NACRT PRIJEDLOGA ZAKONA O IZMJENAMA ZAKONA O PARNIČNOM POSTUPKU, S KONAČNIM PRIJEDLOGOM ZAKONA
I. USTAVNA OSNOVA DONOŠENJA ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje Zakona o izmjenama Zakona o parničnom postupku sadržana je u odredbi članka 2. stavka 4. podstavka 1. Ustava Republike Hrvatske („Narodne novine“, broj 85/10. - pročišćeni tekst i 5/14. - Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
II. OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA TREBA UREDITI ZAKONOM TE POSLJEDICE DONOŠENJA ZAKONA
Republika Hrvatska potpisivanjem Ugovora o pristupanju Republike Hrvatske Europskoj uniji postala je stranka Ugovora o Europskoj uniji, kao i Ugovora o funkcioniranju Europske unije i Ugovora o osnivanju Europske zajednice za atomsku energiju te je time preuzela obvezu uvođenja eura nakon što ispuni propisane uvjete kao i druge odredbe koje se odnose na države članice koje rabe zajedničku valutu.
Upotreba eura kao jedinstvene valute u Ekonomskoj i monetarnoj uniji regulirana je trima uredbama Vijeća EU-a. To su Uredba Vijeća (EZ) br. 1103/97 od 17. lipnja 1997. o određenim odredbama koje se odnose na uvođenje eura, Uredba Vijeća (EZ) br. 974/98 od 3. svibnja 1998. o uvođenju eura i Uredba Vijeća (EZ) br. 2866/98 od 31. prosinca 1998. o stopama konverzije između eura i valuta država članica koje usvajaju euro. Ove se uredbe izravno primjenjuju u svim državama sudionicama monetarne unije od dana uvođenja eura, pri čemu se posljednje dvije revidiraju svaki put kad neka država članica uvede euro. Konkretno, Uredba Vijeća (EZ) br. 974/98 mijenja se na način da se nova država članica uvrštava u popis država europodručja, dok se Uredba Vijeća (EZ) br. 2866/98 mijenja na način da se dopunjuje utvrđivanjem stope konverzije između eura i valute države članice koja uvodi euro.
U listopadu 2017. Vlada Republike Hrvatske (u daljnjem tekstu: Vlada) i Hrvatska narodna banka predstavile su Strategiju za uvođenje eura kao službene valute u Republici Hrvatskoj, kojom je utvrđeno da Republika Hrvatska ispunjava sve formalne kriterije za uvođenje eura, osim kriterija koji se tiče dvogodišnjeg sudjelovanja u Europskom tečajnom mehanizmu (u daljnjem tekstu: ERM II).
Nakon toga, u srpnju 2020., Republika Hrvatska je ušla u ERM II, a Vlada je na sjednici održanoj 23. prosinca 2020. donijela Nacionalni plan zamjene hrvatske kune eurom u kojem je sadržan pregled svih važnijih aktivnosti koje će sudionici priprema za uvođenje eura, iz privatnog i javnog sektora, provoditi u okviru priprema za uvođenje eura. U tom su dokumentu pojašnjena temeljna načela za provedbu postupka uvođenja eura, kao i sam tijek zamjene valuta. Istim dokumentom dan je pregled pravnog okvira na razini EU koji uređuje pitanje upotrebe eura kao zajedničke valute te je opisana potrebna prilagodba nacionalnog zakonodavstva za uvođenje eura.
Osim donošenja zakona kojim se uređuju najvažnija pitanja vezana uz uvođenje eura kao službene valute u Republici Hrvatskoj, za potrebe pune prilagodbe hrvatskog zakonodavstva uvođenju eura kao službene valute potrebno je izmijeniti niz drugih zakona i podzakonskih propisa koji sadržavaju odredbe povezane s kunom.
Stoga se predmetnim izmjenama ZPP-a prilagođava dio odredbi koje se odnose na pozivanje na kunu te se sve utvrđene vrijednosti i vrijednosni pragovi iskazuju u euru.
Izmjene ZPP-a obuhvaćaju odredbe u kojima se propisuju novčane kazne i vrijednosni pragovi u kunama te se njihov iznos preračunava iz kune u euro.
III. OCJENA POTREBNIH SREDSTAVA ZA PROVOĐENJE ZAKONA
Prihvaćanje odnosno provedba ovoga Zakona nema i neće rezultirati fiskalnim učinkom.
IV. PRIJEDLOG ZA DONOŠENJE ZAKONA PO HITNOM POSTUPKU
Donošenje ovog Zakona predlaže se po hitnom postupku sukladno članku 204. stavku 1. i članku 206. stavku 1. Poslovnika Hrvatskog sabora („Narodne novine“, broj 81/13., 113/16., 69/17., 29/18., 53/20., 119/20. – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske i 123/20.), prema kojima se po hitnom postupku donose zakoni kada to zahtijevaju osobito opravdani razlozi, odnosno koji se usklađuju s dokumentima Europske unije ako to zatraži predlagatelj.
S obzirom da je Vlada Republike Hrvatske na sjednici održanoj u prosincu 2020. godine donijela Nacionalni plan zamjene hrvatske kune eurom („Narodne novine“, broj 146/20.), potrebno je u zakonima koji sadrže odredbe kojima se propisuju novčane kazne i vrijednosni pragovi čiji su iznosi izraženi u kunama, zamijeniti te iznose onima izraženim u euru, s ciljem učinkovite i pravodobne prilagodbe pravnog okvira Republike Hrvatske uvođenju eura kao nacionalne valute.
V. TEKST PRIJEDLOGA ZAKONA
Tekst prijedloga zakona dan je u obliku Nacrta konačnog prijedloga zakona o izmjenama Zakona o parničnom postupku.
NACRT KONAČNOG PRIJEDLOGA ZAKONA O IZMJENAMA ZAKONA O PARNIČNOM POSTUPKU
Članak 1.
U Zakonu o parničnom postupku („Narodne novine“, broj 53/91., 91/92., 112/99., 129/00., 88/01., 117/03., 88/05., 2/07., 84/08., 96/08. – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske, 123/08., 57/11., 148/11. – pročišćeni tekst, 25/13., 89/14. – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske, 70/19. i 80/22.) u članku 10. stavku 2. riječi: „500,00 do 10.000,00 kuna“ zamjenjuju se riječima: „60,00 do 1.320,00 eura“, a riječi: „2.500,00 do 50.000,00 kuna“ zamjenjuju se riječima: „330,00 do 6.630,00 eura“.
Članak 2.
U članku 13. stavku 3. riječi: „100.000,00 kuna“ zamjenjuju se riječima: „13.270,00 eura“, a riječi: „500.000,00 kuna“ zamjenjuju se riječima: „66.360,00 eura“.
Članak 3.
U članku 40. stavku 5. riječi: „50.000,00 kn“ zamjenjuju se riječima: „6.630,00 eura“.
Članak 4.
U članku 91. riječi: „50.000,00 kuna“ zamjenjuju se riječima: „6.630,00 eura“.
Članak 5.
U članku 95. stavku 3. riječi: „50.000,00 kuna“ zamjenjuju se riječima: „6.630,00 eura“.
Članak 6.
U članku 110. stavku 1. riječi: „500,00 do 5.000,00 kuna“ zamjenjuju se riječima: „60,00 do 660,00 eura“, a riječi: „2.000,00 do 20.000,00 kuna“ zamjenjuju se riječima: „260,00 do 2.650,00 eura“.
Članak 7.
U članku 221.b stavcima 2. i 4. riječi: „10.000,00 kuna“ zamjenjuju se riječima: „1.320,00 eura“.
Članak 8.
U članku 248. stavcima 1. i 2. riječi: „500,00 do 10.000,00 kuna“ zamjenjuju se riječima: „60,00 do 1.320,00 eura“.
Članak 9.
U članku 255. stavku 1. riječi: „500,00 do 10.000,00 kuna“ zamjenjuju se riječima: „60,00 do 1.320,00 eura“.
Članak 10.
U članku 318. stavku 1. riječi: „500,00 do 10.000,00 kuna“ zamjenjuju se riječima: „60,00 do 1.320,00 eura“.
Članak 11.
U članku 447. stavku 1. riječi: „5.000,00 kuna“ zamjenjuju se riječima: „660,00 eura“.
U stavku 2. riječi: „20.000,00 kuna“ zamjenjuju se riječima: „2.650,00 eura“.
Članak 12.
U članku 458. stavku 1. riječi: „10.000,00 kuna“ zamjenjuju se riječima: „1.320,00 eura“.
Članak 13.
U članku 460. riječi: „10.000,00 kuna“ zamjenjuju se riječima: „1.320,00 eura“.
Članak 14.
U članku 464. stavcima 1. i 2. riječi: „10.000,00 kuna“ zamjenjuju se riječima: „1.320,00 eura“.
Članak 15.
U članku 495.a riječi: „100.000,00 kuna“ zamjenjuju se riječima: „13.270,00 eura“.
Članak 16.
U članku 502. stavku 1. riječi: „50.000,00 kuna“ zamjenjuju se riječima: „6.630,00 eura“.
Članak 17.
Ovaj Zakon objavit će se u „Narodnim novinama“, a stupa na snagu na dan uvođenja eura kao službene valute u Republici Hrvatskoj.
VI. OBRAZLOŽENJE
Uz članak 1.
Predmetna odredbaprilagođava se u dijelu koji se odnosi na pozivanje na kunu te se propisane novčane kazne iskazuju u euru, a preračunavaju se iz kune u euro sukladno pravilima za preračunavanje iz Zakona o uvođenju eura.
Uz članak 2.
Predmetna odredbaprilagođava se u dijelu koji se odnosi na pozivanje na kunu te se propisani vrijednosni pragovi iskazuju u euru, a preračunavaju se iz kune u euro sukladno pravilima za preračunavanje iz Zakona o uvođenju eura.
Uz članak 3.
Predmetna odredbaprilagođava se u dijelu koji se odnosi na pozivanje na kunu te se propisani vrijednosni prag iskazuje u euru, a preračunava se iz kune u euro sukladno pravilima za preračunavanje iz Zakona o uvođenju eura.
Uz članak 4.
Predmetna odredbaprilagođava se u dijelu koji se odnosi na pozivanje na kunu te se propisani vrijednosni prag iskazuje u euru, a preračunava se iz kune u euro sukladno pravilima za preračunavanje iz Zakona o uvođenju eura.
Uz članak 5.
Predmetna odredba prilagođava se u dijelu koji se odnosi na pozivanje na kunu te se propisani vrijednosni prag iskazuje u euru, a preračunava se iz kune u euro sukladno pravilima za preračunavanje iz Zakona o uvođenju eura.
Uz članak 6.
Predmetna odredbaprilagođava se u dijelu koji se odnosi na pozivanje na kunu te se propisane novčane kazne iskazuju u euru, a preračunavaju se iz kune u euro sukladno pravilima za preračunavanje iz Zakona o uvođenju eura.
Uz članak 7.
Predmetna odredbaprilagođava se u dijelu koji se odnosi na pozivanje na kunu te se propisani vrijednosni pragovi iskazuju u euru, a preračunavaju se iz kune u euro sukladno pravilima za preračunavanje iz Zakona o uvođenju eura.
Uz članak 8.
Predmetna odredbaprilagođava se u dijelu koji se odnosi na pozivanje na kunu te se propisane novčane kazne iskazuju u euru, a preračunavaju se iz kune u euro sukladno pravilima za preračunavanje iz Zakona o uvođenju eura.
Uz članak 9.
Predmetna odredbaprilagođava se u dijelu koji se odnosi na pozivanje na kunu te se propisana novčana kazna iskazuje u euru, a preračunava se iz kune u euro sukladno pravilima za preračunavanje iz Zakona o uvođenju eura.
Uz članak 10.
Predmetna odredba prilagođava se u dijelu koji se odnosi na pozivanje na kunu te se propisana novčana kazna iskazuje u euru, a preračunava se iz kune u euro sukladno pravilima za preračunavanje iz Zakona o uvođenju eura.
Uz članak 11.
Predmetna odredba prilagođava se u dijelu koji se odnosi na pozivanje na kunu te se propisani vrijednosni pragovi iskazuju u euru, a preračunavaju se iz kune u euro sukladno pravilima za preračunavanje iz Zakona o uvođenju eura.
Uz članak 12.
Predmetna odredbaprilagođava se u dijelu koji se odnosi na pozivanje na kunu te se propisani vrijednosni prag iskazuje u euru, a preračunava se iz kune u euro sukladno pravilima za preračunavanje iz Zakona o uvođenju eura.
Uz članak 13.
Predmetna odredbaprilagođava se u dijelu koji se odnosi na pozivanje na kunu te se propisani vrijednosni prag iskazuje u euru, a preračunava se iz kune u euro sukladno pravilima za preračunavanje iz Zakona o uvođenju eura.
Uz članak 14.
Predmetna odredba prilagođava se u dijelu koji se odnosi na pozivanje na kunu te se propisani vrijednosni pragovi iskazuju u euru, a preračunavaju se iz kune u euro sukladno pravilima za preračunavanje iz Zakona o uvođenju eura.
Uz članak 15.
Predmetna odredbaprilagođava se u dijelu koji se odnosi na pozivanje na kunu te se propisani vrijednosni prag iskazuje u euru, a preračunava se iz kune u euro sukladno pravilima za preračunavanje iz Zakona o uvođenju eura.
Uz članak 16.
Predmetna odredbaprilagođava se u dijelu koji se odnosi na pozivanje na kunu te se propisani vrijednosni prag iskazuje u euru, a preračunava se iz kune u euro sukladno pravilima za preračunavanje iz Zakona o uvođenju eura.
Uz članak 17.
Predmetnom odredbom određuje se stupanje na snagu Zakona.
VII. TEKST ODREDBI ZAKONA O PARNIČNOM POSTUPKU KOJE SE MIJENJAJU
Članak 10.
Sud, stranke i drugi sudionici moraju nastojati da se postupak provede bez odugovlačenja, u razumnom roku i sa što manje troškova. Sud je dužan onemogućiti svaku zlouporabu prava u postupku.
Sud će kazniti novčanom kaznom od 500,00 do 10.000,00 kuna fizičku osobu, odnosno od 2.500,00 do 50.000,00 kuna pravnu osobu koja teže zlouporabi prava koja joj pripadaju u postupku, ako ovim Zakonom nije drugačije određeno.
Novčana kazna iz stavka 2. ovoga članka može se izreći stranci i umješaču, a njihovom zastupniku ako je on odgovoran za zlouporabu prava.
Novčanu kaznu izriče prvostupanjski sud. Izvan ročišta za glavnu raspravu kaznu izriče sudac pojedinac, odnosno predsjednik vijeća.
Ako sud koji odlučuje o pravnom lijeku posumnja da je koja od osoba koje sudjeluju u postupku teže zlouporabila prava koja joj pripadaju u postupku, naložit će prvostupanjskom sudu da provjeri je li takva zlouporaba počinjena.
U slučaju iz stavka 5. ovoga članka sudac pojedinac, odnosno predsjednik vijeća prvostupanjskoga suda izreći će novčanu kaznu ili će rješenjem utvrditi da nije počinjena teža zlouporaba prava. Prijepis svoje odluke prvostupanjski će sud uvijek dostaviti sudu iz stavka 5. ovoga članka.
Kada kažnjena osoba ne plati izrečenu novčanu kaznu u ostavljenom roku ili o tome bez odgađanja ne obavijesti sud, sud će u daljnjem roku od osam dana na rješenje o izrečenoj novčanoj kazni staviti potvrdu o ovršnosti te rješenje dostaviti Financijskoj agenciji radi izravne naplate novčane kazne provedbom ovrhe na novčanim sredstvima kažnjene osobe.
Ako Financijska agencija u roku od godine dana od dana primitka rješenja iz stavka 2. ovoga članka ne provede ovrhu na novčanim sredstvima kažnjene osobe u skladu s odredbama zakona koji uređuje provedbu ovrhe na novčanim sredstvima u cjelokupnom iznosu izrečene novčane kazne, dostavit će rješenje iz stavka 2. ovoga članka nadležnoj ispostavi Područnog ureda Porezne uprave prema prebivalištu, odnosno sjedištu kažnjene osobe radi prisilne naplate izrečene novčane kazne prema propisima o prisilnoj naplati poreza.
Ako kažnjena osoba nema prebivalište, odnosno sjedište na području Republike Hrvatske, Financijska agencija će dostaviti rješenje iz stavka 2. ovoga članka ispostavi Područnog ureda Porezne uprave prema sjedištu suda koji je donio rješenje iz stavka 2. ovoga članka.
Naplaćena novčana kazna uplaćuje se na račun prihoda državnog proračuna Republike Hrvatske, dok će se o izvršenoj naplati obavijestiti sud.
Žalba izjavljena protiv rješenja o novčanoj kazni, ne odgađa provedbu tog rješenja.
Ako u roku od godine dana od dana primitka rješenja iz stavka 2. ovoga članka ne uspije naplatiti novčanu kaznu, nadležna ispostava Područnog ureda Porezne uprave će o nenaplaćenoj novčanoj kazni za fizičku osobu obavijestiti sud koji je donio rješenje, nakon čega će se novčana kazna izrečena fizičkoj osobi zamijeniti kaznom zatvora po pravilima kaznenog prava o zamjeni novčane kazne kaznom zatvora, o čemu će odluku donijeti sud koji je izrekao novčanu kaznu. Ako se novčana kazna izrečena pravnoj osobi ne naplati u roku od godine dana od dana primitka rješenja iz stavka 2. ovoga članka, ta će se kazna prisilno naplatiti po pravilima kaznenog prava.
Ako je rješenje o izricanju novčane kazne ukinuto ili preinačeno, osoba kojoj je naplaćena izrečena novčana kazna može u roku od tri mjeseca od primitka tog rješenja u istom postupku zatražiti od suda da naloži Republici Hrvatskoj isplatu neosnovano naplaćenog iznosa novčane kazne. Ako taj zahtjev bude podnesen nakon isteka toga roka, sud će ga odbaciti. Zahtjev za isplatu temeljem rješenja kojim se nalaže Republici Hrvatskoj isplata neosnovano naplaćenog iznosa novčane kazne podnosi se ministarstvu nadležnom za poslove pravosuđa.
Članak 13.
Sudski savjetnici ovlašteni su u prvom stupnju provoditi parnični postupak, ocjenjivati dokaze i utvrđivati činjenice. Na temelju tako provedenog postupka sudski savjetnik podnosi sucu kojeg na to ovlasti predsjednik suda, pisani prijedlog na temelju kojeg sudac donosi odluku. U uvodu odluke navest će se da je odluka donesena temeljem prijedloga sudskog savjetnika.
Ako ne prihvati prijedlog kojeg mu je dao sudski savjetnik, nadležni sudac će sam provesti postupak.
Sudski savjetnici u parničnom postupku su ovlašteni provoditi postupak i predlagati sucu odluku u sporovima za isplatu novčane tražbine, ako vrijednost predmeta spora ne prelazi 100.000,00 kuna, odnosno u trgovačkim sporovima ako vrijednost predmeta spora ne prelazi 500.000,00 kuna.
U drugostupanjskom postupku i postupku povodom izvanrednih pravnih lijekova sudski savjetnici referiraju o stanju spisa i pripremaju nacrte odluka.
Članak 40.
Ako se tužbeni zahtjev ne odnosi na novčanu svotu, ali tužitelj u tužbi navede da pristaje da umjesto udovoljenja tom zahtjevu primi određenu novčanu svotu, kao vrijednost predmeta spora uzet će se ta svota.
U drugim slučajevima, kad se tužbeni zahtjev ne odnosi na novčanu svotu, mjerodavna je vrijednost predmeta spora koju je tužitelj u tužbi naznačio.
Ako je u slučaju iz stavka 2. ovoga članka tužitelj vrijednost predmeta spora očito suviše visoko ili suviše nisko naznačio, tako da se postavlja pitanje stvarne nadležnosti, sastava suda, vrste postupka, ovlaštenja na zastupanje ili prava na naknadu troškova postupka, sud će, po službenoj dužnosti ili na prigovor tuženika, najkasnije na pripremnom ročištu, brzo i na prikladan način provjeriti točnost naznačene vrijednosti te rješenjem protiv kojega nije dopuštena posebna žalba odrediti vrijednost predmeta spora.
Ako se nakon upuštanja tuženika u raspravljanje o glavnoj stvari utvrdi da je tužitelj propustio odrediti vrijednost predmeta spora, sud prvoga stupnja će brzo i na prikladan način, nakon što strankama omogući da se o tome izjasne, odrediti vrijednost predmeta spora rješenjem protiv kojega nije dopuštena posebna žalba.
Ako prvostupanjski sud u slučaju iz stavka 4. ovoga članka ne utvrdi vrijednost predmeta spora na način određen u tom stavku najkasnije do zaključenja glavne rasprave, smatrat će se da je vrijednost predmeta spora 50.000,00 kn.
Članak 91.
Ako u parnicama o imovinskopravnim zahtjevima vrijednost predmeta spora prelazi 50.000,00 kuna, punomoćnici pravnih osoba mogu biti samo osobe koje imaju položen pravosudni ispit.
Članak 95.
Ako je stranka izdala odvjetniku punomoć za vođenje parnice, a nije pobliže odredila ovlaštenja u punomoći, odvjetnik je ovlašten na temelju takve punomoći:
1) obavljati sve radnje u postupku, a osobito podnijeti tužbu, povući je, priznati tužbeni zahtjev ili se odreći tužbenog zahtjeva, zaključiti nagodbu, podnijeti pravni lijek i odreći se ili odustati od njega te zahtijevati izdavanje mjera osiguranja;
2) stavljati zahtjev za ovrhu ili osiguranje i poduzimati potrebne radnje u postupku u povodu takva zahtjeva;
3) od protivne stranke primiti dosuđene troškove;
4) punomoć prenijeti na drugog odvjetnika ili ovlastiti drugog odvjetnika na poduzimanje samo pojedinih radnji u postupku.
Za podnošenje prijedloga za ponavljanje postupka odvjetniku je potrebna posebna punomoć, ako je od pravomoćnosti odluke proteklo više od šest mjeseci.
Odvjetnički vježbenik bez položenoga pravosudnog ispita može zamjenjivati odvjetnika kod kojeg je zaposlen samo pred sudom prvoga stupnja, u postupcima čija vrijednost predmeta spora nije veća od 50.000,00 kuna.
Odvjetnički vježbenik s položenim pravosudnim ispitom može zamjenjivati odvjetnika bez ikakvih ograničenja.
Članak 110.
Sud prvog stupnja kaznit će novčanom kaznom od 500,00 do 5.000,00 kuna fizičku osobu, odnosno od 2.000,00 do 20.000,00 kuna pravnu osobu koja u podnesku vrijeđa sud, stranku ili drugoga sudionika u postupku. Novčana kazna može se izreći i zastupniku stranke i umješača ako je on odgovoran za vrijeđanje suda.
Odredbe članka 10. ovoga Zakona na odgovarajući se način primjenjuju u slučajevima iz stavka 1. ovoga članka.
Odredbe prethodnih stavaka ovoga članka primjenjuju se u svim slučajevima kad sud izriče novčanu kaznu po odredbama ovoga Zakona, osim ako što drugo nije izričito predviđeno za pojedine slučajeve.
Članak 221.b
Ako tužitelj dokaže da je tuženik za tražbinu koju je tužitelj utužio na temelju vjerodostojne isprave koristio pravo na odbitak pretporeza, smatrat će se da tražbina postoji, osim ako tuženik ne dokaže protivno.
Sud može po službenoj dužnosti zatražiti od Ministarstva financija, Porezne uprave podatak o tome je li tuženik koristio pravo na odbitak pretporeza za tražbine iz stavka 1. ovoga članka samo ako one po pojedinačnom računu prelaze vrijednost od 10.000,00 kuna.
Ministarstvo financija, Porezna uprava dužna je podatak iz stavka 2. ovoga članka dostaviti sudu u roku od 60 dana od dana zaprimanja zahtjeva.
Smatrat će, u slučaju kada tražbina iz stavka 1. ovoga članka po pojedinačnom računu ne prelazi vrijednost od 10.000,00 kuna, da je tuženik koristio pravo na odbitak pretporeza ako u roku od 15 dana po pozivu suda ne dostavi isprave na temelju kojih se može utvrditi je li koristio pravo na odbitak pretporeza.
Članak 248.
Ako svjedok koji je uredno pozvan ne dođe, a izostanak ne opravda ili se bez odobrenja ili opravdanog razloga udalji s mjesta gdje treba da bude saslušan, sud može narediti da se prisilno dovede i podmiruje troškove dovođenja, a može ga i kazniti novčano od 500,00 do 10.000,00 kuna.
Ako svjedok dođe i nakon što je upozoren na posljedice uskrati svjedočenje ili odgovor na pojedino pitanje, a sud ocijeni da su razlozi uskraćivanja neopravdani, može ga kazniti novčano od 500,00 do 10.000,00 kuna; a ako i poslije toga odbije da svjedoči, može ga zatvoriti. Zatvor traje sve dok svjedok ne pristane da svjedoči ili dok njegovo saslušanje ne postane nepotrebno, ali najdulje mjesec dana.
Žalba protiv rješenja o novčanoj kazni ili o zatvoru ne zadržava izvršenje rješenja, osim ako se u toj žalbi pobija i odluka suda kojom nisu prihvaćeni razlozi svjedoka za uskraćivanje svjedočenja ili odgovora na pojedino pitanje.
U slučajevima iz stavka 1. do 3. ovoga članka na odgovarajući način primjenjuju se odredbe članka 10. ovoga Zakona.
Sud će na zahtjev stranke odlučiti da je svjedok dužan nadoknaditi troškove što ih je uzrokovao svojim neopravdanim izostankom odnosno neopravdanim odbijanjem da svjedoči.
Ako svjedok naknadno opravda svoj izostanak; sud će opozvati svoje rješenje o kazni, a može svjedoka sasvim ili djelomično osloboditi naknade troškova. Sud može opozvati svoje rješenje o kazni i kad svjedok naknadno pristane da svjedoči.
Članak 255.
Sud će kazniti novčanom kaznom od 500,00 do 10.000,00 kuna vještaka koji ne dođe na ročište iako je uredno pozvan, a izostanak ne opravda, vještaka koji bez opravdanog razloga odbije vještačiti te vještaka koji svoj nalaz i mišljenje bez opravdanog razloga ne podnese u roku koji mu je odredio sud.
Rješenje o kazni sud može opozvati uz uvjete iz članka 248. stavka 6. ovog zakona.
Na zahtjev stranke sud može rješenjem narediti vještaku da nadoknadi troškove koje je uzrokovao svojim neopravdanim nedolaskom ili neopravdanim odbijanjem da vještači. O takvom zahtjevu sud je dužan odlučiti bez odgode. Žalba protiv toga rješenja ne odgađa ovrhu.
U slučaju iz stavka 1. ovoga članka, na odgovarajući način se primjenjuju odredbe članka 10. ovoga Zakona.
Članak 318.
Ako osoba koja sudjeluje u postupku u podnesku ili na ročištu vrijeđa sud ili druge sudionike u postupku, ometa rad ili se ne pokorava naredbama suda za održavanje reda, odnosno ako to učini osoba koja prisustvuje ročištu, sud će je opomenuti ili kazniti novčanom kaznom od 500,00 do 10.000,00 kuna, a može je i udaljiti i kazniti tom novčanom kaznom.
Ako stranka ili zastupnik stranke bude udaljen iz sudnice, ročište će se održati i bez njihove prisutnosti.
Ako iz sudnice bude udaljen zakonski zastupnik fizičke osobe sud će odgoditi ročište ako je to potrebno radi zaštite prava i interesa zastupane stranke.
Kad sud novčano kazni ili udalji iz sudnice odvjetnika ili odvjetničkoga vježbenika kao punomoćnika, obavijestit će o tome Hrvatsku odvjetničku komoru.
Kad sud novčano kazni ili udalji iz sudnice državnog odvjetnika, obavijestit će o tome nadležnog državnog odvjetnika.
Odredbe članka 10. ovoga Zakona, na odgovarajući način se primjenjuju i u slučajevima iz stavka 1. ovoga članka.
Članak 447.
Kad se tužbeni zahtjev odnosi na dospjelo glavno potraživanje u novcu koje ne prelazi svotu od 5.000,00 kuna, sud će izdati platni nalog protiv tuženika iako tužbi nisu priložene vjerodostojne isprave, ali je u tužbi iznesena osnova i visina dugovanja i naznačeni dokazi na temelju kojih se može utvrditi istinitost tužbenih navoda.
U sporovima iz nadležnosti trgovačkih sudova platni nalog iz stavka 1. ovoga članka sud će izdati kad se tužbeni zahtjev odnosi na dospjelu glavnu tražbinu u novcu koja ne prelazi svotu od 20.000,00 kuna.
Platni nalog iz stavka 1. ovog članka može se izdati samo protiv glavnog dužnika.
Članak 458.
Sporovi male vrijednosti, prema odredbama ove glave, jesu sporovi u kojima se tužbeni zahtjev odnosi na potraživanje u novcu koje ne prelazi svotu od 10.000,00 kuna.
Sporovima male vrijednosti smatraju se i sporovi u kojima se tužbeni zahtjev ne odnosi na potraživanje u novcu, a tužitelj je u tužbi naveo da pristaje da umjesto udovoljenja određenom zahtjevu primi određeni novčani iznos koji ne prelazi svotu iz stavka 1. ovog članka (članak 40. stavak 1).
Sporovima male vrijednosti smatraju se i sporovi u kojima predmet tužbenog zahtjeva nije novčana svota, već predaja pokretne stvari čija vrijednost, koju je tužitelj u tužbi naveo, ne prelazi svotu iz stavka 1. ovog članka (članak 40. stavak 2).
Članak 460.
Postupak u sporovima male vrijednosti provodit će se i u povodu prigovora protiv platnog naloga ako vrijednost osporenog dijela platnog naloga ne prelazi svotu od 10.000,00 kuna.
Članak 464.
Ako tužitelj preinači tužbeni zahtjev tako da vrijednost predmeta spora prelazi svotu od 10.000,00 kuna, postupak će se dovršiti prema odredbama ovog zakona o redovnom postupku.
Ako tužitelj do zaključenja glavne rasprave koja se vodi prema odredbama ovog zakona o redovnom postupku smanji tužbeni zahtjev tako da više ne prelazi svotu od 10.000,00 kuna, daljnji postupak provest će se prema odredbama ovog zakona o postupku u sporovima male vrijednosti.
Članak 495.a
Ako prvostupanjski sud u slučaju iz članka 40. stavka 4. ovoga Zakona ne utvrdi vrijednost predmeta spora na način određen u toj odredbi najkasnije do zaključenja glavne rasprave, smatrat će se da je vrijednost predmeta spora 100.000,00 kuna.
Članak 502.
U postupku pred trgovačkim sudovima sporovi male vrijednosti jesu sporovi u kojima se tužbeni zahtjev odnosi na potraživanje u novcu koje ne prelazi svotu od 50.000,00 kuna.
Sporovima male vrijednosti smatraju se i sporovi u kojima se tužbeni zahtjev ne odnosi na potraživanje u novcu, a tužitelj je u tužbi naveo da pristaje da umjesto udovoljenju određenom zahtjevu primi određeni novčani iznos koji ne prelazi svotu iz stavka 1. ovog članka (članak 40. stavak 1).
Sporovima male vrijednosti smatraju se i sporovi u kojima predmet tužbenog zahtjeva nije novčana svota, već predaja pokretne stvari čija vrijednost, koju je tužitelj u tužbi naveo, ne prelazi svotu iz stavka 1. ovog članka (članak 40. stavak 2).
NACRT PRIJEDLOGA ZAKONA O IZMJENAMA ZAKONA O PARNIČNOM POSTUPKU, S KONAČNIM PRIJEDLOGOM ZAKONA
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
I. USTAVNA OSNOVA DONOŠENJA ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje Zakona o izmjenama Zakona o parničnom postupku sadržana je u odredbi članka 2. stavka 4. podstavka 1. Ustava Republike Hrvatske („Narodne novine“, broj 85/10. - pročišćeni tekst i 5/14. - Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
II. OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA TREBA UREDITI ZAKONOM TE POSLJEDICE DONOŠENJA ZAKONA
Republika Hrvatska potpisivanjem Ugovora o pristupanju Republike Hrvatske Europskoj uniji postala je stranka Ugovora o Europskoj uniji, kao i Ugovora o funkcioniranju Europske unije i Ugovora o osnivanju Europske zajednice za atomsku energiju te je time preuzela obvezu uvođenja eura nakon što ispuni propisane uvjete kao i druge odredbe koje se odnose na države članice koje rabe zajedničku valutu.
Upotreba eura kao jedinstvene valute u Ekonomskoj i monetarnoj uniji regulirana je trima uredbama Vijeća EU-a. To su Uredba Vijeća (EZ) br. 1103/97 od 17. lipnja 1997. o određenim odredbama koje se odnose na uvođenje eura, Uredba Vijeća (EZ) br. 974/98 od 3. svibnja 1998. o uvođenju eura i Uredba Vijeća (EZ) br. 2866/98 od 31. prosinca 1998. o stopama konverzije između eura i valuta država članica koje usvajaju euro. Ove se uredbe izravno primjenjuju u svim državama sudionicama monetarne unije od dana uvođenja eura, pri čemu se posljednje dvije revidiraju svaki put kad neka država članica uvede euro. Konkretno, Uredba Vijeća (EZ) br. 974/98 mijenja se na način da se nova država članica uvrštava u popis država europodručja, dok se Uredba Vijeća (EZ) br. 2866/98 mijenja na način da se dopunjuje utvrđivanjem stope konverzije između eura i valute države članice koja uvodi euro.
U listopadu 2017. Vlada Republike Hrvatske (u daljnjem tekstu: Vlada) i Hrvatska narodna banka predstavile su Strategiju za uvođenje eura kao službene valute u Republici Hrvatskoj, kojom je utvrđeno da Republika Hrvatska ispunjava sve formalne kriterije za uvođenje eura, osim kriterija koji se tiče dvogodišnjeg sudjelovanja u Europskom tečajnom mehanizmu (u daljnjem tekstu: ERM II).
Nakon toga, u srpnju 2020., Republika Hrvatska je ušla u ERM II, a Vlada je na sjednici održanoj 23. prosinca 2020. donijela N acionalni plan zamjene hrvatske kune eurom u kojem je sadržan pregled svih važnijih aktivnosti koje će sudionici priprema za uvođenje eura, iz privatnog i javnog sektora, provoditi u okviru priprema za uvođenje eura. U tom su dokumentu pojašnjena temeljna načela za provedbu postupka uvođenja eura, kao i sam tijek zamjene valuta. Istim dokumentom dan je pregled pravnog okvira na razini EU koji uređuje pitanje upotrebe eura kao zajedničke valute te je opisana potrebna prilagodba nacionalnog zakonodavstva za uvođenje eura.
Osim donošenja zakona kojim se uređuju najvažnija pitanja vezana uz uvođenje eura kao službene valute u Republici Hrvatskoj, za potrebe pune prilagodbe hrvatskog zakonodavstva uvođenju eura kao službene valute potrebno je izmijeniti niz drugih zakona i podzakonskih propisa koji sadržavaju odredbe povezane s kunom .
Stoga se predmetnim izmjenama ZPP-a prilagođava dio odredbi koje se odnose na pozivanje na kunu te se sve utvrđene vrijednosti i vrijednosni pragovi iskazuju u euru.
Izmjene ZPP-a obuhvaćaju odredbe u kojima se propisuju novčane kazne i vrijednosni pragovi u kunama te se njihov iznos preračunava iz kune u euro.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
III. OCJENA POTREBNIH SREDSTAVA ZA PROVOĐENJE ZAKONA
Prihvaćanje odnosno provedba ovoga Zakona nema i neće rezultirati fiskalnim učinkom.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
IV. PRIJEDLOG ZA DONOŠENJE ZAKONA PO HITNOM POSTUPKU
Donošenje ovog Zakona predlaže se po hitnom postupku sukladno članku 204. stavku 1. i članku 206. stavku 1. Poslovnika Hrvatskog sabora („Narodne novine“, broj 81/13., 113/16., 69/17., 29/18., 53/20., 119/20. – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske i 123/20.), prema kojima se po hitnom postupku donose zakoni kada to zahtijevaju osobito opravdani razlozi, odnosno koji se usklađuju s dokumentima Europske unije ako to zatraži predlagatelj.
S obzirom da je Vlada Republike Hrvatske na sjednici održanoj u prosincu 2020. godine donijela Nacionalni plan zamjene hrvatske kune eurom („Narodne novine“, broj 146/20.), potrebno je u zakonima koji sadrže odredbe kojima se propisuju novčane kazne i vrijednosni pragovi čiji su iznosi izraženi u kunama, zamijeniti te iznose onima izraženim u euru, s ciljem učinkovite i pravodobne prilagodbe pravnog okvira Republike Hrvatske uvođenju eura kao nacionalne valute.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
V. TEKST PRIJEDLOGA ZAKONA
Tekst prijedloga zakona dan je u obliku Nacrta konačnog prijedloga zakona o izmjenama Zakona o parničnom postupku.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
NACRT KONAČNOG PRIJEDLOGA ZAKONA O IZMJENAMA ZAKONA O PARNIČNOM POSTUPKU
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Članak 1.
U Zakonu o parničnom postupku („Narodne novine“, broj 53/91., 91/92., 112/99., 129/00., 88/01., 117/03., 88/05., 2/07., 84/08., 96/08. – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske, 123/08., 57/11., 148/11. – pročišćeni tekst, 25/13., 89/14. – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske, 70/19. i 80/22.) u članku 10. stavku 2. riječi: „500,00 do 10.000,00 kuna“ zamjenjuju se riječima: „60,00 do 1.320,00 eura“, a riječi: „2.500,00 do 50.000,00 kuna“ zamjenjuju se riječima: „330,00 do 6.630,00 eura“.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Članak 2.
U članku 13. stavku 3. riječi: „100.000,00 kuna“ zamjenjuju se riječima: „13.270,00 eura“, a riječi: „500.000,00 kuna“ zamjenjuju se riječima: „66.360,00 eura“.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Članak 3.
U članku 40. stavku 5. riječi: „50.000,00 kn“ zamjenjuju se riječima: „6.630,00 eura“.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Članak 4.
U članku 91. riječi: „50.000,00 kuna“ zamjenjuju se riječima: „6.630,00 eura“.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Članak 5.
U članku 95. stavku 3. riječi: „50.000,00 kuna“ zamjenjuju se riječima: „6.630,00 eura“.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Članak 6.
U članku 110. stavku 1. riječi: „500,00 do 5.000,00 kuna“ zamjenjuju se riječima: „60,00 do 660,00 eura“, a riječi: „2.000,00 do 20.000,00 kuna“ zamjenjuju se riječima: „260,00 do 2.650,00 eura“.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Članak 7.
U članku 221.b stavcima 2. i 4. riječi: „10.000,00 kuna“ zamjenjuju se riječima: „1.320,00 eura“.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Članak 8.
U članku 248. stavcima 1. i 2. riječi: „500,00 do 10.000,00 kuna“ zamjenjuju se riječima: „60,00 do 1.320,00 eura“.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Članak 9.
U članku 255. stavku 1. riječi: „500,00 do 10.000,00 kuna“ zamjenjuju se riječima: „60,00 do 1.320,00 eura“.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Članak 10.
U članku 318. stavku 1. riječi: „500,00 do 10.000,00 kuna“ zamjenjuju se riječima: „60,00 do 1.320,00 eura“.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Članak 11.
U članku 447. stavku 1. riječi: „5.000,00 kuna“ zamjenjuju se riječima: „660,00 eura“.
U stavku 2. riječi: „20.000,00 kuna“ zamjenjuju se riječima: „2.650,00 eura“.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Članak 12.
U članku 458. stavku 1. riječi: „10.000,00 kuna“ zamjenjuju se riječima: „1.320,00 eura“.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Članak 13.
U članku 460. riječi: „10.000,00 kuna“ zamjenjuju se riječima: „1.320,00 eura“.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Članak 14.
U članku 464. stavcima 1. i 2. riječi: „10.000,00 kuna“ zamjenjuju se riječima: „1.320,00 eura“.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Članak 15.
U članku 495.a riječi: „100.000,00 kuna“ zamjenjuju se riječima: „13.270,00 eura“.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Članak 16.
U članku 502. stavku 1. riječi: „50.000,00 kuna“ zamjenjuju se riječima: „6.630,00 eura“.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Članak 17.
Ovaj Zakon objavit će se u „Narodnim novinama“, a stupa na snagu na dan uvođenja eura kao službene valute u Republici Hrvatskoj.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
VI. OBRAZLOŽENJE
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Uz članak 1.
Predmetna odredba prilagođava se u dijelu koji se odnosi na pozivanje na kunu te se propisane novčane kazne iskazuju u euru, a preračunavaju se iz kune u euro sukladno pravilima za preračunavanje iz Zakona o uvođenju eura.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Uz članak 2.
Predmetna odredba prilagođava se u dijelu koji se odnosi na pozivanje na kunu te se propisani vrijednosni pragovi iskazuju u euru, a preračunavaju se iz kune u euro sukladno pravilima za preračunavanje iz Zakona o uvođenju eura.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Uz članak 3.
Predmetna odredba prilagođava se u dijelu koji se odnosi na pozivanje na kunu te se propisani vrijednosni prag iskazuje u euru, a preračunava se iz kune u euro sukladno pravilima za preračunavanje iz Zakona o uvođenju eura.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Uz članak 4.
Predmetna odredba prilagođava se u dijelu koji se odnosi na pozivanje na kunu te se propisani vrijednosni prag iskazuje u euru, a preračunava se iz kune u euro sukladno pravilima za preračunavanje iz Zakona o uvođenju eura.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Uz članak 5.
Predmetna odredba prilagođava se u dijelu koji se odnosi na pozivanje na kunu te se propisani vrijednosni prag iskazuje u euru, a preračunava se iz kune u euro sukladno pravilima za preračunavanje iz Zakona o uvođenju eura.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Uz članak 6.
Predmetna odredba prilagođava se u dijelu koji se odnosi na pozivanje na kunu te se propisane novčane kazne iskazuju u euru, a preračunavaju se iz kune u euro sukladno pravilima za preračunavanje iz Zakona o uvođenju eura.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Uz članak 7.
Predmetna odredba prilagođava se u dijelu koji se odnosi na pozivanje na kunu te se propisani vrijednosni pragovi iskazuju u euru, a preračunavaju se iz kune u euro sukladno pravilima za preračunavanje iz Zakona o uvođenju eura.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Uz članak 8.
Predmetna odredba prilagođava se u dijelu koji se odnosi na pozivanje na kunu te se propisane novčane kazne iskazuju u euru, a preračunavaju se iz kune u euro sukladno pravilima za preračunavanje iz Zakona o uvođenju eura.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Uz članak 9.
Predmetna odredba prilagođava se u dijelu koji se odnosi na pozivanje na kunu te se propisana novčana kazna iskazuje u euru, a preračunava se iz kune u euro sukladno pravilima za preračunavanje iz Zakona o uvođenju eura.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Uz članak 10.
Predmetna odredba prilagođava se u dijelu koji se odnosi na pozivanje na kunu te se propisana novčana kazna iskazuje u euru, a preračunava se iz kune u euro sukladno pravilima za preračunavanje iz Zakona o uvođenju eura.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Uz članak 11.
Predmetna odredba prilagođava se u dijelu koji se odnosi na pozivanje na kunu te se propisani vrijednosni pragovi iskazuju u euru, a preračunavaju se iz kune u euro sukladno pravilima za preračunavanje iz Zakona o uvođenju eura.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Uz članak 12.
Predmetna odredba prilagođava se u dijelu koji se odnosi na pozivanje na kunu te se propisani vrijednosni prag iskazuje u euru, a preračunava se iz kune u euro sukladno pravilima za preračunavanje iz Zakona o uvođenju eura.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Uz članak 13.
Predmetna odredba prilagođava se u dijelu koji se odnosi na pozivanje na kunu te se propisani vrijednosni prag iskazuje u euru, a preračunava se iz kune u euro sukladno pravilima za preračunavanje iz Zakona o uvođenju eura.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Uz članak 14.
Predmetna odredba prilagođava se u dijelu koji se odnosi na pozivanje na kunu te se propisani vrijednosni pragovi iskazuju u euru, a preračunavaju se iz kune u euro sukladno pravilima za preračunavanje iz Zakona o uvođenju eura.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Uz članak 15.
Predmetna odredba prilagođava se u dijelu koji se odnosi na pozivanje na kunu te se propisani vrijednosni prag iskazuje u euru, a preračunava se iz kune u euro sukladno pravilima za preračunavanje iz Zakona o uvođenju eura.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Uz članak 16.
Predmetna odredba prilagođava se u dijelu koji se odnosi na pozivanje na kunu te se propisani vrijednosni prag iskazuje u euru, a preračunava se iz kune u euro sukladno pravilima za preračunavanje iz Zakona o uvođenju eura.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Uz članak 17.
Predmetnom odredbom određuje se stupanje na snagu Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
VII. TEKST ODREDBI ZAKONA O PARNIČNOM POSTUPKU KOJE SE MIJENJAJU
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Članak 10.
Sud, stranke i drugi sudionici moraju nastojati da se postupak provede bez odugovlačenja, u razumnom roku i sa što manje troškova. Sud je dužan onemogućiti svaku zlouporabu prava u postupku.
Sud će kazniti novčanom kaznom od 500,00 do 10.000,00 kuna fizičku osobu, odnosno od 2.500,00 do 50.000,00 kuna pravnu osobu koja teže zlouporabi prava koja joj pripadaju u postupku, ako ovim Zakonom nije drugačije određeno.
Novčana kazna iz stavka 2. ovoga članka može se izreći stranci i umješaču, a njihovom zastupniku ako je on odgovoran za zlouporabu prava.
Novčanu kaznu izriče prvostupanjski sud. Izvan ročišta za glavnu raspravu kaznu izriče sudac pojedinac, odnosno predsjednik vijeća.
Ako sud koji odlučuje o pravnom lijeku posumnja da je koja od osoba koje sudjeluju u postupku teže zlouporabila prava koja joj pripadaju u postupku, naložit će prvostupanjskom sudu da provjeri je li takva zlouporaba počinjena.
U slučaju iz stavka 5. ovoga članka sudac pojedinac, odnosno predsjednik vijeća prvostupanjskoga suda izreći će novčanu kaznu ili će rješenjem utvrditi da nije počinjena teža zlouporaba prava. Prijepis svoje odluke prvostupanjski će sud uvijek dostaviti sudu iz stavka 5. ovoga članka.
Kada kažnjena osoba ne plati izrečenu novčanu kaznu u ostavljenom roku ili o tome bez odgađanja ne obavijesti sud, sud će u daljnjem roku od osam dana na rješenje o izrečenoj novčanoj kazni staviti potvrdu o ovršnosti te rješenje dostaviti Financijskoj agenciji radi izravne naplate novčane kazne provedbom ovrhe na novčanim sredstvima kažnjene osobe.
Ako Financijska agencija u roku od godine dana od dana primitka rješenja iz stavka 2. ovoga članka ne provede ovrhu na novčanim sredstvima kažnjene osobe u skladu s odredbama zakona koji uređuje provedbu ovrhe na novčanim sredstvima u cjelokupnom iznosu izrečene novčane kazne, dostavit će rješenje iz stavka 2. ovoga članka nadležnoj ispostavi Područnog ureda Porezne uprave prema prebivalištu, odnosno sjedištu kažnjene osobe radi prisilne naplate izrečene novčane kazne prema propisima o prisilnoj naplati poreza.
Ako kažnjena osoba nema prebivalište, odnosno sjedište na području Republike Hrvatske, Financijska agencija će dostaviti rješenje iz stavka 2. ovoga članka ispostavi Područnog ureda Porezne uprave prema sjedištu suda koji je donio rješenje iz stavka 2. ovoga članka.
Naplaćena novčana kazna uplaćuje se na račun prihoda državnog proračuna Republike Hrvatske, dok će se o izvršenoj naplati obavijestiti sud.
Žalba izjavljena protiv rješenja o novčanoj kazni, ne odgađa provedbu tog rješenja.
Ako u roku od godine dana od dana primitka rješenja iz stavka 2. ovoga članka ne uspije naplatiti novčanu kaznu, nadležna ispostava Područnog ureda Porezne uprave će o nenaplaćenoj novčanoj kazni za fizičku osobu obavijestiti sud koji je donio rješenje, nakon čega će se novčana kazna izrečena fizičkoj osobi zamijeniti kaznom zatvora po pravilima kaznenog prava o zamjeni novčane kazne kaznom zatvora, o čemu će odluku donijeti sud koji je izrekao novčanu kaznu. Ako se novčana kazna izrečena pravnoj osobi ne naplati u roku od godine dana od dana primitka rješenja iz stavka 2. ovoga članka, ta će se kazna prisilno naplatiti po pravilima kaznenog prava.
Ako je rješenje o izricanju novčane kazne ukinuto ili preinačeno, osoba kojoj je naplaćena izrečena novčana kazna može u roku od tri mjeseca od primitka tog rješenja u istom postupku zatražiti od suda da naloži Republici Hrvatskoj isplatu neosnovano naplaćenog iznosa novčane kazne. Ako taj zahtjev bude podnesen nakon isteka toga roka, sud će ga odbaciti. Zahtjev za isplatu temeljem rješenja kojim se nalaže Republici Hrvatskoj isplata neosnovano naplaćenog iznosa novčane kazne podnosi se ministarstvu nadležnom za poslove pravosuđa.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Članak 13.
Sudski savjetnici ovlašteni su u prvom stupnju provoditi parnični postupak, ocjenjivati dokaze i utvrđivati činjenice. Na temelju tako provedenog postupka sudski savjetnik podnosi sucu kojeg na to ovlasti predsjednik suda, pisani prijedlog na temelju kojeg sudac donosi odluku. U uvodu odluke navest će se da je odluka donesena temeljem prijedloga sudskog savjetnika.
Ako ne prihvati prijedlog kojeg mu je dao sudski savjetnik, nadležni sudac će sam provesti postupak.
Sudski savjetnici u parničnom postupku su ovlašteni provoditi postupak i predlagati sucu odluku u sporovima za isplatu novčane tražbine, ako vrijednost predmeta spora ne prelazi 100.000,00 kuna, odnosno u trgovačkim sporovima ako vrijednost predmeta spora ne prelazi 500.000,00 kuna.
U drugostupanjskom postupku i postupku povodom izvanrednih pravnih lijekova sudski savjetnici referiraju o stanju spisa i pripremaju nacrte odluka.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Članak 40.
Ako se tužbeni zahtjev ne odnosi na novčanu svotu, ali tužitelj u tužbi navede da pristaje da umjesto udovoljenja tom zahtjevu primi određenu novčanu svotu, kao vrijednost predmeta spora uzet će se ta svota.
U drugim slučajevima, kad se tužbeni zahtjev ne odnosi na novčanu svotu, mjerodavna je vrijednost predmeta spora koju je tužitelj u tužbi naznačio.
Ako je u slučaju iz stavka 2. ovoga članka tužitelj vrijednost predmeta spora očito suviše visoko ili suviše nisko naznačio, tako da se postavlja pitanje stvarne nadležnosti, sastava suda, vrste postupka, ovlaštenja na zastupanje ili prava na naknadu troškova postupka, sud će, po službenoj dužnosti ili na prigovor tuženika, najkasnije na pripremnom ročištu, brzo i na prikladan način provjeriti točnost naznačene vrijednosti te rješenjem protiv kojega nije dopuštena posebna žalba odrediti vrijednost predmeta spora.
Ako se nakon upuštanja tuženika u raspravljanje o glavnoj stvari utvrdi da je tužitelj propustio odrediti vrijednost predmeta spora, sud prvoga stupnja će brzo i na prikladan način, nakon što strankama omogući da se o tome izjasne, odrediti vrijednost predmeta spora rješenjem protiv kojega nije dopuštena posebna žalba.
Ako prvostupanjski sud u slučaju iz stavka 4. ovoga članka ne utvrdi vrijednost predmeta spora na način određen u tom stavku najkasnije do zaključenja glavne rasprave, smatrat će se da je vrijednost predmeta spora 50.000,00 kn.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Članak 91.
Ako u parnicama o imovinskopravnim zahtjevima vrijednost predmeta spora prelazi 50.000,00 kuna, punomoćnici pravnih osoba mogu biti samo osobe koje imaju položen pravosudni ispit.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Članak 95.
Ako je stranka izdala odvjetniku punomoć za vođenje parnice, a nije pobliže odredila ovlaštenja u punomoći, odvjetnik je ovlašten na temelju takve punomoći:
1) obavljati sve radnje u postupku, a osobito podnijeti tužbu, povući je, priznati tužbeni zahtjev ili se odreći tužbenog zahtjeva, zaključiti nagodbu, podnijeti pravni lijek i odreći se ili odustati od njega te zahtijevati izdavanje mjera osiguranja;
2) stavljati zahtjev za ovrhu ili osiguranje i poduzimati potrebne radnje u postupku u povodu takva zahtjeva;
3) od protivne stranke primiti dosuđene troškove;
4) punomoć prenijeti na drugog odvjetnika ili ovlastiti drugog odvjetnika na poduzimanje samo pojedinih radnji u postupku.
Za podnošenje prijedloga za ponavljanje postupka odvjetniku je potrebna posebna punomoć, ako je od pravomoćnosti odluke proteklo više od šest mjeseci.
Odvjetnički vježbenik bez položenoga pravosudnog ispita može zamjenjivati odvjetnika kod kojeg je zaposlen samo pred sudom prvoga stupnja, u postupcima čija vrijednost predmeta spora nije veća od 50.000,00 kuna.
Odvjetnički vježbenik s položenim pravosudnim ispitom može zamjenjivati odvjetnika bez ikakvih ograničenja.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Članak 110.
Sud prvog stupnja kaznit će novčanom kaznom od 500,00 do 5.000,00 kuna fizičku osobu, odnosno od 2.000,00 do 20.000,00 kuna pravnu osobu koja u podnesku vrijeđa sud, stranku ili drugoga sudionika u postupku. Novčana kazna može se izreći i zastupniku stranke i umješača ako je on odgovoran za vrijeđanje suda.
Odredbe članka 10. ovoga Zakona na odgovarajući se način primjenjuju u slučajevima iz stavka 1. ovoga članka.
Odredbe prethodnih stavaka ovoga članka primjenjuju se u svim slučajevima kad sud izriče novčanu kaznu po odredbama ovoga Zakona, osim ako što drugo nije izričito predviđeno za pojedine slučajeve.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Članak 221.b
Ako tužitelj dokaže da je tuženik za tražbinu koju je tužitelj utužio na temelju vjerodostojne isprave koristio pravo na odbitak pretporeza, smatrat će se da tražbina postoji, osim ako tuženik ne dokaže protivno.
Sud može po službenoj dužnosti zatražiti od Ministarstva financija, Porezne uprave podatak o tome je li tuženik koristio pravo na odbitak pretporeza za tražbine iz stavka 1. ovoga članka samo ako one po pojedinačnom računu prelaze vrijednost od 10.000,00 kuna.
Ministarstvo financija, Porezna uprava dužna je podatak iz stavka 2. ovoga članka dostaviti sudu u roku od 60 dana od dana zaprimanja zahtjeva.
Smatrat će, u slučaju kada tražbina iz stavka 1. ovoga članka po pojedinačnom računu ne prelazi vrijednost od 10.000,00 kuna, da je tuženik koristio pravo na odbitak pretporeza ako u roku od 15 dana po pozivu suda ne dostavi isprave na temelju kojih se može utvrditi je li koristio pravo na odbitak pretporeza.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Članak 248.
Ako svjedok koji je uredno pozvan ne dođe, a izostanak ne opravda ili se bez odobrenja ili opravdanog razloga udalji s mjesta gdje treba da bude saslušan, sud može narediti da se prisilno dovede i podmiruje troškove dovođenja, a može ga i kazniti novčano od 500,00 do 10.000,00 kuna.
Ako svjedok dođe i nakon što je upozoren na posljedice uskrati svjedočenje ili odgovor na pojedino pitanje, a sud ocijeni da su razlozi uskraćivanja neopravdani, može ga kazniti novčano od 500,00 do 10.000,00 kuna; a ako i poslije toga odbije da svjedoči, može ga zatvoriti. Zatvor traje sve dok svjedok ne pristane da svjedoči ili dok njegovo saslušanje ne postane nepotrebno, ali najdulje mjesec dana.
Žalba protiv rješenja o novčanoj kazni ili o zatvoru ne zadržava izvršenje rješenja, osim ako se u toj žalbi pobija i odluka suda kojom nisu prihvaćeni razlozi svjedoka za uskraćivanje svjedočenja ili odgovora na pojedino pitanje.
U slučajevima iz stavka 1. do 3. ovoga članka na odgovarajući način primjenjuju se odredbe članka 10. ovoga Zakona.
Sud će na zahtjev stranke odlučiti da je svjedok dužan nadoknaditi troškove što ih je uzrokovao svojim neopravdanim izostankom odnosno neopravdanim odbijanjem da svjedoči.
Ako svjedok naknadno opravda svoj izostanak; sud će opozvati svoje rješenje o kazni, a može svjedoka sasvim ili djelomično osloboditi naknade troškova. Sud može opozvati svoje rješenje o kazni i kad svjedok naknadno pristane da svjedoči.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Članak 255.
Sud će kazniti novčanom kaznom od 500,00 do 10.000,00 kuna vještaka koji ne dođe na ročište iako je uredno pozvan, a izostanak ne opravda, vještaka koji bez opravdanog razloga odbije vještačiti te vještaka koji svoj nalaz i mišljenje bez opravdanog razloga ne podnese u roku koji mu je odredio sud.
Rješenje o kazni sud može opozvati uz uvjete iz članka 248. stavka 6. ovog zakona.
Na zahtjev stranke sud može rješenjem narediti vještaku da nadoknadi troškove koje je uzrokovao svojim neopravdanim nedolaskom ili neopravdanim odbijanjem da vještači. O takvom zahtjevu sud je dužan odlučiti bez odgode. Žalba protiv toga rješenja ne odgađa ovrhu.
U slučaju iz stavka 1. ovoga članka, na odgovarajući način se primjenjuju odredbe članka 10. ovoga Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Članak 318.
Ako osoba koja sudjeluje u postupku u podnesku ili na ročištu vrijeđa sud ili druge sudionike u postupku, ometa rad ili se ne pokorava naredbama suda za održavanje reda, odnosno ako to učini osoba koja prisustvuje ročištu, sud će je opomenuti ili kazniti novčanom kaznom od 500,00 do 10.000,00 kuna, a može je i udaljiti i kazniti tom novčanom kaznom.
Ako stranka ili zastupnik stranke bude udaljen iz sudnice, ročište će se održati i bez njihove prisutnosti.
Ako iz sudnice bude udaljen zakonski zastupnik fizičke osobe sud će odgoditi ročište ako je to potrebno radi zaštite prava i interesa zastupane stranke.
Kad sud novčano kazni ili udalji iz sudnice odvjetnika ili odvjetničkoga vježbenika kao punomoćnika, obavijestit će o tome Hrvatsku odvjetničku komoru.
Kad sud novčano kazni ili udalji iz sudnice državnog odvjetnika, obavijestit će o tome nadležnog državnog odvjetnika.
Odredbe članka 10. ovoga Zakona, na odgovarajući način se primjenjuju i u slučajevima iz stavka 1. ovoga članka.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Članak 447.
Kad se tužbeni zahtjev odnosi na dospjelo glavno potraživanje u novcu koje ne prelazi svotu od 5.000,00 kuna, sud će izdati platni nalog protiv tuženika iako tužbi nisu priložene vjerodostojne isprave, ali je u tužbi iznesena osnova i visina dugovanja i naznačeni dokazi na temelju kojih se može utvrditi istinitost tužbenih navoda.
U sporovima iz nadležnosti trgovačkih sudova platni nalog iz stavka 1. ovoga članka sud će izdati kad se tužbeni zahtjev odnosi na dospjelu glavnu tražbinu u novcu koja ne prelazi svotu od 20.000,00 kuna.
Platni nalog iz stavka 1. ovog članka može se izdati samo protiv glavnog dužnika.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Članak 458.
Sporovi male vrijednosti, prema odredbama ove glave, jesu sporovi u kojima se tužbeni zahtjev odnosi na potraživanje u novcu koje ne prelazi svotu od 10.000,00 kuna.
Sporovima male vrijednosti smatraju se i sporovi u kojima se tužbeni zahtjev ne odnosi na potraživanje u novcu, a tužitelj je u tužbi naveo da pristaje da umjesto udovoljenja određenom zahtjevu primi određeni novčani iznos koji ne prelazi svotu iz stavka 1. ovog članka (članak 40. stavak 1).
Sporovima male vrijednosti smatraju se i sporovi u kojima predmet tužbenog zahtjeva nije novčana svota, već predaja pokretne stvari čija vrijednost, koju je tužitelj u tužbi naveo, ne prelazi svotu iz stavka 1. ovog članka (članak 40. stavak 2).
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Članak 460.
Postupak u sporovima male vrijednosti provodit će se i u povodu prigovora protiv platnog naloga ako vrijednost osporenog dijela platnog naloga ne prelazi svotu od 10.000,00 kuna.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Članak 464.
Ako tužitelj preinači tužbeni zahtjev tako da vrijednost predmeta spora prelazi svotu od 10.000,00 kuna, postupak će se dovršiti prema odredbama ovog zakona o redovnom postupku.
Ako tužitelj do zaključenja glavne rasprave koja se vodi prema odredbama ovog zakona o redovnom postupku smanji tužbeni zahtjev tako da više ne prelazi svotu od 10.000,00 kuna, daljnji postupak provest će se prema odredbama ovog zakona o postupku u sporovima male vrijednosti.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Članak 495.a
Ako prvostupanjski sud u slučaju iz članka 40. stavka 4. ovoga Zakona ne utvrdi vrijednost predmeta spora na način određen u toj odredbi najkasnije do zaključenja glavne rasprave, smatrat će se da je vrijednost predmeta spora 100.000,00 kuna.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Članak 502.
U postupku pred trgovačkim sudovima sporovi male vrijednosti jesu sporovi u kojima se tužbeni zahtjev odnosi na potraživanje u novcu koje ne prelazi svotu od 50.000,00 kuna.
Sporovima male vrijednosti smatraju se i sporovi u kojima se tužbeni zahtjev ne odnosi na potraživanje u novcu, a tužitelj je u tužbi naveo da pristaje da umjesto udovoljenju određenom zahtjevu primi određeni novčani iznos koji ne prelazi svotu iz stavka 1. ovog članka (članak 40. stavak 1).
Sporovima male vrijednosti smatraju se i sporovi u kojima predmet tužbenog zahtjeva nije novčana svota, već predaja pokretne stvari čija vrijednost, koju je tužitelj u tužbi naveo, ne prelazi svotu iz stavka 1. ovog članka (članak 40. stavak 2).
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave