NACRT PRIJEDLOGA ISKAZA O PROCJENI UČINAKA PROPISA ZA ZAKON O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O FISKALIZACIJI U PROMETU GOTOVINOM
1. PROBLEM
Zakonom o fiskalizaciji u prometu gotovinom (Narodne novine, broj 133/12, u daljnjem tekstu: Zakon) uređen je postupak fiskalizacije kao skup mjera kojima se uvodi nadzor nad izdavanjem računa u prometu gotovinom na području Republike Hrvatske.
U razdoblju nakon uvođenja fiskalizacije u prometu gotovinom uočene su određene pojavnosti koje je potrebno zakonski urediti, ali i odredbe Zakona uskladiti s posebnim propisima.
Važećim odredbama Zakona propisano je izuzeće od obveze fiskalizacije za promete ostvarene u djelatnosti prodaje karata ili žetona u putničkom prometu bez obzira obavlja li se prodaja u prijevoznom sredstvu ili uredima/šalterima na stanicama prijevoznika. Međutim, budući da je u međuvremenu posebnim propisom omogućena prodaja karata u prijevoznom sredstvu, otvara se prostor prodaje izvan kontrole fiskalizacije.
U dijelu prodaje vlastitih poljoprivrednih proizvoda potrebno je odredbe Zakona uskladiti s odredbama Zakona o porezu na dohodak.
Nadalje, uočena je potreba za unapređenjem sustava razmjene podataka između obveznika fiskalizacije i Porezne uprave. Primjerice, poslovne prostore koji su trenutno prijavljeni u sustav fiskalizacije nije moguće točno locirati niti izvršiti uvid u vrstu djelatnosti po poslovnim prostorima obveznika fiskalizacije.
Također, u sustavu fiskalizacije se trenutno ne vode podaci o osobama koji su obveznicima fiskalizacije implementirali programska rješenja za potrebe provođenja fiskalizacije te koja iste održavaju. Isto je potrebno kako bi se uočile nepravilnosti koje u konačnici mogu dovesti do nepostupanja po zakonskim odredbama.
Nadalje, važećim Zakonom propisan je postupak izdavanja računa za male obveznike fiskalizacije na način da su isti dužni izdati račun koji mora biti uvezan u posebnu knjigu računa. Međutim, malim obveznicima fiskalizacije omogućeno je da se opredijele za postupak izdavanja računa izdavanjem računa iz posebne knjige računa ili izdavanjem računa putem prilagođenih naplatnih uređaja.
Prema odredbama važećeg Zakona, visina blagajničkog maksimuma obveznika fiskalizacije zavisna je od veličine obveznika fiskalizacije sukladno odredbama Zakona o poticanju razvoja malog gospodarstva. Prema potonjem Zakonu fizička osoba - obveznik poreza na dobit može se smatrati i malim i srednjim subjektom, dok je prema odredbama Zakona o fiskalizaciji u prometu gotovinom istima omogućena visina blagajničkog maksimuma samo kao fizičkoj osobi.
Nadzor nad provedbom Zakona provodi Ministarstvo financija, Porezna uprava, međutim potrebno je proširiti nadležnost provođenja nadzora nad istim i na Carinsku upravu.
Također važećim Zakonom propisana je mjera zabrane obavljanja djelatnosti pečaćenjem poslovnih prostorija donošenjem rješenja. Način izricanja mjere zabrane obavljanja djelatnosti potrebno je uskladiti s ostalim poreznim propisima po kojima se postupa kod izricanja mjere zabrane obavljanja djelatnosti pečaćenjem poslovnih prostorija temeljem istih.
Isto tako, sadašnjim Zakonom propisane su prekršajne odredbe za obveznike fiskalizacije koje nisu usklađene s Prekršajnim zakonom.
2. CILJEVI
Cilj je ujednačiti i olakšati primjenu i postupanje poreznih obveznika i djelatnika Porezne uprave, unaprijediti sustav razmjene podataka te provođenja detaljnih analiza.
Rok ostvarivanja zadanih ciljeva je 1. siječnja 2016. godine.
3. MOGUĆE OPCIJE
3.1. OPCIJA 1: NENORMATIVNO RJEŠENJE – NE PODUZIMATI NIŠTA
Ova opcija kao rješenje navedenog problema nudi mogućnost „ne poduzimati ništa“, odnosno postojeće stanje od trenutka donošenja Zakona nastavit će se i dalje bez poduzimanja koraka od strane stručnog nositelja.
Dakle, Zakon o fiskalizaciji u prometu gotovinom uređuje postupak fiskalizacije u prometu gotovinom, obveznike fiskalizacije, sadržaj računa za provedbu fiskalizacije, vođenje Evidencije obveznika fiskalizacije u prometu gotovinom, provedbu postupka fiskalizacije, plaćanje između obveznika fiskalizacije gotovim novcem te nadzor nad provedbom Zakona.
Opcija alternativnog rješavanja ove problematike unutar strukovnih organizacija odnosno drugih interesnih udruženja provođenjem kampanja, projekata i sličnih aktivnosti nije moguća budući da rješavanje prethodno navedenog problema i postizanje gore navedenih ciljeva nije moguće bez intervencije u zakonodavstvo, odnosno izmjene postojećeg zakonodavstva.
3.3. OPCIJA 3.1.: NORMATIVNO RJEŠENJE
Ovom opcijom predviđa se donošenje Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o fiskalizaciji u prometu gotovinom, kojim se namjerava olakšati primjena i postupanje kako poreznih obveznika tako i djelatnika Porezne uprave, unaprijediti sustav razmjene podataka te provođenja detaljnijih analiza.
Navedenim normativnim rješenjem namjerava se slijedeće:
ukinuti izuzeće od obveze fiskalizacije za porezne obveznike koji obavljaju djelatnost prodaje karata ili žetona u putničkom prometu, budući da prema posebnom propisu postoji mogućnost prodaje karata koji je izvan kontrole fiskalizacije,
pojasniti prodaja vlastitih poljoprivrednih proizvoda na način da se pod istom smatra samo prodaja vlastitih poljoprivrednih proizvoda u neprerađenom stanju kada iste prodaju obiteljska poljoprivredna gospodarstva,
propisati novi način dostave podatka o poslovnim prostorima koje su obveznici fiskalizacije dužni dostavljati sukladno važećem Zakonu
trenutno u postupku provedbe fiskalizacije izdavanja računa i dostave podataka
o poslovnim prostorima, obveznici fiskalizacije isto dostavljaju putem web servisa korištenjem XML sheme,
radi unapređenja sustava s jedne strane, a s druge strane kako se poreznim obveznicima koji su obveznici fiskalizacije ne bi nametali dodatni troškovi odnosno kako bi se omogućilo korištenje postojećih resursa i poslovnih procesa, potrebno je normativno urediti dostavu podataka o istome putem ePorezne,
ePorezna je skup elektroničkih usluga Porezne uprave koja omogućuje svim poreznim obveznicima dostavu poreznih obrazaca elektroničkim putem, pregled njihovih statusa te uvid u porezno knjigovodstvenu karticu, a sve u cilju jednostavnijeg i bržeg ispunjavanja obveza prema Poreznoj upravi, dakle, riječ je o sustavu kojeg porezni obveznici već koriste u svojoj komunikaciji s Poreznom upravom,
porezni obveznici koji su obveznici fiskalizacije, a koji ne podnose obrasce putem ePorezne te nemaju certifikat za pristup ePoreznoj, prijavit će podatke o poslovnom prostoru službenicima u nadležnoj ispostavi Porezne uprave,
s obzirom da će se u sustav fiskalizacije obvezno unositi i podatak o osobama koje obveznicima fiskalizacije implementiraju programska rješenja za potrebe provođenja fiskalizacije te isti održavaju, uredit će se prekršajne odredbe za obveznike kod kojih se utvrdi da koriste programska rješenja koja su i kod drugih obveznika pokazala da omogućavaju postupanje suprotno zakonskim odredbama,
malim obveznicima fiskalizacije omogućiti izdavanje računa koji mora biti uvezen u posebnu knjigu račun ili putem posebnog naplatnog uređaja,
blagajnički maksimum će ovisiti o tome radi li se o fizičkoj osobi - obrtniku ili fizičkoj osobi - obrtniku koji je obveznik poreza na dobit, a koji će visinu blagajničkog maksimuma moći odrediti sukladno svojoj veličini prema uvjetima iz Zakona o poticanju razvoja malog gospodarstva,
vezano za odredbu kojom je propisana mjera zabrane obavljanja djelatnosti pečaćenjem poslovnih prostorija donošenjem rješenja, ujednačit će se postupanje na način izricanja ove mjere i temeljem drugih propisa,
odredba Zakona koja se odnosi na provedbu nadzora nad istim, izmijenit će se na način da se propiše kako nadzor nad provedbom predmetnog Zakona uz Ministarstvo financija, Poreznu upravu provodi i Carinska uprava,
prekršajne odredbe uskladit će se s Prekršajnim zakonom u smislu propisivanja novčanih kazni zasebno za fizičke i zasebno za pravne osobe, te će se propisati kazne za nove razloge poreznih prekršaja, a u skladu s izmjenama koje se namjeravaju propisati novim normativnim rješenjem.
3.4. OPCIJA 3.2.: NORMATIVNO RJEŠENJE
Ova opcija je sadržajno identična opciji 3.1., osim u dijelu kojim se normira postupak izdavanja računa za male obveznike fiskalizacije. U ovoj opciji se ne mijenja propisani način izdavanja računa za male obveznike fiskalizacije, te su isti dužni izdati račun koji mora biti uvezan u posebnu knjigu računa.
4. USPOREDBA OPCIJA
OPCIJA 1 - „ne poduzimati ništa“ (nenormativno rješenje): analizom postojećeg stanja i definiranjem ciljeva, utvrđeno je kako ova opcija predstavlja rješenje koje ima manju vjerojatnost postizanja zadanih ciljeva od ostalih opcija.
Posljedice navedenog rješenja „ne poduzimati ništa“ podrazumijevaju nastavak stanja koje je nastalo nakon donošenja Zakona, te se sustav razmjene podataka ne bi unaprijedio, niti bi se olakšala primjena i postupanje poreznih obveznika.
Ova opcija nema učinka na gospodarstvo, područje socijalne skrbi i zaštitu okoliša.
OPCIJA 2 - nenormativno rješenje: analizom postojećeg stanja i definiranjem ciljeva, utvrđeno je kako ova opcija predstavlja rješenje koje ima najmanju vjerojatnost postizanja zadanih ciljeva.
Ova opcija nema učinka na gospodarstvo, područje socijalne skrbi i zaštitu okoliša.
OPCIJA 3.1. - normativno rješenje: analizom postojećeg stanja i definiranjem ciljeva, utvrđeno je kako ova opcija predstavlja rješenje koje ima najveću vjerojatnost za postizanje zadanih ciljeva.
Analizom ove opcije utvrđen je pozitivan utjecaj u gospodarstvu, konkretno na fizičke osobe – obveznike poreza na dobit, kojima se omogućava određivanje blagajničkog maksimuma prema veličini sukladno odredbama Zakona o poticanju razvoja malog gospodarstva.
Također je malim obveznicima fiskalizacije omogućeno da biraju način izdavanja računa između uvezane knjige računa i elektroničkog naplatnog uređaja, čime je usvojen njihov prijedlog.
Izmjenom važećeg Zakona regulira se i dostava podataka o poslovnim prostorima putem ePorezne čemu je cilj unapređenje sustava fiskalizacije.
S druge strane ovim načinom dostave podataka poreznim obveznicima koji su obveznici fiskalizacije ne nameću se dodatni troškovi odnosno omogućava se korištenje postojećih resursa i poslovnih procesa. Porezni obveznici koji su obveznici fiskalizacije, a koji ne podnose obrasce putem ePorezne te nemaju certifikat za pristup ePoreznoj, prijavit će podatke o poslovnom prostoru službenicima u nadležnoj ispostavi Porezne uprave.
Očekuju se određeni financijski učinci na državni proračun i proračune jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave budući će obveznici koji obavljaju djelatnost prijevoza putnika, a koji su do sada bili izuzeti od obveze fiskalizacije sada istu provoditi. Isto će predstavljati dodatni administrativni trošak za te obveznike u smislu prilagodbe načina poslovanja sukladno odredbama Zakona o fiskalizaciji u prometu gotovinom. Međutim, napominje se da je i ova kategorija obveznika fiskalizacije bila u obvezi fiskalizacije za prodaju nekog drugog dobra ili pružanje druge usluge u okviru obavljanja svoje djelatnosti (npr. rezervacija karte i naplata usluge prijevoza prtljage).
Ova opcija nema učinka na području socijalne skrbi i zaštite okoliša.
OPCIJA 3.2. - normativno rješenje: analizom postojećeg stanja i definiranjem ciljeva, utvrđeno je kako ova opcija predstavlja rješenje koje ima manju vjerojatnost postizanja zadanih ciljeva od opcije 3.1.
Ova opcija sadržajno je identična opciji 3.1., a razlikuje se u dijelu kojim se propisuje postupak izdavanja računa za male obveznike fiskalizacije. U ovoj opciji se ne mijenja propisani način izdavanja računa za male obveznike fiskalizacije, te su isti dužni izdati račun koji mora biti uvezan u posebnu knjigu računa. Navedeno može imati negativne posljedice za male obveznike fiskalizacije jer im ne pruža mogućnost odabira načina izdavanja računa.
U ostalom dijelu ova opcija ima identične učinke kao i opcija 3.1.
Opcije
Prednosti/ Koristi
Nedostaci/ Troškovi
Opcija 1:
„ne poduzimati ništa“ (nenormativno rješenje)
- ne zahtijeva izmjene Zakona o fiskalizaciji u prometu gotovinom
- posljedice navedenog rješenja „ne poduzimati ništa“ podrazumijevaju nastavak stanja koje je nastalo nakon donošenja Zakona o fiskalizaciji u prometu gotovinom
Opcija 2:
(nenormativno rješenje)
- ne razmatra se obzirom da cilj nije moguće postići nenormativnim rješenjem
- ne razmatra se
Opcija 3.1.:
(normativno rješenje)
- unapređenje sustava razmjene podataka
- olakšavanje primjene i postupanja poreznih obveznika i djelatnika Porezne uprave
- provođenje detaljnih analiza
- pozitivan utjecaj na fizičke osobe - obveznike poreza na dobit, kojima se omogućava određivanje blagajničkog maksimuma prema veličini sukladno odredbama Zakona o poticanju razvoja malog gospodarstva te na male obveznike fiskalizacije kojima se omogućava biranje načina izdavanja računa između uvezane knjige računa i elektroničkog naplatnog uređaja
- očekuje se određeni financijski učinak na državni proračun i proračune jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave budući će obveznici koji obavljaju djelatnost prijevoza putnika, a koji su do sada bili izuzeti od obveze fiskalizacije sada istu provoditi (mogućnost povećanog nadzora prodaje voznih karata i kontrola naplaćenog poreza na prodane karte)
- dodatni administrativni trošak radi prilagodbe načina poslovanja sukladno odredbama Zakona o fiskalizaciji u prometu gotovinom za obveznike koji obavljaju djelatnost prijevoza putnika, a koji su do sada bili izuzeti od obveze fiskalizacije
Opcija 3.2.:
(normativno rješenje)
- koristi su identične kao i u opciji 3.1., osim u dijelu kojim se propisuje postupak izdavanja računa za male obveznike fiskalizacije
NACRT PRIJEDLOGA ISKAZA O PROCJENI UČINAKA PROPISA ZA ZAKON O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O FISKALIZACIJI U PROMETU GOTOVINOM
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
1. PROBLEM
Zakonom o fiskalizaciji u prometu gotovinom (Narodne novine, broj 133/12, u daljnjem tekstu: Zakon) uređen je postupak fiskalizacije kao skup mjera kojima se uvodi nadzor nad izdavanjem računa u prometu gotovinom na području Republike Hrvatske.
U razdoblju nakon uvođenja fiskalizacije u prometu gotovinom uočene su određene pojavnosti koje je potrebno zakonski urediti, ali i odredbe Zakona uskladiti s posebnim propisima.
Važećim odredbama Zakona propisano je izuzeće od obveze fiskalizacije za promete ostvarene u djelatnosti prodaje karata ili žetona u putničkom prometu bez obzira obavlja li se prodaja u prijevoznom sredstvu ili uredima/šalterima na stanicama prijevoznika. Međutim, budući da je u međuvremenu posebnim propisom omogućena prodaja karata u prijevoznom sredstvu, otvara se prostor prodaje izvan kontrole fiskalizacije.
U dijelu prodaje vlastitih poljoprivrednih proizvoda potrebno je odredbe Zakona uskladiti s odredbama Zakona o porezu na dohodak.
Nadalje, uočena je potreba za unapređenjem sustava razmjene podataka između obveznika fiskalizacije i Porezne uprave. Primjerice, poslovne prostore koji su trenutno prijavljeni u sustav fiskalizacije nije moguće točno locirati niti izvršiti uvid u vrstu djelatnosti po poslovnim prostorima obveznika fiskalizacije.
Također, u sustavu fiskalizacije se trenutno ne vode podaci o osobama koji su obveznicima fiskalizacije implementirali programska rješenja za potrebe provođenja fiskalizacije te koja iste održavaju. Isto je potrebno kako bi se uočile nepravilnosti koje u konačnici mogu dovesti do nepostupanja po zakonskim odredbama.
Nadalje, važećim Zakonom propisan je postupak izdavanja računa za male obveznike fiskalizacije na način da su isti dužni izdati račun koji mora biti uvezan u posebnu knjigu računa. Međutim, malim obveznicima fiskalizacije omogućeno je da se opredijele za postupak izdavanja računa izdavanjem računa iz posebne knjige računa ili izdavanjem računa putem prilagođenih naplatnih uređaja.
Prema odredbama važećeg Zakona, visina blagajničkog maksimuma obveznika fiskalizacije zavisna je od veličine obveznika fiskalizacije sukladno odredbama Zakona o poticanju razvoja malog gospodarstva. Prema potonjem Zakonu fizička osoba - obveznik poreza na dobit može se smatrati i malim i srednjim subjektom, dok je prema odredbama Zakona o fiskalizaciji u prometu gotovinom istima omogućena visina blagajničkog maksimuma samo kao fizičkoj osobi.
Nadzor nad provedbom Zakona provodi Ministarstvo financija, Porezna uprava, međutim potrebno je proširiti nadležnost provođenja nadzora nad istim i na Carinsku upravu.
Također važećim Zakonom propisana je mjera zabrane obavljanja djelatnosti pečaćenjem poslovnih prostorija donošenjem rješenja. Način izricanja mjere zabrane obavljanja djelatnosti potrebno je uskladiti s ostalim poreznim propisima po kojima se postupa kod izricanja mjere zabrane obavljanja djelatnosti pečaćenjem poslovnih prostorija temeljem istih.
Isto tako, sadašnjim Zakonom propisane su prekršajne odredbe za obveznike fiskalizacije koje nisu usklađene s Prekršajnim zakonom.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
2. CILJEVI
Cilj je ujednačiti i olakšati primjenu i postupanje poreznih obveznika i djelatnika Porezne uprave, unaprijediti sustav razmjene podataka te provođenja detaljnih analiza.
Rok ostvarivanja zadanih ciljeva je 1. siječnja 2016. godine.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
3. MOGUĆE OPCIJE
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
3.1. OPCIJA 1: NENORMATIVNO RJEŠENJE – NE PODUZIMATI NIŠTA
Ova opcija kao rješenje navedenog problema nudi mogućnost „ne poduzimati ništa“, odnosno postojeće stanje od trenutka donošenja Zakona nastavit će se i dalje bez poduzimanja koraka od strane stručnog nositelja.
Dakle, Zakon o fiskalizaciji u prometu gotovinom uređuje postupak fiskalizacije u prometu gotovinom, obveznike fiskalizacije, sadržaj računa za provedbu fiskalizacije, vođenje Evidencije obveznika fiskalizacije u prometu gotovinom, provedbu postupka fiskalizacije, plaćanje između obveznika fiskalizacije gotovim novcem te nadzor nad provedbom Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
3.2. OPCIJA 2: NENORMATIVNO RJEŠENJE – ALTERNATIVNO RJEŠENJE
Opcija alternativnog rješavanja ove problematike unutar strukovnih organizacija odnosno drugih interesnih udruženja provođenjem kampanja, projekata i sličnih aktivnosti nije moguća budući da rješavanje prethodno navedenog problema i postizanje gore navedenih ciljeva nije moguće bez intervencije u zakonodavstvo, odnosno izmjene postojećeg zakonodavstva.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
3.3. OPCIJA 3.1.: NORMATIVNO RJEŠENJE
Ovom opcijom predviđa se donošenje Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o fiskalizaciji u prometu gotovinom, kojim se namjerava olakšati primjena i postupanje kako poreznih obveznika tako i djelatnika Porezne uprave, unaprijediti sustav razmjene podataka te provođenja detaljnijih analiza.
Navedenim normativnim rješenjem namjerava se slijedeće:
ukinuti izuzeće od obveze fiskalizacije za porezne obveznike koji obavljaju djelatnost prodaje karata ili žetona u putničkom prometu, budući da prema posebnom propisu postoji mogućnost prodaje karata koji je izvan kontrole fiskalizacije,
pojasniti prodaja vlastitih poljoprivrednih proizvoda na način da se pod istom smatra samo prodaja vlastitih poljoprivrednih proizvoda u neprerađenom stanju kada iste prodaju obiteljska poljoprivredna gospodarstva,
propisati novi način dostave podatka o poslovnim prostorima koje su obveznici fiskalizacije dužni dostavljati sukladno važećem Zakonu
trenutno u postupku provedbe fiskalizacije izdavanja računa i dostave podataka
o poslovnim prostorima, obveznici fiskalizacije isto dostavljaju putem web servisa korištenjem XML sheme,
radi unapređenja sustava s jedne strane, a s druge strane kako se poreznim obveznicima koji su obveznici fiskalizacije ne bi nametali dodatni troškovi odnosno kako bi se omogućilo korištenje postojećih resursa i poslovnih procesa, potrebno je normativno urediti dostavu podataka o istome putem ePorezne,
ePorezna je skup elektroničkih usluga Porezne uprave koja omogućuje svim poreznim obveznicima dostavu poreznih obrazaca elektroničkim putem, pregled njihovih statusa te uvid u porezno knjigovodstvenu karticu, a sve u cilju jednostavnijeg i bržeg ispunjavanja obveza prema Poreznoj upravi, dakle, riječ je o sustavu kojeg porezni obveznici već koriste u svojoj komunikaciji s Poreznom upravom,
porezni obveznici koji su obveznici fiskalizacije, a koji ne podnose obrasce putem ePorezne te nemaju certifikat za pristup ePoreznoj, prijavit će podatke o poslovnom prostoru službenicima u nadležnoj ispostavi Porezne uprave,
s obzirom da će se u sustav fiskalizacije obvezno unositi i podatak o osobama koje obveznicima fiskalizacije implementiraju programska rješenja za potrebe provođenja fiskalizacije te isti održavaju, uredit će se prekršajne odredbe za obveznike kod kojih se utvrdi da koriste programska rješenja koja su i kod drugih obveznika pokazala da omogućavaju postupanje suprotno zakonskim odredbama,
malim obveznicima fiskalizacije omogućiti izdavanje računa koji mora biti uvezen u posebnu knjigu račun ili putem posebnog naplatnog uređaja,
blagajnički maksimum će ovisiti o tome radi li se o fizičkoj osobi - obrtniku ili fizičkoj osobi - obrtniku koji je obveznik poreza na dobit, a koji će visinu blagajničkog maksimuma moći odrediti sukladno svojoj veličini prema uvjetima iz Zakona o poticanju razvoja malog gospodarstva,
vezano za odredbu kojom je propisana mjera zabrane obavljanja djelatnosti pečaćenjem poslovnih prostorija donošenjem rješenja, ujednačit će se postupanje na način izricanja ove mjere i temeljem drugih propisa,
odredba Zakona koja se odnosi na provedbu nadzora nad istim, izmijenit će se na način da se propiše kako nadzor nad provedbom predmetnog Zakona uz Ministarstvo financija, Poreznu upravu provodi i Carinska uprava,
prekršajne odredbe uskladit će se s Prekršajnim zakonom u smislu propisivanja novčanih kazni zasebno za fizičke i zasebno za pravne osobe, te će se propisati kazne za nove razloge poreznih prekršaja, a u skladu s izmjenama koje se namjeravaju propisati novim normativnim rješenjem.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
3.4. OPCIJA 3.2.: NORMATIVNO RJEŠENJE
Ova opcija je sadržajno identična opciji 3.1., osim u dijelu kojim se normira postupak izdavanja računa za male obveznike fiskalizacije. U ovoj opciji se ne mijenja propisani način izdavanja računa za male obveznike fiskalizacije, te su isti dužni izdati račun koji mora biti uvezan u posebnu knjigu računa.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
4. USPOREDBA OPCIJA
OPCIJA 1 - „ne poduzimati ništa“ (nenormativno rješenje): analizom postojećeg stanja i definiranjem ciljeva, utvrđeno je kako ova opcija predstavlja rješenje koje ima manju vjerojatnost postizanja zadanih ciljeva od ostalih opcija.
Posljedice navedenog rješenja „ne poduzimati ništa“ podrazumijevaju nastavak stanja koje je nastalo nakon donošenja Zakona, te se sustav razmjene podataka ne bi unaprijedio, niti bi se olakšala primjena i postupanje poreznih obveznika.
Ova opcija nema učinka na gospodarstvo, područje socijalne skrbi i zaštitu okoliša.
OPCIJA 2 - nenormativno rješenje: analizom postojećeg stanja i definiranjem ciljeva, utvrđeno je kako ova opcija predstavlja rješenje koje ima najmanju vjerojatnost postizanja zadanih ciljeva.
Ova opcija nema učinka na gospodarstvo, područje socijalne skrbi i zaštitu okoliša.
OPCIJA 3.1. - normativno rješenje: analizom postojećeg stanja i definiranjem ciljeva, utvrđeno je kako ova opcija predstavlja rješenje koje ima najveću vjerojatnost za postizanje zadanih ciljeva.
Analizom ove opcije utvrđen je pozitivan utjecaj u gospodarstvu, konkretno na fizičke osobe – obveznike poreza na dobit, kojima se omogućava određivanje blagajničkog maksimuma prema veličini sukladno odredbama Zakona o poticanju razvoja malog gospodarstva.
Također je malim obveznicima fiskalizacije omogućeno da biraju način izdavanja računa između uvezane knjige računa i elektroničkog naplatnog uređaja, čime je usvojen njihov prijedlog.
Izmjenom važećeg Zakona regulira se i dostava podataka o poslovnim prostorima putem ePorezne čemu je cilj unapređenje sustava fiskalizacije.
S druge strane ovim načinom dostave podataka poreznim obveznicima koji su obveznici fiskalizacije ne nameću se dodatni troškovi odnosno omogućava se korištenje postojećih resursa i poslovnih procesa. Porezni obveznici koji su obveznici fiskalizacije, a koji ne podnose obrasce putem ePorezne te nemaju certifikat za pristup ePoreznoj, prijavit će podatke o poslovnom prostoru službenicima u nadležnoj ispostavi Porezne uprave.
Očekuju se određeni financijski učinci na državni proračun i proračune jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave budući će obveznici koji obavljaju djelatnost prijevoza putnika, a koji su do sada bili izuzeti od obveze fiskalizacije sada istu provoditi. Isto će predstavljati dodatni administrativni trošak za te obveznike u smislu prilagodbe načina poslovanja sukladno odredbama Zakona o fiskalizaciji u prometu gotovinom. Međutim, napominje se da je i ova kategorija obveznika fiskalizacije bila u obvezi fiskalizacije za prodaju nekog drugog dobra ili pružanje druge usluge u okviru obavljanja svoje djelatnosti (npr. rezervacija karte i naplata usluge prijevoza prtljage).
Ova opcija nema učinka na području socijalne skrbi i zaštite okoliša.
OPCIJA 3.2. - normativno rješenje: analizom postojećeg stanja i definiranjem ciljeva, utvrđeno je kako ova opcija predstavlja rješenje koje ima manju vjerojatnost postizanja zadanih ciljeva od opcije 3.1.
Ova opcija sadržajno je identična opciji 3.1., a razlikuje se u dijelu kojim se propisuje postupak izdavanja računa za male obveznike fiskalizacije. U ovoj opciji se ne mijenja propisani način izdavanja računa za male obveznike fiskalizacije, te su isti dužni izdati račun koji mora biti uvezan u posebnu knjigu računa. Navedeno može imati negativne posljedice za male obveznike fiskalizacije jer im ne pruža mogućnost odabira načina izdavanja računa.
U ostalom dijelu ova opcija ima identične učinke kao i opcija 3.1.
Opcije
Prednosti/ Koristi
Nedostaci/ Troškovi
Opcija 1:
„ne poduzimati ništa“ (nenormativno rješenje)
- ne zahtijeva izmjene Zakona o fiskalizaciji u prometu gotovinom
- posljedice navedenog rješenja „ne poduzimati ništa“ podrazumijevaju nastavak stanja koje je nastalo nakon donošenja Zakona o fiskalizaciji u prometu gotovinom
Opcija 2:
(nenormativno rješenje)
- ne razmatra se obzirom da cilj nije moguće postići nenormativnim rješenjem
- ne razmatra se
Opcija 3.1.:
(normativno rješenje)
- unapređenje sustava razmjene podataka
- olakšavanje primjene i postupanja poreznih obveznika i djelatnika Porezne uprave
- provođenje detaljnih analiza
- pozitivan utjecaj na fizičke osobe - obveznike poreza na dobit, kojima se omogućava određivanje blagajničkog maksimuma prema veličini sukladno odredbama Zakona o poticanju razvoja malog gospodarstva te na male obveznike fiskalizacije kojima se omogućava biranje načina izdavanja računa između uvezane knjige računa i elektroničkog naplatnog uređaja
- očekuje se određeni financijski učinak na državni proračun i proračune jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave budući će obveznici koji obavljaju djelatnost prijevoza putnika, a koji su do sada bili izuzeti od obveze fiskalizacije sada istu provoditi (mogućnost povećanog nadzora prodaje voznih karata i kontrola naplaćenog poreza na prodane karte)
- dodatni administrativni trošak radi prilagodbe načina poslovanja sukladno odredbama Zakona o fiskalizaciji u prometu gotovinom za obveznike koji obavljaju djelatnost prijevoza putnika, a koji su do sada bili izuzeti od obveze fiskalizacije
Opcija 3.2.:
(normativno rješenje)
- koristi su identične kao i u opciji 3.1., osim u dijelu kojim se propisuje postupak izdavanja računa za male obveznike fiskalizacije
- troškovi su identični kao i u opciji 3.1.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija