ZAKONA O JAVNOM OKUPLJANJU, S KONAČNIM PRIJEDLOGOM ZAKONA
USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje ovoga Zakona sadržana je u članku 2. stavku 4. podstavku 1. Ustava Republike Hrvatske (Narodne novine, br. 85/2010 – pročišćeni tekst i 5/2014 – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE TREBAJU UREDITI ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
Republika Hrvatska je potpisivanjem Ugovora o pristupanju Republike Hrvatske Europskoj uniji postala stranka Ugovora o Europskoj uniji, kao i Ugovora o funkcioniranju Europske unije i Ugovora o osnivanju Europske zajednice za atomsku energiju. Upotreba eura kao jedinstvene valute u Ekonomskoj i monetarnoj uniji regulirana je trima uredbama Vijeća EU-a. To su Uredba Vijeća (EZ) br. 1103/97 od 17. lipnja 1997. o određenim odredbama koje se odnose na uvođenje eura, Uredba Vijeća (EZ) br. 974/98 od 3. svibnja 1998. o uvođenju eura i Uredba Vijeća (EZ) br. 2866/98 od 31. prosinca 1998. o stopama konverzije između eura i valuta država članica koje usvajaju euro.
Vlada Republike Hrvatske je na sjednici održanoj u prosincu 2020. godine donijela Nacionalni plan zamjene hrvatske kune eurom („Narodne novine“, br. 146/20), a s ciljem provedbe navedenog Nacionalnog plana, Vlada je u rujnu 2021. godine donijela Zaključak o provedbi zakonodavnih aktivnosti povezanih s uvođenjem eura kao službene valute u Republici Hrvatskoj. Ovim Zaključkom utvrđen je popis zakona i podzakonskih propisa koje je potrebno izmijeniti radi pune prilagodbe hrvatskog zakonodavstva uvođenju eura kao službene valute.
Osim donošenja zakona kojim će se urediti najvažnija pitanja vezana uz uvođenje eura kao službene valute u Republici Hrvatskoj, za potrebe pune prilagodbe hrvatskog zakonodavstva uvođenju eura, potrebno je izmijeniti niz zakona i podzakonskih propisa koji sadržavaju odredbe povezane s kunom.
Važeći Zakon o javnom okupljanju („Narodne novine“, br. 128/99, 90/05, 139/05, 150/05, 82/11 – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske i 78/12) sadrži prekršajne odredbe kojima je propisano sankcioniranje pravnih i fizičkih osoba za ponašanja suprotna odredbama toga Zakona. Kao prekršajne sankcije propisane su novčane kazne, iznos kojih je izražen u kunama.
Radi potrebe prilagodbe pravnog okvira Republike Hrvatske uvođenju eura kao nacionalne valute te nesmetanom i učinkovitom postupanju svih tijela uključenih u procesuiranje prekršaja utvrđenih Zakonom o javnom okupljanju, potrebno je u ovom Zakonu zamijeniti iznose novčanih kazni izraženih u kunama tako da budu izraženi u eurima.
OCJENA POTREBNIH SREDSTAVA ZA PROVEDBU ZAKONA
Za provedbu ovoga Zakona nije potrebno osigurati dodatna sredstva u Državnom proračunu Republike Hrvatske.
PRIJEDLOG ZA DONOŠENJE ZAKONA PO HITNOM POSTUPKU
Donošenje ovog Zakona predlaže se po hitnom postupku sukladno članku 204. stavku 1. i članku 206. stavku 1. Poslovnika Hrvatskoga sabora („Narodne novine“, br. 81/13., 113/16., 69/17., 29/18., 53/20., 119/20. - Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske i 123/20.), prema kojima se po hitnom postupku donose zakoni kada to zahtijevaju osobito opravdani razlozi, odnosno koji se usklađuju s dokumentima Europske unije ako to zatraži predlagatelj.
S obzirom da je Vlada Republike Hrvatske na sjednici održanoj u prosincu 2020. godine donijela Nacionalni plan zamjene hrvatske kune eurom („Narodne novine“, br. 146/20), potrebno je u zakonima koji sadrže prekršajne odredbe na temelju kojih se prekršitelji sankcioniraju novčanom kaznom čiji je iznos izražen u kunama, zamijeniti te iznose onima izraženim u euru, s ciljem učinkovite i pravodobne prilagodbe pravnog okvira Republike Hrvatske uvođenju eura kao nacionalne valute.
KONAČNI PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA ZAKONA O JAVNOM OKUPLJANJU
Članak 1.
U Zakonu o javnom okupljanju („Narodne novine“, br. 128/99, 90/05, 139/05, 150/05, 82/11 – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske i 78/12) naziv poglavlja „V. KAZNENE ODREDBE“ mijenja se i glasi: „V. PREKRŠAJNE ODREDBE“.
Članak 2.
U članku 34. riječi: „od 5.000,00 do 20.000,00 kuna“ zamjenjuju se riječima: „od 660,00 do 2.650,00 eura“.
Članak 3.
U članku 35. riječi: „od 2.000,00 do 5.000,00 kuna“ zamjenjuju se riječima: „od 260,00 do 660,00 eura“.
Članak 4.
U članku 36. riječi: „od 20.000,00 do 50.000,00 kuna“ zamjenjuju se riječima: „od 2.650,00 do 6.630,00 eura“.
Članak 5.
U članku 37. riječi: „od 1.000,00 do 3.000,00 kuna“ zamjenjuju se riječima: „od 130,00 do 390,00 eura“.
Članak 6.
Ovaj Zakon objavit će se u „Narodnim novinama“, a stupa na snagu na dan uvođenja eura kao službene valute u Republici Hrvatskoj.
OBRAZLOŽENJE POJEDINAČNIH ODREDABA
Članak 1.
U poglavlju V. važećeg Zakona o javnom okupljanju sadržane su odredbe na temelju kojih se novčanim kaznama kažnjavaju prekršitelji za prekršaje utvrđene tim Zakonom. S obzirom da je u Zakonu naveden naziv poglavlja V. „KAZNENE ODREDBE“, sukladno uobičajenoj nomotehničkoj praksi naziv poglavlja V. mijenja se i glasi: „PREKRŠAJNE ODREDBE“.
Članak 2. –4.
Iznosi novčanih kazni utvrđeni člancima 34., 35., 36. i 37. Zakona o javnom okupljanju („Narodne novine“, br. 128/99, 90/05, 150/05, 82/11 – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske i 78/12) izraženi u kunama, zamjenjuju se iznosima izraženim u euru.
Članak 5.
Propisuje se stupanje na snagu ovog Zakona.
ODREDBE VAŽEĆEG ZAKONA KOJE SE MIJENJAJU
Članak 34.
Novčanom kaznom od 5.000,00 do 20.000,00 kuna kaznit će se za prekršaj:
1. osoba koja organizira mirno okupljanje ili javni prosvjed bez prijave kada je prijavljivanje obvezatno (članak 7. stavak 1.),
2. organizator koji održava mirno okupljanje i javni prosvjed na mjestima utvrđenim člankom 11. ovoga Zakona ili izvan mjesta utvrđenog odlukom iz članka 12. stavka 1. ovoga Zakona,
3. organizator koji unatoč zabrani održi mirno okupljanje i javni prosvjed (članak 14.),
4. organizator koji nije poduzeo mjere osiguranja reda i mira na mirnom okupljanju i javnom prosvjedu (članak 16. i članak 17.),
5. organizator koji organizira druge oblike okupljanja bez prijave kada je prijavljivanje obvezatno (članak 33. stavak 2.).
Članak 35.
Novčanom kaznom od 2.000,00 do 5.000,00 kuna kaznit će se za prekršaj voditelj koji:
1. ne poduzme potrebite mjere poradi osiguranja reda i mira na mirnom okupljanju i javnom prosvjedu (članak 18. i članak 21. stavak 2.),
2. ne prekine mirno okupljanje i javni prosvjed kada nastupi zbiljska i izravna pogibelj od nasilja (članak 21. stavak 3.),
3. na zahtjev ovlaštene službene osobe ne prekine mirno okupljanje i javni prosvjed (članak 23.).
Članak 36.
Novčanom kaznom od 20.000,00 do 50.000,00 kuna kaznit će se za prekršaj:
1. osoba koja organizira javnu priredbu bez prijave, kada je prijavljivanje obvezatno (članak 26.),
2. organizator koji organizira javnu priredbu unatoč zabrani (članak 28.).
Novčanom kaznom iz stavka 1. ovoga članka kaznit će se organizator javne priredbe za prekršaje utvrđene člankom 34. točkom 4., odnosno voditelj javne priredbe za prekršaje utvrđene člankom 35. ovoga Zakona.
Članak 37.
Novčanom kaznom od 1.000,00 do 3.000,00 kuna kaznit će se za prekršaj:
1. osoba koja na javnom okupljanju ili na putu prema mjestu njegova održavanja nosi oružje ili predmete pogodne za nanošenje ozljeda te alkoholna pića (članak 18. stavak 1.),
2. osoba koja na javnom okupljanju nosi odoru, dijelove odore, odjeću, oznake ili druga obilježja kojima se poziva ili potiče na rat ili uporabu nasilja, na nacionalnu, rasnu ili vjersku mržnju ili bilo koji oblik nesnošljivosti (članak 18. stavak 2.).
PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA
ZAKONA O JAVNOM OKUPLJANJU, S KONAČNIM PRIJEDLOGOM ZAKONA
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje ovoga Zakona sadržana je u članku 2. stavku 4. podstavku 1. Ustava Republike Hrvatske (Narodne novine, br. 85/2010 – pročišćeni tekst i 5/2014 – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE TREBAJU UREDITI ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
Republika Hrvatska je potpisivanjem Ugovora o pristupanju Republike Hrvatske Europskoj uniji postala stranka Ugovora o Europskoj uniji, kao i Ugovora o funkcioniranju Europske unije i Ugovora o osnivanju Europske zajednice za atomsku energiju. Upotreba eura kao jedinstvene valute u Ekonomskoj i monetarnoj uniji regulirana je trima uredbama Vijeća EU-a. To su Uredba Vijeća (EZ) br. 1103/97 od 17. lipnja 1997. o određenim odredbama koje se odnose na uvođenje eura, Uredba Vijeća (EZ) br. 974/98 od 3. svibnja 1998. o uvođenju eura i Uredba Vijeća (EZ) br. 2866/98 od 31. prosinca 1998. o stopama konverzije između eura i valuta država članica koje usvajaju euro.
Vlada Republike Hrvatske je na sjednici održanoj u prosincu 2020. godine donijela Nacionalni plan zamjene hrvatske kune eurom („Narodne novine“, br. 146/20), a s ciljem provedbe navedenog Nacionalnog plana, Vlada je u rujnu 2021. godine donijela Zaključak o provedbi zakonodavnih aktivnosti povezanih s uvođenjem eura kao službene valute u Republici Hrvatskoj. Ovim Zaključkom utvrđen je popis zakona i podzakonskih propisa koje je potrebno izmijeniti radi pune prilagodbe hrvatskog zakonodavstva uvođenju eura kao službene valute.
Osim donošenja zakona kojim će se urediti najvažnija pitanja vezana uz uvođenje eura kao službene valute u Republici Hrvatskoj, za potrebe pune prilagodbe hrvatskog zakonodavstva uvođenju eura, potrebno je izmijeniti niz zakona i podzakonskih propisa koji sadržavaju odredbe povezane s kunom.
Važeći Zakon o javnom okupljanju („Narodne novine“, br. 128/99, 90/05, 139/05, 150/05, 82/11 – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske i 78/12) sadrži prekršajne odredbe kojima je propisano sankcioniranje pravnih i fizičkih osoba za ponašanja suprotna odredbama toga Zakona. Kao prekršajne sankcije propisane su novčane kazne, iznos kojih je izražen u kunama.
Radi potrebe prilagodbe pravnog okvira Republike Hrvatske uvođenju eura kao nacionalne valute te nesmetanom i učinkovitom postupanju svih tijela uključenih u procesuiranje prekršaja utvrđenih Zakonom o javnom okupljanju, potrebno je u ovom Zakonu zamijeniti iznose novčanih kazni izraženih u kunama tako da budu izraženi u eurima.
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
OCJENA POTREBNIH SREDSTAVA ZA PROVEDBU ZAKONA
Za provedbu ovoga Zakona nije potrebno osigurati dodatna sredstva u Državnom proračunu Republike Hrvatske.
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
PRIJEDLOG ZA DONOŠENJE ZAKONA PO HITNOM POSTUPKU
Donošenje ovog Zakona predlaže se po hitnom postupku sukladno članku 204. stavku 1. i članku 206. stavku 1. Poslovnika Hrvatskoga sabora („Narodne novine“, br. 81/13., 113/16., 69/17., 29/18., 53/20., 119/20. - Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske i 123/20.), prema kojima se po hitnom postupku donose zakoni kada to zahtijevaju osobito opravdani razlozi, odnosno koji se usklađuju s dokumentima Europske unije ako to zatraži predlagatelj.
S obzirom da je Vlada Republike Hrvatske na sjednici održanoj u prosincu 2020. godine donijela Nacionalni plan zamjene hrvatske kune eurom („Narodne novine“, br. 146/20), potrebno je u zakonima koji sadrže prekršajne odredbe na temelju kojih se prekršitelji sankcioniraju novčanom kaznom čiji je iznos izražen u kunama, zamijeniti te iznose onima izraženim u euru, s ciljem učinkovite i pravodobne prilagodbe pravnog okvira Republike Hrvatske uvođenju eura kao nacionalne valute.
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
KONAČNI PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA ZAKONA O JAVNOM OKUPLJANJU
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
Članak 1.
U Zakonu o javnom okupljanju („Narodne novine“, br. 128/99, 90/05, 139/05, 150/05, 82/11 – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske i 78/12) naziv poglavlja „V. KAZNENE ODREDBE“ mijenja se i glasi: „V. PREKRŠAJNE ODREDBE“.
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
Članak 2.
U članku 34. riječi: „od 5.000,00 do 20.000,00 kuna“ zamjenjuju se riječima: „od 660,00 do 2.650,00 eura“.
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
Članak 3.
U članku 35. riječi: „od 2.000,00 do 5.000,00 kuna“ zamjenjuju se riječima: „od 260,00 do 660,00 eura“.
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
Članak 4.
U članku 36. riječi: „od 20.000,00 do 50.000,00 kuna“ zamjenjuju se riječima: „od 2.650,00 do 6.630,00 eura“.
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
Članak 5.
U članku 37. riječi: „od 1.000,00 do 3.000,00 kuna“ zamjenjuju se riječima: „od 130,00 do 390,00 eura“.
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
Članak 6.
Ovaj Zakon objavit će se u „Narodnim novinama“, a stupa na snagu na dan uvođenja eura kao službene valute u Republici Hrvatskoj.
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
OBRAZLOŽENJE POJEDINAČNIH ODREDABA
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
Članak 1.
U poglavlju V. važećeg Zakona o javnom okupljanju sadržane su odredbe na temelju kojih se novčanim kaznama kažnjavaju prekršitelji za prekršaje utvrđene tim Zakonom. S obzirom da je u Zakonu naveden naziv poglavlja V. „KAZNENE ODREDBE“, sukladno uobičajenoj nomotehničkoj praksi naziv poglavlja V. mijenja se i glasi: „PREKRŠAJNE ODREDBE“.
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
Članak 2. –4.
Iznosi novčanih kazni utvrđeni člancima 34., 35., 36. i 37. Zakona o javnom okupljanju („Narodne novine“, br. 128/99, 90/05, 150/05, 82/11 – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske i 78/12) izraženi u kunama, zamjenjuju se iznosima izraženim u euru.
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
Članak 5.
Propisuje se stupanje na snagu ovog Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
ODREDBE VAŽEĆEG ZAKONA KOJE SE MIJENJAJU
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
Članak 34.
Novčanom kaznom od 5.000,00 do 20.000,00 kuna kaznit će se za prekršaj:
1. osoba koja organizira mirno okupljanje ili javni prosvjed bez prijave kada je prijavljivanje obvezatno (članak 7. stavak 1.),
2. organizator koji održava mirno okupljanje i javni prosvjed na mjestima utvrđenim člankom 11. ovoga Zakona ili izvan mjesta utvrđenog odlukom iz članka 12. stavka 1. ovoga Zakona,
3. organizator koji unatoč zabrani održi mirno okupljanje i javni prosvjed (članak 14.),
4. organizator koji nije poduzeo mjere osiguranja reda i mira na mirnom okupljanju i javnom prosvjedu (članak 16. i članak 17.),
5. organizator koji organizira druge oblike okupljanja bez prijave kada je prijavljivanje obvezatno (članak 33. stavak 2.).
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
Članak 35.
Novčanom kaznom od 2.000,00 do 5.000,00 kuna kaznit će se za prekršaj voditelj koji:
1. ne poduzme potrebite mjere poradi osiguranja reda i mira na mirnom okupljanju i javnom prosvjedu (članak 18. i članak 21. stavak 2.),
2. ne prekine mirno okupljanje i javni prosvjed kada nastupi zbiljska i izravna pogibelj od nasilja (članak 21. stavak 3.),
3. na zahtjev ovlaštene službene osobe ne prekine mirno okupljanje i javni prosvjed (članak 23.).
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
Članak 36.
Novčanom kaznom od 20.000,00 do 50.000,00 kuna kaznit će se za prekršaj:
1. osoba koja organizira javnu priredbu bez prijave, kada je prijavljivanje obvezatno (članak 26.),
2. organizator koji organizira javnu priredbu unatoč zabrani (članak 28.).
Novčanom kaznom iz stavka 1. ovoga članka kaznit će se organizator javne priredbe za prekršaje utvrđene člankom 34. točkom 4., odnosno voditelj javne priredbe za prekršaje utvrđene člankom 35. ovoga Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
Članak 37.
Novčanom kaznom od 1.000,00 do 3.000,00 kuna kaznit će se za prekršaj:
1. osoba koja na javnom okupljanju ili na putu prema mjestu njegova održavanja nosi oružje ili predmete pogodne za nanošenje ozljeda te alkoholna pića (članak 18. stavak 1.),
2. osoba koja na javnom okupljanju nosi odoru, dijelove odore, odjeću, oznake ili druga obilježja kojima se poziva ili potiče na rat ili uporabu nasilja, na nacionalnu, rasnu ili vjersku mržnju ili bilo koji oblik nesnošljivosti (članak 18. stavak 2.).
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova