregulacija, koregulacija i slično):

 

Ne poduzimati normativnu inicijativu.

Obrazloženje:

Polazeći od potrebe za usklađivanjem pravnog poretka Republike Hrvatske s Direktivom Vijeća Europske unije 2011/85/EU o zahtjevima za proračunske okvire država članica, može se zaključiti da bi svaki oblik nenormativnog rješenja mogao ugroziti ovakvu obvezu države članice te dovesti u pitanje ostvarivanje općeg cilja ovog Zakona.

 

5.

UTVRĐIVANJE IZRAVNIH UČINAKA I ADRESATA

5.1.

UTVRĐIVANJE GOSPODARSKIH UČINAKA

 

Vrsta izravnih učinaka

Mjerilo učinka

 

Utvrdite učinak na:

Neznatan

Mali

Veliki

Da/Ne

Da/Ne

Da/Ne

5.1.1.

Makroekonomsko okruženje Republike Hrvatske osobito komponente bruto društvenog proizvoda kojeg čine osobna potrošnja kućanstava, priljev investicija, državna potrošnja, izvoz i uvoz

Ne

Ne

Ne

5.1.2.

Slobodno kretanje roba, usluga, rada i kapitala

Ne

Ne

Ne

5.1.3.

Funkcioniranje tržišta i konkurentnost gospodarstva

Ne

Ne

Ne

5.1.4.

Prepreke za razmjenu dobara i usluga

Ne

Ne

Ne

5.1.5.

Cijena roba i usluga

Ne

Ne

Ne

5.1.6.

Uvjet za poslovanje na tržištu

Ne

Ne

Ne

5.1.7.

Trošak kapitala u gospodarskim subjektima

Ne

Ne

Ne

5.1.8.

Trošak zapošljavanja u gospodarskim subjektima (trošak rada u cjelini)

Ne

Ne

Ne

5.1.9.

Trošak uvođenja tehnologije u poslovni proces u gospodarskim subjektima

Ne

Ne

Ne

5.1.10.

Trošak investicija vezano za poslovanje gospodarskih subjekata

Ne

Ne

Ne

5.1.11.

Trošak proizvodnje, osobito nabave materijala, tehnologije i energije

Ne

Ne

Ne

5.1.12.

Prepreke za slobodno kretanje roba, usluga, rada i kapitala vezano za poslovanje gospodarskih subjekata

Ne

Ne

Ne

5.1.13.

Djelovanje na imovinska prava gospodarskih subjekata

Ne

Ne

Ne

5.1.14.

Drugi očekivani izravni učinak:

 

Ne

Ne

Ne

5.1.15.

Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.1.1. do 5.1.14.

Provedba Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o fiskalnoj odgovornosti nema izravnih gospodarskih učinaka. Međutim, izmjenama i dopunama Zakona o fiskalnoj odgovornosti stvaraju se preduvjeti za jačanje srednjoročne i dugoročne održivosti javnih financija.

 

Utvrdite veličinu adresata:

5.1.16.

Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge

Ne

Ne

Ne

5.1.17.

Srednji i veliki poduzetnici

Ne

Ne

Ne

5.1.18.

Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva

Ne

Ne

Ne

5.1.19.

Radnici i/ili umirovljenici

Ne

Ne

Ne

5.1.20.

Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači

Ne

Ne

Ne

5.1.21.

Hrvatski branitelji

Ne

Ne

Ne

5.1.22.

Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama

Ne

Ne

Ne

5.1.23.

Udruge i/ili zaklade

Ne

Ne

Ne

5.1.24.

Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima

Ne

Ne

Da

5.1.25.

Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave

Ne

Ne

Da

5.1.26.

Drugi utvrđeni adresati:

 

Ne

Ne

Ne

5.1.27.

Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.1.16. do 5.1.26.:

Odredbe predmetnog Zakona odnose na državni proračun i proračune jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave, proračunske i izvanproračunske korisnike državnog proračuna i proračuna jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave utvrđene u Registru proračunskih i izvanproračunskih korisnika sukladno Pravilniku o utvrđivanju proračunskih i izvanproračunskih korisnika državnog proračuna i proračunskih i izvanproračunskih korisnika proračuna jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave te o načinu vođenja Registra proračunskih i izvanproračunskih korisnika. Također, odredbe ovoga Zakona primjenjuju se i na pravne osobe koje su prema pravilima statističke metodologije Europske unije (ESA 2010, propisana Uredbom (EU) 549/2013 Europskog parlamenta i Vijeća Europske unije) razvrstane u sektor opće države, a nisu proračunski i izvanproračunski korisnici.

 

5.1.28.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

REZULTAT PRETHODNE PROCJENE GOSPODARSKIH UČINAKA

Da li je utvrđena barem jedna kombinacija:

– veliki izravni učinak i mali broj adresata

– veliki izravni učinak i veliki broj adresata

– mali izravni učinak i veliki broj adresata.

Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:

Iz Prethodne procjene u Procjenu učinaka propisa:

Izravni učinci

neznatan

mali

veliki

Adresati

neznatan

Ne

Ne

Ne

mali

Ne

Ne

Ne

veliki

Ne

Ne

Ne

 

5.2.

UTVRĐIVANJE UČINAKA NA TRŽIŠNO NATJECANJE

 

Vrsta izravnih