URED ZA LJUDSKA PRAVA I PRAVA NACIONALNIH MANJINA VLADE REPUBLIKE HRVATSKE
AKCIJSKI PLAN SUZBIJANJA DISKRIMINACIJE ZA RAZDOBLJE OD 2022. DO 2023.
Studeni 2022.
UVOD
UzNacionalniplanzaštiteipromicanjaljudskihpravaisuzbijanjadiskriminacijezarazdobljeod2022. do2027.(nadalje:Nacionalniplan)izrađenasudvaprovedbenaakta–Akcijskiplanzaštiteipromicanja ljudskih prava za razdoblje 2022. do 2023. i Akcijski plan suzbijanja diskriminacije za razdoblje od 2022. do 2023., a planirana je izrada provedbenih planova za razdoblje od 2024. do2027.
Akcijskiplansuzbijanjadiskriminacijezarazdobljeod2022.do2023. (nadalje:Akcijskiplan) izradila je Radna skupina za izradu Nacionalnog plana, a nositelj izrade je Ured za ljudska prava i prava nacionalnih manjina Vlade Republike Hrvatske.
Ovim planom u području suzbijanja diskriminacije definiraju se mjere, praćenje uspješnosti,rokoviinadležnostizaprovedbumjerateprocjenatroškovapotrebnihzaprovedbuposebnih ciljeva Nacionalnog plana.
Sastavnidiostrateškogokvirazazaštituoddiskriminacijeipromicanjepravanajednakostčineidruge javnepolitikekojimasupropisanemjerezaunapređivanjezaštiteoddiskriminacije,poputNacionalnog plana borbe protiv siromaštva i socijalne isključenosti za razdoblje od 2021. do 2027., Nacionalnog plana izjednačavanja mogućnosti za osobe s invaliditetom za razdoblje od 2021. do 2027. godine, Nacionalnog plana za uključivanje Roma za razdoblje od 2021. do 2027. godine. Stoga se ovim provedbenim planom osigurava djelovanje u područjima koja su prepoznata kao posebno značajna za prevenciju diskriminacije i promicanje jednakosti te osigurava nadogradnja postojećih mjera gdje je to potrebno.
Na razini Europske unije strateški okvir za suzbijanje diskriminacija temeljem rase, etničke pripadnosti ili boje kože te nacionalnog podrijetlapruža Akcijski plan Europske unije protiv rasizma u razdoblju od 2020. do 2025. kojim je predviđeno osnaživanje primjene zakonodavstva, suradnja s državamačlanicamatekorištenjebudućihfinancijskihinstrumenataEuropskeunijesciljemosnaživanja borbe protiv diskriminacije. Akcijskim planom podupire seprovedba EU strateškog okvira, a posebice u smislu unaprjeđenja prevencije i zaštite od nejednakog postupanja u području rada i zapošljavanja, obrazovanja, zdravstvene zaštite, uprave i pravosuđa i pristupa stanovanju, ali i drugim područjima koja su prepoznata kao posebno relevantna u europskom i nacionalnom kontekstu.
Ovim provedbenim planom osigurava se realizacija dva posebna cilja Nacionalnog plana:
Posebni cilj 5. Unaprjeđenje prevencije diskriminacije i pružanje podrške žrtvama diskriminacije
Posebni cilj 6. Unaprjeđenje mehanizama suzbijanja zločina iz mržnje te jačanje svijesti o važnosti borbe protiv rasizma, ksenofobije i ostalih oblika nesnošljivosti te poticanje kulture sjećanja na žrtve genocida
Provedba preostalih posebnih ciljeva definiranih Nacionalnimplanomrazrađuje seu okviru Akcijskog plana zaštite i promicanja ljudskih prava za razdoblje od 2022. do 2023.
Pojmovi korišteni u ovom Akcijskom planu koji imaju rodni izričaj odnose se na jednak način na muški i ženski rod, bez obzira u kojem se rodu koriste.
POSEBNI CILJEVI I MJERE
Napomena: Numeracija ciljeva i mjera preuzeta je iz Nacionalnog plana zaštite i promicanja ljudskih prava i suzbijanja diskriminacije za razdoblje od 2022. do 2027.
POSEBNI CILJ 5. UNAPRJEĐENJE PREVENCIJE DISKRIMINACIJE I PRUŽANJE PODRŠKE ŽRTVAMA DISKRIMINACIJE
Pokazatelj ishoda:
OI.02.14.84. Udio ispitanika koji su se osobno osjećali diskriminiranim ili uznemiravanim u proteklih 12 mjeseci
Početna vrijednost: 10 % (2016.)
Ciljana vrijednost: 3 % (2027.)
Pokazatelj ishoda:
OI.02.14.85. Ukupan broj pritužbi na diskriminaciju po kojima su postupale pravobraniteljske institucije
Početna vrijednost: 1308 (2021.)
Ciljana vrijednost: povećanje broja pritužbi po kojima su postupale pravobraniteljske institucije za 10% u odnosu na početnu vrijednost (2027.)
Pokazatelj ishoda:
OI.02.14.86 Udio državnih i javnih službenika koji su tijekom 12 mjeseci završili izobrazbu u području suzbijanja diskriminacije
Početna vrijednost: 0.49 % (2021.)
Ciljana vrijednost: 5 % (2027.)
Mjera 5.1. Unaprijediti kompetencije javnih i državnih službenika za djelovanje u području suzbijanja diskriminacije
Svrha
Jačanje kapaciteta ključnih dionika zaduženih za provedbu Zakona o suzbijanju diskriminacije.
Opis doprinosa provedbi posebnog cilja
Javnopravna tijela, a posebice tijela javne vlasti koja rade na provedbi zakona, ključna su za osiguravanje poštivanja prava građana i međunarodnih standarda zaštite prava. Prepoznavanje nejednakog postupanja i osiguravanje provođenja zakona ključno je za prevenciju diskriminacije. Kako bi se osnažio sustav zaštite od diskriminacije, promicalo pravo na jednako postupanje i unaprijedile mogućnosti skupina u riziku od diskriminacije, potrebna je izgradnja kapaciteta javnopravnih tijela, osposobljavanje i usavršavanje državnih i javnih službenika i službenika u lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi. Krizne situacije, poput pandemije i prirodnih katastrofa (potresa), ali i potencijalni rizici, poput utjecaja novih tehnologija/umjetne inteligencije na ljudska prava i diskriminaciju, dodatno pojačavaju potrebu za jačanjem stručnih kompetencija kroz usavršavanje i stručne materijale, sprječavanje predrasuda i diskriminirajućih stavova te osiguravanje pravednog i primjerenog postupanja prema žrtvama diskriminacije.
Aktivnosti
Uključivanje sadržaja koji se odnose na suzbijanje diskriminacije u dva programa e-učenja - pripreme za polaganje državnoga ispita za novoprimljene državne službenike
Uključivanje sadržaja koji se odnose na Zakon o suzbijanju diskriminacije i Zakon o ravnopravnosti spolova u državni ispit
Provedba online seminara za socijalne radnike o nediskriminaciji i zaštiti prava posebno ranjivih skupina
Osposobljavanje i usavršavanje odgojno-obrazovnih radnika usmjereno na ljudska prava, prevenciju diskriminacije i nasilja
Provedba edukacija za predstavnike javnih ustanova na lokalnoj razini i predstavnike civilnog društva s ciljem razvoja novih znanja i kompetencija u provedbi integracijskih mjera te suzbijanja diskriminacije u pristupu azilanata zajamčenim pravima i uslugama
Pokazatelji rezultata
Broj državnih i javnih službenika koji su pohađali osposobljavanja ili usavršavanja na temu nediskriminacije
Nositelji mjere
Ured za ljudska prava i prava nacionalnih manjina Vlade Republike Hrvatske, Ministarstvo pravosuđa i uprave, Ministarstvo znanosti i obrazovanja, Hrvatski zavod za javno zdravstvo, Ministarstvo obrane Republike Hrvatske
Suradnici u provedbi mjere
Javnopravna tijela koja prijavljuju polaznike programa u razvijeni sustav e-učenja, Stručna radna skupina za razvoj ispita iz predmeta „Ustavno ustrojstvo, pristup informacijama i zabrana diskriminacije.
Izvori financiranja
Državni proračun
Proračunska sredstva
Iznos planiranih sredstava 2022.
Iznos planiranih sredstava 2023.
Razdjel 020 – Vlada Republike Hrvatske, Ured za ljudska prava i prava nacionalnih manjina, Glava 02087 – Ured za ljudska prava i prava nacionalnih manjina, aktivnost A681056 „AMIF II - jačanje sustava integracije osoba kojima je odobrena međunarodna zaštita
155.971,00 kuna
Razdjel 020 – Vlada Republike Hrvatske, Ured za ljudska prava i prava nacionalnih manjina, Glava 02087 – Ured za ljudska prava i prava nacionalnih manjina, stavka A513040 – Nacionalni plan zaštite i promicanja ljudskih prava i suzbijanja diskriminacije za razdoblje od 2021. do 2027.
164.000,00 kuna
Razdjel 080 – Ministarstvo znanosti i obrazovanja, Glava, 23962 – Agencija za odgoj i obrazovanje, stavka A767022 – Stručno usavršavanje odgojno-obrazovnih djelatnika u sustavu osnovnog i srednjeg školstva
22.000,00 kuna
42.000,00 kuna
Razdjel 109 – Ministarstvo pravosuđa i uprave, 10905 Ministarstvo pravosuđa i uprave, stavka T830027 – Jačanje javne uprave, pravosuđa i sprječavanje korupcije
0,00 kuna
(u okviru redovne djelatnosti)
0,00 kuna
(u okviru redovne djelatnosti)
EU izvori financiranja
Razdjel 020 – Vlada Republike Hrvatske, Ured za ljudska prava i prava nacionalnih manjina, Glava 02087 – Ured za ljudska prava i prava nacionalnih manjina, Aktivnost A681056 „AMIF II - jačanje sustava integracije osoba kojima je odobrena međunarodna zaštita
467.914,00 kuna
Ukupni procijenjeni trošak provedbe mjere
809.885,00 kuna (2022.), 42.000,00 kuna (2023.)
Vremenski okvir
2022. - 2023.
Vrsta mjere
I - investicijska mjera
Mjera 5.2. Stvaranje preduvjeta za provedbu projekta „Podrška jednakosti kroz snažniji sustav i planiranje“
Svrha
Provedbom mjere stvaraju se preduvjeti i kapaciteti za uspješnu provedbu sveobuhvatnog projekta „Podrška jednakosti kroz snažniji sustav i planiranje“ u razdoblju od 2024. do 2029. Svrha projekta je osnaživanja sustava zaštite od diskriminacije, promicanja prava na jednako postupanje i unaprjeđenja mogućnosti skupina u riziku od diskriminacije. Provedbom pripremnih radnji pridonosi se učinkovitoj provedbi projekta u nadolazećem razdoblju.
Opis doprinosa provedbi posebnog cilja
Planiranim projektom osigurat će se podrška postojećem sustavu suzbijanja diskriminacije, govora mržnje i zločina iz mržnje putem razvoja alata za praćenje ovih pojava, provedba različitih oblika usavršavanja i osposobljavanja te drugih oblika edukativnih aktivnosti i stručnih skupova. Planirana je provedba istraživačko-analitičkih aktivnosti, izrada internih akata za nediskriminaciju, kao i provođenje mjera podizanja razine svijesti i senzibilizacije javnosti o diskriminaciji i njenim pojavnim oblicima. Aktivnosti će biti usmjerene na suzbijanje diskriminacije temeljem rase/etničke pripadnosti, nacionalnog podrijetla, spolne orijentacije, rodnog identiteta, invaliditeta, spola, dobi, vjere/uvjerenja ili drugih karakteristika, odnosno onih osnova zbog kojih su građani diskriminirani ili su žrtve govora mržnje i/ili zločina iz mržnje. Do kraja 2023. planiran je završetak pripremne faze koja uključuje izradu opisa uvjeta i zadaća istraživačkog tima za provedbu istraživačkih aktivnosti financiranih iz projekta, izrada sažetka operacije i potpisivanje ugovora o financiranju. Kroz provedbu pripremnih aktivnosti stvaraju se uvjeti za kvalitetnu i učinkovitu provedbu projekta usmjerenog na osnaživanje različitih aspekata sustava zaštite od diskriminacije.
Aktivnosti
Opis poslova i uvjeta za potrebe izrade baza podataka koji se prikupljaju temeljem Protokola o postupanju u slučaju zločina iz mržnje
Opis poslova i uvjeta za provedbu istraživačko - analitičkih aktivnosti u okviru planiranog projekta „Podrška jednakosti kroz snažniji sustav i planiranje“
Izrada detaljnih financijskih procjena troškova provedbe projekta
Sudjelovanje u pripremi operacije „Podrška jednakosti kroz snažniji sustav i planiranje“
Pokazatelj rezultata
Pripremljena dokumentacija za projekt „Podrška jednakosti kroz snažniji sustav i planiranje“ u okviru Europskog socijalnog fonda plus
Izvor financiranja
Državni proračun
Proračunska stavka
Iznos planiranih sredstava 2022.
Iznos planiranih sredstava 2023.
Razdjel 020 – Vlada Republike Hrvatske, Ured za ljudska prava i prava nacionalnih manjina, Glava 02087 – Ured za ljudska prava i prava nacionalnih manjina, stavka A681000 – Administracija i upravljanje
0,00 kuna
(u okviru redovne djelatnosti)
0,00 kuna
(u okviru redovne djelatnosti)
Razdjel 020 – Vlada Republike Hrvatske, Ured za ljudska prava i prava nacionalnih manjina, Glava 02087 – Ured za ljudska prava i prava nacionalnih manjina, stavka A513037 – Potpora borbi protiv zločina iz mržnje
40.000,00 kuna
0,00 kuna
(u okviru redovne djelatnosti)
Ukupni procijenjeni trošak provedbe mjere
40.000,00 kuna (2022.), 0,00 kuna (2023.)
EU izvori financiranja nakon 2023.
U okviru Europskog socijalnog fonda plus planirana je operacija „Podrška jednakosti kroz snažniji sustav i planiranje“ u vrijednosti 22.603.500,00 kuna (EU izvor financiranja 85 % + nacionalno sufinanciranje 15 %) za razdoblje od 2024. do 2029. Početak provedbe projekta planiran je od 2024., a projektne aktivnosti prikazat će se u Akcijskom planu suzbijanja diskriminacije za razdoblje od 2024. do 2027.
Nositelj mjere
Ured za ljudska prava i prava nacionalnih manjina Vlade Republike Hrvatske
Vremenski okvir
2022. - 2023.
Vrsta mjere
I - investicijska mjera
Mjera 5.3. Podržati razvoj sustava podrške žrtvama diskriminacije
Svrha
Omogućavanje sustavne podrške dionicima koji rade na pružanju podrške žrtvama na nacionalnoj i lokalnoj razini kroz dodjelu financijskih potpora organizacijama civilnog društva i drugim relevantnim dionicima za provedbu aktivnosti izravne i neizravne podrške žrtvama nejednakog postupanja.
Opis doprinosa provedbi posebnog cilja
Iako je diskriminacija zabranjena Zakonom o suzbijanju diskriminacije i dalje je prisutna u brojnim područjima života. Podaci Ankete o temeljnim pravima provedene od strane Agencije EU-a za temeljna prava u svim državama članicama EU-a, potvrđuju i dalje nizak udio osoba u Hrvatskoj koje su spremne prijaviti diskriminatorno postupanje (uključujući uznemiravanje). Prema nalazima ovog istraživanja, samo 5 % osoba koje su doživjele diskriminaciju u pristupu dobrima i uslugama (u privatnom sektoru) i 8 % onih koji su doživjeli diskriminaciju prilikom zapošljavanja ili u radu spremno je prijaviti diskriminaciju i zatražiti zaštitu. Navedeno ukazuje na potrebu za informiranjem i provedbom aktivnosti usmjerenih na olakšavanje ostvarenja prava posebice za skupine u riziku od diskriminacije te pružanju izravne podrške osobama koje su doživjele diskriminaciju. U okviru ove mjere financirat će se provedba informativno-edukativnih aktivnosti za institucije, organizacije i pojedince koji pružaju pomoć žrtvama diskriminacije, pripadnike skupina koje su češće izložene diskriminaciji kao i poslodavce i pružatelje usluga u javnom i privatnom sektoru. Također, financirat će se pružanje izravne pomoći i podrške žrtvama diskriminacije (poput pružanja besplatne pravne pomoći, psihološke pomoći, savjetovanja o mogućnostima ostvarivanja prava i sličnih aktivnosti), kao i aktivnosti usmjerene osnaživanju žrtava diskriminacije i potencijalnih žrtava kroz jačanje njihovih kompetencija i kapaciteta za ravnopravno sudjelovanje u društvu. Planirano je financiranje istraživanja nejednakosti i pojava diskriminacije s kojima se susreću pojedine skupine te aktivnosti za promicanje ostvarivanja prava češće diskriminiranih skupina. Navedene aktivnosti će potaknuti osobe koje osobno doživljavaju nejednako postupanje na prijavljivanje nadležnim tijelima te traženje zaštite te će se na taj način podržati razvoj sustava podrške žrtvama diskriminacije.
Aktivnosti
Sudjelovanje u pripremi sažetka operacije i upute za prijavitelje za poziv za dodjelu bespovratnih sredstava „Prevencija diskriminacije i pružanje potpore žrtvama“
Izgradnja sustava stručne potpore u školama za djecu koja su žrtve diskriminacije i vršnjačkog nasilja. Aktivnost uključuje sufinanciranje preventivnih programa u osnovnim i srednjim školama, sufinanciranje rada timova za psihološke krizne intervencije, provedbu Programa resocijalizacije djece i mladih ovisnika o drogama, dodjelu godišnjih nagrada i priznanja za promicanje tolerancije i škole bez nasilja.
Pokazatelji rezultata
Izrađena natječajna dokumentacija za projekt „Prevencija diskriminacije i pružanje potpore žrtvama“ do kraja 2023.
Osigurano sufinanciranje preventivnih programa u osnovnim i srednjim školama i timova za krizne intervencije
Nositelji mjere
Ured za ljudska prava i prava nacionalnih manjina Vlade Republike Hrvatske, Ministarstvo znanosti i obrazovanja
Izvori financiranja
Državni proračun
Proračunska stavka
Iznos planiranih
sredstava 2022.
Iznos planiranih sredstava 2023.
Razdjel 080 – Ministarstvo znanosti i obrazovanja, Glava 08005, stavka A577016 - Prevencija nasilja i ovisnosti
100.000,00 kuna
100.000,00 kuna
Razdjel 020 – Vlada Republike Hrvatske, Ured za ljudska prava i prava nacionalnih manjina, Glava 02087 – Ured za ljudska prava i prava nacionalnih manjina, stavka A513057 - Prevencija diskriminacije i pružanje potpore žrtvama
0,00 kuna (pripremne aktivnosti provode se u okviru redovne djelatnosti)
0,00 kuna (pripremne aktivnosti provode se u okviru redovne djelatnosti)
Ukupno procijenjeni trošak provedbe mjere
100.000,00 kuna (2022.), 0,00 kuna (2023.)
Vremenski okvir
2022. - 2023.
Vrsta mjere
I - investicijska mjera
Mjera 5.4. Uspostava sustava za prikupljanje podataka o jednakosti
Svrha
Unaprjeđenja mehanizama praćenje jednakosti i stanja ljudskih prava na nacionalnoj razini i analize struktura/oblika diskriminacije i/ili nejednakosti u društvu.
Opis doprinosa provedbi posebnog cilja
Dostupni podaci iz niza istraživanja provedenih od strane Agencije EU-a za temeljna prava pokazuju kako neke skupine građana doživljavaju diskriminaciju zbog svoje grupne pripadnosti i zbog toga nemaju jednak pristup pojedinim područjima života te dobrima i uslugama. Izvješća pučke pravobraniteljice za prethodne tri godine, u razdoblju od 2019. do 2021., pokazuju kontinuiranu prisutnost diskriminacije u području rada i zapošljavanja koju građani navode u više od trećine podnesenih pritužbi, u području javnog informiranja i medija, pristupu dobrima i uslugama, pravosuđa i uprave te obrazovanja. Najčešće se diskriminacija prijavljuje zbog rase, etničke pripadnosti ili nacionalnog podrijetla, zdravstvenog stanja, spola, političkog ili drugog uvjerenja i dobi te višestruke diskriminacije. Diskriminacija temeljem spolne orijentacije i invaliditeta je također učestala, prema izvješćima posebnih pravobraniteljstava. Dostupni statistički podaci otkrivaju samo dio problema budući da velik broj slučajeva diskriminacije ostaje neprijavljen. Navedena situacija otvara pitanje dostupnosti podataka za praćenja napretka u nacionalnim naporima usmjerenim suzbijanju diskriminacije. Podaci o jednakosti ključni su alat u borbi protiv diskriminacije i socijalne isključenosti. Iz tog razloga na nacionalnoj razini potrebno je uspostaviti sustavno prikupljanje robusnih i objektivnih podataka koji pružaju uvid u položaj skupina u riziku od diskriminacije i socijalne isključenosti te praćenje napretka u području zaštite ljudskih prava i suzbijanja diskriminacije. Podaci o jednakosti omogućavaju odgovarajuću procjenu provedbe relevantnog zakonodavstva i strateškog okvira Europske unije o jednakosti i drugih relevantnih nacionalnih okvira u ovom područje, praćenje stanja nejednakosti u određenim područjima života, praćenje usklađenosti država članica s relevantnim međunarodnim standardima u području ljudskih prava, a potreba za poboljšanjem kvalitete podataka i prikupljanjem podataka o jednakosti raščlanjenih prema etnicitetu i rasi istaknuta je i u EU-om Akcijskom planu protiv rasizma za razdoblje od 2020. do 2025.
Aktivnosti
Uspostava mreže institucionalnih koordinatora za podatke o jednakosti
Provedba inicijalnog mapiranja podataka o jednakosti i izrađen izvještaj s pregledom relevantnih nacionalnih izvora podataka o jednakosti, definiranim pokazateljima i preporukama stručnjaka za daljnji razvoj sustava praćenja podataka o jednakosti
Pokazatelji rezultata
Javno objavljen izvještaj s rezultatima mapiranja podataka o jednakosti do kraja 2023. godine
Nositelji mjere
Ured za ljudska prava i prava nacionalnih manjina Vlade Republike Hrvatske
Izvorifinanciranja
Državniproračun
Proračunskastavka
Iznosplaniranihsredstava2022.
Iznosplaniranihsredstava2023.
Razdjel 020 – Vlada RepublikeHrvatske,Ured za ljudska prava i prava nacionalnih manjina, Glava02087, stavkaA513040- Nacionalni plan zaštite i promicanjaljudskihprava isuzbijanjediskriminacije za razdoblje 2021.-2027.
0,00 kuna
37.000,00kuna
Ukupanprocijenjenitrošakprovedbemjere
0,00kuna(2022.),37.000,00kuna(2023.)
Vremenskiokvir
2022. -2023.
Vrstamjere
I-investicijska mjera
Mjera 5.5. Povećati svijest poslovne zajednice o zabrani diskriminacije skupina koje štiti Zakon o suzbijanju diskriminacije i Zakon o ravnopravnosti spolova
Svrha
Provedbom mjere nastoji se osvijestiti predstavnike poslovne zajednice, primarno osobe zaposlene na rukovodećim pozicijama i stručnjake za razvoj ljudskih potencijala o obvezama koje proizlaze iz zakonodavnog okvira te informirati o individualnim pravima i odgovornostima kada su u pitanju nediskriminacija, različitost, osjetljivost i uključivost na radnom mjestu. Kako bi se unaprijedila razina informiranosti o pravima radnika edukacijom su obuhvaćeni i zaposlenici sindikata koji pružaju pravnu pomoć te predstavnici radnika.
Opis doprinosa provedbi posebnog cilja
Unatoč postojanju adekvatnog zakonodavnog okvira kojim je regulirana zabrana nejednakog postupanja u području rada i zapošljavanja, koji čini Zakon o suzbijanju diskriminacije, Zakon o ravnopravnosti spolova ali i Zakon o radu koji regulira zabranu diskriminacije te obveze poslodavca radi zaštite dostojanstva radnika, uključujući i radi povrede prava na jednako postupanje, najveći broj pritužbi podnesenih pravobraniteljskim institucijama tijekom 2021. odnosi se na diskriminaciju u području rada i zapošljavanja. Prevencija ima nezamjenjivu ulogu u suzbijanju i eliminaciji diskriminacije. Ona ima za cilj spriječiti pojavu slučajeva diskriminacije, prije nego što se oni uopće dogode, te spriječiti nastupanje štetnih posljedica diskriminacije ako se ona već dogodila. Različiti su modeli prevencije diskriminacije u području zapošljavanja i rada, a neki od njih su edukacija poslodavaca i zaposlenih o diskriminaciji i njezinim posljedicama, savjetovanja i posredovanja. Prevencija diskriminacije u području rada i zapošljavanja, s posebnim naglaskom na skupine u riziku od diskriminacije kao što su žene, trudnice i samohrani roditelji, osoba s invaliditetom, pripadnici nacionalnih manjina, osobe starije životne dobi te pripadnici spolnih i rodnih manjina od izrazitog je značaja s obzirom na podatke o broju pritužbi na diskriminaciju u ovom području.
Aktivnosti
Provedba e-tečaja o nediskriminaciji za stručnjake u području upravljanja ljudskim potencijalima, zaposlenike sindikata koji pružaju pravnu pomoć, predstavnike radnika i službenike u lokalnoj, područnoj (regionalnoj) samoupravi s naglaskom na anti-diskriminacijsko zakonodavstvo, pojave diskriminacije kod zapošljavanja i na radu te primjere dobre prakse u promicanju jednakosti
Provedba edukacije za rukovoditelje u privatnom sektoru o Zakonu o suzbijanju diskriminacije i Zakonu o ravnopravnosti spolova i skupinama u riziku od diskriminacije na tržištu rada, uz osvještavanje poslodavaca o njihovoj odgovornosti za stvaranje radnog okruženja oslobođenog od diskriminacije i dužnosti zaštite dostojanstva radnika
Pokazatelji rezultata
Broj educiranih rukovoditelja i stručnjaka u području upravljanja ljudskim potencijalima
Broj educiranih radničkih predstavnika (predstavnici radnika, sindikalni predstavnici)
Broj educiranih predstavnika lokalne, područne (regionalne) samouprave
Nositelji mjere
Ured za ljudska prava i prava nacionalnih manjina Vlade Republike Hrvatske
Izvori financiranja
Državni proračun
Proračunska stavka
Iznos planiranih sredstava 2022.
Iznos planiranih sredstava 2023.
Razdjel 020 – Vlada Republike Hrvatske, Ured za ljudska prava i prava nacionalnih manjina Vlade Republike Hrvatske, Glava 02087 – Ured za ljudska prava i prava nacionalnih manjina, stavka A513040 - Nacionalni plan zaštite i promicanja ljudskih prava i suzbijanje diskriminacije
0,00 kuna
(u okviru redovne djelatnosti)
30.000,00 kuna
Ukupan procijenjeni trošak provedbe mjere
0,00 kuna (2022.), 30.000,00 kuna (2023.)
Vremenski okvir
2022.- 2023.
Vrsta mjere
I - investicijska mjera
Mjera 5.6. Prevencija nejednakosti u pristupu zdravstvenoj zaštiti s posebnim naglaskom na skupine koje štiti Zakon o suzbijanju diskriminacije
Svrha
Svrha mjere je informiranje i podizanje svijesti o potrebama društvenih skupina koje su u posebnom riziku od diskriminacije, prepoznavanje oblika nejednakog postupanja kao i poticanje na razvoj procedura i preporuka kroz koje bi se preveniralo nejednako postupanje u pristupu zdravstvenoj zaštiti.
Opis doprinosa posebnom cilju
Epidemija novog koronavirusa SARS-CoV-2 dovela je do brojnih teškoća vezano za ostvarivanje prava na zdravstvenu zaštitu te dodatno produbila postojeće teškoće u ostvarenju prava na zdravstvenu zaštitu, a posebno za skupine građana koje su u riziku od nejednakog postupanja (poput osoba starije životne dobi, osoba s invaliditetom, pripadnika romske nacionalne manjine, pripadnika LGBTIQ zajednice, migranata i ostalih skupina u riziku od diskriminacije, žena s posebnim naglaskom na trudnice). Mjera se provodi kako bi se kroz preventivne aktivnosti te unaprjeđenje razine znanja o diskriminaciji bolje pripremilo zdravstvene djelatnika za funkcioniranje u izvanrednim okolnostima te informiralo o pravu na jednako postupanje i nediskriminacijskom zakonodavstvu. Također, provest će se i analiza stanja koja će pridonijeti većoj dostupnosti zdravstvene zaštite za transrodne osobe.
Aktivnosti
Provedba izobrazbe o pravu na jednako postupanje i profesionalnoj etici za zdravstvene radnike
Provedba kontinuirane izobrazbe zdravstvenih radnika o pravima i specifičnim potrebama osoba s invaliditetom
Osnivanje Radne skupine za uklanjanje prepreka i unaprjeđenje ostvarenja prava transrodnih osoba
Pokazatelji rezultata
Broj sudionika programa izobrazbe o pravu na jednako postupanje i profesionalnoj etici
Javno objavljena analiza prepreka za transrodne osobe s preporukama i mjerama za unaprjeđenje stanja
Nositelji mjere
Ured za ljudska prava i prava nacionalnih manjina Vlade Republike Hrvatske
Suradnici u provedbi mjere
Ministarstvo zdravstva, Hrvatski zavod za javno zdravstvo
Izvori financiranja
Državni proračun
Proračunska stavka
Iznos planiranih sredstava
2022.
Iznos planiranih sredstava 2023.
Razdjel 096 – Ministarstvo zdravstva, Glava 26346 –Hrvatski zavod za javno zdravstvo, A884001 –Administracija i upravljanje1
Ministarstvo zdravstva, A618207 - Administracija i upravljanje
0,00 kuna
0,00 kuna
Razdjel 020 – Vlada Republike Hrvatske, Ured za ljudska prava i prava nacionalnih manjina, Glava 02087 – Ured za ljudska prava i prava nacionalnih manjina, stavka A513040 - Nacionalni plan zaštite i promicanja ljudskih prava i suzbijanje diskriminacije za razdoblje 2021.-2027.
0,00 kuna
30.000,00 kuna
1 Sredstva su osigurana kroz Program „Unaprjeđenje i očuvanje zdravlja i pučanstva kroz javnozdravstvenu djelatnost“ putem ugovora s Ministarstvom zdravstva te se u Državnom proračunu vode na Razdjelu 096, Glava 25 - Zavodi, agencije i ostali proračunski korisnici u sustavu zdravstva, RKP - 26346- Hrvatski zavod za javno zdravstvo, aktivnost A884001 - Hrvatski zavod za javno zdravstvo, grupa rashoda 37, izvor financiranja 11. Navedena sredstva odnose se na rashode potrebne za realizaciju gore naznačenih aktivnosti. Provedbu aktivnosti u dijelu nadležnosti Ministarstva zdravstva obavljaju djelatnici u okviru svoje redovne djelatnosti za što su sredstva osigurana na Razdjelu 096 - Ministarstva zdravstva na aktivnosti A618207.
Ukupan procijenjeni trošak provedbe mjere
56.210,00 kuna (2022.), 30.000,00 kuna (2023.)
Vremenski okvir
2022. - 2023.
Vrsta mjere
I - investicijska mjera
Mjera 5.7. Unaprijediti uvjete za ostvarenje prava na stanovanje za skupine u riziku od diskriminacije u stambenim politikama
Svrha
Svrha mjere je osnažiti i unaprijediti socijalnu uključenost pojedinaca i skupina u području standarda stanovanja, unaprijediti uvjete za pristojan životni standard.
Opis doprinosa provedbi posebnog cilja
Postoji potreba za stvaranjem jednakih uvjeta za ostvarenje prava na stanovanje za skupine u riziku od diskriminacije i jačanje uključenosti društvenih skupina koje su na bilo koji način onemogućene da kvalitetno rješavaju probleme vezane uz stanovanje. Stambeno zbrinjavanje je posebno bitno i u kriznim okolnostima, kao što su poplave, požari, klizišta, potres, eksplozije i druge slične okolnosti kada se osigurava stambeno zbrinjavanje obitelji koja ostane bez jedine stambene jedinice uvjetne za stanovanje. Stavljanjem u funkciju slobodnih stanova u vlasništvu Republike Hrvatske i provedbom programa stambenog zbrinjavanja pridonosi se stvaranju jednakih uvjeta za ostvarenje prava na stanovanje za skupine u riziku od diskriminacije u stambenim politikama te prevenciji nejednakog postupanja u ovom području.
Aktivnosti
Stavljanje u funkciju slobodnih stanova u vlasništvu Republike Hrvatske za osobe sa potresom pogođenih područja i drugim korisnicima stambenog zbrinjavanja
Izrada informativnog letka o nediskriminaciji u području stanovanja
Pokazatelj rezultata
Broj korisnika stambenog zbrinjavanja u kućama i stanovima u državnom vlasništvu
Nositelji mjere
Središnji državni ured za obnovu i stambeno zbrinjavanje
Suradnici u provedbi
Ured za ljudska prava i prava nacionalnih manjina Vlade Republike Hrvatske
Izvori financiranja
Državni proračun
Proračunska stavka
Iznos planiranih sredstava
2022.
Iznos planiranih sredstava
2023.
Razdjel 020 – Vlada Republike Hrvatske, Ured za ljudska prava i prava nacionalnih manjina, Glava 02087 – Ured za ljudska prava i prava nacionalnih manjina, stavka A513040 – Nacionalni plan zaštite i promicanja ljudskih prava i suzbijanje diskriminacije za razdoblje 2021. - 2027.
0,00 kuna
(u okviru redovne djelatnosti)
0,00 kuna
(u okviru redovne djelatnosti)
Razdjel 033 – Središnji državni ured za obnovu i stambeno zbrinjavanje, Glava 03305, stavka K761061 – Obnova i izgradnja u ratu oštećenih stambenih jedinica
12.100.000,00 kuna
15.000.000,00 kuna
Razdjel 033 – Središnji državni ured za obnovu i stambeno zbrinjavanje, Glava 03305, stavka K761063 – Stambeno zbrinjavanje
109.125.000,00 kuna
122.628.353,00 kuna
Razdjel 033 – Središnji državni ured za obnovu i stambeno zbrinjavanje, Glava 03305, stavka K761064 – Stambeno zbrinjavanje
16.078.000,00 kuna
13.500.000,00 kuna
Razdjel 033 – Središnji državni ured za obnovu i stambeno zbrinjavanje, Glava 03305, stavka A761069 –Regionalni stambeni program
2.018.392,00 kuna
Razdjel 033 – Središnji državni ured za obnovu i stambeno zbrinjavanje, Glava 03305, stavka K761062 – Stambeno zbrinjavanje bivših nositelja stanarskog prava
3.620.000,00 kuna
3.200.000,00 kuna
EU i ostali izvori financiranja
Razdjel 033 – Središnji državni ured za obnovu i stambeno zbrinjavanje, Glava 03305, stavka A761069 – Regionalni stambeni program
2.533.532,00 kuna
Ukupan procijenjeni trošak provedbe mjere
145.474.924,00 kuna (2022.), 154.328.353,00 kuna (2023.)
Vremenski okvir
2022. - 2023.
Vrsta mjere
I -investicijska mjere
POSEBNI CILJ 6. UNAPRJEĐENJE MEHANIZAMA SUZBIJANJA ZLOČINA IZ MRŽNJE TE JAČANJE SVIJESTI O VAŽNOSTI BORBE PROTIV RASIZMA, KSENOFOBIJE I OSTALIH OBLIKA NESNOŠLJIVOSTI TE POTICANJE KULTURE SJEĆANJA NA ŽRTVE GENOCIDA
Pokazatelj ishoda: OI.02.14.91 Percepcija javnosti o raširenosti diskriminacije temeljem etničke pripadnosti
Početna vrijednost: 40 % ispitanika smatra da je diskriminacija temeljem etničke pripadnosti raširena(2021.)
Ciljana vrijednost: < 30 % ispitanika smatra da je diskriminacije temeljem etničke pripadnosti raširena (2027.)
Pokazatelj ishoda: 01.02.14.92 Broj slučajeva zločina iz mržnje počinjenih zbog rasne pripadnosti, nacionalnosti ili etničkog podrijetla
Početna vrijednost: 67 slučajeva
Ciljana vrijednost: smanjenje slučajeva zločina iz mržnje počinjenih zbog rasne pripadnosti, nacionalnosti ili etničkog podrijetla za 20 % u odnosu na početnu vrijednost
Mjera 6.1. Učinkovita koordinacija međuresorne suradnje, praćenje i analiza pojavnosti zločina iz mržnje
Svrha
Osigurati kontinuiranu međuresornu suradnju, transparentnost i vidljivost podataka o slučajevima zločina iz mržnje čije prikupljanje koordinira Ured za ljudska prava i prava nacionalnih manjina Vlade Republike Hrvatske.
Opis doprinosa provedbi posebnog cilja
Protokol o postupanju u slučaju zločina iz mržnje (nadalje: Protokol) (Narodne novine, broj 43/21.) temelji se na obvezama koje za Republiku Hrvatsku proizlaze iz potpisivanja međunarodnih dokumenata, kao što su: Međunarodna konvencija o ukidanju svih oblika rasne diskriminacije, Konvencija za zaštitu ljudskih prava i temeljnih sloboda Vijeća Europe i dr. Ovim dokumentom osigurava se sustav praćenja i vođenja statističkih pokazatelja o kaznenim djelima diskriminacije i kaznenim djelima u vezi zločina iz mržnje. Ti podaci mogu poslužiti i kako bi se pratio napredak i osiguralo unaprjeđenje mehanizama suzbijanja zločina iz mržnje kao jednog od najtežih oblika diskriminacije. Za kvalitetnu provedbu Protokola ključna je međuresorna suradnja svih dionika koji rade na problematici zločina iz mržnje. Osim toga, kroz transparentnu i redovitu objavu podataka o zločinu iz mržnje raščlanjenih prema motivu jačat će se vidljivost problematike zločina iz mržnje, a u širem smislu i vidljivost pojavnosti rasizma, ksenofobije i ostalih oblika nesnošljivosti u društvu.
Aktivnosti
Kontinuirano održavanje sastanaka Radne skupine za zločin iz mržnje
Objavljivanje polugodišnjih podataka o slučajevima zločina iz mržnje počinjenih zbog rasne pripadnosti, boje kože, vjeroispovijesti, nacionalnog ili etničkog podrijetla, jezika, invaliditeta, spola, spolnog opredjeljenja, rodnog identiteta ili kakvih drugih osobina druge osobe
Pokazatelji rezultata
Broj održanih sastanaka Radne skupine za praćenje zločina iz mržnje u skladu s Odlukom o osnivanju Radne skupine
Javno objavljeni polugodišnji podaci o slučajevima zločina iz mržnje raščlanjeni prema motivu
Nositelj mjere
Ured za ljudska prava i prava nacionalnih manjina Vlade Republike Hrvatske
Suradnici u provedbi mjere
Ministarstvo unutarnjih poslova, Državno odvjetništvo Republike Hrvatske, Ministarstvo pravosuđa i uprave, predstavnici tijela nadležnih za borbu protiv zločina iz mržnje, predstavnici akademske zajednice te predstavnici civilnog društva iz reda organizacija koje se bave praćenjem i suzbijanjem zločina iz mržnje
Izvori financiranja
Državni proračun
Proračunska stavka
Iznos planiranih sredstava 2022.
Iznos planiranih sredstava 2023.
Razdjel 020 – Vlada Republike Hrvatske, Ured za ljudska prava i prava nacionalnih manjina, Glava 02087 – Ured za ljudska prava i prava nacionalnih manjina, stavka A681000 – Administracija i upravljanje
0,00 kuna
(u okviru redovne djelatnosti)
0,00 kuna
(u okviru redovne djelatnosti)
Razdjel 020 – Vlada Republike Hrvatske, Ured za ljudska prava i prava nacionalnih manjina, Glava 02087 – Ured za ljudska prava i prava nacionalnih manjina, stavka A513037 – Potpora borbi protivzločina iz mržnje
0,00 kuna
(u okviru redovne djelatnosti)
0,00 kuna
(u okviru redovne djelatnosti)
Ukupan procijenjeni trošak provedbe mjere
0,00 kuna (2022.), 0,00 kuna (2023.)
Vremenski okvir
2022.-2023.
Vrsta mjere
I - investicijska mjera
Mjera 6.2. Unaprijediti prevenciju zločina iz mržnje i govora mržnje
Svrha
Poboljšati prevenciju zločina iz mržnje i govora mržnje kroz provedbu aktivnosti kojima se unaprjeđuje znanje predstavnika tijela zaduženih za izvršenje zakonodavstva (pravosudni dužnosnici, sudski savjetnici, državnoodvjetnički savjetnici i policijski službenici) o kaznenopravnom aspektu zločina iz mržnje i govora mržnje kao i senzibilizaciju opća i stručne javnosti za problematiku zločina iz mržnje i govora mržnje te poticanje prijavljivanja diskriminacije nadležnim institucijama.
Doprinos provedbi posebnog cilja
Akcijskim planom Europske unije protiv rasizma za razdoblje od 2020. do 2025. države članice pozivaju se na poduzimanje mjera koje osiguravaju zaštitu od rasne2 diskriminacije i prevenciju posebno teških oblika diskriminacije - zločina iz mržnje i govora mržnje. Kako bi se mehanizmi suzbijanja zločina iz mržnje učinili učinkovitijim potrebno je podizati svijest o zločinu iz mržnje i govoru mržnje te informirati građane o značenju zločina iz mržnje kao kaznenog djela te mogućnostima prijavljivanja incidenata nadležnim institucijama. Nadalje, potrebno je osigurati djelovanje usmjereno ka senzibilizaciji pravosudnih dužnosnika, pravosudnih i državnoodvjetničkih savjetnika, policijskih službenika te ostalih javnih i državnih službenika čiji rad je povezan sa suzbijanjem diskriminacije i djelovati na razvoju potrebnih vještina za istragu i kazneni progon zločina iz mržnje te osiguravanju pravednog i primjerenog postupanja prema žrtvama. Temu zločina
iz mržnje i govora mržnje potrebno je uključivati u formalno obrazovanje relevantnih profila stručnjaka, uključivati senzibilizacijske aktivnosti u osnovnoškolsko i srednjoškolsko obrazovanje te provoditi stručno usavršavanje državnih i javnih službenika vezano za ovu tematiku.
2Prema mišljenju Europske komisije protiv rasizma i netolerancije, koja djeluje pri Vijeću Europe, rasizam „znači uvjerenje da je na temelju ,rase’, boje kože, jezika, vjere, državljanstva te nacionalnog ili etničkog podrijetla opravdano prezirati osobe ili skupine osoba ili smatrati osobu ili skupinu osoba superiornima”. Uporaba izraza „rasno podrijetlo” ne podrazumijeva prihvaćanje teorija kojima se pokušava utvrditi postojanje odvojenih ljudskih rasa. (EU-ov Akcijski plan protiv rasizma za razdoblje od 2020. do 2025.).
Aktivnosti
Obilježavanje važnih datuma s ciljem jačanja svijesti stručne i opće javnosti o zločinu iz mržnje i govoru mržnje (obilježavanje Međunarodnog dana tolerancije i drugih posebnih dana i tisak informativnih materijala)
Provedba nacionalnih preventivnih programa Ministarstva unutarnjih poslova („Zajedno protiv govora mržnje“, „Budi navijač, a ne razbijač“)
Uključivanje tema vezanih uz zaštitu ljudska prava i zločin iz mržnje u izvedbene planove dva studijska programa (Stručnog studija Kriminalistike i Specijalističkog diplomskog stručnog studija Kriminalistike) na Visokoj policijskoj školi
Uključivanje tema vezanih za zaštitu ljudskih prava i nediskriminaciju u program obrazovanja odraslih za zanimanje policajac/policajka u okviru Policijske škole „Josip Jović“, te u strukovni kurikulum trećeg ili četvrtog razreda redovitog srednjoškolskog obrazovanja za zanimanje policajac u okviru policijske škole „Josip Jović“
Provedba regionalnih višesektorskih radionica na temu zločina iz mržnje i pružanja podrške žrtvama zločina iz mržnje u suradnji s Pravosudnom akademijom i Policijskom akademijom
Procjena potreba za usavršavanjem sudaca, državnih odvjetnika, policijskih službenika, državnih službenika i djelatnika ustanova socijalne skrbi o nediskriminaciji, zločinu iz mržnje i govoru mržnje
Provedba edukacija za učenike na temu prevencije nasilja motiviranog predrasudama ili mržnjom
Pokazatelji rezultata
Broj korisnika/sudionika provedenih aktivnosti usmjerenih osvješćivanju javnosti i sprječavanju širenja zločina iz mržnje i govora mržnje
Broj predstavnika tijela zaduženih za provedbu zakona (pravosudni dužnosnici, sudski savjetnici, državnoodvjetnički savjetnici, policijskih službenici, državni službenici) koji su završili izobrazbu/usavršavanje o zločina iz mržnje/govoru mržnje
Broj učenika uključenih u edukacije na temu prevencije nasilja motiviranog predrasudama ili mržnjom
Nositelji mjere
Ministarstvo unutarnjih poslova, Ured za ljudska prava i prava nacionalnih manjina Vlade Republike Hrvatske, Ministarstvo znanosti i obrazovanja
Suradnici u provedbi mjere
DržavnoodvjetništvoRepublikeHrvatske,Pravosudnaakademija,Policijskaakademija,predstavnici tijela nadležnih za borbu protiv zločina iz mržnje, predstavnici akademske zajednice te predstavnici civilnog društva iz reda organizacija koje se bave praćenjem i suzbijanjem zločina iz mržnje
Državni proračun
Proračunska stavka
Iznos planiranih sredstava 2022.
Iznos planiranih sredstava
2023.
Razdjel 020 – Vlada Republike Hrvatske, Ured za ljudska prava i prava nacionalnih manjina, Glava 02087 – Ured za ljudska prava i prava nacionalnih manjina, A681000 – Administracija i upravljanje
Razdjel 020 – Vlada Republike Hrvatske, Ured za ljudska prava i prava nacionalnih manjina, Glava 02087 – Ured za ljudska prava i prava nacionalnih manjina, stavka A513037 – Potpora borbi protiv zločina iz mržnje
0,00 kuna
40.000,00 kuna
Razdjel 020 – Vlada Republike Hrvatske, Ured za ljudska prava i prava nacionalnih manjina, Glava 02087 – Ured za ljudska prava i prava nacionalnih manjina, stavka A513040 – Nacionalni plan zaštite i promicanja ljudskih prava i suzbijanje diskriminacije za razdoblje 2021.-2027.
15.000,00 kuna
30.000,00 kuna
Razdjel 080 – Ministarstvo znanosti i obrazovanja, Glava 08005 – Ministarstvo znanosti i obrazovanja, stavka A577130 – Poticaji udrugama za izvaninstitucionalni odgoj i obrazovanje djece i mladih
1.000.000,00 kuna
1.000.000,00 kuna
Ukupan procijenjeni trošak provedbe mjere
1.055.000,00 kuna (2022.), 1.070.000,00 kuna (2023.)
Vremenski okvir
2022.-2023.
Vrsta mjere
I -investicijska mjera
Mjera 6.3. Jačati svijest o žrtvama genocida (uključujući holokaust i samudaripen)
Svrha
Provedbom mjere pridonosi se podizanju svijesti mladih i opće javnosti o povijesnim uzrocima strukturne diskriminacije te aktivno djeluje na suzbijanju etničkih stereotipa posredstvom medija, obrazovanja i kulture.
Opis doprinosa provedbi posebnog cilja
Provedbom mjere planirano je djelovanje u području očuvanja kulture sjećanja na genocid i jačanje svijesti o rasizmu, ksenofobiji i ostalim oblicima nesnošljivosti. Kako bi se iskorijenile predrasude i stereotipi, ključno je informirati i podizati svijest o povijesnim uzrocima i posljedicama strukturne diskriminacije. Informiranje o oblicimaantisemitizma, provedba aktivnostiusmjerenihna obnavljanje sjećanja na holokaust i komemoracija bitnih datuma, ima važnu ulogu u poticanju uključenosti i razumijevanja u društvu.
Aktivnosti
Promicanje Radne definicije antisemitizma i objašnjenje njegovih oblika koju je usvojio Međunarodni savez za sjećanje na holokaust čija je članica Republika Hrvatska
Organiziranje učeničkih posjeta Spomen području Jasenovac te drugim mjestima stradavanja, u suradnji s Ministarstvom znanosti i obrazovanja
Planiranje i izrada plana i programa aktivnosti presjedanja Republike Hrvatske
Međunarodnim savezom za sjećanje na holokaust (nadalje: IHRA) u 2023. te provedba pripremnih aktivnosti i aktivnosti predsjedanja
Pokazatelji rezultata
Broj organiziranih javnih događanja s ciljem podizanja svijesti o radnoj definiciji antisemitizma te njenoj primjeni, kao i jačanju pripremnih aktivnosti za predsjedanje Republike Hrvatske Međunarodnim savezom za sjećanje na holokaust (IHRA) u 2023.
Broj učenika koji su organizirano posjetili Spomen područje Jasenovac
Izrađen plan i program predsjedanja Republike Hrvatske Međunarodnim savezom za sjećanje na Holokaust (IHRA) te broj uspješno provedenih pripremnih aktivnosti te aktivnosti predsjedanja IHRA-om
Nositelji mjere
Ministarstvo znanosti i obrazovanja, Ministarstvo vanjskih i europskih poslova, Ured za ljudska prava i prava nacionalnih manjina Vlade Republike Hrvatske
Suradnici u provedbi mjere
Ministarstvo unutarnjih poslova, Državno odvjetništvo Republike Hrvatske, Ministarstvo pravosuđa i uprave, predstavnici tijela nadležnih za borbu protiv zločina iz mržnje, predstavnici akademske zajednice te predstavnici civilnog društva iz reda organizacija koje se bave praćenjem i suzbijanjem zločina iz mržnje
Izvori financiranja
Državni proračun
Proračunska stavka
Iznos planiranih sredstava
2022.
Iznos planiranih sredstava
2023.
Razdjel 080 – Ministarstvo znanosti i obrazovanja, Glava 08005, stavka A577132 – Poticanje međunarodne obrazovne suradnja škola
250.000,00 kuna
320.000,00 kuna
Razdjel 048 – Ministarstvo vanjskih i europskih poslova, Glava 04805, stavka A778057 – Međunarodne konferencije i manifestacije
100.000,00 kuna
600.000,00 kuna
Razdjel 080 – Ministarstvo znanosti i obrazovanja, Glava 08005, stavka A579004 – Poticanje izvannastavnih aktivnosti u osnovnim školama
100.000,00 kuna
100.000,00 kuna
Razdjel 080 – Ministarstvo znanosti i obrazovanja, Glava 08005, stavka A58003 – Poticanje izvannastavnih aktivnosti u srednjim školama i visokoškolskom obrazovanju
100.000,00 kuna
100.000,00 kuna
Ukupan procijenjeni trošak provedbe mjere
550.000,00 kuna (2022.), 1.120.000,00 kuna (2023.)
URED ZA LJUDSKA PRAVA I PRAVA NACIONALNIH MANJINA VLADE REPUBLIKE HRVATSKE
AKCIJSKI PLAN SUZBIJANJA DISKRIMINACIJE ZA RAZDOBLJE OD 2022. DO 2023.
Studeni 2022.
Komentirate u ime: Ured za ljudska prava i prava nacionalnih manjina Vlade Republike Hrvatske
UVOD
Uz Nacionalni plan zaštite i promicanja ljudskih prava i suzbijanja diskriminacije za razdoblje od 2022. do 2027. (nadalje: Nacionalni plan) izrađena su dva provedbena akta – Akcijski plan zaštite i promicanja ljudskih prava za razdoblje 2022. do 2023. i Akcijski plan suzbijanja diskriminacije za razdoblje od 2022. do 2023., a planirana je izrada provedbenih planova za razdoblje od 2024. do 2027.
Akcijski plan suzbijanja diskriminacije za razdoblje od 2022. do 2023. (nadalje: Akcijski plan) izradila je Radna skupina za izradu Nacionalnog plana, a nositelj izrade je Ured za ljudska prava i prava nacionalnih manjina Vlade Republike Hrvatske.
Ovim planom u području suzbijanja diskriminacije definiraju se mjere, praćenje uspješnosti, rokovi i nadležnosti za provedbu mjera te procjena troškova potrebnih za provedbu posebnih ciljeva Nacionalnog plana.
Sastavni dio strateškog okvira za zaštitu od diskriminacije i promicanje prava na jednakost čine i druge javne politike kojima su propisane mjere za unapređivanje zaštite od diskriminacije, poput Nacionalnog plana borbe protiv siromaštva i socijalne isključenosti za razdoblje od 2021. do 2027., Nacionalnog plana izjednačavanja mogućnosti za osobe s invaliditetom za razdoblje od 2021. do 2027. godine, Nacionalnog plana za uključivanje Roma za razdoblje od 2021. do 2027. godine. Stoga se ovim provedbenim planom osigurava djelovanje u područjima koja su prepoznata kao posebno značajna za prevenciju diskriminacije i promicanje jednakosti te osigurava nadogradnja postojećih mjera gdje je to potrebno.
Na razini Europske unije strateški okvir za suzbijanje diskriminacija temeljem rase, etničke pripadnosti ili boje kože te nacionalnog podrijetla pruža Akcijski plan Europske unije protiv rasizma u razdoblju od 2020. do 2025. kojim je predviđeno osnaživanje primjene zakonodavstva, suradnja s državama članicama te korištenje budućih financijskih instrumenata Europske unije s ciljem osnaživanja borbe protiv diskriminacije. Akcijskim planom podupire se provedba EU strateškog okvira, a posebice u smislu unaprjeđenja prevencije i zaštite od nejednakog postupanja u području rada i zapošljavanja, obrazovanja, zdravstvene zaštite, uprave i pravosuđa i pristupa stanovanju, ali i drugim područjima koja su prepoznata kao posebno relevantna u europskom i nacionalnom kontekstu.
Ovim provedbenim planom osigurava se realizacija dva posebna cilja Nacionalnog plana:
Posebni cilj 5. Unaprjeđenje prevencije diskriminacije i pružanje podrške žrtvama diskriminacije
Posebni cilj 6. Unaprjeđenje mehanizama suzbijanja zločina iz mržnje te jačanje svijesti o važnosti borbe protiv rasizma, ksenofobije i ostalih oblika nesnošljivosti te poticanje kulture sjećanja na žrtve genocida
Provedba preostalih posebnih ciljeva definiranih Nacionalnim planom razrađuje se u okviru Akcijskog plana zaštite i promicanja ljudskih prava za razdoblje od 2022. do 2023.
Pojmovi korišteni u ovom Akcijskom planu koji imaju rodni izričaj odnose se na jednak način na muški i ženski rod, bez obzira u kojem se rodu koriste.
Komentirate u ime: Ured za ljudska prava i prava nacionalnih manjina Vlade Republike Hrvatske
POSEBNI CILJEVI I MJERE
Napomena: Numeracija ciljeva i mjera preuzeta je iz Nacionalnog plana zaštite i promicanja ljudskih prava i suzbijanja diskriminacije za razdoblje od 2022. do 2027.
Komentirate u ime: Ured za ljudska prava i prava nacionalnih manjina Vlade Republike Hrvatske
POSEBNI CILJ 5. UNAPRJEĐENJE PREVENCIJE DISKRIMINACIJE I PRUŽANJE PODRŠKE ŽRTVAMA DISKRIMINACIJE
Pokazatelj ishoda:
OI.02.14.84. Udio ispitanika koji su se osobno osjećali diskriminiranim ili uznemiravanim u proteklih 12 mjeseci
Početna vrijednost: 10 % (2016.)
Ciljana vrijednost: 3 % (2027.)
Pokazatelj ishoda:
OI.02.14.85. Ukupan broj pritužbi na diskriminaciju po kojima su postupale pravobraniteljske institucije
Početna vrijednost: 1308 (2021.)
Ciljana vrijednost: povećanje broja pritužbi po kojima su postupale pravobraniteljske institucije za 10% u odnosu na početnu vrijednost (2027.)
Pokazatelj ishoda:
OI.02.14.86 Udio državnih i javnih službenika koji su tijekom 12 mjeseci završili izobrazbu u području suzbijanja diskriminacije
Početna vrijednost: 0.49 % (2021.)
Ciljana vrijednost: 5 % (2027.)
Komentirate u ime: Ured za ljudska prava i prava nacionalnih manjina Vlade Republike Hrvatske
Mjera 5.1. Unaprijediti kompetencije javnih i državnih službenika za djelovanje u području suzbijanja diskriminacije
Svrha
Jačanje kapaciteta ključnih dionika zaduženih za provedbu Zakona o suzbijanju diskriminacije.
Opis doprinosa provedbi posebnog cilja
Javnopravna tijela, a posebice tijela javne vlasti koja rade na provedbi zakona, ključna su za osiguravanje poštivanja prava građana i međunarodnih standarda zaštite prava. Prepoznavanje nejednakog postupanja i osiguravanje provođenja zakona ključno je za prevenciju diskriminacije. Kako bi se osnažio sustav zaštite od diskriminacije, promicalo pravo na jednako postupanje i unaprijedile mogućnosti skupina u riziku od diskriminacije, potrebna je izgradnja kapaciteta javnopravnih tijela, osposobljavanje i usavršavanje državnih i javnih službenika i službenika u lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi. Krizne situacije, poput pandemije i prirodnih katastrofa (potresa), ali i potencijalni rizici, poput utjecaja novih tehnologija/umjetne inteligencije na ljudska prava i diskriminaciju, dodatno pojačavaju potrebu za jačanjem stručnih kompetencija kroz usavršavanje i stručne materijale, sprječavanje predrasuda i diskriminirajućih stavova te osiguravanje pravednog i primjerenog postupanja prema žrtvama diskriminacije.
Aktivnosti
Uključivanje sadržaja koji se odnose na suzbijanje diskriminacije u dva programa e-učenja - pripreme za polaganje državnoga ispita za novoprimljene državne službenike
Uključivanje sadržaja koji se odnose na Zakon o suzbijanju diskriminacije i Zakon o ravnopravnosti spolova u državni ispit
Provedba online seminara za socijalne radnike o nediskriminaciji i zaštiti prava posebno ranjivih skupina
Osposobljavanje i usavršavanje odgojno-obrazovnih radnika usmjereno na ljudska prava, prevenciju diskriminacije i nasilja
Provedba edukacija za predstavnike javnih ustanova na lokalnoj razini i predstavnike civilnog društva s ciljem razvoja novih znanja i kompetencija u provedbi integracijskih mjera te suzbijanja diskriminacije u pristupu azilanata zajamčenim pravima i uslugama
Pokazatelji rezultata
Broj državnih i javnih službenika koji su pohađali osposobljavanja ili usavršavanja na temu nediskriminacije
Nositelji mjere
Ured za ljudska prava i prava nacionalnih manjina Vlade Republike Hrvatske, Ministarstvo pravosuđa i uprave, Ministarstvo znanosti i obrazovanja, Hrvatski zavod za javno zdravstvo, Ministarstvo obrane Republike Hrvatske
Suradnici u provedbi mjere
Javnopravna tijela koja prijavljuju polaznike programa u razvijeni sustav e-učenja, Stručna radna skupina za razvoj ispita iz predmeta „Ustavno ustrojstvo, pristup informacijama i zabrana diskriminacije.
Izvori financiranja
Državni proračun
Proračunska sredstva
Iznos planiranih sredstava 2022.
Iznos planiranih sredstava 2023.
Razdjel 020 – Vlada Republike Hrvatske, Ured za ljudska prava i prava nacionalnih manjina, Glava 02087 – Ured za ljudska prava i prava nacionalnih manjina, a ktivnost A681056 „AMIF II - jačanje sustava integracije osoba kojima je odobrena međunarodna zaštita
155.971,00 kuna
Razdjel 020 – Vlada Republike Hrvatske, Ured za ljudska prava i prava nacionalnih manjina, Glava 02087 – Ured za ljudska prava i prava nacionalnih manjina, stavka A513040 – Nacionalni plan zaštite i promicanja ljudskih prava i suzbijanja diskriminacije za razdoblje od 2021. do 2027.
164.000,00 kuna
Razdjel 080 – Ministarstvo znanosti i obrazovanja, Glava, 23962 – Agencija za odgoj i obrazovanje, stavka A767022 – Stručno usavršavanje odgojno- obrazovnih djelatnika u sustavu osnovnog i srednjeg školstva
22.000,00 kuna
42.000,00 kuna
Razdjel 109 – Ministarstvo pravosuđa i uprave, 10905 Ministarstvo pravosuđa i uprave, stavka T830027 – Jačanje javne uprave, pravosuđa i sprječavanje korupcije
0,00 kuna
(u okviru redovne djelatnosti)
0,00 kuna
(u okviru redovne djelatnosti)
EU izvori financiranja
Razdjel 020 – Vlada Republike Hrvatske, Ured za ljudska prava i prava nacionalnih manjina, Glava 02087 – Ured za ljudska prava i prava nacionalnih manjina, Aktivnost A681056 „AMIF II - jačanje sustava integracije osoba kojima je odobrena međunarodna zaštita
467.914,00 kuna
Ukupni procijenjeni trošak provedbe mjere
809.885,00 kuna (2022.), 42.000,00 kuna (2023.)
Vremenski okvir
2022. - 2023.
Vrsta mjere
I - investicijska mjera
Komentirate u ime: Ured za ljudska prava i prava nacionalnih manjina Vlade Republike Hrvatske
Mjera 5.2. Stvaranje preduvjeta za provedbu projekta „Podrška jednakosti kroz snažniji sustav i planiranje“
Svrha
Provedbom mjere stvaraju se preduvjeti i kapaciteti za uspješnu provedbu sveobuhvatnog projekta „Podrška jednakosti kroz snažniji sustav i planiranje“ u razdoblju od 2024. do 2029. Svrha projekta je osnaživanja sustava zaštite od diskriminacije, promicanja prava na jednako postupanje i unaprjeđenja mogućnosti skupina u riziku od diskriminacije. Provedbom pripremnih radnji pridonosi se učinkovitoj provedbi projekta u nadolazećem razdoblju.
Opis doprinosa provedbi posebnog cilja
Planiranim projektom osigurat će se podrška postojećem sustavu suzbijanja diskriminacije, govora mržnje i zločina iz mržnje putem razvoja alata za praćenje ovih pojava, provedba različitih oblika usavršavanja i osposobljavanja te drugih oblika edukativnih aktivnosti i stručnih skupova. Planirana je provedba istraživačko-analitičkih aktivnosti, izrada internih akata za nediskriminaciju, kao i provođenje mjera podizanja razine svijesti i senzibilizacije javnosti o diskriminaciji i njenim pojavnim oblicima. Aktivnosti će biti usmjerene na suzbijanje diskriminacije temeljem rase/etničke pripadnosti, nacionalnog podrijetla, spolne orijentacije, rodnog identiteta, invaliditeta, spola, dobi, vjere/uvjerenja ili drugih karakteristika, odnosno onih osnova zbog kojih su građani diskriminirani ili su žrtve govora mržnje i/ili zločina iz mržnje. Do kraja 2023. planiran je završetak pripremne faze koja uključuje izradu opisa uvjeta i zadaća istraživačkog tima za provedbu istraživačkih aktivnosti financiranih iz projekta, izrada sažetka operacije i potpisivanje ugovora o financiranju. Kroz provedbu pripremnih aktivnosti stvaraju se uvjeti za kvalitetnu i učinkovitu provedbu projekta usmjerenog na osnaživanje različitih aspekata sustava zaštite od diskriminacije.
Aktivnosti
Opis poslova i uvjeta za potrebe izrade baza podataka koji se prikupljaju temeljem Protokola o postupanju u slučaju zločina iz mržnje
Opis poslova i uvjeta za provedbu istraživačko - analitičkih aktivnosti u okviru planiranog projekta „Podrška jednakosti kroz snažniji sustav i planiranje“
Izrada detaljnih financijskih procjena troškova provedbe projekta
Sudjelovanje u pripremi operacije „Podrška jednakosti kroz snažniji sustav i planiranje“
Pokazatelj rezultata
Pripremljena dokumentacija za projekt „Podrška jednakosti kroz snažniji sustav i planiranje“ u okviru Europskog socijalnog fonda plus
Izvor financiranja
Državni proračun
Proračunska stavka
Iznos planiranih sredstava 2022.
Iznos planiranih sredstava 2023.
Razdjel 020 – Vlada Republike Hrvatske, Ured za ljudska prava i prava nacionalnih manjina, Glava 02087 – Ured za ljudska prava i prava nacionalnih manjina, stavka A681000 – Administracija i upravljanje
0,00 kuna
(u okviru redovne djelatnosti)
0,00 kuna
(u okviru redovne djelatnosti)
Razdjel 020 – Vlada Republike Hrvatske, Ured za ljudska prava i prava nacionalnih manjina, Glava 02087 – Ured za ljudska prava i prava nacionalnih manjina, stavka A513037 – Potpora borbi protiv zločina iz mržnje
40.000,00 kuna
0,00 kuna
(u okviru redovne djelatnosti)
Ukupni procijenjeni trošak provedbe mjere
40.000,00 kuna (2022.), 0,00 kuna (2023.)
EU izvori financiranja nakon 2023.
U okviru Europskog socijalnog fonda plus planirana je operacija „Podrška jednakosti kroz snažniji sustav i planiranje“ u vrijednosti 22.603.500,00 kuna (EU izvor financiranja 85 % + nacionalno sufinanciranje 15 %) za razdoblje od 2024. do 2029. Početak provedbe projekta planiran je od 2024., a projektne aktivnosti prikazat će se u Akcijskom planu suzbijanja diskriminacije za razdoblje od 2024. do 2027.
Nositelj mjere
Ured za ljudska prava i prava nacionalnih manjina Vlade Republike Hrvatske
Vremenski okvir
2022. - 2023.
Vrsta mjere
I - investicijska mjera
Komentirate u ime: Ured za ljudska prava i prava nacionalnih manjina Vlade Republike Hrvatske
Mjera 5.3. Podržati razvoj sustava podrške žrtvama diskriminacije
Svrha
Omogućavanje sustavne podrške dionicima koji rade na pružanju podrške žrtvama na nacionalnoj i lokalnoj razini kroz dodjelu financijskih potpora organizacijama civilnog društva i drugim relevantnim dionicima za provedbu aktivnosti izravne i neizravne podrške žrtvama nejednakog postupanja.
Opis doprinosa provedbi posebnog cilja
Iako je diskriminacija zabranjena Zakonom o suzbijanju diskriminacije i dalje je prisutna u brojnim područjima života. Podaci Ankete o temeljnim pravima provedene od strane Agencije EU-a za temeljna prava u svim državama članicama EU-a, potvrđuju i dalje nizak udio osoba u Hrvatskoj koje su spremne prijaviti diskriminatorno postupanje (uključujući uznemiravanje). Prema nalazima ovog istraživanja, samo 5 % osoba koje su doživjele diskriminaciju u pristupu dobrima i uslugama (u privatnom sektoru) i 8 % onih koji su doživjeli diskriminaciju prilikom zapošljavanja ili u radu spremno je prijaviti diskriminaciju i zatražiti zaštitu. Navedeno ukazuje na potrebu za informiranjem i provedbom aktivnosti usmjerenih na olakšavanje ostvarenja prava posebice za skupine u riziku od diskriminacije te pružanju izravne podrške osobama koje su doživjele diskriminaciju. U okviru ove mjere financirat će se provedba informativno-edukativnih aktivnosti za institucije, organizacije i pojedince koji pružaju pomoć žrtvama diskriminacije, pripadnike skupina koje su češće izložene diskriminaciji kao i poslodavce i pružatelje usluga u javnom i privatnom sektoru. Također, financirat će se pružanje izravne pomoći i podrške žrtvama diskriminacije (poput pružanja besplatne pravne pomoći, psihološke pomoći, savjetovanja o mogućnostima ostvarivanja prava i sličnih aktivnosti), kao i aktivnosti usmjerene osnaživanju žrtava diskriminacije i potencijalnih žrtava kroz jačanje njihovih kompetencija i kapaciteta za ravnopravno sudjelovanje u društvu. Planirano je financiranje istraživanja nejednakosti i pojava diskriminacije s kojima se susreću pojedine skupine te aktivnosti za promicanje ostvarivanja prava češće diskriminiranih skupina. Navedene aktivnosti će potaknuti osobe koje osobno doživljavaju nejednako postupanje na prijavljivanje nadležnim tijelima te traženje zaštite te će se na taj način podržati razvoj sustava podrške žrtvama diskriminacije.
Aktivnosti
Sudjelovanje u pripremi sažetka operacije i upute za prijavitelje za poziv za dodjelu bespovratnih sredstava „Prevencija diskriminacije i pružanje potpore žrtvama“
Izgradnja sustava stručne potpore u školama za djecu koja su žrtve diskriminacije i vršnjačkog nasilja. Aktivnost uključuje sufinanciranje preventivnih programa u osnovnim i srednjim školama, sufinanciranje rada timova za psihološke krizne intervencije, provedbu Programa resocijalizacije djece i mladih ovisnika o drogama, dodjelu godišnjih nagrada i priznanja za promicanje tolerancije i škole bez nasilja.
Pokazatelji rezultata
Izrađena natječajna dokumentacija za projekt „Prevencija diskriminacije i pružanje potpore žrtvama“ do kraja 2023.
Osigurano sufinanciranje preventivnih programa u osnovnim i srednjim školama i timova za krizne intervencije
Nositelji mjere
Ured za ljudska prava i prava nacionalnih manjina Vlade Republike Hrvatske, Ministarstvo znanosti i obrazovanja
Izvori financiranja
Državni proračun
Proračunska stavka
Iznos planiranih
sredstava 2022.
Iznos planiranih sredstava 2023.
Razdjel 080 – Ministarstvo znanosti i obrazovanja, Glava 08005, stavka A577016 - Prevencija nasilja i ovisnosti
100.000,00 kuna
100.000,00 kuna
Razdjel 020 – Vlada Republike Hrvatske, Ured za ljudska prava i prava nacionalnih manjina, Glava 02087 – Ured za ljudska prava i prava nacionalnih manjina, stavka A513057 - Prevencija diskriminacije i pružanje potpore žrtvama
0,00 kuna (pripremne aktivnosti provode se u okviru redovne djelatnosti)
0,00 kuna (pripremne aktivnosti provode se u okviru redovne djelatnosti)
Ukupno procijenjeni trošak provedbe mjere
100.000,00 kuna (2022.), 0,00 kuna (2023.)
Vremenski okvir
2022. - 2023.
Vrsta mjere
I - investicijska mjera
Komentirate u ime: Ured za ljudska prava i prava nacionalnih manjina Vlade Republike Hrvatske
Mjera 5.4. Uspostava sustava za prikupljanje podataka o jednakosti
Svrha
Unaprjeđenja mehanizama praćenje jednakosti i stanja ljudskih prava na nacionalnoj razini i analize struktura/oblika diskriminacije i/ili nejednakosti u društvu.
Opis doprinosa provedbi posebnog cilja
Dostupni podaci iz niza istraživanja provedenih od strane Agencije EU-a za temeljna prava pokazuju kako neke skupine građana doživljavaju diskriminaciju zbog svoje grupne pripadnosti i zbog toga nemaju jednak pristup pojedinim područjima života te dobrima i uslugama. Izvješća pučke pravobraniteljice za prethodne tri godine, u razdoblju od 2019. do 2021., pokazuju kontinuiranu prisutnost diskriminacije u području rada i zapošljavanja koju građani navode u više od trećine podnesenih pritužbi, u području javnog informiranja i medija, pristupu dobrima i uslugama, pravosuđa i uprave te obrazovanja. Najčešće se diskriminacija prijavljuje zbog rase, etničke pripadnosti ili nacionalnog podrijetla, zdravstvenog stanja, spola, političkog ili drugog uvjerenja i dobi te višestruke diskriminacije. Diskriminacija temeljem spolne orijentacije i invaliditeta je također učestala, prema izvješćima posebnih pravobraniteljstava. Dostupni statistički podaci otkrivaju samo dio problema budući da velik broj slučajeva diskriminacije ostaje neprijavljen. Navedena situacija otvara pitanje dostupnosti podataka za praćenja napretka u nacionalnim naporima usmjerenim suzbijanju diskriminacije. Podaci o jednakosti ključni su alat u borbi protiv diskriminacije i socijalne isključenosti. Iz tog razloga na nacionalnoj razini potrebno je uspostaviti sustavno prikupljanje robusnih i objektivnih podataka koji pružaju uvid u položaj skupina u riziku od diskriminacije i socijalne isključenosti te praćenje napretka u području zaštite ljudskih prava i suzbijanja diskriminacije. Podaci o jednakosti omogućavaju odgovarajuću procjenu provedbe relevantnog zakonodavstva i strateškog okvira Europske unije o jednakosti i drugih relevantnih nacionalnih okvira u ovom područje, praćenje stanja nejednakosti u određenim područjima života, praćenje usklađenosti država članica s relevantnim međunarodnim standardima u području ljudskih prava, a potreba za poboljšanjem kvalitete podataka i prikupljanjem podataka o jednakosti raščlanjenih prema etnicitetu i rasi istaknuta je i u EU-om Akcijskom planu protiv rasizma za razdoblje od 2020. do 2025.
Aktivnosti
Uspostava mreže institucionalnih koordinatora za podatke o jednakosti
Provedba inicijalnog mapiranja podataka o jednakosti i izrađen izvještaj s pregledom relevantnih nacionalnih izvora podataka o jednakosti, definiranim pokazateljima i preporukama stručnjaka za daljnji razvoj sustava praćenja podataka o jednakosti
Pokazatelji rezultata
Javno objavljen izvještaj s rezultatima mapiranja podataka o jednakosti do kraja 2023. godine
Nositelji mjere
Ured za ljudska prava i prava nacionalnih manjina Vlade Republike Hrvatske
Izvori financiranja
Državni proračun
Proračunska stavka
Iznos planiranih sredstava 2022.
Iznos planiranih sredstava 2023.
Razdjel 020 – Vlada Republike Hrvatske, Ured za ljudska prava i prava nacionalnih manjina, Glava 02087, stavka A513040 - Nacionalni plan zaštite i promicanja ljudskih prava i suzbijanje diskriminacije za razdoblje 2021.-2027.
0,00 kuna
37.000,00 kuna
Ukupan procijenjeni trošak provedbe mjere
0,00 kuna (2022.), 37.000,00 kuna (2023.)
Vremenski okvir
2022. - 2023.
Vrsta mjere
I -investicijska mjera
Komentirate u ime: Ured za ljudska prava i prava nacionalnih manjina Vlade Republike Hrvatske
Mjera 5.5. Povećati svijest poslovne zajednice o zabrani diskriminacije skupina koje štiti Zakon o suzbijanju diskriminacije i Zakon o ravnopravnosti spolova
Svrha
Provedbom mjere nastoji se osvijestiti predstavnike poslovne zajednice, primarno osobe zaposlene na rukovodećim pozicijama i stručnjake za razvoj ljudskih potencijala o obvezama koje proizlaze iz zakonodavnog okvira te informirati o individualnim pravima i odgovornostima kada su u pitanju nediskriminacija, različitost, osjetljivost i uključivost na radnom mjestu. Kako bi se unaprijedila razina informiranosti o pravima radnika edukacijom su obuhvaćeni i zaposlenici sindikata koji pružaju pravnu pomoć te predstavnici radnika.
Opis doprinosa provedbi posebnog cilja
Unatoč postojanju adekvatnog zakonodavnog okvira kojim je regulirana zabrana nejednakog postupanja u području rada i zapošljavanja, koji čini Zakon o suzbijanju diskriminacije, Zakon o ravnopravnosti spolova ali i Zakon o radu koji regulira zabranu diskriminacije te obveze poslodavca radi zaštite dostojanstva radnika, uključujući i radi povrede prava na jednako postupanje, najveći broj pritužbi podnesenih pravobraniteljskim institucijama tijekom 2021. odnosi se na diskriminaciju u području rada i zapošljavanja. Prevencija ima nezamjenjivu ulogu u suzbijanju i eliminaciji diskriminacije. Ona ima za cilj spriječiti pojavu slučajeva diskriminacije, prije nego što se oni uopće dogode, te spriječiti nastupanje štetnih posljedica diskriminacije ako se ona već dogodila. Različiti su modeli prevencije diskriminacije u području zapošljavanja i rada, a neki od njih su edukacija poslodavaca i zaposlenih o diskriminaciji i njezinim posljedicama, savjetovanja i posredovanja. Prevencija diskriminacije u području rada i zapošljavanja, s posebnim naglaskom na skupine u riziku od diskriminacije kao što su žene, trudnice i samohrani roditelji, osoba s invaliditetom, pripadnici nacionalnih manjina, osobe starije životne dobi te pripadnici spolnih i rodnih manjina od izrazitog je značaja s obzirom na podatke o broju pritužbi na diskriminaciju u ovom području.
Aktivnosti
Provedba e-tečaja o nediskriminaciji za stručnjake u području upravljanja ljudskim potencijalima, zaposlenike sindikata koji pružaju pravnu pomoć, predstavnike radnika i službenike u lokalnoj, područnoj (regionalnoj) samoupravi s naglaskom na anti-diskriminacijsko zakonodavstvo, pojave diskriminacije kod zapošljavanja i na radu te primjere dobre prakse u promicanju jednakosti
Provedba edukacije za rukovoditelje u privatnom sektoru o Zakonu o suzbijanju diskriminacije i Zakonu o ravnopravnosti spolova i skupinama u riziku od diskriminacije na tržištu rada, uz osvještavanje poslodavaca o njihovoj odgovornosti za stvaranje radnog okruženja oslobođenog od diskriminacije i dužnosti zaštite dostojanstva radnika
Pokazatelji rezultata
Broj educiranih rukovoditelja i stručnjaka u području upravljanja ljudskim potencijalima
Broj educiranih radničkih predstavnika (predstavnici radnika, sindikalni predstavnici)
Broj educiranih predstavnika lokalne, područne (regionalne) samouprave
Nositelji mjere
Ured za ljudska prava i prava nacionalnih manjina Vlade Republike Hrvatske
Izvori financiranja
Državni proračun
Proračunska stavka
Iznos planiranih sredstava 2022.
Iznos planiranih sredstava 2023.
Razdjel 020 – Vlada Republike Hrvatske, Ured za ljudska prava i prava nacionalnih manjina Vlade Republike Hrvatske, Glava 02087 – Ured za ljudska prava i prava nacionalnih manjina, stavka A513040 - Nacionalni plan zaštite i promicanja ljudskih prava i suzbijanje diskriminacije
0,00 kuna
(u okviru redovne djelatnosti)
30.000,00 kuna
Ukupan procijenjeni trošak provedbe mjere
0,00 kuna (2022.), 30.000,00 kuna (2023.)
Vremenski okvir
2022.- 2023.
Vrsta mjere
I - investicijska mjera
Komentirate u ime: Ured za ljudska prava i prava nacionalnih manjina Vlade Republike Hrvatske
Mjera 5.6. Prevencija nejednakosti u pristupu zdravstvenoj zaštiti s posebnim naglaskom na skupine koje štiti Zakon o suzbijanju diskriminacije
Svrha
Svrha mjere je informiranje i podizanje svijesti o potrebama društvenih skupina koje su u posebnom riziku od diskriminacije, prepoznavanje oblika nejednakog postupanja kao i poticanje na razvoj procedura i preporuka kroz koje bi se preveniralo nejednako postupanje u pristupu zdravstvenoj zaštiti.
Opis doprinosa posebnom cilju
Epidemija novog koronavirusa SARS-CoV-2 dovela je do brojnih teškoća vezano za ostvarivanje prava na zdravstvenu zaštitu te dodatno produbila postojeće teškoće u ostvarenju prava na zdravstvenu zaštitu, a posebno za skupine građana koje su u riziku od nejednakog postupanja (poput osoba starije životne dobi, osoba s invaliditetom, pripadnika romske nacionalne manjine, pripadnika LGBTIQ zajednice, migranata i ostalih skupina u riziku od diskriminacije, žena s posebnim naglaskom na trudnice). Mjera se provodi kako bi se kroz preventivne aktivnosti te unaprjeđenje razine znanja o diskriminaciji bolje pripremilo zdravstvene djelatnika za funkcioniranje u izvanrednim okolnostima te informiralo o pravu na jednako postupanje i nediskriminacijskom zakonodavstvu. Također, provest će se i analiza stanja koja će pridonijeti većoj dostupnosti zdravstvene zaštite za transrodne osobe.
Aktivnosti
Provedba izobrazbe o pravu na jednako postupanje i profesionalnoj etici za zdravstvene radnike
Provedba kontinuirane izobrazbe zdravstvenih radnika o pravima i specifičnim potrebama osoba s invaliditetom
Osnivanje Radne skupine za uklanjanje prepreka i unaprjeđenje ostvarenja prava transrodnih osoba
Pokazatelji rezultata
Broj sudionika programa izobrazbe o pravu na jednako postupanje i profesionalnoj etici
Javno objavljena analiza prepreka za transrodne osobe s preporukama i mjerama za unaprjeđenje stanja
Nositelji mjere
Ured za ljudska prava i prava nacionalnih manjina Vlade Republike Hrvatske
Suradnici u provedbi mjere
Ministarstvo zdravstva, Hrvatski zavod za javno zdravstvo
Izvori financiranja
Državni proračun
Proračunska stavka
Iznos planiranih sredstava
2022.
Iznos planiranih sredstava 2023.
Razdjel 096 – Ministarstvo zdravstva, Glava 26346 –Hrvatski zavod za javno zdravstvo, A884001 –Administracija i upravljanje 1
56.210,00 kuna
57.900,00 kuna
Razdjel 096 – Ministarstvo zdravstva, Glava 09605 -
Ministarstvo zdravstva, A618207 - Administracija i upravljanje
0,00 kuna
0,00 kuna
Razdjel 020 – Vlada Republike Hrvatske, Ured za ljudska prava i prava nacionalnih manjina, Glava 02087 – Ured za ljudska prava i prava nacionalnih manjina, stavka A513040 - Nacionalni plan zaštite i promicanja ljudskih prava i suzbijanje diskriminacije za razdoblje 2021.-2027.
0,00 kuna
30.000,00 kuna
1 Sredstva su osigurana kroz Program „Unaprjeđenje i očuvanje zdravlja i pučanstva kroz javnozdravstvenu djelatnost“ putem ugovora s Ministarstvom zdravstva te se u Državnom proračunu vode na Razdjelu 096, Glava 25 - Zavodi, agencije i ostali proračunski korisnici u sustavu zdravstva, RKP - 26346- Hrvatski zavod za javno zdravstvo, aktivnost A884001 - Hrvatski zavod za javno zdravstvo, grupa rashoda 37, izvor financiranja 11. Navedena sredstva odnose se na rashode potrebne za realizaciju gore naznačenih aktivnosti. Provedbu aktivnosti u dijelu nadležnosti Ministarstva zdravstva obavljaju djelatnici u okviru svoje redovne djelatnosti za što su sredstva osigurana na Razdjelu 096 - Ministarstva zdravstva na aktivnosti A618207.
Ukupan procijenjeni trošak provedbe mjere
56.210,00 kuna (2022.), 30.000,00 kuna (2023.)
Vremenski okvir
2022. - 2023.
Vrsta mjere
I - investicijska mjera
Komentirate u ime: Ured za ljudska prava i prava nacionalnih manjina Vlade Republike Hrvatske
Mjera 5.7. Unaprijediti uvjete za ostvarenje prava na stanovanje za skupine u riziku od diskriminacije u stambenim politikama
Svrha
Svrha mjere je osnažiti i unaprijediti socijalnu uključenost pojedinaca i skupina u području standarda stanovanja, unaprijediti uvjete za pristojan životni standard.
Opis doprinosa provedbi posebnog cilja
Postoji potreba za stvaranjem jednakih uvjeta za ostvarenje prava na stanovanje za skupine u riziku od diskriminacije i jačanje uključenosti društvenih skupina koje su na bilo koji način onemogućene da kvalitetno rješavaju probleme vezane uz stanovanje. Stambeno zbrinjavanje je posebno bitno i u kriznim okolnostima, kao što su poplave, požari, klizišta, potres, eksplozije i druge slične okolnosti kada se osigurava stambeno zbrinjavanje obitelji koja ostane bez jedine stambene jedinice uvjetne za stanovanje. Stavljanjem u funkciju slobodnih stanova u vlasništvu Republike Hrvatske i provedbom programa stambenog zbrinjavanja pridonosi se stvaranju jednakih uvjeta za ostvarenje prava na stanovanje za skupine u riziku od diskriminacije u stambenim politikama te prevenciji nejednakog postupanja u ovom području.
Aktivnosti
Stavljanje u funkciju slobodnih stanova u vlasništvu Republike Hrvatske za osobe sa potresom pogođenih područja i drugim korisnicima stambenog zbrinjavanja
Izrada informativnog letka o nediskriminaciji u području stanovanja
Pokazatelj rezultata
Broj korisnika stambenog zbrinjavanja u kućama i stanovima u državnom vlasništvu
Nositelji mjere
Središnji državni ured za obnovu i stambeno zbrinjavanje
Suradnici u provedbi
Ured za ljudska prava i prava nacionalnih manjina Vlade Republike Hrvatske
Izvori financiranja
Državni proračun
Proračunska stavka
Iznos planiranih sredstava
2022.
Iznos planiranih sredstava
2023.
Razdjel 020 – Vlada Republike Hrvatske, Ured za ljudska prava i prava nacionalnih manjina, Glava 02087 – Ured za ljudska prava i prava nacionalnih manjina, stavka A513040 – Nacionalni plan zaštite i promicanja ljudskih prava i suzbijanje diskriminacije za razdoblje 2021. - 2027.
0,00 kuna
(u okviru redovne djelatnosti)
0,00 kuna
(u okviru redovne djelatnosti)
Razdjel 033 – Središnji državni ured za obnovu i stambeno zbrinjavanje, Glava 03305, stavka K761061 – Obnova i izgradnja u ratu oštećenih stambenih jedinica
12.100.000,00 kuna
15.000.000,00 kuna
Razdjel 033 – Središnji državni ured za obnovu i stambeno zbrinjavanje, Glava 03305, stavka K761063 – Stambeno zbrinjavanje
109.125.000,00 kuna
122.628.353,00 kuna
Razdjel 033 – Središnji državni ured za obnovu i stambeno zbrinjavanje, Glava 03305, stavka K761064 – Stambeno zbrinjavanje
16.078.000,00 kuna
13.500.000,00 kuna
Razdjel 033 – Središnji državni ured za obnovu i stambeno zbrinjavanje, Glava 03305, stavka A761069 – Regionalni stambeni program
2.018.392,00 kuna
Razdjel 033 – Središnji državni ured za obnovu i stambeno zbrinjavanje, Glava 03305, stavka K761062 – Stambeno zbrinjavanje bivših nositelja stanarskog prava
3.620.000,00 kuna
3.200.000,00 kuna
EU i ostali izvori financiranja
Razdjel 033 – Središnji državni ured za obnovu i stambeno zbrinjavanje, Glava 03305, stavka A761069 – Regionalni stambeni program
2.533.532,00 kuna
Ukupan procijenjeni trošak provedbe mjere
145.474.924,00 kuna (2022.), 154.328.353,00 kuna (2023.)
Vremenski okvir
2022. - 2023.
Vrsta mjere
I -investicijska mjere
Komentirate u ime: Ured za ljudska prava i prava nacionalnih manjina Vlade Republike Hrvatske
POSEBNI CILJ 6. UNAPRJEĐENJE MEHANIZAMA SUZBIJANJA ZLOČINA IZ MRŽNJE TE JAČANJE SVIJESTI O VAŽNOSTI BORBE PROTIV RASIZMA, KSENOFOBIJE I OSTALIH OBLIKA NESNOŠLJIVOSTI TE POTICANJE KULTURE SJEĆANJA NA ŽRTVE GENOCIDA
Pokazatelj ishoda: OI.02.14.91 Percepcija javnosti o raširenosti diskriminacije temeljem etničke pripadnosti
Početna vrijednost: 40 % ispitanika smatra da je diskriminacija temeljem etničke pripadnosti raširena(2021.)
Ciljana vrijednost: < 30 % ispitanika smatra da je diskriminacije temeljem etničke pripadnosti raširena (2027.)
Pokazatelj ishoda: 01.02.14.92 Broj slučajeva zločina iz mržnje počinjenih zbog rasne pripadnosti, nacionalnosti ili etničkog podrijetla
Početna vrijednost: 67 slučajeva
Ciljana vrijednost: smanjenje slučajeva zločina iz mržnje počinjenih zbog rasne pripadnosti, nacionalnosti ili etničkog podrijetla za 20 % u odnosu na početnu vrijednost
Komentirate u ime: Ured za ljudska prava i prava nacionalnih manjina Vlade Republike Hrvatske
Mjera 6.1. Učinkovita koordinacija međuresorne suradnje, praćenje i analiza pojavnosti zločina iz mržnje
Svrha
Osigurati kontinuiranu međuresornu suradnju, transparentnost i vidljivost podataka o slučajevima zločina iz mržnje čije prikupljanje koordinira Ured za ljudska prava i prava nacionalnih manjina Vlade Republike Hrvatske.
Opis doprinosa provedbi posebnog cilja
Protokol o postupanju u slučaju zločina iz mržnje (nadalje: Protokol) (Narodne novine, broj 43/21.) temelji se na obvezama koje za Republiku Hrvatsku proizlaze iz potpisivanja međunarodnih dokumenata, kao što su: Međunarodna konvencija o ukidanju svih oblika rasne diskriminacije, Konvencija za zaštitu ljudskih prava i temeljnih sloboda Vijeća Europe i dr. Ovim dokumentom osigurava se sustav praćenja i vođenja statističkih pokazatelja o kaznenim djelima diskriminacije i kaznenim djelima u vezi zločina iz mržnje. Ti podaci mogu poslužiti i kako bi se pratio napredak i osiguralo unaprjeđenje mehanizama suzbijanja zločina iz mržnje kao jednog od najtežih oblika diskriminacije. Za kvalitetnu provedbu Protokola ključna je međuresorna suradnja svih dionika koji rade na problematici zločina iz mržnje. Osim toga, kroz transparentnu i redovitu objavu podataka o zločinu iz mržnje raščlanjenih prema motivu jačat će se vidljivost problematike zločina iz mržnje, a u širem smislu i vidljivost pojavnosti rasizma, ksenofobije i ostalih oblika nesnošljivosti u društvu.
Aktivnosti
Kontinuirano održavanje sastanaka Radne skupine za zločin iz mržnje
Objavljivanje polugodišnjih podataka o slučajevima zločina iz mržnje počinjenih zbog rasne pripadnosti, boje kože, vjeroispovijesti, nacionalnog ili etničkog podrijetla, jezika, invaliditeta, spola, spolnog opredjeljenja, rodnog identiteta ili kakvih drugih osobina druge osobe
Pokazatelji rezultata
Broj održanih sastanaka Radne skupine za praćenje zločina iz mržnje u skladu s Odlukom o osnivanju Radne skupine
Javno objavljeni polugodišnji podaci o slučajevima zločina iz mržnje raščlanjeni prema motivu
Nositelj mjere
Ured za ljudska prava i prava nacionalnih manjina Vlade Republike Hrvatske
Suradnici u provedbi mjere
Ministarstvo unutarnjih poslova, Državno odvjetništvo Republike Hrvatske, Ministarstvo pravosuđa i uprave, predstavnici tijela nadležnih za borbu protiv zločina iz mržnje, predstavnici akademske zajednice te predstavnici civilnog društva iz reda organizacija koje se bave praćenjem i suzbijanjem zločina iz mržnje
Izvori financiranja
Državni proračun
Proračunska stavka
Iznos planiranih sredstava 2022.
Iznos planiranih sredstava 2023.
Razdjel 020 – Vlada Republike Hrvatske, Ured za ljudska prava i prava nacionalnih manjina, Glava 02087 – Ured za ljudska prava i prava nacionalnih manjina, stavka A681000 – Administracija i upravljanje
0,00 kuna
(u okviru redovne djelatnosti)
0,00 kuna
(u okviru redovne djelatnosti)
Razdjel 020 – Vlada Republike Hrvatske, Ured za ljudska prava i prava nacionalnih manjina, Glava 02087 – Ured za ljudska prava i prava nacionalnih manjina, stavka A513037 – Potpora borbi protiv zločina iz mržnje
0,00 kuna
(u okviru redovne djelatnosti)
0,00 kuna
(u okviru redovne djelatnosti)
Ukupan procijenjeni trošak provedbe mjere
0,00 kuna (2022.), 0,00 kuna (2023.)
Vremenski okvir
2022.-2023.
Vrsta mjere
I - investicijska mjera
Komentirate u ime: Ured za ljudska prava i prava nacionalnih manjina Vlade Republike Hrvatske
Mjera 6.2. Unaprijediti prevenciju zločina iz mržnje i govora mržnje
Svrha
Poboljšati prevenciju zločina iz mržnje i govora mržnje kroz provedbu aktivnosti kojima se unaprjeđuje znanje predstavnika tijela zaduženih za izvršenje zakonodavstva (pravosudni dužnosnici, sudski savjetnici, državnoodvjetnički savjetnici i policijski službenici) o kaznenopravnom aspektu zločina iz mržnje i govora mržnje kao i senzibilizaciju opća i stručne javnosti za problematiku zločina iz mržnje i govora mržnje te poticanje prijavljivanja diskriminacije nadležnim institucijama.
Doprinos provedbi posebnog cilja
Akcijskim planom Europske unije protiv rasizma za razdoblje od 2020. do 2025. države članice pozivaju se na poduzimanje mjera koje osiguravaju zaštitu od rasne 2 diskriminacije i prevenciju posebno teških oblika diskriminacije - zločina iz mržnje i govora mržnje. Kako bi se mehanizmi suzbijanja zločina iz mržnje učinili učinkovitijim potrebno je podizati svijest o zločinu iz mržnje i govoru mržnje te informirati građane o značenju zločina iz mržnje kao kaznenog djela te mogućnostima prijavljivanja incidenata nadležnim institucijama. Nadalje, potrebno je osigurati djelovanje usmjereno ka senzibilizaciji pravosudnih dužnosnika, pravosudnih i državnoodvjetničkih savjetnika, policijskih službenika te ostalih javnih i državnih službenika čiji rad je povezan sa suzbijanjem diskriminacije i djelovati na razvoju potrebnih vještina za istragu i kazneni progon zločina iz mržnje te osiguravanju pravednog i primjerenog postupanja prema žrtvama. Temu zločina
iz mržnje i govora mržnje potrebno je uključivati u formalno obrazovanje relevantnih profila stručnjaka, uključivati senzibilizacijske aktivnosti u osnovnoškolsko i srednjoškolsko obrazovanje te provoditi stručno usavršavanje državnih i javnih službenika vezano za ovu tematiku.
2 Prema mišljenju Europske komisije protiv rasizma i netolerancije, koja djeluje pri Vijeću Europe, rasizam „znači uvjerenje da je na temelju ,rase’, boje kože, jezika, vjere, državljanstva te nacionalnog ili etničkog podrijetla opravdano prezirati osobe ili skupine osoba ili smatrati osobu ili skupinu osoba superiornima”. Uporaba izraza „rasno podrijetlo” ne podrazumijeva prihvaćanje teorija kojima se pokušava utvrditi postojanje odvojenih ljudskih rasa. (EU-ov Akcijski plan protiv rasizma za razdoblje od 2020. do 2025.).
Aktivnosti
Obilježavanje važnih datuma s ciljem jačanja svijesti stručne i opće javnosti o zločinu iz mržnje i govoru mržnje (obilježavanje Međunarodnog dana tolerancije i drugih posebnih dana i tisak informativnih materijala)
Provedba nacionalnih preventivnih programa Ministarstva unutarnjih poslova („Zajedno protiv govora mržnje“, „Budi navijač, a ne razbijač“)
Uključivanje tema vezanih uz zaštitu ljudska prava i zločin iz mržnje u izvedbene planove dva studijska programa (Stručnog studija Kriminalistike i Specijalističkog diplomskog stručnog studija Kriminalistike) na Visokoj policijskoj školi
Uključivanje tema vezanih za zaštitu ljudskih prava i nediskriminaciju u program obrazovanja odraslih za zanimanje policajac/policajka u okviru Policijske škole „Josip Jović“, te u strukovni kurikulum trećeg ili četvrtog razreda redovitog srednjoškolskog obrazovanja za zanimanje policajac u okviru policijske škole „Josip Jović“
Provedba regionalnih višesektorskih radionica na temu zločina iz mržnje i pružanja podrške žrtvama zločina iz mržnje u suradnji s Pravosudnom akademijom i Policijskom akademijom
Procjena potreba za usavršavanjem sudaca, državnih odvjetnika, policijskih službenika, državnih službenika i djelatnika ustanova socijalne skrbi o nediskriminaciji, zločinu iz mržnje i govoru mržnje
Provedba edukacija za učenike na temu prevencije nasilja motiviranog predrasudama ili mržnjom
Pokazatelji rezultata
Broj korisnika/sudionika provedenih aktivnosti usmjerenih osvješćivanju javnosti i sprječavanju širenja zločina iz mržnje i govora mržnje
Broj predstavnika tijela zaduženih za provedbu zakona (pravosudni dužnosnici, sudski savjetnici, državnoodvjetnički savjetnici, policijskih službenici, državni službenici) koji su završili izobrazbu/usavršavanje o zločina iz mržnje/govoru mržnje
Broj učenika uključenih u edukacije na temu prevencije nasilja motiviranog predrasudama ili mržnjom
Nositelji mjere
Ministarstvo unutarnjih poslova, Ured za ljudska prava i prava nacionalnih manjina Vlade Republike Hrvatske, Ministarstvo znanosti i obrazovanja
Suradnici u provedbi mjere
Državno odvjetništvo Republike Hrvatske, Pravosudna akademija, Policijska akademija, predstavnici tijela nadležnih za borbu protiv zločina iz mržnje, predstavnici akademske zajednice te predstavnici civilnog društva iz reda organizacija koje se bave praćenjem i suzbijanjem zločina iz mržnje
Državni proračun
Proračunska stavka
Iznos planiranih sredstava 2022.
Iznos planiranih sredstava
2023.
Razdjel 020 – Vlada Republike Hrvatske, Ured za ljudska prava i prava nacionalnih manjina, Glava 02087 – Ured za ljudska prava i prava nacionalnih manjina, A681000 – Administracija i upravljanje
0,00 kuna
(u okviru redovne djelatnosti)
0,00kuna
(u okviru redovne djelatnosti)
Razdjel 040 – Ministarstvo unutarnjih poslova, Glava 04005 – Ministarstvo unutarnjih poslova,stavkaA553131 – Administracija i upravljanje
0,00 kuna
(u okviru redovne djelatnosti)
0,00 kuna
(u okviru redovne djelatnosti)
Razdjel 020 – Vlada Republike Hrvatske, Ured za ljudska prava i prava nacionalnih manjina, Glava 02087 – Ured za ljudska prava i prava nacionalnih manjina, stavka A513037 – Potpora borbi protiv zločina iz mržnje
0,00 kuna
40.000,00 kuna
Razdjel 020 – Vlada Republike Hrvatske, Ured za ljudska prava i prava nacionalnih manjina, Glava 02087 – Ured za ljudska prava i prava nacionalnih manjina, stavka A513040 – Nacionalni plan zaštite i promicanja ljudskih prava i suzbijanje diskriminacije za razdoblje 2021.-2027.
15.000,00 kuna
30.000,00 kuna
Razdjel 080 – Ministarstvo znanosti i obrazovanja, Glava 08005 – Ministarstvo znanosti i obrazovanja, stavka A577130 – Poticaji udrugama za izvaninstitucionalni odgoj i obrazovanje djece i mladih
1.000.000,00 kuna
1.000.000,00 kuna
Ukupan procijenjeni trošak provedbe mjere
1.055.000,00 kuna (2022.) , 1.070.000,00 kuna (2023.)
Vremenski okvir
2022.-2023.
Vrsta mjere
I -investicijska mjera
Komentirate u ime: Ured za ljudska prava i prava nacionalnih manjina Vlade Republike Hrvatske
Mjera 6.3. Jačati svijest o žrtvama genocida (uključujući holokaust i samudaripen)
Svrha
Provedbom mjere pridonosi se podizanju svijesti mladih i opće javnosti o povijesnim uzrocima strukturne diskriminacije te aktivno djeluje na suzbijanju etničkih stereotipa posredstvom medija, obrazovanja i kulture.
Opis doprinosa provedbi posebnog cilja
Provedbom mjere planirano je djelovanje u području očuvanja kulture sjećanja na genocid i jačanje svijesti o rasizmu, ksenofobiji i ostalim oblicima nesnošljivosti. Kako bi se iskorijenile predrasude i stereotipi, ključno je informirati i podizati svijest o povijesnim uzrocima i posljedicama strukturne diskriminacije. Informiranje o oblicima antisemitizma, provedba aktivnosti usmjerenih na obnavljanje sjećanja na holokaust i komemoracija bitnih datuma, ima važnu ulogu u poticanju uključenosti i razumijevanja u društvu.
Aktivnosti
Promicanje Radne definicije antisemitizma i objašnjenje njegovih oblika koju je usvojio Međunarodni savez za sjećanje na holokaust čija je članica Republika Hrvatska
Organiziranje učeničkih posjeta Spomen području Jasenovac te drugim mjestima stradavanja, u suradnji s Ministarstvom znanosti i obrazovanja
Planiranje i izrada plana i programa aktivnosti presjedanja Republike Hrvatske
Međunarodnim savezom za sjećanje na holokaust (nadalje: IHRA) u 2023. te provedba pripremnih aktivnosti i aktivnosti predsjedanja
Pokazatelji rezultata
Broj organiziranih javnih događanja s ciljem podizanja svijesti o radnoj definiciji antisemitizma te njenoj primjeni, kao i jačanju pripremnih aktivnosti za predsjedanje Republike Hrvatske Međunarodnim savezom za sjećanje na holokaust (IHRA) u 2023.
Broj učenika koji su organizirano posjetili Spomen područje Jasenovac
Izrađen plan i program predsjedanja Republike Hrvatske Međunarodnim savezom za sjećanje na Holokaust (IHRA) te broj uspješno provedenih pripremnih aktivnosti te aktivnosti predsjedanja IHRA-om
Nositelji mjere
Ministarstvo znanosti i obrazovanja, Ministarstvo vanjskih i europskih poslova, Ured za ljudska prava i prava nacionalnih manjina Vlade Republike Hrvatske
Suradnici u provedbi mjere
Ministarstvo unutarnjih poslova, Državno odvjetništvo Republike Hrvatske, Ministarstvo pravosuđa i uprave, predstavnici tijela nadležnih za borbu protiv zločina iz mržnje, predstavnici akademske zajednice te predstavnici civilnog društva iz reda organizacija koje se bave praćenjem i suzbijanjem zločina iz mržnje
Izvori financiranja
Državni proračun
Proračunska stavka
Iznos planiranih sredstava
2022.
Iznos planiranih sredstava
2023.
Razdjel 080 – Ministarstvo znanosti i obrazovanja, Glava 08005, stavka A577132 – Poticanje međunarodne obrazovne suradnja škola
250.000,00 kuna
320.000,00 kuna
Razdjel 048 – Ministarstvo vanjskih i europskih poslova, Glava 04805, stavka A778057 – Međunarodne konferencije i manifestacije
100.000,00 kuna
600.000,00 kuna
Razdjel 080 – Ministarstvo znanosti i obrazovanja, Glava 08005, stavka A579004 – Poticanje izvannastavnih aktivnosti u osnovnim školama
100.000,00 kuna
100.000,00 kuna
Razdjel 080 – Ministarstvo znanosti i obrazovanja, Glava 08005, stavka A58003 – Poticanje izvannastavnih aktivnosti u srednjim školama i visokoškolskom obrazovanju
100.000,00 kuna
100.000,00 kuna
Ukupan procijenjeni trošak provedbe mjere
550.000,00 kuna (2022.), 1.120.000,00 kuna (2023.)
Vremenski okvir
2022.-2023.
Vrsta mjere
I - investicijska mjera
Komentirate u ime: Ured za ljudska prava i prava nacionalnih manjina Vlade Republike Hrvatske