PRAVILNIK O ZBRINJAVANJU RADIOAKTIVNOG OTPADA I ISKORIŠTENIH IZVORA
I. OSNOVNE ODREDBE
Sadržaj pravilnika
Članak 1.
Ovim Pravilnikom utvrđuje se: uvjeti te način zbrinjavanja radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora, obveza vođenja evidencije o istima, njihov sadržaj, način vođenja i rokovi čuvanja te opseg i način izvješćivanja kao i popis djelatnosti zbrinjavanja radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora, uvjeti za obavljanje tih djelatnosti te popis dokumenata kojima se u postupku izdavanja odobrenja dokazuje da je udovoljeno propisanim uvjetima.
Usklađenost propisa s pravnom stečevinom Europske unije
Članak 2.
Ovim Pravilnikom u hrvatsko zakonodavstvo preuzimaju se sljedeći akti Europske unije:
– Direktiva Vijeća 2013/59/Euratom od 05. prosinca 2013. o osnovnim sigurnosnim standardima za zaštitu od opasnosti koje potječu od izloženosti ionizirajućem zračenju i o stavljanju izvan snage direktiva 89/618/Euratom, 90/641/Euratom, 96/29/Euratom, 97/43/Euratom i 2003/122/Euratom
– Direktiva Vijeća 2011/70/Euratom od 19. srpnja 2011. o uspostavi okvira Zajednice za odgovorno i sigurno gospodarenje istrošenim gorivom i radioaktivnim otpadom.
Pojmovi
Članak 3.
1. dekontaminacija jest aktivnost kojom se potpuno ili djelomično uklanja radioaktivno onečišćenje korištenjem ciljanih fizičkih, kemijskih ili bioloških postupaka
2. djelatnost zbrinjavanja radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora jest obavljanje pojedinačnog postupka ili skupa postupaka zbrinjavanja radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora
3. ispuštanje jest odobreno, kontrolirano i planirano ispuštanje radioaktivnih tvari u tekućem i plinovitom stanju u okoliš
4. izvješće sigurnosne studije jest sažeti prikaz argumenata i dokaza sigurnosne studije koje se predaje Ministarstvu unutarnjih poslova (u daljnjem tekst: Ministarstvo) na pregled i odobrenje
5. kondicioniranje jest postupak kojim se radioaktivni otpad i iskorišteni izvori prilagođavaju zahtjevima drugih postupaka u zbrinjavanju, poput: prijevoza, skladištenja ili odlaganja. Kondicioniranje uključuje pretvorbu u kruti oblik ili ulaganje pakiranog ili nepakiranog radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora u spremnike
6. obrada jest skup postupaka s radioaktivnim otpadom i iskorištenim izvorima kojima se prije skladištenja ili odlaganja mijenjaju značajke radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora zbog tehničkih, gospodarskih ili sigurnosnih razloga. Tri osnovna cilja obrade su a) smanjenje volumena, b) uklanjanje radionuklida, c) promjena sastava
7. odležavanje jest postupak privremene pohrane ili zadržavanja radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora u spremištu. Postupak traje određeno vrijeme kako bi se smanjila aktivnost radionuklida ili njihova toplinska energija
8. otpuštanje iz nadzora jest prestanak obveze primjenjivanja odredbi propisanih zakonom koji uređuje radiološku i nuklearnu sigurnost i na temelju njega donesenih podzakonskih propisa na radioaktivni otpad i iskorištene izvore, izvore ionizirajućeg zračenja ili građevine koji su bili uključeni u djelatnost zbrinjavanja radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora ili djelatnost s izvorima ionizirajućeg zračenja
9. pakovanje otpada jest proizvod koji uključuje otpad s pripadajućim spremnikom s unutarnjim pregradama, pripremljen za rukovanje, prijevoz, skladištenje ili odlaganje, bez namjere daljnje obrade istih
10. postrojenje za zbrinjavanje radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora jest sklop jedne ili više građevina namijenjenih obavljanju pojedinih postupaka zbrinjavanja radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora i pripadajuće opreme. Postrojenja za zbrinjavanje radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora jesu postrojenja za skladištenje radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora i postrojenje za odlaganje radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora
11. predobrada jest skup postupaka koji prethode obradi radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora kao što su prikupljanje, razvrstavanje, kemijska prilagodba i dekontaminacija
12. procjena sigurnosti jest sveobuhvatni proces koji se provodi tijekom svih faza životnog vijeka postrojenja za zbrinjavanje radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora i aktivnosti koje se u njemu obavljaju s ciljem usporedbe rezultata sigurnosne analize s relevantnim sigurnosnim zahtjevima te konačne prosudbe na osnovi ispunjenja sigurnosnih zahtjeva
13. razine otpuštanja iz nadzora jesu granične vrijednosti izražene kao koncentracija aktivnosti i/ili ukupna aktivnost, na kojima i ispod kojih prestaje obveza primjenjivanja odredbi propisanih zakonom koji uređuje radiološku i nuklearnu sigurnost i na temelju njega donesenih podzakonskih propisa
14. razvrstavanje jest postupak kojim se radioaktivni otpad i iskorišteni izvori odvajaju prema radiološkim, kemijskim i fizikalnim značajkama u skladu s planiranim zbrinjavanjem
15. rukovanje jest postupak predaje i preuzimanja radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora. Njime je obuhvaćeno i premještanje ili interni prijevoz unutar postrojenja za zbrinjavanje
16. sigurnosna analiza jest analiza potencijalnih opasnosti povezanih s radom postrojenja i provođenjem određenih aktivnosti
17. sigurnosna studija jest dokumentirana zbirka znanstvenih, tehničkih, administrativnih i upravljačkih argumenata i dokaza, utemeljenih na procjeni sigurnosti, čija je svrha dokazivanje zadovoljavajućeg stupnja sigurnosti postupka zbrinjavanja ili postrojenja koji se koriste u procesu zbrinjavanja radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora
18. spremište jest samostalna građevina ili prostorija unutar građevine druge namjene koja je prikladna za privremenu pohranu radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora u svrhu kontroliranog odležavanja ili kratkotrajnog zadržavanja radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora prije predaje Centru za zbrinjavanje radioaktivnog otpada
19. spremnik za radioaktivni otpad ili iskorištene izvore jest jedinica ambalaže u kojoj se radioaktivni otpad ili iskorišteni izvor nalazi ili se u nju pakira za potrebe rukovanja, prijevoza, skladištenja ili odlaganja. Spremnik je dio pakovanja otpada
20. štit jest pasivni element zaštite u obliku sigurnosne pregrade kojoj je svrha smanjiti tok ionizirajućeg zračenja u postrojenju za zbrinjavanje radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora.
(2) Ostali pojmovi koji se koriste u ovom Pravilniku imaju značenja definirana u Zakonu o radiološkoj i nuklearnoj sigurnosti (u daljnjem tekstu: Zakon).
II. RADIOAKTIVNI OTPAD
Podjela i klasifikacija
Članak 4.
(1) Radioaktivni otpad se, u odnosu na agregatno stanje, dijeli na kruti, tekući i plinoviti.
(2) Radioaktivni otpad se, s obzirom na njegova tipična svojstva te predviđeni način zbrinjavanja, razvrstava u sljedeće klase:
Klasa
Tipična svojstva
Načini zbrinjavanja
Otpušteni radioaktivni otpad (ORAO)
Radioaktivni otpad koji udovoljava uvjetima za otpuštanje iz regulatornog nadzora.
Otpuštanje iz regulatornog nadzora. Jednom otpušten iz nadzora ovaj se materijal više ne smatra radioaktivnim otpadom.
Vrlo kratkoživući radioaktivni otpad (VKRAO)
Sadrži radionuklide s vremenom poluraspada kraćim od 100 dana.
Skladištenje u građevini odgovarajućih karakteristika i potom otpuštanje iz regulatornog nadzora. Ovom radioaktivnom otpadu će se skladištenjem kroz nekoliko godina koncentracija aktivnosti smanjiti na ili ispod vrijednosti propisanih u Prilogu 1 ovoga Pravilnika.
Vrlo nisko radioaktivni otpad (VNRAO)
Radioaktivni otpad s većim koncentracijama aktivnosti od VKRAO. Koncentracije dugoživućih radionuklida u ovoj kategoriji otpada su zanemarive.
Skladištenje u građevini odgovarajućih karakteristika i potom otpuštanje iz regulatornog nadzora. Ovom radioaktivnom otpadu će se skladištenjem kroz nekoliko desetaka godina granične koncentracije aktivnosti smanjiti na ili ispod vrijednost propisanih u Prilogu 1 ovog Pravilnika.
Nisko radioaktivni otpad (NRAO)
Radioaktivni otpad koji sadrži radionuklide s vremenom poluraspada kraćim od 30 godina i ograničene koncentracije aktivnosti dugoživućih radionuklida (4.000 Bq/g u pojedinom pakovanju, odnosno 400 Bq/g za kompletnu masu radioaktivnog otpada).
Skladištenje u građevini odgovarajućih karakteristika i potom odlaganje u površinskom ili podzemnom odlagalištu.
Srednje radioaktivni otpad (SRAO)
Radioaktivni otpad koji sadrži veće koncentracije aktivnosti od NRAO. Ovisno o koncentraciji dugožovućih radionuklida može se podijeliti na - kratkoživući (na koji se primjenjuju prethodno propisana ograničenja dugoživućih radionuklida)
- dugoživući (koji sadrži dugoživuće radionuklide iznad prethodno navedenih koncentracija)
Proizvodnja topline u ovom otpadu niža je od 2 kW/m3.
Skladištenje u građevini odgovarajućih karakteristika i potom odlaganje u podzemnom odlagalištu na dubini od nekoliko desetaka do nekoliko stotina metara ispod površine. Prihvatljivost odlaganja manjih količina kratkoživućeg SRAO u pripovršinskom odlagalištu treba dokazati procjenom sigurnosti.
Visoko radioaktivni otpad (VRAO)
Radioaktivni otpad u kojemu je proizvodnja topline iznad 2 kW/m3.
Skladištenje u građevini odgovarajućih karakteristika i potom odlaganje u podzemnom odlagalištu smještenom u stabilnoj geološkoj formaciji na dubini od nekoliko stotina metara ispod površine.
(3) Prouzročitelj i/ili vlasnik odgovoran je za karakterizaciju radioaktivnog otpada.
III. NAČELA, OPĆI ZAHTJEVI I OBVEZE KOD ZBRINJAVANJA RADIOAKTIVNOG
OTPADA I ISKORIŠTENIH IZVORA
Načela zbrinjavanja
Članak 5.
(1) U svim postupcima zbrinjavanja radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora posebna pozornost pridaje se:
1. zaštiti pojedinaca i društva od štetnih posljedica ionizirajućeg zračenja
2. poduzimanju svih potrebnih koraka da se tijekom postupaka zbrinjavanja izbjegne nepotrebno stvaranje radioaktivnog otpada te da se postojeća količina i aktivnost svede na najmanju moguću mjeru
3. poduzimanju svih potrebnih koraka da se izbjegne opasnost za biljni i životinjski svijet kroz onečišćavanje okoliša odnosno voda, mora, tla i zraka iznad propisanih razina otpuštanja iz nadzora
4. poduzimanju svih potrebnih koraka da se u najvećoj mogućoj mjeri izbjegne prebacivanje tereta odlaganja radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora na buduće generacije
5. poduzimanju svih potrebnih koraka da se izbjegne nekontrolirano postupanje s radioaktivnim otpadom i iskorištenim izvorima
6. poduzimanju svih potrebnih koraka da se osigura odgovarajuće osposobljavanje svih zaposlenika u sustavu zbrinjavanja kao i financiranje potrebnih istraživačkih i razvojnih aktivnosti nužnih da se ostvare ciljevi zacrtaniStrategijom zbrinjavanja radioaktivnog otpada, iskorištenih izvora i istrošenog nuklearnog goriva („Narodne novine“ br. 125/14)
7. dostupnosti svih nužnih informacija o zbrinjavanju radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora zaposlenicima u sustavu zbrinjavanja kao i javnosti, ako to ne ugrožava sigurnost.
(2) U svim postupcima zbrinjavanja radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora mora se omogućiti javnosti da sudjeluje u procesu donošenja odluka u skladu s međunarodnim obvezama i propisima Republike Hrvatske koju uređuju sudjelovanje javnosti u postupcima odlučivanja.
Odobrenje za obavljanje djelatnosti zbrinjavanja radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora
Članak 6.
(1) Zahtjev za izdavanjem odobrenja za obavljanje djelatnosti zbrinjavanja radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora podnosi se Ministarstvu.
(2) Odobrenje za obavljanje djelatnosti zbrinjavanja radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora izdaje se na rok od 10 godina.
Pisani postupci
Članak 7.
(1) Svi postupci zbrinjavanja radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora moraju se provoditi u skladu s Pisanim postupcima koje izrađuje i provodi nositelj odobrenja.
(2) Opseg i sadržaj Pisanih postupaka definirani su u Prilogu 2. koji je tiskan uz ovaj Pravilnik i njegov je sastavni dio.
(3) Pisani postupci iz stavka 1. ovoga članka moraju biti pripremljeni u skladu s Programom osiguranja kvalitete nositelja odobrenja.
Program zbrinjavanja radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora
Članak 8.
(1) U Centru za zbrinjavanje radioaktivnog otpada (u daljnjem tekstu: Centar) s radioaktivnim otpadom i iskorištenim izvorima postupa se u skladu s Programom zbrinjavanja radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora Centra (u daljnjem tekstu: Program).
(2) Program je samostalan dokument koji donosi nositelj odobrenja za zbrinjavanje radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora koji upravlja Centrom.
(3) Sadržaj Programa mora biti u skladu s Prilogom 3. ovoga Pravilnika te Izvješćem sigurnosne studije i Programom osiguranja kvalitete nositelja odobrenja.
(4) Nositelj odobrenja za zbrinjavanje radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora koji upravlja Centrom obvezan je revidirati Program najmanje svakih pet godina.
(5) Program i njegove revizije odobrava Ministarstvo.
Plan zbrinjavanja radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora
Članak 9.
(1) Prouzročitelji i/ili vlasnici i posjednici radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora s radioaktivnim otpadom i iskorištenim izvorima koji se ne nalaze u Centru obavezni su postupati u skladu sa odobrenim Planom zbrinjavanja radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora ( u daljnjem tekstu: Plan zbrinjavanja).
(2) Plan zbrinjavanja iz stavka 1. ovoga članka mora sadržavati:
1. opis načina nastanka radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora, klasifikaciju, kategorizaciju te dinamiku nastajanja
2. organizaciju postupaka zbrinjavanja radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora te ime osobe odgovorne za zbrinjavanje
3. pisane postupke u skladu s kojima se zbrinjavanje provodi
4. tehničke, organizacijske i druge mjere s kojima se sprječava štetan utjecaj radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora na radnike, stanovništvo i okoliš
5. predviđenu dinamiku predaje radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora na zbrinjavanje Centru ili njegovo otpuštanje iz nadzora
6. način vođenja evidencije radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora u spremištu kao i način izvješćivanja u središnju evidenciju radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora.
(3) Prouzročitelji i/ili vlasnici i posjednici radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora moraju svoj Plan zbrinjavanja revidirati svakih pet godina.
(4) Plan zbrinjavanja i njegove revizije odobrava Ministarstvo.
Obveze prouzročitelja i/ili vlasnika i posjednika radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora
Članak 10.
(1) Prouzročitelj i/ili vlasnik radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora mora osigurati da radioaktivni otpad i iskorišteni izvori nastaju u najmanjim mogućim količinama.
(2) Prouzročitelj i/ili vlasnik i posjednik snosi punu odgovornost za radioaktivni otpad i iskorištene izvore te je obvezan provoditi propisane mjere radiološke sigurnosti i mjere nuklearnog osiguranja te spriječiti neovlašteno uklanjanje (npr. krađu), gubitak, sabotažu, neovlašteni pristup, štetu, neovlašteni prijenos ili druga zlonamjerna djela, a sve u svrhu omogućavanja primjerene zaštite pojedinaca, društva i okoliša od štetnih posljedica ionizirajućeg zračenja te sprječavanja zlouporabe radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora.
(3) Prouzročitelj i/ili vlasnik i posjednik radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora mora osigurati da se radioaktivni otpad i iskorišteni izvori zbrinjavaju u skladu s odredbama ovoga Pravilnika.
(4) Prouzročitelj i/ili vlasnik radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora obvezan je osigurati i snositi troškove njihova zbrinjavanja.
(5) Prouzročitelj i/ili vlasnik i posjednik radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora obvezan je imenovati osobu odgovornu za zbrinjavanje istog.
(6) Osoba odgovorna za zbrinjavanje radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora mora imati završen preddiplomski i diplomski sveučilišni studij ili integrirani preddiplomski i diplomski sveučilišni studij tehničke ili prirodne struke i posebno stručno obrazovanje za rukovanje radioaktivnim izvorima i primjenu mjera radiološke sigurnosti koje se stječe redovitim obrazovanjem, specijalističkim obrazovanjem ili dodatnim obrazovanjem, o čemu mora postojati pisani dokaz.
IV. SUSTAV ZBRINJAVANJA RADIOAKTIVNOG OTPADA I ISKORIŠTENIH IZVORA
Centar za zbrinjavanje radioaktivnog otpada
Članak 11.
(1) U Centru, u skladu sa Zakonom te temeljem odobrenja, obavlja se djelatnost zbrinjavanja radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora.
(2) Centar uključuje:
1. postrojenje za skladištenje institucionalnog radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora podrijetlom s teritorija Republike Hrvatske (tzv. središnje skladište)
2. postrojenje za skladištenje nisko i srednje radioaktivnog otpada koji nastaje redovitim radom i razgradnjom Nuklearne elektrane Krško, a čija obveza zbrinjavanja proizlazi iz bilateralnih ugovora sklopljenih prije dana stupanja na snagu ovoga Pravilnika i
3. prateće građevine i infrastrukturu.
(3) Nositelj odobrenja za zbrinjavanje radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora koji ujedno i upravlja Centrom mora uspostaviti i provoditi te redovito obnavljati Program osiguranja kvalitete.
(4) Zbrinjavanje radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora u Centru se provodi u skladu s Programom.
Zbrinjavanje radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora izvan Centra
Članak 12.
Pojedini postupci zbrinjavanja radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora, osim skladištenja i odlaganja, mogu se, u skladu sa Zakonom, a na temelju odobrenja za obavljanje djelatnosti zbrinjavanja radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora, obavljati izvan Centra.
V. IZDAVANJE ODOBRENJA ZA OBAVLJANJE DJELATNOSTI ZBRINJAVANJA RADIOAKTIVNOG OTPADA I ISKORIŠTENIH IZVORA
Uvjeti za izdavanje odobrenja za obavljanje djelatnosti zbrinjavanja radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora
Članak 13.
(1) Pravna ili fizička osoba, tijelo državne uprave i drugo državno tijelo ili tijelo jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave uz zahtjev za izdavanje odobrenja za obavljanje djelatnosti zbrinjavanja radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora iz članka 6. ovoga Pravilnika obavezno je priložiti:
1. Plan zbrinjavanja radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora
2. Plan i program mjera za slučaj izvanrednog događaja u smislu pravilnika koji propisuje opseg i sadržaj plana i programa mjera za slučaj izvanrednog događaja te izvješćivanja javnosti i nadležnih tijela odobren od Ministarstva
3. dokaz o tehničkoj opremljenosti za obavljanje djelatnosti
4. potvrdu o posebnom stručnom obrazovanju o primjeni mjera radiološke sigurnosti izloženih radnika
5. presliku uvjerenja o zdravstvenoj sposobnosti izloženih radnika za rad s izvorima ionizirajućeg zračenja
6. dokaz o osiguranom praćenju osobnog ozračenja izloženih radnika
7. akt o ustroju i provedbi mjera zaštite od ionizirajućeg zračenja izrađen u skladu s uputom iz Priloga 21. Pravilnika koji propisuje uvjete i mjere zaštite od ionizirajućeg zračenja za obavljanje djelatnosti s izvorima ionizirajućeg zračenja
8. mišljenje ovlaštenog stručnog tehničkog servisa da oprema i prostor u kojem će se obavljati postupci zbrinjavanja udovoljavaju uvjetima zaštite od ionizirajućeg zračenja i
9. Program osiguranja kvalitete.
(2) Ako podnositelj zahtjeva u sklopu djelatnosti zbrinjavanja radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora planira zbrinjavati iskorištene izvore 1., 2. i 3. kategorije, uz dokumentaciju navedenu u stavku 1. ovoga članka dužan je priložiti i Plan nuklearnog osiguranja.
(3) Ako je pravna osoba koja podnosi zahtjev za izdavanje odobrenja iz stavka 1. ovoga članka ujedno i ovlašteni stručni tehnički servis, mišljenje iz točke 7. stavka 1. ovoga članka mora izdati drugi ovlašteni stručni tehnički servis.
(4) Ministar unutarnjih poslova (u daljnjem tekstu: ministar) imenovat će Povjerenstvo za utvrđivanje udovoljavanja uvjetima iz stavka 1. ovoga članka.
(5) Povjerenstvo iz stavka 4. ovoga članka daje mišljenje na temelju kojeg Ministarstvo donosi rješenje.
Uvjeti za izdavanje odobrenja za obavljanje djelatnosti zbrinjavanja radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora upravitelja Centra
Članak 14.
(1) Pravna osoba upravitelj Centra obavezna je uz zahtjev za izdavanje odobrenja za obavljanje djelatnosti zbrinjavanja radioaktivnog otpada u Centru priložiti:
1. uporabnu dozvolu
2. Program zbrinjavanja radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora
3. odobren Plan nuklearnog osiguranja u smislu pravilnika kojim je regulirano nuklearno osiguranje
4. Plan zaštite od požara
5. odobren Plan i program mjera za slučaj izvanrednog događaja u smislu pravilnika koji propisuje opseg i sadržaj plana i programa mjera za slučaj izvanrednog događaja te izvješćivanja javnosti i nadležnih tijela
6. valjani Program praćenja stanja objekta i okoliša objekta u smislu pravilnika koji propisuje praćenje stanje radioaktivnosti u okolišu
7. popis štitova te popis opreme i instrumenata koji će se u postupcima zbrinjavanja koristiti
8. akt o imenovanju osobe odgovorne za zbrinjavanje radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora
9. popis osoba koje će obavljati postupke zbrinjavanja radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora s njihovom stručnom spremom i iskustvom u obavljanju takvih ili sličnih poslova
10. za obavljanje djelatnosti Centra, Plan zatvaranja i razgradnje postrojenja odnosno Plan zatvaranja odlagališta.
11. izvješće Sigurnosne studije iz članka 35. ovoga Pravilnika
(2) Ministar imenuje povjerenstvo za davanje mišljenja o zadovoljavanju uvjeta iz stavka 1. ovoga članka.
(3) Povjerenstvo iz stavka 2. ovoga članka daje mišljenje na temelju kojeg Ministarstvo donosi rješenje.
VI. POSEBNI ZAHTJEVI KOD ZBRINJAVANJA RADIOAKTIVNOG OTPADA I ISKORIŠTENIH IZVORA
Iskorišteni zatvoreni radioaktivni izvori
Članak 15.
(1) Iskorišteni zatvoreni radioaktivni izvor koji je upotrebljiv ili radioaktivni izvor koji se više ne namjerava koristiti mora se prvo ponuditi drugom nositelju odobrenja za obavljanje djelatnosti s radioaktivnim izvorima ili korisniku kako bi se uključio u drugu djelatnost ili ga se mora vratiti proizvođaču.
(2) Ukoliko nije moguće postupiti sukladno stavku 1. ovoga članka, prouzročitelj i/ili vlasnik i posjednik obvezan je takav izvor predati Centru koji dalje s njime postupa u skladu s Programom zbrinjavanja radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora.
Obveza povrata
Članak 16.
(1) Nositelj odobrenja za obavljanje djelatnosti s radioaktivnim izvorima, koji uvozi zatvoreni radioaktivni izvor koji sadrži radionuklid čija aktivnost će nakon predviđene uporabe biti iznad granične vrijednosti za otpuštanje iz nadzora iz Tablice 1. Priloga 1. ovoga Pravilnika obvezan je ugovorom obvezati proizvođača ili dobavljača da pristaje na povrat navedenog zatvorenog radioaktivnog izvora poslije prestanka njegove uporabe.
(2) Izvor iz stavka 1. ovoga članka mora biti vraćen proizvođaču izravno ili preko dobavljača u roku od 12 mjeseci od postavljanja zahtjeva za povrat.
Otpuštanje iz nadzora
Članak 17.
(1) Na zahtjev prouzročitelja i/ili vlasnika i posjednika Ministarstvo može odobriti da se radioaktivni otpad ili iskorišteni izvor otpušta iz nadzora.
(2) Radioaktivni otpad i iskorištene izvore kao i radioaktivne materijale namijenjene za ponovnu uporabu i preradu, može se otpustiti iz nadzora, ako je aktivnost ili koncentracija aktivnosti radionuklida, odnosno ukupna aktivnost ili koncentracija aktivnosti radionuklida, jednaka ili niža od razine otpuštanja iz nadzora dane u Tablici 1. Priloga 1. ovoga Pravilnika.
(3) Prirodne radioaktivne tvari sa svojstvima promijenjenim korištenjem tehnoloških postupaka obrade zbog radioaktivnih, fisijskih ili fertilizacijskih svojstava može se otpustiti iz nadzora pod uvjetima koji su navedeni u stavku 2. ovoga članka.
(4) Ministarstvo može, u posebnim okolnostima za pojedine radionuklide, odrediti posebne razine otpuštanja iz nadzora.
(5) Prouzročitelj i/ili vlasnik i posjednik može provoditi odležavanje krutog, tekućeg ili plinovitog radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora u vlastitom spremištu do postizanja vrijednosti za otpuštanje iz nadzora, ako ukupno potrebno vrijeme nije dulje od šest mjeseci.
Spremište radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora
Članak 18.
(1) Prouzročitelj i/ili vlasnik i posjednik radioaktivnog otpada i/ili iskorištenog izvora obvezan je pohraniti ga u spremištu sve do predaje u Centar ili do otpuštanja iz nadzora.
(2) Ako se u spremištu pohranjuje i biomedicinski radioaktivni otpad u spremištu je potrebno odvojiti dio za tu svrhu.
(3) Otpad nastao uporabom kratkoživućih radionuklida tijekom istraživanja, dijagnostike ili terapije, kao što su vata, staničevina, filtar-papir, igle, šprice i slično, čuva se u spremištu na mjestu nastanka, do postizanja uvjeta navedenih u Prilogu I. Tablici 1. ovoga Pravilnika.
(4) U slučaju smjese više radionuklida različitih vremena poluraspada, vrijeme čuvanja u spremištu na mjestu nastanka računa se prema radionuklidu koji ima najdulje vrijeme poluraspada.
(5) Radioaktivni otpad na koji se može primijeniti postupak ispuštanja u tekućem ili plinovitom stanju ili otpuštanje iz nadzora, mora odmah po smještanju u spremište biti razvrstan i odvojen od ostalog radioaktivnog otpada.
(6) Prouzročitelj i/ili vlasnik i posjednik radioaktivnog otpada i/ili iskorištenog izvora obavezan je periodičkim pregledima provjeravati zadovoljavaju li uporabljeni spremnici uvjetima pohrane radioaktivnog otpada ili iskorištenih izvora u spremištu.
(7) Učestalost i način periodičkih pregleda spremnika odobrava Ministarstvo u postupku izdavanja odobrenja za djelatnost.
Zabrana razrjeđivanja
Članak 19.
(1) Zabranjeno je razrjeđivanje radioaktivnog otpada ili njegovo dijeljenje u više dijelova s manjom aktivnošću kako bi se na taj način ostvarilo uvjete za otpuštanje iz nadzora, osim u slučaju odobrenog ispuštanja tekućeg i plinovitog radioaktivnog otpada.
(2) Ministarstvo može u posebnim slučajevima, na zahtjev prouzročitelja i/ili vlasnika i posjednika, a u svrhu ponovne uporabe ili prerade, odobriti miješanje radioaktivnog materijala s neradioaktivnim materijalom
Ispuštanje u tekućem ili plinovitom stanju
Članak 20.
(1) Radioaktivni otpad u tekućem ili plinovitom stanju može se ispustiti u okoliš samo ako su ispunjeni uvjeti koji se odnose na aktivnost i količinu radioaktivnog otpada, a utvrđuju se posebno za svaku lokaciju uzimajući u obzir:
1. transportne putove i ponašanje radionuklida u okolišu
2. rezultate optimizacije zaštite od ionizirajućeg zračenja i
3. dobru praksu upravljanja sličnim objektima.
(2) Osim uvjeta navedenih u stavku 1. ovoga članka kod ispuštanja radioaktivnog otpada u tekućem ili plinovitom stanju moraju se uzeti u obzir i rezultati procjene generičkog ispitivanja na temelju međunarodno priznatih znanstvenih uputa kojim se dokazuje da su ispunjeni kriteriji zaštite okoliša za dugoročnu zaštitu ljudskog zdravlja.
(3) Nositelj odobrenja provodi nadzor ispuštanja u okoliš na mjestu ispuštanja.
(4) O provedenom ispuštanju u okoliš nositelj odobrenja obvezan je sastaviti izvješće o nadzoru ispuštanja u okoliš i dostaviti ga Ministarstvu.
(5) Osoba odgovorna za zaštitu od ionizirajućeg zračenja nositelja odobrenja obvezna je, u slučaju ispuštanja količine radioaktivnog otpada iznad propisanih granica, neodgodivo o tome obavijestiti Ministarstvo.
(6) Tekući niskoaktivni radioaktivni otpad može se ispustiti u okoliš kanalizacijskim sustavom, odnosno u vodotoke i stajaće vode, osim u podzemne vode, na temelju prethodno izrađene studije utjecaja na okoliš, u skladu s posebnim propisom, uz obvezno sudjelovanje predstavnika Ministarstva u radu povjerenstva za procjenu utjecaja na okoliš.
(7) Ispuštanja plinovitog radioaktivnog otpada tijekom uporabe kratkoživućih radionuklida u istraživanjima, dijagnostici ili terapiji moraju se spriječiti ugradnjom odgovarajućih filtara u sustavu ventilacije prostora u kojem se kratkoživući radionuklidi upotrebljavaju.
(8) Ako tekućem ili plinovitom radioaktivnom otpadu nije moguće odležavanjem do šest mjeseci smanjiti aktivnost tako da se može otpustiti iz nadzora ili ga nije dopušteno ispustiti u okoliš, prouzročitelj i/ili vlasnik odnosno posjednik obvezan je isti preraditi u kruti oblik te se s njime dalje postupa kao s krutim radioaktivnim otpadom.
Postupci zbrinjavanja
Članak 21.
Postupci zbrinjavanja radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora su:
1. predobrada
2. obrada
3. kondicioniranje
4. rukovanje
5. prijevoz
6. skladištenje
7. odlaganje.
Predobrada
Članak 22.
(1) Prouzročitelj i/ili vlasnik i posjednik radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora obvezan je osigurati skupljanje, razvrstavanje i klasifikaciju radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora koji nastaju tijekom obavljanja odobrene djelatnosti vodeći računa o:
1. vremenu poluraspada
2. aktivnosti, koncentraciji aktivnosti i vrsti radionuklida
3. fizikalno-kemijskim svojstvima
4. činjenici radi li se o zatvorenim ili otvorenim iskorištenim izvorima i
5. drugim opasnim svojstvima važnim za daljnje postupke zbrinjavanja.
(2) Skupljeni radioaktivni otpad i iskorišteni izvori moraju se pakirati se u odgovarajuće spremnike za radioaktivni otpad i iskorištene izvore.
Obrada i kondicioniranje
Članak 23.
(1) Obrada radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora mora se provoditi u skladu s Planom zbrinjavanja ili u skladu s Programom.
(2) Obrađeni ili kondicionirani radioaktivni otpad i iskorišteni izvori moraju biti smješteni u spremnike koji udovoljavaju uvjetima daljnjih postupaka zbrinjavanja.
(3) Nositelj odobrenja za obavljanje djelatnosti zbrinjavanja radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora koji ima odobrenje za obavljanje djelatnosti obrade i/ili kondicioniranja radioaktivnog otpada, iskorištenih zatvorenih radioaktivnih izvora i izvora ionizirajućeg zračenja koji se ne namjeravaju dalje koristiti, nakon što obavi predviđene aktivnosti, obvezan je osigurati prijevoz radioaktivnog otpada, iskorištenih zatvorenih radioaktivnih izvora i izvora ionizirajućeg zračenja koji se ne namjeravaju dalje koristiti, do skladišta i njegovo preuzimanje.
Spremnik za radioaktivni otpad i/ili iskorištene izvore
Članak 24.
(1) Spremnici koji se koriste za pakiranje radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora moraju samostalno, i zajedno s uloženim radioaktivnim otpadom i iskorištenim izvorima, jamčiti sigurnost radnicima, stanovništvu i okolišu tijekom predviđenog načina i predviđenog trajanja postupka zbrinjavanja.
(2) Korištenje pojedinih vrsta spremnika odobrava Ministarstvo u postupku izdavanja odobrenja za zbrinjavanje radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora.
(3) Prouzročitelj i/ili vlasnik i posjednik radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora obavezan je uz zahtjev za odobrenje spremnika priložiti odobrenje za ambalažu za prijevoz i skladištenje radioaktivnih tvari i nuklearnih materijala s nacrtom i opisom spremnika, rezultate postupaka i analiza te drugu dokumentaciju na temelju koje je navedeno odobrenje izdano.
(4) Poslije pražnjenja spremnika u kojima je bio radioaktivni otpad i iskorišteni izvori mjerenjem je potrebno utvrditi možebitno radioaktivno onečišćenje te po potrebi provesti uklanjanje radioaktivnog onečišćenja na propisan i prikladan način.
Označavanje pakovanja
Članak 25.
(1) Pakovanja s radioaktivnim otpadom i iskorištenim izvorima moraju biti označena propisanom oznakom opasnosti od ionizirajućeg zračenja kao i oznakom koja omogućava identifikaciju pakovanja i njegovog sadržaja.
(2) Oznaka iz stavka 1. ovoga članka mora sadržavati najmanje sljedeće podatke:
1. jedinstvenu identifikaciju pakovanja u pisanom i digitalnom obliku
2. masu ili volumen
3. klasu radioaktivnog otpada ili kategoriju izvora
4. vrstu radioaktivnog otpada
5. popis radionuklida sadržanih u pakovanju
6. najveću izmjerenu brzinu doze na površini pakovanja i datum mjerenja.
(3) Oznake iz stavka 1. ovoga članka moraju biti na vidljivom mjestu i lako čitljive te odgovarajuće trajnosti za predviđene postupke zbrinjavanja.
(4) S pakovanja čiji je sadržaj na propisani način uklonjen moraju se ukloniti oznake iz stavka 1. ovoga članka.
Prijevoz
Članak 26.
Nositelj odobrenja za obavljanje djelatnosti zbrinjavanja radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora koji obavlja postupke predobrade, obrade i kondicioniranja, nakon što obavi predviđene postupke, obvezan je osigurati prijevoz radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora do Centra te njihovu predaju Centru na daljnje postupke koristeći usluge prijevoza nositelja odobrenja za obavljanje djelatnosti prijevoza radioaktivnih izvora.
Skladištenje
Članak 27.
(1) Radioaktivni otpad i iskorišteni izvori moraju se skladištiti u postrojenju za skladištenje radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora Centra.
(2) Postrojenje iz stavka 1. ovoga članka može biti namjenski projektirano i izgrađeno za djelatnosti skladištenja radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora ili se rekonstrukcijom može za tu namjenu prilagoditi već postojeća građevina.
(3) Postrojenje za skladištenje radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora treba biti projektirano tako da se radioaktivni otpad i iskorišteni izvori mogu skladištiti i kontrolirati te da se mogu izvaditi iz postrojenja bez nepotrebnog izlaganja zračenju radnika, stanovništva te bez utjecaja na okoliš.
(4) Ministarstvo će, kroz sudjelovanje u postupku izdavanja lokacijske i građevinske dozvole za postrojenja za skladištenje radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora Centra, utvrditi jesu li ispunjeni svi zahtjevi koje moraju ispunjavati postrojenja za zbrinjavanje radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora.
(5) U skladištu je dozvoljeno skladištiti radioaktivni otpad i iskorištene izvore koji zadovoljavaju kriterije prihvaćanja za preuzimanje u postupak skladištenja.
(6) Radioaktivni otpad i iskorištene izvore dozvoljeno je skladištiti isključivo u spremnicima koji su odobreni za skladištenje.
(7) Nositelj odobrenja za zbrinjavanje radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora koji ujedno i upravlja Centrom obavezan je periodičkim pregledima provjeravati zadovoljavaju li pakovanja otpada uvjete skladištenja.
Kriteriji prihvaćanja radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora u postupak skladištenja
Članak 28.
(1) Kriteriji prihvaćanja u postupak skladištenja mogu sadržavati zahtjeve i ograničenja vezana uz:
1. sadržaj radionuklida i specifičnu aktivnost
2. brzinu doze na površini i na referentnim udaljenostima od površine pakovanja
3. specifičnu površinsku kontaminaciju
4. tvrdoću
5. izluživost
6. korozivnost
7. kemijsku stabilnost
8. degradacijske učinke zračenja, tj. promjene svojstava tvari zbog izlaganja ionizirajućem zračenju
9. zapaljivost
10. generiranje i sadržaj plinova
11. sadržaj drugih opasnih tvari
12. sadržaj organskih tvari koje mogu utjecati na mikrobiološku degradaciju
13. sadržaj slobodne tekućine
14. prisutnost kelatnih i drugih kompleksa
15. eksplozivnost
16. gorljivost
17. otpornost na koroziju
18. način označavanja pakovanja s radioaktivnim otpadom i iskorištenim izvorima
19. spremnike i način pakiranja radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora.
(2) Iznimno od odredbe stavka 1. ovoga članka, kriteriji prihvaćanja radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora u postupak skladištenja za pojedino skladište mogu obuhvatiti i druge zahtjeve i ograničenja, ili neka od navedenih mogu biti izostavljena.
(3) Kriteriji prihvaćanja u postupak skladištenja mogu se odrediti za pojedinačno pakovanje, skladišnu jedinicu ili za cjelokupno skladište.
(4) Kriterije prihvaćanja u postupak skladištenja utvrđuje Centar.
(5) Ministarstvo odobrava utvrđene kriterije prihvaćanja izdavanjem suglasnosti u postupku izdavanja lokacijske dozvole i građevinske dozvole.
(6) Centar je obavezan svim zaineresiranim stranama pružiti sve informacije o kriterijima prihvaćanja radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora u postupak skladištenja.
(7) Ako prouzročitelj i/ili vlasnik i posjednik nema u vlastitom spremištu kapaciteta za obradu i/ili kondicioniranje radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora u skladu s kriterijima prihvaćanja Centra, mora o vlastitom trošku organizirati obradu i kondicioniranje otpada u skladu s kriterijima prihvata otpada u Centar.
(8) Odredbe stavaka 1. do 5. ovoga članka primjenjuju se i prilikom prihvaćanja radioaktivnog otpada u postupak odlaganja.
Rukovanje
Članak 29.
(1) Prouzročitelj i/ili vlasnik i posjednik može premještati radioaktivni otpad i iskorištene izvore unutar spremišta odnosno građevine u kojem obavlja pojedine postupke zbrinjavanja u skladu s Pisanim postupcima.
(2) Prouzročitelj i/ili vlasnik i posjednik obavezan je kod predaje radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora Centru predati preslike dokumentacije od važnosti za daljnje postupke zbrinjavanja.
(3) Prouzročitelj i/ili vlasnik, posjednik i Centar obavezni su prilikom predaje i preuzimanja radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora dokumentirati prenošenje posjedništva čime Centar postaje novi posjednik.
(4) Prouzročitelj i/ili vlasnik i posjednik koji je radioaktivni otpad i iskorištene izvore predao Centru mora o tome, u roku 15 dana o tome, u pisanom obliku, obavijestiti Ministarstvo te priložiti potvrdu Centra o preuzimanju.
Odlaganje
Članak 30.
(1) U odlagalište se može odložiti samo onaj radioaktivni otpad koji zadovoljava kriterije prihvaćanja za postupak odlaganja radioaktivnog otpada.
(2) Ministarstvo utvrđuje u postupku izdavanja lokacijske dozvole, građevinske dozvole i suglasnosti za početak rada odlagališta kao i suglasnosti za zatvaranje odlagališta jesu li ispunjeni svi specifični zahtjevi koje mora zadovoljiti postrojenje za odlaganje radioaktivnog otpada.
VII. EVIDENTIRANJE I IZVJEŠĆIVANJE
Evidencije koje vode prouzročitelji i/ili vlasnici i posjednici radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora
Članak 31.
(1) Prouzročitelj i/ili vlasnik i posjednik radioaktivnog otpada obavezan je sukladno svojim pisanim postupcima voditi evidencije o:
1. radioaktivnom otpadu i iskorištenim izvorima pohranjenim u spremištu, skladištu ili odlagalištu
2. radioaktivnom otpadu i iskorištenim izvorima u nekom od drugih postupaka zbrinjavanja;
3. radioaktivnom otpadu koji je ispušten u okoliš
4. radioaktivnom otpadu i iskorištenim izvorima koji su otpušteni iz nadzora i
5. radioaktivnom otpadu i iskorištenim izvorima koji su predani Centru.
(2) Evidencije iz stavka 1. ovoga članka moraju za svako pakovanje sadržavati podatke o ranijem zbrinjavanju, kao i podatke koji su važni za zadovoljavanje kriterija prihvaćanja kod preuzimanja u postupak skladištenja ili odlaganja te za druge postupke zbrinjavanja radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora.
(3) Evidencija o ispuštanju plinovitog ili tekućeg radioaktivnog otpada mora za svako pojedinačno ispuštanje sadržavati najmanje podatke o izvoru, količini ispuštenih radioaktivnih tvari, kao i podatke iz kojih je moguće ustanoviti da nisu bile prekoračene odobrene vrijednosti ispuštanja.
(4) Prouzročitelji i/ili vlasnici i posjednici moraju evidencije iz stavka 1. ovoga članka voditi u skladu s Planom zbrinjavanja ili u skladu s Programom.
(5) Podaci iz evidencija iz stavka 1. ovoga članka čuvaju se najmanje pet godina nakon završetka pojedinih postupaka zbrinjavanja, ispuštanja, otpuštanja iz nadzora ili predaje radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora Centru.
(6) Prouzročitelji i/ili vlasnici i posjednici obvezni su u slučaju prestanka rada predati sve vođene evidencije Centru.
(7) Centar je obvezan voditi i evidenciju o periodičkim pregledima iz članka 27. stavka 7. ovoga Pravilnika.
(8) Centar je obvezan čuvati sve vlastite evidencije do kraja institucionalnog nadzora budućeg odlagališta.
Središnja evidencija
Članak 32.
(1) Ministarstvo je obvezno voditi središnju evidenciju radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora.
(2) Središnja evidencija iz stavka 1. ovoga članka sadrži podatke o:
1. radioaktivnom otpadu i iskorištenim izvorima koji se nalaze u posjedu Centra
2. radioaktivnom otpadu i iskorištenim izvorima koji se nalaze kod drugih posjednika
3. radioaktivnom otpadu koji je ispušten u okoliš
4. radioaktivnom otpadu ili iskorištenim izvorima koji su otpušteni iz nadzora
5. radioaktivnom otpadu i iskorištenim izvorima koji se nalaze na skladištenju ili preradi u inozemstvu ili su vraćeni proizvođaču izvora
6. radioaktivnom otpadu i iskorištenim izvorima koji su pronađeni bez prouzročitelja i/ili vlasnika i posjednika i koji su predani na zbrinjavanje Centru.
(3) U središnjoj evidenciji vode se podaci o količinama, dinamici nastajanja i pakiranju nisko i srednje radioaktivnog otpada koji nastaje radom i razgradnjom Nuklearne elektrane Krško, a koji će biti preuzet u Centar temeljem bilateralnog ugovora sklopljenog prije dana stupanja na snagu ovoga Pravilnika.
(4) U središnjoj evidenciji podaci se vode u opsegu i obliku navedenom u Prilogu 4., koji je tiskan uz ovaj Pravilnik i njegov je sastavni dio, posebno za:
1. kruti i tekući radioaktivni otpad
2. ispušteni radioaktivni otpad
3. godišnju procjenu nastajanja radioaktivnog otpada, iskorištenih izvora, radioaktivnog otpada koji nastaje radom Nuklearne elektrane Krško.
PRAVILNIK O ZBRINJAVANJU RADIOAKTIVNOG OTPADA I ISKORIŠTENIH IZVORA
I. OSNOVNE ODREDBE
Sadržaj pravilnika
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
Članak 1.
Ovim Pravilnikom utvrđuje se: uvjeti te način zbrinjavanja radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora, obveza vođenja evidencije o istima, njihov sadržaj, način vođenja i rokovi čuvanja te opseg i način izvješćivanja kao i popis djelatnosti zbrinjavanja radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora, uvjeti za obavljanje tih djelatnosti te popis dokumenata kojima se u postupku izdavanja odobrenja dokazuje da je udovoljeno propisanim uvjetima.
Usklađenost propisa s pravnom stečevinom Europske unije
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
Članak 2.
Ovim Pravilnikom u hrvatsko zakonodavstvo preuzimaju se sljedeći akti Europske unije:
– Direktiva Vijeća 2013/59/Euratom od 05. prosinca 2013. o osnovnim sigurnosnim standardima za zaštitu od opasnosti koje potječu od izloženosti ionizirajućem zračenju i o stavljanju izvan snage direktiva 89/618/Euratom, 90/641/Euratom, 96/29/Euratom, 97/43/Euratom i 2003/122/Euratom
– Direktiva Vijeća 2011/70/Euratom od 19. srpnja 2011. o uspostavi okvira Zajednice za odgovorno i sigurno gospodarenje istrošenim gorivom i radioaktivnim otpadom.
Pojmovi
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
Članak 3.
1. dekontaminacija jest aktivnost kojom se potpuno ili djelomično uklanja radioaktivno onečišćenje korištenjem ciljanih fizičkih, kemijskih ili bioloških postupaka
2. djelatnost zbrinjavanja radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora jest obavljanje pojedinačnog postupka ili skupa postupaka zbrinjavanja radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora
3. ispuštanje jest odobreno, kontrolirano i planirano ispuštanje radioaktivnih tvari u tekućem i plinovitom stanju u okoliš
4. izvješće sigurnosne studije jest sažeti prikaz argumenata i dokaza sigurnosne studije koje se predaje Ministarstvu unutarnjih poslova (u daljnjem tekst: Ministarstvo) na pregled i odobrenje
5. kondicioniranje jest postupak kojim se radioaktivni otpad i iskorišteni izvori prilagođavaju zahtjevima drugih postupaka u zbrinjavanju, poput: prijevoza, skladištenja ili odlaganja. Kondicioniranje uključuje pretvorbu u kruti oblik ili ulaganje pakiranog ili nepakiranog radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora u spremnike
6. obrada jest skup postupaka s radioaktivnim otpadom i iskorištenim izvorima kojima se prije skladištenja ili odlaganja mijenjaju značajke radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora zbog tehničkih, gospodarskih ili sigurnosnih razloga. Tri osnovna cilja obrade su a) smanjenje volumena, b) uklanjanje radionuklida, c) promjena sastava
7. odležavanje jest postupak privremene pohrane ili zadržavanja radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora u spremištu. Postupak traje određeno vrijeme kako bi se smanjila aktivnost radionuklida ili njihova toplinska energija
8. otpuštanje iz nadzora jest prestanak obveze primjenjivanja odredbi propisanih zakonom koji uređuje radiološku i nuklearnu sigurnost i na temelju njega donesenih podzakonskih propisa na radioaktivni otpad i iskorištene izvore, izvore ionizirajućeg zračenja ili građevine koji su bili uključeni u djelatnost zbrinjavanja radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora ili djelatnost s izvorima ionizirajućeg zračenja
9. pakovanje otpada jest proizvod koji uključuje otpad s pripadajućim spremnikom s unutarnjim pregradama, pripremljen za rukovanje, prijevoz, skladištenje ili odlaganje, bez namjere daljnje obrade istih
10. postrojenje za zbrinjavanje radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora jest sklop jedne ili više građevina namijenjenih obavljanju pojedinih postupaka zbrinjavanja radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora i pripadajuće opreme. Postrojenja za zbrinjavanje radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora jesu postrojenja za skladištenje radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora i postrojenje za odlaganje radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora
11. predobrada jest skup postupaka koji prethode obradi radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora kao što su prikupljanje, razvrstavanje, kemijska prilagodba i dekontaminacija
12. procjena sigurnosti jest sveobuhvatni proces koji se provodi tijekom svih faza životnog vijeka postrojenja za zbrinjavanje radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora i aktivnosti koje se u njemu obavljaju s ciljem usporedbe rezultata sigurnosne analize s relevantnim sigurnosnim zahtjevima te konačne prosudbe na osnovi ispunjenja sigurnosnih zahtjeva
13. razine otpuštanja iz nadzora jesu granične vrijednosti izražene kao koncentracija aktivnosti i/ili ukupna aktivnost, na kojima i ispod kojih prestaje obveza primjenjivanja odredbi propisanih zakonom koji uređuje radiološku i nuklearnu sigurnost i na temelju njega donesenih podzakonskih propisa
14. razvrstavanje jest postupak kojim se radioaktivni otpad i iskorišteni izvori odvajaju prema radiološkim, kemijskim i fizikalnim značajkama u skladu s planiranim zbrinjavanjem
15. rukovanje jest postupak predaje i preuzimanja radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora. Njime je obuhvaćeno i premještanje ili interni prijevoz unutar postrojenja za zbrinjavanje
16. sigurnosna analiza jest analiza potencijalnih opasnosti povezanih s radom postrojenja i provođenjem određenih aktivnosti
17. sigurnosna studija jest dokumentirana zbirka znanstvenih, tehničkih, administrativnih i upravljačkih argumenata i dokaza, utemeljenih na procjeni sigurnosti, čija je svrha dokazivanje zadovoljavajućeg stupnja sigurnosti postupka zbrinjavanja ili postrojenja koji se koriste u procesu zbrinjavanja radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora
18. spremište jest samostalna građevina ili prostorija unutar građevine druge namjene koja je prikladna za privremenu pohranu radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora u svrhu kontroliranog odležavanja ili kratkotrajnog zadržavanja radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora prije predaje Centru za zbrinjavanje radioaktivnog otpada
19. spremnik za radioaktivni otpad ili iskorištene izvore jest jedinica ambalaže u kojoj se radioaktivni otpad ili iskorišteni izvor nalazi ili se u nju pakira za potrebe rukovanja, prijevoza, skladištenja ili odlaganja. Spremnik je dio pakovanja otpada
20. štit jest pasivni element zaštite u obliku sigurnosne pregrade kojoj je svrha smanjiti tok ionizirajućeg zračenja u postrojenju za zbrinjavanje radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora.
(2) Ostali pojmovi koji se koriste u ovom Pravilniku imaju značenja definirana u Zakonu o radiološkoj i nuklearnoj sigurnosti (u daljnjem tekstu: Zakon).
II. RADIOAKTIVNI OTPAD
Podjela i klasifikacija
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
Članak 4.
(1) Radioaktivni otpad se, u odnosu na agregatno stanje, dijeli na kruti, tekući i plinoviti.
(2) Radioaktivni otpad se, s obzirom na njegova tipična svojstva te predviđeni način zbrinjavanja, razvrstava u sljedeće klase:
Klasa
Tipična svojstva
Načini zbrinjavanja
Otpušteni radioaktivni otpad (ORAO)
Radioaktivni otpad koji udovoljava uvjetima za otpuštanje iz regulatornog nadzora.
Otpuštanje iz regulatornog nadzora. Jednom otpušten iz nadzora ovaj se materijal više ne smatra radioaktivnim otpadom.
Vrlo kratkoživući radioaktivni otpad (VKRAO)
Sadrži radionuklide s vremenom poluraspada kraćim od 100 dana.
Skladištenje u građevini odgovarajućih karakteristika i potom otpuštanje iz regulatornog nadzora. Ovom radioaktivnom otpadu će se skladištenjem kroz nekoliko godina koncentracija aktivnosti smanjiti na ili ispod vrijednosti propisanih u Prilogu 1 ovoga Pravilnika.
Vrlo nisko radioaktivni otpad (VNRAO)
Radioaktivni otpad s većim koncentracijama aktivnosti od VKRAO. Koncentracije dugoživućih radionuklida u ovoj kategoriji otpada su zanemarive.
Skladištenje u građevini odgovarajućih karakteristika i potom otpuštanje iz regulatornog nadzora. Ovom radioaktivnom otpadu će se skladištenjem kroz nekoliko desetaka godina granične koncentracije aktivnosti smanjiti na ili ispod vrijednost propisanih u Prilogu 1 ovog Pravilnika.
Nisko radioaktivni otpad (NRAO)
Radioaktivni otpad koji sadrži radionuklide s vremenom poluraspada kraćim od 30 godina i ograničene koncentracije aktivnosti dugoživućih radionuklida (4.000 Bq/g u pojedinom pakovanju, odnosno 400 Bq/g za kompletnu masu radioaktivnog otpada).
Skladištenje u građevini odgovarajućih karakteristika i potom odlaganje u površinskom ili podzemnom odlagalištu.
Srednje radioaktivni otpad (SRAO)
Radioaktivni otpad koji sadrži veće koncentracije aktivnosti od NRAO. Ovisno o koncentraciji dugožovućih radionuklida može se podijeliti na
- kratkoživući (na koji se primjenjuju prethodno propisana ograničenja dugoživućih radionuklida)
- dugoživući (koji sadrži dugoživuće radionuklide iznad prethodno navedenih koncentracija)
Proizvodnja topline u ovom otpadu niža je od 2 kW/m 3 .
Skladištenje u građevini odgovarajućih karakteristika i potom odlaganje u podzemnom odlagalištu na dubini od nekoliko desetaka do nekoliko stotina metara ispod površine. Prihvatljivost odlaganja manjih količina kratkoživućeg SRAO u pripovršinskom odlagalištu treba dokazati procjenom sigurnosti.
Visoko radioaktivni otpad (VRAO)
Radioaktivni otpad u kojemu je proizvodnja topline iznad 2 kW/m 3 .
Skladištenje u građevini odgovarajućih karakteristika i potom odlaganje u podzemnom odlagalištu smještenom u stabilnoj geološkoj formaciji na dubini od nekoliko stotina metara ispod površine.
(3) Prouzročitelj i/ili vlasnik odgovoran je za karakterizaciju radioaktivnog otpada.
III. NAČELA, OPĆI ZAHTJEVI I OBVEZE KOD ZBRINJAVANJA RADIOAKTIVNOG
OTPADA I ISKORIŠTENIH IZVORA
Načela zbrinjavanja
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
Članak 5.
(1) U svim postupcima zbrinjavanja radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora posebna pozornost pridaje se:
1. zaštiti pojedinaca i društva od štetnih posljedica ionizirajućeg zračenja
2. poduzimanju svih potrebnih koraka da se tijekom postupaka zbrinjavanja izbjegne nepotrebno stvaranje radioaktivnog otpada te da se postojeća količina i aktivnost svede na najmanju moguću mjeru
3. poduzimanju svih potrebnih koraka da se izbjegne opasnost za biljni i životinjski svijet kroz onečišćavanje okoliša odnosno voda, mora, tla i zraka iznad propisanih razina otpuštanja iz nadzora
4. poduzimanju svih potrebnih koraka da se u najvećoj mogućoj mjeri izbjegne prebacivanje tereta odlaganja radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora na buduće generacije
5. poduzimanju svih potrebnih koraka da se izbjegne nekontrolirano postupanje s radioaktivnim otpadom i iskorištenim izvorima
6. poduzimanju svih potrebnih koraka da se osigura odgovarajuće osposobljavanje svih zaposlenika u sustavu zbrinjavanja kao i financiranje potrebnih istraživačkih i razvojnih aktivnosti nužnih da se ostvare ciljevi zacrtani Strategijom zbrinjavanja radioaktivnog otpada, iskorištenih izvora i istrošenog nuklearnog goriva („Narodne novine“ br. 125/14)
7. dostupnosti svih nužnih informacija o zbrinjavanju radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora zaposlenicima u sustavu zbrinjavanja kao i javnosti, ako to ne ugrožava sigurnost.
(2) U svim postupcima zbrinjavanja radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora mora se omogućiti javnosti da sudjeluje u procesu donošenja odluka u skladu s međunarodnim obvezama i propisima Republike Hrvatske koju uređuju sudjelovanje javnosti u postupcima odlučivanja.
Odobrenje za obavljanje djelatnosti zbrinjavanja radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
Članak 6.
(1) Zahtjev za izdavanjem odobrenja za obavljanje djelatnosti zbrinjavanja radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora podnosi se Ministarstvu.
(2) Odobrenje za obavljanje djelatnosti zbrinjavanja radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora izdaje se na rok od 10 godina.
Pisani postupci
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
Članak 7.
(1) Svi postupci zbrinjavanja radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora moraju se provoditi u skladu s Pisanim postupcima koje izrađuje i provodi nositelj odobrenja.
(2) Opseg i sadržaj Pisanih postupaka definirani su u Prilogu 2 . koji je tiskan uz ovaj Pravilnik i njegov je sastavni dio.
(3) Pisani postupci iz stavka 1. ovoga članka moraju biti pripremljeni u skladu s Programom osiguranja kvalitete nositelja odobrenja.
Program zbrinjavanja radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
Članak 8.
(1) U Centru za zbrinjavanje radioaktivnog otpada (u daljnjem tekstu: Centar) s radioaktivnim otpadom i iskorištenim izvorima postupa se u skladu s Programom zbrinjavanja radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora Centra (u daljnjem tekstu: Program).
(2) Program je samostalan dokument koji donosi nositelj odobrenja za zbrinjavanje radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora koji upravlja Centrom.
(3) Sadržaj Programa mora biti u skladu s Prilogom 3. ovoga Pravilnika te Izvješćem sigurnosne studije i Programom osiguranja kvalitete nositelja odobrenja.
(4) Nositelj odobrenja za zbrinjavanje radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora koji upravlja Centrom obvezan je revidirati Program najmanje svakih pet godina.
(5) Program i njegove revizije odobrava Ministarstvo.
Plan zbrinjavanja radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
Članak 9.
(1) Prouzročitelji i/ili vlasnici i posjednici radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora s radioaktivnim otpadom i iskorištenim izvorima koji se ne nalaze u Centru obavezni su postupati u skladu sa odobrenim Planom zbrinjavanja radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora ( u daljnjem tekstu: Plan zbrinjavanja).
(2) Plan zbrinjavanja iz stavka 1. ovoga članka mora sadržavati:
1. opis načina nastanka radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora, klasifikaciju, kategorizaciju te dinamiku nastajanja
2. organizaciju postupaka zbrinjavanja radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora te ime osobe odgovorne za zbrinjavanje
3. pisane postupke u skladu s kojima se zbrinjavanje provodi
4. tehničke, organizacijske i druge mjere s kojima se sprječava štetan utjecaj radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora na radnike, stanovništvo i okoliš
5. predviđenu dinamiku predaje radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora na zbrinjavanje Centru ili njegovo otpuštanje iz nadzora
6. način vođenja evidencije radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora u spremištu kao i način izvješćivanja u središnju evidenciju radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora.
(3) Prouzročitelji i/ili vlasnici i posjednici radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora moraju svoj Plan zbrinjavanja revidirati svakih pet godina.
(4) Plan zbrinjavanja i njegove revizije odobrava Ministarstvo.
Obveze prouzročitelja i/ili vlasnika i posjednika radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
Članak 10.
(1) Prouzročitelj i/ili vlasnik radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora mora osigurati da radioaktivni otpad i iskorišteni izvori nastaju u najmanjim mogućim količinama.
(2) Prouzročitelj i/ili vlasnik i posjednik snosi punu odgovornost za radioaktivni otpad i iskorištene izvore te je obvezan provoditi propisane mjere radiološke sigurnosti i mjere nuklearnog osiguranja te spriječiti neovlašteno uklanjanje (npr. krađu), gubitak, sabotažu, neovlašteni pristup, štetu, neovlašteni prijenos ili druga zlonamjerna djela, a sve u svrhu omogućavanja primjerene zaštite pojedinaca, društva i okoliša od štetnih posljedica ionizirajućeg zračenja te sprječavanja zlouporabe radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora.
(3) Prouzročitelj i/ili vlasnik i posjednik radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora mora osigurati da se radioaktivni otpad i iskorišteni izvori zbrinjavaju u skladu s odredbama ovoga Pravilnika.
(4) Prouzročitelj i/ili vlasnik radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora obvezan je osigurati i snositi troškove njihova zbrinjavanja.
(5) Prouzročitelj i/ili vlasnik i posjednik radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora obvezan je imenovati osobu odgovornu za zbrinjavanje istog.
(6) Osoba odgovorna za zbrinjavanje radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora mora imati završen preddiplomski i diplomski sveučilišni studij ili integrirani preddiplomski i diplomski sveučilišni studij tehničke ili prirodne struke i posebno stručno obrazovanje za rukovanje radioaktivnim izvorima i primjenu mjera radiološke sigurnosti koje se stječe redovitim obrazovanjem, specijalističkim obrazovanjem ili dodatnim obrazovanjem, o čemu mora postojati pisani dokaz.
IV. SUSTAV ZBRINJAVANJA RADIOAKTIVNOG OTPADA I ISKORIŠTENIH IZVORA
Centar za zbrinjavanje radioaktivnog otpada
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
Članak 11.
(1) U Centru, u skladu sa Zakonom te temeljem odobrenja, obavlja se djelatnost zbrinjavanja radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora.
(2) Centar uključuje:
1. postrojenje za skladištenje institucionalnog radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora podrijetlom s teritorija Republike Hrvatske (tzv. središnje skladište )
2. postrojenje za skladištenje nisko i srednje radioaktivnog otpada koji nastaje redovitim radom i razgradnjom Nuklearne elektrane Krško, a čija obveza zbrinjavanja proizlazi iz bilateralnih ugovora sklopljenih prije dana stupanja na snagu ovoga Pravilnika i
3. prateće građevine i infrastrukturu.
(3) Nositelj odobrenja za zbrinjavanje radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora koji ujedno i upravlja Centrom mora uspostaviti i provoditi te redovito obnavljati Program osiguranja kvalitete.
(4) Zbrinjavanje radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora u Centru se provodi u skladu s Programom.
Zbrinjavanje radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora izvan Centra
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
Članak 12.
Pojedini postupci zbrinjavanja radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora, osim skladištenja i odlaganja, mogu se, u skladu sa Zakonom, a na temelju odobrenja za obavljanje djelatnosti zbrinjavanja radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora, obavljati izvan Centra.
V. IZDAVANJE ODOBRENJA ZA OBAVLJANJE DJELATNOSTI ZBRINJAVANJA RADIOAKTIVNOG OTPADA I ISKORIŠTENIH IZVORA
Uvjeti za izdavanje odobrenja za obavljanje djelatnosti zbrinjavanja radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
Članak 13.
(1) Pravna ili fizička osoba, tijelo državne uprave i drugo državno tijelo ili tijelo jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave uz zahtjev za izdavanje odobrenja za obavljanje djelatnosti zbrinjavanja radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora iz članka 6. ovoga Pravilnika obavezno je priložiti:
1. Plan zbrinjavanja radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora
2. Plan i program mjera za slučaj izvanrednog događaja u smislu pravilnika koji propisuje opseg i sadržaj plana i programa mjera za slučaj izvanrednog događaja te izvješćivanja javnosti i nadležnih tijela odobren od Ministarstva
3. dokaz o tehničkoj opremljenosti za obavljanje djelatnosti
4. potvrdu o posebnom stručnom obrazovanju o primjeni mjera radiološke sigurnosti izloženih radnika
5. presliku uvjerenja o zdravstvenoj sposobnosti izloženih radnika za rad s izvorima ionizirajućeg zračenja
6. dokaz o osiguranom praćenju osobnog ozračenja izloženih radnika
7. akt o ustroju i provedbi mjera zaštite od ionizirajućeg zračenja izrađen u skladu s uputom iz Priloga 21. Pravilnika koji propisuje uvjete i mjere zaštite od ionizirajućeg zračenja za obavljanje djelatnosti s izvorima ionizirajućeg zračenja
8. mišljenje ovlaštenog stručnog tehničkog servisa da oprema i prostor u kojem će se obavljati postupci zbrinjavanja udovoljavaju uvjetima zaštite od ionizirajućeg zračenja i
9. Program osiguranja kvalitete.
(2) Ako podnositelj zahtjeva u sklopu djelatnosti zbrinjavanja radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora planira zbrinjavati iskorištene izvore 1., 2. i 3. kategorije, uz dokumentaciju navedenu u stavku 1. ovoga članka dužan je priložiti i Plan nuklearnog osiguranja.
(3) Ako je pravna osoba koja podnosi zahtjev za izdavanje odobrenja iz stavka 1. ovoga članka ujedno i ovlašteni stručni tehnički servis, mišljenje iz točke 7. stavka 1. ovoga članka mora izdati drugi ovlašteni stručni tehnički servis.
(4) Ministar unutarnjih poslova (u daljnjem tekstu: ministar) imenovat će Povjerenstvo za utvrđivanje udovoljavanja uvjetima iz stavka 1. ovoga članka.
(5) Povjerenstvo iz stavka 4. ovoga članka daje mišljenje na temelju kojeg Ministarstvo donosi rješenje.
Uvjeti za izdavanje odobrenja za obavljanje djelatnosti zbrinjavanja radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora upravitelja Centra
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
Članak 14.
(1) Pravna osoba upravitelj Centra obavezna je uz zahtjev za izdavanje odobrenja za obavljanje djelatnosti zbrinjavanja radioaktivnog otpada u Centru priložiti:
1. uporabnu dozvolu
2. Program zbrinjavanja radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora
3. odobren Plan nuklearnog osiguranja u smislu pravilnika kojim je regulirano nuklearno osiguranje
4. Plan zaštite od požara
5. odobren Plan i program mjera za slučaj izvanrednog događaja u smislu pravilnika koji propisuje opseg i sadržaj plana i programa mjera za slučaj izvanrednog događaja te izvješćivanja javnosti i nadležnih tijela
6. valjani Program praćenja stanja objekta i okoliša objekta u smislu pravilnika koji propisuje praćenje stanje radioaktivnosti u okolišu
7. popis štitova te popis opreme i instrumenata koji će se u postupcima zbrinjavanja koristiti
8. akt o imenovanju osobe odgovorne za zbrinjavanje radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora
9. popis osoba koje će obavljati postupke zbrinjavanja radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora s njihovom stručnom spremom i iskustvom u obavljanju takvih ili sličnih poslova
10. za obavljanje djelatnosti Centra, Plan zatvaranja i razgradnje postrojenja odnosno Plan zatvaranja odlagališta.
11. izvješće Sigurnosne studije iz članka 35. ovoga Pravilnika
(2) Ministar imenuje povjerenstvo za davanje mišljenja o zadovoljavanju uvjeta iz stavka 1. ovoga članka.
(3) Povjerenstvo iz stavka 2. ovoga članka daje mišljenje na temelju kojeg Ministarstvo donosi rješenje.
VI. POSEBNI ZAHTJEVI KOD ZBRINJAVANJA RADIOAKTIVNOG OTPADA I ISKORIŠTENIH IZVORA
Iskorišteni zatvoreni radioaktivni izvori
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
Članak 15.
(1) Iskorišteni zatvoreni radioaktivni izvor koji je upotrebljiv ili radioaktivni izvor koji se više ne namjerava koristiti mora se prvo ponuditi drugom nositelju odobrenja za obavljanje djelatnosti s radioaktivnim izvorima ili korisniku kako bi se uključio u drugu djelatnost ili ga se mora vratiti proizvođaču.
(2) Ukoliko nije moguće postupiti sukladno stavku 1. ovoga članka, prouzročitelj i/ili vlasnik i posjednik obvezan je takav izvor predati Centru koji dalje s njime postupa u skladu s Programom zbrinjavanja radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora.
Obveza povrata
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
Članak 16 .
(1) Nositelj odobrenja za obavljanje djelatnosti s radioaktivnim izvorima , koji uvozi zatvoreni radioaktivni izvor koji sadrži radionuklid čija aktivnost će nakon predviđene uporabe biti iznad granične vrijednosti za otpuštanje iz nadzora iz Tablice 1. Priloga 1. ovoga Pravilnika obvezan je ugovorom obvezati proizvođača ili dobavljača da pristaje na povrat navedenog zatvorenog radioaktivnog izvora poslije prestanka njegove uporabe.
(2) Izvor iz stavka 1. ovoga članka mora biti vraćen proizvođaču izravno ili preko dobavljača u roku od 12 mjeseci od postavljanja zahtjeva za povrat.
Otpuštanje iz nadzora
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
Članak 17.
(1) Na zahtjev prouzročitelja i/ili vlasnika i posjednika Ministarstvo može odobriti da se radioaktivni otpad ili iskorišteni izvor otpušta iz nadzora.
(2) Radioaktivni otpad i iskorištene izvore kao i radioaktivne materijale namijenjene za ponovnu uporabu i preradu, može se otpustiti iz nadzora, ako je aktivnost ili koncentracija aktivnosti radionuklida, odnosno ukupna aktivnost ili koncentracija aktivnosti radionuklida, jednaka ili niža od razine otpuštanja iz nadzora dane u Tablici 1. Priloga 1. ovoga Pravilnika.
(3) Prirodne radioaktivne tvari sa svojstvima promijenjenim korištenjem tehnoloških postupaka obrade zbog radioaktivnih, fisijskih ili fertilizacijskih svojstava može se otpustiti iz nadzora pod uvjetima koji su navedeni u stavku 2. ovoga članka.
(4) Ministarstvo može, u posebnim okolnostima za pojedine radionuklide, odrediti posebne razine otpuštanja iz nadzora.
(5) Prouzročitelj i/ili vlasnik i posjednik može provoditi odležavanje krutog, tekućeg ili plinovitog radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora u vlastitom spremištu do postizanja vrijednosti za otpuštanje iz nadzora, ako ukupno potrebno vrijeme nije dulje od šest mjeseci.
Spremište radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
Članak 18.
(1) Prouzročitelj i/ili vlasnik i posjednik radioaktivnog otpada i/ili iskorištenog izvora obvezan je pohraniti ga u spremištu sve do predaje u Centar ili do otpuštanja iz nadzora.
(2) Ako se u spremištu pohranjuje i biomedicinski radioaktivni otpad u spremištu je potrebno odvojiti dio za tu svrhu.
(3) Otpad nastao uporabom kratkoživućih radionuklida tijekom istraživanja, dijagnostike ili terapije, kao što su vata, staničevina, filtar-papir, igle, šprice i slično, čuva se u spremištu na mjestu nastanka, do postizanja uvjeta navedenih u Prilogu I. Tablici 1. ovoga Pravilnika.
(4) U slučaju smjese više radionuklida različitih vremena poluraspada, vrijeme čuvanja u spremištu na mjestu nastanka računa se prema radionuklidu koji ima najdulje vrijeme poluraspada.
(5) Radioaktivni otpad na koji se može primijeniti postupak ispuštanja u tekućem ili plinovitom stanju ili otpuštanje iz nadzora, mora odmah po smještanju u spremište biti razvrstan i odvojen od ostalog radioaktivnog otpada.
(6) Prouzročitelj i/ili vlasnik i posjednik radioaktivnog otpada i/ili iskorištenog izvora obavezan je periodičkim pregledima provjeravati zadovoljavaju li uporabljeni spremnici uvjetima pohrane radioaktivnog otpada ili iskorištenih izvora u spremištu.
(7) Učestalost i način periodičkih pregleda spremnika odobrava Ministarstvo u postupku izdavanja odobrenja za djelatnost.
Zabrana razrjeđivanja
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
Članak 19.
(1) Zabranjeno je razrjeđivanje radioaktivnog otpada ili njegovo dijeljenje u više dijelova s manjom aktivnošću kako bi se na taj način ostvarilo uvjete za otpuštanje iz nadzora, osim u slučaju odobrenog ispuštanja tekućeg i plinovitog radioaktivnog otpada.
(2) Ministarstvo može u posebnim slučajevima, na zahtjev prouzročitelja i/ili vlasnika i posjednika, a u svrhu ponovne uporabe ili prerade, odobriti miješanje radioaktivnog materijala s neradioaktivnim materijalom
Ispuštanje u tekućem ili plinovitom stanju
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
Članak 20.
(1) Radioaktivni otpad u tekućem ili plinovitom stanju može se ispustiti u okoliš samo ako su ispunjeni uvjeti koji se odnose na aktivnost i količinu radioaktivnog otpada, a utvrđuju se posebno za svaku lokaciju uzimajući u obzir:
1. transportne putove i ponašanje radionuklida u okolišu
2. rezultate optimizacije zaštite od ionizirajućeg zračenja i
3. dobru praksu upravljanja sličnim objektima.
(2) Osim uvjeta navedenih u stavku 1. ovoga članka kod ispuštanja radioaktivnog otpada u tekućem ili plinovitom stanju moraju se uzeti u obzir i rezultati procjene generičkog ispitivanja na temelju međunarodno priznatih znanstvenih uputa kojim se dokazuje da su ispunjeni kriteriji zaštite okoliša za dugoročnu zaštitu ljudskog zdravlja.
(3) Nositelj odobrenja provodi nadzor ispuštanja u okoliš na mjestu ispuštanja.
(4) O provedenom ispuštanju u okoliš nositelj odobrenja obvezan je sastaviti izvješće o nadzoru ispuštanja u okoliš i dostaviti ga Ministarstvu.
(5) Osoba odgovorna za zaštitu od ionizirajućeg zračenja nositelja odobrenja obvezna je, u slučaju ispuštanja količine radioaktivnog otpada iznad propisanih granica, neodgodivo o tome obavijestiti Ministarstvo.
(6) Tekući niskoaktivni radioaktivni otpad može se ispustiti u okoliš kanalizacijskim sustavom, odnosno u vodotoke i stajaće vode, osim u podzemne vode, na temelju prethodno izrađene studije utjecaja na okoliš, u skladu s posebnim propisom, uz obvezno sudjelovanje predstavnika Ministarstva u radu povjerenstva za procjenu utjecaja na okoliš.
(7) Ispuštanja plinovitog radioaktivnog otpada tijekom uporabe kratkoživućih radionuklida u istraživanjima, dijagnostici ili terapiji moraju se spriječiti ugradnjom odgovarajućih filtara u sustavu ventilacije prostora u kojem se kratkoživući radionuklidi upotrebljavaju.
(8) Ako tekućem ili plinovitom radioaktivnom otpadu nije moguće odležavanjem do šest mjeseci smanjiti aktivnost tako da se može otpustiti iz nadzora ili ga nije dopušteno ispustiti u okoliš, prouzročitelj i/ili vlasnik odnosno posjednik obvezan je isti preraditi u kruti oblik te se s njime dalje postupa kao s krutim radioaktivnim otpadom.
Postupci zbrinjavanja
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
Članak 21.
Postupci zbrinjavanja radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora su:
1. predobrada
2. obrada
3. kondicioniranje
4. rukovanje
5. prijevoz
6. skladištenje
7. odlaganje.
Predobrada
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
Članak 22.
(1) Prouzročitelj i/ili vlasnik i posjednik radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora obvezan je osigurati skupljanje, razvrstavanje i klasifikaciju radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora koji nastaju tijekom obavljanja odobrene djelatnosti vodeći računa o:
1. vremenu poluraspada
2. aktivnosti, koncentraciji aktivnosti i vrsti radionuklida
3. fizikalno-kemijskim svojstvima
4. činjenici radi li se o zatvorenim ili otvorenim iskorištenim izvorima i
5. drugim opasnim svojstvima važnim za daljnje postupke zbrinjavanja.
(2) Skupljeni radioaktivni otpad i iskorišteni izvori moraju se pakirati se u odgovarajuće spremnike za radioaktivni otpad i iskorištene izvore.
Obrada i kondicioniranje
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
Članak 23.
(1) Obrada radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora mora se provoditi u skladu s Planom zbrinjavanja ili u skladu s Programom.
(2) Obrađeni ili kondicionirani radioaktivni otpad i iskorišteni izvori moraju biti smješteni u spremnike koji udovoljavaju uvjetima daljnjih postupaka zbrinjavanja.
(3) Nositelj odobrenja za obavljanje djelatnosti zbrinjavanja radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora koji ima odobrenje za obavljanje djelatnosti obrade i/ili kondicioniranja radioaktivnog otpada, iskorištenih zatvorenih radioaktivnih izvora i izvora ionizirajućeg zračenja koji se ne namjeravaju dalje koristiti, nakon što obavi predviđene aktivnosti, obvezan je osigurati prijevoz radioaktivnog otpada, iskorištenih zatvorenih radioaktivnih izvora i izvora ionizirajućeg zračenja koji se ne namjeravaju dalje koristiti, do skladišta i njegovo preuzimanje.
Spremnik za radioaktivni otpad i/ili iskorištene izvore
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
Članak 24.
(1) Spremnici koji se koriste za pakiranje radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora moraju samostalno, i zajedno s uloženim radioaktivnim otpadom i iskorištenim izvorima, jamčiti sigurnost radnicima, stanovništvu i okolišu tijekom predviđenog načina i predviđenog trajanja postupka zbrinjavanja.
(2) Korištenje pojedinih vrsta spremnika odobrava Ministarstvo u postupku izdavanja odobrenja za zbrinjavanje radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora.
(3) Prouzročitelj i/ili vlasnik i posjednik radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora obavezan je uz zahtjev za odobrenje spremnika priložiti odobrenje za ambalažu za prijevoz i skladištenje radioaktivnih tvari i nuklearnih materijala s nacrtom i opisom spremnika, rezultate postupaka i analiza te drugu dokumentaciju na temelju koje je navedeno odobrenje izdano.
(4) Poslije pražnjenja spremnika u kojima je bio radioaktivni otpad i iskorišteni izvori mjerenjem je potrebno utvrditi možebitno radioaktivno onečišćenje te po potrebi provesti uklanjanje radioaktivnog onečišćenja na propisan i prikladan način.
Označavanje pakovanja
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
Članak 25.
(1) Pakovanja s radioaktivnim otpadom i iskorištenim izvorima moraju biti označena propisanom oznakom opasnosti od ionizirajućeg zračenja kao i oznakom koja omogućava identifikaciju pakovanja i njegovog sadržaja.
(2) Oznaka iz stavka 1. ovoga članka mora sadržavati najmanje sljedeće podatke:
1. jedinstvenu identifikaciju pakovanja u pisanom i digitalnom obliku
2. masu ili volumen
3. klasu radioaktivnog otpada ili kategoriju izvora
4. vrstu radioaktivnog otpada
5. popis radionuklida sadržanih u pakovanju
6. najveću izmjerenu brzinu doze na površini pakovanja i datum mjerenja.
(3) Oznake iz stavka 1. ovoga članka moraju biti na vidljivom mjestu i lako čitljive te odgovarajuće trajnosti za predviđene postupke zbrinjavanja.
(4) S pakovanja čiji je sadržaj na propisani način uklonjen moraju se ukloniti oznake iz stavka 1. ovoga članka.
Prijevoz
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
Članak 26.
Nositelj odobrenja za obavljanje djelatnosti zbrinjavanja radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora koji obavlja postupke predobrade, obrade i kondicioniranja, nakon što obavi predviđene postupke, obvezan je osigurati prijevoz radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora do Centra te njihovu predaju Centru na daljnje postupke koristeći usluge prijevoza nositelja odobrenja za obavljanje djelatnosti prijevoza radioaktivnih izvora.
Skladištenje
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
Članak 27.
(1) Radioaktivni otpad i iskorišteni izvori moraju se skladištiti u postrojenju za skladištenje radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora Centra.
(2) Postrojenje iz stavka 1. ovoga članka može biti namjenski projektirano i izgrađeno za djelatnosti skladištenja radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora ili se rekonstrukcijom može za tu namjenu prilagoditi već postojeća građevina.
(3) Postrojenje za skladištenje radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora treba biti projektirano tako da se radioaktivni otpad i iskorišteni izvori mogu skladištiti i kontrolirati te da se mogu izvaditi iz postrojenja bez nepotrebnog izlaganja zračenju radnika, stanovništva te bez utjecaja na okoliš.
(4) Ministarstvo će, kroz sudjelovanje u postupku izdavanja lokacijske i građevinske dozvole za postrojenja za skladištenje radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora Centra, utvrditi jesu li ispunjeni svi zahtjevi koje moraju ispunjavati postrojenja za zbrinjavanje radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora.
(5) U skladištu je dozvoljeno skladištiti radioaktivni otpad i iskorištene izvore koji zadovoljavaju kriterije prihvaćanja za preuzimanje u postupak skladištenja.
(6) Radioaktivni otpad i iskorištene izvore dozvoljeno je skladištiti isključivo u spremnicima koji su odobreni za skladištenje.
(7) Nositelj odobrenja za zbrinjavanje radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora koji ujedno i upravlja Centrom obavezan je periodičkim pregledima provjeravati zadovoljavaju li pakovanja otpada uvjete skladištenja.
Kriteriji prihvaćanja radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora u postupak skladištenja
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
Članak 28.
(1) Kriteriji prihvaćanja u postupak skladištenja mogu sadržavati zahtjeve i ograničenja vezana uz:
1. sadržaj radionuklida i specifičnu aktivnost
2. brzinu doze na površini i na referentnim udaljenostima od površine pakovanja
3. specifičnu površinsku kontaminaciju
4. tvrdoću
5. izluživost
6. korozivnost
7. kemijsku stabilnost
8. degradacijske učinke zračenja, tj. promjene svojstava tvari zbog izlaganja ionizirajućem zračenju
9. zapaljivost
10. generiranje i sadržaj plinova
11. sadržaj drugih opasnih tvari
12. sadržaj organskih tvari koje mogu utjecati na mikrobiološku degradaciju
13. sadržaj slobodne tekućine
14. prisutnost kelatnih i drugih kompleksa
15. eksplozivnost
16. gorljivost
17. otpornost na koroziju
18. način označavanja pakovanja s radioaktivnim otpadom i iskorištenim izvorima
19. spremnike i način pakiranja radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora.
(2) Iznimno od odredbe stavka 1. ovoga članka, kriteriji prihvaćanja radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora u postupak skladištenja za pojedino skladište mogu obuhvatiti i druge zahtjeve i ograničenja, ili neka od navedenih mogu biti izostavljena.
(3) Kriteriji prihvaćanja u postupak skladištenja mogu se odrediti za pojedinačno pakovanje, skladišnu jedinicu ili za cjelokupno skladište.
(4) Kriterije prihvaćanja u postupak skladištenja utvrđuje Centar.
(5) Ministarstvo odobrava utvrđene kriterije prihvaćanja izdavanjem suglasnosti u postupku izdavanja lokacijske dozvole i građevinske dozvole.
(6) Centar je obavezan svim zaineresiranim stranama pružiti sve informacije o kriterijima prihvaćanja radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora u postupak skladištenja.
(7) Ako prouzročitelj i/ili vlasnik i posjednik nema u vlastitom spremištu kapaciteta za obradu i/ili kondicioniranje radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora u skladu s kriterijima prihvaćanja Centra, mora o vlastitom trošku organizirati obradu i kondicioniranje otpada u skladu s kriterijima prihvata otpada u Centar.
(8) Odredbe stavaka 1. do 5. ovoga članka primjenjuju se i prilikom prihvaćanja radioaktivnog otpada u postupak odlaganja.
Rukovanje
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
Članak 29.
(1) Prouzročitelj i/ili vlasnik i posjednik može premještati radioaktivni otpad i iskorištene izvore unutar spremišta odnosno građevine u kojem obavlja pojedine postupke zbrinjavanja u skladu s Pisanim postupcima.
(2) Prouzročitelj i/ili vlasnik i posjednik obavezan je kod predaje radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora Centru predati preslike dokumentacije od važnosti za daljnje postupke zbrinjavanja.
(3) Prouzročitelj i/ili vlasnik, posjednik i Centar obavezni su prilikom predaje i preuzimanja radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora dokumentirati prenošenje posjedništva čime Centar postaje novi posjednik.
(4) Prouzročitelj i/ili vlasnik i posjednik koji je radioaktivni otpad i iskorištene izvore predao Centru mora o tome, u roku 15 dana o tome, u pisanom obliku, obavijestiti Ministarstvo te priložiti potvrdu Centra o preuzimanju.
Odlaganje
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
Članak 30.
(1) U odlagalište se može odložiti samo onaj radioaktivni otpad koji zadovoljava kriterije prihvaćanja za postupak odlaganja radioaktivnog otpada.
(2) Ministarstvo utvrđuje u postupku izdavanja lokacijske dozvole, građevinske dozvole i suglasnosti za početak rada odlagališta kao i suglasnosti za zatvaranje odlagališta jesu li ispunjeni svi specifični zahtjevi koje mora zadovoljiti postrojenje za odlaganje radioaktivnog otpada.
VII. EVIDENTIRANJE I IZVJEŠĆIVANJE
Evidencije koje vode prouzročitelji i/ili vlasnici i posjednici radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
Članak 31.
(1) Prouzročitelj i/ili vlasnik i posjednik radioaktivnog otpada obavezan je sukladno svojim pisanim postupcima voditi evidencije o:
1. radioaktivnom otpadu i iskorištenim izvorima pohranjenim u spremištu, skladištu ili odlagalištu
2. radioaktivnom otpadu i iskorištenim izvorima u nekom od drugih postupaka zbrinjavanja;
3. radioaktivnom otpadu koji je ispušten u okoliš
4. radioaktivnom otpadu i iskorištenim izvorima koji su otpušteni iz nadzora i
5. radioaktivnom otpadu i iskorištenim izvorima koji su predani Centru.
(2) Evidencije iz stavka 1. ovoga članka moraju za svako pakovanje sadržavati podatke o ranijem zbrinjavanju, kao i podatke koji su važni za zadovoljavanje kriterija prihvaćanja kod preuzimanja u postupak skladištenja ili odlaganja te za druge postupke zbrinjavanja radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora.
(3) Evidencija o ispuštanju plinovitog ili tekućeg radioaktivnog otpada mora za svako pojedinačno ispuštanje sadržavati najmanje podatke o izvoru, količini ispuštenih radioaktivnih tvari, kao i podatke iz kojih je moguće ustanoviti da nisu bile prekoračene odobrene vrijednosti ispuštanja.
(4) Prouzročitelji i/ili vlasnici i posjednici moraju evidencije iz stavka 1. ovoga članka voditi u skladu s Planom zbrinjavanja ili u skladu s Programom.
(5) Podaci iz evidencija iz stavka 1. ovoga članka čuvaju se najmanje pet godina nakon završetka pojedinih postupaka zbrinjavanja, ispuštanja, otpuštanja iz nadzora ili predaje radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora Centru.
(6) Prouzročitelji i/ili vlasnici i posjednici obvezni su u slučaju prestanka rada predati sve vođene evidencije Centru.
(7) Centar je obvezan voditi i evidenciju o periodičkim pregledima iz članka 27. stavka 7. ovoga Pravilnika.
(8) Centar je obvezan čuvati sve vlastite evidencije do kraja institucionalnog nadzora budućeg odlagališta.
Središnja evidencija
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
Članak 32.
(1) Ministarstvo je obvezno voditi središnju evidenciju radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora.
(2) Središnja evidencija iz stavka 1. ovoga članka sadrži podatke o:
1. radioaktivnom otpadu i iskorištenim izvorima koji se nalaze u posjedu Centra
2. radioaktivnom otpadu i iskorištenim izvorima koji se nalaze kod drugih posjednika
3. radioaktivnom otpadu koji je ispušten u okoliš
4. radioaktivnom otpadu ili iskorištenim izvorima koji su otpušteni iz nadzora
5. radioaktivnom otpadu i iskorištenim izvorima koji se nalaze na skladištenju ili preradi u inozemstvu ili su vraćeni proizvođaču izvora
6. radioaktivnom otpadu i iskorištenim izvorima koji su pronađeni bez prouzročitelja i/ili vlasnika i posjednika i koji su predani na zbrinjavanje Centru.
(3) U središnjoj evidenciji vode se podaci o količinama, dinamici nastajanja i pakiranju nisko i srednje radioaktivnog otpada koji nastaje radom i razgradnjom Nuklearne elektrane Krško, a koji će biti preuzet u Centar temeljem bilateralnog ugovora sklopljenog prije dana stupanja na snagu ovoga Pravilnika.
(4) U središnjoj evidenciji podaci se vode u opsegu i obliku navedenom u Prilogu 4., koji je tiskan uz ovaj Pravilnik i njegov je sastavni dio, posebno za:
1. kruti i tekući radioaktivni otpad
2. ispušteni radioaktivni otpad
3. godišnju procjenu nastajanja radioaktivnog otpada, iskorištenih izvora, radioaktivnog otpada koji nastaje radom Nuklearne elektrane Krško.
Dostava podataka u središnju evidenciju