Ustavna osnova za donošenje Zakona sadržana je u članku 2. stavku 4. Ustava Republike Hrvatske (Narodne novine, br. 85/10 - pročišćeni tekst i 5/14 – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
II.OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA TREBA UREDITI ZAKONOM TE POSLJEDICE NJEGOVA DONOŠENJA
a)Ocjena stanja
Zakonom o porezu na dobit (Narodne novine, br. 177/04, 90/05, 57/06, 146/08, 80/10, 22/12, 148/13 i 143/14; u daljnjem tekstu: Zakon) koji je u primjeni od 1. siječnja 2005. godine, propisano je između ostaloga: način utvrđivanja porezne osnovice, obveznici poreza na dobit, porezna stopa, porezne olakšice, oslobođenja i poticaji, rokovi i način plaćanja poreza te predujmova poreza na dobit i drugo. Zakon je mijenjan i dopunjen Zakonom o izmjenama Zakona o porezu na dobit (Narodne novine, broj 90/05), te Zakonom o izmjenama i dopunama Zakona o porezu na dobit (Narodne novine, broj 57/06), kojima su brisane odredbe koje su propisivale olakšice, oslobođenja i poticaje za obveznike poreza na dobit. Tako brisane olakšice, oslobođenja i poticaji nisu ukinuti, već su, u pravilu, propisani posebnim propisima kao što su Zakon o državnoj potpori za obrazovanje i izobrazbu, Zakon o znanstvenoj djelatnosti i visokom obrazovanju, Zakon o poticanju ulaganja, Zakon o poticanju investicija i unapređenju investicijskog okruženja te zakoni koji reguliraju područja koja su od posebnog značaja za Republiku Hrvatsku, kao što je Zakon o područjima posebne državne skrbi, Zakon o obnovi i razvoju Grada Vukovara te Zakon o brdsko-planinskim područjima. Tijekom 2008. godine zbog usklađivanja hrvatskog poreznog zakonodavstva s pravnom stečevinom Europske unije, poglavito u Poglavlju 16., donesen je Zakon o dopunama Zakona o porezu na dobit (Narodne novine, broj 146/08), koji je stupio na snagu danom pristupanja Republike Hrvatske Europskoj uniji i sadrži posebne odredbe kojima se sustav poreza na dobit uskladio s Direktivom Vijeća 90/434/EEZ i Direktivom Vijeća 2005/19/EZ prema kojima se utvrđuje način oporezivanja u slučaju spajanja, podjele, djelomične podjele, prijenosa imovine i zamjene dionica trgovačkih društava iz različitih država članica te s Direktivom Vijeća 2003/49/EZ prema kojoj se utvrđuje način oporezivanja kamata i autorskih naknada između povezanih društava različitih država članica. Zakonom o izmjenama i dopunama Zakona o porezu na dobit (Narodne novine, broj 80/10) izvršene su izmjene s ciljem suzbijanja porezne evazije i jačanja porezne discipline i to posebice za korištenje sredstava poslovanja za podmirivanje privatnih troškova i korištenje imovine iskazane u poslovnoj imovini društva (jahte, gliseri, apartmani) u privatne svrhe. Propisane su odredbe o sprečavanju transferiranja dobiti između povezanih društava u tuzemstvu s ciljem izbjegavanja plaćanja poreza i sprečavanja manipulacija s poreznim gubicima koje mogu nastati pristatusnim promjenama. Također,proširena je obveza plaćanja poreza na dobit po odbitku po stopi od 20% na sve vrste usluga koje su plaćene osobama koje imaju sjedište ili mjesto stvarne uprave odnosno nadzora poslovanja, u državama u kojima je opća ili prosječna nominalna stopa poreza na dobit manja od 12,50%, osim u državama članicama Europske unije. Zakonom o izmjenama i dopunama Zakona o porezu na dobit (Narodne novine, broj 22/12) uvedena je u sustav poreza na dobit porezna olakšica za reinvestiranu dobit, koja se primjenjuje na način da se dobit ili dio dobiti poreznog razdoblja koja nije ostvarena u bankarskom ili financijskom nebankarskom sektoru i koja se unosi u temeljni kapital, izuzima od oporezivanja. Istovremeno s uvođenjem porezne olakšice za reinvestiranu dobit uvedeno je plaćanje poreza po odbitku pri isplati dividendi i udjela u dobiti pravnim osobama nerezidentima i to primjenom stope od 12%, osim ako ugovorom o izbjegavanju dvostrukog oporezivanja nije utvrđeno drugačije. Nadalje, uvođenjem obveze plaćanja poreza po odbitku pri isplati dividendi i udjela u dobiti bilo je potrebno uskladiti Zakon s Direktivama Vijeća 90/435/EEZ, 2003/123/EZ i 2006/98/EZ, koje su zamijenjene Direktivom Vijeća 2011/96/EU, prema kojoj se utvrđuje porezni tretman dividendi i udjela u dobiti koje matična društva ostvaruju od povezanih društava iz različitih država članica. Zakonom o izmjenama i dopunama Zakona o porezu na dobit (Narodne novine, broj 148/13), zbog ukidanja posebnim propisima propisanih olakšica za područja posebne državne skrbi i područje Grada Vukovara uvedena je u sustav poreza na dobit porezna olakšica za potpomognuta područja koja su, prema posebnom propisu, razvrstana u područje I. skupine i područje Grada Vukovara, gdje su porezni obveznici oslobođeni plaćanja poreza na dobit te područje II. skupine gdje je propisana stopa poreza na dobit 10%. Nadalje, propisan je drugačiji način priznavanja rashoda kod kreditnih institucija u slučaju otpisa potraživanja po osnovi odobrenih stambenih kredita građanima i u slučaju otpisa potraživanja po osnovi odobrenih poduzetničkih kredita u skladu s propisanim uvjetima. Također, propisane su i izmjene kod utvrđivanja plaćanja poreza po odbitku na usluge po stopi od 20% na način da jedan od kriterija nije porezna stopa manja od 12,5%. Zakonom o izmjenama i dopunama Zakona o porezu na dobit (Narodne novine broj 143/14) izvršene su izmjene u uvjetima i načinu korištenja porezne olakšice za reinvestiranu dobit, te je pored obveze povećanja temeljnog kapitala kao uvjet korištenja porezne olakšice za reinvestiranu dobit, propisan uvjet investiranja u dugotrajnu imovinu, uz uvjet očuvanja postojećih radnih mjesta odnosno radnika najmanje dvije godine nakon godine u kojoj je izvršeno reinvestiranje dobiti. Izvršeno je usklađivanje s Direktivom Vijeća 2014/86/EU od 8. srpnja 2014. kojom je izmijenja Direktiva Vijeća 2011/96/EU o zajedničkom sustavu oporezivanja koji se primjenjuje na matična društva i društva kćeri iz različitih država članica. Tako je propisano da se prihodima od dividendi ili udjela u dobiti kojima se može umanjiti osnovica poreza na dobit smatraju oni prihodi kojima isplatitelj nije mogao iskazati porezno priznate rashode. Nadalje, izmijenjeni su uvjeti prema kojima fizička osoba koja ostvaruje dohodak od obrta i s obrtom izjednačenih djelatnosti obvezno prelazi na sustav plaćanja poreza na dobit.
b)Pitanja koja se trebaju urediti Zakonom
Direktivom Vijeća (EU) 2015/121 od 27. siječnja 2015. (SL L 21, 28.01.2015.) izmijenjena je Direktiva Vijeća 2011/96/EU o zajedničkom sustavu oporezivanja koji se primjenjuje na matična društva i društva kćeri iz različitih država članica, te će se ovim Prijedlogom zakona izvršiti usklađenje s tom Direktivom. Zakonom je propisano, a što je sukladno Direktivi Vijeća 2011/96/EU, neoporezivanje prihoda od dividendi i udjela u dobiti te neoporezivanje isplate dividendi i udjela u dobiti porezom po odbitku, pod određenim uvjetima, a radi otklanjanja dvostrukog oporezivanja. Međutim, kako se navedeno izuzeće ne bi zlouporabilo Direktivom Vijeća (EU) 2015/121 propisano je minimalno pravilo protiv zlouporabe prema kojemu se ne mogu koristiti izuzeća od oporezivanja propisana tom Direktivom u slučaju osnivanja aranžmana ili niza aranžmana koji nisu autentični.
Stoga se ovim Prijedlogom zakona u sustav poreza na dobit uvodi minimalno pravilo protiv zlouporabe kako bi se suzbilo agresivno porezno planiranje, a koje će se primijeniti u slučaju osnivanja aranžmana ili niza aranžmana koji s obzirom na sve relevantne činjenice i okolnosti nisu autentični, tj. koji ne odražavaju gospodarsku stvarnost. Prema ovom Prijedlogu zakona, što je sukladno zahtjevu predmetne Direktive, aranžman ili niz aranžmana smatraju se neautentičnima u mjeri u kojoj nisu osnovani radi valjanih komercijalnih razloga, koji odražavaju gospodarsku stvarnost, odnosno ako su osnovani radi utaje ili izbjegavanja poreza. Tako se ovim Prijedlogom zakona propisuje odredba prema kojoj će biti moguće osporiti pravo korištenja određenih pogodnosti u smislu umanjenja porezne osnovice, izuzeća, oslobođenja od plaćanja poreza na dobit i poreza po odbitku ili umanjenja porezne obveze, u slučaju kada se utvrdi da je porezni obveznik osnovao radi ostvarivanja, kao glavne svrhe ili jedne od glavnih svrha, navedenih pogodnosti aranžmana ili niza aranžmana koji s obzirom na sve relevantne činjenice i okolnosti, nisu autentični.Slijedom navedenog, ovim Prijedlogom zakona minimalno pravilo protiv zlouporabe neće biti primijenjeno samo na propisana izuzeća i pogodnosti u svezi oporezivanja dividendi i udjela u dobiti veće će se primijeniti i u drugim slučajevima kada se uoči kako je porezni obveznik s ciljem korištenja određenih prava propisanih Zakonom, u svezi umanjenja porezne osnovice ili porezne obveze osnovao aranžman ili niz aranžmana koji nisu autentični.Osnivanje ne autentičnih aranžmana ili niza aranžmana najčešće kod povezanih osoba, a uočavaju se u situacijama kada aranžman ili niz aranžmana uključuju elemente koji imaju učinak međusobnog prebijanja ili poništavanja, kružnih transakcija, kada se aranžman ili niz aranžmana provode na način koji se ne bi inače upotrebljavao u razumnom poslovnom ponašanju, odnosno kada pravne značajke pojedinih mjera od kojih se sastoji aranžman nisu u skladu s pravnim sadržajem aranžmana kao cjeline, ili kada utvrdi da su namjere poreznog obveznika, u suprotnosti s ciljem, duhom i svrhom određenih pogodnosti propisanih Zakonom.
c)Posljedice koje će donošenjem Zakona proisteći
Procijenjeno je da dopune Zakona o porezu na dobit neće imati utjecaja na proračun. Nadalje, primjena minimalnog pravila protiv zlouporabe određenih prava i pogodnosti propisanih Zakonom, odnosno implementiranjem odredbi Direktive Vijeća (EU) 2015/121, utjecat će na smanjenje poreznih prijevara, utaje poreza ili zlouporabe poreznih pogodnosti.
III.OCJENA POTREBNIH SREDSTAVA ZA PROVOĐENJE ZAKONA
Za provedbu ovoga Prijedloga zakona nije potrebno osigurati posebna sredstva u državnom proračunu Republike Hrvatske.
IV.PRIJEDLOG ZA DONOŠENJE ZAKONA PO HITNOM POSTUPKU
Sukladno članku 206. Poslovnika Hrvatskoga sabora (Narodne novine, broj 81/13), predlaže se donošenje ovoga Prijedloga zakona po hitnom postupku. S obzirom da je Direktivom Vijeća (EU) 2015/121 od 27 siječnja 2015. izmijenjena Direktiva Vijeća 2011/96/EU o zajedničkom sustavu oporezivanja koji se primjenjuje na matična društva i društva kćeri iz različitih država članica, ovim se Prijedlogom zakona izvršava usklađivanje s tom Direktivom. Kako bi se mogli postići zadani ciljevi i poštivati rokovi predlaže se donošenje ovoga Prijedloga zakona po hitnom postupku.
KONAČNI PRIJEDLOG ZAKONA
O DOPUNAMA ZAKONA O POREZU NA DOBIT
Članak 1.
U Zakonu o porezu na dobit (Narodne novine, br. 177/04, 90/05, 57/06, 146/08, 80/10, 22/12, 148/13 i 143/14), u članku 1.a podstavku 5. iza riječi: „(SL L 345/8, 29.12.2011.)“ slovo „i“ briše se i stavlja se zarez.
U podstavku 6. iza riječi: „(SL L 219/40, 25.7.2014.)“ briše se točka i dodaje slovo „i“.
Iza podstavka 6. dodaje se podstavak 7. koji glasi:
„- Direktiva Vijeća (EU) 2015/121 od 27. siječnja 2015. o izmjeni Direktive 2011/96/EU o zajedničkom sustavu oporezivanja koji se primjenjuje na matična društva i društva kćeri iz različitih država članica (SL L 21/1, 28.01.2015.).“.
Članak 2.
Iza članka 5. dodaje se članak 5.a koji glasi:
„Članak 5.a
(1) Prava propisana odredbama ovoga Zakona, koja se osobito odnose na umanjenje porezne osnovice, izuzeća, oslobođenja od plaćanja poreza i poreza po odbitku ili umanjenje porezne obveze, porezni obveznik neće moći koristiti za aranžmane ili niz aranžmana ako se utvrdi da ih je porezni obveznik osnovao radi ostvarivanja, kao glavne svrhe ili jedne od glavnih svrha, navedenih pogodnosti te kao takvi, s obzirom na sve relevantne činjenice i okolnosti, nisu autentični.
(2) Aranžman ili niz aranžmana iz stavka 1. ovoga članka smatraju se neautentičnima u mjeri u kojoj nisu osnovani radi valjanih komercijalnih razloga, koji odražavaju gospodarsku stvarnost, odnosno ako su osnovani radi utaje ili izbjegavanja poreza.“.
Članak 3.
Odredba članka 6. stavka 10. Zakona o porezu na dobit (Narodne novine, br. 177/04, 90/05, 57/06, 146/08, 80/10, 22/12, 148/13 i 143/14), u postupku podnošenja prijave poreza na dobit za 2015. godinu i nadalje, primjenjuje se na istovjetan način i na propise o poticanju ulaganja.
Članak 4.
Ovlašćuje se ministar financija da uskladi provedbene propise Zakona o porezu na dobit (Narodne novine, br. 177/04, 90/05, 57/06, 146/08, 80/10, 22/12, 148/13 i 143/14) s odredbama ovoga Zakona u roku od 90 dana od dana njegova stupanja na snagu.
Članak 5.
Ovaj Zakon stupa na snagu osmoga dana od dana objave u Narodnim novinama.
OBRAZLOŽENJE
Uz članak 1.
Ovim člankom uvodi se u sustav poreza na dobit Direktiva Vijeća (EU) 2015/121 od 27. siječnja 2015. o izmjeni Direktive 2011/96/EU o zajedničkom sustavu oporezivanja koji se primjenjuje na matična društva i društva kćeri iz različitih država članica (SL L 21, 28.01.2015.).
Uz članak 2.
Ovim člankom propisuje se minimalno opće pravilo protiv zlouporabe kako bi se suzbilo agresivno porezno planiranje. Ovim člankom se propisuje odredba prema kojoj će biti moguće osporiti pravo korištenja određenih pogodnosti u smislu umanjenja porezne osnovice, porezne obveze, izuzeće od plaćanja poreza po odbitku ili druge pogodnosti propisane Zakonom, u slučaju kada se utvrdi da je porezni obveznik osnovao aranžman ili niz aranžmana radi ostvarivanja, kao glavne svrhe ili jedne od glavnih svrha, navedenih pogodnosti aranžmana ili niza aranžmana koji s obzirom na sve relevantne činjenice i okolnosti, nisu autentični. Nadalje, ovim člankom propisuje se kako se aranžman ili niz aranžmana smatraju neautentičnima u mjeri u kojoj nisu osnovani radi valjanih komercijalnih razloga, koji odražavaju gospodarsku stvarnost, odnosno ako su osnovani radi utaje ili izbjegavanja poreza.
Uz članak 3.
Člankom 6. stavkom 10. Zakona o porezu na dobit propisano je da porezni obveznici ne mogu temeljem istih izvršenih investicija u dugotrajnu imovinu koristiti poreznu za reinvestiranu dobit ukoliko koriste poreznu olakšicu prema Zakonu o poticanju investicija i unapređenju investicijskog okruženja.
Hrvatski je sabor 18. rujna 2015. godine na 20. sjednici donio Zakon o poticanju ulaganja prema kojemu Zakon o poticanju investicija i unapređenju investicijskog okruženja prestaje važiti stupanjem na snagu donesenog Zakona o poticanju ulaganja, a svi će započeti postupci i radnje nakon 30. lipnja 2014. godine prema odredbama Zakona o poticanju investicija i unapređenju investicijskog okruženja, koji nisu dovršeni prije stupanja na snagu donesenog Zakona o poticanju ulaganja, biti završeni prema odredbama Zakona o poticanju ulaganja ukoliko su one povoljnije za korisnika potpore.
S obzirom na navedeno, prijelaznim i završnim odredbama potrebno je bilo proširiti primjenu odredbe članka 6. stavka 10. Zakona o porezu na dobit i na propise o poticanju ulaganja, odnosno na Zakon o poticanju ulaganja donesen 18. rujna 2015. godine, u cilju sprečavanja istovremenog korištenja poreznih olakšica za reinvestiranu dobit i poticanje ulaganja temeljem istih izvršenih investicija u dugotrajnu imovinu.
Uz članak 4.
Ovim člankom ovlašćuje se ministar financija da uskladi provedbene propise Zakona o porezu na dobit (Narodne novine, br. 177/04, 90/05, 57/06, 146/08, 80/10, 22/12, 148/13 i 143/14) s odredbama ovoga Zakona u roku od 90 dana od dana njegova stupanja na snagu.
Uz članak 5.
Ovim člankom propisuje se stupanje na snagu ovoga Zakona.
PRIJEDLOG ZAKONA O DOPUNAMA ZAKONA
O POREZU NA DOBIT, S KONAČNIM PRIJEDLOGOM ZAKONA
Zagreb, studeni 2015.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
PRIJEDLOG ZAKONA O DOPUNAMA
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
ZAKONA O POREZU NA DOBIT
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
I. USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje Zakona sadržana je u članku 2. stavku 4. Ustava Republike Hrvatske (Narodne novine, br. 85/10 - pročišćeni tekst i 5/14 – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
II. OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA TREBA UREDITI ZAKONOM TE POSLJEDICE NJEGOVA DONOŠENJA
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
a) Ocjena stanja
Zakonom o porezu na dobit (Narodne novine, br. 177/04, 90/05, 57/06, 146/08, 80/10, 22/12, 148/13 i 143/14; u daljnjem tekstu: Zakon) koji je u primjeni od 1. siječnja 2005. godine, propisano je između ostaloga: način utvrđivanja porezne osnovice, obveznici poreza na dobit, porezna stopa, porezne olakšice, oslobođenja i poticaji, rokovi i način plaćanja poreza te predujmova poreza na dobit i drugo. Zakon je mijenjan i dopunjen Zakonom o izmjenama Zakona o porezu na dobit (Narodne novine, broj 90/05), te Zakonom o izmjenama i dopunama Zakona o porezu na dobit (Narodne novine, broj 57/06), kojima su brisane odredbe koje su propisivale olakšice, oslobođenja i poticaje za obveznike poreza na dobit. Tako brisane olakšice, oslobođenja i poticaji nisu ukinuti, već su, u pravilu, propisani posebnim propisima kao što su Zakon o državnoj potpori za obrazovanje i izobrazbu, Zakon o znanstvenoj djelatnosti i visokom obrazovanju, Zakon o poticanju ulaganja, Zakon o poticanju investicija i unapređenju investicijskog okruženja te zakoni koji reguliraju područja koja su od posebnog značaja za Republiku Hrvatsku, kao što je Zakon o područjima posebne državne skrbi, Zakon o obnovi i razvoju Grada Vukovara te Zakon o brdsko-planinskim područjima. Tijekom 2008. godine zbog usklađivanja hrvatskog poreznog zakonodavstva s pravnom stečevinom Europske unije, poglavito u Poglavlju 16., donesen je Zakon o dopunama Zakona o porezu na dobit (Narodne novine, broj 146/08), koji je stupio na snagu danom pristupanja Republike Hrvatske Europskoj uniji i sadrži posebne odredbe kojima se sustav poreza na dobit uskladio s Direktivom Vijeća 90/434/EEZ i Direktivom Vijeća 2005/19/EZ prema kojima se utvrđuje način oporezivanja u slučaju spajanja, podjele, djelomične podjele, prijenosa imovine i zamjene dionica trgovačkih društava iz različitih država članica te s Direktivom Vijeća 2003/49/EZ prema kojoj se utvrđuje način oporezivanja kamata i autorskih naknada između povezanih društava različitih država članica. Zakonom o izmjenama i dopunama Zakona o porezu na dobit (Narodne novine, broj 80/10) izvršene su izmjene s ciljem suzbijanja porezne evazije i jačanja porezne discipline i to posebice za korištenje sredstava poslovanja za podmirivanje privatnih troškova i korištenje imovine iskazane u poslovnoj imovini društva (jahte, gliseri, apartmani) u privatne svrhe. Propisane su odredbe o sprečavanju transferiranja dobiti između povezanih društava u tuzemstvu s ciljem izbjegavanja plaćanja poreza i sprečavanja manipulacija s poreznim gubicima koje mogu nastati pri statusnim promjenama. Također, proširena je obveza plaćanja poreza na dobit po odbitku po stopi od 20% na sve vrste usluga koje su plaćene osobama koje imaju sjedište ili mjesto stvarne uprave odnosno nadzora poslovanja, u državama u kojima je opća ili prosječna nominalna stopa poreza na dobit manja od 12,50%, osim u državama članicama Europske unije. Zakonom o izmjenama i dopunama Zakona o porezu na dobit (Narodne novine, broj 22/12) uvedena je u sustav poreza na dobit porezna olakšica za reinvestiranu dobit, koja se primjenjuje na način da se dobit ili dio dobiti poreznog razdoblja koja nije ostvarena u bankarskom ili financijskom nebankarskom sektoru i koja se unosi u temeljni kapital, izuzima od oporezivanja. Istovremeno s uvođenjem porezne olakšice za reinvestiranu dobit uvedeno je plaćanje poreza po odbitku pri isplati dividendi i udjela u dobiti pravnim osobama nerezidentima i to primjenom stope od 12%, osim ako ugovorom o izbjegavanju dvostrukog oporezivanja nije utvrđeno drugačije. Nadalje, uvođenjem obveze plaćanja poreza po odbitku pri isplati dividendi i udjela u dobiti bilo je potrebno uskladiti Zakon s Direktivama Vijeća 90/435/EEZ, 2003/123/EZ i 2006/98/EZ, koje su zamijenjene Direktivom Vijeća 2011/96/EU, prema kojoj se utvrđuje porezni tretman dividendi i udjela u dobiti koje matična društva ostvaruju od povezanih društava iz različitih država članica. Zakonom o izmjenama i dopunama Zakona o porezu na dobit (Narodne novine, broj 148/13), zbog ukidanja posebnim propisima propisanih olakšica za područja posebne državne skrbi i područje Grada Vukovara uvedena je u sustav poreza na dobit porezna olakšica za potpomognuta područja koja su, prema posebnom propisu, razvrstana u područje I. skupine i područje Grada Vukovara, gdje su porezni obveznici oslobođeni plaćanja poreza na dobit te područje II. skupine gdje je propisana stopa poreza na dobit 10%. Nadalje, propisan je drugačiji način priznavanja rashoda kod kreditnih institucija u slučaju otpisa potraživanja po osnovi odobrenih stambenih kredita građanima i u slučaju otpisa potraživanja po osnovi odobrenih poduzetničkih kredita u skladu s propisanim uvjetima. Također, propisane su i izmjene kod utvrđivanja plaćanja poreza po odbitku na usluge po stopi od 20% na način da jedan od kriterija nije porezna stopa manja od 12,5%. Zakonom o izmjenama i dopunama Zakona o porezu na dobit (Narodne novine broj 143/14) izvršene su izmjene u uvjetima i načinu korištenja porezne olakšice za reinvestiranu dobit, te je pored obveze povećanja temeljnog kapitala kao uvjet korištenja porezne olakšice za reinvestiranu dobit, propisan uvjet investiranja u dugotrajnu imovinu, uz uvjet očuvanja postojećih radnih mjesta odnosno radnika najmanje dvije godine nakon godine u kojoj je izvršeno reinvestiranje dobiti. Izvršeno je usklađivanje s Direktivom Vijeća 2014/86/EU od 8. srpnja 2014. kojom je izmijenja Direktiva Vijeća 2011/96/EU o zajedničkom sustavu oporezivanja koji se primjenjuje na matična društva i društva kćeri iz različitih država članica. Tako je propisano da se prihodima od dividendi ili udjela u dobiti kojima se može umanjiti osnovica poreza na dobit smatraju oni prihodi kojima isplatitelj nije mogao iskazati porezno priznate rashode. Nadalje, izmijenjeni su uvjeti prema kojima fizička osoba koja ostvaruje dohodak od obrta i s obrtom izjednačenih djelatnosti obvezno prelazi na sustav plaćanja poreza na dobit.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
b) Pitanja koja se trebaju urediti Zakonom
Direktivom Vijeća (EU) 2015/121 od 27. siječnja 2015. (SL L 21, 28.01.2015.) izmijenjena je Direktiva Vijeća 2011/96/EU o zajedničkom sustavu oporezivanja koji se primjenjuje na matična društva i društva kćeri iz različitih država članica, te će se ovim Prijedlogom zakona izvršiti usklađenje s tom Direktivom. Zakonom je propisano, a što je sukladno Direktivi Vijeća 2011/96/EU, neoporezivanje prihoda od dividendi i udjela u dobiti te neoporezivanje isplate dividendi i udjela u dobiti porezom po odbitku, pod određenim uvjetima, a radi otklanjanja dvostrukog oporezivanja. Međutim, kako se navedeno izuzeće ne bi zlouporabilo Direktivom Vijeća (EU) 2015/121 propisano je minimalno pravilo protiv zlouporabe prema kojemu se ne mogu koristiti izuzeća od oporezivanja propisana tom Direktivom u slučaju osnivanja aranžmana ili niza aranžmana koji nisu autentični.
Stoga se ovim Prijedlogom zakona u sustav poreza na dobit uvodi minimalno pravilo protiv zlouporabe kako bi se suzbilo agresivno porezno planiranje, a koje će se primijeniti u slučaju osnivanja aranžmana ili niza aranžmana koji s obzirom na sve relevantne činjenice i okolnosti nisu autentični, tj. koji ne odražavaju gospodarsku stvarnost. Prema ovom Prijedlogu zakona, što je sukladno zahtjevu predmetne Direktive, aranžman ili niz aranžmana smatraju se neautentičnima u mjeri u kojoj nisu osnovani radi valjanih komercijalnih razloga, koji odražavaju gospodarsku stvarnost, odnosno ako su osnovani radi utaje ili izbjegavanja poreza. Tako se ovim Prijedlogom zakona propisuje odredba prema kojoj će biti moguće osporiti pravo korištenja određenih pogodnosti u smislu umanjenja porezne osnovice, izuzeća, oslobođenja od plaćanja poreza na dobit i poreza po odbitku ili umanjenja porezne obveze, u slučaju kada se utvrdi da je porezni obveznik osnovao radi ostvarivanja, kao glavne svrhe ili jedne od glavnih svrha, navedenih pogodnosti aranžmana ili niza aranžmana koji s obzirom na sve relevantne činjenice i okolnosti, nisu autentični. Slijedom navedenog, ovim Prijedlogom zakona minimalno pravilo protiv zlouporabe neće biti primijenjeno samo na propisana izuzeća i pogodnosti u svezi oporezivanja dividendi i udjela u dobiti veće će se primijeniti i u drugim slučajevima kada se uoči kako je porezni obveznik s ciljem korištenja određenih prava propisanih Zakonom, u svezi umanjenja porezne osnovice ili porezne obveze osnovao aranžman ili niz aranžmana koji nisu autentični. Osnivanje ne autentičnih aranžmana ili niza aranžmana najčešće kod povezanih osoba, a uočavaju se u situacijama kada aranžman ili niz aranžmana uključuju elemente koji imaju učinak međusobnog prebijanja ili poništavanja, kružnih transakcija, kada se aranžman ili niz aranžmana provode na način koji se ne bi inače upotrebljavao u razumnom poslovnom ponašanju, odnosno kada pravne značajke pojedinih mjera od kojih se sastoji aranžman nisu u skladu s pravnim sadržajem aranžmana kao cjeline, ili kada utvrdi da su namjere poreznog obveznika, u suprotnosti s ciljem, duhom i svrhom određenih pogodnosti propisanih Zakonom.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
c) Posljedice koje će donošenjem Zakona proisteći
Procijenjeno je da dopune Zakona o porezu na dobit neće imati utjecaja na proračun. Nadalje, primjena minimalnog pravila protiv zlouporabe određenih prava i pogodnosti propisanih Zakonom, odnosno implementiranjem odredbi Direktive Vijeća (EU) 2015/121, utjecat će na smanjenje poreznih prijevara, utaje poreza ili zlouporabe poreznih pogodnosti.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
III. OCJENA POTREBNIH SREDSTAVA ZA PROVOĐENJE ZAKONA
Za provedbu ovoga Prijedloga zakona nije potrebno osigurati posebna sredstva u državnom proračunu Republike Hrvatske.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
IV. PRIJEDLOG ZA DONOŠENJE ZAKONA PO HITNOM POSTUPKU
Sukladno članku 206. Poslovnika Hrvatskoga sabora (Narodne novine, broj 81/13), predlaže se donošenje ovoga Prijedloga zakona po hitnom postupku. S obzirom da je Direktivom Vijeća (EU) 2015/121 od 27 siječnja 2015. izmijenjena Direktiva Vijeća 2011/96/EU o zajedničkom sustavu oporezivanja koji se primjenjuje na matična društva i društva kćeri iz različitih država članica, ovim se Prijedlogom zakona izvršava usklađivanje s tom Direktivom. Kako bi se mogli postići zadani ciljevi i poštivati rokovi predlaže se donošenje ovoga Prijedloga zakona po hitnom postupku .
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
KONAČNI PRIJEDLOG ZAKONA
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
O DOPUNAMA ZAKONA O POREZU NA DOBIT
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 1.
U Zakonu o porezu na dobit (Narodne novine, br. 177/04, 90/05, 57/06, 146/08, 80/10, 22/12, 148/13 i 143/14), u članku 1.a podstavku 5. iza riječi: „(SL L 345/8, 29.12.2011.)“ slovo „i“ briše se i stavlja se zarez.
U podstavku 6. iza riječi: „(SL L 219/40, 25.7.2014.)“ briše se točka i dodaje slovo „i“.
Iza podstavka 6. dodaje se podstavak 7. koji glasi:
„- Direktiva Vijeća (EU) 2015/121 od 27. siječnja 2015. o izmjeni Direktive 2011/96/EU o zajedničkom sustavu oporezivanja koji se primjenjuje na matična društva i društva kćeri iz različitih država članica (SL L 21/1, 28.01.2015.).“.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 2.
Iza članka 5. dodaje se članak 5.a koji glasi:
„Članak 5.a
(1) Prava propisana odredbama ovoga Zakona, koja se osobito odnose na umanjenje porezne osnovice, izuzeća, oslobođenja od plaćanja poreza i poreza po odbitku ili umanjenje porezne obveze, porezni obveznik neće moći koristiti za aranžmane ili niz aranžmana ako se utvrdi da ih je porezni obveznik osnovao radi ostvarivanja, kao glavne svrhe ili jedne od glavnih svrha, navedenih pogodnosti te kao takvi, s obzirom na sve relevantne činjenice i okolnosti, nisu autentični.
(2) Aranžman ili niz aranžmana iz stavka 1. ovoga članka smatraju se neautentičnima u mjeri u kojoj nisu osnovani radi valjanih komercijalnih razloga, koji odražavaju gospodarsku stvarnost, odnosno ako su osnovani radi utaje ili izbjegavanja poreza.“.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 3.
Odredba članka 6. stavka 10. Zakona o porezu na dobit (Narodne novine, br. 177/04, 90/05, 57/06, 146/08, 80/10, 22/12, 148/13 i 143/14), u postupku podnošenja prijave poreza na dobit za 2015. godinu i nadalje, primjenjuje se na istovjetan način i na propise o poticanju ulaganja.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 4.
Ovlašćuje se ministar financija da uskladi provedbene propise Zakona o porezu na dobit (Narodne novine, br. 177/04, 90/05, 57/06, 146/08, 80/10, 22/12, 148/13 i 143/14) s odredbama ovoga Zakona u roku od 90 dana od dana njegova stupanja na snagu.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 5.
Ovaj Zakon stupa na snagu osmoga dana od dana objave u Narodnim novinama.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
OBRAZLOŽENJE
Uz članak 1.
Ovim člankom uvodi se u sustav poreza na dobit Direktiva Vijeća (EU) 2015/121 od 27. siječnja 2015. o izmjeni Direktive 2011/96/EU o zajedničkom sustavu oporezivanja koji se primjenjuje na matična društva i društva kćeri iz različitih država članica (SL L 21, 28.01.2015.).
Uz članak 2.
Ovim člankom propisuje se minimalno opće pravilo protiv zlouporabe kako bi se suzbilo agresivno porezno planiranje. Ovim člankom se propisuje odredba prema kojoj će biti moguće osporiti pravo korištenja određenih pogodnosti u smislu umanjenja porezne osnovice, porezne obveze, izuzeće od plaćanja poreza po odbitku ili druge pogodnosti propisane Zakonom, u slučaju kada se utvrdi da je porezni obveznik osnovao aranžman ili niz aranžmana radi ostvarivanja, kao glavne svrhe ili jedne od glavnih svrha, navedenih pogodnosti aranžmana ili niza aranžmana koji s obzirom na sve relevantne činjenice i okolnosti, nisu autentični. Nadalje, ovim člankom propisuje se kako se aranžman ili niz aranžmana smatraju neautentičnima u mjeri u kojoj nisu osnovani radi valjanih komercijalnih razloga, koji odražavaju gospodarsku stvarnost, odnosno ako su osnovani radi utaje ili izbjegavanja poreza.
Uz članak 3.
Člankom 6. stavkom 10. Zakona o porezu na dobit propisano je da porezni obveznici ne mogu temeljem istih izvršenih investicija u dugotrajnu imovinu koristiti poreznu za reinvestiranu dobit ukoliko koriste poreznu olakšicu prema Zakonu o poticanju investicija i unapređenju investicijskog okruženja.
Hrvatski je sabor 18. rujna 2015. godine na 20. sjednici donio Zakon o poticanju ulaganja prema kojemu Zakon o poticanju investicija i unapređenju investicijskog okruženja prestaje važiti stupanjem na snagu donesenog Zakona o poticanju ulaganja, a svi će započeti postupci i radnje nakon 30. lipnja 2014. godine prema odredbama Zakona o poticanju investicija i unapređenju investicijskog okruženja, koji nisu dovršeni prije stupanja na snagu donesenog Zakona o poticanju ulaganja, biti završeni prema odredbama Zakona o poticanju ulaganja ukoliko su one povoljnije za korisnika potpore.
S obzirom na navedeno, prijelaznim i završnim odredbama potrebno je bilo proširiti primjenu odredbe članka 6. stavka 10. Zakona o porezu na dobit i na propise o poticanju ulaganja, odnosno na Zakon o poticanju ulaganja donesen 18. rujna 2015. godine, u cilju sprečavanja istovremenog korištenja poreznih olakšica za reinvestiranu dobit i poticanje ulaganja temeljem istih izvršenih investicija u dugotrajnu imovinu.
Uz članak 4.
Ovim člankom ovlašćuje se ministar financija da uskladi provedbene propise Zakona o porezu na dobit (Narodne novine, br. 177/04, 90/05, 57/06, 146/08, 80/10, 22/12, 148/13 i 143/14) s odredbama ovoga Zakona u roku od 90 dana od dana njegova stupanja na snagu.
Uz članak 5.
Ovim člankom propisuje se stupanje na snagu ovoga Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija