Ustavna osnova za donošenje ovoga Zakona sadržana je u odredbi članka 2. stavka 4. podstavka 1. Ustava Republike Hrvatske („Narodne novine“, broj 85/10. - pročišćeni tekst i 5/14. - Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
II. OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE TREBAJU UREDITI ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
Zakon o tržištu kapitala („Narodne novine“, br. 65/18., 17/20. i 83/21., u daljnjem tekstu: važeći Zakon) zajedno s pripadajućim podzakonskim aktima, u potpunosti je usklađen s trenutno važećom pravnom stečevinom Europske unije u području tržišta kapitala.
Budući da je uspostava ekonomske i monetarne unije čija je valuta euro definirana Ugovorom o Europskoj uniji iz 1992. (članak 3. pročišćene verzije tog Ugovora), Republika Hrvatska je putem svoga pristupnog ugovora preuzela obvezu uvođenja eura nakon što ispuni propisane uvjete kao i druge odredbe koje se odnose na države članice koje rabe zajedničku valutu.Za potrebe pune prilagodbe hrvatskog zakonodavstva uvođenju eura potrebno je izmijeniti niz zakona i podzakonskih propisa koji sadržavaju odredbe povezane s kunom. Prilagodbe su neophodne u propisima kojima se uređuje platni promet, porezni sustav, tržište kapitala, financijski sustav, trgovačko pravo i dr., što uključuje i izmjene važećeg Zakona.
Prijedlogom zakona o izmjenama i dopunama Zakona o tržištu kapitala (u daljnjem tekstu: Prijedlog zakona) doprinosi se provedbi Nacionalnog plana zamjene hrvatske kune eurom s ciljem da Republika Hrvatska postane dijelom ekonomske i monetarne unije čija je valuta euro. Predloženim izmjenama novčani iznosi u kunama usklađuju se s iznosima u eurima propisanima pravnom stečevinom Europske unije u području tržišta kapitala, a iznos raspona prekršajnih sankcija s odredbama zakona kojim je uređeno uvođenje eura kao službene valute u Republici Hrvatskoj i iznosa u eurima propisanih pravnom stečevinom.
Isto tako, Prijedlogom zakona predlaže se brisanje poglavlja VII. dijela petog važećeg Zakona, obzirom da je Središnjem klirinško depozitarnom društvu d.d. izdano odobrenje za rad na temelju članka 16. Uredbe (EU) br. 909/2014 Europskog parlamenta i Vijeća od 23. srpnja 2014. o poboljšanju namire vrijednosnih papira u Europskoj uniji i o središnjim depozitorijima vrijednosnih papira te izmjeni direktiva 98/26/EZ i 2014/65/EU te Uredbe (EU) br. 236/2012 (Tekst značajan za EGP) (SL L 257, 28. 8. 2014.) (u daljnjem tekstu: Uredba (EU) br. 909/2014) pa se na isti primjenjuju odredbe poglavlja IV. istog dijela važećeg Zakona.
Nadalje, Prijedlogom zakona osigurava se daljnje pravno usklađivanje hrvatskog tržišta kapitala s pravnom stečevinom Europske unije i europskim standardima.
Konačno, uočen je dio odredbi koje je bilo potrebno doraditi radi jasnoće te nomotehničkih i jezičnih ispravaka, a u cilju jasnijeg i preciznijeg izričaja.
III. OCJENA I IZVORI SREDSTAVA POTREBNIH ZA PROVEDBU ZAKONA
Za provedbu ovoga Zakona nije potrebno osigurati sredstva u državnom proračunu Republike Hrvatske.
PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA
ZAKONA O TRŽIŠTU KAPITALA
Članak 1.
U Zakonu o tržištu kapitala („Narodne novine“, br. 65/18., 17/20. i 83/21.), u članku 3. točki 53. riječi: „1.600.000.000,00 kuna“ zamjenjuju se riječima: „200.000.000,00 eura“.
Članak 2.
U članku 4. stavku 1. točki 10. iza riječi „izvedenice na emisijske jedinice“, a prije interpunkcijskog znaka „:“ dodaje se riječ: „ako“.
Članak 3.
U članku 10. stavcima 1. do 4. riječi: „u kunskoj protuvrijednosti“ brišu se.
U stavku 5. riječi: „u kunskoj protuvrijednosti, prema srednjem tečaju Hrvatske narodne banke koji se primjenjuje zadnjeg dana listopada prethodne godine“ brišu se.
REPUBLIKA HRVATSKA
MINISTARSTVO FINANCIJA
NACRT
PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA
ZAKONA O TRŽIŠTU KAPITALA
__________________________________________________________________
Zagreb, lipanj 2022.
PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA
ZAKONA O TRŽIŠTU KAPITALA
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
I. USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje ovoga Zakona sadržana je u odredbi članka 2. stavka 4. podstavka 1. Ustava Republike Hrvatske („Narodne novine“, broj 85/10. - pročišćeni tekst i 5/14. - Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
II. OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE TREBAJU UREDITI ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
Zakon o tržištu kapitala („Narodne novine“, br. 65/18., 17/20. i 83/21., u daljnjem tekstu: važeći Zakon ) zajedno s pripadajućim podzakonskim aktima, u potpunosti je usklađen s trenutno važećom pravnom stečevinom Europske unije u području tržišta kapitala.
Budući da je uspostava ekonomske i monetarne unije čija je valuta euro definirana Ugovorom o Europskoj uniji iz 1992. (članak 3. pročišćene verzije tog Ugovora), Republika Hrvatska je putem svoga pristupnog ugovora preuzela obvezu uvođenja eura nakon što ispuni propisane uvjete kao i druge odredbe koje se odnose na države članice koje rabe zajedničku valutu. Za potrebe pune prilagodbe hrvatskog zakonodavstva uvođenju eura potrebno je izmijeniti niz zakona i podzakonskih propisa koji sadržavaju odredbe povezane s kunom. Prilagodbe su neophodne u propisima kojima se uređuje platni promet, porezni sustav, tržište kapitala, financijski sustav, trgovačko pravo i dr., što uključuje i izmjene važećeg Zakona.
Prijedlogom zakona o izmjenama i dopunama Zakona o tržištu kapitala (u daljnjem tekstu: Prijedlog zakona) doprinosi se provedbi Nacionalnog plana zamjene hrvatske kune eurom s ciljem da Republika Hrvatska postane dijelom ekonomske i monetarne unije čija je valuta euro. Predloženim izmjenama novčani iznosi u kunama usklađuju se s iznosima u eurima propisanima pravnom stečevinom Europske unije u području tržišta kapitala, a iznos raspona prekršajnih sankcija s odredbama zakona kojim je uređeno uvođenje eura kao službene valute u Republici Hrvatskoj i iznosa u eurima propisanih pravnom stečevinom.
Isto tako, Prijedlogom zakona predlaže se brisanje poglavlja VII. dijela petog važećeg Zakona, obzirom da je Središnjem klirinško depozitarnom društvu d.d. izdano odobrenje za rad na temelju članka 16. Uredbe (EU) br. 909/2014 Europskog parlamenta i Vijeća od 23. srpnja 2014. o poboljšanju namire vrijednosnih papira u Europskoj uniji i o središnjim depozitorijima vrijednosnih papira te izmjeni direktiva 98/26/EZ i 2014/65/EU te Uredbe (EU) br. 236/2012 (Tekst značajan za EGP) (SL L 257, 28. 8. 2014.) (u daljnjem tekstu: Uredba (EU) br. 909/2014) pa se na isti primjenjuju odredbe poglavlja IV. istog dijela važećeg Zakona.
Nadalje, Prijedlogom zakona osigurava se daljnje pravno usklađivanje hrvatskog tržišta kapitala s pravnom stečevinom Europske unije i europskim standardima.
Konačno, uočen je dio odredbi koje je bilo potrebno doraditi radi jasnoće te nomotehničkih i jezičnih ispravaka, a u cilju jasnijeg i preciznijeg izričaja.
III. OCJENA I IZVORI SREDSTAVA POTREBNIH ZA PROVEDBU ZAKONA
Za provedbu ovoga Zakona nije potrebno osigurati sredstva u državnom proračunu Republike Hrvatske.
PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA
ZAKONA O TRŽIŠTU KAPITALA
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 1.
U Zakonu o tržištu kapitala („Narodne novine“, br. 65/18., 17/20. i 83/21. ), u članku 3. točki 53. riječi: „1.600.000.000,00 kuna“ zamjenjuju se riječima: „200.000.000,00 eura“.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 2.
U članku 4. stavku 1. točki 10. iza riječi „izvedenice na emisijske jedinice“, a prije interpunkcijskog znaka „:“ dodaje se riječ: „ako“.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 3.
U članku 10. stavcima 1. do 4. riječi: „u kunskoj protuvrijednosti“ brišu se.
U stavku 5. riječi: „u kunskoj protuvrijednosti, prema srednjem tečaju Hrvatske narodne banke koji se primjenjuje zadnjeg dana listopada prethodne godine“ brišu se.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 4.
U članku 34. stavku 2. riječi: „u kunskoj protuvrijednosti“ brišu se.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 5.
U članku 49. stavci 9. i 10. brišu se.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 6.
U članku 56.b stavku 7. točkama 1. i 2. riječi: „u kunskoj protuvrijednosti“ brišu se.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 7.
U članku 101. stavku 2. točka 2. mijenja se i glasi:
„2. veliko poduzeće koje, na razini pojedine pravne osobe u odnosu na prethodnu poslovnu godinu, zadovoljava najmanje dva od sljedećih uvjeta:
a) ukupna aktiva iznosi najmanje 20.000.000,00 eura
b) neto prihod u iznosu od najmanje 40.000.000,00 eura i
c) kapital u iznosu od najmanje 2.000.000,00 eura“.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 8.
U članku 103. stavku 4. točki 2. riječi: „4.000.000,00 kuna“ zamjenjuju se riječima: „500.000,00 eura“.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 9.
U članku 175. stavku 3. riječi: „u kunskoj protuvrijednosti“ brišu se.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 10.
U članku 211. stavku 2. riječi: „u kunskoj protuvrijednosti“ brišu se.