PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O USTANOVAMA, S KONAČNIM PRIJEDLOGOM ZAKONA
I. USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje ovoga Zakona sadržana je u odredbi članka 2. stavka 4. podstavka 1. Ustava Republike Hrvatske („Narodne novine“, br. 85/10 - pročišćeni tekst i 5/14 - Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
II. OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE TREBAJU UREDITI ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
Zakon o ustanovama („Narodne novine“, br. 76/93, 29/97, 47/99, 35/08 i 127/19) opći je zakon kojim su uređeni pravni položaj, osnivanje, ustrojstvo i statusne promjene ustanova. Potreba za izmjenama i dopunama Zakona o ustanovama, odnosno za donošenjem ovoga Zakona vezana je prvenstveno uz jačanje učinkovitosti hrvatskog sustava sprječavanja pranja novca i financiranja terorizma te uz uvođenje eura kao službene valute u Republici Hrvatskoj.
Vlada Republike Hrvatske je na sjednici održanoj 12. svibnja 2022. godine donijela Zaključak o prihvaćanju Akcijskog plana za jačanje učinkovitosti hrvatskog sustava sprječavanja pranja novca i financiranja terorizma („Narodne novine“, broj 56/22). Akcijskim planom određene su mjere i aktivnosti usmjerene na jačanje hrvatskog sustava sprječavanja pranja novca i financiranja terorizma, čijom provedbom će se ujedno ispuniti preporučene mjere Odbora stručnjaka Vijeća Europe MONEYVAL (u daljnjem tekstu: MONEYVAL) sadržane u Izvješću o 5. krugu evaluacije Republike Hrvatske iz prosinca 2021. godine. Radi ispunjavanja preporučene mjere koja glasi: „Uvođenje mehanizama koji će osigurati (…) sprječavanje kriminalaca (pranje novca, predikatna kaznena djela, financiranje terorizma) da djeluju kao dioničari, udjeličari, stvarni vlasnici ili direktori, uvodeći zahtjev za provjeru kriminalne prošlosti te osobe“, Akcijskim planom je u okviru točke 5. predviđeno donošenje izmjena Zakona o sudskom registru, Zakona o trgovačkim društvima, Zakona o udrugama, Zakona o zakladama i Zakona o ustanovama. Rok za provedbu je IV. kvartal 2022. godine.
U tom pogledu, ovim Zakonom dopunjuju se odredbe članka 39. Zakona o ustanovama kojim su utvrđeni opći uvjeti za imenovanje ravnatelja ustanove, na način da ravnatelj (ili drugo osoba koja vodi poslovanje) ustanove ne može biti osoba kod koje postoji zapreka za članstvo u upravi društva propisana Zakonom o trgovačkim društvima ( u daljnjem tekstu: ZTD). Konkretno, riječ je o osobama koje su osuđene za neko od kaznenih dijela utvrđenih odredbama članka, 239. stavka 2. ZTD-a, koje odredbe će. sukladno preporučenoj mjeri MONEYVAL-a, stupanjem na snagu Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o trgovačkim društvima uključivati i kaznena djela pranje novca i financiranje terorizma. Dosljedno tome, dopunjuju se odredbe članka 44. stavka 2. Zakona kojima su razrađeni slučajevi u kojima je upravno vijeće ustanove (ili drugo ovlašteno tijelo) dužno razriješiti ravnatelja, kao i prekršajne odredbe Zakona, na način da se propisuje prekršajna odgovornost ustanove koja ima ravnatelja imenovanog protivno naprijed navedenim uvjetima.
Pored navedenog, ovim Zakonom mijenjaju se i dopunjuju odredbe članka 22. Zakona u dijelu koji se odnosi na uporabu dvojezičnog naziva ustanove (i to na hrvatskom jeziku ispisanog latiničnim pismom i na nekom stranom živom ili mrtvom jeziku), koje se usklađuju sa člankom 12. stavkom 2. Zakona o općem upravnom postupku(„Narodne novine, br. 47/09 i 110/21) i člankom 13. Zakona o sustavu državne uprave („Narodne novine, broj 66/19). U tom pogledu, imajući u vidu odredbe Zakona kojima su utvrđeni mogući osnivači ustanove i vrste akata kojima se ustanova može osnovati, o dvojezičnosti naziva ustanove ne odlučuje se u upravnom postupku samo ako je ustanova s takvim nazivom osnovana zakonom ili uredbom (pod uvjetom da je tim osnivačkim aktom izrijekom utvrđen i dvojezični naziv ustanove), odnosno ako je ustanova osnovana s ciljem zaštite i promicanja odgoja, obrazovanja, kulture i informiranja pripadnika nacionalne manjine, u kojem slučaju može imati dvojezični naziv (na hrvatskom jeziku i pismu te jeziku i pismu odnosne nacionalne manjine) neovisno o vrsti osnivačkog akta, a sukladno zakonu kojim je uređena uporaba jezika i pisma nacionalnih manjina u Republici Hrvatskoj.
Također, s obzirom na to da Zakon o ustanovama sadrži prekršajne odredbe kojima su kao prekršajne sankcije propisane novčane kazne, iznos kojih je izražen u kunama, radi prilagodbe pravnog okvira Republike Hrvatske uvođenju eura kao nacionalne valute te nesmetanog postupanja po rečenim prekršajnim odredbama, ovim Zakonom mijenjaju se i odredbe o novčanim kaznama čiji iznos je izražen u kunama tako da budu izraženi u eurima.
III. OCJENA I IZVORI POTREBNIH SREDSTAVA ZA PROVOĐENJE ZAKONA
Za provedbu ovoga Zakona nije potrebno osigurati dodatna sredstva u Državnom proračunu Republike Hrvatske.
IV. RAZLOZI ZA DONOŠENJE ZAKONA PO HITNOM POSTUPKU
Donošenje ovoga Zakona predlaže se po hitnom postupku sukladno članku 204. stavku 1. Poslovnika Hrvatskoga sabora (Narodne novine, br. 81/13, 113/16, 69/17, 29/18, 53/20, 119/20 - Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske i 123/20) zbog drugih osobito opravdanih razloga. Naime, donošenje odgovarajućih izmjena Zakona o ustanovama predviđeno je u IV. kvartalu 2022. godine (točka 5.2. Akcijskog plana), a odredbe koje se odnose na uvođenja eura trebaju stupiti na snagu najkasnije danom uvođenja eura kao službene valute u Republici Hrvatskoj. Stoga se predlaže donošenje ovoga Zakona po hitnom postupku.
PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O USTANOVAMA, S KONAČNIM PRIJEDLOGOM ZAKONA
Članak 1.
U Zakonu o ustanovama („Narodne novine“, br. 76/93, 29/97, 47/99, 35/08 i 127/19) u članku 22. stavak 5. mijenja se i glasi:
„Ustanova može imati dvojezični naziv i to na hrvatskom jeziku ispisan latiničnim pismom i na nekom stranom živom ili mrtvom jeziku ako je to propisano zakonom, uredbom ili na temelju rješenja ministarstva nadležnog za poslove opće uprave.“.
Iza stavka 6. dodaje se novi stavak 7. koji glasi:
„Protiv rješenja iz stavka 5. ovoga članka može se pokrenuti upravni spor.“.
Dosadašnji stavak 7. postaje stavak 8.
Članak 2.
U članku 39. iza stavka 1. dodaje se novi stavak 2. koji glasi:
„Ravnatelj ne može biti osobakoja prema zakonu kojim se uređuju trgovačka društva ne može biti članom uprave trgovačkog društva.
Dosadašnji stavak 2. postaje stavak 3.
Članak 3.
U članku 44. stavku 2. iza točke 4. dodaje se točka 5. koja glasi:
„5. ako nastanu okolnosti iz članka 39. stavka 2. ovoga Zakona.“.
Članak 4.
Članak 77. mijenja se i glasi:
„Ako zakonom kojim se uređuje obavljanje djelatnosti iz članka 1. stavka 2. ovoga Zakona nije drugačije propisano, novčanom kaznom od 260,00 do 4.000,00 eura kaznit će se za prekršaj ustanova:
1. ako ne prijavi upis podružnice u sudski registar (članak 9. stavak 5.),
2. ako u obavljanju djelatnosti i poslovanju ne upotrebljava naziv i skraćeni naziv u obliku i sadržaju u kojem je upisan u sudski registar (članak 23.),
3. ako obavlja djelatnost koja nije upisana u sudski registar, a ne služi obavljanju upisane djelatnosti (članak 30. stavak 2.),
4. ako obavlja određenu djelatnost prije nego što je upisana u sudski registar (članak 31.),
5. ako ima ravnatelja imenovanog protivno odredbama članka 39. stavka 2. ovoga Zakona,
6. ako pri provedbi natječaja za imenovanje ravnatelja postupi protivno odredbama članka 41. ovoga Zakona,
7. ako akt o osnivanju, statut te druge opće akte koji uređuju obavljanje njezine djelatnosti ili dijela djelatnosti koja se smatra javnom službom ne objavi na način propisan odredbom članka 56. ovoga Zakona,
8. ako dobit ne upotrijebi na način propisan odredbom članka 57. stavka 2. ovoga Zakona,
9. ako statut ili opći akt kojim se uređuju uvjeti i način obavljanja javne službe ne dostavi nadležnom tijelu sukladno odredbi članka 65. stavka 1. ovoga Zakona.
Za prekršaj iz stavka 1. točaka 1. do 4. i 6. do 9. ovoga članka kaznit će se novčanom kaznom od 130,00 do 660,00 eura i odgovorna osoba ustanove.“.
ZAVRŠNA ODREDBA
Članak 5.
Ovaj Zakon objavit će se u „Narodnim novinama“, a stupa na snagu 1. siječnja 2023.
O B R A Z L O Ž E NJ E
Uz članak 1.
Ovom odredbom mijenjaju se i dopunjuju odredbe članka 22. Zakona u dijelu koji se odnosi na uporabu dvojezičnog naziva ustanove (i to na hrvatskom jeziku ispisanog latiničnim pismom i na nekom stranom živom ili mrtvom jeziku) te se isti u cijelosti usklađuje sa Zakonom o općem upravnom postupku. U osnovi, imajući u vidu odredbe Zakona kojima su utvrđeni mogući osnivači ustanove i vrste akata kojima se ustanova može osnovati, o dvojezičnosti naziva ustanove ne odlučuje se u upravnom postupku samo ako je ustanova s takvim nazivom osnovana zakonom ili uredbom (pod uvjetom da je takvim osnivačkim aktom izrijekom utvrđen dvojezični naziv), odnosno ako je ustanova osnovana s ciljem zaštite i promicanja odgoja, obrazovanja, kulture i informiranja pripadnika nacionalne manjine, u kojem slučaju može imati dvojezični naziv (na hrvatskom jeziku i pismu te jeziku i pismu odnosne nacionalne manjine) neovisno o vrsti osnivačkog akta, a sukladno zakonu kojim je uređena uporaba jezika i pisma nacionalnih manjina u Republici Hrvatskoj. Renumeracijom stavka 7. (koji postaje stavak 8.) otklanja se nomotehnička nepravilnost u odredbi toga stavka (upućivanje na nepostojeći stavak).
Uz članak 2.
Ovom odredbomdopunjuju se odredbe članka 39. Zakona na način da ravnatelj ustanove (ili druga osoba koja vodi poslovanje ustanove)ne može biti osoba kod koje postoji zapreka za članstvo u upravi društva propisana odredbama članka 239. stavka 2. ZTD-a.
Konkretno, članom uprave društva ne može biti osoba koja je kažnjena za kazneno djelo zlouporabe povjerenja u gospodarskom poslovanju, prijevare u gospodarskom poslovanju, prouzročenja stečaja, pogodovanja vjerovnika ili povrede obveze vođenja trgovačkih i poslovnih knjiga ili koja je kažnjena za kazneno djelo neke druge države koje po svojim bitnim obilježjima odgovara navedenim kaznenim djelima. Navedene odredbe će, sukladno preporučenoj mjeri MONEYVAL-a, stupanjem na snagu Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o trgovačkim društvima (koji je također u postupku donošenja) uključivati i kaznena djela pranje novca i financiranje terorizma.
Uz članak 3.
Ovom odredbomdopunjuju se odredbe članka 44. stavka 2. Zakona kojim su razrađeni slučajevi u kojima je upravno vijeće ustanove (ili tijelo iz članka 38. stavka 2. Zakona) dužno razriješiti ravnatelja, na način da ga je upravno vijeće dužno razriješiti ako nastanu okolnosti iz članka 39. stavka 2. Zakona.
Uz članak 4.
Odredbama ovog članka mijenjaju se prekršajne odredbe Zakona na način da se propisuje prekršajna odgovornost ustanove koja ima ravnatelja imenovanog protivno odredbama članka 39. stavka 2. Zakona, uz manju nomotehničku doradu i usklađivanje visine novčanih kazni za prekršaje, iznosi kojih se utvrđuju u eurima, sukladno članku 69. stavku 3. Zakona o uvođenju eura kao službene valute u Republici Hrvatskoj („Narodne novine“, broj 57/22), izuzev najvećeg iznosa novčane kazne za ustanovu koji je određen uvažavajući težinu prekršaja te vodeći računa o potrebi za uvođenjem učinkovitih, razmjernih i odvraćajućih prekršajnopravnih sankcija, sukladno točki 5. Akcijskog plana za jačanje učinkovitosti hrvatskog sustava sprječavanja pranja novca i financiranja terorizma.
Uz članak 5.
Ovom odredbom utvrđuje se stupanje na snagu ovoga Zakona.
ODREDBE VAŽEĆEG ZAKONA KOJE SE MIJENJAJU, ODNOSNO DOPUNJUJU
Članak 22.
Naziv ustanove mora biti na hrvatskom jeziku ispisan latiničnim pismom.
Naziv ustanove može sadržavati pojedine strane riječi ako su uobičajene u hrvatskom jeziku, ili ako za njih nema odgovarajuće riječi u hrvatskom jeziku, ili ako se radi o riječima na mrtvom jeziku.
Ustanova koja je osnovana s ciljem zaštite i promicanja odgoja, obrazovanja, kulture i informiranja pripadnika etničke i nacionalne zajednice ili manjine može imati dvojezični naziv, i to na hrvatskom jeziku ispisan latiničnim pismom i jeziku i pismu te etničke i nacionalne zajednice ili manjine.
Ustanova koja obavlja djelatnost na području jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave u kojoj je, uz hrvatski jezik i latinično pismo, uvedena i službena upotreba jezika i pisma pripadnika etničke i nacionalne zajednice ili manjine, dužna je imati dvojezični naziv na hrvatskom jeziku ispisan latiničnim pismom, a na drugom mjestu na jeziku i pismu etničke i nacionalne zajednice ili manjine.
Ustanova može imati dvojezični naziv i to na hrvatskom jeziku ispisan latiničnim pismom i na nekom stranom živom ili mrtvom jeziku uz prethodno pribavljenu dozvolu ministarstva nadležnog za poslove uprave.
U dopisivanju s fizičkim i pravnim osobama u inozemstvu ustanova može uz naziv, koji je upisan u sudski registar, upotrebljavati i prijevod naziva na stranom živom ili mrtvom jeziku.
Odredbe stavka 1. do 7. ovoga članka primjenjuju se i na skraćeni naziv ustanove.
Članak 39.
Za ravnatelja ustanove može se imenovati osobu koja ispunjava uvjete određene zakonom, aktom o osnivanju i statutom ustanove.
Mandat ravnatelja je četiri godine ako zakonom, aktom o osnivanju ili statutom ustanove nije drugačije određeno. Ista osoba može se ponovno imenovati za ravnatelja.
Članak 44.
Ravnatelj ustanove može biti razriješen prije isteka vremena na koje je imenovan.
Upravno vijeće odnosno tijelo iz članka 38. stavka 2. ovoga zakona dužno je razriješiti ravnatelja:
1. ako ravnatelj sam zatraži razrješenje u skladu s ugovorom o radu,
2. ako nastanu takvi razlozi koji po posebnim propisima ili općim propisima o radu dovode do prestanka radnog odnosa,
3. ako ravnatelj ne postupa sukladno propisima ili općim aktima ustanove, ili neosnovano ne izvršava odluke tijela ustanove ili postupa protivno njima,
4. ako ravnatelj svojim nesavjesnim ili nepravilnim radom prouzroči ustanovi veću štetu ili ako zanemaruje ili nesavjesno obavlja svoje dužnosti tako da su nastale ili mogu nastati veće smetnje u obavljanju djelatnosti ustanove.
U slučaju razrješenja ravnatelja imenovat će se vršitelj dužnosti ravnatelja, a ustanova je dužna raspisati natječaj za imenovanje ravnatelja u roku od 30 dana od dana imenovanja vršitelja dužnosti.
Članak 77.
Ako zakonom kojim se uređuje obavljanje djelatnosti iz članka 1. stavka 2. ovoga Zakona nije drugačije propisano, novčanom kaznom od 2000,00 do 10.000,00 kuna kaznit će se za prekršaj ustanova:
1. ako ne prijavi upis podružnice u sudski registar (članak 9. stavak 5.),
2. ako u obavljanju djelatnosti i poslovanju ne upotrebljava naziv i skraćeni naziv u obliku i sadržaju u kojem je upisan u sudski registar (članak 23.),
3. ako obavlja djelatnost koja nije upisana u sudski registar, a ne služi obavljanju upisane djelatnosti (članak 30. stavak 2.),
4. ako obavlja određenu djelatnost prije nego što je upisana u sudski registar (članak 31.),
5. ako pri provedbi natječaja za imenovanje ravnatelja postupi protivno odredbama članka 41. ovoga Zakona,
6. ako akt o osnivanju, statut te druge opće akte koji uređuju obavljanje njezine djelatnosti ili dijela djelatnosti koja se smatra javnom službom ne objavi na način propisan odredbom članka 56. ovoga Zakona,
7. ako dobit ne upotrijebi na način propisan odredbom članka 57. stavka 2. ovoga Zakona,
8. ako statut ili opći akt kojim se uređuju uvjeti i način obavljanja javne službe ne dostavi nadležnom tijelu sukladno odredbi članka 65. stavka 1. ovoga Zakona.
Za prekršaj iz stavka 1. ovoga članka kaznit će se novčanom kaznom od 1000,00 do 5000,00 kuna i odgovorna osoba ustanove.
PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O USTANOVAMA, S KONAČNIM PRIJEDLOGOM ZAKONA
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
I. USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje ovoga Zakona sadržana je u odredbi članka 2. stavka 4. podstavka 1. Ustava Republike Hrvatske („Narodne novine“, br. 85/10 - pročišćeni tekst i 5/14 - Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
II. OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE TREBAJU UREDITI ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
Zakon o ustanovama („Narodne novine“, br. 76/93, 29/97, 47/99, 35/08 i 127/19) opći je zakon kojim su uređeni pravni položaj, osnivanje, ustrojstvo i statusne promjene ustanova. Potreba za izmjenama i dopunama Zakona o ustanovama, odnosno za donošenjem ovoga Zakona vezana je prvenstveno uz jačanje učinkovitosti hrvatskog sustava sprječavanja pranja novca i financiranja terorizma te uz uvođenje eura kao službene valute u Republici Hrvatskoj.
Vlada Republike Hrvatske je na sjednici održanoj 12. svibnja 2022. godine donijela Zaključak o prihvaćanju Akcijskog plana za jačanje učinkovitosti hrvatskog sustava sprječavanja pranja novca i financiranja terorizma („Narodne novine“, broj 56/22). Akcijskim planom određene su mjere i aktivnosti usmjerene na jačanje hrvatskog sustava sprječavanja pranja novca i financiranja terorizma, čijom provedbom će se ujedno ispuniti preporučene mjere Odbora stručnjaka Vijeća Europe MONEYVAL (u daljnjem tekstu: MONEYVAL) sadržane u Izvješću o 5. krugu evaluacije Republike Hrvatske iz prosinca 2021. godine. Radi ispunjavanja preporučene mjere koja glasi: „Uvođenje mehanizama koji će osigurati (…) sprječavanje kriminalaca (pranje novca, predikatna kaznena djela, financiranje terorizma) da djeluju kao dioničari, udjeličari, stvarni vlasnici ili direktori, uvodeći zahtjev za provjeru kriminalne prošlosti te osobe“, Akcijskim planom je u okviru točke 5. predviđeno donošenje izmjena Zakona o sudskom registru, Zakona o trgovačkim društvima, Zakona o udrugama, Zakona o zakladama i Zakona o ustanovama. Rok za provedbu je IV. kvartal 2022. godine.
U tom pogledu, ovim Zakonom dopunjuju se odredbe članka 39. Zakona o ustanovama kojim su utvrđeni opći uvjeti za imenovanje ravnatelja ustanove, na način da ravnatelj (ili drugo osoba koja vodi poslovanje) ustanove ne može biti osoba kod koje postoji zapreka za članstvo u upravi društva propisana Zakonom o trgovačkim društvima ( u daljnjem tekstu: ZTD). Konkretno, riječ je o osobama koje su osuđene za neko od kaznenih dijela utvrđenih odredbama članka, 239. stavka 2. ZTD-a, koje odredbe će. sukladno preporučenoj mjeri MONEYVAL-a, stupanjem na snagu Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o trgovačkim društvima uključivati i kaznena djela pranje novca i financiranje terorizma. Dosljedno tome, dopunjuju se odredbe članka 44. stavka 2. Zakona kojima su razrađeni slučajevi u kojima je upravno vijeće ustanove (ili drugo ovlašteno tijelo) dužno razriješiti ravnatelja, kao i prekršajne odredbe Zakona, na način da se propisuje prekršajna odgovornost ustanove koja ima ravnatelja imenovanog protivno naprijed navedenim uvjetima.
Pored navedenog, ovim Zakonom mijenjaju se i dopunjuju odredbe članka 22. Zakona u dijelu koji se odnosi na uporabu dvojezičnog naziva ustanove (i to na hrvatskom jeziku ispisanog latiničnim pismom i na nekom stranom živom ili mrtvom jeziku), koje se usklađuju sa člankom 12. stavkom 2. Zakona o općem upravnom postupku („Narodne novine, br. 47/09 i 110/21) i člankom 13. Zakona o sustavu državne uprave („Narodne novine, broj 66/19). U tom pogledu, imajući u vidu odredbe Zakona kojima su utvrđeni mogući osnivači ustanove i vrste akata kojima se ustanova može osnovati, o dvojezičnosti naziva ustanove ne odlučuje se u upravnom postupku samo ako je ustanova s takvim nazivom osnovana zakonom ili uredbom (pod uvjetom da je tim osnivačkim aktom izrijekom utvrđen i dvojezični naziv ustanove), odnosno ako je ustanova osnovana s ciljem zaštite i promicanja odgoja, obrazovanja, kulture i informiranja pripadnika nacionalne manjine, u kojem slučaju može imati dvojezični naziv (na hrvatskom jeziku i pismu te jeziku i pismu odnosne nacionalne manjine) neovisno o vrsti osnivačkog akta, a sukladno zakonu kojim je uređena uporaba jezika i pisma nacionalnih manjina u Republici Hrvatskoj.
Također, s obzirom na to da Zakon o ustanovama sadrži prekršajne odredbe kojima su kao prekršajne sankcije propisane novčane kazne, iznos kojih je izražen u kunama, radi prilagodbe pravnog okvira Republike Hrvatske uvođenju eura kao nacionalne valute te nesmetanog postupanja po rečenim prekršajnim odredbama, ovim Zakonom mijenjaju se i odredbe o novčanim kaznama čiji iznos je izražen u kunama tako da budu izraženi u eurima.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
III. OCJENA I IZVORI POTREBNIH SREDSTAVA ZA PROVOĐENJE ZAKONA
Za provedbu ovoga Zakona nije potrebno osigurati dodatna sredstva u Državnom proračunu Republike Hrvatske.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
IV. RAZLOZI ZA DONOŠENJE ZAKONA PO HITNOM POSTUPKU
Donošenje ovoga Zakona predlaže se po hitnom postupku sukladno članku 204. stavku 1. Poslovnika Hrvatskoga sabora (Narodne novine, br. 81/13, 113/16, 69/17, 29/18, 53/20, 119/20 - Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske i 123/20) zbog drugih osobito opravdanih razloga. Naime, donošenje odgovarajućih izmjena Zakona o ustanovama predviđeno je u IV. kvartalu 2022. godine (točka 5.2. Akcijskog plana ) , a odredbe koje se odnose na uvođenja eura trebaju stupiti na snagu najkasnije danom uvođenja eura kao službene valute u Republici Hrvatskoj. Stoga se predlaže donošenje ovoga Zakona po hitnom postupku.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O USTANOVAMA, S KONAČNIM PRIJEDLOGOM ZAKONA
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Članak 1.
U Zakonu o ustanovama („Narodne novine“, br. 76/93, 29/97, 47/99, 35/08 i 127/19) u članku 22. stavak 5. mijenja se i glasi:
„Ustanova može imati dvojezični naziv i to na hrvatskom jeziku ispisan latiničnim pismom i na nekom stranom živom ili mrtvom jeziku ako je to propisano zakonom, uredbom ili na temelju rješenja ministarstva nadležnog za poslove opće uprave.“.
Iza stavka 6. dodaje se novi stavak 7. koji glasi:
„Protiv rješenja iz stavka 5. ovoga članka može se pokrenuti upravni spor.“.
Dosadašnji stavak 7. postaje stavak 8.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Članak 2.
U članku 39. iza stavka 1. dodaje se novi stavak 2. koji glasi:
„ Ravnatelj ne može biti osoba koja prema zakonu kojim se uređuju trgovačka društva ne može biti članom uprave trgovačkog društva.
Dosadašnji stavak 2. postaje stavak 3.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Članak 3.
U članku 44. stavku 2. iza točke 4. dodaje se točka 5. koja glasi:
„5. ako nastanu okolnosti iz članka 39. stavka 2. ovoga Zakona.“.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Članak 4.
Članak 77. mijenja se i glasi:
„Ako zakonom kojim se uređuje obavljanje djelatnosti iz članka 1. stavka 2. ovoga Zakona nije drugačije propisano, novčanom kaznom od 260,00 do 4.000,00 eura kaznit će se za prekršaj ustanova:
1. ako ne prijavi upis podružnice u sudski registar (članak 9. stavak 5.),
2. ako u obavljanju djelatnosti i poslovanju ne upotrebljava naziv i skraćeni naziv u obliku i sadržaju u kojem je upisan u sudski registar (članak 23.),
3. ako obavlja djelatnost koja nije upisana u sudski registar, a ne služi obavljanju upisane djelatnosti (članak 30. stavak 2.),
4. ako obavlja određenu djelatnost prije nego što je upisana u sudski registar (članak 31.),
5. ako ima ravnatelja imenovanog protivno odredbama članka 39. stavka 2. ovoga Zakona,
6. ako pri provedbi natječaja za imenovanje ravnatelja postupi protivno odredbama članka 41. ovoga Zakona,
7. ako akt o osnivanju, statut te druge opće akte koji uređuju obavljanje njezine djelatnosti ili dijela djelatnosti koja se smatra javnom službom ne objavi na način propisan odredbom članka 56. ovoga Zakona,
8. ako dobit ne upotrijebi na način propisan odredbom članka 57. stavka 2. ovoga Zakona,
9. ako statut ili opći akt kojim se uređuju uvjeti i način obavljanja javne službe ne dostavi nadležnom tijelu sukladno odredbi članka 65. stavka 1. ovoga Zakona.
Za prekršaj iz stavka 1. točaka 1. do 4. i 6. do 9. ovoga članka kaznit će se novčanom kaznom od 130,00 do 660,00 eura i odgovorna osoba ustanove.“.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
ZAVRŠNA ODREDBA
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Članak 5.
Ovaj Zakon objavit će se u „Narodnim novinama“, a stupa na snagu 1. siječnja 2023.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
O B R A Z L O Ž E NJ E
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Uz članak 1.
Ovom odredbom mijenjaju se i dopunjuju odredbe članka 22. Zakona u dijelu koji se odnosi na uporabu dvojezičnog naziva ustanove (i to na hrvatskom jeziku ispisanog latiničnim pismom i na nekom stranom živom ili mrtvom jeziku) te se isti u cijelosti usklađuje sa Zakonom o općem upravnom postupku. U osnovi, imajući u vidu odredbe Zakona kojima su utvrđeni mogući osnivači ustanove i vrste akata kojima se ustanova može osnovati, o dvojezičnosti naziva ustanove ne odlučuje se u upravnom postupku samo ako je ustanova s takvim nazivom osnovana zakonom ili uredbom (pod uvjetom da je takvim osnivačkim aktom izrijekom utvrđen dvojezični naziv), odnosno ako je ustanova osnovana s ciljem zaštite i promicanja odgoja, obrazovanja, kulture i informiranja pripadnika nacionalne manjine, u kojem slučaju može imati dvojezični naziv (na hrvatskom jeziku i pismu te jeziku i pismu odnosne nacionalne manjine) neovisno o vrsti osnivačkog akta, a sukladno zakonu kojim je uređena uporaba jezika i pisma nacionalnih manjina u Republici Hrvatskoj. Renumeracijom stavka 7. (koji postaje stavak 8.) otklanja se nomotehnička nepravilnost u odredbi toga stavka (upućivanje na nepostojeći stavak).
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Uz članak 2.
Ovom odredbom dopunjuju se odredbe članka 39. Zakona na način da ravnatelj ustanove (ili druga osoba koja vodi poslovanje ustanove) ne može biti osoba kod koje postoji zapreka za članstvo u upravi društva propisana odredbama članka 239. stavka 2. ZTD-a.
Konkretno, članom uprave društva ne može biti osoba koja je kažnjena za kazneno djelo zlouporabe povjerenja u gospodarskom poslovanju, prijevare u gospodarskom poslovanju, prouzročenja stečaja, pogodovanja vjerovnika ili povrede obveze vođenja trgovačkih i poslovnih knjiga ili koja je kažnjena za kazneno djelo neke druge države koje po svojim bitnim obilježjima odgovara navedenim kaznenim djelima. Navedene odredbe će, sukladno preporučenoj mjeri MONEYVAL-a, stupanjem na snagu Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o trgovačkim društvima (koji je također u postupku donošenja) uključivati i kaznena djela pranje novca i financiranje terorizma.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Uz članak 3.
Ovom odredbom dopunjuju se odredbe članka 44. stavka 2. Zakona kojim su razrađeni slučajevi u kojima je upravno vijeće ustanove (ili tijelo iz članka 38. stavka 2. Zakona) dužno razriješiti ravnatelja, na način da ga je upravno vijeće dužno razriješiti ako nastanu okolnosti iz članka 39. stavka 2. Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Uz članak 4.
Odredbama ovog članka mijenjaju se prekršajne odredbe Zakona na način da se propisuje prekršajna odgovornost ustanove koja ima ravnatelja imenovanog protivno odredbama članka 39. stavka 2. Zakona, uz manju nomotehničku doradu i usklađivanje visine novčanih kazni za prekršaje, iznosi kojih se utvrđuju u eurima, sukladno članku 69. stavku 3. Zakona o uvođenju eura kao službene valute u Republici Hrvatskoj („Narodne novine“, broj 57/22), izuzev najvećeg iznosa novčane kazne za ustanovu koji je određen uvažavajući težinu prekršaja te vodeći računa o potrebi za uvođenjem učinkovitih, razmjernih i odvraćajućih prekršajnopravnih sankcija, sukladno točki 5. Akcijskog plana za jačanje učinkovitosti hrvatskog sustava sprječavanja pranja novca i financiranja terorizma .
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Uz članak 5.
Ovom odredbom utvrđuje se stupanje na snagu ovoga Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
ODREDBE VAŽEĆEG ZAKONA KOJE SE MIJENJAJU, ODNOSNO DOPUNJUJU
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Članak 22.
Naziv ustanove mora biti na hrvatskom jeziku ispisan latiničnim pismom.
Naziv ustanove može sadržavati pojedine strane riječi ako su uobičajene u hrvatskom jeziku, ili ako za njih nema odgovarajuće riječi u hrvatskom jeziku, ili ako se radi o riječima na mrtvom jeziku.
Ustanova koja je osnovana s ciljem zaštite i promicanja odgoja, obrazovanja, kulture i informiranja pripadnika etničke i nacionalne zajednice ili manjine može imati dvojezični naziv, i to na hrvatskom jeziku ispisan latiničnim pismom i jeziku i pismu te etničke i nacionalne zajednice ili manjine.
Ustanova koja obavlja djelatnost na području jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave u kojoj je, uz hrvatski jezik i latinično pismo, uvedena i službena upotreba jezika i pisma pripadnika etničke i nacionalne zajednice ili manjine, dužna je imati dvojezični naziv na hrvatskom jeziku ispisan latiničnim pismom, a na drugom mjestu na jeziku i pismu etničke i nacionalne zajednice ili manjine.
Ustanova može imati dvojezični naziv i to na hrvatskom jeziku ispisan latiničnim pismom i na nekom stranom živom ili mrtvom jeziku uz prethodno pribavljenu dozvolu ministarstva nadležnog za poslove uprave.
U dopisivanju s fizičkim i pravnim osobama u inozemstvu ustanova može uz naziv, koji je upisan u sudski registar, upotrebljavati i prijevod naziva na stranom živom ili mrtvom jeziku.
Odredbe stavka 1. do 7. ovoga članka primjenjuju se i na skraćeni naziv ustanove.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Članak 39.
Za ravnatelja ustanove može se imenovati osobu koja ispunjava uvjete određene zakonom, aktom o osnivanju i statutom ustanove.
Mandat ravnatelja je četiri godine ako zakonom, aktom o osnivanju ili statutom ustanove nije drugačije određeno. Ista osoba može se ponovno imenovati za ravnatelja.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Članak 44.
Ravnatelj ustanove može biti razriješen prije isteka vremena na koje je imenovan.
Upravno vijeće odnosno tijelo iz članka 38. stavka 2. ovoga zakona dužno je razriješiti ravnatelja:
1. ako ravnatelj sam zatraži razrješenje u skladu s ugovorom o radu,
2. ako nastanu takvi razlozi koji po posebnim propisima ili općim propisima o radu dovode do prestanka radnog odnosa,
3. ako ravnatelj ne postupa sukladno propisima ili općim aktima ustanove, ili neosnovano ne izvršava odluke tijela ustanove ili postupa protivno njima,
4. ako ravnatelj svojim nesavjesnim ili nepravilnim radom prouzroči ustanovi veću štetu ili ako zanemaruje ili nesavjesno obavlja svoje dužnosti tako da su nastale ili mogu nastati veće smetnje u obavljanju djelatnosti ustanove.
U slučaju razrješenja ravnatelja imenovat će se vršitelj dužnosti ravnatelja, a ustanova je dužna raspisati natječaj za imenovanje ravnatelja u roku od 30 dana od dana imenovanja vršitelja dužnosti.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Članak 77.
Ako zakonom kojim se uređuje obavljanje djelatnosti iz članka 1. stavka 2. ovoga Zakona nije drugačije propisano, novčanom kaznom od 2000,00 do 10.000,00 kuna kaznit će se za prekršaj ustanova:
1. ako ne prijavi upis podružnice u sudski registar (članak 9. stavak 5.),
2. ako u obavljanju djelatnosti i poslovanju ne upotrebljava naziv i skraćeni naziv u obliku i sadržaju u kojem je upisan u sudski registar (članak 23.),
3. ako obavlja djelatnost koja nije upisana u sudski registar, a ne služi obavljanju upisane djelatnosti (članak 30. stavak 2.),
4. ako obavlja određenu djelatnost prije nego što je upisana u sudski registar (članak 31.),
5. ako pri provedbi natječaja za imenovanje ravnatelja postupi protivno odredbama članka 41. ovoga Zakona,
6. ako akt o osnivanju, statut te druge opće akte koji uređuju obavljanje njezine djelatnosti ili dijela djelatnosti koja se smatra javnom službom ne objavi na način propisan odredbom članka 56. ovoga Zakona,
7. ako dobit ne upotrijebi na način propisan odredbom članka 57. stavka 2. ovoga Zakona,
8. ako statut ili opći akt kojim se uređuju uvjeti i način obavljanja javne službe ne dostavi nadležnom tijelu sukladno odredbi članka 65. stavka 1. ovoga Zakona.
Za prekršaj iz stavka 1. ovoga članka kaznit će se novčanom kaznom od 1000,00 do 5000,00 kuna i odgovorna osoba ustanove.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave