Na temelju članka 24. stavka 7. Zakona o elektroničkim medijima (“Narodne novine” br. 111/2021), Vijeće za elektroničke medije donosi
PRAVILNIK O ZAŠTITI MALOLJETNIKA U ELEKRTONIČKIM MEDIJIMA
Članak 1.
Ovim Pravilnikom propisuju se tehničke mjere i način postupanja pružatelja audiovizualnih medijskih usluga i medijskih usluga radija te pružatelja elektroničkih publikacija u slučajevima objavljivanja medijskih sadržaja koji mogu naštetiti fizičkom, mentalnom ili moralnom razvoju maloljetnika
Članak 2.
Svi pružatelji medijskih usluga dužni su poduzeti sve potrebne mjere kako bi zaštitili fizički, mentalni ili moralni razvoj maloljetnika prilikom organizacije programa u kronološki raspored ili katalog, prilikom kategoriziranja i označavanja programskih sadržaja, prilikom sudjelovanja maloljetnika u programskim sadržajima te prilikom objave informacije kojom se otkriva identitet djeteta do 18. godine života uključenog u slučajeve bilo kojeg oblika nasilja, bez obzira je li svjedok, žrtva ili počinitelj ili je dijete pokušalo ili izvršilo samoubojstvo te prilikom iznošenja pojedinosti iz djetetovih obiteljskih odnosa i privatnog života.
Članak 3.
(a)Pod programima koju mogu naštetiti fizičkom, mentalnom ili moralnom razvoju maloljetnika podrazumijevaju se sve vrste programa koji vrijeđaju dostojanstvo čovjeka, programa s prizorima grubog tjelesnog i/ili verbalnog nasilja, programa koji sadrže osobito nemoralni ili pornografski sadržaj, programa koji potiču na uporabu duhanskih proizvoda, alkohola, droga i drugih oblika ovisnosti, programa vezanih uz igre na sreću, programa koji se bave proricanjem budućnosti, programa koji mogu izazvati fotosenzitivnu epilepsiju, programa koji koriste tehnike subliminalnog oglašavanja, programa koji neopravdano prikazuju maloljetnike u opasnim prilikama i programa koji impliciranjem, izostavljanjem, dvosmislenošću ili pretjeranim tvrdnjama potiču maloljetnike na kupnju ili unajmljivanje proizvoda iskorištavajući njihovo neiskustvo ili lakovjernost ili iskorištavaju njihovo posebno povjerenje koje imaju u roditelje, staratelje, učitelje i druge osobe.
(b)U dječjim programima nisu dopuštene audiovizualne komercijalne komunikacije koje promiču plasman proizvoda i teletrgovinu, proizvode i usluge za mršavljenje, usluge upoznavanja, usluge seksualne prirode, kirurške i nekirurške estetske zahvate, gatanje, vidovnjaštvo i sl. ili koje ohrabruju ponašanje štetno za okoliš.
Članak 4.
(a)Audiovizualne medijske usluge i radijske programe te sadržaje elektroničkih publikacija za koje je vjerojatno da bi mogli naštetiti fizičkom, mentalnom ili moralnom razvoju maloljetnika nije dopušteno objavljivati, osim kada je pružatelj medijske usluge osigurao, odabirom vremena emitiranja, alatima za provjeru dobi ili bilo kojom tehničkom mjerom, da ih maloljetnici u području prijenosa neće, uobičajeno, čuti ili gledati.
(b)Programi iz stavka 1 ovoga članka neće se smatrati štetnim ako su urednički opravdani te ako na primjeren i sadržajno opravdan način služe u odgojno-obrazovne, umjetničke, znanstvene ili informativne svrhe.
(c)Prilozi u odgojno-obrazovnim, umjetničkim, znanstvenim i informativnim programima koji su urednički opravdani, a za koje je vjerojatno da bi mogli narušiti fizički, mentalni ili moralni razvoj maloljetnika, trebaju biti prethodno najavljeni odgovarajućim upozorenjem o uznemirujućem medijskom sadržaju.
Kategorizacija programa
Članak 5.
Ako se audiovizualne medijske usluge i radijski programi koji mogu naštetiti fizičkom, mentalnom ili moralnom razvoju maloljetnika emitiraju u nekodiranom obliku pružatelj medijske usluge obvezan je osigurati da ih je moguće prepoznati pomoću auditivnih/tekstualnih poruka i vizualnih simbola.
Članak 6.
Pod auditivnim/tekstualnim porukama pomoću kojih je moguće prepoznati programe iz članka 5. ovog Pravilnika podrazumijeva se zvučno i/ili tekstualno upozorenje neposredno prije njihova emitiranja:
- Program koji slijedi nije primjeren za osobe mlađe od 7 godina
- Program koji slijedi nije primjeren za osobe mlađe od 12 godina
- Program koji slijedi nije primjeren za osobe mlađe od 15 godina
- Program koji slijedi nije primjeren za osobe mlađe od 18 godina
Članak 7.
(a)Pod vizualnim simbolima pomoću kojih je moguće prepoznati programe iz članka 5. ovog Pravilnika podrazumijevaju se grafičke oznake. Pružatelji audiovizualnih medijskih usluge dužni su osigurati da je programe koji mogu naštetiti fizičkom, mentalnom ili moralnom razvoju maloljetnika moguće prepoznati pomoću vizualnih simbola za cijelo vrijeme njihova trajanja . Vizualni simboli odnose se na sljedeće kategorije programa i primjenjuju se na sljedeće načine:
Kategorija 7
Proziran krug s upisanom plavom brojkom 7.
Ovakvi programi primjereni su za sve maloljetnike, osim djece mlađe od 7 godina i smiju se prikazivati u bilo koje vrijeme od 00:00 do 24:00 sata, ali se ne smiju prikazivati između dva programa označena višim kategorijama.
Pružatelj audiovizualne medijske usluge obvezan je osigurati da u programima koji nisu primjereni za osobe mlađe od 7 godina prethodi zvučno i tekstualno upozorenje:
“Program koji slijedi nije primjeren za osobe mlađe od 7 godina”
Kategorija 12
Proziran krug s upisanom zelenom brojkom 12.
Ovakvi programi primjereni su za maloljetnike starije od 12 godina i smiju se prikazivati u vremenu od 00:00 do 24:00 sata.
Pružatelj audiovizualne medijske usluge obvezan je osigurati da u programima koji nisu primjereni za osobe mlađe od 12 godina prethodi zvučno i tekstualno upozorenje:
“Program koji slijedi nije primjeren za osobe mlađe od 12 godina”
Kategorija 15
Proziran krug s upisanom narančastom brojkom 15.
Ovakvi programi primjereni su za maloljetnike starije od 15 godina i ne smiju se prikazivati u vremenu od 06:00 do 21:00 sat.
Pružatelj audiovizualne medijske usluge obvezan je osigurati da programima koji nisu primjereni za osobe mlađe od 15 godina prethodi zvučno i tekstualno upozorenje:
“Program koji slijedi nije primjeren za osobe mlađe od 15 godina”
Kategorija 18
Proziran krug s upisanom crvenom brojkom 18.
Ovakvi programi primjereni su za gledatelje starije od 18 godina i ne smiju se prikazivati u vremenu od 06:00 do 23:00 sata.
Pružatelj audiovizualne medijske usluge obvezan je osigurati da programima koji nisu primjereni za osobe mlađe od 18 godina prethodi zvučno i tekstualno upozorenje:
“Program koji slijedi nije primjeren za osobe mlađe od 18 godina”
(b) Ako se audiovizualni i radijski programi emitiraju bez auditivne i/ili tekstualne poruke i/ili bez vizualnog simbola/grafičke oznake, podrazumijeva se da su takvi programi prikladni za sve uzraste.
Članak 8.
(a)Vizualni simboli, odnosno grafičke oznake iz članka 7. ovog Pravilnika rebaju se nalaziti u gornjem dijelu ekrana.
(b)Pružateljima medijskih usluga dopušteno je ove grafičke oznake oblikovati sukladno svom uobičajenom dizajnu, pri čemu njihova veličina i vidljivost ne smiju biti manji ili manje vidljivi od uobičajenog znaka (oznake) pružatelja medijske usluge.
(c)Detaljne preporuke za provedbu odredaba ovog Pravilnika u pogledu kategoriziranja audiovizualnih programa objavljene su u Preporukama za zaštitu djece i sigurno korištenje elektroničkih medija.
Članak 9.
(1) Televizijske najave programa trebaju biti primjerene vremenu emitiranja tih najava i ne smiju sadržavati prizore koji mogu naštetiti fizičkom, mentalnom ili moralnom razvoju maloljetnika.
(2) Pružatelj medijske usluge dužan je informaciju o kategoriji programa iz članka 7. ovog Pravilnika objaviti prilikom svake najave ili preporuke u rasporedu ili katalogu programa, elektroničkom programskom vodiču, teletekstu, na stranicama elektroničkih publikacija i u drugim oblicima informiranja o programskim sadržajima.
(3) Svaka repriza programa pružatelja medijske usluge televizije podliježe odredbama ovog Pravilnika.
Audiovizualne komercijalne komunikacije koje se odnose na hranu i pića
Članak 10.
(a)Radi učinkovitog smanjenja izloženosti djece audiovizualnim komercijalnim komunikacijama u pogledu hrane i napitaka koji sadržavaju hranjive tvari te tvari s hranjivim ili fiziološkim učinkom, posebno masti, transmasne kiseline, sol/natrij i šećer, čije se prekomjerno unošenje u sveukupnu prehranu ne preporučuje, pružatelji audiovizualnih medijskih usluga trebaju osigurati da se u audiovizualnim komercijalnim komunikacijama ne ističe pozitivna kvaliteta hranjivih aspekata takve hrane i pića u programima koji prate ili su uključeni u dječje programe.
(b)Audiovizualne komercijalne komunikacije koje promiču alkoholna pića i energetske napitke ne smiju biti posebno usmjerene na maloljetnike i ne smiju poticati na neumjerenu konzumaciju takvih pića, kao i prikazivati djecu i mladež koji konzumiraju takva pića, sukladno odredbama članka 35. stavaka 5. i 6. Zakona o elektroničkim medijima.
Audiovizualne komercijalne komunikacije vezane uz igre na sreću
Članak 11.
(a)Audiovizualne komercijalne komunikacije vezane uz igre na sreću ne smiju se emitirati u programima namijenjenim djeci.
(b)Audiovizualne komercijalne komunikacije vezane uz igre na sreću:
-ne smiju tvrditi da su igre na sreću bez rizika financijskih gubitaka.,
-navoditi lažne ili nerealne informacije o vjerojatnosti dobitaka,
-sugerirati da vještina može utjecati na ishod igre slučajnosti,
-sugerirati da su igre na sreću važan dio života svakog pojedinca i da mogu biti rješenje osobnim, profesionalnim ili obrazovnim problemima,
-sugerirati da igranje igara na sreću može dovesti do seksualnog uspjeha ili doprinijeti atraktivnosti osobe,
-prikazivati, opravdavati ili ohrabrivati kriminalna ili antisocijalna ponašanja,
-ciljati ili biti posebno usmjerene na maloljetnike tako da su posebno privlačne djeci i mladima odražavajući ili se povezujući s kulturom mladih.
Članak 12.
(a)Sve audiovizualne komercijalne komunikacije te audiovizualne medijske usluge i radijski programi koji se emitiraju u nekodiranom obliku, a vezani su uz igre na sreću trebaju sadržavati zvučnu ili tekstualnu poruku o postojanju rizika razvijanja ovisnosti o igrama na sreću te trebaju sadržavati vizualni simbol kategorije “18” za cijelo vrijeme njihova trajanja.
(b)U vremenu od 6:00 do 23:00 sata u audiovizualnim i radijskim programima koji se emitiraju u nekodiranom obliku nisu dopuštene audiovizualne komercijalne komunikacije koje se bave igrama u casinima, igrama klađenja i igrama na sreću u automatima.
(c)Izuzetak od stavka 2 ovog članka su audiovizualne komercijalne komunikacije vezane uz igre klađenja koje se emitiraju u sportskim programima.
Programi koji se bave proricanjem budućnosti
Članak 13.
(1) Programi koji se bave proricanjem budućnosti, tarotom, davanjem savjeta gledanjem u karte ili kristalnu kuglu, gatanjem, horoskopima, astrologijom i druge slične usluge koje nisu znanstveno utemeljene ne smiju se emitirati prije 23:00 sata te trebaju biti označene zvučnom i tekstualnom porukom iz članka 6. - "Program koji slijedi nije primjeren za osobe mlađe od 18 godina" i vizualnim simbolom kategorije “18” iz članka 7. ovog Pravilnika za cijelo vrijeme njihova trajanja.
(2) U programima iz stavka 1. ovoga članka nije dopušteno iznositi tvrdnje da budući događaji poput rođenja, smrti, braka, novog zaposlenja i sl. mogu biti predviđeni, osim kao stvar nečijeg mišljenja, da se ostvaruje kontakt s preminulim osobama te tvrdnje koje se odnose na pitanja zdravlja, sredstava liječenja, liječenja i/ili zacjeljivanja.
(3) Programi iz stavka 1 ovog članka namijenjeni su samo u zabavne svrhe i ne smiju predstavljati u obliku pouzdanih ili potkrijepljenih tvrdnji koje nude bilo što drugo osim oblika zabave. Pružatelji medijskih usluga trebaju na početku, tijekom te na kraju programa, emisije ili svakog pojedinačnog priloga jasno i kontinuirano komunicirati tekstualnu poruku: "Sadržaj se temelji na osobnoj prosudbi i nije znanstveno utemeljen".
Postupanje pružatelja medijskih usluga na zahtjev
Članak 14.
(a)Ako pružatelj medijske usluge na zahtjev objavljuje programe koji bi mogli narušiti fizički, mentalni ili moralni razvoj maloljetnika, obvezan je omogućiti sustav uvjetovanog pristupa koji osigurava da takve programe maloljetnici u području prijenosa neće, uobičajeno, moći čuti ili vidjeti.
(b)Vizualni simboli o kategorizaciji programa trebaju biti jasno vidljivi u katalogu programa medijskih usluga na zahtjev te prilikom svake najave ili preporuke programskog sadržaja.
(c)Kod prvog pristupa posebnom katalogu, pružatelj medijske usluge na zahtjev obvezan je uvjetovati promjenu PIN broja (osobni identifikacijski broj) u procesu autentifikacije individualnog korisnika koji pristupa katalogu.
Postupanje pružatelja usluga platformi za razmjenu videozapisa
Članak 15.
(a)Pružatelji usluga platformi za razmjenu videozapisa koji su u nadležnosti Republike Hrvatske dužni su poduzeti odgovarajuće mjere u pogledu zaštite maloljetnika od programa - videozapisa koji su generirali korisnici i audiovizualnih komercijalnih komunikacija koji bi mogli naštetiti fizičkom, mentalnom ili moralnom razvoju maloljetnika sukladno članku 96. Zakona o elektroničkim medijima.
(b)Medijski sadržaj kategorije "18" iz članka 7. ovog Pravilnika koji može ozbiljno naštetiti fizičkom, mentalnom ili moralnom razvoju maloljetnika podliježe najstrožim mjerama za kontrolu pristupa tako da je pružatelj usluge platforme za razmjenu videozapisa dužan uspostaviti i primijeniti sustav za provjeru dobi korisnika ili drugu tehničku mjeru kojom se osigurava da maloljetnici takve sadržaje u području prijenosa neće, uobičajeno, čuti ili gledati.
Postupanje pružatelja elektroničkih publikacija
Članak 16.
(1) Ako se sadržaji koji bi mogli narušiti fizički, mentalni ili moralni razvoj maloljetnika objavljuju u elektroničkoj publikaciji, pružatelj elektroničke publikacije je obvezan osigurati da se na naslovnoj stranici elektroničke publikacije ne objavljuju neprimjereni medijski sadržaji navedeni u članku 3. ovog Pravilnika.
(2) Ako se sadržaji koji bi mogli narušiti fizički, mentalni ili moralni razvoj maloljetnika objavljuju u elektroničkoj publikaciji na stranici koja nije naslovna stranica, pružatelj medijske usluge treba osigurati da je takve sadržaje moguće prepoznati putem pisanog upozorenja da sadržaj nije primjeren osobama mlađim od 18 godina ili na drugi način.
Postupanje pružatelja medijske usluge radija
Članak 17.
(a)Ako se radijski programi za koje je vjerojatno da bi mogli narušiti fizički, mentalni ili moralni razvoj maloljetnika emitiraju u nekodiranom obliku, pružatelj medijske usluge obvezan je osigurati da ih je moguće prepoznati pomoću auditivnih poruka.
(b)Pod auditivnim porukama pomoću kojih je moguće prepoznati takve programe podrazumijeva se zvučno upozorenje iz članka 6. ovog Pravilnika koje treba biti emitirano na početku i tijekom programa.
Označavanje rizika za fotosenzitivnu epilepsiju
Članak 18.
(a)Audiovizualne medijske usluge koje sadrže vizualne efekte koji mogu izazvati epilepsiju moraju biti označene odgovarajućom tehničkom mjerom.
(b)Pod tehničkom mjerom koja služi da se smanji rizik od emitiranog trepćućeg svjetla ili uzorka svjetla koji može izazvati fotosenzitivnu epilepsiju podrazumijeva se odgovarajuće zvučno ili tekstualno upozorenje na početku programa ili dijela programa koji sadrži takve vizualne efekte.
Zaštita privatnosti, dostojanstva i obiteljskog života
Članak 19.
Nije dopušteno objavljivanje informacije kojom se otkriva identitet djeteta do 18. godine života uključenog u slučajeve bilo kojeg oblika nasilja, bez obzira je li svjedok, žrtva ili počinitelj ili je dijete pokušalo ili izvršilo samoubojstvo, a niti iznositi pojedinosti iz djetetovih obiteljskih odnosa i privatnog života.
Članak 20.
(a)U slučajevima sudjelovanja maloljetne osobe u programu, pružatelj medijske usluge treba osigurati da se poštuje njezino dostojanstvo i da doprinos te osobe u programu bude prilagođen njezinoj dobi, moralnom, fizičkom i mentalnom razvoju.
(b) U audiovizualnim programima nije dopušteno omalovažavanje i diskriminacija maloljetnika po bilo kojoj osnovi iz članka 14 Zakona o elektroničkim medijima, otkrivanje informacija o osjetljivim obiteljskim problemima, korištenje maloljetnika u političke svrhe ili izlaganje maloljetnika okolnostima u kojima može osjetiti strah, stid, bijes ili tjeskobu
Članak 21.
(1) Audiovizualne medijske usluge i radijski programi namijenjeni maloljetnicima ne smiju odražavati vrijednosti koje nisu u skladu s moralnim i etičkim standardima te pluralizmom i raznolikošću suvremenog hrvatskog društva. Vijeće za elektroničke medije razmatrat će programe namijenjene maloljetnicima u cijelosti i u kontekstu u odnosu na odredbe sadržane u ovom Pravilniku i Zakonu o elektroničkim medijima. Pri tome će primijeniti sljedeće kontekstualne čimbenike:
- Vrijeme emitiranja;
- Vrsta programa;
- Vrsta kanala;
- Priroda proizvoda ili usluge;
- Ciljana publika proizvoda ili usluge.
Članak 22.
(1) Stupanjem na snagu ovoga Pravilnika prestaje važiti Pravilnik o zaštiti maloljetnika (“Narodne novine” br. 28/2015, 111/2021, 22/2022).
(2) Ovaj Pravilnik stupa na snagu osmog (8) dana od dana objave u “Narodnim novinama”.
Članak 23.
Pružatelji medijskih usluga dužni su uskladiti emitiranje programa s odredbama ovoga Pravilnika u roku od trideset (30) dana od dana stupanja Pravilnika na snagu.
Na temelju članka 24. stavka 7. Zakona o elektroničkim medijima (“Narodne novine” br. 111/2021), Vijeće za elektroničke medije donosi
PRAVILNIK O ZAŠTITI MALOLJETNIKA U ELEKRTONIČKIM MEDIJIMA
Komentirate u ime: Agencija za elektroničke medije
Članak 1.
Ovim Pravilnikom propisuju se tehničke mjere i način postupanja pružatelja audiovizualnih medijskih usluga i medijskih usluga radija te pružatelja elektroničkih publikacija u slučajevima objavljivanja medijskih sadržaja koji mogu naštetiti fizičkom, mentalnom ili moralnom razvoju maloljetnika
Komentirate u ime: Agencija za elektroničke medije
Članak 2.
Svi pružatelji medijskih usluga dužni su poduzeti sve potrebne mjere kako bi zaštitili fizički, mentalni ili moralni razvoj maloljetnika prilikom organizacije programa u kronološki raspored ili katalog, prilikom kategoriziranja i označavanja programskih sadržaja, prilikom sudjelovanja maloljetnika u programskim sadržajima te prilikom objave informacije kojom se otkriva identitet djeteta do 18. godine života uključenog u slučajeve bilo kojeg oblika nasilja, bez obzira je li svjedok, žrtva ili počinitelj ili je dijete pokušalo ili izvršilo samoubojstvo te prilikom iznošenja pojedinosti iz djetetovih obiteljskih odnosa i privatnog života.
Komentirate u ime: Agencija za elektroničke medije
Članak 3.
(a) Pod programima koju mogu naštetiti fizičkom, mentalnom ili moralnom razvoju maloljetnika podrazumijevaju se sve vrste programa koji vrijeđaju dostojanstvo čovjeka, programa s prizorima grubog tjelesnog i/ili verbalnog nasilja, programa koji sadrže osobito nemoralni ili pornografski sadržaj, programa koji potiču na uporabu duhanskih proizvoda, alkohola, droga i drugih oblika ovisnosti, programa vezanih uz igre na sreću, programa koji se bave proricanjem budućnosti, programa koji mogu izazvati fotosenzitivnu epilepsiju, programa koji koriste tehnike subliminalnog oglašavanja, programa koji neopravdano prikazuju maloljetnike u opasnim prilikama i programa koji impliciranjem, izostavljanjem, dvosmislenošću ili pretjeranim tvrdnjama potiču maloljetnike na kupnju ili unajmljivanje proizvoda iskorištavajući njihovo neiskustvo ili lakovjernost ili iskorištavaju njihovo posebno povjerenje koje imaju u roditelje, staratelje, učitelje i druge osobe.
(b) U dječjim programima nisu dopuštene audiovizualne komercijalne komunikacije koje promiču plasman proizvoda i teletrgovinu, proizvode i usluge za mršavljenje, usluge upoznavanja, usluge seksualne prirode, kirurške i nekirurške estetske zahvate, gatanje, vidovnjaštvo i sl. ili koje ohrabruju ponašanje štetno za okoliš.
Komentirate u ime: Agencija za elektroničke medije
Članak 4.
(a) Audiovizualne medijske usluge i radijske programe te sadržaje elektroničkih publikacija za koje je vjerojatno da bi mogli naštetiti fizičkom, mentalnom ili moralnom razvoju maloljetnika nije dopušteno objavljivati, osim kada je pružatelj medijske usluge osigurao, odabirom vremena emitiranja, alatima za provjeru dobi ili bilo kojom tehničkom mjerom, da ih maloljetnici u području prijenosa neće, uobičajeno, čuti ili gledati.
(b) Programi iz stavka 1 ovoga članka neće se smatrati štetnim ako su urednički opravdani te ako na primjeren i sadržajno opravdan način služe u odgojno-obrazovne, umjetničke, znanstvene ili informativne svrhe.
(c) Prilozi u odgojno-obrazovnim, umjetničkim, znanstvenim i informativnim programima koji su urednički opravdani, a za koje je vjerojatno da bi mogli narušiti fizički, mentalni ili moralni razvoj maloljetnika, trebaju biti prethodno najavljeni odgovarajućim upozorenjem o uznemirujućem medijskom sadržaju.
Komentirate u ime: Agencija za elektroničke medije
Kategorizacija programa
Komentirate u ime: Agencija za elektroničke medije
Članak 5.
Ako se audiovizualne medijske usluge i radijski programi koji mogu naštetiti fizičkom, mentalnom ili moralnom razvoju maloljetnika emitiraju u nekodiranom obliku pružatelj medijske usluge obvezan je osigurati da ih je moguće prepoznati pomoću auditivnih/tekstualnih poruka i vizualnih simbola.
Komentirate u ime: Agencija za elektroničke medije
Članak 6.
Pod auditivnim/tekstualnim porukama pomoću kojih je moguće prepoznati programe iz članka 5. ovog Pravilnika podrazumijeva se zvučno i/ili tekstualno upozorenje neposredno prije njihova emitiranja:
- Program koji slijedi nije primjeren za osobe mlađe od 7 godina
- Program koji slijedi nije primjeren za osobe mlađe od 12 godina
- Program koji slijedi nije primjeren za osobe mlađe od 15 godina
- Program koji slijedi nije primjeren za osobe mlađe od 18 godina
Komentirate u ime: Agencija za elektroničke medije
Članak 7.
(a) Pod vizualnim simbolima pomoću kojih je moguće prepoznati programe iz članka 5. ovog Pravilnika podrazumijevaju se grafičke oznake. Pružatelji audiovizualnih medijskih usluge dužni su osigurati da je programe koji mogu naštetiti fizičkom, mentalnom ili moralnom razvoju maloljetnika moguće prepoznati pomoću vizualnih simbola za cijelo vrijeme njihova trajanja . Vizualni simboli odnose se na sljedeće kategorije programa i primjenjuju se na sljedeće načine:
Kategorija 7
Proziran krug s upisanom plavom brojkom 7.
Ovakvi programi primjereni su za sve maloljetnike, osim djece mlađe od 7 godina i smiju se prikazivati u bilo koje vrijeme od 00:00 do 24:00 sata, ali se ne smiju prikazivati između dva programa označena višim kategorijama.
Pružatelj audiovizualne medijske usluge obvezan je osigurati da u programima koji nisu primjereni za osobe mlađe od 7 godina prethodi zvučno i tekstualno upozorenje:
“Program koji slijedi nije primjeren za osobe mlađe od 7 godina”
Kategorija 12
Proziran krug s upisanom zelenom brojkom 12.
Ovakvi programi primjereni su za maloljetnike starije od 12 godina i smiju se prikazivati u vremenu od 00:00 do 24:00 sata.
Pružatelj audiovizualne medijske usluge obvezan je osigurati da u programima koji nisu primjereni za osobe mlađe od 12 godina prethodi zvučno i tekstualno upozorenje:
“Program koji slijedi nije primjeren za osobe mlađe od 12 godina”
Kategorija 15
Proziran krug s upisanom narančastom brojkom 15.
Ovakvi programi primjereni su za maloljetnike starije od 15 godina i ne smiju se prikazivati u vremenu od 06:00 do 21:00 sat.
Pružatelj audiovizualne medijske usluge obvezan je osigurati da programima koji nisu primjereni za osobe mlađe od 15 godina prethodi zvučno i tekstualno upozorenje:
“Program koji slijedi nije primjeren za osobe mlađe od 15 godina”
Kategorija 18
Proziran krug s upisanom crvenom brojkom 18.
Ovakvi programi primjereni su za gledatelje starije od 18 godina i ne smiju se prikazivati u vremenu od 06:00 do 23:00 sata.
Pružatelj audiovizualne medijske usluge obvezan je osigurati da programima koji nisu primjereni za osobe mlađe od 18 godina prethodi zvučno i tekstualno upozorenje:
“Program koji slijedi nije primjeren za osobe mlađe od 18 godina”
(b) Ako se audiovizualni i radijski programi emitiraju bez auditivne i/ili tekstualne poruke i/ili bez vizualnog simbola/grafičke oznake, podrazumijeva se da su takvi programi prikladni za sve uzraste.
Komentirate u ime: Agencija za elektroničke medije
Članak 8.
(a) Vizualni simboli, odnosno grafičke oznake iz članka 7. ovog Pravilnika rebaju se nalaziti u gornjem dijelu ekrana.
(b) Pružateljima medijskih usluga dopušteno je ove grafičke oznake oblikovati sukladno svom uobičajenom dizajnu, pri čemu njihova veličina i vidljivost ne smiju biti manji ili manje vidljivi od uobičajenog znaka (oznake) pružatelja medijske usluge.
(c) Detaljne preporuke za provedbu odredaba ovog Pravilnika u pogledu kategoriziranja audiovizualnih programa objavljene su u Preporukama za zaštitu djece i sigurno korištenje elektroničkih medija.
Komentirate u ime: Agencija za elektroničke medije
Članak 9.
(1) Televizijske najave programa trebaju biti primjerene vremenu emitiranja tih najava i ne smiju sadržavati prizore koji mogu naštetiti fizičkom, mentalnom ili moralnom razvoju maloljetnika.
(2) Pružatelj medijske usluge dužan je informaciju o kategoriji programa iz članka 7. ovog Pravilnika objaviti prilikom svake najave ili preporuke u rasporedu ili katalogu programa, elektroničkom programskom vodiču, teletekstu, na stranicama elektroničkih publikacija i u drugim oblicima informiranja o programskim sadržajima.
(3) Svaka repriza programa pružatelja medijske usluge televizije podliježe odredbama ovog Pravilnika.
Komentirate u ime: Agencija za elektroničke medije
Audiovizualne komercijalne komunikacije koje se odnose na hranu i pića
Komentirate u ime: Agencija za elektroničke medije
Članak 10.
(a) Radi učinkovitog smanjenja izloženosti djece audiovizualnim komercijalnim komunikacijama u pogledu hrane i napitaka koji sadržavaju hranjive tvari te tvari s hranjivim ili fiziološkim učinkom, posebno masti, transmasne kiseline, sol/natrij i šećer, čije se prekomjerno unošenje u sveukupnu prehranu ne preporučuje, pružatelji audiovizualnih medijskih usluga trebaju osigurati da se u audiovizualnim komercijalnim komunikacijama ne ističe pozitivna kvaliteta hranjivih aspekata takve hrane i pića u programima koji prate ili su uključeni u dječje programe.
(b) Audiovizualne komercijalne komunikacije koje promiču alkoholna pića i energetske napitke ne smiju biti posebno usmjerene na maloljetnike i ne smiju poticati na neumjerenu konzumaciju takvih pića, kao i prikazivati djecu i mladež koji konzumiraju takva pića, sukladno odredbama članka 35. stavaka 5. i 6. Zakona o elektroničkim medijima.
Komentirate u ime: Agencija za elektroničke medije
Audiovizualne komercijalne komunikacije vezane uz igre na sreću
Komentirate u ime: Agencija za elektroničke medije
Članak 11.
(a) Audiovizualne komercijalne komunikacije vezane uz igre na sreću ne smiju se emitirati u programima namijenjenim djeci.
(b) Audiovizualne komercijalne komunikacije vezane uz igre na sreću:
- ne smiju tvrditi da su igre na sreću bez rizika financijskih gubitaka.,
- navoditi lažne ili nerealne informacije o vjerojatnosti dobitaka,
- sugerirati da vještina može utjecati na ishod igre slučajnosti,
- sugerirati da su igre na sreću važan dio života svakog pojedinca i da mogu biti rješenje osobnim, profesionalnim ili obrazovnim problemima,
- sugerirati da igranje igara na sreću može dovesti do seksualnog uspjeha ili doprinijeti atraktivnosti osobe,
- prikazivati, opravdavati ili ohrabrivati kriminalna ili antisocijalna ponašanja,
- ciljati ili biti posebno usmjerene na maloljetnike tako da su posebno privlačne djeci i mladima odražavajući ili se povezujući s kulturom mladih.
Komentirate u ime: Agencija za elektroničke medije
Članak 12.
(a) Sve audiovizualne komercijalne komunikacije te audiovizualne medijske usluge i radijski programi koji se emitiraju u nekodiranom obliku, a vezani su uz igre na sreću trebaju sadržavati zvučnu ili tekstualnu poruku o postojanju rizika razvijanja ovisnosti o igrama na sreću te trebaju sadržavati vizualni simbol kategorije “18” za cijelo vrijeme njihova trajanja.
(b) U vremenu od 6:00 do 23:00 sata u audiovizualnim i radijskim programima koji se emitiraju u nekodiranom obliku nisu dopuštene audiovizualne komercijalne komunikacije koje se bave igrama u casinima, igrama klađenja i igrama na sreću u automatima.
(c) Izuzetak od stavka 2 ovog članka su audiovizualne komercijalne komunikacije vezane uz igre klađenja koje se emitiraju u sportskim programima.
Komentirate u ime: Agencija za elektroničke medije
Programi koji se bave proricanjem budućnosti
Komentirate u ime: Agencija za elektroničke medije
Članak 13.
(1) Programi koji se bave proricanjem budućnosti, tarotom, davanjem savjeta gledanjem u karte ili kristalnu kuglu, gatanjem, horoskopima, astrologijom i druge slične usluge koje nisu znanstveno utemeljene ne smiju se emitirati prije 23:00 sata te trebaju biti označene zvučnom i tekstualnom porukom iz članka 6. - "Program koji slijedi nije primjeren za osobe mlađe od 18 godina" i vizualnim simbolom kategorije “18” iz članka 7. ovog Pravilnika za cijelo vrijeme njihova trajanja.
(2) U programima iz stavka 1. ovoga članka nije dopušteno iznositi tvrdnje da budući događaji poput rođenja, smrti, braka, novog zaposlenja i sl. mogu biti predviđeni, osim kao stvar nečijeg mišljenja, da se ostvaruje kontakt s preminulim osobama te tvrdnje koje se odnose na pitanja zdravlja, sredstava liječenja, liječenja i/ili zacjeljivanja.
(3) Programi iz stavka 1 ovog članka namijenjeni su samo u zabavne svrhe i ne smiju predstavljati u obliku pouzdanih ili potkrijepljenih tvrdnji koje nude bilo što drugo osim oblika zabave. Pružatelji medijskih usluga trebaju na početku, tijekom te na kraju programa, emisije ili svakog pojedinačnog priloga jasno i kontinuirano komunicirati tekstualnu poruku: "Sadržaj se temelji na osobnoj prosudbi i nije znanstveno utemeljen".
Komentirate u ime: Agencija za elektroničke medije
Postupanje pružatelja medijskih usluga na zahtjev
Komentirate u ime: Agencija za elektroničke medije
Članak 14.
(a) Ako pružatelj medijske usluge na zahtjev objavljuje programe koji bi mogli narušiti fizički, mentalni ili moralni razvoj maloljetnika, obvezan je omogućiti sustav uvjetovanog pristupa koji osigurava da takve programe maloljetnici u području prijenosa neće, uobičajeno, moći čuti ili vidjeti.
(b) Vizualni simboli o kategorizaciji programa trebaju biti jasno vidljivi u katalogu programa medijskih usluga na zahtjev te prilikom svake najave ili preporuke programskog sadržaja.
(c) Kod prvog pristupa posebnom katalogu, pružatelj medijske usluge na zahtjev obvezan je uvjetovati promjenu PIN broja (osobni identifikacijski broj) u procesu autentifikacije individualnog korisnika koji pristupa katalogu.
Komentirate u ime: Agencija za elektroničke medije
Postupanje pružatelja usluga platformi za razmjenu videozapisa
Komentirate u ime: Agencija za elektroničke medije
Članak 15.
(a) Pružatelji usluga platformi za razmjenu videozapisa koji su u nadležnosti Republike Hrvatske dužni su poduzeti odgovarajuće mjere u pogledu zaštite maloljetnika od programa - videozapisa koji su generirali korisnici i audiovizualnih komercijalnih komunikacija koji bi mogli naštetiti fizičkom, mentalnom ili moralnom razvoju maloljetnika sukladno članku 96. Zakona o elektroničkim medijima.
(b) Medijski sadržaj kategorije "18" iz članka 7. ovog Pravilnika koji može ozbiljno naštetiti fizičkom, mentalnom ili moralnom razvoju maloljetnika podliježe najstrožim mjerama za kontrolu pristupa tako da je pružatelj usluge platforme za razmjenu videozapisa dužan uspostaviti i primijeniti sustav za provjeru dobi korisnika ili drugu tehničku mjeru kojom se osigurava da maloljetnici takve sadržaje u području prijenosa neće, uobičajeno, čuti ili gledati.
Komentirate u ime: Agencija za elektroničke medije
Postupanje pružatelja elektroničkih publikacija
Komentirate u ime: Agencija za elektroničke medije
Članak 16.
(1) Ako se sadržaji koji bi mogli narušiti fizički, mentalni ili moralni razvoj maloljetnika objavljuju u elektroničkoj publikaciji, pružatelj elektroničke publikacije je obvezan osigurati da se na naslovnoj stranici elektroničke publikacije ne objavljuju neprimjereni medijski sadržaji navedeni u članku 3. ovog Pravilnika.
(2) Ako se sadržaji koji bi mogli narušiti fizički, mentalni ili moralni razvoj maloljetnika objavljuju u elektroničkoj publikaciji na stranici koja nije naslovna stranica, pružatelj medijske usluge treba osigurati da je takve sadržaje moguće prepoznati putem pisanog upozorenja da sadržaj nije primjeren osobama mlađim od 18 godina ili na drugi način.
Komentirate u ime: Agencija za elektroničke medije
Postupanje pružatelja medijske usluge radija
Komentirate u ime: Agencija za elektroničke medije
Članak 17.
(a) Ako se radijski programi za koje je vjerojatno da bi mogli narušiti fizički, mentalni ili moralni razvoj maloljetnika emitiraju u nekodiranom obliku, pružatelj medijske usluge obvezan je osigurati da ih je moguće prepoznati pomoću auditivnih poruka.
(b) Pod auditivnim porukama pomoću kojih je moguće prepoznati takve programe podrazumijeva se zvučno upozorenje iz članka 6. ovog Pravilnika koje treba biti emitirano na početku i tijekom programa.
Komentirate u ime: Agencija za elektroničke medije
Označavanje rizika za fotosenzitivnu epilepsiju
Komentirate u ime: Agencija za elektroničke medije
Članak 18.
(a) Audiovizualne medijske usluge koje sadrže vizualne efekte koji mogu izazvati epilepsiju moraju biti označene odgovarajućom tehničkom mjerom.
(b) Pod tehničkom mjerom koja služi da se smanji rizik od emitiranog trepćućeg svjetla ili uzorka svjetla koji može izazvati fotosenzitivnu epilepsiju podrazumijeva se odgovarajuće zvučno ili tekstualno upozorenje na početku programa ili dijela programa koji sadrži takve vizualne efekte.
Komentirate u ime: Agencija za elektroničke medije
Zaštita privatnosti, dostojanstva i obiteljskog života
Komentirate u ime: Agencija za elektroničke medije
Članak 19.
Nije dopušteno objavljivanje informacije kojom se otkriva identitet djeteta do 18. godine života uključenog u slučajeve bilo kojeg oblika nasilja, bez obzira je li svjedok, žrtva ili počinitelj ili je dijete pokušalo ili izvršilo samoubojstvo, a niti iznositi pojedinosti iz djetetovih obiteljskih odnosa i privatnog života.
Komentirate u ime: Agencija za elektroničke medije
Članak 20.
(a) U slučajevima sudjelovanja maloljetne osobe u programu, pružatelj medijske usluge treba osigurati da se poštuje njezino dostojanstvo i da doprinos te osobe u programu bude prilagođen njezinoj dobi, moralnom, fizičkom i mentalnom razvoju.
(b) U audiovizualnim programima nije dopušteno omalovažavanje i diskriminacija maloljetnika po bilo kojoj osnovi iz članka 14 Zakona o elektroničkim medijima, otkrivanje informacija o osjetljivim obiteljskim problemima, korištenje maloljetnika u političke svrhe ili izlaganje maloljetnika okolnostima u kojima može osjetiti strah, stid, bijes ili tjeskobu
Komentirate u ime: Agencija za elektroničke medije
Članak 21.
(1) Audiovizualne medijske usluge i radijski programi namijenjeni maloljetnicima ne smiju odražavati vrijednosti koje nisu u skladu s moralnim i etičkim standardima te pluralizmom i raznolikošću suvremenog hrvatskog društva. Vijeće za elektroničke medije razmatrat će programe namijenjene maloljetnicima u cijelosti i u kontekstu u odnosu na odredbe sadržane u ovom Pravilniku i Zakonu o elektroničkim medijima. Pri tome će primijeniti sljedeće kontekstualne čimbenike:
- Vrijeme emitiranja;
- Vrsta programa;
- Vrsta kanala;
- Priroda proizvoda ili usluge;
- Ciljana publika proizvoda ili usluge.
Komentirate u ime: Agencija za elektroničke medije
Članak 22.
(1) Stupanjem na snagu ovoga Pravilnika prestaje važiti Pravilnik o zaštiti maloljetnika (“Narodne novine” br. 28/2015, 111/2021, 22/2022).
(2) Ovaj Pravilnik stupa na snagu osmog (8) dana od dana objave u “Narodnim novinama”.
Komentirate u ime: Agencija za elektroničke medije
Članak 23.
Pružatelji medijskih usluga dužni su uskladiti emitiranje programa s odredbama ovoga Pravilnika u roku od trideset (30) dana od dana stupanja Pravilnika na snagu.
VIJEĆE ZA ELEKTRONIČKE MEDIJE
PREDSJEDNIK VIJEĆA
Josip Popovac
KLASA:
URBROJ:
Zagreb, 28. travnja 2022.
Komentirate u ime: Agencija za elektroničke medije