PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA ZAKONA O UPRAVNIM PRISTOJBAMA
I. USTAVNA OSNOVA DONOŠENJA ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje ovoga Zakona sadržana je u članku 2. stavku 4. podstavku 1. Ustava Republike Hrvatske („Narodne novine“, br. 85/10. - pročišćeni tekst i 5/14. - Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
II.OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE TREBAJU UREDITI ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
Provedbom porezne reforme 2016. godine, u području upravnih pristojbi uočena je potreba za izmjenama propisa kojima se uređuje plaćanje upravnih pristojbi te je donesen novi Zakon o upravnim pristojbama („Narodne novine“, broj 115/16.; dalje: Zakon) te Uredba o Tarifi upravnih pristojbi („Narodne novine“, br. 8/17., 37/17., 129/17., 18/19., 97/19. i 128/19.). U rujnu 2021. stupila je na snagu nova Uredba o Tarifi upravnih pristojbi (Narodne novine, br. 92/21, 93/21-Ispravak, 95/21-Ispravak).
Tim izmjenama terminološki je usklađen tekst Zakona s važećim zakonskim propisima iz nadležnosti pojedinih tijela te Direktivom 2006/123/EZ o uslugama na unutarnjem tržištu i odredbama Zakona o uslugama („Narodne novine“, broj 80/11.). Razvojem elektroničkih usluga javila se i potreba za izmjenom Zakona u dijelu plaćanja upravnih pristojbi te je propisana mogućnost plaćanja upravnih pristojbi elektroničkim putem (sustav e-Pristojbe). Državni biljezi i dalje su ostali kao mogućnost plaćanja upravnih pristojbi, ali samo iznimno za iznose do 100,00 kuna.
Osim prethodno navedenog, Zakonom su proširena postojeća opća i predmetna oslobođenja od plaćanja upravnih pristojbi.
Republika Hrvatska je potpisivanjem Ugovora o pristupanju Republike Hrvatske Europskoj uniji postala stranka Ugovora o Europskoj uniji, kao i Ugovora o funkcioniranju Europske unije i Ugovora o osnivanju Europske zajednice za atomsku energiju. Upotreba eura kao jedinstvene valute u Ekonomskoj i monetarnoj uniji regulirana je trima uredbama Vijeća EU-a. To su Uredba Vijeća (EZ) br. 1103/97 od 17. lipnja 1997. o određenim odredbama koje se odnose na uvođenje eura, Uredba Vijeća (EZ) br. 974/98 od 3. svibnja 1998. o uvođenju eura i Uredba Vijeća (EZ) br. 2866/98 od 31. prosinca 1998. o stopama konverzije između eura i valuta država članica koje usvajaju euro.
Budući da je uspostava ekonomske i monetarne unije čija je valuta euro definirana Ugovorom o Europskoj uniji iz 1992. (članak 3. pročišćene verzije tog Ugovora), Republika Hrvatska je putem svoga pristupnog ugovora preuzela obvezu uvođenja eura nakon što ispuni propisane uvjete kao i druge odredbe koje se odnose na države članice koje rabe zajedničku valutu.
Vlada Republike Hrvatske je na sjednici održanoj 23. prosinca 2020. donijela Nacionalni plan zamjene hrvatske kune eurom u kojem je dan pregled svih važnijih aktivnosti koje će sudionici priprema za uvođenje eura, iz privatnog i javnog sektora, provoditi u okviru priprema za uvođenje eura.
S ciljem provedbe Nacionalnog plana zamjene hrvatske kune eurom Vlada Republike Hrvatske 16. rujna 2021. donijela je Zaključak o provedbi zakonodavnih aktivnosti povezanih s uvođenjem eura kao službene valute u Republici Hrvatskoj kojim je utvrdila popis zakona i podzakonskih propisa koje je potrebno izmijeniti radi pune prilagodbe hrvatskog zakonodavstva uvođenju eura kao službene valute u Republici Hrvatskoj, sukladno Odluci o donošenju Nacionalnog plana zamjene hrvatske kune eurom („Narodne novine“, broj 146/20.).
Radi provedbe Nacionalnog plana zamjene hrvatske kune eurom s ciljem da Republika Hrvatska postane dijelom ekonomske i monetarne unije čija je valuta euro, odnosno za potrebe pune prilagodbe hrvatskog zakonodavstva uvođenju eura, ovim Prijedlogom zakona o izmjenama Zakona o upravnim pristojbama (u daljnjem tekstu: Prijedlog zakona) predlaže se izmjena odredbi povezanih s kunom radi uvođenja eura.
Ovim Prijedlogom zakona provodi se prilagodba hrvatskog zakonodavstva uvođenju eura, čime se doprinosi provedbi Nacionalnog plana zamjene hrvatske kune eurom kako bi Republika Hrvatska postala dijelom ekonomske i monetarne unije čija je valuta euro.
III. OCJENA I IZVORI SREDSTAVA POTREBNIH ZA PROVOĐENJE ZAKONA
Za provođenje ovoga Zakona nije potrebno osigurati dodatna financijska sredstva u državnom proračunu Republike Hrvatske.
IV.RAZLOZI ZA DONOŠENJE ZAKONA PO HITNOM POSTUPKU
U skladu s člankom 204. Poslovnika Hrvatskoga sabora („Narodne novine“, br. 81/13., 113/16., 69/17., 29/18., 53/20., 119/20. i 123/20.) predlaže se donošenje ovoga Zakona po hitnom postupku, radi osobito opravdanih državnih razloga, odnosno radi provedbe Nacionalnog plana zamjene hrvatske kune eurom s ciljem da Republika Hrvatska postane dijelom ekonomske i monetarne unije čija je valuta euro. Naime, uspostava ekonomske i monetarne unije čija je valuta euro definirana je Ugovorom o Europskoj uniji iz 1992. (članak 3. pročišćene verzije tog Ugovora), a Republika Hrvatska je putem svoga pristupnog ugovora preuzela obvezu uvođenja eura nakon što ispuni propisane uvjete kao i druge odredbe koje se odnose na države članice koje rabe zajedničku valutu.
KONAČNI PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA ZAKONA O UPRAVNIM PRISTOJBAMA
Članak 1.
U Zakonu o upravnim pristojbama („Narodne novine“, broj 115/16.) članak 7. mijenja se i glasi:
„Pri obračunavanju pristojbe propisane u postotku pristojbena osnovica će se zaokružiti na cijelu deseticu na način da se iznos do 5,00 eura zaokruži na nižu deseticu, a iznos iznad 5,00 eura na višu deseticu.“.
Članak 2.
U članku 8. točki 5. riječi: „30.000,00 kuna“ zamjenjuju se riječima: „3.981,68 eura“.
Članak 3.
U članku 13. stavku 2. riječi: „100,00 kuna“ zamjenjuju se riječima: „13,27 eura“.
Članak 4.
U članku 15. stavci 2. i 3. mijenjaju se i glase:
„(2) Obračun konzularnih pristojbi obavlja se prema prosječnom srednjem tečaju eura iz tečajne liste Hrvatske narodne banke za prethodno tromjesečje.
(3) Ako neke od nacionalnih valuta nema u tečajnoj listi iz stavka 2. ovoga članka, za obračun konzularnih pristojbi primjenjuje se tečaj američkog dolara.“
Članak 5.
U članku 16. stavci 1. i 2. mijenjaju se i glase:
„(1) Pristojbeni obveznik koji iz inozemstva traži da mu tijelo iz članka 1. stavka 1. ovoga Zakona obavi radnju za koju se plaća pristojba, pristojbu plaća u stranoj valuti prema prosječnom srednjem tečaju eura iz tečajne liste Hrvatske narodne banke za prethodno tromjesečje.
(2) Ako neke od nacionalnih valuta nema u tečajnoj listi iz stavka 1. ovoga članka, primjenjuje se tečaj američkog dolara.“
Članak 6.
Iznimno od članka 4. i 5. ovoga Zakona, za I. tromjesečje 2023. godine primjenjivat će se srednji tečaj eura iz tečajne liste Hrvatske narodne banke na dan plaćanja pristojbe.
Članak 7.
Ovaj Zakon objavit će se u »Narodnim novinama«, a stupa na snagu na dan uvođenja eura kao službene valute u Republici Hrvatskoj.
OBRAZLOŽENJE
Uz članak 1.
Predlaže se da se pri obračunavanju pristojbe propisane u postotku pristojbena osnovica zaokruži na cijelu deseticu na način da se iznos do 5,00 eura zaokruži na nižu deseticu, a iznos iznad 5,00 eura na višu deseticu.
Uz članak 2.
Predlaže se zamjena iznosa 30.000,00 kuna iznosom od 3.981,68 eura koji je izračunat uz primjenu općih pravila za preračunavanje i zaokruživanje iz Zakona o uvođenju eura.
Uz članak 3.
Predlaže se zamjena iznosa 100,00 kuna iznosom od 13,27 eura koji je izračunat uz primjenu općih pravila za preračunavanje i zaokruživanje iz Zakona o uvođenju eura.
Uz članak 4.
Propisuje način obračuna konzularnih pristojbi, a prema prosječnom srednjem tečaju eura iz tečajne liste Hrvatske narodne banke za prethodno tromjesečje. U stavku 2. se usklađuje terminologija sa stavkom 1.
Uz članak 5.
Propisuje da pristojbeni obveznik koji iz inozemstva traži da mu se obavi radnju plaća pristojbu prema prosječnom srednjem tečaju eura iz tečajne liste Hrvatske narodne banke za prethodno tromjesečje. U stavku 2. se usklađuje terminologija sa stavkom 1.
Uz članak 6.
Propisuje se da se u prijelaznom razdoblju (I. tromjesečje 2023. godine) primjenjuje srednji tečaj eura iz tečajne liste Hrvatske narodne banke na dan plaćanja pristojbe.
Uz članak 7.
Ovim člankom propisano je stupanje na snagu Zakona.
PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA ZAKONA O UPRAVNIM PRISTOJBAMA
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
I. USTAVNA OSNOVA DONOŠENJA ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje ovoga Zakona sadržana je u članku 2. stavku 4. podstavku 1. Ustava Republike Hrvatske („Narodne novine“, br. 85/10. - pročišćeni tekst i 5/14. - Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
II.OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE TREBAJU UREDITI ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
Provedbom porezne reforme 2016. godine, u području upravnih pristojbi uočena je potreba za izmjenama propisa kojima se uređuje plaćanje upravnih pristojbi te je donesen novi Zakon o upravnim pristojbama („Narodne novine“, broj 115/16.; dalje: Zakon) te Uredba o Tarifi upravnih pristojbi („Narodne novine“, br. 8/17., 37/17., 129/17., 18/19., 97/19. i 128/19.). U rujnu 2021. stupila je na snagu nova Uredba o Tarifi upravnih pristojbi (Narodne novine, br. 92/21, 93/21-Ispravak, 95/21-Ispravak).
Tim izmjenama terminološki je usklađen tekst Zakona s važećim zakonskim propisima iz nadležnosti pojedinih tijela te Direktivom 2006/123/EZ o uslugama na unutarnjem tržištu i odredbama Zakona o uslugama („Narodne novine“, broj 80/11.). Razvojem elektroničkih usluga javila se i potreba za izmjenom Zakona u dijelu plaćanja upravnih pristojbi te je propisana mogućnost plaćanja upravnih pristojbi elektroničkim putem (sustav e-Pristojbe). Državni biljezi i dalje su ostali kao mogućnost plaćanja upravnih pristojbi, ali samo iznimno za iznose do 100,00 kuna.
Osim prethodno navedenog, Zakonom su proširena postojeća opća i predmetna oslobođenja od plaćanja upravnih pristojbi.
Republika Hrvatska je potpisivanjem Ugovora o pristupanju Republike Hrvatske Europskoj uniji postala stranka Ugovora o Europskoj uniji, kao i Ugovora o funkcioniranju Europske unije i Ugovora o osnivanju Europske zajednice za atomsku energiju. Upotreba eura kao jedinstvene valute u Ekonomskoj i monetarnoj uniji regulirana je trima uredbama Vijeća EU-a. To su Uredba Vijeća (EZ) br. 1103/97 od 17. lipnja 1997. o određenim odredbama koje se odnose na uvođenje eura, Uredba Vijeća (EZ) br. 974/98 od 3. svibnja 1998. o uvođenju eura i Uredba Vijeća (EZ) br. 2866/98 od 31. prosinca 1998. o stopama konverzije između eura i valuta država članica koje usvajaju euro.
Budući da je uspostava ekonomske i monetarne unije čija je valuta euro definirana Ugovorom o Europskoj uniji iz 1992. (članak 3. pročišćene verzije tog Ugovora), Republika Hrvatska je putem svoga pristupnog ugovora preuzela obvezu uvođenja eura nakon što ispuni propisane uvjete kao i druge odredbe koje se odnose na države članice koje rabe zajedničku valutu.
Vlada Republike Hrvatske je na sjednici održanoj 23. prosinca 2020. donijela Nacionalni plan zamjene hrvatske kune eurom u kojem je dan pregled svih važnijih aktivnosti koje će sudionici priprema za uvođenje eura, iz privatnog i javnog sektora, provoditi u okviru priprema za uvođenje eura.
S ciljem provedbe Nacionalnog plana zamjene hrvatske kune eurom Vlada Republike Hrvatske 16. rujna 2021. donijela je Zaključak o provedbi zakonodavnih aktivnosti povezanih s uvođenjem eura kao službene valute u Republici Hrvatskoj kojim je utvrdila popis zakona i podzakonskih propisa koje je potrebno izmijeniti radi pune prilagodbe hrvatskog zakonodavstva uvođenju eura kao službene valute u Republici Hrvatskoj, sukladno Odluci o donošenju Nacionalnog plana zamjene hrvatske kune eurom („Narodne novine“, broj 146/20.).
Radi provedbe Nacionalnog plana zamjene hrvatske kune eurom s ciljem da Republika Hrvatska postane dijelom ekonomske i monetarne unije čija je valuta euro, odnosno za potrebe pune prilagodbe hrvatskog zakonodavstva uvođenju eura, ovim Prijedlogom zakona o izmjenama Zakona o upravnim pristojbama (u daljnjem tekstu: Prijedlog zakona) predlaže se izmjena odredbi povezanih s kunom radi uvođenja eura.
Ovim Prijedlogom zakona provodi se prilagodba hrvatskog zakonodavstva uvođenju eura, čime se doprinosi provedbi Nacionalnog plana zamjene hrvatske kune eurom kako bi Republika Hrvatska postala dijelom ekonomske i monetarne unije čija je valuta euro .
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
III. OCJENA I IZVORI SREDSTAVA POTREBNIH ZA PROVOĐENJE ZAKONA
Za provođenje ovoga Zakona nije potrebno osigurati dodatna financijska sredstva u državnom proračunu Republike Hrvatske .
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
IV. RAZLOZI ZA DONOŠENJE ZAKONA PO HITNOM POSTUPKU
U skladu s člankom 204. Poslovnika Hrvatskoga sabora („Narodne novine“, br. 81/13., 113/16., 69/17., 29/18., 53/20., 119/20. i 123/20.) predlaže se donošenje ovoga Zakona po hitnom postupku, radi osobito opravdanih državnih razloga, odnosno radi provedbe Nacionalnog plana zamjene hrvatske kune eurom s ciljem da Republika Hrvatska postane dijelom ekonomske i monetarne unije čija je valuta euro. Naime, uspostava ekonomske i monetarne unije čija je valuta euro definirana je Ugovorom o Europskoj uniji iz 1992. (članak 3. pročišćene verzije tog Ugovora), a Republika Hrvatska je putem svoga pristupnog ugovora preuzela obvezu uvođenja eura nakon što ispuni propisane uvjete kao i druge odredbe koje se odnose na države članice koje rabe zajedničku valutu.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
KONAČNI PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA ZAKONA O UPRAVNIM PRISTOJBAMA
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 1.
U Zakonu o upravnim pristojbama („Narodne novine“, broj 115/16.) članak 7. mijenja se i glasi:
„Pri obračunavanju pristojbe propisane u postotku pristojbena osnovica će se zaokružiti na cijelu deseticu na način da se iznos do 5,00 eura zaokruži na nižu deseticu, a iznos iznad 5,00 eura na višu deseticu.“.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 2.
U članku 8. točki 5. riječi: „30.000,00 kuna“ zamjenjuju se riječima: „3.981,68 eura“.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 3.
U članku 13. stavku 2. riječi: „100,00 kuna“ zamjenjuju se riječima: „13,27 eura“.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 4.
U članku 15. stavci 2. i 3. mijenjaju se i glase:
„(2 ) Obračun konzularnih pristojbi obavlja se prema prosječnom srednjem tečaju eura iz tečajne liste Hrvatske narodne banke za prethodno tromjesečje.
(3) Ako neke od nacionalnih valuta nema u tečajnoj listi iz stavka 2. ovoga članka, za obračun konzularnih pristojbi primjenjuje se tečaj američkog dolara.“
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 5.
U članku 16. stavci 1. i 2. mijenjaju se i glase:
„(1) Pristojbeni obveznik koji iz inozemstva traži da mu tijelo iz članka 1. stavka 1. ovoga Zakona obavi radnju za koju se plaća pristojba, pristojbu plaća u stranoj valuti prema prosječnom srednjem tečaju eura iz tečajne liste Hrvatske narodne banke za prethodno tromjesečje.
(2) Ako neke od nacionalnih valuta nema u tečajnoj listi iz stavka 1. ovoga članka, primjenjuje se tečaj američkog dolara.“
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 6.
Iznimno od članka 4. i 5. ovoga Zakona, za I. tromjesečje 2023. godine primjenjivat će se srednji tečaj eura iz tečajne liste Hrvatske narodne banke na dan plaćanja pristojbe.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 7.
Ovaj Zakon objavit će se u »Narodnim novinama«, a stupa na snagu na dan uvođenja eura kao službene valute u Republici Hrvatskoj.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
OBRAZLOŽENJE
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Uz članak 1.
Predlaže se da se pri obračunavanju pristojbe propisane u postotku pristojbena osnovica zaokruži na cijelu deseticu na način da se iznos do 5,00 eura zaokruži na nižu deseticu, a iznos iznad 5,00 eura na višu deseticu.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Uz članak 2.
Predlaže se zamjena iznosa 30.000,00 kuna iznosom od 3.981,68 eura koji je izračunat uz primjenu općih pravila za preračunavanje i zaokruživanje iz Zakona o uvođenju eura.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Uz članak 3.
Predlaže se zamjena iznosa 100,00 kuna iznosom od 13,27 eura koji je izračunat uz primjenu općih pravila za preračunavanje i zaokruživanje iz Zakona o uvođenju eura.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Uz članak 4.
Propisuje način obračuna konzularnih pristojbi, a prema prosječnom srednjem tečaju eura iz tečajne liste Hrvatske narodne banke za prethodno tromjesečje. U stavku 2. se usklađuje terminologija sa stavkom 1.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Uz članak 5.
Propisuje da p ristojbeni obveznik koji iz inozemstva traži da mu se obavi radnju plaća pristojbu prema prosječnom srednjem tečaju eura iz tečajne liste Hrvatske narodne banke za prethodno tromjesečje. U stavku 2. se usklađuje terminologija sa stavkom 1.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Uz članak 6.
Propisuje se da se u prijelaznom razdoblju (I. tromjesečje 2023. godine) primjenjuje srednji tečaj eura iz tečajne liste Hrvatske narodne banke na dan plaćanja pristojbe.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Uz članak 7.
Ovim člankom propisano je stupanje na snagu Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija