Ustavna osnova za donošenje Zakona o službenoj iskaznici sadržana je u odredbi članka 2. stavka 4. podstavka 1. Ustava Republike Hrvatske („Narodne novine“, broj 85/10 – pročišćeni tekst i 5/14 – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
II. OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE TREBAJU UREDITI ZAKONOM, TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
U skladu s razvojem informatičkog sustava i digitalizacijom usluga tijela državne uprave, te pravosudnih i drugih državnih tijela (dalje u tekstu: državna tijela), potrebno je omogućiti državnim dužnosnicima, pravosudnim dužnosnicima, te državnim službenicima i namještenicima (dalje u tekstu: zaposlenici državnih tijela) što jednostavniji i brži pristup različitim bazama podataka i aplikacijama koje koriste za obavljanje poslova te elektronički potpis akata.
Središnji državni ured za razvoj digitalnog društva predlaže uvođenje službene iskaznice za zaposlenike državnih tijela u vidu elektroničke, odnosno digitalne kartice kao javne isprave, koja bi sadržavala podatke o pojedinom zaposleniku državnog tijela. Istovremeno navedena iskaznica koristit će se i za dokazivanje statusa zaposlenika državnog tijela, identifikaciju i registraciju pri ulasku u državno tijelo te za evidenciju radnoga vremena.
Središnji državni ured za razvoj digitalnog društva korisnik je projekta UP.04.1.1.17.0001„Uspostava platforme sa elektroničkim uslugama za e/m Potpis i e/m-Pečat“, kojim će se doprinijeti povećanju učinkovitosti komunikacije unutar sustava državne uprave te u načinu pružanja elektroničkih usluga i njihovoj interakciji s građanima i poslovnim subjektima, kao korisnicima javnih usluga. Navedenim projektom će se razviti i uspostaviti platforma sa elektroničkim uslugama za proces elektroničkog i mobilnog potpisivanja, elektroničkog i mobilnog pečatiranja te provjeru valjanosti elektroničkog potpisa odnosno pečata, koji će se koristiti u elektroničkim javnim uslugama i biti dostupni sudionicima u okviru elektroničkog poslovanja državnih tijela.
Cilj je da se uspostavom ove platforme omogući elektroničko potpisivanje i pečatiranje raznih dokumenata. Ova platforma uspostavit će se kao zajednički dijeljeni servis državne uprave. Sustav će biti dizajniran na način da omogući jednostavno korištenje platformom od strane drugih elektroničkih usluga koja državna tijela pružaju svojim korisnicima, koje će biti nadograđene modulom za potpisivanje odnosno pečatiranje. U sklopu ovog projekta potrebno je pribaviti odgovarajuće digitalne certifikate za potrebe državnih tijela.
Projektom Uspostava platforme s elektroničkim uslugama za e/m-Potpis i e/m-Pečat pribaviti će se, između ostaloga, 30.000 službenih iskaznica, koje imaju multifunkcionalno obilježje, odnosno svaka iskaznica sadrži identifikacijski certifikat te certifikat za kvalificirani elektronički potpis.
Stoga se ovim Prijedlogom zakona o službenoj iskaznici propisuje izdavanje i korištenje službene iskaznice kao službeničke digitalne isprave, kojom zaposlenici državnih tijela dokazuju svoj službeni status i identitet te se propisuje njezin izgled i sadržaj, a postupak izdavanja službene iskaznice propisat će čelnik tijela državne uprave nadležnog za poslove razvoja digitalnog društva.
Primjenom ovoga Zakona pojednostavit će se i ubrzati postupci koji se provode pred državnim tijelima zbog jednostavnijeg pristupa različitim bazama podataka i aplikacijama koje zaposlenici državnih tijela koriste za obavljanje poslova te korištenje elektroničkog potpisa akata te time stvoriti pretpostavke za učinkovitiji i sigurniji rad državnih tijela u digitalnom okruženju.
III. OCJENA SREDSTAVA POTREBNIH ZA PROVEDBU ZAKONA
Za primjenu ovoga Zakona potrebna sredstva iznose 3.640.625 kuna, od čega se 3.057.125 kuna odnosi na 2022. godinu, 296.375 kuna na 2023. godinu i 287.125 kuna za 2024. godinu. Sredstva su osiguranja u okviru redovnih aktivnosti ministarstva, državnih upravnih organizacija i drugih državnih tijela. Troškovi izrade jedne službene iskaznice iznose 125 kuna.
IV. TEKST PRIJEDLOGA ZAKONA, S OBRAZLOŽENJEM
Dostavlja se Prijedlog zakona o službenoj iskaznici s obrazloženjem.
PRIJEDLOG ZAKONA O SLUŽBENOJ ISKAZNICI
Predmet Zakona
Članak 1.
(1) Ovim Zakonom uređuje se izdavanje i uporaba službene iskaznice u državnim tijelima.
(2) Izrazi koji se koriste u ovom Zakonu, a imaju rodno značenje, koriste se neutralno i odnose se jednako na muški i ženski rod.
Osnovni pojmovi
Članak 2.
U smislu ovog Zakona pojedini pojmovi imaju sljedeće značenje:
- »državna tijela« su tijela državne uprave, te pravosudna i druga državna tijela;
- »zaposlenik državnog tijela« je državni dužnosnik, pravosudni dužnosnik, te državni službenik i namještenik;
- »kvalificirani pružatelj usluge povjerenja« je fizička ili pravna osoba koja obavlja poslove izrade kvalificiranih certifikata sukladno propisima o elektroničkoj identifikaciji i uslugama povjerenja za elektroničke transakcije;
- »kvalificirani certifikat za elektronički potpis« je certifikat za elektroničke potpise koji izdaje kvalificirani pružatelj usluga povjerenja i ispunjava zahtjeve utvrđene Zakonom o provedbi Uredbe (EU) br. 910/2014 Europskog parlamenta i Vijeća od 23. srpnja 2014. o elektroničkoj identifikaciji i uslugama povjerenja za elektroničke transakcije na unutarnjem tržištu i stavljanju izvan snage Direktive 1999/93/EZ („Narodne novine“, br. 62/17.);
- »odgovarajuće mrežno mjesto« je pristupna točka aplikaciji za upravljanje poslovima vezanim uz službene iskaznice, a putem koje pružatelj usluge povjerenja osigurava sadržaje i servise vezane za korištenje službeničke iskaznice u statusu kvalificiranog pružatelja usluga povjerenja sukladno propisima o elektroničkoj identifikaciji i uslugama povjerenja za elektroničke transakcije;
- »odgovarajuće programsko rješenje« je sredstvo putem kojeg korisnik službene iskaznice upravlja svojim osobnim podacima i potvrđuje svoj elektronički identitet;
-»korisnik službene iskaznice« je zaposlenik državnog tijela kojem je izdana službena iskaznica;
- »udaljeni kvalificirani elektronički potpis« znači kvalificirani elektronički potpis kod kojeg okruženjem za izradu elektroničkog potpisa u ime potpisnika upravlja kvalificirani pružatelj usluga povjerenja pri čemu jamči da se podatak za izradu elektroničkog potpisa, koristi pod isključivom kontrolom potpisnika.
Službena iskaznica
Članak 3.
(1) Službena iskaznica izdaje se zaposlenicima državnih tijela.
(2) Službena iskaznica je elektronička javna isprava kojom zaposlenik državnog tijela dokazuje svoj službeni status i elektronički identitet.
(3) Službena iskaznica koristi se kao sredstvo elektroničke identifikacije i autentikacije radi pristupa elektroničkim uslugama, aktivaciju drugih autentikacijskih ili potpisnih sredstava te za potpisivanje akata za koje je korisnik službene iskaznice ovlašten.
(4) Službena iskaznica može služiti za fizičku identifikaciju i beskontaktnu primjenu radi registracije ulaska u prostorije državnog tijela i u druge svrhe propisane posebnim propisima.
Obrazac službene iskaznice
Članak 4.
(1) Službena iskaznica izdaje se na propisanom obrascu.
(2) Obrazac službene iskaznice na prednjoj strani sadržava:
- grb Republike Hrvatske, naziv: „Republika Hrvatska“,
- naziv: „službena iskaznica“,
- prostor za upis: prezimena, imena, datuma izdavanja, broja iskaznice, podataka za strojno čitanje (QR kod),
- elektronički kontaktni čip i
- elektronički beskontaktni čip.
(3) Obrazac službene iskaznice može na zadnjoj strani sadržavati elemente propisane posebnim zakonom.
(4) Iznimno od stavaka 2. i 3. ovoga članka, obrazac službene iskaznice može imati drugačiji izgled odnosno sadržaj, samo ako je posebnim zakonom ili podzakonskim propisom drugačije određeno.
(5) Elektronički kontaktni čip iz stavka 2. ovoga članka sadrži:
1. broj službene iskaznice
2. kodove za podešavanje pristupa podacima za aktivaciju privatnog ključa,
3. identifikacijski certifikat visoke razine sigurnosti koji služi za autentifikaciju korisnika i
4. potpisni certifikat koji je kvalificirani certifikat koji se koristi za podršku kvalificiranom elektroničkom potpisu koji ima istu pravnu snagu i zamjenjuje vlastoručni potpis sukladno propisima kojima je reguliran elektronički potpis.
(6) Certifikati iz stavka 5. ovog članka sadrže sljedeće podatke:
1. izdavatelj – naziv tijela koje izdaje certifikat,
2. ime i prezime korisnika službene iskaznice,
3. OIB korisnika službene iskaznice,
4. datum valjanosti certifikata,
5. javni ključ certifikata
6. podatke za provjeru statusa certifikata i
7. druge podatke, sukladno propisima kojima je regulirano izdavanje certifikata.
(7) Elektronički kontaktni čip iz stavka 2. ovoga članka može sadržavati:
- potpisni certifikat koji je kvalificirani certifikat koji se koristi za podršku kvalificiranom elektroničkom potpisu koji ima istu pravnu snagu i zamjenjuje vlastoručni potpis sukladno propisima kojima je reguliran elektronički potpis i
- kodove za podešavanje pristupa podacima za aktivaciju certifikata i kreiranje udaljenog elektroničkog potpisa/pečata.
(8) Elektronički beskontaktni čip iz stavka 2. ovoga članka sadrži:
- ime i prezime korisnika službene iskaznice,
- OIB korisnika i
- broj službene iskaznice.
(9) Obrazac službene iskaznice, za čije su izdavanje osigurana sredstva iz projekta „Uspostava platforme s elektroničkim uslugama za e/m-Potpis i e/m-Pečat“, na zadnjoj strani sadrži elemente vidljivosti utvrđene tim projektom.
(10) Čelnik tijela državne uprave nadležnog za službeničke odnose pravilnikom će propisati obrazac službene iskaznice i obrazac zahtjeva za izdavanje službene iskaznice.
(2) Registracijski uredi su ustrojstvene jedinice u državnim tijelima koje su ustrojene za obavljanje poslova registracije sa svrhom izdavanja službenih iskaznica za zaposlenike tih tijela.
(3) Poslove iz djelokruga registracijskog ureda mogu obavljati službene osobe koje čelnik državnog tijela ovlasti za obavljanje tih poslova.
(4) Iznimno od stavka 2. ovoga članka, poslove registracije sa svrhom izdavanja službenih iskaznica za zaposlenike pravosudnih tijela obavljat će registracijski ured tijela državne uprave nadležnog za pravosudna tijela.
Alternativa za stavak 4.:
(4) Iznimno od stavka 2. ovoga članka, poslove registracije sa svrhom izdavanja službenih iskaznica za zaposlenike pravosudnih tijela obavljat će registracijski uredi koje odlukom odredi Vlada Republike Hrvatske.
Izdavanje službenih iskaznica
Članak 6.
(1) Zaposlenik državnog tijela podnosi bez odgode zahtjev za izdavanje službene iskaznice nadležnom registracijskom uredu po stupanju na dužnost odnosno početkom rada u državnom tijelu.
(2) Nadležni registracijski ured obavlja poslove zaprimanja i obrade zahtjeva za izdavanje službene iskaznice (poslovi identifikacije korisnika, obrade zahtjeva, podnošenja autorizacijske liste za nabavu službenih iskaznica na odobrenje čelniku tijela, upućivanja zahtjeva pružatelju usluga povjerenja za izradu službene iskaznice s potrebnim certifikatima, uručenje službene iskaznice korisniku službene iskaznice) te vođenje evidencije o izdanim službenim iskaznicama.
(3) Način rada registracijskih ureda i način vođenja evidencije o izdanim službenim iskaznicama propisuje naputkom čelnik tijela državne uprave nadležnog za poslove razvoja digitalnog društva.
Izrada službene iskaznice
Članak 7.
(1) Podnositelj zahtjeva za izdavanje službene iskaznice dužan je s pružateljem usluge povjerenja sklopiti ugovor o pružanju usluga certificiranja, kojim se utvrđuju prava i obveze ugovornih strana.
(2) Pružatelj usluge povjerenja iz stavka 1. ovoga članka dužan je uspostaviti odgovarajuće mrežno mjesto za upravljanje poslovima vezanim uz službene iskaznice, osiguravati sadržaje i servise vezane za korištenje službeničke iskaznice, djelovati u statusu kvalificiranog pružatelja usluga povjerenja sukladno propisima o elektroničkoj identifikaciji i uslugama povjerenja za elektroničke transakcije.
(3) Putem odgovarajućeg mrežnog mjesta iz stavka 2. ovoga članka, korisniku službene iskaznice kojem je na službenoj iskaznici izdan identifikacijski certifikat ostvaruje pravo na aktivaciju odgovarajućeg programskog rješenja na pokretnim uređajima, putem kojeg upravlja svojim osobnim podacima i potvrđuje svoj elektronički identitet.
(4) Osobni podaci iz stavka 3. ovoga članka su osobni podaci koji se nalaze na obrascu službene iskaznice.
(5) Korisnik službene iskaznice koji je aktivirao programsko rješenje za pokretne uređaje iz stavka 3. ovoga članka i ima izdan potpisni certifikat na službenoj iskaznici može ostvariti pravo na certifikat za udaljeni kvalificirani elektronički potpis.
(6) Čelnik tijela odlukom određuje zaposlenike državnog tijela koji zbog potreba službe imaju pravo na certifikat za udaljeni kvalificirani elektronički potpis.
Rok važenja službene iskaznice
Članak 8.
(1) Službena iskaznica važi tri godine od dana izdavanja ili do isteka roka trajanja odgovarajućeg certifikata, a najkasnije do prestanka dužnosti odnosno prestanka službe korisnika službene iskaznice.
(2) Korisnik službene iskaznice dužan je najkasnije u roku od 30 dana prije isteka važeće službene iskaznice odnosno isteka roka trajanja odgovarajućeg certifikata obavijestiti registracijski ured o isteku roka važenja službene iskaznice, odnosno isteku roka trajanja odgovarajućeg certifikata.
Poništavanje službene iskaznice
Članak 9.
(1) Registracijski ured dužan je bez odgode poništiti službenu iskaznicu i opozvati pripadajuće certifikate:
1. ako korisnik službene iskaznice izgubi službenu iskaznicu ili na drugi način ostane bez nje,
2. ako korisnik službene iskaznice zlouporabi službenu iskaznicu,
3. ako korisniku službene iskaznice prestane dužnost, odnosno služba u državnom tijelu,
4. ako je službena iskaznica oštećena na način da je otežano ili onemogućeno vizualno ili strojno čitanje podataka u vizualno ili strojno čitljivoj zoni ili je djelomično ili u potpunosti prelomljena ili zbog bilo kojeg drugog razloga ne služi svrsi,
5. ako su korisniku službene iskaznice prestale ili se izmijenile ovlasti u obavljanju poslova za koji su izdani certifikati i
6. ako su se promijenili podaci o osobnom imenu ili osobnom identifikacijskom broju korisnika službene iskaznice, odnosno drugi podaci navedeni u službenoj iskaznici.
(2) Korisnik službene iskaznice dužan je o razlozima za poništenje službene iskaznice iz stavka 1. točke 1., 4., 5. i 6. ovoga članka bez odgode obavijestiti nadležni registracijski ured.
(3) Korisnik službene iskaznice iz stavka 2. ovoga članka zatražit će izdavanje nove službene iskaznice, osim u slučaju zlouporabe službene iskaznice te prestanka dužnosti, odnosno službe u državnom tijelu.
(4) Registracijski ured će bez odgode pokrenuti postupak za izdavanje nove službene iskaznice te nakon poništenja dotadašnje službene iskaznice i opoziva pripadajućih certifikata u slučaju iz stavka 1. točke 1., 4., 5. i 6. ovoga članka zaposleniku državnog tijela uručiti novu službenu iskaznicu.
(5) Registracijski ured dužan je poništenu službenu iskaznicu brisati iz evidencije izdanih službenih iskaznica.
Prekršajne odredbe
Članak 10.
(1) Novčanom kaznom od 500,00 kuna kaznit će se za prekršaj zaposlenik državnog tijela koji bez odgode ne podnese zahtjev za izdavanje službene iskaznice nadležnom registracijskom uredu po stupanju na dužnost odnosno početkom rada u državnom tijelu.
(2) Novčanom kaznom od 500,00 kuna kaznit će se za prekršaj korisnik službene iskaznice:
1. koji bez odgode ne obavijesti nadležni registracijski ured o isteku roka važenja službene iskaznice, odnosno isteku roka trajanja odgovarajućeg certifikata (članak 8. stavak 2. ovoga Zakona),
2. koji bez odgode ne obavijesti nadležni registracijski ured da je izgubio službenu iskaznicu ili na drugi način ostao bez nje (članak 9. stavak 1. točka 1. ovoga Zakona),
3. koji zlouporabi službenu iskaznicu (članak 9. stavak 1. točka 2. ovoga Zakona)
4. koji bez odgode ne obavijesti nadležni registracijski ured da je službena iskaznica oštećena na način da je otežano ili onemogućeno vizualno ili strojno čitanje podataka u vizualno ili strojno čitljivoj zoni, ako je djelomično ili u potpunosti prelomljena ili zbog bilo kojeg drugog razloga ne služi svrsi (članak 9. stavak 1. točka 4. ovoga Zakona),
5. koji bez odgode ne obavijesti nadležni registracijski ured da su mu prestale ili se izmijenile ovlasti u obavljanju poslova za koji su izdani certifikati (članak 9. stavak 1. točka 5. ovoga Zakona) i
6. koji bez odgode ne obavijesti nadležni registracijski ured da su se promijenili podaci o njegovom osobnom imenu ili osobnom identifikacijskom broju, odnosno da su se promijenili drugi podaci navedeni u službenoj iskaznici (članak 9. stavak 1. točka 6. ovoga Zakona).
Članak 11.
(1) Novčanom kaznom od 60,00 eura kaznit će se za prekršaj zaposlenik državnog tijela koji bez odgode ne podnese zahtjev za izdavanje službene iskaznice nadležnom registracijskom uredu po stupanju na dužnost odnosno početkom rada u državnom tijelu.
(2) Novčanom kaznom od 60,00 eura kaznit će se za prekršaj korisnik službene iskaznice:
1. koji bez odgode ne obavijesti nadležni registracijski ured o isteku roka važenja službene iskaznice, odnosno isteku roka trajanja odgovarajućeg certifikata (članak 8. stavak 2. ovoga Zakona),
2. koji bez odgode ne obavijesti nadležni registracijski ured da je izgubio službenu iskaznicu ili na drugi način ostao bez nje (članak 9. stavak 1. točka 1. ovoga Zakona),
3. koji zlouporabi službenu iskaznicu (članak 9. stavak 1. točka 2. ovoga Zakona)
4. koji bez odgode ne obavijesti nadležni registracijski ured da je službena iskaznica oštećena na način da je otežano ili onemogućeno vizualno ili strojno čitanje podataka u vizualno ili strojno čitljivoj zoni, ako je djelomično ili u potpunosti prelomljena ili zbog bilo kojeg drugog razloga ne služi svrsi (članak 9. stavak 1. točka 4. ovoga Zakona),
5. koji bez odgode ne obavijesti nadležni registracijski ured da su mu prestale ili se izmijenile ovlasti u obavljanju poslova za koji su izdani certifikati (članak 9. stavak 1. točka 5. ovoga Zakona) i
6. koji bez odgode ne obavijesti nadležni registracijski ured da su se promijenili podaci o njegovom osobnom imenu ili osobnom identifikacijskom broju, odnosno da su se promijenili drugi podaci navedeni u službenoj iskaznici (članak 9. stavak 1. točka 6. ovoga Zakona).
Prijelazne i završne odredbe
Članak 12.
(1) Čelnik tijela državne uprave nadležnog za poslove razvoja digitalnog društva donijet će naputak iz članka 6. stavka 3. ovoga Zakona u roku od tri mjeseca od dana stupanja na snagu ovoga Zakona.
(2) Čelnik tijela državne uprave nadležnog za službeničke odnose donijet će pravilnik iz članka 4. stavka 10. ovog Zakona u roku od 30 dana od dana stupanja na snagu ovoga Zakona.
Članak 13.
(1) Zaposlenici državnih tijela dužni su podnijeti zahtjev nadležnom registracijskom uredu za izdavanje službenih iskaznica u roku od 6 mjeseci od dana stupanja na snagu ovog Zakona.
(2) Iznimno od stavka 1. ovog članka, zaposlenici Ministarstva unutarnjih poslova podnosit će zahtjeve za izdavanje službenih iskaznica sukladno ovom Zakonu po isteku roka na koji je izdan certifikat sadržan u dosadašnjim službenim propusnicama Ministarstva unutarnjih poslova izdanim sukladno posebnim propisima.
Članak 14.
(1) Dosadašnje službene iskaznice zaposlenika državnih tijela koje se izdaju u skladu s posebnim propisima koristit će se i dalje u skladu s tim propisima.
(2) Službene propusnice zaposlenika Ministarstva unutarnjih poslova važe do isteka trajanja certifikata koji sadrže.
(3) Danom uvođenja eura kao službene valute u Republici Hrvatskoj prestaje važiti odredba članka 10. ovog Zakona.
Članak 15.
Ovaj Zakon stupa na snagu osmoga dana od dana objave u „Narodnim novinama“, osim odredbe članka 11. ovog Zakona koja stupa na snagu danom uvođenja eura kao službene valute u Republici Hrvatskoj.
O B R A Z L O Ž E N J E
Uz članak 1.
Ovim člankom određuje se predmet Zakona (izdavanje i uporaba službene iskaznice u državnim tijelima). Istim člankom se propisuje da izrazi koji se koriste u ovom Zakonu, a imaju rodno značenje, koriste neutralno te se odnose jednako na muški ili ženski rod.
Uz članak 2.
Ovim člankom su definirani osnovni pojmovi koji se koriste u ovom Zakonu.
Uz članak 3.
Ovim člankom se propisuje da se službene iskaznice izdaju zaposlenicima državnih tijela te se definira službena iskaznica kao elektronička javna isprava kojom zaposlenik državnog tijela dokazuje svoj službeni status i elektronički identitet ili status namještenika.
Uvodi se službena iskaznica u vidu kartice, koja bi sadržavala podatke o pojedinom zaposleniku državnog tijela. Istovremeno navedena iskaznica može se koristiti i za dokazivanje statusa zaposlenika državnog tijela, kao i za fizičku identifikaciju i beskontaktnu primjenu odnosno registraciju pri ulasku u državno tijelo, evidenciju radnoga vremena te u druge svrhe propisane posebnim propisima.
Uz članak 4.
Ovim člankom se propisuje da se službena iskaznica izdaje na propisanom obrascu, čiji se sadržaj detaljnije uređuje.
Također, propisuje se da čelnik tijela državne uprave nadležan za službeničke odnose pravilnikom propisuje obrazac službene iskaznice i obrazac zahtjeva za izdavanje službene iskaznice
Uz članak 5.
Ovim člankom je propisano da službene iskaznice uručuju registracijski uredi te se definiraju registracijski uredi kao postojeće ustrojstvene jedinice koje su ustrojene u državnim tijelima za obavljanje poslova registracije sa svrhom izdavanja službenih iskaznica za zaposlenike tih tijela, pri čemu nije nužno ustrojavanje zasebnih ustrojstvenih jedinica. Poslove iz djelokruga registracijskog ureda također mogu obavljati službene osobe koje čelnik državnog tijela ovlasti za obavljanje tih poslova.
Istim člankom propisuju se iznimke prema kojima će poslove registracije sa svrhom izdavanja službenih iskaznica za zaposlenike pravosudnih tijela obavljati registracijski ured tijela državne uprave nadležnog za pravosudna tijela.
Kao alternativa predlaže se da se tim člankom utvrdi da će poslove registracije sa svrhom izdavanja službenih iskaznica za zaposlenike pravosudnih tijela obavljati registracijski ured koje odlukom odredi Vlada Republike Hrvatske.
Uz članak 6.
Ovim člankom je propisano tko podnosi zahtjev za izdavanje službene iskaznice (zaposlenik državnog tijela koji tek počinje obavljati dužnost odnosno kojem počinje služba u državnom tijelu) i u kojem trenutku.
Registracijski ured obavlja poslove zaprimanja i obrade zahtjeva za izdavanje službene iskaznice (poslovi identifikacije korisnika, obrade zahtjeva, podnošenja autorizacijske liste za nabavu službenih iskaznica na odobrenje čelniku tijela, upućivanja zahtjeva pružatelju usluga povjerenja za izradu službene iskaznice s potrebnim certifikatima, uručenje službene iskaznice korisniku službene iskaznice) te vođenje evidencije o izdanim službenim iskaznicama.
Način rada registracijskih ureda i način vođenja evidencije o izdanim službenim iskaznicama propisuje naputkom čelnik tijela državne uprave nadležnog za poslove razvoja digitalnog društva.
Uz članak 7.
Ovim člankom propisuje se obveza podnositelja zahtjeva za izdavanje službene iskaznice da s pružateljem usluge povjerenja sklopi ugovor o pružanju usluga certificiranja kojim su utvrđena njihova prava i obveze.
Pružatelj usluge povjerenja je dužan uspostaviti odgovarajuće mrežno mjesto za upravljanje poslovima vezanim uz službene iskaznice, osiguravati sadržaje i servise vezane za korištenje službeničke iskaznice, djelovati u statusu kvalificiranog pružatelja usluga povjerenja sukladno Zakonu o provedbi Uredbe (EU) br. 910/2014 Europskog parlamenta i Vijeća od 23. srpnja 2014. o elektroničkoj identifikaciji i uslugama povjerenja za elektroničke transakcije na unutarnjem tržištu i stavljanju izvan snage Direktive 1999/93/EZ (»Narodne novine«, br. 62/17.) te provesti integraciju u sustav e-Građani sukladno propisima o državnoj informacijskoj infrastrukturi.
Korisnik službene iskaznice, kojem je putem odgovarajućeg mrežnog mjesta na službenoj iskaznici izdan identifikacijski certifikat, ostvaruje pravo na aktivaciju odgovarajućeg programskog rješenja na pokretnim uređajima, putem kojeg upravlja svojim osobnim podacima i potvrđuje svoj elektronički identitet.
Korisnik službene iskaznice koji je aktivirao programsko rješenje za pokretne uređaje i ima izdan potpisni certifikat na službenoj iskaznici može ostvariti pravo na udaljeni osobni kvalificirani potpisni certifikat. Čelnik tijela pritom odlukom određuje zaposlenike državnog tijela koji imaju pravo na certifikat za udaljeni kvalificirani elektronički potpisodnosno tko je ovlašten potpisivati na mobitelu ili drugom prijenosnom uređaju.
Uz članak 8.
Propisuje se rok važenja službene iskaznice (tri godine od dana izdavanja ili do isteka roka trajanja kvalificiranog certifikata za elektronički potpis, a najkasnije do prestanka dužnosti odnosno prestanka službe korisnika službene iskaznice), kao i dužnost korisnika službene iskaznice da o isteku roka važenja službene iskaznice, odnosno isteku roka trajanja kvalificiranog certifikata za elektronički potpis obavijesti registracijski ured, najkasnije u roku od 30 dana prije isteka važeće službene iskaznice odnosno isteka roka trajanja odgovarajućeg certifikata.
Uvođenjem roka o obavještavanju registracijskog ureda od 30 dana prije isteka službene iskaznice odnosno roka trajanja odgovarajućeg certifikata omogućava se službeniku da sa još uvijek važećom iskaznicom podnese zahtjev u skraćenom postupku (jer se služi postojećom službenom iskaznicom) podnošenja zahtjeva za novom službenom iskaznicom. Na ovaj način se izbjegava situacija da službenik nema važeću službenu iskaznicu zbog isteka roka iste.
Uz članak 9.
Ovim člankom se propisuju razlozi zbog kojih je registracijski ured dužan bez odgode poništiti službenu iskaznicu i opozvati pripadajuće certifikate.
Tako će se službena iskaznica poništiti te pripadajući certifikati opozvati:
a.ako korisnik službene iskaznice izgubi službenu iskaznicu ili na drugi način ostane bez nje:
c.ako korisniku službene iskaznice prestane dužnost, odnosno služba u državnom tijelu,
d.ako je službena iskaznica oštećena na način da je otežano ili onemogućeno vizualno ili strojno čitanje podataka u vizualno ili strojno čitljivoj zoni ili je djelomično ili u potpunosti prelomljena ili zbog bilo kojeg drugog razloga ne služi svrsi,
e.ako su korisniku službene iskaznice prestale ili se izmijenile ovlasti u obavljanju poslova za koji su izdani certifikati i
f.ako su se promijenili podaci o osobnom imenu ili osobnom identifikacijskom broju korisnika službene iskaznice, odnosno drugi podaci navedeni u službenoj iskaznici.
Ako korisnik službene iskaznice izgubi ili na drugi način ostane bez službene iskaznice ili je službena iskaznica oštećena ili je djelomično ili u potpunosti prelomljena ili zbog bilo kojeg drugog razloga ne služi svrsi ili su korisniku službene iskaznice prestale ili se izmijenile ovlasti u obavljanju poslova za koji su izdani certifikati ili su se promijenili podaci o osobnom imenu ili osobnom identifikacijskom broju korisnika službene iskaznice, odnosno drugi podaci navedeni u službenoj iskaznici, korisnik službene iskaznice je dužan o tome bez odgode obavijestiti nadležni registracijski ured.
U slučajevima gubitka odnosno nestanka ili oštećenja službene iskaznice, prestanka ili izmjena ovlasti u obavljanju poslova za koji su izdani certifikati te promjene podataka o osobnom imenu ili osobnom identifikacijskom broju korisnika službene iskaznice odnosno drugih podataka koji su navedeni u službenoj iskaznici, korisnik službene iskaznice će zatražiti izdavanje nove službene iskaznice.
Registracijski ured je po zaprimljenoj obavijesti i zahtjevu korisnika službene iskaznice dužan pokrenuti postupak za izdavanje nove službene iskaznice te istome uručiti novu službenu iskaznicu nakon poništenja dotadašnje službene iskaznice i opoziva pripadajućih certifikata. Također, registracijski ured je dužan poništenu službenu iskaznicu brisati iz evidencije izdanih službenih iskaznica.
Uz članak 10.
Ovim člankom se propisuje da će se novčanom kaznom od 500,00 kuna kazniti za prekršaj zaposlenik državnog tijela koji bez odgode ne podnese zahtjev za izdavanje službene iskaznice nadležnom registracijskom uredu po stupanju na dužnost odnosno početkom rada u državnom tijelu
Također, propisuje se da će se novčanom kaznom od 500,00 kuna kazniti za prekršaj korisnik službene iskaznice:
a.koji bez odgode ne obavijesti nadležni registracijski ured o isteku roka važenja službene iskaznice, odnosno isteku roka trajanja kvalificiranog certifikata za elektronički potpis (članak 8. stavak 2. ovoga Zakona),
b.koji bez odgode ne obavijesti nadležni registracijski ured da je izgubio službenu iskaznicu ili na drugi način ostao bez nje (članak 9. stavak 1. točka 1. ovoga Zakona),
c.koji zlouporabi službenu iskaznicu (članak 9. stavak 1. točka 2. ovoga Zakona),
d.koji bez odgode ne obavijesti nadležni registracijski ured da je službena iskaznica oštećena na način da je otežano ili onemogućeno vizualno ili strojno čitanje podataka u vizualno ili strojno čitljivoj zoni, ako je djelomično ili u potpunosti prelomljena ili zbog bilo kojeg drugog razloga ne služi svrsi (članak 9. stavak 1. točka 4. ovoga Zakona),
e.koji bez odgode ne obavijesti nadležni registracijski ured da su mu prestale ili se izmijenile ovlasti u obavljanju poslova za koji su izdani certifikati (članak 9. stavak 1. točka 5. ovoga Zakona) i
f.koji bez odgode ne obavijesti nadležni registracijski ured da su se promijenili podaci o njegovom osobnom imenu ili osobnom identifikacijskom broju, odnosno da su se promijenili drugi podaci navedeni u službenoj iskaznici (članak 9. stavak 1. točka 6. ovoga Zakona).
Uz članak 11.
Ovim člankom se propisuje da će se novčanom kaznom od 60,00 eura kuna kazniti za prekršaj zaposlenik državnog tijela koji bez odgode ne podnese zahtjev za izdavanje službene iskaznice nadležnom registracijskom uredu po stupanju na dužnost odnosno početkom rada u državnom tijelu
Također, propisuje se da će se novčanom kaznom od 60,00 eura kazniti za prekršaj korisnik službene iskaznice:
a.koji bez odgode ne obavijesti nadležni registracijski ured o isteku roka važenja službene iskaznice, odnosno isteku roka trajanja kvalificiranog certifikata za elektronički potpis (članak 8. stavak 2. ovoga Zakona),
b.koji bez odgode ne obavijesti nadležni registracijski ured da je izgubio službenu iskaznicu ili na drugi način ostao bez nje (članak 9. stavak 1. točka 1. ovoga Zakona),
c.koji zlouporabi službenu iskaznicu (članak 9. stavak 1. točka 2. ovoga Zakona),
d.koji bez odgode ne obavijesti nadležni registracijski ured da mu je prestala dužnost, odnosno radni odnos u državnom tijelu (članak 9. stavak 1. točka 3. ovoga Zakona),
e.koji bez odgode ne obavijesti nadležni registracijski ured da je službena iskaznica oštećena na način da je otežano ili onemogućeno vizualno ili strojno čitanje podataka u vizualno ili strojno čitljivoj zoni, ako je djelomično ili u potpunosti prelomljena ili zbog bilo kojeg drugog razloga ne služi svrsi (članak 9. stavak 1. točka 4. ovoga Zakona),
f.koji bez odgode ne obavijesti nadležni registracijski ured da su mu prestale ili se izmijenile ovlasti u obavljanju poslova za koji su izdani certifikati (članak 9. stavak 1. točka 5. ovoga Zakona) i
g.koji bez odgode ne obavijesti nadležni registracijski ured da su se promijenili podaci o njegovom osobnom imenu ili osobnom identifikacijskom broju, odnosno da su se promijenili drugi podaci navedeni u službenoj iskaznici (članak 9. stavak 1. točka 6. ovoga Zakona).
Uz članak 12.
Propisuje se rok u kojem će čelnik tijela državne uprave nadležnog za poslove razvoja digitalnog društva donijeti naputak iz članka 6. stavka 3. ovoga Zakona, kojim propisuje način rada registracijskih ureda i način vođenja evidencije o izdanim službenim iskaznicama, kao i rok u kojem će čelnik tijela državne uprave nadležnog za službeničke odnose donijeti pravilnik iz članka 4. stavka 2. ovoga Zakona, kojim propisuje obrazac službene iskaznice i obrazac zahtjeva za izdavanje službene iskaznice.
Uz članak 13.
Propisuje se rok u kojem će zaposlenici državnih tijela koji obavljaju dužnost ili su primljeni u službu u tim tijelima podnositi zahtjeve nadležnom registracijskom uredu za izdavanje službenih iskaznica.
Također, ovim člankom se propisuje da će zaposlenici Ministarstva unutarnjih poslova, dakle, državni dužnosnici te državni službenici i namještenici Ministarstva unutarnjih poslova, iznimno podnositi zahtjeve za izdavanje službenih iskaznica sukladno ovom Zakonu po isteku roka na koji je izdan certifikat sadržan u dosadašnjim službenim propusnicama Ministarstva unutarnjih poslova izdanim sukladno posebnim propisima.
Uz članak 14.
Dosadašnje službene iskaznice zaposlenika državnih tijela koje se izdaju u skladu s posebnim propisima koristit će se i dalje u skladu s tim propisima.
Kao primjer posebnih propisa kojima su uređene službene iskaznice određenih dužnosnika i državnih službenika, navode se:
- Pravilnik o službenoj iskaznici državnih odvjetnika, zamjenika državnih odvjetnika, državnoodvjetničkih savjetnika i stručnih suradnika u državnom odvjetništvu („Narodne novine“, br. 130/20),
- Pravilnik o službenoj iskaznici i znački inspektora Državnog inspektorata („Narodne novine“, br. 84/19, 123/19 i 36/20),
- Pravilnik o službenoj iskaznici i znački zdravstvenog inspektora („Narodne novine“, br. 63/19)
- Pravilnik o službenoj iskaznici upravnog inspektora („Narodne novine“, br. 81/18, 33/20 i 129/20),
- Pravilnik o službenoj iskaznici i znački inspektora za nadzor nad poslovima protuminskog djelovanja („Narodne novine“, br. 28/17 i 147/20),
- Pravilnik o službenoj iskaznici i službenoj znački inspektora zaštite od požara („Narodne novine“, br. 88/11 i 147/20),
- Pravilnik o službenoj iskaznici ribarskog inspektora i ovlaštenih osoba, znački i odori ribarskog inspektora, voditelja brodice i mornara („Narodne novine“, br. 46/19),
- Pravilnik o službenoj iskaznici i znački službenika pravosudne policije („Narodne novine“, br. 31/15 i 130/20).
Službene propusnice Ministarstva unutarnjih poslova važe do isteka trajanja certifikata koji sadrže.
Također, odredbom ovog članka propisan je trenutak prestanka važenja odredbe članka 10. ovog Zakona.
PRIJEDLOG ZAKONA O SLUŽBENOJ ISKAZNICI
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
I. USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje Zakona o službenoj iskaznici sadržana je u odredbi članka 2. stavka 4. podstavka 1. Ustava Republike Hrvatske („Narodne novine“, broj 85/10 – pročišćeni tekst i 5/14 – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
II. OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE TREBAJU UREDITI ZAKONOM, TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
U skladu s razvojem informatičkog sustava i digitalizacijom usluga tijela državne uprave, te pravosudnih i drugih državnih tijela (dalje u tekstu: državna tijela) , potrebno je omogućiti državnim dužnosnicima, pravosudnim dužnosnicima, te državnim službenicima i namještenicima (dalje u tekstu: zaposlenici državnih tijela) što jednostavniji i brži pristup različitim bazama podataka i aplikacijama koje koriste za obavljanje poslova te elektronički potpis akata.
Središnji državni ured za razvoj digitalnog društva predlaže uvođenje službene iskaznice za zaposlenike državnih tijela u vidu elektroničke, odnosno digitalne kartice kao javne isprave, koja bi sadržavala podatke o pojedinom zaposleniku državnog tijela. Istovremeno navedena iskaznica koristit će se i za dokazivanje statusa zaposlenika državnog tijela, identifikaciju i registraciju pri ulasku u državno tijelo te za evidenciju radnoga vremena.
Središnji državni ured za razvoj digitalnog društva korisnik je projekta UP.04.1.1.17.0001 „Uspostava platforme sa elektroničkim uslugama za e/m Potpis i e/m-Pečat“, kojim će se doprinijeti povećanju učinkovitosti komunikacije unutar sustava državne uprave te u načinu pružanja elektroničkih usluga i njihovoj interakciji s građanima i poslovnim subjektima, kao korisnicima javnih usluga. Navedenim projektom će se razviti i uspostaviti platforma sa elektroničkim uslugama za proces elektroničkog i mobilnog potpisivanja, elektroničkog i mobilnog pečatiranja te provjeru valjanosti elektroničkog potpisa odnosno pečata, koji će se koristiti u elektroničkim javnim uslugama i biti dostupni sudionicima u okviru elektroničkog poslovanja državnih tijela.
Cilj je da se uspostavom ove platforme omogući elektroničko potpisivanje i pečatiranje raznih dokumenata. Ova platforma uspostavit će se kao zajednički dijeljeni servis državne uprave. Sustav će biti dizajniran na način da omogući jednostavno korištenje platformom od strane drugih elektroničkih usluga koja državna tijela pružaju svojim korisnicima, koje će biti nadograđene modulom za potpisivanje odnosno pečatiranje. U sklopu ovog projekta potrebno je pribaviti odgovarajuće digitalne certifikate za potrebe državnih tijela.
Projektom Uspostava platforme s elektroničkim uslugama za e/m-Potpis i e/m-Pečat pribaviti će se, između ostaloga, 30.000 službenih iskaznica, koje imaju multifunkcionalno obilježje, odnosno svaka iskaznica sadrži identifikacijski certifikat te certifikat za kvalificirani elektronički potpis.
Stoga se ovim Prijedlogom zakona o službenoj iskaznici propisuje izdavanje i korištenje službene iskaznice kao službeničke digitalne isprave, kojom zaposlenici državnih tijela dokazuju svoj službeni status i identitet te se propisuje njezin izgled i sadržaj, a postupak izdavanja službene iskaznice propisat će čelnik tijela državne uprave nadležnog za poslove razvoja digitalnog društva.
Primjenom ovoga Zakona pojednostavit će se i ubrzati postupci koji se provode pred državnim tijelima zbog jednostavnijeg pristupa različitim bazama podataka i aplikacijama koje zaposlenici državnih tijela koriste za obavljanje poslova te korištenje elektroničkog potpisa akata te time stvoriti pretpostavke za učinkovitiji i sigurniji rad državnih tijela u digitalnom okruženju.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
III. OCJENA SREDSTAVA POTREBNIH ZA PROVEDBU ZAKONA
Za primjenu ovoga Zakona potrebna sredstva iznose 3.640.625 kuna, od čega se 3.057.125 kuna odnosi na 2022. godinu, 296.375 kuna na 2023. godinu i 287.125 kuna za 2024. godinu. Sredstva su osiguranja u okviru redovnih aktivnosti ministarstva, državnih upravnih organizacija i drugih državnih tijela. Troškovi izrade jedne službene iskaznice iznose 125 kuna.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
IV. TEKST PRIJEDLOGA ZAKONA, S OBRAZLOŽENJEM
Dostavlja se Prijedlog zakona o službenoj iskaznici s obrazloženjem.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
PRIJEDLOG ZAKONA O SLUŽBENOJ ISKAZNICI
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Predmet Zakona
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Članak 1.
(1) Ovim Zakonom uređuje se izdavanje i uporaba službene iskaznice u državnim tijelima .
(2) Izrazi koji se koriste u ovom Zakonu, a imaju rodno značenje, koriste se neutralno i odnose se jednako na muški i ženski rod.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Osnovni pojmovi
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Članak 2.
U smislu ovog Zakona pojedini pojmovi imaju sljedeće značenje:
- » državna tijela « su tijela državne uprave, te pravosudna i druga državna tijela;
- » zaposlenik državnog tijela « je državni dužnosnik, pravosudni dužnosnik, te državni službenik i namještenik;
- » kvalificirani pružatelj usluge povjerenja « je fizička ili pravna osoba koja obavlja poslove izrade kvalificiranih certifikata sukladno propisima o elektroničkoj identifikaciji i uslugama povjerenja za elektroničke transakcije;
- » kvalificirani certifikat za elektronički potpis « je certifikat za elektroničke potpise koji izdaje kvalificirani pružatelj usluga povjerenja i ispunjava zahtjeve utvrđene Zakonom o provedbi Uredbe (EU) br. 910/2014 Europskog parlamenta i Vijeća od 23. srpnja 2014. o elektroničkoj identifikaciji i uslugama povjerenja za elektroničke transakcije na unutarnjem tržištu i stavljanju izvan snage Direktive 1999/93/EZ („Narodne novine“, br. 62/17.);
- » odgovarajuće mrežno mjesto « je pristupna točka aplikaciji za upravljanje poslovima vezanim uz službene iskaznice, a putem koje pružatelj usluge povjerenja osigurava sadržaje i servise vezane za korištenje službeničke iskaznice u statusu kvalificiranog pružatelja usluga povjerenja sukladno propisima o elektroničkoj identifikaciji i uslugama povjerenja za elektroničke transakcije;
- » odgovarajuće programsko rješenje « je sredstvo putem kojeg korisnik službene iskaznice upravlja svojim osobnim podacima i potvrđuje svoj elektronički identitet;
- » korisnik službene iskaznice « je zaposlenik državnog tijela kojem je izdana službena iskaznica;
- » udaljeni kvalificirani elektronički potpis « znači kvalificirani elektronički potpis kod kojeg okruženjem za izradu elektroničkog potpisa u ime potpisnika upravlja kvalificirani pružatelj usluga povjerenja pri čemu jamči da se podatak za izradu elektroničkog potpisa, koristi pod isključivom kontrolom potpisnika.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Službena iskaznica
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Članak 3.
(1) Službena iskaznica izdaje se zaposlenicima državnih tijela.
(2) Službena iskaznica je elektronička javna isprava kojom zaposlenik državnog tijela dokazuje svoj službeni status i elektronički identitet.
(3) Službena iskaznica koristi se kao sredstvo elektroničke identifikacije i autentikacije radi pristupa elektroničkim uslugama, aktivaciju drugih autentikacijskih ili potpisnih sredstava te za potpisivanje akata za koje je korisnik službene iskaznice ovlašten.
(4) Službena iskaznica može služiti za fizičku identifikaciju i beskontaktnu primjenu radi registracije ulaska u prostorije državnog tijela i u druge svrhe propisane posebnim propisima.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Obrazac službene iskaznice
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Članak 4.
(1) Službena iskaznica izdaje se na propisanom obrascu.
(2) Obrazac službene iskaznice na prednjoj strani sadržava:
- grb Republike Hrvatske, naziv: „Republika Hrvatska“,
- naziv: „službena iskaznica“,
- prostor za upis: prezimena, imena, datuma izdavanja, broja iskaznice, podataka za strojno čitanje (QR kod),
- elektronički kontaktni čip i
- elektronički beskontaktni čip.
(3) Obrazac službene iskaznice može na zadnjoj strani sadržavati elemente propisane posebnim zakonom.
(4) Iznimno od stavaka 2. i 3. ovoga članka, obrazac službene iskaznice može imati drugačiji izgled odnosno sadržaj, samo ako je posebnim zakonom ili podzakonskim propisom drugačije određeno.
(5) Elektronički kontaktni čip iz stavka 2. ovoga članka sadrži:
1. broj službene iskaznice
2. kodove za podešavanje pristupa podacima za aktivaciju privatnog ključa,
3. i dentifikacijski certifikat visoke razine sigurnosti koji služi za autentifikaciju korisnika i
4. potpisni certifikat koji je kvalificirani certifikat koji se koristi za podršku kvalificiranom elektroničkom potpisu koji ima istu pravnu snagu i zamjenjuje vlastoručni potpis sukladno propisima kojima je reguliran elektronički potpis.
(6) Certifikati iz stavka 5. ovog članka sadrže sljedeće podatke:
1. izdavatelj – naziv tijela koje izdaje certifikat,
2. ime i prezime korisnika službene iskaznice,
3. OIB korisnika službene iskaznice,
4. datum valjanosti certifikata,
5. javni ključ certifikata
6. podatke za provjeru statusa certifikata i
7. druge podatke, sukladno propisima kojima je regulirano izdavanje certifikata.
(7) Elektronički kontaktni čip iz stavka 2. ovoga članka može sadržavati:
- potpisni certifikat koji je kvalificirani certifikat koji se koristi za podršku kvalificiranom elektroničkom potpisu koji ima istu pravnu snagu i zamjenjuje vlastoručni potpis sukladno propisima kojima je reguliran elektronički potpis i
- kodove za podešavanje pristupa podacima za aktivaciju certifikata i kreiranje udaljenog elektroničkog potpisa/pečata.
(8) Elektronički beskontaktni čip iz stavka 2. ovoga članka sadrži:
- ime i prezime korisnika službene iskaznice,
- OIB korisnika i
- broj službene iskaznice.
(9) Obrazac službene iskaznice, za čije su izdavanje osigurana sredstva iz projekta „Uspostava platforme s elektroničkim uslugama za e/m-Potpis i e/m-Pečat“, na zadnjoj strani sadrži elemente vidljivosti utvrđene tim projektom.
(10) Čelnik tijela državne uprave nadležnog za službeničke odnose pravilnikom će propisati obrazac službene iskaznice i obrazac zahtjeva za izdavanje službene iskaznice.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Registracijski uredi
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Članak 5.
(1) Službene iskaznice uručuju registracijski uredi.
(2) Registracijski uredi su ustrojstvene jedinice u državnim tijelima koje su ustrojene za obavljanje poslova registracije sa svrhom izdavanja službenih iskaznica za zaposlenike tih tijela.
(3) Poslove iz djelokruga registracijskog ureda mogu obavljati službene osobe koje čelnik državnog tijela ovlasti za obavljanje tih poslova.
(4) Iznimno od stavka 2. ovoga članka, poslove registracije sa svrhom izdavanja službenih iskaznica za zaposlenike pravosudnih tijela obavljat će registracijski ured tijela državne uprave nadležnog za pravosudna tijela.
Alternativa za stavak 4.:
(4) Iznimno od stavka 2. ovoga članka, poslove registracije sa svrhom izdavanja službenih iskaznica za zaposlenike pravosudnih tijela obavljat će registracijski uredi koje odlukom odredi Vlada Republike Hrvatske.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Izdavanje službenih iskaznica
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Članak 6.
(1) Zaposlenik državnog tijela podnosi bez odgode zahtjev za izdavanje službene iskaznice nadležnom registracijskom uredu po stupanju na dužnost odnosno početkom rada u državnom tijelu.
(2) Nadležni registracijski ured obavlja poslove zaprimanja i obrade zahtjeva za izdavanje službene iskaznice (poslovi identifikacije korisnika, obrade zahtjeva, podnošenja autorizacijske liste za nabavu službenih iskaznica na odobrenje čelniku tijela, upućivanja zahtjeva pružatelju usluga povjerenja za izradu službene iskaznice s potrebnim certifikatima, uručenje službene iskaznice korisniku službene iskaznice) te vođenje evidencije o izdanim službenim iskaznicama.
(3) Način rada registracijskih ureda i način vođenja evidencije o izdanim službenim iskaznicama propisuje naputkom čelnik tijela državne uprave nadležnog za poslove razvoja digitalnog društva.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Izrada službene iskaznice
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Članak 7.
(1) Podnositelj zahtjeva za izdavanje službene iskaznice dužan je s pružateljem usluge povjerenja sklopiti ugovor o pružanju usluga certificiranja, kojim se utvrđuju prava i obveze ugovornih strana.
(2) Pružatelj usluge povjerenja iz stavka 1. ovoga članka dužan je uspostaviti odgovarajuće mrežno mjesto za upravljanje poslovima vezanim uz službene iskaznice, osiguravati sadržaje i servise vezane za korištenje službeničke iskaznice, djelovati u statusu kvalificiranog pružatelja usluga povjerenja sukladno propisima o elektroničkoj identifikaciji i uslugama povjerenja za elektroničke transakcije.
(3) Putem odgovarajućeg mrežnog mjesta iz stavka 2. ovoga članka, korisniku službene iskaznice kojem je na službenoj iskaznici izdan identifikacijski certifikat ostvaruje pravo na aktivaciju odgovarajućeg programskog rješenja na pokretnim uređajima, putem kojeg upravlja svojim osobnim podacima i potvrđuje svoj elektronički identitet.
(4) Osobni podaci iz stavka 3. ovoga članka su osobni podaci koji se nalaze na obrascu službene iskaznice.
(5) Korisnik službene iskaznice koji je aktivirao programsko rješenje za pokretne uređaje iz stavka 3. ovoga članka i ima izdan potpisni certifikat na službenoj iskaznici može ostvariti pravo na certifikat za udaljeni kvalificirani elektronički potpis.
(6) Čelnik tijela odlukom određuje zaposlenike državnog tijela koji zbog potreba službe imaju pravo na certifikat za udaljeni kvalificirani elektronički potpis.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Rok važenja službene iskaznice
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Članak 8.
(1) Službena iskaznica važi tri godine od dana izdavanja ili do isteka roka trajanja odgovarajućeg certifikata, a najkasnije do prestanka dužnosti odnosno prestanka službe korisnika službene iskaznice.
(2) Korisnik službene iskaznice dužan je najkasnije u roku od 30 dana prije isteka važeće službene iskaznice odnosno isteka roka trajanja odgovarajućeg certifikata obavijestiti registracijski ured o isteku roka važenja službene iskaznice, odnosno isteku roka trajanja odgovarajućeg certifikata.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Poništavanje službene iskaznice
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Članak 9.
(1) Registracijski ured dužan je bez odgode poništiti službenu iskaznicu i opozvati pripadajuće certifikate:
1. ako korisnik službene iskaznice izgubi službenu iskaznicu ili na drugi način ostane bez nje,
2. ako korisnik službene iskaznice zlouporabi službenu iskaznicu,
3. ako korisniku službene iskaznice prestane dužnost, odnosno služba u državnom tijelu,
4. ako je službena iskaznica oštećena na način da je otežano ili onemogućeno vizualno ili strojno čitanje podataka u vizualno ili strojno čitljivoj zoni ili je djelomično ili u potpunosti prelomljena ili zbog bilo kojeg drugog razloga ne služi svrsi,
5. ako su korisniku službene iskaznice prestale ili se izmijenile ovlasti u obavljanju poslova za koji su izdani certifikati i
6. ako su se promijenili podaci o osobnom imenu ili osobnom identifikacijskom broju korisnika službene iskaznice, odnosno drugi podaci navedeni u službenoj iskaznici.
(2) Korisnik službene iskaznice dužan je o razlozima za poništenje službene iskaznice iz stavka 1. točke 1., 4., 5. i 6. ovoga članka bez odgode obavijestiti nadležni registracijski ured.
(3) Korisnik službene iskaznice iz stavka 2. ovoga članka zatražit će izdavanje nove službene iskaznice, osim u slučaju zlouporabe službene iskaznice te prestanka dužnosti, odnosno službe u državnom tijelu.
(4) Registracijski ured će bez odgode pokrenuti postupak za izdavanje nove službene iskaznice te nakon poništenja dotadašnje službene iskaznice i opoziva pripadajućih certifikata u slučaju iz stavka 1. točke 1., 4., 5. i 6. ovoga članka zaposleniku državnog tijela uručiti novu službenu iskaznicu.
(5) Registracijski ured dužan je poništenu službenu iskaznicu brisati iz evidencije izdanih službenih iskaznica.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Prekršajne odredbe
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Članak 10.
(1) Novčanom kaznom od 500,00 kuna kaznit će se za prekršaj zaposlenik državnog tijela koji bez odgode ne podnese zahtjev za izdavanje službene iskaznice nadležnom registracijskom uredu po stupanju na dužnost odnosno početkom rada u državnom tijelu.
(2) Novčanom kaznom od 500,00 kuna kaznit će se za prekršaj korisnik službene iskaznice:
1. koji bez odgode ne obavijesti nadležni registracijski ured o isteku roka važenja službene iskaznice, odnosno isteku roka trajanja odgovarajućeg certifikata (članak 8. stavak 2. ovoga Zakona),
2. koji bez odgode ne obavijesti nadležni registracijski ured da je izgubio službenu iskaznicu ili na drugi način ostao bez nje (članak 9. stavak 1. točka 1. ovoga Zakona),
3. koji zlouporabi službenu iskaznicu (članak 9. stavak 1. točka 2. ovoga Zakona)
4. koji bez odgode ne obavijesti nadležni registracijski ured da je službena iskaznica oštećena na način da je otežano ili onemogućeno vizualno ili strojno čitanje podataka u vizualno ili strojno čitljivoj zoni, ako je djelomično ili u potpunosti prelomljena ili zbog bilo kojeg drugog razloga ne služi svrsi (članak 9. stavak 1. točka 4. ovoga Zakona),
5. koji bez odgode ne obavijesti nadležni registracijski ured da su mu prestale ili se izmijenile ovlasti u obavljanju poslova za koji su izdani certifikati (članak 9. stavak 1. točka 5. ovoga Zakona) i
6. koji bez odgode ne obavijesti nadležni registracijski ured da su se promijenili podaci o njegovom osobnom imenu ili osobnom identifikacijskom broju, odnosno da su se promijenili drugi podaci navedeni u službenoj iskaznici (članak 9. stavak 1. točka 6. ovoga Zakona).
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Članak 11.
(1) Novčanom kaznom od 60,00 eura kaznit će se za prekršaj zaposlenik državnog tijela koji bez odgode ne podnese zahtjev za izdavanje službene iskaznice nadležnom registracijskom uredu po stupanju na dužnost odnosno početkom rada u državnom tijelu.
(2) Novčanom kaznom od 60,00 eura kaznit će se za prekršaj korisnik službene iskaznice:
1. koji bez odgode ne obavijesti nadležni registracijski ured o isteku roka važenja službene iskaznice, odnosno isteku roka trajanja odgovarajućeg certifikata (članak 8. stavak 2. ovoga Zakona),
2. koji bez odgode ne obavijesti nadležni registracijski ured da je izgubio službenu iskaznicu ili na drugi način ostao bez nje (članak 9. stavak 1. točka 1. ovoga Zakona),
3. koji zlouporabi službenu iskaznicu (članak 9. stavak 1. točka 2. ovoga Zakona)
4. koji bez odgode ne obavijesti nadležni registracijski ured da je službena iskaznica oštećena na način da je otežano ili onemogućeno vizualno ili strojno čitanje podataka u vizualno ili strojno čitljivoj zoni, ako je djelomično ili u potpunosti prelomljena ili zbog bilo kojeg drugog razloga ne služi svrsi (članak 9. stavak 1. točka 4. ovoga Zakona),
5. koji bez odgode ne obavijesti nadležni registracijski ured da su mu prestale ili se izmijenile ovlasti u obavljanju poslova za koji su izdani certifikati (članak 9. stavak 1. točka 5. ovoga Zakona) i
6. koji bez odgode ne obavijesti nadležni registracijski ured da su se promijenili podaci o njegovom osobnom imenu ili osobnom identifikacijskom broju, odnosno da su se promijenili drugi podaci navedeni u službenoj iskaznici (članak 9. stavak 1. točka 6. ovoga Zakona).
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Prijelazne i završne odredbe
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Članak 12.
(1) Čelnik tijela državne uprave nadležnog za poslove razvoja digitalnog društva donijet će naputak iz članka 6. stavka 3. ovoga Zakona u roku od tri mjeseca od dana stupanja na snagu ovoga Zakona.
(2) Čelnik tijela državne uprave nadležnog za službeničke odnose donijet će pravilnik iz članka 4. stavka 10. ovog Zakona u roku od 30 dana od dana stupanja na snagu ovoga Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Članak 13.
(1) Zaposlenici državnih tijela dužni su podnijeti zahtjev nadležnom registracijskom uredu za izdavanje službenih iskaznica u roku od 6 mjeseci od dana stupanja na snagu ovog Zakona.
(2) Iznimno od stavka 1. ovog članka, zaposlenici Ministarstva unutarnjih poslova podnosit će zahtjeve za izdavanje službenih iskaznica sukladno ovom Zakonu po isteku roka na koji je izdan certifikat sadržan u dosadašnjim službenim propusnicama Ministarstva unutarnjih poslova izdanim sukladno posebnim propisima.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Članak 14.
(1) Dosadašnje službene iskaznice zaposlenika državnih tijela koje se izdaju u skladu s posebnim propisima koristit će se i dalje u skladu s tim propisima.
(2) Službene propusnice zaposlenika Ministarstva unutarnjih poslova važe do isteka trajanja certifikata koji sadrže.
(3) Danom uvođenja eura kao službene valute u Republici Hrvatskoj prestaje važiti odredba članka 10. ovog Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Članak 15.
Ovaj Zakon stupa na snagu osmoga dana od dana objave u „Narodnim novinama“, osim odredbe članka 11. ovog Zakona koja stupa na snagu danom uvođenja eura kao službene valute u Republici Hrvatskoj.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
O B R A Z L O Ž E N J E
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Uz članak 1.
Ovim člankom određuje se predmet Zakona (izdavanje i uporaba službene iskaznice u državnim tijelima). Istim člankom se propisuje da izrazi koji se koriste u ovom Zakonu, a imaju rodno značenje, koriste neutralno te se odnose jednako na muški ili ženski rod.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Uz članak 2.
Ovim člankom su definirani osnovni pojmovi koji se koriste u ovom Zakonu.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Uz članak 3.
Ovim člankom se propisuje da se službene iskaznice izdaju zaposlenicima državnih tijela te se definira službena iskaznica kao elektronička javna isprava kojom zaposlenik državnog tijela dokazuje svoj službeni status i elektronički identitet ili status namještenika.
Uvodi se službena iskaznica u vidu kartice, koja bi sadržavala podatke o pojedinom zaposleniku državnog tijela. Istovremeno navedena iskaznica može se koristiti i za dokazivanje statusa zaposlenika državnog tijela, kao i za fizičku identifikaciju i beskontaktnu primjenu odnosno registraciju pri ulasku u državno tijelo, evidenciju radnoga vremena te u druge svrhe propisane posebnim propisima.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Uz članak 4.
Ovim člankom se propisuje da se službena iskaznica izdaje na propisanom obrascu, čiji se sadržaj detaljnije uređuje.
Također, propisuje se da čelnik tijela državne uprave nadležan za službeničke odnose pravilnikom propisuje obrazac službene iskaznice i obrazac zahtjeva za izdavanje službene iskaznice
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Uz članak 5.
Ovim člankom je propisano da službene iskaznice uručuju registracijski uredi te se definiraju registracijski uredi kao postojeće ustrojstvene jedinice koje su ustrojene u državnim tijelima za obavljanje poslova registracije sa svrhom izdavanja službenih iskaznica za zaposlenike tih tijela, pri čemu nije nužno ustrojavanje zasebnih ustrojstvenih jedinica. Poslove iz djelokruga registracijskog ureda također mogu obavljati službene osobe koje čelnik državnog tijela ovlasti za obavljanje tih poslova.
Istim člankom propisuju se iznimke prema kojima će poslove registracije sa svrhom izdavanja službenih iskaznica za zaposlenike pravosudnih tijela obavljati registracijski ured tijela državne uprave nadležnog za pravosudna tijela.
Kao alternativa predlaže se da se tim člankom utvrdi da će poslove registracije sa svrhom izdavanja službenih iskaznica za zaposlenike pravosudnih tijela obavljati registracijski ured koje odlukom odredi Vlada Republike Hrvatske.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Uz članak 6.
Ovim člankom je propisano tko podnosi zahtjev za izdavanje službene iskaznice (zaposlenik državnog tijela koji tek počinje obavljati dužnost odnosno kojem počinje služba u državnom tijelu) i u kojem trenutku.
Registracijski ured obavlja poslove zaprimanja i obrade zahtjeva za izdavanje službene iskaznice (poslovi identifikacije korisnika, obrade zahtjeva, podnošenja autorizacijske liste za nabavu službenih iskaznica na odobrenje čelniku tijela, upućivanja zahtjeva pružatelju usluga povjerenja za izradu službene iskaznice s potrebnim certifikatima, uručenje službene iskaznice korisniku službene iskaznice) te vođenje evidencije o izdanim službenim iskaznicama.
Način rada registracijskih ureda i način vođenja evidencije o izdanim službenim iskaznicama propisuje naputkom čelnik tijela državne uprave nadležnog za poslove razvoja digitalnog društva.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Uz članak 7.
Ovim člankom propisuje se obveza podnositelja zahtjeva za izdavanje službene iskaznice da s pružateljem usluge povjerenja sklopi ugovor o pružanju usluga certificiranja kojim su utvrđena njihova prava i obveze.
Pružatelj usluge povjerenja je dužan uspostaviti odgovarajuće mrežno mjesto za upravljanje poslovima vezanim uz službene iskaznice, osiguravati sadržaje i servise vezane za korištenje službeničke iskaznice, djelovati u statusu kvalificiranog pružatelja usluga povjerenja sukladno Zakonu o provedbi Uredbe (EU) br. 910/2014 Europskog parlamenta i Vijeća od 23. srpnja 2014. o elektroničkoj identifikaciji i uslugama povjerenja za elektroničke transakcije na unutarnjem tržištu i stavljanju izvan snage Direktive 1999/93/EZ (»Narodne novine«, br. 62/17.) te provesti integraciju u sustav e-Građani sukladno propisima o državnoj informacijskoj infrastrukturi.
Korisnik službene iskaznice, kojem je putem odgovarajućeg mrežnog mjesta na službenoj iskaznici izdan identifikacijski certifikat, ostvaruje pravo na aktivaciju odgovarajućeg programskog rješenja na pokretnim uređajima, putem kojeg upravlja svojim osobnim podacima i potvrđuje svoj elektronički identitet.
Korisnik službene iskaznice koji je aktivirao programsko rješenje za pokretne uređaje i ima izdan potpisni certifikat na službenoj iskaznici može ostvariti pravo na udaljeni osobni kvalificirani potpisni certifikat. Čelnik tijela pritom odlukom određuje zaposlenike državnog tijela koji imaju pravo na certifikat za udaljeni kvalificirani elektronički potpis odnosno tko je ovlašten potpisivati na mobitelu ili drugom prijenosnom uređaju.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Uz članak 8.
Propisuje se rok važenja službene iskaznice (tri godine od dana izdavanja ili do isteka roka trajanja kvalificiranog certifikata za elektronički potpis, a najkasnije do prestanka dužnosti odnosno prestanka službe korisnika službene iskaznice), kao i dužnost korisnika službene iskaznice da o isteku roka važenja službene iskaznice, odnosno isteku roka trajanja kvalificiranog certifikata za elektronički potpis obavijesti registracijski ured, najkasnije u roku od 30 dana prije isteka važeće službene iskaznice odnosno isteka roka trajanja odgovarajućeg certifikata.
Uvođenjem roka o obavještavanju registracijskog ureda od 30 dana prije isteka službene iskaznice odnosno roka trajanja odgovarajućeg certifikata omogućava se službeniku da sa još uvijek važećom iskaznicom podnese zahtjev u skraćenom postupku (jer se služi postojećom službenom iskaznicom) podnošenja zahtjeva za novom službenom iskaznicom. Na ovaj način se izbjegava situacija da službenik nema važeću službenu iskaznicu zbog isteka roka iste.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Uz članak 9.
Ovim člankom se propisuju razlozi zbog kojih je registracijski ured dužan bez odgode poništiti službenu iskaznicu i opozvati pripadajuće certifikate.
Tako će se službena iskaznica poništiti te pripadajući certifikati opozvati:
a. ako korisnik službene iskaznice izgubi službenu iskaznicu ili na drugi način ostane bez nje:
b. ako korisnik službene iskaznice zlouporabi službenu iskaznicu,
c. ako korisniku službene iskaznice prestane dužnost, odnosno služba u državnom tijelu,
d. ako je službena iskaznica oštećena na način da je otežano ili onemogućeno vizualno ili strojno čitanje podataka u vizualno ili strojno čitljivoj zoni ili je djelomično ili u potpunosti prelomljena ili zbog bilo kojeg drugog razloga ne služi svrsi,
e. ako su korisniku službene iskaznice prestale ili se izmijenile ovlasti u obavljanju poslova za koji su izdani certifikati i
f. ako su se promijenili podaci o osobnom imenu ili osobnom identifikacijskom broju korisnika službene iskaznice, odnosno drugi podaci navedeni u službenoj iskaznici.
Ako korisnik službene iskaznice izgubi ili na drugi način ostane bez službene iskaznice ili je službena iskaznica oštećena ili je djelomično ili u potpunosti prelomljena ili zbog bilo kojeg drugog razloga ne služi svrsi ili su korisniku službene iskaznice prestale ili se izmijenile ovlasti u obavljanju poslova za koji su izdani certifikati ili su se promijenili podaci o osobnom imenu ili osobnom identifikacijskom broju korisnika službene iskaznice, odnosno drugi podaci navedeni u službenoj iskaznici, korisnik službene iskaznice je dužan o tome bez odgode obavijestiti nadležni registracijski ured.
U slučajevima gubitka odnosno nestanka ili oštećenja službene iskaznice, prestanka ili izmjena ovlasti u obavljanju poslova za koji su izdani certifikati te promjene podataka o osobnom imenu ili osobnom identifikacijskom broju korisnika službene iskaznice odnosno drugih podataka koji su navedeni u službenoj iskaznici, korisnik službene iskaznice će zatražiti izdavanje nove službene iskaznice.
Registracijski ured je po zaprimljenoj obavijesti i zahtjevu korisnika službene iskaznice dužan pokrenuti postupak za izdavanje nove službene iskaznice te istome uručiti n ovu službenu iskaznicu nakon poništenja dotadašnje službene iskaznice i opoziva pripadajućih certifikata. Također, registracijski ured je dužan poništenu službenu iskaznicu brisati iz evidencije izdanih službenih iskaznica.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Uz članak 10.
Ovim člankom se propisuje da će se n ovčanom kaznom od 500,00 kuna kazniti za prekršaj zaposlenik državnog tijela koji bez odgode ne podnese zahtjev za izdavanje službene iskaznice nadležnom registracijskom uredu po stupanju na dužnost odnosno početkom rada u državnom tijelu
Također, propisuje se da će se n ovčanom kaznom od 500,00 kuna kazniti za prekršaj korisnik službene iskaznice:
a. koji bez odgode ne obavijesti nadležni registracijski ured o isteku roka važenja službene iskaznice, odnosno isteku roka trajanja kvalificiranog certifikata za elektronički potpis (članak 8. stavak 2. ovoga Zakona),
b. koji bez odgode ne obavijesti nadležni registracijski ured da je izgubio službenu iskaznicu ili na drugi način ostao bez nje (članak 9. stavak 1. točka 1. ovoga Zakona),
c. koji zlouporabi službenu iskaznicu (članak 9. stavak 1. točka 2. ovoga Zakona),
d. koji bez odgode ne obavijesti nadležni registracijski ured da je službena iskaznica oštećena na način da je otežano ili onemogućeno vizualno ili strojno čitanje podataka u vizualno ili strojno čitljivoj zoni, ako je djelomično ili u potpunosti prelomljena ili zbog bilo kojeg drugog razloga ne služi svrsi (članak 9. stavak 1. točka 4. ovoga Zakona),
e. koji bez odgode ne obavijesti nadležni registracijski ured da su mu prestale ili se izmijenile ovlasti u obavljanju poslova za koji su izdani certifikati (članak 9. stavak 1. točka 5. ovoga Zakona) i
f. koji bez odgode ne obavijesti nadležni registracijski ured da su se promijenili podaci o njegovom osobnom imenu ili osobnom identifikacijskom broju, odnosno da su se promijenili drugi podaci navedeni u službenoj iskaznici (članak 9. stavak 1. točka 6. ovoga Zakona).
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Uz članak 11.
Ovim člankom se propisuje da će se n ovčanom kaznom od 60,00 eura kuna kazniti za prekršaj zaposlenik državnog tijela koji bez odgode ne podnese zahtjev za izdavanje službene iskaznice nadležnom registracijskom uredu po stupanju na dužnost odnosno početkom rada u državnom tijelu
Također, propisuje se da će se n ovčanom kaznom od 60,00 eura kazniti za prekršaj korisnik službene iskaznice:
a. koji bez odgode ne obavijesti nadležni registracijski ured o isteku roka važenja službene iskaznice, odnosno isteku roka trajanja kvalificiranog certifikata za elektronički potpis (članak 8. stavak 2. ovoga Zakona),
b. koji bez odgode ne obavijesti nadležni registracijski ured da je izgubio službenu iskaznicu ili na drugi način ostao bez nje (članak 9. stavak 1. točka 1. ovoga Zakona),
c. koji zlouporabi službenu iskaznicu (članak 9. stavak 1. točka 2. ovoga Zakona),
d. koji bez odgode ne obavijesti nadležni registracijski ured da mu je prestala dužnost, odnosno radni odnos u državnom tijelu (članak 9. stavak 1. točka 3. ovoga Zakona),
e. koji bez odgode ne obavijesti nadležni registracijski ured da je službena iskaznica oštećena na način da je otežano ili onemogućeno vizualno ili strojno čitanje podataka u vizualno ili strojno čitljivoj zoni, ako je djelomično ili u potpunosti prelomljena ili zbog bilo kojeg drugog razloga ne služi svrsi (članak 9. stavak 1. točka 4. ovoga Zakona),
f. koji bez odgode ne obavijesti nadležni registracijski ured da su mu prestale ili se izmijenile ovlasti u obavljanju poslova za koji su izdani certifikati (članak 9. stavak 1. točka 5. ovoga Zakona) i
g. koji bez odgode ne obavijesti nadležni registracijski ured da su se promijenili podaci o njegovom osobnom imenu ili osobnom identifikacijskom broju, odnosno da su se promijenili drugi podaci navedeni u službenoj iskaznici (članak 9. stavak 1. točka 6. ovoga Zakona).
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Uz članak 12.
Propisuje se rok u kojem će čelnik tijela državne uprave nadležnog za poslove razvoja digitalnog društva donijeti naputak iz članka 6. stavka 3. ovoga Zakona, kojim propisuje način rada registracijskih ureda i način vođenja evidencije o izdanim službenim iskaznicama, kao i rok u kojem će čelnik tijela državne uprave nadležnog za službeničke odnose donijeti pravilnik iz članka 4. stavka 2. ovoga Zakona, kojim propisuje obrazac službene iskaznice i obrazac zahtjeva za izdavanje službene iskaznice.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Uz članak 13.
Propisuje se rok u kojem će zaposlenici državnih tijela koji obavljaju dužnost ili su primljeni u službu u tim tijelima podnositi zahtjeve nadležnom registracijskom uredu za izdavanje službenih iskaznica.
Također, ovim člankom se propisuje da će zaposlenici Ministarstva unutarnjih poslova, dakle, državni dužnosnici te državni službenici i namještenici Ministarstva unutarnjih poslova, iznimno podnositi zahtjeve za izdavanje službenih iskaznica sukladno ovom Zakonu po isteku roka na koji je izdan certifikat sadržan u dosadašnjim službenim propusnicama Ministarstva unutarnjih poslova izdanim sukladno posebnim propisima.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Uz članak 14.
Dosadašnje službene iskaznice zaposlenika državnih tijela koje se izdaju u skladu s posebnim propisima koristit će se i dalje u skladu s tim propisima.
Kao primjer posebnih propisa kojima su uređene službene iskaznice određenih dužnosnika i državnih službenika, navode se:
- P ravilnik o službenoj iskaznici državnih odvjetnika, zamjenika državnih odvjetnika, državnoodvjetničkih savjetnika i stručnih suradnika u državnom odvjetništvu („Narodne novine“, br. 130/20),
- Pravilnik o službenoj iskaznici i znački inspektora Državnog inspektorata („Narodne novine“, br. 84/19, 123/19 i 36/20),
- Pravilnik o službenoj iskaznici i znački zdravstvenog inspektora („Narodne novine“, br. 63/19)
- Pravilnik o službenoj iskaznici upravnog inspektora („Narodne novine“, br. 81/18, 33/20 i 129/20),
- Pravilnik o službenoj iskaznici i znački inspektora za nadzor nad poslovima protuminskog djelovanja („Narodne novine“, br. 28/17 i 147/20),
- Pravilnik o službenoj iskaznici i službenoj znački inspektora zaštite od požara („Narodne novine“, br. 88/11 i 147/20),
- Pravilnik o službenoj iskaznici ribarskog inspektora i ovlaštenih osoba, znački i odori ribarskog inspektora, voditelja brodice i mornara („Narodne novine“, br. 46/19),
- Pravilnik o službenoj iskaznici i znački službenika pravosudne policije („Narodne novine“, br. 31/15 i 130/20).
Službene propusnice Ministarstva unutarnjih poslova važe do isteka trajanja certifikata koji sadrže.
Također, odredbom ovog članka propisan je trenutak prestanka važenja odredbe članka 10. ovog Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Uz članak 15.
Propisuje se dan stupanja na snagu ovoga Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave