Putem Poziva na dostavu projektnih prijedloga za razvoj te zelenu i digitalnu tranziciju javne turističke infrastrukture izvan glavnih turističkih i obalnih područja te za zelenu i digitalnu tranziciju postojeće javne turističke infrastrukture (u daljnjem tekstu: Poziv) definiraju se ciljevi, kriteriji i postupci za dodjelu bespovratnih sredstava namijenjenih provedbi projekata koji se financiraju iz Nacionalnog plana oporavka i otpornosti 2021. – 2026. (u daljnjem tekstu NPOO).
Ove Upute za prijavitelje (u daljnjem tekstu: Upute) određuju pravila o načinu podnošenja projektnih prijedloga, navode kriterije prihvatljivosti i kriterije odabira projektnih prijedloga, kriterije prihvatljivosti prijavitelja i partnera, aktivnosti i izdataka te pravila provedbe postupka dodjele kojim se dodjeljuju bespovratna sredstva u okviru ovog Poziva.
Vlada Republike Hrvatske je na sjednici održanoj 08. srpnja 2021. godine donijela Odluku o sustavu upravljanja i praćenju provedbe aktivnosti u okviru Nacionalnog plana oporavka i otpornosti 2021. - 2026. (Narodne novine, br. 78/21). U skladu s navedenom Odlukom, nadležno tijelo za dodjelu bespovratnih sredstava za provedbu ulaganja je Tijelo državne uprave nadležno za komponentu/podkomponentu NPOO, a u smislu provedbe ovog Poziva to je Ministarstvo turizma i sporta.
Predmet Poziva
a.Razvoj te zelena i digitalna tranzicija javne turističke infrastrukture u turistički slabije razvijenim područjima, koja će doprinijeti povećanju atraktivnosti destinacija za koje već postoji potražnja turista s potencijalom za razvoj posebnih oblika turizma, koji mogu generirati višu dodanu vrijednost.
b.Ulaganja usmjerena na prilagodbu, odnosno zelenu i digitalnu tranziciju postojeće javne turističke infrastrukture u područjima s najvišim indeksom turističke razvijenosti, s ciljem povećanja njezine kvalitete, smanjenja utjecaja na okoliš te održivog upravljanja destinacijom i smanjenja prekomjernog turizma.
Ulaganja u okviru ovog Poziva ovisit će o indeksu turističke razvijenosti na način da će se primarno ulagati u slabije razvijena turistička područja izvan glavnih turističkih i obalnih područja.
U sklopu ove investicije, ulaganja se odnose na razvoj i/ili prilagodbu sljedeće javne turističke infrastrukture:
-Grupa 1. Posjetiteljska infrastruktura,
-Grupa 2. Infrastruktura aktivnog turizma,
-Grupa 3. Infrastruktura u funkciji razvoja lječilišnog i wellness turizma.
1.1.Svrha (cilj) Poziva
Svrha ovog poziva smanjiti prekomjerni turizam u najrazvijenijim turističkim područjima povećanjem privlačnosti slabije razvijenih turističkih destinacija, povećanjem njihove kvalitete i produljenjem sezone te poticati razvoj održivih oblika turizma i razvoj javne turističke infrastrukture.
Cilj ovog poziva je razvoj i/ili prilagodba javne turističke infrastrukture u Republici Hrvatskoj koji mogu potaknuti:
-oporavak i otpornost turističkog sektora kroz javna ulaganja u povećanje atraktivnosti slabije razvijenih turističkih destinacija čime će se doprinijeti i smanjenju prekomjernog turizma u najrazvijenijim turističkim područjima te podizanje kvalitete destinacije i omogućavanje produžetka sezone, kao i „raspršivanja“ prevelike koncentracije turista,
-poticanje održivih oblika turizma
-razvoj i/ili prilagodba javne turističke infrastrukture u skladu s EU standardima zaštite okoliša koja doprinosi i zelenoj tranziciji turističkih proizvoda.
Podrškom ulaganjima u zelenu i digitalnu tranziciju te unaprjeđenje javne turističke infrastrukture planira se potaknuti održivi razvoj turizma tijekom cijele godine, povećati raznovrsnost turističke ponude na manje razvijenim turističkim odredištima, smanjiti prekomjerni turizam u najrazvijenijim turističkim područjima te potaknuti gospodarski oporavak i zapošljavanje lokalnog stanovništva, što će pozitivno utjecati na smanjenje regionalnih neujednačenosti te demografsku revitalizaciju.
Za potrebe praćenja postignuća projekta, prijavitelj je obvezan na razini projektnog prijedloga navesti konkretne vrijednosti pokazatelja, koje će ostvariti provedbom projekta.
Pokazatelj
Jedinica mjere
Opis i izvor provjere
Naziv pokazatelja Poziva
Iznos sredstava za tranziciju postojeće javne turističke infrastrukture i razvoj javne turističke infrastrukture izvan glavnih turističkih i obalnih područja
HRK
Ukupni iznos sredstava prihvatljivih troškova za projekte koji se odvijaju u JLS s ITR 2,3,4
IZVOR PROVJERE:
Prijavni obrazac/zahtjev za nadoknadom sredstava
Iznos sredstava za tranziciju postojeće javne turističke
infrastrukture i razvoj javne turističke infrastrukture u
glavnim turističkim i obalnih područja
HRK
Ukupni iznos sredstava prihvatljivih troškova za projekte koji se odvijaju u JLS s ITR 1
IZVOR PROVJERE:
Prijavni obrazac/zahtjev za nadoknadom sredstava
Pokazatelj
Jedinica mjere
Opis i izvor provjere
Ušteda energije u odnosu na ex-ante procjenu
kw/h
OPIS: u svrhu ublažavanja klimatskih promjena minimalni zahtjev za obnovu zgrada postojeće javne turističke infrastrukture je postizanje standarda srednje ili dubinske renovacije, s minimalno 30% ušteda energije i/ili stakleničkih plinova (izraženo kao CO2) u odnosu na ex-ante procjenu.
IZVOR PROVJERE:
Glavni projekt/prijavni obrazac
Ušteda stakleničkih plinova u odnosu na ex-ante procjenu
gram
Bespovratna sredstva dodjeljivat će se putem otvorenog postupka dodjele u modalitetu privremenog poziva.
Ukupan raspoloživ iznos bespovratnih sredstava za dodjelu u okviru ovog Poziva je 930.000.000,00 HRK, a osiguran je u Državnom proračunu RH na aktivnosti A916035 iz Fonda za oporavak i otpornost.
Sredstva koja će se dodijeliti projektima u glavnim turističkim i obalnim područjima, prema indeksu turističke razvijenosti 2020. (prva kategorija ITR-a), mogu biti namijenjena ulaganjima u unaprjeđenje postojeće turističke infrastrukture, i to u najvišem iznosu do 223.200.000,00 HRK .
Zadržava se pravo ne dodijeliti sva raspoloživa sredstva u okviru ovog Poziva.
U slučaju da se u nekoj od grupa ne utroše sva alocirana sredstva zadržava se pravo preraspodjele neutrošenih sredstava na druge grupe.
U sklopu ovog Poziva financirat će se aktivnosti koje doprinose realizaciji projekata u jednoj ili više grupa projekata, a najviši, odnosno najniži iznos bespovratnih sredstava koji se može dodijeliti po pojedinom projektu unutar grupe projekata iznosi:
Grupa 1. Posjetiteljska infrastruktura
Ukupno raspoloživi iznos bespovratnih sredstava za dodjelu u okviru ove grupe iznosi 185.000.000,00 HRK.
Iznos sufinanciranja je 100% prihvatljivih troškova za projekte koji ne sadrže državnu potporu, dok je za ulaganja u projekte koji sadrže državnu potporu intenzitet u skladu s pravilima za dodjelu državnih potpora sukladno Programu dodjele državnih potpora za ulaganja u sektoru turizma (u daljnjem tekstu: Program dodjele potpora) kojeg je donijelo Ministarstvo turizma i sporta, a nalazi se u Dodatku 2. ovog Poziva.
Najniži, odnosno najviši iznos bespovratnih sredstava koji se može dodijeliti pojedinom projektu iznosi:
-najniži iznos 8.000.000,00 HRK
-najviši iznos 40.000.000,00 HRK
Grupa 2. Infrastruktura aktivnog turizma
Ukupno raspoloživi iznos bespovratnih sredstava za dodjelu u okviru ove grupe iznosi 280.000.000,00 HRK.
Iznos sufinanciranja je 100% prihvatljivih troškova za projekte koji ne sadrže državnu potporu, dok je za ulaganja u projekte koji sadrže državnu potporu intenzitet u skladu s pravilima za dodjelu državnih potpora sukladno Programu dodjele potpora.
Najniži, odnosno najviši iznos bespovratnih sredstava koji se može dodijeliti pojedinom projektu iznosi:
-najniži iznos 7.000.000,00 HRK
-najviši iznos 40.000.000,00 HRK
Grupa 3. Infrastruktura u funkciji razvoja lječilišnog i wellness turizma
Ukupno raspoloživi iznos bespovratnih sredstava za dodjelu u okviru ove grupe iznosi 465.000.000,00 HRK.
Iznos sufinanciranja je 100% prihvatljivih troškova za projekte koji ne sadrže državnu potporu, dok je za ulaganja u projekte koji sadrže državnu potporu intenzitet u skladu s pravilima za dodjelu državnih potpora sukladno Programu dodjele potpora.
Najniži, odnosno najviši iznos bespovratnih sredstava koji se može dodijeliti pojedinom projektu iznosi:
-najniži iznos 9.000.000,00 HRK
-najviši iznos 120.000.000,00 HRK
Kod projekata koji sadrže element državne potpore, najviši iznos bespovratnih sredstava koja se mogu dodijeliti ne može prijeći maksimalni mogući iznos potpore sukladno Programu dodjele potpora.
Prijavitelj se obvezuje iz vlastitih sredstva ili osiguravanjem financiranja na drugi način osigurati:
sredstva za financiranje razlike između maksimalne vrijednosti prihvatljivih troškova i ukupnog proračuna projekta, ukoliko je primjenjivo;
sredstva za financiranje ukupne vrijednosti neprihvatljivih troškova projektnog
prijedloga.
Bespovratna sredstva za projektne prijedloge sukladno ovom Pozivu dodjeljivat će se prema uvjetima iz ovog Poziva koji ne sadrže državnu potporu iz članka 107. stavka 1. Ugovora o funkcioniranju Europske unije (u daljnjem tekstu: UFEU). Ako se ipak dodjela bespovratnih sredstava u okviru ovog Poziva odnosi na ulaganje u projekte koji predstavljaju obavljanje gospodarske djelatnosti odnosno ukoliko se za određeno financiranje projekta sukladno ovom Pozivu utvrdi da predstavlja državnu potporu iz članka 107. stavka 1. UFEU u tom slučaju, na dodjelu sredstava u okviru ovog Poziva primijenit će se pravila za dodjelu državnih potpora u skladu s Programom dodjele potpora.
Programom dodjele potpora definirani su opći uvjeti za dodjelu potpora (cilj i korisnici, način izračuna intenziteta i prihvatljivosti troškova, učinak poticaja, definicije, kategorije i vrste potpora, područje primjene i prihvatljivost korisnika potpore, dopušteni intenziteti potpora, pravila koja se odnose na zbrajanje (kumulaciju) potpora, izvješćivanje i praćenje, itd., a na temelju pravila sadržanih u Uredbi Komisije (EU) br. 651/2014 od 17. lipnja 2014. o ocjenjivanju određenih kategorija potpora spojivima s unutrašnjim tržištem u primjeni članaka 107. i 108 Ugovora te izmjenama i dopunama ove Uredbe koje su donesene 2017., 2020. i 2021. godine (u daljnjem tekstu: Uredba br. 651/2014).
U navedenom slučaju, u skladu s Programom dodjele potpora, sredstva će se dodjeljivati za sljedeće kategorije državnih potpora povezane s primjerima prihvatljivih aktivnosti (u daljnjem tekstu: potpora):
a.Regionalne potpore, i to:
a.potpore za početna ulaganja u materijalnu imovinu sukladno uvjetima iz članka 14. Uredbe br. 651/2014;
b.Potpore za ulaganje u mjere energetske učinkovitosti iz članka 38. Uredbe br. 651/2014;
c.Potpore za ulaganje u promicanje energije iz obnovljivih izvora energije iz članka 41. Uredbe br. 651/2014;
d.Potpore za kulturu i očuvanje baštine, i to:
a.kao potpore za ulaganja u kulturu i očuvanje baštine iz članka 53. Uredbe br. 651/2014;
e.Potpore za sportske i rekreativne infrastrukture, i to:
a. kao potpore za ulaganje u sportsku i rekreativnu infrastrukturu iz članka 55. Uredbe br. 651/2014
f.Potpore za ulaganje u lokalne infrastrukture iz članka 56. Uredbe br. 651/2014.
Financiranje aktivnosti u okviru Poziva koje ne sadrži potporu iz članka 107. stavka 1. UFEU
Dodjela bespovratnih sredstva u okviru ovog Poziva ne sadrži državnu potporu u smislu članka 107. stavka 1. UFEU u sljedećim slučajevima:
Radi se o javnoj infrastrukturi u sektoru turizma čije financiranje javnim sredstvima ne ispunjava uvjete iz članka 107. stavka 1. UFEU iz razloga što se radi o infrastrukturi koja nije namijenjena za obavljanje gospodarske djelatnosti ili zato jer nije ispunjen kriterij učinka na trgovinu između država članica. Naime, članak 107. stavak 1. UFEU propisuje da se nespojivost dodjele potpore s unutarnjim tržištem odnosi isključivo na poduzetnike odnosno subjekte koji obavljaju gospodarske djelatnosti. Gospodarske su djelatnosti sukladno presudama sudova EU one koje se sastoje u nuđenju proizvoda i usluga na tržištu uz naknadu. Nasuprot tome, ako se radi o proizvodu ili usluzi koji su građanima dostupni bez plaćanja naknade odnosno naplate, ne radi se o gospodarskoj djelatnosti. Slijedom navedenog, na financiranje javne turističke infrastrukture sukladno ovom Pozivu, bez obzira na vrstu/kategoriju infrastrukture, uz uvjet da je ona dostupna javnosti bez ograničenja i bez naplate ili uz naplatu koja je simbolična jer ne odražava stvarnu tržišnu vrijednost usluga koje se pružaju u toj infrastrukturi,ne primjenjuju se pravila o državnim potporama iz članka 107. stavka 1. UFEU jer se radi o ulaganjima u infrastrukturu nekomercijalne namjene;
Javna turistička infrastruktura koja se financira sredstvima iz ovog Poziva koristi se za mješovitu negospodarsku i gospodarsku namjenu, pri čemu se ona u najvećem dijelu koristi za obavljanje negospodarske djelatnosti, a samo je u manjem dijelu namijenjena i za obavljanje gospodarske djelatnosti. U tom se slučaju na financiranje sredstvima ovog Poziva neće primjenjivati pravila o državnim potporama pod uvjetom da gospodarska namjena ostane isključivo sporedna i pomoćna, odnosno da se radi o gospodarskoj djelatnosti koja je izravno povezana s upravljanjem infrastrukturom ili je neodvojivo povezana s njezinom glavnom negospodarskom namjenom. Slijedom navedenog, gospodarska djelatnost se može obavljati u javnoj turističkoj infrastrukturi do najviše 20% ukupnog godišnjeg kapaciteta te infrastrukture (mjereno radnim vremenom ili prostorom koji se daje gospodarskoj namjeni ali ne udjelom te djelatnosti u ukupnom prihodu određenog objekta javne turističke infrastrukture). Isto tako, ako se radi o javnoj turističkoj infrastrukturi nekomercijalne prirode, koja se financira u okviru ovog Poziva, a unutar koje se nude i uobičajeni sadržaji, kao što su restorani, kafići, suvenirnice, trgovine, parking i sl., koji podliježe naplati, budući da su navedeni sadržaji u funkciji obavljanja pretežite negospodarske djelatnosti određenog objekta, neovisno o gospodarskoj aktivnosti koju oni predstavljaju, s obzirom na njihov opseg i značaj na međusobnu trgovinu između Republike Hrvatske i drugih članica EU, javno financiranje takvih sadržaja nije u mogućnosti utjecati na narušavanje tržišnog natjecanja između država članica, uvjete trgovine i ulaganja pa se ne radi se o financiranju infrastrukture koje sadrži element državne potpore;
U slučaju obavljanja mješovite, gospodarske i negospodarske djelatnosti prijavitelj je dužan osigurati da se sredstva namijenjena financiranju negospodarske djelatnosti ne koriste za unakrsno subvencioniranje gospodarskih djelatnosti. To znači da će korisnik sredstava tj. vlasnik ili upravitelj javne infrastrukture koja je primarno usmjerena na negospodarske aktivnosti morati voditi odvojeno računovodstvo za svaku od tih dviju vrste djelatnosti kako bi se spriječilo “prelijevanje” javnih sredstava iz negospodarske u gospodarsku djelatnost, odnosno prenošenje koristi od javnog financiranja negospodarskih djelatnosti na gospodarske djelatnosti. Isto tako, ukoliko vlasnik javne turističke infrastrukture koja se financira u okviru ovog Poziva, upravljanje tom infrastrukturom, uključujući objekte kulturne i prirodne baštine, povjerava gospodarskom subjektu - poduzetniku, odabir upravitelja mora se provesti putem otvorenog i nediskriminirajućeg natjecateljskog postupka na način da se odabere ponuditelj čija je ponuda najpovoljnija, osim u slučaju ako se ne radi o internom operateru nad kojim javno tijelo koje je vlasnik dotične infrastrukture ima kontrolu upravljanja kao nad vlastitim službama;
Dodjela sredstava za ulaganje u obnovu i očuvanje kulturne i prirodne baštine u okviru ovog Poziva ne sadrži element državne potpore iz članka 107. stavka 1. UFEU ako se radi o ulaganju u obnovu baštine koja se neće koristiti u komercijalne (tržišne) svrhe i stoga ne predstavlja gospodarsku djelatnost u smislu pravila o državnim potporama. Naime, u skladu sa stavkom 2.6. Obavijesti Komisije o pojmu državne potpore iz članka 107. stavka 1. Ugovora o funkcioniranju Europske unije (u daljnjem tekstu: Obavijest Komisije o pojmu državne potpore) s obzirom na njihovu specifičnu prirodu određene aktivnosti povezane s kulturom i očuvanjem baštine mogu biti organizirane na nekomercijalan način i stoga mogu biti negospodarske prirode. To se odnosi na javno financiranje kulture i djelatnosti očuvanja baštine koja je dostupna javnosti bez naknade i kojom se ostvaruje isključivo socijalna i kulturna svrha koja je negospodarske, odnosno netržišne prirode. Negospodarska priroda tih djelatnosti se, prema navedenom pristupu Europske komisije, ne mijenja ni u slučaju kada posjetitelji kulturne institucije ili sudionici u kulturnoj djelatnosti ili djelatnosti očuvanja baštine svojim novčanim doprinosom pokrivaju do 50% stvarnih troškova njihova funkcioniranja jer se ne može smatrati da se radi ostvarenoj naknadi za pružene usluge. Budući da se time ne daje selektivna prednost na tržištu niti jednom poduzetniku, osobito u slučaju kada se radi o objektima koji su u vlasništvu i kojima upravljaju država ili jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave ili tijela nad kojima oni ostvaruju kontrolu, znači da se u tom slučaju ne radi ni o državnoj potpori u smislu članka 107. stavka 1. UFEU.
Dodjela sredstava za financiranje javne turističke infrastrukture u okviru ovog Poziva ne sadrži element državne potpore iz članka 107. stavka 1. UFEU ni u slučaju ako se radi o ulaganjima sredstava u javnu infrastrukturu namijenjene obavljanju gospodarska djelatnost ali se radi o ulaganjima koja nemaju učinak na trgovinu između država članica. Prilikom donošenja odluke o tome ima li mjera javnog financiranja iz ovog Poziva učinak na trgovinu potrebno je poštivati metodologiju i kriterije Europske komisije iz Obavijesti Komisije o pojmu državne potpore, a koji zahtijevaju da se u svakom pojedinačnom slučaju ispita sljedeće: nudi li korisnik sredstava iz ovog Poziva usluge na ograničenom zemljopisnom području Republike Hrvatske pa je malo vjerojatno da će javno financiranje određenog objekta javne infrastrukture u okviru kojeg se pružaju te usluge privući posjetitelje i turiste iz drugih država članica te može li se osnovano pretpostaviti da financiranje objekta javne infrastrukture neće imati veći učinak od marginalnog na uvjete prekograničnih ulaganja ili poslovnog nastana. Pritom, potrebno je osobito voditi računa o sljedećem:
-lokaciji objekta javne infrastrukture koji se financira sredstvima iz ovog Poziva (primjerice, blizina granici s drugom državom članicom);
-prevladavajućem korištenju dotične infrastrukture od strane lokalnog stanovništva u odnosu na posjetitelje iz inozemstva (dokazuje se podatcima i informacijama o strukturi domaćih i stranih turista/posjetitelja za razdoblje od 2019. – 2021. godine);
-ukupnom kapacitetu infrastrukture u odnosu na rezidentne korisnike (potrebno je razraditi u studiji izvodljivosti ili poslovnom planu);
-postojanje ostalih objekata slične ili iste namjene na dotičnom području.
Isti pristup potrebno je primijeniti u okviru ovog Poziva i na financiranje drugih djelatnosti koje su neposredno povezane sa sektorom turizma i čine dio cjelovite turističke ponude Republike Hrvatske, kao što je primjerice lječilišni turizam i objekti lječilišne infrastrukture◊, financiranje izgradnje sportskih i višenamjenskih objekata u funkciji turističke ponude i sl. Naime, na cjelokupnu djelatnost određenog lokalnog tijela koje nudi različite usluge, koje mogu biti i gospodarske i negospodarske prirode, neće se primjenjivati pravila o državnim potporama ako ona ima samo lokalni značaj. Pritom, pri dodjeli sredstava iz ovog Poziva osobito će se voditi računa o sljedećem:
-pružaju li se dotične usluge na ograničenom zemljopisnom području,
-radi li se o ograničenom odnosno manjem broju turista/posjetitelja iz drugih država članica EU u odnosu na ukupan broj posjetitelja/turista, i
-pružaju li iste ili slične usluge poduzetnici iz drugih država članica, koji obavljaju djelatnost u Republici Hrvatskoj;
U slučaju financiranja žičara, skijaških vučnica i sličnih instalacija sredstvima u okviru ovog Poziva na područjima s malo objekata i s ograničenim turističkim kapacitetima, prilikom dodjele sredstava vodit će se računa o tome može li to imati učinak na trgovinu među državama članicama uzimajući u obzir sljedeće: lokaciju instalacije (je li smještena unutar gradova ili predstavlja vezu između sela); vrijeme rada (ako je namijenjena lokalnom stanovništvu za očekivati je ustaljeni sezonski dnevni raspored); pretežite korisnike (omjer dnevnih i tjednih karata); ukupni broj i kapacitet instalacije u odnosu na broj rezidentnih korisnika; postojanje/nepostojanje ostalih turističkih objekata na istoj lokaciji.
Zbrajanje potpora
U slučaju ako nisu ispunjeni naprijed opisani uvjeti koji isključuju dodjelu državnih potpora, bespovratna sredstva u okviru ovog Poziva mogu se dodijeliti u skladu s pravilima sadržanim u Programu dodjele potpora.
Državne potpore moraju ispunjavati uvjete iz članka 8. Uredbe 651/2014, koji se odnose na zbrajanje (kumulaciju) potpora. Pritom, osobito je važno voditi računa o sljedećem:
(a)Pri određivanju poštuje li se najviši primjenjivi prag prijave iz članka 4. Uredbe br. 651/2014, Uredbe br. 2017/1084, Uredbe br. 2020/972 i Uredbe br. 2021/1237 i maksimalni intenziteti državnih potpora za kategorije i vrste potpora u okviru ovog Poziva u obzir se uzima ukupni iznos potpora za djelatnost, projekt ili poduzetnika kojima je dodijeljena državna potpora;
(b)Ako se financiranje Unije kojim centralno upravljaju institucije, agencije, zajednička poduzeća ili druga tijela Unije koja nisu pod izravnom ili neizravnom kontrolom države članice kombinira s državnim potporama, za potrebe određivanja poštuju li se pragovi za prijavu i maksimalni intenziteti potpore ili maksimalni iznosi potpore, u obzir se uzimaju samo državne potpore, pod uvjetom da ukupan iznos javnog financiranja dodijeljen u odnosu na iste prihvatljive troškove ne premašuje najpovoljniju stopu financiranja utvrđenu u primjenjivim propisima zakonodavstva Unije;
(c)Državne potpora dodijeljena u okviru ovog Poziva čije je troškove moguće utvrditi, može se zbrajati:
a)s bilo kojom drugom državnom potporom pod uvjetom da se dotične mjere odnose na različite prihvatljive troškove koje je moguće utvrditi;
b)s bilo kojom drugom državnom potporom koja se odnosi na iste prihvatljive troškove, bilo da se oni djelomično ili potpuno preklapaju, isključivo ako se tim zbrajanjem ne premašuje najviši intenzitet potpore ili iznos potpore koji je primjenjiv na tu potporu na temelju Uredbe br. 651/2014 (kako je izmijenjena i dopunjena uredbama br. 2017/1084, br. 2020/972 i br. 2021/1237);
(d)Financiranje koje se krajnjim korisnicima dodjeljuje uz potporu iz fonda InvestEU, a koje je obuhvaćeno Poglavljem III. Odjeljkom 16. Uredbe br. 651/2014 (kako je izmijenjena i dopunjena uredbama br. 2017/1084, br. 2020/972 i br. 2021/1237) i troškovi koje ono pokriva ne uzimaju se u obzir za utvrđivanje usklađenosti s odredbama o kumulaciji. Umjesto toga, iznos relevantan za utvrđivanje usklađenosti s odredbama o kumulaciji iz ove točke izračunava se na način da se prvo nominalni iznos financiranja koje podupire InvestEU oduzima od ukupnih prihvatljivih troškova projekta i tako se dobivaju preostali prihvatljivi troškovi. Nakon toga maksimalna potpora izračunava se primjenom odgovarajućeg najvišeg intenziteta potpore ili iznosa potpore samo na ukupne preostale prihvatljive troškove. U slučajevima za koje se prag prijave izračunava kao maksimalni iznos potpore, nominalni iznos financiranja koje se krajnjim korisnicima dodjeljuje uz potporu iz fonda InvestEU ne uzima se u obzir ni za utvrđivanje jesu li se poštovali pragovi za prijavu iz članka 4. Uredbe br. 651/2014 (kako je izmijenjena i dopunjena uredbama br. 2017/1084, br. 2020/972 i br. 2021/1237).
(e)Državne potpore koje se dodjeljuju u okviru ovog Poziva ne zbrajaju se s potporama de minimis u odnosu na iste prihvatljive troškove ako bi njihovo zbrajanje dovelo do toga da određeni intenzitet potpore premaši intenzitete potpore utvrđene u Poglavlju III. U
NACRT UPUTA ZA PRIJAVITELJE
Poziv na dodjelu bespovratnih sredstava
C1.6. R1-I1 – Regionalna diversifikacija i specijalizacija hrvatskog turizma kroz ulaganja u razvoj turističkih proizvoda visoke dodane vrijednosti
( referentni broj: )
Sadržaj
1. OPĆE INFORMACIJE
1.1. Predmet Poziva
1.2. Svrha (cilj) Poziva
Grupa 1. Posjetiteljska infrastruktura
Grupa 2. Infrastruktura aktivnog turizma
Grupa 3. Infrastruktura u funkciji razvoja lječilišnog i wellness turizma
1.3. Isključenje
1.4. Dvostruko financiranje
2. PRAVILA POZIVA
2.1. Prihvatljivost prijavitelja
2.2. Prihvatljivost partnera i formiranje partnerstva
2.3. Kriteriji za isključenje prijavitelja
2.4. Broj projektnih prijedloga
2.5. Zahtjevi koji se odnose na sposobnost Prijavitelja, učinkovito korištenje sredstava i održivost rezultata projekta
2.6. Prihvatljivost projekta
2.7. Prihvatljive aktivnosti projekta
2.8. Povezana ulaganja
2.9. Neprihvatljive aktivnosti projekta
2.10. Op ći zahtjevi koji se odnose na prihvatljivost troškova za provedbu projekta
2.11. Prihvatljive kategorije troškova
2.12. Neprihvatljivi troškovi
2.13. Horizontalna načela
2.14. Promicanje ravnopravnosti žena i muškaraca i zabrana diskriminacije
2.15. Pristupačnost za osobe s invaliditetom
2.16. Održivi razvoj
2.17. Projektni prijedlog
2.18. Pitanja i odgovori
2.19. Postupak dodjele bespovratnih sredstava
2.20. Objava rezultata Poziva
2.21. Prigovor u postupku dodjele
2.22. Rok mirovanja
2.23. Ugovaranje
2.24. Povlačenje projektnog prijedloga
2.25. Razdoblje provedbe projekta
2.26. Provjere upravljanja projektom
2.27. Povrat sredstava
2.28. Informiranje i vidljivost
2.29. Podnošenje zahtjeva za predujam
2.30. Zaštita osobnih podataka
3. POJMOVNIK I POPIS KRATICA
4. OBRASCI I PRILOZI
PRILOG 3. POSTUPAK DODJELE BESPOVRATNIH SREDSTAVA – KRITERIJ ZA DODJELU
Komentirate u ime: Ministarstvo turizma i sporta
1. OPĆE INFORMACIJE
Putem Poziva na dostavu projektnih prijedloga za razvoj te zelenu i digitalnu tranziciju javne turističke infrastrukture izvan glavnih turističkih i obalnih područja te za zelenu i digitalnu tranziciju postojeće javne turističke infrastrukture (u daljnjem tekstu: Poziv) definiraju se ciljevi, kriteriji i postupci za dodjelu bespovratnih sredstava namijenjenih provedbi projekata koji se financiraju iz Nacionalnog plana oporavka i otpornosti 2021. – 2026. (u daljnjem tekstu NPOO).
Ove Upute za prijavitelje (u daljnjem tekstu: Upute) određuju pravila o načinu podnošenja projektnih prijedloga, navode kriterije prihvatljivosti i kriterije odabira projektnih prijedloga, kriterije prihvatljivosti prijavitelja i partnera, aktivnosti i izdataka te pravila provedbe postupka dodjele kojim se dodjeljuju bespovratna sredstva u okviru ovog Poziva.
Vlada Republike Hrvatske je na sjednici održanoj 08. srpnja 2021. godine donijela Odluku o sustavu upravljanja i praćenju provedbe aktivnosti u okviru Nacionalnog plana oporavka i otpornosti 2021. - 2026. (Narodne novine, br. 78/21). U skladu s navedenom Odlukom, nadležno tijelo za dodjelu bespovratnih sredstava za provedbu ulaganja je Tijelo državne uprave nadležno za komponentu/podkomponentu NPOO, a u smislu provedbe ovog Poziva to je Ministarstvo turizma i sporta.
Komentirate u ime: Ministarstvo turizma i sporta
Predmet Poziva
a. Razvoj te zelena i digitalna tranzicija javne turističke infrastrukture u turistički slabije razvijenim područjima, koja će doprinijeti povećanju atraktivnosti destinacija za koje već postoji potražnja turista s potencijalom za razvoj posebnih oblika turizma, koji mogu generirati višu dodanu vrijednost.
b. Ulaganja usmjerena na prilagodbu, odnosno zelenu i digitalnu tranziciju postojeće javne turističke infrastrukture u područjima s najvišim indeksom turističke razvijenosti, s ciljem povećanja njezine kvalitete, smanjenja utjecaja na okoliš te održivog upravljanja destinacijom i smanjenja prekomjernog turizma.
Ulaganja u okviru ovog Poziva ovisit će o indeksu turističke razvijenosti na način da će se primarno ulagati u slabije razvijena turistička područja izvan glavnih turističkih i obalnih područja.
U sklopu ove investicije, ulaganja se odnose na razvoj i/ili prilagodbu sljedeće javne turističke infrastrukture:
- Grupa 1. Posjetiteljska infrastruktura,
- Grupa 2. Infrastruktura aktivnog turizma,
- Grupa 3. Infrastruktura u funkciji razvoja lječilišnog i wellness turizma.
Komentirate u ime: Ministarstvo turizma i sporta
1.1. Svrha (cilj) Poziva
Svrha ovog poziva smanjiti prekomjerni turizam u najrazvijenijim turističkim područjima povećanjem privlačnosti slabije razvijenih turističkih destinacija, povećanjem njihove kvalitete i produljenjem sezone te poticati razvoj održivih oblika turizma i razvoj javne turističke infrastrukture.
Cilj ovog poziva je razvoj i/ili prilagodba javne turističke infrastrukture u Republici Hrvatskoj koji mogu potaknuti:
- oporavak i otpornost turističkog sektora kroz javna ulaganja u povećanje atraktivnosti slabije razvijenih turističkih destinacija čime će se doprinijeti i smanjenju prekomjernog turizma u najrazvijenijim turističkim područjima te podizanje kvalitete destinacije i omogućavanje produžetka sezone, kao i „raspršivanja“ prevelike koncentracije turista,
- poticanje održivih oblika turizma
- razvoj i/ili prilagodba javne turističke infrastrukture u skladu s EU standardima zaštite okoliša koja doprinosi i zelenoj tranziciji turističkih proizvoda.
Podrškom ulaganjima u zelenu i digitalnu tranziciju te unaprjeđenje javne turističke infrastrukture planira se potaknuti održivi razvoj turizma tijekom cijele godine, povećati raznovrsnost turističke ponude na manje razvijenim turističkim odredištima, smanjiti prekomjerni turizam u najrazvijenijim turističkim područjima te potaknuti gospodarski oporavak i zapošljavanje lokalnog stanovništva, što će pozitivno utjecati na smanjenje regionalnih neujednačenosti te demografsku revitalizaciju.
Za potrebe praćenja postignuća projekta, prijavitelj je obvezan na razini projektnog prijedloga navesti konkretne vrijednosti pokazatelja, koje će ostvariti provedbom projekta.
Pokazatelj
Jedinica mjere
Opis i izvor provjere
Naziv pokazatelja Poziva
Iznos sredstava za tranziciju postojeće javne turističke infrastrukture i razvoj javne turističke infrastrukture izvan glavnih turističkih i obalnih područja
HRK
Ukupni iznos sredstava prihvatljivih troškova za projekte koji se odvijaju u JLS s ITR 2,3,4
IZVOR PROVJERE:
Prijavni obrazac/zahtjev za nadoknadom sredstava
Iznos sredstava za tranziciju postojeće javne turističke
infrastrukture i razvoj javne turističke infrastrukture u
glavnim turističkim i obalnih područja
HRK
Ukupni iznos sredstava prihvatljivih troškova za projekte koji se odvijaju u JLS s ITR 1
IZVOR PROVJERE:
Prijavni obrazac/zahtjev za nadoknadom sredstava
Pokazatelj
Jedinica mjere
Opis i izvor provjere
Ušteda energije u odnosu na ex-ante procjenu
kw/h
OPIS: u svrhu ublažavanja klimatskih promjena minimalni zahtjev za obnovu zgrada postojeće javne turističke infrastrukture je postizanje standarda srednje ili dubinske renovacije, s minimalno 30% ušteda energije i/ili stakleničkih plinova (izraženo kao CO 2 ) u odnosu na ex-ante procjenu.
IZVOR PROVJERE:
Glavni projekt/prijavni obrazac
Ušteda stakleničkih plinova u odnosu na ex-ante procjenu
gram
Bespovratna sredstva dodjeljivat će se putem otvorenog postupka dodjele u modalitetu privremenog poziva.
Ukupan raspoloživ iznos bespovratnih sredstava za dodjelu u okviru ovog Poziva je 930.000.000,00 HRK, a osiguran je u Državnom proračunu RH na aktivnosti A916035 iz Fonda za oporavak i otpornost.
Sredstva koja će se dodijeliti projektima u glavnim turističkim i obalnim područjima, prema indeksu turističke razvijenosti 2020. (prva kategorija ITR-a), mogu biti namijenjena ulaganjima u unaprjeđenje postojeće turističke infrastrukture, i to u najvišem iznosu do 223.200.000,00 HRK .
Zadržava se pravo ne dodijeliti sva raspoloživa sredstva u okviru ovog Poziva.
U slučaju da se u nekoj od grupa ne utroše sva alocirana sredstva zadržava se pravo preraspodjele neutrošenih sredstava na druge grupe.
U sklopu ovog Poziva financirat će se aktivnosti koje doprinose realizaciji projekata u jednoj ili više grupa projekata, a najviši, odnosno najniži iznos bespovratnih sredstava koji se može dodijeliti po pojedinom projektu unutar grupe projekata iznosi:
Komentirate u ime: Ministarstvo turizma i sporta
Grupa 1. Posjetiteljska infrastruktura
Ukupno raspoloživi iznos bespovratnih sredstava za dodjelu u okviru ove grupe iznosi 185.000.000,00 HRK.
Iznos sufinanciranja je 100% prihvatljivih troškova za projekte koji ne sadrže državnu potporu, dok je za ulaganja u projekte koji sadrže državnu potporu intenzitet u skladu s pravilima za dodjelu državnih potpora sukladno Programu dodjele državnih potpora za ulaganja u sektoru turizma (u daljnjem tekstu: Program dodjele potpora) kojeg je donijelo Ministarstvo turizma i sporta, a nalazi se u Dodatku 2. ovog Poziva .
Najniži, odnosno najviši iznos bespovratnih sredstava ko ji se može dodijeliti pojedinom projektu iznosi:
- najniži iznos 8.000.000,00 HRK
- najviši iznos 40.000.000,00 HRK
Komentirate u ime: Ministarstvo turizma i sporta
Grupa 2. Infrastruktura aktivnog turizma
Ukupno raspoloživi iznos bespovratnih sredstava za dodjelu u okviru ove grupe iznosi 280.000.000,00 HRK.
Iznos sufinanciranja je 100% prihvatljivih troškova za projekte koji ne sadrže državnu potporu, dok je za ulaganja u projekte koji sadrže državnu potporu intenzitet u skladu s pravilima za dodjelu državnih potpora sukladno Programu dodjele potpora.
Najniži, odnosno najviši iznos bespovratnih sredstava ko ji se može dodijeliti pojedinom projektu iznosi:
- najniži iznos 7.000.000,00 HRK
- najviši iznos 40.000.000,00 HRK
Komentirate u ime: Ministarstvo turizma i sporta
Grupa 3. Infrastruktura u funkciji razvoja lječilišnog i wellness turizma
Ukupno raspoloživi iznos bespovratnih sredstava za dodjelu u okviru ove grupe iznosi 465.000.000,00 HRK.
Iznos sufinanciranja je 100% prihvatljivih troškova za projekte koji ne sadrže državnu potporu, dok je za ulaganja u projekte koji sadrže državnu potporu intenzitet u skladu s pravilima za dodjelu državnih potpora sukladno Programu dodjele potpora.
Najniži, odnosno najviši iznos bespovratnih sredstava ko ji se može dodijeliti pojedinom projektu iznosi:
- najniži iznos 9.000.000,00 HRK
- najviši iznos 120.000.000,00 HRK
Kod projekata koji sadrže element državne potpore, najviši iznos bespovratnih sredstava koja se mogu dodijeliti ne može prijeći maksimalni mogući iznos potpore sukladno Programu dodjele potpora.
Prijavitelj se obvezuje iz vlastitih sredstva ili osiguravanjem financiranja na drugi način osigurati:
sredstva za financiranje razlike između maksimalne vrijednosti prihvatljivih troškova i ukupnog proračuna projekta, ukoliko je primjenjivo;
sredstva za financiranje ukupne vrijednosti neprihvatljivih troškova projektnog
prijedloga.
Bespovratna sredstva za projektne prijedloge sukladno ovom Pozivu dodjeljivat će se prema uvjetima iz ovog Poziva koji ne sadrže državnu potporu iz članka 107. stavka 1. Ugovora o funkcioniranju Europske unije (u daljnjem tekstu: UFEU). Ako se ipak dodjela bespovratnih sredstava u okviru ovog Poziva odnosi na ulaganje u projekte koji predstavljaju obavljanje gospodarske djelatnosti odnosno ukoliko se za određeno financiranje projekta sukladno ovom Pozivu utvrdi da predstavlja državnu potporu iz članka 107. stavka 1. UFEU u tom slučaju, na dodjelu sredstava u okviru ovog Poziva primijenit će se pravila za dodjelu državnih potpora u skladu s Programom dodjele potpora.
Programom dodjele potpora definirani su opći uvjeti za dodjelu potpora (cilj i korisnici, način izračuna intenziteta i prihvatljivosti troškova, učinak poticaja, definicije, kategorije i vrste potpora, područje primjene i prihvatljivost korisnika potpore, dopušteni intenziteti potpora, pravila koja se odnose na zbrajanje (kumulaciju) potpora, izvješćivanje i praćenje, itd., a na temelju pravila sadržanih u Uredbi Komisije (EU) br. 651/2014 od 17. lipnja 2014. o ocjenjivanju određenih kategorija potpora spojivima s unutrašnjim tržištem u primjeni članaka 107. i 108 Ugovora te izmjenama i dopunama ove Uredbe koje su donesene 2017., 2020. i 2021. godine (u daljnjem tekstu: Uredba br. 651/2014).
U navedenom slučaju, u skladu s Programom dodjele potpora, sredstva će se dodjeljivati za sljedeće kategorije državnih potpora povezane s primjerima prihvatljivih aktivnosti (u daljnjem tekstu: potpora):
a. Regionalne potpore, i to:
a. potpore za početna ulaganja u materijalnu imovinu sukladno uvjetima iz članka 14. Uredbe br. 651/2014;
b. Potpore za ulaganje u mjere energetske učinkovitosti iz članka 38. Uredbe br. 651/2014;
c. Potpore za ulaganje u promicanje energije iz obnovljivih izvora energije iz članka 41. Uredbe br. 651/2014;
d. Potpore za kulturu i očuvanje baštine, i to:
a. kao potpore za ulaganja u kulturu i očuvanje baštine iz članka 53. Uredbe br. 651/2014;
e. Potpore za sportske i rekreativne infrastrukture, i to:
a. kao potpore za ulaganje u sportsku i rekreativnu infrastrukturu iz članka 55. Uredbe br. 651/2014
f. Potpore za ulaganje u lokalne infrastrukture iz članka 56. Uredbe br. 651/2014.
Financiranje aktivnosti u okviru Poziva koje ne sadrži potporu iz članka 107. stavka 1. UFEU
Dodjela bespovratnih sredstva u okviru ovog Poziva ne sadrži državnu potporu u smislu članka 107. stavka 1. UFEU u sljedećim slučajevima:
Radi se o javnoj infrastrukturi u sektoru turizma čije financiranje javnim sredstvima ne ispunjava uvjete iz članka 107. stavka 1. UFEU iz razloga što se radi o infrastrukturi koja nije namijenjena za obavljanje gospodarske djelatnosti ili zato jer nije ispunjen kriterij učinka na trgovinu između država članica. Naime, članak 107. stavak 1. UFEU propisuje da se nespojivost dodjele potpore s unutarnjim tržištem odnosi isključivo na poduzetnike odnosno subjekte koji obavljaju gospodarske djelatnosti. Gospodarske su djelatnosti sukladno presudama sudova EU one koje se sastoje u nuđenju proizvoda i usluga na tržištu uz naknadu. Nasuprot tome, ako se radi o proizvodu ili usluzi koji su građanima dostupni bez plaćanja naknade odnosno naplate, ne radi se o gospodarskoj djelatnosti. Slijedom navedenog, na financiranje javne turističke infrastrukture sukladno ovom Pozivu, bez obzira na vrstu/kategoriju infrastrukture, uz uvjet da je ona dostupna javnosti bez ograničenja i bez naplate ili uz naplatu koja je simbolična jer ne odražava stvarnu tržišnu vrijednost usluga koje se pružaju u toj infrastrukturi, ne primjenjuju se pravila o državnim potporama iz članka 107. stavka 1. UFEU jer se radi o ulaganjima u infrastrukturu nekomercijalne namjene;
Javna turistička infrastruktura koja se financira sredstvima iz ovog Poziva koristi se za mješovitu negospodarsku i gospodarsku namjenu, pri čemu se ona u najvećem dijelu koristi za obavljanje negospodarske djelatnosti, a samo je u manjem dijelu namijenjena i za obavljanje gospodarske djelatnosti. U tom se slučaju na financiranje sredstvima ovog Poziva neće primjenjivati pravila o državnim potporama pod uvjetom da gospodarska namjena ostane isključivo sporedna i pomoćna, odnosno da se radi o gospodarskoj djelatnosti koja je izravno povezana s upravljanjem infrastrukturom ili je neodvojivo povezana s njezinom glavnom negospodarskom namjenom . Slijedom navedenog, gospodarska djelatnost se može obavljati u javnoj turističkoj infrastrukturi do najviše 20% ukupnog godišnjeg kapaciteta te infrastrukture (mjereno radnim vremenom ili prostorom koji se daje gospodarskoj namjeni ali ne udjelom te djelatnosti u ukupnom prihodu određenog objekta javne turističke infrastrukture). Isto tako, ako se radi o javnoj turističkoj infrastrukturi nekomercijalne prirode, koja se financira u okviru ovog Poziva, a unutar koje se nude i uobičajeni sadržaji, kao što su restorani, kafići, suvenirnice, trgovine, parking i sl., koji podliježe naplati, budući da su navedeni sadržaji u funkciji obavljanja pretežite negospodarske djelatnosti određenog objekta, neovisno o gospodarskoj aktivnosti koju oni predstavljaju, s obzirom na njihov opseg i značaj na međusobnu trgovinu između Republike Hrvatske i drugih članica EU, javno financiranje takvih sadržaja nije u mogućnosti utjecati na narušavanje tržišnog natjecanja između država članica, uvjete trgovine i ulaganja pa se ne radi se o financiranju infrastrukture koje sadrži element državne potpore;
U slučaju obavljanja mješovite, gospodarske i negospodarske djelatnosti prijavitelj je dužan osigurati da se sredstva namijenjena financiranju negospodarske djelatnosti ne koriste za unakrsno subvencioniranje gospodarskih djelatnosti. To znači da će korisnik sredstava tj. vlasnik ili upravitelj javne infrastrukture koja je primarno usmjerena na negospodarske aktivnosti morati voditi odvojeno računovodstvo za svaku od tih dviju vrste djelatnosti kako bi se spriječilo “prelijevanje” javnih sredstava iz negospodarske u gospodarsku djelatnost, odnosno prenošenje koristi od javnog financiranja negospodarskih djelatnosti na gospodarske djelatnosti. Isto tako, ukoliko vlasnik javne turističke infrastrukture koja se financira u okviru ovog Poziva, upravljanje tom infrastrukturom, uključujući objekte kulturne i prirodne baštine, povjerava gospodarskom subjektu - poduzetniku, odabir upravitelja mora se provesti putem otvorenog i nediskriminirajućeg natjecateljskog postupka na način da se odabere ponuditelj čija je ponuda najpovoljnija, osim u slučaju ako se ne radi o internom operateru nad kojim javno tijelo koje je vlasnik dotične infrastrukture ima kontrolu upravljanja kao nad vlastitim službama;
Dodjela sredstava za ulaganje u obnovu i očuvanje kulturne i prirodne baštine u okviru ovog Poziva ne sadrži element državne potpore iz članka 107. stavka 1. UFEU ako se radi o ulaganju u obnovu baštine koja se neće koristiti u komercijalne (tržišne) svrhe i stoga ne predstavlja gospodarsku djelatnost u smislu pravila o državnim potporama. Naime, u skladu sa stavkom 2.6. Obavijesti Komisije o pojmu državne potpore iz članka 107. stavka 1. Ugovora o funkcioniranju Europske unije (u daljnjem tekstu: Obavijest Komisije o pojmu državne potpore) s obzirom na njihovu specifičnu prirodu određene aktivnosti povezane s kulturom i očuvanjem baštine mogu biti organizirane na nekomercijalan način i stoga mogu biti negospodarske prirode. To se odnosi na javno financiranje kulture i djelatnosti očuvanja baštine koja je dostupna javnosti bez naknade i kojom se ostvaruje isključivo socijalna i kulturna svrha koja je negospodarske, odnosno netržišne prirode. Negospodarska priroda tih djelatnosti se, prema navedenom pristupu Europske komisije, ne mijenja ni u slučaju kada posjetitelji kulturne institucije ili sudionici u kulturnoj djelatnosti ili djelatnosti očuvanja baštine svojim novčanim doprinosom pokrivaju do 50% stvarnih troškova njihova funkcioniranja jer se ne može smatrati da se radi ostvarenoj naknadi za pružene usluge. Budući da se time ne daje selektivna prednost na tržištu niti jednom poduzetniku, osobito u slučaju kada se radi o objektima koji su u vlasništvu i kojima upravljaju država ili jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave ili tijela nad kojima oni ostvaruju kontrolu, znači da se u tom slučaju ne radi ni o državnoj potpori u smislu članka 107. stavka 1. UFEU.
Dodjela sredstava za financiranje javne turističke infrastrukture u okviru ovog Poziva ne sadrži element državne potpore iz članka 107. stavka 1. UFEU ni u slučaju ako se radi o ulaganjima sredstava u javnu infrastrukturu namijenjene obavljanju gospodarska djelatnost ali se radi o ulaganjima koja nemaju učinak na trgovinu između država članica. Prilikom donošenja odluke o tome ima li mjera javnog financiranja iz ovog Poziva učinak na trgovinu potrebno je poštivati metodologiju i kriterije Europske komisije iz Obavijesti Komisije o pojmu državne potpore , a koji zahtijevaju da se u svakom pojedinačnom slučaju ispita sljedeće: nudi li korisnik sredstava iz ovog Poziva usluge na ograničenom zemljopisnom području Republike Hrvatske pa je malo vjerojatno da će javno financiranje određenog objekta javne infrastrukture u okviru kojeg se pružaju te usluge privući posjetitelje i turiste iz drugih država članica te može li se osnovano pretpostaviti da financiranje objekta javne infrastrukture neće imati veći učinak od marginalnog na uvjete prekograničnih ulaganja ili poslovnog nastana. Pritom, potrebno je osobito voditi računa o sljedećem:
- lokaciji objekta javne infrastrukture koji se financira sredstvima iz ovog Poziva (primjerice, blizina granici s drugom državom članicom);
- prevladavajućem korištenju dotične infrastrukture od strane lokalnog stanovništva u odnosu na posjetitelje iz inozemstva (dokazuje se podatcima i informacijama o strukturi domaćih i stranih turista/posjetitelja za razdoblje od 2019. – 2021. godine);
- ukupnom kapacitetu infrastrukture u odnosu na rezidentne korisnike (potrebno je razraditi u studiji izvodljivosti ili poslovnom planu);
- postojanje ostalih objekata slične ili iste namjene na dotičnom području.
Isti pristup potrebno je primijeniti u okviru ovog Poziva i na financiranje drugih djelatnosti koje su neposredno povezane sa sektorom turizma i čine dio cjelovite turističke ponude Republike Hrvatske, kao što je primjerice lječilišni turizam i objekti lječilišne infrastrukture ◊ , financiranje izgradnje sportskih i višenamjenskih objekata u funkciji turističke ponude i sl. Naime, na cjelokupnu djelatnost određenog lokalnog tijela koje nudi različite usluge, koje mogu biti i gospodarske i negospodarske prirode, neće se primjenjivati pravila o državnim potporama ako ona ima samo lokalni značaj. Pritom, pri dodjeli sredstava iz ovog Poziva osobito će se voditi računa o sljedećem:
- pružaju li se dotične usluge na ograničenom zemljopisnom području,
- radi li se o ograničenom odnosno manjem broju turista/posjetitelja iz drugih država članica EU u odnosu na ukupan broj posjetitelja/turista, i
- pružaju li iste ili slične usluge poduzetnici iz drugih država članica, koji obavljaju djelatnost u Republici Hrvatskoj;
U slučaju financiranja žičara, skijaških vučnica i sličnih instalacija sredstvima u okviru ovog Poziva na područjima s malo objekata i s ograničenim turističkim kapacitetima, prilikom dodjele sredstava vodit će se računa o tome može li to imati učinak na trgovinu među državama članicama uzimajući u obzir sljedeće : lokaciju instalacije (je li smještena unutar gradova ili predstavlja vezu između sela); vrijeme rada (ako je namijenjena lokalnom stanovništvu za očekivati je ustaljeni sezonski dnevni raspored); pretežite korisnike (omjer dnevnih i tjednih karata); ukupni broj i kapacitet instalacije u odnosu na broj rezidentnih korisnika; postojanje/nepostojanje ostalih turističkih objekata na istoj lokaciji.
Zbrajanje potpora
U slučaju ako nisu ispunjeni naprijed opisani uvjeti koji isključuju dodjelu državnih potpora, bespovratna sredstva u okviru ovog Poziva mogu se dodijeliti u skladu s pravilima sadržanim u Programu dodjele potpora.
Državne potpore moraju ispunjavati uvjete iz članka 8. Uredbe 651/2014, koji se odnose na zbrajanje (kumulaciju) potpora. Pritom, osobito je važno voditi računa o sljedećem:
(a) Pri određivanju poštuje li se najviši primjenjivi prag prijave iz članka 4. Uredbe br. 651/2014, Uredbe br. 2017/1084, Uredbe br. 2020/972 i Uredbe br. 2021/1237 i maksimalni intenziteti državnih potpora za kategorije i vrste potpora u okviru ovog Poziva u obzir se uzima ukupni iznos potpora za djelatnost, projekt ili poduzetnika kojima je dodijeljena državna potpora;
(b) Ako se financiranje Unije kojim centralno upravljaju institucije, agencije, zajednička poduzeća ili druga tijela Unije koja nisu pod izravnom ili neizravnom kontrolom države članice kombinira s državnim potporama, za potrebe određivanja poštuju li se pragovi za prijavu i maksimalni intenziteti potpore ili maksimalni iznosi potpore, u obzir se uzimaju samo državne potpore, pod uvjetom da ukupan iznos javnog financiranja dodijeljen u odnosu na iste prihvatljive troškove ne premašuje najpovoljniju stopu financiranja utvrđenu u primjenjivim propisima zakonodavstva Unije;
(c) Državne potpora dodijeljena u okviru ovog Poziva čije je troškove moguće utvrditi, može se zbrajati:
a) s bilo kojom drugom državnom potporom pod uvjetom da se dotične mjere odnose na različite prihvatljive troškove koje je moguće utvrditi;
b) s bilo kojom drugom državnom potporom koja se odnosi na iste prihvatljive troškove, bilo da se oni djelomično ili potpuno preklapaju, isključivo ako se tim zbrajanjem ne premašuje najviši intenzitet potpore ili iznos potpore koji je primjenjiv na tu potporu na temelju Uredbe br. 651/2014 (kako je izmijenjena i dopunjena uredbama br. 2017/1084, br. 2020/972 i br. 2021/1237);
(d) Financiranje koje se krajnjim korisnicima dodjeljuje uz potporu iz fonda InvestEU, a koje je obuhvaćeno Poglavljem III. Odjeljkom 16. Uredbe br. 651/2014 (kako je izmijenjena i dopunjena uredbama br. 2017/1084, br. 2020/972 i br. 2021/1237) i troškovi koje ono pokriva ne uzimaju se u obzir za utvrđivanje usklađenosti s odredbama o kumulaciji. Umjesto toga, iznos relevantan za utvrđivanje usklađenosti s odredbama o kumulaciji iz ove točke izračunava se na način da se prvo nominalni iznos financiranja koje podupire InvestEU oduzima od ukupnih prihvatljivih troškova projekta i tako se dobivaju preostali prihvatljivi troškovi. Nakon toga maksimalna potpora izračunava se primjenom odgovarajućeg najvišeg intenziteta potpore ili iznosa potpore samo na ukupne preostale prihvatljive troškove. U slučajevima za koje se prag prijave izračunava kao maksimalni iznos potpore, nominalni iznos financiranja koje se krajnjim korisnicima dodjeljuje uz potporu iz fonda InvestEU ne uzima se u obzir ni za utvrđivanje jesu li se poštovali pragovi za prijavu iz članka 4. Uredbe br. 651/2014 (kako je izmijenjena i dopunjena uredbama br. 2017/1084, br. 2020/972 i br. 2021/1237).
(e) Državne potpore koje se dodjeljuju u okviru ovog Poziva ne zbrajaju se s potporama de minimis u odnosu na iste prihvatljive troškove ako bi njihovo zbrajanje dovelo do toga da određeni intenzitet potpore premaši intenzitete potpore utvrđene u Poglavlju III. U