PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O AGENCIJI ZA MOBILNOST I PROGRAME EUROPSKE UNIJE
I. USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o Agenciji za mobilnost i programe Europske unije (dalje u tekstu: Zakon) sadržana je u članku 2. stavku 4. podstavku 1. Ustava Republike Hrvatske (Narodne novine, br. 85/10 - pročišćeni tekst i 5/14 - Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
II. OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE UREĐUJU PREDLOŽENIM ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
Ocjena stanja
Agencija za mobilnost i programe Europske unije (dalje u tekstu: Agencija) osnovana je Zakonom o Agenciji za mobilnost i programe Europske unije (NN 107/07, dalje u tekstu: Zakon o Agenciji – stari), kao javna ustanova u čijoj je nadležnosti provedba poslova u području odgoja i obrazovanja, strukovnog obrazovanja i osposobljavanja, obrazovanja odraslih, visokog obrazovanja, znanosti, sporta te u području mladih, volontiranja i solidarnosti, vezanih uz provedbu programa Europske unije i drugih međunarodnih programa.
Najvažniji programi u nadležnosti Agencije su:
-Erasmus+ - najveći program Europske unije za obrazovanje, osposobljavanje, mlade i sport. Proračun za Erasmus + na razini Europske unije za razdoblje 2021.-2027.iznosi oko 26,2 milijarde eura te je izrazito usmjeren na socijalnu uključenost, zelenu i digitalnu tranziciju te promicanje sudjelovanja mladih u demokratskom životu.
-Europske snage solidarnosti (dalje u tekstu: ESS) - program koji mladima pruža priliku za volontiranje i rad za opće dobro te da iskazuju solidarnost s ljudima u nepovoljnijem položaju i da istovremeno stječu neprocjenjivo iskustvo i razvijaju svoje vještine. Proračun za Europske snage solidarnosti na razini Europske unije za razdoblje 2021.-2027. iznosi nešto više od milijardu eura.
-Okvirni program Europske unije za istraživanja i inovacije Obzor Europa (dalje u tekstu: Obzor Europa) - jedan je od ključnih instrumenata EU za jačanje europskog istraživačkog prostora, osnaživanje europske konkurentnosti, usmjeravanje i ubrzavanje digitalne i zelene tranzicije te je najveći transnacionalni okvirni programom za istraživanje i inovacije u svijetu.
Tijekom proteklog programskog razdoblja 2014.-2020. godine u Republici Hrvatskoj ugovoreno je više od 2800 Erasmus+ projekata, za čije je sufinanciranje Hrvatska na raspolaganju imala više od 160 milijuna eura bespovratnih sredstava, a za projekte je ugovorila 99% dostupnih financijskih sredstava. U Hrvatskoj je u istom razdoblju u projektnim aktivnostima sudjelovalo preko 112.000 građana svih generacija te ukupno iz 1565 ustanova, i to ustanova predškolskog odgoja i obrazovanja, osnovnih i srednjih škola, učeničkih domova, visokih učilišta, pučkih učilišta, muzeja, knjižnica, organizacija koje rade s mladima. Od 112.000 sudionika njih čak 57 tisuća sudjelovalo je na mobilnosti u inozemstvu.
Program Europske snage solidarnosti u Hrvatskoj se provodi od 2018. godine. U razdoblju 2018.- 2020. godine hrvatski su korisnici za projekte imali na raspolaganju 4,2 milijuna eura, a ugovorili su gotovo 90% posto sredstava. U programu je sudjelovalo 2.500 domaćih i stranih sudionika, a među njima je bilo više od polovice mladih s manje mogućnosti.
Od stupanja na snagu Zakona o Agenciji za mobilnost i programe Europske unije (Narodne novine, broj 121/17, dalje u tekstu: Zakon o Agenciji) do danas izmijenjeni su zakonodavni akti Europske unije kojima se uspostavljaju navedeni programi te uz čiju provedbu je vezana djelatnost Agencije, prije svega Uredba (EU) br. 1288/2013 Europskog parlamenta i Vijeća od 11. prosinca 2013. o uspostavi programa "Erasmus+": programa Unije za obrazovanje, osposobljavanje, mlade i sport i stavljanju izvan snage odluka br. 1719/2006/EZ, 1720/2006/EZ i 1298/2008/EZ (SL L 347, 20.12.2013., u daljnjem tekstu: Uredba 1288/2013) i Uredba (EU) br. 1291/2013 Europskog parlamenta i Vijeća od 11. prosinca 2013. o osnivanju Okvirnog programa za istraživanja i inovacije Obzor 2020. (2014. - 2020.) i o stavljanju izvan snage Odluke br. 1982/2006/EZ (SL L 347, 20.12.2013., u daljnjem tekstu: Uredba 1291/2013).
Uredba (EU) 2021/817 Europskog parlamenta i Vijeća od 20. svibnja 2021. o uspostavi programa Unije za obrazovanje i osposobljavanje, mlade i sport Erasmus+ te o stavljanju izvan snage Uredbe (EU) br. 1288/2013 (SL L 189, 28.5.2021, str. 1–33.), koja je zamijenila Uredbu 1288/2013, primjenjuje se od 1. siječnja 2021. godine, za razdoblje 2021.-2027. godine. Do završetka programa 2027. godine očekuje se da će Republici Hrvatskoj za navedene aktivnosti na raspolaganju biti oko 300 milijuna eura, tj. preko dvije milijarde kuna.
Uredba (EU) 2021/695 Europskog parlamenta i Vijeća od 28. travnja 2021. o uspostavi Okvirnog programa za istraživanja i inovacije Obzor Europa, o utvrđivanju pravila za sudjelovanje i širenje rezultata te o stavljanju izvan snage uredbi (EU) br. 1290/2013 i (EU) br. 1291/2013 (SL L 170, 12.5.2021., str. 1–68.), koja je zamijenila Uredbu 1291/2013, primjenjuje se od 1. siječnja 2021. godine, za razdoblje 2021.-2027. godine. Ukupan programski proračun za sedmogodišnje razdoblje iznosi preko 95 milijardi eura, koje se dodjeljuju putem europskih kompetitivnih natječaja.
Osim navedenih uredbi, u međuvremenu je donesena uredba koja je vezana uz provedbu programa Europske snage solidarnosti - Uredba (EU) 2021/888 Europskog parlamenta i Vijeća od 20. svibnja 2021. o uspostavi programa Europske snage solidarnosti i o stavljanju izvan snage uredaba (EU) 2018/1475 i (EU) br. 375/2014 (SL L 202, 8.6.2021, str. 32–54.), koja se primjenjuje od 1. siječnja 2021. godine, za razdoblje 2021.-2027. godine. Do završetka programa 2027. godine očekuje se da će Republici Hrvatskoj za navedene aktivnosti na raspolaganju biti oko 13 milijuna eura, tj. oko sto milijuna kuna.
Slijedom navedenog, te prvenstveno radi usklađivanja sa zahtjevima nove generacije programa i strukturnih instrumenata Europske unije za razdoblje 2021. - 2027. i usklađenja s pravnim izvorima Europske unije koji su trenutno na snazi, potrebno je izmijeniti postojeći zakonodavni okvir.
Osnovna pitanja koja se uređuju predloženim Zakonom
Predmetnim Zakonom predlažu se manje intervencije koje se prvenstveno odnose na revidiranje odredbe kojom se uređuje djelatnost Agencije, posebno na način da se provedbi već postojećih programa Erasmus + i Obzor Europa sada dodaje provedba programa Europske snage solidarnosti, u skladu s Uredbom 2021/888. Postojeće odredbe Zakona kojima se uređuje djelatnost Agencije usklađuju se s uredbama kojima se uspostavljaju programi u novom programskom razdoblju, za čiju provedbu je Agencija zadužena.
Obzirom da je dosad u središtu djelovanja Agencije provedba programa financiranih iz Europske unije, a da nema pravnih zapreka da se proširi djelovanje Agencije i na provedbu programa drugih međunarodnih organizacija, programa predviđenih međunarodnim ugovorima ili dodijeljenih od strane nadležnih ministarstava, Agenciji se omogućava da od sada može biti i provedbeno tijelo koje priprema natječaje, objavljuje natječaje, prikuplja prijave, vodi postupak odabira projekta, nadzire provedbu projekata, osigurava promidžbu i praćenje mjera i aktivnosti koje se podržavaju u okviru navedenih programa, koji nisu financirani sredstvima Europske unije.
U cilju osiguranja prikladnijeg funkcioniranja Upravnog vijeća Agencije, postoji potreba za izmjenom odredbi vezanih uz postupak imenovanja i razrješenja članova Upravnog vijeća te uvjeta za njihovo imenovanje.
Također, predlažu se manje intervencije koje se prvenstveno odnose na revidiranje odredbi vezanih uz nadzor nad radom Agencije, radi usklađenja s uredbama kojima se uspostavljaju programi EU-a u novom programskom razdoblju.
Posljedice koje će se donošenjem Zakona postići
Donošenjem predloženog Zakona prije svega uređuje se pravni temelj za djelovanje Agencije. Zakon se usklađuje s uredbama Europske unije o uspostavi programa za čiju je provedbu nadležna Agencija, a koji se donose zasebno za svako programsko razdoblje.
Također, ovim Zakonom utvrđuje se učinkovitiji način funkcioniranja Agencije, kada se mijenja način imenovanja i razrješenja članova Upravnog vijeća, ali i uvjeti za njihovo imenovanje.
III. OCJENA I IZVORI POTREBNIH SREDSTAVA ZA PROVOĐENJE ZAKONA
Za provođenje ovoga Zakona nisu potrebna dodatna financijska sredstva u Državnom proračunu Republike Hrvatske.
Sredstva dostatna za rad Agencije i provedbu programa u smislu nadležnosti i obveza Agencije planirana su u Državnom proračunu za 2022. godinu i projekcijama za 2023. i 2024. godinu (NN 140/2021). Financijski plan Agencije za mobilnost i programe Europske unije planiran je u sklopu proračuna Ministarstva znanosti i obrazovanja, razdjel 080, glava 08091, RKP 43335.
PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O AGENCIJI ZA MOBILNOST I PROGRAME EUROPSKE UNIJE
Članak 1.
U Zakonu o Agenciji za mobilnost i programe Europske unije („Narodne novine“, br. 121/17, dalje u tekstu: Zakon) članak 2. mijenja se i glasi:
„Ovim Zakonom se osigurava provedba:
- Uredbe (EU) 2021/817 Europskog parlamenta i Vijeća od 20. svibnja 2021. o uspostavi programa Unije za obrazovanje i osposobljavanje, mlade i sport Erasmus+ te o stavljanju izvan snage Uredbe (EU) br. 1288/2013 (SL L 189, 28.5.2021., dalje u tekstu: Uredba 2021/817),
- Uredbe (EU) 2021/888 Europskog parlamenta i Vijeća od 20. svibnja 2021. o uspostavi programa Europske snage solidarnosti i o stavljanju izvan snage uredaba (EU) 2018/1475 i (EU) br. 375/2014 (SJ L 202, 8.6.2021, dalje u tekstu: Uredba 2021/888),
- Uredbe (EU) 2021/695 Europskog parlamenta i Vijeća od 28. travnja 2021. o uspostavi Okvirnog programa za istraživanja i inovacije Obzor Europa, o utvrđivanju pravila za sudjelovanje i širenje rezultata te o stavljanju izvan snage uredbi (EU) br. 1290/2013 i (EU) br. 1291/2013 (SL L 170, 12.5.2021., dalje u tekstu: Uredba 2021/695).“
Članak 2.
Članak 5. mijenja se i glasi:
„(1) Agencija obavlja stručne i savjetodavne poslove u području ranog i predškolskog te općeg odgoja i obrazovanja, umjetničkog obrazovanja, strukovnog obrazovanja i osposobljavanja, obrazovanja odraslih, visokog obrazovanja, znanosti, sporta te u području mladih, volontiranja i solidarnosti, a u okviru provedbe programa, mreža i inicijativa Europske unije, strukturnih instrumenata Europske unije i drugih međunarodnih programa.
(2) Agencija svoju djelatnost provodi upravljanjem programima financiranim iz sredstava Europske unije ili državnog proračuna, pružanjem potpore u provedbi programa i sudjelovanjem u projektima, kako slijedi:
- Erasmus+, u skladu s Uredbom 2021/817
- Europske snage solidarnosti, u skladu s Uredbom 2021/888
- Obzor Europa, u skladu s Uredbom 2021/695
- EURAXESS,
- Srednjoeuropski program razmjene za sveučilišne studije (CEEPUS),
- bilateralni sporazumi za provedbu mobilnosti u visokom obrazovanju,
- potporne inicijative za provedbu programa EU u području obrazovanja i mladih,
- projekti potpore razvoju obrazovnih politika financirani sredstvima Europske unije,
- projekti vezani uz promicanje visokog obrazovanja Republike Hrvatske u inozemstvu,
- drugi programi i projekti koji se odnose na znanost, obrazovanje, osposobljavanje, mlade i sport.
(3) U obavljanju djelatnosti Agencija:
– surađuje s ustanovama, organizacijama i tijelima aktivnim u području obrazovanja, osposobljavanja, mladih, sporta i znanosti, tijelima državne uprave, javnim ustanovama te pravnim i fizičkim osobama, a sukladno pozitivnim propisima Republike Hrvatske te poštujući programska pravila koja su regulirana aktima Europskog parlamenta i Vijeća Europske unije kojima se uređuju programi Europske unije
– obavlja poslove koji se odnose na pripremu i objavljivanje natječaja za pojedine programe Europske unije
– informira i savjetuje o aktivnostima i načinima prijave na natječaje i prikuplja prijave na natječaje
– osigurava širenje informacija, promidžbu i praćenje svih mjera i aktivnosti koje se podržavaju u sklopu programa, kao i širenje rezultata prethodnih programa
– priprema upute i priručnike za potencijalne prijavitelje, odnosno krajnje korisnike
– vodi postupak za izbor projekata, provjeru pravnog statusa i financijskog stanja kandidata, odabire projekte te nadzire provedbu projekata
– osigurava usklađenost projekata s europskim i nacionalnim prioritetima
– prati korištenje financijskih sredstava upućenih krajnjim korisnicima
– koordinira rad s ustanovama u Republici Hrvatskoj i Europskoj uniji.
(4) Agencija se može u sklopu svojih djelatnosti prijavljivati na natječaje drugih tijela za provedbu projekata u sklopu programa koji se odnose na znanost, obrazovanje, osposobljavanje, mlade i sport.
(5) Agencija djeluje i kao provedbeno tijelo koje priprema natječaje, objavljuje natječaje, prikuplja prijave, vodi postupak odabira projekta, nadzire provedbu projekata, osigurava promidžbu i praćenje mjera i aktivnosti koje se podržavaju u okviru programa drugih međunarodnih organizacija, programa predviđenih međunarodnim ugovorima ili dodijeljenih od strane tijela državne uprave nadležnih za znanost, obrazovanje, mlade i sport.
(6) Agencija će svoju temeljnu djelatnost jačati i nadograđivati provođenjem projekata financiranih iz sredstava strukturnih fondova Europske unije u ulozi korisnika.
Članak 3.
U članku 6. stavku 1. iza riječi: „Uredbe“, broj „1288/2013“ zamjenjuje se riječima: „2021/817 i Uredbe 2021/888.“
Članak 4.
U članku 8. stavak 3. mijenja se i glasi:
„(3) Predsjednika i tri člana Upravnog vijeća imenuje i razrješava Vlada Republike Hrvatske, na prijedlog ministra nadležnog za obrazovanje i znanost, na razdoblje od četiri godine, i to:
- predsjednika i jednog člana iz ministarstva nadležnog za obrazovanje i znanost,
- jednog člana iz tijela državne uprave nadležnog za mlade,
- jednog člana iz ministarstva nadležnog za financije.
Iza stavka 3. dodaje se novi stavak 4. koji glasi:
„(4) Jednog člana Upravnog vijeća imenuje i razrješava Agencija u skladu s općim propisom kojim su uređeni radni odnosi“
Dosadašnji stavci 4. do 6. postaju stavci 5. do 7.
Stavak 4. koji postaje stavak 5. mijenja se i glasi:
„(5) Članovi Upravnog vijeća moraju ispunjavati sljedeće uvjete:
- završen diplomski sveučilišni studij ili integrirani preddiplomski i diplomski sveučilišni studij ili specijalistički diplomski stručni studij,
- četiri godine radnog iskustva u razini obrazovanja iz podstavka 1. ovoga stavka,
- protiv osobe koja se imenuje ne vodi se kazneni postupak.“
Stavak 6. koji postaje stavak 7. briše se.
Članak 5.
U članku 10. stavku 2. podstavku 4. riječi „nepostojanje pravomoćne sudske presude za počinjenje bilo kojeg od sljedećih kaznenih djela: protiv života i tijela, protiv slobode i prava čovjeka i građanina, protiv Republike Hrvatske, protiv vrijednosti zaštićenih međunarodnim pravom, protiv spolne slobode i spolnog ćudoređa, protiv braka, obitelji i mladeži, protiv imovine, protiv sigurnosti platnog prometa i poslovanja, protiv pravosuđa, protiv vjerodostojnosti isprava, protiv javnog reda ili protiv službene dužnosti, sukladno pozitivnim propisima Republike Hrvatske.“ zamjenjuju se riječima: „protiv osobe koja se imenuje ne vodi se kazneni postupak.“
Članak 6.
U članku 14. stavci 2. i 3. mijenjaju se i glase:
„(2) Ministarstvo nadležno za obrazovanje i znanost te tijelo državne uprave nadležno za mlade imenuju po jednog predstavnika koji su pravno ovlašteni nastupati kao nacionalno tijelo, u skladu s člankom 26. stavkom 1. Uredbe 2021/817 i člankom 23. Uredbe 2021/888.“
„(3) Ministarstvo nadležno za obrazovanje i znanost osigurava obavljanje nadzora nad provedbom programa Erasmus+ i programa, projekata, mreža i inicijativa koje Agencija provodi u sklopu svoga djelokruga, koji se odnose na područja obrazovanja, osposobljavanja i sporta, a tijelo državne uprave nadležno za mlade osigurava obavljanje nadzora nad provedbom programa Erasmus+ i programa, projekata, mreža i inicijativa koje Agencija provodi u sklopu svoga djelokruga koji se odnose na područje mladih, u skladu s člankom 26. stavkom 7. Uredbe 2021/817. Tijelo državne uprave nadležno za mlade osigurava obavljanje nadzora nad provedbom programa Europske snage solidarnosti, u skladu s člankom 23. Uredbe 2021/888.“
Članak 7.
Članak 15. mijenja se i glasi:
„(1) Svrha nadzora iz članka 14. stavka 3. ovoga Zakona je osigurati usklađenost nacionalnih aktivnosti u sklopu provedbe programa Erasmus+ s nacionalnom politikom u području obrazovanja, osposobljavanja, mladih i sporta te namjensko korištenje sredstava Europske unije za Erasmus+, koje Europska komisija doznačuje Agenciji, te osigurati usklađenost nacionalnih aktivnosti u sklopu provedbe programa Europske snage solidarnosti s nacionalnom politikom u području volontiranja te namjensko korištenje sredstava Europske unije za Europske snage solidarnosti, koje Europska komisija doznačuje Agenciji.
(2) Nadzor uključuje:
a) nadzor nad provedbom godišnjeg radnog programa Agencije za program Erasmus+ i program Europske snage solidarnosti,
b) praćenje provedbe preporuka koje Agenciji za Erasmus+ i Europske snage solidarnosti daju Europska komisija, ministarstvo nadležno za obrazovanje i znanost ili tijelo državne uprave nadležno za mlade.
(3) Ministarstvo nadležno za obrazovanje i znanost i tijelo državne uprave nadležno za mlade imenovat će neovisno revizorsko tijelo sukladno propisima Republike Hrvatske te važećih uredbi o uspostavi programa Erasmus + i Europske snage solidarnosti, donesenih na razini Europske unije, u kojima su predviđena neovisna revizorska tijela. Neovisno revizorsko tijelo izdaje mišljenje o godišnjoj izjavi Agencije o upravljanju programom Erasmus+ i programom Europske snage solidarnosti.“
Članak 8.
Agencija za mobilnost i programe Europske unije dužna je uskladiti svoj Statut s odredbama ovoga Zakona u roku od tri mjeseca od dana stupanja na snagu ovoga Zakona.
Članak 9.
Danom stupanja na snagu ovog Zakona, Upravno vijeće i ravnatelj imenovani sukladno odredbama Zakona o Agenciji za mobilnost i programe Europske unije (Narodne novine, broj: 121/17) nastavljaju s radom do isteka mandata na kojega su imenovani.
Članak 10.
Ovaj Zakon stupa na snagu osmog dana od dana objave u »Narodnim novinama«.
OBRAZLOŽENJE
Uz članak 1.
Uredba (EU) br. 1288/2013 Europskog parlamenta i Vijeća od 11. prosinca 2013. o uspostavi programa „Erasmus+“: programa Unije za obrazovanje, osposobljavanje, mlade i sport i stavljanju izvan snage odluka br. 1719/2006/EZ, 1720/2006/EZ i 1298/2008/EZ (Uredba 1288/2013) te Uredba (EU) br. 1291/2013 Europskog parlamenta i Vijeća od 11. prosinca 2013. o osnivanju Okvirnog programa za istraživanja i inovacije Obzor 2020. (2014. – 2020.) i o stavljanju izvan snage Odluke br. 1982/2006/EZ (SL L 347, 20.12.2013.) više nisu na snazi.
Radi usklađenja s važećim pravnim izvorima, ovim člankom sada se utvrđuje da se osigurava provedba Uredbe (EU) 2021/817 Europskog parlamenta i Vijeća od 20. svibnja 2021. o uspostavi programa Unije za obrazovanje i osposobljavanje, mlade i sport Erasmus+ te o stavljanju izvan snage Uredbe (EU) br. 1288/2013 (SL L 189, 28.5.2021., dalje u tekstu: Uredba 2021/817), Uredbe (EU) 2021/888 Europskog parlamenta i Vijeća od 20. svibnja 2021. o uspostavi programa Europske snage solidarnosti i o stavljanju izvan snage uredaba (EU) 2018/1475 i (EU) br. 375/2014 (SJ L 202, 8.6.2021, dalje u tekstu: Uredba 2021/888) i Uredbe (EU) 2021/695 Europskog parlamenta i Vijeća od 28. travnja 2021. o uspostavi Okvirnog programa za istraživanja i inovacije Obzor Europa, o utvrđivanju pravila za sudjelovanje i širenje rezultata te o stavljanju izvan snage uredbi (EU) br. 1290/2013 i (EU) br. 1291/2013 (SL L 170, 12.5.2021., dalje u tekstu: Uredba 2021/695).
Uz članak 2.
Izmjena u članku 5. stavak 1. Zakona o Agenciji, kojim se uređuje osnovna djelatnost Agencije, vezana je uz potrebu usklađenja nacionalnog zakonodavstva sa stvarnim stanjem, obzirom na promjenu pravnih izvora iz kojih proizlazi djelatnost Agencije. Također, u odnosu na dosadašnji opis djelatnosti u stavku 1. posebno se ističe da je dodano pružanje potpore u provedbi programa Europske snage solidarnosti, u skladu s Uredbom 2021/888.
Nadalje, u članku 3. Zakona o Agenciji iza stavka 3. dodan je novi stavak 4., koji proširuje djelatnost Agencije i daje mogućnost da djeluje i kao i provedbeno tijelo koje priprema natječaje, objavljuje natječaje, prikuplja prijave, vodi postupak odabira projekta, nadzire provedbu projekata, osigurava promidžbu i praćenje mjera i aktivnosti koje se podržavaju u okviru programa drugih međunarodnih organizacija, programa predviđenih međunarodnim ugovorima ili dodijeljenih od strane ministarstava nadležnih za znanost, obrazovanje, mlade i sport. Ovime se otvara mogućnost da Agencija djeluje kao provedbeno tijelo, bilo u nekom od navedenih segmenata provedbe projekta, bilo u svim navedenim dijelovima projekta, koji nije vezan uz programe financirane iz sredstava Europske unije.
Uz članak 3.
Odredba vezana uz izvore financiranja nije u bitnome izmijenjena, već je samo radi potrebe usklađenja s važećim pravnim izvorima u članku 6. stavku 1. Zakona o Agenciji izmijenjena druga rečenica.
Uz članak 4.
Sastav članova Upravnog vijeća nije izmijenjen u dijelu koji se odnosi na postojeću strukturu i broj članova, već isključivo u dijelu koji se odnosi na način izbora članova Upravnog vijeća. Predsjednika i tri člana Upravnog vijeća imenuje i razrješava Vlada Republike Hrvatske, na prijedlog ministra nadležnog za obrazovanje i znanost, na razdoblje od četiri godine, i to: predsjednika i jednog člana iz ministarstva nadležnog za obrazovanje i znanost, jednog člana iz tijela državne uprave nadležnog za mlade i jednog člana iz ministarstva nadležnog za financije. Jednog člana Upravnog vijeća imenuje i razrješava Agencija iz reda svojih zaposlenika, na prijedlog zaposlenika.
Također, izmijenjen je jedan od uvjeta za izbor članova Upravnog vijeća, prema kojem se, umjesto nepostojanja pravomoćne sudske presude za počinjenje kaznenog djela u vrijeme postupka imenovanja, traži da protiv osobe koja se imenuje za člana Upravnog vijeća ne smije biti pokrenut kazneni postupak.
Uz članak 5.
Izmijenjen je jedan od uvjeta za izborravnatelja, prema kojem se, umjesto nepostojanja pravomoćne sudske presude za počinjenje kaznenog djela u vrijeme postupka imenovanja, traži da protiv osobe koja se imenuje za ravnatelja ne smije biti pokrenut kazneni postupak.
Uz članak 6.
U članku 14. stavku 2. i 3. Zakona o Agenciji nisu napravljene nikakve značajnije izmjene. Isključivi razlog izmjena je usklađenje s Uredbom 2021/817 i Uredbom 2021/888, koje su trenutno na snazi i za čiju provedbu je nadležna Agencija.
Uz članak 7.
U članku 15. Zakona nisu napravljene nikakve značajnije izmjene. Isključivi razlog izmjena je usklađenje s Uredbom 2021/888 i Uredbom 2021/817.
Obzirom na navedeno dodano je da je svrha nadzora iz članka 14. stavka 3. Zakona o Agenciji osigurati usklađenost nacionalnih aktivnosti u sklopu provedbe programa Europske snage solidarnosti s nacionalnom politikom u području volontiranja te namjensko korištenje sredstava Europske unije za Europske snage solidarnosti, koje Europska komisija doznačuje Agenciji. Također, nadzor je proširen na nadzor nad provedbom godišnjeg radnog programa Agencije za program Europske snage solidarnosti te na praćenje provedbe preporuka koje Agenciji za Europske snage solidarnosti daju Europska komisija, ministarstvo nadležno za obrazovanje i znanost ili tijelo državne uprave nadležno za mlade.
U skladu s Uredbom 2021/888, određuje se tko imenuje neovisno revizorsko tijelo za nadzor nad provedbom programa Europske snage solidarnosti te da isto to tijelo izdaje mišljenje o godišnjoj izjavi Agencije o upravljanju programom Europske snage solidarnosti.
Uz članak 8.
Obzirom da su mijenjane odredbe koje se odnose na način imenovanja i razrješenja članova Upravnog vijeća te uvjeti za imenovanje, postoji potreba za usklađenjem Statuta Agencije, a moguće i drugih općih akata s odredbama ovog Zakona te se ovim člankom uređuje se rok za provedbu navedenog usklađenja.
Uz članak 9.
Ovim člankom uređuje se status članova Upravnog vijeća u trenutku stupanja na snagu ovog Zakona, prema kojem će se odredbe vezane uz imenovanje i razrješenje članova Upravnog vijeća te odredbe vezane uz uvjete za imenovanje članova Upravnog vijeća primjenjivati tek nakon što postojećim članovima istekne mandat. Upravno vijeće ustrojeno po odredbama dosadašnjeg Zakona nastavlja s radom.
Uz članak 10.
Propisuje se stupanje na snagu ovoga Zakona.
TEKST ODREDBI VAŽEĆEG ZAKONA KOJE SE MIJENJAJU, ODNOSNO DOPUNJUJU
Članak 2.
Ovim se Zakonom osigurava provedba:
– Uredbe (EU) br. 1288/2013 Europskog parlamenta i Vijeća od 11. prosinca 2013. o uspostavi programa »Erasmus+«: programa Unije za obrazovanje, osposobljavanje, mlade i sport i stavljanju izvan snage odluka br. 1719/2006/EZ, 1720/2006/EZ i 1298/2008/EZ (SL L 347, 20. 12. 2013., u daljnjem tekstu: Uredba 1288/2013)
– Uredbe (EU) br. 1291/2013 Europskog parlamenta i Vijeća od 11. prosinca 2013. o osnivanju Okvirnog programa za istraživanja i inovacije Obzor 2020. (2014. – 2020.) i o stavljanju izvan snage Odluke br. 1982/2006/EZ (SL L 347, 20. 12. 2013.).
Članak 5.
(1) Djelatnost Agencije je obavljanje stručnih i savjetodavnih poslova u području odgoja i obrazovanja, strukovnog obrazovanja i osposobljavanja, obrazovanja odraslih, visokog obrazovanja, znanosti i u području mladih vezanih uz programe i strukturne instrumente Europske unije i druge međunarodne programe. Agencija svoju djelatnost provodi upravljanjem programima financiranim iz sredstava Europske unije ili državnog proračuna, pružanjem potpore u provedbi programa i sudjelovanjem u projektima, kako slijedi:
– Erasmus+, u skladu s člankom 28. Uredbe 1288/2013
– inicijativa Europass (skup dokumenata koji olakšavaju mobilnost i potiču cjeloživotno učenje)
– mreža Euroguidance (potpora savjetnicima u profesionalnom usmjeravanju)
– projekti potpore razvoju obrazovnih politika financirani sredstvima Europske unije
– CEEPUS (Srednjoeuropski program sveučilišne razmjene)
– bilateralni sporazumi za provedbu mobilnosti u visokom obrazovanju
– promicanje visokog obrazovanja Republike Hrvatske u inozemstvu
– Obzor 2020. (mreža nacionalnih osoba za kontakt za potporu provedbi Okvirnog programa Europske unije za istraživanje i inovacije)
– EURAXESS (uslužni centar koji pruža potporu mobilnosti istraživača u Europi)
– i drugi programi i projekti koji se odnose na znanost, obrazovanje i osposobljavanje, mlade i sport.
(2) U obavljanju djelatnosti Agencija:
– surađuje s ustanovama, organizacijama i tijelima aktivnim u području obrazovanja, osposobljavanja, mladih, sporta i znanosti, tijelima državne uprave, javnim ustanovama te pravnim i fizičkim osobama, a sukladno pozitivnim propisima Republike Hrvatske te poštujući programska pravila koja su regulirana aktima Europskog parlamenta i Vijeća Europske unije kojima se uređuju programi Europske unije
– obavlja poslove koji se odnose na pripremu i objavljivanje natječaja za pojedine programe Europske unije
– informira i savjetuje o aktivnostima i načinima prijave na natječaje i prikuplja prijave na natječaje
– osigurava širenje informacija, promidžbu i praćenje svih mjera i aktivnosti koje se podržavaju u sklopu programa, kao i širenje rezultata prethodnih programa
– priprema upute i priručnike za potencijalne prijavitelje, odnosno krajnje korisnike
– vodi postupak za izbor projekata, provjeru pravnog statusa i financijskog stanja kandidata, odabire projekte te nadzire provedbu projekata
– osigurava usklađenost projekata s europskim i nacionalnim prioritetima
– prati korištenje financijskih sredstava upućenih krajnjim korisnicima
– koordinira rad s ustanovama u Republici Hrvatskoj i Europskoj uniji.
(3) Agencija se može u sklopu svojih djelatnosti prijavljivati na natječaje drugih tijela za provedbu projekata u sklopu programa koji se odnose na znanost, obrazovanje, osposobljavanje, mlade i sport.
(4) Agencija će svoju temeljnu djelatnost jačati i nadograđivati provođenjem projekata financiranih iz sredstava strukturnih fondova Europske unije u ulozi korisnika.
Članak 6.
(1) Agencija je proračunski korisnik državnog proračuna. Sredstva za rad Agencije osiguravaju nacionalna tijela iz članka 14. stavka 2. ovoga Zakona sukladno odredbama Uredbe 1288/2013.
(2) Osim iz sredstava državnog proračuna, djelatnost Agencije financira se:
– iz programskih i projektnih sredstava Europske unije namijenjenih provedbi projektnih aktivnosti te sufinanciranju materijalnih troškova poslovanja, osiguranju kvalitete poslovnih procesa i ljudskih potencijala
– iz zaklada, fondova i darovnica
– na temelju ugovora s međunarodnim organizacijama
– iz fondova Europske unije.
Članak 8.
(1) Agencijom upravlja Upravno vijeće.
(2) Upravno vijeće ima predsjednika i četiri člana.
(3) Članove Upravnog vijeća imenuje Vlada Republike Hrvatske na prijedlog ministra nadležnog za obrazovanje i znanost, na razdoblje od četiri godine, i to:
– predsjednika i jednog člana iz ministarstva nadležnog za obrazovanje i znanost
– jednog člana iz ministarstva nadležnog za mlade
– jednog člana iz ministarstva nadležnog za financije
– jednog člana iz Agencije, na prijedlog službenika i namještenika.
(4) Članovi Upravnog vijeća moraju ispunjavati sljedeće uvjete:
– završen diplomski sveučilišni studij ili integrirani preddiplomski i diplomski sveučilišni studij ili specijalistički diplomski stručni studij
– četiri godine radnog iskustva u razini obrazovanja iz podstavka 1. ovoga stavka
– nepostojanje pravomoćne sudske presude za počinjenje bilo kojeg od sljedećih kaznenih djela: protiv života i tijela, protiv slobode i prava čovjeka i građanina, protiv Republike Hrvatske, protiv vrijednosti zaštićenih međunarodnim pravom, protiv spolne slobode i spolnog ćudoređa, protiv braka, obitelji i mladeži, protiv imovine, protiv sigurnosti platnog prometa i poslovanja, protiv pravosuđa, protiv vjerodostojnosti isprava, protiv javnog reda ili protiv službene dužnosti, sukladno pozitivnim propisima Republike Hrvatske.
(5) Mandat predsjednika, odnosno člana Upravnog vijeća može prestati i prije isteka roka iz stavka 3. ovoga članka:
– na osobni zahtjev
– ako bez opravdanoga razloga ne obavlja poslove predsjednika, odnosno člana Upravnog vijeća utvrđene ovim Zakonom i statutom Agencije
– ako trajno izgubi sposobnost obavljanja poslova
– ako pravomoćnom sudskom presudom bude osuđen za počinjenje bilo kojeg od sljedećih kaznenih djela: protiv života i tijela, protiv slobode i prava čovjeka i građanina, protiv Republike Hrvatske, protiv vrijednosti zaštićenih međunarodnim pravom, protiv spolne slobode i spolnog ćudoređa, protiv braka, obitelji i mladeži, protiv imovine, protiv sigurnosti platnog prometa i poslovanja, protiv pravosuđa, protiv vjerodostojnosti isprava, protiv javnog reda ili protiv službene dužnosti, sukladno pozitivnim propisima Republike Hrvatske
– ako obavlja službu ili poslove koji su nespojivi s dužnošću člana Upravnog vijeća Agencije ili ako svojim nesavjesnim ili nepravilnim radom prouzroči Agenciji veću štetu ili veće smetnje u njezinu radu
– i zbog drugih opravdanih razloga.
(6) O razrješenju predsjednika, odnosno člana Upravnog vijeća odlučuje Vlada Republike Hrvatske na prijedlog ministra nadležnog za obrazovanje i znanost.
Članak 10.
(1) Ravnatelj je poslovni i stručni voditelj Agencije.
(2) Za ravnatelja Agencije može biti imenovana osoba koja ispunjava sljedeće uvjete:
– završen diplomski sveučilišni studij ili integrirani preddiplomski i diplomski sveučilišni studij ili specijalistički diplomski stručni studij
– deset godina radnog iskustva u razini obrazovanja iz podstavka 1. ovoga stavka s programima međunarodne suradnje
– znanje engleskoga jezika u govoru i pismu
– nepostojanje pravomoćne sudske presude za počinjenje bilo kojeg od sljedećih kaznenih djela: protiv života i tijela, protiv slobode i prava čovjeka i građanina, protiv Republike Hrvatske, protiv vrijednosti zaštićenih međunarodnim pravom, protiv spolne slobode i spolnog ćudoređa, protiv braka, obitelji i mladeži, protiv imovine, protiv sigurnosti platnog prometa i poslovanja, protiv pravosuđa, protiv vjerodostojnosti isprava, protiv javnog reda ili protiv službene dužnosti, sukladno pozitivnim propisima Republike Hrvatske.
(3) Ravnatelj se imenuje na temelju javnog natječaja, na razdoblje od četiri godine i može biti ponovno imenovan.
(4) Ravnatelja imenuje i razrješuje Upravno vijeće.
(5) Ravnatelj može biti razriješen prije isteka vremena na koje je imenovan u skladu s odredbama zakona kojim se uređuju ustanove.
(6) Postupak imenovanja i razrješenja ravnatelja pobliže se uređuje statutom Agencije.
(7) S osobom imenovanom za ravnatelja Agencije sklapa se ugovor o radu na rok od četiri godine u punom radnom vremenu.
(8) Ako je za ravnatelja Agencije imenovana osoba koja ima sklopljen ugovor o radu na neodređeno vrijeme na poslovima službenika u Agenciji, po isteku mandata za ravnatelja ima se pravo vratiti na poslove na kojima je prethodno radila ili na druge odgovarajuće poslove ako podnese zahtjev za povrat i ako se na te poslove vrati u roku od 30 dana od dana prestanka obavljanja ravnateljskih poslova, u protivnom joj prestaje radni odnos.
(9) Zahtjev za povrat na poslove na kojima je osoba iz stavka 8. ovoga članka prethodno radila ili na druge odgovarajuće poslove podnosi se u roku od deset dana nakon isteka mandata. Propuštanje ovoga roka povlači za sobom gubitak prava iz stavka 8. ovoga članka.
Članak 14.
(1) Nadzor nad zakonitošću rada i postupanja Agencije obavlja ministarstvo nadležno za obrazovanje i znanost.
(2) Ministarstvo nadležno za obrazovanje i znanost i ministarstvo nadležno za mlade imenuju po jednog predstavnika koji su pravno ovlašteni nastupati kao nacionalno tijelo, u skladu s člankom 27. Uredbe 1288/2013.
(3) Ministarstvo nadležno za obrazovanje i znanost osigurava obavljanje nadzora nad provedbom programa Erasmus+ i programa, projekata, mreža i inicijativa koje Agencija provodi u sklopu svoga djelokruga koji se odnose na područja obrazovanja i osposobljavanja, a ministarstvo nadležno za mlade osigurava obavljanje nadzora nad provedbom programa Erasmus+ i programa, projekata, mreža i inicijativa koje Agencija provodi u sklopu svoga djelokruga koji se odnose na područje mladih, u skladu s člankom 27. Uredbe 1288/2013.
(4) Članovi Upravnog vijeća, koji su predstavnici ministarstava, ne mogu sudjelovati u obavljanju nadzora nad zakonitošću rada Agencije ni u vanjskom nadzoru nad provedbom programa i projekata Agencije iz djelokruga ministarstva koje predstavljaju.
Članak 15.
(1) Svrha nadzora iz članka 14. stavka 3. ovoga Zakona je osigurati usklađenost nacionalnih aktivnosti u sklopu provedbe programa Erasmus+ s nacionalnom politikom u području obrazovanja, osposobljavanja i mladih te namjensko korištenje sredstava Europske unije za Erasmus+ koje Europska komisija doznačuje Agenciji.
(2) Nadzor uključuje:
a) nadzor nad provedbom godišnjeg radnog programa Agencije za program Erasmus+
b) praćenje provedbe preporuka koje Agenciji za Erasmus+ daju Europska komisija, ministarstvo nadležno za obrazovanje i znanost ili ministarstvo nadležno za mlade.
(3) Ministarstvo nadležno za obrazovanje i znanost i ministarstvo nadležno za mlade imenovat će neovisno revizorsko tijelo sukladno propisima Republike Hrvatske te Uredbe 1288/2013. Neovisno revizorsko tijelo izdaje mišljenje o godišnjoj izjavi Agencije o upravljanju programom Erasmus+.
MINISTARSTVO ZNANOSTI I OBRAZOVANJA
NACRT
PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O AGENCIJI ZA MOBILNOST I PROGRAME EUROPSKE UNIJE
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
I. USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o Agenciji za mobilnost i programe Europske unije (dalje u tekstu: Zakon) sadržana je u članku 2. stavku 4. podstavku 1. Ustava Republike Hrvatske (Narodne novine, br. 85/10 - pročišćeni tekst i 5/14 - Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
II. OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE UREĐUJU PREDLOŽENIM ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
Ocjena stanja
Agencija za mobilnost i programe Europske unije (dalje u tekstu: Agencija) osnovana je Zakonom o Agenciji za mobilnost i programe Europske unije (NN 107/07, dalje u tekstu: Zakon o Agenciji – stari), kao javna ustanova u čijoj je nadležnosti provedba poslova u području odgoja i obrazovanja, strukovnog obrazovanja i osposobljavanja, obrazovanja odraslih, visokog obrazovanja, znanosti, sporta te u području mladih, volontiranja i solidarnosti, vezanih uz provedbu programa Europske unije i drugih međunarodnih programa.
Najvažniji programi u nadležnosti Agencije su:
- Erasmus+ - najveći program Europske unije za obrazovanje, osposobljavanje, mlade i sport. Proračun za Erasmus + na razini Europske unije za razdoblje 2021.-2027.iznosi oko 26,2 milijarde eura te je izrazito usmjeren na socijalnu uključenost, zelenu i digitalnu tranziciju te promicanje sudjelovanja mladih u demokratskom životu.
- Europske snage solidarnosti (dalje u tekstu: ESS) - program koji mladima pruža priliku za volontiranje i rad za opće dobro te da iskazuju solidarnost s ljudima u nepovoljnijem položaju i da istovremeno stječu neprocjenjivo iskustvo i razvijaju svoje vještine. Proračun za Europske snage solidarnosti na razini Europske unije za razdoblje 2021.-2027. iznosi nešto više od milijardu eura.
- Okvirni program Europske unije za istraživanja i inovacije Obzor Europa (dalje u tekstu: Obzor Europa) - jedan je od ključnih instrumenata EU za jačanje europskog istraživačkog prostora, osnaživanje europske konkurentnosti, usmjeravanje i ubrzavanje digitalne i zelene tranzicije te je najveći transnacionalni okvirni programom za istraživanje i inovacije u svijetu.
Tijekom proteklog programskog razdoblja 2014.-2020. godine u Republici Hrvatskoj ugovoreno je više od 2800 Erasmus+ projekata, za čije je sufinanciranje Hrvatska na raspolaganju imala više od 160 milijuna eura bespovratnih sredstava, a za projekte je ugovorila 99% dostupnih financijskih sredstava. U Hrvatskoj je u istom razdoblju u projektnim aktivnostima sudjelovalo preko 112.000 građana svih generacija te ukupno iz 1565 ustanova, i to ustanova predškolskog odgoja i obrazovanja, osnovnih i srednjih škola, učeničkih domova, visokih učilišta, pučkih učilišta, muzeja, knjižnica, organizacija koje rade s mladima. Od 112.000 sudionika njih čak 57 tisuća sudjelovalo je na mobilnosti u inozemstvu.
Program Europske snage solidarnosti u Hrvatskoj se provodi od 2018. godine. U razdoblju 2018.- 2020. godine hrvatski su korisnici za projekte imali na raspolaganju 4,2 milijuna eura, a ugovorili su gotovo 90% posto sredstava. U programu je sudjelovalo 2.500 domaćih i stranih sudionika, a među njima je bilo više od polovice mladih s manje mogućnosti.
Od stupanja na snagu Zakona o Agenciji za mobilnost i programe Europske unije (Narodne novine, broj 121/17, dalje u tekstu: Zakon o Agenciji) do danas izmijenjeni su zakonodavni akti Europske unije kojima se uspostavljaju navedeni programi te uz čiju provedbu je vezana djelatnost Agencije, prije svega Uredba (EU) br. 1288/2013 Europskog parlamenta i Vijeća od 11. prosinca 2013. o uspostavi programa "Erasmus+": programa Unije za obrazovanje, osposobljavanje, mlade i sport i stavljanju izvan snage odluka br. 1719/2006/EZ, 1720/2006/EZ i 1298/2008/EZ (SL L 347, 20.12.2013., u daljnjem tekstu: Uredba 1288/2013) i Uredba (EU) br. 1291/2013 Europskog parlamenta i Vijeća od 11. prosinca 2013. o osnivanju Okvirnog programa za istraživanja i inovacije Obzor 2020. (2014. - 2020.) i o stavljanju izvan snage Odluke br. 1982/2006/EZ (SL L 347, 20.12.2013., u daljnjem tekstu: Uredba 1291/2013).
Uredba (EU) 2021/817 Europskog parlamenta i Vijeća od 20. svibnja 2021. o uspostavi programa Unije za obrazovanje i osposobljavanje, mlade i sport Erasmus+ te o stavljanju izvan snage Uredbe (EU) br. 1288/2013 (SL L 189, 28.5.2021, str. 1–33.), koja je zamijenila Uredbu 1288/2013, primjenjuje se od 1. siječnja 2021. godine, za razdoblje 2021.-2027. godine. Do završetka programa 2027. godine očekuje se da će Republici Hrvatskoj za navedene aktivnosti na raspolaganju biti oko 300 milijuna eura, tj. preko dvije milijarde kuna.
Uredba (EU) 2021/695 Europskog parlamenta i Vijeća od 28. travnja 2021. o uspostavi Okvirnog programa za istraživanja i inovacije Obzor Europa, o utvrđivanju pravila za sudjelovanje i širenje rezultata te o stavljanju izvan snage uredbi (EU) br. 1290/2013 i (EU) br. 1291/2013 (SL L 170, 12.5.2021., str. 1–68.), koja je zamijenila Uredbu 1291/2013, primjenjuje se od 1. siječnja 2021. godine, za razdoblje 2021.-2027. godine. Ukupan programski proračun za sedmogodišnje razdoblje iznosi preko 95 milijardi eura, koje se dodjeljuju putem europskih kompetitivnih natječaja.
Osim navedenih uredbi, u međuvremenu je donesena uredba koja je vezana uz provedbu programa Europske snage solidarnosti - Uredba (EU) 2021/888 Europskog parlamenta i Vijeća od 20. svibnja 2021. o uspostavi programa Europske snage solidarnosti i o stavljanju izvan snage uredaba (EU) 2018/1475 i (EU) br. 375/2014 (SL L 202, 8.6.2021, str. 32–54.), koja se primjenjuje od 1. siječnja 2021. godine, za razdoblje 2021.-2027. godine. Do završetka programa 2027. godine očekuje se da će Republici Hrvatskoj za navedene aktivnosti na raspolaganju biti oko 13 milijuna eura, tj. oko sto milijuna kuna.
Slijedom navedenog, te prvenstveno radi usklađivanja sa zahtjevima nove generacije programa i strukturnih instrumenata Europske unije za razdoblje 2021. - 2027. i usklađenja s pravnim izvorima Europske unije koji su trenutno na snazi, potrebno je izmijeniti postojeći zakonodavni okvir.
Osnovna pitanja koja se uređuju predloženim Zakonom
Predmetnim Zakonom predlažu se manje intervencije koje se prvenstveno odnose na revidiranje odredbe kojom se uređuje djelatnost Agencije, posebno na način da se provedbi već postojećih programa Erasmus + i Obzor Europa sada dodaje provedba programa Europske snage solidarnosti, u skladu s Uredbom 2021/888. Postojeće odredbe Zakona kojima se uređuje djelatnost Agencije usklađuju se s uredbama kojima se uspostavljaju programi u novom programskom razdoblju, za čiju provedbu je Agencija zadužena.
Obzirom da je dosad u središtu djelovanja Agencije provedba programa financiranih iz Europske unije, a da nema pravnih zapreka da se proširi djelovanje Agencije i na provedbu programa drugih međunarodnih organizacija, programa predviđenih međunarodnim ugovorima ili dodijeljenih od strane nadležnih ministarstava, Agenciji se omogućava da od sada može biti i provedbeno tijelo koje priprema natječaje, objavljuje natječaje, prikuplja prijave, vodi postupak odabira projekta, nadzire provedbu projekata, osigurava promidžbu i praćenje mjera i aktivnosti koje se podržavaju u okviru navedenih programa, koji nisu financirani sredstvima Europske unije.
U cilju osiguranja prikladnijeg funkcioniranja Upravnog vijeća Agencije, postoji potreba za izmjenom odredbi vezanih uz postupak imenovanja i razrješenja članova Upravnog vijeća te uvjeta za njihovo imenovanje.
Također, predlažu se manje intervencije koje se prvenstveno odnose na revidiranje odredbi vezanih uz nadzor nad radom Agencije, radi usklađenja s uredbama kojima se uspostavljaju programi EU-a u novom programskom razdoblju.
Posljedice koje će se donošenjem Zakona postići
Donošenjem predloženog Zakona prije svega uređuje se pravni temelj za djelovanje Agencije. Zakon se usklađuje s uredbama Europske unije o uspostavi programa za čiju je provedbu nadležna Agencija, a koji se donose zasebno za svako programsko razdoblje.
Također, ovim Zakonom utvrđuje se učinkovitiji način funkcioniranja Agencije, kada se mijenja način imenovanja i razrješenja članova Upravnog vijeća, ali i uvjeti za njihovo imenovanje.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
III. OCJENA I IZVORI POTREBNIH SREDSTAVA ZA PROVOĐENJE ZAKONA
Za provođenje ovoga Zakona nisu potrebna dodatna financijska sredstva u Državnom proračunu Republike Hrvatske.
Sredstva dostatna za rad Agencije i provedbu programa u smislu nadležnosti i obveza Agencije planirana su u Državnom proračunu za 2022. godinu i projekcijama za 2023. i 2024. godinu (NN 140/2021). Financijski plan Agencije za mobilnost i programe Europske unije planiran je u sklopu proračuna Ministarstva znanosti i obrazovanja, razdjel 080, glava 08091, RKP 43335.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O AGENCIJI ZA MOBILNOST I PROGRAME EUROPSKE UNIJE
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
Članak 1.
U Zakonu o Agenciji za mobilnost i programe Europske unije („Narodne novine“, br. 121/17, dalje u tekstu: Zakon) članak 2. mijenja se i glasi:
„Ovim Zakonom se osigurava provedba:
- Uredbe (EU) 2021/817 Europskog parlamenta i Vijeća od 20. svibnja 2021. o uspostavi programa Unije za obrazovanje i osposobljavanje, mlade i sport Erasmus+ te o stavljanju izvan snage Uredbe (EU) br. 1288/2013 (SL L 189, 28.5.2021., dalje u tekstu: Uredba 2021/817),
- Uredbe (EU) 2021/888 Europskog parlamenta i Vijeća od 20. svibnja 2021. o uspostavi programa Europske snage solidarnosti i o stavljanju izvan snage uredaba (EU) 2018/1475 i (EU) br. 375/2014 (SJ L 202, 8.6.2021, dalje u tekstu: Uredba 2021/888),
- Uredbe (EU) 2021/695 Europskog parlamenta i Vijeća od 28. travnja 2021. o uspostavi Okvirnog programa za istraživanja i inovacije Obzor Europa, o utvrđivanju pravila za sudjelovanje i širenje rezultata te o stavljanju izvan snage uredbi (EU) br. 1290/2013 i (EU) br. 1291/2013 (SL L 170, 12.5.2021., dalje u tekstu: Uredba 2021/695).“
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
Članak 2.
Članak 5. mijenja se i glasi:
„(1) Agencija obavlja stručne i savjetodavne poslove u području ranog i predškolskog te općeg odgoja i obrazovanja, umjetničkog obrazovanja, strukovnog obrazovanja i osposobljavanja, obrazovanja odraslih, visokog obrazovanja, znanosti, sporta te u području mladih, volontiranja i solidarnosti, a u okviru provedbe programa, mreža i inicijativa Europske unije, strukturnih instrumenata Europske unije i drugih međunarodnih programa.
(2) Agencija svoju djelatnost provodi upravljanjem programima financiranim iz sredstava Europske unije ili državnog proračuna, pružanjem potpore u provedbi programa i sudjelovanjem u projektima, kako slijedi:
- Erasmus+, u skladu s Uredbom 2021/817
- Europske snage solidarnosti, u skladu s Uredbom 2021/888
- Obzor Europa, u skladu s Uredbom 2021/695
- EURAXESS,
- Srednjoeuropski program razmjene za sveučilišne studije (CEEPUS),
- bilateralni sporazumi za provedbu mobilnosti u visokom obrazovanju,
- potporne inicijative za provedbu programa EU u području obrazovanja i mladih,
- projekti potpore razvoju obrazovnih politika financirani sredstvima Europske unije,
- projekti vezani uz promicanje visokog obrazovanja Republike Hrvatske u inozemstvu,
- drugi programi i projekti koji se odnose na znanost, obrazovanje, osposobljavanje, mlade i sport.
(3) U obavljanju djelatnosti Agencija:
– surađuje s ustanovama, organizacijama i tijelima aktivnim u području obrazovanja, osposobljavanja, mladih, sporta i znanosti, tijelima državne uprave, javnim ustanovama te pravnim i fizičkim osobama, a sukladno pozitivnim propisima Republike Hrvatske te poštujući programska pravila koja su regulirana aktima Europskog parlamenta i Vijeća Europske unije kojima se uređuju programi Europske unije
– obavlja poslove koji se odnose na pripremu i objavljivanje natječaja za pojedine programe Europske unije
– informira i savjetuje o aktivnostima i načinima prijave na natječaje i prikuplja prijave na natječaje
– osigurava širenje informacija, promidžbu i praćenje svih mjera i aktivnosti koje se podržavaju u sklopu programa, kao i širenje rezultata prethodnih programa
– priprema upute i priručnike za potencijalne prijavitelje, odnosno krajnje korisnike
– vodi postupak za izbor projekata, provjeru pravnog statusa i financijskog stanja kandidata, odabire projekte te nadzire provedbu projekata
– osigurava usklađenost projekata s europskim i nacionalnim prioritetima
– prati korištenje financijskih sredstava upućenih krajnjim korisnicima
– koordinira rad s ustanovama u Republici Hrvatskoj i Europskoj uniji.
(4) Agencija se može u sklopu svojih djelatnosti prijavljivati na natječaje drugih tijela za provedbu projekata u sklopu programa koji se odnose na znanost, obrazovanje, osposobljavanje, mlade i sport.
(5) Agencija djeluje i kao provedbeno tijelo koje priprema natječaje, objavljuje natječaje, prikuplja prijave, vodi postupak odabira projekta, nadzire provedbu projekata, osigurava promidžbu i praćenje mjera i aktivnosti koje se podržavaju u okviru programa drugih međunarodnih organizacija, programa predviđenih međunarodnim ugovorima ili dodijeljenih od strane tijela državne uprave nadležnih za znanost, obrazovanje, mlade i sport.
(6) Agencija će svoju temeljnu djelatnost jačati i nadograđivati provođenjem projekata financiranih iz sredstava strukturnih fondova Europske unije u ulozi korisnika.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
Članak 3.
U članku 6. stavku 1. iza riječi: „Uredbe“, broj „1288/2013“ zamjenjuje se riječima: „2021/817 i Uredbe 2021/888.“
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
Članak 4.
U članku 8. stavak 3. mijenja se i glasi:
„(3) Predsjednika i tri člana Upravnog vijeća imenuje i razrješava Vlada Republike Hrvatske, na prijedlog ministra nadležnog za obrazovanje i znanost, na razdoblje od četiri godine, i to:
- predsjednika i jednog člana iz ministarstva nadležnog za obrazovanje i znanost,
- jednog člana iz tijela državne uprave nadležnog za mlade,
- jednog člana iz ministarstva nadležnog za financije.
Iza stavka 3. dodaje se novi stavak 4. koji glasi:
„(4) Jednog člana Upravnog vijeća imenuje i razrješava Agencija u skladu s općim propisom kojim su uređeni radni odnosi“
Dosadašnji stavci 4. do 6. postaju stavci 5. do 7.
Stavak 4. koji postaje stavak 5. mijenja se i glasi:
„(5) Članovi Upravnog vijeća moraju ispunjavati sljedeće uvjete:
- završen diplomski sveučilišni studij ili integrirani preddiplomski i diplomski sveučilišni studij ili specijalistički diplomski stručni studij,
- četiri godine radnog iskustva u razini obrazovanja iz podstavka 1. ovoga stavka,
- protiv osobe koja se imenuje ne vodi se kazneni postupak.“
Stavak 6. koji postaje stavak 7. briše se.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
Članak 5.
U članku 10. stavku 2. podstavku 4. riječi „nepostojanje pravomoćne sudske presude za počinjenje bilo kojeg od sljedećih kaznenih djela: protiv života i tijela, protiv slobode i prava čovjeka i građanina, protiv Republike Hrvatske, protiv vrijednosti zaštićenih međunarodnim pravom, protiv spolne slobode i spolnog ćudoređa, protiv braka, obitelji i mladeži, protiv imovine, protiv sigurnosti platnog prometa i poslovanja, protiv pravosuđa, protiv vjerodostojnosti isprava, protiv javnog reda ili protiv službene dužnosti, sukladno pozitivnim propisima Republike Hrvatske.“ zamjenjuju se riječima: „protiv osobe koja se imenuje ne vodi se kazneni postupak.“
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
Članak 6.
U članku 14. stavci 2. i 3. mijenjaju se i glase:
„(2) Ministarstvo nadležno za obrazovanje i znanost te tijelo državne uprave nadležno za mlade imenuju po jednog predstavnika koji su pravno ovlašteni nastupati kao nacionalno tijelo, u skladu s člankom 26. stavkom 1. Uredbe 2021/817 i člankom 23. Uredbe 2021/888. “
„(3) Ministarstvo nadležno za obrazovanje i znanost osigurava obavljanje nadzora nad provedbom programa Erasmus+ i programa, projekata, mreža i inicijativa koje Agencija provodi u sklopu svoga djelokruga, koji se odnose na područja obrazovanja, osposobljavanja i sporta, a tijelo državne uprave nadležno za mlade osigurava obavljanje nadzora nad provedbom programa Erasmus+ i programa, projekata, mreža i inicijativa koje Agencija provodi u sklopu svoga djelokruga koji se odnose na područje mladih, u skladu s člankom 26. stavkom 7. Uredbe 2021/817. Tijelo državne uprave nadležno za mlade osigurava obavljanje nadzora nad provedbom programa Europske snage solidarnosti, u skladu s člankom 23. Uredbe 2021/888. “
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
Članak 7.
Članak 15. mijenja se i glasi:
„(1) Svrha nadzora iz članka 14. stavka 3. ovoga Zakona je osigurati usklađenost nacionalnih aktivnosti u sklopu provedbe programa Erasmus+ s nacionalnom politikom u području obrazovanja, osposobljavanja, mladih i sporta te namjensko korištenje sredstava Europske unije za Erasmus+, koje Europska komisija doznačuje Agenciji, te osigurati usklađenost nacionalnih aktivnosti u sklopu provedbe programa Europske snage solidarnosti s nacionalnom politikom u području volontiranja te namjensko korištenje sredstava Europske unije za Europske snage solidarnosti, koje Europska komisija doznačuje Agenciji.
(2) Nadzor uključuje:
a) nadzor nad provedbom godišnjeg radnog programa Agencije za program Erasmus+ i program Europske snage solidarnosti,
b) praćenje provedbe preporuka koje Agenciji za Erasmus+ i Europske snage solidarnosti daju Europska komisija, ministarstvo nadležno za obrazovanje i znanost ili tijelo državne uprave nadležno za mlade.
(3) Ministarstvo nadležno za obrazovanje i znanost i tijelo državne uprave nadležno za mlade imenovat će neovisno revizorsko tijelo sukladno propisima Republike Hrvatske te važećih uredbi o uspostavi programa Erasmus + i Europske snage solidarnosti, donesenih na razini Europske unije, u kojima su predviđena neovisna revizorska tijela. Neovisno revizorsko tijelo izdaje mišljenje o godišnjoj izjavi Agencije o upravljanju programom Erasmus+ i programom Europske snage solidarnosti.“
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
Članak 8.
Agencija za mobilnost i programe Europske unije dužna je uskladiti svoj Statut s odredbama ovoga Zakona u roku od tri mjeseca od dana stupanja na snagu ovoga Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
Članak 9.
Danom stupanja na snagu ovog Zakona, Upravno vijeće i ravnatelj imenovani sukladno odredbama Zakona o Agenciji za mobilnost i programe Europske unije (Narodne novine, broj: 121/17) nastavljaju s radom do isteka mandata na kojega su imenovani.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
Članak 10.
Ovaj Zakon stupa na snagu osmog dana od dana objave u »Narodnim novinama«.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
OBRAZLOŽENJE
Uz članak 1.
Uredba (EU) br. 1288/2013 Europskog parlamenta i Vijeća od 11. prosinca 2013. o uspostavi programa „Erasmus+“: programa Unije za obrazovanje, osposobljavanje, mlade i sport i stavljanju izvan snage odluka br. 1719/2006/EZ, 1720/2006/EZ i 1298/2008/EZ (Uredba 1288/2013) te Uredba (EU) br. 1291/2013 Europskog parlamenta i Vijeća od 11. prosinca 2013. o osnivanju Okvirnog programa za istraživanja i inovacije Obzor 2020. (2014. – 2020.) i o stavljanju izvan snage Odluke br. 1982/2006/EZ (SL L 347, 20.12.2013.) više nisu na snazi.
Radi usklađenja s važećim pravnim izvorima, ovim člankom sada se utvrđuje da se osigurava provedba Uredbe (EU) 2021/817 Europskog parlamenta i Vijeća od 20. svibnja 2021. o uspostavi programa Unije za obrazovanje i osposobljavanje, mlade i sport Erasmus+ te o stavljanju izvan snage Uredbe (EU) br. 1288/2013 (SL L 189, 28.5.2021., dalje u tekstu: Uredba 2021/817), Uredbe (EU) 2021/888 Europskog parlamenta i Vijeća od 20. svibnja 2021. o uspostavi programa Europske snage solidarnosti i o stavljanju izvan snage uredaba (EU) 2018/1475 i (EU) br. 375/2014 (SJ L 202, 8.6.2021, dalje u tekstu: Uredba 2021/888) i Uredbe (EU) 2021/695 Europskog parlamenta i Vijeća od 28. travnja 2021. o uspostavi Okvirnog programa za istraživanja i inovacije Obzor Europa, o utvrđivanju pravila za sudjelovanje i širenje rezultata te o stavljanju izvan snage uredbi (EU) br. 1290/2013 i (EU) br. 1291/2013 (SL L 170, 12.5.2021., dalje u tekstu: Uredba 2021/695).
Uz članak 2.
Izmjena u članku 5. stavak 1. Zakona o Agenciji, kojim se uređuje osnovna djelatnost Agencije, vezana je uz potrebu usklađenja nacionalnog zakonodavstva sa stvarnim stanjem, obzirom na promjenu pravnih izvora iz kojih proizlazi djelatnost Agencije. Također, u odnosu na dosadašnji opis djelatnosti u stavku 1. posebno se ističe da je dodano pružanje potpore u provedbi programa Europske snage solidarnosti, u skladu s Uredbom 2021/888.
Nadalje, u članku 3. Zakona o Agenciji iza stavka 3. dodan je novi stavak 4., koji proširuje djelatnost Agencije i daje mogućnost da djeluje i kao i provedbeno tijelo koje priprema natječaje, objavljuje natječaje, prikuplja prijave, vodi postupak odabira projekta, nadzire provedbu projekata, osigurava promidžbu i praćenje mjera i aktivnosti koje se podržavaju u okviru programa drugih međunarodnih organizacija, programa predviđenih međunarodnim ugovorima ili dodijeljenih od strane ministarstava nadležnih za znanost, obrazovanje, mlade i sport. Ovime se otvara mogućnost da Agencija djeluje kao provedbeno tijelo, bilo u nekom od navedenih segmenata provedbe projekta, bilo u svim navedenim dijelovima projekta, koji nije vezan uz programe financirane iz sredstava Europske unije.
Uz članak 3.
Odredba vezana uz izvore financiranja nije u bitnome izmijenjena, već je samo radi potrebe usklađenja s važećim pravnim izvorima u članku 6. stavku 1. Zakona o Agenciji izmijenjena druga rečenica.
Uz članak 4.
Sastav članova Upravnog vijeća nije izmijenjen u dijelu koji se odnosi na postojeću strukturu i broj članova, već isključivo u dijelu koji se odnosi na način izbora članova Upravnog vijeća. Predsjednika i tri člana Upravnog vijeća imenuje i razrješava Vlada Republike Hrvatske, na prijedlog ministra nadležnog za obrazovanje i znanost, na razdoblje od četiri godine, i to: predsjednika i jednog člana iz ministarstva nadležnog za obrazovanje i znanost, jednog člana iz tijela državne uprave nadležnog za mlade i jednog člana iz ministarstva nadležnog za financije. Jednog člana Upravnog vijeća imenuje i razrješava Agencija iz reda svojih zaposlenika, na prijedlog zaposlenika.
Također, izmijenjen je jedan od uvjeta za izbor članova Upravnog vijeća, prema kojem se, umjesto nepostojanja pravomoćne sudske presude za počinjenje kaznenog djela u vrijeme postupka imenovanja, traži da protiv osobe koja se imenuje za člana Upravnog vijeća ne smije biti pokrenut kazneni postupak.
Uz članak 5.
Izmijenjen je jedan od uvjeta za izborravnatelja, prema kojem se, umjesto nepostojanja pravomoćne sudske presude za počinjenje kaznenog djela u vrijeme postupka imenovanja, traži da protiv osobe koja se imenuje za ravnatelja ne smije biti pokrenut kazneni postupak .
Uz članak 6.
U članku 14. stavku 2. i 3. Zakona o Agenciji nisu napravljene nikakve značajnije izmjene. Isključivi razlog izmjena je usklađenje s Uredbom 2021/817 i Uredbom 2021/888, koje su trenutno na snazi i za čiju provedbu je nadležna Agencija.
Uz članak 7.
U članku 15. Zakona nisu napravljene nikakve značajnije izmjene. Isključivi razlog izmjena je usklađenje s Uredbom 2021/888 i Uredbom 2021/817.
Obzirom na navedeno dodano je da je svrha nadzora iz članka 14. stavka 3. Zakona o Agenciji osigurati usklađenost nacionalnih aktivnosti u sklopu provedbe programa Europske snage solidarnosti s nacionalnom politikom u području volontiranja te namjensko korištenje sredstava Europske unije za Europske snage solidarnosti, koje Europska komisija doznačuje Agenciji. Također, nadzor je proširen na nadzor nad provedbom godišnjeg radnog programa Agencije za program Europske snage solidarnosti te na praćenje provedbe preporuka koje Agenciji za Europske snage solidarnosti daju Europska komisija, ministarstvo nadležno za obrazovanje i znanost ili tijelo državne uprave nadležno za mlade.
U skladu s Uredbom 2021/888, određuje se tko imenuje neovisno revizorsko tijelo za nadzor nad provedbom programa Europske snage solidarnosti te da isto to tijelo izdaje mišljenje o godišnjoj izjavi Agencije o upravljanju programom Europske snage solidarnosti.
Uz članak 8.
Obzirom da su mijenjane odredbe koje se odnose na način imenovanja i razrješenja članova Upravnog vijeća te uvjeti za imenovanje, postoji potreba za usklađenjem Statuta Agencije, a moguće i drugih općih akata s odredbama ovog Zakona te se ovim člankom uređuje se rok za provedbu navedenog usklađenja.
Uz članak 9.
Ovim člankom uređuje se status članova Upravnog vijeća u trenutku stupanja na snagu ovog Zakona, prema kojem će se odredbe vezane uz imenovanje i razrješenje članova Upravnog vijeća te odredbe vezane uz uvjete za imenovanje članova Upravnog vijeća primjenjivati tek nakon što postojećim članovima istekne mandat. Upravno vijeće ustrojeno po odredbama dosadašnjeg Zakona nastavlja s radom.
Uz članak 10.
Propisuje se stupanje na snagu ovoga Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
TEKST ODREDBI VAŽEĆEG ZAKONA KOJE SE MIJENJAJU, ODNOSNO DOPUNJUJU
Članak 2.
Ovim se Zakonom osigurava provedba:
– Uredbe (EU) br. 1288/2013 Europskog parlamenta i Vijeća od 11. prosinca 2013. o uspostavi programa »Erasmus+«: programa Unije za obrazovanje, osposobljavanje, mlade i sport i stavljanju izvan snage odluka br. 1719/2006/EZ, 1720/2006/EZ i 1298/2008/EZ (SL L 347, 20. 12. 2013., u daljnjem tekstu: Uredba 1288/2013)
– Uredbe (EU) br. 1291/2013 Europskog parlamenta i Vijeća od 11. prosinca 2013. o osnivanju Okvirnog programa za istraživanja i inovacije Obzor 2020. (2014. – 2020.) i o stavljanju izvan snage Odluke br. 1982/2006/EZ (SL L 347, 20. 12. 2013.).
Članak 5.
(1) Djelatnost Agencije je obavljanje stručnih i savjetodavnih poslova u području odgoja i obrazovanja, strukovnog obrazovanja i osposobljavanja, obrazovanja odraslih, visokog obrazovanja, znanosti i u području mladih vezanih uz programe i strukturne instrumente Europske unije i druge međunarodne programe. Agencija svoju djelatnost provodi upravljanjem programima financiranim iz sredstava Europske unije ili državnog proračuna, pružanjem potpore u provedbi programa i sudjelovanjem u projektima, kako slijedi:
– Erasmus+, u skladu s člankom 28. Uredbe 1288/2013
– inicijativa Europass (skup dokumenata koji olakšavaju mobilnost i potiču cjeloživotno učenje)
– mreža Euroguidance (potpora savjetnicima u profesionalnom usmjeravanju)
– projekti potpore razvoju obrazovnih politika financirani sredstvima Europske unije
– CEEPUS (Srednjoeuropski program sveučilišne razmjene)
– bilateralni sporazumi za provedbu mobilnosti u visokom obrazovanju
– promicanje visokog obrazovanja Republike Hrvatske u inozemstvu
– Obzor 2020. (mreža nacionalnih osoba za kontakt za potporu provedbi Okvirnog programa Europske unije za istraživanje i inovacije)
– EURAXESS (uslužni centar koji pruža potporu mobilnosti istraživača u Europi)
– i drugi programi i projekti koji se odnose na znanost, obrazovanje i osposobljavanje, mlade i sport.
(2) U obavljanju djelatnosti Agencija:
– surađuje s ustanovama, organizacijama i tijelima aktivnim u području obrazovanja, osposobljavanja, mladih, sporta i znanosti, tijelima državne uprave, javnim ustanovama te pravnim i fizičkim osobama, a sukladno pozitivnim propisima Republike Hrvatske te poštujući programska pravila koja su regulirana aktima Europskog parlamenta i Vijeća Europske unije kojima se uređuju programi Europske unije
– obavlja poslove koji se odnose na pripremu i objavljivanje natječaja za pojedine programe Europske unije
– informira i savjetuje o aktivnostima i načinima prijave na natječaje i prikuplja prijave na natječaje
– osigurava širenje informacija, promidžbu i praćenje svih mjera i aktivnosti koje se podržavaju u sklopu programa, kao i širenje rezultata prethodnih programa
– priprema upute i priručnike za potencijalne prijavitelje, odnosno krajnje korisnike
– vodi postupak za izbor projekata, provjeru pravnog statusa i financijskog stanja kandidata, odabire projekte te nadzire provedbu projekata
– osigurava usklađenost projekata s europskim i nacionalnim prioritetima
– prati korištenje financijskih sredstava upućenih krajnjim korisnicima
– koordinira rad s ustanovama u Republici Hrvatskoj i Europskoj uniji.
(3) Agencija se može u sklopu svojih djelatnosti prijavljivati na natječaje drugih tijela za provedbu projekata u sklopu programa koji se odnose na znanost, obrazovanje, osposobljavanje, mlade i sport.
(4) Agencija će svoju temeljnu djelatnost jačati i nadograđivati provođenjem projekata financiranih iz sredstava strukturnih fondova Europske unije u ulozi korisnika.
Članak 6.
(1) Agencija je proračunski korisnik državnog proračuna. Sredstva za rad Agencije osiguravaju nacionalna tijela iz članka 14. stavka 2. ovoga Zakona sukladno odredbama Uredbe 1288/2013.
(2) Osim iz sredstava državnog proračuna, djelatnost Agencije financira se:
– iz programskih i projektnih sredstava Europske unije namijenjenih provedbi projektnih aktivnosti te sufinanciranju materijalnih troškova poslovanja, osiguranju kvalitete poslovnih procesa i ljudskih potencijala
– iz zaklada, fondova i darovnica
– na temelju ugovora s međunarodnim organizacijama
– iz fondova Europske unije.
Članak 8.
(1) Agencijom upravlja Upravno vijeće.
(2) Upravno vijeće ima predsjednika i četiri člana.
(3) Članove Upravnog vijeća imenuje Vlada Republike Hrvatske na prijedlog ministra nadležnog za obrazovanje i znanost, na razdoblje od četiri godine, i to:
– predsjednika i jednog člana iz ministarstva nadležnog za obrazovanje i znanost
– jednog člana iz ministarstva nadležnog za mlade
– jednog člana iz ministarstva nadležnog za financije
– jednog člana iz Agencije, na prijedlog službenika i namještenika.
(4) Članovi Upravnog vijeća moraju ispunjavati sljedeće uvjete:
– završen diplomski sveučilišni studij ili integrirani preddiplomski i diplomski sveučilišni studij ili specijalistički diplomski stručni studij
– četiri godine radnog iskustva u razini obrazovanja iz podstavka 1. ovoga stavka
– nepostojanje pravomoćne sudske presude za počinjenje bilo kojeg od sljedećih kaznenih djela: protiv života i tijela, protiv slobode i prava čovjeka i građanina, protiv Republike Hrvatske, protiv vrijednosti zaštićenih međunarodnim pravom, protiv spolne slobode i spolnog ćudoređa, protiv braka, obitelji i mladeži, protiv imovine, protiv sigurnosti platnog prometa i poslovanja, protiv pravosuđa, protiv vjerodostojnosti isprava, protiv javnog reda ili protiv službene dužnosti, sukladno pozitivnim propisima Republike Hrvatske.
(5) Mandat predsjednika, odnosno člana Upravnog vijeća može prestati i prije isteka roka iz stavka 3. ovoga članka:
– na osobni zahtjev
– ako bez opravdanoga razloga ne obavlja poslove predsjednika, odnosno člana Upravnog vijeća utvrđene ovim Zakonom i statutom Agencije
– ako trajno izgubi sposobnost obavljanja poslova
– ako pravomoćnom sudskom presudom bude osuđen za počinjenje bilo kojeg od sljedećih kaznenih djela: protiv života i tijela, protiv slobode i prava čovjeka i građanina, protiv Republike Hrvatske, protiv vrijednosti zaštićenih međunarodnim pravom, protiv spolne slobode i spolnog ćudoređa, protiv braka, obitelji i mladeži, protiv imovine, protiv sigurnosti platnog prometa i poslovanja, protiv pravosuđa, protiv vjerodostojnosti isprava, protiv javnog reda ili protiv službene dužnosti, sukladno pozitivnim propisima Republike Hrvatske
– ako obavlja službu ili poslove koji su nespojivi s dužnošću člana Upravnog vijeća Agencije ili ako svojim nesavjesnim ili nepravilnim radom prouzroči Agenciji veću štetu ili veće smetnje u njezinu radu
– i zbog drugih opravdanih razloga.
(6) O razrješenju predsjednika, odnosno člana Upravnog vijeća odlučuje Vlada Republike Hrvatske na prijedlog ministra nadležnog za obrazovanje i znanost.
Članak 10.
(1) Ravnatelj je poslovni i stručni voditelj Agencije.
(2) Za ravnatelja Agencije može biti imenovana osoba koja ispunjava sljedeće uvjete:
– završen diplomski sveučilišni studij ili integrirani preddiplomski i diplomski sveučilišni studij ili specijalistički diplomski stručni studij
– deset godina radnog iskustva u razini obrazovanja iz podstavka 1. ovoga stavka s programima međunarodne suradnje
– znanje engleskoga jezika u govoru i pismu
– nepostojanje pravomoćne sudske presude za počinjenje bilo kojeg od sljedećih kaznenih djela: protiv života i tijela, protiv slobode i prava čovjeka i građanina, protiv Republike Hrvatske, protiv vrijednosti zaštićenih međunarodnim pravom, protiv spolne slobode i spolnog ćudoređa, protiv braka, obitelji i mladeži, protiv imovine, protiv sigurnosti platnog prometa i poslovanja, protiv pravosuđa, protiv vjerodostojnosti isprava, protiv javnog reda ili protiv službene dužnosti, sukladno pozitivnim propisima Republike Hrvatske.
(3) Ravnatelj se imenuje na temelju javnog natječaja, na razdoblje od četiri godine i može biti ponovno imenovan.
(4) Ravnatelja imenuje i razrješuje Upravno vijeće.
(5) Ravnatelj može biti razriješen prije isteka vremena na koje je imenovan u skladu s odredbama zakona kojim se uređuju ustanove.
(6) Postupak imenovanja i razrješenja ravnatelja pobliže se uređuje statutom Agencije.
(7) S osobom imenovanom za ravnatelja Agencije sklapa se ugovor o radu na rok od četiri godine u punom radnom vremenu.
(8) Ako je za ravnatelja Agencije imenovana osoba koja ima sklopljen ugovor o radu na neodređeno vrijeme na poslovima službenika u Agenciji, po isteku mandata za ravnatelja ima se pravo vratiti na poslove na kojima je prethodno radila ili na druge odgovarajuće poslove ako podnese zahtjev za povrat i ako se na te poslove vrati u roku od 30 dana od dana prestanka obavljanja ravnateljskih poslova, u protivnom joj prestaje radni odnos.
(9) Zahtjev za povrat na poslove na kojima je osoba iz stavka 8. ovoga članka prethodno radila ili na druge odgovarajuće poslove podnosi se u roku od deset dana nakon isteka mandata. Propuštanje ovoga roka povlači za sobom gubitak prava iz stavka 8. ovoga članka.
Članak 14.
(1) Nadzor nad zakonitošću rada i postupanja Agencije obavlja ministarstvo nadležno za obrazovanje i znanost.
(2) Ministarstvo nadležno za obrazovanje i znanost i ministarstvo nadležno za mlade imenuju po jednog predstavnika koji su pravno ovlašteni nastupati kao nacionalno tijelo, u skladu s člankom 27. Uredbe 1288/2013.
(3) Ministarstvo nadležno za obrazovanje i znanost osigurava obavljanje nadzora nad provedbom programa Erasmus+ i programa, projekata, mreža i inicijativa koje Agencija provodi u sklopu svoga djelokruga koji se odnose na područja obrazovanja i osposobljavanja, a ministarstvo nadležno za mlade osigurava obavljanje nadzora nad provedbom programa Erasmus+ i programa, projekata, mreža i inicijativa koje Agencija provodi u sklopu svoga djelokruga koji se odnose na područje mladih, u skladu s člankom 27. Uredbe 1288/2013.
(4) Članovi Upravnog vijeća, koji su predstavnici ministarstava, ne mogu sudjelovati u obavljanju nadzora nad zakonitošću rada Agencije ni u vanjskom nadzoru nad provedbom programa i projekata Agencije iz djelokruga ministarstva koje predstavljaju.
Članak 15.
(1) Svrha nadzora iz članka 14. stavka 3. ovoga Zakona je osigurati usklađenost nacionalnih aktivnosti u sklopu provedbe programa Erasmus+ s nacionalnom politikom u području obrazovanja, osposobljavanja i mladih te namjensko korištenje sredstava Europske unije za Erasmus+ koje Europska komisija doznačuje Agenciji.
(2) Nadzor uključuje:
a) nadzor nad provedbom godišnjeg radnog programa Agencije za program Erasmus+
b) praćenje provedbe preporuka koje Agenciji za Erasmus+ daju Europska komisija, ministarstvo nadležno za obrazovanje i znanost ili ministarstvo nadležno za mlade.
(3) Ministarstvo nadležno za obrazovanje i znanost i ministarstvo nadležno za mlade imenovat će neovisno revizorsko tijelo sukladno propisima Republike Hrvatske te Uredbe 1288/2013. Neovisno revizorsko tijelo izdaje mišljenje o godišnjoj izjavi Agencije o upravljanju programom Erasmus+.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja