Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o prijenosu i obradi podataka o putnicima u zračnom prometu u svrhu sprječavanja, otkrivanja, istraživanja i vođenja kaznenog postupka za kaznena djela terorizma i druga teška kaznena djela
PRILOG 1.
OBRAZAC PRETHODNE PROCJENE
1.
OPĆE INFORMACIJE
1.1.
Stručni nositelj:
Ministarstvo unutarnjih poslova
1.2.
Naziv nacrta prijedloga zakona:
Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o prijenosu i obradi podataka o putnicima u zračnom prometu u svrhu sprječavanja, otkrivanja, istraživanja i vođenja kaznenog postupka za kaznena djela terorizma i druga teška kaznena djela
1.3.
Datum:
1.4.
Ustrojstvena jedinica, kontakt telefon i elektronička pošta osobe zadužene za izradu Obrasca prethodne procjene:
Ravnateljstvo policije, Uprava kriminalističke policije, Kriminalističko-obavještajni sektor, Služba kriminalističko-obavještajne analitike, Odjel za informacije o putnicima u zračnom prometu
Tel: 0 1 4887 764
e-mail: piu@mup.hr
1.5.
Da li je nacrt prijedloga zakona dio programa rada Vlade Republike Hrvatske, drugog akta planiranja ili reformske mjere?
Da/Ne:
NE
Naziv akta:
Opis mjere:
1.6.
Da li je nacrt prijedloga zakona vezan za usklađivanje zakonodavstva Republike Hrvatske s pravnom stečevinom Europske unije?
Da/Ne:
DA
Naziv pravne stečevine EU:
Direktiva (EU) 2016/681 Europskog parlamenta i Vijeća od 27. travnja 2016. o uporabi podataka iz evidencije podataka o putnicima (PNR) u svrhu sprečavanja, otkrivanja, istrage i kaznenog progona kaznenih djela terorizma i teških kaznenih djela
2.
ANALIZA POSTOJEĆEG STANJA
2.1.
Što je problem koji zahtjeva izradu ili promjenu zakonodavstva?
Zakon o prijenosu i obradi podataka o putnicima u zračnom prometu u svrhu sprječavanja, otkrivanja, istraživanja i vođenja kaznenog postupka za kaznena djela terorizma i druga teška kaznena djela (»Narodne novine«, br. 46/18, u daljnjem tekstu: Zakon) je stupio na snagu 26. svibnja 2018. Tijekom njegove primjene uočeni su sljedeći problemi i nedostatci koje je potrebno otkloniti izmjenama i dopunama Zakona:
a.Postojeći zakonodavni okvir nije u potpunosti usklađen s odredbama Direktive (EU) 2016/681 Europskog parlamenta i Vijeća od 27. travnja 2016. o uporabi podataka iz evidencije podataka o putnicima (PNR) u svrhu sprečavanja, otkrivanja, istrage i kaznenog progona kaznenih djela terorizma i teških kaznenih djela (SL L 119/132, u daljnjem tekstu: Direktiva (EU) 2016/681). Naime, pojmovi koji se koriste u Direktivi (EU) 2016/681 (primjerice, putnik, evidencija podataka o putnicima ili PNR, zračni prijevoznik, sustav rezervacija) te odredbe navedene Direktive kojima se uređuje prijenos podataka o putnicima od strane zračnih prijevoznika jedinici za informacije o putnicima i njihovo daljnje korištenje, odnosno dostava tih podataka domaćim i stranim nadležnim tijelima, nisu ispravno prenesene u nacionalno zakonodavstvo tj. predmetni Zakon. Također, odredbe Zakona je potrebno uskladiti s ispravkom Direktive (EU) 2016/681 u hrvatskoj jezičnoj verziji koji je objavljen u Službenom listu Europske unije nakon donošenja predmetnog Zakona, tj. 22. travnja 2021. (SL L 137/20). Naime, navedenim ispravkom otklonjena je sadržajna pogreška u definiciji izraza „teška kaznena djela“ koja je do tada egzistirala u Direktivi (EU) 2016/681, i koja je kao takva prenijeta u tekst važećeg Zakona.
b.Praćenjem primjene Zakona je uočeno da se u slučaju rezervacije karte za određeni let putem putničkih agencija ili sličnih subjekata u evidenciju podataka o putnicima nerijetko unosi najmanji mogući skup podataka o putnicima koji je nužan za rezervaciju, dok se ostali podaci, iako dostupni, ne unose u spomenutu evidenciju. Posljedično, ti podaci se, ne prenose niti obrađuju od strane jedinice za informacije o putnicima. Zbog toga se cijeni nužnim, u skladu s mogućnostima koje predviđa Direktiva (EU) 2016/681, otkloniti postojeću regulatornu prazninu, tj. propisati obvezu i odgovornost putničkih agencija i sličnih subjekata koji rezerviraju letove u ime putnika, a vezano za prenošenje svih podataka o putnicima koje prikupe o okviru redovitog poslovanja. Pri tome se te subjekte ne obvezuje na prikupljanje ili čuvanje dodatnih podataka o putnicima, niti se putnike obvezuje na davanje dodatnih podataka povrh onih koje već dostavljaju organizatorima putovanja.
2.2.
Zašto je potrebna izrada nacrta prijedloga zakona?
Izrada nacrta prijedloga zakona je potrebna kako bi se osiguralo potpuno i ispravno prenošenje odredbi Direktive (EU) 2016/681 u nacionalno zakonodavstvo te otklonili nedostatci iz teksta važećeg Zakona, a sve u cilju ojačavanja aktivnosti nadležnih tijela na području suzbijanja terorizma i teških kaznenih djela. Budući da se izmjene i dopune propisa vrše samo propisom iste pravne snage i po istom postupku po kojemu je taj propis donesen, potrebno je donijeti Zakon o izmjenama i dopunama predmetnog Zakona.
2.3.
Navedite dokaz, argument, analizu koja podržava potrebu za izradom nacrta prijedloga zakona.
Jedinica za informacije o putnicima i nadležna tijela za traženje i primanje podataka o putnicima u zračnom prometu u svrhu sprječavanja, otkrivanja, istraživanja i vođenja kaznenog postupka za kaznena djela terorizma i druga teška kaznena djela od stupanja na snagu predmetnog Zakona su uočili potrebu unaprjeđenja pojedinih njegovih odredbi sukladno potrebama prakse te otklanjanja uočenih nejasnoća, nedostataka i dvojbi koje proizlaze iz zakonskog teksta, a koje nije bilo moguće predvidjeti u trenutku njegovog donošenja.
Pored toga, provedena analiza teksta Zakona u odnosu na normativni okvir predviđen Direktivom (EU) 2016/681 koja je provedena u postupku ocjene cjelovitosti i sukladnosti nacionalnih mjera za prenošenje kojeg provodi Europska komisija ukazuje na potrebu dodatnog usklađivanja određenih odredbi Zakona s odredbama Direktive (EU) 2016/681, odnosno potpunog i ispravnog prenošenja pojedinih odredbi navedene Direktive u nacionalno zakonodavstvo.
3.
UTVRĐIVANJE ISHODA ODNOSNO PROMJENA
3.1.
Što je cilj koji se namjerava postići?
Nacrtom prijedloga zakona predlaže se jasnije normirati područje primjene važećeg Zakona kako bi se otklonile nejasnoće i nedostatci koji proizlaze iz zakonskog teksta, dopuniti odredbe kojima je uređeno prikupljanje i daljnja obrada podataka o putnicima u zračnom prometu od strane jedinice za informacije o putnicima te izvršiti daljnju uskladbu Zakona s Direktivom (EU) 2016/681.
Namjeravanim izmjenama i dopunama želi se omogućiti učinkovitije korištenje podataka o putnicima u zračnom prometu s ciljem identificiranja osoba koje predstavljaju sigurnosni rizik s obzirom na njihovu možebitnu povezanost i uključenost u kaznena djela terorizma i druga teška kaznena djela, uz istovremeno osiguranje zaštite temeljnih prava, osobito prava na privatnost i zaštitu osobnih podataka.
Kao naročito važnim ukazuje se predloženo proširenje područja primjene zakona na privatne letove te propisivanje obveze prenošenja podataka o članovima posade.
Preostale predložene izmjene i dopune rezultat su potrebe otklanjanja nedostataka na koje je ukazala praksa primjene Zakona kao i dodatnog usklađenja Zakona s Direktivom (EU) 2016/681.
3.2.
Kakav je ishod odnosno promjena koja se očekuje u području koje se namjerava urediti?
Očekuje se da će predložene izmjene i dopune doprinijeti učinkovitijem odgovoru nadležnih tijela na sigurnosnu ugrozu terorizma i teških kaznenih djela te da će pridonijeti efikasnijem ostvarivanju sigurnosnih ciljeva koji se nastoje ostvariti Direktivom (EU) 2016/681 i važećim Zakonom.
3.3.
Koji je vremenski okvir za postizanje ishoda odnosno promjena?
Ishodi će se postići stupanjem na snagu predloženog nacrta prijedloga zakona.
4.
UTVRĐIVANJE RJEŠENJA
4.1.
Navedite koja su moguća normativna rješenja za postizanje navedenog ishoda.
Moguća normativna rješenja (novi propis/izmjene i dopune važećeg/stavljanje van snage propisa i slično):
Izmjene i dopune važećeg Zakona
Obrazloženje:
Budući da se izmjene i dopune propisa vrše samo propisom iste pravne snage i po istom postupku po kojemu je taj propis donesen, potrebno je pristupiti donošenju Zakona o izmjenama o dopunama predmetnog Zakona.
4.2.
Navedite koja su moguća nenormativna rješenja za postizanje navedenog ishoda.
Moguća nenormativna rješenja (ne poduzimati normativnu inicijativu, informacije i kampanje, ekonomski instrumenti, samoregulacija, koregulacija i slično):
Nenormativna rješenja nisu moguća.
Obrazloženje:
Ishod koji se namjerava postići moguće je ostvariti isključivo normativnim rješenjem s obzirom na to da se izmjene i dopune propisa vrše propisom iste pravne snage i po istom postupku. Povrh toga, a polazeći od potrebe za usklađivanjem pravnog okvira za prikupljanje, obradu i razmjenu podataka o putnicima Republike Hrvatske s Direktivom (EU) 2016/681, cijeni se da bi svaki oblik nenormativnog rješenja mogao ugroziti tu obvezu Republike Hrvatske kao države članice Europske unije te dovesti u pitanje ostvarivanje općeg cilja predmetnog zakona.
5.
UTVRĐIVANJE IZRAVNIH UČINAKA I ADRESATA
5.1.
UTVRĐIVANJE GOSPODARSKIH UČINAKA
Vrsta izravnih učinaka
Mjerilo učinka
Utvrdite učinak na:
Neznatan
Mali
Veliki
Da/Ne
Da/Ne
Da/Ne
5.1.1.
Makroekonomsko okruženje Republike Hrvatske osobito komponente bruto društvenog proizvoda kojeg čine osobna potrošnja kućanstava, priljev investicija, državna potrošnja, izvoz i uvoz
Ne
Ne
Ne
5.1.2.
Slobodno kretanje roba, usluga, rada i kapitala
Ne
Ne
Ne
5.1.3.
Funkcioniranje tržišta i konkurentnost gospodarstva
Ne
Ne
Ne
5.1.4.
Prepreke za razmjenu dobara i usluga
Ne
Ne
Ne
5.1.5.
Cijena roba i usluga
Ne
Ne
Ne
5.1.6.
Uvjet za poslovanje na tržištu
Ne
Ne
Ne
5.1.7.
Trošak kapitala u gospodarskim subjektima
Ne
Ne
Ne
5.1.8.
Trošak zapošljavanja u gospodarskim subjektima (trošak rada u cjelini)
Ne
Ne
Ne
5.1.9.
Trošak uvođenja tehnologije u poslovni proces u gospodarskim subjektima
Da
Ne
Ne
5.1.10.
Trošak investicija vezano za poslovanje gospodarskih subjekata
Ne
Ne
Ne
5.1.11.
Trošak proizvodnje, osobito nabave materijala, tehnologije i energije
Ne
Ne
Ne
5.1.12.
Prepreke za slobodno kretanje roba, usluga, rada i kapitala vezano za poslovanje gospodarskih subjekata
Ne
Ne
Ne
5.1.13.
Djelovanje na imovinska prava gospodarskih subjekata
Ne
Ne
Ne
5.1.14.
Drugi očekivani izravni učinak:
Ne
Ne
Ne
5.1.15.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.1.1. do 5.1.14.
Važećim su Zakonom propisane obveze zračnih prijevoznika u odnosu na prenošenje podataka o putnicima na letovima iz i u Republiku Hrvatsku, a koje prikupe u okviru redovitog poslovanja, jedinici za informacije o putnicima. U praksi zračni prijevoznici koriste različita informatička rješenja za prijenos podataka o putnicima. Prijenos podataka o putnicima odvija se sigurnim elektroničkim putem:
a)na automatiziran način korištenjem standardiziranih formata podataka i protokola za prijenos podataka između sustava zračnih prijevoznika i sustava za obradu podataka jedinice za informacije o putnicima ili
b)prenošenjem tih podataka na neautomatiziran način putem za to uspostavljenog web portala.
Provedbenom odlukom Komisije (EU) 2017/759 od 28. travnja 2017., zračnim prijevoznicima je dana mogućnost odabira metode za prijenos podataka (na automatiziran ili neautomatiziran način), kao i odabira protokola i formata podataka koje namjeravaju upotrebljavati a prijenos podataka, a sve s ciljem smanjenja negativnih gospodarskih učinaka.
Predloženim izmjenama i dopunama predlaže se dopuniti odredbe o prikupljanju podataka kojima bi se stvorile zakonske pretpostavke za prikupljanje i daljnju obradu podataka o članovima posade zrakoplova na međunarodnim letovima u svrhu borbe protiv terorizma i teških kaznenih djela. U slučaju da pojedini zračni prijevoznici podatke o posadi ne obrađuju putem istih tehničkih sredstava kao ostale podatke o putnicima, a ukoliko se odluče podatke o posadi prenositi na automatiziran način, moguće je da će provedba te obveze kod njih zahtijevati prilagodbu programskih rješenja za prijenos i obradu podataka. Slijedom navedenog, očekuje se neznatan izravan učinak.
Utvrdite veličinu adresata:
5.1.16.
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge
Ne
Ne
Ne
5.1.17.
Srednji i veliki poduzetnici
Ne
Ne
Ne
5.1.18.
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva
Ne
Ne
Ne
5.1.19.
Radnici i/ili umirovljenici
Ne
Ne
Ne
5.1.20.
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači
Da
Ne
Ne
5.1.21.
Hrvatski branitelji
Ne
Ne
Ne
5.1.22.
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama
Ne
Ne
Ne
5.1.23.
Udruge i/ili zaklade
Ne
Ne
Ne
5.1.24.
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima
Da
Ne
Ne
5.1.25.
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave
Ne
Ne
Ne
5.1.26.
Drugi utvrđeni adresati:
Ne
Ne
Ne
5.1.27.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.1.16. do 5.1.26.:
Ocjenjuje se da će predložene izmjene i dopune imati izravan učinak na neznatan broj zračnih prijevoznika koji odluče podatke o posadi jedinici za informacije o putnicima prenositi na automatiziran način, a čija će se programska rješenja možebitno morati prilagoditi kako bi se omogućio prijenos tih podataka. Povrh toga, očekuje se da će provedba te obveze imati neznatan izravni učinak za Ministarstvo unutarnjih poslova budući da to zahtijeva prilagodbu postojećeg tehničkog rješenja za prikupljanje i obradu podataka. Sredstva za prilagodbu su osigurana u okviru već sklopljenog ugovora o održavanju i nadogradnji Sustava za prikupljanje, korištenje i razmjenu podataka o putnicima čiji se troškovi sufinanciraju sredstvima Europske unije u iznosu od 90% vrijednosti, dok je 10% ukupnih troškova financirano iz Državnog proračuna Republike Hrvatske.
5.1.28.
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE GOSPODARSKIH UČINAKA
Da li je utvrđena barem jedna kombinacija:
–veliki izravni učinak i mali broj adresata
–veliki izravni učinak i veliki broj adresata
–mali izravni učinak i veliki broj adresata.
Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:
Iz Prethodne procjene u Procjenu učinaka propisa:
Izravni učinci
neznatan
mali
veliki
Adresati
neznatan
Da
Ne
Ne
mali
Ne
Ne
Ne
veliki
Ne
Ne
Ne
5.2.
UTVRĐIVANJE UČINAKA NA TRŽIŠNO NATJECANJE
Vrsta izravnih učinaka
Mjerilo učinka
Utvrdite učinak na:
Neznatan
Mali
Veliki
Da/Ne
Da/Ne
Da/Ne
5.2.1.
Strukturalna, financijska, tehnička ili druga prepreka u pojedinom gospodarskom sektoru odnosno gospodarstvu u cjelini
Ne
Ne
Ne
5.2.2.
Pozicija državnih tijela koja pružaju javne usluge uz istovremeno obavljanje gospodarske aktivnosti na tržištu
Ne
Ne
Ne
5.2.3.
Postojanje diskriminirajućih uvjeta, osobito posebnih isključivih prava, uživanja povoljnijeg izvora financiranja ili pristupa privilegiranim podacima među gospodarskim subjektima
Ne
Ne
Ne
5.2.4.
Drugi očekivani izravni učinak:
Ne
Ne
Ne
5.2.5.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.2.1. do 5.2.4.:
Predloženim izmjenama i dopunama Zakona uređuju se pitanja prikupljanja i daljnje obrade podataka o putnicima u zračnom prometu u svrhu sprječavanja i suzbijanja terorizma i teških kaznenih djela te se provodi daljnja uskladba Zakona s Direktivom (EU) 2016/681, slijedom čega ne postoje učinci na tržišno natjecanje.
Utvrdite veličinu adresata:
5.2.6.
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge
Ne
Ne
Ne
5.2.7.
Srednji i veliki poduzetnici
Ne
Ne
Ne
5.2.8.
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva
Ne
Ne
Ne
5.2.9.
Radnici i/ili umirovljenici
Ne
Ne
Ne
5.2.10.
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači
Ne
Ne
Ne
5.2.11.
Hrvatski branitelji
Ne
Ne
Ne
5.2.12.
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama
Ne
Ne
Ne
5.2.13.
Udruge i/ili zaklade
Ne
Ne
Ne
5.2.14.
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima
Ne
Ne
Ne
5.2.15.
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave
Ne
Ne
Ne
5.2.16.
Drugi utvrđeni adresati:
Ne
Ne
Ne
5.2.17.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.2.6. do 5.2.16.:
Predložene izmjene i dopune Zakona nemaju utjecaj na adresate navedene u točkama od 5.2.6. do 5.2.16..
5.2.17.
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE UČINAKA NA ZAŠTITU TRŽIŠNOG NATJECANJA
Da li je utvrđena barem jedna kombinacija:
–veliki izravni učinak i mali broj adresata
–veliki izravni učinak i veliki broj adresata
–mali izravni učinak i veliki broj adresata.
Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:
Iz Prethodne procjene u Procjenu učinaka propisa:
Izravni učinci
neznatan
mali
veliki
Adresati
neznatan
Ne
Ne
Ne
mali
Ne
Ne
Ne
veliki
Ne
Ne
Ne
5.3.
UTVRĐIVANJE SOCIJALNIH UČINAKA
Vrsta izravnih učinaka
Mjerilo učinka
Utvrdite učinak na:
Neznatan
Mali
Veliki
Da/Ne
Da/Ne
Da/Ne
5.3.1.
Demografski trend, osobito prirodno kretanje stanovništva, stopa nataliteta i mortaliteta, stopa rasta stanovništva i dr.
Ne
Ne
Ne
5.3.2.
Prirodna migracija stanovništva i migracija uzrokovana ekonomskim, političkim ili drugim okolnostima koje dovode do migracije stanovništva
Ne
Ne
Ne
5.3.3.
Socijalna uključenost
Ne
Ne
Ne
5.3.4.
Zaštita osjetljivih skupina i skupina s posebnim interesima i potrebama
Ne
Ne
Ne
5.3.5.
Proširenje odnosno sužavanje pristupa sustavu socijalne skrbi i javnim uslugama te pravo na zdravstvenu zaštitu
Ne
Ne
Ne
5.3.6.
Financijska održivost sustava socijalne skrbi i sustava zdravstvene zaštite
Ne
Ne
Ne
5.3.7.
Drugi očekivani izravni učinak:
Ne
Ne
Ne
5.3.8.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.3.1. do 5.3.7.:
Predloženim izmjenama i dopunama Zakona uređuju se pitanja prikupljanja i daljnje obrade podataka o putnicima u zračnom prometu u svrhu sprječavanja i suzbijanja terorizma i teških kaznenih djela te se provodi daljnja uskladba Zakona s Direktivom (EU) 2016/681, slijedom čega ne postoje socijalni učinci.
Utvrdite veličinu adresata:
5.3.9.
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge
Ne
Ne
Ne
5.3.10.
Srednji i veliki poduzetnici
Ne
Ne
Ne
5.3.11.
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva
Ne
Ne
Ne
5.3.12.
Radnici i/ili umirovljenici
Ne
Ne
Ne
5.3.13.
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači
Ne
Ne
Ne
5.3.14.
Hrvatski branitelji
Ne
Ne
Ne
5.3.15.
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama
Ne
Ne
Ne
5.3.16.
Udruge i/ili zaklade
Ne
Ne
Ne
5.3.17.
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima
Ne
Ne
Ne
5.3.18.
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave
Ne
Ne
Ne
5.3.19.
Drugi utvrđeni adresati:
Ne
Ne
Ne
5.3.20.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.3.9. do 5.3.19.:
Predložene izmjene i dopune Zakona nemaju utjecaj na adresate navedene u točkama od 5.3.9. do 5.3.19..
5.3.21.
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE SOCIJALNIH UČINAKA:
Da li je utvrđena barem jedna kombinacija:
–veliki izravni učinak i mali broj adresata
–veliki izravni učinak i veliki broj adresata
–mali izravni učinak i veliki broj adresata.
Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:
Iz Prethodne procjene u Procjenu učinaka propisa:
Izravni učinci
neznatan
mali
veliki
Adresati
neznatan
Ne
Ne
Ne
mali
Ne
Ne
Ne
veliki
Ne
Ne
Ne
5.4.
UTVRĐIVANJE UČINAKA NA RAD I TRŽIŠTE RADA
Vrsta izravnih učinaka
Mjerilo učinka
Utvrdite učinak na:
Neznatan
Mali
Veliki
Da/Ne
Da/Ne
Da/Ne
5.4.1.
Zapošljavanje i tržište rada u gospodarstvu Republike Hrvatske u cjelini odnosno u pojedinom gospodarskom području
Ne
Ne
Ne
5.4.2.
Otvaranje novih radnih mjesta odnosno gubitak radnih mjesta
Ne
Ne
Ne
5.4.3.
Kretanje minimalne plaće i najniže mirovine
Ne
Ne
Ne
5.4.4.
Status regulirane profesije
Ne
Ne
Ne
5.4.5.
Status posebnih skupina radno sposobnog stanovništva s obzirom na dob stanovništva
Ne
Ne
Ne
5.4.6.
Fleksibilnost uvjeta rada i radnog mjesta za pojedine skupine stanovništva
Ne
Ne
Ne
5.4.7.
Financijska održivost mirovinskoga sustava, osobito u dijelu dugoročne održivosti mirovinskoga sustava
Ne
Ne
Ne
5.4.8.
Odnos između privatnog i poslovnog života
Ne
Ne
Ne
5.4.9.
Dohodak radnika odnosno samozaposlenih osoba
Ne
Ne
Ne
5.4.10.
Pravo na kvalitetu radnog mjesta
Ne
Ne
Ne
5.4.11.
Ostvarivanje prava na mirovinu i drugih radnih prava
Ne
Ne
Ne
5.4.12.
Status prava iz kolektivnog ugovora i na pravo kolektivnog pregovaranja
Ne
Ne
Ne
5.4.13.
Drugi očekivani izravni učinak:
Ne
Ne
Ne
5.4.14.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.4.1 do 5.4.13:
Predloženim izmjenama i dopunama Zakona uređuju se pitanja prikupljanja i daljnje obrade podataka o putnicima u zračnom prometu u svrhu sprječavanja i suzbijanja terorizma i teških kaznenih djela te se provodi daljnja uskladba Zakona s Direktivom (EU) 2016/681, slijedom čega ne postoje učinci na rad i tržište rada.
Utvrdite veličinu adresata:
5.4.15.
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge
Ne
Ne
Ne
5.4.16.
Srednji i veliki poduzetnici
Ne
Ne
Ne
5.4.17.
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva
Ne
Ne
Ne
5.4.18.
Radnici i/ili umirovljenici
Ne
Ne
Ne
5.4.19.
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači
Ne
Ne
Ne
5.4.20.
Hrvatski branitelji
Ne
Ne
Ne
5.4.21.
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama
Ne
Ne
Ne
5.4.22.
Udruge i/ili zaklade
Ne
Ne
Ne
5.4.23.
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima
Ne
Ne
Ne
5.4.24.
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave
Ne
Ne
Ne
5.4.25.
Drugi utvrđeni adresati:
Ne
Ne
Ne
5.4.26.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.4.14. do 5.4.25.
Predložene izmjene i dopune Zakona nemaju utjecaj na adresate navedene u točkama od 5.4.15. do 5.4.25..
5.4.27.
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE UČINAKA NA RAD I TRŽIŠTE RADA:
Da li je utvrđena barem jedna kombinacija:
–veliki izravni učinak i mali broj adresata
–veliki izravni učinak i veliki broj adresata
–mali izravni učinak i veliki broj adresata.
Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:
Iz Prethodne procjene u Procjenu učinaka propisa:
Izravni učinci
neznatan
mali
veliki
Adresati
neznatan
Ne
Ne
Ne
mali
Ne
Ne
Ne
veliki
Ne
Ne
Ne
5.5.
UTVRĐIVANJE UČINAKA NA ZAŠTITU OKOLIŠA
Vrsta izravnih učinaka
Mjerilo učinka
Utvrdite učinak na:
Neznatan
Mali
Veliki
Da/Ne
Da/Ne
Da/Ne
5.5.1.
Utjecaj na klimu
Ne
Ne
Ne
5.5.2.
Kvaliteta i korištenje zraka, vode i tla
Ne
Ne
Ne
5.5.3.
Korištenje energije
Ne
Ne
Ne
5.5.4.
Korištenje obnovljivih i neobnovljivih izvora energije
Ne
Ne
Ne
5.5.5.
Bioraznolikost biljnog i životinjskog svijeta
Ne
Ne
Ne
5.5.6.
Gospodarenje otpadom i/ili recikliranje
Ne
Ne
Ne
5.5.7.
Rizik onečišćenja od industrijskih pogona po bilo kojoj osnovi
Ne
Ne
Ne
5.5.8.
Zaštita od utjecaja genetski modificiranih organizama
Ne
Ne
Ne
5.5.9.
Zaštita od utjecaja kemikalija
Ne
Ne
Ne
5.5.10.
Drugi očekivani izravni učinak:
Ne
Ne
Ne
5.5.11.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.5.1. do 5.5.10.:
Predloženim izmjenama i dopunama Zakona uređuju se pitanja prikupljanja i daljnje obrade podataka o putnicima u zračnom prometu u svrhu sprječavanja i suzbijanja terorizma i teških kaznenih djela te se provodi daljnja uskladba Zakona s Direktivom (EU) 2016/681, slijedom čega ne postoje učinci na zaštitu okoliša.
Utvrdite veličinu adresata:
5.5.12.
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge
Ne
Ne
Ne
5.5.13.
Srednji i veliki poduzetnici
Ne
Ne
Ne
5.5.14.
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva
Ne
Ne
Ne
5.5.15.
Radnici i/ili umirovljenici
Ne
Ne
Ne
5.5.16.
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači
Ne
Ne
Ne
5.5.17.
Hrvatski branitelji
Ne
Ne
Ne
5.5.18.
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama
Ne
Ne
Ne
5.5.19.
Udruge i/ili zaklade
Ne
Ne
Ne
5.5.20.
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima
Ne
Ne
Ne
5.5.21.
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave
Ne
Ne
Ne
5.5.22.
Drugi utvrđeni adresati:
Ne
Ne
Ne
5.5.23.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.5.12. do 5.5.22.
Predložene izmjene i dopune Zakona nemaju utjecaj na adresate navedene u točkama od 5.5.12. do 5.5.22.
5.5.24.
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE UČINAKA NA ZAŠTITU OKOLIŠA:
Da li je utvrđena barem jedna kombinacija:
–veliki izravni učinak i mali broj adresata
–veliki izravni učinak i veliki broj adresata
–mali izravni učinak i veliki broj adresata.
Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:
Iz Prethodne procjene u Procjenu učinaka propisa:
Izravni učinci
neznatan
mali
veliki
Adresati
neznatan
Ne
Ne
Ne
mali
Ne
Ne
Ne
veliki
Ne
Ne
Ne
5.6.
UTVRĐIVANJE UČINAKA NA ZAŠTITU LJUDSKIH PRAVA
Vrsta izravnih učinaka
Mjerilo učinka
Utvrdite učinak na:
Neznatan
Mali
Veliki
Da/Ne
Da/Ne
Da/Ne
5.6.1.
Ravnopravnost spolova u smislu jednakog statusa, jednake mogućnosti za ostvarivanje svih prava, kao i jednaku korist od ostvarenih rezultata
Ne
Ne
Ne
5.6.2.
Pravo na jednaki tretman i prilike osobito u dijelu ostvarivanja materijalnih prava, zapošljavanja, rada i drugih Ustavom Republike Hrvatske zajamčenih prava
Ne
Ne
Ne
5.6.3.
Povreda prava na slobodu kretanja u Republici Hrvatskoj odnosno u drugim zemljama članicama Europske unije
Ne
Ne
Ne
5.6.4.
Izravna ili neizravna diskriminacija po bilo kojoj osnovi
Ne
Ne
Ne
5.6.5.
Povreda prava na privatnost
Da
Ne
Ne
5.6.6.
Ostvarivanje pravne zaštite, pristup sudu i pravo na besplatnu pravnu pomoć
Ne
Ne
Ne
5.6.7.
Pravo na međunarodnu zaštitu, privremenu zaštitu i postupanje s tim u vezi
Ne
Ne
Ne
5.6.8.
Pravo na pristup informacijama
Ne
Ne
Ne
5.6.9.
Drugi očekivani izravni učinak:
Ne
Ne
Ne
5.6.10.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.6.1. do 5.6.9.:
Predloženim izmjenama i dopunama Zakona predlaže se urediti pitanja prikupljanja i daljnje obrade podataka o putnicima u zračnom prometu koji putuju privatnim letovima te podataka o posadi na međunarodnim komercijalnim i privatnim letovima, a u svrhu sprječavanja i suzbijanja terorizma i teških kaznenih djela. Predloženim izmjenama i dopunama je predviđeno da će se na te kategorije podataka primjenjivati visoki standardi zaštite osobnih podataka, prava na nediskriminaciju i prava na privatnost te isti zaštitni mehanizmi koji su propisani Direktivom (EU) 21016/681 i važećim Zakonom za putnike na komercijalnim međunarodnim letovima, slijedom čega postoji neznatan utjecaj na pravo na privatnost.
Utvrdite veličinu adresata:
5.6.12.
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge
Ne
Ne
Ne
5.6.13.
Srednji i veliki poduzetnici
Ne
Ne
Ne
5.6.14.
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva
Da
Ne
Ne
5.6.15.
Radnici i/ili umirovljenici
Ne
Ne
Ne
5.6.16.
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači
Ne
Ne
Ne
5.6.17.
Hrvatski branitelji
Ne
Ne
Ne
5.6.18.
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama
Ne
Ne
Ne
5.6.19.
Udruge i/ili zaklade
Ne
Ne
Ne
5.6.20.
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima
Ne
Ne
Ne
5.6.21.
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave
Ne
Ne
Ne
5.6.22.
Drugi utvrđeni adresati:
Ne
Ne
Ne
5.6.23.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.6.12. do 5.6.23.
Predložene izmjene i dopune Zakona imaju neznatan izravan utjecaj na građane koji putuju na privatnim međunarodnim letovima te na članove posade na međunarodnim komercijalnim i privatnim letovima.
5.6.24.
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE UČINAKA NA ZAŠTITU LJUDSKIH PRAVA:
Da li je utvrđena barem jedna kombinacija:
–veliki izravni učinak i mali broj adresata
–veliki izravni učinak i veliki broj adresata
–mali izravni učinak i veliki broj adresata.
Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:
Iz Prethodne procjene u Procjenu učinaka propisa:
Izravni učinci
neznatan
mali
veliki
Adresati
neznatan
Da
Ne
Ne
mali
Ne
Ne
Ne
veliki
Ne
Ne
Ne
6.
Prethodni test malog i srednjeg poduzetništva (Prethodni MSP test)
Ako je na dva pitanja od pitanja pod rednim brojevima od 6.1. do 6.4.. iz Prethodnog testa malog i srednjeg poduzetništva (Prethodni MSP test) odgovoreno »DA«, obvezna je provedba procjene učinaka propisa na malo gospodarstvo izradom MSP testa u okviru Iskaza o procjeni učinaka propisa.
Odgovorite sa »DA« ili »NE«, uz obvezni opis sljedećih učinaka:
DA
NE
6.1.
Da li će propis imati učinke na određeni broj malih i srednjih poduzetnika kroz administrativne troškove provedbe postupaka ukoliko se za poduzetnike propisuju jednokratne ili periodične administrativne obveze a koje bi značile trošak vremena za obavljanje pojedinih administrativnih radnji za ispunjavanje propisanih zahtjeva, plaćanje naknada i davanja?
NE
Obrazloženje:
Predložene izmjene i dopune Zakona neće imati učinke na male i srednje poduzetnike budući da se istim neće propisati nikakve administrativne obveze
6.2.
Da li će propis imati učinke na tržišnu konkurenciju i konkurentnost unutarnjeg tržišta EU u smislu prepreka slobodi tržišne konkurencije?
NE
Obrazloženje:
Predložene izmjene i dopune Zakona neće imati učinke na tržišnu konkurenciju i konkurentnost unutarnjeg tržišta EU jer se ne radi o propisu koji bi mogao stvarati prepreke slobodi tržišne konkurencije
6.3.
Da li propis uvodi naknade i davanja koje će imati učinke na financijske rezultate poslovanja poduzetnika te da li postoji trošak prilagodbe zbog primjene propisa?
NE
Obrazloženje:
Predložene izmjene i dopune Zakona neće imati učinke na financijske rezultate poslovanja poduzetnika niti oni moraju vršiti prilagodbe zbog primjene ovog propisa.
6.4.
Da li će propis imati posebne učinke na mikro poduzetnike?
NE
Obrazloženje:
Predložene izmjene i dopune Zakona neće imati posebne učinke na mikro poduzetnikejer se ne radi o propisu koji bi mogao stvarati prepreke poduzetništvu.
6.5.
Ako predložena normativna inicijativa nema učinke navedene pod pitanjima 6.1. do 6.4., navedite obrazloženje u prilog izjavi o nepostojanju učinka na male i srednje poduzetnike.
Obrazloženje:
Predloženim izmjenama i dopunama Zakona uređuju se pitanja prikupljanja i daljnje obrade podataka o putnicima u zračnom prometu u svrhu sprječavanja i suzbijanja terorizma i teških kaznenih djela te se provodi daljnja uskladba Zakona s Direktivom (EU) 2016/681, stoga neće imati utjecaj na male i srednje poduzetnike.
7.
Utvrđivanje potrebe za provođenjem SCM metodologije
Ako je odgovor na pitanje pod rednim brojem 6.1. „DA“, iz Prethodnog MSP testa potrebno je uz Obrazac prethodne procjene priložiti pravilno ispunjenu Standard Cost Model (SCM) tablicu s procjenom mogućeg administrativnog troška za svaku propisanu obvezu i zahtjev (SCM kalkulator).
SCM kalkulator ispunjava se sukladno uputama u standardiziranom obrascu u kojem se nalazi formula izračuna i sukladno jedinstvenim nacionalnim smjernicama uređenim kroz SCM priručnik.
u odnosu na svaki pojedini izravni učinak, stručni nositelj obvezno pristupa daljnjoj procjeni učinaka propisa izradom Iskaza o procjeni učinaka propisa. Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“ kod odgovarajućeg izravnog učinka.
Ako je utvrđena potreba za provođenjem procjene učinaka propisa na malog gospodarstvo, stručni nositelj obvezno pristupa daljnjoj procjeni učinaka izradom MSP testa u okviru Iskaza o procjeni učinaka propisa.
Procjena učinaka propisa
Potreba za PUP
Utvrđena potreba za provedbom daljnje procjene učinaka propisa
DA
NE
8.1.
Procjena gospodarskih učinaka iz točke 5.1.
NE
8.2.
Procjena učinaka na tržišno natjecanje iz točke 5.2.
NE
8.3.
Procjena socijalnih učinaka iz točke 5.3.
NE
8.4.
Procjena učinaka na rad i tržište rada iz točke 5.4.
NE
8.5.
Procjena učinaka na zaštitu okoliša iz točke 5.5.
NE
8.6.
Procjena učinaka na zaštitu ljudskih prava iz točke 5.6.
NE
MSP test
Potreba za MSP test
8.7.
Utvrđena potreba za provođenjem procjene učinaka propisa na malo gospodarstvo (MSP test)
DA
NE
8.8.
Provođenje MSP testa
NE
8.9.
Provođenje SCM metodologije
NE
9.
PRILOZI
10.
POTPIS ČELNIKA TIJELA
Potpis: ministar, dr.sc. Davor Božinović
Datum: 19. travnja 2022.
11.
Odgovarajuća primjena ovoga Obrasca u slučaju provedbe članka 18. stavka 2. Zakona o procjeni učinaka propisa ("Narodne novine", broj 44/17)
Uputa:
Prilikom primjene ovoga Obrasca na provedbene propise i akte planiranja u izradi, izričaj „nacrt prijedloga zakona“ potrebno je zamijeniti s nazivom provedbenog propisa odnosno akta planiranja.
Obrazac prethodne procjene
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
Zakon o izmjenama i do punama Zakona o prijenosu i obradi podataka o putnicima u zračnom prometu u svrhu sprječavanja, otkrivanja, istraživanja i vođenja kaznenog postupka za kaznena djela terorizma i druga teška kaznena djela
PRILOG 1.
OBRAZAC PRETHODNE PROCJENE
1.
OPĆE INFORMACIJE
1.1.
Stručni nositelj:
Ministarstvo unutarnjih poslova
1.2.
Naziv nacrta prijedloga zakona:
Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o prijenosu i obradi podataka o putnicima u zračnom prometu u svrhu sprječavanja, otkrivanja, istraživanja i vođenja kaznenog postupka za kaznena djela terorizma i druga teška kaznena djela
1.3.
Datum:
1.4.
Ustrojstvena jedinica, kontakt telefon i elektronička pošta osobe zadužene za izradu Obrasca prethodne procjene:
Ravnateljstvo policije, Uprava kriminalističke policije, Kriminalističko-obavještajni sektor, Služba kriminalističko-obavještajne analitike, Odjel za informacije o putnicima u zračnom prometu
Tel: 0 1 4887 764
e-mail: piu@mup.hr
1.5.
Da li je nacrt prijedloga zakona dio programa rada Vlade Republike Hrvatske, drugog akta planiranja ili reformske mjere?
Da/Ne:
NE
Naziv akta:
Opis mjere:
1.6.
Da li je nacrt prijedloga zakona vezan za usklađivanje zakonodavstva Republike Hrvatske s pravnom stečevinom Europske unije?
Da/Ne:
DA
Naziv pravne stečevine EU:
Direktiva (EU) 2016/681 Europskog parlamenta i Vijeća od 27. travnja 2016. o uporabi podataka iz evidencije podataka o putnicima (PNR) u svrhu sprečavanja, otkrivanja, istrage i kaznenog progona kaznenih djela terorizma i teških kaznenih djela
2.
ANALIZA POSTOJEĆEG STANJA
2.1.
Što je problem koji zahtjeva izradu ili promjenu zakonodavstva?
Zakon o prijenosu i obradi podataka o putnicima u zračnom prometu u svrhu sprječavanja, otkrivanja, istraživanja i vođenja kaznenog postupka za kaznena djela terorizma i druga teška kaznena djela (»Narodne novine«, br. 46/18, u daljnjem tekstu: Zakon) je stupio na snagu 26. svibnja 2018. Tijekom njegove primjene uočeni su sljedeći problemi i nedostatci koje je potrebno otkloniti izmjenama i dopunama Zakona:
a. Postojeći zakonodavni okvir nije u potpunosti usklađen s odredbama Direktive (EU) 2016/681 Europskog parlamenta i Vijeća od 27. travnja 2016. o uporabi podataka iz evidencije podataka o putnicima (PNR) u svrhu sprečavanja, otkrivanja, istrage i kaznenog progona kaznenih djela terorizma i teških kaznenih djela (SL L 119/132, u daljnjem tekstu: Direktiva (EU) 2016/681). Naime, pojmovi koji se koriste u Direktivi (EU) 2016/681 (primjerice, putnik, evidencija podataka o putnicima ili PNR, zračni prijevoznik, sustav rezervacija) te odredbe navedene Direktive kojima se uređuje prijenos podataka o putnicima od strane zračnih prijevoznika jedinici za informacije o putnicima i njihovo daljnje korištenje, odnosno dostava tih podataka domaćim i stranim nadležnim tijelima, nisu ispravno prenesene u nacionalno zakonodavstvo tj. predmetni Zakon. Također, odredbe Zakona je potrebno uskladiti s ispravkom Direktive (EU) 2016/681 u hrvatskoj jezičnoj verziji koji je objavljen u Službenom listu Europske unije nakon donošenja predmetnog Zakona, tj. 22. travnja 2021. (SL L 137/20). Naime, navedenim ispravkom otklonjena je sadržajna pogreška u definiciji izraza „teška kaznena djela“ koja je do tada egzistirala u Direktivi (EU) 2016/681, i koja je kao takva prenijeta u tekst važećeg Zakona.
b. Praćenjem primjene Zakona je uočeno da se u slučaju rezervacije karte za određeni let putem putničkih agencija ili sličnih subjekata u evidenciju podataka o putnicima nerijetko unosi najmanji mogući skup podataka o putnicima koji je nužan za rezervaciju, dok se ostali podaci, iako dostupni, ne unose u spomenutu evidenciju. Posljedično, ti podaci se, ne prenose niti obrađuju od strane jedinice za informacije o putnicima. Zbog toga se cijeni nužnim, u skladu s mogućnostima koje predviđa Direktiva (EU) 2016/681, otkloniti postojeću regulatornu prazninu, tj. propisati obvezu i odgovornost putničkih agencija i sličnih subjekata koji rezerviraju letove u ime putnika, a vezano za prenošenje svih podataka o putnicima koje prikupe o okviru redovitog poslovanja. Pri tome se te subjekte ne obvezuje na prikupljanje ili čuvanje dodatnih podataka o putnicima, niti se putnike obvezuje na davanje dodatnih podataka povrh onih koje već dostavljaju organizatorima putovanja.
2.2.
Zašto je potrebna izrada nacrta prijedloga zakona?
Izrada nacrta prijedloga zakona je potrebna kako bi se osiguralo potpuno i ispravno prenošenje odredbi Direktive (EU) 2016/681 u nacionalno zakonodavstvo te otklonili nedostatci iz teksta važećeg Zakona, a sve u cilju ojačavanja aktivnosti nadležnih tijela na području suzbijanja terorizma i teških kaznenih djela. Budući da se izmjene i dopune propisa vrše samo propisom iste pravne snage i po istom postupku po kojemu je taj propis donesen, potrebno je donijeti Zakon o izmjenama i dopunama predmetnog Zakona.
2.3.
Navedite dokaz, argument, analizu koja podržava potrebu za izradom nacrta prijedloga zakona.
Jedinica za informacije o putnicima i nadležna tijela za traženje i primanje podataka o putnicima u zračnom prometu u svrhu sprječavanja, otkrivanja, istraživanja i vođenja kaznenog postupka za kaznena djela terorizma i druga teška kaznena djela od stupanja na snagu predmetnog Zakona su uočili potrebu unaprjeđenja pojedinih njegovih odredbi sukladno potrebama prakse te otklanjanja uočenih nejasnoća, nedostataka i dvojbi koje proizlaze iz zakonskog teksta, a koje nije bilo moguće predvidjeti u trenutku njegovog donošenja.
Pored toga, provedena analiza teksta Zakona u odnosu na normativni okvir predviđen Direktivom (EU) 2016/681 koja je provedena u postupku ocjene cjelovitosti i sukladnosti nacionalnih mjera za prenošenje kojeg provodi Europska komisija ukazuje na potrebu dodatnog usklađivanja određenih odredbi Zakona s odredbama Direktive (EU) 2016/681, odnosno potpunog i ispravnog prenošenja pojedinih odredbi navedene Direktive u nacionalno zakonodavstvo.
3.
UTVRĐIVANJE ISHODA ODNOSNO PROMJENA
3.1.
Što je cilj koji se namjerava postići?
Nacrtom prijedloga zakona predlaže se jasnije normirati područje primjene važećeg Zakona kako bi se otklonile nejasnoće i nedostatci koji proizlaze iz zakonskog teksta, dopuniti odredbe kojima je uređeno prikupljanje i daljnja obrada podataka o putnicima u zračnom prometu od strane jedinice za informacije o putnicima te izvršiti daljnju uskladbu Zakona s Direktivom (EU) 2016/681.
Namjeravanim izmjenama i dopunama želi se omogućiti učinkovitije korištenje podataka o putnicima u zračnom prometu s ciljem identificiranja osoba koje predstavljaju sigurnosni rizik s obzirom na njihovu možebitnu povezanost i uključenost u kaznena djela terorizma i druga teška kaznena djela, uz istovremeno osiguranje zaštite temeljnih prava, osobito prava na privatnost i zaštitu osobnih podataka.
Kao naročito važnim ukazuje se predloženo proširenje područja primjene zakona na privatne letove te propisivanje obveze prenošenja podataka o članovima posade.
Preostale predložene izmjene i dopune rezultat su potrebe otklanjanja nedostataka na koje je ukazala praksa primjene Zakona kao i dodatnog usklađenja Zakona s Direktivom (EU) 2016/681.
3.2.
Kakav je ishod odnosno promjena koja se očekuje u području koje se namjerava urediti?
Očekuje se da će predložene izmjene i dopune doprinijeti učinkovitijem odgovoru nadležnih tijela na sigurnosnu ugrozu terorizma i teških kaznenih djela te da će pridonijeti efikasnijem ostvarivanju sigurnosnih ciljeva koji se nastoje ostvariti Direktivom (EU) 2016/681 i važećim Zakonom.
3.3.
Koji je vremenski okvir za postizanje ishoda odnosno promjena?
Ishodi će se postići stupanjem na snagu predloženog nacrta prijedloga zakona.
4.
UTVRĐIVANJE RJEŠENJA
4.1.
Navedite koja su moguća normativna rješenja za postizanje navedenog ishoda.
Moguća normativna rješenja (novi propis/izmjene i dopune važećeg/stavljanje van snage propisa i slično):
Izmjene i dopune važećeg Zakona
Obrazloženje:
Budući da se izmjene i dopune propisa vrše samo propisom iste pravne snage i po istom postupku po kojemu je taj propis donesen, potrebno je pristupiti donošenju Zakona o izmjenama o dopunama predmetnog Zakona.
4.2.
Navedite koja su moguća nenormativna rješenja za postizanje navedenog ishoda.
Moguća nenormativna rješenja (ne poduzimati normativnu inicijativu, informacije i kampanje, ekonomski instrumenti, samoregulacija, koregulacija i slično):
Nenormativna rješenja nisu moguća.
Obrazloženje:
Ishod koji se namjerava postići moguće je ostvariti isključivo normativnim rješenjem s obzirom na to da se izmjene i dopune propisa vrše propisom iste pravne snage i po istom postupku. Povrh toga, a polazeći od potrebe za usklađivanjem pravnog okvira za prikupljanje, obradu i razmjenu podataka o putnicima Republike Hrvatske s Direktivom (EU) 2016/681, cijeni se da bi svaki oblik nenormativnog rješenja mogao ugroziti tu obvezu Republike Hrvatske kao države članice Europske unije te dovesti u pitanje ostvarivanje općeg cilja predmetnog zakona.
5.
UTVRĐIVANJE IZRAVNIH UČINAKA I ADRESATA
5.1.
UTVRĐIVANJE GOSPODARSKIH UČINAKA
Vrsta izravnih učinaka
Mjerilo učinka
Utvrdite učinak na:
Neznatan
Mali
Veliki
Da/Ne
Da/Ne
Da/Ne
5.1.1.
Makroekonomsko okruženje Republike Hrvatske osobito komponente bruto društvenog proizvoda kojeg čine osobna potrošnja kućanstava, priljev investicija, državna potrošnja, izvoz i uvoz
Ne
Ne
Ne
5.1.2.
Slobodno kretanje roba, usluga, rada i kapitala
N e
N e
Ne
5.1.3.
Funkcioniranje tržišta i konkurentnost gospodarstva
Ne
Ne
Ne
5.1.4.
Prepreke za razmjenu dobara i usluga
Ne
Ne
Ne
5.1.5.
Cijena roba i usluga
Ne
Ne
Ne
5.1.6.
Uvjet za poslovanje na tržištu
Ne
Ne
Ne
5.1.7.
Trošak kapitala u gospodarskim subjektima
Ne
Ne
Ne
5.1.8.
Trošak zapošljavanja u gospodarskim subjektima (trošak rada u cjelini)
Ne
Ne
Ne
5.1.9.
Trošak uvođenja tehnologije u poslovni proces u gospodarskim subjektima
Da
Ne
Ne
5.1.10.
Trošak investicija vezano za poslovanje gospodarskih subjekata
Ne
Ne
Ne
5.1.11.
Trošak proizvodnje, osobito nabave materijala, tehnologije i energije
N e
N e
Ne
5.1.12.
Prepreke za slobodno kretanje roba, usluga, rada i kapitala vezano za poslovanje gospodarskih subjekata
Ne
Ne
Ne
5.1.13.
Djelovanje na imovinska prava gospodarskih subjekata
Ne
Ne
Ne
5.1.14.
Drugi očekivani izravni učinak:
Ne
Ne
Ne
5.1.15.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.1.1. do 5.1.14.
Važećim su Zakonom propisane obveze zračnih prijevoznika u odnosu na prenošenje podataka o putnicima na letovima iz i u Republiku Hrvatsku, a koje prikupe u okviru redovitog poslovanja, jedinici za informacije o putnicima. U praksi zračni prijevoznici koriste različita informatička rješenja za prijenos podataka o putnicima. Prijenos podataka o putnicima odvija se sigurnim elektroničkim putem:
a) na automatiziran način korištenjem standardiziranih formata podataka i protokola za prijenos podataka između sustava zračnih prijevoznika i sustava za obradu podataka jedinice za informacije o putnicima ili
b) prenošenjem tih podataka na neautomatiziran način putem za to uspostavljenog web portala.
Provedbenom odlukom Komisije (EU) 2017/759 od 28. travnja 2017., zračnim prijevoznicima je dana mogućnost odabira metode za prijenos podataka (na automatiziran ili neautomatiziran način), kao i odabira protokola i formata podataka koje namjeravaju upotrebljavati a prijenos podataka, a sve s ciljem smanjenja negativnih gospodarskih učinaka.
Predloženim izmjenama i dopunama predlaže se dopuniti odredbe o prikupljanju podataka kojima bi se stvorile zakonske pretpostavke za prikupljanje i daljnju obradu podataka o članovima posade zrakoplova na međunarodnim letovima u svrhu borbe protiv terorizma i teških kaznenih djela. U slučaju da pojedini zračni prijevoznici podatke o posadi ne obrađuju putem istih tehničkih sredstava kao ostale podatke o putnicima, a ukoliko se odluče podatke o posadi prenositi na automatiziran način, moguće je da će provedba te obveze kod njih zahtijevati prilagodbu programskih rješenja za prijenos i obradu podataka. Slijedom navedenog, očekuje se neznatan izravan učinak.
Utvrdite veličinu adresata:
5.1.16.
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge
Ne
Ne
Ne
5.1.17.
Srednji i veliki poduzetnici
Ne
Ne
Ne
5.1.18.
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva
Ne
Ne
Ne
5.1.19.
Radnici i/ili umirovljenici
Ne
Ne
Ne
5.1.20.
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači
Da
Ne
Ne
5.1.21.
Hrvatski branitelji
Ne
Ne
Ne
5.1.22.
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama
Ne
Ne
Ne
5.1.23.
Udruge i/ili zaklade
Ne
Ne
Ne
5.1.24.
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima
Da
Ne
Ne
5.1.25.
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave
Ne
Ne
Ne
5.1.26.
Drugi utvrđeni adresati:
Ne
Ne
Ne
5.1.27.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.1.16. do 5.1.26.:
Ocjenjuje se da će predložene izmjene i dopune imati izravan učinak na neznatan broj zračnih prijevoznika koji odluče podatke o posadi jedinici za informacije o putnicima prenositi na automatiziran način, a čija će se programska rješenja možebitno morati prilagoditi kako bi se omogućio prijenos tih podataka. Povrh toga, očekuje se da će provedba te obveze imati neznatan izravni učinak za Ministarstvo unutarnjih poslova budući da to zahtijeva prilagodbu postojećeg tehničkog rješenja za prikupljanje i obradu podataka. Sredstva za prilagodbu su osigurana u okviru već sklopljenog ugovora o održavanju i nadogradnji Sustava za prikupljanje, korištenje i razmjenu podataka o putnicima čiji se troškovi sufinanciraju sredstvima Europske unije u iznosu od 90% vrijednosti, dok je 10% ukupnih troškova financirano iz Državnog proračuna Republike Hrvatske.
5.1.28.
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE GOSPODARSKIH UČINAKA
Da li je utvrđena barem jedna kombinacija:
– veliki izravni učinak i mali broj adresata
– veliki izravni učinak i veliki broj adresata
– mali izravni učinak i veliki broj adresata.
Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:
Iz Prethodne procjene u Procjenu učinaka propisa:
Izravni učinci
neznatan
mali
veliki
Adresati
neznatan
Da
Ne
Ne
mali
Ne
Ne
Ne
veliki
Ne
Ne
Ne
5.2.
UTVRĐIVANJE UČINAKA NA TRŽIŠNO NATJECANJE
Vrsta izravnih učinaka
Mjerilo učinka
Utvrdite učinak na:
Neznatan
Mali
Veliki
Da/Ne
Da/Ne
Da/Ne
5.2.1.
Strukturalna, financijska, tehnička ili druga prepreka u pojedinom gospodarskom sektoru odnosno gospodarstvu u cjelini
Ne
Ne
Ne
5.2.2.
Pozicija državnih tijela koja pružaju javne usluge uz istovremeno obavljanje gospodarske aktivnosti na tržištu
Ne
Ne
Ne
5.2.3.
Postojanje diskriminirajućih uvjeta, osobito posebnih isključivih prava, uživanja povoljnijeg izvora financiranja ili pristupa privilegiranim podacima među gospodarskim subjektima
Ne
Ne
Ne
5.2.4.
Drugi očekivani izravni učinak:
Ne
Ne
Ne
5.2.5.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.2.1. do 5.2.4.:
Predloženim izmjenama i dopunama Zakona uređuju se pitanja prikupljanja i daljnje obrade podataka o putnicima u zračnom prometu u svrhu sprječavanja i suzbijanja terorizma i teških kaznenih djela te se provodi daljnja uskladba Zakona s Direktivom (EU) 2016/681, slijedom čega ne postoje učinci na tržišno natjecanje.
Utvrdite veličinu adresata:
5.2.6.
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge
Ne
Ne
Ne
5.2.7.
Srednji i veliki poduzetnici
Ne
Ne
Ne
5.2.8.
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva
Ne
Ne
Ne
5.2.9.
Radnici i/ili umirovljenici
Ne
Ne
Ne
5.2.10.
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači
Ne
Ne
Ne
5.2.11.
Hrvatski branitelji
Ne
Ne
Ne
5.2.12.
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama
Ne
Ne
Ne
5.2.13.
Udruge i/ili zaklade
Ne
Ne
Ne
5.2.14.
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima
Ne
Ne
Ne
5.2.15.
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave
Ne
Ne
Ne
5.2.16.
Drugi utvrđeni adresati:
Ne
Ne
Ne
5.2.17.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.2.6. do 5.2.16.:
Predložene izmjene i dopune Zakona nemaju utjecaj na adresate navedene u točkama od 5.2.6. do 5.2.16..
5.2.17.
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE UČINAKA NA ZAŠTITU TRŽIŠNOG NATJECANJA
Da li je utvrđena barem jedna kombinacija:
– veliki izravni učinak i mali broj adresata
– veliki izravni učinak i veliki broj adresata
– mali izravni učinak i veliki broj adresata.
Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:
Iz Prethodne procjene u Procjenu učinaka propisa:
Izravni učinci
neznatan
mali
veliki
Adresati
neznatan
Ne
Ne
Ne
mali
Ne
Ne
Ne
veliki
Ne
Ne
Ne
5.3.
UTVRĐIVANJE SOCIJALNIH UČINAKA
Vrsta izravnih učinaka
Mjerilo učinka
Utvrdite učinak na:
Neznatan
Mali
Veliki
Da/Ne
Da/Ne
Da/Ne
5.3.1.
Demografski trend, osobito prirodno kretanje stanovništva, stopa nataliteta i mortaliteta, stopa rasta stanovništva i dr.
Ne
Ne
Ne
5.3.2.
Prirodna migracija stanovništva i migracija uzrokovana ekonomskim, političkim ili drugim okolnostima koje dovode do migracije stanovništva
Ne
Ne
Ne
5.3.3.
Socijalna uključenost
Ne
Ne
Ne
5.3.4.
Zaštita osjetljivih skupina i skupina s posebnim interesima i potrebama
Ne
Ne
Ne
5.3.5.
Proširenje odnosno sužavanje pristupa sustavu socijalne skrbi i javnim uslugama te pravo na zdravstvenu zaštitu
Ne
Ne
Ne
5.3.6.
Financijska održivost sustava socijalne skrbi i sustava zdravstvene zaštite
Ne
Ne
Ne
5.3.7.
Drugi očekivani izravni učinak:
Ne
Ne
Ne
5.3.8.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.3.1. do 5.3.7.:
Predloženim izmjenama i dopunama Zakona uređuju se pitanja prikupljanja i daljnje obrade podataka o putnicima u zračnom prometu u svrhu sprječavanja i suzbijanja terorizma i teških kaznenih djela te se provodi daljnja uskladba Zakona s Direktivom (EU) 2016/681, slijedom čega ne postoje socijalni učinci.
Utvrdite veličinu adresata:
5.3.9.
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge
Ne
Ne
Ne
5.3.10.
Srednji i veliki poduzetnici
Ne
Ne
Ne
5.3.11.
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva
Ne
Ne
Ne
5.3.12.
Radnici i/ili umirovljenici
Ne
Ne
Ne
5.3.13.
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači
Ne
Ne
Ne
5.3.14.
Hrvatski branitelji
Ne
Ne
Ne
5.3.15.
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama
Ne
Ne
Ne
5.3.16.
Udruge i/ili zaklade
Ne
Ne
Ne
5.3.17.
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima
Ne
Ne
Ne
5.3.18.
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave
Ne
Ne
Ne
5.3.19.
Drugi utvrđeni adresati:
Ne
Ne
Ne
5.3.20.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.3.9. do 5.3.19.:
Predložene izmjene i dopune Zakona nemaju utjecaj na adresate navedene u točkama od 5.3.9. do 5.3.19..
5.3.21.
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE SOCIJALNIH UČINAKA:
Da li je utvrđena barem jedna kombinacija:
– veliki izravni učinak i mali broj adresata
– veliki izravni učinak i veliki broj adresata
– mali izravni učinak i veliki broj adresata.
Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:
Iz Prethodne procjene u Procjenu učinaka propisa:
Izravni učinci
neznatan
mali
veliki
Adresati
neznatan
Ne
Ne
Ne
mali
Ne
Ne
Ne
veliki
Ne
Ne
Ne
5.4.
UTVRĐIVANJE UČINAKA NA RAD I TRŽIŠTE RADA
Vrsta izravnih učinaka
Mjerilo učinka
Utvrdite učinak na:
Neznatan
Mali
Veliki
Da/Ne
Da/Ne
Da/Ne
5.4.1.
Zapošljavanje i tržište rada u gospodarstvu Republike Hrvatske u cjelini odnosno u pojedinom gospodarskom području
Ne
Ne
Ne
5.4.2.
Otvaranje novih radnih mjesta odnosno gubitak radnih mjesta
Ne
Ne
Ne
5.4.3.
Kretanje minimalne plaće i najniže mirovine
Ne
Ne
Ne
5.4.4.
Status regulirane profesije
Ne
Ne
Ne
5.4.5.
Status posebnih skupina radno sposobnog stanovništva s obzirom na dob stanovništva
Ne
Ne
Ne
5.4.6.
Fleksibilnost uvjeta rada i radnog mjesta za pojedine skupine stanovništva
Ne
Ne
Ne
5.4.7.
Financijska održivost mirovinskoga sustava, osobito u dijelu dugoročne održivosti mirovinskoga sustava
Ne
Ne
Ne
5.4.8.
Odnos između privatnog i poslovnog života
Ne
Ne
Ne
5.4.9.
Dohodak radnika odnosno samozaposlenih osoba
Ne
Ne
Ne
5.4.10.
Pravo na kvalitetu radnog mjesta
Ne
Ne
Ne
5.4.11.
Ostvarivanje prava na mirovinu i drugih radnih prava
Ne
Ne
Ne
5.4.12.
Status prava iz kolektivnog ugovora i na pravo kolektivnog pregovaranja
Ne
Ne
Ne
5.4.13.
Drugi očekivani izravni učinak:
Ne
Ne
Ne
5.4.14.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.4.1 do 5.4.13:
Predloženim izmjenama i dopunama Zakona uređuju se pitanja prikupljanja i daljnje obrade podataka o putnicima u zračnom prometu u svrhu sprječavanja i suzbijanja terorizma i teških kaznenih djela te se provodi daljnja uskladba Zakona s Direktivom (EU) 2016/681, slijedom čega ne postoje učinci na rad i tržište rada.
Utvrdite veličinu adresata:
5.4.15.
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge
Ne
Ne
Ne
5.4.16.
Srednji i veliki poduzetnici
Ne
Ne
Ne
5.4.17.
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva
Ne
Ne
Ne
5.4.18.
Radnici i/ili umirovljenici
Ne
Ne
Ne
5.4.19.
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači
Ne
Ne
Ne
5.4.20.
Hrvatski branitelji
Ne
Ne
Ne
5.4.21.
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama
Ne
Ne
Ne
5.4.22.
Udruge i/ili zaklade
Ne
Ne
Ne
5.4.23.
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima
Ne
Ne
Ne
5.4.24.
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave
Ne
Ne
Ne
5.4.25.
Drugi utvrđeni adresati:
Ne
Ne
Ne
5.4.26.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.4.14. do 5.4.25.
Predložene izmjene i dopune Zakona nemaju utjecaj na adresate navedene u točkama od 5.4.15. do 5.4.25..
5.4.27.
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE UČINAKA NA RAD I TRŽIŠTE RADA:
Da li je utvrđena barem jedna kombinacija:
– veliki izravni učinak i mali broj adresata
– veliki izravni učinak i veliki broj adresata
– mali izravni učinak i veliki broj adresata.
Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:
Iz Prethodne procjene u Procjenu učinaka propisa:
Izravni učinci
neznatan
mali
veliki
Adresati
neznatan
Ne
Ne
Ne
mali
Ne
Ne
Ne
veliki
Ne
Ne
Ne
5.5.
UTVRĐIVANJE UČINAKA NA ZAŠTITU OKOLIŠA
Vrsta izravnih učinaka
Mjerilo učinka
Utvrdite učinak na:
Neznatan
Mali
Veliki
Da/Ne
Da/Ne
Da/Ne
5.5.1.
Utjecaj na klimu
Ne
Ne
Ne
5.5.2.
Kvaliteta i korištenje zraka, vode i tla
Ne
Ne
Ne
5.5.3.
Korištenje energije
Ne
Ne
Ne
5.5.4.
Korištenje obnovljivih i neobnovljivih izvora energije
Ne
Ne
Ne
5.5.5.
Bioraznolikost biljnog i životinjskog svijeta
Ne
Ne
Ne
5.5.6.
Gospodarenje otpadom i/ili recikliranje
Ne
Ne
Ne
5.5.7.
Rizik onečišćenja od industrijskih pogona po bilo kojoj osnovi
Ne
Ne
Ne
5.5.8.
Zaštita od utjecaja genetski modificiranih organizama
Ne
Ne
Ne
5.5.9.
Zaštita od utjecaja kemikalija
Ne
Ne
Ne
5.5.10.
Drugi očekivani izravni učinak:
Ne
Ne
Ne
5.5.11.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.5.1. do 5.5.10.:
Predloženim izmjenama i dopunama Zakona uređuju se pitanja prikupljanja i daljnje obrade podataka o putnicima u zračnom prometu u svrhu sprječavanja i suzbijanja terorizma i teških kaznenih djela te se provodi daljnja uskladba Zakona s Direktivom (EU) 2016/681, slijedom čega ne postoje učinci na zaštitu okoliša.
Utvrdite veličinu adresata:
5.5.12.
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge
Ne
Ne
Ne
5.5.13.
Srednji i veliki poduzetnici
Ne
Ne
Ne
5.5.14.
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva
Ne
Ne
Ne
5.5.15.
Radnici i/ili umirovljenici
Ne
Ne
Ne
5.5.16.
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači
Ne
Ne
Ne
5.5.17.
Hrvatski branitelji
Ne
Ne
Ne
5.5.18.
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama
Ne
Ne
Ne
5.5.19.
Udruge i/ili zaklade
Ne
Ne
Ne
5.5.20.
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima
Ne
Ne
Ne
5.5.21.
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave
Ne
Ne
Ne
5.5.22.
Drugi utvrđeni adresati:
Ne
Ne
Ne
5.5.23.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.5.12. do 5.5.22.
Predložene izmjene i dopune Zakona nemaju utjecaj na adresate navedene u točkama od 5.5.12. do 5.5.22.
5.5.24.
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE UČINAKA NA ZAŠTITU OKOLIŠA:
Da li je utvrđena barem jedna kombinacija:
– veliki izravni učinak i mali broj adresata
– veliki izravni učinak i veliki broj adresata
– mali izravni učinak i veliki broj adresata.
Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:
Iz Prethodne procjene u Procjenu učinaka propisa:
Izravni učinci
neznatan
mali
veliki
Adresati
neznatan
Ne
Ne
Ne
mali
Ne
Ne
Ne
veliki
Ne
Ne
Ne
5.6.
UTVRĐIVANJE UČINAKA NA ZAŠTITU LJUDSKIH PRAVA
Vrsta izravnih učinaka
Mjerilo učinka
Utvrdite učinak na:
Neznatan
Mali
Veliki
Da/Ne
Da/Ne
Da/Ne
5.6.1.
Ravnopravnost spolova u smislu jednakog statusa, jednake mogućnosti za ostvarivanje svih prava, kao i jednaku korist od ostvarenih rezultata
Ne
Ne
Ne
5.6.2.
Pravo na jednaki tretman i prilike osobito u dijelu ostvarivanja materijalnih prava, zapošljavanja, rada i drugih Ustavom Republike Hrvatske zajamčenih prava
Ne
Ne
Ne
5.6.3.
Povreda prava na slobodu kretanja u Republici Hrvatskoj odnosno u drugim zemljama članicama Europske unije
Ne
Ne
Ne
5.6.4.
Izravna ili neizravna diskriminacija po bilo kojoj osnovi
Ne
Ne
Ne
5.6.5.
Povreda prava na privatnost
Da
Ne
Ne
5.6.6.
Ostvarivanje pravne zaštite, pristup sudu i pravo na besplatnu pravnu pomoć
Ne
Ne
Ne
5.6.7.
Pravo na međunarodnu zaštitu, privremenu zaštitu i postupanje s tim u vezi
Ne
Ne
Ne
5.6.8.
Pravo na pristup informacijama
Ne
Ne
Ne
5.6.9.
Drugi očekivani izravni učinak:
Ne
Ne
Ne
5.6.10.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.6.1. do 5.6.9.:
Predloženim izmjenama i dopunama Zakona predlaže se urediti pitanja prikupljanja i daljnje obrade podataka o putnicima u zračnom prometu koji putuju privatnim letovima te podataka o posadi na međunarodnim komercijalnim i privatnim letovima, a u svrhu sprječavanja i suzbijanja terorizma i teških kaznenih djela. Predloženim izmjenama i dopunama je predviđeno da će se na te kategorije podataka primjenjivati visoki standardi zaštite osobnih podataka, prava na nediskriminaciju i prava na privatnost te isti zaštitni mehanizmi koji su propisani Direktivom (EU) 21016/681 i važećim Zakonom za putnike na komercijalnim međunarodnim letovima, slijedom čega postoji neznatan utjecaj na pravo na privatnost.
Utvrdite veličinu adresata:
5.6.12.
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge
Ne
Ne
Ne
5.6.13.
Srednji i veliki poduzetnici
Ne
Ne
Ne
5.6.14.
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva
Da
Ne
Ne
5.6.15.
Radnici i/ili umirovljenici
Ne
Ne
Ne
5.6.16.
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači
Ne
Ne
Ne
5.6.17.
Hrvatski branitelji
Ne
Ne
Ne
5.6.18.
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama
Ne
Ne
Ne
5.6.19.
Udruge i/ili zaklade
Ne
Ne
Ne
5.6.20.
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima
Ne
Ne
Ne
5.6.21.
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave
Ne
Ne
Ne
5.6.22.
Drugi utvrđeni adresati:
Ne
Ne
Ne
5.6.23.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.6.12. do 5.6.23.
Predložene izmjene i dopune Zakona imaju neznatan izravan utjecaj na građane koji putuju na privatnim međunarodnim letovima te na članove posade na međunarodnim komercijalnim i privatnim letovima.
5.6.24.
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE UČINAKA NA ZAŠTITU LJUDSKIH PRAVA:
Da li je utvrđena barem jedna kombinacija:
– veliki izravni učinak i mali broj adresata
– veliki izravni učinak i veliki broj adresata
– mali izravni učinak i veliki broj adresata.
Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:
Iz Prethodne procjene u Procjenu učinaka propisa:
Izravni učinci
neznatan
mali
veliki
Adresati
neznatan
Da
Ne
Ne
mali
Ne
Ne
Ne
veliki
Ne
Ne
Ne
6.
Prethodni test malog i srednjeg poduzetništva (Prethodni MSP test)
Ako je na dva pitanja od pitanja pod rednim brojevima od 6.1. do 6.4.. iz Prethodnog testa malog i srednjeg poduzetništva (Prethodni MSP test) odgovoreno »DA«, obvezna je provedba procjene učinaka propisa na malo gospodarstvo izradom MSP testa u okviru Iskaza o procjeni učinaka propisa.
Odgovorite sa »DA« ili »NE«, uz obvezni opis sljedećih učinaka:
DA
NE
6.1.
Da li će propis imati učinke na određeni broj malih i srednjih poduzetnika kroz administrativne troškove provedbe postupaka ukoliko se za poduzetnike propisuju jednokratne ili periodične administrativne obveze a koje bi značile trošak vremena za obavljanje pojedinih administrativnih radnji za ispunjavanje propisanih zahtjeva, plaćanje naknada i davanja?
NE
Obrazloženje:
Predložene izmjene i dopune Zakona neće imati učinke na male i srednje poduzetnike budući da se istim neće propisati nikakve administrativne obveze
6.2.
Da li će propis imati učinke na tržišnu konkurenciju i konkurentnost unutarnjeg tržišta EU u smislu prepreka slobodi tržišne konkurencije?
NE
Obrazloženje:
Predložene izmjene i dopune Zakona neće imati učinke na tržišnu konkurenciju i konkurentnost unutarnjeg tržišta EU jer se ne radi o propisu koji bi mogao stvarati prepreke slobodi tržišne konkurencije
6.3.
Da li propis uvodi naknade i davanja koje će imati učinke na financijske rezultate poslovanja poduzetnika te da li postoji trošak prilagodbe zbog primjene propisa?
NE
Obrazloženje:
Predložene izmjene i dopune Zakona neće imati učinke na financijske rezultate poslovanja poduzetnika niti oni moraju vršiti prilagodbe zbog primjene ovog propisa.
6.4.
Da li će propis imati posebne učinke na mikro poduzetnike?
NE
Obrazloženje:
Predložene izmjene i dopune Zakona neće imati posebne učinke na mikro poduzetnike jer se ne radi o propisu koji bi mogao stvarati prepreke poduzetništvu.
6.5.
Ako predložena normativna inicijativa nema učinke navedene pod pitanjima 6.1. do 6.4., navedite obrazloženje u prilog izjavi o nepostojanju učinka na male i srednje poduzetnike.
Obrazloženje:
Predloženim izmjenama i dopunama Zakona uređuju se pitanja prikupljanja i daljnje obrade podataka o putnicima u zračnom prometu u svrhu sprječavanja i suzbijanja terorizma i teških kaznenih djela te se provodi daljnja uskladba Zakona s Direktivom (EU) 2016/681, stoga neće imati utjecaj na male i srednje poduzetnike.
7.
Utvrđivanje potrebe za provođenjem SCM metodologije
Ako je odgovor na pitanje pod rednim brojem 6.1. „DA“, iz Prethodnog MSP testa potrebno je uz Obrazac prethodne procjene priložiti pravilno ispunjenu Standard Cost Model (SCM) tablicu s procjenom mogućeg administrativnog troška za svaku propisanu obvezu i zahtjev (SCM kalkulator).
SCM kalkulator ispunjava se sukladno uputama u standardiziranom obrascu u kojem se nalazi formula izračuna i sukladno jedinstvenim nacionalnim smjernicama uređenim kroz SCM priručnik.
SCM kalkulator dostupan je na stranici: http://www.mingo.hr/page/standard-cost-model
8.
SAŽETAK REZULTATA PRETHODNE PROCJENE
Ako je utvrđena barem jedna kombinacija:
–veliki izravni učinak i mali broj adresata,
–veliki izravni učinak i veliki broj adresata,
–mali izravni učinak i veliki broj adresata,
u odnosu na svaki pojedini izravni učinak, stručni nositelj obvezno pristupa daljnjoj procjeni učinaka propisa izradom Iskaza o procjeni učinaka propisa. Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“ kod odgovarajućeg izravnog učinka.
Ako je utvrđena potreba za provođenjem procjene učinaka propisa na malog gospodarstvo, stručni nositelj obvezno pristupa daljnjoj procjeni učinaka izradom MSP testa u okviru Iskaza o procjeni učinaka propisa.
Procjena učinaka propisa
Potreba za PUP
Utvrđena potreba za provedbom daljnje procjene učinaka propisa
DA
NE
8.1.
Procjena gospodarskih učinaka iz točke 5.1.
NE
8.2.
Procjena učinaka na tržišno natjecanje iz točke 5.2.
NE
8.3.
Procjena socijalnih učinaka iz točke 5.3.
NE
8.4.
Procjena učinaka na rad i tržište rada iz točke 5.4.
NE
8.5.
Procjena učinaka na zaštitu okoliša iz točke 5.5.
NE
8.6.
Procjena učinaka na zaštitu ljudskih prava iz točke 5.6.
NE
MSP test
Potreba za MSP test
8.7.
Utvrđena potreba za provođenjem procjene učinaka propisa na malo gospodarstvo (MSP test)
DA
NE
8.8.
Provođenje MSP testa
NE
8.9.
Provođenje SCM metodologije
NE
9.
PRILOZI
10.
POTPIS ČELNIKA TIJELA
Potpis: ministar, dr.sc. Davor Božinović
Datum: 19. travnja 2022.
11.
Odgovarajuća primjena ovoga Obrasca u slučaju provedbe članka 18. stavka 2. Zakona o procjeni učinaka propisa ("Narodne novine", broj 44/17)
Uputa:
Prilikom primjene ovoga Obrasca na provedbene propise i akte planiranja u izradi, izričaj „nacrt prijedloga zakona“ potrebno je zamijeniti s nazivom provedbenog propisa odnosno akta planiranja.
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova