NACRT PRIJEDLOGA ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O UDRUGAMA, S NACRTOM KONAČNOG PRIJEDLOGA ZAKONA
I. USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje ovoga Zakona sadržana je u odredbi članka 2. stavka 4. podstavka 1. Ustava Republike Hrvatske („Narodne novine“, br. 85/10 - pročišćeni tekst i 5/14 - Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
II. OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE TREBAJU UREDITI ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
Zakonom o udrugama („Narodne novine“, br. 74/14., 70/17. i 98/19.) uređeno je osnivanje, pravni položaj, djelovanje, registracija, financiranje, imovina, odgovornost, statusne promjene, nadzor, prestanak postojanja udruge sa svojstvom pravne osobe, te upis i prestanak djelovanja stranih udruga u Republici Hrvatskoj, ako posebnim zakonom nije drukčije određeno. Sukladno tome Zakonu, udruge se upisuju u Registar udruga Republike Hrvatske (u daljnjem tekstu: registar udruga), pri županijama, odnosno Gradu Zagrebu, prema sjedištu udruge, dok se strane udruge upisuju u Registar stranih udruga u Republici Hrvatskoj (u daljnjem tekstu: registar stranih udruga) pri županijama, odnosno Gradu Zagrebu, prema sjedištu strane udruge.
Vlada Republike Hrvatske je na sjednici održanoj 12. svibnja 2022. godine donijela Zaključak o prihvaćanju Akcijskog plana za jačanje učinkovitosti hrvatskog sustava sprječavanja pranja novca i financiranja terorizma („Narodne novine“, broj 56/22). Akcijskim planom određene su mjere i aktivnosti usmjerene na jačanje hrvatskog sustava sprječavanja pranja novca i financiranja terorizma. Provedbom tih mjera i aktivnosti ujedno će se ispuniti preporučene mjere Odbora stručnjaka Vijeća Europe MONEYVAL (u daljnjem tekstu: MONEYVAL) iz Izvješća o 5. krugu evaluacije Republike Hrvatske, usvojenom na 62. plenarnoj sjednici MONEYVAL-a održanoj u prosincu 2021. godine.
Pod točkom 5. Akcijskog plana „Sprječavanje zlouporabe pravnih osoba u nezakonite svrhe i transparentnost podataka o pravnim osobama“, navedena je i preporučena mjera MONEYVAL-a koja glasi: „Uvođenje mehanizama koji će osigurati: (i) provjeru svih podataka danih u fazi osnivanja pravne osobe (ii) sprječavanje kriminalaca (pranje novca, predikatna kaznena djela, financiranje terorizma) da djeluju kao dioničari, udjeličari, stvarni vlasnici ili direktori, uvodeći zahtjev za provjeru kriminalne prošlosti te osobe, uključujući provjeru ciljanih financijskih sankcija Ujedinjenih naroda (iii) uvođenje stalnog mehanizma praćenja za osiguranje pravodobnog otkrivanja i registracije promjene osnovnih informacija (iv) uspostava mehanizma za nadzor kako bi se osigurala točnost i pravodobno ažuriranje informacija (v) učinkovite, razmjerne i odvraćajuće sankcije za nepoštivanje propisanih zahtjeva. Potrebno je dodijeliti jasnu odgovornost nadležnim tijelima, osigurati resurse potrebne za obavljanje redovitog nadzora, te voditi statistiku o primjeni sankcija.“
S tim u vezi, pod rednim brojem 5.2. Akcijskog plana utvrđena je, između ostaloga, obveza donošenja odgovarajućih izmjena i dopuna Zakona o udrugama. Izmjenama i dopunama toga Zakona, uredit će se postojeći pravni okvir za udruge i strane udruge u dijelu koji se odnosi na osnivača udruge i osobu ovlaštenu za zastupanje na način da osnivač udruge, strana udruga, osoba ovlaštena za zastupanje udruge i strane udruge ne može biti osoba koja je pravomoćno osuđena za kazneno djelo financiranja terorizma ili kazneno djelo pranja novca za vrijeme dok traju pravne posljedice osude te osoba za koju su uvedene međunarodne mjere ograničavanja raspolaganja imovinom. S tim u vezi, uredit će se i odredbe o podnošenju zahtjeva za upis promjena u registre koji se vode pri nadležnom upravnom tijelu županije, odnosno Grada Zagreba na način da se utvrđuje obveza podnošenja prijave promjene u slučaju postojanja naprijed navedene zapreke za zastupanje udruge odnosno strane udruge. Budući da se preporučena mjera MONEYVAL-a odnosi i na osiguranje uvjeta za pravodobno otkrivanje i registraciju promjene osnovnih informacija, što je vezano uz nadzor nad prijavom promjena podataka sukladno Zakonu, izmijenit će se odredbe o nadzoru kojeg obavljaju ovlašteni službenici nadležnog upravnog tijela te će se propisati odgovarajuće sankcije za povrede Zakona.
Ujedno će se Zakonom dopuniti i odredbe o vođenju registara kako bi iz istih bilo jasno vidljivo da tijelo državne uprave nadležno za poslove opće uprave upravlja informacijskim sustavom registra udruga i registra stranih udruga te se brine za održavanje i nadogradnju toga sustava, dok će se pojedine odredbe o prestanku udruge urediti na način koji omogućuje efikasnije provođenje postupaka brisanja iz registra udruga i registra stranih udruga.
Slijedom navedenoga, izmjenama i dopunama Zakona o udrugama primarno se osigurava ispunjavanje preporučene mjere MONEYVAL-a, odnosno usklađenje zakonodavnog okvira s navedenim preporukama, a što će doprinijeti jačanju učinkovitosti hrvatskog sustava sprječavanja pranja novca i financiranja terorizma, odnosno sprječavanju zlouporabe ovih pravnih osoba u nezakonite svrhe.
III. OCJENA I IZVORI POTREBNIH SREDSTAVA ZA PROVOĐENJE ZAKONA
Za provedbu ovog Zakona sredstva će se osigurati u okviru limita ukupnih rashoda razdjela 109 - Ministarstvo pravosuđa i uprave koji Vlada Republike Hrvatske utvrđuje Odlukom o proračunskom okviru za iduće trogodišnje razdoblje, na aktivnosti A677016 Elektronička uprava, kontu 3238 - Računalne usluge, u sklopu usluge održavanja i nadogradnje informacijskog sustava za podršku rada Registara.
IV. RAZLOZI ZA DONOŠENJE ZAKONA PO HITNOM POSTUPKU
Donošenje ovoga Zakona predlaže se po hitnom postupku sukladno članku 204. stavku 1. Poslovnika Hrvatskoga sabora („Narodne novine“, broj 81/13., 113/16., 69/17., 29/18., 53/20., 119/20. - Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske i 123/20.) zbog drugih osobito opravdanih razloga. Naime, rok za ispunjenje preporučene mjere MONEYVAL-a u okviru točke 5.Akcijskog plana za jačanje učinkovitosti hrvatskog sustava sprječavanja pranja novca i financiranja terorizma, kojom je predviđeno donošenje odgovarajućih izmjena Zakona o udrugama je IV. kvartal 2022. godine. Također, odredbe koje se odnose na uvođenje eura trebaju stupiti na snagu najkasnije 1. siječnja 2023. Stoga se predlaže donošenje ovoga Zakona po hitnom postupku.
KONAČNI PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O UDRUGAMA
Članak 1.
U Zakonu o udrugama („Narodne novine, br. 74/14., 70/17. i 98/19.) u članku 11. iza stavka 6. dodaje se stavak 7. koji glasi:
„(7) Osnivač udruge i osoba ovlaštena za zastupanje udruge ne može biti osoba koja je pravomoćno osuđena za kazneno djelo financiranja terorizma ili kazneno djelo pranja novca za vrijeme dok traju pravne posljedice osude te osoba za koju su uvedene međunarodne mjere ograničavanja raspolaganja imovinom.“
Članak 2.
U članku 22. iza stavka 4. dodaje se novi stavak 5. koji glasi:
„(5) Tijelo državne uprave nadležno za poslove opće uprave upravlja informacijskim sustavom registra udruga i registra stranih udruga te brine za održavanje i nadogradnju toga sustava.“.
Dosadašnji stavak 5. postaje stavak 6.
Članak 3.
U članku 23. iza podstavka 7. dodaje se novi podstavak 8. koji glasi:
„- ovjerene izjave osnivača i osobe ovlaštene za zastupanje o nepostojanju zapreke iz članka 11. stavka 7. ovog Zakona“.
Dosadašnji podstavci 8., 9. i 10. postaju podstavci 9., 10. i 11.
Članak 4.
Iza članka 24. dodaje se članak 24.a koji glasi:
„Članak 24.a
Registar udruga i registar stranih udruga povezuju se s odgovarajućim službenim evidencijama i zbirkama podataka u svrhu provedbe ovog Zakona.“.
Članak 5.
U članku 25. stavku 1. riječ: „dužan“ zamjenjuje se riječju: „dužno“.
Članak 6
U članku 27. iza stavka 1. dodaje se novi stavak 2. koji glasi:
„(2) Osoba ovlaštena za zastupanje ili druga ovlaštena osoba udruge dužna je nadležnom upravnom tijelu podnijeti zahtjev za upis promjene osobe ovlaštene za zastupanje udruge i u slučaju postojanja zapreke za zastupanje iz članka 11. stavka 7. ovog Zakona u roku od 15 dana od dana donošenja odluke o promjeni.“.
Dosadašnji stavak 2. koji postaje stavak 3. mijenja se i glasi:
„(3) Zahtjevu se prilažu zapisnik o radu i odlukama tijela udruge koje je po statutu nadležno za donošenje odluke zbog koje se traži upis promjene u registar udruga, novi statut ili njegove izmjene i dopune, preslika osobne iskaznice ili putovnice osoba ovlaštenih za zastupanje, odnosno likvidatora te ovjerena izjava o nepostojanju zapreke za zastupanje udruge iz članka 11. stavka 7. ovog Zakona.“.
Dosadašnji stavci 3., 4., 5., 6., i 7. postaju stavci 4., 5., 6., 7. i 8.
Članak 7.
U članku 28. stavak 2. mijenja se i glasi:
„(2) Zahtjevu za upis prilažu se:
– izvadak iz registra u kojem je, u državi po čijem pravu je osnovana strana udruga upisana, ne stariji od šest mjeseci, iz kojega je vidljivo tko je ovlašten zastupati stranu udrugu
– odluka o osnivanju strane udruge ovjerena od nadležnog tijela strane države, ako prema pravu države po kojem je osnovana nije propisan upis u registar
- ovjerena izjava nadležnog tijela strane udruge da strana udruga i osoba ovlaštena za zastupanje strane udruge nisu pravomoćno osuđene za kazneno djelo financiranja terorizma ili kazneno djelo pranja novca i da za te osobe nisu uvedene međunarodne mjere ograničavanja raspolaganja imovinom
- ovjerena izjava osobe ovlaštene za zastupanje strane udruge u Republici Hrvatskoj da nije pravomoćno osuđena za kazneno djelo financiranja terorizma ili kazneno djelo pranja novca i da za nju nisu uvedene međunarodne mjere ograničavanja raspolaganja imovinom
– odluka o imenovanju osobe ovlaštene za zastupanje strane udruge u Republici Hrvatskoj
– odluka o ciljevima i djelatnostima koje će strana udruga obavljati u Republici Hrvatskoj
– ovjereni prijevod na hrvatskom jeziku i latiničnom pismu izvoda iz statuta ili drugog akta iz kojeg su vidljivi ciljevi i djelatnosti strane udruge
– ovjereni prijevod na hrvatskom jeziku i latiničnom pismu dokumenata iz podstavka 1., 2., 3., 4., 5. i 6. ovog stavka
– preslika isprave o identitetu osobe ovlaštene za zastupanje strane udruge u Republici Hrvatskoj
– drugi dokazi ako su posebnim zakonom propisani posebni uvjeti za upis u registar stranih udruga.“.
Članak 8.
U članku 29. stavku 3. riječi: „kojim udruga prestaje“ zamjenjuju se riječima: „o brisanju udruge iz registra udruga“.
Članak 9.
Naslov iznad članka 43. i članak 43. mijenjaju se i glase:
„Nadzor nad prijavom podataka u registar udruga
Članak 43.
(1) Nadzor nad prijavom podataka u registar udruga, obavljaju ovlašteni službenici nadležnog upravnog tijela.
(2) Nadzor iz stavka 1. ovog članka posebno se odnosi na to prijavljuju li udruge promjene podataka u registar udruga, sukladno članku 27. ovog Zakona, odnosno postupaju li po promjenama prije nego što su upisane u registar udruga, postoji li zapreka za zastupanje udruge sukladno članku 11. stavku 7. ovog Zakona, rabe li naziv pod kojim su upisane u registar udruga, održavaju li sjednice skupštine i dostavljaju li zapisnike s redovnih sjednica skupštine udruge, vode li popis članova udruge na način propisan ovim Zakonom te jesu li prestale djelovati, sukladno članku 48. stavku 1. točkama 2., 3. i 6. ovog Zakona.
(3) Odredbe ovog članka na odgovarajući način primjenjuju se i na strane udruge.“.
Članak 10.
Naslov iznad članka 44. i članak 44. mijenjaju se i glase:
„Postupak provođenja nadzora nad prijavom podataka u registar udruga
Članak 44.
(1) Ako službenik ovlašten za provedbu nadzora nad prijavom podataka za upis u registar udruga utvrdi da je povrijeđen ovaj Zakon, odredit će rok u kojem je udruga dužna otkloniti utvrđene nedostatke i nepravilnosti.
(2) Ako u određenom roku udruga ne otkloni nedostatke i nepravilnosti utvrđene u nadzoru nad prijavom podataka, službenik ovlašten za provedbu nadzora izdat će udruzi obvezni prekršajni nalog.
(3) Iznimno od stavaka 1. i 2. ovog članka, službenik ovlašten za provedbu nadzora nad prijavom podataka podnijet će optužni prijedlog ako udruga u određenom roku koji ne može biti duži od 30 dana ne otkloni zapreku iz članka 11. stavka 7. ovog Zakona.
(4) O mjeri iz stavaka 1., 2. i 3. ovog članka ovlašteni službenik dužan je obavijestiti tijelo državne uprave u čijem su djelokrugu ciljevi osnivanja udruge i tijelo državne uprave u čiji djelokrug spadaju gospodarske djelatnosti udruge, sukladno zakonu.
(5) Odredbe ovog članka na odgovarajući način primjenjuju se i na strane udruge.“.
Članak 11.
U članku 51. stavku 1. iza riječi: “većina svih članova upravnog (izvršnog) tijela udruge“ stavlja se zarez i dodaju se riječi: „ili osoba ovlaštena za zastupanje udruge“.
Članak 12.
U članku 52. stavku 2. iza riječi: „postojati“ briše se točka i dodaju se riječi:“ i ne smije nastaviti s djelovanjem.“.
Članak 13.
Iza članka 52. dodaje se naslov iznad članka i članak 52.a koji glase:
„Brisanje iz registra stranih udruga
Članak 52.a
Nadležno upravno tijelo brisat će stranu udrugu iz registra stranih udruga temeljem rješenja o prestanku djelovanja iz članka 27. ovog Zakona ili po službenoj dužnosti ako utvrdi da je udruga prestala djelovati u Republici Hrvatskoj.“.
Članak 14.
Iza članka 54. dodaje se naziv glave i članak 54.a s naslovom iznad njega koji glase:
„IX.a PREKRŠAJNE ODREDBE
Prekršaji
Članak 54.a
(1) Novčanom kaznom od 300,00 do 1.990,00 eura kaznit će se za prekršaj udruga ili strana udruga ako u određenom roku ne otkloni nedostatke i nepravilnosti utvrđene u nadzoru nad prijavom podataka (članak 44. stavci 2. i 5.).
(2) Za prekršaj iz stavka 1. ovog članka kaznit će se novčanom kaznom od 150,00 do 663,00 eura i odgovorna osoba udruge ili strane udruge.
(3) Novčanom kaznom od 2.000,00 do 4.000,00 eura kaznit će se za prekršaj udruga ili strana udruga ako u određenom roku ne otkloni zapreku iz članka 11. stavka 7. ovog Zakona (članak 44. stavci 3. i 5.).
(4) Za prekršaj iz stavka 3. ovog članka kaznit će se novčanom kaznom od 300,00 do 2.650,00 eura i odgovorna osoba udruge ili strane udruge.
(5) Novčanom kaznom od 300,00 do 1.990,00 eura kaznit će se za prekršaj udruga ako nastavi s djelovanjem nakon brisanja udruge iz registra udruga (članak 52. stavak 2.).
(6) Za prekršaj iz stavka 5. ovog članka kaznit će se novčanom kaznom od 150,00 do 663,00 eura i odgovorna osoba udruge.
(7) Novčanom kaznom od 300,00 do 1.990,00 eura kaznit će se za prekršaj pravna osoba likvidator ako:
1. ne provede likvidacijski postupak u roku od 60 dana od dana primitka rješenja nadležnog upravnog tijela o otvaranju likvidacijskog postupka (članak 49. stavak 4.)
2. ne utvrdi stanje na poslovnom računu udruge, knjigovodstveno stanje dugovanja i potraživanja, ostalu imovinu udruge te ne pribavi iz službene evidencije Ministarstva financija, Porezne uprave potvrdu o stanju duga s osnove javnih davanja te ako utvrdi da udruga ima dugovanja, ne objavi poziv vjerovnicima da prijave svoje tražbine prema udruzi u roku od 30 dana od dana objave poziva odnosno ako za eventualna potraživanja ne pozove dužnike na plaćanje dugova u roku od 30 dana te preostalu imovinu udruge ne raspodijeli u skladu s odredbom članka 53. ovog Zakona (članak 49. stavak 5.)
3. nakon raspodjele preostale imovine ne podnese nadležnom upravnom tijelu u propisanom roku završni račun i izvješće o provedenom likvidacijskom postupku (članak 49. stavak 6.)
4. u propisanom roku ne obavijesti nadležni sud prema sjedištu udruge radi pokretanja stečajnog postupka ako utvrdi da imovina udruge nije dovoljna za namirenje obveza (članak 49. stavak 7.)
(6) Novčanom kaznom od 150,00 do 663,00 eura kaznit će se za prekršaj fizička osoba likvidator ako:
1. ne provede likvidacijski postupak u roku od 60 dana od dana primitka rješenja nadležnog upravnog tijela o otvaranju likvidacijskog postupka (članak 49. stavak 4.)
2. ne utvrdi stanje na poslovnom računu udruge, knjigovodstveno stanje dugovanja i potraživanja, ostalu imovinu udruge te ne pribavi iz službene evidencije Ministarstva financija, Porezne uprave potvrdu o stanju duga s osnove javnih davanja te ako utvrdi da udruga ima dugovanja, ne objavi poziv vjerovnicima da prijave svoje tražbine prema udruzi u roku od 30 dana od dana objave poziva odnosno ako za eventualna potraživanja ne pozove dužnike na plaćanje dugova u roku od 30 dana te preostalu imovinu udruge ne raspodijeli u skladu s odredbom članka 53. ovog Zakona (članak 49. stavak 5.)
3. nakon raspodjele preostale imovine ne podnese nadležnom upravnom tijelu u propisanom roku završni račun i izvješće o provedenom likvidacijskom postupku (članak 49. stavak 6.)
4. u propisanom roku ne obavijesti nadležni sud prema sjedištu udruge radi pokretanja stečajnog postupka ako utvrdi da imovina udruge nije dovoljna za namirenje obveza (članak 49. stavak 7.).“.
PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Članak 15.
(1) Za udruge koje su upisane u registar udruga prema odredbama Zakona o udrugama („Narodne novine“, br. 88/01. i 11/02.), a do dana stupanja na snagu ovog Zakona nisu uskladile svoje statute i podnijele nadležnom upravnom tijelu zahtjev za upis promjena, nadležno upravno tijelo će po službenoj dužnosti donijeti rješenje o prestanku njihova djelovanja i brisanju iz registra udruga.
(2) Udruge kojima je rješenjem utvrđen prestanak djelovanja prema odredbama Zakona o udrugama („Narodne novine“, br. 88/01. i 11/02.), a do dana stupanja na snagu ovog Zakona nisu brisane iz registra udruga, smatrat će se brisanima iz registra s danom stupanja na snagu ovog Zakona.
Članak 16.
Ministar nadležan za poslove opće uprave uskladit će Pravilnik o sadržaju i načinu vođenja Registra udruga Republike Hrvatske i Registra stranih udruga u Republici Hrvatskoj („Narodne novine“, br. 4/15. i 14/20.) s odredbama ovog Zakona u roku od 30 dana od dana stupanja na snagu ovog Zakona.
Članak 17.
Ovaj Zakon objavit će se u „Narodnim novinama“, a stupa na snagu 1. siječnja 2023.
O B R A Z L O Ž E N J E
Uz članak 1.
Ovim se člankom dopunjuje članak 11. važećeg Zakona na način da se propisuje da osnivač udruge i osoba ovlaštena za zastupanje udruge ne može biti osoba koja je pravomoćno osuđena za kazneno djelo financiranja terorizma ili kazneno djelo pranja novca za vrijeme dok traju pravne posljedice osude te osoba za koju su uvedene međunarodne mjere ograničavanja raspolaganja imovinom. Navedeno se propisuje radi usklađivanja s mjerom MONEYVAL-a u dijelu preporučene mjere koja glasi: „Uvođenje mehanizama koji će osigurati: (i) provjeru svih podataka danih u fazi osnivanja pravne osobe (ii) sprječavanje kriminalaca (pranje novca, predikatna kaznena djela, financiranje terorizma) da djeluju kao dioničari, udjeličari, stvarni vlasnici ili direktori, uvodeći zahtjev za provjeru kriminalne prošlosti te osobe, uključujući provjeru ciljanih financijskih sankcija Ujedinjenih naroda.“
Uz članak 2.
Ovim člankom dopunjuje se članak 22. važećeg Zakona koji propisuje odredbe o upisu udruge i vođenju registra udruga i registra stranih udruga na način da se dodaje odredba iz koje je jasno vidljivo da tijelo državne uprave nadležno za poslove opće uprave upravlja informacijskim sustavom registra udruga i registra stranih udruga te se brine za održavanje i nadogradnju toga sustava.
Uz članak 3.
Ovim člankom se dopunjuje članak 23. važećeg Zakona koji propisuje odredbe o upisu u registar udruga na način da se dodaje nova odredba prema kojoj se uz zahtjev za upis u registar udruga moraju priložiti i ovjerene izjave osnivača udruge i osobe ovlaštene za zastupanje udruge o nepostojanju zapreke iz članka 11. stavka 7. ovog Zakona.
Uz članak 4.
Ovim člankom dopunjuje se važeći Zakon odredbom kojom se propisuje povezivanje registra udruga i registra stranih udruga s odgovarajućim službenim evidencijama i zbirkama podataka u svrhu provedbe ovog Zakona, a što će doprinijeti bržem i učinkovitijem postupanju i upisu podataka u registre.
Uz članak 5.
Ovim se člankom ispravlja izričaj u članku 25. stavku 1. važećeg Zakona tako da se riječ: „dužan“ zamjenjuje riječju dužno.
Uz članak 6.
Ovim se člankom dopunjuje članak 27. važećeg Zakona kojim su uređene odredbe o podnošenju zahtjeva za upis promjena u registar udruga na način da se određuje obveza podnošenja zahtjeva za upis promjene i u slučaju postojanja zapreke za zastupanje iz članka 11. stavka 7. ovog Zakona.
Uz članak 7.
Ovim člankom mijenja se članak 28. stavak 2. važećeg Zakona kojim su uređene odredbe o dokazima koji se prilažu uz zahtjev za upisu u registar stranih udruga, a radi usklađenja s preporučenom mjerom MONEYVAL-a koja glasi: „Uvođenje mehanizama koji će osigurati: (i) provjeru svih podataka danih u fazi osnivanja pravne osobe (ii) sprječavanje kriminalaca (pranje novca, predikatna kaznena djela, financiranje terorizma) da djeluju kao dioničari, udjeličari, stvarni vlasnici ili direktori, uvodeći zahtjev za provjeru kriminalne prošlosti te osobe, uključujući provjeru ciljanih financijskih sankcija Ujedinjenih naroda.“ Slijedom toga, propisana je obveza dostave ovjerenih izjava iz kojih je vidljivo da strana udruga, osoba ovlaštena za zastupanje strane udruge, kao i osoba ovlaštena za zastupanje strane udruge u Republici Hrvatskoj nisu pravomoćno osuđene za kazneno djelo financiranja terorizma ili kazneno djelo pranja novca i da za te osobe nisu uvedene međunarodne mjere ograničavanja raspolaganja imovinom.
Uz članak 8.
Ovim člankom mijenja se odredba članka 29. stavka 3. važećeg Zakona na način da se jasnije propisuje u kojem slučaju tužba nadležnom upravnom sudu odgađa izvršenje rješenja protiv kojeg je izjavljena žalba, odnosno da se radi o rješenju o brisanju udruge iz registra udruga.
Uz članak 9.
Ovim člankom mijenja se naslov iznad članka 43. i članak 43. važećeg Zakona kojim je uređen nadzor nad radom udruge, s obzirom da se radi o nadzoru kojeg obavljaju ovlašteni službenici nadležnog upravnog tijela, a isti se u bitnome odnosi na nadziranje podnošenja prijava promjena koje su udruge dužne prijavljivati prema Zakonu, postojanja zapreka za zastupanje udruge sukladno Zakonu, utvrđenja činjenica vezanih za održavanje sjednica skupštine, vođenje popisa članova sukladno Zakonu te jesu li udruge prestale djelovati sukladno odredbama Zakona. Ujedno se propisuje da se odredbe o nadzoru odgovarajuće primjenjuju i na strane udruge.
Uz članak 10.
Ovim člankom mijenja se naslov iznad članka 44. i članak 44. važećeg Zakona na način da se propisuje postupak provođenja nadzora nad prijavom podataka za upis u registar udruga te odgovarajuća primjena odredbi toga članka i na strane udruge. U odnosu na važeću odredbu, propisuje se ovlast za izdavanje obveznog prekršajnog naloga ako udruga ili strana udruga u određenom roku ne otkloni nedostatke i nepravilnosti utvrđene u nadzoru nad prijavom podatka u registar, odnosno propisuje se ovlast za podnošenje optužnog prijedloga ako udruga ili strana udruga u određenom roku koji ne može biti duži od 30 dana ne otkloni propisanu zapreku iz članka 11. stavka 7. ovog Zakona za zastupanje.
Uz članak 11.
Ovim člankom se dopunjuje odredba članka 51. stavka 1. važećeg Zakona na način da se i osobi ovlaštenoj za zastupanje udruge omogućuje davanje izjave pred javnim bilježnikom da udruga ne djeluje, da su ispunjene sve obveze udruge i da je preostala imovina udruge raspoređena sukladno Zakonu. Na taj način omogućuje se provedba skraćenog postupka za prestanak postojanja udruge kada je nesporno da udruga nije aktivna, a nema članove upravnog (izvršnog) tijela koji bi mogli dati navedenu izjavu koja je potrebna za podnošenje zahtjeva za upis prestanka postojanja udruge po skraćenom postupku.
Uz članak 12.
Ovim člankom dopunjuje se odredba članka 52. važećeg Zakona na način da se propisuje kako brisanjem iz registra udruga, udruga prestaje postojati i ne smije nastaviti s djelovanjem.
Uz članak 13.
Ovim člankom se dopunjuje važeći Zakon odredbom kojom se jasno propisuje kada će nadležno upravno tijelo brisati stranu udrugu iz registra stranih udruga.
Uz članak 14.
Ovim člankom propisuju se prekršajne odredbe za udruge i strane udruge te odgovorne osobe u slučajevima povreda ovog Zakona.
Uz članak 15.
Ovim člankom propisuju se odredbe kojima se utvrđuje ovlast nadležnog upravnog tijela za donošenje rješenja po službenoj dužnosti o prestanku djelovanja i brisanju iz registra udruga onih udruga koje nisu uskladile svoje statute s važećim Zakonom i podnijele zahtjev za upis promjena u registar udruga do stupanja na snagu ovog Zakona, odnosno kojima je rješenjem utvrđen prestanak djelovanja prema odredbama ranije važećeg Zakona o udrugama, ali iste do dana stupanja na snagu ovog Zakona nisu brisane iz registra. Navedeno će doprinijeti brisanju neaktivnih udruga iz registra.
Uz članak 16.
Ovim člankom propisuje se obveza usklađenja Pravilnika o sadržaju i načinu vođenja Registra udruga Republike Hrvatske i Registra stranih udruga u Republici Hrvatskoj (Narodne novine, br. 4/15 i 14/20) s odredbama ovog Zakona u roku od 30 dana od dana stupanja na snagu ovog Zakona.
Uz članak 17.
Ovim člankom propisuje se stupanje Zakona na snagu.
TEKST ODREDBI VAŽEĆEG ZAKONA KOJE SE MIJENJAJU, ODNOSNO DOPUNJUJU
Osnivanje udruge
Članak 11.
(1) Udrugu mogu osnovati najmanje tri osnivača.
(2) Osnivač udruge, u smislu ovog Zakona, može biti svaka poslovno sposobna fizička osoba ako joj poslovna sposobnost nije oduzeta u dijelu sklapanja pravnih poslova i pravna osoba.
(3) Uz ovjerenu suglasnost zakonskog zastupnika odnosno skrbnika osnivač udruge može biti i maloljetna osoba s navršenih 14 godina života te punoljetna osoba lišena poslovne sposobnosti u dijelu sklapanja pravnih poslova.
(4) Zakonski zastupnik odnosno skrbnik daje suglasnost iz stavka 3. ovog članka prije održavanja osnivačke skupštine udruge.
(5) U trenutku osnivanja udruge najmanje jedan osnivač mora biti punoljetna, poslovno sposobna osoba kojoj poslovna sposobnost nije oduzeta u dijelu sklapanja pravnih poslova.
(6) Osoba ovlaštena za zastupanje udruge može biti samo punoljetna, poslovno sposobna osoba ako joj poslovna sposobnost nije oduzeta u dijelu sklapanja pravnih poslova.
Upis udruge i vođenje registra udruga
Članak 22.
(1) Upis u registar udruga je dobrovoljan i obavlja se na zahtjev osnivača udruge.
(2) Zahtjev za upis u registar udruga, u ime osnivača, podnosi osoba ovlaštena za zastupanje udruge.
(3) Udruge se upisuju u registar udruga pri županijama, odnosno Gradu Zagrebu, prema sjedištu udruge.
(4) Registar udruga i registar stranih udruga su središnje elektroničke baze podataka koje se vode pri nadležnom upravnom tijelu jedinstveno za sve udruge, odnosno strane udruge u Republici Hrvatskoj.
(5) Ministar nadležan za poslove opće uprave propisat će pravilnikom sadržaj registra udruga i registra stranih udruga te način njihova vođenja, kao i obrasce zahtjeva za upis u registar udruga i registar stranih udruga te zahtjeva za upis promjena u te registre.
Upis u registar udruga
Članak 23.
Zahtjevu za upis u registar udruga prilažu se:
- zapisnik o radu i odlukama osnivačke skupštine
- odluka skupštine o pokretanju postupka za upis u registar udruga, ako takva odluka nije donesena na osnivačkoj skupštini
- statut
- popis osnivača
- osobna imena osoba ovlaštenih za zastupanje i osobno ime ili naziv likvidatora
- izvod iz sudskog ili drugog registra za stranu pravnu osobu osnivača udruge
- preslika osobne iskaznice ili putovnice za osnivače, likvidatora i osobe ovlaštene na zastupanje
- suglasnost ili odobrenje nadležnog tijela za obavljanje određene djelatnosti, kada je to propisano posebnim zakonom kao uvjet za upis udruge
- ovjerena suglasnost iz članka 11. stavka 3. ovog Zakona
- ovjerena izjava iz članka 15. stavaka 2., 3. i 4. ovog Zakona.
Postupak u povodu zahtjeva za upis
Članak 25.
(1) Nadležno upravno tijelo dužno je donijeti rješenje o zahtjevu za upis u roku od 30 dana od dana predaje urednog zahtjeva za upis.
(2) Ako službena osoba nadležnog upravnog tijela utvrdi da statut udruge nije u skladu sa zakonom ili ako zahtjevu nisu priloženi odgovarajući dokazi navedeni u članku 23. ovog Zakona, zaključkom će pozvati podnositelja zahtjeva za upis u registar udruga da uskladi statut, odnosno dostavi dokaze, u roku koji ne može biti kraći od 15 dana.
(3) Rješenje o upisu u registar udruga mora sadržavati: naziv, sjedište, registarski broj upisa, ciljeve i djelatnosti udruge, gospodarske djelatnosti, ako su propisane statutom, utvrđenje da udruga upisom u registar udruga stječe svojstvo pravne osobe te da će se upis u registar udruga izvršiti danom izvršnosti rješenja, ime ili naziv likvidatora udruge te imena osoba ovlaštenih za zastupanje udruge.
(4) Žalba protiv rješenja o upisu u registar udruga ne odgađa izvršenje rješenja.
(5) Primjerak statuta udruge nadležno upravno tijelo ovjerava i uz rješenje o upisu u registar udruga dostavlja udruzi.
(6) Upis u registar udruga izvršit će se po izvršnosti rješenja o upisu.
(7) Rješenje o upisu udruge koja je u statutu propisala obavljanje gospodarske djelatnosti nadležno upravno tijelo dužno je odmah po upisu u registar udruga dostaviti Ministarstvu financija, Poreznoj upravi.
(8) Ako nadležno upravno tijelo ne donese rješenje o upisu u registar udruga u roku od 30 dana od dana predaje urednog zahtjeva smatrat će se da je udruga upisana u registar udruga idućeg dana nakon isteka tog roka.
(9) Odredba stavka 8. ovog članka ne primjenjuje se u slučaju stavka 2. ovog članka.
Promjene podataka
Članak 27.
(1) Osoba ovlaštena za zastupanje udruge podnosi nadležnom upravnom tijelu zahtjev za upis promjena u registar udruga koje se odnose na:
- statut
- naziv
- ciljeve i djelatnosti
- sjedište i adresu sjedišta
- izbor osoba ovlaštenih za zastupanje, neovisno o tome radi li se o osobama iz prethodnog mandata
- izbor i opoziv likvidatora
- prestanak postojanja udruge.
(2) Zahtjevu se prilažu zapisnik o radu i odlukama tijela udruge koje je po statutu nadležno za donošenje odluke zbog koje se traži upis promjene u registar udruga, novi statut ili njegove izmjene i dopune te preslika osobne iskaznice ili putovnice osoba ovlaštenih za zastupanje, odnosno likvidatora.
(3) Zahtjev za upis promjena u registar udruga, prema stavku 1. ovoga članka, podnosi se u roku od 60 dana od dana donošenja odluke o promjeni. Zahtjev podnesen nakon toga roka, osim ako se odnosi na prestanak udruge, odbacit će se rješenjem.
(4) U postupku upisa promjena u registar udruga i kod donošenja rješenja o upisu promjena u registar udruga na odgovarajući se način primjenjuju odredbe članka 25. stavaka 2., 3., 4., 5., 6. i 7. ovog Zakona.
(5) Udruga ne smije u pravnom prometu postupati po promjenama niti rabiti podatke o promjenama iz stavka 1. ovoga članka prije nego što su upisani u registar udruga.
(6) Zahtjev za upis promjena u registar udruga odbit će se u slučajevima propisanim člankom 14. stavkom 6. i člankom 26. ovog Zakona te ako nadležno upravno tijelo utvrdi da odluka zbog koje se traži upis promjene u registar udruga nije donesena sukladno odredbama statuta udruge.
(7) Ako službena osoba nadležnog upravnog tijela utvrdi da postoji spor između članova udruge ili sukob interesa unutar udruge koji nije riješen na način propisan statutom, a rješavanje kojeg utječe na upis promjene u registar udruga, postupak može prekinuti rješenjem dok se to pitanje ne riješi mirenjem ili pred općinskom sudom nadležnim prema sjedištu udruge.
Upis u registar stranih udruga
Članak 28.
(1) Zahtjev za upis u registar stranih udruga podnosi nadležnom upravnom tijelu osoba ovlaštena za zastupanje strane udruge u Republici Hrvatskoj.
(2) Zahtjevu za upis prilažu se:
- izvadak iz registra u kojem je, u državi po čijem pravu je osnovana strana udruga upisana, ne stariji od šest mjeseci, iz kojega je vidljivo tko je ovlašten zastupati stranu udrugu
- odluka o osnivanju strane udruge ovjerena od nadležnog tijela strane države, ako prema pravu države po kojem je osnovana nije propisan upis u registar
- odluka o imenovanju osobe ovlaštene za zastupanje strane udruge u Republici Hrvatskoj
- odluka o ciljevima i djelatnostima koje će strana udruga obavljati u Republici Hrvatskoj
- ovjereni prijevod na hrvatskom jeziku i latiničnom pismu izvoda iz statuta ili drugog akta iz kojeg su vidljivi ciljevi i djelatnosti strane udruge
- ovjereni prijevod na hrvatskom jeziku i latiničnom pismu dokumenata iz podstavka 1., 2. 3. i 4. ovog stavka
- preslika isprave o identitetu osobe ovlaštene za zastupanje strane udruge u Republici Hrvatskoj
- drugi dokazi ako su posebnim zakonom propisani posebni uvjeti za upis u registar stranih udruga.
(3) Na strane udruge se na odgovarajući način primjenjuju odredbe članka 25. stavaka 1. i 2., članka 26. i članka 27. ovog Zakona.
(4) Rješenje o upisu u registar stranih udruga mora sadržavati: naziv, osobni identifikacijski broj (OIB), sjedište, ciljeve i djelatnosti strane udruge koje će obavljati u Republici Hrvatskoj, registarski broj upisa, utvrđenje da će se upis u registar stranih udruga izvršiti danom izvršnosti rješenja te imena osoba ovlaštenih za zastupanje u Republici Hrvatskoj.
Pravni lijekovi
Članak 29.
(1) O žalbi protiv rješenja nadležnog upravnog tijela odlučuje tijelo državne uprave nadležno za poslove opće uprave.
(2) Protiv rješenja tijela državne uprave iz stavka 1. ovoga članka žalba nije dopuštena, ali se može pokrenuti upravni spor.
(3) U slučaju pokretanja upravnog spora protiv rješenja kojim udruga prestaje tužba nadležnom upravnom sudu odgađa izvršenje rješenja protiv kojeg je izjavljena.
Nadzor nad radom udruge
Članak 43.
(1) Nadzor nad radom udruge, u smislu ovoga Zakona, obavljaju ovlašteni službenici nadležnog upravnog tijela.
(2) Nadzor nad radom udruge iz stavka 1. ovoga članka posebno se odnosi na to prijavljuju li udruge, sukladno članku 27. ovoga Zakona, promjene statuta, naziva, adrese sjedišta, izbor osoba ovlaštenih za zastupanje i prestanak rada ili rabe li u pravnom prometu podatke o promjenama, odnosno postupaju li po promjenama prije nego što su upisane u registar udruga, rabe li naziv pod kojim su upisane u registar udruga, održavaju li sjednice skupštine i dostavljaju li zapisnike s redovnih sjednica skupštine udruge, vode li popis članova udruge na način propisan ovim Zakonom te jesu li prestale djelovati, sukladno članku 48. stavku 1. točkama 2., 3. i 6. ovoga Zakona.
Postupak provođenja nadzora nad radom udruge
Članak 44.
(1) Ako službenik ovlašten za provedbu nadzora nad radom udruge utvrdi da je povrijeđen ovaj Zakon, ovlašten je rješenjem narediti otklanjanje utvrđenih nedostataka i nepravilnosti u određenom roku.
(2) Rješenje iz stavka 1. ovoga članka ovlašteni službenik dužan je dostaviti tijelu državne uprave u čiji djelokrug spadaju ciljevi osnivanja udruge i tijelu državne uprave u čiji djelokrug spadaju gospodarske djelatnosti udruge, sukladno zakonu.
Skraćeni postupak za prestanak postojanja udruge
Članak 51.
(1) Iznimno, u slučajevima iz članka 48. stavka 1. točaka 1., 3. i 6. ovog Zakona postupak likvidacije neće se provoditi ako većina svih članova upravnog (izvršnog) tijela udruge da izjavu pred javnim bilježnikom da udruga ne djeluje, da su ispunjene sve obveze udruge i da je preostala imovina udruge raspodijeljena u skladu s odredbama članka 53. ovog Zakona.
(2) Zahtjev za upis prestanka postojanja udruge po skraćenom postupku nadležnom upravnom tijelu podnosi osoba ovlaštena za zastupanje udruge, odnosno jedan od članova upravnog tijela udruge.
(3) U slučajevima iz stavka 1. ovoga članka članovi udruge koji su dali izjavu solidarno odgovaraju za obveze udruge pet godina od dana brisanja udruge iz registra udruga.
(4) Za udrugu koja prestaje postojati po skraćenom postupku, sukladno stavku 1. ovog članka, nadležno upravno tijelo donosi rješenje o brisanju udruge iz registra udruga. Udruga se briše iz registra udruga, uz upis u registar udruga osobnih imena i prebivališta, OIB-a članova tijela udruge iz stavka 1. ovog članka, s naznakom njihove solidarne odgovornosti za obveze udruge.
Brisanje iz registra udruga i prestanak postojanja
Članak 52.
(1) Nadležno upravno tijelo brisat će udrugu iz registra udruga na temelju pravomoćnog rješenja o brisanju iz članka 49. stavka 8. i članka 51. stavka 4. ovog Zakona, pravomoćnog sudskog rješenja o zaključenju stečajnog postupka, odnosno provedenih statusnih promjena sukladno ovom Zakonu.
(2) Brisanjem iz registra udruga, udruga prestaje postojati.
NACRT PRIJEDLOGA ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O UDRUGAMA, S NACRTOM KONAČNOG PRIJEDLOGA ZAKONA
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
I. USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje ovoga Zakona sadržana je u odredbi članka 2. stavka 4. podstavka 1. Ustava Republike Hrvatske („Narodne novine“, br. 85/10 - pročišćeni tekst i 5/14 - Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
II. OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE TREBAJU UREDITI ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
Zakonom o udrugama („Narodne novine“, br. 74/14., 70/17. i 98/19.) uređeno je osnivanje, pravni položaj, djelovanje, registracija, financiranje, imovina, odgovornost, statusne promjene, nadzor, prestanak postojanja udruge sa svojstvom pravne osobe, te upis i prestanak djelovanja stranih udruga u Republici Hrvatskoj, ako posebnim zakonom nije drukčije određeno. Sukladno tome Zakonu, udruge se upisuju u Registar udruga Republike Hrvatske (u daljnjem tekstu: registar udruga), pri županijama, odnosno Gradu Zagrebu, prema sjedištu udruge, dok se strane udruge upisuju u Registar stranih udruga u Republici Hrvatskoj (u daljnjem tekstu: registar stranih udruga) pri županijama, odnosno Gradu Zagrebu, prema sjedištu strane udruge.
Vlada Republike Hrvatske je na sjednici održanoj 12. svibnja 2022. godine donijela Zaključak o prihvaćanju Akcijskog plana za jačanje učinkovitosti hrvatskog sustava sprječavanja pranja novca i financiranja terorizma („Narodne novine“, broj 56/22). Akcijskim planom određene su mjere i aktivnosti usmjerene na jačanje hrvatskog sustava sprječavanja pranja novca i financiranja terorizma. Provedbom tih mjera i aktivnosti ujedno će se ispuniti preporučene mjere Odbora stručnjaka Vijeća Europe MONEYVAL (u daljnjem tekstu: MONEYVAL) iz Izvješća o 5. krugu evaluacije Republike Hrvatske, usvojenom na 62. plenarnoj sjednici MONEYVAL-a održanoj u prosincu 2021. godine.
Pod točkom 5. Akcijskog plana „Sprječavanje zlouporabe pravnih osoba u nezakonite svrhe i transparentnost podataka o pravnim osobama“, navedena je i preporučena mjera MONEYVAL-a koja glasi: „Uvođenje mehanizama koji će osigurati: (i) provjeru svih podataka danih u fazi osnivanja pravne osobe (ii) sprječavanje kriminalaca (pranje novca, predikatna kaznena djela, financiranje terorizma) da djeluju kao dioničari, udjeličari, stvarni vlasnici ili direktori, uvodeći zahtjev za provjeru kriminalne prošlosti te osobe, uključujući provjeru ciljanih financijskih sankcija Ujedinjenih naroda (iii) uvođenje stalnog mehanizma praćenja za osiguranje pravodobnog otkrivanja i registracije promjene osnovnih informacija (iv) uspostava mehanizma za nadzor kako bi se osigurala točnost i pravodobno ažuriranje informacija (v) učinkovite, razmjerne i odvraćajuće sankcije za nepoštivanje propisanih zahtjeva. Potrebno je dodijeliti jasnu odgovornost nadležnim tijelima, osigurati resurse potrebne za obavljanje redovitog nadzora, te voditi statistiku o primjeni sankcija.“
S tim u vezi, pod rednim brojem 5.2. Akcijskog plana utvrđena je, između ostaloga, obveza donošenja odgovarajućih izmjena i dopuna Zakona o udrugama. Izmjenama i dopunama toga Zakona, uredit će se postojeći pravni okvir za udruge i strane udruge u dijelu koji se odnosi na osnivača udruge i osobu ovlaštenu za zastupanje na način da osnivač udruge, strana udruga, osoba ovlaštena za zastupanje udruge i strane udruge ne može biti osoba koja je pravomoćno osuđena za kazneno djelo financiranja terorizma ili kazneno djelo pranja novca za vrijeme dok traju pravne posljedice osude te osoba za koju su uvedene međunarodne mjere ograničavanja raspolaganja imovinom. S tim u vezi, uredit će se i odredbe o podnošenju zahtjeva za upis promjena u registre koji se vode pri nadležnom upravnom tijelu županije, odnosno Grada Zagreba na način da se utvrđuje obveza podnošenja prijave promjene u slučaju postojanja naprijed navedene zapreke za zastupanje udruge odnosno strane udruge. Budući da se preporučena mjera MONEYVAL-a odnosi i na osiguranje uvjeta za pravodobno otkrivanje i registraciju promjene osnovnih informacija, što je vezano uz nadzor nad prijavom promjena podataka sukladno Zakonu, izmijenit će se odredbe o nadzoru kojeg obavljaju ovlašteni službenici nadležnog upravnog tijela te će se propisati odgovarajuće sankcije za povrede Zakona.
Ujedno će se Zakonom dopuniti i odredbe o vođenju registara kako bi iz istih bilo jasno vidljivo da tijelo državne uprave nadležno za poslove opće uprave upravlja informacijskim sustavom registra udruga i registra stranih udruga te se brine za održavanje i nadogradnju toga sustava, dok će se pojedine odredbe o prestanku udruge urediti na način koji omogućuje efikasnije provođenje postupaka brisanja iz registra udruga i registra stranih udruga.
Slijedom navedenoga, izmjenama i dopunama Zakona o udrugama primarno se osigurava ispunjavanje preporučene mjere MONEYVAL-a, odnosno usklađenje zakonodavnog okvira s navedenim preporukama, a što će doprinijeti jačanju učinkovitosti hrvatskog sustava sprječavanja pranja novca i financiranja terorizma, odnosno sprječavanju zlouporabe ovih pravnih osoba u nezakonite svrhe.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
III. OCJENA I IZVORI POTREBNIH SREDSTAVA ZA PROVOĐENJE ZAKONA
Za provedbu ovog Zakona sredstva će se osigurati u okviru limita ukupnih rashoda razdjela 109 - Ministarstvo pravosuđa i uprave koji Vlada Republike Hrvatske utvrđuje Odlukom o proračunskom okviru za iduće trogodišnje razdoblje, na aktivnosti A677016 Elektronička uprava, kontu 3238 - Računalne usluge, u sklopu usluge održavanja i nadogradnje informacijskog sustava za podršku rada Registara.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
IV. RAZLOZI ZA DONOŠENJE ZAKONA PO HITNOM POSTUPKU
Donošenje ovoga Zakona predlaže se po hitnom postupku sukladno članku 204. stavku 1. Poslovnika Hrvatskoga sabora („Narodne novine“, broj 81/13., 113/16., 69/17., 29/18., 53/20., 119/20. - Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske i 123/20.) zbog drugih osobito opravdanih razloga. Naime, rok za ispunjenje preporučene mjere MONEYVAL-a u okviru točke 5. Akcijskog plana za jačanje učinkovitosti hrvatskog sustava sprječavanja pranja novca i financiranja terorizma, kojom je predviđeno donošenje odgovarajućih izmjena Zakona o udrugama je IV. kvartal 2022. godine. Također, odredbe koje se odnose na uvođenje eura trebaju stupiti na snagu najkasnije 1. siječnja 2023. Stoga se predlaže donošenje ovoga Zakona po hitnom postupku.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
KONAČNI PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O UDRUGAMA
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Članak 1.
U Zakonu o udrugama („Narodne novine, br. 74/14., 70/17. i 98/19.) u članku 11. iza stavka 6. dodaje se stavak 7. koji glasi:
„(7) Osnivač udruge i osoba ovlaštena za zastupanje udruge ne može biti osoba koja je pravomoćno osuđena za kazneno djelo financiranja terorizma ili kazneno djelo pranja novca za vrijeme dok traju pravne posljedice osude te osoba za koju su uvedene međunarodne mjere ograničavanja raspolaganja imovinom.“
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Članak 2.
U članku 22. iza stavka 4. dodaje se novi stavak 5. koji glasi:
„(5) Tijelo državne uprave nadležno za poslove opće uprave upravlja informacijskim sustavom registra udruga i registra stranih udruga te brine za održavanje i nadogradnju toga sustava.“.
Dosadašnji stavak 5. postaje stavak 6.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Članak 3.
U članku 23. iza podstavka 7. dodaje se novi podstavak 8. koji glasi:
„- ovjerene izjave osnivača i osobe ovlaštene za zastupanje o nepostojanju zapreke iz članka 11. stavka 7. ovog Zakona“.
Dosadašnji podstavci 8., 9. i 10. postaju podstavci 9., 10. i 11.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Članak 4.
Iza članka 24. dodaje se članak 24.a koji glasi:
„Članak 24.a
Registar udruga i registar stranih udruga povezuju se s odgovarajućim službenim evidencijama i zbirkama podataka u svrhu provedbe ovog Zakona.“.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Članak 5.
U članku 25. stavku 1. riječ: „dužan“ zamjenjuje se riječju: „dužno“.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Članak 6
U članku 27. iza stavka 1. dodaje se novi stavak 2. koji glasi:
„(2) Osoba ovlaštena za zastupanje ili druga ovlaštena osoba udruge dužna je nadležnom upravnom tijelu podnijeti zahtjev za upis promjene osobe ovlaštene za zastupanje udruge i u slučaju postojanja zapreke za zastupanje iz članka 11. stavka 7. ovog Zakona u roku od 15 dana od dana donošenja odluke o promjeni.“.
Dosadašnji stavak 2. koji postaje stavak 3. mijenja se i glasi:
„(3) Zahtjevu se prilažu zapisnik o radu i odlukama tijela udruge koje je po statutu nadležno za donošenje odluke zbog koje se traži upis promjene u registar udruga, novi statut ili njegove izmjene i dopune, preslika osobne iskaznice ili putovnice osoba ovlaštenih za zastupanje, odnosno likvidatora te ovjerena izjava o nepostojanju zapreke za zastupanje udruge iz članka 11. stavka 7. ovog Zakona.“.
Dosadašnji stavci 3., 4., 5., 6., i 7. postaju stavci 4., 5., 6., 7. i 8.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Članak 7.
U članku 28. stavak 2. mijenja se i glasi:
„(2) Zahtjevu za upis prilažu se:
– izvadak iz registra u kojem je, u državi po čijem pravu je osnovana strana udruga upisana, ne stariji od šest mjeseci, iz kojega je vidljivo tko je ovlašten zastupati stranu udrugu
– odluka o osnivanju strane udruge ovjerena od nadležnog tijela strane države, ako prema pravu države po kojem je osnovana nije propisan upis u registar
- ovjerena izjava nadležnog tijela strane udruge da strana udruga i osoba ovlaštena za zastupanje strane udruge nisu pravomoćno osuđene za kazneno djelo financiranja terorizma ili kazneno djelo pranja novca i da za te osobe nisu uvedene međunarodne mjere ograničavanja raspolaganja imovinom
- ovjerena izjava osobe ovlaštene za zastupanje strane udruge u Republici Hrvatskoj da nije pravomoćno osuđena za kazneno djelo financiranja terorizma ili kazneno djelo pranja novca i da za nju nisu uvedene međunarodne mjere ograničavanja raspolaganja imovinom
– odluka o imenovanju osobe ovlaštene za zastupanje strane udruge u Republici Hrvatskoj
– odluka o ciljevima i djelatnostima koje će strana udruga obavljati u Republici Hrvatskoj
– ovjereni prijevod na hrvatskom jeziku i latiničnom pismu izvoda iz statuta ili drugog akta iz kojeg su vidljivi ciljevi i djelatnosti strane udruge
– ovjereni prijevod na hrvatskom jeziku i latiničnom pismu dokumenata iz podstavka 1., 2., 3., 4., 5. i 6. ovog stavka
– preslika isprave o identitetu osobe ovlaštene za zastupanje strane udruge u Republici Hrvatskoj
– drugi dokazi ako su posebnim zakonom propisani posebni uvjeti za upis u registar stranih udruga.“.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Članak 8.
U članku 29. stavku 3. riječi: „kojim udruga prestaje“ zamjenjuju se riječima: „o brisanju udruge iz registra udruga“.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Članak 9.
Naslov iznad članka 43. i članak 43. mijenjaju se i glase:
„Nadzor nad prijavom podataka u registar udruga
Članak 43.
(1) Nadzor nad prijavom podataka u registar udruga, obavljaju ovlašteni službenici nadležnog upravnog tijela.
(2) Nadzor iz stavka 1. ovog članka posebno se odnosi na to prijavljuju li udruge promjene podataka u registar udruga, sukladno članku 27. ovog Zakona, odnosno postupaju li po promjenama prije nego što su upisane u registar udruga, postoji li zapreka za zastupanje udruge sukladno članku 11. stavku 7. ovog Zakona, rabe li naziv pod kojim su upisane u registar udruga, održavaju li sjednice skupštine i dostavljaju li zapisnike s redovnih sjednica skupštine udruge, vode li popis članova udruge na način propisan ovim Zakonom te jesu li prestale djelovati, sukladno članku 48. stavku 1. točkama 2., 3. i 6. ovog Zakona.
(3) Odredbe ovog članka na odgovarajući način primjenjuju se i na strane udruge.“.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Članak 10.
Naslov iznad članka 44. i članak 44. mijenjaju se i glase:
„Postupak provođenja nadzora nad prijavom podataka u registar udruga
Članak 44.
(1) Ako službenik ovlašten za provedbu nadzora nad prijavom podataka za upis u registar udruga utvrdi da je povrijeđen ovaj Zakon, odredit će rok u kojem je udruga dužna otkloniti utvrđene nedostatke i nepravilnosti.
(2) Ako u određenom roku udruga ne otkloni nedostatke i nepravilnosti utvrđene u nadzoru nad prijavom podataka, službenik ovlašten za provedbu nadzora izdat će udruzi obvezni prekršajni nalog.
(3) Iznimno od stavaka 1. i 2. ovog članka, službenik ovlašten za provedbu nadzora nad prijavom podataka podnijet će optužni prijedlog ako udruga u određenom roku koji ne može biti duži od 30 dana ne otkloni zapreku iz članka 11. stavka 7. ovog Zakona.
(4) O mjeri iz stavaka 1., 2. i 3. ovog članka ovlašteni službenik dužan je obavijestiti tijelo državne uprave u čijem su djelokrugu ciljevi osnivanja udruge i tijelo državne uprave u čiji djelokrug spadaju gospodarske djelatnosti udruge, sukladno zakonu.
(5) Odredbe ovog članka na odgovarajući način primjenjuju se i na strane udruge.“.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Članak 11.
U članku 51. stavku 1. iza riječi: “većina svih članova upravnog (izvršnog) tijela udruge“ stavlja se zarez i dodaju se riječi: „ili osoba ovlaštena za zastupanje udruge“.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Članak 12.
U članku 52. stavku 2. iza riječi: „postojati“ briše se točka i dodaju se riječi:“ i ne smije nastaviti s djelovanjem.“.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Članak 13.
Iza članka 52. dodaje se naslov iznad članka i članak 52.a koji glase:
„Brisanje iz registra stranih udruga
Članak 52.a
Nadležno upravno tijelo brisat će stranu udrugu iz registra stranih udruga temeljem rješenja o prestanku djelovanja iz članka 27. ovog Zakona ili po službenoj dužnosti ako utvrdi da je udruga prestala djelovati u Republici Hrvatskoj.“.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Članak 14.
Iza članka 54. dodaje se naziv glave i članak 54.a s naslovom iznad njega koji glase:
„IX.a PREKRŠAJNE ODREDBE
Prekršaji
Članak 54.a
(1) Novčanom kaznom od 300,00 do 1.990,00 eura kaznit će se za prekršaj udruga ili strana udruga ako u određenom roku ne otkloni nedostatke i nepravilnosti utvrđene u nadzoru nad prijavom podataka (članak 44. stavci 2. i 5.).
(2) Za prekršaj iz stavka 1. ovog članka kaznit će se novčanom kaznom od 150,00 do 663,00 eura i odgovorna osoba udruge ili strane udruge.
(3) Novčanom kaznom od 2.000,00 do 4.000,00 eura kaznit će se za prekršaj udruga ili strana udruga ako u određenom roku ne otkloni zapreku iz članka 11. stavka 7. ovog Zakona (članak 44. stavci 3. i 5.).
(4) Za prekršaj iz stavka 3. ovog članka kaznit će se novčanom kaznom od 300,00 do 2.650,00 eura i odgovorna osoba udruge ili strane udruge.
(5) Novčanom kaznom od 300,00 do 1.990,00 eura kaznit će se za prekršaj udruga ako nastavi s djelovanjem nakon brisanja udruge iz registra udruga (članak 52. stavak 2.).
(6) Za prekršaj iz stavka 5. ovog članka kaznit će se novčanom kaznom od 150,00 do 663,00 eura i odgovorna osoba udruge.
(7) Novčanom kaznom od 300,00 do 1.990,00 eura kaznit će se za prekršaj pravna osoba likvidator ako:
1. ne provede likvidacijski postupak u roku od 60 dana od dana primitka rješenja nadležnog upravnog tijela o otvaranju likvidacijskog postupka (članak 49. stavak 4.)
2. ne utvrdi stanje na poslovnom računu udruge, knjigovodstveno stanje dugovanja i potraživanja, ostalu imovinu udruge te ne pribavi iz službene evidencije Ministarstva financija, Porezne uprave potvrdu o stanju duga s osnove javnih davanja te ako utvrdi da udruga ima dugovanja, ne objavi poziv vjerovnicima da prijave svoje tražbine prema udruzi u roku od 30 dana od dana objave poziva odnosno ako za eventualna potraživanja ne pozove dužnike na plaćanje dugova u roku od 30 dana te preostalu imovinu udruge ne raspodijeli u skladu s odredbom članka 53. ovog Zakona (članak 49. stavak 5.)
3. nakon raspodjele preostale imovine ne podnese nadležnom upravnom tijelu u propisanom roku završni račun i izvješće o provedenom likvidacijskom postupku (članak 49. stavak 6.)
4. u propisanom roku ne obavijesti nadležni sud prema sjedištu udruge radi pokretanja stečajnog postupka ako utvrdi da imovina udruge nije dovoljna za namirenje obveza (članak 49. stavak 7.)
(6) Novčanom kaznom od 150,00 do 663,00 eura kaznit će se za prekršaj fizička osoba likvidator ako:
1. ne provede likvidacijski postupak u roku od 60 dana od dana primitka rješenja nadležnog upravnog tijela o otvaranju likvidacijskog postupka (članak 49. stavak 4.)
2. ne utvrdi stanje na poslovnom računu udruge, knjigovodstveno stanje dugovanja i potraživanja, ostalu imovinu udruge te ne pribavi iz službene evidencije Ministarstva financija, Porezne uprave potvrdu o stanju duga s osnove javnih davanja te ako utvrdi da udruga ima dugovanja, ne objavi poziv vjerovnicima da prijave svoje tražbine prema udruzi u roku od 30 dana od dana objave poziva odnosno ako za eventualna potraživanja ne pozove dužnike na plaćanje dugova u roku od 30 dana te preostalu imovinu udruge ne raspodijeli u skladu s odredbom članka 53. ovog Zakona (članak 49. stavak 5.)
3. nakon raspodjele preostale imovine ne podnese nadležnom upravnom tijelu u propisanom roku završni račun i izvješće o provedenom likvidacijskom postupku (članak 49. stavak 6.)
4. u propisanom roku ne obavijesti nadležni sud prema sjedištu udruge radi pokretanja stečajnog postupka ako utvrdi da imovina udruge nije dovoljna za namirenje obveza (članak 49. stavak 7.).“.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Članak 15.
(1) Za udruge koje su upisane u registar udruga prema odredbama Zakona o udrugama („Narodne novine“, br. 88/01. i 11/02.), a do dana stupanja na snagu ovog Zakona nisu uskladile svoje statute i podnijele nadležnom upravnom tijelu zahtjev za upis promjena, nadležno upravno tijelo će po službenoj dužnosti donijeti rješenje o prestanku njihova djelovanja i brisanju iz registra udruga.
(2) Udruge kojima je rješenjem utvrđen prestanak djelovanja prema odredbama Zakona o udrugama („Narodne novine“, br. 88/01. i 11/02.), a do dana stupanja na snagu ovog Zakona nisu brisane iz registra udruga, smatrat će se brisanima iz registra s danom stupanja na snagu ovog Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Članak 16.
Ministar nadležan za poslove opće uprave uskladit će Pravilnik o sadržaju i načinu vođenja Registra udruga Republike Hrvatske i Registra stranih udruga u Republici Hrvatskoj („Narodne novine“, br. 4/15. i 14/20.) s odredbama ovog Zakona u roku od 30 dana od dana stupanja na snagu ovog Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Članak 17.
Ovaj Zakon objavit će se u „Narodnim novinama“, a stupa na snagu 1. siječnja 2023.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
O B R A Z L O Ž E N J E
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Uz članak 1.
Ovim se člankom dopunjuje članak 11. važećeg Zakona na način da se propisuje da osnivač udruge i osoba ovlaštena za zastupanje udruge ne može biti osoba koja je pravomoćno osuđena za kazneno djelo financiranja terorizma ili kazneno djelo pranja novca za vrijeme dok traju pravne posljedice osude te osoba za koju su uvedene međunarodne mjere ograničavanja raspolaganja imovinom. Navedeno se propisuje radi usklađivanja s mjerom MONEYVAL-a u dijelu preporučene mjere koja glasi: „Uvođenje mehanizama koji će osigurati: (i) provjeru svih podataka danih u fazi osnivanja pravne osobe (ii) sprječavanje kriminalaca (pranje novca, predikatna kaznena djela, financiranje terorizma) da djeluju kao dioničari, udjeličari, stvarni vlasnici ili direktori, uvodeći zahtjev za provjeru kriminalne prošlosti te osobe, uključujući provjeru ciljanih financijskih sankcija Ujedinjenih naroda.“
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Uz članak 2.
Ovim člankom dopunjuje se članak 22. važećeg Zakona koji propisuje odredbe o upisu udruge i vođenju registra udruga i registra stranih udruga na način da se dodaje odredba iz koje je jasno vidljivo da tijelo državne uprave nadležno za poslove opće uprave upravlja informacijskim sustavom registra udruga i registra stranih udruga te se brine za održavanje i nadogradnju toga sustava.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Uz članak 3.
Ovim člankom se dopunjuje članak 23. važećeg Zakona koji propisuje odredbe o upisu u registar udruga na način da se dodaje nova odredba prema kojoj se uz zahtjev za upis u registar udruga moraju priložiti i ovjerene izjave osnivača udruge i osobe ovlaštene za zastupanje udruge o nepostojanju zapreke iz članka 11. stavka 7. ovog Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Uz članak 4.
Ovim člankom dopunjuje se važeći Zakon odredbom kojom se propisuje povezivanje registra udruga i registra stranih udruga s odgovarajućim službenim evidencijama i zbirkama podataka u svrhu provedbe ovog Zakona, a što će doprinijeti bržem i učinkovitijem postupanju i upisu podataka u registre.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Uz članak 5.
Ovim se člankom ispravlja izričaj u članku 25. stavku 1. važećeg Zakona tako da se riječ: „dužan“ zamjenjuje riječju dužno.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Uz članak 6.
Ovim se člankom dopunjuje članak 27. važećeg Zakona kojim su uređene odredbe o podnošenju zahtjeva za upis promjena u registar udruga na način da se određuje obveza podnošenja zahtjeva za upis promjene i u slučaju postojanja zapreke za zastupanje iz članka 11. stavka 7. ovog Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Uz članak 7.
Ovim člankom mijenja se članak 28. stavak 2. važećeg Zakona kojim su uređene odredbe o dokazima koji se prilažu uz zahtjev za upisu u registar stranih udruga, a radi usklađenja s preporučenom mjerom MONEYVAL-a koja glasi: „Uvođenje mehanizama koji će osigurati: (i) provjeru svih podataka danih u fazi osnivanja pravne osobe (ii) sprječavanje kriminalaca (pranje novca, predikatna kaznena djela, financiranje terorizma) da djeluju kao dioničari, udjeličari, stvarni vlasnici ili direktori, uvodeći zahtjev za provjeru kriminalne prošlosti te osobe, uključujući provjeru ciljanih financijskih sankcija Ujedinjenih naroda. “ Slijedom toga, propisana je obveza dostave ovjerenih izjava iz kojih je vidljivo da strana udruga, osoba ovlaštena za zastupanje strane udruge, kao i osoba ovlaštena za zastupanje strane udruge u Republici Hrvatskoj nisu pravomoćno osuđene za kazneno djelo financiranja terorizma ili kazneno djelo pranja novca i da za te osobe nisu uvedene međunarodne mjere ograničavanja raspolaganja imovinom.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Uz članak 8.
Ovim člankom mijenja se odredba članka 29. stavka 3. važećeg Zakona na način da se jasnije propisuje u kojem slučaju tužba nadležnom upravnom sudu odgađa izvršenje rješenja protiv kojeg je izjavljena žalba, odnosno da se radi o rješenju o brisanju udruge iz registra udruga.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Uz članak 9.
Ovim člankom mijenja se naslov iznad članka 43. i članak 43. važećeg Zakona kojim je uređen nadzor nad radom udruge, s obzirom da se radi o nadzoru kojeg obavljaju ovlašteni službenici nadležnog upravnog tijela, a isti se u bitnome odnosi na nadziranje podnošenja prijava promjena koje su udruge dužne prijavljivati prema Zakonu, postojanja zapreka za zastupanje udruge sukladno Zakonu, utvrđenja činjenica vezanih za održavanje sjednica skupštine, vođenje popisa članova sukladno Zakonu te jesu li udruge prestale djelovati sukladno odredbama Zakona. Ujedno se propisuje da se odredbe o nadzoru odgovarajuće primjenjuju i na strane udruge.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Uz članak 10.
Ovim člankom mijenja se naslov iznad članka 44. i članak 44. važećeg Zakona na način da se propisuje postupak provođenja nadzora nad prijavom podataka za upis u registar udruga te odgovarajuća primjena odredbi toga članka i na strane udruge. U odnosu na važeću odredbu, propisuje se ovlast za izdavanje obveznog prekršajnog naloga ako udruga ili strana udruga u određenom roku ne otkloni nedostatke i nepravilnosti utvrđene u nadzoru nad prijavom podatka u registar, odnosno propisuje se ovlast za podnošenje optužnog prijedloga ako udruga ili strana udruga u određenom roku koji ne može biti duži od 30 dana ne otkloni propisanu zapreku iz članka 11. stavka 7. ovog Zakona za zastupanje.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Uz članak 11.
Ovim člankom se dopunjuje odredba članka 51. stavka 1. važećeg Zakona na način da se i osobi ovlaštenoj za zastupanje udruge omogućuje davanje izjave pred javnim bilježnikom da udruga ne djeluje, da su ispunjene sve obveze udruge i da je preostala imovina udruge raspoređena sukladno Zakonu. Na taj način omogućuje se provedba skraćenog postupka za prestanak postojanja udruge kada je nesporno da udruga nije aktivna, a nema članove upravnog (izvršnog) tijela koji bi mogli dati navedenu izjavu koja je potrebna za podnošenje zahtjeva za upis prestanka postojanja udruge po skraćenom postupku.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Uz članak 12.
Ovim člankom dopunjuje se odredba članka 52. važećeg Zakona na način da se propisuje kako brisanjem iz registra udruga, udruga prestaje postojati i ne smije nastaviti s djelovanjem.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Uz članak 13.
Ovim člankom se dopunjuje važeći Zakon odredbom kojom se jasno propisuje kada će nadležno upravno tijelo brisati stranu udrugu iz registra stranih udruga.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Uz članak 14.
Ovim člankom propisuju se prekršajne odredbe za udruge i strane udruge te odgovorne osobe u slučajevima povreda ovog Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Uz članak 15.
Ovim člankom propisuju se odredbe kojima se utvrđuje ovlast nadležnog upravnog tijela za donošenje rješenja po službenoj dužnosti o prestanku djelovanja i brisanju iz registra udruga onih udruga koje nisu uskladile svoje statute s važećim Zakonom i podnijele zahtjev za upis promjena u registar udruga do stupanja na snagu ovog Zakona, odnosno kojima je rješenjem utvrđen prestanak djelovanja prema odredbama ranije važećeg Zakona o udrugama, ali iste do dana stupanja na snagu ovog Zakona nisu brisane iz registra. Navedeno će doprinijeti brisanju neaktivnih udruga iz registra.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Uz članak 16.
Ovim člankom propisuje se obveza usklađenja Pravilnika o sadržaju i načinu vođenja Registra udruga Republike Hrvatske i Registra stranih udruga u Republici Hrvatskoj (Narodne novine, br. 4/15 i 14/20) s odredbama ovog Zakona u roku od 30 dana od dana stupanja na snagu ovog Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Uz članak 17.
Ovim člankom propisuje se stupanje Zakona na snagu.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
TEKST ODREDBI VAŽEĆEG ZAKONA KOJE SE MIJENJAJU, ODNOSNO DOPUNJUJU
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Osnivanje udruge
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Članak 11.
(1) Udrugu mogu osnovati najmanje tri osnivača.
(2) Osnivač udruge, u smislu ovog Zakona, može biti svaka poslovno sposobna fizička osoba ako joj poslovna sposobnost nije oduzeta u dijelu sklapanja pravnih poslova i pravna osoba.
(3) Uz ovjerenu suglasnost zakonskog zastupnika odnosno skrbnika osnivač udruge može biti i maloljetna osoba s navršenih 14 godina života te punoljetna osoba lišena poslovne sposobnosti u dijelu sklapanja pravnih poslova.
(4) Zakonski zastupnik odnosno skrbnik daje suglasnost iz stavka 3. ovog članka prije održavanja osnivačke skupštine udruge.
(5) U trenutku osnivanja udruge najmanje jedan osnivač mora biti punoljetna, poslovno sposobna osoba kojoj poslovna sposobnost nije oduzeta u dijelu sklapanja pravnih poslova.
(6) Osoba ovlaštena za zastupanje udruge može biti samo punoljetna, poslovno sposobna osoba ako joj poslovna sposobnost nije oduzeta u dijelu sklapanja pravnih poslova.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Upis udruge i vođenje registra udruga
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Članak 22.
(1) Upis u registar udruga je dobrovoljan i obavlja se na zahtjev osnivača udruge.
(2) Zahtjev za upis u registar udruga, u ime osnivača, podnosi osoba ovlaštena za zastupanje udruge.
(3) Udruge se upisuju u registar udruga pri županijama, odnosno Gradu Zagrebu, prema sjedištu udruge.
(4) Registar udruga i registar stranih udruga su središnje elektroničke baze podataka koje se vode pri nadležnom upravnom tijelu jedinstveno za sve udruge, odnosno strane udruge u Republici Hrvatskoj.
(5) Ministar nadležan za poslove opće uprave propisat će pravilnikom sadržaj registra udruga i registra stranih udruga te način njihova vođenja, kao i obrasce zahtjeva za upis u registar udruga i registar stranih udruga te zahtjeva za upis promjena u te registre.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Upis u registar udruga
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Članak 23.
Zahtjevu za upis u registar udruga prilažu se:
- zapisnik o radu i odlukama osnivačke skupštine
- odluka skupštine o pokretanju postupka za upis u registar udruga, ako takva odluka nije donesena na osnivačkoj skupštini
- statut
- popis osnivača
- osobna imena osoba ovlaštenih za zastupanje i osobno ime ili naziv likvidatora
- izvod iz sudskog ili drugog registra za stranu pravnu osobu osnivača udruge
- preslika osobne iskaznice ili putovnice za osnivače, likvidatora i osobe ovlaštene na zastupanje
- suglasnost ili odobrenje nadležnog tijela za obavljanje određene djelatnosti, kada je to propisano posebnim zakonom kao uvjet za upis udruge
- ovjerena suglasnost iz članka 11. stavka 3. ovog Zakona
- ovjerena izjava iz članka 15. stavaka 2., 3. i 4. ovog Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Postupak u povodu zahtjeva za upis
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Članak 25.
(1) Nadležno upravno tijelo dužno je donijeti rješenje o zahtjevu za upis u roku od 30 dana od dana predaje urednog zahtjeva za upis.
(2) Ako službena osoba nadležnog upravnog tijela utvrdi da statut udruge nije u skladu sa zakonom ili ako zahtjevu nisu priloženi odgovarajući dokazi navedeni u članku 23. ovog Zakona, zaključkom će pozvati podnositelja zahtjeva za upis u registar udruga da uskladi statut, odnosno dostavi dokaze, u roku koji ne može biti kraći od 15 dana.
(3) Rješenje o upisu u registar udruga mora sadržavati: naziv, sjedište, registarski broj upisa, ciljeve i djelatnosti udruge, gospodarske djelatnosti, ako su propisane statutom, utvrđenje da udruga upisom u registar udruga stječe svojstvo pravne osobe te da će se upis u registar udruga izvršiti danom izvršnosti rješenja, ime ili naziv likvidatora udruge te imena osoba ovlaštenih za zastupanje udruge.
(4) Žalba protiv rješenja o upisu u registar udruga ne odgađa izvršenje rješenja.
(5) Primjerak statuta udruge nadležno upravno tijelo ovjerava i uz rješenje o upisu u registar udruga dostavlja udruzi.
(6) Upis u registar udruga izvršit će se po izvršnosti rješenja o upisu.
(7) Rješenje o upisu udruge koja je u statutu propisala obavljanje gospodarske djelatnosti nadležno upravno tijelo dužno je odmah po upisu u registar udruga dostaviti Ministarstvu financija, Poreznoj upravi.
(8) Ako nadležno upravno tijelo ne donese rješenje o upisu u registar udruga u roku od 30 dana od dana predaje urednog zahtjeva smatrat će se da je udruga upisana u registar udruga idućeg dana nakon isteka tog roka.
(9) Odredba stavka 8. ovog članka ne primjenjuje se u slučaju stavka 2. ovog članka.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Promjene podataka
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Članak 27.
(1) Osoba ovlaštena za zastupanje udruge podnosi nadležnom upravnom tijelu zahtjev za upis promjena u registar udruga koje se odnose na:
- statut
- naziv
- ciljeve i djelatnosti
- sjedište i adresu sjedišta
- izbor osoba ovlaštenih za zastupanje, neovisno o tome radi li se o osobama iz prethodnog mandata
- izbor i opoziv likvidatora
- prestanak postojanja udruge.
(2) Zahtjevu se prilažu zapisnik o radu i odlukama tijela udruge koje je po statutu nadležno za donošenje odluke zbog koje se traži upis promjene u registar udruga, novi statut ili njegove izmjene i dopune te preslika osobne iskaznice ili putovnice osoba ovlaštenih za zastupanje, odnosno likvidatora.
(3) Zahtjev za upis promjena u registar udruga, prema stavku 1. ovoga članka, podnosi se u roku od 60 dana od dana donošenja odluke o promjeni. Zahtjev podnesen nakon toga roka, osim ako se odnosi na prestanak udruge, odbacit će se rješenjem.
(4) U postupku upisa promjena u registar udruga i kod donošenja rješenja o upisu promjena u registar udruga na odgovarajući se način primjenjuju odredbe članka 25. stavaka 2., 3., 4., 5., 6. i 7. ovog Zakona.
(5) Udruga ne smije u pravnom prometu postupati po promjenama niti rabiti podatke o promjenama iz stavka 1. ovoga članka prije nego što su upisani u registar udruga.
(6) Zahtjev za upis promjena u registar udruga odbit će se u slučajevima propisanim člankom 14. stavkom 6. i člankom 26. ovog Zakona te ako nadležno upravno tijelo utvrdi da odluka zbog koje se traži upis promjene u registar udruga nije donesena sukladno odredbama statuta udruge.
(7) Ako službena osoba nadležnog upravnog tijela utvrdi da postoji spor između članova udruge ili sukob interesa unutar udruge koji nije riješen na način propisan statutom, a rješavanje kojeg utječe na upis promjene u registar udruga, postupak može prekinuti rješenjem dok se to pitanje ne riješi mirenjem ili pred općinskom sudom nadležnim prema sjedištu udruge.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Upis u registar stranih udruga
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Članak 28.
(1) Zahtjev za upis u registar stranih udruga podnosi nadležnom upravnom tijelu osoba ovlaštena za zastupanje strane udruge u Republici Hrvatskoj.
(2) Zahtjevu za upis prilažu se:
- izvadak iz registra u kojem je, u državi po čijem pravu je osnovana strana udruga upisana, ne stariji od šest mjeseci, iz kojega je vidljivo tko je ovlašten zastupati stranu udrugu
- odluka o osnivanju strane udruge ovjerena od nadležnog tijela strane države, ako prema pravu države po kojem je osnovana nije propisan upis u registar
- odluka o imenovanju osobe ovlaštene za zastupanje strane udruge u Republici Hrvatskoj
- odluka o ciljevima i djelatnostima koje će strana udruga obavljati u Republici Hrvatskoj
- ovjereni prijevod na hrvatskom jeziku i latiničnom pismu izvoda iz statuta ili drugog akta iz kojeg su vidljivi ciljevi i djelatnosti strane udruge
- ovjereni prijevod na hrvatskom jeziku i latiničnom pismu dokumenata iz podstavka 1., 2. 3. i 4. ovog stavka
- preslika isprave o identitetu osobe ovlaštene za zastupanje strane udruge u Republici Hrvatskoj
- drugi dokazi ako su posebnim zakonom propisani posebni uvjeti za upis u registar stranih udruga.
(3) Na strane udruge se na odgovarajući način primjenjuju odredbe članka 25. stavaka 1. i 2., članka 26. i članka 27. ovog Zakona.
(4) Rješenje o upisu u registar stranih udruga mora sadržavati: naziv, osobni identifikacijski broj (OIB), sjedište, ciljeve i djelatnosti strane udruge koje će obavljati u Republici Hrvatskoj, registarski broj upisa, utvrđenje da će se upis u registar stranih udruga izvršiti danom izvršnosti rješenja te imena osoba ovlaštenih za zastupanje u Republici Hrvatskoj.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Pravni lijekovi
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Članak 29.
(1) O žalbi protiv rješenja nadležnog upravnog tijela odlučuje tijelo državne uprave nadležno za poslove opće uprave.
(2) Protiv rješenja tijela državne uprave iz stavka 1. ovoga članka žalba nije dopuštena, ali se može pokrenuti upravni spor.
(3) U slučaju pokretanja upravnog spora protiv rješenja kojim udruga prestaje tužba nadležnom upravnom sudu odgađa izvršenje rješenja protiv kojeg je izjavljena.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Nadzor nad radom udruge
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Članak 43.
(1) Nadzor nad radom udruge, u smislu ovoga Zakona, obavljaju ovlašteni službenici nadležnog upravnog tijela.
(2) Nadzor nad radom udruge iz stavka 1. ovoga članka posebno se odnosi na to prijavljuju li udruge, sukladno članku 27. ovoga Zakona, promjene statuta, naziva, adrese sjedišta, izbor osoba ovlaštenih za zastupanje i prestanak rada ili rabe li u pravnom prometu podatke o promjenama, odnosno postupaju li po promjenama prije nego što su upisane u registar udruga, rabe li naziv pod kojim su upisane u registar udruga, održavaju li sjednice skupštine i dostavljaju li zapisnike s redovnih sjednica skupštine udruge, vode li popis članova udruge na način propisan ovim Zakonom te jesu li prestale djelovati, sukladno članku 48. stavku 1. točkama 2., 3. i 6. ovoga Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Postupak provođenja nadzora nad radom udruge
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Članak 44.
(1) Ako službenik ovlašten za provedbu nadzora nad radom udruge utvrdi da je povrijeđen ovaj Zakon, ovlašten je rješenjem narediti otklanjanje utvrđenih nedostataka i nepravilnosti u određenom roku.
(2) Rješenje iz stavka 1. ovoga članka ovlašteni službenik dužan je dostaviti tijelu državne uprave u čiji djelokrug spadaju ciljevi osnivanja udruge i tijelu državne uprave u čiji djelokrug spadaju gospodarske djelatnosti udruge, sukladno zakonu.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Skraćeni postupak za prestanak postojanja udruge
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Članak 51.
(1) Iznimno, u slučajevima iz članka 48. stavka 1. točaka 1., 3. i 6. ovog Zakona postupak likvidacije neće se provoditi ako većina svih članova upravnog (izvršnog) tijela udruge da izjavu pred javnim bilježnikom da udruga ne djeluje, da su ispunjene sve obveze udruge i da je preostala imovina udruge raspodijeljena u skladu s odredbama članka 53. ovog Zakona.
(2) Zahtjev za upis prestanka postojanja udruge po skraćenom postupku nadležnom upravnom tijelu podnosi osoba ovlaštena za zastupanje udruge, odnosno jedan od članova upravnog tijela udruge.
(3) U slučajevima iz stavka 1. ovoga članka članovi udruge koji su dali izjavu solidarno odgovaraju za obveze udruge pet godina od dana brisanja udruge iz registra udruga.
(4) Za udrugu koja prestaje postojati po skraćenom postupku, sukladno stavku 1. ovog članka, nadležno upravno tijelo donosi rješenje o brisanju udruge iz registra udruga. Udruga se briše iz registra udruga, uz upis u registar udruga osobnih imena i prebivališta, OIB-a članova tijela udruge iz stavka 1. ovog članka, s naznakom njihove solidarne odgovornosti za obveze udruge.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Brisanje iz registra udruga i prestanak postojanja
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Članak 52.
(1) Nadležno upravno tijelo brisat će udrugu iz registra udruga na temelju pravomoćnog rješenja o brisanju iz članka 49. stavka 8. i članka 51. stavka 4. ovog Zakona, pravomoćnog sudskog rješenja o zaključenju stečajnog postupka, odnosno provedenih statusnih promjena sukladno ovom Zakonu.
(2) Brisanjem iz registra udruga, udruga prestaje postojati.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave