PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA ZAKONA O FINANCIJSKOM POSLOVANJU I PREDSTEČAJNOJ NAGODBI
USTAVNA OSNOVA DONOŠENJA ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje ovoga Zakona sadržana je u članku 2. stavku 4. podstavku 1. Ustava Republike Hrvatske („Narodne novine“, br. 85/10 - pročišćeni tekst i 5/14 - Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE TREBAJU UREDITI ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
Republika Hrvatska je potpisivanjem Ugovora o pristupanju Republike Hrvatske Europskoj uniji postala stranka Ugovora o Europskoj uniji, kao i Ugovora o funkcioniranju Europske unije i Ugovora o osnivanju Europske zajednice za atomsku energiju. Upotreba eura kao jedinstvene valute u Ekonomskoj i monetarnoj uniji regulirana je trima uredbama Vijeća EU-a. To su Uredba Vijeća (EZ) br. 1103/97 od 17. lipnja 1997. o određenim odredbama koje se odnose na uvođenje eura, Uredba Vijeća (EZ) br. 974/98 od 3. svibnja 1998. o uvođenju eura i Uredba Vijeća (EZ) br. 2866/98 od 31. prosinca 1998. o stopama konverzije između eura i valuta država članica koje usvajaju euro.
Budući da je uspostava ekonomske i monetarne unije čija je valuta euro definirana Ugovorom o Europskoj uniji iz 1992. (članak 3. pročišćene verzije tog Ugovora), Republika Hrvatska je putem svoga pristupnog ugovora preuzela obvezu uvođenja eura nakon što ispuni propisane uvjete kao i druge odredbe koje se odnose na države članice koje rabe zajedničku valutu.
Vlada Republike Hrvatske je na sjednici održanoj 23. prosinca 2020. donijela Nacionalni plan zamjene hrvatske kune eurom u kojem je dan pregled svih važnijih aktivnosti koje će sudionici priprema za uvođenje eura, iz privatnog i javnog sektora, provoditi u okviru priprema za uvođenje eura.
S ciljem provedbe Nacionalnog plana zamjene hrvatske kune eurom Vlada Republike Hrvatske 16. rujna 2021. donijela je Zaključak o provedbi zakonodavnih aktivnosti povezanih s uvođenjem eura kao službene valute u Republici Hrvatskoj kojim je utvrdila popis zakona i podzakonskih propisa koje je potrebno izmijeniti radi pune prilagodbe hrvatskog zakonodavstva uvođenju eura kao službene valute u Republici Hrvatskoj, sukladno Odluci o donošenju Nacionalnog plana zamjene hrvatske kune eurom („Narodne novine“, br. 146/20).
Radi provedbe Nacionalnog plana zamjene hrvatske kune eurom s ciljem da Republika Hrvatska postane dijelom ekonomske i monetarne unije čija je valuta euro, odnosno za potrebe pune prilagodbe hrvatskog zakonodavstva uvođenju eura, ovim Prijedlogom zakona o izmjenama Zakona o financijskom poslovanju i predstečajnoj nagodbi (u daljnjem tekstu: Prijedlog zakona) predlaže se izmjena odredbi povezanih s kunom radi uvođenja eura.
Ovim Prijedlogom zakona provodi se prilagodba hrvatskog zakonodavstva uvođenju eura, čime se doprinosi provedbi Nacionalnog plana zamjene hrvatske kune eurom kako bi Republika Hrvatska postala dijelom ekonomske i monetarne unije čija je valuta euro.
Vezano uz uvođenje eura kao službene valute potrebno je uskladiti i odredbe o određivanju zatezne kamatne stope u skladu sa Direktivom 2011/7/EU Europskog parlamenta i Vijeća od 16. veljače 2011. o borbi protiv kašnjenja u plaćanju u poslovnim transakcijama kojom je propisano način određivanja referentne stope koja služi kao osnovica za određivanje kamate na zakašnjelo plaćanje. Navedenom direktivom, za državu članicu čija je valuta euro propisuju se dva moguća načina određivanja referentne stope:
a)kamatna stopa koju je Europska središnja banka primijenila na svoje posljednje glavne operacije refinanciranja; ili
b)granična kamatna stopa proizašla iz natječajnih postupaka za varijabilnu stopu za posljednje glavne operacije refinanciranja Europske središnje banke.
Sukladno tome propisuje se da će referentna stopa biti kamatna stopa koju je Europska središnja banka primijenila na svoje posljednje glavne operacije refinanciranja ili granična kamatna stopa proizašla iz natječajnih postupaka za varijabilnu stopu za posljednje glavne operacije refinanciranja Europske središnje banke.
OCJENA I IZVORI POTREBNIH SREDSTAVA ZA PROVOĐENJE ZAKONA
Za provođenje ovoga Zakona nije potrebno osigurati dodatna sredstva u državnom proračunu Republike Hrvatske.
RAZLOZI ZA DONOŠENJE ZAKONA PO HITNOM POSTUPKU
U skladu s člankom 204. Poslovnika Hrvatskoga sabora („Narodne novine“, br. 81/13., 113/16., 69/17., 29/18., 53/20., 119/20. i 123/20.) predlaže se donošenje ovoga Zakona po hitnom postupku, radi osobito opravdanih državnih razloga, odnosno radi provedbe Nacionalnog plana zamjene hrvatske kune eurom s ciljem da Republika Hrvatska postane dijelom ekonomske i monetarne unije čija je valuta euro. Naime, uspostava ekonomske i monetarne unije čija je valuta euro definirana je Ugovorom o Europskoj uniji iz 1992. (članak 3. pročišćene verzije tog Ugovora), a Republika Hrvatska je putem svoga pristupnog ugovora preuzela obvezu uvođenja eura nakon što ispuni propisane uvjete kao i druge odredbe koje se odnose na države članice koje rabe zajedničku valutu.
TEKST PRIJEDLOGA ZAKONA S OBRAZLOŽENJEM
Članak 1.
U Zakonu o financijskom poslovanju i predstečajnoj nagodbi („Narodne novine“, br. 108/12, 144/12, 81/13, 112/13, 71/14 i 78/15) u članku 3. točke 19. i 20.. mijenjaju se i glase:
„19. „zakonska kamata za kašnjenje s plaćanjem“ jest kamatna stopa za kašnjenje s plaćanjem po stopi koja je jednaka iznosu referentne stope uvećana za 8 postotnih poena,
20. „referentna stopa“ jest kamatna stopa koju je Europska središnja banka primijenila na svoje posljednje glavne operacije refinanciranja ili granična kamatna stopa proizašla iz natječajnih postupaka za varijabilnu stopu za posljednje glavne operacije refinanciranja Europske središnje banke.“.
Članak 2.
U članku 12.a stavak 4. mijenja se i glasi:
„(4) Referentnu stopu iz stavka 2. ovoga članka određuje Europska središnja banka, a Hrvatska narodna banka dužna ju je objaviti na svojim Internet stranicama i u Narodnim novinama.
Stavak 5. mijenja se i glasi:
„(5) Referentna stopa za prvo polugodište predmetne godine je stopa iz stavka 4. ovog Zakona važeća na dan 1. siječnja te godine, a referentna stopa za drugo polugodište predmetne godine je stopa iz stavka 4. ovog Zakona važeća na dan 1. srpnja te godine.“
Članak 3.
U članku 13. stavku 1. riječi: „kunama u protuvrijednosti“ zamjenjuju se riječima „ iznosu od“.
Članak 4.
U članku 88. u stavku 1. riječi: „od 10.000,00 do 1.000.000,00 kuna“ zamjenjuju se riječima: „od 1.320,00 do 132.720,00 eura“.
Stavak 2. mijenja se i glasi:
„(2) Za prekršaj iz stavka 1. ovoga članka kaznit će se novčanom kaznom od 130,00 do 6.630,00 eura odgovorna osoba pravne osobe poduzetnika.“
Stavak 3. briše se.
Članak 5.
U članku 88.a stavku 1. riječi: „od 10.000,00 do 1.000.000,00 kuna“ zamjenjuju se riječima: „od 1.320,00 do 132.720,00 eura“.
U stavku 2. riječi: „od 1.000,00 do 50.000,00 kuna“ zamjenjuju se riječima: „od 130,00 do 6.630,00 eura“.
Članak 6.
U članku 88.b u stavku 1. riječi: „od 10.000,00 do 1.000.000,00 kuna“ zamjenjuju se riječima: „od 1.320,00 do 132.720,00 eura“.
U stavku 2. riječi: „od 1.000,00 do 50.000,00 kuna“ zamjenjuju se riječima: „od 130,00 do 6.630,00 eura“.
U stavku 3. riječi: „od 50.000,00 do 200.000,00 kuna“ zamjenjuju se riječima: „od 6.630,00 do 26.540,00 eura“.
ZAVRŠNA ODREDBA
Članak 7.
Ovaj Zakon objavit će se u Narodnim novinama, a stupa na snagu na dan uvođenja eura kao službene valute u Republici Hrvatskoj.
OBRAZLOŽENJE
Uz članak 1.
Pojam zakonske kamate za kašnjenje s plaćanjem i referentne stope usklađuje se sa Direktivom Vijeća 2011/7/EU od 16. veljače 2011.
Uz članak 2.
Propisuje se da referentnu stopu određuje Europska središnja banka, a podatak o tome objavljuje Hrvatska narodna banka. Ujedno se propisuje na koja se razdoblja odnosi referentna stopa.
Uz članak 3.
Usklađuje se sa Zakonom o uvođenju eura kao službene valute u Republici Hrvatskoj.
Uz članak 4.
Predlaže se zamjena iznosa propisanih novčanih kazni iz kuna u eure, uz primjenu pravila zaokruživanja na nižu deseticu iz Zakona o uvođenju eura kao službene valute u Republici Hrvatskoj. Prekršajna odredba za postupanje protivno članku 40. Zakona o financijskom poslovanju i predstečajnoj nagodbi briše se iz razloga što je članak 40. prestao važiti stupanjem na snagu Stečajnog zakona („Narodne novine“, br. 71/15).
Uz članak 5.
Predlaže se zamjena iznosa propisanih novčanih kazni iz kuna u eure, uz primjenu pravila zaokruživanja na nižu deseticu iz Zakona o uvođenju eura kao službene valute u Republici Hrvatskoj.
Uz članak 6.
Predlaže se zamjena iznosa propisanih novčanih kazni iz kuna u eure, uz primjenu pravila zaokruživanja na nižu deseticu iz Zakona o uvođenju eura kao službene valute u Republici Hrvatskoj.
PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA ZAKONA O FINANCIJSKOM POSLOVANJU I PREDSTEČAJNOJ NAGODBI
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
USTAVNA OSNOVA DONOŠENJA ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje ovoga Zakona sadržana je u članku 2. stavku 4. podstavku 1. Ustava Republike Hrvatske („Narodne novine“, br. 85/10 - pročišćeni tekst i 5/14 - Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE TREBAJU UREDITI ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
Republika Hrvatska je potpisivanjem Ugovora o pristupanju Republike Hrvatske Europskoj uniji postala stranka Ugovora o Europskoj uniji, kao i Ugovora o funkcioniranju Europske unije i Ugovora o osnivanju Europske zajednice za atomsku energiju. Upotreba eura kao jedinstvene valute u Ekonomskoj i monetarnoj uniji regulirana je trima uredbama Vijeća EU-a. To su Uredba Vijeća (EZ) br. 1103/97 od 17. lipnja 1997. o određenim odredbama koje se odnose na uvođenje eura, Uredba Vijeća (EZ) br. 974/98 od 3. svibnja 1998. o uvođenju eura i Uredba Vijeća (EZ) br. 2866/98 od 31. prosinca 1998. o stopama konverzije između eura i valuta država članica koje usvajaju euro.
Budući da je uspostava ekonomske i monetarne unije čija je valuta euro definirana Ugovorom o Europskoj uniji iz 1992. (članak 3. pročišćene verzije tog Ugovora), Republika Hrvatska je putem svoga pristupnog ugovora preuzela obvezu uvođenja eura nakon što ispuni propisane uvjete kao i druge odredbe koje se odnose na države članice koje rabe zajedničku valutu.
Vlada Republike Hrvatske je na sjednici održanoj 23. prosinca 2020. donijela Nacionalni plan zamjene hrvatske kune eurom u kojem je dan pregled svih važnijih aktivnosti koje će sudionici priprema za uvođenje eura, iz privatnog i javnog sektora, provoditi u okviru priprema za uvođenje eura.
S ciljem provedbe Nacionalnog plana zamjene hrvatske kune eurom Vlada Republike Hrvatske 16. rujna 2021. donijela je Zaključak o provedbi zakonodavnih aktivnosti povezanih s uvođenjem eura kao službene valute u Republici Hrvatskoj kojim je utvrdila popis zakona i podzakonskih propisa koje je potrebno izmijeniti radi pune prilagodbe hrvatskog zakonodavstva uvođenju eura kao službene valute u Republici Hrvatskoj, sukladno Odluci o donošenju Nacionalnog plana zamjene hrvatske kune eurom („Narodne novine“, br. 146/20).
Radi provedbe Nacionalnog plana zamjene hrvatske kune eurom s ciljem da Republika Hrvatska postane dijelom ekonomske i monetarne unije čija je valuta euro, odnosno za potrebe pune prilagodbe hrvatskog zakonodavstva uvođenju eura, ovim Prijedlogom zakona o izmjenama Zakona o financijskom poslovanju i predstečajnoj nagodbi (u daljnjem tekstu: Prijedlog zakona) predlaže se izmjena odredbi povezanih s kunom radi uvođenja eura.
Ovim Prijedlogom zakona provodi se prilagodba hrvatskog zakonodavstva uvođenju eura, čime se doprinosi provedbi Nacionalnog plana zamjene hrvatske kune eurom kako bi Republika Hrvatska postala dijelom ekonomske i monetarne unije čija je valuta euro.
Vezano uz uvođenje eura kao službene valute potrebno je uskladiti i odredbe o određivanju zatezne kamatne stope u skladu sa Direktivom 2011/7/EU Europskog parlamenta i Vijeća od 16. veljače 2011. o borbi protiv kašnjenja u plaćanju u poslovnim transakcijama kojom je propisano način određivanja referentne stope koja služi kao osnovica za određivanje kamate na zakašnjelo plaćanje. Navedenom direktivom, za državu članicu čija je valuta euro propisuju se dva moguća načina određivanja referentne stope:
a) kamatna stopa koju je Europska središnja banka primijenila na svoje posljednje glavne operacije refinanciranja; ili
b) granična kamatna stopa proizašla iz natječajnih postupaka za varijabilnu stopu za posljednje glavne operacije refinanciranja Europske središnje banke.
Sukladno tome propisuje se da će referentna stopa biti kamatna stopa koju je Europska središnja banka primijenila na svoje posljednje glavne operacije refinanciranja ili granična kamatna stopa proizašla iz natječajnih postupaka za varijabilnu stopu za posljednje glavne operacije refinanciranja Europske središnje banke.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
OCJENA I IZVORI POTREBNIH SREDSTAVA ZA PROVOĐENJE ZAKONA
Za provođenje ovoga Zakona nije potrebno osigurati dodatna sredstva u državnom proračunu Republike Hrvatske.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
RAZLOZI ZA DONOŠENJE ZAKONA PO HITNOM POSTUPKU
U skladu s člankom 204. Poslovnika Hrvatskoga sabora („Narodne novine“, br. 81/13., 113/16., 69/17., 29/18., 53/20., 119/20. i 123/20.) predlaže se donošenje ovoga Zakona po hitnom postupku, radi osobito opravdanih državnih razloga, odnosno radi provedbe Nacionalnog plana zamjene hrvatske kune eurom s ciljem da Republika Hrvatska postane dijelom ekonomske i monetarne unije čija je valuta euro. Naime, uspostava ekonomske i monetarne unije čija je valuta euro definirana je Ugovorom o Europskoj uniji iz 1992. (članak 3. pročišćene verzije tog Ugovora), a Republika Hrvatska je putem svoga pristupnog ugovora preuzela obvezu uvođenja eura nakon što ispuni propisane uvjete kao i druge odredbe koje se odnose na države članice koje rabe zajedničku valutu.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
TEKST PRIJEDLOGA ZAKONA S OBRAZLOŽENJEM
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 1.
U Zakonu o financijskom poslovanju i predstečajnoj nagodbi („Narodne novine“, br. 108/12, 144/12, 81/13, 112/13, 71/14 i 78/15) u članku 3. točke 19. i 20.. mijenjaju se i glase:
„19. „zakonska kamata za kašnjenje s plaćanjem“ jest kamatna stopa za kašnjenje s plaćanjem po stopi koja je jednaka iznosu referentne stope uvećana za 8 postotnih poena,
20. „referentna stopa“ jest kamatna stopa koju je Europska središnja banka primijenila na svoje posljednje glavne operacije refinanciranja ili granična kamatna stopa proizašla iz natječajnih postupaka za varijabilnu stopu za posljednje glavne operacije refinanciranja Europske središnje banke.“.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 2.
U članku 12.a stavak 4. mijenja se i glasi:
„(4) Referentnu stopu iz stavka 2. ovoga članka određuje Europska središnja banka, a Hrvatska narodna banka dužna ju je objaviti na svojim Internet stranicama i u Narodnim novinama.
Stavak 5. mijenja se i glasi:
„(5) Referentna stopa za prvo polugodište predmetne godine je stopa iz stavka 4. ovog Zakona važeća na dan 1. siječnja te godine, a referentna stopa za drugo polugodište predmetne godine je stopa iz stavka 4. ovog Zakona važeća na dan 1. srpnja te godine.“
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 3.
U članku 13. stavku 1. riječi: „kunama u protuvrijednosti “ zamjenjuju se riječima „ iznosu od“.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 4.
U članku 88. u stavku 1. riječi: „od 10.000,00 do 1.000.000,00 kuna“ zamjenjuju se riječima: „od 1.320,00 do 132.720,00 eura“.
Stavak 2. mijenja se i glasi:
„(2) Za prekršaj iz stavka 1. ovoga članka kaznit će se novčanom kaznom od 130,00 do 6.630,00 eura odgovorna osoba pravne osobe poduzetnika.“
Stavak 3. briše se.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 5 .
U članku 88.a stavku 1. riječi: „od 10.000,00 do 1.000.000,00 kuna“ zamjenjuju se riječima: „od 1.320,00 do 132.720,00 eura“.
U stavku 2. riječi: „od 1.000,00 do 50.000,00 kuna“ zamjenjuju se riječima: „od 130,00 do 6.630,00 eura“.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 6.
U članku 88.b u stavku 1. riječi: „od 10.000,00 do 1.000.000,00 kuna“ zamjenjuju se riječima: „od 1.320,00 do 132.720,00 eura“.
U stavku 2. riječi: „od 1.000,00 do 50.000,00 kuna“ zamjenjuju se riječima: „od 130,00 do 6.630,00 eura“.
U stavku 3. riječi: „od 50.000,00 do 200.000,00 kuna“ zamjenjuju se riječima: „od 6.630,00 do 26.540,00 eura“.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
ZAVRŠNA ODREDBA
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 7.
Ovaj Zakon objavit će se u Narodnim novinama, a stupa na snagu na dan uvođenja eura kao službene valute u Republici Hrvatskoj.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
OBRAZLOŽENJE
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Uz članak 1.
Pojam zakonske kamate za kašnjenje s plaćanjem i referentne stope usklađuje se sa Direktivom Vijeća 2011/7/EU od 16. veljače 2011.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Uz članak 2.
Propisuje se da referentnu stopu određuje Europska središnja banka, a podatak o tome objavljuje Hrvatska narodna banka. Ujedno se propisuje na koja se razdoblja odnosi referentna stopa.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Uz članak 3.
Usklađuje se sa Zakonom o uvođenju eura kao službene valute u Republici Hrvatskoj.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Uz članak 4.
Predlaže se zamjena iznosa propisanih novčanih kazni iz kuna u eure, uz primjenu pravila zaokruživanja na nižu deseticu iz Zakona o uvođenju eura kao službene valute u Republici Hrvatskoj . Prekršajna odredba za postupanje protivno članku 40. Zakona o financijskom poslovanju i predstečajnoj nagodbi briše se iz razloga što je članak 40. prestao važiti stupanjem na snagu Stečajnog zakona („Narodne novine“, br. 71/15).
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Uz članak 5.
Predlaže se zamjena iznosa propisanih novčanih kazni iz kuna u eure, uz primjenu pravila zaokruživanja na nižu deseticu iz Zakona o uvođenju eura kao službene valute u Republici Hrvatskoj .
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Uz članak 6.
Predlaže se zamjena iznosa propisanih novčanih kazni iz kuna u eure, uz primjenu pravila zaokruživanja na nižu deseticu iz Zakona o uvođenju eura kao službene valute u Republici Hrvatskoj .
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Uz članak 7.
Propisuje se stupanje Zakona na snagu.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija