PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O DRŽAVNOM INSPEKTORATU
I. USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje ovoga Zakona sadržana je u odredbi članka 2. stavka 4. podstavka 1. Ustava Republike Hrvatske („Narodne novine“, br. 85/10 - pročišćeni tekst i 5/14 – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
II.OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE UREĐUJU ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
Ocjena stanja
Zakon o Državnom inspektoratu objavljen je u Narodnim novinama, broj 115/18 i stupio na snagu 1. travnja 2019. godine, a dopune istog zakona objavljene su u Narodnim novinama, broj 117/21. Zakonom je uređeno ustrojstvo Državnog inspektorata, upravljanje, uvjeti za obavljanje inspekcijskih poslova iz djelokruga Državnog inspektorata, dužnosti i ovlasti inspektora u svrhu zaštite javnog interesa i javnozdravstvenog interesa u provedbi propisa te prekršajna odgovornost.
Nakon donošenja i stupanja na snagu Zakona o Državnom inspektoratu, doneseno je nekoliko posebnih propisa kojima su Državnom inspektoratu određeni, pored već postojećih, i novi poslovi, slijedom čega je potrebno izmijeniti i dopuniti Zakon o Državnom inspektoratu radi usklađivanja s tim propisima (Zakon o službenim kontrolama i drugim službenim aktivnostima koje se provode sukladno propisima o hrani, hrani za životinje, o zdravlju i dobrobiti životinja, zdravlju bilja i sredstvima za zaštitu bilja objavljen u Narodnim novinama, broj 52/21, Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o državnim službenicima objavljen u Narodnim novinama, broj 70/19, Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o državnim službenicima objavljen u Narodnim novinama, broj 98/19, Zakona o ustrojstvu i djelokrugu tijela državne uprave objavljen u Narodnim novinama, broj 85/20, Zakon o sustavu državne uprave objavljen u Narodnim novinama, broj 66/19 i dr.).
Nakon analize dosadašnje primjene Zakona o Državnom inspektoratu ujedno se ukazala potreba za detaljnijim uređenjem i usklađivanjem nekih odredbi toga Zakona, osobito u pogledu djelokruga pojedinih inspekcija i uvjeta za obavljanje određenih inspekcijskih poslova kako bi se postiglo daljnje poboljšanje u djelovanju Državnog inspektorata.
Osnovna pitanja koja se uređuju predloženim zakonom, te posljedice koje će donošenjem zakona proisteći
Zakon o službenim kontrolama i drugim službenim aktivnostima koje se provode sukladno propisima o hrani, hrani za životinje, o zdravlju i dobrobiti životinja, zdravlju bilja i sredstvima za zaštitu bilja propisao je Državnom inspektoratu obavljanje dodatnih poslova pa se radi usklađivanja s tim Zakonom, ali i usklađivanja s promjenama u drugim propisima koji su stupili na snagu nakon donošenja Zakona o Državnom inspektoratu te radi potrebe jasnijeg i detaljnijeg uređenja pojedinih odredbi, ovim Zakonom mijenjaju i dopunjuju neke odredbe koje se odnose na djelokrug i ovlasti pojedinih inspekcijskih službi u sastavu Državnog inspektorata te na uvjete za obavljanje određenih inspekcijskih poslova. Ujedno se radi učinkovitijeg djelovanja poslovi inspekcije gospodarenja otrovnim kemikalijama pripajaju poslovima sanitarne inspekcije.
Donošenjem ovoga Zakona stvoriti će se pravne pretpostavke za obavljanje poslova Državnog inspektorata određenih posebnim propisima donesenim nakon donošenja i stupanja na snagu Zakona o Državnom inspektoratu.
Nadalje, ovim Zakonom se propisuju istražne ovlasti probne kupnje s tajnim identitetom radi provedbe Uredbe (EU) 2017/2394 Europskog parlamenta i Vijeća od 12. prosinca 2017. o suradnji između nacionalnih tijela odgovornih za izvršavanje propisa o zaštiti potrošača i o stavljanju izvan snage Uredbe (EZ) br. 2006/2004, a koje se poduzimaju radi utvrđivanja nepravilnosti u provedbi propisa iz područja zašite potrošača. Također, radi provedbe se propisuje tko snosi troškove postupka nadzora i ispitivanja, kao i postupak u slučaju da se tijekom postupka nadzora, odnosno probne kupnje utvrdi obavljanje neregistrirane djelatnosti.
Navedene ovlasti probne kupnje s tajnim identitetom proizvoda koji se prodaju na daljinu, dodjeljuju se tržišnoj inspekciji i sanitarnoj inspekciji radi usklađivanja sa novim pravnim okvirom za nadzor tržišta uspostavljen novom Uredbom (EU) 2019/1020 Europskog parlamenta i Vijeća od 20. lipnja 2019. o nadzoru tržišta i sukladnosti proizvoda i o izmjeni Direktive 2004/42/EZ i uredbi (EZ) br. 765/2008 i (EU) br. 305/2011. Stoga, u skladu s ovim Zakonom navedene inspekcije imaju pravo besplatno uzimati uzorke proizvoda stavljenih na tržište i dati ih na ispitivanje, što podrazumijeva i proizvode koji se prodaju na daljinu, budući da se isti sukladno članku 6. Uredbe (EU) 2019/1020 smatraju stavljenim na tržište. Time je opravdano da se u troškove inspekcijskog postupka uvrste i predmetni troškovi kupnje proizvoda, a koje je dužan snositi gospodarski subjekt ukoliko se u okviru inspekcijskog postupka utvrdi da je proizvod nesukladan.
Također, ovim Zakonom uređuju se novčane kazne u eurima, na način da se prekršajne odredbe u kunama uređene Zakonom o Državnom inspektoratu preračunavaju u skladu s člankom 69. stavkom 3. Zakona o uvođenju eura kao službene valute u Republici Hrvatskoj objavljenim u Narodnim novinama, broj 57/22.
Zakonom se ujedno predlaže poboljšanje važećeg zakonskog teksta što će doprinijeti osnaženju temeljnog normativnog okvira kojim se uređuju inspekcijski poslovi iz djelokruga Državnog inspektorata, što će u konačnici doprinijeti zaštiti javnog interesa kroz djelovanja inspekcijskih službi Državnog inspektorata.
III. OCJENA I IZVORI POTREBNIH SREDSTAVA ZA PROVOĐENJE ZAKONA
Za provedbu ovoga Zakona nije potrebno osigurati dodatna sredstva u državnom proračunu Republike Hrvatske.
IV.TEKST PRIJEDLOGA ZAKONA, S OBRAZLOŽENJEM
Tekst Zakona dan je u obliku Prijedloga zakona o izmjenama i dopunama Zakona o Državnom inspektoratu.
V.TEKST ODREDBI VAŽEĆEG ZAKONA KOJE SE MIJENJAJU
Tekst odredbi Zakona o Državnom inspektoratu („Narodne novine“, br. 115/18 i 117/21) koje se mijenjaju i dopunjuju dan je u prilogu ovoga Prijedloga zakona.
Članak 1.
U Zakonu o Državnom inspektoratu („Narodne novine“, br. 115/18 i 117/21) u članku 2. stavak 1. mijenja se i glasi:
„ (1) Državni inspektorat je državna upravna organizacija.“.
Članak 2.
U članku 3. stavku 1. podstavku 2. iza riječi: „genetski modificiranu hranu“ dodaju se riječi:
„(u daljnjem tekstu: GM hrana)“.
U stavku 1. podstavku 2. riječi: „i novu hranu“ brišu se.
Podstavak 3. mijenja se i glasi:
„veterinarstva i sigurnosti hrane što uključuje službene kontrole iz područja zaštite zdravlja i dobrobiti životinja, reprodukcije, držanja, uzgoja životinja, prometa životinja i proizvoda životinjskog podrijetla, označavanja životinja, hrane i hrane za životinje, veterinarsko-medicinskih proizvoda, nusproizvoda životinjskog podrijetla i veterinarske zaštite okoliša“.
Podstavak 7. mijenja se i glasi:
„- rudarstva, naftnog rudarstva, elektroenergetike, opreme pod tlakom, toplinarstva i plinarstva“
Podstavak 10. mijenja se i glasi:
„ zaštite okoliša, gospodarenja otpadom, zaštite zraka, klimatskih promjena, zaštite ozonskog sloja, zaštite od svjetlosnog onečišćenja, zaštite prirode, vodnog gospodarstva i vode za ljudsku potrošnju.“.
Stavak 3. mijenja se i glasi:
„ (3) Glavni državni inspektor i ministar nadležan za obranu, glavni državni inspektor i ministar nadležan za unutarnje poslove odnosno glavni državni inspektor i ministar nadležan za pravosuđe uređuju sporazumom poslove nadzora iz stavka 1. ovoga članka koje će obavljati Državni inspektorat za potrebe ministarstva nadležnog za obranu, ministarstva nadležnog za unutarnje poslove odnosno ministarstva nadležnog za pravosuđe.“.
Članak 3.
Članak 4. mijenja se i glasi:
„ Inspekcijske poslove iz djelokruga Državnog inspektorata, sukladno odredbama ovoga Zakona, obavljaju tržišna inspekcija, sanitarna inspekcija, veterinarska inspekcija, poljoprivredna inspekcija, lovna inspekcija, šumarska inspekcija, fitosanitarna inspekcija, turistička inspekcija, rudarska inspekcija, inspekcija opreme pod tlakom, elektroenergetska inspekcija, inspekcija rada, građevinska inspekcija, inspekcija zaštite okoliša, inspekcija zaštite prirode i vodopravna inspekcija.“.
Članak 4.
Članak 6. mijenja se i glasi:
„ (1) Inspekcijske poslove odnosno službene kontrole u području zaštite zdravlja ljudi, sigurnosti hrane, GMO, predmeta opće uporabe, duhanskih i srodnih proizvoda, elektroničkih cigareta i spremnika za ponovno punjenje, kemikalija i biocidnih proizvoda, gospodarenja otrovnim kemikalijamasadržanim u Konvenciji o zabrani razvijanja, proizvodnje, gomilanja i korištenja oružja i o njihovom uništenju, prekursora eksploziva, vode za ljudsku potrošnju, buke, te neionizirajućeg zračenja obavljaju sanitarna inspekcija i granična sanitarna inspekcija.
(2) Poslovi iz stavka 1. ovoga članka podrazumijevaju obavljanje inspekcijskog nadzora odnosno službenih kontrola sa svrhom zaštite javnozdravstvenog interesa, te radi provedbe zakona i drugih propisa kao i propisa Europske unije kojima se uređuje:
- sigurnost i higijena hrane u svim fazama proizvodnje, prerade, uvoza i stavljanja na tržište hrane, uključujući i genetski modificiranu hranu
- ograničena uporaba GMO
- mjere za sprečavanje i suzbijanje zaraznih bolesti, te nadzor nad osobama, njihovim stvarima i prijevoznim sredstvima u prometu preko državne granice, a radi zaštite zdravlja ljudi od unošenja i širenja zaraznih bolesti
- proizvodnja i stavljanje na tržište predmeta opće uporabe
- ograničavanje uporabe, promet i stavljanje na tržište duhanskih i srodnih proizvoda, te elektroničkih cigareta i spremnika za ponovno punjenje
- proizvodnja, stavljanje na tržište i korištenje opasnih kemikalija
- proizvodnja, stavljanje na tržište i uporaba biocidnih proizvoda i tretiranih proizvoda
- nadzor nad uvozom, proizvodnjom, stavljanjem na tržište i/ili uporabom otrovnih kemikalija sadržanim u Konvenciji o zabrani razvijanja, proizvodnje, gomilanja i korištenja oružja i o njihovom uništenju i njihovih prekursora, nepopisanih prekidnih organskih kemikalija, uključujući i nadzor kakvoće istih
- stavljanje na tržište i uporaba prekursora eksploziva
- zdravstvena ispravnost vode za ljudsku potrošnju
- nadzor nad bazenskim i kupališnim vodama
- zaštita od buke
- zaštita od neionizirajućeg zračenja
- stavljanje na tržište potrošačkih proizvoda za koje se sumnja da sadrže droge
- obavljanje i drugih inspekcijskih poslova sukladno posebnom zakonu.
(3) Nadzor sanitarnog inspektora u području gospodarenja otrovnim kemikalijama sadržanim u Konvenciji o zabrani razvijanja, proizvodnje, gomilanja i korištenja oružja i o njihovom uništenju obuhvaća provjeru podataka koje korisnik dostavlja tijelu državne uprave nadležnom za gospodarstvo, a odnosi se na točnost svih podataka, evidencija i dokumentacije korisnika i krajnjeg korisnika, provjeru podataka o provođenju mjera za sprječavanje zlouporabe otrovnih kemikalija i njihovih prekursora, podataka o dozvoljenim i stvarnim količinama uvezenih i izvezenih otrovnih kemikalijasadržanim u Konvenciji o zabrani razvijanja, proizvodnje, gomilanja i korištenja oružja i o njihovom uništenju i njihovih prekursora te njihovu skladištenju i potrošnji odnosno prometu.
(4) Sanitarni inspektori osim poslova iz stavka 2. ovoga članka na razini središnjeg ureda:
- provode nadzor velikih industrijskih objekata za proizvodnju hrane i predmeta i materijala u dodiru s hranom u svrhu izdavanja potvrda o izvoznoj notifikaciji subjekta i pripadajućih objekata
- provode službeno certificiranje u svrhu izvoza hrane i predmeta i materijala u dodiru s hranom.
(5) U postupku izdavanja lokacijske dozvole, posebnih uvjeta, potvrde glavnog projekta, građevinske dozvole ili uporabne dozvole, prema zakonu kojim se uređuju navedena područja, sanitarni inspektor sudjeluje samo ako je tako određeno posebnim propisom iz nadležnosti sanitarne inspekcije.
(6) Inspekcijski poslovi iz stavka 2. ovoga članka obavljaju se nad građevinama, postrojenjima, prostorom, prostorijama, uređajima, postupcima i procesima, dokumentacijom i opremom u kojima se obavljaju djelatnosti na području: prerađivačke industrije, energetike, opskrbe vodom, gospodarenja otpadom, građevinarstva, trgovine, prijevoza i skladištenja, pružanja smještaja te pripreme i usluživanja hrane, informacija i komunikacija, odgoja i obrazovanja, zdravstvene zaštite i socijalna skrb, laboratorijske djelatnosti, sporta, zabave i rekreacije, prometa te na ostalim javnim mjestima; nad osobama, sirovinama i proizvodima koji se proizvode, sudjeluju i/ili koriste u sklopu navedenih djelatnosti, kao i nad tijelima jedinice područne (regionalne) samouprave te fizičkim osobama koje ugrožavaju javnozdravstveni interes.
(7) Granična sanitarna inspekcija u svrhu provedbe poslova iz stavka 2. podstavaka 3. - 8. ovoga članka obavlja zdravstveno-sanitarni nadzor na graničnim prijelazima i carinskim mjestima, a uredbom će Vlada Republike Hrvatske odrediti granične prijelaze i carinska mjesta.
(8) Javnozdravstveni interes u smislu ovoga članka ostvaruje se provedbom mjera i postupaka koji su usmjereni na zaštitu zdravlja populacije određenoga područja ili cijele države.
(9) Državni inspektorat u području inspekcijskog nadzora sanitarne inspekcije nad predmetima opće uporabe, kemikalijama i biocidima, u skladu s propisima koji uređuju navedena područja, osigurava obavljanje procesa upravljanja dijelom podataka službenih kontrola u kontekstu njihova harmoniziranog prikupljanja te ih dostavlja ministarstvu nadležnom za zdravstvo u svrhu izvješćivanja Europske komisije.“.
Članak 5.
Članak 7. mijenja se i glasi:
„(1) Inspekcijske i druge poslove u području veterinarstva i sigurnosti hrane obavlja veterinarska inspekcija, granična veterinarska inspekcija i mobilna jedinica veterinarske inspekcije.
(2) Poslovi iz stavka 1. ovoga članka podrazumijevaju obavljanje inspekcijskog nadzora, službenih kontrola, provedbe zakona i drugih propisa te propisa Europske unije kojima su uređena područja sigurnosti hrane i hrane za životinje, zdravlja i dobrobiti životinja, objekata za držanje i uzgoj životinja, reprodukcije životinja, nusproizvoda životinjskog podrijetla i od njih dobivenih proizvoda i veterinarske zaštite okoliša, veterinarsko-medicinskih proizvoda i ostalih poslova iz područja veterinarstva, a koji uključuju:
- nadzor nad maloprodajom i korištenjem veterinarsko medicinskih proizvoda
- nadzor nad radom svih laboratorija u području veterinarske djelatnosti i sigurnosti i higijene hrane i hrane za životinje
- nadzor nad prometom i premještanjem pošiljaka životinja, proizvoda životinjskog podrijetla, hrane za životinje, nusproizvoda i od njih dobivenih proizvoda te drugih pošiljaka na području Republike Hrvatske u smislu samostalnog zaustavljanja vozila koja se koriste za prijevoz navedenih pošiljaka
- nadzor nad distribucijom sredstava za označivanje životinja, označivanje, identifikaciju i registraciju životinja te registraciju premještanja životinja
- uzorkovanje dijagnostičkog materijala za laboratorijsku pretragu
- provođenje monitoringa ostataka pesticida
- provedbu i drugih mjera kada je ugroženo zdravlje ljudi i životinja, dobrobit životinja, zdravstvena ispravnost proizvoda životinjskog podrijetla i hrane za životinje.
(3) Veterinarski i granični veterinarski inspektori osim poslova iz stavka 2. ovoga članka na razini središnjeg ureda:
- provodeverifikaciju službenih kontrola i drugih službenih aktivnosti, zajedničku verifikaciju službenih kontrola s carinskim službenicima u skladu s propisima kojima se uređuje područje službenih kontrola
- obavljaju povremene zajedničke nadzore s carinskim službenicima nad nekomercijalnim premještanjem kućnih ljubimaca i unošenjem osobnih pošiljaka proizvoda životinjskog podrijetla iz trećih zemalja na područje Europske unije
- provode nadzore nad korištenjem komponenata sustava za upravljanje informacijama za službene kontrole (IMSOC sustav) u svojoj nadležnosti
- izdaju stručna mišljenja vezana za izdavanje dokumentacije potrebne za prijavu na natječaj za korištenje sredstava EU fondova
- obavljaju i druge poslove sukladno ovlastima iz posebnih propisa iz stavka 2. ovoga članka.
(4) Državni inspektorat u području inspekcijskog nadzora veterinarske inspekcije i granične veterinarske inspekcije nad hranom, hranom za životinje i životinjama, u skladu s propisima kojima se uređuju službene kontrole i monitoring hrane, hrane za životinje i životinja osigurava obavljanje procesa upravljanja dijelom podataka službenih kontrola i monitoringa hrane, hrane za životinje i životinja, u kontekstu njihova harmoniziranog prikupljanja i validacije te dostavljanja tijelu nadležnom za obavljanje poslova procjene rizika na nacionalnoj razini na daljnje postupanje odnosno njihova prijavljivanja Europskoj komisiji i Europskoj agenciji za sigurnost hrane (EFSA).“.
Članak 6.
Članak 8. mijenja se i glasi:
„(1) Inspekcijske i druge poslove u području poljoprivrede, stočarstva, kvalitete hrane i vinarstva obavlja poljoprivredna inspekcija.
(2) Poslovi iz stavka 1. ovoga članka podrazumijevaju obavljanje inspekcijskih nadzora i službenih kontrola provedbe zakona i drugih propisa te propisa Europske unije u području poljoprivrede, stočarstva, kvalitete hrane i vinarstva.
(3) Inspekcijski nadzori i službene kontrole u području poljoprivrede u smislu ovoga Zakona obuhvaćaju:
- nadzor korisnika mjera Zajedničke poljoprivredne politike
- nadzor usklađenosti voća, povrća, banana s tržišnim standardima te sustava certifikacije u sektoru hmelja
- kontrolu usklađenosti voća, povrća, banana i hmelja s tržišnim standardima pri stavljanju na tržište i izvozu na zahtjev stranke radi provjere usklađenosti i certificiranja u svrhu izdavanja certifikata određenih propisom o zajedničkoj organizaciji tržišta poljoprivrednih i prehrambenih proizvoda
- kontrolu transakcija koju provode države članice u svezi s provođenjem naknadne kontrole velikih korisnika potpora svih mjera organizacije tržišta poljoprivrednih proizvoda, osim korisnika izvoznih potpora
- nadzor drugih područja uređenja tržišta poljoprivrednih proizvoda koja nisu u nadležnosti drugih inspekcija
- nadzor pravila o proizvođačkim organizacijama, udruženjima proizvođačkih organizacija i sektorskim organizacijama
- nadzor korisnika mjera informiranja i promocije
- službene kontrole ekološke proizvodnje i označivanje ekoloških proizvoda uz uzimanje uzoraka te inspekcijski nadzor ovlaštenih kontrolnih tijela za stručnu kontrolu u ekološkoj proizvodnji u proizvodnji i na tržištu
- nadzor obavljanja poljoprivredne i dopunske djelatnosti u poljoprivredi, osim za pružanje turističkih i ugostiteljskih usluga na poljoprivrednim gospodarstvima koje su uređene posebnim propisom
- nadzor mjera prikupljanja podataka i izvještavanje o cijenama određenih poljoprivredno-prehrambenih proizvoda i određenih poljoprivrednih inputa
- službene kontrole zahtjeva kvalitete i označivanja hrane i hrane za životinje biljnog podrijetla na razini primarne proizvodnje i pripadajućih djelatnosti
- nadzor održavanja, korištenja i raspolaganja poljoprivrednim zemljištem
- nadzor proizvodnje, stavljanja na tržište, označivanja i upotrebe gnojiva i poboljšivača tla
- nadzor onečišćenja tla i voda uzrokovanog nitratima poljoprivrednog podrijetla
- nadzor i službene kontrole kakvoće, prometa i primjene sredstava za zaštitu bilja
- nadzor kakvoće i označivanje poljoprivrednog sjemena i sadnog materijala stavljenog na tržište
- službene kontrole genetički modificiranog sjemena i sadnog materijala
- nadzor poljoprivredne proizvodnje duhana, konoplje i maka
- službene kontrole GM hrane i GM hrane za životinje biljnog i životinjskog podrijetla na razini primarne proizvodnje i pripadajućih djelatnosti
- nadzor uskladištenja žitarica i industrijskog bilja u okviru nadležnosti sukladno posebnom propisu
- nadzor uzgoja drvenastih kultura kratkih oplodnji
- nadzor i kontrole nad provedbom propisa iz područja održive uporabe pesticida
- nadzor i službene kontrole stavljanja na tržište i uporabe sredstava za zaštitu bilja i održive uporabe pesticida
- nadzor i službene kontrole zdravstvene ispravnosti i higijene/sigurnosti hrane biljnog podrijetla i hrane za životinje biljnog podrijetla na razini primarne proizvodnje i pripadajućih djelatnosti
- obavljanje i drugih inspekcijskih poslova sukladno posebnom zakonu.
(4) Inspekcijski nadzori i službene kontrole u području stočarstva u smislu ovoga Zakona obuhvaćaju:
- nadzor korisnika mjera potpora u stočarstvu i posebnih pomoći u sektoru pčelarstva
- kontrole tržišnih standarda za goveđe meso životinja starosti do 12 mjeseci, jaja i meso peradi, u proizvodnji
- kontrole definicija, oznaka i prodajnih oznaka u sektorima ili proizvodima: govedine i teletine, jaja i mesa peradi u proizvodnji
- kontrole uspostave i primjene ljestvice Unije za klasiranje i označivanje trupova u sektoru govedine i teletine, svinjetine, ovčetine i kozletine
- kontrole ostalih tržišnih standarda, tržišnih mjera i pravila te posebnih odredbi sukladno propisima o zajedničkoj organizaciji tržišta poljoprivrednih proizvoda
- službene kontrole zahtjeva kvalitete i označivanja hrane i hrane za životinje životinjskog podrijetla na razini primarne proizvodnje i pripadajućih djelatnosti
- službene kontrole standarda kvalitete i označivanja hrane za životinje na razini proizvodnje i prerade hrane za životinje te maloprodaje bez obzira na podrijetlo
- službene kontrole sustava proizvodnih ograničenja u sektoru mlijeka
- nadzor uzgoja, odabiranja, trgovine i držanja uzgojno valjanih životinja
- nadzor rada uzgojnih udruženja i uzgojnih organizacija koje se bave uzgojem uzgojno valjanih životinja
- obavljanje i drugih inspekcijskih poslova sukladno posebnom zakonu.
(5) Inspekcijski nadzori i službene kontrole u području kvalitete hrane u smislu ovoga Zakona obuhvaćaju:
- službene kontrole zahtjeva kvalitete i označivanja hrane na razini proizvodnje, prerade i maloprodaje bez obzira na podrijetlo, uključujući posebne propise o sljedivosti i označivanju proizvoda ribarstva
- kontrolu tržišnih standarda za mlijeko i mliječne proizvode, mazive masti, maslinovo ulje i stolne masline, prerađeno voće i povrće u proizvodnji i maloprodaji te pri stavljanju na tržište
- kontrolu tržišnih standarda za goveđe meso životinja starosti do 12 mjeseci, jaja i mesa peradi, maslina i maslinova ulja, mlijeka i mliječnih proizvoda, mazivih masti te proizvodna pravila u odnosu na kvalitetu proizvoda u maloprodaji
- kontrolu ostalih tržišnih standarda, tržišnih mjera i pravila sukladno posebnom zakonu
- službene kontrole poljoprivrednih i prehrambenih proizvoda sa zaštićenom oznakom izvornosti, zaštićenom oznakom zemljopisnog podrijetla i zajamčeno tradicionalnog specijaliteta, proizvoda s oznakom iz nacionalnog sustava kvalitete, korištenja oznaka na razini maloprodaje, kao i službene kontrole na razini primarne proizvodnje i pripadajućih djelatnosti, proizvodnje i prerade bez obzira na podrijetlo, nadzor nad radom kontrolnih tijela te sukladnost s drugim propisanim zahtjevima
- službene kontrole korištenja neobveznih izraza kvalitete s propisanim zahtjevima
- službene kontrole označavanja GM hrane na razini maloprodaje, u skladu s propisima kojima su uređene službene kontrole hrane i GMO
- nadzor uvjeta za proizvodnju i stavljanje brašna na tržište
- službene kontrole poslovanja posrednika u lancu doniranja hrane vezano uz obvezu upisa u Registar posrednika te obvezu davanja hrane krajnjim primateljima kako su definirani posebnim propisima o poljoprivredi
- nadzor kontrole kvalitete i označavanja ekoloških proizvoda s aspekta kvalitete u maloprodaji prema posebnim propisima koji uređuju kvalitetu i označavanje hrane
- obavljanje i drugih inspekcijskih poslova sukladno posebnom zakonu.
(6) Inspekcijski nadzori i službene kontrole u području vinarstva u smislu ovoga Zakona obuhvaćaju:
- proizvodnju i kakvoću grožđa, proizvodnju, kakvoću i označavanje proizvoda od vinove loze, voćnih vina i drugih proizvoda na bazi voćnih vina, zemljopisnih oznaka, tradicionalnih izraza za proizvode od vinove loze te stavljanje u promet odnosno na tržište navedenih proizvoda
- opisivanje, prezentiranje, označavanje i zaštita zemljopisnih oznaka jakih alkoholnih pića u proizvodnji i pri stavljanju na tržište
- pravila o definiciji, klasifikaciji, opisivanju, prezentiranju, kakvoći, označavanju te zaštiti oznaka zemljopisnog podrijetla aromatiziranih proizvoda od vina kojih se moraju pridržavati subjekti u poslovanju s hranom u pogledu proizvodnje, korištenja sirovina i postupaka, kao i pri stavljanju na tržište
- nadzor pravila o jakim alkoholnim pićima kojih se moraju pridržavati subjekti u poslovanju s hranom u pogledu proizvodnje, korištenja sirovina i postupaka, pri stavljanju jakih alkoholnih pića na tržište
- nadzor kontrole kvalitete i označavanja ekoloških proizvoda od vinove loze, voćnih vina i drugih proizvoda na bazi voćnih vina, jakih alkoholnih pića i aromatiziranih proizvoda od vina s aspekta kvalitete u maloprodaji prema posebnim propisima koji uređuju kvalitetu i označavanje tih proizvoda
- obavljanje i drugih inspekcijskih poslova sukladno posebnom zakonu.“.
Članak 7.
Naslovi iznad članaka 9. do 12. i članci od 9. do 12. brišu se.
Članak 8.
U članku 15. stavku 2. podstavak 1. mijenja se i glasi:
„- biljno zdravstvo, u dijelu koji se odnosi na fitosanitarni pregled bilja, biljnih proizvoda i drugih predmeta koji se unose u Europsku uniju preko granice Republike Hrvatske, provoze preko državnog područja Republike Hrvatske, izvoze i reeksportiraju iz Republike Hrvatske, na fitosanitarni pregled bilja, biljnih proizvoda i drugih predmeta namijenjenih premještanju na području Europske unije, isključujući šumsko bilje, šumske rasadnike i šumski reprodukcijski materijal te na druge vrste nadzora u području biljnog zdravstva u okviru propisane nadležnosti“.
Članak 9.
Članak 17. mijenja se i glasi:
„(1) Inspekcijske poslove u području rudarstva i energetike za naftno-rudarstvo obavlja rudarska inspekcija.“.
(2) Poslovi iz stavka 1. ovoga članka podrazumijevaju obavljanje inspekcijskog nadzora provedbe zakona i drugih propisa, te propisaiz područja rudarstva i naftnog-rudarstva kojima se uređuje:
- istraživanje i eksploatacijamineralnih sirovina, ugljikovodika, geotermalnih voda u energetske svrhe, podzemno skladištenje plina i trajno zbrinjavanje ugljikova dioksida
- način i uvjeti za obavljanje energetskih djelatnosti istraživanje i/ili eksploatacija ugljikovodika i geotermalnih voda u energetske svrhe, podzemnog skladištenja plina i trajnog zbrinjavanja ugljikova dioksida
- obveze investitora i naftno-rudarskih gospodarskih subjekata pri izvođenju naftno-rudarskih radova, u dijelu koji se odnosi na ishođenje i usklađenost s dozvolama, ugovorima i programima rada te izvješćivanje, obavještavanje i dostava podataka državnim tijelima
- zaštita na radu, tehnički normativi, sigurnost ljudi i imovine pri izvođenju rudarskih i naftno-rudarskih radova istraživanja i eksploatacije mineralnih sirovina, ugljikovodika, geotermalnih voda u energetske svrhe, podzemnog skladištenjaplina i trajnog zbrinjavanja ugljikova dioksida
- gradnja rudarskih i naftno-rudarskih objekata i postrojenja
- uporaba rudarskih objekata i naftno-rudarskih objekata i postrojenja do završetka eksploatacije i sanacija prostora devastiranog istraživanjem i eksploatacijom mineralnih sirovina, ugljikovodika, geotermalnih voda u energetske svrhe, podzemnog skladištenja plina i trajnim zbrinjavanjem ugljikova dioksida,
- korištenje rudarskih i naftno-rudarskih strojeva, objekata, postrojenja, opreme, alata, uređaja i instalacija
- ispunjavanje propisanih uvjeta radnika zaposlenih na određenim poslovima u rudarstvu i naftnom-rudarstvu
- zaštita od požara pri podzemnim rudarskim radovima
- obveze u vezi s rudarskim planovima i rudarskim mjerenjima
- postupanje s mineralnim sirovinama pri izvođenju građevinskih radova
- organiziranje službe spašavanja i vatrogasne jedinice
- uviđaji smrtnih slučajeva, grupnih ozljeda i iznimnih događaja koji uzrokuju veću materijalnu štetu pri izvođenju rudarskih i naftno-rudarskih radova
- poslovanje rudarskih gospodarskih subjekata registriranih za poslove istraživanja i/ili eksploatacije mineralnih sirovina
- praćenje te provedba preventivnih, korektivnih i akcijskih mjera vezanih uz rizik od istjecanja ugljikova dioksida
- obveze u vezi s periodičnim mjerenjima eksploatiranih količina ugljikovodika i geotermalnih voda u energetske svrhe
- obavljanje i drugih inspekcijskih poslova sukladno posebnom zakonu.“.
Članak 10.
Članak 18. mijenja se i glasi:
„ (1) Inspekcijske poslove u području opreme pod tlakom i energetike za toplinarstvo i plinarstvo obavlja inspekcija opreme pod tlakom.
(2) Poslovi iz stavka 1. ovoga članka podrazumijevaju obavljanje inspekcijskog nadzora provedbe zakona i drugih propisa u području opreme pod tlakom kojima se uređuje:
- uporaba opreme pod tlakom i pokretne tlačne opreme
- ispunjavanje propisanih uvjeta radnika zaposlenih na određenim poslovima u području opreme pod tlakom
- ispunjavanje propisanih uvjeta pravnih i fizičkih osoba koje obavljaju djelatnosti u području opreme pod tlakom i pokretne tlačne opreme
- tehnički zahtjevi i ocjenjivanje sukladnosti za opremu pod tlakom i pokretnu tlačnu opremu u uporabi
- obavljanje i drugih inspekcijskih poslova sukladno posebnom zakonu.
(3) Poslovi iz stavka 1. ovoga članka podrazumijevaju obavljanje inspekcijskog nadzora provedbe zakona i drugih propisa te propisa u području toplinarstva kojima se uređuju:
- uvjeti za obavljanje energetskih djelatnosti proizvodnje, distribucije, opskrbe toplinskom energijom i kupca toplinske energije
- energetska učinkovitost u samostalnim, zatvorenim i centralnim toplinskim sustavima
- obveze energetskih subjekata i kupaca toplinske energije tijekom obavljanja elektroenergetskih djelatnosti i korištenja toplinske energije glede ispunjavanja zahtjeva za sigurnost, pouzdanost, trajnost i kvalitetu opskrbe toplinskom energijom te stručno upravljanje, rukovanje i održavanje unutarnjih instalacija i sve opreme koja se nalazi na unutarnjoj instalaciji
- tehnički zahtjevi za proizvode i ocjenjivanje sukladnosti te zahtjevi za opću sigurnost proizvoda pri proizvodnji, gradnji, uporabi i održavanju proizvodnog postrojenja i opreme u području toplinarstva, tj. tlačnih dijelova toplinskih sustava niske razine opasnosti
- sigurnost i usklađenost gradnje, uporabe i održavanja proizvodnih postrojenja u području toplinarstva s odobrenom ili potvrđenom tehničkom/projektnom dokumentacijom i energetskim odobrenjem
- mjere za zaštitu krajnjih kupaca toplinske energije te ovlasti i odgovornosti suvlasnika i krajnjih kupaca toplinske energije
- stručno upravljanje, rukovanje i održavanje zatvorenih toplinskih sustava
- opći uvjeti za isporuku toplinske energije, opći uvjeti za opskrbu toplinskom energijom, mrežna pravila za distribuciju toplinske energije i uvjeti priključenja na toplinskoj distribucijskoj mreži
- ispunjavanje propisanih uvjeta radnika zaposlenih na određenim poslovima u toplinarstvu
- obavljanje i drugih inspekcijskih poslova sukladno posebnom zakonu.
(4) Poslovi iz stavka 1. ovoga članka podrazumijevaju obavljanje inspekcijskog nadzora provedbe zakona i drugih propisa te propisa u području plinarstva kojima se uređuje:
- način i uvjeti za obavljanje energetskih djelatnosti proizvodnje plina i prirodnog plina, transporta, skladištenja, upravljanja terminalom za ukapljeni prirodni plin, distribucije i opskrbe plinom
- obveze energetskih subjekata i ostalih sudionika na tržištu plina tijekom projektiranja, gradnje, stavljanja u uporabu, obavljanja elektroenergetskih djelatnosti i korištenja plina glede ispunjavanja zahtjeva za sigurnost, pouzdanost, trajnost i propisanu kvalitetu opskrbe plinom u okviru svoje djelatnosti
- mrežna pravila transportnog sustava, mrežna pravila distribucijskog sustava, pravila korištenja sustava skladišta plina, pravila korištenja terminala za ukapljeni naftni plin, opći uvjeti opskrbe plinom
- uspostava sustava za vođenje, mjerenje, praćenje i održavanje parametara kvalitete i pouzdanosti isporuke plina u okviru svoje djelatnosti
- tehnički zahtjevi za proizvode i ocjenjivanje sukladnosti te sigurnost i usklađenost gradnje, uporabe i održavanja proizvodnih postrojenja za proizvodnju plina, transport, skladištenje, terminal za ukapljeni prirodni plin i distribuciju plina s odobrenom ili potvrđenom tehničkom/projektnom dokumentacijom, tehničkim i sigurnosnim propisima
- prava i obveze krajnjih kupaca, u dijelu koji se odnosi na priključenje na transportni ili distribucijski sustav, ugradnju, očitanje i održavanje mjernih uređaja, opskrbu plinom i izgradnju izravnog plinovoda
- ispunjavanje propisanih uvjeta radnika zaposlenih na određenim poslovima u plinarstva
- obavljanje i drugih inspekcijskih poslova sukladno posebnom zakonu.“.
Članak 11.
Naslov iznad članak 19. i članak 19. brišu se.
Članak 12.
Naslov iznad članka 20. mijenja se i glasi: „Djelokrug elektroenergetske inspekcije“
U članku 20. stavak 1. mijenja se i glasi:
„ (1) Inspekcijske poslove u području energetike koji se odnose na elektroenergetiku obavlja elektroenergetska inspekcija.“.
Članak 13.
Naslov iznad članka 21., članka 22. i članka 23. i članci 21., 22. i 23. brišu se.
Članak 14.
U članku 24. stavku 2. iza podstavka 3. dodaje se novi podstavak 4. koji glasi:
„- rad stranaca i upućenih radnika“.
Dosadašnji podstavci 4., 5., 6. i 7. postaju podstavci 5., 6., 7. i 8.
U stavku 3. iza riječi: „obavlja“ dodaje se riječ: „i“.
U stavku 4. iza riječi: „radu“ dodaju se riječi: „Europskog nadzornog tijela za rad (ELA) i“.
Članak 15.
Članak 26. mijenja se i glasi:
„(1) Inspekcijski poslovi u području zaštite okoliša, gospodarenja otpadom, zaštite zraka, klimatskih promjena i zaštite od svjetlosnog onečišćenja, obavlja inspekcija zaštite okoliša, ako ovim ili posebnim zakonom nije drugačije propisano.
(2) Poslovi iz stavka 1. ovoga članka podrazumijevaju obavljanje inspekcijskog nadzora provedbe zakona i drugih propisa, te propisa Europske unije kojima se uređuje:
- zaštita okoliša
- zaštita zraka
- klimatske promjene
- zaštita ozonskog sloja
- gospodarenje otpadom
- zaštita od svjetlosnog onečišćenja
- obavljanje i drugih inspekcijskih poslova sukladno posebnom zakonu.“.
Članak 16.
U članku 27. stavak 2. mijenja se i glasi:
„(2) Poslovi iz stavka 1. ovoga članka podrazumijevaju obavljanje inspekcijskog nadzora provedbe zakona i drugih propisa, te propisa Europske unije kojima se uređuje:
- zaštita prirode
- prekogranični promet i trgovina divljim vrstama
- sprječavanje unošenja i širenja stranih te invazivnih stranih vrsta i upravljanja njima
- postupanje s genetski modificiranim organizmima
- provedba mjera usklađivanja za korisnike Protokola iz Nagoye o pristupu genetskim resursima te poštenoj i pravičnoj podjeli dobiti koja proizlazi iz njihova korištenja u Europskoj uniji
- akvakultura
- obavljanje i drugih inspekcijskih poslova sukladno posebnom zakonu.“.
Članak 17.
U članku 32. stavak 3. mijenja se i glasi:
„(3) Iznimno od stavak 1. ovoga članka, inspektor u područnom uredu i ispostavi područnog ureda, po prethodnom ovlaštenju glavnog državnog inspektora, povremeno može obavljati inspekcijske poslove izvan svoje mjesne nadležnosti.“.
Stavak 5. briše se.
Članak 18.
U članku 34. stavcima 1., 2., 3. i 4. iza riječi: „tehnologija prometa i transporta,“ dodaju se riječi: „ područja prirodnih znanosti: polje kemija,“, iza riječi: „područje biomedicine“ dodaju se riječi: „i zdravstva,“ a iza riječi: „veterinarska medicina,“ dodaju se riječi: „javno zdravstvo i zdravstvena zaštita (sanitarno inženjerstvo),“.
Članak 19.
U članku 35. stavcima 1., 2. i 3 iza riječi: „specijalista“ dodaju se riječi: „i višeg graničnog sanitarnog inspektora – specijalista“, a iza riječi: „kemijska tehnologija“ dodaje se riječ „strojarstvo,“, a ispred riječi: „biologija“ dodaju se riječi: „kemija, fizika i“.
Iza stavka 3. dodaje se stavak 4. koji glasi:
„(4) Poslove sanitarnog inspektora II. vrste i graničnog sanitarnog inspektora II. vrste može obavljati osoba koja, osim zakonom utvrđenih uvjeta za prijam u državnu službu, ima završen preddiplomski sveučilišni ili stručni studij iz područja biomedicine i zdravstva, polja: medicina javno zdravstvo i zdravstvena zaštita (sanitarno inženjerstvo), farmacija (medicinska biokemija), područja biotehničke znanosti, polja: poljoprivreda (agronomija), prehrambena tehnologija, biotehnologija, nutricionizam, područja tehničkih znanosti, polja: kemijsko inženjerstvo, kemijska tehnologija, strojarstvo, područja prirodnih znanosti, polja: kemija, fizika i biologija, najmanje jedna godina radnog iskustva na odgovarajućim poslovima, položen državni ispit za sanitarnog inspektora, poznavanje rada na računalu i vozački ispit B kategorije.“.
Članak 20.
U članku 41. stavcima 1., 2. i 3. iza riječi: „ekonomija“ briše se riječ: „i“ te stavlja zarez, a iza riječi: „pravo,“ dodaju se riječi: „informacijske i komunikacijske znanosti, interdisciplinarne društvene znanosti (grana: javna uprava), područje biomedicine, polje: veterinarska medicina, područja biotehničkih znanosti, polja: poljoprivreda (agronomija), biotehnologija, prehrambena tehnologija, nutricionizam, područje prirodnih znanosti, polje: kemija,“.
Iza stavka 3. dodaje se stavak 4. koji glasi:
„(4) Poslove turističkog inspektora II. vrste može obavljati osoba koja, osim zakonom utvrđenih uvjeta za prijam u državnu službu, ima završen preddiplomski sveučilišni ili stručni studijiz područja društvenih znanosti, polja: ekonomija, pravo, informacijske i komunikacijske znanosti, interdisciplinarne društvene znanosti (grana: javna uprava), područje biomedicine, polje: veterinarska medicina; područja biotehničkih znanosti, polja: poljoprivreda (agronomija), biotehnologija, prehrambena tehnologija, nutricionizam,područje prirodnih znanosti, polje: kemija, najmanje jednu godinu radnog iskustva na odgovarajućim poslovima, položen državni ispit za turističkog inspektora, poznavanje rada na računalu i vozački ispit B kategorije.“.
Članak 21.
Članak 42. mijenja se i glasi:
„(1) Poslove višeg rudarskog inspektora – specijalista može obavljati osoba koja, osim ispunjavanja uvjeta u pogledu vrste obrazovanja iz stavaka 3., 4. i 5. ovoga članka, ima najmanje šest godina radnog iskustva na odgovarajućim poslovima, od čega najmanje četiri godine na najsloženijim poslovima inspekcijskog nadzora provedbe propisa iz članka 17. ovoga Zakona, istaknute rezultate u području od značaja za rad rudarske inspekcije, položen državni ispit za rudarskog inspektora, poznavanje rada na računalu i vozački ispit B kategorije.
(2) Poslove višeg rudarskog inspektora može obavljati osoba koja, osim ispunjavanja uvjeta u pogledu vrste obrazovanja iz stavaka 3., 4. i 5. ovoga članka, ima najmanje četiri godine radnog iskustva na odgovarajućim poslovima, od čega najmanje dvije godine na najsloženijim poslovima inspekcijskog nadzora provedbe propisa iz članka 17. ovoga Zakona, položen državni ispit za rudarskog inspektora, poznavanje rada na računalu i vozački ispit B kategorije.
(3) Poslove rudarskog inspektora iz članka 17. ovoga Zakona koji se odnose na područja istraživanja i eksploatacije mineralnih sirovina osim u područjuistraživanja i eksploatacije ugljikovodika, geotermalnih voda u energetske svrhe, podzemno skladištenje plina i trajnog zbrinjavanja ugljikova dioksida, može obavljati osoba koja, osim zakonom utvrđenih uvjeta za prijam u državnu službu, ima završen preddiplomski i diplomski sveučilišni studij ili integrirani preddiplomski i diplomski sveučilišni studij ili specijalistički diplomski stručni studij iz područja tehničkih znanosti, polja: rudarstvo, nafta i geološko inženjerstvo, grane rudarstvo, najmanje jednu godinu radnog iskustva na odgovarajućim poslovima, položen državni ispit za rudarskog inspektora, poznavanje rada na računalu i vozački ispit B kategorije.
(4) Poslove rudarskog inspektora iz članka 17. ovoga Zakona u području naftnog rudarstva, koji se odnose na istraživanje i eksploataciju ugljikovodika, geotermalnih voda u energetske svrhe, skladištenje prirodnog plina i trajno zbrinjavanje ugljikova dioksida, može obavljati osoba koja, osim zakonom utvrđenih uvjeta za prijam u državnu službu, ima završen preddiplomski i diplomski sveučilišni studij ili integrirani preddiplomski i diplomski sveučilišni studij ili specijalistički diplomski stručni studij iz područja tehničkih znanosti, polja: rudarstvo, nafta i geološko inženjerstvo, grane naftno rudarstvo, najmanje jednu godinu radnog iskustva na odgovarajućim poslovima, položen državni ispit za rudarskog inspektora, poznavanje rada na računalu i vozački ispit B kategorije.
(5) Poslove rudarskog inspektora iz članka17. ovoga Zakona koji se odnose na područje nadzora rudarskih strojeva, objekata, postrojenja, opreme, alata, uređaja i instalacija, u dijelu proizvodnje, razdiobe i uporabe električne energije, može obavljati osoba koja, osim zakonom utvrđenih uvjeta za prijam u državnu službu, ima završen preddiplomski i diplomski sveučilišni studij ili integrirani preddiplomski i diplomski sveučilišni studij ili specijalistički diplomski stručni studij iz područja tehničkih znanosti, polje: elektrotehnika, grane elektroenergetike, najmanje jednu godinu radnog iskustva na odgovarajućim poslovima, položen državni ispit za rudarskog inspektora, poznavanje rada na računalu i vozački ispit B kategorije.“.
Članak 22.
Naslov iznad članka 44. mijenja se i glasi: „Elektroenergetski inspektori“.
U članku 44. stavcima 1., 2. i 3. riječi: „energetskog inspektora za elektroenergetiku“ zamjenjuju se riječima: „elektroenergetskog inspektora“ te riječi: „položen stručni ispit pri tijelu graditeljstva – strukovno područje elektrotehnika“ brišu se.
PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O DRŽAVNOM INSPEKTORATU
Komentirate u ime: Državni inspektorat
I. USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje ovoga Zakona sadržana je u odredbi članka 2. stavka 4. podstavka 1. Ustava Republike Hrvatske („Narodne novine“, br. 85/10 - pročišćeni tekst i 5/14 – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
Komentirate u ime: Državni inspektorat
II.OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE UREĐUJU ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
Ocjena stanja
Zakon o Državnom inspektoratu objavljen je u Narodnim novinama, broj 115/18 i stupio na snagu 1. travnja 2019. godine, a dopune istog zakona objavljene su u Narodnim novinama, broj 117/21. Zakonom je uređeno ustrojstvo Državnog inspektorata, upravljanje, uvjeti za obavljanje inspekcijskih poslova iz djelokruga Državnog inspektorata, dužnosti i ovlasti inspektora u svrhu zaštite javnog interesa i javnozdravstvenog interesa u provedbi propisa te prekršajna odgovornost.
Nakon donošenja i stupanja na snagu Zakona o Državnom inspektoratu, doneseno je nekoliko posebnih propisa kojima su Državnom inspektoratu određeni, pored već postojećih, i novi poslovi, slijedom čega je potrebno izmijeniti i dopuniti Zakon o Državnom inspektoratu radi usklađivanja s tim propisima (Zakon o službenim kontrolama i drugim službenim aktivnostima koje se provode sukladno propisima o hrani, hrani za životinje, o zdravlju i dobrobiti životinja, zdravlju bilja i sredstvima za zaštitu bilja objavljen u Narodnim novinama, broj 52/21, Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o državnim službenicima objavljen u Narodnim novinama, broj 70/19, Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o državnim službenicima objavljen u Narodnim novinama, broj 98/19, Zakona o ustrojstvu i djelokrugu tijela državne uprave objavljen u Narodnim novinama, broj 85/20, Zakon o sustavu državne uprave objavljen u Narodnim novinama, broj 66/19 i dr.).
Nakon analize dosadašnje primjene Zakona o Državnom inspektoratu ujedno se ukazala potreba za detaljnijim uređenjem i usklađivanjem nekih odredbi toga Zakona, osobito u pogledu djelokruga pojedinih inspekcija i uvjeta za obavljanje određenih inspekcijskih poslova kako bi se postiglo daljnje poboljšanje u djelovanju Državnog inspektorata.
Osnovna pitanja koja se uređuju predloženim zakonom, te posljedice koje će donošenjem zakona proisteći
Zakon o službenim kontrolama i drugim službenim aktivnostima koje se provode sukladno propisima o hrani, hrani za životinje, o zdravlju i dobrobiti životinja, zdravlju bilja i sredstvima za zaštitu bilja propisao je Državnom inspektoratu obavljanje dodatnih poslova pa se radi usklađivanja s tim Zakonom, ali i usklađivanja s promjenama u drugim propisima koji su stupili na snagu nakon donošenja Zakona o Državnom inspektoratu te radi potrebe jasnijeg i detaljnijeg uređenja pojedinih odredbi, ovim Zakonom mijenjaju i dopunjuju neke odredbe koje se odnose na djelokrug i ovlasti pojedinih inspekcijskih službi u sastavu Državnog inspektorata te na uvjete za obavljanje određenih inspekcijskih poslova. Ujedno se radi učinkovitijeg djelovanja poslovi inspekcije gospodarenja otrovnim kemikalijama pripajaju poslovima sanitarne inspekcije.
Donošenjem ovoga Zakona stvoriti će se pravne pretpostavke za obavljanje poslova Državnog inspektorata određenih posebnim propisima donesenim nakon donošenja i stupanja na snagu Zakona o Državnom inspektoratu.
Nadalje, ovim Zakonom se propisuju istražne ovlasti probne kupnje s tajnim identitetom radi provedbe Uredbe (EU) 2017/2394 Europskog parlamenta i Vijeća od 12. prosinca 2017. o suradnji između nacionalnih tijela odgovornih za izvršavanje propisa o zaštiti potrošača i o stavljanju izvan snage Uredbe (EZ) br. 2006/2004, a koje se poduzimaju radi utvrđivanja nepravilnosti u provedbi propisa iz područja zašite potrošača. Također, radi provedbe se propisuje tko snosi troškove postupka nadzora i ispitivanja, kao i postupak u slučaju da se tijekom postupka nadzora, odnosno probne kupnje utvrdi obavljanje neregistrirane djelatnosti.
Navedene ovlasti probne kupnje s tajnim identitetom proizvoda koji se prodaju na daljinu, dodjeljuju se tržišnoj inspekciji i sanitarnoj inspekciji radi usklađivanja sa novim pravnim okvirom za nadzor tržišta uspostavljen novom Uredbom (EU) 2019/1020 Europskog parlamenta i Vijeća od 20. lipnja 2019. o nadzoru tržišta i sukladnosti proizvoda i o izmjeni Direktive 2004/42/EZ i uredbi (EZ) br. 765/2008 i (EU) br. 305/2011. Stoga, u skladu s ovim Zakonom navedene inspekcije imaju pravo besplatno uzimati uzorke proizvoda stavljenih na tržište i dati ih na ispitivanje, što podrazumijeva i proizvode koji se prodaju na daljinu, budući da se isti sukladno članku 6. Uredbe (EU) 2019/1020 smatraju stavljenim na tržište. Time je opravdano da se u troškove inspekcijskog postupka uvrste i predmetni troškovi kupnje proizvoda, a koje je dužan snositi gospodarski subjekt ukoliko se u okviru inspekcijskog postupka utvrdi da je proizvod nesukladan.
Također, ovim Zakonom uređuju se novčane kazne u eurima, na način da se prekršajne odredbe u kunama uređene Zakonom o Državnom inspektoratu preračunavaju u skladu s člankom 69. stavkom 3. Zakona o uvođenju eura kao službene valute u Republici Hrvatskoj objavljenim u Narodnim novinama, broj 57/22.
Zakonom se ujedno predlaže poboljšanje važećeg zakonskog teksta što će doprinijeti osnaženju temeljnog normativnog okvira kojim se uređuju inspekcijski poslovi iz djelokruga Državnog inspektorata, što će u konačnici doprinijeti zaštiti javnog interesa kroz djelovanja inspekcijskih službi Državnog inspektorata.
Komentirate u ime: Državni inspektorat
III. OCJENA I IZVORI POTREBNIH SREDSTAVA ZA PROVOĐENJE ZAKONA
Za provedbu ovoga Zakona nije potrebno osigurati dodatna sredstva u državnom proračunu Republike Hrvatske.
Komentirate u ime: Državni inspektorat
IV.TEKST PRIJEDLOGA ZAKONA, S OBRAZLOŽENJEM
Tekst Zakona dan je u obliku Prijedloga zakona o izmjenama i dopunama Zakona o Državnom inspektoratu.
Komentirate u ime: Državni inspektorat
V.TEKST ODREDBI VAŽEĆEG ZAKONA KOJE SE MIJENJAJU
Tekst odredbi Zakona o Državnom inspektoratu („Narodne novine“, br. 115/18 i 117/21) koje se mijenjaju i dopunjuju dan je u prilogu ovoga Prijedloga zakona.
Komentirate u ime: Državni inspektorat
Članak 1.
U Zakonu o Državnom inspektoratu („Narodne novine“, br. 115/18 i 117/21) u članku 2. stavak 1. mijenja se i glasi:
„ (1) Državni inspektorat je državna upravna organizacija .“.
Komentirate u ime: Državni inspektorat
Članak 2.
U članku 3. stavku 1. podstavku 2. iza riječi: „genetski modificiranu hranu“ dodaju se riječi:
„(u daljnjem tekstu: GM hrana)“.
U stavku 1. podstavku 2. riječi: „i novu hranu“ brišu se.
Podstavak 3. mijenja se i glasi:
„veterinarstva i sigurnosti hrane što uključuje službene kontrole iz područja zaštite zdravlja i dobrobiti životinja, reprodukcije, držanja, uzgoja životinja, prometa životinja i proizvoda životinjskog podrijetla, označavanja životinja, hrane i hrane za životinje, veterinarsko-medicinskih proizvoda, nusproizvoda životinjskog podrijetla i veterinarske zaštite okoliša“.
Podstavak 7. mijenja se i glasi:
„- rudarstva, naftnog rudarstva, elektroenergetike, opreme pod tlakom, toplinarstva i plinarstva“
Podstavak 10. mijenja se i glasi:
„ zaštite okoliša, gospodarenja otpadom, zaštite zraka, klimatskih promjena, zaštite ozonskog sloja, zaštite od svjetlosnog onečišćenja, zaštite prirode, vodnog gospodarstva i vode za ljudsku potrošnju.“.
Stavak 3. mijenja se i glasi:
„ (3) Glavni državni inspektor i ministar nadležan za obranu, glavni državni inspektor i ministar nadležan za unutarnje poslove odnosno glavni državni inspektor i ministar nadležan za pravosuđe uređuju sporazumom poslove nadzora iz stavka 1. ovoga članka koje će obavljati Državni inspektorat za potrebe ministarstva nadležnog za obranu, ministarstva nadležnog za unutarnje poslove odnosno ministarstva nadležnog za pravosuđe.“.
Komentirate u ime: Državni inspektorat
Članak 3.
Članak 4. mijenja se i glasi:
„ Inspekcijske poslove iz djelokruga Državnog inspektorata, sukladno odredbama ovoga Zakona, obavljaju tržišna inspekcija, sanitarna inspekcija, veterinarska inspekcija, poljoprivredna inspekcija, lovna inspekcija, šumarska inspekcija, fitosanitarna inspekcija, turistička inspekcija, rudarska inspekcija, inspekcija opreme pod tlakom, elektroenergetska inspekcija, inspekcija rada, građevinska inspekcija, inspekcija zaštite okoliša, inspekcija zaštite prirode i vodopravna inspekcija .“.
Komentirate u ime: Državni inspektorat
Članak 4.
Članak 6. mijenja se i glasi:
„ (1) Inspekcijske poslove odnosno službene kontrole u području zaštite zdravlja ljudi, sigurnosti hrane, GMO, predmeta opće uporabe, duhanskih i srodnih proizvoda, elektroničkih cigareta i spremnika za ponovno punjenje, kemikalija i biocidnih proizvoda, gospodarenja otrovnim kemikalijama sadržanim u Konvenciji o zabrani razvijanja, proizvodnje, gomilanja i korištenja oružja i o njihovom uništenju , prekursora eksploziva, vode za ljudsku potrošnju, buke, te neionizirajućeg zračenja obavljaju sanitarna inspekcija i granična sanitarna inspekcija.
(2) Poslovi iz stavka 1. ovoga članka podrazumijevaju obavljanje inspekcijskog nadzora odnosno službenih kontrola sa svrhom zaštite javnozdravstvenog interesa, te radi provedbe zakona i drugih propisa kao i propisa Europske unije kojima se uređuje:
- sigurnost i higijena hrane u svim fazama proizvodnje, prerade, uvoza i stavljanja na tržište hrane, uključujući i genetski modificiranu hranu
- ograničena uporaba GMO
- mjere za sprečavanje i suzbijanje zaraznih bolesti, te nadzor nad osobama, njihovim stvarima i prijevoznim sredstvima u prometu preko državne granice, a radi zaštite zdravlja ljudi od unošenja i širenja zaraznih bolesti
- proizvodnja i stavljanje na tržište predmeta opće uporabe
- ograničavanje uporabe, promet i stavljanje na tržište duhanskih i srodnih proizvoda, te elektroničkih cigareta i spremnika za ponovno punjenje
- proizvodnja, stavljanje na tržište i korištenje opasnih kemikalija
- proizvodnja, stavljanje na tržište i uporaba biocidnih proizvoda i tretiranih proizvoda
- nadzor nad uvozom, proizvodnjom, stavljanjem na tržište i/ili uporabom otrovnih kemikalija sadržanim u Konvenciji o zabrani razvijanja, proizvodnje, gomilanja i korištenja oružja i o njihovom uništenju i njihovih prekursora, nepopisanih prekidnih organskih kemikalija, uključujući i nadzor kakvoće istih
- stavljanje na tržište i uporaba prekursora eksploziva
- zdravstvena ispravnost vode za ljudsku potrošnju
- nadzor nad bazenskim i kupališnim vodama
- zaštita od buke
- zaštita od neionizirajućeg zračenja
- stavljanje na tržište potrošačkih proizvoda za koje se sumnja da sadrže droge
- obavljanje i drugih inspekcijskih poslova sukladno posebnom zakonu.
(3) Nadzor sanitarnog inspektora u području gospodarenja otrovnim kemikalijama sadržanim u Konvenciji o zabrani razvijanja, proizvodnje, gomilanja i korištenja oružja i o njihovom uništenju obuhvaća provjeru podataka koje korisnik dostavlja tijelu državne uprave nadležnom za gospodarstvo, a odnosi se na točnost svih podataka, evidencija i dokumentacije korisnika i krajnjeg korisnika, provjeru podataka o provođenju mjera za sprječavanje zlouporabe otrovnih kemikalija i njihovih prekursora, podataka o dozvoljenim i stvarnim količinama uvezenih i izvezenih otrovnih kemikalija sadržanim u Konvenciji o zabrani razvijanja, proizvodnje, gomilanja i korištenja oružja i o njihovom uništenju i njihovih prekursora te njihovu skladištenju i potrošnji odnosno prometu.
(4) Sanitarni inspektori osim poslova iz stavka 2. ovoga članka na razini središnjeg ureda:
- provode nadzor velikih industrijskih objekata za proizvodnju hrane i predmeta i materijala u dodiru s hranom u svrhu izdavanja potvrda o izvoznoj notifikaciji subjekta i pripadajućih objekata
- provode službeno certificiranje u svrhu izvoza hrane i predmeta i materijala u dodiru s hranom.
(5) U postupku izdavanja lokacijske dozvole, posebnih uvjeta, potvrde glavnog projekta, građevinske dozvole ili uporabne dozvole, prema zakonu kojim se uređuju navedena područja, sanitarni inspektor sudjeluje samo ako je tako određeno posebnim propisom iz nadležnosti sanitarne inspekcije.
(6) Inspekcijski poslovi iz stavka 2. ovoga članka obavljaju se nad građevinama, postrojenjima, prostorom, prostorijama, uređajima, postupcima i procesima, dokumentacijom i opremom u kojima se obavljaju djelatnosti na području: prerađivačke industrije, energetike, opskrbe vodom, gospodarenja otpadom, građevinarstva, trgovine, prijevoza i skladištenja, pružanja smještaja te pripreme i usluživanja hrane, informacija i komunikacija, odgoja i obrazovanja, zdravstvene zaštite i socijalna skrb, laboratorijske djelatnosti , sporta, zabave i rekreacije, prometa te na ostalim javnim mjestima; nad osobama, sirovinama i proizvodima koji se proizvode, sudjeluju i/ili koriste u sklopu navedenih djelatnosti, kao i nad tijelima jedinice područne (regionalne) samouprave te fizičkim osobama koje ugrožavaju javnozdravstveni interes.
(7) Granična sanitarna inspekcija u svrhu provedbe poslova iz stavka 2. podstavaka 3. - 8. ovoga članka obavlja zdravstveno-sanitarni nadzor na graničnim prijelazima i carinskim mjestima, a uredbom će Vlada Republike Hrvatske odrediti granične prijelaze i carinska mjesta.
(8) Javnozdravstveni interes u smislu ovoga članka ostvaruje se provedbom mjera i postupaka koji su usmjereni na zaštitu zdravlja populacije određenoga područja ili cijele države.
(9) Državni inspektorat u području inspekcijskog nadzora sanitarne inspekcije nad predmetima opće uporabe, kemikalijama i biocidima, u skladu s propisima koji uređuju navedena područja, osigurava obavljanje procesa upravljanja dijelom podataka službenih kontrola u kontekstu njihova harmoniziranog prikupljanja te ih dostavlja ministarstvu nadležnom za zdravstvo u svrhu izvješćivanja Europske komisije.“.
Komentirate u ime: Državni inspektorat
Članak 5.
Članak 7. mijenja se i glasi:
„(1) Inspekcijske i druge poslove u području veterinarstva i sigurnosti hrane obavlja veterinarska inspekcija, granična veterinarska inspekcija i mobilna jedinica veterinarske inspekcije.
(2) Poslovi iz stavka 1. ovoga članka podrazumijevaju obavljanje inspekcijskog nadzora, službenih kontrola, provedbe zakona i drugih propisa te propisa Europske unije kojima su uređena područja sigurnosti hrane i hrane za životinje, zdravlja i dobrobiti životinja, objekata za držanje i uzgoj životinja, reprodukcije životinja, nusproizvoda životinjskog podrijetla i od njih dobivenih proizvoda i veterinarske zaštite okoliša, veterinarsko-medicinskih proizvoda i ostalih poslova iz područja veterinarstva, a koji uključuju:
- nadzor nad maloprodajom i korištenjem veterinarsko medicinskih proizvoda
- nadzor nad radom svih laboratorija u području veterinarske djelatnosti i sigurnosti i higijene hrane i hrane za životinje
- nadzor nad prometom i premještanjem pošiljaka životinja, proizvoda životinjskog podrijetla, hrane za životinje, nusproizvoda i od njih dobivenih proizvoda te drugih pošiljaka na području Republike Hrvatske u smislu samostalnog zaustavljanja vozila koja se koriste za prijevoz navedenih pošiljaka
- nadzor nad distribucijom sredstava za označivanje životinja, označivanje, identifikaciju i registraciju životinja te registraciju premještanja životinja
- uzorkovanje dijagnostičkog materijala za laboratorijsku pretragu
- provođenje monitoringa ostataka pesticida
- provedbu i drugih mjera kada je ugroženo zdravlje ljudi i životinja, dobrobit životinja, zdravstvena ispravnost proizvoda životinjskog podrijetla i hrane za životinje.
(3) Veterinarski i granični veterinarski inspektori osim poslova iz stavka 2. ovoga članka na razini središnjeg ureda:
- provode verifikaciju službenih kontrola i drugih službenih aktivnosti, zajedničku verifikaciju službenih kontrola s carinskim službenicima u skladu s propisima kojima se uređuje područje službenih kontrola
- obavljaju povremene zajedničke nadzore s carinskim službenicima nad nekomercijalnim premještanjem kućnih ljubimaca i unošenjem osobnih pošiljaka proizvoda životinjskog podrijetla iz trećih zemalja na područje Europske unije
- provode nadzore nad korištenjem komponenata sustava za upravljanje informacijama za službene kontrole (IMSOC sustav) u svojoj nadležnosti
- izdaju stručna mišljenja vezana za izdavanje dokumentacije potrebne za prijavu na natječaj za korištenje sredstava EU fondova
- obavljaju i druge poslove sukladno ovlastima iz posebnih propisa iz stavka 2. ovoga članka.
(4) Državni inspektorat u području inspekcijskog nadzora veterinarske inspekcije i granične veterinarske inspekcije nad hranom, hranom za životinje i životinjama, u skladu s propisima kojima se uređuju službene kontrole i monitoring hrane, hrane za životinje i životinja osigurava obavljanje procesa upravljanja dijelom podataka službenih kontrola i monitoringa hrane, hrane za životinje i životinja, u kontekstu njihova harmoniziranog prikupljanja i validacije te dostavljanja tijelu nadležnom za obavljanje poslova procjene rizika na nacionalnoj razini na daljnje postupanje odnosno njihova prijavljivanja Europskoj komisiji i Europskoj agenciji za sigurnost hrane (EFSA).“.
Komentirate u ime: Državni inspektorat
Članak 6.
Članak 8. mijenja se i glasi:
„(1) Inspekcijske i druge poslove u području poljoprivrede, stočarstva, kvalitete hrane i vinarstva obavlja poljoprivredna inspekcija.
(2) Poslovi iz stavka 1. ovoga članka podrazumijevaju obavljanje inspekcijskih nadzora i službenih kontrola provedbe zakona i drugih propisa te propisa Europske unije u području poljoprivrede, stočarstva, kvalitete hrane i vinarstva.
(3) Inspekcijski nadzori i službene kontrole u području poljoprivrede u smislu ovoga Zakona obuhvaćaju:
- nadzor korisnika mjera Zajedničke poljoprivredne politike
- nadzor usklađenosti voća, povrća, banana s tržišnim standardima te sustava certifikacije u sektoru hmelja
- kontrolu usklađenosti voća, povrća, banana i hmelja s tržišnim standardima pri stavljanju na tržište i izvozu na zahtjev stranke radi provjere usklađenosti i certificiranja u svrhu izdavanja certifikata određenih propisom o zajedničkoj organizaciji tržišta poljoprivrednih i prehrambenih proizvoda
- kontrolu transakcija koju provode države članice u svezi s provođenjem naknadne kontrole velikih korisnika potpora svih mjera organizacije tržišta poljoprivrednih proizvoda, osim korisnika izvoznih potpora
- nadzor drugih područja uređenja tržišta poljoprivrednih proizvoda koja nisu u nadležnosti drugih inspekcija
- nadzor pravila o proizvođačkim organizacijama, udruženjima proizvođačkih organizacija i sektorskim organizacijama
- nadzor korisnika mjera informiranja i promocije
- službene kontrole ekološke proizvodnje i označivanje ekoloških proizvoda uz uzimanje uzoraka te inspekcijski nadzor ovlaštenih kontrolnih tijela za stručnu kontrolu u ekološkoj proizvodnji u proizvodnji i na tržištu
- nadzor obavljanja poljoprivredne i dopunske djelatnosti u poljoprivredi, osim za pružanje turističkih i ugostiteljskih usluga na poljoprivrednim gospodarstvima koje su uređene posebnim propisom
- nadzor mjera prikupljanja podataka i izvještavanje o cijenama određenih poljoprivredno-prehrambenih proizvoda i određenih poljoprivrednih inputa
- službene kontrole zahtjeva kvalitete i označivanja hrane i hrane za životinje biljnog podrijetla na razini primarne proizvodnje i pripadajućih djelatnosti
- nadzor održavanja, korištenja i raspolaganja poljoprivrednim zemljištem
- nadzor proizvodnje, stavljanja na tržište, označivanja i upotrebe gnojiva i poboljšivača tla
- nadzor onečišćenja tla i voda uzrokovanog nitratima poljoprivrednog podrijetla
- nadzor i službene kontrole kakvoće, prometa i primjene sredstava za zaštitu bilja
- nadzor kakvoće i označivanje poljoprivrednog sjemena i sadnog materijala stavljenog na tržište
- službene kontrole genetički modificiranog sjemena i sadnog materijala
- nadzor poljoprivredne proizvodnje duhana, konoplje i maka
- službene kontrole GM hrane i GM hrane za životinje biljnog i životinjskog podrijetla na razini primarne proizvodnje i pripadajućih djelatnosti
- nadzor uskladištenja žitarica i industrijskog bilja u okviru nadležnosti sukladno posebnom propisu
- nadzor uzgoja drvenastih kultura kratkih oplodnji
- nadzor i kontrole nad provedbom propisa iz područja održive uporabe pesticida
- nadzor i službene kontrole stavljanja na tržište i uporabe sredstava za zaštitu bilja i održive uporabe pesticida
- nadzor i službene kontrole zdravstvene ispravnosti i higijene/sigurnosti hrane biljnog podrijetla i hrane za životinje biljnog podrijetla na razini primarne proizvodnje i pripadajućih djelatnosti
- obavljanje i drugih inspekcijskih poslova sukladno posebnom zakonu.
(4) Inspekcijski nadzori i službene kontrole u području stočarstva u smislu ovoga Zakona obuhvaćaju:
- nadzor korisnika mjera potpora u stočarstvu i posebnih pomoći u sektoru pčelarstva
- kontrole tržišnih standarda za goveđe meso životinja starosti do 12 mjeseci, jaja i meso peradi, u proizvodnji
- kontrole definicija, oznaka i prodajnih oznaka u sektorima ili proizvodima: govedine i teletine, jaja i mesa peradi u proizvodnji
- kontrole uspostave i primjene ljestvice Unije za klasiranje i označivanje trupova u sektoru govedine i teletine, svinjetine, ovčetine i kozletine
- kontrole ostalih tržišnih standarda, tržišnih mjera i pravila te posebnih odredbi sukladno propisima o zajedničkoj organizaciji tržišta poljoprivrednih proizvoda
- službene kontrole zahtjeva kvalitete i označivanja hrane i hrane za životinje životinjskog podrijetla na razini primarne proizvodnje i pripadajućih djelatnosti
- službene kontrole standarda kvalitete i označivanja hrane za životinje na razini proizvodnje i prerade hrane za životinje te maloprodaje bez obzira na podrijetlo
- službene kontrole sustava proizvodnih ograničenja u sektoru mlijeka
- nadzor uzgoja, odabiranja, trgovine i držanja uzgojno valjanih životinja
- nadzor rada uzgojnih udruženja i uzgojnih organizacija koje se bave uzgojem uzgojno valjanih životinja
- obavljanje i drugih inspekcijskih poslova sukladno posebnom zakonu.
(5) Inspekcijski nadzori i službene kontrole u području kvalitete hrane u smislu ovoga Zakona obuhvaćaju:
- službene kontrole zahtjeva kvalitete i označivanja hrane na razini proizvodnje, prerade i maloprodaje bez obzira na podrijetlo, uključujući posebne propise o sljedivosti i označivanju proizvoda ribarstva
- kontrolu tržišnih standarda za mlijeko i mliječne proizvode, mazive masti, maslinovo ulje i stolne masline, prerađeno voće i povrće u proizvodnji i maloprodaji te pri stavljanju na tržište
- kontrolu tržišnih standarda za goveđe meso životinja starosti do 12 mjeseci, jaja i mesa peradi, maslina i maslinova ulja, mlijeka i mliječnih proizvoda, mazivih masti te proizvodna pravila u odnosu na kvalitetu proizvoda u maloprodaji
- kontrolu ostalih tržišnih standarda, tržišnih mjera i pravila sukladno posebnom zakonu
- službene kontrole poljoprivrednih i prehrambenih proizvoda sa zaštićenom oznakom izvornosti, zaštićenom oznakom zemljopisnog podrijetla i zajamčeno tradicionalnog specijaliteta, proizvoda s oznakom iz nacionalnog sustava kvalitete, korištenja oznaka na razini maloprodaje, kao i službene kontrole na razini primarne proizvodnje i pripadajućih djelatnosti, proizvodnje i prerade bez obzira na podrijetlo, nadzor nad radom kontrolnih tijela te sukladnost s drugim propisanim zahtjevima
- službene kontrole korištenja neobveznih izraza kvalitete s propisanim zahtjevima
- službene kontrole označavanja GM hrane na razini maloprodaje, u skladu s propisima kojima su uređene službene kontrole hrane i GMO
- nadzor uvjeta za proizvodnju i stavljanje brašna na tržište
- službene kontrole poslovanja posrednika u lancu doniranja hrane vezano uz obvezu upisa u Registar posrednika te obvezu davanja hrane krajnjim primateljima kako su definirani posebnim propisima o poljoprivredi
- nadzor kontrole kvalitete i označavanja ekoloških proizvoda s aspekta kvalitete u maloprodaji prema posebnim propisima koji uređuju kvalitetu i označavanje hrane
- obavljanje i drugih inspekcijskih poslova sukladno posebnom zakonu.
(6) Inspekcijski nadzori i službene kontrole u području vinarstva u smislu ovoga Zakona obuhvaćaju:
- proizvodnju i kakvoću grožđa, proizvodnju, kakvoću i označavanje proizvoda od vinove loze, voćnih vina i drugih proizvoda na bazi voćnih vina, zemljopisnih oznaka, tradicionalnih izraza za proizvode od vinove loze te stavljanje u promet odnosno na tržište navedenih proizvoda
- opisivanje, prezentiranje, označavanje i zaštita zemljopisnih oznaka jakih alkoholnih pića u proizvodnji i pri stavljanju na tržište
- pravila o definiciji, klasifikaciji, opisivanju, prezentiranju, kakvoći, označavanju te zaštiti oznaka zemljopisnog podrijetla aromatiziranih proizvoda od vina kojih se moraju pridržavati subjekti u poslovanju s hranom u pogledu proizvodnje, korištenja sirovina i postupaka, kao i pri stavljanju na tržište
- nadzor pravila o jakim alkoholnim pićima kojih se moraju pridržavati subjekti u poslovanju s hranom u pogledu proizvodnje, korištenja sirovina i postupaka, pri stavljanju jakih alkoholnih pića na tržište
- nadzor kontrole kvalitete i označavanja ekoloških proizvoda od vinove loze, voćnih vina i drugih proizvoda na bazi voćnih vina, jakih alkoholnih pića i aromatiziranih proizvoda od vina s aspekta kvalitete u maloprodaji prema posebnim propisima koji uređuju kvalitetu i označavanje tih proizvoda
- obavljanje i drugih inspekcijskih poslova sukladno posebnom zakonu.“.
Komentirate u ime: Državni inspektorat
Članak 7.
Naslovi iznad članaka 9. do 12. i članci od 9. do 12. brišu se.
Komentirate u ime: Državni inspektorat
Članak 8.
U članku 15. stavku 2. podstavak 1. mijenja se i glasi:
„- biljno zdravstvo, u dijelu koji se odnosi na fitosanitarni pregled bilja, biljnih proizvoda i drugih predmeta koji se unose u Europsku uniju preko granice Republike Hrvatske, provoze preko državnog područja Republike Hrvatske, izvoze i reeksportiraju iz Republike Hrvatske, na fitosanitarni pregled bilja, biljnih proizvoda i drugih predmeta namijenjenih premještanju na području Europske unije, isključujući šumsko bilje, šumske rasadnike i šumski reprodukcijski materijal te na druge vrste nadzora u području biljnog zdravstva u okviru propisane nadležnosti“.
Komentirate u ime: Državni inspektorat
Članak 9.
Članak 17. mijenja se i glasi:
„(1) Inspekcijske poslove u području rudarstva i energetike za naftno-rudarstvo obavlja rudarska inspekcija.“.
( 2) Poslovi iz stavka 1. ovoga članka podrazumijevaju obavljanje inspekcijskog nadzora provedbe zakona i drugih propisa, te propisa iz područja rudarstva i naftnog-rudarstva kojima se uređuje:
- istraživanje i eksploatacija mineralnih sirovina, ugljikovodika, geotermalnih voda u energetske svrhe , podzemno skladištenje plina i trajno zbrinjavanje ugljikova dioksida
- način i uvjeti za obavljanje energetskih djelatnosti istraživanje i/ili eksploatacija ugljikovodika i geotermalnih voda u energetske svrhe , podzemnog skladištenja plina i trajnog zbrinjavanja ugljikova dioksida
- obveze investitora i naftno-rudarskih gospodarskih subjekata pri izvođenju naftno-rudarskih radova, u dijelu koji se odnosi na ishođenje i usklađenost s dozvolama, ugovorima i programima rada te izvješćivanje, obavještavanje i dostava podataka državnim tijelima
- zaštita na radu, tehnički normativi, sigurnost ljudi i imovine pri izvođenju rudarskih i naftno-rudarskih radova istraživanja i eksploatacije mineralnih sirovina, ugljikovodika, geotermalnih voda u energetske svrhe, podzemnog skladištenja plina i trajnog zbrinjavanja ugljikova dioksida
- gradnja rudarskih i naftno-rudarskih objekata i postrojenja
- uporaba rudarskih objekata i naftno-rudarskih objekata i postrojenja do završetka eksploatacije i sanacija prostora devastiranog istraživanjem i eksploatacijom mineralnih sirovina, ugljikovodika, geotermalnih voda u energetske svrhe, podzemnog skladištenja plina i trajnim zbrinjavanjem ugljikova dioksida,
- korištenje rudarskih i naftno-rudarskih strojeva, objekata, postrojenja, opreme, alata, uređaja i instalacija
- ispunjavanje propisanih uvjeta radnika zaposlenih na određenim poslovima u rudarstvu i naftnom-rudarstvu
- zaštita od požara pri podzemnim rudarskim radovima
- obveze u vezi s rudarskim planovima i rudarskim mjerenjima
- postupanje s mineralnim sirovinama pri izvođenju građevinskih radova
- organiziranje službe spašavanja i vatrogasne jedinice
- uviđaji smrtnih slučajeva, grupnih ozljeda i iznimnih događaja koji uzrokuju veću materijalnu štetu pri izvođenju rudarskih i naftno-rudarskih radova
- poslovanje rudarskih gospodarskih subjekata registriranih za poslove istraživanja i/ili eksploatacije mineralnih sirovina
- praćenje te provedba preventivnih, korektivnih i akcijskih mjera vezanih uz rizik od istjecanja ugljikova dioksida
- obveze u vezi s periodičnim mjerenjima eksploatiranih količina ugljikovodika i geotermalnih voda u energetske svrhe
- obavljanje i drugih inspekcijskih poslova sukladno posebnom zakonu.“.
Komentirate u ime: Državni inspektorat
Članak 10.
Članak 18. mijenja se i glasi:
„ (1) Inspekcijske poslove u području opreme pod tlakom i energetike za toplinarstvo i plinarstvo obavlja inspekcija opreme pod tlakom.
(2) Poslovi iz stavka 1. ovoga članka podrazumijevaju obavljanje inspekcijskog nadzora provedbe zakona i drugih propisa u području opreme pod tlakom kojima se uređuje:
- uporaba opreme pod tlakom i pokretne tlačne opreme
- ispunjavanje propisanih uvjeta radnika zaposlenih na određenim poslovima u području opreme pod tlakom
- ispunjavanje propisanih uvjeta pravnih i fizičkih osoba koje obavljaju djelatnosti u području opreme pod tlakom i pokretne tlačne opreme
- tehnički zahtjevi i ocjenjivanje sukladnosti za opremu pod tlakom i pokretnu tlačnu opremu u uporabi
- obavljanje i drugih inspekcijskih poslova sukladno posebnom zakonu.
(3) Poslovi iz stavka 1. ovoga članka podrazumijevaju obavljanje inspekcijskog nadzora provedbe zakona i drugih propisa te propisa u području toplinarstva kojima se uređuju:
- uvjeti za obavljanje energetskih djelatnosti proizvodnje, distribucije, opskrbe toplinskom energijom i kupca toplinske energije
- energetska učinkovitost u samostalnim, zatvorenim i centralnim toplinskim sustavima
- obveze energetskih subjekata i kupaca toplinske energije tijekom obavljanja elektroenergetskih djelatnosti i korištenja toplinske energije glede ispunjavanja zahtjeva za sigurnost, pouzdanost, trajnost i kvalitetu opskrbe toplinskom energijom te stručno upravljanje, rukovanje i održavanje unutarnjih instalacija i sve opreme koja se nalazi na unutarnjoj instalaciji
- tehnički zahtjevi za proizvode i ocjenjivanje sukladnosti te zahtjevi za opću sigurnost proizvoda pri proizvodnji, gradnji, uporabi i održavanju proizvodnog postrojenja i opreme u području toplinarstva, tj. tlačnih dijelova toplinskih sustava niske razine opasnosti
- sigurnost i usklađenost gradnje, uporabe i održavanja proizvodnih postrojenja u području toplinarstva s odobrenom ili potvrđenom tehničkom/projektnom dokumentacijom i energetskim odobrenjem
- mjere za zaštitu krajnjih kupaca toplinske energije te ovlasti i odgovornosti suvlasnika i krajnjih kupaca toplinske energije
- stručno upravljanje, rukovanje i održavanje zatvorenih toplinskih sustava
- opći uvjeti za isporuku toplinske energije, opći uvjeti za opskrbu toplinskom energijom, mrežna pravila za distribuciju toplinske energije i uvjeti priključenja na toplinskoj distribucijskoj mreži
- ispunjavanje propisanih uvjeta radnika zaposlenih na određenim poslovima u toplinarstvu
- obavljanje i drugih inspekcijskih poslova sukladno posebnom zakonu.
(4) Poslovi iz stavka 1. ovoga članka podrazumijevaju obavljanje inspekcijskog nadzora provedbe zakona i drugih propisa te propisa u području plinarstva kojima se uređuje:
- način i uvjeti za obavljanje energetskih djelatnosti proizvodnje plina i prirodnog plina, transporta, skladištenja, upravljanja terminalom za ukapljeni prirodni plin, distribucije i opskrbe plinom
- obveze energetskih subjekata i ostalih sudionika na tržištu plina tijekom projektiranja, gradnje, stavljanja u uporabu, obavljanja elektroenergetskih djelatnosti i korištenja plina glede ispunjavanja zahtjeva za sigurnost, pouzdanost, trajnost i propisanu kvalitetu opskrbe plinom u okviru svoje djelatnosti
- mrežna pravila transportnog sustava, mrežna pravila distribucijskog sustava, pravila korištenja sustava skladišta plina, pravila korištenja terminala za ukapljeni naftni plin, opći uvjeti opskrbe plinom
- uspostava sustava za vođenje, mjerenje, praćenje i održavanje parametara kvalitete i pouzdanosti isporuke plina u okviru svoje djelatnosti
- tehnički zahtjevi za proizvode i ocjenjivanje sukladnosti te sigurnost i usklađenost gradnje, uporabe i održavanja proizvodnih postrojenja za proizvodnju plina, transport, skladištenje, terminal za ukapljeni prirodni plin i distribuciju plina s odobrenom ili potvrđenom tehničkom/projektnom dokumentacijom, tehničkim i sigurnosnim propisima
- prava i obveze krajnjih kupaca, u dijelu koji se odnosi na priključenje na transportni ili distribucijski sustav, ugradnju, očitanje i održavanje mjernih uređaja, opskrbu plinom i izgradnju izravnog plinovoda
- ispunjavanje propisanih uvjeta radnika zaposlenih na određenim poslovima u plinarstva
- obavljanje i drugih inspekcijskih poslova sukladno posebnom zakonu.“.
Komentirate u ime: Državni inspektorat
Članak 11.
Naslov iznad članak 19. i članak 19. brišu se.
Komentirate u ime: Državni inspektorat
Članak 12.
Naslov iznad članka 20. mijenja se i glasi: „Djelokrug elektroenergetske inspekcije“
U članku 20. stavak 1. mijenja se i glasi:
„ (1) Inspekcijske poslove u području energetike koji se odnose na elektroenergetiku obavlja elektroenergetska inspekcija.“.
Komentirate u ime: Državni inspektorat
Članak 13.
Naslov iznad članka 21., članka 22. i članka 23. i članci 21., 22. i 23. brišu se.
Komentirate u ime: Državni inspektorat
Članak 14.
U članku 24. stavku 2. iza podstavka 3. dodaje se novi podstavak 4. koji glasi:
„- rad stranaca i upućenih radnika“.
Dosadašnji podstavci 4., 5., 6. i 7. postaju podstavci 5., 6., 7. i 8.
U stavku 3. iza riječi: „obavlja“ dodaje se riječ: „i“.
U stavku 4. iza riječi: „radu“ dodaju se riječi: „Europskog nadzornog tijela za rad (ELA) i“.
Komentirate u ime: Državni inspektorat
Članak 15.
Članak 26. mijenja se i glasi:
„(1) Inspekcijski poslovi u području zaštite okoliša, gospodarenja otpadom, zaštite zraka, klimatskih promjena i zaštite od svjetlosnog onečišćenja, obavlja inspekcija zaštite okoliša, ako ovim ili posebnim zakonom nije drugačije propisano.
(2) Poslovi iz stavka 1. ovoga članka podrazumijevaju obavljanje inspekcijskog nadzora provedbe zakona i drugih propisa, te propisa Europske unije kojima se uređuje:
- zaštita okoliša
- zaštita zraka
- klimatske promjene
- zaštita ozonskog sloja
- gospodarenje otpadom
- zaštita od svjetlosnog onečišćenja
- obavljanje i drugih inspekcijskih poslova sukladno posebnom zakonu.“.
Komentirate u ime: Državni inspektorat
Članak 16.
U članku 27. stavak 2. mijenja se i glasi:
„(2) Poslovi iz stavka 1. ovoga članka podrazumijevaju obavljanje inspekcijskog nadzora provedbe zakona i drugih propisa, te propisa Europske unije kojima se uređuje:
- zaštita prirode
- prekogranični promet i trgovina divljim vrstama
- sprječavanje unošenja i širenja stranih te invazivnih stranih vrsta i upravljanja njima
- postupanje s genetski modificiranim organizmima
- provedba mjera usklađivanja za korisnike Protokola iz Nagoye o pristupu genetskim resursima te poštenoj i pravičnoj podjeli dobiti koja proizlazi iz njihova korištenja u Europskoj uniji
- akvakultura
- obavljanje i drugih inspekcijskih poslova sukladno posebnom zakonu.“.
Komentirate u ime: Državni inspektorat
Članak 17.
U članku 32. stavak 3. mijenja se i glasi:
„(3) Iznimno od stavak 1. ovoga članka, inspektor u područnom uredu i ispostavi područnog ureda, po prethodnom ovlaštenju glavnog državnog inspektora, povremeno može obavljati inspekcijske poslove izvan svoje mjesne nadležnosti.“.
Stavak 5. briše se.
Komentirate u ime: Državni inspektorat
Članak 18.
U članku 34. stavcima 1., 2., 3. i 4. iza riječi: „tehnologija prometa i transporta,“ dodaju se riječi: „ područja prirodnih znanosti: polje kemija,“, iza riječi: „područje biomedicine“ dodaju se riječi: „i zdravstva,“ a iza riječi: „veterinarska medicina,“ dodaju se riječi: „javno zdravstvo i zdravstvena zaštita (sanitarno inženjerstvo),“.
Komentirate u ime: Državni inspektorat
Članak 19.
U članku 35. stavcima 1., 2. i 3 iza riječi: „specijalista“ dodaju se riječi: „i višeg graničnog sanitarnog inspektora – specijalista“, a iza riječi: „kemijska tehnologija“ dodaje se riječ „strojarstvo,“, a ispred riječi: „biologija“ dodaju se riječi: „kemija, fizika i“.
Iza stavka 3. dodaje se stavak 4. koji glasi:
„(4) Poslove sanitarnog inspektora II. vrste i graničnog sanitarnog inspektora II. vrste može obavljati osoba koja, osim zakonom utvrđenih uvjeta za prijam u državnu službu, ima završen preddiplomski sveučilišni ili stručni studij iz područja biomedicine i zdravstva, polja: medicina javno zdravstvo i zdravstvena zaštita (sanitarno inženjerstvo), farmacija (medicinska biokemija), područja biotehničke znanosti, polja: poljoprivreda (agronomija), prehrambena tehnologija, biotehnologija, nutricionizam, područja tehničkih znanosti, polja: kemijsko inženjerstvo, kemijska tehnologija, strojarstvo, područja prirodnih znanosti, polja: kemija, fizika i biologija, najmanje jedna godina radnog iskustva na odgovarajućim poslovima, položen državni ispit za sanitarnog inspektora, poznavanje rada na računalu i vozački ispit B kategorije.“.
Komentirate u ime: Državni inspektorat
Članak 20.
U članku 41. stavcima 1., 2. i 3. iza riječi: „ekonomija“ briše se riječ: „i“ te stavlja zarez, a iza riječi: „pravo,“ dodaju se riječi: „informacijske i komunikacijske znanosti, interdisciplinarne društvene znanosti (grana: javna uprava), područje biomedicine, polje: veterinarska medicina, područja biotehničkih znanosti, polja: poljoprivreda (agronomija), biotehnologija, prehrambena tehnologija, nutricionizam, područje prirodnih znanosti, polje: kemija,“.
Iza stavka 3. dodaje se stavak 4. koji glasi:
„(4) Poslove turističkog inspektora II. vrste može obavljati osoba koja, osim zakonom utvrđenih uvjeta za prijam u državnu službu, ima završen preddiplomski sveučilišni ili stručni studij iz područja društvenih znanosti, polja: ekonomija, pravo, informacijske i komunikacijske znanosti, interdisciplinarne društvene znanosti (grana: javna uprava), područje biomedicine, polje: veterinarska medicina; područja biotehničkih znanosti, polja: poljoprivreda (agronomija), biotehnologija, prehrambena tehnologija, nutricionizam, područje prirodnih znanosti, polje: kemija, najmanje jednu godinu radnog iskustva na odgovarajućim poslovima, položen državni ispit za turističkog inspektora, poznavanje rada na računalu i vozački ispit B kategorije.“.
Komentirate u ime: Državni inspektorat
Članak 21.
Članak 42. mijenja se i glasi:
„(1) Poslove višeg rudarskog inspektora – specijalista može obavljati osoba koja, osim ispunjavanja uvjeta u pogledu vrste obrazovanja iz stavaka 3., 4. i 5. ovoga članka, ima najmanje šest godina radnog iskustva na odgovarajućim poslovima, od čega najmanje četiri godine na najsloženijim poslovima inspekcijskog nadzora provedbe propisa iz članka 17. ovoga Zakona, istaknute rezultate u području od značaja za rad rudarske inspekcije, položen državni ispit za rudarskog inspektora, poznavanje rada na računalu i vozački ispit B kategorije.
(2) Poslove višeg rudarskog inspektora može obavljati osoba koja, osim ispunjavanja uvjeta u pogledu vrste obrazovanja iz stavaka 3., 4. i 5. ovoga članka, ima najmanje četiri godine radnog iskustva na odgovarajućim poslovima, od čega najmanje dvije godine na najsloženijim poslovima inspekcijskog nadzora provedbe propisa iz članka 17. ovoga Zakona, položen državni ispit za rudarskog inspektora, poznavanje rada na računalu i vozački ispit B kategorije.
(3) Poslove rudarskog inspektora iz članka 17. ovoga Zakona koji se odnose na područja istraživanja i eksploatacije mineralnih sirovina osim u području istraživanja i eksploatacije ugljikovodika, geotermalnih voda u energetske svrhe, podzemno skladištenje plina i trajnog zbrinjavanja ugljikova dioksida, može obavljati osoba koja, osim zakonom utvrđenih uvjeta za prijam u državnu službu, ima završen preddiplomski i diplomski sveučilišni studij ili integrirani preddiplomski i diplomski sveučilišni studij ili specijalistički diplomski stručni studij iz područja tehničkih znanosti, polja: rudarstvo, nafta i geološko inženjerstvo, grane rudarstvo, najmanje jednu godinu radnog iskustva na odgovarajućim poslovima, položen državni ispit za rudarskog inspektora, poznavanje rada na računalu i vozački ispit B kategorije.
(4) Poslove rudarskog inspektora iz članka 17. ovoga Zakona u području naftnog rudarstva, koji se odnose na istraživanje i eksploataciju ugljikovodika, geotermalnih voda u energetske svrhe, skladištenje prirodnog plina i trajno zbrinjavanje ugljikova dioksida, može obavljati osoba koja, osim zakonom utvrđenih uvjeta za prijam u državnu službu, ima završen preddiplomski i diplomski sveučilišni studij ili integrirani preddiplomski i diplomski sveučilišni studij ili specijalistički diplomski stručni studij iz područja tehničkih znanosti, polja: rudarstvo, nafta i geološko inženjerstvo, grane naftno rudarstvo, najmanje jednu godinu radnog iskustva na odgovarajućim poslovima, položen državni ispit za rudarskog inspektora, poznavanje rada na računalu i vozački ispit B kategorije.
(5) Poslove rudarskog inspektora iz članka 17. ovoga Zakona koji se odnose na područje nadzora rudarskih strojeva, objekata, postrojenja, opreme, alata, uređaja i instalacija, u dijelu proizvodnje, razdiobe i uporabe električne energije, može obavljati osoba koja, osim zakonom utvrđenih uvjeta za prijam u državnu službu, ima završen preddiplomski i diplomski sveučilišni studij ili integrirani preddiplomski i diplomski sveučilišni studij ili specijalistički diplomski stručni studij iz područja tehničkih znanosti, polje: elektrotehnika, grane elektroenergetike, najmanje jednu godinu radnog iskustva na odgovarajućim poslovima, položen državni ispit za rudarskog inspektora, poznavanje rada na računalu i vozački ispit B kategorije.“.
Komentirate u ime: Državni inspektorat
Članak 22.
Naslov iznad članka 44. mijenja se i glasi: „Elektroenergetski inspektori“ .
U članku 44. stavcima 1., 2. i 3. riječi: „energetskog inspektora za elektroenergetiku“ zamjenjuju se riječima: „elektroenergetskog inspektora“ te riječi: „položen stručni ispit pri tijelu graditeljstva – strukovno područje elektrotehnika“ brišu se.
Komentirate u ime: Državni inspektorat