Na temelju članka 50. stavka 11. Zakona o obnovljivim izvorima energije i visokoučinkovitoj kogeneraciji („Narodne novine“, br. 138/21), Vlada Republike Hrvatske je na sjednici održanoj …… donijela
UREDBU
O KRITERIJIMA ZA PLAĆANJE UMANJENE NAKNADE ZA OBNOVLJIVE IZVORE ENERGIJE I VISOKOUČINKOVITU KOGENERACIJU
OPĆE ODREDBE
Članak 1.
(1) Ovom Uredbom uređuju se obvezan sadržaj zahtjeva za utvrđivanje ispunjenja uvjeta za plaćanje umanjene visine naknade za obnovljive izvore energije i visokoučinkovite kogeneracije (dalje: naknada za OIEiK), dokazi i dokumentacija koju poduzetnik prilaže uz zahtjev, način i metodologija izračuna aritmetičke sredine bruto dodane vrijednosti poduzetnika i troškova za električnu energiju, izračun električnog intenziteta, granične vrijednosti i u odnosu na njih klasifikacija poduzetnika koji plaćaju umanjenu naknadu za OIEiK te način i metodologija izračuna umanjenja naknade za OIEiK.
(2) Ova Uredba donosi se u skladu sa Smjernicama o državnim potporama za klimu, zaštitu okoliša i energiju za 2022. (Službeni list Europske unije, C 80 od 18. veljače 2022. dalje: Smjernice) u cilju smanjenja rizika za poduzetnike s visokim električnim intenzitetom i potrošnjom električne energije, da svoje aktivnosti nastave izvan granica Europske unije, zbog troškova proizašlih iz plaćanja naknade za OIEiK.
Članak 2.
(1) Izrazi koji se koriste u ovoj Uredbi imaju značenja utvrđena Smjernicama, zakonom kojim se uređuju obnovljivi izvori energije i visokoučinkovite kogeneracije, zakonom o energiji, zakonom kojim se uređuje tržište električne energije, drugim zakonima kojima se uređuje energetski sektor, kao i zakonima kojima se uređuje područje financija te propisima donesenima na temelju tih zakona.
(2) Pojedini pojmovi u smislu ove Uredbe imaju sljedeća značenja:
‒bruto dodana vrijednost poduzetnika(u dalje: BDV) je dodana vrijednost poduzetnika izračunata prema troškovima proizvodnih faktora, a računa se kao razlika poslovnih prihoda i materijalnih troškova umanjena za sve neizravne poreze i uvećana za sve subvencije
‒kalendarska godinaje razdoblje od 1. siječnja do 31. prosinca
‒Ministarstvoje središnje tijelo državne uprave nadležno za energetiku
‒NACEje klasifikacija ekonomskih djelatnosti u Europskoj uniji
‒operator tržišta energijeje pravna osoba s javnim ovlastima, koja je odgovorna za organiziranje tržišta električne energije i odlučuje o zahtjevu poduzetnika za umanjenje visine naknade OIEiK sukladno odredbama ove Uredbe
‒poduzetnik je svaki subjekt koji se bavi ekonomskom djelatnošću, bez ozbira na njegov pravni oblik i obuhvaćen je Prilogom 1. i 2. ove Uredbe koji čine njezin sastavni dio
‒potpora, u smislu ove Uredbe, je potpora za zaštitu okoliša u obliku umanjenja naknade za OIEiKi/ili povrat dijela plaćene naknade za OIEiK
‒energetska učinkovitost, u smislu ove Uredbe, znači količinu ušteđene energije utvrđene mjerenjem i/ili procjenom potrošnje prije i poslije provedbe mjere poboljšanja energetske učinkovitosti, uz osiguranje normalizacije vanjskih uvjeta koji utječu na potrošnju energije
‒trošak električne energijeje ukupni trošak za potrošenu električnu energiju, uključujući trošak opskrbe električnom energijom, troškove naknade za korištenje mreže i troškove ostalih naknada i davanja određenih posebnim propisima
‒elaborat o uštedama energijejedokument koji sistematizira informacije i dokaze oprovedenoj mjeri za poboljšanje energetske učinkovitosti i koji se izrađuje na način definiran propisima o sustavu za praćenje, mjerenje i verifikaciju ušteda energije
‒trošarinski obveznik jesvaka pravna ili fizička osoba koja posluje s trošarinskim proizvodima (alkohol i alkoholna pića, duhanske prerađevine, energenti i električna energija) ili duhanskim proizvodima (grijani duhanski proizvodi, e-tekućina i novi duhanski proizvodi).
II. UVJETI I NAČIN OSTVARIVANJA PRAVA NA UMANJENU NAKNADU OIEiK
Obvezan sadržaj zahtjeva
Članak 3.
(1) Radi ostvarivanja ciljeva iz članka 1. stavka 2. ove Uredbe, poduzetnici s visokim intenzitetom električne energije i potrošnjom električne energije mogu ostvariti pravo na umanjenje visine naknade za OIEiK, pod uvjetima i na način propisan zakonom kojim se uređuju obnovljivi izvori energije i visokoučinkovite kogeneracije te ovom Uredbom.
(2) Poduzetnici iz stavka 1. ovoga članka u svrhu ostvarivanja prava na umanjenje visine naknade za OIEiK, operatoru tržišta energije podnose zahtjev za umanjenje visine naknade za OIEiK u obliku obrasca zahtjeva sadržanog u Prilogu 3. ove Uredbe i koji čini njezin sastavni dio.
(3) Zahtjev iz stavka 2. ovoga članka podnosi se elektroničkim putem i obavezno sadrži:
a) za poduzetnike koji posluju više od tri kalendarske godine:
‒podatke o BDV-u za tri posljednje uzastopne kalendarske godine koje prethode godini podnošenja zahtjeva
b) za poduzetnike koji posluju manje od tri godine, a od toga najmanje dvije pune kalendarske godine:
‒podatke o BDV-u za dvije posljednje uzastopne kalendarske godine koje prethode godini podnošenja zahtjeva
c) za poduzetnike koji posluju manje od dvije godine, a od toga najmanje jednu punu kalendarsku godinu:
‒podatke o BDV-u za kalendarsku godinu koja prethodi godini podnošenja zahtjeva
(4) Uz zahtjev iz stavka 2. ovoga članka prilažu se:
-Izvadak iz sudskog ili drugog odgovarajućeg registra za poduzetnika,ne stariji od 30 dana od dana podnošenja zahtjeva.
-Potvrda trgovačkog suda nadležnog za poduzetnika kojim se dokazuje da nad poduzetnikom nije otvoren ili proveden stečajni postupak ili postupak likvidacije,ne starija od 30 dana od dana podnošenja zahtjeva.
-Potvrda porezne uprave o plaćanju svih dospjelih poreznih obveza i obveza za mirovinsko i zdravstveno osiguranje i druga javna davanja, ne starija od 30 dana od dana podnošenja zahtjeva.
-Dokaz o glavnoj djelatnosti ishođen u Državnom zavodu za statistiku za trgovačka društva ili izvadak iz odgovorajućeg registra za obrtnike, ne stariji od jedne godine od dana podnošenja zahtjeva.
-Godišnje financijsko izvješće (račun dobiti i gubitka) za zadnje tri fiskalne godine podneseno Financijskoj agenciji u sklopu podnošenja godišnjeg financijskog izvještaja, odnosno ako je poduzetnik aktivan kraće od tri godine, za sve godine poslovanja.
-Javnobilježnički ovjerena izjava poduzetnika o ukupno dodijeljenim državnim potporama u zadnje tri fiskalne godine.
-Ukoliko je poduzetnik trošarinski obveznik, javnobilježnički ovjerena izjava poduzetnika o ukupnim plaćenim trošarinama za zadnje tri fiskalne godine te sva mjesečna izvješća o uplaćenim trošarinama za zadnje tri fiskalne godine.
-Javnobilježnički ovjerena izjava o ukupnim troškovima za električnu energiju poduzetnika (po svim obračunskim mjernim mjestima koja se vode na tog poduzetnika) za isto razdoblje kao i godišnja financijska izvješća.
-Izjava opskrbljivača elektične enegije o plaćenoj ukupnoj potrošnji električne energije i troškovima potrošnje električne energije za poduzetnika za sva njegova obračunska mjerna mjesta i za svaku godinu razdoblja iz stavka 3. ovog članka. Ukoliko je poduzetnika tijekom razdoblja iz stavka 3. ovog članka opskrbljivalo više opskrbljivača elektične enegije, potrebno je dostaviti dokaz za svaku godinu razdoblja u kojem je opskrbljivao poduzetnika električnom energijom za sva njegova obračunska mjerna mjesta.
-Izjava operatora sustava o plaćenim troškovima naknade za korištenje mreže za sva obračunska mjesta poduzetnika za svaku godinu razdoblja iz stavka 3. ovog članka.
-Dokaz iz kojeg je vidljivo da je poduzetnik proveo energetski pregled prema metodologiji propisanoj važečim propisom za velika poduzeća, iz nadležnosti Ministarstva, a koji ne smije biti stariji od četiri godine na dan predaje zahtjeva ili po normi ISO 50001 na temelju certifikata izdanog od strane akreditiranog neovisnog tijela prema relevantnim europskim ili međunarodnim normama.
(5) Zahtjev iz stavka 2. ovoga članka poduzetnik može podnijeti do 15. rujna tekuće godine.
(6) Iznimno od stavka 5., poduzetnici koji su obveznici sastavljanja konsolidiranih financijskih izvještaja, dužni su zahtjev iz stavka 2. ovog članka podnijeti najkasnije do 1. studenog tekuće godine.
(7) O zahtjevu iz stavka 2. ovoga članka operator tržišta energije odlučuje rješenjem (u daljnjem tekstu: Rješenje) sukladno članku 50. stavku 5. Zakona o obnovljivim izvorima energije i visokoučinkovitoj kogeneraciji („Narodne novine“, br. 138/21, u daljnjem tekstu: Zakon), protiv kojeg nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravi spor.
(8) Rješenje iz stavka 7. ovoga članka donosi se na rok važenja od jedne godine od izvršnosti Rješenja.
Članak 4.
(1) Ako je poduzetnik temeljem Rješenja iz članka 3. stavka 7. ove Uredbe stekao pravo na plaćanje umanjene visine naknade za OIEiK, nakon njegova isteka, a u cilju daljnjeg ostvarivanja takvog prava, dužan je ponovno podnijeti zahtjev iz članka 3. stavka 2. ove Uredbe u roku od 60 dana prije isteka važenja tog Rješenja.
(2) Uz zahtjev iz stavka 1. ovoga članka, prilažu se sljedeći dokazi:
‒dokumentacija iz članka 3. stavka 4. podstavci 1., 2., 3., 4., 6., 7., 8. i 11. ove Uredbe.
‒godišnje financijsko izvješće podneseno Financijskoj agenciji za godinu koja prethodi godini podnošenja zahtjeva,
‒izjava opskrbljivačaelektične enegije o ukupnoj potrošnji električne energije i ukupnim
plaćenim troškovima električne energije za pojedinog poduzetnika za sva njegova obračunska mjerna mjesto za prethodnu kalendarsku godinu.
‒izjava operatora sustava o plaćenim troškovima naknade za korištenje mreže za sva obračunska mjesta poduzetnika za prethodnu kalendarsku godinu.
(3) O zahtjevu iz stavka 1. ovoga članka operator tržišta energije odlučuje rješenjem sukladno članku 50. stavku 5. Zakona.
Električni intenzitet poduzetnika
Članak 5.
(1) Električni intenzitet poduzetnika određuje se kao trošak poduzetnika za električnu energiju koji se računa sukladno članku 10. ove Uredbe podijeljenim s BDV-om izračunatom sukladno članku 9. ove Uredbe.
(2) Trošak poduzetnika za električnu energiju utvrđuje se na temelju ukupnih godišnjih troškova za električnu energiju (TEE).
(3) Ukupni godišnji troškovi za električnu energiju iz članka 10. ove Uredbe računaju se  emeljem Izjave opskrbljivača elektične enegije o potrošnji i troškovima električne energije.
(4) Opskrbljivač elektične enegije je dužan na zahtjev poduzetnika izdati Izjavu iz stavka 3. ovog članka.
Članak 6.
(1) Operator tržišta energije izračunava električni intenzitet poduzetnika na temelju dokumentacije iz članka 3. stavaka 3. i 4. i članka 4. stavka 2. ove Uredbe.
(2) Za potrebe izračuna električnog intenziteta poduzetnika, operator tržišta energije je ovlašten zatražiti od poduzetnika i / ili operatora distribucijskog i / ili prijenosnog sustava, odnosno nadležnih financijskih institucija i dodatne podatke.
Članak 7.
Uvjeti za ostvarivanje prava na plaćanje umanjenje naknade za OIEiK su da:
‒prosječna godišnja količina potrošene električne energije poduzetnika, koji može ostvariti pravo na umanjenje visine naknade za OIEiK, ne može biti manja od 500 MWh/god u svakoj godini promatranog razdoblja
‒se poduzetnik ne smatra poduzetnikom u teškoćama sukladno važećim propisima o državnim potporama, odnosno da nad poduzetnikom nije otvoren ili proveden stečajni postupak ili postupak likvidacije
‒poduzetnik nema duga ili nepodmirenog duga temeljem odluke Europske komisije o nezakonitosti ili nespojivosti potpore s unutarnjim tržištem i
‒poduzetnik posluje više od jedne kalendarske godine do godine u kojoj se podnosi zahtjev iz članka 3. stavka 2. ove Uredbe
‒poduzetnik ispunjava uvjete energetske učinkovitosti sukladno zakonu koji regulira područje energetske učinkovitosti.
Članak 8.
Da bi operator tržišta energije mogao utvrditi prihvatljivost u smislu umanjenja troškova naknade za OIEiK, poduzetnik je dužan dokazati da se bavi djelatnošću unutar jednog od sektora iz Priloga 1. ili Priloga 2., koji su sastavni dijelovi ove Uredbe.
III. METODOLOGIJE IZRAČUNA ARITMETIČKE SREDINE BDV-a I POTROŠNJE ELEKTRIČNE ENERGIJE
Metodologija izračuna aritmetičke sredine BDV-a
Članak 9.
(1) BDV se određuje na sljedeći način:
gdje su:
BDV– bruto dodana vrijednost
PP– poslovni prihodi na poziciji AOP 125 iz Godišnjeg financijskog izvješća (dio Račun dobiti i gubitka) poduzetnika koji uključuju sve prihode na pozicijama AOP 126-130 uključivo sve primljene priznate subvencije
MT– materijalni troškovi na poziciji AOP 133 iz Godišnjeg financijskog izvješća (dio Račun dobiti i gubitka) poduzetnika
NP– neizravni porezi koji se računaju kao suma svih uplaćenih trošarina iz izvješća o uplaćenim trošarinama. Ukoliko poduzetnik nije trošarinski obveznik, NP iznosi nula.
(2) Pri određivanju BDV-a koristi se aritmetička sredina od tri prethodne godine poslovanja koje prethode godini podnošenja zahtjeva, a za koje je dostupan podatak o BDV-u, sukladno izrazu:
gdje su:
BDVas– aritmetička sredina BDV-a
BDVn-i– BDV u godini n-i
n– godina podnošenja zahtjeva.
(3) Iznimno od stavka 2. ovoga članka, kada nisu dostupne vrijednosti BDV-a za tri prethodne godine, aritmetička sredina BDV-a određuje se kao:
– aritmetička sredina BDV-a od dvije godine koje prethode godini u kojoj je podnesen zahtjev sukladno izrazu:
ili
– ako nisu dostupne vrijednosti BDV-a za dvije godine, uzima se u obzir BDV iz godine koja prethodi godini u kojoj je podnesen zahtjev sukladno izrazu:
Metodologija izračuna aritmetičke sredine troška električne energije
Članak 10.
(1) Za izračun troška poduzetnika za električnu energiju upotrebljava se aritmetička sredina troškova za tri uzastopne pune kalendarske godine koje su prethodile godini u kojoj je podnesen zahtjev i pod uvjetom da to razdoblje odgovara onome iz izračuna aritmetičke sredine BDV-a, sukladno izrazu:
gdje su:
TEEas– aritmetička sredina troška poduzetnika za električnu energiju
TEEn-i– trošak poduzetnika za električnu energiju u godini n-i
n– godina podnošenja zahtjeva.
(2) Iznimno od stavka 1. ovoga članka, ako nisu dostupni iznosi troška električne energije za tri prethodne godine, aritmetička sredina troška poduzetnika za električnu energiju određuje se na sljedeći način:
– aritmetička sredina troška za električnu energiju za dvije godine koje prethode godini u kojoj je podnesen zahtjev sukladno izrazu:
– ako nije dostupan trošak za električnu energiju za dvije godine, uzima se u obzir trošak za električnu energiju iz godine koja prethodi godini u kojoj je podnesen zahtjev sukladno izrazu:
Članak 11.
Električni intenzitet određuje se kao omjer aritmetičke sredine troška električne energije i aritmetičke sredine BDV-a sukladno sljedećem izrazu:
IV. METODOLOGIJA IZRAČUNA UMANJENJA VISINE NAKNADE ZA OIEiK
Članak 12.
(1) Iznos umanjene visine naknade određuje se sukladno razredima električnog intenziteta. Za svaki razred određen je postotni dio umanjenja naknade za OIEiK koji se oduzima od naknade za OIEiK kako slijedi:
Razred električnog intenziteta
Raspon električnog intenziteta
Umanjenje naknade za OIEiK –UNOIEiK (%)
R1
od 5 % do uključivo 10 %
UNOIEiK1=40 %
R2
veći od 10 % do uključivo 20 %
UNOIEiK2= 60 %
R3
veći od 20 %
UNOIEiK3= 75 %
(2) Iznos umanjene visine naknade računa se sukladno izrazu:
gdje su:
NOIEiK,um– umanjena visina naknada za OIEiK
NOIEiK– visina naknade za OIEiK
UNOIEiK(1-3)– umanjenje naknade za OIEiK izraženo u postocima, a koje ne može biti veće od 75%.
(3) Iznos umanjene visine naknade NOIEiK,um ne može biti manji od 3,76725 HRK/MWh (3,76725 : 7,53450 = 0,5 EUR/MWh).
V. PRAVILA ZA PRIMJENU UMANJENJA NAKNADE ZA OIEiK U PRIJELAZNOM RAZDOBLJU OD 2022. DO 2028. GODINE ZA PODUZETNIKE KOJI NE PRIPADAJU U POPIS PRIHVATLJIVIH SEKTORA
Članak 13.
(1) Poduzetnici koji su temeljem Uredbe o kriterijima za plaćanje umanje naknade za obnovljive izvore za energije i visokoučinkovitu kongereaciju („Narodne novine“, broj 58/2020) ostvarili pravo plaćanja umanjene visine naknade za OIEiK u razdoblju od 2020. do 2021. godine, osim poduzetnika koji su sukladno zakonu kojim se uređuju klimatske promjene i zaštita ozonskog sloja obveznici ishođenja dozvola za emisije stakleničkih plinova, a koji ne pripadaju u Popis prihvatljivih sektora za smanjenje naknade za OIEiK iz Priloga 1. i 2. ove Uredbe, mogu ostvariti pravo na plaćanje umanjene naknade za OIEiK, kako slijedi:
Razred električnog intenziteta u zadnjoj godini za koju je odobreno umanjenje naknade
Umanjenje naknade OIEiK – UN (%)
po godinama
2022.-2026.
2027.
2028.
R1
20
10
0
R2
40
20
0
R3
60
30
0
(2) Poduzetnici iz stavka 1. ovoga članka, u svrhu ostvarivanja prava na umanjenje naknade za OIEiK, operatoru tržišta podnose zahtjev u obliku obrasca zahtjeva sadržanog u Prilogu 4. ove Uredbe i koji čini njezin sastavi dio.
(3) Zahtjev iz stavka 2. ovoga članka podnosi se elektroničkim putem i obavezno sadrži:
-dokumentaciju iz članka 3. stavka 4. podstavci 1., 2., 3., 6. i 7. ove Uredbe.
-godišnje financijsko izvješće podneseno Financijskoj agenciji za godinu koja prethodi godini podnošenja zahtjeva
-javnobilježnički ovjerena izjava o ukupnim troškovima za električnu energiju poduzetnika (po svim obračunskim mjernim mjestima koja se vode na tog poduzetnika) za isto razdoblje kao i godišnje financijsko izvješće
-izjava opskrbljivača elektične enegije o ukupnoj potrošnji električne energije i ukupnim plaćenim troškovima električne energije poduzetnika za sva njegova obračunska mjerna mjesto za prethodnu kalendarsku godinu
-izjava operatora sustava o plaćenim troškovima naknade za korištenje mreže za sva obračunska mjesta poduzetnika za prethodnu kalendarsku godinu
-jedinstveni registarski broj poduzetnika iz evidencije poduzetnika prihvaćenih za umanjenje visine naknade za OIEiK.
(4) Zahtjev iz stavka 2. ovoga članka poduzetnik može podnijeti do 1. prosinca tekuće godine.
(5) O zahtjevu iz stavka 2. ovoga članka operator tržišta energije odlučuje rješenjem sukladno članku 50. stavku 5. Zakona.
(6) Rješenje iz stavka 5. ovoga članka donosi se na rok od godine dana od dana izvršnosti Rješenja.
Članak 14.
(1) Ako je poduzetnik ostvario pravo na umanjenje naknade za OIEiK temeljem rješenja iz članka 13. stavka 5. ove Uredbe, radi daljneg ostvarivanja takvog prava, dužan je podnijeti zahtjev najkasnije 60 dana prije isteka važenja Rješenja.
(2) Uz zahtjev iz stavka 1. ovoga članka, prilažu se dokazi iz članka 13. stavka 3. ove Uredbe.
Članak 15.
Uvjeti za ostvarivanje prava na plaćanje umanjenje naknade za OIEiK iz članka 13. stavka 1. ove Uredbe, su da:
‒prosječna godišnja količina potrošene električne energije poduzetnika, koji može ostvariti pravo na umanjenje visine naknade za OIEiK, ne može biti manja od 500 MWh/god u svakoj godini promatranog razdoblja
‒se poduzetnik ne smatra poduzetnikom u teškoćama sukladno važećim propisima o državnim potporama, odnosno da nad poduzetnikom nije otvoren ili proveden stečajni postupak ili postupak likvidacije
‒poduzetnik nema duga ili nepodmirenog duga temeljem odluke Europske komisije o nezakonitosti ili nespojivosti potpore s unutarnjim tržištem.
VI. NAČIN PRIMJENE PRAVILA ZA UMANJENJE I POVRAT PLAĆENE NAKNADE ZA OIEiK
Članak 16.
(1) Poduzetnici koji su ostvarili pravo za umanjenje visine naknade za OIEiK u 2021. godini temeljem rješenja iz članka 4. Uredbe o kriterijima za plaćanje umanjene naknade za obnovljive izvore za energije i visokoučinkovitu kogeneraciju („Narodne novine“, broj 58/2020) i ako su nakon isteka roka važenja navedenog rješenja plaćali puni iznos naknade za OIEiK, mogu ostvariti pravo na potporu sukladno uvjetima iz stavka 2. ovoga članka.
(2) Uvjeti za ostvarivanje prava iz stavka 1. ovoga članka su da je poduzetnik:
- podnio operatoru tržišta energije zahtjev za umanjenje naknade za OIEiK u cilju daljnjeg ostvarivanja prava na plaćanje umanjene visine naknade za OIEiK u 2022. godini,
- nakon isteka roka važenja rješenja o umanjenju naknade za OIEiK iz 2021. godine plaćao puni iznos naknade,
- ispunio uvjete u skladu s člankom 3. stavka 1. ove Uredbe.
(3) O zahtjevu iz stavka 2. ovog članka odlučuje operator tržišta energije rješenjem iz članka 50. stavka 5. Zakona.
(4) U slučaju da poduzetnik temeljem rješenja iz stavka 3. ovoga članka ostvari pravo na potporu u obliku povrata dijela plaćene naknade za OIEiK, operator tržišta energije je dužan utvrditi:
- iznos povrata dijela plaćene visine naknade za OIEiK poduzetniku koja se odnosi na razdoblje od dana isteka roka važenja rješenja o umanjenju naknade za OIEiK iz 2021. godine do dana izvršnosti Rješenja donesenog sukladno odredbama iz ove Uredbe.
- pravo na plaćanje umanjenje visine naknade za OIEiK na rok važenja koji ne može biti duži od jedne godine od dana izvršnosti Rješenja.
(5) U slučaju utvrđivanja povrata iz stavka 4. postavka 1. ovog članka, operator tržišta dužan je isplatiti opskrbljivaču elektične enegije poduzetnika utvrđeni iznos dijela plaćene visine naknade za OIEiK u roku od 30 dana od dana izvršnosti Rješenja.
(6) Opskrbljivač elektične enegije je dužan isplatiti poduzetniku iznos dijela plaćene naknade za OIEiK u roku od 8 dana od dana uplate iznosa iz stavka 5. ovoga članka.
VII. NAČIN PRIMJENE UMANJENJA NAKNADE ZA OIEiK ZA PODUZETNIKE IZ POPISA PRIHVATLJIVIH SEKTORA
Članak 17.
(1) Poduzetnik je dužan u roku od osam dana od izvršnosti rješenja iz članka 3. stavka 7., članka 4. stavka 3. ili iz članka 13. stavka 5. ove Uredbe obavijestiti svojeg opskrbljivača elektične enegije o ostvarenju prava na plaćanje umanjene naknade za OIEiK.
(2) Obavijest iz stavka 1. ovoga članka obavezno mora sadržavati jedinstveni registarski broj poduzetnika iz evidencije poduzetnika prihvaćenih za umanjenje visine naknade za OIEiK, planirani iznos potpore dodijeljene poduzetniku i presliku rješenja iz članka 3. stavka 7., članka 4. stavka 3. ili iz članka 13. stavka 5. ove Uredbe.
(3) Poduzetnik je dužan obavijestiti opskrbljivača električne energije o svakoj promjeni utvrđenoj od strane operatora tržišta energije tijekom važenja rješenja iz članka 3. stavka 7., članka 4. stavka 3. ili iz članka 13. stavka 5. ove Uredbe, u roku od osam dana od dana njegove izvršnosti.
(4) Po zaprimanju obavijesti o ishođenom rješenju iz članka 3. stavka 7., članka 4. stavka 3. ili iz članka 13. stavka 5. ove Uredbe, opskrbljivač električne energije je dužan:
‒obavijestiti nadležnog operatora sustava o nastaloj promjeni i danu izvršnosti Rješenja poduzetnika.
‒obračunavati poduzetniku umanjenu naknadu od dana izvršnosti Rješenja, na način da se obračun primjenjuje od prvoga dana u mjesecu koji slijedi mjesec u kojem je Rješenje postalo izvršno.
(5) Operator distribucijskog sustava i operator prijenosnog sustava obvezni su, zasebno po kategorijama kupaca, dostavljati operatoru tržišta energije podatke o ukupnim količinama električne energije koju su opskrbljivači električne energije u prethodnom mjesecu isporučili svojim kupcima.
VIII. NAČIN PRAĆENJA KORIŠTENJA I POVRAT UMANJENE NAKNADE ZA OIEiK
Članak 18.
(1) Operator tržišta energije dužan je provoditi postupak praćenja korištenja prava umanjenja naknade za OIEiK temeljem rješenja iz članka 3. stavka 7. i članka 4. stavka 3. i članka 13. stavka 5. ove Uredbe.
(2) Poduzetnik koji je ostvario pravo na umanjenje naknade za OIEiK temeljem rješenja iz članka 3. stavka 7. ili članka 4. stavka 3. ove Uredbe, u roku od najranije 60 dana do najkasnije 30 dana prije njegovog isteka, dužan je dostaviti operatoru tržišta energije sljedeće dokaze:
‒dokaz da je poduzetnik proveo minimalno mjere energetske učinkovitosti sukladno energetskom pregledu na temelju kojeg je ostvario pravo na umanjenje naknade za OIEiK s vremenom povrata do tri godine, ili
‒da je smanjio ugljični otisak potrošnje električne energije time da poduzetnik osigurava minimalno 60% potrebne električne energije iz OIE, ili
‒da je uložio minimalno 50% iznosa potpore u projekte značajnog smanjenja emisija stakleničkih plinova poduzetnika.
(3) Dokazom iz stavka 2. podstavka 1. ovog članka, u slučaju ako se dokazuje provedba mjera energetske učinkovitosti, smatra se elaborat o uštedama energije koji je izradila osoba ovlaštena za energetske preglede velikih poduzeća i dokaz da su provedene mjere upisane u sustav za praćenje, mjerenje i verifikaciju ušteda energije.
(4) Dokazom iz stavka 2. podstavka 2. ovog članka, u slučaju ako se dokazuje da poduzetnik osigurava minimalno 60% potrebne električne energije iz OIE smatra se:
‒izjava opskrbljivačaelektične enegije o udjelu električne energije iz OIE u ukupnoj potrošnji
električne energije poduzetnika, ako se uvjet zadovoljava isključivo kupnjom električne energije iz OIE od opskrbljivača elektične enegije i/ili,
‒elaborat o uštedama energije, koji je izradila osoba ovlaštena za energetske preglede velikih poduzeća, s iskazanom vrijednosti vlastite proizvodnje iz OIE i udjelu te proizvodnje u ukupnoj potrošnji električne energije poduzetnika, ako se uvjet zadovoljava vlastitom proizvodnjom električne energije iz OIE.
(5) Dokazom iz stavka 2. podstavka 3. ovog članka, u slučaju ako se dokazuje da je poduzetnik uložio minimalno 50% iznosa potpore u projekte značajnog smanjenja emisija stakleničkih plinova, smatra se izjava akreditiranog verifikatora izvješća o emisijama stakleničkih plinova i verificirano izvješće kojima se potvrđuje da su navedene investicije u smanjenje emisija stakleničkih plinova dovele do smanjenja na razinu ispod 90% od odgovarajuće referentne vrijednosti koja se upotrebljava za besplatnu dodjelu emisijskih jedinica u okviru sustava Europske unije za trgovanje emisijama.
(6) U postupku iz stavaka 1. ovoga članka, operator tržišta energije je ovlašten zatražiti od poduzetnika i/ili operatora distribucijskog i/ili prijenosnog sustava, nadležnih financijskih institucija i ovlaštene osobe za energetsko cerificiranje sve potrebne podatke radi utvrđivanja sukladnosti korištenja prava umanjenja naknade za OIEiK rješenjem iz članka 3. stavka 7. i članka 4. stavka 3. ove Uredbe.
(7) Ako operator tržišta energije u postupku iz stavka 1. ovoga članka utvrdi da poduzetnik tijekom važenja Rješenja, iz bilo kojeg razloga nije pravilno ostvario svoje pravo na umanjenje naknade za OIEiK, operator tržišta energije o tome donosi rješenje protiv kojega žalba nije dopuštena, ali je moguće pokrenuti upravni spor.
(8) U slučaju da operator tržišta energije u rješenju iz stavka 7. ovoga članka utvrdi da poduzetnik nije proveo sve mjere na način predviđen stavkom 3., 4. i 5. ovoga članka, poduzetnik je dužan izvršiti povrat iznosa dodijeljene potpore svom opskrbljivaču elektične enegije temeljem obračuna koji će biti utvrđen u rješenju iz stavka 7. ovoga članka. Opskrbljivač elektične enegije je ovaj iznos dužan isplatiti operatoru tržišta energije.
(9) U slučaju da operator tržišta energije u rješenju iz stavka 7. ovoga članka utvrdi da je poduzetnik svoje pravo na umanjenje naknade za OIEiK stekao na nepravilan način ili temeljem neistinitih podataka, poduzetnik je dužan isplatiti svom opskrbljivaču cjelokupni iznos primljene potpore koji će biti utvrđen rješenjem iz stavka 7. ovoga članka. Opskrbljivač elektične enegije je taj iznos dužan isplatiti operatoru tržišta energije.
Članak 19.
Poduzetnik koji temeljem rješenja operatora tržišta energije iz članka 18. stavka 7. ove Uredbe nije opskrbljivačuelektične enegije izvršio povrat utvrđenog iznosa potpore do dana podnoštenja zahtjeva iz članka 4. stavka 1. ili članka 13. stavka 5. ove Uredbe, ne može ostvariti pravo na umanjenje naknade za OIEiK prije izvršenja navedenog povrata.
IX. EVIDENCIJA PODUZETNIKA PRIHVAĆENIH ZA UMANJENJE NAKNADE ZA OIEiK
Članak 20.
(1) Evidenciju poduzetnika kojima je odobrena potpora u obliku smanjenje naknade za OIEiK vodi operator tržišta energije.
(2) Upis u evidenciju iz stavka 1. ovoga članka obavlja operator tržišta energije po izvršnosti Rješenja iz članka 3. stavka 7., članka 4. stavka 3. i članka 13. stavka 5. ove Uredbe.
Članak 21.
(1) U evidenciji iz članka 20. stavka 1. ove Uredbe upisuju se sljedeći podaci:
‒jedinstveni registarski broj poduzetnika
‒naziv poduzetnika i odgovorne osobe
‒glavna djelatnost (NACE sektor) u kojem djeluje poduzetnik
‒godišnja potrošnja električne energije poduzetnika
‒godišnji BDV
‒godišnji električni intenzitet
‒godišnji troškovi električne energije
‒kronološki popis opskrbljivača električne energije poduzetnika.
‒iznos dodijeljene potpore
(b)Pregled podataka iz evidencije iz stavka 1. ovoga članka javno je dostupan putem interneta.
X. PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Članak 22.
Svi postupci u svezi zahtjeva za umanjenje naknade za OIEiK, koji su započeti a nisu završeni do stupanja na snagu ove Uredbe, dovršit će se sukladno odredbama iz ove Uredbe.
Članak 23.
Stupanjem na snagu ove Uredbe prestaje važiti Uredba o kriterijima za plaćanje umanjene naknade za obnovljive izvore za energije i visokoučinkovitu kongereaciju („Narodne novine“, broj 57/2020).
Članak 24.
Ova Uredba stupa na snagu osmi dan od dana objave u „Narodnim novinama“.
Klasa:
Urbroj:
Zagreb,
Predsjednik
mr. sc. Andrej Plenković
PRILOG 1.
Popis prihvatljivih sektora za smanjenje naknade za OIEiK izloženih znajačajnom riziku
Oznaka NACE
Opis
0510
Rudarstvo tvrdog ugljena
0620
Vađenje prirodnog plina
0710
Rudarstvo željeznih rudača
0729
Rudarstvo ostalih obojenih metalnih rudača
0811
Vađenje ukrasnog kamena i kamena za gradnju, vapnenca, gipsa, krede i škriljevca
0891
Rudarstvo kemijskih minerala i minerala gnojiva
0893
Ekstrakcija soli
0899
Ostalo rudarstvo i vađenje, d. n.
1020
Prerada i očuvanje riba, rakova i mekušaca
1031
Prerada i konzerviranje krumpira
1032
Proizvodnja soka od voća i povrća
1039
Ostala prerada i konzerviranje voća i povrća
1041
Proizvodnja ulja i masti
1062
Proizvodnja škroba i škrobnih proizvoda
1081
Proizvodnja šećera
1086
Proizvodnja homogeniziranih prehrambenih pripravaka i dijetetske hrane
1104
Proizvodnja ostalih nedestiliranih fermentiranih pića
1106
Proizvodnja slada
1310
Priprema i predenje tekstilnih vlakana
1320
Tkanje tekstila
1330
Završna obrada tekstila
1391
Proizvodnja pletenih i kukičanih materijala
1393
Proizvodnja sagova i prostirki
1394
Proizvodnja užeta, užadi, konopa i mreža
1395
Proizvodnja netkanog tekstila i proizvoda od netkanog tekstila, osim odjeće
1396
Proizvodnja ostalih tehničkih i industrijskih tekstila
1411
Proizvodnja kožne odjeće
1431
Proizvodnja pletenih i kukičanih čarapa
1511
Štavljenje i obrada kože;obrada i bojenje krzna
1610
Piljenje i pjeskarenje drva
1621
Proizvodnja furnirskih ploča i ploča na osnovi drva
1622
Proizvodnja sastavljenih parketnih podova
1629
Proizvodnja ostalih proizvoda od drva; proizvodnja proizvoda od pluta, slame i materijala za pletarstvo
1711
Proizvodnja celuloze
1712
Proizvodnja papira i kartona
1722
Proizvodnja kućanskih i sanitarnih potrepština i toaletnih potrepština
1724
Proizvodnja tapeta
1920
Proizvodnja rafiniranih naftnih derivata
2011
Proizvodnja industrijskih plinova
2012
Proizvodnja bojila i pigmenta
2013
Proizvodnja ostalih anorganskih osnovnih kemikalija
2014
Proizvodnja ostalih organskih osnovnih kemikalija
2015
Proizvodnja gnojiva i dušikovih spojeva
2016
Proizvodnja plastike u primarnim oblicima
2017
Proizvodnja sintetičke gume u primarnim oblicima
2059
Proizvodnja ostalih kemijskih proizvoda, d. n.:
2060
Proizvodnja umjetnih vlakana
2110
Proizvodnja osnovnih farmaceutskih proizvoda
2211
Proizvodnja guma i cijevi od gume; protektiranje i ponovna izgradnja gumenih guma
2219
Proizvodnja ostalih proizvoda od gume
2221
Proizvodnja plastičnih ploča, listova, cijevi i profila
2222
Proizvodnja plastičnih proizvoda za pakiranje
2229
Proizvodnja ostalih plastičnih proizvoda
2311
Proizvodnja ravnog stakla
2312
Oblikovanje i obrada ravnog stakla
2313
Proizvodnja šupljeg stakla
2314
Proizvodnja staklenih vlakana
2319
Proizvodnja i prerada ostalog stakla, uključujući tehničke staklene proizvode
2320
Proizvodnja vatrostalnih proizvoda
2331
Proizvodnja keramičkih pločica i zastava
2342
Proizvodnja keramičkih sanitarnih čvora
2343
Proizvodnja keramičkih izolatora i izolacijskih dijelova
2344
Proizvodnja ostalih tehničkih keramičkih proizvoda
2349
Proizvodnja ostalih keramičkih proizvoda
2351
Proizvodnja cementa
2391
Proizvodnja abrazivnih proizvoda
2399
Proizvodnja ostalih nemetalnih mineralnih proizvoda, d. n.
2410
Proizvodnja osnovnog željeza i čelika te ferolegura
2420
Proizvodnja cijevi, šupljih profila i pripadajućih pribora, od čelika
2431
Hladno crtanje šipki
2432
Hladno valjanje uske trake
2434
Hladno crtanje žice
2442
Proizvodnja aluminija
2443
Proizvodnja olova, cinka i kositra
2444
Proizvodnja bakra
2445
Ostala proizvodnja obojenih metala
2446
Prerada nuklearnog goriva
2451
Lijevanje željeza
2550
Kovanje, prešanje, utiskivanje i oblikovanje metala; metalurgija praha
2561
Obrada metala premaza
2571
Proizvodnja pribora za jelo
2593
Proizvodnja proizvoda od žice, lanaca i opruga
2594
Proizvodnja zatvarača i proizvoda za vijčane strojeve
2611
Proizvodnja elektroničkih sastavnih dijelova
2720
Proizvodnja baterija i akumulatora
2731
Proizvodnja svjetlovodnih kabela
2732
Proizvodnja ostalih elektroničkih i električnih žica i kabela
2790
Proizvodnja ostale električne opreme
2815
Proizvodnja ležajeva, zupčanika, zupčanika i pogonskih elemenata
3091
Proizvodnja motocikala
3099
Proizvodnja ostalih prijevoznih sredstava, d. n.
PRILOG 2.
Popis sektora koji nisu navedeni u popisu iz priloga 1. ove Uredbe, ali su prihvatljivi za umanjenje naknade za OIEiK
Oznaka NACE
Opis
1011
Prerada i konzerviranje mesa
1012
Prerada i konzerviranje mesa peradi
1042
Proizvodnja margarina i sličnih jestivih masti
1051
Rad mljekara i proizvodnje sira
1061
Proizvodnja mlinarskih proizvoda
1072
Proizvodnja dvopeka i keksa; proizvodnja konzerviranih kolača i kolača
1073
Proizvodnja makarona, rezanaca, kuskusa i sličnih proizvoda
1082
Proizvodnja kakaa, čokolade i slatkiša od šećera
1085
Proizvodnja gotovih jela i jela
1089
Proizvodnja ostalih prehrambenih proizvoda, d. n.
1091
Proizvodnja pripremljene hrane za životinje iz uzgoja
1092
Proizvodnja pripremljene hrane za kućne ljubimce
1107
Proizvodnja bezalkoholnih pića; proizvodnja mineralnih voda i drugih flaširanih voda
1723
Proizvodnja papira za pisanje
1729
Proizvodnja ostalih proizvoda od papira i kartona
2051
Proizvodnja eksploziva
2052
Proizvodnja ljepila
2332
Proizvodnja opeke, pločica i građevnih proizvoda, od pečene gline
2352
Proizvodnja vapna i gipsa
2365
Proizvodnja vlaknastog cementa
2452
Lijevanje čelika
2453
Lijevanje lakih metala
2591
Proizvodnja čeličnih bubnjeva i sličnih spremnika
2592
Proizvodnja lagane metalne ambalaže
2932
Proizvodnja ostalih dijelova i pribora za motorna vozila
PRILOG 3.
ZAHTJEV ZA UMANJENJE VISINE NAKNADE OIEiK
Osnovni podaci
Adresa sjedišta poslovnog subjekta
OIB poslovnog subjekta
Glavna djelatnost (naziv)
Glavna djelatnost (razred prema NACE)
Osoba za kontakt
e-mail:
Telefon:
Godina
N-3*
N-2*
N-1*
Potrošnja električne energije (kWh)
Trošak električne energije (kn)
BDV (kn)
Podatak je li poduzenik već bi korisnik potpore za u umanjenje naknade za OIEiK
DA
NE
Ako je odgovor DA navesti godinu korištenja potpora za umanjenje naknade za OIEiK:
Komentar
*N je godina podnošenja zahtjeva
PRILOZI:
1. Potvrda trgovačkog suda nadležnog prema sjedištu poduzetnika kojom se dokazuje da nad poduzetnikom nije otvoren ili proveden stečajni postupak ili postupak likvidacije
2. Potvrda porezne uprave o plaćanju svih dospjelih poreznih obveza i obveza za mirovinsko i zdravstveno osiguranje i druga javna davanja, ne stariju od 30 dana od dana predaje zahtjeva
3. Izvadak iz sudskog ili drugog odgovarajućeg registra, ne stariju od 30 dana od dana predaje zahtjeva
4. Dokaz o glavnoj djelatnosti ishođen u Državnom zavodu za statistiku
5. Godišnje financijsko izvješće (račun dobiti i gubitka) za zadnje tri fiskalne godine predano nadležnoj poreznoj upravi u sklopu podnošenja godišnjeg financijskog izvještaja, odnosno ako je poduzetnik aktivan kraće od tri godine za sve godine poslovanja
6. Javnobilježnički ovjerena izjava poduzetnika o ukupnim primljenim državnim potporama u zadnje tri fiskalne godine
7. Javnobilježnički ovjerena izjava poduzetnika o ukupnim plaćenim trošarinama za zadnje tri fiskalne godine, te sva mjesečna izvješća o uplaćenim trošarinama za zadnje tri fiskalne godine, ukoliko je poduzetnik trošarinski obveznik u Republici Hrvatskoj, o ukupnim troškovima za električnu energiju poduzetnika (po svim obračunskim mjernim mjestima koja se vode na tog poduzetnika) za isto razdoblje kao i godišnja financijska izvješća, u čijem prilogu se nalaze kopije svih mjesečnih računa za električnu energiju na osnovu kojih je izračunat ukupan trošak električne energije.
8. Energetski pregled, ne stariji od četiri godine na dan ponošenja zahtjeva.
Datum:
Ime, prezime i potpis zakonskog zastupnika
PRILOG 4.
ZAHTJEV ZA UMANJENJE VISINE NAKNADE OIEiK
Osnovni podaci
Adresa sjedišta poslovnog subjekta
OIB poslovnog subjekta
Glavna djelatnost (naziv)
Glavna djelatnost (razred prema NACE)
Osoba za kontakt
e-mail:
Telefon:
PRILOZI:
1. Potvrda trgovačkog suda nadležnog prema sjedištu poduzetnika kojom se dokazuje da nad poduzetnikom nije otvoren ili proveden stečajni postupak ili postupak likvidacije.
2. Potvrda porezne uprave o plaćanju svih dospjelih poreznih obveza i obveza za mirovinsko i zdravstveno osiguranje i druga javna davanja, ne starija od 30 dana od dana predaje zahtjeva.
3. Izvadak iz sudskog ili drugog odgovarajućeg registra, ne stariji od 30 dana od dana predaje zahtjeva.
4. Oznaka i datum donošenja rješenja o umanjenju naknade za OIEiK donesenog tijekom 2020. i/ili 2021. godine.
Datum:
Ime, prezime i potpis zakonskog zastupnika
OBRAZLOŽENJE
Uredba o kriterijima za plaćanje umanjene naknade za obnovljive izvore energije i visokoučinkovitu kogeneraciju
Uredba se donosi u skladu sa Smjernicama o državnim potporama za klimu, zaštitu okoliša i energiju za 2022. (Službeni list Europske unije, C 80 od 18. veljače 2022. dalje: Smjernice) u cilju smanjenja rizika za poduzetnike s visokim električnim intenzitetom i potrošnjom električne energije, da svoje aktivnosti nastave izvan granica Europske unije, zbog troškova proizašlih iz plaćanja naknade za obnovljive izvore energije i visokoučinkovite kogeneracije (dalje: OIEiVUK).
Korisnici potpore su poduzetnici s visokim intenzitetom električne energije i potrošnjom električne energije koji djeluju u prihvatljivim sektorima navedenim u Prilogu 1 i 2 Uredbe, a koji odgovaraju sektorima navedenim u Prilogu 1. Smjernica iz 2022., te koji ispunjavaju uvjete da njihova prosječna godišnja količina potrošnje električne energije nije manja od 500 MWh/god u svakoj godini promatranog razdoblje. Prema Uredbi o kriterijima za plaćanje umanjene naknade za obnovljive izvore za energije i visokoučinkovitu kogeneraciju („Narodne novine“, br. 57/202: dalje: Uredba iz 2020.), koja je odobrena odlukom Europske komisije SA.54887 (2020/N) od 8. lipnja 2020., pravo na umanjenje naknade imao je poduzetnik čija je godišnja potrošnja električne energije iznosila 1 GWh/god. Razlog ovoga smanjenja godišnje potrošnje sa 1 GWh/god na 500 MWh/god je između ostaloga planiranje povećanja broja korisnika koji će imati pravo na umanjenje naknade za OIEiVUK, osobito u svjetlu prisutne energetske krize.
Pravo na ovu vrstu državne potpore, poduzetnici mogu ostvariti isključivo ukoliko dokažu da provode mjere energetske učinkovitosti temeljem energetskog pregleda poduzetnika kako to propisuju Smjernice iz 2022. u točki 414., što je i predmet obvezne evaluacije od strane HROTE-a na godišnjoj razini.
Nadalje, omogućava se da pojedini poduzetnici, a koji više ne udovoljavaju uvjetima za umanjenje naknade za OIEiK (koji više ne pripadaju u prihvatljive iz Prilog 1. i 2. Uredbe, odnosno Prilogu 1. Smjernica), mogu i dalje uživati takvu potporu, a sve u cilju izbjegavanja naglog opterećenja većim naknadama za OIEiK. Stoga je u odjeljku 4.11.3.5. Smjernica pod naslovom „Prijelazna pravila“, odredbom točke 416. i 417. i predviđen tzv. „prijelazni plan“. Ovi poduzetnici koji su prethodno već tijekom 2021. i 2022. godine stekli pravo na umanjenje naknade za OIEiK temeljem Uredbe iz 2020., temeljem članka 13. ove Uredbe mogu i dalje nastaviti koristiti potporu na način da im se postupno do najkasnije 2028. godine povećava plaćanje naknade za OIEiK čime im se smanjuje iznos potpore. Na taj se način ispunjava uvjetima proporcionalnosti i prihvatljivosti iz Smjernica.
Određeni poduzetnici ostvarili su svoje pravo na umanjenje naknade za OIEiK u 2021. godini temeljem Uredbe iz 2020. u trajanju od jedne godine te su, pravovremeno tijekom 2022. godine, podnijeli zahtjeve za nastavak ostvarivanja prava na umanjenje naknade za OIEiK. Međutim, kako donošenjem novih Smjernica više nije bilo dopušteno nastaviti dodjeljivati potpore u obliku umanjenja nakade za OIEiK temeljem važeće Uredbe, a iz kojeg razloga operator tržišta električne energije nije bio u mogućnosti rješavati o takvim zahtjevima, primjenom odredbi iz članka 16. ove Uredbe omogućava se poduzetnicima da, ako ispunjavaju uvjete iz ove Uredbe, pored prava na umanjenje naknade za OIEiK u trajanju od godine dana, mogu ostvariti i pravo na povrat preplaćenog dijela naknade za OIEiK u 2022. godini.
Ukupni iznos državne potpore je 780 milijuna kuna, a godišnji iznos je oko 130 milijuna kuna.
U razdoblju do 31. prosinca 2021., pravo je moglo ostvariti 162 korisnika dok će, zahvaljujući smanjenju predmetne granice ovo pravo moći ostvariti oko 216 korisnika.
PRIJEDLOG
VLADA REPUBLIKE HRVATSKE
Na temelju članka 50. stavka 11. Zakona o obnovljivim izvorima energije i visokoučinkovitoj kogeneraciji („Narodne novine“, br. 138/21 ), Vlada Republike Hrvatske je na sjednici održanoj …… donijela
UREDBU
O KRITERIJIMA ZA PLAĆANJE UMANJENE NAKNADE ZA OBNOVLJIVE IZVORE ENERGIJE I VISOKOUČINKOVITU KOGENERACIJU
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
OPĆE ODREDBE
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Članak 1.
(1) Ovom Uredbom uređuju se obvezan sadržaj zahtjeva za utvrđivanje ispunjenja uvjeta za plaćanje umanjene visine naknade za obnovljive izvore energije i visokoučinkovite kogeneracije (dalje: naknada za OIEiK), dokazi i dokumentacija koju poduzetnik prilaže uz zahtjev, način i metodologija izračuna aritmetičke sredine bruto dodane vrijednosti poduzetnika i troškova za električnu energiju, izračun električnog intenziteta, granične vrijednosti i u odnosu na njih klasifikacija poduzetnika koji plaćaju umanjenu naknadu za OIEiK te način i metodologija izračuna umanjenja naknade za OIEiK.
(2) Ova Uredba donosi se u skladu sa Smjernicama o državnim potporama za klimu, zaštitu okoliša i energiju za 2022. (Službeni list Europske unije, C 80 od 18. veljače 2022. dalje: Smjernice) u cilju smanjenja rizika za poduzetnike s visokim električnim intenzitetom i potrošnjom električne energije, da svoje aktivnosti nastave izvan granica Europske unije, zbog troškova proizašlih iz plaćanja naknade za OIEiK.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Članak 2.
(1) Izrazi koji se koriste u ovoj Uredbi imaju značenja utvrđena Smjernicama, zakonom kojim se uređuju obnovljivi izvori energije i visokoučinkovite kogeneracije, zakonom o energiji, zakonom kojim se uređuje tržište električne energije, drugim zakonima kojima se uređuje energetski sektor, kao i zakonima kojima se uređuje područje financija te propisima donesenima na temelju tih zakona.
(2) Pojedini pojmovi u smislu ove Uredbe imaju sljedeća značenja:
‒ bruto dodana vrijednost poduzetnika (u dalje: BDV) je dodana vrijednost poduzetnika izračunata prema troškovima proizvodnih faktora, a računa se kao razlika poslovnih prihoda i materijalnih troškova umanjena za sve neizravne poreze i uvećana za sve subvencije
‒ kalendarska godina je razdoblje od 1. siječnja do 31. prosinca
‒ Ministarstvo je središnje tijelo državne uprave nadležno za energetiku
‒ NACE je klasifikacija ekonomskih djelatnosti u Europskoj uniji
‒ operator tr ž i š ta energije je pravna osoba s javnim ovlastima, koja je odgovorna za organiziranje tržišta električne energije i odlučuje o zahtjevu poduzetnika za umanjenje visine naknade OIEiK sukladno odredbama ove Uredbe
‒ poduzetnik je svaki subjekt koji se bavi ekonomskom djelatno šć u, bez ozbira na njegov pravni oblik i obuhva ć en je Prilogom 1. i 2. ove Uredbe koji čine njezin sastavni dio
‒ potpora, u smislu ove Uredbe , je potpora za zaštitu okoliša u obliku umanjenja naknade za OIEiK i/ili povrat dijela plaćene naknade za OIEiK
‒ energetska učinkovitost, u smislu ove Uredbe , znači količinu ušteđene energije utvrđene mjerenjem i/ili procjenom potrošnje prije i poslije provedbe mjere poboljšanja energetske učinkovitosti, uz osiguranje normalizacije vanjskih uvjeta koji utječu na potrošnju energije
‒ tro š ak elektri č ne energije je ukupni trošak za potrošenu električnu energiju, uključujući trošak opskrbe električnom energijom, troškove naknade za korištenje mreže i troškove ostalih naknada i davanja određenih posebnim propisima
‒ elaborat o uštedama energije je dokument koji sistematizira informacije i dokaze o provedenoj mjeri za poboljšanje energetske učinkovitosti i koji se izrađuje na način definiran propisima o sustavu za praćenje, mjerenje i verifikaciju ušteda energije
‒ trošarinski obveznik je svaka pravna ili fizička osoba koja posluje s trošarinskim proizvodima (alkohol i alkoholna pića, duhanske prerađevine, energenti i električna energija) ili duhanskim proizvodima (grijani duhanski proizvodi, e-tekućina i novi duhanski proizvodi).
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
II. UVJETI I NAČIN OSTVARIVANJA PRAVA NA UMANJENU NAKNADU OIEiK
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Obvezan sadržaj zahtjeva
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Članak 3.
(1) Radi ostvarivanja ciljeva iz članka 1. stavka 2. ove Uredbe, poduzetnici s visokim intenzitetom električne energije i potrošnjom električne energije mogu ostvariti pravo na umanjenje visine naknade za OIEiK, pod uvjetima i na način propisan zakonom kojim se uređuju obnovljivi izvori energije i visokoučinkovite kogeneracije te ovom Uredbom.
(2) Poduzetnici iz stavka 1. ovoga članka u svrhu ostvarivanja prava na umanjenje visine naknade za OIEiK, operatoru tržišta energije podnose zahtjev za umanjenje visine naknade za OIEiK u obliku obrasca zahtjeva sadržanog u Prilogu 3. ove Uredbe i koji čini njezin sastavni dio.
(3) Zahtjev iz stavka 2. ovoga članka podnosi se elektroničkim putem i obavezno sadrži:
a) za poduzetnike koji posluju više od tri kalendarske godine:
‒ podatke o BDV-u za tri posljednje uzastopne kalendarske godine koje prethode godini podnošenja zahtjeva
b) za poduzetnike koji posluju manje od tri godine, a od toga najmanje dvije pune kalendarske godine:
‒ podatke o BDV-u za dvije posljednje uzastopne kalendarske godine koje prethode godini podnošenja zahtjeva
c) za poduzetnike koji posluju manje od dvije godine, a od toga najmanje jednu punu kalendarsku godinu:
‒ podatke o BDV-u za kalendarsku godinu koja prethodi godini podnošenja zahtjeva
(4) Uz zahtjev iz stavka 2. ovoga članka prilažu se:
- Izvadak iz sudskog ili drugog odgovarajućeg registra za poduzetnika, ne stariji od 30 dana od dana podnošenja zahtjeva.
- Potvrda trgovačkog suda nadležnog za poduzetnika kojim se dokazuje da nad poduzetnikom nije otvoren ili proveden stečajni postupak ili postupak likvidacije, ne starija od 30 dana od dana podnošenja zahtjeva.
- Potvrda porezne uprave o plaćanju svih dospjelih poreznih obveza i obveza za mirovinsko i zdravstveno osiguranje i druga javna davanja, ne starija od 30 dana od dana podnošenja zahtjeva.
- Dokaz o glavnoj djelatnosti ishođen u Državnom zavodu za statistiku za trgovačka društva ili izvadak iz odgovorajućeg registra za obrtnike, ne stariji od jedne godine od dana podnošenja zahtjeva.
- Godišnje financijsko izvješće (račun dobiti i gubitka) za zadnje tri fiskalne godine podneseno Financijskoj agenciji u sklopu podnošenja godišnjeg financijskog izvještaja, odnosno ako je poduzetnik aktivan kraće od tri godine, za sve godine poslovanja.
- Javnobilježnički ovjerena izjava poduzetnika o ukupno dodijeljenim državnim potporama u zadnje tri fiskalne godine.
- Ukoliko je poduzetnik trošarinski obveznik, javnobilježnički ovjerena izjava poduzetnika o ukupnim plaćenim trošarinama za zadnje tri fiskalne godine te sva mjesečna izvješća o uplaćenim trošarinama za zadnje tri fiskalne godine.
- Javnobilježnički ovjerena izjava o ukupnim troškovima za električnu energiju poduzetnika (po svim obračunskim mjernim mjestima koja se vode na tog poduzetnika) za isto razdoblje kao i godišnja financijska izvješća.
- Izjava opskrbljivača elektične enegije o plaćenoj ukupnoj potrošnji električne energije i troškovima potrošnje električne energije za poduzetnika za sva njegova obračunska mjerna mjesta i za svaku godinu razdoblja iz stavka 3. ovog članka. Ukoliko je poduzetnika tijekom razdoblja iz stavka 3. ovog članka opskrbljivalo više opskrbljivača elektične enegije, potrebno je dostaviti dokaz za svaku godinu razdoblja u kojem je opskrbljivao poduzetnika električnom energijom za sva njegova obračunska mjerna mjesta.
- Izjava operatora sustava o plaćenim troškovima naknade za korištenje mreže za sva obračunska mjesta poduzetnika za svaku godinu razdoblja iz stavka 3. ovog članka.
- Dokaz iz kojeg je vidljivo da je poduzetnik proveo energetski pregled prema metodologiji propisanoj važečim propisom za velika poduzeća, iz nadležnosti Ministarstva, a koji ne smije biti stariji od četiri godine na dan predaje zahtjeva ili po normi ISO 50001 na temelju certifikata izdanog od strane akreditiranog neovisnog tijela prema relevantnim europskim ili međunarodnim normama.
(5) Zahtjev iz stavka 2. ovoga članka poduzetnik može podnijeti do 15. rujna tekuće godine.
(6) Iznimno od stavka 5., poduzetnici koji su obveznici sastavljanja konsolidiranih financijskih izvještaja, dužni su zahtjev iz stavka 2. ovog članka podnijeti najkasnije do 1. studenog tekuće godine.
(7) O zahtjevu iz stavka 2. ovoga članka operator tržišta energije odlučuje rješenjem (u daljnjem tekstu: Rješenje) sukladno članku 50. stavku 5. Zakona o obnovljivim izvorima energije i visokoučinkovitoj kogeneraciji („Narodne novine“, br. 138/21, u daljnjem tekstu: Zakon), protiv kojeg nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravi spor.
(8) Rješenje iz stavka 7. ovoga članka donosi se na rok važenja od jedne godine od izvršnosti Rješenja.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Članak 4.
(1) Ako je poduzetnik temeljem Rješenja iz članka 3. stavka 7. ove Uredbe stekao pravo na plaćanje umanjene visine naknade za OIEiK, nakon njegova isteka, a u cilju daljnjeg ostvarivanja takvog prava, dužan je ponovno podnijeti zahtjev iz članka 3. stavka 2. ove Uredbe u roku od 60 dana prije isteka važenja tog Rješenja.
(2) Uz zahtjev iz stavka 1. ovoga članka, prilažu se sljedeći dokazi:
‒ dokumentacija iz članka 3. stavka 4. podstavci 1., 2., 3., 4., 6., 7., 8. i 11. ove Uredbe.
‒ godišnje financijsko izvješće podneseno Financijskoj agenciji za godinu koja prethodi godini podnošenja zahtjeva,
‒izjava opskrbljivača elektične enegije o ukupnoj potrošnji električne energije i ukupnimplaćenim troškovima električne energije za pojedinog poduzetnika za sva njegova obračunska mjerna mjesto za prethodnu kalendarsku godinu.
‒ izjava operatora sustava o plaćenim troškovima naknade za korištenje mreže za sva obračunska mjesta poduzetnika za prethodnu kalendarsku godinu.
(3) O zahtjevu iz stavka 1. ovoga članka operator tržišta energije odlučuje rješenjem sukladno članku 50. stavku 5. Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Električni intenzitet poduzetnika
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Članak 5.
(1) Električni intenzitet poduzetnika određuje se kao trošak poduzetnika za električnu energiju koji se računa sukladno članku 10. ove Uredbe podijeljenim s BDV-om izračunatom sukladno članku 9. ove Uredbe.
(2) Trošak poduzetnika za električnu energiju utvrđuje se na temelju ukupnih godišnjih troškova za električnu energiju (TEE).
(3) Ukupni godišnji troškovi za električnu energiju iz članka 10. ove Uredbe računaju se  emeljem Izjave opskrbljivača elektične enegije o potrošnji i troškovima električne energije.
(4) Opskrbljivač elektične enegije je dužan na zahtjev poduzetnika izdati Izjavu iz stavka 3. ovog članka.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Članak 6.
(1) Operator tržišta energije izračunava električni intenzitet poduzetnika na temelju dokumentacije iz članka 3. stavaka 3. i 4. i članka 4. stavka 2. ove Uredbe.
(2) Za potrebe izračuna električnog intenziteta poduzetnika, operator tržišta energije je ovlašten zatražiti od poduzetnika i / ili operatora distribucijskog i / ili prijenosnog sustava, odnosno nadležnih financijskih institucija i dodatne podatke.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Članak 7.
Uvjeti za ostvarivanje prava na plaćanje umanjenje naknade za OIEiK su da:
‒ prosječna godišnja količina potrošene električne energije poduzetnika, koji može ostvariti pravo na umanjenje visine naknade za OIEiK, ne može biti manja od 500 MWh/god u svakoj godini promatranog razdoblja
‒ se poduzetnik ne smatra poduzetnikom u teškoćama sukladno važećim propisima o državnim potporama, odnosno da nad poduzetnikom nije otvoren ili proveden stečajni postupak ili postupak likvidacije
‒ poduzetnik nema duga ili nepodmirenog duga temeljem odluke Europske komisije o nezakonitosti ili nespojivosti potpore s unutarnjim tržištem i
‒ poduzetnik posluje više od jedne kalendarske godine do godine u kojoj se podnosi zahtjev iz članka 3. stavka 2. ove Uredbe
‒ poduzetnik ispunjava uvjete energetske učinkovitosti sukladno zakonu koji regulira područje energetske učinkovitosti.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Članak 8.
Da bi operator tržišta energije mogao utvrditi prihvatljivost u smislu umanjenja troškova naknade za OIEiK, poduzetnik je dužan dokazati da se bavi djelatnošću unutar jednog od sektora iz Priloga 1. ili Priloga 2., koji su sastavni dijelovi ove Uredbe.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
III. METODOLOGIJE IZRAČUNA ARITMETIČKE SREDINE BDV-a I POTROŠNJE ELEKTRIČNE ENERGIJE
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Metodologija izračuna aritmetičke sredine BDV-a
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Članak 9.
(1) BDV se određuje na sljedeći način:
gdje su:
BDV – bruto dodana vrijednost
PP – poslovni prihodi na poziciji AOP 125 iz Godišnjeg financijskog izvješća (dio Račun dobiti i gubitka) poduzetnika koji uključuju sve prihode na pozicijama AOP 126-130 uključivo sve primljene priznate subvencije
MT – materijalni troškovi na poziciji AOP 133 iz Godišnjeg financijskog izvješća (dio Račun dobiti i gubitka) poduzetnika
NP – neizravni porezi koji se računaju kao suma svih uplaćenih trošarina iz izvješća o uplaćenim trošarinama. Ukoliko poduzetnik nije trošarinski obveznik, NP iznosi nula.
(2) Pri određivanju BDV-a koristi se aritmetička sredina od tri prethodne godine poslovanja koje prethode godini podnošenja zahtjeva, a za koje je dostupan podatak o BDV-u, sukladno izrazu:
gdje su:
BDV as – aritmetička sredina BDV-a
BDV n-i – BDV u godini n-i
n – godina podnošenja zahtjeva.
(3) Iznimno od stavka 2. ovoga članka, kada nisu dostupne vrijednosti BDV-a za tri prethodne godine, aritmetička sredina BDV-a određuje se kao:
– aritmetička sredina BDV-a od dvije godine koje prethode godini u kojoj je podnesen zahtjev sukladno izrazu:
ili
– ako nisu dostupne vrijednosti BDV-a za dvije godine, uzima se u obzir BDV iz godine koja prethodi godini u kojoj je podnesen zahtjev sukladno izrazu:
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Metodologija izračuna aritmetičke sredine troška električne energije
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Članak 10.
(1) Za izračun troška poduzetnika za električnu energiju upotrebljava se aritmetička sredina troškova za tri uzastopne pune kalendarske godine koje su prethodile godini u kojoj je podnesen zahtjev i pod uvjetom da to razdoblje odgovara onome iz izračuna aritmetičke sredine BDV-a, sukladno izrazu:
gdje su:
TEE as – aritmetička sredina troška poduzetnika za električnu energiju
TEE n-i – trošak poduzetnika za električnu energiju u godini n-i
n – godina podnošenja zahtjeva.
(2) Iznimno od stavka 1. ovoga članka, ako nisu dostupni iznosi troška električne energije za tri prethodne godine, aritmetička sredina troška poduzetnika za električnu energiju određuje se na sljedeći način:
– aritmetička sredina troška za električnu energiju za dvije godine koje prethode godini u kojoj je podnesen zahtjev sukladno izrazu:
– ako nije dostupan trošak za električnu energiju za dvije godine, uzima se u obzir trošak za električnu energiju iz godine koja prethodi godini u kojoj je podnesen zahtjev sukladno izrazu:
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Članak 11.
Električni intenzitet određuje se kao omjer aritmetičke sredine troška električne energije i aritmetičke sredine BDV-a sukladno sljedećem izrazu:
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
IV. METODOLOGIJA IZRAČUNA UMANJENJA VISINE NAKNADE ZA OIEiK
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Članak 12.
(1) Iznos umanjene visine naknade određuje se sukladno razredima električnog intenziteta. Za svaki razred određen je postotni dio umanjenja naknade za OIEiK koji se oduzima od naknade za OIEiK kako slijedi:
Razred elektri č nog intenziteta
Raspon elektri č nog
intenziteta
Umanjenje naknade za OIEiK – UN OIEiK (%)
R1
od 5 % do uklju č ivo 10 %
UN OIEiK 1=40 %
R2
ve ć i od 10 % do uklju č ivo 20 %
UN OIEiK 2= 60 %
R3
ve ć i od 20 %
UN OIEiK 3= 75 %
(2) Iznos umanjene visine naknade računa se sukladno izrazu:
gdje su:
N OIEiK,um – umanjena visina naknada za OIEiK
N OIEiK – visina naknade za OIEiK
UN OIEiK (1-3) – umanjenje naknade za OIEiK izraženo u postocima, a koje ne može biti veće od 75%.
(3) Iznos umanjene visine naknade N OIEiK,um ne mo ž e biti manji od 3,76725 HRK/MWh (3,76725 : 7,53450 = 0,5 EUR/MWh).
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
V. PRAVILA ZA PRIMJENU UMANJENJA NAKNADE ZA OIEiK U PRIJELAZNOM RAZDOBLJU OD 2022. DO 2028. GODINE ZA PODUZETNIKE KOJI NE PRIPADAJU U POPIS PRIHVATLJIVIH SEKTORA
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Članak 13.
(1) Poduzetnici koji su temeljem Uredbe o kriterijima za plaćanje umanje naknade za obnovljive izvore za energije i visokoučinkovitu kongereaciju („Narodne novine“, broj 58/2020) ostvarili pravo plaćanja umanjene visine naknade za OIEiK u razdoblju od 2020. do 2021. godine, osim poduzetnika koji su sukladno zakonu kojim se uređuju klimatske promjene i zaštita ozonskog sloja obveznici ishođenja dozvola za emisije stakleničkih plinova, a koji ne pripadaju u Popis prihvatljivih sektora za smanjenje naknade za OIEiK iz Priloga 1. i 2. ove Uredbe, mogu ostvariti pravo na plaćanje umanjene naknade za OIEiK, kako slijedi:
Razred električnog intenziteta u zadnjoj godini za koju je odobreno umanjenje naknade
Umanjenje naknade OIEiK – UN (%)
po godinama
2022.-2026.
2027.
2028.
R1
20
10
0
R2
40
20
0
R3
60
30
0
(2) Poduzetnici iz stavka 1. ovoga članka, u svrhu ostvarivanja prava na umanjenje naknade za OIEiK, operatoru tržišta podnose zahtjev u obliku obrasca zahtjeva sadržanog u Prilogu 4. ove Uredbe i koji čini njezin sastavi dio.
(3) Zahtjev iz stavka 2. ovoga članka podnosi se elektroničkim putem i obavezno sadrži:
- dokumentaciju iz članka 3. stavka 4. podstavci 1., 2., 3., 6. i 7. ove Uredbe.
- godišnje financijsko izvješće podneseno Financijskoj agenciji za godinu koja prethodi godini podnošenja zahtjeva
- javnobilježnički ovjerena izjava o ukupnim troškovima za električnu energiju poduzetnika (po svim obračunskim mjernim mjestima koja se vode na tog poduzetnika) za isto razdoblje kao i godišnje financijsko izvješće
- izjava opskrbljivača elektične enegije o ukupnoj potrošnji električne energije i ukupnim plaćenim troškovima električne energije poduzetnika za sva njegova obračunska mjerna mjesto za prethodnu kalendarsku godinu
- izjava operatora sustava o plaćenim troškovima naknade za korištenje mreže za sva obračunska mjesta poduzetnika za prethodnu kalendarsku godinu
- jedinstveni registarski broj poduzetnika iz evidencije poduzetnika prihvaćenih za umanjenje visine naknade za OIEiK.
(4) Zahtjev iz stavka 2. ovoga članka poduzetnik može podnijeti do 1. prosinca tekuće godine.
(5) O zahtjevu iz stavka 2. ovoga članka operator tržišta energije odlučuje rješenjem sukladno članku 50. stavku 5. Zakona.
(6) Rješenje iz stavka 5. ovoga članka donosi se na rok od godine dana od dana izvršnosti Rješenja.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Članak 14.
(1) Ako je poduzetnik ostvario pravo na umanjenje naknade za OIEiK temeljem rješenja iz članka 13. stavka 5. ove Uredbe, radi daljneg ostvarivanja takvog prava, dužan je podnijeti zahtjev najkasnije 60 dana prije isteka važenja Rješenja.
(2) Uz zahtjev iz stavka 1. ovoga članka, prilažu se dokazi iz članka 13. stavka 3. ove Uredbe.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Članak 15.
Uvjeti za ostvarivanje prava na plaćanje umanjenje naknade za OIEiK iz članka 13. stavka 1. ove Uredbe, su da:
‒ prosječna godišnja količina potrošene električne energije poduzetnika, koji može ostvariti pravo na umanjenje visine naknade za OIEiK, ne može biti manja od 500 MWh/god u svakoj godini promatranog razdoblja
‒ se poduzetnik ne smatra poduzetnikom u teškoćama sukladno važećim propisima o državnim potporama, odnosno da nad poduzetnikom nije otvoren ili proveden stečajni postupak ili postupak likvidacije
‒ poduzetnik nema duga ili nepodmirenog duga temeljem odluke Europske komisije o nezakonitosti ili nespojivosti potpore s unutarnjim tržištem.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
VI. NAČIN PRIMJENE PRAVILA ZA UMANJENJE I POVRAT PLAĆENE NAKNADE ZA OIEiK
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Članak 16.
(1) Poduzetnici koji su ostvarili pravo za umanjenje visine naknade za OIEiK u 2021. godini temeljem rješenja iz članka 4. Uredbe o kriterijima za plaćanje umanjene naknade za obnovljive izvore za energije i visokoučinkovitu kogeneraciju („Narodne novine“, broj 58/2020) i ako su nakon isteka roka važenja navedenog rješenja plaćali puni iznos naknade za OIEiK, mogu ostvariti pravo na potporu sukladno uvjetima iz stavka 2. ovoga članka.
(2) Uvjeti za ostvarivanje prava iz stavka 1. ovoga članka su da je poduzetnik:
- podnio operatoru tržišta energije zahtjev za umanjenje naknade za OIEiK u cilju daljnjeg ostvarivanja prava na plaćanje umanjene visine naknade za OIEiK u 2022. godini,
- nakon isteka roka važenja rješenja o umanjenju naknade za OIEiK iz 2021. godine plaćao puni iznos naknade,
- ispunio uvjete u skladu s člankom 3. stavka 1. ove Uredbe.
(3) O zahtjevu iz stavka 2. ovog članka odlučuje operator tržišta energije rješenjem iz članka 50. stavka 5. Zakona.
(4) U slučaju da poduzetnik temeljem rješenja iz stavka 3. ovoga članka ostvari pravo na potporu u obliku povrata dijela plaćene naknade za OIEiK, operator tržišta energije je dužan utvrditi:
- iznos povrata dijela plaćene visine naknade za OIEiK poduzetniku koja se odnosi na razdoblje od dana isteka roka važenja rješenja o umanjenju naknade za OIEiK iz 2021. godine do dana izvršnosti Rješenja donesenog sukladno odredbama iz ove Uredbe.
- pravo na plaćanje umanjenje visine naknade za OIEiK na rok važenja koji ne može biti duži od jedne godine od dana izvršnosti Rješenja.
(5) U slučaju utvrđivanja povrata iz stavka 4. postavka 1. ovog članka, operator tržišta dužan je isplatiti opskrbljivaču elektične enegije poduzetnika utvrđeni iznos dijela plaćene visine naknade za OIEiK u roku od 30 dana od dana izvršnosti Rješenja.
(6) Opskrbljivač elektične enegije je dužan isplatiti poduzetniku iznos dijela plaćene naknade za OIEiK u roku od 8 dana od dana uplate iznosa iz stavka 5. ovoga članka.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
VII. NAČIN PRIMJENE UMANJENJA NAKNADE ZA OIEiK ZA PODUZETNIKE IZ POPISA PRIHVATLJIVIH SEKTORA
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Članak 17.
(1) Poduzetnik je dužan u roku od osam dana od izvršnosti rješenja iz članka 3. stavka 7., članka 4. stavka 3. ili iz članka 13. stavka 5. ove Uredbe obavijestiti svojeg opskrbljivača elektične enegije o ostvarenju prava na plaćanje umanjene naknade za OIEiK.
(2) Obavijest iz stavka 1. ovoga članka obavezno mora sadržavati jedinstveni registarski broj poduzetnika iz evidencije poduzetnika prihvaćenih za umanjenje visine naknade za OIEiK, planirani iznos potpore dodijeljene poduzetniku i presliku rješenja iz članka 3. stavka 7., članka 4. stavka 3. ili iz članka 13. stavka 5. ove Uredbe.
(3) Poduzetnik je dužan obavijestiti opskrbljivača električne energije o svakoj promjeni utvrđenoj od strane operatora tržišta energije tijekom važenja rješenja iz članka 3. stavka 7., članka 4. stavka 3. ili iz članka 13. stavka 5. ove Uredbe, u roku od osam dana od dana njegove izvršnosti.
(4) Po zaprimanju obavijesti o ishođenom rješenju iz članka 3. stavka 7., članka 4. stavka 3. ili iz članka 13. stavka 5. ove Uredbe, opskrbljivač električne energije je dužan:
‒ obavijestiti nadležnog operatora sustava o nastaloj promjeni i danu izvršnosti Rješenja poduzetnika.
‒ obračunavati poduzetniku umanjenu naknadu od dana izvršnosti Rješenja, na način da se obračun primjenjuje od prvoga dana u mjesecu koji slijedi mjesec u kojem je Rješenje postalo izvršno.
(5) Operator distribucijskog sustava i operator prijenosnog sustava obvezni su, zasebno po kategorijama kupaca, dostavljati operatoru tržišta energije podatke o ukupnim količinama električne energije koju su opskrbljivači električne energije u prethodnom mjesecu isporučili svojim kupcima.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
VIII. NAČIN PRAĆENJA KORIŠTENJA I POVRAT UMANJENE NAKNADE ZA OIEiK
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Članak 18.
(1) Operator tržišta energije dužan je provoditi postupak praćenja korištenja prava umanjenja naknade za OIEiK temeljem rješenja iz članka 3. stavka 7. i članka 4. stavka 3. i članka 13. stavka 5. ove Uredbe.
(2) Poduzetnik koji je ostvario pravo na umanjenje naknade za OIEiK temeljem rješenja iz članka 3. stavka 7. ili članka 4. stavka 3. ove Uredbe, u roku od najranije 60 dana do najkasnije 30 dana prije njegovog isteka, dužan je dostaviti operatoru tržišta energije sljedeće dokaze:
‒ dokaz da je poduzetnik proveo minimalno mjere energetske učinkovitosti sukladno energetskom pregledu na temelju kojeg je ostvario pravo na umanjenje naknade za OIEiK s vremenom povrata do tri godine, ili
‒ da je smanjio ugljični otisak potrošnje električne energije time da poduzetnik osigurava minimalno 60% potrebne električne energije iz OIE, ili
‒ da je uložio minimalno 50% iznosa potpore u projekte značajnog smanjenja emisija stakleničkih plinova poduzetnika.
(3) Dokazom iz stavka 2. podstavka 1. ovog članka, u slučaju ako se dokazuje provedba mjera energetske učinkovitosti, smatra se elaborat o uštedama energije koji je izradila osoba ovlaštena za energetske preglede velikih poduzeća i dokaz da su provedene mjere upisane u sustav za praćenje, mjerenje i verifikaciju ušteda energije.
(4) Dokazom iz stavka 2. podstavka 2. ovog članka, u slučaju ako se dokazuje da poduzetnik osigurava minimalno 60% potrebne električne energije iz OIE smatra se:
‒ izjava opskrbljivača elektične enegije o udjelu električne energije iz OIE u ukupnoj potrošnji
električne energije poduzetnika, ako se uvjet zadovoljava isključivo kupnjom električne energije iz OIE od opskrbljivača elektične enegije i/ili,
‒ elaborat o uštedama energije, koji je izradila osoba ovlaštena za energetske preglede velikih poduzeća, s iskazanom vrijednosti vlastite proizvodnje iz OIE i udjelu te proizvodnje u ukupnoj potrošnji električne energije poduzetnika, ako se uvjet zadovoljava vlastitom proizvodnjom električne energije iz OIE.
(5) Dokazom iz stavka 2. podstavka 3. ovog članka, u slučaju ako se dokazuje da je poduzetnik uložio minimalno 50% iznosa potpore u projekte značajnog smanjenja emisija stakleničkih plinova, smatra se izjava akreditiranog verifikatora izvješća o emisijama stakleničkih plinova i verificirano izvješće kojima se potvrđuje da su navedene investicije u smanjenje emisija stakleničkih plinova dovele do smanjenja na razinu ispod 90% od odgovarajuće referentne vrijednosti koja se upotrebljava za besplatnu dodjelu emisijskih jedinica u okviru sustava Europske unije za trgovanje emisijama.
(6) U postupku iz stavaka 1. ovoga članka, operator tržišta energije je ovlašten zatražiti od poduzetnika i/ili operatora distribucijskog i/ili prijenosnog sustava, nadležnih financijskih institucija i ovlaštene osobe za energetsko cerificiranje sve potrebne podatke radi utvrđivanja sukladnosti korištenja prava umanjenja naknade za OIEiK rješenjem iz članka 3. stavka 7. i članka 4. stavka 3. ove Uredbe.
(7) Ako operator tržišta energije u postupku iz stavka 1. ovoga članka utvrdi da poduzetnik tijekom važenja Rješenja, iz bilo kojeg razloga nije pravilno ostvario svoje pravo na umanjenje naknade za OIEiK, operator tržišta energije o tome donosi rješenje protiv kojega žalba nije dopuštena, ali je moguće pokrenuti upravni spor.
(8) U slučaju da operator tržišta energije u rješenju iz stavka 7. ovoga članka utvrdi da poduzetnik nije proveo sve mjere na način predviđen stavkom 3., 4. i 5. ovoga članka, poduzetnik je dužan izvršiti povrat iznosa dodijeljene potpore svom opskrbljivaču elektične enegije temeljem obračuna koji će biti utvrđen u rješenju iz stavka 7. ovoga članka. Opskrbljivač elektične enegije je ovaj iznos dužan isplatiti operatoru tržišta energije.
(9) U slučaju da operator tržišta energije u rješenju iz stavka 7. ovoga članka utvrdi da je poduzetnik svoje pravo na umanjenje naknade za OIEiK stekao na nepravilan način ili temeljem neistinitih podataka, poduzetnik je dužan isplatiti svom opskrbljivaču cjelokupni iznos primljene potpore koji će biti utvrđen rješenjem iz stavka 7. ovoga članka. Opskrbljivač elektične enegije je taj iznos dužan isplatiti operatoru tržišta energije.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Članak 19.
Poduzetnik koji temeljem rješenja operatora tržišta energije iz članka 18. stavka 7. ove Uredbe nije opskrbljivaču elektične enegije izvršio povrat utvrđenog iznosa potpore do dana podnoštenja zahtjeva iz članka 4. stavka 1. ili članka 13. stavka 5. ove Uredbe, ne može ostvariti pravo na umanjenje naknade za OIEiK prije izvršenja navedenog povrata.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
IX. EVIDENCIJA PODUZETNIKA PRIHVAĆENIH ZA UMANJENJE NAKNADE ZA OIEiK
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Članak 20.
(1) Evidenciju poduzetnika kojima je odobrena potpora u obliku smanjenje naknade za OIEiK vodi operator tržišta energije.
(2) Upis u evidenciju iz stavka 1. ovoga članka obavlja operator tržišta energije po izvršnosti Rješenja iz članka 3. stavka 7., članka 4. stavka 3. i članka 13. stavka 5. ove Uredbe.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Članak 21.
(1) U evidenciji iz članka 20. stavka 1. ove Uredbe upisuju se sljedeći podaci:
‒ jedinstveni registarski broj poduzetnika
‒ naziv poduzetnika i odgovorne osobe
‒ glavna djelatnost (NACE sektor) u kojem djeluje poduzetnik
‒ godišnja potrošnja električne energije poduzetnika
‒ godišnji BDV
‒ godišnji električni intenzitet
‒ godišnji troškovi električne energije
‒ kronološki popis opskrbljivača električne energije poduzetnika.
‒ iznos dodijeljene potpore
(b) Pregled podataka iz evidencije iz stavka 1. ovoga članka javno je dostupan putem interneta.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
X. PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Članak 22.
Svi postupci u svezi zahtjeva za umanjenje naknade za OIEiK, koji su započeti a nisu završeni do stupanja na snagu ove Uredbe, dovršit će se sukladno odredbama iz ove Uredbe.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Članak 23.
Stupanjem na snagu ove Uredbe prestaje važiti Uredba o kriterijima za plaćanje umanjene naknade za obnovljive izvore za energije i visokoučinkovitu kongereaciju („Narodne novine“, broj 57/2020).
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Članak 24.
Ova Uredba stupa na snagu osmi dan od dana objave u „Narodnim novinama“.
Klasa:
Urbroj:
Zagreb,
Predsjednik
mr. sc. Andrej Plenkovi ć
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
PRILOG 1.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Popis prihvatljivih sektora za smanjenje naknade za OIEiK izloženih znajačajnom riziku
Oznaka NACE
Opis
0510
Rudarstvo tvrdog ugljena
0620
Vađenje prirodnog plina
0710
Rudarstvo željeznih rudača
0729
Rudarstvo ostalih obojenih metalnih rudača
0811
Vađenje ukrasnog kamena i kamena za gradnju, vapnenca, gipsa, krede i škriljevca
0891
Rudarstvo kemijskih minerala i minerala gnojiva
0893
Ekstrakcija soli
0899
Ostalo rudarstvo i vađenje, d. n.
1020
Prerada i očuvanje riba, rakova i mekušaca
1031
Prerada i konzerviranje krumpira
1032
Proizvodnja soka od voća i povrća
1039
Ostala prerada i konzerviranje voća i povrća
1041
Proizvodnja ulja i masti
1062
Proizvodnja škroba i škrobnih proizvoda
1081
Proizvodnja šećera
1086
Proizvodnja homogeniziranih prehrambenih pripravaka i dijetetske hrane
1104
Proizvodnja ostalih nedestiliranih fermentiranih pića
1106
Proizvodnja slada
1310
Priprema i predenje tekstilnih vlakana
1320
Tkanje tekstila
1330
Završna obrada tekstila
1391
Proizvodnja pletenih i kukičanih materijala
1393
Proizvodnja sagova i prostirki
1394
Proizvodnja užeta, užadi, konopa i mreža
1395
Proizvodnja netkanog tekstila i proizvoda od netkanog tekstila, osim odjeće
1396
Proizvodnja ostalih tehničkih i industrijskih tekstila
1411
Proizvodnja kožne odjeće
1431
Proizvodnja pletenih i kukičanih čarapa
1511
Štavljenje i obrada kože;obrada i bojenje krzna
1610
Piljenje i pjeskarenje drva
1621
Proizvodnja furnirskih ploča i ploča na osnovi drva
1622
Proizvodnja sastavljenih parketnih podova
1629
Proizvodnja ostalih proizvoda od drva; proizvodnja proizvoda od pluta, slame i materijala za pletarstvo
1711
Proizvodnja celuloze
1712
Proizvodnja papira i kartona
1722
Proizvodnja kućanskih i sanitarnih potrepština i toaletnih potrepština
1724
Proizvodnja tapeta
1920
Proizvodnja rafiniranih naftnih derivata
2011
Proizvodnja industrijskih plinova
2012
Proizvodnja bojila i pigmenta
2013
Proizvodnja ostalih anorganskih osnovnih kemikalija
2014
Proizvodnja ostalih organskih osnovnih kemikalija
2015
Proizvodnja gnojiva i dušikovih spojeva
2016
Proizvodnja plastike u primarnim oblicima
2017
Proizvodnja sintetičke gume u primarnim oblicima
2059
Proizvodnja ostalih kemijskih proizvoda, d. n.:
2060
Proizvodnja umjetnih vlakana
2110
Proizvodnja osnovnih farmaceutskih proizvoda
2211
Proizvodnja guma i cijevi od gume; protektiranje i ponovna izgradnja gumenih guma
2219
Proizvodnja ostalih proizvoda od gume
2221
Proizvodnja plastičnih ploča, listova, cijevi i profila
2222
Proizvodnja plastičnih proizvoda za pakiranje
2229
Proizvodnja ostalih plastičnih proizvoda
2311
Proizvodnja ravnog stakla
2312
Oblikovanje i obrada ravnog stakla
2313
Proizvodnja šupljeg stakla
2314
Proizvodnja staklenih vlakana
2319
Proizvodnja i prerada ostalog stakla, uključujući tehničke staklene proizvode
2320
Proizvodnja vatrostalnih proizvoda
2331
Proizvodnja keramičkih pločica i zastava
2342
Proizvodnja keramičkih sanitarnih čvora
2343
Proizvodnja keramičkih izolatora i izolacijskih dijelova
2344
Proizvodnja ostalih tehničkih keramičkih proizvoda
2349
Proizvodnja ostalih keramičkih proizvoda
2351
Proizvodnja cementa
2391
Proizvodnja abrazivnih proizvoda
2399
Proizvodnja ostalih nemetalnih mineralnih proizvoda, d. n.
2410
Proizvodnja osnovnog željeza i čelika te ferolegura
2420
Proizvodnja cijevi, šupljih profila i pripadajućih pribora, od čelika
2431
Hladno crtanje šipki
2432
Hladno valjanje uske trake
2434
Hladno crtanje žice
2442
Proizvodnja aluminija
2443
Proizvodnja olova, cinka i kositra
2444
Proizvodnja bakra
2445
Ostala proizvodnja obojenih metala
2446
Prerada nuklearnog goriva
2451
Lijevanje željeza
2550
Kovanje, prešanje, utiskivanje i oblikovanje metala; metalurgija praha
2561
Obrada metala premaza
2571
Proizvodnja pribora za jelo
2593
Proizvodnja proizvoda od žice, lanaca i opruga
2594
Proizvodnja zatvarača i proizvoda za vijčane strojeve
2611
Proizvodnja elektroničkih sastavnih dijelova
2720
Proizvodnja baterija i akumulatora
2731
Proizvodnja svjetlovodnih kabela
2732
Proizvodnja ostalih elektroničkih i električnih žica i kabela
2790
Proizvodnja ostale električne opreme
2815
Proizvodnja ležajeva, zupčanika, zupčanika i pogonskih elemenata
3091
Proizvodnja motocikala
3099
Proizvodnja ostalih prijevoznih sredstava, d. n.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
PRILOG 2.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Popis sektora koji nisu navedeni u popisu iz priloga 1. ove Uredbe, ali su prihvatljivi za umanjenje naknade za OIEiK
Oznaka NACE
Opis
1011
Prerada i konzerviranje mesa
1012
Prerada i konzerviranje mesa peradi
1042
Proizvodnja margarina i sličnih jestivih masti
1051
Rad mljekara i proizvodnje sira
1061
Proizvodnja mlinarskih proizvoda
1072
Proizvodnja dvopeka i keksa; proizvodnja konzerviranih kolača i kolača
1073
Proizvodnja makarona, rezanaca, kuskusa i sličnih proizvoda
1082
Proizvodnja kakaa, čokolade i slatkiša od šećera
1085
Proizvodnja gotovih jela i jela
1089
Proizvodnja ostalih prehrambenih proizvoda, d. n.
1091
Proizvodnja pripremljene hrane za životinje iz uzgoja
1092
Proizvodnja pripremljene hrane za kućne ljubimce
1107
Proizvodnja bezalkoholnih pića; proizvodnja mineralnih voda i drugih flaširanih voda
1723
Proizvodnja papira za pisanje
1729
Proizvodnja ostalih proizvoda od papira i kartona
2051
Proizvodnja eksploziva
2052
Proizvodnja ljepila
2332
Proizvodnja opeke, pločica i građevnih proizvoda, od pečene gline
2352
Proizvodnja vapna i gipsa
2365
Proizvodnja vlaknastog cementa
2452
Lijevanje čelika
2453
Lijevanje lakih metala
2591
Proizvodnja čeličnih bubnjeva i sličnih spremnika
2592
Proizvodnja lagane metalne ambalaže
2932
Proizvodnja ostalih dijelova i pribora za motorna vozila
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
PRILOG 3.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
ZAHTJEV ZA UMANJENJE VISINE NAKNADE OIEiK
Osnovni podaci
Adresa sjedi š ta poslovnog subjekta
OIB poslovnog subjekta
Glavna djelatnost (naziv)
Glavna djelatnost (razred prema NACE)
Osoba za kontakt
e-mail:
Telefon:
Godina
N-3*
N-2*
N-1*
Potro š nja elektri č ne energije (kWh)
Tro š ak elektri č ne energije (kn)
BDV (kn)
Podatak je li poduzenik ve ć bi korisnik potpore za u umanjenje naknade za OIEiK
DA
NE
Ako je odgovor DA navesti godinu kori š tenja potpora za umanjenje naknade za OIEiK:
Komentar
* N je godina podnošenja zahtjeva
PRILOZI:
1 . Potvrda trgovačkog suda nadležnog prema sjedištu poduzetnika kojom se dokazuje da nad poduzetnikom nije otvoren ili proveden stečajni postupak ili postupak likvidacije
2. Potvrda porezne uprave o plaćanju svih dospjelih poreznih obveza i obveza za mirovinsko i zdravstveno osiguranje i druga javna davanja, ne stariju od 30 dana od dana predaje zahtjeva
3. Izvadak iz sudskog ili drugog odgovarajućeg registra, ne stariju od 30 dana od dana predaje zahtjeva
4. Dokaz o glavnoj djelatnosti ishođen u Državnom zavodu za statistiku
5. Godišnje financijsko izvješće (račun dobiti i gubitka) za zadnje tri fiskalne godine predano nadležnoj poreznoj upravi u sklopu podnošenja godišnjeg financijskog izvještaja, odnosno ako je poduzetnik aktivan kraće od tri godine za sve godine poslovanja
6. Javnobilježnički ovjerena izjava poduzetnika o ukupnim primljenim državnim potporama u zadnje tri fiskalne godine
7 . Javnobilježnički ovjerena izjava poduzetnika o ukupnim plaćenim trošarinama za zadnje tri fiskalne godine, te sva mjesečna izvješća o uplaćenim trošarinama za zadnje tri fiskalne godine, ukoliko je poduzetnik trošarinski obveznik u Republici Hrvatskoj, o ukupnim troškovima za električnu energiju poduzetnika (po svim obračunskim mjernim mjestima koja se vode na tog poduzetnika) za isto razdoblje kao i godišnja financijska izvješća, u čijem prilogu se nalaze kopije svih mjesečnih računa za električnu energiju na osnovu kojih je izračunat ukupan trošak električne energije.
8. Energetski pregled, ne stariji od četiri godine na dan ponošenja zahtjeva.
Datum:
Ime, prezime i potpis zakonskog zastupnika
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
PRILOG 4.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
ZAHTJEV ZA UMANJENJE VISINE NAKNADE OIEiK
Osnovni podaci
Adresa sjedi š ta poslovnog subjekta
OIB poslovnog subjekta
Glavna djelatnost (naziv)
Glavna djelatnost (razred prema NACE)
Osoba za kontakt
e-mail:
Telefon:
PRILOZI:
1. Potvrda trgovačkog suda nadležnog prema sjedištu poduzetnika kojom se dokazuje da nad poduzetnikom nije otvoren ili proveden stečajni postupak ili postupak likvidacije.
2. Potvrda porezne uprave o plaćanju svih dospjelih poreznih obveza i obveza za mirovinsko i zdravstveno osiguranje i druga javna davanja, ne starija od 30 dana od dana predaje zahtjeva.
3. Izvadak iz sudskog ili drugog odgovarajućeg registra, ne stariji od 30 dana od dana predaje zahtjeva.
4. Oznaka i datum donošenja rješenja o umanjenju naknade za OIEiK donesenog tijekom 2020. i/ili 2021. godine.
Datum:
Ime, prezime i potpis zakonskog zastupnika
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
OBRAZLOŽENJE
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Uredba o kriterijima za plaćanje umanjene naknade za obnovljive izvore energije i visokoučinkovitu kogeneraciju
Uredba se donosi u skladu sa Smjernicama o državnim potporama za klimu, zaštitu okoliša i energiju za 2022. (Službeni list Europske unije, C 80 od 18. veljače 2022. dalje: Smjernice) u cilju smanjenja rizika za poduzetnike s visokim električnim intenzitetom i potrošnjom električne energije, da svoje aktivnosti nastave izvan granica Europske unije, zbog troškova proizašlih iz plaćanja naknade za obnovljive izvore energije i visokoučinkovite kogeneracije (dalje: OIEiVUK).
Korisnici potpore su poduzetnici s visokim intenzitetom električne energije i potrošnjom električne energije koji djeluju u prihvatljivim sektorima navedenim u Prilogu 1 i 2 Uredbe, a koji odgovaraju sektorima navedenim u Prilogu 1. Smjernica iz 2022., te koji ispunjavaju uvjete da njihova prosječna godišnja količina potrošnje električne energije nije manja od 500 MWh/god u svakoj godini promatranog razdoblje. Prema Uredbi o kriterijima za plaćanje umanjene naknade za obnovljive izvore za energije i visokoučinkovitu kogeneraciju („Narodne novine“, br. 57/202: dalje: Uredba iz 2020.), koja je odobrena odlukom Europske komisije SA.54887 (2020/N) od 8. lipnja 2020., pravo na umanjenje naknade imao je poduzetnik čija je godišnja potrošnja električne energije iznosila 1 GWh/god. Razlog ovoga smanjenja godišnje potrošnje sa 1 GWh/god na 500 MWh/god je između ostaloga planiranje povećanja broja korisnika koji će imati pravo na umanjenje naknade za OIEiVUK, osobito u svjetlu prisutne energetske krize.
Pravo na ovu vrstu državne potpore, poduzetnici mogu ostvariti isključivo ukoliko dokažu da provode mjere energetske učinkovitosti temeljem energetskog pregleda poduzetnika kako to propisuju Smjernice iz 2022. u točki 414., što je i predmet obvezne evaluacije od strane HROTE-a na godišnjoj razini.
Nadalje, omogućava se da pojedini poduzetnici, a koji više ne udovoljavaju uvjetima za umanjenje naknade za OIEiK (koji više ne pripadaju u prihvatljive iz Prilog 1. i 2. Uredbe, odnosno Prilogu 1. Smjernica), mogu i dalje uživati takvu potporu, a sve u cilju izbjegavanja naglog opterećenja većim naknadama za OIEiK. Stoga je u odjeljku 4.11.3.5. Smjernica pod naslovom „ Prijelazna pravila“, odredbom točke 416. i 417. i predviđen tzv. „prijelazni plan“. Ovi poduzetnici koji su prethodno već tijekom 2021. i 2022. godine stekli pravo na umanjenje naknade za OIEiK temeljem Uredbe iz 2020., temeljem članka 13. ove Uredbe mogu i dalje nastaviti koristiti potporu na način da im se postupno do najkasnije 2028. godine povećava plaćanje naknade za OIEiK čime im se smanjuje iznos potpore. Na taj se način ispunjava uvjetima proporcionalnosti i prihvatljivosti iz Smjernica.
Određeni poduzetnici ostvarili su svoje pravo na umanjenje naknade za OIEiK u 2021. godini temeljem Uredbe iz 2020. u trajanju od jedne godine te su, pravovremeno tijekom 2022. godine, podnijeli zahtjeve za nastavak ostvarivanja prava na umanjenje naknade za OIEiK. Međutim, kako donošenjem novih Smjernica više nije bilo dopušteno nastaviti dodjeljivati potpore u obliku umanjenja nakade za OIEiK temeljem važeće Uredbe, a iz kojeg razloga operator tržišta električne energije nije bio u mogućnosti rješavati o takvim zahtjevima, primjenom odredbi iz članka 16. ove Uredbe omogućava se poduzetnicima da, ako ispunjavaju uvjete iz ove Uredbe, pored prava na umanjenje naknade za OIEiK u trajanju od godine dana, mogu ostvariti i pravo na povrat preplaćenog dijela naknade za OIEiK u 2022. godini.
Ukupni iznos državne potpore je 780 milijuna kuna, a godišnji iznos je oko 130 milijuna kuna.
U razdoblju do 31. prosinca 2021., pravo je moglo ostvariti 162 korisnika dok će, zahvaljujući smanjenju predmetne granice ovo pravo moći ostvariti oko 216 korisnika.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja