Ustavna osnova za donošenje ovoga Zakona sadržana je u odredbama članka 2. stavka 4. Ustava Republike Hrvatske („Narodne novine“, broj 85/10 – pročišćeni tekst i 5/14 – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
II.OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE UREĐUJU ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
Ocjena stanja
Postojeći Zakon o gnojivima i poboljšivačima tla, („Narodne novine“, broj 163/03, 40/07, 81/13, 14/14, 32/19) uređuje kakvoću, kontrolu kakvoće, označavanje, promet i nadzor u prometu gnojiva (mineralnih i organskih) i poboljšivača tla te proizvodnju i nadzor organskih gnojiva i poboljšivača tla.
Nadalje, Uredba (EZ) br, 2003/2003 o gnojivima i Zakon o provedbi Uredbe (EZ) br. 2003/2003 o gnojivima, („Narodne novine“, broj 81/13, 32/19) uređuje stavljanje na tržište gnojiva koja nose oznaku „EZ gnojivo“ i svojim sastavom, kakvoćom i načinom proizvodnje udovoljava uvjetima propisanim Uredbom (EZ) br. 2003/2003 o gnojivima.
Obveza je uskladiti hrvatsko zakonodavstvo s pravnom stečevinom Europske unije, a sve kako bi se omogućilo adekvatnu i pravodobnu provedbu Uredbe (EU) 2019/1009 Europskog Parlamenta i Vijeća od 5. lipnja 2019. o utvrđivanju pravila o stavljanju gnojidbenih proizvoda EU-a na raspolaganje na tržištu te o izmjenama uredaba (EZ) br. 1069/2009 i (EZ) br. 1107/2009 i stavljanju izvan snage Uredbe (EZ) br. 2003/2003.
Na snazi i dalje ostaje nacionalno zakonodavsto radi dostupnosti neusklađenih gnojidbenih proizvoda na jedinstvenom tržištu u skladu s nacionalnim odredbama obzirom da ova Uredba ne zamjenjuje isto. Ovim Zakonom stavlja se van snage postojeći Zakon o gnojivima i poboljšivačima tla te će se postaviti pravila za plasiranje neusklađenih gnojidbenih proizvoda na tržište utvrđena na nacionalnoj razini.
Također, problem koji zahtjeva promjenu nacionalnog zakonodavstva je pitanje reguliranja i stavljanja na tržište gnojidbenih proizvoda koji nisu predmet postojećeg Zakona o gnojivima i poboljšivačima tla.
Naime, uvjeti za stavljanje gnojiva na raspolaganje na unutarnjem tržištu djelomice su usklađeni Uredbom (EZ) br. 2003/2003 Europskog parlamenta i Vijeća, koja gotovo isključivo obuhvaća gnojiva od anorganskih materijala dobivenih kemijskim putem ili iz rudnika.
Osim toga, postoji potreba za iskorištavanjem recikliranih ili organskih materijala u svrhu gnojidbe.
Kao važan preduvjet za daljnju upotrebu gnojiva proizvedenih iz takvih recikliranih ili organskih materijala je utvrđivanje usklađenih uvjeta za njihovo stavljanje na raspolaganje na cijelom unutarnjem tržištu. Takvo poticanje ciklusa hranjiva dodatno bi pospješilo razvoj kružnog gospodarstva i omogućilo resursno učinkovitiju opću upotrebu hranjiva te istodobno smanjilo ovisnost Unije o hranjivima iz trećih zemalja.
Prelaskom na kružno gospodarstvo produljuje se životni vijek proizvoda te istovremeno smanjuje količina otpada. Posljedice dosadašnjih obrazaca potrošnje na klimu i okoliš su velike. Sprečavanjem stvaranja otpada, ekološkim dizajnom, ponovnom uporabom otpada i sličnim mjerama ostvaruje se ušteda uz istovremeno smanjenje emisija stakleničkih plinova. Uvođenjem principa kružnog gospodarstva smanjit će se pritisak na okoliš, povećati sigurnost nabavke sirovina i konkurentnost a potrošači će imati dugotrajnije, otpornije i vrjednije proizvode.
Stoga bi se područje primjene tog usklađivanja trebalo proširiti kako bi obuhvatilo reciklirane i organske materijale.
Određeni proizvodi upotrebljavaju se zajedno s gnojivima kako bi se poboljšala učinkovitost ishrane bilja, što ima pozitivan učinak smanjenja količine upotrijebljenih gnojiva, a time i njihov utjecaj na okoliš. Kako bi se olakšalo njihovo slobodno kretanje na unutarnjem tržištu, to bi usklađivanje trebalo obuhvatiti ne samo gnojiva, tj. proizvode namijenjene ishrani biljaka hranjivima, nego i proizvode namijenjene poboljšanju učinkovitosti ishrane bilja.
Osnovna pitanja koja se trebaju urediti Zakonom
S obzirom na obvezu primjene Uredbe (EU) 2019/1009 Europskog Parlamenta i Vijeća od 5. lipnja 2019. o utvrđivanju pravila o stavljanju gnojidbenih proizvoda EU-a na raspolaganje na tržištu te o izmjenama uredaba (EZ) br. 1069/2009 i (EZ) br. 1107/2009 i stavljanju izvan snage Uredbe (EZ) br. 2003/2003 s 16. srpnja 2022. godine te potrebu osiguranja provedbe odredbi Uredbe i unaprjeđenja postojećeg pravnog okvira kroz jasniju i precizniju normativnu regulaciju provedbe nacionalnih odredbi potrebno je donijeti Zakon.
Posljedice koje će donošenjem Zakona proisteći
Ovim se Zakonom osigurava slobodno kretanje na unutarnjem tržištu gnojidbenog proizvoda EU-a koji ispunjava zahtjeve Uredbe.
Pravo na slobodno kretanje robe podrijetlom iz država članica i robe iz trećih zemalja koja je u slobodnom prometu u državama članicama predstavlja jedno od temeljnih načela Ugovora o funkcioniranju Europske unije (UFEU) (članak 26. i članci 28. do 37.).
Ovaj Zakon omogućit će stavljanje na hrvatsko tržište i gnojidbenih proizvoda koji ne nose CE oznaku (CE oznaku nose gnojidbeni proizvodi EU-a prilikom stavljanja na tržište).
Proizvođači će imati mogućnost odabira načina na koji će plasirati gnojidbene proizvode na tržište: primjenom Uredbe kojom će se omogućiti slobodno kretanje na jedinstvenom tržištu ili slijedeći pravila utvrđena na nacionalnoj razini i pridržavajući se pravila međusobnog priznavanja prikom plasiranja na tržište u drugoj zemlji EU-a.
Donošenjem predmetnog Zakona očekuje se usklađivanje hrvatskog zakonodavstva s pravnom stečevinom Europske unije i poboljšanje kompletnog sustava koji se odnosi na stavljanje gnojidbenih proizvoda na hrvatsko tržište.
III.OCJENA I IZVORI POTREBNIH SREDSTAVA ZA PROVOĐENJE ZAKONA
Za provođenje ovoga Zakona nije potrebno osigurati dodatna sredstva u državnom proračunu Republike Hrvatske.
PRIJEDLOG ZAKONA O GNOJIDBENIM PROIZVODIMA
GLAVA I.
UVODNE ODREDBE
Predmet Zakona
Članak 1.
(1) Ovim se Zakonom utvrđuju nadležna tijela i zadaće nadležnih tijela za provedbu ovoga Zakona, uvjeti za ovlaštenje laboratorija za kontrolu kakvoće gnojidbenih proizvoda, tijelo za ocjenjivanje sukladnosti EU gnojidbenih proizvoda, zahtjevi koje moraju ispunjavati gnojidbeni proizvodi i EU gnojidbeni proizvodi, stavljanje na raspolaganje na tržište gnojidbenih proizvoda i EU gnojidbenih proizvoda, obveze gospodarskih subjekata, uvjeti za obavljanje upravnog i inspekcijskog nadzora te prekršajne odredbe.
(2) Odredbe ovog Zakona ne primjenjuju se na:
- gnojidbene proizvode namijenjene izvozu u treće zemlje
- gnojidbene proizvode koji se koriste u znanstveno – istraživačke svrhe u za to potrebnim količinama.
Veza s propisima Europske unije
Članak 2.
Ovim se Zakonom osigurava provedba Uredbe (EU) 2019/1009 Europskog parlamenta i Vijeća od 5. lipnja 2019. o utvrđivanju pravila o stavljanju gnojidbenih proizvoda EU-a na raspolaganje na tržištu te o izmjenama uredaba (EZ) br. 1069/2009 i (EZ) br. 1107/2009 i stavljanju izvan snage Uredbe (EZ) br. 2003/2003 (u daljnjem tekstu: Uredba (EU) br. 2019/1009).
Pojmovi
Članak 3.
(1) Pojedini pojmovi u smislu ovoga Zakona imaju sljedeće značenje:
1) gnojidbeni proizvod znači tvar, smjesa, mikroorganizam ili bilo koji drugi materijal koji se primjenjuje ili je namijenjen primjeni na biljkama ili njihovoj rizosferi, ili na gljivama ili njihovoj mikosferi, ili koji je namijenjen da sačinjava rizosferu ili mikosferu, samostalno ili pomiješan s drugim materijalom, radi opskrbe biljaka ili gljiva hranjivima ili poboljšavanja učinkovitosti njihove ishrane
2) gnojidbeni proizvod EU-a znači tvar, smjesa, mikroorganizam ili bilo koji drugi materijal koji se primjenjuje ili je namijenjen primjeni na biljkama ili njihovoj rizosferi, ili na gljivama ili njihovoj mikosferi, ili koji je namijenjen da sačinjava rizosferu ili mikosferu, samostalno ili pomiješan s drugim materijalom, radi opskrbe biljaka ili gljiva hranjivima ili poboljšavanja učinkovitosti njihove ishrane s oznakom CE kada se stavlja na raspolaganje na tržištu Republike Hrvatske
3) stavljanje na raspolaganje na tržištu znači svaka isporuka gnojidbenog proizvoda za distribuciju ili upotrebu na tržištu Republike Hrvatske u okviru trgovačke djelatnosti, bilo uz naplatu ili besplatno
4) stavljanje na tržište znači prvo stavljanje na raspolaganje gnojidbenog proizvoda na tržište Republike Hrvatske
5) oznaka CE znači oznaka kojom proizvođač označuje da je gnojidbeni proizvod EU-a u skladu s pravno obvezujućim aktima Europske unije o usklađivanju kojim se propisuje njezino stavljanje na tržište.
(2) Ostali pojmovi koji se koriste u ovom Zakonu imaju jednako značenje kao u Uredbi (EU) br. 2019/1009.
(3) Pojmovi koji se koriste u ovom Zakonu, a imaju rodno značenje, odnose se jednako na muški i ženski rod.
GLAVA II.
NADLEŽNA TIJELA
Nadležna tijela
Članak 4.
Nadležna tijela za provedbu ovoga Zakona i Uredbe (EU) br. 2019/1009 jesu ministarstvo nadležno za poljoprivredu (u daljnjem tekstu: Ministarstvo) i Državni inspektorat.
Ministarstvo
Članak 5.
(1) Za provedbu ovoga Zakona Ministarstvo obavlja sljedeće poslove:
- priprema nacrte propisa iz područja gnojidbenih proizvoda
- uspostavlja i vodi Upisnik gnojidbenih proizvoda
- uspostavlja i vodi Upisnik ovlaštenih laboratorija za kontrolu kakvoće gnojidbenih proizvoda (u daljnjem tekstu: Upisnik laboratorija)
- surađuje s nadležnim tijelima i pravnim osobama iz područja gnojidbenih proizvoda u zemlji i inozemstvu
- obavlja poslove koji se odnose na sudjelovanje Republike Hrvatske u međunarodnim tijelima i organizacijama iz područja gnojidbenih proizvoda
- osigurava potrebnu pomoć stručnjacima Europske komisije i drugih država članica Europske unije koji obavljaju provjeru osigurava li se jedinstvena primjena proizvodnje i stavljanja na tržište gnojidbenih proizvoda
- donosi rješenja iz svoje nadležnosti.
(2) Ministarstvo za potrebe provedbe Uredbe (EU) br. 2019/1009 obavlja sljedeće poslove koji su utvrđeni Uredbom (EU) br. 2019/1009:
- u skladu s člankom 20. Uredbe (EU) br. 2019/1009 provodi prijavljivanje tijela za ocjenjivanje sukladnosti EU gnojidbenih proizvoda
- u skladu s člankom 21. Uredbe (EU) br. 2019/1009 utvrđuje i provodi postupke potrebne za ocjenjivanje i prijavljivanje tijela za ocjenjivanje sukladnosti EU gnojidbenih proizvoda
- u skladu s člankom 23. Uredbe (EU) br. 2019/1009 obavješćuje Europsku komisiju o svojim postupcima u pogledu ocjenjivanja i prijavljivanje tijela za ocjenjivanje sukladnosti i praćenja prijavljnih tijela te o svim promjenama u vezi s tim
- u skladu s člankom 28. Uredbe (EU) br. 2019/1009 provodi postupak prijavljivanja tijela za ocjenjivanje sukladnosti Europskoj komisiji
- u skladu s člankom 30. Uredbe (EU) br. 2019/1009, ukoliko ustanovi da tijelo za ocjenjivanje sukladnosti prijavljeno Europskoj komisiji ne ispunjava zahtjeve iz članka 24. Uredbe (EU) br. 2019/1009, ograničava, suspendira ili povlači prijavu tog tijela, ovisno o razmjeru neispunjavanja propisanih zahtjeva i obveza
- u skladu s člankom 31. Uredbe (EU) br. 2019/1009 dostavlja Europskoj komisiji na zahtjev sve informacije koje se odnose na osnovu za prijavljivanje ili održavanje stručnosti Ministarstva u skladu s obvezama propisanim člankom 22. Uredbe (EU) br. 2019/1009
- u skladu s člankom 36. Uredbe (EU) br. 2019/1009 imenuje predstavnika u sektorsku skupinu prijavljenih tijela pri Europskoj komisiji
- u skladu s člankom 39. Uredbe (EU) br. 2019/1009 osigurava poduzimanje mjera povlačenja nesukladnog gnojidbenog proizvoda EU s tržišta Republike Hrvatske i o tome obavješćuje Europsku komisiju
- u skladu s člankom 40. stavak 3. Uredbe (EU) br. 2019/1009 obavještava Europsku komisiju o korektivnim mjerama koje gospodarski subjekt koji stavlja na tržište Republike Hrvatske EU gnojidbeni proizvod poduzima radi usklađivanja tog gnojidbenog proizvoda sa zahtjevima Uredbe (EU) br. 2019/1009, a prema rješenju tijela koje provodi nadzor nad provedbom Uredbe (EU) br. 2019/1009.
GLAVA III.
UPISNICI
Upisnici
Članak 6.
(1) Ministarstvo vodi sljedeće upisnike:
a.Upisnik gnojidbenih proizvoda
b.Upisnik laboratorija.
(2) Upisnici iz stavka 1. ovoga članka vode se u elektronskom obliku i njihov sadržaj se objavljuje na službenim stranicama Ministarstva.
Upisnik gnojidbenih proizvoda
Članak 7.
(1) U Upisnik gnojidbenih proizvoda upisuju se svi gnojidbeni proizvodi koji nisu EU gnojidbeni proizvodi, a ispunjavaju uvjete koji su uređeni u Prilogu I. i II. Uredbe (EU) br. 2019/1009, prije prvog stavljanja na tržište.
(2) Zahtjev za upis u Upisnik gnojidbenih proizvoda podnosi gospodarski subjekt i uz njega prilaže analitičko izvješće ovlaštenog laboratorija kojim je utvrđeno zadovoljavanje uvjeta iz stavka 1. ovoga članka.
(3) Ministarstvo donosi rješenje kojim odlučuje o zahtjevu iz stavka 2. ovoga članka.
(4) Ako se u Upisnik gnojidbenih proizvoda upisuje gnojidbeni proizvod nastao postupkom oporabe biootpada sukladno propisu kojim se uređuje gospodarenje otpadom, Ministarstvo će zatražiti od tijela nadležnog za gospodarenje otpadom mišljenje o ispravno primijenjenom odgovarajućem postupku oporabe i odgovarajućoj vrsti biootpada kako bi se ispunili uvjeti iz Dodatka II. Uredbe (EU) br. 2019/1009.
(5) Ministarstvo će rješenjem brisati gnojidbeni proizvod iz Upisnika gnojidbenih proizvoda ako:
- gospodarski subjekt koji stavlja gnojidbeni proizvod na tržište podnese zahtjev za brisanje iz upisnika
- se utvrdi da gnojidbeni poizvod ne udovoljava uvjetima propisanim ovim Zakonom.
(6) Protiv rješenja iz stavaka 3. i 5. ovoga članka ne može se izjaviti žalba, ali može se pokrenuti upravni spor pred nadležnim upravnim sudom.
Ovlašćivanje laboratorija za kontrolu kakvoće gnojidbenih proizvoda
Članak 8.
(1) Ministarstvo ovlašćuje laboratorije za obavljanje kontrole kakvoće gnojidbenih proizvoda za potrebe stavljanja gnojidbenih proizvoda na tržište (u daljnjem tekstu: laboratorij).
(2) Uz zahtjev za ovlaštenje laboratorij prilaže dokaze o udovoljavanju uvjetima propisanim člankom 9. ovoga Zakona.
(3) Ministarstvo donosi rješenje kojim odlučuje o zahtjevu iz stavka 2. ovoga članka.
(4) Ministarstvo će rješenjem ukinuti ovlaštenje laboratoriju i brisati ga iz Upisnika laboratorija ako ne udovoljava ili je prestao udovoljavati uvjetima propisanim ovim Zakonom.
(5) Protiv rješenja iz stavaka 3. i 4. ovoga članka ne može se izjaviti žalba, ali može se pokrenuti upravni spor pred nadležnim upravnim sudom.
Uvjeti za ovlašćivanje laboratorija
Članak 9.
Laboratorij mora ispunjavati sljedeće uvjete:
a) akreditiran je sukladno HRN ISO/EC 17025
b) ima stručnu osobu u stalnom radnom odnosu s punim radnim vremenom, a koja je najmanje inženjer ili diplomirani inženjer odnosno prvostupnik ili magistar poljoprivrede, prehrambene tehnologije, kemijskog ili kemijsko-tehnološkog područja ili doktor veterinarske medicine s najmanje dvije godine radnog iskustva u laboratorijskom radu te zaposlenika VI ili IV stupnja kemijske, kemijsko-tehnološke ili poljoprivredne struke, prema opsegu rada laboratorija.
c) provodi ispitivanja gnojidbenih proizvoda u skladu s usklađenim normama iz članka 2. točka 17. Uredbe (EU) br. 2019/1009.
Obrada rezultata i Izvještaj
Članak 10.
(1) Laboratorij mora zaprimljeni uzorak gnojidbenog proizvoda analizirati prema zahtijevanom parametru/parametrima, obraditi rezultate i dati Izvještaj o analizi gnojidbenog proizvoda(u daljnjem tekstu: Izvještaj).
(2) U Izvještaju laboratorij daje mišljenje o sukladnosti gnojidbenog proizvoda sa zahtjevima kakvoće propisanim ovim Zakonom.
(3) Laboratorij je dužan voditi zapise o svim provedenim ispitivanjima i čuvati primjerke Izvještaja u trajanju pet godina od izdavanja.
GLAVA IV.
TIJELO ZA OCJENJIVANJE SUKLADNOSTI EU GNOJIDBENIH PROIZVODA
Prijava tijela za ocjenjivanje sukladnosti
Članak 11.
(1) Tijelo za ocjenu sukladnosti EU gnojidbenih proizvoda (u daljnjem tekstu: tijelo za ocjenjivanje sukladnosti) podnosi Ministarstvu zahtjev za prijavljivanje iz članka 27. stavka 1. Uredbe (EU) br. 2019/1009.
(2) Zahtjevu iz stavka 1. ovoga članka tijelo za ocjenjivanje sukladnosti prilaže dokaze o udovoljavanju zahtjeva iz članka 27. stavka 2. Uredbe (EU) br. 2019/1009.
(3) Ako utvrdi da tijelo za ocjenjivanje sukladnosti ispunjava uvjete za prijavu iz stavka 2. ovoga članka, Ministarstvo u skladu s člankom 28. Uredbe (EU) br. 2019/1009 provodi postupak prijavljivanja tijela za ocjenjivanje sukladnosti Europskoj komisiji.
(4) U skladu s člankom 29. Uredbe (EU) br. 2019/1009 Europska komisija odlučuje o zahtjevu tijela za ocjenjivanje sukladnost.
(5) Ministarstvo će rješenjem odbiti zahtjev tijela za ocjenjivanje sukladnosti iz stavka 1. ovoga članka ukoliko ne ispunjava uvjete iz stavka 2. ovoga članka.
(6) Ako Ministarstvo utvrdi da tijelo za ocjenjivanje sukladnosti ne ispunjava zahtjeve iz članka 24. Uredbe (EU) br. 2019/1009 i svoje obveze, postupit će u skladu s člankom 30. Uredbe (EU) br. 2019/1009, o čemu donosi rješenje.
(7) Protiv rješenja iz stavaka 5. i 6. ovoga članka ne može se izjaviti žalba, ali može se pokrenuti upravni spor pred nadležnim upravnim sudom.
Kontrola i nadzor nad tijelom za ocjenjivanje sukladnosti
Članak 12.
Nacionalno tijelo nadležno za akreditaciju obvezno je dostaviti Ministarstvu do 31. ožujka tekuće godine izvješće o obavljenim akreditacijskim nadzorima tijela za ocjenjivanje sukladnosti za prethodnu godinu, a na traženje Ministarstva dužna je dostaviti i dodatna izvješća u traženom roku.
Obveze tijela za ocjenjivanje sukladnosti
Članak 13.
(1) Tijelo za ocjenjivanje sukladnosti iz članka 11. stavka 4. ovoga Zakona provodi postupak ocjenjivanja sukladnosti gnojidbenih proizvoda u skladu s člankom 32. Uredbe (EU) br. 2019/1009.
(2) Tijelo za ocjenjivanje sukladnosti izdaje potvrdu o sukladnosti za EU gnojidbeni proizvod ukoliko proizvođač gnojidbenog proizvoda i/ili gnojidbeni proizvod udovoljavaju uvjetima propisanim Uredbom (EU) br. 2019/1009.
(3) Tijelo za ocjenjivanje sukladnosti odbit će izdati potvrdu o sukladnosti za EU gnojidbeni proizvod ukoliko proizvođač gnojidbenog proizvoda i/ili gnojidbeni proizvod ne udovoljavaju uvjetima propisanim Uredbom (EU) br. 2019/1009.
(4) Tijelo za ocjenjivanje sukladnosti povlači potvrdu o sukladnosti EU gnojidbenog proizvoda ukoliko proizvođač gnojidbenog proizvoda i/ili gnojidbeni proizvod prestane udovoljavati uvjetima propisanim Uredbom (EU) br. 2019/1009.
(5) Protiv odluka tijela za ocjenjivanje sukladnosti iz stavka 2., 3. i 4. ovoga članka proizvođač može izjaviti žalbu Ministarstvu.
GLAVA V.
GOSPODARSKI SUBJEKTI
Proizvođač EU gnojidbenog proizvoda
Članak 14.
(1) U postupku stavljanja na raspolaganje na tržištu EU gnojidbenog proizvoda proizvođač EU gnojidbenog proizvoda mora osigurati da su ispunjene obveze proizvođača propisane člankom 6. Uredbe (EU) br. 2019/1009.
(2) Proizvođač je obvezan, prije stavljanja EU gnojidbenog proizvoda na raspolaganje na tržištu provesti postupak ocjenjivanja sukladnosti propisan člankom 15. Uredbe (EU) br. 2019/1009.
(3) Proizvođač EU gnojidbenog proizvoda dokazuje usklađenost gnojidbenog proizvoda s Uredbom (EU) br. 2019/1009 sastavljanjem EU izjave o sukladnosti iz članka 16. Uredbe (EU) br. 2019/1009.
Gospodarski subjekt koji stavlja na tržište gnojidbeni proizvod
Članak 15.
(1) Gospodarski subjekt koji stavlja na tržište gnojidbeni proizvod je svaka pravna ili fizička osoba odgovorna za stavljanje gnojidbenog proizvoda na tržište, posebno proizvođač, uvoznik, paker gnojiva koji radi za svoj račun ili bilo koja druga osoba koja mijenja karakteristike gnojidbenog proizvoda, uključujući sadržaj oznake gnojidbenog proizvoda.
(2) Gospodarski subjekt iz stavka 1. ovoga članka mora imati sjedište i adresu u Republici Hrvatskoj što dokazuje prilikom prvog podnošenja zahtjeva za upis u Upisnik gnojidbenih proizvoda.
(3) O gospodarskom subjektu koji stavlja na tržište gnojidbeni proizvod Ministarstvo vodi evidenciju te mu dodjeljuje pripadajući redni broj u okviru Upisnika gnojidbenih proizvoda.
(4) Prije prvog stavljanja na tržište, gospodarski subjekt je obvezan upisati gnojidbeni proizvod u Upisnik gnojidbenih proizvoda iz članka 6. ovoga Zakona.
(5) Gospodarski subjekt koji stavlja na tržište gnojidbeni proizvod nastao oporabom otpada mora raspolagati aktom kojim se dozvoljava oporaba otpada sukladno propisu koji uređuje gospodarenje otpadom.
(6) Gospodarski subjekt dužan je posjedovati tehničku dokumenaciju o gnojidbenom proizvodu i čuvati tehničku dokumentaciju tijekom pet godina nakon što je gnojidbeni proizvod stavljen na tržište za potrebe inspekcijskog nadzora.
Evidencija o stavljanju na tržište gnojidbenih proizvoda
Članak 16.
(1) Gospodarski subjekt dužan je do 31. ožujka tekuće godine za prethodnu godinu Ministarstvu dostaviti sljedeće podatke o stavljanju na tržište gnojidbenih proizvoda:
a.trgovački naziv gnojidbenog proizvoda
b.funkciju i kategoriju gnojidbenog proizvoda sa sadržajem hranjiva
c.količinu gnojidbenog proizvoda stavljenog na tržište u kilogramima za svaki gnojidbeni proizvod
(2) Evidenciju o stavljanju na tržište gnojidbenih proizvoda koja sadrži podatke iz stavka 1. ovoga članka Ministarstvo vodi u elektronskom obliku.
GLAVA VI.
GNOJIDBENI PROIZVODI
Podjela gnojidbenih proizvoda prema funkciji
Članak 17.
(1) Prema funkciji, gnojidbeni proizvodi u skladu s ovim Zakonom su:
1.gnojiva
2.vapneni materijali
3.poboljšivači tla
4.uzgojni supstrati
5.inhibitori
6.biljni biostimulansi
7.mješavine gnojidbenih proizvoda
(2) Detaljno razvrstavanje gnojidbenih proizvoda prema funkcijama i kategorijama sastavnih materijala nalazi se u Prilogu I. i II. Uredbe (EU) br. 2019/1009.
(3) Gnojidbenim proizvodima u sukladu s ovim Zakonom ne smatraju se sljedeći proizvodi:
- nusproizvodi životinjskog podrijetla ili dobiveni proizvodi na koje se ne primjenjuju zahtjevi Uredbe (EZ) br. 1069/2009 prilikom stavljanja na raspolaganje na tržištu
- sredstva za zaštitu bilja obuhvaćena područjem primjene Uredbe (EZ) br. 1107/2009.
(4) Sadržaj i način označivanja gnojidbenog proizvoda ministar nadležan za poljoprivredu (u daljnjem tekstu: ministar) propisuje pravilnikom.
Skladištenje gnojidbenih proizvoda
Članak 18.
Gnojidbeni proizvod skladišti se na način i u uvjetima koji ne ugrožavaju njegovu usklađenost sa zahtjevima iz ovog Zakona.
GLAVA VII.
UPRAVNI I INSPEKCIJSKI NADZOR
Upravni nadzor
Članak 19.
Upravni nadzor nad provedbom ovoga Zakona i propisa donesenih na temelju njega te Uredbe (EU) br. 2019/1009 obavlja Ministarstvo.
Inspekcijski nadzor
Članak 20.
(1) Inspekcijski nadzor nad provedbom ovoga Zakona i propisa donesenih na temelju njega te Uredbe (EU) br. 2019/1009 obavljaju poljoprivredni inspektori Državnog inspektorata (u daljnjem tekstu: poljoprivredna inspekcija) te druge inspekcije sukladno posebnim propisima o Državnom inspektoratu.
(2) Poljoprivredna inspekcija s EU gnojidbenim proizvodima koji predstavljaju rizik postupa na način propisan člankom 38. Uredbe (EU) br. 2019/1009.
Inspekcijske mjere
Članak 21.
U provedbi inspekcijskog nadzora, u slučaju povrede ovoga Zakona, provedbenih propisa donesenih na temelju ovoga Zakona i Uredbe (EU) br. 2019/1009, nadležni poljoprivredni inspektori Državnog inspektorata imaju pravo i obvezu nadziranoj osobi narediti radnje odnosno rješenjem izreći upravne mjere.
Nadzor poljoprivrednog inspektora
Članak 22.
U provedbi inspekcijskog nadzora poljoprivredni inspektori imaju sljedeća prava, dužnosti i ovlasti:
1. nadzirati kakvoću gnojidbenih proizvoda kod gospodarskih subjakata i u prometu
2. uzimati uzorke gnojidbenih proizvoda iz skladišta, prijevoznih sredstava i iz drugih mjesta te ih dostavljati na analizu ovlaštenom laboratoriju
3. provjeravati označivanje gnojidbenih proizvoda
4. pregledavati tehničku dokumentaciju EU gnojidbenog proizvoda, poslovne knjige gospodarskih subjekata i druge isprave, ako je to potrebno radi kontrole kakvoćegnojidbenih proizvoda
5. određivati vremenski rok u kojem je gospodarski subjekt obvezan otkloniti nedostatke u pogledu kakvoće gnojidbenog proizvoda
6. narediti otklanjanje manje nepravilnosti vezano za označivanje gnojidbenih proizvoda
7. zabraniti promet i korištenje gnojidbenih proizvoda ako ne odgovara označenoj kakvoći ili sadrži veće količine štetnih tvari od dozvoljenih
8. izvješćivati Ministarstvo o uočenim nepravilnostima i tražiti provođenje određenog postupka ako sam nije ovlašten izravno postupiti
9. prikupljati podatke i obavijesti od odgovornih osoba, svjedoka, vještaka i drugih osoba kad je to potrebno za obavljanje poslova
10. pokretati prekršajne postupke zbog povrede odredbi ovoga Zakona i propisa donesenih na temelju njega
11. poduzimati i druge mjere i radnje propisane ovim Zakonom i propisima donesenim na temelju njega.
Rješenje poljoprivrednog inspektora
Članak 23.
(1) Ako poljoprivredni inspektor u postupku inspekcijskog nadzora utvrdi da je povrijeđen ovaj Zakon ili propis donesen na temelju njega donijet će rješenje bez odgode, a najkasnije u roku od 15 dana od dana završetka inspekcijskog nadzora.
(2) Protiv rješenja poljoprivrednog inspektora može se izjaviti žalba nadležnoj unutarnjoj ustrojstvenoj jedinici za drugostupanjski upravni postupak u središnjem uredu Državnog inspektorata.
(3) Žalba izjavljena protiv rješenja poljoprivrednog inspektora iz stavka 1. ovoga članka ne odgađa izvršenje rješenja.
Članak 24.
(1) U postupku nadzora nad prometom gnojidbenih proizvoda inspektor uzima uzorak koji razdijeli na tri jednaka dijela.
(2) Jedan uzorak se šalje u ovlašteni laboratorij koji u roku od 15 dana od dana prijema uzorka izvršava analizu i dostavlja inspektoru rezultat analize.
(3) Drugi uzorak inspektor čuva za potrebe ponovne analize.
(4) Treći uzorak dostavlja se nadziranoj pravnoj ili fizičkoj osobi kod koje je uzorak uzet.
(5) Analizu gnojidbenih proizvoda u inspekcijske svrhe obavljaju ovlašteni laboratoriji.
(6) Ako se stranka u postupku nadzora ne slaže s nalazom prve analize, može u roku od sedam dana od prijema nalaza zahtijevati ponovnu analizu koja se obavlja u drugom ovlaštenom laboratoriju, a analizi može prisustvovati ovlašteni predstavnik pravne ili fizičke osobe čiji se uzorak analizira.
(7) Rezultat ponovljene analize smatra se mjerodavnim za daljnje postupanje.
(8) Ponovnu analizu uzorka može zahtijevati i inspektor.
Članak 25.
Ako se analizom u inspekcijske svrhe utvrdi da gnojidbeni proizvodi nisu deklarirane, odnosno prema proizvođačkoj specifikaciji navedene kakvoće, poljoprivredni inspektor će donijeti rješenje o zabrani prometa partije navedenog gnojidbenog proizvoda.
Članak 26.
Troškove analize u inspekcijske svrhe snose:
1. proizvođač odnosno uvoznik koji je gnojidbene proizvode deklarirao i stavio u promet, ako se analizom u inspekcijske svrhe utvrdi da nisu deklarirane kakvoće, odnosno prema proizvođačkoj specifikaciji navedene kakvoće,
2. Državni inspektorat, čiji je poljoprivredni inspektor u redovnoj kontroli poslao uzorak na analizu, ako se analizom u inspekcijske svrhe utvrdi da gnojidbeni proizvodi jesu deklarirane, odnosno prema proizvođačkoj specifikaciji navedene kakvoće,
3. osoba na čiji je zahtjev poslan uzorak na analizu, ako se analizom u inspekcijske svrhe utvrdi da gnojidbeni proizvodi jesu deklarirane, odnosno prema proizvođačkoj specifikaciji navedene kakvoće.
GLAVA VIII.
PREKRŠAJNE ODREDBE
Članak 27.
(1) Novčanom kaznom od 10.000,00 do 100.000,00 kuna kaznit će se za prekršaj pravna osoba:
1. proizvođač EU gnojidbenog proizvoda ako ne udovoljava uvjetima iz članka 14. stavaka 1., 2. i 3. ovoga Zakona i članka 6. Uredbe (EU) br. 2019/1009
2. ovlašteni zastupnik proizvođača EU gnojidbenog proizvoda ako ne udovoljava uvjetima iz članka 7. Uredbe (EU) br. 2019/1009
3. uvoznik EU gnojidbenog proizvoda ako ne udovoljava uvjetima iz članka 8., 10. i 11. Uredbe (EU) br. 2019/1009
4. distributer EU gnojidbenog proizvoda ako ne udovoljava uvjetima iz članka 9., 10. i 11. Uredbe (EU) br. 2019/1009
5. proizvođač EU gnojidbenog proizvoda ako prije stavljanja EU gnojidbenog proizvoda na tržište nije proveo postupak ocjenjivanja sukladnosti propisan člankom 15. Uredbe (EU) br. 2019/1009 (članak 14. stavak 2.)
6. ako proizvođač EU gnojidbenog proizvoda nije sastavio EU izjavu o sukladnosti kako je propisano člankom 16. Uredbe (EU) br. 2019/1009 (članak 14. stavak 3.)
7. ako stavlja na raspolaganje na tržište gnojidbeni proizvod, a za to nema rješenje Ministarstva o upisu u Upisnik gnojidbenih proizvoda (članak 15., stavak 4.)
8. ako stavlja na raspolaganje na tržište gnojidbeni proizvod bez pripadajuće tehničke dokumentacije ili istu ne čuva tijekom pet godina nakon što je gnojidbeni proizvod stavljen na tržište (članak 15., stavak 6 .)
9. ako Ministarstvu ne dostavlja podatke o stavljanju na tržište gnojidbenih proizvoda (članak 16. stavak 1.)
10. gospodarski subjekt ako stavlja gnojidbeni proizvod na raspolaganje na tržište koji nije označen na način propisan člankom 17. stavak 2. ovoga Zakona
11. ako gnojidbeni proizvod skladišti na način i u uvjetima koji ne osiguravaju održavanje njegove kakvoće (članak 18.)
(2) Za prekršaj iz stavka 1. ovoga članka kaznit će se i odgovorna osoba u pravnoj osobi novčanom kaznom od 5.000,00 do 50.000,00 kuna.
(3) Za prekršaj iz stavka 1. ovoga članka kaznit će se fizička osoba, fizička osoba obrtnik i druga fizička osoba koja obavlja drugu samostalnu djelatnost novčanom kaznom od 5.000,00 do 50.000,00 kuna.
Članak 28.
(1) Novčanom kaznom od 1.320,00 do 13.270,00 eura kaznit će se za prekršaj pravna osoba ako:
1. proizvođač EU gnojidbenog proizvoda ako ne udovoljava uvjetima iz članka 14. stavaka 1., 2. i 3. ovoga Zakona i članka 6. Uredbe (EU) br. 2019/1009
2. ovlašteni zastupnik proizvođača EU gnojidbenog proizvoda ako ne udovoljava uvjetima iz članka 7. Uredbe (EU) br. 2019/1009
3. uvoznik EU gnojidbenog proizvoda ako ne udovoljava uvjetima iz članka 8., 10. i 11. Uredbe (EU) br. 2019/1009
4. distributer EU gnojidbenog proizvoda ako ne udovoljava uvjetima iz članka 9., 10. i 11. Uredbe (EU) br. 2019/1009
5. proizvođač EU gnojidbenog proizvoda ako prije stavljanja EU gnojidbenog proizvoda na tržište nije proveo postupak ocjenjivanja sukladnosti propisan člankom 15. Uredbe (EU) br. 2019/1009 (članak 14. stavak 2.)
6. ako proizvođač EU gnojidbenog proizvoda nije sastavio EU izjavu o sukladnosti kako je propisano člankom 16. Uredbe (EU) br. 2019/1009 (članak 14. stavak 3.)
7. ako stavlja na raspolaganje na tržište gnojidbeni proizvod, a za to nema rješenje Ministarstva o upisu u Upisnik gnojidbenih proizvoda (članak 15., stavak 4.)
8. ako stavlja na raspolaganje na tržište gnojidbeni proizvod bez pripadajuće tehničke dokumentacije ili istu ne čuva tijekom pet godina nakon što je gnojidbeni proizvod stavljen na tržište (članak 15., stavak 6 .)
9. ako Ministarstvu ne dostavlja podatke o stavljanju na tržište gnojidbenih proizvoda (članak 16. stavak 1.)
10. gospodarski subjekt ako stavlja gnojidbeni proizvod na raspolaganje na tržište koji nije označen na način propisan člankom 17. stavak 2. ovoga Zakona
11. ako gnojidbeni proizvod skladišti na način i u uvjetima koji ne osiguravaju održavanje njegove kakvoće (članak 18.)
(2) Za prekršaj iz stavka 1. ovoga članka kaznit će se i odgovorna osoba u pravnoj osobi novčanom kaznom od 660,00 do 6.630,00 eura.
(3) Za prekršaj iz stavka 1. ovoga članka kaznit će se fizička osoba, fizička osoba obrtnik i druga fizička osoba koja obavlja drugu samostalnu djelatnost novčanom kaznom od 660,00 do 6.630,00 eura.
GLAVA IX.
PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Članak 29.
Pravilnik iz članka 17. stavka 4. ovoga Zakona ministar će donijeti u roku od tri mjeseca od dana stupanja na snagu ovoga Zakona.
Članak 30.
Laboratoriji ovlašteni prema odredbama članka 14. stavka l. Zakona o gnojivima i
poboljšivačima tla (,,Narodne novine", broj 163/03, 40/07, 81/13, 14/14 i 32/19) nastavljaju
obavljati poslove u skladu s odredbama ovoga Zakona do ovlašćivanja laboratorija iz članka 8.
ovoga Zakona.
Započeti postupci
Članak 31.
Postupci započeti po odredbama Zakona o gnojivima i poboljšivačima tla („Narodne novine“, broj 163/03, 40/07, 81/13, 14/14 i 32/19) i Zakona o provedbi Uredbe (EZ) br. 2003/2003 o gnojivima („Narodne novine“, broj 81/13 i 32/19) nastavit će se i dovršiti po odredbama tih Zakona.
Članak 32.
Gnojiva proizvedena i stavljena na tržište Republike Hrvatske prema Zakonu o gnojivima i poboljšivačima tla („Narodne novine“, broj 163/03, 40/07, 81/13, 14/14 i 32/19) i Zakonu o provedbi Uredbe (EZ) br. 2003/2003 o gnojivima („Narodne novine“, broj 81/13 i 32/19). ostat će u prometu do isteka roka njihove uporabe
Prestanak važenja propisa
Članak 33.
Danom stupanja na snagu ovoga Zakona prestaje važiti:
- Zakon o gnojivima i poboljšivačima tla („Narodne novine“, broj 163/03, 40/07, 81/13, 14/14 i 32/19);
- Zakon o provedbi Uredbe (EZ) br. 2003/2003 o gnojivima („Narodne novine“, broj 81/13 i 32/19).
- Pravilnik o mineralnim gnojivima („Narodne novine“, broj 60/07)
- Pravilnik o upisu u Upisnik gnojiva („Narodne novine“, broj 61/07)
- Pravilnik o uvjetima koje moraju ispunjavati ovlašteni laboratoriji za ispitivanje kakvoće gnojiva i poboljšivača tla („Narodne novine“, broj 80/07, 99/10).
Članak 34.
Odredbe iz članka 27. ovoga Zakona prestaju važiti na datum uvođenja eura kao službene valute u Republici Hrvatskoj.
Stupanje na snagu
Članak 35.
Odredbe iz članka 28. ovoga Zakona stupaju na snagu na datum uvođenja eura kao službene valute u Republici Hrvatskoj.
Članak 36.
Ovaj Zakon stupa na snagu osmoga dana od dana objave u Narodnim novinama.
O B R A Z L O Ž E NJ E
Uz članak 1.
Ovim člankom utvrđen je predmet ovoga Zakona.
Uz članak 2.
Ovim člankom utvrđena je veza s Uredbom (EU) 2019/1009.
Uz članak 3.
Ovim člankom definira se značenje pojmova u smislu ovoga Zakona.
Uz članak 4.
Ovim člankom utvrđena su tijela za provedbu ovoga Zakona.
Uz članak 5.
Ovim člankom utvrđeni su poslovi i zadaće tijela za provedbu ovoga Zakona.
Uz članak 6.
Ovim člankom određeni su Upisnici koje je tijelo za provedbu ovoga Zakona dužno voditi.
Uz članak 7.
Ovim člankom utvrđeni su uvjeti upisa gnojidbenih proizvoda koji nisu EU gnojidbeni proizvodi u Upisnik gnojidbenih proizvoda.
Uz članak 8.
Ovim člankom propisuje se način na koji laboratorij podnosi zahtjev za upis u Upisnik ovlaštenih laboratorija za kontrolu kakvoće gnojidbenih proizvoda i postupanje Ministarstva vezano za upis u Upisnik ovlaštenih laboratorija za kontrolu kakvoće gnojidbenih proizvoda.
Uz članak 9.
Ovim člankom utvrđeni su uvjeti upisa u Upisnik ovlaštenih laboratorija za kontrolu kakvoće gnojidbenih proizvoda.
Uz članak 10.
Ovim člankom propisuje se obveza analize i obrade rezultata i sadržaj izvještaja o analizi gnojiva i poboljšivača tla.
Uz članak 11.
Ovim člankom propisan je postupak prijave tijela za ocjenjivanje sukladnosti EU gnojidbenih proizvoda.
Uz članak 12.
Odredom ovoga članka propisuje se kontrola i nadzor nad tijelom za ocjenjivanje sukladnosti.
Uz članak 13.
Ovim člankom utvrđene su obveze tijela za ocjenjivanje sukladnosti.
Uz članak 14.
Ovim člankom utvrđene su obveze proizvođača EU gnojidbenih proizvoda za stavljanje EU gnojidbenog proizvoda na raspolaganje na tržištu.
Uz članak 15.
Ovim člankom definiran je pojam gospodarskog subjekta koji stavlja na tržište gnojidbeni proizvod, uvjete koje mora zadovoljiti i obveze koje mora ispuniti prilikom upisa gnojidbenog proizvoda u Upisnik gnojidbenih proizvoda.
Uz članak 16.
Odredbom ovoga članka određuju se podaci koje je gospodarski subjekt dužan dostaviti Ministarstvu radi evidencije o stavljanju na tržište gnojidbenih proizvoda.
Uz članak 17.
Ovim člankom definirano je razvrstavanje gnojidbenih proizvoda u skladu s ovim Zakonom.
Uz članak 18.
Odredbom ovoga članka propisuju se način i uvjeti skladištenja gnojidbenih proizvoda sa zahtjevima iz ovog Zakona.
Uz članak 19.
Ovim člankom utvrđeno je tijelo za upravni nadzor za provedbu ovoga Zakona i propisa donesenih na temelju njega te Uredbe (EU) br. 2019/1009.
Uz članak 20.
Ovim člankom utvrđeno je tijelo za inspekcijski nadzor za provedbu ovoga Zakona i propisa donesenih na temelju njega te Uredbe (EU) br. 2019/1009.
Uz članak 21.
Ovim člankom utvrđena su prava i obveze tijela za inspekcijski nadzor prema nadziranoj osobi u slučaju povrede ovoga Zakona, provedbenih propisa donesenih na temelju njega te Uredbe (EU) br. 2019/1009.
Uz članak 22.
Ovim člankom utvrđena su prava, dužnosti i ovlasti tijela za inspekcijski nadzor u provedbi inspekcijskog nadzora.
Uz članak 23.
Odredbom ovoga članka propisuje se postupanje poljoprivrednog inspektora ako se utvrdi da je povrijeđen ovaj Zakon ili propis donesen na temelju njega te žalbeni postupak protiv rješenja poljoprivrednog inspektora.
Uz članak 24.
Ovim člankom propisan je postupak uzorkovanja i analize gnojidbenih proizvoda u inspekcijske svrhe.
Uz članak 25.
Odredbom ovoga članka propisuje se postupanje poljoprivrednog inspektora ako se analizom u inspekcijske svrhe utvrdi da gnojidbeni proizvodi nisu deklarirane, odnosno prema proizvođačkoj specifikaciji navedene kakvoće.
Uz članak 26.
Ovim člankom propisani su troškovi analize u inspekcijske svrhe.
Uz članak 27.
Odredbom ovoga članka propisane su prekršajne odredbe u slučaju povrede ovoga Zakona, provedbenih propisa donesenih na temelju njega te Uredbe (EU) br. 2019/1009.
Uz članak 28.
Odredbom ovoga članka propisane su prekršajne odredbe u slučaju povrede ovoga Zakona, provedbenih propisa donesenih na temelju njega te Uredbe (EU) br. 2019/1009. koje stupaju na snagu danom uvođenja eura kao službene valute u Republici Hrvatskoj.
Uz članak 29.
Ovim člankom propisano je da će ministar donijeti Pravilnik iz članka 17. stavka 4. u roku od tri mjeseca od dana stupanja na snagu ovoga Zakona.
Uz članak 30.
Ovim člankom utvrđeno je da do ovlašćivanja laboratorija iz članka 8. ovoga Zakona, poslove po ovome Zakonu nastavljaju obavljati laboratoriji ovlašteni prema odredbama članka 14. stavak 1. Zakona o gnojivima i poboljšivačima tla („Narodne novine“, broj 163/03, 40/07, 81/13, 14/14 i 32/19).
Uz članak 31.
Odredbom ovoga članka postupci započeti po odredbama Zakona o gnojivima i poboljšivačima tla („Narodne novine“, broj 163/03, 40/07, 81/13, 14/14 i 32/19) i Zakona o provedbi Uredbe (EZ) br. 2003/2003 o gnojivima („Narodne novine“, broj 81/13 i 32/19) nastavit će se i dovršiti po odredbama tih Zakona.
Uz članak 32.
Ovim člankom utvrđen je promet gnojiva proizvedenih i stavljenih na tržište Republike Hrvatske po propisima iz članka 29. ovoga Zakona.
Uz članak 33.
Odredbom ovoga članka propisuje se prestanak važenja Zakona o gnojivima i poboljšivačima tla („Narodne novine“, broj 163/03, 40/07, 81/13, 14/14, 32/19) i Zakona o provedbi Uredbe (EZ) br. 2003/2003 o gnojivima, („Narodne novine“, broj 81/13, 32/19).
Uz članak 34.
Ovim člankom utvrđuje se prestanak važenja prekršajnih odredbi danom uvođenja eura kao službene valute u Republici Hrvatskoj.
PRIJEDLOG ZAKONA O GNOJIDBENIM PROIZVODIMA
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
I. USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje ovoga Zakona sadržana je u odredbama članka 2. stavka 4. Ustava Republike Hrvatske („Narodne novine“, broj 85/10 – pročišćeni tekst i 5/14 – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
II. OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE UREĐUJU ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Ocjena stanja
Postojeći Zakon o gnojivima i poboljšivačima tla, („Narodne novine“, broj 163/03, 40/07, 81/13, 14/14, 32/19) uređuje kakvoću, kontrolu kakvoće, označavanje, promet i nadzor u prometu gnojiva (mineralnih i organskih) i poboljšivača tla te proizvodnju i nadzor organskih gnojiva i poboljšivača tla.
Nadalje, Uredba (EZ) br, 2003/2003 o gnojivima i Zakon o provedbi Uredbe (EZ) br. 2003/2003 o gnojivima, („Narodne novine“, broj 81/13, 32/19) uređuje stavljanje na tržište gnojiva koja nose oznaku „EZ gnojivo“ i svojim sastavom, kakvoćom i načinom proizvodnje udovoljava uvjetima propisanim Uredbom (EZ) br. 2003/2003 o gnojivima.
Obveza je uskladiti hrvatsko zakonodavstvo s pravnom stečevinom Europske unije, a sve kako bi se omogućilo adekvatnu i pravodobnu provedbu Uredbe (EU) 2019/1009 Europskog Parlamenta i Vijeća od 5. lipnja 2019. o utvrđivanju pravila o stavljanju gnojidbenih proizvoda EU-a na raspolaganje na tržištu te o izmjenama uredaba (EZ) br. 1069/2009 i (EZ) br. 1107/2009 i stavljanju izvan snage Uredbe (EZ) br. 2003/2003.
Na snazi i dalje ostaje nacionalno zakonodavsto radi dostupnosti neusklađenih gnojidbenih proizvoda na jedinstvenom tržištu u skladu s nacionalnim odredbama obzirom da ova Uredba ne zamjenjuje isto. Ovim Zakonom stavlja se van snage postojeći Zakon o gnojivima i poboljšivačima tla te će se postaviti pravila za plasiranje neusklađenih gnojidbenih proizvoda na tržište utvrđena na nacionalnoj razini.
Također, problem koji zahtjeva promjenu nacionalnog zakonodavstva je pitanje reguliranja i stavljanja na tržište gnojidbenih proizvoda koji nisu predmet postojećeg Zakona o gnojivima i poboljšivačima tla.
Naime, uvjeti za stavljanje gnojiva na raspolaganje na unutarnjem tržištu djelomice su usklađeni Uredbom (EZ) br. 2003/2003 Europskog parlamenta i Vijeća, koja gotovo isključivo obuhvaća gnojiva od anorganskih materijala dobivenih kemijskim putem ili iz rudnika.
Osim toga, postoji potreba za iskorištavanjem recikliranih ili organskih materijala u svrhu gnojidbe.
Kao važan preduvjet za daljnju upotrebu gnojiva proizvedenih iz takvih recikliranih ili organskih materijala je utvrđivanje usklađenih uvjeta za njihovo stavljanje na raspolaganje na cijelom unutarnjem tržištu. Takvo poticanje ciklusa hranjiva dodatno bi pospješilo razvoj kružnog gospodarstva i omogućilo resursno učinkovitiju opću upotrebu hranjiva te istodobno smanjilo ovisnost Unije o hranjivima iz trećih zemalja.
Prelaskom na kružno gospodarstvo produljuje se životni vijek proizvoda te istovremeno smanjuje količina otpada. Posljedice dosadašnjih obrazaca potrošnje na klimu i okoliš su velike. Sprečavanjem stvaranja otpada, ekološkim dizajnom, ponovnom uporabom otpada i sličnim mjerama ostvaruje se ušteda uz istovremeno smanjenje emisija stakleničkih plinova. Uvođenjem principa kružnog gospodarstva smanjit će se pritisak na okoliš, povećati sigurnost nabavke sirovina i konkurentnost a potrošači će imati dugotrajnije, otpornije i vrjednije proizvode.
Stoga bi se područje primjene tog usklađivanja trebalo proširiti kako bi obuhvatilo reciklirane i organske materijale.
Određeni proizvodi upotrebljavaju se zajedno s gnojivima kako bi se poboljšala učinkovitost ishrane bilja, što ima pozitivan učinak smanjenja količine upotrijebljenih gnojiva, a time i njihov utjecaj na okoliš. Kako bi se olakšalo njihovo slobodno kretanje na unutarnjem tržištu, to bi usklađivanje trebalo obuhvatiti ne samo gnojiva, tj. proizvode namijenjene ishrani biljaka hranjivima, nego i proizvode namijenjene poboljšanju učinkovitosti ishrane bilja.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Osnovna pitanja koja se trebaju urediti Zakonom
S obzirom na obvezu primjene Uredbe (EU) 2019/1009 Europskog Parlamenta i Vijeća od 5. lipnja 2019. o utvrđivanju pravila o stavljanju gnojidbenih proizvoda EU-a na raspolaganje na tržištu te o izmjenama uredaba (EZ) br. 1069/2009 i (EZ) br. 1107/2009 i stavljanju izvan snage Uredbe (EZ) br. 2003/2003 s 16. srpnja 2022. godine te potrebu osiguranja provedbe odredbi Uredbe i unaprjeđenja postojećeg pravnog okvira kroz jasniju i precizniju normativnu regulaciju provedbe nacionalnih odredbi potrebno je donijeti Zakon.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Posljedice koje će donošenjem Zakona proisteći
Ovim se Zakonom osigurava slobodno kretanje na unutarnjem tržištu gnojidbenog proizvoda EU-a koji ispunjava zahtjeve Uredbe.
Pravo na slobodno kretanje robe podrijetlom iz država članica i robe iz trećih zemalja koja je u slobodnom prometu u državama članicama predstavlja jedno od temeljnih načela Ugovora o funkcioniranju Europske unije (UFEU) (članak 26. i članci 28. do 37.).
Ovaj Zakon omogućit će stavljanje na hrvatsko tržište i gnojidbenih proizvoda koji ne nose CE oznaku (CE oznaku nose gnojidbeni proizvodi EU-a prilikom stavljanja na tržište).
Proizvođači će imati mogućnost odabira načina na koji će plasirati gnojidbene proizvode na tržište: primjenom Uredbe kojom će se omogućiti slobodno kretanje na jedinstvenom tržištu ili slijedeći pravila utvrđena na nacionalnoj razini i pridržavajući se pravila međusobnog priznavanja prikom plasiranja na tržište u drugoj zemlji EU-a.
Donošenjem predmetnog Zakona očekuje se usklađivanje hrvatskog zakonodavstva s pravnom stečevinom Europske unije i poboljšanje kompletnog sustava koji se odnosi na stavljanje gnojidbenih proizvoda na hrvatsko tržište.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
III.OCJENA I IZVORI POTREBNIH SREDSTAVA ZA PROVOĐENJE ZAKONA
Za provođenje ovoga Zakona nije potrebno osigurati dodatna sredstva u državnom proračunu Republike Hrvatske.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
PRIJEDLOG
ZAKONA O GNOJIDBENIM PROIZVODIMA
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
GLAVA I.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
UVODNE ODREDBE
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Predmet Zakona
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 1.
(1) Ovim se Zakonom utvrđuju nadležna tijela i zadaće nadležnih tijela za provedbu ovoga Zakona, uvjeti za ovlaštenje laboratorija za kontrolu kakvoće gnojidbenih proizvoda, tijelo za ocjenjivanje sukladnosti EU gnojidbenih proizvoda, zahtjevi koje moraju ispunjavati gnojidbeni proizvodi i EU gnojidbeni proizvodi, stavljanje na raspolaganje na tržište gnojidbenih proizvoda i EU gnojidbenih proizvoda, obveze gospodarskih subjekata, uvjeti za obavljanje upravnog i inspekcijskog nadzora te prekršajne odredbe.
(2) Odredbe ovog Zakona ne primjenjuju se na:
- gnojidbene proizvode namijenjene izvozu u treće zemlje
- gnojidbene proizvode koji se koriste u znanstveno – istraživačke svrhe u za to potrebnim količinama.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Veza s propisima Europske unije
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 2.
Ovim se Zakonom osigurava provedba Uredbe (EU) 2019/1009 Europskog parlamenta i Vijeća od 5. lipnja 2019. o utvrđivanju pravila o stavljanju gnojidbenih proizvoda EU-a na raspolaganje na tržištu te o izmjenama uredaba (EZ) br. 1069/2009 i (EZ) br. 1107/2009 i stavljanju izvan snage Uredbe (EZ) br. 2003/2003 (u daljnjem tekstu: Uredba (EU) br. 2019/1009).
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Pojmovi
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 3.
(1) Pojedini pojmovi u smislu ovoga Zakona imaju sljedeće značenje:
1) gnojidbeni proizvod znači tvar, smjesa, mikroorganizam ili bilo koji drugi materijal koji se primjenjuje ili je namijenjen primjeni na biljkama ili njihovoj rizosferi, ili na gljivama ili njihovoj mikosferi, ili koji je namijenjen da sačinjava rizosferu ili mikosferu, samostalno ili pomiješan s drugim materijalom, radi opskrbe biljaka ili gljiva hranjivima ili poboljšavanja učinkovitosti njihove ishrane
2) gnojidbeni proizvod EU-a znači tvar, smjesa, mikroorganizam ili bilo koji drugi materijal koji se primjenjuje ili je namijenjen primjeni na biljkama ili njihovoj rizosferi, ili na gljivama ili njihovoj mikosferi, ili koji je namijenjen da sačinjava rizosferu ili mikosferu, samostalno ili pomiješan s drugim materijalom, radi opskrbe biljaka ili gljiva hranjivima ili poboljšavanja učinkovitosti njihove ishrane s oznakom CE kada se stavlja na raspolaganje na tržištu Republike Hrvatske
3) stavljanje na raspolaganje na tržištu znači svaka isporuka gnojidbenog proizvoda za distribuciju ili upotrebu na tržištu Republike Hrvatske u okviru trgovačke djelatnosti, bilo uz naplatu ili besplatno
4) stavljanje na tržište znači prvo stavljanje na raspolaganje gnojidbenog proizvoda na tržište Republike Hrvatske
5) oznaka CE znači oznaka kojom proizvođač označuje da je gnojidbeni proizvod EU-a u skladu s pravno obvezujućim aktima Europske unije o usklađivanju kojim se propisuje njezino stavljanje na tržište.
(2) Ostali pojmovi koji se koriste u ovom Zakonu imaju jednako značenje kao u Uredbi (EU) br. 2019/1009.
(3) Pojmovi koji se koriste u ovom Zakonu, a imaju rodno značenje, odnose se jednako na muški i ženski rod.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
GLAVA II .
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
NADLEŽNA TIJELA
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Nadležna tijela
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 4.
Nadležna tijela za provedbu ovoga Zakona i Uredbe (EU) br. 2019/1009 jesu ministarstvo nadležno za poljoprivredu (u daljnjem tekstu: Ministarstvo) i Državni inspektorat.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Ministarstvo
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 5.
(1) Za provedbu ovoga Zakona Ministarstvo obavlja sljedeće poslove:
- priprema nacrte propisa iz područja gnojidbenih proizvoda
- uspostavlja i vodi Upisnik gnojidbenih proizvoda
- uspostavlja i vodi Upisnik ovlaštenih laboratorija za kontrolu kakvoće gnojidbenih proizvoda (u daljnjem tekstu: Upisnik laboratorija)
- surađuje s nadležnim tijelima i pravnim osobama iz područja gnojidbenih proizvoda u zemlji i inozemstvu
- obavlja poslove koji se odnose na sudjelovanje Republike Hrvatske u međunarodnim tijelima i organizacijama iz područja gnojidbenih proizvoda
- osigurava potrebnu pomoć stručnjacima Europske komisije i drugih država članica Europske unije koji obavljaju provjeru osigurava li se jedinstvena primjena proizvodnje i stavljanja na tržište gnojidbenih proizvoda
- donosi rješenja iz svoje nadležnosti.
(2) Ministarstvo za potrebe provedbe Uredbe (EU) br. 2019/1009 obavlja sljedeće poslove koji su utvrđeni Uredbom (EU) br. 2019/1009:
- u skladu s člankom 20. Uredbe (EU) br. 2019/1009 provodi prijavljivanje tijela za ocjenjivanje sukladnosti EU gnojidbenih proizvoda
- u skladu s člankom 21. Uredbe (EU) br. 2019/1009 utvrđuje i provodi postupke potrebne za ocjenjivanje i prijavljivanje tijela za ocjenjivanje sukladnosti EU gnojidbenih proizvoda
- u skladu s člankom 23. Uredbe (EU) br. 2019/1009 obavješćuje Europsku komisiju o svojim postupcima u pogledu ocjenjivanja i prijavljivanje tijela za ocjenjivanje sukladnosti i praćenja prijavljnih tijela te o svim promjenama u vezi s tim
- u skladu s člankom 28. Uredbe (EU) br. 2019/1009 provodi postupak prijavljivanja tijela za ocjenjivanje sukladnosti Europskoj komisiji
- u skladu s člankom 30. Uredbe (EU) br. 2019/1009, ukoliko ustanovi da tijelo za ocjenjivanje sukladnosti prijavljeno Europskoj komisiji ne ispunjava zahtjeve iz članka 24. Uredbe (EU) br. 2019/1009, ograničava, suspendira ili povlači prijavu tog tijela, ovisno o razmjeru neispunjavanja propisanih zahtjeva i obveza
- u skladu s člankom 31. Uredbe (EU) br. 2019/1009 dostavlja Europskoj komisiji na zahtjev sve informacije koje se odnose na osnovu za prijavljivanje ili održavanje stručnosti Ministarstva u skladu s obvezama propisanim člankom 22. Uredbe (EU) br. 2019/1009
- u skladu s člankom 36. Uredbe (EU) br. 2019/1009 imenuje predstavnika u sektorsku skupinu prijavljenih tijela pri Europskoj komisiji
- u skladu s člankom 39. Uredbe (EU) br. 2019/1009 osigurava poduzimanje mjera povlačenja nesukladnog gnojidbenog proizvoda EU s tržišta Republike Hrvatske i o tome obavješćuje Europsku komisiju
- u skladu s člankom 40. stavak 3. Uredbe (EU) br. 2019/1009 obavještava Europsku komisiju o korektivnim mjerama koje gospodarski subjekt koji stavlja na tržište Republike Hrvatske EU gnojidbeni proizvod poduzima radi usklađivanja tog gnojidbenog proizvoda sa zahtjevima Uredbe (EU) br. 2019/1009, a prema rješenju tijela koje provodi nadzor nad provedbom Uredbe (EU) br. 2019/1009.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
GLAVA III.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
UPISNICI
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Upisnici
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 6.
(1) Ministarstvo vodi sljedeće upisnike:
a. Upisnik gnojidbenih proizvoda
b. Upisnik laboratorija.
(2) Upisnici iz stavka 1. ovoga članka vode se u elektronskom obliku i njihov sadržaj se objavljuje na službenim stranicama Ministarstva.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Upisnik gnojidbenih proizvoda
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 7.
(1) U Upisnik gnojidbenih proizvoda upisuju se svi gnojidbeni proizvodi koji nisu EU gnojidbeni proizvodi, a ispunjavaju uvjete koji su uređeni u Prilogu I. i II. Uredbe (EU) br. 2019/1009, prije prvog stavljanja na tržište.
(2) Zahtjev za upis u Upisnik gnojidbenih proizvoda podnosi gospodarski subjekt i uz njega prilaže analitičko izvješće ovlaštenog laboratorija kojim je utvrđeno zadovoljavanje uvjeta iz stavka 1. ovoga članka.
(3) Ministarstvo donosi rješenje kojim odlučuje o zahtjevu iz stavka 2. ovoga članka.
(4) Ako se u Upisnik gnojidbenih proizvoda upisuje gnojidbeni proizvod nastao postupkom oporabe biootpada sukladno propisu kojim se uređuje gospodarenje otpadom, Ministarstvo će zatražiti od tijela nadležnog za gospodarenje otpadom mišljenje o ispravno primijenjenom odgovarajućem postupku oporabe i odgovarajućoj vrsti biootpada kako bi se ispunili uvjeti iz Dodatka II. Uredbe (EU) br. 2019/1009.
(5) Ministarstvo će rješenjem brisati gnojidbeni proizvod iz Upisnika gnojidbenih proizvoda ako:
- gospodarski subjekt koji stavlja gnojidbeni proizvod na tržište podnese zahtjev za brisanje iz upisnika
- se utvrdi da gnojidbeni poizvod ne udovoljava uvjetima propisanim ovim Zakonom.
(6) Protiv rješenja iz stavaka 3. i 5. ovoga članka ne može se izjaviti žalba, ali može se pokrenuti upravni spor pred nadležnim upravnim sudom.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Ovlašćivanje laboratorija za kontrolu kakvoće gnojidbenih proizvoda
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 8.
(1) Ministarstvo ovlašćuje laboratorije za obavljanje kontrole kakvoće gnojidbenih proizvoda za potrebe stavljanja gnojidbenih proizvoda na tržište (u daljnjem tekstu: laboratorij).
(2) Uz zahtjev za ovlaštenje laboratorij prilaže dokaze o udovoljavanju uvjetima propisanim člankom 9. ovoga Zakona.
(3) Ministarstvo donosi rješenje kojim odlučuje o zahtjevu iz stavka 2. ovoga članka.
(4) Ministarstvo će rješenjem ukinuti ovlaštenje laboratoriju i brisati ga iz Upisnika laboratorija ako ne udovoljava ili je prestao udovoljavati uvjetima propisanim ovim Zakonom.
(5) Protiv rješenja iz stavaka 3. i 4. ovoga članka ne može se izjaviti žalba, ali može se pokrenuti upravni spor pred nadležnim upravnim sudom.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Uvjeti za ovlašćivanje laboratorija
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 9.
Laboratorij mora ispunjavati sljedeće uvjete:
a) akreditiran je sukladno HRN ISO/EC 17025
b) ima stručnu osobu u stalnom radnom odnosu s punim radnim vremenom, a koja je najmanje inženjer ili diplomirani inženjer odnosno prvostupnik ili magistar poljoprivrede, prehrambene tehnologije, kemijskog ili kemijsko-tehnološkog područja ili doktor veterinarske medicine s najmanje dvije godine radnog iskustva u laboratorijskom radu te zaposlenika VI ili IV stupnja kemijske, kemijsko-tehnološke ili poljoprivredne struke, prema opsegu rada laboratorija.
c) provodi ispitivanja gnojidbenih proizvoda u skladu s usklađenim normama iz članka 2. točka 17. Uredbe (EU) br. 2019/1009.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Obrada rezultata i Izvještaj
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 10.
(1) Laboratorij mora zaprimljeni uzorak gnojidbenog proizvoda analizirati prema zahtijevanom parametru/parametrima, obraditi rezultate i dati Izvještaj o analizi gnojidbenog proizvoda(u daljnjem tekstu: Izvještaj).
(2) U Izvještaju laboratorij daje mišljenje o sukladnosti gnojidbenog proizvoda sa zahtjevima kakvoće propisanim ovim Zakonom.
(3) Laboratorij je dužan voditi zapise o svim provedenim ispitivanjima i čuvati primjerke Izvještaja u trajanju pet godina od izdavanja.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
GLAVA IV.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
TIJELO ZA OCJENJIVANJE SUKLADNOSTI EU GNOJIDBENIH PROIZVODA
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Prijava tijela za ocjenjivanje sukladnosti
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 11.
(1) Tijelo za ocjenu sukladnosti EU gnojidbenih proizvoda (u daljnjem tekstu: tijelo za ocjenjivanje sukladnosti) podnosi Ministarstvu zahtjev za prijavljivanje iz članka 27. stavka 1. Uredbe (EU) br. 2019/1009.
(2) Zahtjevu iz stavka 1. ovoga članka tijelo za ocjenjivanje sukladnosti prilaže dokaze o udovoljavanju zahtjeva iz članka 27. stavka 2. Uredbe (EU) br. 2019/1009.
(3) Ako utvrdi da tijelo za ocjenjivanje sukladnosti ispunjava uvjete za prijavu iz stavka 2. ovoga članka, Ministarstvo u skladu s člankom 28. Uredbe (EU) br. 2019/1009 provodi postupak prijavljivanja tijela za ocjenjivanje sukladnosti Europskoj komisiji.
(4) U skladu s člankom 29. Uredbe (EU) br. 2019/1009 Europska komisija odlučuje o zahtjevu tijela za ocjenjivanje sukladnost.
(5) Ministarstvo će rješenjem odbiti zahtjev tijela za ocjenjivanje sukladnosti iz stavka 1. ovoga članka ukoliko ne ispunjava uvjete iz stavka 2. ovoga članka.
(6) Ako Ministarstvo utvrdi da tijelo za ocjenjivanje sukladnosti ne ispunjava zahtjeve iz članka 24. Uredbe (EU) br. 2019/1009 i svoje obveze, postupit će u skladu s člankom 30. Uredbe (EU) br. 2019/1009, o čemu donosi rješenje.
(7) Protiv rješenja iz stavaka 5. i 6. ovoga članka ne može se izjaviti žalba, ali može se pokrenuti upravni spor pred nadležnim upravnim sudom.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Kontrola i nadzor nad tijelom za ocjenjivanje sukladnosti
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 12.
Nacionalno tijelo nadležno za akreditaciju obvezno je dostaviti Ministarstvu do 31. ožujka tekuće godine izvješće o obavljenim akreditacijskim nadzorima tijela za ocjenjivanje sukladnosti za prethodnu godinu, a na traženje Ministarstva dužna je dostaviti i dodatna izvješća u traženom roku.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Obveze tijela za ocjenjivanje sukladnosti
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 13.
(1) Tijelo za ocjenjivanje sukladnosti iz članka 11. stavka 4. ovoga Zakona provodi postupak ocjenjivanja sukladnosti gnojidbenih proizvoda u skladu s člankom 32. Uredbe (EU) br. 2019/1009.
(2) Tijelo za ocjenjivanje sukladnosti izdaje potvrdu o sukladnosti za EU gnojidbeni proizvod ukoliko proizvođač gnojidbenog proizvoda i/ili gnojidbeni proizvod udovoljavaju uvjetima propisanim Uredbom (EU) br. 2019/1009.
(3) Tijelo za ocjenjivanje sukladnosti odbit će izdati potvrdu o sukladnosti za EU gnojidbeni proizvod ukoliko proizvođač gnojidbenog proizvoda i/ili gnojidbeni proizvod ne udovoljavaju uvjetima propisanim Uredbom (EU) br. 2019/1009.
(4) Tijelo za ocjenjivanje sukladnosti povlači potvrdu o sukladnosti EU gnojidbenog proizvoda ukoliko proizvođač gnojidbenog proizvoda i/ili gnojidbeni proizvod prestane udovoljavati uvjetima propisanim Uredbom (EU) br. 2019/1009.
(5) Protiv odluka tijela za ocjenjivanje sukladnosti iz stavka 2., 3. i 4. ovoga članka proizvođač može izjaviti žalbu Ministarstvu.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
GLAVA V.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
GOSPODARSKI SUBJEKTI
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Proizvođač EU gnojidbenog proizvoda
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 14.
(1) U postupku stavljanja na raspolaganje na tržištu EU gnojidbenog proizvoda proizvođač EU gnojidbenog proizvoda mora osigurati da su ispunjene obveze proizvođača propisane člankom 6. Uredbe (EU) br. 2019/1009.
(2) Proizvođač je obvezan, prije stavljanja EU gnojidbenog proizvoda na raspolaganje na tržištu provesti postupak ocjenjivanja sukladnosti propisan člankom 15. Uredbe (EU) br. 2019/1009.
(3) Proizvođač EU gnojidbenog proizvoda dokazuje usklađenost gnojidbenog proizvoda s Uredbom (EU) br. 2019/1009 sastavljanjem EU izjave o sukladnosti iz članka 16. Uredbe (EU) br. 2019/1009.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Gospodarski subjekt koji stavlja na tržište gnojidbeni proizvod
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 15.
(1) Gospodarski subjekt koji stavlja na tržište gnojidbeni proizvod je svaka pravna ili fizička osoba odgovorna za stavljanje gnojidbenog proizvoda na tržište, posebno proizvođač, uvoznik, paker gnojiva koji radi za svoj račun ili bilo koja druga osoba koja mijenja karakteristike gnojidbenog proizvoda, uključujući sadržaj oznake gnojidbenog proizvoda.
(2) Gospodarski subjekt iz stavka 1. ovoga članka mora imati sjedište i adresu u Republici Hrvatskoj što dokazuje prilikom prvog podnošenja zahtjeva za upis u Upisnik gnojidbenih proizvoda.
(3) O gospodarskom subjektu koji stavlja na tržište gnojidbeni proizvod Ministarstvo vodi evidenciju te mu dodjeljuje pripadajući redni broj u okviru Upisnika gnojidbenih proizvoda.
(4) Prije prvog stavljanja na tržište, gospodarski subjekt je obvezan upisati gnojidbeni proizvod u Upisnik gnojidbenih proizvoda iz članka 6. ovoga Zakona.
(5) Gospodarski subjekt koji stavlja na tržište gnojidbeni proizvod nastao oporabom otpada mora raspolagati aktom kojim se dozvoljava oporaba otpada sukladno propisu koji uređuje gospodarenje otpadom.
(6) Gospodarski subjekt dužan je posjedovati tehničku dokumenaciju o gnojidbenom proizvodu i čuvati tehničku dokumentaciju tijekom pet godina nakon što je gnojidbeni proizvod stavljen na tržište za potrebe inspekcijskog nadzora.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Evidencija o stavljanju na tržište gnojidbenih proizvoda
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 16.
(1) Gospodarski subjekt dužan je do 31. ožujka tekuće godine za prethodnu godinu Ministarstvu dostaviti sljedeće podatke o stavljanju na tržište gnojidbenih proizvoda:
a. trgovački naziv gnojidbenog proizvoda
b. funkciju i kategoriju gnojidbenog proizvoda sa sadržajem hranjiva
c. količinu gnojidbenog proizvoda stavljenog na tržište u kilogramima za svaki gnojidbeni proizvod
(2) Evidenciju o stavljanju na tržište gnojidbenih proizvoda koja sadrži podatke iz stavka 1. ovoga članka Ministarstvo vodi u elektronskom obliku.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
GLAVA VI.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
GNOJIDBENI PROIZVODI
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Podjela gnojidbenih proizvoda prema funkciji
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 17.
(1) Prema funkciji, gnojidbeni proizvodi u skladu s ovim Zakonom su:
1.gnojiva
2.vapneni materijali
3.poboljšivači tla
4.uzgojni supstrati
5.inhibitori
6.biljni biostimulansi
7.mješavine gnojidbenih proizvoda
(2) Detaljno razvrstavanje gnojidbenih proizvoda prema funkcijama i kategorijama sastavnih materijala nalazi se u Prilogu I. i II. Uredbe (EU) br. 2019/1009.
(3) Gnojidbenim proizvodima u sukladu s ovim Zakonom ne smatraju se sljedeći proizvodi:
- nusproizvodi životinjskog podrijetla ili dobiveni proizvodi na koje se ne primjenjuju zahtjevi Uredbe (EZ) br. 1069/2009 prilikom stavljanja na raspolaganje na tržištu
- sredstva za zaštitu bilja obuhvaćena područjem primjene Uredbe (EZ) br. 1107/2009.
(4) Sadržaj i način označivanja gnojidbenog proizvoda ministar nadležan za poljoprivredu (u daljnjem tekstu: ministar) propisuje pravilnikom.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Skladištenje gnojidbenih proizvoda
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 18.
Gnojidbeni proizvod skladišti se na način i u uvjetima koji ne ugrožavaju njegovu usklađenost sa zahtjevima iz ovog Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
GLAVA VII.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
UPRAVNI I INSPEKCIJSKI NADZOR
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Upravni nadzor
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 19.
Upravni nadzor nad provedbom ovoga Zakona i propisa donesenih na temelju njega te Uredbe (EU) br. 2019/1009 obavlja Ministarstvo.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Inspekcijski nadzor
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 20.
(1) Inspekcijski nadzor nad provedbom ovoga Zakona i propisa donesenih na temelju njega te Uredbe (EU) br. 2019/1009 obavljaju poljoprivredni inspektori Državnog inspektorata (u daljnjem tekstu: poljoprivredna inspekcija) te druge inspekcije sukladno posebnim propisima o Državnom inspektoratu.
(2) Poljoprivredna inspekcija s EU gnojidbenim proizvodima koji predstavljaju rizik postupa na način propisan člankom 38. Uredbe (EU) br. 2019/1009.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Inspekcijske mjere
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 21.
U provedbi inspekcijskog nadzora, u slučaju povrede ovoga Zakona, provedbenih propisa donesenih na temelju ovoga Zakona i Uredbe (EU) br. 2019/1009, nadležni poljoprivredni inspektori Državnog inspektorata imaju pravo i obvezu nadziranoj osobi narediti radnje odnosno rješenjem izreći upravne mjere.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Nadzor poljoprivrednog inspektora
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 22.
U provedbi inspekcijskog nadzora poljoprivredni inspektori imaju sljedeća prava, dužnosti i ovlasti:
1. nadzirati kakvoću gnojidbenih proizvoda kod gospodarskih subjakata i u prometu
2. uzimati uzorke gnojidbenih proizvoda iz skladišta, prijevoznih sredstava i iz drugih mjesta te ih dostavljati na analizu ovlaštenom laboratoriju
3. provjeravati označivanje gnojidbenih proizvoda
4. pregledavati tehničku dokumentaciju EU gnojidbenog proizvoda, poslovne knjige gospodarskih subjekata i druge isprave, ako je to potrebno radi kontrole kakvoće gnojidbenih proizvoda
5. određivati vremenski rok u kojem je gospodarski subjekt obvezan otkloniti nedostatke u pogledu kakvoće gnojidbenog proizvoda
6. narediti otklanjanje manje nepravilnosti vezano za označivanje gnojidbenih proizvoda
7. zabraniti promet i korištenje gnojidbenih proizvoda ako ne odgovara označenoj kakvoći ili sadrži veće količine štetnih tvari od dozvoljenih
8. izvješćivati Ministarstvo o uočenim nepravilnostima i tražiti provođenje određenog postupka ako sam nije ovlašten izravno postupiti
9. prikupljati podatke i obavijesti od odgovornih osoba, svjedoka, vještaka i drugih osoba kad je to potrebno za obavljanje poslova
10. pokretati prekršajne postupke zbog povrede odredbi ovoga Zakona i propisa donesenih na temelju njega
11. poduzimati i druge mjere i radnje propisane ovim Zakonom i propisima donesenim na temelju njega.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Rješenje poljoprivrednog inspektora
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 23.
(1) Ako poljoprivredni inspektor u postupku inspekcijskog nadzora utvrdi da je povrijeđen ovaj Zakon ili propis donesen na temelju njega donijet će rješenje bez odgode, a najkasnije u roku od 15 dana od dana završetka inspekcijskog nadzora.
(2) Protiv rješenja poljoprivrednog inspektora može se izjaviti žalba nadležnoj unutarnjoj ustrojstvenoj jedinici za drugostupanjski upravni postupak u središnjem uredu Državnog inspektorata.
(3) Žalba izjavljena protiv rješenja poljoprivrednog inspektora iz stavka 1. ovoga članka ne odgađa izvršenje rješenja.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 24.
(1) U postupku nadzora nad prometom gnojidbenih proizvoda inspektor uzima uzorak koji razdijeli na tri jednaka dijela.
(2) Jedan uzorak se šalje u ovlašteni laboratorij koji u roku od 15 dana od dana prijema uzorka izvršava analizu i dostavlja inspektoru rezultat analize.
(3) Drugi uzorak inspektor čuva za potrebe ponovne analize.
(4) Treći uzorak dostavlja se nadziranoj pravnoj ili fizičkoj osobi kod koje je uzorak uzet.
(5) Analizu gnojidbenih proizvoda u inspekcijske svrhe obavljaju ovlašteni laboratoriji.
(6) Ako se stranka u postupku nadzora ne slaže s nalazom prve analize, može u roku od sedam dana od prijema nalaza zahtijevati ponovnu analizu koja se obavlja u drugom ovlaštenom laboratoriju, a analizi može prisustvovati ovlašteni predstavnik pravne ili fizičke osobe čiji se uzorak analizira.
(7) Rezultat ponovljene analize smatra se mjerodavnim za daljnje postupanje.
(8) Ponovnu analizu uzorka može zahtijevati i inspektor.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 25.
Ako se analizom u inspekcijske svrhe utvrdi da gnojidbeni proizvodi nisu deklarirane, odnosno prema proizvođačkoj specifikaciji navedene kakvoće, poljoprivredni inspektor će donijeti rješenje o zabrani prometa partije navedenog gnojidbenog proizvoda.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 26.
Troškove analize u inspekcijske svrhe snose:
1. proizvođač odnosno uvoznik koji je gnojidbene proizvode deklarirao i stavio u promet, ako se analizom u inspekcijske svrhe utvrdi da nisu deklarirane kakvoće, odnosno prema proizvođačkoj specifikaciji navedene kakvoće,
2. Državni inspektorat, čiji je poljoprivredni inspektor u redovnoj kontroli poslao uzorak na analizu, ako se analizom u inspekcijske svrhe utvrdi da gnojidbeni proizvodi jesu deklarirane, odnosno prema proizvođačkoj specifikaciji navedene kakvoće,
3. osoba na čiji je zahtjev poslan uzorak na analizu, ako se analizom u inspekcijske svrhe utvrdi da gnojidbeni proizvodi jesu deklarirane, odnosno prema proizvođačkoj specifikaciji navedene kakvoće.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
GLAVA VIII.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
PREKRŠAJNE ODREDBE
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 27.
(1) Novčanom kaznom od 10.000,00 do 100.000,00 kuna kaznit će se za prekršaj pravna osoba:
1. proizvođač EU gnojidbenog proizvoda ako ne udovoljava uvjetima iz članka 14. stavaka 1., 2. i 3. ovoga Zakona i članka 6. Uredbe (EU) br. 2019/1009
2. ovlašteni zastupnik proizvođača EU gnojidbenog proizvoda ako ne udovoljava uvjetima iz članka 7. Uredbe (EU) br. 2019/1009
3. uvoznik EU gnojidbenog proizvoda ako ne udovoljava uvjetima iz članka 8., 10. i 11. Uredbe (EU) br. 2019/1009
4. distributer EU gnojidbenog proizvoda ako ne udovoljava uvjetima iz članka 9., 10. i 11. Uredbe (EU) br. 2019/1009
5. proizvođač EU gnojidbenog proizvoda ako prije stavljanja EU gnojidbenog proizvoda na tržište nije proveo postupak ocjenjivanja sukladnosti propisan člankom 15. Uredbe (EU) br. 2019/1009 (članak 14. stavak 2.)
6. ako proizvođač EU gnojidbenog proizvoda nije sastavio EU izjavu o sukladnosti kako je propisano člankom 16. Uredbe (EU) br. 2019/1009 (članak 14. stavak 3.)
7. ako stavlja na raspolaganje na tržište gnojidbeni proizvod, a za to nema rješenje Ministarstva o upisu u Upisnik gnojidbenih proizvoda (članak 15., stavak 4.)
8. ako stavlja na raspolaganje na tržište gnojidbeni proizvod bez pripadajuće tehničke dokumentacije ili istu ne čuva tijekom pet godina nakon što je gnojidbeni proizvod stavljen na tržište (članak 15., stavak 6 .)
9. ako Ministarstvu ne dostavlja podatke o stavljanju na tržište gnojidbenih proizvoda (članak 16. stavak 1.)
10. gospodarski subjekt ako stavlja gnojidbeni proizvod na raspolaganje na tržište koji nije označen na način propisan člankom 17. stavak 2. ovoga Zakona
11. ako gnojidbeni proizvod skladišti na način i u uvjetima koji ne osiguravaju održavanje njegove kakvoće (članak 18.)
(2) Za prekršaj iz stavka 1. ovoga članka kaznit će se i odgovorna osoba u pravnoj osobi novčanom kaznom od 5.000,00 do 50.000,00 kuna.
(3) Za prekršaj iz stavka 1. ovoga članka kaznit će se fizička osoba, fizička osoba obrtnik i druga fizička osoba koja obavlja drugu samostalnu djelatnost novčanom kaznom od 5.000,00 do 50.000,00 kuna.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 28.
(1) Novčanom kaznom od 1.320,00 do 13.270,00 eura kaznit će se za prekršaj pravna osoba ako:
1. proizvođač EU gnojidbenog proizvoda ako ne udovoljava uvjetima iz članka 14. stavaka 1., 2. i 3. ovoga Zakona i članka 6. Uredbe (EU) br. 2019/1009
2. ovlašteni zastupnik proizvođača EU gnojidbenog proizvoda ako ne udovoljava uvjetima iz članka 7. Uredbe (EU) br. 2019/1009
3. uvoznik EU gnojidbenog proizvoda ako ne udovoljava uvjetima iz članka 8., 10. i 11. Uredbe (EU) br. 2019/1009
4. distributer EU gnojidbenog proizvoda ako ne udovoljava uvjetima iz članka 9., 10. i 11. Uredbe (EU) br. 2019/1009
5. proizvođač EU gnojidbenog proizvoda ako prije stavljanja EU gnojidbenog proizvoda na tržište nije proveo postupak ocjenjivanja sukladnosti propisan člankom 15. Uredbe (EU) br. 2019/1009 (članak 14. stavak 2.)
6. ako proizvođač EU gnojidbenog proizvoda nije sastavio EU izjavu o sukladnosti kako je propisano člankom 16. Uredbe (EU) br. 2019/1009 (članak 14. stavak 3.)
7. ako stavlja na raspolaganje na tržište gnojidbeni proizvod, a za to nema rješenje Ministarstva o upisu u Upisnik gnojidbenih proizvoda (članak 15., stavak 4.)
8. ako stavlja na raspolaganje na tržište gnojidbeni proizvod bez pripadajuće tehničke dokumentacije ili istu ne čuva tijekom pet godina nakon što je gnojidbeni proizvod stavljen na tržište (članak 15., stavak 6 .)
9. ako Ministarstvu ne dostavlja podatke o stavljanju na tržište gnojidbenih proizvoda (članak 16. stavak 1.)
10. gospodarski subjekt ako stavlja gnojidbeni proizvod na raspolaganje na tržište koji nije označen na način propisan člankom 17. stavak 2. ovoga Zakona
11. ako gnojidbeni proizvod skladišti na način i u uvjetima koji ne osiguravaju održavanje njegove kakvoće (članak 18.)
(2) Za prekršaj iz stavka 1. ovoga članka kaznit će se i odgovorna osoba u pravnoj osobi novčanom kaznom od 660,00 do 6.630,00 eura.
(3) Za prekršaj iz stavka 1. ovoga članka kaznit će se fizička osoba, fizička osoba obrtnik i druga fizička osoba koja obavlja drugu samostalnu djelatnost novčanom kaznom od 660,00 do 6.630,00 eura.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
GLAVA IX.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 29 .
Pravilnik iz članka 17. stavka 4. ovoga Zakona ministar će donijeti u roku od tri mjeseca od dana stupanja na snagu ovoga Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 30.
Laboratoriji ovlašteni prema odredbama članka 14. stavka l. Zakona o gnojivima i
poboljšivačima tla (,,Narodne novine", broj 163/03, 40/07, 81/13, 14/14 i 32/19) nastavljaju
obavljati poslove u skladu s odredbama ovoga Zakona do ovlašćivanja laboratorija iz članka 8.
ovoga Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Započeti postupci
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 31.
Postupci započeti po odredbama Zakona o gnojivima i poboljšivačima tla („Narodne novine“, broj 163/03, 40/07, 81/13, 14/14 i 32/19) i Zakona o provedbi Uredbe (EZ) br. 2003/2003 o gnojivima („Narodne novine“, broj 81/13 i 32/19) nastavit će se i dovršiti po odredbama tih Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 32.
Gnojiva proizvedena i stavljena na tržište Republike Hrvatske prema Zakonu o gnojivima i poboljšivačima tla („Narodne novine“, broj 163/03, 40/07, 81/13, 14/14 i 32/19) i Zakonu o provedbi Uredbe (EZ) br. 2003/2003 o gnojivima („Narodne novine“, broj 81/13 i 32/19). ostat će u prometu do isteka roka njihove uporabe
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Prestanak važenja propisa
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 33.
Danom stupanja na snagu ovoga Zakona prestaje važiti:
- Zakon o gnojivima i poboljšivačima tla („Narodne novine“, broj 163/03, 40/07, 81/13, 14/14 i 32/19);
- Zakon o provedbi Uredbe (EZ) br. 2003/2003 o gnojivima („Narodne novine“, broj 81/13 i 32/19).
- Pravilnik o mineralnim gnojivima („Narodne novine“, broj 60/07)
- Pravilnik o upisu u Upisnik gnojiva („Narodne novine“, broj 61/07)
- Pravilnik o uvjetima koje moraju ispunjavati ovlašteni laboratoriji za ispitivanje kakvoće gnojiva i poboljšivača tla („Narodne novine“, broj 80/07, 99/10).
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 34.
Odredbe iz članka 27. ovoga Zakona prestaju važiti na datum uvođenja eura kao službene valute u Republici Hrvatskoj.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Stupanje na snagu
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 35.
Odredbe iz članka 28. ovoga Zakona stupaju na snagu na datum uvođenja eura kao službene valute u Republici Hrvatskoj.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 36.
Ovaj Zakon stupa na snagu osmoga dana od dana objave u Narodnim novinama.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
O B R A Z L O Ž E NJ E
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Uz članak 1.
Ovim člankom utvrđen je predmet ovoga Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Uz članak 2.
Ovim člankom utvrđena je veza s Uredbom (EU) 2019/1009.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Uz članak 3.
Ovim člankom definira se značenje pojmova u smislu ovoga Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Uz članak 4.
Ovim člankom utvrđena su tijela za provedbu ovoga Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Uz članak 5.
Ovim člankom utvrđeni su poslovi i zadaće tijela za provedbu ovoga Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Uz članak 6.
Ovim člankom određeni su Upisnici koje je tijelo za provedbu ovoga Zakona dužno voditi.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Uz članak 7.
Ovim člankom utvrđeni su uvjeti upisa gnojidbenih proizvoda koji nisu EU gnojidbeni proizvodi u Upisnik gnojidbenih proizvoda.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Uz članak 8.
Ovim člankom propisuje se način na koji laboratorij podnosi zahtjev za upis u Upisnik ovlaštenih laboratorija za kontrolu kakvoće gnojidbenih proizvoda i postupanje Ministarstva vezano za upis u Upisnik ovlaštenih laboratorija za kontrolu kakvoće gnojidbenih proizvoda.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Uz članak 9.
Ovim člankom utvrđeni su uvjeti upisa u Upisnik ovlaštenih laboratorija za kontrolu kakvoće gnojidbenih proizvoda.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Uz članak 10.
Ovim člankom propisuje se obveza analize i obrade rezultata i sadržaj izvještaja o analizi gnojiva i poboljšivača tla.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Uz članak 11.
Ovim člankom propisan je postupak prijave tijela za ocjenjivanje sukladnosti EU gnojidbenih proizvoda.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Uz članak 12.
Odredom ovoga članka propisuje se kontrola i nadzor nad tijelom za ocjenjivanje sukladnosti.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Uz članak 13.
Ovim člankom utvrđene su obveze tijela za ocjenjivanje sukladnosti.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Uz članak 14.
Ovim člankom utvrđene su obveze proizvođača EU gnojidbenih proizvoda za stavljanje EU gnojidbenog proizvoda na raspolaganje na tržištu.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Uz članak 15.
Ovim člankom definiran je pojam gospodarskog subjekta koji stavlja na tržište gnojidbeni proizvod, uvjete koje mora zadovoljiti i obveze koje mora ispuniti prilikom upisa gnojidbenog proizvoda u Upisnik gnojidbenih proizvoda.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Uz članak 16.
Odredbom ovoga članka određuju se podaci koje je gospodarski subjekt dužan dostaviti Ministarstvu radi evidencije o stavljanju na tržište gnojidbenih proizvoda.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Uz članak 17.
Ovim člankom definirano je razvrstavanje gnojidbenih proizvoda u skladu s ovim Zakonom.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Uz članak 18.
Odredbom ovoga članka propisuju se način i uvjeti skladištenja gnojidbenih proizvoda sa zahtjevima iz ovog Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Uz članak 19.
Ovim člankom utvrđeno je tijelo za upravni nadzor za provedbu ovoga Zakona i propisa donesenih na temelju njega te Uredbe (EU) br. 2019/1009.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Uz članak 20.
Ovim člankom utvrđeno je tijelo za inspekcijski nadzor za provedbu ovoga Zakona i propisa donesenih na temelju njega te Uredbe (EU) br. 2019/1009.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Uz članak 21.
Ovim člankom utvrđena su prava i obveze tijela za inspekcijski nadzor prema nadziranoj osobi u slučaju povrede ovoga Zakona, provedbenih propisa donesenih na temelju njega te Uredbe (EU) br. 2019/1009.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Uz članak 22.
Ovim člankom utvrđena su prava, dužnosti i ovlasti tijela za inspekcijski nadzor u provedbi inspekcijskog nadzora.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Uz članak 23.
Odredbom ovoga članka propisuje se postupanje poljoprivrednog inspektora ako se utvrdi da je povrijeđen ovaj Zakon ili propis donesen na temelju njega te žalbeni postupak protiv rješenja poljoprivrednog inspektora.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Uz članak 24.
Ovim člankom propisan je postupak uzorkovanja i analize gnojidbenih proizvoda u inspekcijske svrhe.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Uz članak 25.
Odredbom ovoga članka propisuje se postupanje poljoprivrednog inspektora ako se analizom u inspekcijske svrhe utvrdi da gnojidbeni proizvodi nisu deklarirane, odnosno prema proizvođačkoj specifikaciji navedene kakvoće.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Uz članak 26.
Ovim člankom propisani su troškovi analize u inspekcijske svrhe.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Uz članak 27.
Odredbom ovoga članka propisane su prekršajne odredbe u slučaju povrede ovoga Zakona, provedbenih propisa donesenih na temelju njega te Uredbe (EU) br. 2019/1009.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Uz članak 28.
Odredbom ovoga članka propisane su prekršajne odredbe u slučaju povrede ovoga Zakona, provedbenih propisa donesenih na temelju njega te Uredbe (EU) br. 2019/1009. koje stupaju na snagu danom uvođenja eura kao službene valute u Republici Hrvatskoj.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Uz članak 29.
Ovim člankom propisano je da će ministar donijeti Pravilnik iz članka 17. stavka 4. u roku od tri mjeseca od dana stupanja na snagu ovoga Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Uz članak 30.
Ovim člankom utvrđeno je da do ovlašćivanja laboratorija iz članka 8. ovoga Zakona, poslove po ovome Zakonu nastavljaju obavljati laboratoriji ovlašteni prema odredbama članka 14. stavak 1. Zakona o gnojivima i poboljšivačima tla („Narodne novine“, broj 163/03, 40/07, 81/13, 14/14 i 32/19).
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Uz članak 31.
Odredbom ovoga članka postupci započeti po odredbama Zakona o gnojivima i poboljšivačima tla („Narodne novine“, broj 163/03, 40/07, 81/13, 14/14 i 32/19) i Zakona o provedbi Uredbe (EZ) br. 2003/2003 o gnojivima („Narodne novine“, broj 81/13 i 32/19) nastavit će se i dovršiti po odredbama tih Zakona .
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Uz članak 32.
Ovim člankom utvrđen je promet gnojiva proizvedenih i stavljenih na tržište Republike Hrvatske po propisima iz članka 29. ovoga Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Uz članak 33.
Odredbom ovoga članka propisuje se prestanak važenja Zakona o gnojivima i poboljšivačima tla („Narodne novine“, broj 163/03, 40/07, 81/13, 14/14, 32/19) i Zakona o provedbi Uredbe (EZ) br. 2003/2003 o gnojivima, („Narodne novine“, broj 81/13, 32/19).
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Uz članak 34.
Ovim člankom utvrđuje se prestanak važenja prekršajnih odredbi danom uvođenja eura kao službene valute u Republici Hrvatskoj.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede