Na temelju članka 28. stavka 4. Zakon o sigurnosti pri odobalnom istraživanju i eksploataciji ugljikovodika (»Narodne novine«, br. 78/15), ministar gospodarstva donosi
PRAVILNIK O ISTRAŽIVANJU VELIKIH NESREĆA POVEZANIH S ODOBALNIM ISTRAŽIVANJEM I EKSPLOATACIJOM UGLJIKOVODIKA
OPĆE ODREDBE
Članak 1.
Ovim se Pravilnikom utvrđuju uvjeti, postupci, način i ovlasti za provedbu istrage velikih nesreća povezanih s odobalnim istraživanjem i eksploatacijom ugljikovodika, kako bi se:
a)omogućila brza provedba istrage radi prikupljanja dokaza i podataka u svrhu primjerene analize velikih nesreća povezanih s odobalnim istraživanjem i eksploatacijom ugljikovodika,
b)osiguralo pravodobno i točno izvješćivanje o rezultatima istrage i prijedlozima za poboljšanje stanja, sa svrhom unaprjeđenja sigurnosti pri odobalnom istraživanju i eksploataciji ugljikovodika, zaštite okoliša i prirode i smanjenja rizika budućih velikih nesreća povezanih s odobalnim istraživanjem i eksploatacijom ugljikovodika.
Članak 2.
Za potrebe ovog Pravilnika pojedini izrazi imaju sljedeća značenja:
1).Agencija znači Agenciju za ugljikovodike.
2).Glavni istražitelj je istražitelj imenovan za vođenje istrage.
3).Istraga je istraživanje velikih nesreća povezanih s odobalnim istraživanjem i eksploatacijom ugljikovodika s osnovnim ciljem da se pri odobalnom istraživanju i eksploataciji ugljikovodika unaprijedi zaštita okoliša i prirodei smanje rizici budućih velikih nesreća povezanih s odobalnim istraživanjem i eksploatacijom ugljikovodika. Istraga se obavlja kako bi se utvrdili uzroci velikih nesreća povezanih s odobalnim istraživanjem i eksploatacijom ugljikovodika s ciljem da se kroz pouke spriječi ili smanji vjerojatnost ponavljanja sličnih velikih nesreća u budućnosti, a obuhvaća prikupljanje i analizu dokaza, utvrđivanje uzročnih faktora i prema potrebi, izradu sigurnosnih preporuka.
4).Istražitelj je osoba koja sudjeluje u istrazi i koja aktivno istražuje veliku nesreću povezanu s odobalnim istraživanjem i eksploatacijom ugljikovodika;
5).Koordinacija za sigurnost pri odobalnom istraživanju i eksploataciji ugljikovodika znači nadležno tijelo imenovano u skladu s Zakonom o sigurnosti pri odobalnom istraživanju i eksploataciji ugljikovodika, a koje je nadležno za provedbu djelatnosti koje su nadležnom tijelu dodijeljene Zakonom o sigurnosti pri odobalnom istraživanju i eksploataciji ugljikovodika (u daljnjem tekstu: Koordinacija).
6).Ministarstvo znači ministarstvo nadležno za rudarstvo.
7).Ministar je ministar nadležan za poslove rudarstva.
8).Odobalno istraživanje i eksploatacija ugljikovodikaznači sve aktivnosti u svezi s istraživanjem i eksploatacijom ugljikovodika, uključujući njihovo planiranje, projektiranje, izgradnju, rad i uklanjanje/sanaciju, ali isključujući transport ugljikovodika magistralnim cjevovodom ili plovnim objektom (u daljnjem tekstu: odobalni radovi).
9).Odobalni objektznači nepomičan ili pomičan odobalni objekt s povezanom infrastrukturom koji se koristi za odobalno istraživanje i eksploataciju ugljikovodika i/ili u svezi s istim.
10).Povjerenstvo je tim istražitelja, kojeg vodi glavni istražitelj, nadležno za provedbu istrage o velikim nesrećama povezanim s odobalnim istraživanjem i eksploatacijom ugljikovodika, imenovano od strane ministra.
11).Velika nesrećau odnosu na odobalni objekt ili povezanu infrastrukturu znači:
(a) nesreću koja uključuje eksploziju, požar, gubitak kontrole nad bušotinom ili nekontrolirano ispuštanje ugljikovodika ili opasnih tvari, a pritom uzrokuje gubitak života ili ozbiljne ozljede kod osoba ili postoji vjerojatnost uzrokovanja gubitka života ili ozbiljnih ozljeda, te onečišćenje i štete većih razmjera u okolišu na odobalnom području, kao i na obalnom području kao posljedica onečišćenja
(b) nesreću koja uzrokuje znatno oštećenje odobalnog objekta ili povezane infrastrukture, a pritom uzrokuje gubitak života ili ozbiljne ozljede kod osoba ili postoji vjerojatnost uzrokovanja gubitka života ili ozbiljnih ozljeda, te onečišćenje i štete većih razmjera u okolišu na odobalnom području, kao i na obalnom području kao posljedica onečišćenja
(c) bilo koju drugu nesreću koja dovede do gubitka života ili ozljede kod pet ili više osoba istodobno koje se nalaze na odobalnom objektu u kojem se pojavi izvor opasnosti ili koje sudjeluju u odobalnim radovima, te onečišćenje i štete većih razmjera u okolišu na odobalnom području, kao i na obalnom području kao posljedica onečišćenja
(d) događaj koji uzrokuje ili će vjerojatno uzrokovati bitan nepovoljan, odnosno negativan utjecaj na okoliš u skladu s propisima iz područja zaštite okoliša koji nastane kao posljedica nesreća iz točaka (a), (b) i (c).
Za potrebe određivanja je li neka nesreća velika nesreća u smislu točaka (a), (b), (c) ili (d), s odobalnim objektom na kojem nema stalne posade postupa se kao da na njemu ima posade.
12).Velika opasnost znači situaciju koja može završiti velikom nesrećom.
13).Zakon znači Zakon o sigurnosti pri odobalnom istraživanju i eksploataciji ugljikovodika.
Članak 3.
(1).Ovaj se Pravilnik primjenjuje za velike nesreće na odobalnim objektima koji se nalaze ili plove u unutarnjim morskim vodama i teritorijalnom moru Republike Hrvatske te u epikontinentalnom pojasu Republike Hrvatske koji obuhvaća morsko dno i morsko podzemlje izvan vanjske granice teritorijalnog mora Republike Hrvatske u smjeru pučine do granice epikontinentalnog pojasa sa susjednim državama na kojima Republika Hrvatska, u skladu s međunarodnim pravom, ostvaruje jurisdikciju i suverena prava.
(2).Ovaj Pravilnik se ne primjenjuje kada su velike nesreće posljedica radnji ili namjere da se počini šteta na odobalnom objektu ili okolišu i prirodi (npr. rat, terorizam, piratstvo i sl.).
ISTRAGA
Članak 4.
(1).Ministarstvo je dužno pokrenuti temeljitu istragu velikih nesreća.
(2).Provođenje istrage iz stavka 1. ovoga članka:
a)mora biti neovisno o kriminalističkim ili drugim paralelnim istragama koje se provode da bi se utvrdila odgovornost ili pripisala krivnja,
b)ne smije biti spriječeno, obustavljeno ili odgođeno zbog istraga navedenih u točki a. ovog stavka ili bilo kojeg drugog razloga.
(3).Istraga će biti pokrenuta u najkraćem mogućem roku nakon velike nesreće, a u svakom slučaju ne kasnije od dva mjeseca nakon velike nesreće.
Članak 5.
(1).Istragu provodi neovisno Povjerenstvo koje na prijedlog glavnog istražitelja imenuje Ministar posebnim rješenjem za svaki pojedini slučaj.
(2).Glavnog istražitelja imenuje rješenjem Ministar iz redova Ministarstva.
(3).Članovi Povjerenstva iz stavka 1. ovog članka su neovisni stručnjaci primjereno kvalificirani za istražitelje, upisani u listu koju vodi Ministarstvo i imenovani od Ministra.
(4).Povjerenstvo određuje opseg i praktična rješenja za provedbu istrage, uključujući i suradnju s relevantnim nadležnim državnim tijela, na najpogodniji način za ostvarivanje ciljeva i svrhe istrage.
(5).Rješenje iz stavka 2. i lista iz stavka 3. ovoga članka oglašava se na mrežnim stranicama Ministarstva.
Članak 6.
(1).Članovi Povjerenstva nakon imenovanja potpisuju izjavu na temelju koje preuzimaju sve ovlasti i odgovornosti sukladno ovom Pravilniku, uključujući i obvezu poštivanja odredbi u svezi neovisnosti, nepristranosti i povjerljivosti.
(2).Članovi Povjerenstva moraju imati stručno znanje i praktično iskustvo u područjima koja su uključena u istragu.
(3).Povjerenstvo uz suglasje glavnog istražitelja može u istragu uključiti stručnjake iz redova znanstvene i stručne javnosti za pojedina područja koja nisu u dovoljnoj mjeri zastupljena u stručnim kompetencijama članova Povjerenstva.
(4).U slučaju iz stavka 3. ovoga članka na uključene stručnjake primjenjuju se odredbe u svezi neovisnosti, nepristranosti i povjerljivosti, što svaki stručnjak prihvaća potpisivanjem izjave iz stavka 1. ovog članka.
(5).U slučaju iz stavka 3. ovoga članka Ministar imenuje stručnjake rješenjem za svaki pojedini slučaj.
Članak 7.
Članovi Povjerenstva imaju sljedeće ovlasti:
a)slobodan pristup bilo kojoj dokumentaciji ili aktima koji su vezani za odobalni objekt na kojem se dogodila velika nesreće,
b)slobodan pristup bilo kojem relevantnom području ili mjestu velike nesreće, kao i svakom odobalnom objektu, bez sudskog naloga,
c)slobodno prikupljanja dokaza i činjenica vezanih za odobalni objekt na kojem se dogodila velika nesreće,
d)zahtijevati pregled ili analizu dokaza prikupljenih od ostalih nadležnih državnih tijela i slobodan pristup rezultatima takvih pregleda ili analiza,
e)ispitati svjedoke, bez prisutnosti osobe čiji interesi, po procjeni istražitelja, mogu ometati istragu,
f)zatražiti ostvarivanje potrebne suradnje putem Ministarstva, kada je potrebno zatražiti pomoć relevantnih nadležnih državnih tijela.
Članak 8.
(1).Za neovisno obavljanje poslova Povjerenstva iz članka 8. ovoga Pravilnika, Agencija je na svojim pozicijama dužna osigurati dovoljno sredstava, sukladno članku 10. ovog Pravilnika.
(2).Članovima Povjerenstva i stručnjacima uključenim u istragu za rad pripada naknada iskazana u neto iznosu po cjeniku sadržanom u Dodatku I. koji je sastavni dio ovog Pravilnika, kao i naknada materijalnih troškova uključujući troškove prijevoza, troškove smještaja i dnevnice. Naknada za rad se isplaćuje po završenoj istrazi na temelju evidencije radnih sati i vrijednosti izrađenih skica, nalaza i mišljenja utvrđenih i ovjerenih od strane glavnog istražitelja.
(3).Ako se istraga velike nesreće obavlja pod otežanim uvjetima (noću od 22 do 06 sati, u iznimno nepovoljnim vremenskim uvjetima i sl.) te za rad u dane tjednog odmora, državnog praznika, blagdana odnosno neradnog dana, iznos naknade za rad iz cjenika uvećava se za 50%.
(4).Prijevozni troškovi predstavljaju naknadu za prijevoz sredstvima javnog prometa (tramvaj, vlak, autobus, brod i zrakoplov) ili korištenje osobnog automobila, obuhvaćajući izdatke za dolazak iz mjesta prebivališta odnosno boravišta do mjesta gdje treba obaviti radnju za potrebe istrage kao i za povratak u prebivalište odnosno boravište, te izdatke za prijevoz sredstvima javnog prometa ili korištenje osobnog automobila u mjestu prebivališta ili boravišta uz uvjet da je putovanje izvršeno najekonomičnijim prometnim sredstvom.
(5).Prijevozni troškovi obračunavaju se na temelju ispunjenog i ovjerenog putnog naloga i priloženih isprava (računa).
(6).Za vrijeme zadržavanja izvan mjesta prebivališta, odnosno boravišta u trajanju od 8 do 12 sati, članovima Povjerenstva i stručnjacima pripada naknada u visini polovice dnevnice, a za vrijeme zadržavanja izvan mjesta prebivališta, odnosno boravišta u trajanju od 12 do 24 sata cijela dnevnica u iznosu utvrđenom za državne službenike.
(7).Izdaci za smještaj priznaju se u punom iznosu prema priloženom računu.
Članak 9.
Zapis istrage je zapis prikupljen tijekom istrage velike nesreće, što uključuje:
a)sve izjave prikupljene u svrhu obavljanja istrage,
b)sve informacije koje se odnose na rad odobalnog objekta,
c)sve podatke ili činjenice prikupljene tijekom istraživanja
d)svi zapisi o analizi podataka ili činjenica prikupljen tijekom istraživanja, uključujući i mišljenje osobe koja je analizirala podatke,
e)sve ostalo bitno prikupljeno tijekom istrage.
Članak 10.
Sredstva za rad Povjerenstva uključuju: troškove angažiranja specijaliziranih organizacija za prikupljanje dokaza i činjenica, troškove skladištenja i čuvanja dokaznog materijala, troškove analize uzoraka u ovlaštenim specijaliziranim laboratorijima i servisnim tvrtkama, troškove kopiranja dokumenata i pripreme izvještaja, troškove putovanja, smještaja, komunikacije, i naknade istražitelja, troškove honorara angažiranih stručnjaka iz pojedinih područja koja nisu u dovoljnoj mjeri pokrivena kompetencijama članova Povjerenstva i slično.
Članak 11.
(1).Nakon okončanja istrage, Povjerenstvo izrađuje izvještaj koji obvezno sadrži:
1.1.Predgovor - podaci o ovlašteniku dozvole, operatoru, vlasniku i izvođaču.
1.2.Sažetak - ovaj dio sadrži osnovne činjenice velike nesreće; što, kada, gdje i kako se dogodila velika nesreća; i navodi je li bilo poginulih, ozlijeđenih, oštećenja odobalnog objekta, ili onečišćenja okoliša, kao posljedice velike nesreće.
1.3.Činjenice - ovaj dio izvješća sadrži istinite činjenice utvrđene od strane istražitelja, i to najmanje sljedeće podatke:
a.specifičnosti odobalnog objekta, glavne karakteristike, konstrukcijski detalji, broj članova posade,
b.podatke o velikoj nesreći, koji uključuju, vrstu, datum i vrijeme, lokacija velike nesreće, vanjski i unutarnji okoliš, podatke o postupcima posade, posljedice za ljude, odobalni objekt, okoliš, ostalo.
1.4.Plan intervencija odobalnog objekta, kako je pokrenut, tko je sudjelovao, korištena sredstva, brzina djelovanja, poduzete mjere, postignuti rezultati.
1.5.Plan intervencija kod iznenadnih onečišćenja mora, kako je pokrenut, tko je sudjelovao, korištena sredstva, brzina djelovanja, poduzete mjere, postignuti rezultati.
1.6.Rekonstrukcija velike nesreće - ovaj dio rekonstruira veliku nesreću kroz sve segmente nesreće, u kronološkom tijeku događaja koji su prethodili velikoj nesreći i nastupili tijekom velike nesreće, te umiješanost svih bitnih faktora – osoba, okoliša, opreme, vanjskih intervencija. Vrijeme koje je potrebno za rekonstrukciju velike nesreće ovisi o događajima koji su prethodili i doprinijeli velikoj nesreći ili nezgodi.
1.7.Analiza - ovaj dio sadrži detaljnije obrađene elemente velike nesreće, te daje analizu svakog događaja, sa predloženim mjerama za sprečavanje budućih velikih nesreća.
1.8.Zaključci - u ovom dijelu izvješća navedeni su odlučujući faktori koji su doprinijeli velikoj nesreći (neispravnost ili nedostatak opreme, propusti u postupcima, neodgovarajući materijali, ljudski faktor i sl.), koji se moraju ispraviti radi unapređenja i razvoja sigurnosti, te zbog prevencije budućih velikih nesreća.
1.9.Sigurnosne preporuke - ovaj dio izvješća treba sadržavati, kada je to moguće, sigurnosne preporuke na temelju analiza i zaključaka nakon istrage o velikoj nesreći, povezanih sa propisima, postupcima, inspekcijskom nadzoru, upravljanjem, zdravljem i zaštitom na radu, održavanjem i popravcima, uvježbavanjem.
1.10.Dodaci - kada je to moguće, sljedeće informacije prilažu se izvješću u pisanom ili u elektroničkom obliku:– fotografije, filmovi, audiosnimci, crteži, skice,– primjenjivi standardi, tehnički izrazi i kratice, posebne studije i ostale informacije.
(2).U izvješću istrage ne smiju se navoditi pretpostavke o mogućoj krivnji, niti će izvješće biti sastavljeno na način da može poslužiti u svrhu utvrđivanja bilo kakve pravne odgovornosti.
(3).U izvješću je zabranjeno identificiranje svjedoka.
(4).Povjerenstvo će poduzeti sve da u roku od 12 mjeseci od datuma velike nesreće izvještaj dostavi Koordinaciji. Ako u tom roku nije moguće pripremiti konačni izvještaj, Povjerenstvo mora dostaviti privremeni izvještaj.
Članak 12.
Kada se po završetku istrage pojave nove informacije koje su od značaja za zaključke u svezi velike nesreće, Ministarstvo može odlučiti o ponovnom otvaranju istrage.
Članak 13.
(1).Ministarstvo će osigurati da se sigurnosne preporuke, koje je dalo Povjerenstvo, valjano uzmu u obzir oni kojima su namijenjene i, gdje je primjereno, da se po njima postupa sukladno zakonima Republike Hrvatske i međunarodnim propisima.
(2).Sadržaj sigurnosne preporuke ili privremene preporuke ne smije sadržavati tekst kojim se utvrđuje krivnja ili odgovornost za nesreću.
Članak 14.
Ako Povjerenstvo, u bilo kojem trenutku istrage, procijeni da je potrebna žurna akcija u cilju sprečavanja opasnosti od novih velikih nesreća, ono će žurno izvijestiti Ministarstvo i Koordinaciju.
PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Članak 15.
(1).Ministar će u roku od 1 mjeseca od dana stupanja na snagu ovog Pravilnika donijeti rješenje iz članka 5. stavka 2. ovoga Pravilnika.
(2).Ministar će u roku od 3 mjeseci od dana stupanja na snagu ovog Pravilnika donijeti listu neovisnih stručnjaka.
Članak 16.
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana od objave u »Narodnim novinama«.
DODATAK I.
CJENIK NAKNADA
Vrsta naknade
Iznos naknade
1. Vrijednost radnog sata
100,00 kuna
2. Crtanje skica
200,00 – 600,00 kuna
3. Izrada pisanog nalaza i mišljenja
500,00 – 6.000,00 kuna
4. Korištenje vlastitog vozila
1 km=30% stvarne cijene 1 litre benzina od 95 oktana
Na temelju članka 28. stavka 4. Zakon o sigurnosti pri odobalnom istraživanju i eksploataciji ugljikovodika (»Narodne novine«, br. 78/15), ministar gospodarstva donosi
PRAVILNIK O ISTRAŽIVANJU VELIKIH NESREĆA POVEZANIH S ODOBALNIM ISTRAŽIVANJEM I EKSPLOATACIJOM UGLJIKOVODIKA
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva staro
OPĆE ODREDBE
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva staro
Članak 1.
Ovim se Pravilnikom utvrđuju uvjeti, postupci, način i ovlasti za provedbu istrage velikih nesreća povezanih s odobalnim istraživanjem i eksploatacijom ugljikovodika, kako bi se:
a) omogućila brza provedba istrage radi prikupljanja dokaza i podataka u svrhu primjerene analize velikih nesreća povezanih s odobalnim istraživanjem i eksploatacijom ugljikovodika,
b) osiguralo pravodobno i točno izvješćivanje o rezultatima istrage i prijedlozima za poboljšanje stanja, sa svrhom unaprjeđenja sigurnosti pri odobalnom istraživanju i eksploataciji ugljikovodika, zaštite okoliša i prirode i smanjenja rizika budućih velikih nesreća povezanih s odobalnim istraživanjem i eksploatacijom ugljikovodika.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva staro
Članak 2.
Za potrebe ovog Pravilnika pojedini izrazi imaju sljedeća značenja:
1). Agencija znači Agenciju za ugljikovodike.
2). Glavni istražitelj je istražitelj imenovan za vođenje istrage .
3). Istraga je istraživanje velikih nesreća povezanih s odobalnim istraživanjem i eksploatacijom ugljikovodika s osnovnim ciljem da se pri odobalnom istraživanju i eksploataciji ugljikovodika unaprijedi zaštita okoliša i prirode i smanje rizici budućih velikih nesreća povezanih s odobalnim istraživanjem i eksploatacijom ugljikovodika. Istraga se obavlja kako bi se utvrdili uzroci velikih nesreća povezanih s odobalnim istraživanjem i eksploatacijom ugljikovodika s ciljem da se kroz pouke spriječi ili smanji vjerojatnost ponavljanja sličnih velikih nesreća u budućnosti, a obuhvaća prikupljanje i analizu dokaza, utvrđivanje uzročnih faktora i prema potrebi, izradu sigurnosnih preporuka.
4). Istražitelj je osoba koja sudjeluje u istrazi i koja aktivno istražuje veliku nesreću povezanu s odobalnim istraživanjem i eksploatacijom ugljikovodika ;
5). Koordinacija za sigurnost pri odobalnom istraživanju i eksploataciji ugljikovodika znači nadležno tijelo imenovano u skladu s Zakonom o sigurnosti pri odobalnom istraživanju i eksploataciji ugljikovodika, a koje je nadležno za provedbu djelatnosti koje su nadležnom tijelu dodijeljene Zakonom o sigurnosti pri odobalnom istraživanju i eksploataciji ugljikovodika (u daljnjem tekstu: Koordinacija).
6). Ministarstvo znači ministarstvo nadležno za rudarstvo.
7). Ministar je ministar nadležan za poslove rudarstva.
8). Odobalno istraživanje i eksploatacija ugljikovodika znači sve aktivnosti u svezi s istraživanjem i eksploatacijom ugljikovodika, uključujući njihovo planiranje, projektiranje, izgradnju, rad i uklanjanje/sanaciju, ali isključujući transport ugljikovodika magistralnim cjevovodom ili plovnim objektom (u daljnjem tekstu: odobalni radovi).
9). Odobalni objekt znači nepomičan ili pomičan odobalni objekt s povezanom infrastrukturom koji se koristi za odobalno istraživanje i eksploataciju ugljikovodika i/ili u svezi s istim.
10). Povjerenstvo je tim istražitelja, kojeg vodi glavni istražitelj, nadležno za provedbu istrage o velikim nesrećama povezanim s odobalnim istraživanjem i eksploatacijom ugljikovodika, imenovano od strane ministra.
11). Velika nesreća u odnosu na odobalni objekt ili povezanu infrastrukturu znači:
(a) nesreću koja uključuje eksploziju, požar, gubitak kontrole nad bušotinom ili nekontrolirano ispuštanje ugljikovodika ili opasnih tvari, a pritom uzrokuje gubitak života ili ozbiljne ozljede kod osoba ili postoji vjerojatnost uzrokovanja gubitka života ili ozbiljnih ozljeda, te onečišćenje i štete većih razmjera u okolišu na odobalnom području, kao i na obalnom području kao posljedica onečišćenja
(b) nesreću koja uzrokuje znatno oštećenje odobalnog objekta ili povezane infrastrukture, a pritom uzrokuje gubitak života ili ozbiljne ozljede kod osoba ili postoji vjerojatnost uzrokovanja gubitka života ili ozbiljnih ozljeda, te onečišćenje i štete većih razmjera u okolišu na odobalnom području, kao i na obalnom području kao posljedica onečišćenja
(c) bilo koju drugu nesreću koja dovede do gubitka života ili ozljede kod pet ili više osoba istodobno koje se nalaze na odobalnom objektu u kojem se pojavi izvor opasnosti ili koje sudjeluju u odobalnim radovima, te onečišćenje i štete većih razmjera u okolišu na odobalnom području, kao i na obalnom području kao posljedica onečišćenja
(d) događaj koji uzrokuje ili će vjerojatno uzrokovati bitan nepovoljan, odnosno negativan utjecaj na okoliš u skladu s propisima iz područja zaštite okoliša koji nastane kao posljedica nesreća iz točaka (a), (b) i (c).
Za potrebe određivanja je li neka nesreća velika nesreća u smislu točaka (a), (b), (c) ili (d), s odobalnim objektom na kojem nema stalne posade postupa se kao da na njemu ima posade.
12). Velika opasnost znači situaciju koja može završiti velikom nesrećom .
13). Zakon znači Zakon o sigurnosti pri odobalnom istraživanju i eksploataciji ugljikovodika.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva staro
Članak 3.
(1). Ovaj se Pravilnik primjenjuje za velike nesreće na odobalnim objektima koji se nalaze ili plove u unutarnjim morskim vodama i teritorijalnom moru Republike Hrvatske te u epikontinentalnom pojasu Republike Hrvatske koji obuhvaća morsko dno i morsko podzemlje izvan vanjske granice teritorijalnog mora Republike Hrvatske u smjeru pučine do granice epikontinentalnog pojasa sa susjednim državama na kojima Republika Hrvatska, u skladu s međunarodnim pravom, ostvaruje jurisdikciju i suverena prava.
(2). Ovaj Pravilnik se ne primjenjuje kada su velike nesreće posljedica radnji ili namjere da se počini šteta na odobalnom objektu ili okolišu i prirodi (npr. rat, terorizam, piratstvo i sl.).
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva staro
ISTRAGA
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva staro
Članak 4.
(1). Ministarstvo je dužno pokrenuti temeljitu istragu velikih nesreća.
(2). Provođenje istrage iz stavka 1. ovoga članka:
a) mora biti neovisno o kriminalističkim ili drugim paralelnim istragama koje se provode da bi se utvrdila odgovornost ili pripisala krivnja,
b) ne smije biti spriječeno, obustavljeno ili odgođeno zbog istraga navedenih u točki a. ovog stavka ili bilo kojeg drugog razloga.
(3). Istraga će biti pokrenuta u najkraćem mogućem roku nakon velike nesreće, a u svakom slučaju ne kasnije od dva mjeseca nakon velike nesreće.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva staro
Članak 5.
(1). I stragu provodi neovisno Povjerenstvo koje na prijedlog glavnog istražitelja imenuje Ministar posebnim rješenjem za svaki pojedini slučaj.
(2). Glavnog istražitelja imenuje rješenjem Ministar iz redova Ministarstva.
(3). Članovi Povjerenstva iz stavka 1. ovog članka su neovisni stručnjaci primjereno kvalificirani za istražitelje, upisani u listu koju vodi Ministarstvo i imenovani od Ministra.
(4). Povjerenstvo određuje opseg i praktična rješenja za provedbu istrage, uključujući i suradnju s relevantnim nadležnim državnim tijela, na najpogodniji način za ostvarivanje ciljeva i svrhe istrage.
(5). Rješenje iz stavka 2. i lista iz stavka 3. ovoga članka oglašava se na mrežnim stranicama Ministarstva.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva staro
Članak 6.
(1). Članovi Povjerenstva nakon imenovanja potpisuju izjavu na temelju koje preuzimaju sve ovlasti i odgovornosti sukladno ovom Pravilniku, uključujući i obvezu poštivanja odredbi u svezi neovisnosti, nepristranosti i povjerljivosti.
(2). Članovi Povjerenstva moraju imati stručno znanje i praktično iskustvo u područjima koja su uključena u istragu.
(3). Povjerenstvo uz suglasje glavnog istražitelja može u istragu uključiti stručnjake iz redova znanstvene i stručne javnosti za pojedina područja koja nisu u dovoljnoj mjeri zastupljena u stručnim kompetencijama članova Povjerenstva.
(4). U slučaju iz stavka 3. ovoga članka na uključene stručnjake primjenjuju se odredbe u svezi neovisnosti, nepristranosti i povjerljivosti, što svaki stručnjak prihvaća potpisivanjem izjave iz stavka 1. ovog članka.
(5). U slučaju iz stavka 3. ovoga članka Ministar imenuje stručnjake rješenjem za svaki pojedini slučaj.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva staro
Članak 7.
Članovi Povjerenstva imaju sljedeće ovlasti:
a) slobodan pristup bilo kojoj dokumentaciji ili aktima koji su vezani za odobalni objekt na kojem se dogodila velika nesreće,
b) slobodan pristup bilo kojem relevantnom području ili mjestu velike nesreće, kao i svakom odobalnom objektu, bez sudskog naloga,
c) slobodno prikupljanja dokaza i činjenica vezanih za odobalni objekt na kojem se dogodila velika nesreće,
d) zahtijevati pregled ili analizu dokaza prikupljenih od ostalih nadležnih državnih tijela i slobodan pristup rezultatima takvih pregleda ili analiza,
e) ispitati svjedoke, bez prisutnosti osobe čiji interesi, po procjeni istražitelja, mogu ometati istragu,
f) zatražiti ostvarivanje potrebne suradnje putem Ministarstva, kada je potrebno zatražiti pomoć relevantnih nadležnih državnih tijela.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva staro
Članak 8.
(1). Za neovisno obavljanje poslova Povjerenstva iz članka 8. ovoga Pravilnika, Agencija je na svojim pozicijama dužna osigurati dovoljno sredstava, sukladno članku 10. ovog Pravilnika.
(2). Članovima Povjerenstva i stručnjacima uključenim u istragu za rad pripada naknada iskazana u neto iznosu po cjeniku sadržanom u Dodatku I. koji je sastavni dio ovog Pravilnika, kao i naknada materijalnih troškova uključujući troškove prijevoza, troškove smještaja i dnevnice. Naknada za rad se isplaćuje po završenoj istrazi na temelju evidencije radnih sati i vrijednosti izrađenih skica, nalaza i mišljenja utvrđenih i ovjerenih od strane glavnog istražitelja.
(3). Ako se istraga velike nesreće obavlja pod otežanim uvjetima (noću od 22 do 06 sati, u iznimno nepovoljnim vremenskim uvjetima i sl.) te za rad u dane tjednog odmora, državnog praznika, blagdana odnosno neradnog dana, iznos naknade za rad iz cjenika uvećava se za 50%.
(4). Prijevozni troškovi predstavljaju naknadu za prijevoz sredstvima javnog prometa (tramvaj, vlak, autobus, brod i zrakoplov) ili korištenje osobnog automobila, obuhvaćajući izdatke za dolazak iz mjesta prebivališta odnosno boravišta do mjesta gdje treba obaviti radnju za potrebe istrage kao i za povratak u prebivalište odnosno boravište, te izdatke za prijevoz sredstvima javnog prometa ili korištenje osobnog automobila u mjestu prebivališta ili boravišta uz uvjet da je putovanje izvršeno najekonomičnijim prometnim sredstvom.
(5). Prijevozni troškovi obračunavaju se na temelju ispunjenog i ovjerenog putnog naloga i priloženih isprava (računa).
(6). Za vrijeme zadržavanja izvan mjesta prebivališta, odnosno boravišta u trajanju od 8 do 12 sati, članovima Povjerenstva i stručnjacima pripada naknada u visini polovice dnevnice, a za vrijeme zadržavanja izvan mjesta prebivališta, odnosno boravišta u trajanju od 12 do 24 sata cijela dnevnica u iznosu utvrđenom za državne službenike.
(7). Izdaci za smještaj priznaju se u punom iznosu prema priloženom računu.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva staro
Članak 9.
Zapis istrage je zapis prikupljen tijekom istrage velike nesreće, što uključuje:
a) sve izjave prikupljene u svrhu obavljanja istrage,
b) sve informacije koje se odnose na rad odobalnog objekta,
c) sve podatke ili činjenice prikupljene tijekom istraživanja
d) svi zapisi o analizi podataka ili činjenica prikupljen tijekom istraživanja, uključujući i mišljenje osobe koja je analizirala podatke,
e) sve ostalo bitno prikupljeno tijekom istrage.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva staro
Članak 10.
Sredstva za rad Povjerenstva uključuju: troškove angažiranja specijaliziranih organizacija za prikupljanje dokaza i činjenica, troškove skladištenja i čuvanja dokaznog materijala, troškove analize uzoraka u ovlaštenim specijaliziranim laboratorijima i servisnim tvrtkama, troškove kopiranja dokumenata i pripreme izvještaja, troškove putovanja, smještaja, komunikacije, i naknade istražitelja, troškove honorara angažiranih stručnjaka iz pojedinih područja koja nisu u dovoljnoj mjeri pokrivena kompetencijama članova Povjerenstva i slično.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva staro
Članak 11.
(1). Nakon okončanja istrage, Povjerenstvo izrađuje izvještaj koji obvezno sadrži:
1.1. Predgovor - podaci o ovlašteniku dozvole, operatoru, vlasniku i izvođaču.
1.2. Sažetak - ovaj dio sadrži osnovne činjenice velike nesreće; što, kada, gdje i kako se dogodila velika nesreća; i navodi je li bilo poginulih, ozlijeđenih, oštećenja odobalnog objekta, ili onečišćenja okoliša, kao posljedice velike nesreće.
1.3. Činjenice - ovaj dio izvješća sadrži istinite činjenice utvrđene od strane istražitelja, i to najmanje sljedeće podatke:
a. specifičnosti odobalnog objekta, glavne karakteristike, konstrukcijski detalji, broj članova posade,
b. podatke o velikoj nesreći, koji uključuju, vrstu, datum i vrijeme, lokacija velike nesreće, vanjski i unutarnji okoliš, podatke o postupcima posade, posljedice za ljude, odobalni objekt, okoliš, ostalo.
1.4. Plan intervencija odobalnog objekta, kako je pokrenut, tko je sudjelovao, korištena sredstva, brzina djelovanja, poduzete mjere, postignuti rezultati.
1.5. Plan intervencija kod iznenadnih onečišćenja mora, kako je pokrenut, tko je sudjelovao, korištena sredstva, brzina djelovanja, poduzete mjere, postignuti rezultati.
1.6. Rekonstrukcija velike nesreće - ovaj dio rekonstruira veliku nesreću kroz sve segmente nesreće, u kronološkom tijeku događaja koji su prethodili velikoj nesreći i nastupili tijekom velike nesreće, te umiješanost svih bitnih faktora – osoba, okoliša, opreme, vanjskih intervencija. Vrijeme koje je potrebno za rekonstrukciju velike nesreće ovisi o događajima koji su prethodili i doprinijeli velikoj nesreći ili nezgodi.
1.7. Analiza - ovaj dio sadrži detaljnije obrađene elemente velike nesreće, te daje analizu svakog događaja, sa predloženim mjerama za sprečavanje budućih velikih nesreća.
1.8. Zaključci - u ovom dijelu izvješća navedeni su odlučujući faktori koji su doprinijeli velikoj nesreći (neispravnost ili nedostatak opreme, propusti u postupcima, neodgovarajući materijali, ljudski faktor i sl.), koji se moraju ispraviti radi unapređenja i razvoja sigurnosti, te zbog prevencije budućih velikih nesreća.
1.9. Sigurnosne preporuke - ovaj dio izvješća treba sadržavati, kada je to moguće, sigurnosne preporuke na temelju analiza i zaključaka nakon istrage o velikoj nesreći, povezanih sa propisima, postupcima, inspekcijskom nadzoru, upravljanjem, zdravljem i zaštitom na radu, održavanjem i popravcima, uvježbavanjem.
1.10. Dodaci - kada je to moguće, sljedeće informacije prilažu se izvješću u pisanom ili u elektroničkom obliku:– fotografije, filmovi, audiosnimci, crteži, skice,– primjenjivi standardi, tehnički izrazi i kratice, posebne studije i ostale informacije.
(2). U izvješću istrage ne smiju se navoditi pretpostavke o mogućoj krivnji, niti će izvješće biti sastavljeno na način da može poslužiti u svrhu utvrđivanja bilo kakve pravne odgovornosti.
(3). U izvješću je zabranjeno identificiranje svjedoka.
(4). Povjerenstvo će poduzeti sve da u roku od 12 mjeseci od datuma velike nesreće izvještaj dostavi Koordinaciji. Ako u tom roku nije moguće pripremiti konačni izvještaj, Povjerenstvo mora dostaviti privremeni izvještaj.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva staro
Članak 12.
Kada se po završetku istrage pojave nove informacije koje su od značaja za zaključke u svezi velike nesreće, Ministarstvo može odlučiti o ponovnom otvaranju istrage.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva staro
Članak 13.
(1). Ministarstvo će osigurati da se sigurnosne preporuke, koje je dalo Povjerenstvo, valjano uzmu u obzir oni kojima su namijenjene i, gdje je primjereno, da se po njima postupa sukladno zakonima Republike Hrvatske i međunarodnim propisima.
(2). Sadržaj sigurnosne preporuke ili privremene preporuke ne smije sadržavati tekst kojim se utvrđuje krivnja ili odgovornost za nesreću.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva staro
Članak 14.
Ako Povjerenstvo, u bilo kojem trenutku istrage, procijeni da je potrebna žurna akcija u cilju sprečavanja opasnosti od novih velikih nesreća, ono će žurno izvijestiti Ministarstvo i Koordinaciju.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva staro
PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva staro
Članak 15.
(1). Ministar će u roku od 1 mjeseca od dana stupanja na snagu ovog Pravilnika donijeti rješenje iz članka 5. stavka 2. ovoga Pravilnika.
(2). Ministar će u roku od 3 mjeseci od dana stupanja na snagu ovog Pravilnika donijeti listu neovisnih stručnjaka.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva staro
Članak 16.
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana od objave u »Narodnim novinama«.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva staro
DODATAK I.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva staro
CJENIK NAKNADA
Vrsta naknade
Iznos naknade
1. Vrijednost radnog sata
100,00 kuna
2. Crtanje skica
200,00 – 600,00 kuna
3. Izrada pisanog nalaza i mišljenja
500,00 – 6.000,00 kuna
4. Korištenje vlastitog vozila
1 km=30% stvarne cijene 1 litre benzina od 95 oktana
5. Javni prijevoz
U visini stvarnog troška
6. Cestarina, tunelarina, mostarina, trajekt, parkiranje
U visini stvarnog troška
7. Dnevnica
U visini dnevnice državnih službenika (uključujući i propisane dnevnice za strane države)
8. Hotelski račun
U visini stvarnog troška
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva staro